Én sem mondhatok mást, mint azt, hogy csodaelőadás született Szegeden! Boldog vagyok, hogy láthattam.
Az "A me fanciulla" kezdetű 2. versszaknak valahol elérhető a szövege? Én nem találom.
Remélem Kolonits Klára meggondolja, és még fog Violettát énekelni. Az o hangi adotsádai tokéletesen megfelelnek erre a szerepre. Itt drámai koloratúra vagy spinto szoprán ,aki koloratúrákkal rendelkezik, szukségeltetik. Lírai vagy lírai koloratúr szopránok nem igazán fejezik ki Violetta lényegét.
A muvészno kb. 2010-ben énekelte ezt a szerepet Pozsonyban. Hogy miért nem hívták tobbet, számomra orok rejtély marad.
Zéta kiváló Traviata-kritikájához egy-két megjegyzés:
Kolonits Klára június 30-i franciaországi koncertjén szerepelt a Violetta-ária, és az Esz is megvolt a végén.
A szegedi rendezés olyan, hogy markáns hangulati különbség van a Sempre libera első és második versszaka között, ugyanis a második versszak alatt jelen van a Halál figurája, Violetta gondolatban vele viaskodik, így a második versszak sötétebb tónust kap. Emiatt az Esz valószínűleg nem is illene oda.
Egyébként Alfredo "O mio rimorso"-jának végén sem szerepelt az opcionális magas hang.
Én is nagyra értékeltem, hogy a szokásos húzások most nyitva voltak. Különösen szeretem az első felvonásbeli Violetta-ária ( "Ah, fors'è lui" ) második versszakát (" A me fanciulla"), amit rendszeresen elsinkófálnak élő előadásban, és inkább csak lemezen hallani. Itt meg megvolt. Ugyancsak megvolt a legvégén, hogy a Violetta halála utáni pillanatokban a többi szereplő hangot ad kétségbeesésének. A Traviata nem olyan hosszú darab, nem is olyan vontatott, meg nem is olyan gyenge, hogy indokolt lenne bármit is húzni belőle. Hacsak egyik-másik előadó képességét meg nem haladja ez vagy az a rész. De itt szó se volt ilyesmiről.
Nekem is tetszett Dinyés Dániel interpretációja. Az volt a benyomásom, hogy - szemben a tradicionális-érzelmes megközelítéssel (amit az általam hallott előadásokban Kovács János művelt a legmagasabb fokon) - ő egy modern, viszonylag pátosztalanított történetet tár elénk. (Ilyenfajta interpretációt hallottam Simone Young pálcája alatt Hamburgban, 2010-ben.) Ez a Violetta egy mai nő, a történet eszünkbe idézheti, hogy ma is vannak nők, akik kénytelenek a testükből élni, ezért megvetik őket, pedig jobb sorsra, boldog családi életre lennének érdemesek.
A belinkelt előbbi mno.hu-cikkből:
Kolonits Klára (Violetta). "Az énekesnő különleges vokális adottságait ebben a szerepben tudta eddig a legjobban megmutatni, festői érzékenységgel keverve saját hangját. Hol illékony, hol határozott, szép hajlításaival lenyűgözte a szegedi előadás közönségét. Hangbéli adottságaiból fakadóan nemcsak a bel canto és lírai szoprán énekesi technikát hozta az operában, hanem spinto szopránként olyan könnyedén tolta fel még magasabbra a hangját, hogy az első felvonás drámai csúcspontján a néző is visszafojtott levegővel hallgatta végig a Sempre Libera áriáját."
Egy Traviata-beszámoló
„AMIKOR A SZOPRÁN ÉS A TENOR KETTŐSÉT MEGÖLI A BARITON ÉRZÉKETLENSÉGE”
„Érdemes hinni a szerelem erejében”
OSZLÁNYI GYÖNGYVÉR – MNO.hu – 2022. 08.01.
„Verdi egyik legtöbbet játszott operáját, a La Traviatát láthatta a közönség Juronics Tamás rendezésében a hétvégén a Szegedi Szabadtéri Színpadon. A rendező igazán egyedi látványvilágot teremtve grandiózus operaelőadást hozott létre, izgalmas mozgásszínházi elemekkel tarkítva.”
Akkor Szeged kitett magáért. Két világszinvonalú premier --- Stuarda és a Traviata. Én csak gratulálni tudok az operatagozatnak. Szilvike pedig szégyelje magát. Csodálatos lehetett /ABC Sor./ hallani a nagy énekeseket mint Agache, Boross, Kolonits, Lászlo .,,,.
Zétával és tollnokal is egyetértve: káprázatos volt, és nem nagyon tudok ettől jobb szereposztást idehaza elképzelni.
Persze, hogy az. Ez ma a lehető legjobb szereposztás, ami után akármelyik világhíres operaház a tíz ujját megnyalná. Csak éppen Szilvike tojik rá és nem hajlandó ezt a szereposztást preferálni Pesten.
Káprázatos, majd jön cikk is...
Milyen volt a Traviata ?
Nagyon jó riport, és csodálatos részletek az operából. Figyelemreméltó és megható, amit Kolonits Klára Alexandru Agache-ről mondott! A pályatárs elismerése és tisztelete egyaránt megjelenik szavaiban. A művésznő szerepformálásáról érdekes volt a Lujza fórumtárs által belinkelt riport a Kolonirs Klára fórumban 1219 szám alatt.
A Szegedi Szabadtéri Játékok közel egy évszázados múltra tekint vissza, és sok-sok előadás aratott hatalmas sikert mikroport nélkül! E tekntetben érdekes és megszívjelendő lenne Alexandru Agache megjegyzése: a tér akusztikája feleslegessé tenné a mikroportot. Valakinek vagy van huangja, vagy nincs..
Egyébként a riporter hölgy és a stylist-jelmeztervező hölgy figyelmébe ajánlanám, hogy az "ugye" tőtelékszó túltengő használata jelentősen rontja az általuk elmondottak értelmét és tartalmát!
Kedves Lajos, szívesen elmentem volna, de ez ebben az évben nem lehetséges/a fejem nem bírja a hoséget/. Mind a 3 énekest nagyon szeretem, jo volna oket Pozsonyban egyutt látni. De errol csak álmoghatunk.
A Szegedi Szabadterin a rafinaltabb enekesek az elsö probat azzal kezdik, hogy felkeresik a hangositokat- egy-ket uveg bor, suti, stb.kisereteben - hogy tudod, majd ha en lepek be...
A.Agache említette, hogy eloszor énekel mikroporttal. Bizony a nagy hangok meg a mikroport nem megy ossze. Emlékszem a Szombathelyi Aidára 2013 augusztusában. A harmadik felvonásban leesett Lukács Gyongyinek a mikroport, a muvészno tovább énekelt. Ez volt az est fénypontja.
Ezen a rövid bejátszáson is látszik, hogy különleges rendezés ez a Traviata, Kolonits Klára és Alexandru Agache pedig csodálatosan énekelnek. Utóbbi hangja és éneklése jottányit sem kopik. Egy interjúban olvastam, hogy Agache a húszas évei közepén, még tanuló korában énekelte először operában Germont szerepét, és azóta a repertoárján tartja! Nem kis teljesítmény, mint ahogy az sem, hogy mennyire intakt és szép a hangja!
Gyertek a Traviatára, amíg van benzin. Jó lesz!
Dinyés Dániel karmester és zeneszerző stand up humorral adott betekintést Verdi: La Traviata című opera keletkezésének hátterébe. (Fülek, Városi Művelődési Központ, 2022. július 3.)
video (részlet)
(Kolonits Klára mellett Tötös Roland is énekelt Verdi operájából az elhangzott részletekben. - nincs rajta a Facebook-videón.)
További olvasni-, hallgatni- és néznivalók a szegedi Traviata kapcsán:
Háttérbeszélgetés a főszereplőkkel és a rendezővel (videó, nagyon érdekes)
Még egy Juronics-interjú (audio)
Interjú Vajda Júliával (Flora alakítója)
Interjú Juronics Tamással, a Traviata-produkció rendezőjével a revizoronline-on.
A Traviata nem kifejezetten szabadtéri színpadra való opera, de ezzel a szereposztással szívesen megnézném.
Érdekes, hogy Szegedre Falstaff és Pomádé címszereplőt keresnek. Én azt hittem, egy darabot azért vesznek elő (többek között), mert van egy biztos alap a társulatban, aki a főszereplő lesz, aki miatt elővesznek bizonyos darabokat és utána osztjàk ki a többi szerepet.....
Vagy ez régi divat?
Szeretettel gratulálok Pál Tamás Karnagy Úrnak az elismerésért és örülök, hogy az Ajándékkoncertet ő dirigálja!
A Szabadtéri honlapján olvasható az idei La Traviata-produkció teljes tervezett előadói gárdája.
Így már jobb lett volna nem tudni......de mit is vártam?
A Don Giovanni tapasztalata után nem gondoltam volna, hogy még Gyüdit is visszasírom.....
Korábban - 2022.03.27., 3051. hsz. - belinkeltem ide egy, a delmagyar.hu oldalon megjelent interjút, amiből az alábbi részt idéztem akkor:
"[...] A házaspár azt is elmondta, hogy nyáron még egy produkcióban láthatja majd Kolonits Klárát a szegedi közönség, mégpedig a Szegedi Szabadtéri Játékokon a Traviatában.
Ez lesz Klári búcsúja Violetta szerepétől. Ennyit megengedtünk magunknak, hogy húsz éve a Traviata kapcsán találkoztunk, és most együtt csináljuk az utolsót is – fűzte hozzá Dániel."
Ezek alapján úgy gondolom, Dinyés Dániel fog vezényelni.
Biztosan kíváncsi vagy a nevére?
Én azért a karmesterre is kíváncsi lennék.....aki szintèn főszereplő.
A Szabadtéri honlapján megjelent néhány újabb név az idei Traviata-produkció tervezett szereposztásából. Kolonits Klára neve már régóta ott volt Violettaként, és Juronics Tamásé is rendezőként. Az új nevek: Vajda Júlia (Flora), László Boldizsár (Alfredo), Alexandru Agache (Germont)
Gratulálok minden díjazottnak!
Tegnap este volt a Színházban a Dömötör-díjak átadó gálája. A operai díjakat kapták:
Legjobb operaénekesnő: Ferenczy Orsolya
Legjobb operaénekes: Szélpál Szilveszter
Nagyon örülök Ferenczy Orsolya elismerésének! Igazán megérdemelte!
Az életműdíjat Vajda Júlia kapta, akit a Legjobb női mellékszereplőnek is választottak. Remélem, még sokáig megörvendeztet minket művészetével!
Szép ez az előadás, de nem változtat azon, hogy míg az opera szerint DG folyamatosan cselekszik, addig DO csak beszél a cselekvésről, szerintem ez a legfőbb különbség kettőjük között. Nehezen tudnám elképzelni, hogy ő belopózna éjjel DA szobájába.
Én Don Ottavio két áriájáról írtam, mert neki tényleg annyi van, bár néha az egyiket kihagyják.
Figyelem, innentől csak 18 éven felülieknek!!
Kérdés: DO vajon az ágyban is "méltó társa" ... lenne? A két gyönyörű tenorária ellenére legalábbis kétséges. Ebben a felhozatalban pláne és kétségkívül a kanos (copyright Pál Tamás maestro) Don Giovanni a ... khm ... lepedőbajnok. Lepedőn kívül is ;-)
Nekem Alfredo Kraus bebizonyította (pedig "csak" a hangját lehetett hallani a tubuson, nem lehetett délceg alakját látni a színpadon), hogy Don Ottavio méltó társa Donna Annának.
https://www.youtube.com/watch?v=NHIZh_8jgT8
Én is nagyon szeretem ezt a kis áriát. Az én kedvencem Giuseppe Taddei: https://www.youtube.com/watch?v=CfsYEvkz4SY
Érdekes, hogy -zéta- is és te is két Don Giovanni-áriáról írtok. Először Dietrich Fischer-Dieskau lemezén hallottam a darabot (vez. Karl Böhm) és azonnal megragadott a harmadik is: a 2.felv. "Metà di voi qua vadano"-ária DFD szuggesztív előadásában. Későbbi előadásokon aztán tényleg azt tapasztaltam, hogy ezt az áriát a mindenkori címszereplők eléggé "elbújva" adják elő az éj és a színpad sötétjében, hogy az azt követő recitativóban annál "látványosabban" püföljék el a jó Masettót. Hallgassátok meg pl. vele (DFD) ezt a kis rejtett gyöngyszemet, szeretni fogjátok! Erwin Schrott DG-járól még itteni új koromban írtam be (Erkel/5992), és emlékeim szerint alig találtam rá szavakat, -zéta- szerencsére igen :-) Azóta sem járt mifelénk túl sok vendégművész (szerepben) ilyen emlékezetes sikerrel MÁO-ban vagy Erkelben. (MüPában inkább.)
Hát ez remek! Ott voltam ezen az előadáson, sőt, kétszer is megnéztem akkor, de erre a cikkre nem emlékeztem. De valami ilyesmire gondoltam. Vajon miért csináltak a szerzők Don Ottavióból egy ilyen nyámnyila jellegű figurát (miközben két gyönyörű áriája is van)? Csak nem azért, hogy ne is lehessen méltó vetélytársa Don Giovanninak? Donna Anna igazán tűzrőlpattant, valóban nem ő lenne való hozzá.
Máshol is van utalás a történtekre:
LEPORELLO
Non ne so nulla.
Ma essendo l'alba chiara, non sarebbe qualche nuova conquista?
Io lo devo saper per porla in lista. (Tudnom kell, hogy fölvegyem-e a listára.)
DON GIOVANNI
Va là, che sei il grand'uom!
Sappi chi'io sono innamorato d'una bella dama, e son certo che m'ama.
Úgy tűnik, Donna Anna nem kerül föl a végtelen gondossággal vezetett listára.
(A listát itt egy kiváló ukrán fiatalember ismerteti.)
Lehet, hogy túl sok krimit néztem az utóbbi dőben, de az, hogy mi történt Anna és Don Giovanni között kizárólag Anna, azaz a sértett (?) vallomásából tudjuk. És hát ő állítja be magát sértettnek. Az általam ismert felügyelők mind kétkedve fogadnák ezt a tényállást. Különösen, hogy a lány csak jó pár óra múlva meséli el.
Meg hogy elsőre összetéveszti Don Giovannit Ottavióval. És Ottavio vajon miért megy éjnek évadján Anna szobájába? Nekem csak kevés valószerű tippem van... És miért dönt úgy Anna a végén, hogy még egy évig nem megy hozzá Ottavióhoz?
Nagyon érdekes, de pár évvel ezelőtt egy határozottan izgalmas előadás nyomán ebben az írásban pontosan azt próbáltam körüljárni a magam módján, hogy mi történt Donna Annával (akit történetesen Kolonits Klára alakított)...
Szeretném egy igazi zeneértő, például Pál Tamás karnagy úr véleményét megkérdezni arról, hogy vajon Mozart mit gondolhatott erről a témáról? Mert nekem az számítana igazán, hogy mi van a zenében, mit írt ő oda, hogy mi történt Donna Annával? Mert hogy nagyon mélyen érinthette őt az a találkozás, és nem csupán negatív értelemben, az itt-ott kiderül.és bizony, Freud se teljesen a spanyolviaszt találta fel, az odi et amo elég régi tapasztalat. Nem kellett ahhoz megtörténnie az erőszaknak, ettől még utána mégse nagyon akar a vőlegénye karjába omolni valamiért.
Vagy pont ellenkezőleg írta le, mint ahogy gondolta ld.ez alatt. Avagy: "gondolta a fene".
Kedves Csákovics, a librettó,ha létezik is, csupán holt anyag. Nem is mindig jó anyag. És maguk az alkotók sem 1/1 gondolták mindig "úgy", ahogy megírták. Cenzúra és száz más ok miatt.
Tisztelt Karnagy Úr, lehet, hogy önben egy korszerű, 1-1 klasszikus művet merészen újraértelmező rendező veszett el? Rövid összefoglalója mindenesetre ígéretes! Ha rossz olvasni(a) a soraimat, kérem, ne vesztegesse rá(m) drága idejét. Megjegyzem, a Don Juant, újabb nevén Don Giovannit, amióta ismerem, az operairodalom legnagyobb alkotásának tartom és akként szeretem, tisztelem. Humánus (az itt mi?) mondandójával és anélkül. Ha pedig gondolataimat közhelyesnek minősíti, azzal implicite elismeri, hogy nagyjából mégiscsak hasonló közmegegyezés-féle alakult ki a "témában".