Kedves Pósa!
Privátban én nem tudok vele kapcsolatba lépni. Nincs más elérhetőségem hozzá, csak a fórum.
Kedves Barátaim!
Összeadtam a szeptemberi eredményeket! Mindenkinek köszönöm a játékot!
prutyi - 21
Gabor - 20
Héterő - 20
MarcoRosenthal - 20
Pósa - 18
Capriccio - 15
Edmond Dantes - 13
gezakadocsa - 11
Majorné - 7
Nagy Katalin - 6
CallasForever - 4
gl - 4
Heiner Lajos - 3
miketyson - 3
vatatava - 2
Fidelio - 1
macskás - 1
A sorsolás nyertese Héterő! Gratulálunk!
Kedves MarcoRosenthal!
Az ilyen jellegű üzeneteimet privátban szoktam elküldeni Daunerni-nek.
Üdvözlettel:
Pósa
Kedves Dunerni!
A mai kérdés zenéjét letöltve és offline lejátszva látszik a megfejtés. Ezért volt meg olyan gyorsan a válaszom ma az októberi első kérdésre. Korábban ilyesmit még egyszer sem tapasztaltam. Kérlek, nehogy véletlenül az legyen a reakciód, hogy ezentúl nem engedélyezed a letöltéseket. Szeretném folytatni a Kimernya zenék összegyújtését.
Bocsánat - csak most vettem észre... és már a hiba okát is gyanítom. Még 5 perc!
Kedves Daunerni! A mai rejtvény nem jelenik meg a képernyőmön. Légy szíves javítsd a hibát! Köszönettel: Pósa
Időnként megkérdezem a facebook-on, ma egy újonnan talált információ birtokában megint feltettem ezt a kérdést: Most a korábbinál hosszabban is lekottáztam ezt a kb. 60 évvel ezelőtti emlékemet, aminek nem tudom ki a szerzője. Hátha így ráismer valaki. (Nem biztos, hogy ez a valóságos hangnem.) Annyi tehát biztos, hogy a kamaramű, aminek ez az első hegedű szólama, 1950 előtt készült. Talán a belga Lambert Joseph Meerts (1802-1863) volna a szerző? Ez az új információ, amit most találtam, de a 4 szonatínából álló sorozaton belül csak a No.1-ről található kotta. Az biztos nem egyezik az általam ismert zenével, netán a No.2, 3 ,4 közül valamelyik? Képet ide nem tudok beszúrni, jpg-ben van a kotta, amit a Komolyzenekedvelők csoportjának fb oldalán mellékeltem. Ha ezt a zenét valaki megtalálja, az leginkább közületek lehet valaki.
Köszönöm szépen, sejtettem! Hadd írjak néhány mondatot a módszeremről. Van két számítógépem. Ha már megvan a szerző és a mű, akkor az egyik gépen, mondjuk a laptopon elindítom a rejtvény zenét, a másikon, az asztali PC-n totózok a youtube-on talált felvételek között. Amelyik felvétel esetén ezeket szinkronba tudom hozni, az azon szereplő előadók adják a megoldást.
Tisztelt Szerkesztők! A pontosság kedvéért szeretném jelezni, hogy jó megoldásaim alapján jelenleg 2-2 pontom lenne (nem 3-1). Azt hiszem, jó szokásomhoz híven egyik nap rossz helyre írtam be az egyik választ, innen eredhet a különbség.
Kedves "MarcoRosenthal"! Számtalanszor használok internetes forrásokat, már csak kényelemből is, de speciel ez a felvétel saját CD-ről származik. [url]http://www.arkivmusic.com/classical/album.jsp?album_id=539086;www.arkivmusic_SONY[/url]
Én tavaly szeptemberben iratkoztam be, mondhatom képletesen, hogy most szeptember 1-től a második osztályba léptem a Kimernya kvízben. Komoly másodikosként mindjárt megnehezítettem magam számára oly módon, hogy igyekszem mindig nemcsak a zeneszerzőt és a művet, hanem az előadókat is megtalálni. Ez eddig egy esetben, a Ravel szonáta esetében nem sikerült. Most utólag is próbálom még megtalálni ezt a felvételt, a Perpetuum Mobile tételt Joshua Bell és Jeremy Denk előadásában. A youtube-on nem találom. Tudna valaki, Daunerni vagy bárki más segíteni, hogy esetleg hol található ez a felvétel az interneten?
Azaz a szerk. úr fabula rasát csinál(t)...a Játékban még (vagy máris?) 18-nál tartok..
Pénteken délben tiszta lappal indulunk!
Ma lenulláztak a Kimernyában: vehetjük ezt 1. hívásnak? ;-)
Minden évben szünet volt az augusztus hónap? A múlt évre vonatkozóan nem emlékszem. Valószínűleg az nyomja el az emlékeimet, hogy akkor éppen le volt tiltva a regisztráció, nemcsak nyáron, hanem azt hiszem, egész múlt év elejétől, vagy még régebbtől - szeptemberig. Az előző években viszont nem jutott el hozzám információ a café momus portál létezéséről, és az ott évek óta folyó érdekes vetélkedőkről. Múlt évben aztán felhívta rá valaki a figyelmemet, és megállapítottam, hogy ez az én terepem - a matematika, a tájékozódási futás és néha a bridzs mellett. Jó nyaralást kívánok minden játszótársnak, főleg dauerninek - ő aztán igazán megérdemli most a pihenést!
Én is szeretném megköszönni a statisztikát,számomra is nagyon érdekes volt.Egyben meg szeretném köszönni a játék lehetőséget is.Az igazság az,hogy ha nem is sikerül mindent megfejteni,nagyon izgalmas a keresés,az új dolgok megtanulása és persze a sok gyönyörű zene.Üdvözlettel Majorné
Nosza, végezd el, ha van hozzá kedved:)
Kedves Daunerni! Köszönjük a tájékoztatást a játék statisztikáiról, nagyon érdekes volt! Azt hiszem nem csak nekem lesznek elvonási tüneteim az elkövetkezendő egy hónapban. Köszönjük a játék szervezőinek, hogy a két rejtvényjátékot rendszeresen gondozzák, és 'bearanyozzák' vele az életünket. Csak egy apró javítás: szeptembertől a tizenegyedik évolyama indul a játékoknak. Köszönettel: Pósa.
SPSS-programmal igen kiváló statisztikát kaphatnánk:)
A statisztikához szeretnék hozzászólni. Az jutott eszembe, hogy a személyekre vonatkozó statisztika mellett érdekes volna összeszedni, hogy a kérdések zeneszerzői alapján mi lenne az országok sorrendje. Múlt év december közepe óta jegyzem a bejátszások zeneszerzőit, talán ennek a 7 és fél hónapnak a statisztikája is mond valamit. Eszerint a nemzetek sorrendjének az élmezőnye: Németország (40, Handel nélkül, aki a Wikipedia szerint angol zeneszerző), Olaszország (25), Franciaország (20), Magyarország (17), Ausztria (16), Oroszország (16). Ez a sorrend úgy jött ki, hogy 3 Liszt zongora átiratot/feldolgozást Magyarországhoz soroltam. Ha ezeket az eredeti szerzőkhöz sorolnám be, akkor Ausztria és Oroszország elénk kerülne. A Fúga művészete XX.-ra pedig elfogadtam Bach-ot zeneszerzőnek, bár nem ő fejezte be. A németek fölényes első helyét nem veszélyezteti, ha kihagyjuk ezt a zenét - hála a 3 "B" kezdőbetűs óriásnak (Bach, Beethoven, Brahms).
Nem vagyok benne biztos, hogy nem számoltam-e el. Ha azonban jól számoltam, akkor netán lehet benne célzatosság, hogy 27-szer (3 a köbön) ismétli a motetta 8 (azaz 2 a köbön) számú énekese?
Kedves Barátaim! Íme játékunk júliusi fordulójának eredményei: Pósa - 21 Capriccio - 20 Gabor - 20 Héterő - 19 MarcoRosenthal - 18 miketyson - 18 Edmond Dantes - 16 gezakadocsa - 13 Majorné - 12 gl - 10 Nagy Katalin - 7 Heiner Lajos - 5 tibka1 - 5 CallasForever - 4 vatatava - 4 judit anna - 3 adamo - 1 Fidelio - 1 LEEDA5 - 1 melisande - 1 nova - 1 Sorsolásunk nyertese: "Capriccio", neki különis gratulálunk. A korábban ígért összefoglaló statisztikáról lásd "Főtéma rovatban"!
A bejátszásban az egyetlen jól érthető szó a záró "Ewigkeit" volt, az általam fellelt felvétele(ke)n viszont "Halleluja" hallható pl. [url]https://www.youtube.com/watch?v=aoC0lwAn0p0;itt[/url] és [url]https://www.youtube.com/watch?v=a6gJ70HWYbY;itt[/url]. Ez a zene-helyett-nyelvészkedésem egy pontomba került..
Ezt humornak szántam, de talán tényleg el lehet énekelni végig a "Du mein Gedanke..." kezdetű vers szövegével. Még azon tűnődök, a 27-szer elénekelt alleluja befejezés bent volt-e az eredeti műben, vagy Bach az "Ewigkeit" szóval fejezte-e be, ahogy itt hallottuk? (Egyébként nem szeretem az unalomig történő ismétléseket, akár az "Alleluját", akár a "Hare Krisnát" ismétlik sokszor elénekelve.)
Kedves Zéta! Mi volt a zenetörténeti játék tegnapi kérdésére a helyes válasz? Üdv.: Pósa.
Ha nem Bach, akkor talán Vavilov készítette Bach stílusában a rejtvényben hallható zenét Andersen versére? Az sem lehet! JS Bach színvonalához Vavilov nem ért fel. Caccini (Ave Maria), Nigrino, Neusiedler, Baïf stílusát könnyebb volt utánozni. https://www.youtube.com/watch?v=khigl3xof7E
Találtam egy szép dalt. Ez lehet az aktuális kérdés megfejtése? Johann Sebastian Bach zenéje Hans Christian Andersen németre fordított versére. Du mein Gedanke, du mein Sein und Werden! De meines Herzens erste Seligkeit! Ich liebe dich wie nichts auf dieser Erden, Ich liebe dich in Zeit und Ewigkeit! https://drive.google.com/file/d/0B9YnHMJ4wzkrRWI1djBkVlY4M2s/view
Viszonzom sokéves tanításodat. :-) A "Haladjunk tovább..." -on kezdj el írni az új felületen, a többi adódik magától. Kép beillesztése.
Kedves TéFőSzerkÚr, kiscicám van, és szívesen megosztanám az oldalon. De béna vagyok ehhez!
T. Gróf Úr! Nem kell megsértődni, mivel én ezt a portált is csak alig egy éve ismerem, ezért a Gróf Úr stílusát sem ismerhettem eléggé. Mivel a vita tárgyát képező operának csak nyitányból is négy gyönyörű példánya van, ezért, de nem csak ezért szólamlottam fel a szösszenet kifejezésre. Egy másik latin közmondásra, a Tractatus Logico-Philosophicusra (The limits of my language mean the limits of my world - ezt latinul nem, csak angolul vagy magyarul tudom) emlékezve beugrott, hogy egy félreértés áldozatai voltunk csupán, de elérkezett a happyend, vagyis a transfiguration of the night, mivel rájöttem, hogy a szösszenet fogalom alatt mást-mást értünk, nem ugyanazt. Mély alázattal: Ruy Blas, a szolga.
Csodás gyűjtemény, nem tartom valószínűnek, hogy lényegesen lehetne még bővíteni. Mivel a kérdésemet nem korlátoztam az operákra, Schubert "Ellen dalai" még ide kívánkoznak, köztük a népszerű Ave Maria.
T. Aquila! Mindenkinek megvan a saját stílusa, nekem is. Nem mindenki szereti, de (csaknem) mindenki ismeri már. Úgy gondolom, azt is (csaknem) mindenki megértette, hogy jó eséllyel egyik kedvenc operám lehet az, amit így, magunk között, (ön)ironikusan szösszenetnek becéztem :-) Üdv, Musca...aki nem muszka és örül, hogy nem vadászik rá Aquila.
Bár ez nem a "Játék helye", de ha már itt vannak a kérdések, akkor a válaszok is itt van helyük. Walter Scott művei nyomán keletkezett operák: Bizet: La jolie fille de Perth (Walter Scott „A perth-i lány Valentin-napja” novellája nyomán) Boieldieu: La dame blanche (Walter Scott „Guy Mannering and the monastery” novellája nyomán) Carafa: Le nozze di Lammermoor Carafa: La prison d'Édimbourg (libretto based on Walter Scott's novel, The Heart of Midlothian) Donizett: Il castello di Kenilworth (Elisabetta al castello di Kenilworth) Donizetti: Lucia di Lammermoor Marschner: Der Templer und die Jüdin (az Ivanhoe nyomán) Nicolai: Il templario(az Ivanhoe nyomán) Federico Ricci: La prigione di Edimburgo (libretto based on Walter Scott's novel, The Heart of Midlothian) Rossini: Elisabetta, regina d'Inghilterra (libretto based on Walter Scott's novel, The castle of Kenilworth) Rossini: La donna del lago (libretto based on Walter Scott's poem, The lady of the lake) Rossini: Ivanhoe (pastiche opera) Pacini: Ivanhoe Sullivan: Ivanhoe Hamish MacCunn: Jeanie Deans ( libretto by Joseph Bennett which is loosely based on Walter Scott's novel, The Heart of Midlothian is named after its heroine, Jeanie Deans.) Bizonyára még össze lehet szedegetni operacímeket…
Kedves Marco Rosenthal és többiek: Általában másoknak is gondot szokott okozni a link beszúrása. Egy ideje már próbálkoztam új megoldásokkal. Kérek mindenkit, ha tud erre egy kis időt szentelni, segítsen tesztelni a vonal feletti "Haladjunk tovább topikban"! Ott kéne új, kísérleti hozzászólásokat eszközölni...
Akkor én is hadd tegyek fel egy kérdést az Ivanhoe írójával kapcsolatban. Mely zeneszerzők és zeneművek hozhatók kapcsolatba Sir Walter Scott irodalmi alkotásaival? Én kapásból (böngészés nélkül most már hármat tudok (Marschner munkásságának a megismerése után), de bizonyára több is van. Ha Ivanhoe áriájának a Schumann műben való idézését is hozzá számítjuk, akkor már négyről tudok.
Sir Roger Moor Joseph O'Mara
Kalanyos kerdes: egy neves szinesz es egy neves operaenekes nevet kerem, mindketto kapcsolatban hozhato Ivanhoe-val.
Elnézést, ez nem ide való, de "A mai nap" rovathoz tartozó fórumot nem találok. A születési évfordulós Vaszy Viktorhoz tartozó bejegyzést egészíteném ki úgy, hogy "zeneszerző és karmester". (Az én emlékeimben inkább zeneszerzőként maradt meg.) Főbb művei Két szvit (nagyzenekarra) Vígjáték nyitány Ünnepi nyitány Romantikus nyitány Rapszódia (gordonkára és zenekarra) Szimfonikus epizódok Magyar táncok Karácsonyi kantáta 1919 kantáta Észt-kantáta Missa pro Pace - halála után kéziratban talált, teljesen befejezett nagymiséje Vonósnégyes Fúvósötös Toccata (zongorára) Dalok (ének-zongorára) Shakespeare-madrigálok Hat lírai madrigál Óda (vegyeskar) Kórusok, népdalfeldolgozások
Tudom, de a pontszám nem érdekel, ha 1-gyel több vagy kevesebb. A választ természetesen elküldtem, mégpedig a helyes választ, mert csak akkor válaszolok, ha teljesen biztos vagyok benne. A latin közmondással viccelek itt a fórumom, ám nem nagyképűsködök az elküldött válaszban. Valóban Beethoven is jó példa, eszembe jut a smasszerek beszélgetése, amikor készülnek a pincében Florestan kinyírására. Ettől függetlenül a Fideliot illetően semmi kétség, hogy opera, semmiképpen nem operett. A szösszenet szó használatát is nagyon helytelennek tartom alkalmazni rá.
Ha az ismert latin mondást tetszik válasz gyanánt/helyett beküldeni, máris minusz egy pontja lenne...ilyen előnyt adni itt kockázatos ám! Úgyhogy helyesen döntött, amennyiben és vélhetően inkább a helyes megfejtést küldte be. A felsorolt szerzőkön kívül Beethoven prózai párbeszédeket épített be egyetlen operai szösszenetébe, továbbá pl. a Carmen és a Hoffmann meséi is -tudtommal- eredetileg prózai párbeszédekkel -és nem recitativókkal- íródtak és számomra ettől sokkal intenzívebb a drámai hatásuk mint a recitativókkal "hígított", elterjedt(ebb) változatoké. Persze ez már "дело вкуса"..
Hiába igyekszem az előírást követni, régebben sem sikerült, ma sem sikerül sehogy linket elhelyeznem. Kénytelen vagyok maradni az url szöveges beírásánál: [url]https://en.wikipedia.org/wiki/Der_Templer_und_die_J%C3%BCdin;Der Templer und die Jüdin[/url] Ez az, ahol Robert Schumann említve van, hogy felhasználta Marschner egyik áriáját.
Itt látom, hogy Schumann-nak is megnyerte a tetszését.
The Templar and the Jewess
Kedves Daunerni, köszönöm, jó, hogy erre felhívtad a figyelmet. Varga Péter kritikájának sokkal jobban hiszek, mint az Operavilág anonim kritikusának. Nem értem, Marschner miért van ma annyira mellőzve, legalább a nyitányait játszhatnák több helyszínen a zenekarok. Kicsit tűnődtem, hogy a Vámpír nem operett-e inkább, mint opera. Többször a zenét megszakítva csak beszélgetnek az énekesek. Aztán eszembe jutott, hogy Mozart és Weber operáiban is előfordulnak ilyen párbeszédek. Egyes fórumokon szappan operának csúfolják a Vámpírt, de az a gyanúm, hogy ezt nagyon hozzá nem értő kritikusok teszik. Kicsit belehallgattam a "Der Templer und die Jüdin" c., W. Scott Ivanhoe-jával kapcsolatba hozott operába. (Az opera szereplői között is látom az Ivanhoe nevet.) Tervezem, hogy rövid időn belül, amikor lesz rá időm, végighallgatom. Lehet, hogy még ma, mivel a mai potya kérdéseddel nem kell időt töltenem. Egyébként válasz helyett majdnem azt írtam, hogy "Aquila non captat muscas!". :-) Egyébként nagyon szeretem ezt az operát, csak a végét nem.
Azt a szegedi előadást én is láttam - Varga Péter barátunk pedig a Mezzo felvétel alapján írt róla recenziót... [url]article.php?artid=4938;Don Giovanni revised[/url]
Előadás japán környezetben, Balázs Zoltán rendezésében. http://operavilag.net/tavcso/szamurajos-romantika-operaverseny-es-fesztival-a-mezzo-televizioval-v/