Katolikus Rádió, 2021. augusztus 22., 23:30 - 24.00
Zenei Kincsestár
Hat évvel ezelőtt, 2015. augusztus 22-én halt meg Sudlik Mária opera-énekesnő.
Szerkesztő: Szakács Emese
Sudlik Mária, a magyar operajátszás történetének kiemelkedő alakja drámai hősnőként, furfangos komikaként nemcsak a hangnak, de a hiteles szinészi alakításnak is művésze volt.
Szakmai pályafutását 1974-ben Liszt Ferenc-díjjal, 1984-ben Székely Mihály-plakettel és Érdemes művész címmel ismerték el.
Volt hőslelkű Iphigenia, nemes Grófné a Figaro házasságában, öntudatos Aida, szerelmes Tosca és jéghideg Turandot.
Csodálatos zengésű szopránját, emberábrázoló tehetségét ezekben a szerepekben idézzük fel.
Az adás visszahallgatható: itt
Kapcs.: 1230. sorszám
A tegnap ünnepelte születésnapját Barlay Zsuzsa opera-énekesnő!
A nagyszerű alt ismert operaszerepei mellett oratóriumok rendszeres közreműködője is volt, de operettekben is énekelt, a Rádió több stúdiófelvételelt készített vele.
Érdemes megemlíteni a Rádió Dalszínháza produkciójában készült teljes operettfelvételeit is:
Jacques Offenbach: Orfeusz az alvilágban – „A közvélemény” (1963)
Kacsóh Pongrác: Rákóczi – „Amália” (1964)
Iszaak Oszipovics Dunajevszkij: Szabad szél - keresztmetszetfelvétel (1964)
Kemény Egon: A messzetűnt kedves – Szüretelők dala – egy kettősben ("Korcsmárosné kápolnája a pince...") - Barlay Zsuzsa és Kishegyi Árpád, Földényi-kórus (1965)
Vincze Ottó: Hej, Madrid, Madrid avagy Fiatalnak mindig rokona a fiatal – „Lucia, szobalány” (1966)
Oscar Straus: Varázskeringő – „Friderika főkamarásnő” (1967)
Sir Arthur Sullivan: A mikádó – „Pitti-Sing” (1968)
Vincze Ottó: Hétfőtől szombatig – „Csicsi mama” (1968)
Robert Planquette: Rip van Winkle – „Kata – Nick, a kocsmáros lánya” (1968)
Hidas Frigyes: Veronai haragosok – „Montaguané” (1969)
Tyihon Hrennyikov: Fehér éjszaka – „Anna Virubova, udvarhölgy” (1971)
Vincze Ottó: Kedves rokonok – „Bábi, cigányasszony” (1972)
Carl Millöcker: Gasparone – „Zenobia” - keresztmetszet-felvétel (1972)
Sir Arthur Sullivan: A Fruska – „Muskátli (Hebe), az admirális unokahúga” (1973)
Ifj. Johann Strauss: A cigánybáró – „Czipra” - keresztmetszet-felvétel (1974)
Sir Arthur Sullivan: A cornwalli kalóz, avagy a becsület rabja – „Ruth, a kalózok mindenese” (1975)
Jacques Offenbach: Piaci dámák – „Madou, kofa” (1976)
Az Opera honlapjáról:
"Újabb kiadvánnyal bővült az Opera örökös tagjait bemutató CD-sorozat. Ezúttal Barlay Zsuzsa, a közkedvelt alt felvételeiből válogattunk az MTVA Archívumából. A korongon részletek hallhatók Rossini, Donizetti, Thomas, Saint-Saëns, Bizet, Csajkovszkij, Verdi és Puccini operákból, a művésznő színpadi szerepeiből és rádiófelvételeiből.
Barlay Zsuzsa korán kapcsolatba került a színpaddal, hároméves korától gyermekszínházban játszott, ahol először prózai szerepekben lépett fel, majd miután felfedezték énekhangját, zenés darabok állandó szereplője lett. 1952-től 1959-ig a Magyar Rádió Énekkarának tagja, majd 1959-től 1961-ig az Országos Filharmónia szólistája volt. A Magyar Állami Operaház 1961-ben szerződtette, ahol Antónia anyja (Hoffmann meséi) szerepében debütált. Hamarosan itt aratta pályája legnagyobb sikerét (1965) Rossini Hamupipőkéjének címszerepében, melyből a CD-n több részlet is megtalálható.
Elsősorban komikus hősnői és karakterszerepekben csillogtatta kiváló képességeit, de drámai szerepekben is emlékezetes alakításokat nyújtott. Részt vett olyan jelentős kortárs magyar művek, mint Szokolay Sándor Vérnász című operájának bemutatójában, de a hazai hangversenytermek állandó fellépője is lett. Vendégszerepelt Prágában, Moszkvában, Bernben, Hamburgban, Nápolyban, Rómában és Párizsban. A Vatikánban II. János Pál pápa előtt énekelt a Krisztus című oratóriumban. Munkásságát 1967-ben Liszt Ferenc-díjjal, 1983-ban Érdemes Művész Díjjal, 1994-ben pedig a Magyar Köztársaság Érdemrendjének Tisztikeresztjével ismerték el. Az Opera 2015-ben választotta Örökös Tagjai sorába.
A kiadvány augusztus 3-tól kapható a Rózsavölgyi és Társa Zeneműboltban."
Magyar Katolikus Rádió
„Dallamív”
Réti József énekel - születésének évfordulója alkalmából
(Ploiestu, Románia, 1925. július 8. – Budapest, 1973. november 5.)
Szerkesztő: Magyar Kornél
Elhangzott: 2021.07.07. 11:30
1. Wolfgang Amadeus Mozart: „Se al labbro mio non credit” („Ha nem hiszel nekem”) – hangversenyária K. 295 (Réti József, km. a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara, vezényel: Jancsovics Antal)
2. Friedrich von Flotow: Márta - Lyonel áriája, III. felv. (Réti József, km. a Magyar Állami Operaház Zenekara) – Erkel Színház, 1965 (premier, magyar nyelven)
3. Bartók Béla: Cantata profana (Réti József, Faragó András, a Budapesti Kórus és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, vezényel: Ferencsik János)
Visszahallgatható: itt
– Létay Kiss Gabriella a fentről kapott művészi hivatásról
Magyar Kurír - Kultúra – 2021. június 19., szombat | 18:02
Az Új Ember Mértékadó kulturális mellékletében Létay Kiss Gabriella operaénekessel olvashatnak interjút. Mint Pallós Tamás, a beszélgetés készítője írja, a művész „a hit és az örömhír átadásának jegyében bontakoztatja ki hivatását. Legyen szó színpadi alakításairól, egy hétköznapi beszélgetésről vagy egy interjúról, elköteleződése, derűje, bizonyossága mindenen átsugárzik”.
/Az írás nyomtatott változata az Új Ember 2021. június 13-i számában, a Mértékadó kulturális mellékletben jelent meg./
A tegnapi rádióműsor visszahallgatható: itt
„Gyurkovics Mária áriafelvételeiből - születési évfordulója alkalmából”
Katolikus Rádió – „ZENEI BARANGOLÁS”
Adásban volt: 2021.06.20., 20:04 – 21:00
Szerkesztő: Magyar Kornél
A következő operákból és daljátékból hangzottak el részletek:
Erkel Ferenc: Hunyadi László – Gara Mária áriája - cabaletta, III.felv.
Mozart: Don Giovanni – Zerlina áriája
Weber: A bűvös vadász - Annuska ariettája, II. felv.
R. Strauss: A rózsalovag - Az ezüstrózsa átadási jelenete - Sophie és Octavian kettőse, II.felv. (km. Birkás Lilian)
Offenbach: Hoffmann meséi – Olympia „Babaáriája”
Delibes: Lakmé – Lakmé „Csengettyűáriája”
Rossini: A sevillai borbély – Rosina kavatinája
Donizetti: Lammermoori Lucia – Lucia „Őrülési áriája”, II. felv.– részlet (km. énekkar)
Donizetti: Don Pasquale – Norina áriája, I. felv.
Verdi: Rigoletto - Előjáték
Verdi: Rigoletto – Gilda áriája, I. felv.
Verdi: Rigoletto – Gilda és Rigoletto kettőse, II. felv. (km. Svéd Sándor)
Kacsóh Pongrác: János vitéz – Francia királykisasszony dala, II. felv. (km. énekkar)
Kacsóh Pongrác: János vitéz – kórusrészlet, I. felv. (Földényi-kórus, vezényel: Polgár Tibor)
A Bartók Rádió mai műsora: 19.00 - 19.30 – "Évfordulók"
100 éve született Palánkay Klára énekművész
A műsor vendége Várkonyi Judit, A Díva – Palánkay Klára emlékezik c. kötet szerzője
Szerkesztő – műsorvezető: Becze Szilvia
(Ism. szerda, 9.30)
Katolikus Rádió - „Zenei barangolás” - 2021. április 4.
„Magyar nyelvű operagála”
https://www.katolikusradio.hu/archivum.php?firstaudioid=20&mev=2021&mho=04&mnap=04&mora=20&mperc=04
A műsor a fenti linken visszahallgatható (időskálán: 20:04:44 – 20:59:10)
Szerkesztő-műsorvezető: Boros Attila
- Puccini: Bohémélet - Mimi áriája, III. felv. (Pászthy Júlia)
- Dvořák: Rusalka – a Herceg áriája: „Gyönyörű, csodás tünemény!” (Ilosfalvy Róbert, km. a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, vezényel: Várady László) - 1955
- Wagner: A walkűr - Sieglinde elbeszélése, I felv. – a Kőrisfa törzsébe rejtett kard történetét mondja el Siegmundnak. (Rigó Magda, km. a Magyar Állami Operaház Zenekara, vezényel: Georges Sebastian)
- Verdi: Otello – az I. felvonást záró szerelmi kettős (Báthy Anna és Joviczky József, km. a Magyar Állami Operaház Zenekara)
- Giordano: André Chénier - Gérard monológja (Melis György)
- Verdi: A trubadúr – Leonóra és Luna gróf kettőse, IV. felv. (Déry Gabriella és Palócz László)
- Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok - Hans Sachs „orgonamonológja”, II. felv. (Losonczy György, km. a Magyar Állami Operaház Zenekara, vezényel: Otto Klemperer)
- Verdi: Don Carlos – kertjelenet/hármas (Simándy József, Delly Rózsi és Jámbor László, km. a Magyar Állami Operaház Zenekar, vezényel: Lukács Miklós)
„Nem tudnék nem énekelni” - Baráth Emőke a zene gyógyító hatásáról
Mértékadó – az Új Ember kulturális magazinja
/Mörk Leonóra – 2021. május 10 – 16./
„Arcvonások”
"Beszélgetésünk idején éppen Genfben próbálja Purcell operáját, a Dido és Aeneast, amelynek májusban lesz a bemutatója. Hogy élő közvetítés formájában-e vagy közönség előtt, az a járványügyi helyzettől függ majd. A világhírű szoprán idén tavasszal nemcsak azért járt Budapesten, hogy egy Bach-kantátaesten énekeljen. Március 15-én átvehette a Liszt Ferenc-díjat is. Interjúnkban mesél kedvenc barokk szerzőiről, izraeli élményeiről, legkedvesebb partneréről, Philippe Jarousskyról, és arról is, mire tanította meg a karantén időszak.”
A linket megnyitva az első három oldalon.
Hormai József: Megpróbáltak beszervezni, amire nemet mondtam
2021. ÁPRILIS 29. CSÜTÖRTÖK 07:36 MNO.hu - Ditzendy Attila
"Horváth Józsefet kanyargós út vitte az Operaház színpadára, ahol Hormai Józsefként a legendás tenorok sorát gyarapíthatta. Az idén nyolcvanesztendős művész gyermekkántorként kezdett énekelni 11 éves fejjel."
Ezek az origós "művészinterjúk" az újságírói amatőrizmus alulmúlhatatlan selejtjei. Szégyen arra, aki nyilatkozik, még inkább arra, aki készíti az interjút, és arra is, aki megrendeli őket.
1221
Köszönet linkért! Az eredeti adásról lemaradtam, így ez nagyon hasznos volt!
Az alábbi linken visszahallgatható a Bartók Rádióban vasárnap délután sugárzott adás:
18:30 - 19.30 "Muzsikuslegendák"
Székely Mihály énekművész
Szerk.-mv.: Némethy Attila
Az adásban nemcsak Székely Mihály énekfelvételei szólalnak meg, de vele készült interjú-részletek is elhangzanak.
- Bartók Béla: „Elindultam szép hazámbul, híres kis Magyarországbul” (Székely Mihály, zongorán kísér: Hajdu István)
- Mozart: Szöktetés a szerájból - Ozmin Akasztófaáriája (Székely Mihály, a Magyar Állami Operaház zenekarát Ferencsik János vezényli)
- Bartók Béla: Kékszakállú herceg vára - részlet (Szőnyi Olga és Székely Mihály, km. a Londoni Szimfonikus Zenekar, vezényel: Doráti Antal)
- Verdi: Don Carlos – Fülöp király áriája, III. felv. (Székely Mihály, a Magyar Állami Operaház zenekarát Varga Pál vezényli)
- Richard Strauss: A rózsalovag – Ochs báró keringője és a II. felvonás fináléja (Székely Mihály, km. Tamássy Éva és a Magyar Állami Operaház zenekara, vezényel: Komor Vilmos) (német nyelven)
- Polgár Tibor: A kérők - Baltafy Kálmán, földesúr „pipaáriája” „Mindegyiket szeretem!” (Székely Mihály, km. a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, vezényel: Ferencsik János) – Rádióbemutató felvétel: 1954. március 14., Kossuth Rádió, 19.10 – 21.30
- Mozart: A varázsfuvola - Sarastro F-Dúr áriája (Székely Mihály, km. a Honvédség kórusa és a Magyar Állami Operaház zenekara, vezényel: Erdélyi Miklós)
- Muszorgszkij: Borisz Godunov - Borisz monológja (Székely Mihály, km. a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, vezényel: Erdélyi Miklós)
- Verdi: Simone Boccanegra - Fiesco áriája a Prológusból (Székely Mihály, km. a Magyar Állami Operaház Énekkara és Zenekara, vezényel: Varga Pál)
Mindjárt kezdődik a Bartók Rádióban:
18:30 - 19.30 "Muzsikuslegendák"
Székely Mihály énekművész
Szerk.-mv.: Némethy Attila
Alfától Operáig, avagy igazságvizsgálat pár percben
ÓKOVÁCS SZILVESZTER
2021.04.14. 09:58
174. levél
"Kedves Néném,"
A cikk szerint testdresszt kapott "bugyi" helyett. Szerintem nem "bugyi" helyett, hanem nadrág helyett, bugyi fölé. Melltartó viseléséről legalább nem esik szó az interjúban. Apró kiigazítás: az általam is kedvelt, sokra tartott művésznő 1998-ban, igen fiatalon, de nem 25, hanem 31 évesen énekelte először a szerepet az Operában. Az akkori felújítást Kero (Kerényi Miklós Gábor) rendezte.
Köszönöm, végigolvastam az egész interjút.Hát...ha a lehető legkormánypártibb, legkeresztényibb internetes fórum az egész életútból azt emeli ki, hogy
"Nem voltam hajlandó bugyiban énekelni, 25 évesen sem”
akkor ott valami gond van az interjú készítő értékítéletével...
"Nem voltam hajlandó bugyiban énekelni, 25 évesen sem”
/MÁGÓ KÁROLY/
2021.04.12. 11:06 Origo.hu
Bretz Gábor operaénekessel készített interjú itt elérhető.
"Szélmalomharcos sikerek" - Fejezetek Bretz Gábor rendhagyó évadaiból
Új Ember - Mértékadó kulturális Magazin első három oldalán.
Most, hogy Busa Tamás operaénekes halálhíréről értesültem, eszembe jutott a civil, privát oldala is: egy évvel ezelőtt ott voltam a Budapesti Operabarátok Egyesülete Klubdélutánján az Erkel Színházban, ahol és amikor az azóta ugyancsak eltávozott Fülöp Attila egyik beszélgetőtársaként baritonunk is megosztott magáról és operai pályájának alakulásáról kedves történeteket, majd két dalműből elénekelt egy-egy részletet. Ez az utolsó személyes emlékem maradt meg Róla. Isten nyugosztalja Busa Tamást és Fülöp Attilát is!
A két dalmű-részlet, amit Busa Tamás előadott azon az összejövetelen:
Csajkovszkij: Anyegin – Anyegin áriája, I. felv. : „Ön írt ma nekem, ne mentse magát! És én megismertem szíve rejtett titkát. Ily tiszta érzések oly ritkák!... / Hogy élnék természetem ellen? Rossz férj és apa lennék én! Szenvedne nyughatatlan lelkem egy csöndes otthon lágy ölén. Mégis, ha egyszer nősülnék, más lányra sose gondolnék! …” (Busa Tamás)
Kodály Zoltán: Háry János – Háry János és Örzse kettőse, I. kaland: „Tiszán innen, Dunán túl, túl a Tiszán van egy csikós nyájastul….” (Megyesi Schwartz Lúcia és Busa Tamás)
A rendezvényről az Erkel Színház topicjában a 10566. sorszám alatt számoltam be, 2020. március 8-án:
https://www.momus.hu/forum.php?act=new&forumcat=184&msgcount=10566#375718
Különben nem értem, hogy nálunk ez a brit mutáns miért ennyivel halálosabb mint máshol....pedig itt dupláját oltották majdnem az uniós átlagnak. Bár ez nem az a topik, de szerintem lőttek ennek az évadnak a magyar színházakban, bár lehet május közepére kinyithatnak, mert a beoltott nyugdíjasok tömegei látogathatják, max minden 3. széken 1 ember fog ülni.
Na jó, de igazából ezt nem lehet tudni, bárhol, pl. nagy bevásárlóközpont az ilyenkor elég veszélyes lehet.
Ókovács Szilveszter írja ominózus levelében: nem az Operában kapta el a vírusos betegséget Busa Tamás.
Nem tudom, de ez a 244 covidos eset az Erkelben nagyon elszomorító, tehát nulla volt a védekezés sikere. Vajon ő is ott kapta el?
Ezzel szépséges operakettőssel búcsúzom a Magyar Állami Operaház kiváló baritonjától, Busa Tamástól, akiről ma kaptuk a fájdalmas gyászhírt, itt hagyott bennünket:
Verdi: Luisa Miller - Pallida, mesta sei... - Kolonits Klára & Busa Tamás
Luisa - Kolonits Klára
Miller - Busa Tamás
Rendező: Szőcs Artúr
Karmester: Selmeczi György
A Kolozsvári Magyar Opera Énekkara és Zenekara
(2013)
Az Origón Ókovács Szilveszter. az Opera főigazgatója "Kedves néném"-nek címzett mai levelében megemlékezik a koronavírusban elhunyt operaénekesről, Busa Tamás baritonistáról.
https://www.origo.hu/itthon/20210403-koronavirusban-meghalt-busa-tamas-operaenekes.html
"Busa Tamás 1997 és 2019 között, tehát 22 évad alatt 694 operaházi, Erkel színházi, és igen, már Bánffy-termi előadást énekelt. (Ő az első elvesztett művészünk, aki az Eiffel Műhelyház próbaüzemében már részt vett.)"
"Aztán érvénybe lép a szabály, innen már rá is vonatkozik: aki eléri az öregségi nyugdíjkorhatárt, csak magas hivatal egyéni engedélye alapján szerződtethető. Bár eleve csak különleges esetekben és hiányszerepekre hívna vissza egy színházigazgató nyugdíjast, az meg hadd legyen szakmailag indokolható, megállnak-e ezek a feltételek. Busa Tamás basszbaritonjára, komoly, karcos hangjára és játékkészségére márpedig most is szükség lenne, hisz az operákban mindig sokszor annyi a férfiszerep, mint a hölgyekre írott, és egy mély hang sosem úgy, mindig lassabban fogy, mint a magas válfajok. Többször nem kaptunk engedélyt. Ebben nem összeesküvést kell látni, itt nincs semmi politika, itt csak egy rossz szabály beragadt alkalmazása keserít minket – érdemes megnézni sok prózai színházat, akik vidáman szerződtetik 70-es, vagy akár 80-as éveikben járó művészeiket is. Az ő emlékére fogom újra előterjeszteni azt a szövegszerű módosítást, amelyet rég megírtunk, hogy másokkal ez a mellőzés ne történhessen meg.
Megtört szívvel búcsúzom az operások nevében Tamástól, a nagyszerű művésztől, a barátságos embertől, egy nagyon nagy család fejétől, aki tőlünk is, de onnan aztán tényleg döbbenetesen fog hiányozni. És mivel az a fajta művész volt, aki nem taposott érdemrendekért, és allűrmentes szolgálata nem is vívta ki soha a díjesőt – csak nekem volt szerencsém különösen erős és gonddal viselt szövegmondását Melis-díjjal jutalmaznom az intézmény kebelén belül –, ezennel itt, az Opera vezetése részéről felterjesztem arra, amire én tudom: az Opera örökös tagjainak sorába, mint azt a művészt, aki az egész magyar operajátszást ugyanolyan szeretettel és hivatástudattal szolgálta. Posztumusz, sajnos. Annyira sajnálom."
Az Új Ember 2021. március 21. számának Mértékadó kulturális mellékletében Pallós Tamás interjúját olvashatjuk Bretz Gábor operaénekessel. A művész diszkográfiája és „filmtára” jelentős darabokkal bővült az elmúlt években: a Salome 2018-as salzburgi felvétele után, amelyben Keresztelő Jánost énekelte, nemrég jelent meg a 2019-ben Bregenzben a címszereplésével bemutatott Massenet-opera, a Don Quichotte.
És jóllehet a Theater an der Wienben a Fidelio tavaly márciusra kitűzött nyilvános premierjére már nem kerülhetett sor, a Beethoven-év fontos bécsi produkciója Bretz Gábor Don Pizarrójával hozzáférhetővé vált Blu-rayen és DVD-n. Az operaénekessel készült beszélgetés témája így Cervantes hősétől a húsvéti Parsifal Gurnemanzáig ível.
(Megjegyzés: sajnos a Parsifal online-előadása elmarad a járványügyi helyzetből fakadóan.)
A Bartók Rádióban vasárnap délután sugárzott Muzsikuslegendák - Gyurkovics Mária-portré műsor visszahallgathatő az alábbi linken:
A műsorban elhangzott:
- Mozart: 'Alcandro, lo confesso - Non so donde viene' KV.294 - Hangversenyária (Gyurkovics Mária, km. a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, vezényel: Fischer Sándor)
- Verdi: Rigoletto – Gilda áriája, I. felv. (Gyurkovics Mária, km. a Magyar Állami Operaház Zenekara, vezényel: Komor Vilmos)
- Verdi: Az álarcosbál – Oscar áriája – „Oscar tudja, de nem mondja” (Gyurkovics Mária, km. a Magyar Állami Operaház Zenekara, vezényel: Komor Vilmos)
- Erkel Ferenc: Hunyadi László – Esküvői jelenet és Gara Mária cabalettája (Gyurkovics Mária, km. Joviczky József, a Magyar Állami Operaház Énekkara és Zenekara, vezényel: Komor Vilmos)
- Rossini: A sevillai borbély – Rosina áriája, I. felv. (Gyurkovics Mária, km. a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, vezényel: Kórodi András)
- Donizetti: Lammermoori Lucia – Jelenet, Edgar és Lucia szerelmi kettőse, I. felv. (Gyurkovics Mária és Szabó Miklós, km. a Magyar Állami Operaház Zenekara, vezényel: Kórodi András)
- Offenbach: Hoffmann meséi – Olympia áriája (Gyurkovics Mária, km. a Magyar Rádió Énekkara és Szimfonikus Zenekara, vezényel: Varga Pál)
2021.02.28 18:30 - 19:30 Bartók Rádió
Muzsikuslegendák Gyurkovics Mária operaénekes Szerk.-mv.: Némethy Attila |
Molnár Levente operaénekes: Nehéz helyzeteket csak erős emberek kapnak
/MAGYAR KURIR – 2021. február 23., kedd | 16:20/
"Egy műszaki hiba miatt veszélyhelyzetbe került repülőgép fedélzetén átélt hitbéli megerősítésről, és arról a fájdalomról is beszélt Molnár Levente operaénekes, ami külföldön elkerül bennünket, de itthon mélyen átélhetjük."
Az alig harmincnyolc esztendős világhírű bariton a földkerekség szinte valamennyi jelentős operaházában énekelt már, a New York-i Metropolitan közönsége előtt két főszerepet is, mégis hazahúzta a szíve. Itthon akar élni családja, tágabb hazája és népe szolgálatában. Ezúttal nem a hivatása kibontakozásáról és kiteljesedéséről, nem a reflektorfényről, még csak nem is a Bánk bán-opera várható előadásairól beszélgettünk vele – arra voltunk kíváncsiak, honnan ered az a mély hit és hazaféltés, ami annyira fűti Molnár Leventét, és miért nevezi a magyart „csodanépnek”, amely nem véletlenül kapta éppen most az eucharisztikus kongresszus megrendezésének feladatát. Szerinte nehéz helyzetek elé a Jóisten csak erős embereket állít.
2021.02.03. 00:22 – Origo.hu - Bojta Zita
"Sáfár Orsolyából olyan lendület árad, amelynek még telefonon is nehéz ellenállni. A Magyar Állami Operaház Kamaraénekese jelenleg is próbál, szerepet tanul, és két online premieren is találkozhatunk vele."
2021.01.24 18:30 - 19:30 Bartók Rádió
„Muzsikuslegendák”
Sólyom-Nagy Sándor énekművész
Szerk.-mv.: Némethy Attila
A rádió hangtárából az alábbi linken visszahallgatható az emlékműsor:
Sólyom-Nagy Sándor (Siklós, 1941. december 21. – Budapest, 2020. december 30.)
1. Gustav Mahler: Gyermekgyászdalok – dalciklusból: 1. dal: „Ma újra kél a napsugár” (Sólyom-Nagy Sándor, km. a Magyar Állami Hangversenyzenekar, vezényel: Lukács Ervin)
2. Sólyom-Nagy Sándor vallomása - Ars poeticája (interjú-részlet)
3. Richard Wagner: Tannhäuser - Wolfram dala: Dal az Esthajnalcsillaghoz (Sólyom-Nagy Sándor, km. a Magyar Állami Operaház Zenekara, vezényel: Ferencsik János)
4. Sólyom-Nagy Sándor vallomása – Ferencsik János művészetéről (interjú-részlet)
5. Kodály Zoltán: Háry János - Toborzó - „A jó lovaskatonának de jól vagyon dolga” (Sólyom-Nagy Sándor, km. a Magyar Állami Operaház Énekkarának Férfikara és az Operaház Zenekara, vezényel: Ferencsik János)
6. Sólyom-Nagy Sándor Nemes András mikrofonja előtt (2002) mesélt a Falstaff-szerepének betanulásáról
7. Giuseppe Verdi: Falstaff - Becsületmonológ (Sólyom-Nagy Sándor, km. a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, vezényel: Bolberitz Tamás)
8. Sólyom-Nagy Sándor vallásosságáról
9. Liszt Ferenc: Krisztus-oratórium - a II. részből: „Nyolc boldogság” (Sólyom-Nagy Sándor, km. az MRT Énekkara; orgona - Peskó György, valamint az MRT Szimfonikus Zenekara, vezényel: Peskó Zoltán)
10. Kodály Zoltán dala: „Fáj a szívem” (Sólyom-Nagy Sándor, zongorán közreműködik: Pogány Imola)
11. Sólyom-Nagy Sándor vallomása Bayreuthi bemutatkozásáról
12. Johannes Brahms: Német requiem - az oratórium 3. tétele: „Jelentsd meg Uram az én végemet” - 39. zsoltár, Salamon bölcsessége (Sólyom-Nagy Sándor, km. a Magyar Rádió Énekkara és Szimfonikus Zenekara, vezényel: Vásáry Tamás)
2021.01.24 18:30 - 19:30 Bartók Rádió
„Muzsikuslegendák”
Sólyom-Nagy Sándor énekművész
Szerk.-mv.: Némethy Attila
Az emlékműsor az alábbi linken visszahallgatható
/SZTANKAY ÁDÁM/
2021.01.10. 15:59 - Origo.hu
Boncsér Gergely, a Magyar Állami Operaház művésze rendre kimagasló alakításokat nyújt - elég emlékeznünk az Operaház nyári parkavatójára, ahol egyébként Jonas Kaufmann volt a díszvendég. Több szakmai díjat és énekversenyeken elért rangos helyezéseket is magáénak tudhat. A tavalyi évadban az Operaház kamaraénekesi címmel tüntette ki. Ugyanakkor voltak állomásai az életének, amelyekről más irányokba is indulhatott volna, mint amelyek a zenés műfajok felé vezetnek. Hogy nem így történt, az részben az elfojthatatlan alkotói késztetésnek köszönhető, valamint szüksége volt némi szerencsére is, illetve irigységtől mentes szakmai támogatásra.
Katolikus Rádió – „Dallamív”
2021. január 07. csütörtök 11:30 - 12:00
Sólyom-Nagy Sándor énekel
Szerkesztő: Magyar Kornél
A 2020. december 30-án elhunyt Sólyom-Nagy Sándor operaénekesre emlékező műsorban a Kossuth-díjas művész - a Magyar Állami Operaház Mesterművésze - ária- és dalfelvételeiből hallunk:
1. Richard Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok - Hans Sachs „orgona-monológja”, II. felv. „Was duftet doch der Flieder” (Sólyom-Nagy Sándor, km. a Magyar Állami Operaház Zenekara, vezényel: Ferencsik János)
2. Richard Wagner: Parsifal - Amfortas monológja, I. felv. „Wehnvolles Erbe, dem ich verfallen” (Sólyom-Nagy Sándor, km. a Magyar Állami Operaház Énekkara és Zenekara, vezényel: Ferencsik János)
3. Gustav Mahler: Egy vándorlegény dalai ciklusból:
- "Szívemben izzó kés van"
- "Az a drága szempár"
(Sólyom-Nagy Sándor, km. a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, vezényel: Lehel György) – Hungaroton, 1980
4. Kodály Zoltán: Háry János -Toborzó „A jó lovas katonának de jól vagyon dolga. Eszik-iszik a táborba', semmire sincs gondja. Hej, élet, be gyöngy élet, ennél szebb sem lehet. Csak az jöjjön katonának, aki ilyet szeret...” (Sólyom-Nagy Sándor, km. a Magyar Állami Operaház Énekkara és Zenekara, vezényel: Ferencsik János) - Hungaroton, 1982
Az elhangzott műsor visszahallgatható: itt
80 ÉVE SZÜLETETT FARKAS ÉVA OPERAÉNEKES*
TEMPLOM, ZENE, BELVÁROS
-VALLOMÁS-
*Szerkesztette: Kacskovics Fruzsina elnök (Kincses Belváros Egyesület), megjelent a Kincses Belváros 2013-as Kalendáriumában.
/Parlando.hu/ /2020/2020-6
Egy másik, kapcsolódó interjú:
KÉPMÁS magazin – Tóth-Fazekas Andrea
2020. 11. 13.
Az alábbi interjúban Molnár Levente operaénekes bejelentette, hogy megszakította a kapcsolatát az Operaházzal. „Ha nem keresnek meg, akkor 16 évad után ez lesz az első, amikor nem énekelek az anyaszínházamban.” Jelentkezik a Kolozsvári Magyar Opera vezetésére.
Molnár Levente: „Itthon minden fáj”
MNO.hu, 2020. NOVEMBER 29. VASÁRNAP 16:07
LUGAS - Ozsda Erika
MOLNÁR LEVENTE A SZÉKELY MŰVÉSZEK ÁLMÁRÓL, A POCAKOS SZEREPEKRŐL ÉS A GANYÉHÁNYÁSRÓL
„A kiváló bariton a világ szinte valamennyi jelentős operaházában énekelt már. A székelyföldi Molnár Levente kemény ember, kimondja, amit gondol. Ha komoly oka van rá, összerúgja a port bárkivel, de ha szükséges, saját pénzén segíti a fiatal énekeseket. Szelíddé válik, ha a tanítványairól beszél, érzelmessé, ha a családjáról."
2020.10.16 19:00 - 19:30 Bartók Rádió
"Arckép" |
- alkotó emberek portréja
Vörös Szilvia énekművész
Beszélgetőtárs-szerkesztő: Fellegi Lénárd
Kincses Veronika születésnapjára
Kincses Veronika – Válogatás az MTVA archívumából, OperaTrezor, 2019
/Demokrata / 2019.04.24. - Spangel Péter/
[...] A borítói idézet Kolonits Klárától származik, aki így írt kolléganőjéről: „…az éneklése annyira folyékony és olvadó, krémszerűen sima és bársonyos… megformálása annyira gondos és gazdag, hogy újra elveszek a hangok sűrűjében.”
Magam is csatlakozom a mai születésnapi jókívánságokhoz: Isten éltesse sokáig a tüneményes Kincses Veronikát!
Éljen sokáig a nagyszerű, gyönyörű, utánozhatatlan humorú
KINCSES VERONIKA!
HORTI LILLA: „MINDIG AZ ÉNEK VOLT AZ ELSŐ HELYEN”
Demokrata.hu – Farkas Anita
2020.09.01.
Az MVM Csoport idén ötödik alkalommal hívta életre az MVM ZENERGIA című sokszínű komolyzenei koncertet, amelyre augusztus 29-én, szombaton került sor. Az idén rendhagyó módon, online közvetített jeles esemény egyik fellépőjével, Horti Lilla operaénekessel beszélgettünk.
[…]
„– Neked is rengeteg a felkérésed, különösen, mióta 2016-ban a II. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen második, majd egy évre rá Junior Prima díjas lettél. A világkarrier sincs már olyan messze?
– Egyre inkább foglalkoztat a dolog, és folyamatosan kapom a rengeteg jó szándékú biztatást a művészkollégáktól is, hogy itt az ideje nagyobbat álmodni. Eddig elég könnyű volt a mögé bújnom, hogy itthon is dúskálok a jobbnál jobb feladatokban, alig marad szabadidőm. Pláne így volt ez még az egyetemi évek alatt, amikor a megszaporodó fellépesek mellett párhuzamosan végeztem az opera és a tanári szakot a Zeneakadémián. Több nyelven értek, és nagyon várom, hogy a világ számtalan táján megfordulva tovább fejlődjön a nyelvtudásom, szakmailag-emberileg érjek, és sok-sok nagy művésszel dolgozhassak még együtt. Egyelőre az tart vissza, nyilván a mostani bizonytalan helyzeten kívül, hogy nagyon társasági lény vagyok, kötődöm a szeretteimhez, és jól érzem magam a rengeteg ismerős, mosolygó arc és barát között. Nemzetközi ízelítőt már több koncert alkalmával kaphattam külföldön, ám nem gondolom, hogy állandó társulati tagként szerződnék le valahol. Egyelőre az a terv, hogy a bázisom a jövőben is Magyarországon marad: fontos, hogy legyen egy állandó otthonom, lakásom, ahova hazajöhetek, és ahol nem mellesleg elfér a hatalmas könyv- és kottatáram, valamint a ruhatáram is. És soha nem hagynám el végleg a nagyon izgalmas hazai zenei életet sem, amiben nemcsak mint opera-, hanem mint koncert- vagy dalénekes is lelkesen és a legjobb tudásom szerint veszek részt.”
[…]
„– A Zeneakadémiára is egyből felvettek, kívülről úgy tűnik, eddig szokatlanul egyenesen és magától értetődően alakult a pályád. Belülről is így élted, éled át?
– Tulajdonképpen igen, bár nagyon sokszor érzem, hogy önmagam kevés lennék, valami vagy valaki segít engem felülről. De azt is tudom, hogy ez a segítség mit sem ér, ha az ember nem teszi hozzá a magáét. Ezért úgy szoktam fohászkodni egy-egy nagyobb feladat előtt, hogy istenem, én megpróbálom a maximumot nyújtani, kérlek, pótold ki a belátásod szerint. Ez mindig megnyugtat, mintha lenne alattam egy biztonsági háló. Miközben meg nincs, hiszen a mi szakmánkban mindenkinek minden estéért meg kell küzdeni: akkor és ott kell a lehető legjobbnak lenni. Hogy ne csak arról legyen szó, hogy újra el van énekelve egy már milliószor elénekelt szerep. Az ugyanis, hogy valaki el tud valamit énekelni helyesen, végigbírja, kijönnek a magasságok, nem megy el a hangja, alap, és nem bravúr.
– Mi adja a pluszt?
– Az operaénekeseknél, természetesen a személyiség mellett, talán a legfontosabb e tekintetben a mással össze nem téveszthető hangszín és frazeálás, amiből már egy felvétel első másodpercében tudod, hogy igen, akkor ez Caballé, Marton Éva vagy Maria Callas. Az hozzájuk hasonló nagyok titka az egyediség, egyéniség mind színészetükben, mind zenei művészetükben. Ez a lehengerlő varázsuk oka, amivel még a nem kifejezetten klasszikuszene- vagy operarajongókat is tömegével tudták, tudják megmozgatni. És mivel az éneklés nem öncélú dolog, mi más volna a lényeg: a közönség sírjon, nevessen, érezzen azáltal, amit te a hangoddal és persze a társaiddal, a zenészekkel és a karmesterrel együtt közvetítesz. Ehhez nyilván kell a másik fél nyitottsága is, hogy az emberek adjanak lehetőséget az új dolgoknak, és ne mondjuk egy rossz és unalmas egyszeri élmény alapján ítéljék meg az operát. Ez a műfaj ugyanolyan sokszínű és izgalmas, mint a könnyűzene, Mozarttól Wagneren át a kortárs szerzőkig.”
[…]
Szemere Zita: Nekem itthon van dolgom
/BOJTA ZITA2020.08.18. 19:32, Origo.hu/
„Az augusztus 19-i Parkfoglaló gála fellépői között megtalálhatjuk Szemere Zita operaénekesnőt, akinek ez a koncert most igazi visszatérés, két okból is. A művésznő alig várja, hogy újra színpadra léphessen, mert meggyőződése, hogy ő énekelni született.”
Ősanya és végzetasszony – Interjú Gál Erika operaénekessel
Fidelio - Csabai Máté
2020.08.13. 09:30
Meláth Andrea: Nincs jobb terápia, mint színpadon állni
MÁGÓ KÁROLY2020.07.24. 21:21 Origo.hu
Évekig tiltakozott ellene, de tehetsége, tudása egyszerűen nem engedte, hogy végül ne énekes legyen. És persze a tanárai sem. Sokáig kórusvezető akart lenni, aztán a tanítást tartotta a legfontosabbnak. Később erről sem kellett lemondania, egyetemi docens, a Zeneakadémia tanszékvezetője. Meláth Andrea azonban közben többek között szólistája volt a madeirai End of the Yearnek, három önálló dalestet adott Londonban David Newbold zongorakíséretével, és szólistája volt a Magyar Rádió zenekarának a brüsszeli Europalián. Akkor a Magyar Rádió zenekarát Vásáry Tamás vezette, akivel máskor is dolgozott együtt, ilyenkor pedig, ahogy mondja, különös égi szférákat pendítettek meg. Rendszeresen énekel a Magyar Állami Operaházban, ott két bemutatóra is készült. De énekelt többek között a Palermói Operaházban, a berlini Komische Operben, a Kanadai Nemzeti Operában és a stuttgarti Operaházban is.
Bartók Rádió mai műsora:
17:30 - 18.30 Muzsikuslegendák
Svéd Sándor operaénekes
Szerk.-mv.: Némethy Attila
Egy idő után legtöbbje hazatért külföldi állomáshelyéről…; van aki nyugdíjasként és/vagy inaktívan, van aki aktívan, ki hosszabb, ki rövidebb kitérő után. De más okok is lehettek, de ezek mind a magánügyük.
Néhány név a hosszú sorból találomra: Ilosfalvy Róbert, Miller Lajos, Rost Andrea, Polgár László, Lehoczky Éva, Szirmay Márta, Marton Éva, Budai Lívia, Simándy József, Gulyás Dénes, Gregor József, Gáti István stb. Én idevettem - ideveszem azokat is, akik nem szerződtek ugyan el színházhoz, vagy csak szerepekre, mégis, egy időben többet voltak kint, mint itthon. Ez alól Tokody Ilona és Lukács Gyöngyi sem kivétel.
Hozzáteszem, amíg az Operától távol, határainkon túl építették karrierjüket és művészetükkel vagyonukat is gyarapíthatták - természetesen, származásukkal de legfőképpen művészi tehetségükkel a magyar kultúrát is „reprezentálták”- közben haza-hazalátogattak „vendégszerepelni”, fellépni – örömünkre. Ezt se felejtsük el. Hogy aztán végleg hazataláltak, örüljünk nekik.