Köszönöm, hogy ide is beraktad! Igazság szerint engem a szereposztások és a jegyvásárlási lehetőségek érdekeltek volna, de annak nyoma sincs.
A Mi újság a Magyar Állami Operaházban? c. topikba beírtam (62901. sz.), az érdeklődés miatt, akkor átmásolom bejegyzésemet ide:
Az Eiffel Műhelyház és az Erkel Színház színpadán a PRIMAVERA keretében május 16. és 22. között a vidéki teátrumok és a Kolozsvári Magyar Opera vendégjátékairól ad hírt az OPERA magazin most megjelent 2022 Tavasz száma. (52-53 oldal)
Május 16. Debreceni Csokonai Színház – Verdi: A trubadúr
Május 17. Szegedi Nemzeti Színház – Mozart: Don Giovanni
Május 19. Kolozsvári Magyar Opera – Ravel: Pásztoróra; A gyermek és a varázslatok
Május 21. Pécsi Nemzeti Színház – Puccini: Bohémélet
Május 22. Miskolci Nemzeti Színház – Selmeczi György: Veron
Gondolom, idővel rajta lesz az Opera honlapján, és jegyvásárlás lehetőségeiről is kapunk tájékoztatást.
Tejberizs fórumtárs megèrzése nem volt alaptalan.
Operás forrásaim nem tudnak a Primaveráról,.mondjuk attól mèg lehet, de kiírva sincs....
De hol lehet megtudni bármit is a Primaveráról? Az Opera honlapján én nem találtam a nyomát.
Hát ez tényleg eléggé gáz! Talán mégse kellett volna Horvát Csabát felkérni a rendezésre. Nekem is a látott Operabeavatók jutottak az eszembe, Göttinger egész másként közelített ehhez az operához.
Köszönöm! Juj, de kellemetlen....
Sándor Csaba érdekelt volna, de inkább megnézem másban....nem visz rá erre újra a lélek....
Jön Pestre a Primaverára...
Az interjú tényleg nagyon érdekes, mindketten gondolkodó emberek, de ettől még nem biztos, hogy amit létrehoztak, az is ennyire elgondolkodtató. És mivel nincs éjszaka vonat Szegedről haza, nem is fogom megtudni.
Ez egy pompás interjú, most kezdett csak igazán érdekelni az előadás...:-)
De jó lenne, ha minden rendező és karmester párosban ilyen intellektuális adok-kapok zajlana...
...és PÁL TAMÁS megint nem kapott Kossuth díjat! Mi a francra várnak az illetékes hozzá nem értő "szakemberek"???? Már az 1968-as (!!!) Spartacus balett premier óta - 54 éve - esedékes lenne!
Nekem ez a helyzet egyre furcsább... Semmilyen "hivatalos" kritika nem jelenik meg a produkcióról, de most, jóval a bemutatók után közreadnak egy ilyen hosszú beszélgetést a produkció karmestere és rendezője között. Magyarázzák a bizonyítványt?
A premiert láttam, csak eddig nem volt érkezésem írni.
Már azt hittem, teljesen visszhangtalan lesz a Don Giovanni-produkció. Több, mint egy hete volt a két bemutató előadás, és eddig még sehol semmit nem olvastam róla, sem nyomtatásban, sem elektronikusan.
Melyik előadást látta-hallotta?
Szegedi D.G.
Rendkívül sötét van, a táncosok alsónadrágban és melltartóban oldják meg nehéz, szinte mindent betöltő feladatukat, botok segítségével. Minden nagyon meg van koreografálva. Ízlések és pofonok....nem értek hozzá, biztos valakinek ez is tetszik
De........hogyan is tudna Zerlina íveket ènekelni, ha közben rángatja Don Giovanni, avagy Masetto egyáltalán megszólalni, miközben egy táncos hátára van rádőlve háttal és közben egyensúlyoz? A mozgás teljes mértékben a zene ellen van és ez sajnos hallatszik is. Főleg Don Ottavion, aki eddigi teljesítményeit is alulmúlta. A zenekar rendkívül harsány volt és zabolátlan, sokszor elnyomva az énekeseket, akik sajnos ki is fulladtak rendesen. Értetlenül állok most ez előtt. De sok nézőnek tetszett. Szerintem pedig a zene és a klasszikus énektechnika teljes fokú hasba rúgása.
Donizettire még elmegyek, azt nem lehet elrontani, ugyanis koncertszerű lesz és remek énekesekkel(karmestertől továbbra is tartok), de nekem egy ideig ez volt Szegeden az utolsó operaelőadás, amit megtekintek.
A REÖK Palota rendezvénye 2022. március 30., szerda 18-19:30
"Erkel Projekt- Hunyadi László
Három kis koncerten tisztelegnek a Szegedi Nemzeti Színház operatársulatának énekesei Erkel Ferenc művészete előtt.
Ezen a koncerten a Hunyadi Lászlóból idéznek föl részleteket. A darabot a szegedi közönségnek nem kell bemutatni, hiszen a Szabadtéri Játékok legnagyobb sikerei között tartjuk számon az opera Dóm-téri előadásait.
Szilágyi Erzsébet: Dobrotka Szilvia
Hunyadi László: Tötös Roland
V. László: Bagdi Zoltán
Gara Mária: Ferenczy Orsolya
Gara Miklós: Cseh Antal
Narrátor: Pál Tamás
Zongorán kísér: Zalánki Rita
A programon való részvétel ingyenes, azonban regisztrációhoz kötött.[...]"
Örvendetes, hogy Kolonits Klára - úgy tűnik - egyre gyakrabban Szegeden is fellép majd; férje, Dinyés Dániel már a Szegedi Nemzeti Színházhoz kötődik mint zeneigazgató-karmester, a későbbiekben még sok szép közös produkciót hozhatnak színre együtt - persze nemcsak Szegeden...
A delmagyar.hu oldalon jelent meg ma egy rövid riport a Kolonits Klára - Dinyés Dániel házaspárral. Ennek végén van egy érdekes, számomra teljesen új információ az idei Szabadtéri Traviata-produkciójával kapcsolatban:
"[...] A házaspár azt is elmondta, hogy nyáron még egy produkcióban láthatja majd Kolonits Klárát a szegedi közönség, mégpedig a Szegedi Szabadtéri Játékokon a Traviatában.
Ez lesz Klári búcsúja Violetta szerepétől. Ennyit megengedtünk magunknak, hogy húsz éve a Traviata kapcsán találkoztunk, és most együtt csináljuk az utolsót is – fűzte hozzá Dániel."
De...szomorú és szégyen!
Az nem ütőtte meg a füledet, hogy az ország egyik legjobb karmestere, szegedi lakos, nem dirigál operát Szegeden?
A szegedi napilap, melynek színvonala csak a New York Times-hoz és a Daily Telegraphhoz, no és a Magyar Hírlaphoz hasonlítható, cikkéből idézek:
"A Don Giovanni pénteki premierje apropóján az előadás rendezője és két színésze...stb."
Az a két színész egész jól is énekel.
"Máthé Beáta, aki második operaszerepében lép majd színpadra." Ez a szám, szerencsére, a kettőnek a többszöröse.
Az íráshoz senki sem merte a nevét adni.
Lehet én vagyok tudatlan, de ezek a szereposztások a női énekesek között nagyon furcsák. A lírai szoprán Elvirát, míg a sötétebb tónusú szoprán/mezzo pedig Zerlinát énekel. Ez csak nekem ütötte meg a fülem?
Don Giovanni épp a csinos fiatal menyasszonyra, Zerlinára vet szemet, amikor felbukkan Anna, Elvira és Ottavio. A lovag kereket old, majd elbizakodottságában a kormányzó sírján álló szobrát hívja meg vacsorára…
Szemet vet, kereket old, majd a szobrát hívja meg vacsorára.
Saját szobra van a kormányzó sírján a kis elbizakodottnak!
A Színház honlapján olvashatók a Don Giovanni produkció jövő heti, bemutató előadásainak szereposztásai.
Továbbá, egy rövid interjú is olvasható Horváth Csaba rendezővel.
Én mindig megszállok. Most is megvan a jegyem és a szálloda-foglalásom 8.-ra.
Szomorú vagyok, hogy Horgas Ádám távozott, az ő rendezései legalább nívósak, népszerűek voltak, értéket hordoztak. Jó út volt......Azonban nem lepődtem meg, hogy az igazgató újfent összeveszett valakivel....sajnos várható volt. Van egy tippem, ki jön a helyére, de majd meglátjuk....
Én szívesen elmennék a 10-i előadásra, ha lenne aznap valaki, aki be tudna fogadni az autójába.
Az Istenek alkonya utan pedig Varnaig le lehetne vezetni.
Merthogy az elöadas alatt az ember mar kialudta magat.
Gregor egyik halhatatlan leleménye:
- Én a szerepek nehézségét azon mérem le, hogy ha eléneklem az Operában vagy az Erkelben és elindulok haza, Szegedre, akkor hol álmosodok el. Ha Sarastrót, akkor már Soroksárnál. Ha Don Pasqualét, akkor Kecskeméten, ha Dulcamarát, akkor Kiskunfélegyházánál. Ha Rózsalovagot, akkor sehol! Hazérek és még hajnalig nem tudok aludni.
Nos a telekocsi utasoknál is objektív tetszési mérce lehet, hogy hazafelé hol alszanak el.
Igazad van, a mű szellemében akár le is fejezhetnénk...
Kecskemetnel? A 72-es kilometerkönel az ut szelen!
Odafelé menet tisztázod, milyen viselkedés az irányadó, ha nem akarja, hogy visszafelé Kecskemétnél kitedd a kocsiból... ;-)
Ajánlom mindeki figyelmébe a telekocsit. Nagyszerűen működik. Lehetsz utas, de lehetsz sofőr is. Még esetlen plusszal is zárhatsz az élményen túl. Csak akkor lehet probléma, Pest felé, ha az utasok ellentétesen ítélik meg az előadást.
A hajdani Bécs - Budapest éjszakai vonat sem az operabarátok kedvvéért volt kitalálva, valahonnan Németország felől jött, és Belgrádig közlekedett.. A Németországban dolgozó nagylétszámú balkáni és Balkánon túli vendégmunkást szállította, meg nyári szezonban közvetlen kocsit vitt Athén felé. Azok az idők elmúltak! A megyeszékhelyek között valamikor közlekedtek késő esti indulású vonatok, ezek "piszkos anyagi okok" miatt szüntek meg. Egyébként éveken át a Beethoven koncertek napján az adott időben közlekedő vonatok a menetrendben rögzített módon megálltak Martonvásáron, és azokkal lehetett Budapest, és Székesfehérvár felé utazni.
Egy (két?) éjszakát el lehet tölteni Szegeden, barátibb szállásáron, mint pl. Bécsben, és kényelmesebb, mint éjjel hazabumlizni. Annak az éjszakának akkor már annyi.
Én eddig csak azon siránkoztam, hogy nincs éjszakai vonat Bécsből hazafelé, nem lehet oda csak úgy kimenni egy opera előadás kedvéért. De most már azt is tudom, hogy Szegedre se lehet lemenni csak úgy, meghallgatni ezt a csábító előadást, mert nincs visszafelé vonat. Látszik, hogy öreg vagyok, valaha jöttünk haza a szabadtéri játékokról előadás után.
Dinyés Dániel: A szegedi operatársulat tűzerejét szeretném megmutatni a Maria Stuardával!
Magyarországon még soha be nem mutatott Donizetti-operát állítanak színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban. A Maria Stuarda koncertírozott változatának bemutatója a hét végén lett volna, de a sok megbetegedés miatt a premiert április 8-ra halasztották, a zenés közönségtalálkozót azonban kedden délután megtartották a Reök-palotában.
/Szeged.hu - Rafai Gábor - 2022. február 01. 20:20/
„– Azért a koncertírozott változatot választottam, mert az opera maga olyan, hogy a hatalmas énekesi teljesítmények önmagukban is megállják a helyüket, nem kell hozzá különösebb díszlet.”
„Az Elisabetta szerepét éneklő Boross Csillát számtalan szép emlék köti városunkhoz, régen „zöldfülűként” többek között Toscát énekelt itt. Az elmúlt években a fél világot bejárta, most érett énekesnőként, pályája csúcsán tér vissza Szegedre.
– Az opera muzsikája csodálatos, a szegedi közönség pedig kivételesen operaértő és ezért kiemelkedő élmény számomra itt énekelni – mondta.
Boross Csilla arról is mesélt, hogy az elmúlt években rengeteg drámai szerepet énekelt, és ez lelkileg is átformálta, hiszen nemcsak sajátos technikát, de különleges lelkialkatot is igényeltek ezek a szerepek. A drámai hősnők után most visszatér a nőies karakterekhez, ami számára is különleges élmény.
Kolonits Klára korábban is sok bel canto szerepet énekelt, de a Maria Stuarda számára is sok újdonságot tartogat.
– Tékozlóan bánt Donizetti a szépséggel ebben az operájában. Ez a mű önmagában is sok operára lett volna elég – mondta a Stuart Máriát alakító Kossuth-díjas énekesnő.
Beszélt arról is, hogy ez az opera nem pusztán a hatalmi vetélkedésről szól, hanem két korosodó nő szerelmi vetélkedéséről is, akik úgy érzik, most veszik el az életükből valami, ami soha nem tér már vissza.
– Mind a két, harapós női főszerep kiváló alapanyag. Nagyon testre szabott számomra Stuart Mária szerepe.
Talbotot, a skót királynő egyetlen támaszát a darabban Cseh Antal énekli, akinek szintén sok újdonságot rejt a darab.
– Az elmúlt években főleg vígoperák buffószerepeit énekeltem, amik igazi kikapcsolódást jelentettek számomra, de ez az igazi apaszerep most visszarepít ahhoz a könnyedséghez, ami tizenöt-húsz évvel ezelőtt jellemezte az énekesi pályafutásomat. Úgy érzem, megértem erre a szerepre – mondta a szegedi énekes.”
Erre "passz" a válaszom... - pedig én is nagyon bíztam, hogy a produkciót felhozzák az Erkel Színházba. Most akkor az a helyzet, aki az országban ellenállhatatlan kényszert érez, hogy ott legyen a Stuart Mária két koncertszerű előadása valamelyikén, Szegedre kell utaznia. A jegy ára mellé más költségvonzatok járulnak: vasút/busz, gépkocsiba benzin; akinek nincs kocsija szállást foglalni éjszakára a városban, mert az előadás után már nem közlekedik sem vonat sem busz... De biztosan vannak-lesznek, akiknek így is "minden pénzt" megér, hogy ott legyenek Szegeden, hiszen tényleg két kedvenc énekesnőért + a csodálatos bel canto-operáért, Donizetti remekéért még ez is belefér számukra. Az élmény pedig garantált!
A probléma ott van, ahogy mondtad: a kapott értesülések szerint csak Szegeden kerül bemutatásra az opera, sehol máshol nem lesz hozzá szerencsénk.
Csak halkan kérdezem. Ha nem jutok el áprilisban Szegedre, akkor végleg elszalasztom ezt a lehetőséget? Még halvány remény sincs arra, hogy valamikor még műsorra tűzik ezt az előadást?
Hát akkor irány: Szeged - a Nemzeti Színház (az új időpontban, áprilisban)
Ez a bensőséges bel canto történet nem is való a dóm térre. Nem beszélve arról, hogy a hangosítás sem tenne jót neki. Amit hallottunk belőle, az remek! Dinyés Dániel hosszan uvdarolt a két énekesnő tehetségének. Ehhez csak annyit tennék hozzá, hogy jeleneleg a világon nem ismerek két másik szopránt, akivel szívesebben hallgatnám meg azt az operát.
A Facebookon közvetített közönségtalálkozó érdekes és élvezetes volt, remek zenei ízelítőkkel.
Azt is megtudhattuk, hogy nem jön a Stuarda-produkció Budapestre, és nem lesz bemutatva a Szegedi Szabadtéri Játékokon sem.
A színház honlapja szerint a megváltott jegyek és bérletek automatikusan érvényesek az új időpontokra.
Jövő kedden, február 1-jén délután közönségtalálkozó lesz a Maria Stuarda produkcióhoz kapcsolódóan.
Kedves Zéta, mit hallottál, sikerült a zeneigazgatóknak dűlőre jutniuk Ókováccsal?
És milyen jókor jött...