653 tukán 2007-06-23 14:17:48 [Válasz erre: 649 virius 2007-06-23 11:14:23]
A velenceiek és a Nápoly környékiek is sisegnek.
A velenceiek és a Nápoly környékiek is sisegnek.
652 tukán 2007-06-23 14:16:44 [Válasz erre: 650 virius 2007-06-23 11:18:13]
Mint a VAKÁCCCCCCCCCCCCIÓ?
Mint a VAKÁCCCCCCCCCCCCIÓ?
651 tarnhelm2 2007-06-23 12:21:10 [Válasz erre: 649 virius 2007-06-23 11:14:23]
Persze a \"csicseriborsó\" kiejtése inkább pont az ellenkezőjét bizonyítaná. A bizonyíték nem ez, hanem, hogy a kakas-kukorékolás \"cicerici\"-nek iratott valamely latin szövegben.
Persze a \"csicseriborsó\" kiejtése inkább pont az ellenkezőjét bizonyítaná. A bizonyíték nem ez, hanem, hogy a kakas-kukorékolás \"cicerici\"-nek iratott valamely latin szövegben.
650 virius 2007-06-23 11:18:13 [Válasz erre: 643 zsoly 2007-06-21 21:34:09]
OFF Ha a \"ti\" szótag után közvetlenül mássalhangzó következik, akkor \"ti\"-nek ejtendő, de ha magánhangzó követi, akkor az bizony \"ci\". ON
OFF Ha a \"ti\" szótag után közvetlenül mássalhangzó következik, akkor \"ti\"-nek ejtendő, de ha magánhangzó követi, akkor az bizony \"ci\". ON
649 virius 2007-06-23 11:14:23 [Válasz erre: 645 egy kívülálló 2007-06-22 01:43:43]
OFF Cicero is Kikerónak ejtette a nevét, bizonyság erre egy Atticushoz írott levelének zárófordulata. Egyébként \"beszélő\" neve volt, a borsóra utalt (vö. a mi nyelvünkben a csicseriborsó). Megjegyzem, a Passió filmben a latinul beszélő szereplők, pl. Pilátus, bizony sisegtek és csöcsögtek. ON
OFF Cicero is Kikerónak ejtette a nevét, bizonyság erre egy Atticushoz írott levelének zárófordulata. Egyébként \"beszélő\" neve volt, a borsóra utalt (vö. a mi nyelvünkben a csicseriborsó). Megjegyzem, a Passió filmben a latinul beszélő szereplők, pl. Pilátus, bizony sisegtek és csöcsögtek. ON
648 zsoly 2007-06-22 21:41:21 [Válasz erre: 645 egy kívülálló 2007-06-22 01:43:43]
Én is köszönöm Egy kívülállónak a messze nem dióhéjban írtakat! Rotterdami Erasmusról nem tudtam, nagyon érdekes és fontos információ!
Én is köszönöm Egy kívülállónak a messze nem dióhéjban írtakat! Rotterdami Erasmusról nem tudtam, nagyon érdekes és fontos információ!
647 Estelle 2007-06-22 08:44:53
Köszönet a latinra vonatkozó felvilágosításért. Szívem szerint jobban preferálom az olaszos hangzást, ez sokkal dallamosabb az főleg latin nyelvekhez szokott fülemnek.
Köszönet a latinra vonatkozó felvilágosításért. Szívem szerint jobban preferálom az olaszos hangzást, ez sokkal dallamosabb az főleg latin nyelvekhez szokott fülemnek.
646 tukán 2007-06-22 07:07:38
Kedves Zsoly és Egy kívülálló! Köszönet értékes és érdekes felvilágosításotokért! (Hú, szép hosszú magyar szó!)
Kedves Zsoly és Egy kívülálló! Köszönet értékes és érdekes felvilágosításotokért! (Hú, szép hosszú magyar szó!)
645 egy kívülálló 2007-06-22 01:43:43 [Válasz erre: 643 zsoly 2007-06-21 21:34:09]
Ehhez annyit kiegészítésképpen: a restituált kiejtés valóban számtalan érvvel alátámasztható, leglátványosabb pől. az a tény, hogy a latin Caesar a németben Kaiser - márpedig c-ből nem lesz k, az biztos. Vagyis a feltételezhető latin kiejtés nagyon közel állt az ógöröghöz. Aztán megindultak a hangváltozások, ráadásul az egyes provinciákban eltérő mértékben, hiszen más-más nyelvek hatására jöttek létre azok - így különültek el a neolatin nyelvek. Szép lassan aztán észrevették azt is, hogy amit köznyelvként beszélnek, az már nem a klasszikus latin, és megkülönböztették azt a klasszikus, ill. az egyházi letintól. A francia nyelv születését pl. ahhoz a dokumentumhoz fűzik, amelyben kikötötték, hogy bizonyos jogszabályokat \"in rusticam linguam romanam\", azaz népi-római nyelven is meg kell fogalmazni, mert máshogy a nép nem érti. Ettől még a latint minden országban úgy ejtették, ahogy az a saját anyanyelvükhöz a legközelebb állt. Magyarországon pl. a latin jövevényszavainkból tudhatjuk, hogy az -us végű szavakat s-sel ejtették, és nem sz-szel. Egységes középkori kiejéts tehát nincs. Amit az iskolában oktatnak, az újkori fejlemény: Rotterdami Erasmus, aki sokat tett a középkori latin helyett a klasszikus latin felélesztéséért, megpróbálta egységesíteni a különböző kiejtéseket, és ő jutott erre az eredményre, amit mind a mai napig használunk. Tkp. a neolatin nyelvekből visszafelé indult el, és pl. a c-zés nagy valószínűséggel létezett is a nyelvfejlődés bizonyos fázisában (csak c állomáson keresztül alakulhatottk-ból az olasz cs és a francia sz), de ez a jelenség nagy valószínűséggel jóval későbbi, mint a római irodalom arany- vagy ezüstkora. Hát ennyit dióhéjban. :-))
Ehhez annyit kiegészítésképpen: a restituált kiejtés valóban számtalan érvvel alátámasztható, leglátványosabb pől. az a tény, hogy a latin Caesar a németben Kaiser - márpedig c-ből nem lesz k, az biztos. Vagyis a feltételezhető latin kiejtés nagyon közel állt az ógöröghöz. Aztán megindultak a hangváltozások, ráadásul az egyes provinciákban eltérő mértékben, hiszen más-más nyelvek hatására jöttek létre azok - így különültek el a neolatin nyelvek. Szép lassan aztán észrevették azt is, hogy amit köznyelvként beszélnek, az már nem a klasszikus latin, és megkülönböztették azt a klasszikus, ill. az egyházi letintól. A francia nyelv születését pl. ahhoz a dokumentumhoz fűzik, amelyben kikötötték, hogy bizonyos jogszabályokat \"in rusticam linguam romanam\", azaz népi-római nyelven is meg kell fogalmazni, mert máshogy a nép nem érti. Ettől még a latint minden országban úgy ejtették, ahogy az a saját anyanyelvükhöz a legközelebb állt. Magyarországon pl. a latin jövevényszavainkból tudhatjuk, hogy az -us végű szavakat s-sel ejtették, és nem sz-szel. Egységes középkori kiejéts tehát nincs. Amit az iskolában oktatnak, az újkori fejlemény: Rotterdami Erasmus, aki sokat tett a középkori latin helyett a klasszikus latin felélesztéséért, megpróbálta egységesíteni a különböző kiejtéseket, és ő jutott erre az eredményre, amit mind a mai napig használunk. Tkp. a neolatin nyelvekből visszafelé indult el, és pl. a c-zés nagy valószínűséggel létezett is a nyelvfejlődés bizonyos fázisában (csak c állomáson keresztül alakulhatottk-ból az olasz cs és a francia sz), de ez a jelenség nagy valószínűséggel jóval későbbi, mint a római irodalom arany- vagy ezüstkora. Hát ennyit dióhéjban. :-))
644 -zéta- 2007-06-21 21:49:42 [Válasz erre: 642 bermuda 2007-06-21 19:14:40]
Breuer János volt az ideológiai zenekritikus a 60-as évektől gyakorlatilag a rendszerváltásig. Nyilván bele KELLETT kötnie a \"disszidens\" Ilosfalvyba, eléggé rá jellemző feladat...
Breuer János volt az ideológiai zenekritikus a 60-as évektől gyakorlatilag a rendszerváltásig. Nyilván bele KELLETT kötnie a \"disszidens\" Ilosfalvyba, eléggé rá jellemző feladat...
643 zsoly 2007-06-21 21:34:09 [Válasz erre: 641 Estelle 2007-06-21 18:04:08]
Ha jól tudom, ma Magyarországon a középkori latin kiejtés \"dívik\". Európában már sokat haladtak a restituált kiejtés elterjesztésében. Egyes írásos emlékekből, főleg a helyesírási hibákból (kiejtés szerinti írás) következtetve elég egységes a klasszika filológia abban, hogy a \"ti\" pl. mindig \"ti\" és nem \"ci\". Vagy hogy Cicero bizony Kikero. Claudius pedig Clódiusz. A németek ma már így tanítják a latint. Na most, ha választani kell, akkor a restituált latin helyett inkább az olaszos kiejtést választom egy misében. :) Mondjuk zenében egyelőre csak középkori latint hallani, ami azért helytálló, mert az újkori zeneszerzők erre a középkori latin hangzásvilágra komponálhattak, a restituáltat akkor nem ismerték még.
Ha jól tudom, ma Magyarországon a középkori latin kiejtés \"dívik\". Európában már sokat haladtak a restituált kiejtés elterjesztésében. Egyes írásos emlékekből, főleg a helyesírási hibákból (kiejtés szerinti írás) következtetve elég egységes a klasszika filológia abban, hogy a \"ti\" pl. mindig \"ti\" és nem \"ci\". Vagy hogy Cicero bizony Kikero. Claudius pedig Clódiusz. A németek ma már így tanítják a latint. Na most, ha választani kell, akkor a restituált latin helyett inkább az olaszos kiejtést választom egy misében. :) Mondjuk zenében egyelőre csak középkori latint hallani, ami azért helytálló, mert az újkori zeneszerzők erre a középkori latin hangzásvilágra komponálhattak, a restituáltat akkor nem ismerték még.
642 bermuda 2007-06-21 19:14:40 [Válasz erre: 640 tukán 2007-06-21 17:44:33]
Kösz a helyesbítést, igen ő volt.
Kösz a helyesbítést, igen ő volt.
641 Estelle 2007-06-21 18:04:08
Elnézést, de milyen a latinos latin? Egyáltalán honnan tudni, hogy úgy ejtették, ahogy mi, magyarok ejtjük? És nem úgy, ahogy a latin nyelcsoporthoz tartozó valamennyi országban ejtik? Nem vagyok nyelvész, boldog lennék, ha valaki felvilágosítana.
Elnézést, de milyen a latinos latin? Egyáltalán honnan tudni, hogy úgy ejtették, ahogy mi, magyarok ejtjük? És nem úgy, ahogy a latin nyelcsoporthoz tartozó valamennyi országban ejtik? Nem vagyok nyelvész, boldog lennék, ha valaki felvilágosítana.
639 tukán 2007-06-21 17:41:50 [Válasz erre: 636 -zéta- 2007-06-21 15:21:28]
Így van, de ha csak egy olasz énekes is van a csapatban és nem szigorúan német nyelvterületen éneklik, akkor OLASZ kiejtés szerint megy. Szegény taljánnak kitörne a nyelve annyira nem áll rá az agya, ami érthető! Lám, lám máris csúfolódtatok a MÁS-MÁS kiejtésen!! Képzeld el, hogyan hallja a magyar énekest egy született deutsch, pl.a német nyelvű Wagner-előadásokon?! Azért az sem lehet semmi! Gratuláció a profin kiejtő énekeseinknek!
Így van, de ha csak egy olasz énekes is van a csapatban és nem szigorúan német nyelvterületen éneklik, akkor OLASZ kiejtés szerint megy. Szegény taljánnak kitörne a nyelve annyira nem áll rá az agya, ami érthető! Lám, lám máris csúfolódtatok a MÁS-MÁS kiejtésen!! Képzeld el, hogyan hallja a magyar énekest egy született deutsch, pl.a német nyelvű Wagner-előadásokon?! Azért az sem lehet semmi! Gratuláció a profin kiejtő énekeseinknek!
637 bermuda 2007-06-21 17:26:47 [Válasz erre: 636 -zéta- 2007-06-21 15:21:28]
Köszönöm, kedves zéta! Volt Bauer nevű zenekritikus?(memóriám romlik) Úgy rémlik, hogy tőle olvastam elmarasztaló kritikát épp az olaszos kiejtés miatt, s rajongó lévén nagyon bosszantott. Vele ellentétben tudtam, hogy a karmester dönti el:-)
Köszönöm, kedves zéta! Volt Bauer nevű zenekritikus?(memóriám romlik) Úgy rémlik, hogy tőle olvastam elmarasztaló kritikát épp az olaszos kiejtés miatt, s rajongó lévén nagyon bosszantott. Vele ellentétben tudtam, hogy a karmester dönti el:-)
636 -zéta- 2007-06-21 15:21:28 [Válasz erre: 630 bermuda 2007-06-21 13:47:23]
Általában a karmester dönti el, hogy olaszosan, oder latinosan kéri az énekesektől, a szólistáktól és a kórustól. Szerintem mindkét verzió elfogadható, csak a kevert nem (amikor a tenor olaszosan, a szoprán latinosan énekel), ilyen is volt már. Matacic 1974-ben vezényelte az a Requiemet.
Általában a karmester dönti el, hogy olaszosan, oder latinosan kéri az énekesektől, a szólistáktól és a kórustól. Szerintem mindkét verzió elfogadható, csak a kevert nem (amikor a tenor olaszosan, a szoprán latinosan énekel), ilyen is volt már. Matacic 1974-ben vezényelte az a Requiemet.
635 tarnhelm2 2007-06-21 14:20:25 [Válasz erre: 634 bermuda 2007-06-21 14:11:46]
NA és rögtön az elején forte, hogy \"TE DECSET HIMNUSZ\"?
NA és rögtön az elején forte, hogy \"TE DECSET HIMNUSZ\"?
634 bermuda 2007-06-21 14:11:46 [Válasz erre: 631 kobzos55 2007-06-21 13:58:32]
Az \"annyusz dei\" engem is nagyon idegesit:-)) A Mezzon hallom néha de nem tudom megszokni..
Az \"annyusz dei\" engem is nagyon idegesit:-)) A Mezzon hallom néha de nem tudom megszokni..
633 Búbánat 2007-06-21 14:08:45 [Válasz erre: 630 bermuda 2007-06-21 13:47:23]
Én a Gardelli-Ilosfalvy páros emlékét kutattam a Verdi Requiemek kapcsán... Így van, Ilosfalvy más karmesterekkel is hogyne énekelte volna el... megannyi felejthetetlen emlék! Ne feledjük, ma este 19 órától a Bartók adón, rá emlékeznek operarészlet-felvételeinek sugárzásával!
Én a Gardelli-Ilosfalvy páros emlékét kutattam a Verdi Requiemek kapcsán... Így van, Ilosfalvy más karmesterekkel is hogyne énekelte volna el... megannyi felejthetetlen emlék! Ne feledjük, ma este 19 órától a Bartók adón, rá emlékeznek operarészlet-felvételeinek sugárzásával!
632 Sesto 2007-06-21 14:07:19 [Válasz erre: 631 kobzos55 2007-06-21 13:58:32]
...pl. a Mozart misék esetében -elvileg- kötelezö stilisztikai kitétel lenne (salzburgi tradició!) hogy a latinos, (\"vatikáni kiejtést\") és nem az \"olaszos dikciót\" kell elönyben részesiteni!...
...pl. a Mozart misék esetében -elvileg- kötelezö stilisztikai kitétel lenne (salzburgi tradició!) hogy a latinos, (\"vatikáni kiejtést\") és nem az \"olaszos dikciót\" kell elönyben részesiteni!...
631 kobzos55 2007-06-21 13:58:32 [Válasz erre: 630 bermuda 2007-06-21 13:47:23]
Hát igen, eleinte én is utáltam az \"indzsemiszko\"-t, a \"csélisz\"-t meg az \"annyusz dei\"-t, de aztán megszoktam. Valószínűleg Verdi fülében is így szólt... Kérdésesebb, ha Mozartot is így éneklik...
Hát igen, eleinte én is utáltam az \"indzsemiszko\"-t, a \"csélisz\"-t meg az \"annyusz dei\"-t, de aztán megszoktam. Valószínűleg Verdi fülében is így szólt... Kérdésesebb, ha Mozartot is így éneklik...
630 bermuda 2007-06-21 13:47:23 [Válasz erre: 627 kobzos55 2007-06-20 07:47:35]
Nekem egy másik Requiem emlékem van, az Erkelben ment és Lovro von Matasic (ha jól irom) vezényelte. A szünetben mellettem azon vitáztak kritikusok, hogy latinosan vagy olaszosan kell-e ejteni az ingemisco-t-Ilosfalvy olaszosan énekelte , s megrótták érte. Az egyik ária lemezén latinosan ejti. A 80-as évek közepén a Vigadóban is hallottam Őt a Requiemben.
Nekem egy másik Requiem emlékem van, az Erkelben ment és Lovro von Matasic (ha jól irom) vezényelte. A szünetben mellettem azon vitáztak kritikusok, hogy latinosan vagy olaszosan kell-e ejteni az ingemisco-t-Ilosfalvy olaszosan énekelte , s megrótták érte. Az egyik ária lemezén latinosan ejti. A 80-as évek közepén a Vigadóban is hallottam Őt a Requiemben.
629 Búbánat 2007-06-21 11:58:48 [Válasz erre: 627 kobzos55 2007-06-20 07:47:35]
Szerintem is kellett lennie,de érdekes módon erről nincs emlékképem. Annál inkább feltolulnak emlékeim, ha egy másik Requiem-koncertre gondolok vissza; a Budapesti Kongresszusi Központban 1986. december 23-án Dvorak Requiemjének tenor szólóját énekelte Ilosfalvy Róbert!Az Állami Hangversenyzenekart, a Magyar Állami Énekkart Lamberto Gardelli vezényelte. Ezen, a sokunk számára ünnepi előadáson, Ilosfalvy szólista-partnerei voltak: Kincses Veronika, Takács Tamara és Gregor József. Ez egy csodás hangverseny volt, sose felejtem el!!! Kár, hogy erről a koncertről hangfelvétel nem maradt fenn!
Szerintem is kellett lennie,de érdekes módon erről nincs emlékképem. Annál inkább feltolulnak emlékeim, ha egy másik Requiem-koncertre gondolok vissza; a Budapesti Kongresszusi Központban 1986. december 23-án Dvorak Requiemjének tenor szólóját énekelte Ilosfalvy Róbert!Az Állami Hangversenyzenekart, a Magyar Állami Énekkart Lamberto Gardelli vezényelte. Ezen, a sokunk számára ünnepi előadáson, Ilosfalvy szólista-partnerei voltak: Kincses Veronika, Takács Tamara és Gregor József. Ez egy csodás hangverseny volt, sose felejtem el!!! Kár, hogy erről a koncertről hangfelvétel nem maradt fenn!
628 Sesto 2007-06-20 07:55:43 [Válasz erre: 626 kobzos55 2007-06-20 07:41:34]
...hmmmm,....sajnos csak felvételeit ismerem, de nekem ö a (magyar) lírai tenor!... ;-)
...hmmmm,....sajnos csak felvételeit ismerem, de nekem ö a (magyar) lírai tenor!... ;-)
627 kobzos55 2007-06-20 07:47:35
Kedves nálam jobb memóriájú momus-tagok! Jól emlékszem, hogy egyszer Bpen (Gardelli vezényletével) nagyon szép Verdi Requiemet is éneket Ilosfalvy (meg sokan mások...)?
Kedves nálam jobb memóriájú momus-tagok! Jól emlékszem, hogy egyszer Bpen (Gardelli vezényletével) nagyon szép Verdi Requiemet is éneket Ilosfalvy (meg sokan mások...)?
626 kobzos55 2007-06-20 07:41:34 [Válasz erre: 623 Judit 2007-06-20 00:56:00]
Elférnek ketten... Bár: emlékszem a Hamupipőkéra, amikor Réti elbújt az oszlop mögött - és jobbra-balra 10-10 cm kilógott...Amiben Réti igazi óriás volt: az oratórium-éneklés.
Elférnek ketten... Bár: emlékszem a Hamupipőkéra, amikor Réti elbújt az oszlop mögött - és jobbra-balra 10-10 cm kilógott...Amiben Réti igazi óriás volt: az oratórium-éneklés.
625 -zéta- 2007-06-20 07:29:07 [Válasz erre: 624 tukán 2007-06-20 07:05:42]
Szerintem Vizavira gondolt :-), aki tényleg nem egy talpg úriember.
Szerintem Vizavira gondolt :-), aki tényleg nem egy talpg úriember.
624 tukán 2007-06-20 07:05:42 [Válasz erre: 623 Judit 2007-06-20 00:56:00]
Ki a PATKÁNY? KÉRLEK, NE ÍRJ ILYENEKET! Betudjuk az őrjítő melegnek!
Ki a PATKÁNY? KÉRLEK, NE ÍRJ ILYENEKET! Betudjuk az őrjítő melegnek!
623 Judit 2007-06-20 00:56:00 [Válasz erre: 621 martuni 2007-06-18 21:00:26]
Igen, nagy volt Ilosfalvay. Nekem valahogy mégis Réti József a kedvesebb. Minap hallgattam a C\'est la guerret, Vizavit énekli benne. Csak egyetlen kifogásom volt: hogy lehet annak a patkánynak ilyen gyönyörű hangja?
Igen, nagy volt Ilosfalvay. Nekem valahogy mégis Réti József a kedvesebb. Minap hallgattam a C\'est la guerret, Vizavit énekli benne. Csak egyetlen kifogásom volt: hogy lehet annak a patkánynak ilyen gyönyörű hangja?
622 Búbánat 2007-06-19 10:38:02 [Válasz erre: 621 martuni 2007-06-18 21:00:26]
A hatvanas évek végén reveláció számba ment Ilosfalvynak Donizetti Roberto Devereux-lemezfelvéte, melyen olyan világhírességek szerepeltek, mint Beverly Sills, Beverly Wolff, Peter Glossop és Kenneth MacDonald, és a Royal Filharmonikus Zenekart meg az Ambrosian Operakórust Sir Charles Mackerras vezényelte. Az LP után később CD-n is megjelent a teljes opera. Több neves szakember állítja, hogy Ilosfalvyhoz hasonló szépségű olaszos hanggal azóta sem igen találkoztak Essex earljének megformálói között!!!
A hatvanas évek végén reveláció számba ment Ilosfalvynak Donizetti Roberto Devereux-lemezfelvéte, melyen olyan világhírességek szerepeltek, mint Beverly Sills, Beverly Wolff, Peter Glossop és Kenneth MacDonald, és a Royal Filharmonikus Zenekart meg az Ambrosian Operakórust Sir Charles Mackerras vezényelte. Az LP után később CD-n is megjelent a teljes opera. Több neves szakember állítja, hogy Ilosfalvyhoz hasonló szépségű olaszos hanggal azóta sem igen találkoztak Essex earljének megformálói között!!!
621 martuni 2007-06-18 21:00:26
Bizony engem is megörvendeztetett, hogy Ilosfalvy Róbertről olvashattam. Nem kétséges, a legnagyobb magyar tenorista. Sajnos a magyarok közül nem sokan tudják, hogy mekkora karriert futott be külföldön. Egy értékes érdekesség: Ágai Karola is szólt interjújában arról, hogy milyen fontos vigyázni a hangra és a hangfaj nem elhatározás kérdése! Csakúgy mint Ilosfalvy, ő is adott vissza szerepet, ha korainak vagy nem a hangjának megfelelőnek találta. Ilosfalvy Róbert is azért énekelhetett intakt hangon sokáig, mert akkoriban még vigyázhatott a művész magára. Ma pedig mi történik? Belehajszolják az énekeseket olyan szerepekre, amik távolról sem nekik való. Ők pedig félnek, féltik a helyüket, félnek a jövőtől, a létbizonytalanságtól stb. Ördögi kör ez!
Bizony engem is megörvendeztetett, hogy Ilosfalvy Róbertről olvashattam. Nem kétséges, a legnagyobb magyar tenorista. Sajnos a magyarok közül nem sokan tudják, hogy mekkora karriert futott be külföldön. Egy értékes érdekesség: Ágai Karola is szólt interjújában arról, hogy milyen fontos vigyázni a hangra és a hangfaj nem elhatározás kérdése! Csakúgy mint Ilosfalvy, ő is adott vissza szerepet, ha korainak vagy nem a hangjának megfelelőnek találta. Ilosfalvy Róbert is azért énekelhetett intakt hangon sokáig, mert akkoriban még vigyázhatott a művész magára. Ma pedig mi történik? Belehajszolják az énekeseket olyan szerepekre, amik távolról sem nekik való. Ők pedig félnek, féltik a helyüket, félnek a jövőtől, a létbizonytalanságtól stb. Ördögi kör ez!
620 kobzos55 2007-06-18 10:46:52 [Válasz erre: 618 Sesto 2007-06-18 09:56:15]
Nagyon ifjú voltam, amikor láttam vele a Manont és a Végzetet. Néhány jelenet a Manonból (amikor azt énekelte Házy Erzsébetnek, hogy \"elbűvölsz újra\", meg amikor felkönyörögte magát a hajóra) ma is a fülemben cseng! És amit a Végzet-ben Melissel és Gardellivel csináltak...nem tudom elképzelni, hogy lehetne jobban. Szóval: Isten éltesse sokáig!
Nagyon ifjú voltam, amikor láttam vele a Manont és a Végzetet. Néhány jelenet a Manonból (amikor azt énekelte Házy Erzsébetnek, hogy \"elbűvölsz újra\", meg amikor felkönyörögte magát a hajóra) ma is a fülemben cseng! És amit a Végzet-ben Melissel és Gardellivel csináltak...nem tudom elképzelni, hogy lehetne jobban. Szóval: Isten éltesse sokáig!
619 Búbánat 2007-06-18 10:38:29
Június 21-én, 19:00 órakor, a Bartók Rádióban: „Ilosfalvy Róbertet köszöntjük operafelvételeivel 80. születésnapján” 1. Donizetti: Szerelmi bájital - Nemorino románca a II. felvonásból, 2. Flotow: Márta - Lyonel áriája a III. felvonásból, 3. Erkel: Hunyadi László - László áriája a II. felvonásból, 4. Verdi: A végzet hatalma - Alvaro és Carlos kettőse a III. felvonásból (km.: Svéd Sándor), 5. Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok - Walter versenydala a III. felvonásból, 6. Offenbach: Hoffmann meséi - Kleinzack-legenda (km. Palcsó Sándor, MR Énekkara és Zenekara, vez. Erdélyi Miklós), 7. Puccini: Manon Lescaut - Des Grieux áriája a III. felvonásból
Június 21-én, 19:00 órakor, a Bartók Rádióban: „Ilosfalvy Róbertet köszöntjük operafelvételeivel 80. születésnapján” 1. Donizetti: Szerelmi bájital - Nemorino románca a II. felvonásból, 2. Flotow: Márta - Lyonel áriája a III. felvonásból, 3. Erkel: Hunyadi László - László áriája a II. felvonásból, 4. Verdi: A végzet hatalma - Alvaro és Carlos kettőse a III. felvonásból (km.: Svéd Sándor), 5. Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok - Walter versenydala a III. felvonásból, 6. Offenbach: Hoffmann meséi - Kleinzack-legenda (km. Palcsó Sándor, MR Énekkara és Zenekara, vez. Erdélyi Miklós), 7. Puccini: Manon Lescaut - Des Grieux áriája a III. felvonásból
618 Sesto 2007-06-18 09:56:15
.....hmmmm,...Ilosfalvy?!-nekem pl. ö az igazi Bánk bán(!) és még sok más szerepben a legjobb; örömmel olvastam róla! ;-) Egy biztos: a \"kedvenc magyar operaelöadók\"-kategória egyik legértékesebb tagja!... /\"Zétá\"-nak pedig köszönet!/
.....hmmmm,...Ilosfalvy?!-nekem pl. ö az igazi Bánk bán(!) és még sok más szerepben a legjobb; örömmel olvastam róla! ;-) Egy biztos: a \"kedvenc magyar operaelöadók\"-kategória egyik legértékesebb tagja!... /\"Zétá\"-nak pedig köszönet!/
617 Búbánat 2007-06-06 19:38:51
Tréfás György Liszt-díjas, érdemes és kiváló művész tiszteletére június 13-án este hét órakor a Csokonai Színház színpadán jubileumi koncertet tartanak. Debrecen város díszpolgára, a teátrum örökös tagja ötven éve állt először a cívisváros pódiumán. Tréfás György húszévesen került basszus énekesként a Honvéd Művészegyütteshez, ahol a budapesti Liszt Ferenc Zeneakadémia tanárai által vezetett zenei kurzuson kapott énekképzést. Később színésznek szerződött a debreceni Csokonai Színházhoz, ahol rövid időn belül az operatársulat basszistája lett. Széles körű repertoárjában olyan szerepek fűződnek a nevéhez, mint Sarastro, Ozmin, Leporello, Koncsak, Gremin, Fülöp király, Zakariás, Attila, Mefisztó, Kékszakállú. Pályája során rendszeresen vendégszerepelt a budapesti és külhoni operaházakban. Az antwerpeni királyi operában Tréfás Györggyel a címszerepben mutatták be A kékszakállú herceg várát. A magas szakmai díjak mellett megkapta Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztjét. Vidnyánszky Attila rendezte emlékhangverseny előtt - amelyen Kocsár Balázs vezényletével a Debreceni Filharmonikus Zenekar működik közre - este fél nyolckor emlékkiállítást nyitnak.
Tréfás György Liszt-díjas, érdemes és kiváló művész tiszteletére június 13-án este hét órakor a Csokonai Színház színpadán jubileumi koncertet tartanak. Debrecen város díszpolgára, a teátrum örökös tagja ötven éve állt először a cívisváros pódiumán. Tréfás György húszévesen került basszus énekesként a Honvéd Művészegyütteshez, ahol a budapesti Liszt Ferenc Zeneakadémia tanárai által vezetett zenei kurzuson kapott énekképzést. Később színésznek szerződött a debreceni Csokonai Színházhoz, ahol rövid időn belül az operatársulat basszistája lett. Széles körű repertoárjában olyan szerepek fűződnek a nevéhez, mint Sarastro, Ozmin, Leporello, Koncsak, Gremin, Fülöp király, Zakariás, Attila, Mefisztó, Kékszakállú. Pályája során rendszeresen vendégszerepelt a budapesti és külhoni operaházakban. Az antwerpeni királyi operában Tréfás Györggyel a címszerepben mutatták be A kékszakállú herceg várát. A magas szakmai díjak mellett megkapta Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztjét. Vidnyánszky Attila rendezte emlékhangverseny előtt - amelyen Kocsár Balázs vezényletével a Debreceni Filharmonikus Zenekar működik közre - este fél nyolckor emlékkiállítást nyitnak.
615 Sesto 2007-05-31 10:01:28
\"Kedvenc magyar operaelöadók\"=Búbánat & Co.
\"Kedvenc magyar operaelöadók\"=Búbánat & Co.
614 Búbánat 2007-05-31 09:53:57
Nekem azzal a HOZZÁÁLLÁSSAL van bajom, ahogyan egyesek mániákusan óvják az illető művészt - kéretlenül; az igaztalan kritikákat és annak szerzőjét lehet és szabad minősíteni, ami szintén egy szubjektív kategória, s e fölött polémiázhatunk kedvünkre. Teszem azt, csak az inkriminált lesújtó kritikát közöljük, kommentár nélkül, egyesek erre azonnal fölkapnák a vizet; miért és mennyire gonoszkodunk szegénnyel?; ha kommentárt helyezünk el mellé, újabb ok a kötözködésre, pláne, ha belemagyarázza a „minden lében kanál” figura azt, hogy a rossz kritika mellé – mintegy ellenpólusként – odakerül a fogadatlan (vagy fogadott) prókátornak a saját szubjektív, de pozitív töltésű, szimpátiáját kifejtő ellenvéleménye. A kedvence mellett (ki)állás is úgy látszik, büntetendő cselekménynek minősül egyesek szemében. Számomra ez szemforgatás részükről: mondhatnám hányni tudok az ilyen alakoktól! Vannak itt egyesek, akiknek semmi nem jó, semmi nem tetszik, és mindenben ürügyet keresnek és találnak; cinikusak, hőzöngenek, rosszindulatúak, s közben elsikkad a lényeg: hogy vannak kedvencek, akikről nemcsak a jót kell hírül adnunk! Annál nagyobb öröm nekünk, ha aztán mások megcáfolják a rossz hírt - remélhetőleg nem úgy fest a dolog, hogy a feketét fehérre, vagy a fehéret feketére mossák; elfelejtve, hogy adott esetben talán jobb lett volna csöndben maradniuk. DE: a tudomásunkra jutott alaphírről mindenképpen helyes, ha azt a nyilvánosság elé tárjuk, vállalva ezzel akár a „mások” megalapozatlan és értelmetlen vagdalkozásait is. Tudomásul kéne venni, hogy a másik fórumtárs iránti ellenszenv senkit nem jogosít fel arra, hogy oktalanul abba belekössön, s aztán feljogosítsa magát, ő tartson „védőbeszédet”, miközben a másiknak a művész iránti őszinte rajongó szavait visszájára fordítva, annak ellentétes értelmet próbál szuggeráltatni az olvasónál. Igen, a személyes ellenszenvet félre kell tenni, mert Sümegi Eszter nekem legalábbis, egy kincs, de úgy látszik, sajnos, mások itt, a nevét olvasva, inkább azzal foglalatoskodnak, s azon köszörülik nyelvüket, aki valami hírt szolgáltat róla és/vagy produkciójáról, ahelyett, hogy a szóban forgó cikkben állítottakról fejtenék ki tárgyilagos véleményüket. Nézzenek végre magukba a mindentudó okostóbiások, és ne érezzenek felesleges kényszert, késztetést a megszólalásra, hogy otrombaságukkal, pökhendiségükkel, és alantas „támadásaikkal” magukról állítsanak ki szegénységi bizonyítványt.
Nekem azzal a HOZZÁÁLLÁSSAL van bajom, ahogyan egyesek mániákusan óvják az illető művészt - kéretlenül; az igaztalan kritikákat és annak szerzőjét lehet és szabad minősíteni, ami szintén egy szubjektív kategória, s e fölött polémiázhatunk kedvünkre. Teszem azt, csak az inkriminált lesújtó kritikát közöljük, kommentár nélkül, egyesek erre azonnal fölkapnák a vizet; miért és mennyire gonoszkodunk szegénnyel?; ha kommentárt helyezünk el mellé, újabb ok a kötözködésre, pláne, ha belemagyarázza a „minden lében kanál” figura azt, hogy a rossz kritika mellé – mintegy ellenpólusként – odakerül a fogadatlan (vagy fogadott) prókátornak a saját szubjektív, de pozitív töltésű, szimpátiáját kifejtő ellenvéleménye. A kedvence mellett (ki)állás is úgy látszik, büntetendő cselekménynek minősül egyesek szemében. Számomra ez szemforgatás részükről: mondhatnám hányni tudok az ilyen alakoktól! Vannak itt egyesek, akiknek semmi nem jó, semmi nem tetszik, és mindenben ürügyet keresnek és találnak; cinikusak, hőzöngenek, rosszindulatúak, s közben elsikkad a lényeg: hogy vannak kedvencek, akikről nemcsak a jót kell hírül adnunk! Annál nagyobb öröm nekünk, ha aztán mások megcáfolják a rossz hírt - remélhetőleg nem úgy fest a dolog, hogy a feketét fehérre, vagy a fehéret feketére mossák; elfelejtve, hogy adott esetben talán jobb lett volna csöndben maradniuk. DE: a tudomásunkra jutott alaphírről mindenképpen helyes, ha azt a nyilvánosság elé tárjuk, vállalva ezzel akár a „mások” megalapozatlan és értelmetlen vagdalkozásait is. Tudomásul kéne venni, hogy a másik fórumtárs iránti ellenszenv senkit nem jogosít fel arra, hogy oktalanul abba belekössön, s aztán feljogosítsa magát, ő tartson „védőbeszédet”, miközben a másiknak a művész iránti őszinte rajongó szavait visszájára fordítva, annak ellentétes értelmet próbál szuggeráltatni az olvasónál. Igen, a személyes ellenszenvet félre kell tenni, mert Sümegi Eszter nekem legalábbis, egy kincs, de úgy látszik, sajnos, mások itt, a nevét olvasva, inkább azzal foglalatoskodnak, s azon köszörülik nyelvüket, aki valami hírt szolgáltat róla és/vagy produkciójáról, ahelyett, hogy a szóban forgó cikkben állítottakról fejtenék ki tárgyilagos véleményüket. Nézzenek végre magukba a mindentudó okostóbiások, és ne érezzenek felesleges kényszert, késztetést a megszólalásra, hogy otrombaságukkal, pökhendiségükkel, és alantas „támadásaikkal” magukról állítsanak ki szegénységi bizonyítványt.
613 Sesto 2007-05-30 20:46:52 [Válasz erre: 612 Franca 2007-05-30 20:45:57]
...ismerem a kritikust,...igy már jobb?...
...ismerem a kritikust,...igy már jobb?...
612 Franca 2007-05-30 20:45:57 [Válasz erre: 607 Sesto 2007-05-30 19:03:47]
\"akkor leírom még egyszer, lehet hogy nem volt eléggé egyértelmü, amit az elöbb megfogalmaztam: szóval, nem a kritikával(=nem minösiteném!), mint véleménnyel, irománnyal....van alapvetöen problémám\" Bocs, de az előző hozzászólásodban a kritikát is minősítetted, \"közel sem objektív\"-nek nevezted. Honnan tudod, hogy nem objektív? Hallottad az előadást?
\"akkor leírom még egyszer, lehet hogy nem volt eléggé egyértelmü, amit az elöbb megfogalmaztam: szóval, nem a kritikával(=nem minösiteném!), mint véleménnyel, irománnyal....van alapvetöen problémám\" Bocs, de az előző hozzászólásodban a kritikát is minősítetted, \"közel sem objektív\"-nek nevezted. Honnan tudod, hogy nem objektív? Hallottad az előadást?
611 tukán 2007-05-30 20:04:08 [Válasz erre: 610 sphynx 2007-05-30 19:35:16]
Nem szoktátok még meg Búbánattól?
Nem szoktátok még meg Búbánattól?
610 sphynx 2007-05-30 19:35:16 [Válasz erre: 607 Sesto 2007-05-30 19:03:47]
Ezen magam is felháborodtam.
Ezen magam is felháborodtam.
608 martuni 2007-05-30 19:10:21 [Válasz erre: 607 Sesto 2007-05-30 19:03:47]
Minden szavaddal egyetértek, mert bizony a kutya itt van elásva!
Minden szavaddal egyetértek, mert bizony a kutya itt van elásva!
607 Sesto 2007-05-30 19:03:47 [Válasz erre: 606 tarnhelm2 2007-05-30 18:54:03]
\"Nem tudom... Szerintem érdemes megbeszélni egy-egy művészünk külföldi fogadtatását, még ha rossz is a kritika. Nem dughatjuk a fejünket homokba.\" -akkor leírom még egyszer, lehet hogy nem volt eléggé egyértelmü, amit az elöbb megfogalmaztam: szóval, nem a kritikával(=nem minösiteném!), mint véleménnyel, irománnyal, vagy akár a megnevezett énekesnövel van alapvetöen problémám,...hanem azzal HOZZÁÁLLÁSSAL(!) ahogy azt egyesek tálalják itt a fórumban: \"jajjj de rossz, de gonosz iromány,...de azért kiállok az adott müvész mellett\"...vagyis a müvészröl vagy a kritikáról tk. -érdemben- már szó sem esik... (?)
\"Nem tudom... Szerintem érdemes megbeszélni egy-egy művészünk külföldi fogadtatását, még ha rossz is a kritika. Nem dughatjuk a fejünket homokba.\" -akkor leírom még egyszer, lehet hogy nem volt eléggé egyértelmü, amit az elöbb megfogalmaztam: szóval, nem a kritikával(=nem minösiteném!), mint véleménnyel, irománnyal, vagy akár a megnevezett énekesnövel van alapvetöen problémám,...hanem azzal HOZZÁÁLLÁSSAL(!) ahogy azt egyesek tálalják itt a fórumban: \"jajjj de rossz, de gonosz iromány,...de azért kiállok az adott müvész mellett\"...vagyis a müvészröl vagy a kritikáról tk. -érdemben- már szó sem esik... (?)
606 tarnhelm2 2007-05-30 18:54:03 [Válasz erre: 605 Sesto 2007-05-30 18:26:21]
Nem tudom... Szerintem érdemes megbeszélni egy-egy művészünk külföldi fogadtatását, még ha rossz is a kritika. Nem dughatjuk a fejünket homokba. Engem példul érdekel a pro és kontra vélemény. Nem hiszem, hogy mégoly kedvelt művészeinknek az tenne jót, ha elhallgatjuk egy-egy balul sikerült szereplésüket (vagy ha a jegyzet igazságtalan - sokszor van ilyen - akkor éppenséggel a jelenlévők bátran kiigazíthatják a rosszindulatú kritikust.) Nem hallottam a Toscakat, Sümegit szeretem, drukkolok neki. Jó művész, biztos vagyok benne, hogy a negatív kritikát helyén tudja kezelni, akár jogos, akár jogtalan.
Nem tudom... Szerintem érdemes megbeszélni egy-egy művészünk külföldi fogadtatását, még ha rossz is a kritika. Nem dughatjuk a fejünket homokba. Engem példul érdekel a pro és kontra vélemény. Nem hiszem, hogy mégoly kedvelt művészeinknek az tenne jót, ha elhallgatjuk egy-egy balul sikerült szereplésüket (vagy ha a jegyzet igazságtalan - sokszor van ilyen - akkor éppenséggel a jelenlévők bátran kiigazíthatják a rosszindulatú kritikust.) Nem hallottam a Toscakat, Sümegit szeretem, drukkolok neki. Jó művész, biztos vagyok benne, hogy a negatív kritikát helyén tudja kezelni, akár jogos, akár jogtalan.
605 Sesto 2007-05-30 18:26:21 [Válasz erre: 604 Solaris 2007-05-30 18:16:05]
...a konstruktív kritiktávál -mégha esetenként és jogosan kemény is(!)-muszáj minden egyes Müvésznek együttélni: szakmájuk elválaszthatatlan része,...egy énekesnek is lehet rosszabb napja, akár egy kedvezötlen, tényleg gyengébb idöszaka, sorozata stb., abszolút normális dolgok ezek -s ha ilyen szempontból ér vkit. kritika, azt el kell, el is lehet fogadni- ami engem személy szerint kiakaszt az a szemforgató és álnaiv hozzáállás: hogy bemásolunk igaz egy adott kritikát (lásd Tosca a STOP-ben!),...de csupán azért, hogy utána egyesek saját nárciuzmusukat kiélve, abszolút \"önzetlenül és segitöszándék által vezérelve\", nyilvánosan kiálljon a nevesitett Müvésznö mellett: nem hiszem, hogy Sümegi Eszternek ilyen fogadatlan prókátorokra lenne szüksége(?)!...
...a konstruktív kritiktávál -mégha esetenként és jogosan kemény is(!)-muszáj minden egyes Müvésznek együttélni: szakmájuk elválaszthatatlan része,...egy énekesnek is lehet rosszabb napja, akár egy kedvezötlen, tényleg gyengébb idöszaka, sorozata stb., abszolút normális dolgok ezek -s ha ilyen szempontból ér vkit. kritika, azt el kell, el is lehet fogadni- ami engem személy szerint kiakaszt az a szemforgató és álnaiv hozzáállás: hogy bemásolunk igaz egy adott kritikát (lásd Tosca a STOP-ben!),...de csupán azért, hogy utána egyesek saját nárciuzmusukat kiélve, abszolút \"önzetlenül és segitöszándék által vezérelve\", nyilvánosan kiálljon a nevesitett Müvésznö mellett: nem hiszem, hogy Sümegi Eszternek ilyen fogadatlan prókátorokra lenne szüksége(?)!...
604 Solaris 2007-05-30 18:16:05
Kint tartózkodtam Bécsben és szép reményekkel mentem el az előadására. Rossz volt. Nem közepes hanem bűn rossz. Ott volt még valaki, aki hallotta előző előadását, azt mondta, hogy ugyanilyen éles tremolókkal énekelt. Az orkeszter sokszor elnyomta. Nem állíthatom, hogy a Merker kritikusának szava szent, de azért kétszer egymás után nem döngölnek valakit csak úgy a földbe!
Kint tartózkodtam Bécsben és szép reményekkel mentem el az előadására. Rossz volt. Nem közepes hanem bűn rossz. Ott volt még valaki, aki hallotta előző előadását, azt mondta, hogy ugyanilyen éles tremolókkal énekelt. Az orkeszter sokszor elnyomta. Nem állíthatom, hogy a Merker kritikusának szava szent, de azért kétszer egymás után nem döngölnek valakit csak úgy a földbe!