Kedves Fórumozók,
Ma este fél 8-kor:
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Dohnányi-bérlet
3.
Puccini: Krizantémok
Fauré: Pelléas és Mélisande – szvit,
op.80
SZÜNET
Rossini: Stabat Mater
Pasztircsák Polina (szoprán), Láng Dorottya
(mezzoszoprán), Horváth István
(tenor), Kálmándy Mihály (bariton)
A Magyar Rádió
Énekkarra (karigazgató: Pad Zoltán) és Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Riccardo Frizza
Várnai Péter írta Rossini
Stabat Mater című darabjáról: „A 19.
századi olasz egyházzenei stílus legnagyobb remeke Verdi Requiemje után. Ebben
a műben nyoma sincs A sevillai borbély vígoperai hangjának, harmóniai
egyszerűségének, zenekari hangzásának. A Tell Vilmos emelkedettebb, súlyosabb,
árnyaltabb világa fogadja a hallgatót”
A Bartók Rádió élőben sugározza
a koncertet!
Időpontütközés miatt eladnám jegyemet Lucas Debargue és a Concerto Budapest február 18-i zeneakadémiai koncertjére. Fszt. 18. sor, 2635 Ft.
Fotók és kommentek a MÁV Szimfonikus Zenekar Facebook-oldalán
„Kirobbanó siker és ráadások sora
jellemezte január 27-i Operaestünket Kesselyák Gergely szenvedélyes
vezényletével, továbbá a három csodálatos tenor - Horváth István, Fekete
Attila, és a Kassai Operaház vezető tenorja, Tóbisz Titusz főszereplésével, aki
először énekelt a Zeneakadémia színpadán! Az est különlegessége volt, hogy a
műsorban szereplő Girolamo Deraco Oceano című operájának részlete először
csendült fel Európában - előadta: Fekete Attila, valamint a bemutatót
megtisztelte jelenlétével a szerző és a librettista Giuseppe Nicolo. A
programban Fekete Gyula: Excelsior! Liszt Ferenc áriája is szerepelt és szintén
a zeneszerző jelenlétében hangzott el Horváth István előadásában. A közönség
nagy szeretettel ünnepelte a szerzőket és a három kitűnő tenor szereplését.
Köszönjük ezt a felejthetetlen estét
Kesselyák Gergely karmesternek és a közreműködő művészeknek.”
Én is ott voltam pénteken a Zeneakadémián, s némileg másként éltem át az estét. Igaz, hogy magam nem nagyon pártolom az ilyen vegyes, főleg operarészletekből álló műsort, de unokatestvéreimnek fölszabadult egy bérleti helyük és elhívtak. Az tény, hogy telt ház volt, ami a második félidőben is csaknem megmaradt. Az is igaz, hogy nagy siker volt, ráadásokkal is, de engem többször zavart, hogy a zenekar túl hangos volt a szólistákhoz képest, akik közül csak Fekete Attila tudta -ő sem maradéktalanul- állni ezzel szemben a sarat. Amúgy a zenekar tényleg pontosan és színesen játszott, amit a műsor -főleg Respighi köztudottan zseniális hangszerelése révén- kínált is. Unokatestvéreimmel egyetértettünk abban (is), hogy a karmester túljátszotta saját szerepét - nagyon látványosan és teátrálisan vezényelt, bár kétségtelenül pontos játékot ért el. Összességében a sok nagy slágert tiszességesen megszólaltatták, a Mesterdalnokok részletét én is hiányoltam, ellenben a két modern operarészlet nekünk is nagyon tetszett. Kár, hogy a szövegeket nem írták ki - a közismert áriáknál ez annyira nem hiányzott, de az olasz modern darabnál nem ártott volna.
OPERAEST a Zeneakadémián
2023. január
27. 19:00
Nagyszabású
operagála színhelye volt tegnap este a
Zeneakadémia Nagyterme. Kesselyák Gergely karmester a MÁV Szimfonikus Zenekar élén három kiváló magyar tenorra
építette a koncert műsorát: a Magyar Állami Operaház két magánénekese, Fekete Attila és Horváth István mellett
fellépett a Kassai Operaház vezető tenorja, Tóbisz Titusz. A hangversenyt az operarészletek között rövid
zenekari művek – Respighi Rossiniana című szvit, továbbá Korngoldtól a „Straussiana” szvit tételei
színesítették.
Amikor
tudomást szereztem a programról, benne a műsorösszeállítás tematikájáról – felöleli
műfajon belül a bel canto, a romantika, a verizmus, a kortárs operazene világát,
sőt egy részlet erejéig a szlovák operett
számomra ismeretlen darabjából is merít -, felcsillant a szemem, hiszen a közreműködő
„három tenorral” együtt garantálható az est nívója, így azt vonzónak találva azonnal
siettem belépőjegyet váltani a meghirdetett operaestre.
Bár az operagálák általában
különböző hangfajú énekesekre építenek, a híres Három Tenor-koncertek óta tudható,
milyen különleges élmény lehet ugyanannak a hangfajnak a lehetőségeit és
szépségeit egyetlen este alatt kiélvezni. Ezt megtapasztalhattuk ezen a koncerten
is:
I. Horváth István lírai tenorján
szólalt meg:
- Rossini: Tell Vilmos – Arnold áriája
a IV. felvonásból („Asile héréditaire.../
Amis, amis...” – tenorunk csodálatosan, biztosan kiénekelte a nyolc magas C-t is!
- Puccini: Bohémélet – Rodolfo
áriája, I. felv. („Che
gelida manina!”)
- R. Strauss: A rózsalovag – Olasz
ária („Di rigori armato il seno”)
- Fekete Gyula: Excelsior! – Liszt
Ferenc áriája („A tenyeremben
elfér az apró”) Megemlítem itt, hogy a szépséges lírai ária után felcsattant tapsok közepette „beviharzott” a zeneszerző is, aki
gratulált a tenoristának, karmesternek, zenekarnak!
II. Fekete Attila spinto tenorján hangzott el:
- Verdi: A kalóz – Corrado áriája és stretta az
I. felvonásból („Ah! Si ben
dite...Tutto parea sorridere.../Si: de’ corsari il fulmine”)
- Puccini: Manon Lescaut – Des Grieux
áriája, I. felv. („Donna,
non vidi mai”)
- Erkel Ferenc: Bánk bán – Bánk áriája,
II. felv. („Mint
száműzött, ki vándorol... Hazám, hazám”) – mélyen átélten és szenvedélyesen,
erőteljesen szólalt meg tenorunk által a közismert ária, aminek a legvégén kissé mintha
„megbicsaklott” volna a kiénekelt záróhang, vélhetően a hevesen feltörő érzelmeinek nem
szabott gátat...
- Girolamo
Deraco: Oceano – Ária („Un’ oda di
cose mi venne... Addio Fratelli!...”) – az áriát bevezető prózai részt mint narrátor, az opera librettójának
szerzője, Giuseppe Nicolò olvasta fel, sőt a zeneszerző is jelen volt és tiszteletét tette: az áriát
követő tapsok a pódiumra szólították páholyában elfoglalt helyéről, aki a zenekar előtt minden hangszeresnek és az
előadó közreműködőnek köszönetét fejezte
ki művének részlete szép előadásáért – amiről elmondható az is, hogy a hangverseny keretében magyarországi
ősbemutató volt!
III. Tóbisz Titusz – hőstenor – kissé
baritonális szinezetű, erőteljes hang az övé, megvannak a biztos, „hősi” magasságai
is.
- Leoncavallo: Bajazzók – Canio áriája
az I. felvonásból („Vesti la
giubba”)
- Puccini: Tosca – Cavaradossi levéláriája,
III. felv. („E
lucevan le stelle)
- Wagner: A walkür – Siegmund áriája
/Tavaszi dal/ („Winterstürme wichen dem Wonnemond”)
- Gejza Dusik (1907 - 1988): Hrnčiarsky bál /Fazekasbál – 1956/ - („Piesen o rodnej zemi” – magyar fordításban: Dal a szülőföldről.) Dusik Szlovákia magyarlakta részén, a Nagyszombat közelében fekvő Zavar nevű kisvárosban született. 1932 és 1936 között zeneszerzést tanult Bécsben, az Új Bécsi Konzervatóriumban, tanára Zádor Jenő volt. Első operettjét 1935-ben mutatták be. 11 operettet, zenekari műveket, kamarazeneműveket, több mint 250 táncdalt komponált.
Amint
említettem, a hangverseny műsorát úgy állította össze Kesselyák Gergely, hogy a
tematikus tömbökben mindhárom énekes a pódiumra lépett, és az énekes tömbök
között zenekari közjátékok biztosították a változatosságot: két olyan zenekari
szvit tételei, amelyek szerzőit operai élmények ihlették: Respighi:
Rossiniana és Korngold: Straussiana. (Sajnáltam, hogy az előzetesen meghirdetett
Paul áriája A halott városból kimaradt az estén: „O Freund, ich werde sie nicht
mehr wiedersehen”, ahogy hiába vártam Stolzingi Walter Versenydalát is a
Mesterdalnokokból.)
A MÁV
Szimfonikusok karmesterük irányítása alatt végig sziporkáztak, ezer színű
hangzást produkáltak az est során. Élmény volt zenélésüket hallgatni.
A ráadások viszont nem maradtak el: ekkor már az operaest kissé átváltott a „Három
tenor” jellegű koncertekből ismert, show-féle magánakciókba, ugyanakkor remek hangulatban,
egymásnak adták át a megszokott poénokat,
miközben mindhárom tenorunk külön-külön, majd a végén együtt "énekelték fel" a záró csúcs
hangokat: a Rigoletto – Mantuai herceg sláger-áriája „La donna è mobile”; egy nápolyi dal és utolsóként a Turandotból
Kalaf áriája - „Nessun Dorma”.
A sok taps,
a visszahívások a sikert jelezték; a három tenor, a karmester, a zenekar
diadalát hozták! Szép, emlékezetes operaest volt!
42. Liszt Ferenc Nemzetközi Lemezdíj átadási ünnepség és gálakoncert
2022. október 20., 19.00 - 21.00
Zeneakadémia Nagyterem
Közreműködik: Fülei Balázs (zongora) és Olivier Latry (orgona)
OK, magam sem adtam fel a reményt, hogy valamikor megértem, netán megszeretem Wolfot.
Köszönöm, bár a Lehel-féle előadás - amennyiben nem kezdődő szenilitásom újabb megnyilvánulásával állunk szemben - még korábban volt. (Ha egyáltalán volt.)
333
Mendelssohn-Bartholdy: Éliás
ELTE _ALUMNI-koncert a Zeneakadémián
kétrészes bibliai tárgyú oratórium
„Alumnusaink koncertje a Zeneakadémián! Hallgassa meg az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bartók Béla Énekkara és Egyetemi Koncertzenekarának koncertjét 2022. június 22-én 19.30-tól.”
Az estet Kovács László Liszt-díjas karmester vezényli. Az Énekkar és a Koncertzenekar olyan szólistákkal egészül ki, mint:
Horti Lilla - szoprán
Wiedmann Bernadett - alt
Szappanos Tibor - tenor
Palerdi András - basszus
Szeretem a Skót szimfóniát és nem ismerem a másik darabot, pedig talán elérem a magyar zenehallgató, zeneszerető átlagszintet. A kb. 250-300 (350?) fős Tháliát nem túl nehéz megtölteni, akár "szakmai" közönséggel. Wolfot alig ismerem, és/de igen, igen, igen: elmentem Kaufmann és Damrau koncertjére, mert Münchenben pár évvel hamarabb lemaradtam Kaufmannról (lemondta az aznapi Forzát) és mert nem remélhet(t)em, hogy az Operaház bájolgóestén kívül valaha is meghívja őt szerepre és be is jutnék. Valóban kíváncsi voltam élőben a hangjára és a személyiségére, nem mellesleg Damraura. Nem hiszem, hogy ez sznobéria. Kiváncsiság talán bocsánatos.
Virány Gábor emlékezete előhívta bennem a detektívet.
Nos, 1987-ben az osztrák Günther Theuring vezényletével mutatta be a Rádiózenekar a Lírikus szimfóniát, a koncert második részben a Carmina burana ment...
Aki nem szereti a Skót szimfóniát, a MüPa helyett inkább a Budapest Parkban őrjöngjön a popszemétre. A Bp.-en legalább 40 éve elő nem adott Lírikus szimfóniáról (Lehel György vezényelte talán a nyolcvanas évek elején, hol vagy, drága jó Virány Gábor?) annyit, hogy a szintén nem közönségbarát Wolf-dalestre (Olasz daloskönyv) vagy Ligeti Le grand macabre c. operájára megtelt a terem (utóbbi esetében a Thália színház) - feltehetően sznobokkal vagy kíváncsiakkal. Megjegyzem, a drezdai zenekar kedden Bécsben Bruckner 9. szimfóniáját adja elő jelen turnéján. Az egyik szemem sír Kántor Uram hungáriai fogadtatása miatt, a másik nevet, amiért Thielemannt NEM a Beethoven-Schumann-Brahms-Bruckner-R. Strauss repertoárban hallhattuk.
Valamint a nem kimondottan közönségbarát műsor és az, hogy valszeg bérletszüneti előadás volt. Nekem már két Zenekari páholy-bérletem ment levesbe a járvány miatt, de vettem 2022/23-ra is, hátha ... és nem "nátha".
Tegyük hozzá a közlekedés anomáliáit! Nem mindenki jár saját kocsival, és nem mindenki - bocs, egyre kevesebben - engedheti meg magának, hogy egy opera-, vagy Müpa előadásról taxival menjen haza!
A földszinten foglaltam helyet, a 24. sorban. Nem láttam, mennyien ülnek az emeleteken, mindenesetre az oldalsó ülések üresen maradtak. Okok: A Covid-hisztéria után nyilván még mindig rettegnek a nyavalyától; a fizetőképes kereslet hiánya; az emberek általános elhülyülése.
Itt van a "haló poraiból előásott zeneszerző most éppen párak által agyondicsért alkotása", hátha kedvet kapsz hozzá.
Engem meg az döbbentett meg, hogy volt jó néhány üres szék a Müpában...
Kösz a magyarázatot, így már értem. Amúgy teljesen egyetértek veled, ritka szép zenei élmény volt, aki lemaradt róla, sajnálhatja.
Pl. az, hogy bérlete van a topik címadó helyszínén tartott hgv.-re, Kobayashi-rajongó, nem kiváncsi a jelen fórumon is, ha jól emlékszem, régebbi beírók szerint "unalmas" Thielemannra valamint a haló poraiból előásott zeneszerző most éppen párak által agyondicsért alkotására.
Azon gondolkodtam még tegnap a drezdaiak hangversenye előtt, mi visz rá valakit, hogy (az anyagiak hiányát persze szem előtt tartva) egy ilyen kaliberű zenei esemény napján más rendezvényre menjen el.
Úgy tudom, ma a Müpában Thielemann van!:)
A ZAK-ra? Mert nekem a Müpába szól a jegyem. :)
JÖN THIELEMANN!
Van egy jegyem a ma esti MÁV Szimfonikusok Kobayashi előadásra (Mozart: Rekviem).
https://www.jegy.hu/program/kobayashi-a-zeneakademian-2022-mav-zenekar-127543
Sajnos nem tudok elmenni, mert a gyerekfelügyelőm nem ér rá. Szívesen odaadom AJÁNDÉKBA, ha valaki szeretné.
E-mailben el tudom küldeni.
"...Angelica nővért .. valószínűleg játszani fogják az idők végezetéig." Kár, hogy nem igazán népszerű opera, ahogyan a szintén nőuralmú Karmeliták... sem. Másfelől A nyugat lánya sem, amire úgyis szomorú vagy semmilyen jövő nem vár itthon, ha a fiúk kifogynak Minnie korcsmájából. Talán korcsmákban zeneakadémiákon, egyetemeken szívesebben tanulnak fiataljaink külföldön, ha tehetik, és külföldi korcsmában inkább mérik a sert, mert többet keresnek ott, mint itthon ... miként az énekesek és mások is.
Puccini tudott valamit, amikor csupa női szereplőre komponált operát, az Angelica nővért, azt valószínűleg játszani fogják az idők végezetéig.
A nagy (költői) kérdés, hogy miért csak szopránokat vesznek fel a Zeneakadémiára? Tudom a választ, nyilván vennének föl más szólamba is, csak nem jelentkeznek.
És itt a fogós kérdést: miért nem?
Ez a számszaki arány - egyetértek: igen kedvezőtlen! - időközben változott:
Szeleczki Artúr nem szerepelt az áriavizsgán – az élő televíziós közvetítésben így hiába vártam a tenor énekét: kimaradt a Szerelmi bájital és a Traviata egy-egy áriája a programból. (a YouTube közvetítésében)
„Kárpótlásul”, elolvastam a Fidelio.hu-nak április végén adott interjúját...
A jövő énekeseit:
5 szopránt,
1 mezzót,
1 tenort,
1 basszust.
Nem jó arány...
A jövő - az OPERA - operaénekeseit halljuk-látjuk?...
Áriavizsga - Zeneakadémia, 2022. május 18.
Élő közvetítés - YouTube-on - visszanézhető (időtartam: 2:07:16 óra)
Rossini: „Cruda sorte! Amor tiranno!” – Isabella cavatinája az Olasz nő Algírban első felvonásából
Csejtei-Varga Júlia (ének)
Monteverdi - Bella: „Vanne, vattene omai… Amici è giunta l’ora” – Seneca recitativója és áriája a Poppea megkoronázása második felvonásából
Jóhannsson Aron Ottó (ének)
Beethoven: „O, wär ich schon” – Marzelline áriája a Fidelio első felvonásából
Amy Van Walsum (ének)
Gluck: „Che fiero momento” – Euridiké áriája az Orfeusz és Euridiké harmadik felvonásából
Ambruzs Berill (ének)
Donizetti: „Una furtiva lagrima” – Nemorino románca a Szerelmi bájital második felvonásából
Szeleczki Artúr (ének)
Donizetti: „Regnava nel silenzio” – Lucia áriája a Lammermoori Lucia első felvonásából
Brindás Boglárka (ének)
Nicolai: „Nun eilt herbei” – Frau Fluth áriája A windsori víg nők első felvonásából
Kapi Zsuzsanna (ének)
Puccini: „Sola, perduta, abbandonata” – Manon áriája a Manon Lescaut negyedik felvonásából
Tuznik Natália (ének)
SZÜNET
Händel: „Dopo notte, atra e funesta” – Ariodante áriája az Ariodante harmadik felvonásából
Csejtei-Varga Júlia (ének)
Mozart: „Giunse alfin il momento... Deh, vieni, non tardar” – Susanna recitativója és rózsaáriája a Figaro házassága negyedik felvonásából
Ambruzs Berill (ének)
Mozart: „Bene, io tutto farò… La vendetta, oh, la vendetta!” – Bartolo recitativója és áriája a Figaro házassága elso felvonásából
Jóhannsson Aron Ottó (ének)
Verdi: „Sul fil d’un soffio etesio” – Nannetta áriája a Falstaff harmadik felvonásából
Amy Van Walsum (ének)
Verdi: „De’ miei bollenti spiriti” – Alfredo áriája a Traviata második felvonásából
Szeleczki Artúr (ének)
Verdi: „Tacea la notte placida... Di tale amor” – Leonora cavatinája A trubadúr első felvonásából
Tuznik Natália (ének)
Erkel: „Élt régen egyszer két kismadár” – Melinda áriája a Bánk bán harmadik felvonásából
Közreműködik: Csölley Martin
Kapi Zsuzsanna (ének)
Donizetti: „C’en est donc fait… Salut à la France” – Marie áriája Az ezred lánya második felvonásából
Brindás Boglárka (ének)
Tanárok: Prof. em. KS Marton Éva, Fried Péter, Iván Ildikó, Kertesi Ingrid
Tanszékvezető: Meláth Andrea
Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara
Vezényel: Szennai Kálmán
Élő közvetítés a Zeneakadémia YouTube csatornáján.
"Tisztelt Közönségünk!
Tájékoztatjuk Önöket, hogy Fra Diavolo - Szinetár 90 című 2022. április 30-i operája elmarad. A jegypénztárban vásárolt jegyeket 2022.április 30-ig váltjuk vissza a vásárlás helyén. Online vásárolt jegyek esetében jegyértékesítő partnerünk automatikusan visszautalja a jegyek árát, Önnek ezzel nincs teendője.
Megértését és együttműködését köszönjük!"
Zeneakadémia Közönségkapcsolat
Bartók Rádió ma este: 2021.02.09 19:35 - 21:18
Kapcsoljuk a Zeneakadémia Nagytermét
Cziffra öröksége
A Cziffra György-emlékév nyitóeseménye
Közreműködik: Bogányi Gergely, Dráfi Kálmán, Mocsári Károly, Balázs János (zongora)
ZENEAKADÉMIA ONLINE KONCERTTEREM
Chopin: Asz-dúr impromptu, op. 29
Chopin: Fisz-dúr impromptu, op. 36
Chopin: a-moll keringő, op. 34/2
Liszt: Zarándokévek, Első év: Svájc – 6. Obermann völgye
Beethoven–Liszt: 4. (B-dúr) szimfónia – 3. Menuetto. Allegro vivace
Chopin: Huszonnégy prelűd, op. 28 – 1. C-dúr prelűd, 17. Asz-dúr prelűd
Liszt: Szerelmi álmok
Debussy: Bergamaszk szvit – 3. Clair de lune
Rahmanyinov: Tizenhárom prelűd, op. 32 – 12. gisz-moll prelűd
Ponce – Balázs János: Estrellita
Puccini – Balázs János: Lauretta áriája a Gianni Schicchi című operából
Brahms – Cziffra – Balázs János: 5. magyar tánc
ifj. J. Strauss – Cziffra – Balázs János: Reminiszcenciák
Műsorvezető: Bősze Ádám
Élő közvetítés a Zeneakadémia Online Koncertterméből, FB oldalán és YouTube csatornáján.
www.cziffrafesztival.hu
Bach, Bartók és Schubert őszi délelőttökre
A zenetörténet legnagyobbjait megidéző válogatás segíti az ébredést: Borbély László a Hangoverben.
"Nehezebben induló hétvégi délelőttökre kitalált sorozatunk ismét segít, ezúttal a zenetörténet legnagyobb alkotóit is megidéző válogatással, Borbély László összeállításában.
Borbély László sokszorosan díjazott zongoraművész, a Zeneakadémia oktatója, idén ősszel jelent meg Messiaen-triplalemeze, ennek a bemutatója a Francia Intézetben lesz majd november 20-án. De a közeljövőben még bőven lehet majd koncerteken látni: október 6-án Zeneakadémia Solti-termében lép fel egy különleges, Glenn Gould emlékének szentelt szólóműsorral, október 22-én szintén ugyanott a CAFe Budapest Kortárs Zenei Fesztiválon Kiss Péter zongoraművésszel ad két zongorás koncertet Bartók, Ligeti és Eötvös Péter műveiből. A tavaly megjelent Goldberg-variációk CD bemutatója pedig 2021. március 21-én lesz a BMC-ben. Minden további információt lemezekről és koncertekről a honlapján lehet fellelni." Egyéb részletek itt: https://jo.444.hu/2020/09/27/bach-bartok-es-schubert-oszi-delelottokre
még ma is úgy hirdették :)
A Bartók Rádió műsorán még most is a Készakállú szerepel, a Vörös Szilvia - Bretz Gábor szereposztással!
Pedig adhatnák a Kékszakállút ... a biztonságos távolságtartásnak köszönhetően Judit is jól járna...
A ma esti zeneakadémiai ünnepi műsor - finoman szólva - felhígult, ahhoz képest, hogy még tegnap is olvastam hirdetést a Kékszakállúról Bretz Gáborral... :-(
Javítottam a műsorajánlót...
Ma koncertek 18 és 20 órától:
18:00 : Budapest
Zeneakadémia - Nagyterem
Boldoczki Gábor (trombita)
Fülei Balázs (zongora)
Győri Noémi (fuvola)
Szűcs Máté (brácsa)
Vigh Andrea (hárfa)
Pogány Judit (próza)
Kelemen Fesztiválkvartett:
Daniel Rowland (hegedű)
Kokas Katalin (hegedű)
Kelemen Barnabás (brácsa)
Maja Bogdanović (cselló)
FELLÉLEGZÉS #3
ARBAN: Velencei karnevál
DEBUSSY: Szonáta fuvolára, brácsára és hárfára
PILINSZKY János: Apokrif
SCHUMANN: a-moll vonósnégyes, op. 41/1
20:00 : Budapest
Zeneakadémia - Nagyterem
Erdős Attila (bariton)
Nagy Péter (zongora)
Kelemen Fesztiválkvartett:
Kelemen Barnabás
Daniel Rowland (hegedű)
Kokas Katalin (brácsa)
Maja Bogdanović (cselló)
FELLÉLEGZÉS #4
SCHUMANN: A költő szerelme, Op. 48
BEETHOVEN: C-dúr vonósnégyes, op. 59/3.
Helyesbítenem kell: a rendelkezések nem 2020. április 3-áig, hanem visszavonásig azaz határozatlan ideig érvényesek! Megtiltják a 100 főnél nagyobb beltéri és 500 főnél nagyobb kültéri rendezvényeket.
Kedves Közönségünk!
Magyarország kormányának mai döntése alapján ma (2020. március 11.) éjféltől tilos a 100 fő fölötti beltéri rendezvények tartása.
A mai napon (március 11., szerda) a Laurencia–előadást az Erkel Színházban még megtartjuk. A holnapi naptól egyelőre 2020. április 3-ig valamennyi előadás, koncert és egyéb rendezvény (különleges esemény) törlésre kerül.
A megváltott jegyekkel, bérletekkel kapcsolatban hamarosan tájékoztatást adunk ki.
Ma este a televízióban az M5 csatornán láthatjuk
2020. január 1. szerda 20:30 - 22:10
Újévi nyitány 2020
„Újévi Nyitány 2020 Különleges újévi koncertre készül a 2020-ban az M5 csatorna a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és a 145 éves budapesti Zeneakadémia.
Január elsején Európa egyik legszebb koncerthelyszínén, a Zeneakadémia Nagytermében hagyományteremtő szándékkal valósul meg ez a frissességet sugárzó és újjászületést sugalló hangverseny.
Az új álmok és ígéretek időszakának tekintett évkezdet közös ünneplésére a szervezők eltérő generációkhoz tartozó, más-más stílusban és műfajban alkotó zeneszerzők remekműveit tűzték műsorra.”
Kapcsoljuk a Zeneakadémia Nagytermét
Újévi Nyitány 2020
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának hangversenye
Vezényel: Vásáry Tamás, Rajna Martin
Km.: Kovács Gergely (zongora), Pálfalvi Tamás (trombita), Oláh Vilmos (hegedű), Fejérvári János (mélyhegedű), Devich Gergely (gordonka), Nyujtó Zsanett (klarinét), Berki Sándor (kürt)
Műsor:
1. Ludwig van Beethoven: István király – Nyitány
2. Liszt Ferenc: XV. magyar rapszódia (Kovács)
3. Gioacchino Rossini: A tolvaj szarka – Nyitány
4. Hector Berlioz: Római karnevál – Nyitány (Rajna)
5. Liszt Ferenc: Mefisztó keringő no. 1
6. Telemann: D-dúr koncertszonáta TWV 44:1 - II. III. tétel
7. Dohnányi Ernő: Szextett op. 37 - IV. tétel (Kovács, Modrián, Fejérvári, Devich, Nyujtó, Berki)
8. Johannes Brahms: VI. magyar tánc
9. Johann Strauss: Éljen a magyar! – gyorspolka op. 332
ráadás: Johannes Brahms: V. magyar tánc
Zeneakadémia Nagyterme - 2019-11-17 - 11:00
"SORSOK ÜTKÖZÉSE" – Verdi: Rigoletto
LEÍRÁS
Az opera műfaj egyik csodája, mint minden drámai műfajnál, az idő megállításának és felgyorsításának képessége. A másik csodája viszont kizárólag a zenés drámai műfajok sajátja, hogy a szereplők adott esetben egyszerre fejezhetik ki érzelmeiket. A duettek döntő többsége emberek egyetértését, egymás iránti szeretetét fejezi ki, de megjelenítheti a szembenállásukat is.
A sokszereplős jelenetek, kvartettek, kvintettek, szextettek többnyire az abban szereplők egy adott helyzetre adott különböző reakcióit képesek egyidejűleg megjeleníteni.
A Rigoletto negyedik felvonása az öt szereplő egymáshoz való szövevényes viszonyát a szereplőket jellemző zenei karakterek lélegzetelállító szembeállításával jeleníti meg. Ez a jelenet az operatörténet egyik csúcspontja.
ELŐADÓK
Gilda: Sáfár Orsolya
Maddaléna: Megyesi Schwartz Lúcia
Herceg: Boncsér Gergely
Rigoletto: Kálmándy Mihály
Sparafucile: Kovács István
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor
Kapcs. 292., 291. sorszámok
A Magyar Televízió ma délutáni közvetítése:
M5 csatorna
2019. szeptember 8. vasárnap 15:00 - 16:00
MR Szimfonikusok - Sesto Quatrini
(2019) (2. rész)
(60')
2019. április 9. 19.30 - 22.00 - Zeneakadémia Nagyterem - koncert feklvétele:
I. rész
Respighi: Templomablakok, P. 150
Ravel: G-dúr zongoraverseny
II. rész
Giuseppe Verdi: Quattro pezzi sacri (Négy szent ének)
- Ave Maria
- Stabat Mater
- Laudi alla Vergine Maria
- Te Deum
Jean-Efflam Bavouzet (zongora)
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
Vezényel: Sesto Quatrini
2019. szeptember 1., Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
A Zeneakadémia Nagytermében holnap délelőtt 11 órakor kezdődő ünnepség során adják át a Díszokleveleket az egyetemen (anno: főiskolán) végzett egykori növendékeknek, érintett személyeknek; veszik át az 50., 60., 65., 70. évfordulós diplomákat (Arany, Gyémánt, Vas, Rubin). Platina?
2019. május 14. 19.00 - 21.00
ZENEAKADÉMIA NAGYTEREM
ÁRIAVIZSGA
1.Mozart: „Ei parte... Per pietà, ben mio, perdona” – Fiordiligi recitativója és áriája a Così fan tutte 2. felvonásából - Estefanía Avilés
2. Cilea: „É la solita storia del pastore” – Federico áriája Az arles-i lány 2. felvonásából - Miroslav Sykora
3. Mascagni: „Voi lo sapete, o mamma” – Santuzza áriája a Parasztbecsületből - Fürjes Anna
4. Verdi: „Tu che le vanità” – Erzsébet áriája a Don Carlos 4. felvonásából - Megyimórecz Ildikó
5. Gounod: „Ah! Je ris de me voir si belle” – Margit ékszeráriája a Faust 3. felvonásából - Katoh Hiroko
6. Donizetti: „Una furtiva lagrima” – Nemorino románca a Szerelmi bájital 2. felvonásából - Ninh Đức Hoàng Long
7. Bellini: „Qui la voce sua soave... Vien, diletto, è in ciel la luna!” – Elvira áriája A puritánok 2. felvonásából - Estefanía Avilés
8. Csajkovszkij: „Vi mnye piszalyi” – Anyegin áriája az Anyegin 1. felvonásából - Azat Malik
9. Csajkovszkij: „Uzs polnocs blizitszja…Ah! Isztomila sz ja gorem” – Liza áriája A pikk dáma 3. felvonásából - Fürjes Anna
10. Verdi: „Udiste? Come albeggi…Mira, di acerbe lagrime” – Luna gróf és Leonora kettőse A trubadúr 4. felvonásából - Megyimórecz Ildikó, Azat Malik
11. Offenbach: „Il était une fois à la cour d'Eisenach” – chanson és jelenet a Hoffmann meséi Prológusából - Miroslav Sykora
12. Kálmán: Csárdáskirálynő – Szilvia belépője - Katoh Hiroko
13. Lehár: „Freunde, das Leben ist lebenswert” – Octavio dala a Giuditta című operettből - Ninh Đức Hoàng Long
14. J. Strauss: „Brüderlein, und Schwesterlein...” – Finálé A denevér 2. felvonásából - Megyimórecz Ildikó, Azat Malik, Miroslav Sýkora, Katoh Hiroko, Estefanía Avilés, Ninh Đức Hoàng Long, Fürjes Anna
Felkészítő tanárok: Fried Péter, Halmai Katalin, Kertesi Ingrid, Kiss B. Atilla, Prof. em. KS Marton Éva, Nádor Magda, Pászthy Júlia
Tanszékvezető: Meláth Andrea
Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Szennai Kálmán
RENDEZŐ:
Zeneakadémia Koncertközpont
Ez bizonyára úgy van ahogy mondod, de én ezzel nem foglalkozom. Engem a gyönyörű zene mindig elvarázsol, bárhol, bármilyen körülmények között kapom, és ha ez a koncertélmény a rádió és televízió partnerségével még sokakhoz eljuthat, annak csak szívemből örülni tudok.
Csak legyen ezekből a komolyzenei közvetítésekből minél több! Ne csak mi pár százan élvezzük a koncerthelyszíneken a Magyar Rádió Zenei Együttesei által nyújtott hangzó élményt; a rádió (és a televízió) jóvoltából - hála a közmédia ilyen irányú SZOLGÁLATÁNAK is - a Müpa saját rendezésű és előállítású felvételei mellett a Rádiónak a saját koncertjei, közvetítései, felvételei elérhetők az ország mondhatni legkisebb zugában is. Azoknak ez sokat számít, akik bármely helyzetükből adódóan képtelenek eljutni a helyszínre, zenei élményekre fogékonyan, kíváncsian és vágyva. A rádiós és televíziós közvetítések révén, e hangversenyfelvételek sugárzásával úgymond házhoz szállítják nekik, "kézhez kapják" az értéket. Nagy könnyebbséget jelent ez a számukra: a komolyzenére (is) vevők a rádió- és/vagy a televíziókészülék előtt helyet foglalva részesülhetnek mindabból a sok, felemelő zenei szépségből, amelyeket élőben a helyszínen nem volt módjuk befogadni, átélni, megtapasztalni.
Nem csökkentve a Magyar Rádió Zenei Együtteseinek múlhatatlan érdemeit és a minden bizonnyal kiváló előadásról szóló tudósítás ill. a produkció értékét, meg kell jegyeznem, hogy a rádió- és TV-felvétel az ő esetükben magától értetődő, úgyszólván elengedhetetlen része tevékenységüknek, mivel tudtommal valamilyen módon ma is a már valójában nem létező Magyar Rádió és Magyar Televízió, pontosabban az azokat magába olvasztó MTVA nevű vízfej részei. Ilyetén módon művészi tevékenységük, hangversenyeik, felvételeik műsorkészítésnek számítanak. Ilyen értelemben valóban "nem véletlen" a közvetítés/felvétel.