Karizs Béla Liszt Ferenc-díjas tenorista, a Magyar Állami Operaház tizenkilenc évvel ezelőtt elhunyt magánénekese, a napokban lett volna 90 éves.
2002-ben posztumusz Örökös Taggá választották.
(Budapest, 1930. augusztus 28. - Budapest, 2001. április 6.)
Házy Erzsébet (Liza) és Karizs Béla (Hermann) Csajkovszkij Pikk dáma című operájában (1977)
Aida 1982. Tokody Ilona, Alexandrina Milcseva, Karizs Béla vezényel: Medveczky Ádám https://www.youtube.com/watch?v=jiuv1PfUtls&feature=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=oKk7iUgZs7k Legnagyobb bánatomra nincs egyetlen egy részlet sem a Bajazzók előadásból Karizs Bélával a Youtubon. Nagyszerű énekes volt, és ami még nagyon nagy lényeg, érthető volt a szövegmondása! R.I.P
Karizs művészetének a lényege- szerintem- hatalmas, nagy vívőerejú hangjának kitűnő érvényesítése az olasz operák szerepeiben. Ma nem hallok ilyen tipusú hangot.
A hőstenorság eléggé kiterjedt dolog, sok szerepet jelent. Nem egyet.
Örömmel hallgattam mindig. Idézek itt a Pantheon 752.sorszámú "Budapest" nicknevű fórumtársunk üzenetéből: Hőstenor, "és még?"
Hőstenor volt. Az utolsó bölény. Mára kimúlt ez a fajta. DE: nem is igénylik ezt ma. Ma a "múvészkedés" a cél.A hang szól? Akkor szólt.DE ez se számít. Minden mulandó.
Ma tíz éve hunyt el Karizs Béla, Liszt Ferenc-díjas, Érdemes művész. Szeretettel emlékezek kiváló tenoristánkra.
Na akkor összegezve a Kékszakáll-ügyet, egyben Wise jóval korábbi egyik hsz-ára is reagálva: valahol biztos megvan a felvétel, lám, a tubusra is felkerült pár részlet, ezeket elérhetővé tettem erről a topikról is. Bízzunk benne, hogy valakinek csak-csak eszébe jut kiadni a Kékszakállt DVD-n, addig is nézzétek bizalommal a belinkelt négy részletet... :-)
Tudtommal nem énekelt Heródest, de a zsidók kvintettjében benne volt...
OFF: Andor Éva Boulotte-ja is kitűnő alakítás volt, amelyre érdemes elismeréssel és szeretettel emlékezni, és azzal az együttérzéssel, amely kijár a hátrányos helyzetnek: nem a második szereposztásnak (amely alkalmasint jobb is lehet az elsőnél), hanem annak, hogy az elkerülhetetlen összevetés tárgya egy színészi telitalálat. Pár évvel ezelőtt végignézhettem egy mesterséggyakorlatot, amelyet fiatal színésznőknek tartott egy filmrendező, az élveteg nőiség megérzékítéséhez. A gyakorlat fizikai eszközei tejes tasakok voltak, illetve maga a tej. Sudlik Máriának nem volt szüksége ilyen kurzusokra, ő minden kifejezési eszközzel rendelkezett a személyiségében. Parasztlányként a színpadon még a tejet is olyan kívánatosan vizezte fel, hogy hazaérésemig alig vártam, hogy felvizezett tejet igyak otthon. (Sajnos, ez nem vált szokásommá.)
Mellesleg, nem tudom, hogy Karizs Béla került-e valaha Richard Strauss közelébe, de az tuti biztos, hogy pl. remek Heródest (vagy Aigiszthoszt) alakított volna.
Sudlik Máriára, mint remek Tábornagynéra is emlékszem (Déry Gabriella sajnos kimaradt abban a szerepben).
Popolaninak meg élőben Gáti Istvánt láttam, Boulotte pedig Andor Éva volt, szintén kitűnő alakítást nyújtottak.
Nekem Bende Zsolt jutott, aki szintén remek volt a szerepben!
Jogos a kiemelés, mert ez az a szerep, ahol mind énekesi, mind SZÍNÉSZI szempontból a legkiemelkedőbbet nyújtotta, nekem a Francia király és "Jupi papa" a frenetikus Kékszakáll után már csak kopizásnak tűnt. A Kékszakáll volt Karizs csillagórája, akárcsak Sudliknak... :-)
Az egyik előadáson Begányi ezt rögtönözte: " nehezen esik le a tantalusz"... :-)
Köszi szépen, ez érdekes információ, jómagam is sokáig találgattam, mi történt az eredeti parókával. A "tökkopasz paróka" (copyright: Várnai Péter) persze "halálos" volt :)! No meg a dumák és a beszólások ("maradunk és olvasunk", "csinos hangja van", stb.)!
Érdekes, hogy csak ezt az utolsó alakításást emelik itt ki, holott sok hőstenor szerepet alakított kiválóan. Már nincs ilyen igazi olasz hőstenor az operában.
A korabeli évkönyv tanúsága szerint az öltözéses rendpróbán avagy a házi főpróbákon (amelyeken a fotózás szokott történni) még "normál" parókája volt Kékszakállnak. Békés az utolsó pillanatban találta ki, hogy Kékszakáll tarkopasz legyen (ezzel némileg Rákosira is hajazott a figura), csak a sötétkék szakállka maradt meg szőrzetnek. :-)
Sajna abban a darabban nem láttam, de a youtubon megnéztem a részleteket....Szupiiiii!! ...és Sudlik Mária is, őt is nagyon nagyon szerettem-.. .....és hááát, a színház ahol játszották, az imádott Erkel színház!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sajna abban a darabban nem láttam, de a youtubon megnéztem a részleteket....Szupiiiii!! ...és Sudlik Mária is, őt is nagyon nagyon szerettem-.. .....és hááát, a színház ahol játszották, az imádott Erkel színház!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
100. :-))) De Kékszakállnak nem láttad-e? Ha nem, akkor nézd meg a 98-ba belinkelt részleteket! :-)
Igen, igen, igen!!!! Karizs Béla a legjobb Canio volt, emlékszem alig vártam a Bajazzok előadást ha Ő és Zempléni Mária volt a két fontos pillére a darabnak... De kitűnő Francia király ( János Vitéz) és Jupi papa:)) Jupiter( Orfeusz az Alvilágban). Sajnos a többi darabban nem láttam, mert csak mentem a tömeg után és legyintettem, hogy áááá Karizs.... .....és ááááá Karizs, az említett darabokban utolérhetetlen alakításokat és élményeket nyújtott-szerzett nekem.... AZ csupán mellékes, hogy minden egyes szavát érteni lehetett!!!!!!!!!!! Érdekes....Neki sikerült?? a többieknek miért nem megy???
Közben több részlet is felkerült a Tubusra (nagyon helyesen) az 1982-es élő felvételből: [url]http://www.youtube.com/watch?v=s1IyiXENs7s;Kékszakáll belépője[/url] [url]http://www.youtube.com/watch?v=ElKFrq5Qkwc;Kékszakáll megismeri Boulotte-ot[/url] [url]http://www.youtube.com/watch?v=RB1tFJWi4yc;Részlet a kripta-duettből[/url] [url]http://www.youtube.com/watch?v=MOct32LXUX8;Kékszakáll bejelenti felesége halálát[/url]
Karizs Béla Kékszakáll-belépője immár fenn van a youtube-on... :-) (Abból a bizonyos 1982-es tv-felvételből...)
Igen jó volt olvasni az Opera-Világ írását a nagyszerű művészről! És a remek hangzó anyagok illusztrálják mekkora nagy művészegyéniség volt Karizs Béla! És még amit érdemes megjegyezni, Melis Györgyé mellett az ő énekében is minden egyes szó tisztán érthető! Nagyon kevesekről mondható ez el.
[url]http://www.opera-vilag.hu/hirek_teljes.80+eve+szuletett+karizs+bela-806.html;80 éve született Karizs Béla[/url] „Vezető hőstenorunk, Karizs Béla természetesen játszi könnyedséggel harsogta a C-dúr strettát. Szilaj, erőteljes volt; mindig, minden helyzetben „létező”. Nem erény és nem hiba, mindössze egyedi sajátság, amelyben senkivel sem osztozik; változatlanul őrzi a századforduló körüli olasz stílust. S ez néha – például ma – hatásosabb a maga muzeális eszközeivel, mint sokak érdektelen naturalizmusa s a hangok riasztó elvékonyodása. Produkciója a nagy Laczó István stílusát és matériáját idézte.” (Abody Béla, Új Tükör, 1981) További részletek az Opera-Világon…
Ma nyolc éve halt meg Karizs Béla, érdemes művész...
A party pooper is, de létezik party crasher is...
Elnézést, tényleg nem akarnék kekeckedni, minden tiszteletem mellett, de vagy party-pooper (wet blanket) i.e. ünneprontó, a gate-crasher a váratlan vendéget jelenti. :)
No azért... de jó, nem leszek party crasher...
Sajnos én kisgyerekként láttam elég sokat bérletben, egy Tosca-ra emlékszem, amikor elvitték, hogy megkínozzák és valami szolga kulcsra zárta az ajtót, amit Karizs Béla 2 perccel később lendületesen feltépett és ezen nagyon kellett röhögni, meg hát Sudlik Mária mellett eléggé furcsán hatott. Ma már sajnálom, hogy ilyen komolytalan voltam, de hát 10 évesen az ember nem igazán connaisseur, ha baromi rosszul énekelt volna, biztos feltűnt volna, ha ebbe nem tudtunk belekötni, akkor tényleg jó hangja lehetett. Nagyon hálátlan ez a pálya, de úgy tűnik, ő is hozzájárult ahhoz, hogy most szeretem az operát.
Igaz. Pontosabban így neveztük: a világ legjobb olasz tenoristája, Bela Cariggio... :)
82 tájt itt járt Dimitrova és ragaszkodott Karizs Cavarradossijához, füstölt is mindkét duettjük. Érdemes megemlíteni még Sujszkij szólamát, amelyben igazán félelmetes volt. Engem Otelloja nem győzött me igazán, de a LEGJOBB Canio volt, akit valaha láttam. Alvaroként is szerettem.
Így igaz, véletlenül kifelejtettem a sorból, pedig számtalanszor láttam vele Caniót. Még olaszul is, igaz, az az előadás nem az Erkelben, hanem a Karmelita Udvarban volt, a Várszínház szabadtéri színpadán.
Jó tenorista volt karizs B. Canio is jó szerepe volt.
Ha már Kiss B. kapcsán szóba került: Karizs régi Kalafja nekem a mai napig emlékezetemben van, a \"Vincerò\" bombabiztosan szárnyalt túl hatalmas zenekart. (Magyarul: \"Győzelem! Győzeee-lem!\") Láttam Kalafon és Kékszakállon kívül más darabokban is, volt Radames, Cavaradossi, Bánk bán, Otello (nekem jobban tetszett benne, mint Ilosfalvy), és... nem említettük még, de egyszer René des Grieux lovag szerepében is láttam!
Mivel tavaly nyáron nyilvánosan lejátszották a szintén 1982-ben rögzített Pasqualét (erről a megfelelő topikokban már írtam), reménykedjünk, hogy az 1982-es Kékszakáll-felvétel is megvan az archívumban. Egyébként jó lenne DVD-n kiadni. Igaz, tele van egy élő előadás megannyi zenei hibáival (be nem lépés, szövegtévesztés), de akkor is élvezhető.
A Kékszakállt kéne megszerezned, zseniális volt benne :)!
Irtam egy privát üzenetet.
Üdv emberek! Ha esetleg valakinek lenne bármilyen felvétele (kép, hang, bármi) Karizs Bélától és hajlandó lenne velem megosztani megköszönném, mert sajnos elég fiatal voltam amikor elhunyt és ezért nem nagyon emlékszem rá. Egyébként Ő nagymamám nővérének volt a férje...
Karizs Béla az alább említett Offenbach Kékszakáll címszerepében zseniális volt. A televízió anno felvételt is készített róla, jó lenne, ha ezt egy adatbázisban elérhetővé tennék.
De igen! Én például... És mindenkinek jó éjt!
Senkisem alhat, senkisem alhat... Szemedre nem jön álom, császár leánya...
Nekem valahogy a hangszíne akkor kicsit Carlo Bergonzi paródiának tűnt, de régen volt már ez, nem állítanám, hogy a fülemben cseng vele a Nessun dorma magyarul.
Azért azt meg kell jegyezni: Karizs Béla korának legkiválóbb Kalafja volt, amíg a régi, magyar nyelvű rendezés ment, addig énekelte a szerepet, majdnem egyedüliként (csak néha volt Horváth Bálint, illetve az ominózus martonos-pittis előadáson Molnár András), egészen 1988-ig.
Hát ezt meg nem mondtam volna ilyen pontosan. Pedig nagy élmény volt. Sass még a pályája csúcsán, tényleg királynői volt, és a fital Pitti is nagyon megnyerő tudott lenni.