Bejelentkezés Regisztráció

Hozzászólások a Momus írásaihoz


45 Megén 2004-05-21 08:49:31 [Válasz erre: 44 USA 2004-05-21 04:35:09]
Nem voltam ott a koncertbeszámolóban leírt Rádiózenekar/Vásáry esten, rádióban hallgattam. Először azt hittem, hogy a fakó hangzás a rossz bemikrofonozás eredménye (bár tapasztalatom szerint nem nagyon szoktak rajta változtatni sem pozitív, sem negatív irányban). A zongoraverseny volt az, aminél észre lehetett venni, hogy nincsenek együtt sem zenész, sem karmester, sem együttes. Sem konkrétan, sem képletesen. A csellók, nagybőgők gyönyörű egynemű hangja tudott kilendíteni ebből a sem-sem hangulatból. Ők egész este szépen szóltak. Nagyon meleg lehetett a ZAK-on, ezért is nem vettünk jegyet. De nem is bánom, csodás művek kevéssé csodás előadása a rádió mellett is elszomorít, hát még a helyszínen.

44 USA 2004-05-21 04:35:09
\"...hianyzik az invencio es a boven arado dallamok\", elore es utolag is elnezeset kerek, de ekkora ostobasagot Rachmaninoff II. szimfoniajarol regen, mondjuk inkabb ugy EDDIG meg nem hallottam. Tessek mondani, a szimfonia lassu tetele micsoda ha nem arado dallam?! Nem mellesleg: KOZISMERT peldaja a szerzo ebbeli tehetsegenek. Most az invencio kerdest nem vitatnam, bar ilyen terjedelmu szimfoniat igy megirni (sot tobbszor ujrairni), ilyen okumenikusat, szineset es szorakoztatot, nameg nepszerut alkotni... Szerintem azert mindez, objektiven nezve sem , megy invencio nelkul. Engem sohasem zavart ha egy kritikus erosen szubjektiv. Csak az, de az nagyon ha hijan van az ismereteknek, felkeszuletlen, es mindezt potolando mindenfele jol hangzo (szerkesztok altal kedvelt, jol lekozolheto) \"bator velemennyel\" dobalozik.

43 Búbánat 2004-05-03 18:59:20 [Válasz erre: 42 kalahari 2004-05-03 12:10:42]
Csak annyit tennék még hozzá, bár nem voltam az est második részén jelen, amit már utólag nagyon bánok, hogy a szervezők segíthettek volna mind a kritikuson, mind azokon akik jelen voltak, illetve minden érdeklődön azzal, hogy egy bővebb tájékoztató - ismertető füzetet vagy lapot szerkesztettek volna azok számára, akik most ismerkednek először a szerzővel, és a nagysikerű darabjával.

42 kalahari 2004-05-03 12:10:42 [Válasz erre: 41 kétked 2004-05-03 11:54:28]
Jogos. Meg is fogom tenni, annál is inkább, mert most már érdekel a szerző. Idő hiányában elmaradt az előzetes tájékozódás. De talán így is kiderült, hogy ez egy igen jó darab, igen jó előadása volt.

41 kétked 2004-05-03 11:54:28 [Válasz erre: 40 kapa 2004-05-03 10:17:19]
Szerintem, ha valaki kritikaírásra adja a fejét, nézzen egy kicsit utána a szerzőnek, meg a közreműködőknek, a mű történetének, stb. Márcsak azért, hogy azután ne kelljen magyarázkodni.

40 kapa 2004-05-03 10:17:19 [Válasz erre: 38 USA 2004-05-03 01:40:27]
Kedves USA! Miért ne kehetne egy mű ismeretlen valaki számára? Miért kell/ene állandóan azzal büszkélkedni, hogy ki milyen öreg és milyensok előadást látott ebből vagy abból a műből? Ettől még sem jobb, sem rosszabb nem lesz egy előadás. Sőt. Ha valaki szűz füllel/szemmel tekint meg egy operát, legalább nem kell a pozitív vagy negatív előítéleteivel megküzdenie.

39 kalahari 2004-05-03 08:38:34 [Válasz erre: 38 USA 2004-05-03 01:40:27]
Gyakorlatilag ismeretlen. Ezt írtam. Pont azért, mert senki nem hallott róla, akivel beszéltem.

38 USA 2004-05-03 01:40:27
Sajnalattal olvastam, hogy Tom Johnson Negyhangu Operaja a Momus kritikusa szamara ismeretlen szerzo ismeretlen muve. Ennel azert tobbet illene tudni arrol, mi es hanyszor hangzott el Kishazankban. Esetleg meg lehet nezni a neten, netalan megkerdezni valakit, aki jobban tudja! Erre nem mentseg, ha valaki \"nem profi\".

37 kétked 2004-01-16 11:07:12
Úgy tünik Jacobiék teljesen maguk alá gyűrnék a sajtót. Ne felejtsük el, hogy ők álltak a tavalyi takarítsukelfáymiklóst akció mögött is!

36 beckmesser 2004-01-16 08:24:49
ha ténykérdés, akkor éljen, mert nem lógtak, ott voltam. Én sem lógtam. ?imek is? Volt hely leülni.

35 miketyson 2004-01-16 03:28:34
Miért? Lógtak a csilláron vagy nem? Ez ténykérdés. Ha nem, akkor éljen az öreg Csont.

34 beckmesser 2004-01-16 01:02:14
Egy megjelent cikkből utólag kivenni másfél mondatot? Egy a nyomtatott sajtóban megjelent írás esetében biztosan nem kérné ilyesmit épeszű ember. A tiltakozás helye az olvasói levelek rovat. Vagy a bírósag, ha olyan mérvű az ügy. A \"nem lógtak a csilláron is\" egyébként amolyan retorikai fordulat, mondjuk, metafora, komolyan venni az ilyesmit gyermeteg gondolkodásra vall.

33 operátor 2004-01-15 23:42:42
na ha már a jakobiék megtisztelték a momust, akkor jó lenne ha megmagyaráznának nekünk még egy dolgot. az általuk felesben szervezett barbara bonney dalesten hogy a jó életben volt félház, amikor többen már nem kaptak rá jegyet a zakon?

32 Szerk 2004-01-15 20:12:10
Kedves Olvasóink, Kocsis Zoltán koncertjérõl megjelent írásunkra [url]article.php?id=1566;(Forrongó indulatok - aztán béke - Kocsis Zoltán a Zeneakadémián)[/url] a hangverseny szervezõi az alábbi levéllel reagáltak. A megjelent szövegen utólag módosítani nem áll módunkban, de észrevételüknek természetesen helyt adunk!: \"A Kocsis Zoltán legutóbbi szólókoncertjérõl írt recenzió miatt írunk Önnek. A Csont András által írott recenzióban az szerepel, hogy nem lógtak a csilláron is. Szeretnénk ezt helyesbíteni a koncert szervezõi nevében, hiszen ez azon ritka koncertek egyike volt, amire napokkal elõbb már nem lehetett jegyet kapni, s az utolsó pillanatban a megengedett 120 pódium szék mellé még 60 db-ot rakattunk be. Így aztán nem értjük, mire gondolt a cikk írója. Lehet, hogy maradtak üres helyek itt-ott, de a jegyeket megvásárolták, s a koncertre belógók nagy örömmel foglalták el mind egy szálig. Kérjük, az igazságtartalom hiánya miatt vegyék ki a cikkbõl ezt a zárójeles másfél mondatot. Köszönettel: Jakobi László, Patkó Csilla\"

31 Benno 2003-04-11 16:19:37
\"selyempinájú cigánylány\" höhö...ez jo! kézzel mosandó vagy lehet fékezett habzásuval is?

30 kakadu 2003-03-04 12:46:57
Ich nem beszélni külföldiül..

29 Benno 2003-03-03 16:18:39
jaaaaaa zeig\'s ihnen!!

28 kakadu 2003-03-03 15:19:19
Szólok én mindenhol!!!

27 Benno 2003-03-03 14:51:32
izé...akkor miert nem amabba a topikba reklamalsz?

26 kakadu 2003-03-03 11:39:52
Lajosról jut eszenbe. Ha jól értelmezem, valaki lebuzizta a másik fórumon a Faust rendezőjét.Idáig azért ne sűllyedjünk Uraim! (Hölgyeim?)

25 -té.pé- 2003-03-03 11:37:46
Beethoven? Örjöngene!! :)

24 Benno 2003-03-01 12:49:53
ez az igazi zenefilológia :) Lajos, mit szól hozzá? :)

23 -té.pé- 2003-03-01 12:01:29
Köszönöm kedves Benno! Szóval az a helyzet, hogy nem ez az egyetlen felvétel. A gyanu pedig abból táplálkozik, hogy a lemezborító szerint a felvétel készítőinek egyetlen adata sem ismert. Nem tudjuk/tudják ki és miért, mi módon tögzítette a koncertet. Élek a gyanuperrel, hogy egy \"mezei\" kalóz felvételt hitelesítettek később. Ettől még persze zseniális.

22 -té.pé- 2003-03-01 11:57:07
Köszönöm kedves Benno! Szóval az a helyzet, hogy nem ez az egyetlen felvétel. A gyanu pedig abból táplálkozik, hogy a lemezborító szerint a felvétel készítőinek egyetlen adata sem ismert. Nem tudjuk/tudják ki és miért, mi módon tögzítette a koncertet. Élek a gyanuperrel, hogy egy \"mezei\" kalóz felvételt hitelesítettek később. Ettől még persze zseniális.

21 Benno 2003-02-27 09:56:04
ez a Papillon az a Papillon, ami a szept. 9-i kritikában tárgyalt lemezen is rajta van? (Schumann: Fantasy in C, Faschingsschwank aus Wien, Papillons, EMI - CDE 575233 2)

20 Bárdolatlan Lajos 2003-02-26 19:53:20
Kedves T.P. Megmagyarázná kicsit bővebben, hogy mitől gyanús Önnek a Papillon egyik legszebb felvétele? \"Kivételként az 1974 végén rögzített zongoraversenyeket egy meglehetősen gyanús, 62-es firenzei koncertrészlet egészíti ki.\" mondja. Hogy lehet ezt ennyivel elintézni? Ha az a baj, hogy ez a többivel szemben nem stúdiófelvétel, tudja-e, hogy szemben például a tucatnyi Kiállítás képeivel a Papillonnak Richterrel ez az egyetlen fennmaradt felvétele?

19 Pigor 2003-01-23 01:21:24
Mint megszállott zongorarajongó (és nem utolsó sorban a Gramophone-ban megjelent hozsannázás hatására) én is elmentem Anderszewski hangversenyére. Nekem - a kritikussal ellentétben - borzasztó nagy csalódást okozott a koncert! A Diabelli-variációk tényleg minden szempontból iszonyatosan nehéz darab. A. technikája ellen semmi kifogást nem lehet fölhozni, de műértelmezése és előadásmódja ellen már annál inkább! Sokszor Gould szélsőségessége jutott eszembe, azzal a különbséggel, h Gould abszolút következetességgel vitte végig elképzeléseit az előadott darabokon, A. játéka viszont teljesen esetlegesnek tűnt! Véleményem nem sokat javult a Bach-darabok előadása után sem, a ráadás pedig - számomra - igazolta A. előadásának esetleges voltát: billentése gyönyörű volt, de miért pont itt kellett ilyen \"puha\" előadásmódot választania???

18 Benno 2003-01-17 14:14:20
asszem ez lesz az, köszönöm mégegyszer, hogy megemlítetted La Traviata, Composed by Giuseppe Verdi Performed by La Scala Theater Orchestra with Renato Cioni, Alfredo Giacomotti, Limbania Leoni, Anna Moffo, Mario Sereni, Romana Righetti Conducted by Herbert von Karajan

17 Benno 2003-01-17 13:40:55
köszi, várom

16 Heiner L. 2003-01-17 12:06:33
Emlékezetem szerint van egy 1964-es Traviata Karajannal a Scalabol, de pontosan utananezek lemezszammal, igerem!

15 Benno 2003-01-16 23:08:22
kösz a linket Pista bácsi, most olvasom. \"Sok lemezfelvétel maradt Herbert von Karajannal, de ugyanakkor valahogy kevés is.Érdekes, hogy nem rögzítette stúdióban például a Traviatát,\" igy leirva ha látom - tényleg nem! és van esetleg koncert felvétel? kérek szépen infót!

14 daunerni 2003-01-10 11:12:45
Az \"előbányászást\" megkönnyítendő, íme egy link: [url]http://www.momus.hu/article.php?id=125;Párhuzamok és ellentétek (Falstaff)[/url] Talán nem szükséges külön rovat a koncert, illetve lemez-beszámolókhoz. Ha gondoljátok, ezt is átnevezhetjük, de maradhat így is! Üdvözlettel

13 Heiner Lajos 2003-01-09 21:57:24
Kedves Benno! Falstaff/Karajan I. (Gobbi, Schwarzkopf, stb.) már recenzálásra került a Momus-n, úgy két éve, talán valahol elobányászható. Amúgy tetszik. Karajan II.? Problémásabb. Ígérem: hamarosan írás de Sabata \"élo\" felvételérol - és egy kuriózum, Serafin - ahol Gobbi énekel, de Fordot! Üdvözlettel Heiner Lajos

12 Benno 2003-01-06 23:16:47
ja, ez a lemezkritikához lenne kérdés, bocs (van annak külön foruma?)

11 Benno 2003-01-06 23:16:05
Falstaff-kritikához kérdés: \"De nem cserélném el az utóbbi bő húsz esztendő egyik Falstaff-lemezére sem! (Az igazság kedvéért: a Naxosét nem hallottam.)\" és a Karajan(ok)ról mi az ítélet?

10 Molnár Dénes 2002-11-25 15:32:08
Igaza volt RM-nek, ami az érettséget illeti, és a kritikusnak is. Ugyanakkor úgy érzem, ez a koncert nem sikerült rosszul.

9 RM 2002-11-25 15:29:38
Az előkoncert a főműsort megelőző, mintegy bevezető rövidebb műsorrész, ami a hallgatóság \"bemelegítését\" szolgálja eredetileg. Mint már előbb olvasható, manapság inkább a könnyűzenei rendezvényeken szokásos gyakorlat - igen sokszor óriási kiugrási lehetőséget kap így egy kezdő együttes, sőt, már az is előfordult, hogy elhomályosította a váratlan felfedezett az eredeti fő-attrakciót. Itt erről szó sem volt, persze. Tehetséges emberek játszottak, igen különböző műsoruk is elválasztotta őket a megítélhetőség szempontjából. No meg életkor, érettség, gyakorlat, stb, stb - ezekről már bőven társalogtunk. És valóban túlzottá vált a vihar. És örömmel látnék itt más koncertekhez is hozzászólást! :-)

7 Merszi 2002-11-25 10:10:19
Sajnos(?) nem hallottam a szóbanforgó koncertet, de kezdem azt gondolni, hogy túl van tárgyalva ez a kérdés. Egyébként mi az az előkoncert?

6 Búbánat 2002-11-25 10:01:45
Ezekután és borzasztóan kíváncsi lennék a szóbanforgó fiatal művész (jelölt?)véleményére. Ő hogyan látja saját teljesítményét. Mivel elégedett, mivel nem. Hátha olvassa ezt a fórumot, akkor nyilatkozzon itt a saját neve alatt. Esetleg hívják fel a figyelmét rá, olvassa el pro és kontra az érveket és ellenérveket. Hátha akkor mindnyájan okosabbak leszünk. A jövőben pedig mindig szólaljon meg a kritika tárgyául szolgáló mű \"élő\" előadóművésze, közreműködődői.Így teljesebb, reálisabb képet kaphatnánk arról, hogy mi a hasonlóság és mi a különbség a hivatásos kritikus, a szervező, a fizető néző és a művész önkritikus véleményében. Ezekután pedig az olvasó és mindenki levonhatja a saját konzekvenciáit a témát illetően.

8 Dauner Nagy István 2002-11-23 19:15:12
Kedves Dobrovits Orsolya, Mint írja: \"Dauner Nagy István több dologban is tévedett. Tévedésére szervezőtársam, a cikke megjelenése után felhívta a figyelmét és kérte a korrigálására. Mivel nem tette meg, fel kell tételeznem, hogy nem (teljesen) jóindulatú.\" Sziklai István egy dologra hívta fel a figyelmemet, mégpedig arra, hogy Molnár Dénes produkcióját előkoncertnek szánták. Érzésem szerint ezt közölnöm okafogyottá vált azzal, hogy RM hozzászólásában, majd én a válaszomban az újságunk teljes nyilvánossága előtt megbeszéltük az ügyet. \"Becsapva csak az van, aki Daunernek a fenti szövegét olvasta. Nem kell ahhoz formállogikát tanulni, hogy hamis kiindulópontból csak hamis következtetést lehet levonni. 1. A tehetség szó sehol nem szerepel. A pályakezdő kifejezés szintén nem fordul elő sehol. Se plakáton, se jegyen, se szórólapon. Így Dauner teljes gondolatmenete hibás...\" Tartok tőle, hogy ingerültségének fő forrása egy nem jogászi pontossággal megfogalmazott mondatom teljes félreértése. Én ugyanis arról a kimondatlan és leíratlan ígéretről beszéltem, ami alapján valaki eldönti, hogy érdemes-e elmennie az adott koncertre. A \"körülmények\" ahogyan írtam is - és ebbe beleértendő a műsorfüzet, az innen-onnan hallott információk, a plakát, és még nagyon sok minden - valóban azt ígérték (vagy ha úgy jobban tetszik - sugallták), hogy fiatal tehetségeket fogok hallani. Másképpen: A rendelkezésemre álló - meglehet hiányos - információkból ezt a következtetést én vontam le magamnak, és ebben a prekoncepciómban csalódtam. Egy szóval sem állítottam, hogy a fiatal tehetségeket Önök ígérték volna. Sajnálom, ha Ön ezt nem így értette, bár gyanítom, hogy a nézeteltérés valódi alapja inkább az, hogy kedvezőtlenül nyilatkoztam Molnár Dénesről. Változatlanul azt állítom, hogy akár előkoncertnek nevezik, akár másnak, Molnár Dénes méltatlan és lehetetlen helyzetbe került. Játéka alapján meggyőződésem, hogy még nem lépte át azt a misztikus küszöböt, ami a mégoly tehetséges, de mégiscsak tanulót elválasztja a pályakezdő művésztől. (Rubin Mártáról azért sem írtam külön, mert számomra mindvégig nyilvánvaló volt, hogy nincs értelme kamarapartnerként megítélni, amikor bármilyen jól is, de kénytelen korrepetitor szerepet betölteni.) Biztos vagyok benne, hogy a koncert szervezésekor alapvetően nemes szándék vezérelte. (Higgye el, őszintén mondom, és nem azért, mert házigazdaként egyébként sem áll módomban viszonozni sértéseit.) Ha tehát úgy véli, hogy éppen a koncertezés, a megmérettetés, a \"mélyvíz\" segíti Molnár Dénest a Rubicon átlépésében, akkor meglehet, hogy igaza van. Biztosan jobban ismeri mint én, de legközelebb esetleg próbálják ki úgy, hogy a koncert \"másik\" fele nem szintén csellista, hanem mondjuk énekes. Ha attól tartanak, hogy Molnár Dénes nevére (most még) csak kevesen jönnének el, az énekes lehet nevesebb is, mégsincs közvetlen összevetési lehetőség és nincs stressz. Ha a pártfogolandó muzsikus egy korrekt módon összeválogatott műsorban a koncert elején-végén is játszik (amikor az énekesnek egyébként is pihennie kell), észrevétlenül válhat meghatározóvá, főszereplővé, sikeressé. Szurkolok neki! És természetesen Önöknek is.

5 Búbánat 2002-11-20 14:59:33
Egyetértek Yetivel!

4 yeti 2002-11-20 11:50:25
A lényegi vitához - mivel nem voltam ott a hangversenyen - nem szeretnék hozzászólni. Viszont az, hogy kit hányszor tapsolnak vissza, nem fokmérője az előadás milyenségének. Ugyanis ma [u]mindenkit[/u] többször visszatapsolnak, ha kell, ha nem, ha kiprovokálja, ha nem. Kapcsolódó anyag: \"Miért tapsolunk, ha kell, ha nem\" fórum

3 Dobrovits Orsolya 2002-11-20 00:29:06
Köszönöm tisztelt RM!!! Dauner Nagy István több dologban is tévedett. Tévedésére szervezőtársam, a cikke megjelenése után felhívta a figyelmét és kérte a korrigálására. Mivel nem tette meg, fel kell tételeznem, hogy nem (teljesen) jóindulatú. Idézet a cikk legelejéből: \"Rohmann Dittáról már sok jót hallottam, de korábban sem őt, sem a koncert többi közreműködőjét nem ismertem. Ez a körülmény - úgy ahogy a plakát is - fiatal, tehetséges, pályakezdő művészeket ígért. Akár becsapva is érezhetem magam, mert Molnár Dénes még nem, Rohmann Ditta pedig már nem tartoznak ebbe a kategóriába.\" Becsapva csak az van, aki Daunernek a fenti szövegét olvasta. Nem kell ahhoz formállogikát tanulni, hogy hamis kiindulópontból csak hamis következtetést lehet levonni. 1. A tehetség szó sehol nem szerepel. A pályakezdő kifejezés szintén nem fordul elő sehol. Se plakáton, se jegyen, se szórólapon. Így Dauner teljes gondolatmenete hibás. A fiatal szó a Nádor terem által kiadott szórólapon és a jegyen valóban szerepel. 2. Dauner már abból a szempontból sem tájékoztat korrekten, hogy \"elfelejtette\" megemlíteni, hogy Molnár Dénest HÁROMSZOR tapsolták vissza. Mivel a kritika a hangverseny beszámolók rovatban szerepelt, a véleménye mellett, amit tiszteletben tartok, ennek a ténynek is ott lett volna a helye az olvasók számára, a koncert hangulatának érzékeltetése céljából. 3. Daunernek a szervezőtársam személyesen adta át a két „tisztelet” jegyet és akkor találkozott először a rendezők által készített színes plakáttal, amelyből a munkahelyén is kint volt egy-egy példány. A hangverseny helyszínén pedig több példányban is láthatta a közönség. A szervezők által kiadott plakáton egyértelműen szerepelt az előkoncert. 4. Az utóbbi évtizedekben valóban csak a rockzenei életben volt használatos ez a kifejezés. De a 20-as, 30-as években Magyarországon komolyzenei hangversenyeken is szokásos volt az előkoncert, általában fiatalok szerepeltek befutott művészek előtt. Persze nem a Zeneakadémia nagytermében, de az ilyen Nádor méretű koncerttermekben gyakran előfordult. Daunernek tudnia kellett, hogy előkoncerttel kezdődik a műsor. Valótlant állít a levelezésében is, amikor azt írja, hogy csak időközben tudta meg. Ennyire nem lehet valaki figyelmetlen, ugyanis Rubin Márta karitatív fellépésével nem valószínű, hogy a pályakezdő, fiatal tehetségek közé szeretett volna befurakodni. Ezt az első műsorszámnál Daunernek is észre kellett volna vennie. A fórum levelezésében állítja, hogy egy mércével mért mindenkit. Ha azonos mércével, akkor a Boccherini szonátának miért nem az összprodukcióját (Molnárostúl, Rubinostúl) „ elemezte”? 5. Tételezzük fel, hogy a kritikus csak figyelmetlen volt. Akkor is nagyon furcsa, hogy Molnár Dénessel foglalkozik cikkének 40%-ában, Rohmann Dittának és Mali Emesének így 2/3-ad rész sem jutott és van, akinek a nevét meg sem említette. Reméljük világos, hogy Dauner cikkében is vannak hamis hangok. Nagyon sajnálom, hogy kénytelen voltam kilencven százalékban az előkoncerttel foglalkozni, pedig Rohmann Ditta és Mali Emese produkciója valóban lenyűgöző volt. Rendezői szemmel az történt, amit szerettünk volna. Egy jó bevezető előkoncert után egy lélegzet elállítóan csodálatos produkció. Lesz folytatás… Dobrovits Orsolya

2 RM 2002-11-16 23:39:48
Nagyon megörvendeztetett válaszával, mely rokonszenves embert mutatott meg. Most már majdnem csak szörszálhasogatás, de sajna nem bírom megállni: én a zeneiskolai továbbképzös aposztrofálást nehezményeztem, konzervatóriumról szó sem esett eredetileg; másrészt az ifjú hölgy ugyan már nem 19 éves, de az egyértelmü, hogy zenei érettség és szakmai felkészültség szempontjából mindenképpen évtizedekkel haladja meg korát is, nem csak elbüvölöen ifjonti megjelenését.

1 Dauner Nagy István 2002-11-16 16:26:19
Kedves RM, Nagyon örülök az új fórumnak, remélem más koncertekkel és beszámolókkal kapcsolatban is lehet majd itt eszmét cserélni, akár vitatkozni. A konkrét esettel kapcsolatban kénytelen vagyok bevallani, hogy egy félreértésnek valóban áldozata voltam: Nem emlékszem, hogy a koncertkalendárium említette volna, hogy Molnár Dénes produkciója \"előkoncert\" lesz. A belépőjegy most is a kezemben van, ezen sem szerepel ilyesmi. Mindössze a \"cselló-zongora szonáták, fiatal előadók\" szöveg van rajta. Arra, hogy a két produkciót más mértékkel kell megitélni, a korkülönbség sem utalt. Ha jól tudom Rohmann Ditta is mindössze 19 éves. Időközben a rendező felhívta a figyelmemet, hogy a plakátokon tényleg \"előkoncert\"-ként hirdették a Boccherini szonáta előadását, azért hogy Molnár Dénest, mint figyelemre méltó fiatal tehetséget pedagógiai célzattal mélyvízbe vessék, kipróbálják, felavassák. Nem tudom mit írtam volna másként, ha ezt időben tudom. Talán csak azt tettem volna szóvá, hogy számomra elég szokatlan dolog az \"előkoncert\", mint műfaj. Könnyűzenében szokták inkább alkalmazni - nagy körültekintéssel - ha valakit menedzselni kívánnak - és nem pedig pedagógiai céllal. A két előadó közötti váratlanul nagy különbséget mindenképpen szóvá tettem volna. Koncerten ugyanis - ha jól tudom - nem kell mérlegelnem a körülményeket, a hátteret, nem kell tudnom, hogy ki kinek a fia-lánya, kinél tanul, már csak azért sem, mert ezekről általában nem is tudok. (Persze, ha tudnám se volna szabad figyelembe vennem.) Egészen más, ha konzervatóriumi tanszaki hangversenyről beszélgetünk, ott nagyon is számít a háttér. Ott pontosan azt kell eldönteni, hogy milyen módon lehet jobban haladni. (Kedves RM rosszul gyanítja. Nem hivatalos minőségben, de ilyeneken is meg szoktam fordulni.) Ha azt állítja, hogy Molnár Dénes játéka az ott szokásosnál jobb, és megérett a továbblépésre, akkor egyetértek vele. Azzal is egyetértek, hogy aki idáig már eljutott, az minden, de minden segítséget megérdemel. Csak az a kérdés, hogy megfelelően segítjük-e? A jó szándék nem elég. Ha jól hallottam, akkor például most nem annyira nagy feladatokra, hanem inkább egy jó tanárra lenne szüksége. (Talán Ön sem véletlenül utalt arra, hogy Rohmann Ditta bezzeg Perényi növendéke?) Boldog lennék ha tudnék segíteni. Ez beszámolót író szerkesztőként most sajnos nem állt módomban, de ha Molnár Dénesért zenebarátként, zenei könyvtárosként, vagy informatikusként bármit tudok tenni, igérem, hogy azt megteszem. Még egy apróság: Nem állítottam, hogy Rohmann Dittának az lenne a szándéka, hogy bárkit megszégyenítsen, de már voltam olyan koncerten, amelyiknek nemzetközi hírű szólistája valóban szégyellhetné az összehasonlítást. Úgy érzem, ezt egy itt-ott hamis, de legfőképpen unalmasan lapos előadás alapján még akkor is meg tudom itélni, ha még soha semmilyen vonót nem vettem kezembe. Ám nevezzen huncutnak - azt nehezebben tudnám megcáfolni mint a \"kiábrándult csellistát\".

0 RM 2002-11-15 13:02:30
Fiatal tehetségek a Nádor Teremben - Valóban hatalmas a különbség az ún. előhangversenyen játszó egyszerű végzős szakiskolás csellista és az igazi szólista, Rohmann Imre lánya és Perényi Miklós akadémista növendéke között. De én azért a recenzens helyében (aki érzésem szerint nemigen szokott zeneiskolai koncerteket hallgatni mostanában) nem aposztrofálnám sikertelennek a szép tónussal és intenzíven előadott Boccherini szonátát, amely a hosszas vastapsból ítélve megragadta a közönséget. A másik megfogalmazás ellen, ami elrontotta a tulajdonképpeni hangverseny szép méltatása felett érzett örömömet, azért berzenkedem, mert egy igazi muzsikus nem szégyenít meg senkit a játékával - ő szépséget és örömet (stb.) oszt meg hallgatóságával. Akinek ilyen kifejezés egyáltalán eszébejut, arról óhatatlanul egy hajdani, megkeseredett csellista jut az eszünkbe...





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.