Bejelentkezés Regisztráció

Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban?


3098 Búbánat 2022-04-12 10:11:36 [Válasz erre: 3095 Beatrice 2022-04-11 18:15:02]

Erről a Facebook-oldalról jelszó nélkül megnyitható a link:

Klara Kolonits Maria Stuarda finale


3097 Tejberizs 2022-04-12 08:48:54

Van-e valakinek információja, hogyan sikerült a tegnap esti gála?

Más: egy újabb értékelés a Don Giovanni-produkcióról (is) a Színház honlapján a kultura.hu oldalról.

Sajnos, technikai probléma miatt, csak így tudom beilleszteni:

https://szinhaz.szeged.hu/aktualis/uditoen-friss-zenes-bemutatok-szegeden 


3096 lujza 2022-04-12 01:36:01 [Válasz erre: 3095 Beatrice 2022-04-11 18:15:02]

Köszönöm! Elolvastam egy hozzászólást, melyben azt kérdezik, hogy miért nem énekel ez a hölgy legalább Európa nagy operaházaiban? Mindenesetre ő el fog jönni Budapestre, hogy legalább itt meghallgathassa. :))


3095 Beatrice 2022-04-11 18:15:02

A Stuarda-finálé videón


3094 Búbánat 2022-04-11 11:33:24 [Válasz erre: 3088 Gabor11 2022-04-10 16:40:43]

Boross Csilla szavait idézem: „Remélem, hogy a két szegedi előadás után lesz lehetőségünk másutt is bemutatni a darabot, akár szcenírozott produkcióként.

Forrás: „Királynők küzdelme – Donizetti-bemutató Szegeden” -  Kultúra.hu (2022.04.04.)


3093 laszloferenc 2022-04-11 10:34:09 [Válasz erre: 3092 bölcsész 2022-04-11 07:29:55]

Nagyon tisztelem Pál Tamást, de pl. 2019-ben ő is tartott hasonló beavató előadást.


3092 bölcsész 2022-04-11 07:29:55

Pál Tamás írt a blogjában


3091 takatsa 2022-04-10 22:30:11 [Válasz erre: 3090 piszli 2022-04-10 19:28:27]

Ennek az operának elérhető DVD-n a 2002-ben készült felvétele (Teatro Regio de Parma), megvásárolhatod, de ha nem akarod megvásárolni, akkor itt megnézheted.


3090 piszli 2022-04-10 19:28:27

Hol / hogyan érhető el ez a felvétel? Nagyszerű, hogy ezek a művek ilyen értő kezekben voltak / vannak Szegeden.


3089 Pál Tamás 2022-04-10 19:21:55

Talán érdekelni fogja a kedves fórumozókat, hogy a Maria Stuarda már a második olyan Donizetti opera, amelynek magyarországi bemutatója Szegeden volt. Az elsőt, a Marin, vagy Marino Falierot 1999-ben volt szerencsém vezényelni. Ez a remek darab a Maria Stuardával egyidőben készült, s mintegy ellendarabja volt Bellini utolsó művének, a Puritánoknak a híres párizsi olasz operatársulat, a Théatre Italien színpadán. Az egymással rivalizáló két zseniális komponista közül az utóbbinak, a nem sokkal később elhúnyt Bellininek műve maradt repertoáron, a Faliero a Maria Stuardával együtt feledésbe merült. Mindkettő érdemtelenül.
A Faliero 23 évvel ezelőtti koncertszerű előadására a Deák-gimnátium aulájában került sor, akkortájt ugyanis nem voltam a Szegedi Színház alkalmazottja. A címszerepet, Venezia egyetlen kivégzett doge-jének szerepét Altorjay Tamás énekelte, feleségét Farkasréti Mária személyesítette meg. A többiek: Albert Tamás, aki sajnos már nincs köztünk, Timothy Bentch, Kelemen Zoltán, Réti Attila. A színház kórusa működött közre, Gyüdi Sándor volt a karigazgató.
Az előadásról a milánói Arcadia-Agora lemezcég megrendelésére hangfelvétel készült, amelynek a nemzetközi lemezpiacon tisztességes fogadtatásban volt része, Farkasréti igen magas értékelést kapott, voltak akik az addigi Faliero CD-k legjobb Elenájának találták. A produkció semmilyen támogatásban nem részesült, a termet ingyen kaptuk, belépődíj nem volt, az igen szerény honoráriumokat a lemezcég által a felvételért fizetett vételárból rendeztük.


3088 Gabor11 2022-04-10 16:40:43

Végre, végre valami jó!

Miért nem ez jön Primavera-ra? Nem akarom a Don Giovannit. Nagyon nem! 

Ezt viszont szeretném még! Mondjuk még esetleg Pàl Tamás vezényletével. De tudom, sokat akarok....


3087 Búbánat 2022-04-10 16:16:52 [Válasz erre: 3083 Beatrice 2022-04-09 22:10:07]

Donizetti: Maria Stuarda – előadás utáni tapsrend és közönségreakció (video) – 2022. április 8.

/A Szegedi Szimfonikus Zenekar Facebook oldaláról - feltöltötte: Hollósi Zsolt/

Galéria

A pénteki előadást a helyi tévé felvette; értesülésem szerint a Szegedi Városi Televízió a régió lakosai számára idővel elérhetővé kívánja tenni az operafelvétel megtekintését: sugározni fogja valamikor.

 

Szegedi Nemzeti Színház – ma este (április 10.) a második koncertszerű előadás van soron.

▪ DONIZETTI: MARIA STUARDA ▪

Szereplők:

Elisabetta: Boross Csilla
Maria: Kolonits Klára
Roberto Leicester: Tötös Roland
Talbot: Cseh Antal
Cecil: Szélpál Szilveszter
Anna: Máthé Beáta


3085 piszli 2022-04-10 11:15:13

Csodálatos este volt! Olyan, amilyenhez hasonlót – a MÜPA egyes előadásai kivételével – évek óta nem állt módunkban élvezni Budapesten. Ezt teszi a tehetség, a munka és az elhivatottság. A magyar futballjelen tanulságai annyiban az operára is alkalmazhatók, hogy nem az az ész, tudás, munka és felelősségérzet nélküli pénzszórás hoz eredményt, hanem az előbb említett tulajdonságok. Hátha még anyagi erőforrás is az állna az erre érdemes alkotók rendelkezésére.

Jól láttam egyébként, hogy az OPERA urai nem tűntek fel pénteken este a közönség soraiban? Nem kellett volna távol maradniuk, nem kell aggódniuk; a tehetség nem fertőz.  


3086 piszli 2022-04-10 11:15:13

Csodálatos este volt! Olyan, amilyenhez hasonlót – a MÜPA egyes előadásai kivételével – évek óta nem állt módunkban élvezni Budapesten. Ezt teszi a tehetség, a munka és az elhivatottság. A magyar futballjelen tanulságai annyiban az operára is alkalmazhatók, hogy nem az az ész, tudás, munka és felelősségérzet nélküli pénzszórás hoz eredményt, hanem az előbb említett tulajdonságok. Hátha még anyagi erőforrás is az állna az erre érdemes alkotók rendelkezésére.

Jól láttam egyébként, hogy az OPERA urai nem tűntek fel pénteken este a közönség soraiban? Nem kellett volna távol maradniuk, nem kell aggódniuk; a tehetség nem fertőz.  


3084 zsoly 2022-04-09 23:14:10 [Válasz erre: 3083 Beatrice 2022-04-09 22:10:07]

Fantasztikus volt, egyik ámulatból estünk a másikba! Holnap én is másodszor nézem.. :-)


3083 Beatrice 2022-04-09 22:10:07 [Válasz erre: 3082 Beatrice 2022-04-09 02:04:30]

Néhány gondolat a Stuarda-előadásról:
Mit mondjak, pazar volt. Belcanto a köbön.
A címszerepben Kolonits Klára nemcsak hogy hozta a kötelezőt, de alaposan túl is teljesítette. Alakítása nemcsak énektechnikailag volt csúcs ("persze" bőven mért csúcshangokkal), hanem emocionálisan is. Felfoghatjuk úgy az utolsó felvonásban Mária alakját, hogy az metaforikusan minden emberről szól, aki a halálra készül. Tudjuk, mindenkire egyszer sor kerül, és azt is tudjuk, hogy nem vagyunk tökéletesek, voltak ilyen-olyan bűneink, hibázásaink. Felemelő, hogy Donizetti ilyen zseniálisan megírta, és Kolonits Klára így megjelenítette, hogy hogyan lehet méltósággal a halálra készülni, ha egyszer eljön az idő. Az egész felvonásban Mária egyetlen nagy ívben haladt a bűnei megvallásán és megbánásán át a gyilkosának való megbocsátásig. A Preghiera elképesztően átszellemült volt.
A Máriát kivégeztető Erzsébet királynőt alakító Boross Csilla is valami egészen különlegeset hozott. Általában ezt a karaktert úgy szokták megjeleníteni, hogy a hatalomba belekeményedett, belecsontosodott uralkodó, aki megszokta, hogy minden az övé lesz, amire-akire csak kedve szottyan, és mivel a megszerezni akart, játékszerül kiszemelt férfi (Leicester gróf) nem őt, hanem Máriát szereti, és nem tudja-akarja ezt eltitkolni, ezért Erzsébet dühében rettenetesen megbünteti mindkettőt: Máriát kivégezteti, Leicesternek pedig végig kell néznie a kivégzést. (Az ítéletben szerepet játszik, hogy Mária nem hajlandó behódolni Erzsébetnek, sőt, a legitimitását is megkérdőjelezi.)
Boross Csilla új, szokatlan aspektust hozott a képbe. Az ő interpretációjában Erzsébet őszintén szereti Leicestert, nem csak játékszerként, és rettenetesen megsebzi az elutasítás. Borzasztóan szenved. Szenvedése teszi keménnyé és kegyetlenné. Pillanatnyi elégtételt fog jelenteni számára Mária kivégzése és Leicester megalázása, de hosszú távon ő a vesztes, szerencsétlen lesz és viselnie kell tette súlyát. Boross Csilla árnyalt, drámai szopránoknál szokatlanul hajlékony éneklése mindezt gyönyörűen kifejezte.
Nagyszerű volt a zenekar, és általában minden közreműködő beletette a magáét a sikerbe. A tenor (Tötös Roland mint Leicester) is szépen frazeált, abszolúte alkalmas a szerepre, a volumenét azonban némileg soknak találtam. (Elöl ültem a földszinten, nem tudom, hogy hallatszott az emeleten.)
Holnap újra megyek Szegedre...


3082 Beatrice 2022-04-09 02:04:30

Igazán méltó magyarországi ősbemutatója volt a Maria Stuardának pénteken Szegeden! Ez a produkció a világ bármely pontján megállná a helyét.


3081 Gabor11 2022-04-07 19:14:07 [Válasz erre: 3079 Tejberizs 2022-04-06 22:04:28]

Magyaràzzàk, magyarázzák...

Közben meg inkompetens a kérdező megint...színészek....jaj....


3080 lujza 2022-04-07 02:55:51 [Válasz erre: 3075 pio 2022-04-06 11:43:37]

Én is kérdezem: Miért szörnyű???


3079 Tejberizs 2022-04-06 22:04:28

Újból a Don Giovanni-produkcióról a deszkavizio.hu oldalon:

“A szegedi operatagozat kiváló művészei nyitottak voltak mindenre” – interjú Horváth Csabával



3075 pio 2022-04-06 11:43:37 [Válasz erre: 3074 Búbánat 2022-04-06 10:57:06]

Hát ez elég szörnyű...


3074 Búbánat 2022-04-06 10:57:06 [Válasz erre: 3073 lujza 2022-04-05 00:23:13]

Gaetano Donizetti: Maria Stuarda – Trailer – Kolonits Klára (2022)

Maria: Kolonits Klára

Erzsébet: Boross Csilla

Karmester: Dinyés Dániel

Szegedi Nemzeti Színház 

Magyarországi premier: 2022. április 8., 10. - koncertszerű előadásban


3073 lujza 2022-04-05 00:23:13

https://kultura.hu/kiralynok-kuzdelme-donizetti-bemutato-szegeden/?fbclid=IwAR2y-eylprzNggJ9tIFyCtvxSCnwyJUqlx6TupY-BzkOki_b9tOe-KScB5c



3071 Búbánat 2022-04-03 16:08:32

Szegedi Nemzeti Színház – Operettgála két részben

Ideje: 2022. április 16, 19.00  óra

A Szegedi Nemzeti Színház tavaszköszöntő operettgáláján Huszka Jenő, Lehár Ferenc,  Kálmán Ime, Szirmai Albert, Johann Strauss műveiből csendülnek fel részletek.

Szereplők:

Cseh Antal, Horák Renáta, Kónya Krisztina, Máthé Beáta, Szélpál Szilveszter, Sziládi Hajna, Rétfalvi Tamás, Tötös Roland, Vajda Júlia, Varga Anna.

Közreműködik a Szegedi Nemzeti Színház Énekkara és Tánckara, a Szegedi Szimfonikus Zenekar.

Vezényel: Koczka Ferenc, Hermann Szabolcs, Flórián Gergely, Kardos Gábor

Konferál: Szívós László

Zenei vezető és szerkesztő: Koczka Ferenc

Koreográfus: Hajdu Anita

Rendező: Czene Zoltán

(Forrás: A Szegedi Nemzeti Színház honlapja)


3070 lujza 2022-04-03 01:41:44 [Válasz erre: 3069 Búbánat 2022-03-31 23:58:38]

Köszönöm, hogy ide is beraktad! Igazság szerint engem a szereposztások és a jegyvásárlási lehetőségek érdekeltek volna, de annak nyoma sincs.


3069 Búbánat 2022-03-31 23:58:38 [Válasz erre: 3067 lujza 2022-03-31 22:20:11]

A Mi újság a Magyar Állami Operaházban? c. topikba beírtam (62901. sz.), az érdeklődés miatt,  akkor átmásolom bejegyzésemet ide: 

Az Eiffel Műhelyház és az Erkel Színház színpadánPRIMAVERA keretében május 16. és 22. között a vidéki teátrumok és a Kolozsvári Magyar Opera vendégjátékairól ad hírt az OPERA magazin most megjelent 2022 Tavasz száma.  (52-53 oldal)


Május 16. Debreceni Csokonai Színház – Verdi: A trubadúr

Május 17. Szegedi Nemzeti Színház – Mozart: Don Giovanni

Május 19.  Kolozsvári Magyar Opera – Ravel: Pásztoróra; A gyermek és a varázslatok

Május 21. Pécsi Nemzeti Színház – Puccini: Bohémélet

Május 22. Miskolci Nemzeti Színház – Selmeczi György: Veron

 

Gondolom, idővel rajta lesz az Opera honlapján, és  jegyvásárlás lehetőségeiről is kapunk tájékoztatást.


3068 Gabor11 2022-03-31 23:18:23 [Válasz erre: 3066 lujza 2022-03-31 22:18:49]

Tejberizs fórumtárs megèrzése nem volt alaptalan.

Operás forrásaim nem tudnak a Primaveráról,.mondjuk attól mèg lehet, de kiírva sincs....

 


3067 lujza 2022-03-31 22:20:11 [Válasz erre: 3061 -zéta- 2022-03-30 07:42:29]

De hol lehet megtudni bármit is a Primaveráról? Az Opera honlapján én nem találtam a nyomát.


3066 lujza 2022-03-31 22:18:49 [Válasz erre: 3064 Tejberizs 2022-03-31 11:08:47]

Hát ez tényleg eléggé gáz! Talán mégse kellett volna Horvát Csabát felkérni a rendezésre. Nekem is a látott Operabeavatók jutottak az eszembe, Göttinger egész másként közelített ehhez az operához.


3065 Gabor11 2022-03-31 13:35:40 [Válasz erre: 3064 Tejberizs 2022-03-31 11:08:47]

Köszönöm! Juj, de kellemetlen....



3063 lujza 2022-03-31 00:24:37 [Válasz erre: 3061 -zéta- 2022-03-30 07:42:29]

Köszi, hogy szóltál!


3062 Gabor11 2022-03-30 17:48:13 [Válasz erre: 3060 lujza 2022-03-30 00:09:06]

Sándor Csaba érdekelt volna, de inkább megnézem másban....nem visz rá erre újra a lélek....


3061 -zéta- 2022-03-30 07:42:29 [Válasz erre: 3060 lujza 2022-03-30 00:09:06]

Jön Pestre a Primaverára... 


3060 lujza 2022-03-30 00:09:06 [Válasz erre: 3059 -zéta- 2022-03-29 20:33:52]

Az interjú tényleg nagyon érdekes, mindketten gondolkodó emberek, de ettől még nem biztos, hogy amit létrehoztak, az is ennyire elgondolkodtató. És mivel nincs éjszaka vonat Szegedről haza, nem is fogom megtudni.


3059 -zéta- 2022-03-29 20:33:52 [Válasz erre: 3057 Tejberizs 2022-03-29 19:48:56]

Ez egy pompás interjú, most kezdett csak igazán érdekelni az előadás...:-)

De jó lenne, ha minden rendező és karmester párosban ilyen intellektuális adok-kapok zajlana...


3058 Myway 2022-03-29 20:01:14

...és PÁL TAMÁS megint nem kapott Kossuth díjat! Mi a francra várnak az illetékes hozzá nem értő "szakemberek"???? Már az 1968-as (!!!) Spartacus balett premier óta - 54 éve - esedékes lenne!


3057 Tejberizs 2022-03-29 19:48:56

„Don Giovanni inkább egy művész zseni, mint szélhámos hódító” – Interjú Horváth Csabával. Dinyés Dániel Horváth Csaba rendezővel beszélgetett, aki Mozart Don Giovanni című klasszikusát vitte színre a Szegedi Nemzeti Színházban.

Nekem ez a helyzet egyre furcsább... Semmilyen "hivatalos" kritika nem jelenik meg a produkcióról, de most, jóval a bemutatók után közreadnak egy ilyen hosszú beszélgetést a produkció karmestere és rendezője között. Magyarázzák a bizonyítványt?


3056 Gabor11 2022-03-28 21:51:36 [Válasz erre: 3055 Tejberizs 2022-03-28 20:50:49]

A premiert láttam, csak eddig nem volt érkezésem írni.


3055 Tejberizs 2022-03-28 20:50:49 [Válasz erre: 3054 Gabor11 2022-03-28 19:08:01]

Már azt hittem, teljesen visszhangtalan lesz a Don Giovanni-produkció. Több, mint egy hete volt a két bemutató előadás, és eddig még sehol semmit nem olvastam róla, sem nyomtatásban, sem elektronikusan.

Melyik előadást látta-hallotta?


3054 Gabor11 2022-03-28 19:08:01

Szegedi D.G.

 Rendkívül sötét van, a táncosok alsónadrágban és melltartóban oldják meg nehéz, szinte mindent betöltő feladatukat, botok segítségével. Minden nagyon meg van koreografálva. Ízlések és pofonok....nem értek hozzá, biztos valakinek ez is tetszik

De........hogyan is tudna Zerlina íveket ènekelni, ha közben rángatja Don Giovanni, avagy Masetto egyáltalán megszólalni, miközben egy táncos hátára van rádőlve háttal és közben egyensúlyoz? A mozgás teljes mértékben a zene ellen van és ez sajnos hallatszik is. Főleg Don Ottavion, aki eddigi teljesítményeit is alulmúlta. A zenekar rendkívül harsány volt és zabolátlan, sokszor elnyomva az énekeseket, akik sajnos ki is fulladtak rendesen. Értetlenül állok most ez előtt. De sok nézőnek tetszett. Szerintem pedig a zene és a klasszikus énektechnika teljes fokú  hasba rúgása.

Donizettire még elmegyek, azt nem lehet elrontani, ugyanis koncertszerű lesz és remek énekesekkel(karmestertől továbbra is tartok), de nekem egy ideig ez volt Szegeden az utolsó operaelőadás, amit megtekintek.

 

 


3053 Tejberizs 2022-03-27 15:38:33

A REÖK Palota rendezvénye 2022. március 30., szerda 18-19:30

"Erkel Projekt- Hunyadi László

Három kis koncerten tisztelegnek a Szegedi Nemzeti Színház operatársulatának énekesei Erkel Ferenc művészete előtt.

Ezen a koncerten a Hunyadi Lászlóból idéznek föl részleteket. A darabot a szegedi közönségnek nem kell bemutatni, hiszen a Szabadtéri Játékok legnagyobb sikerei között tartjuk számon az opera Dóm-téri előadásait.

Szilágyi Erzsébet: Dobrotka Szilvia
Hunyadi László: Tötös Roland
V. László: Bagdi Zoltán
Gara Mária: Ferenczy Orsolya
Gara Miklós: Cseh Antal
Narrátor: Pál Tamás
Zongorán kísér: Zalánki Rita

A programon való részvétel ingyenes, azonban regisztrációhoz kötött.[...]"


3052 Búbánat 2022-03-27 15:21:27

Örvendetes, hogy Kolonits Klára - úgy tűnik - egyre gyakrabban Szegeden is fellép majd; férje, Dinyés Dániel már a Szegedi Nemzeti Színházhoz kötődik mint zeneigazgató-karmester, a későbbiekben még sok szép közös produkciót hozhatnak színre együtt - persze nemcsak Szegeden...


3051 Tejberizs 2022-03-27 15:10:29

A delmagyar.hu oldalon jelent meg ma egy rövid riport a Kolonits Klára - Dinyés Dániel házaspárral. Ennek végén van egy érdekes, számomra teljesen új információ az idei Szabadtéri Traviata-produkciójával kapcsolatban:

"[...] A házaspár azt is elmondta, hogy nyáron még egy produkcióban láthatja majd Kolonits Klárát a szegedi közönség, mégpedig a Szegedi Szabadtéri Játékokon a Traviatában. 
Ez lesz Klári búcsúja Violetta szerepétől. Ennyit megengedtünk magunknak, hogy húsz éve a Traviata kapcsán találkoztunk, és most együtt csináljuk az utolsót is – fűzte hozzá Dániel."

 


3050 Gabor11 2022-03-17 20:53:47 [Válasz erre: 3049 Heiner Lajos 2022-03-17 06:07:03]

De...szomorú és szégyen!


3049 Heiner Lajos 2022-03-17 06:07:03 [Válasz erre: 3047 Gabor11 2022-03-16 16:49:52]

Az nem ütőtte meg a füledet, hogy az ország egyik legjobb karmestere, szegedi lakos, nem dirigál operát Szegeden?


3048 Heiner Lajos 2022-03-17 05:47:22 [Válasz erre: 3047 Gabor11 2022-03-16 16:49:52]

A szegedi napilap, melynek színvonala csak a New York Times-hoz és a Daily Telegraphhoz, no és a Magyar Hírlaphoz hasonlítható, cikkéből idézek:

"A Don Giovanni pénteki premierje apropóján az előadás rendezője és két színésze...stb."

Az a két színész egész jól is énekel.

"Máthé Beáta, aki második operaszerepében lép majd színpadra."  Ez a szám, szerencsére, a kettőnek a többszöröse.

Az íráshoz senki sem merte a nevét adni.


3047 Gabor11 2022-03-16 16:49:52

Lehet én vagyok tudatlan, de ezek a szereposztások a női énekesek között nagyon furcsák. A lírai szoprán Elvirát, míg a sötétebb tónusú szoprán/mezzo pedig Zerlinát énekel. Ez csak nekem ütötte meg a fülem?

 






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.