Téma ismertetése: nem csak énekesek, hanem karmesterek, zongoristák és tekerőlantosok is
Kedves "lujza", köszönöm az érdekes cikket a Kolonits Klára-interjúval!
Gyógyító zene - Interjú Ránki Dezső zongoraművésszel
„Világszerte ismert és nagyra becsült zongorista. A zenekritikák mindig kiemelik rendkívüli muzikalitását, költői előadásmódját. Zenészként tartja a kapcsolatot a közönséggel, de csak úgy, hogy muzsikál az embereknek. Számára elég felesége, a zongoraművész Klukon Edit, a család és néhány barát közelsége. Kérdéseinkre Ránki Dezső zongoraművész válaszolt.”
/mno.hu – 2022. 03.13./
Nem, ő lesz Judit.
Ő lesz a Prológ-Regős?
Arra lehet, hogy nem, de a Kékszakállújára igen...
Domingo Sarastrojára is elmégy majd? (Olvastam, hogy a pesti Boccanegrájára beneveztél.)
Köszönöm a linket, aktuális az interjú Pasztircsák Polinával: közeleg a Debussy-opera bemutatója az Eiffel Műhelyházban. Átviszem oda a cikket.
Talán a római Turandotra gyúr Trisztánnal ... mármint Altoumra. Kalafot Kaufmann énekli.
https://papageno.hu/intermezzo/2022/02/pasztircsak-polina-15-eve-vagyok-mar-a-palyan/
Ez az ember megbolondult? Persze, ha Domingo Sarastrot énekelhet (majd tíz év múlva)...
Bizony így van.
Mint írtam, több felvétel van!
Hát, nekik sem sok közük volt Wagner művéhez, igen erős karmesteri segítségre szorultak...
2018.áprilisban Kamilla Nylund és Jonas Kaufmann csodálatos Trisztán és Izolda 2. felvonást énekelt Bostonban. A yt-n szép számmal vannak ebből részletek, de bőben vannak más művészek felvételei is. Búfelejtőnek kiválóak...
Még néhány ilyen kísérlet és már integethetünk a bravúr bel cantóknak... :-(
Spyres se egy W.Windgassen, maradjon inkább a bravur belcanto-nal.
Köszönjük szépen. Még jobb lenne, ha Izoldát a videóból ki lehetne vágni. :)
A Bartók Rádió ma éjjeli műsora (22.00 – 23.00):
Renata Tebaldi (1922. február 1. - 2004. december 19.) énekel
1. Giuseppe Verdi: Aida - Aida áriája I. felv. (Bécsi Filharmonikus Zenekar, vez.: Herbert von Karajan),
2. Giacomo Puccini: Bohémélet - Mimi áriája I. felv. (Római Szent Cecília Akadémia Zenekara, vez.: Tullio Serafin),
3. Umberto Giordano: André Chénier - Madeleine áriája III. felv. (Római Szent Cecília Akadémia Zenekara, vez.: Gianandrea Gavazzeni),
4. Giacomo Puccini: Tosca - Tosca imája II. felv. (Római Szent Cecília Akadémia Zenekara, vez.: Francesco Molinari-Pradelli),
5. Arrigo Boito: Mefistofele - Marti áriája III. felv. (Római Szent Cecília Akadémia Zenekara, vez.: Tullio Serafin),
6. Giuseppe Verdi: A végzet hatalma - Leonóra áriája, IV. felv. (Római Szent Cecília Akadémia Zenekara, vez.: Francesco Molinari-Pradelli),
7. Giacomo Puccini:
a) Angelica nővér - Angelica áriája (Firenzei Maggio Musicale Zenekara, vez.: Lamberto Gardelli),
b) Pillangókisasszony - Nagyária, II. felv. (Római Szent Cecília Akadémia Zenekara, vez.: Tullio Serafin),
8. Giuseppe Verdi: Otello - Fűzfadal és Ave Maria - IV. felv. (km.: Luisa Ribacchi - mezzoszoprán, Római Szent Cecília Akadémia Zenekara, vez.: Alberto Erede)
A mikrofonnál: Fellegi Lénárd
Szerk.: Bánkövi Gyula
Nagyon szép beszélgetés. Engem nagyon megragadott a Muvészno oszintesége és intelligenciája. Biztos vagyok benne, hogy Klárika még legaláb 20 évig az elso rangban fog énekelni.
Köszönöm a linket! Meghallgattam Kolonits Klárával készült podcast-interjút. Rém érdekes és elgondolkodtató témákról esett szó, nem csak mint énekművész, de mint „civil” ember is, saját életsorsának fontos mozzanatait beleszőve tárulkozik ki előttünk, és helyenként önkritikus vallomásaival mindvégig leköti a figyelmünket. Én is csak ajánlani tudom mindenkinek, akit érdekel a rokonszenves Művésznő személyisége, hallgassa meg ezt a közel egyórás beszélgetést!
Eddig is a kedvenc magyar opera-énekesnőim között tartottam számon Kolonits Klárát, mind a mai napig nagy tisztelője vagyok neki és rajongója művészetének, és most meghallgatva újabb megnyilatkozásait, a csodálatom, szimpátiám iránta tényleg, szavakba nem önthető...
Nagyon érdekes ez a beszélgetés Kolonits Klárával, érdemes meghallgatni. Akit érdekel az éneklés technikája, annak különösen.
A Bartók Rádió mai adása:
19:00 - 19.30 Arckép
- in memoriam Prőhle Henrik
Beszélgetőtárs-szerk.: Katona Márta
(A 2016. június 24-i adás ism.)
Gáti István (bariton) miután ott hagyta a Magyar Állami Operaházat, másfél évtizeden át Bécsben működött, ma már visszavonult az énekléstől, talán most is ott él? Vörös Szilvia kaphatna tőle tanácsokat ha kérdezné őt (akár feleségét, Takács Máriát, az egykori itthoni szopránt...)
A mai bizonytalan világban egy bécsi státuszt meg kellene becsülni. Vörös művésznő azt gondolja, itthon jobb lenne? Nagyot téved, azt hiszem. Kérdezze meg budapesti kollégáit, olyan boldogok-e. Akkor is téved, amikor azt hiszi, megkapná Carment.
Ottavia szerepét énekelte beugrással háromszor (Christina Bock helyett).
Beugrott főszerepbe? Mibe? Fenena talán nem az..
Nyilván ez nagyjából így is van, bár coverként ő is beugrott már főszerepbe. De ez csak azt jelenti, hogy Bécs a legjobb, leghíresebb művészekből válogathat, vagyis ha neki sikerül más, kisebb helyeken keresztül híressé válnia, akkor mondjuk 5-10 év múlva meg fogják hívni főszerepekre őt is. És így nem is teszik idő előtt tönkre a hangját.
A művésznő ebben a témában ezt nyilatkozta:
"Hátránya is van ilyen impozáns társulat tagjának lenni. Bécsben a covid előttig kiemelkedően fontos volt az operaturizmus. Ehhez az is kellett, hogy világsztárok lépjenek színpadra. Nyilván a vendégművészek viszik itt el a címszerepeket. Így ami előnye Bécsnek, az a hátránya is: nagyon sokat lehet tanulni, de egy pont után nincs feljebb. Van olyan szerep, amihez itt egyszerűen nem lehet hozzájutni.
Otthon talán eljátszhatom majd mondjuk Carment egyszer, itt ez társulati tagként szinte lehetetlen."
(Persze lehet, hogy nincsen igaza, nekem ebben személyes tapasztalatom nincsen.)
Olvastam. Arra reflektáltam!
Én is olvastam a Vörös Szilvia művésznővel készült interjút, ebben ez szerepelt. Ellenvélemény esetén javaslom a teljes interjú elolvasását!
Azért ez így nem teljesen igaz!
A Bécsi Staatsoper tagjai közül elég sokan kaptak főszerepeket, sőt, vannak akik pár év kis és középszerepes fellépések után nagy szerepekben karriert csináltak!
Ez egy nagyon jó beszélgetés, sokmindent érint, és talán természetes is, hogy kinek-kinek más és más kelti fel ebből a figyelmét. Nekem pl. nagyon-nagyon tetszett a Késkszakálluról való beszélgetés, az, hogy milyen elmélyülten és sokrétűen gondolkozik a szerepéről. Aztán az is tetszett, hogy iskoláskorában elaludt az Erkel Hunyadin (ez talán nem véletlen). És persze az is érdekes, hogy Bécsben sem fenékig tejfel, a Covid őket is ugyanúgy megviselte, mint a pestieket. És aztán szóbahozta azt is, hogy úgy érzi, tovább kell lépni Bécsből, mert társulati tagként soha-de soha nem fog főszerepekhez jutni, hiszen azokat csak vendég-énekesek játsszák. Hogy is van ez? Talán nem is olyan jó társulati tagnak lenni, mert kezdetben jó a biztonságos akolmeleg, de ugyanakkor behatárolt a pálya és bedeszkázott a mennyezet? Viszont a beszélgetésnek arra a részére, amire amire te utalsz, egyáltalán nem emlékszem. :)) (Ez persze nem jelenti azt, hogy idehaza rendben van minden.)
Azért tettem be elsősorban, mert egy Operaháztól jelenleg többé-kevésbé független művész nyilatkozata talán meggyőzi a kétkedőket, hogy nincs talán minden rendben azzal, ahogy idehaza a magánénekeseket kezelik az intézmények...
Engem is "megkapott" a Vörös Szilvia-interjúban taglalt témakörök. Roppant érdekes és elgondolkoztató, akár a (meg)tapasztaltak okán, a Művésznő által megfogalmazott mondatok, melyek tovább gondolásra késztetők.
Köszönöm én is ezt a betett linket.
Köszönöm, az interjút, valóban nagyon érdekes. Egyúttal tanulságos is. Kezdő énekeseknek javasolnám, valamint azoknak is, akik azt hiszik, hogy a nagy énekesek, énekesnők élete fenékig tejfel
Köszönöm, nagyon érdekes interjú, és még tovább is lehet lépni belőle.
Találkozások a Liszt Ünnep podcastsorozatában: Láng Dorottya és Farkas Róbert
2021.10.07 - Kultúra.hu
A Kultúra.hu és a Liszt Ünnep most induló podcastsorozatának első részében velük beszélgettünk kötetlenül, játékosan, a közös pontokat keresve.
A cikkből idézek:
Farkas Róbert és Láng Dorottya számára a közös pontot Liszt Ferenc Esztergomi miséje jelenti, amelyet október 22-én adnak elő az esztergomi bazilikában.
Láng Dorottya Bécsben tanult, tizenkét évig élt külföldön – a bécsi- és a hamburgi operaháznál volt szerződése –, ám 2019-ben rátört a honvágy, és rájött: a hazai közönségnek szeretne énekelni. „Impulzív személyiség vagyok, a döntéseimet inkább érzelmi alapon hozom meg, és ez talán nem mindig sül el jól, de már megtanultam együtt élni a következményekkel. Ha egy színháznál művészként nem tudok fejlődni, akkor tovább kell állnom.”
"Rendszeresen"? Szerintem sohasem szerepelt az Operaházban. Itt van egy felvétele.
A Magyar Állami Operaház előadásaiban miért nem szerepel ő rendszeresen?
Egy jó hír:
https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/kissjudit-anna-ugrik-be-elna-garana-helyett-berlinben-167644.html
A Bartók Rádió tegnap délutáni adása volt (13.55 - 15.05)
JOSÉ CARRERAS ÁRIAESTJEIBŐL
Az adás visszahallgatható: itt
1. a) Francesco Cilea: Az arles-i lány – Federico románca II. felv.,
b) Ruggero Leoncavallo: Mattinata,
c) Salvatore Cardillo: Hálátlan szív – nápolyi dal,
d) Leonard Bernstein: West Side Story – Tony és Maria kettőse (km.: Rost Andrea, Magyar Állami Hangversenyzenekar, vez.: Vjekoslav Šutej – Budapest, Népstadion, 1996. július 30.),
2. a) Jules Massenet: Cid – Cid áriája III. felv.,
b) Richard Rodgers – Lorenz Hart: Egy dallal a szívemben,
c) Ernesto de Curtis: Tu, ca nun chiagne,
d) Giuseppe Verdi: Traviata – Bordal I. felv. (km.: Plácido Domingo, Luciano Pavarotti, Los Angeles-i Filharmonikus Zenekar, vez.: Zubin Mehta – Los Angeles, Dodger Stadium, 1994. július 16.),
3. Lehár Ferenc: A cárevics – Volga-dal I. felv. (km.: Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara, vez.: Marcello Viotti – Bad Ischl, Kaiservilla, 1998. július),
4. a) Jules Massenet: Werther – Ossian dala,
b) Pietro Mascagni: Parasztbecsület – Santuzza és Turiddu kettőse (km.: Agnes Baltsa, The London Arts Orchestra, vez.: Jacques Delacote – London, Theatre Royal Drury Lane, 1991),
5. Jacques Halévy: A zsidónő – Húsvéti jelenet (km.: Tokody Ilona, kórus és zenekar ismeretlen, vez.: Gerd Albrecht – Ausztria, 1981),
6. Paolo Tosti: Az én dalom (km.: Barbara Frittoli – ének, Lorenzo Bavaj – zongora, Ensemble Wien – Bécs, Musikverein, 1996. április 13.),
7. Giacomo Puccini: Turandot – Kalaf áriája III. felv. (km.: Luciano Pavarotti, Plácido Domingo, Firenzei Maggio Musicale Zenekara, vez.: Zubin Mehta – Róma, Caracalla Termái, 1990. július 7.)
Áthoztam ide a bejegyzésem a "Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban?" topikból (2967. sorszám); "-zéta-" javaslatára legyen meg itt is:
Kálmándy Mihály operaénekesünk Vincenzo Bellini: Beatrice di Tenda - (részlete a youtube-ról) nagy bariton szerepét olaszul énekelte – csodálatosan. Magyarul nem tanulta meg.
Teatrao Massimo Vincenzo Bellini di Catania – 2010. december
(A teljes operaelőadás felvétele a Dynamic kiadó gondozásában - 2013 - kapható volt, megvettem.)
Ez egy igazán jó hír: https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/voros-szilvia-kekszakallu-felvetelet-grammy-dijra-jeloltek-167338.html
De nagyon erős a mezőny, az Akhnaten és a Kármeliták is esélyes lehet.