A Washington Postban tegnap „Az opera megmentése érdekében hagynunk kell, hogy meghaljon” c. cikk magyarul a https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=484283065692930&id=283767802411125&__tn__=K-R linken.
A születésnapos tenor, avagy „Energiaital és bújnivaló"
ÓKOVÁCS SZILVESZTER2019.04.02. 10:54 Origo.hu
Gulyás Dénes 65. születésnapjára. (A cikk második felében.)
Szinetár Miklós: „Emberi sorsokért megyek színházba…”
2019. március 28. Opera-vilag.net
Szinetár Miklóssal, a Magyar Állami Operaház egykori főigazgatójával TÓTH ÁRON beszélgetett
Szinetár Miklós közel 200 színházi bemutató rendezője, akinek produkciói évtizedek óta emlékeztetik a közönséget arra, hogy a művek szerzőhöz igazodó interpretációja, az előadóművészekkel történő együttes életre keltése elengedhetetlen az autentikus előadáshoz, és akinek színpadi látványvilága a mai napig bizonyítja a közönség töretlen igényét a hagyományos felfogású rendezések iránt. Szinetár Miklós kulisszatitkokról, a karmesterekkel való kompromisszumokról mesélt nekünk; elárulta eddigi legnagyobb szakmai elismerését, és megkértük, hogy definiálja a modern rendezés fogalmát.
[url] http://www.demokrata.hu/ujsagcikk/legyozzuk_a_gagyizmust/; Gulyás Dénes: Legyőzzük a gagyizmust [/url]
http://www.demokrata.hu/ujsagcikk/legyozzuk_a_gagyizmust/; Gulyás Dénes: Legyőzzük a gagyizmust [/url] /Farkas Anita, Demokrata.hu 2013-04-17 09:47:38/ „Egy vidéki teátrumban, ahol az operának nincsenek nagy hagyományai, nem lehet rögtön a Saloméval, vagy egy Sosztakovics-darabbal kezdeni – mondta a Demokratának Gulyás Dénes, a székesfehérvári Vörösmarty Színházban most bemutatott A sevillai borbély rendezője. A Pécsi Nemzeti Színház operatagozatának vezetőjével Rossini remekművéről, a vidéki színjátszásban régóta szükséges szisztémaváltásról és a gyerekek csillogó szeméről beszélgettünk.” „[…] – Nem kívántam üzenni a mának, pedig biztosan lehetne, ha nagyon kitekerném a fantáziámat. De jobb és több lesz attól ez a darab, ha átteszem a XXI. század elejére, egy holdbázisra, az énekesek farmerben és teniszcipőben játszanak, s Almaviva pedig Rosina helyett esetleg Figaróba szerelmes? Nem hiszem. A színháznak az csak külsősége, ha a Wagner-darabokat öltönyben és nyakkendőkben játsszák, vagy éppen crossmotorokon vonulnak be az énekesek, mint jó néhány éve a walkürök lovaglásának jelenetében. Egy előadás nem ettől lesz jó, hanem attól a megmagyarázhatatlan feszültségtől, amivel a művészek megtöltik. A viszonytól, ami a szerepet formálók között a cselekmény, a darab eljátszása, eléneklése közben létrejön. Valóban leültünk Horesnyi Balázs díszlettervezővel, elővettük a Sevilláról szóló gyönyörű könyveket, és a korabeli házakból próbáltunk ötleteket meríteni. Ennek eredményeként a belső szobakép, Bartolo lakhelye egy kicsit a móros beütésre hajaz, ahogyan a város külső megjelenítése is hasonló érzetet kelt, mint a valós Sevilla. Rátkai Erzsébet jelmeztervezővel is sokat beszélgettünk a jelmezekről, s eldöntöttük, hogy korhű jelmezeket szeretnénk. Mert nekem ezt a hangulatot árasztja a zene, és nem hiszem, hogy az tenné a mai kor emberének elfogadhatóvá, ha ennek ellenében menne a színpad képi világa. – Vajon az operákban egyáltalán van vagy nincs létjogosultsága az alternatív feldolgozásoknak? – Lehet, ha a darab viszonyrendszere, témája, zenéje megengedi. És vannak persze rendezők, akik mindezt másképpen gondolják, mint én, például egy darab elejéről elhagynák a szerintük unalmas nyitányt, vagy kotta helyett a CD-borító szövegkönyvéből rendeznek. Ez utóbbi különösen furcsa, hiszen a zenében minden le van írva, meg van komponálva pontosan: mi mikor történik, kinek milyen a jelleme és ebből adódóan a szerepe. Persze nem baj, ha valaki nem kottista, csak nagyszerű rendező, de akkor vegyen maga mellé a munka során egy muzsikust. Amúgy sem szeretem ezt a hagyományos–alternatív szembeállítást, hiszen annyi színház van, mindenki megtalálhatja a saját elgondolásához szükséges közeget! De ráragasztani valamire, hogy ócska, csak mert hagyományos, az abszurdum. – Szóval, lehet a formabontónak is helye? – A Kovalik Balázs rendezte Le Grand Macabre például elég modern, avantgárdszerű, de fergeteges előadás volt. Nem ettől zárkózom tehát el, csak az öncélú belemagyarázásoktól, és attól, hogy az ilyesfajta véleménykülönbségekből kultúrháború legyen. Én egyszerűen csak olyan színházat szeretnék csinálni, mint most Fehérváron, ahol a bemutató végén a közönség jókedvében kirúgta a ház falát. […]”
lealáztalak bolsikám... én mondtam, hogy hagyd abba...
na mivan...? ez már kínos...? erre nem válaszolsz...?
Szemét!!! Ezt utálom bennetek, balosokban, hogy hazudtok. Válaszolj! Mért játszod ki a nemi identitás kártyát…? Mért kevered ide a mi vitánkhoz…? Mit akarsz vele elérni…? Ezt én Beethovenre mondtam. És, hogy Brahms zongoraversenyei nőneműek. De mondd csak, a nejed tényleg azért hagyott el, mert évekig nem tudtál férfi lenni zenehallgatás közben…?
Ködlámpa azt mondja, hogy Brahms amikor a szimfóniáit írta, nő volt, amikor a zongoraversenyeit, férfi. És ő mindig ennek megfelelően öltözik, ha otthon leül Brahmsot hallgatni.
NE HAMISÍTS MEG! Ezt a baromságot honnan veszed....? Arra célzol, hogy homokos vagyok? Ez roppant szemét húzás volt részedről. Nem tudom, sejtik-e itt rólad, hogy szívesen nézegeted tizenévesek dolgozatait. Fiúkét, lányokét egyaránt. Ezt akartad…? Add már fel, mert én tuti nem fogom feladni.
nálunk 6, bibibí! Van külön a konyhában is egy, hogy jókat főzhessek zenehallgatás alatt/közben/helyett. És tévénk is van, meg videónk, meg dévédénk.
Igen? És Brahms akkor most nő volt vagy férfi?
Használ-e Sestónak és Sphynxnek a kortárs feldolgozás? \"kettőbe vagy négybe?\" ha értitek. Az eredményről értesítsetek, m
Figyelj, ne csináld...! …ne kötözködj, mert kiírom, hogy 5 db CD lejátszó van a lakásodban...! (Micsoda perverzió.) Velem ugyan jóval kezdesz. Tudod, hogy sose hagyom abba.
Ugyan már, én kedvelem Sestót. De itt van ez a Ködlámpa... Na, az egy nagy csirkefogó.
Szerintem csináljuk egy új topicot, aminek \"Pofozkodó\" lenne a neve, vagy \"Ring\" vagy \"Iszapbirkózó\". Határozottan ez a tendencia.
Tegyünk különbséget. \"végén megint büdös lesz miattad az egész Momus,...tudod, csak úgy, mint a legutóbb,...az alsógatyádnak már csak az ecetes olló segitett, szegény anyukád elöször még Hypo-val is próbálkozott,...\" (Sesto) 1. Én asszem, ilyet sphynx sose engedett meg magának. Ez gyomorforgató. 2. Másrészt a privát életre való tudatos és folyamatos célozgatást is Sesto kezdte. Ez övön aluli támadásnak számít. Aki - baráti alapon - elmondta Sestonak a sphynx-et érintő privát információt, biztos, hogy nem ezért tette.
+ sphynx DE HÜLYÉK VAGYTOK!
...még szerencse, hogy a \"tehetség megitélése\" azért nem egy ilyen dilettáns \"pedagógus\" feladata, aki elhiszi magáról, hogy annyira \"tisztában van mindennel\",...közben meg,...bár tudod, neked összes komplexusoddal egyetemben még ez az attitüd is jól áll! :-) Különben meg vigyázz: már megint erölködsz, s vörös a fejed, mint a cékla, dagadnak az erek a nyakadon, s a végén megint büdös lesz miattad az egész Momus,...tudod, csak úgy, mint a legutóbb,...az alsógatyádnak már csak az ecetes olló segitett, szegény anyukád elöször még Hypo-val is próbálkozott,...
Csabi, emlékezz vissza, mondta neked azt valaha is valaki, hogy: \"Csabikám, csináld csak, van hozzá tehetséged\"? Ugye, nem? Azért mert lótifuti lettél Bécsben, és minden pletyka megtalál, nem kell úgy tenni, mintha te lennél a világ összes operaházának főzeneigazgatója. Lássuk be, se ízlésed, se érzéked nincs ehhez témához. Ködlámpa eddig nem küldött semmit, mert rohadtul smucig szegény.
....személyeskedés??? jaj, macskajancsi, nem kell itt raplizni, hisztizni, ráléptek a farkadra(?) - figyelj ez nem személyeskedés, hanem TÉNYEK - az hogy nagy tapló vagy, nem újdonság, hiszen elég elolvasni az irományaidat... Mondtam majd akkor legyél ilyen szuverén az észosztásban, ha a komolyzenét, s annak müvelöit, és/vagy a müvészeteket úgy általában, nem csak képeslapokról/újságcikkekböl, lemezboritók alapján ismered, amiket pl. Ködlámpa küld/ött/ neked külhonból v. éppen belföldröl,...(?)
Na, egy kicsi tapasztalásod csak van? (Méghogy csak anyaNYELV?)
nem... anyanyelvtudás, kérlek!
OKOSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS!
ja... mosmá asszem értem... :?)
Hja, a tapasztalat... \"N\" !
szarban
Ugye...? :-) Semmelweisről magyarosítottam.
Sz.rba vagy mi...? Szerintem változtass nicket. Vonulj illegalitásba, és legyél mondjuk [url]http://mek.oszk.hu/03400/03408/html/img/brehm-05-003-2.jpg;szkunk[/url] Az távol tartja egy ideig a kellemetlenkedőket.
Csabi, mi köze van ennek ahhoz, hogy mivel foglalkozom? Ha kéményseprő lennék, nem állapíthatnám meg, hogy nem sok érzéked van ehhez az egészhez? Ez a személyeskedő stílus csak téged járat le.
A modern operarendezés pótcselekvés, a nem létező, vagy a nagyközönségnek eladhatatlan modern operát igyekszik legalább részlegesen pótolni, az időtlen mondanivalójú klasszikusok korszerűsítésével.
...aki olyan süket, mint Te és szinházat + koncerttermet kb. fotóról ismer, az jó lenne, ha tartaná a kicsi kis száját! Hogy is szól a régi mondás: \"aki nem tudja, az tanitja?!\" - hát neked meg valóban szakmád is,... Na ennyit az \"izlésedröl\" + a fenenagy öntudatodról, tanár bácsi...
Bárha e cáfolhatatlan tézisekhez megfelelő ízlés is párosulna!
Morc itt kifejtett álláspontjának első felével maradéktalanul egyetértek. \"A \"képeskönyvszerű\" rendezésnek nem hiszem, hogy túl sok jövője volna\" ... folytatja, s ezzel már nem értek egyet. Minőség kérdése ez is. A MET előadásainak többségére - vagy pontosabban: az általam élőben és dvdn látott előadásainak többségére - a gazdag, hagyományos rendezés jellemző (Zefirelli, Otto Schenk színpadraállításai a mai napig a legnagyobb sikerként mennek a Metben) - és bizony ezek lenyűgözőek. Személy szerint sem szeretném, ha az, úgymond, \"hagyományos\" rendezés eltűnne, és azt gondolom, hogy nagyon sok operarajongó sem. De miért kellene kizárólagosságokban gondolkodni? Nagyon szívesen nézek meg bármit - igen: Lullyt, Gluckot, Mozartot, Puccinit, Verdit vagy Wagnert - szinvonalas \"rendezői-szinházi\" előadásként, vagy hagyományos díszletek között. A kérdés sosem a választott forma, hanem a kvalitás.
...személy szerint nyitott vagyok, így az /értelmes!/ ún. hagyományosabb rendezéseket is elfogadom - de csak tényleg akkor, ha nem (lak)berendezés és kosztümös+diszletetes-operakoncertröl beszélünk,...de /általában/ azért eleve jobban kedvelem a komplex zenésszinházi produkciókat: \"korszerű, értelmes, átgondolt koncepcióval megrendezett darabot\", ahol a Subtext-nek is értelme van, nem csak a felszines külsöségeknek/a partitúra és libretto \"érdekében/; az öncélú extremitásokat viszont egyik irányzatban sem preferálom, s a görcsölö-erölködö minden áron \"modernkedést\", szintén nem tudom értékelni,...
Felforr az agyvizem a modern operarendezésekkel kapcsolatos vitán, ráadásul kétszeresen is. Felforr, amikor ténylegesen idióta, a darab ellen dolgozó rendezést látok. (Tipikus elkövető zenéhez nem értő, prózai rendező szokott lenni, aki nem az operát, hanem a szövegkönyvet rendezi meg.) De különösen felforr akkor, amikor \"korszerü, értelmes, átgondolt koncepcióval megrendezett darabot\" magukat hozzáértőnek képzelő emberek csuklóból, fél-információk alapján gúnyolnak ki, sokszor anélkül, hogy ténylegesen látnák a produkciót. Ha nincs meg bennünk a nyitottság a produkció iránt, ha nem érdekel, hogy mit akar nekem mondani a darab, akkor egyszerűbb NEM MEGNÉZNI. Mindenesetre eléggé szánalmasnak tartom azt a nézőt, aki eleve útál egy rendezőt (Magyarországon Kovalik szokott lenni a tipikus tárgy), és pusztán azért megy el az előadásra, hogy majd jól felháborodjon. Lehet jól rendezni \"modernül\" is, meg \"hagyományosan\" is: mindkét fajtából vannak kedvenc előadásaim. Egyszerűség kedvéért, legyen hagyományos a \"képeskönyvszerű\", modern, ami nem ilyen. Egy rossz \"modern\" előadás általában rosszabb, mint egy rossz \"hagyományos\" (az előbbi elviselhetetlen és idegesítő, a másik \"csak\" poros és unalmas). De az se véletlen, hogy az utóbbi évek nagy előadási élményei mind \"modern\" előadásokhoz kötődtek: mint például a Parsifal a MüPában (Kundry kedvéért :) A \"képeskönyvszerű\" rendezésnek nem hiszem, hogy túl sok jövője volna: akit ez érdekel, inkább elmegy moziba, és megnéz egy kosztümös filmet, mintsem 10-szer annyiért jegyet vegyen az Operába. Ezzel együtt vannak darabok, amiket - talán hiányos képzelőerőm miatt - tényleg csak hagyományosan bírok elképzelni (legtöbb Puccini ilyen, a zenében annyira pontosan benne vannak a színpadi akciók, hogy attól eltérve nem nagyon működik, de pl. az Aida is nagyon erősen kötődik az egyiptomi kolorithoz. De lehet, hogy csak az én fantáziám szegényes.) Mozart már nagyon univerzális, ott nagyon sok mindent el tudok képzelni: de jó volna például egy meseszerű Varázsfuvola gyerekeknek, és egy elgondolkoztatóbb, mélyebben értelmezett felnőtteknek... Egy jó \"modern\" előadás szerintem sokszor sokkal közelebb van magához a műhöz, mint egy szövegkönyvet betű szerint megrendező \"hagyományos\". A Mozart-maraton sárgaruhás Figarójában (túl azon, hogy sokkal szórakoztatóbb volt) sokkal több volt a mozarti szellemből, mint az Operaház csipkés-szépruhás produkciójában. (Így sokkal inkább \"werktreu\" volt, mint az utóbbi.) Egyetértek Sestoval: \"korszerű, értelmes, átgondolt koncepcióval megrendezett darabot\" semmi esetre ne nevezzünk már azonnal \"modernkedésnek\"...
\"Előbb-utóbb úgyis kimegy a divatból ez a modernkedés, megbukik a nézők ellenállásán.\" - persze kérdés, hogy \"HOL?\"- a MÁO-ban talán,...(?) mivel Magyarország határain kivül - gyanitom - éppen ellenkezö tendenciát lehet észrevenni,...(?) S korszerü, értelmes, átgondolt koncepcióval megrendezett darabot semmi esetre nem neveznék azonnal \"modernkedésnek\", az persze megint más téma,...
Egyiptomban CSIPKE? Az hogy került oda? Hagyományos ruhát is lehet kényelmesre csinálni, és attól még, hogy nem a WTC romjai előtt énekelnek, lehet színházat csinálni, lehet mozogni. Nekem aztán ne mondja senki, hogy minden hagyományos előadás jelmezes koncert! Ott volt pl. Kovalik szegedi Turandotja, normális ruhákkal. Egy-két újdonságot vitt csak bele, de az is belefért. Ha meg az énekes nem tud játszani, adnhatnak rá bármit, nem lesz jobb... Ha meg már modernizálnak, legalább ésszel és mértékkel. Előbb-utóbb úgyis kimegy a divatból ez a modernkedés, megbukik a nézők ellenállásán. Ki a fene szeret megbukni? Ráadásul a modernkedők mindjárt át is szokták írni a darabot. XY nem hal meg, pedig kéne neki, meghal, pedig nem kéne neki, vagy másképp hal meg, mint kéne... Prózai színházban is utálom az ilyet. Nekem pl. a Julius Caesarban ne futkossanak öltönyben a rómaiak! (És közben múlt századi stílben, nagy pátosszal szavalnak.)
\"Verdi, Puccini és Mozart esetében kategorikusan elutasítok minden modernizálást.\" -kár, hogy kategórikusan elzarkózol ezen müvek \"modernebb\" szinpadraállitásától - pedig van egy jó pár igazán jó és érdekes ellenpélda is - pl. La clemenza di Tito (Salzburg) Turandot (Zürich)-és még sorolhatnánk(!) - az énekesek egyáltalán nem szenvedtek, hanem kifejezetten élvezték, hogy végre \"szinházat lehetett csinálni\", kosztümbe bújtatott, diszletetekkel álcázott koncertáns bemutatóval szemben,... S ha pont Verdit és az Aida-t is emlitetted: legdurvább példa számomra a 2006-os zürich-i Aida volt, ahol minden megfulladt a csipkében, fodrokban, drappériákban -az énekesek szenvedtek(!) a poros, semmitmondó, giccses, szinparádéban tobzodó és abban kimerülö \"operamúzeumtól\", s a publikum is kifejezetten hüvösen, részben elutasitó módon fogadadta a produkciót - annak ellenére, hogy az énekesek nagyon kitettek magukért,...de a látvány,...hmmmm,...
Van, amelyiknél elmegy, de használni nem használ... Verdi, Puccini és Mozart esetében kategorikusan elutasítok minden modernizálást. Arról nem is beszélve, hogy utálok civil ruhás énekeseket meg unalmas, modern, olcsó díszleteket látni. Gondolom, ők maguk se rajonganak az ilyesmiért... Wagnernél még hagyján, bár ott lassan már az lenne a meglepő, ha valaki csinálna egy hagyományos rendezést. Na meg azért ott is van határ... Unalmasak a punkfrizurás plázaribanc sellők, unalmas az öltönyben flangáló Wotan (dárdája persze van, akkor is, haegy űrhajó vezérlőtermére rakják szerencsétlent), unalmas a sok lepusztult, vacak helyszín. Nem egy neonfényekkel megvilágított külvárost akarok látni a Rajna fenségesen hömpölygő zenéjére! Nem mondom, hogy viking sisakban futkossanak, mert az röhejes, de anélkül is lehet hagyományos egy előadás. No meg miért is van az, hogy modern rendezésekben még kevésbé tudják megoldani a technikai trükköket (tűz, árvíz), mint egy régimódiban? Elolvassa szegény naiv kezdő operakedvelő valamelyik sztorit, elképzeli, hogy milyen szép lehet, és erre bemegy a színházba, aztán lát valami vastraverzet, meg sok pucér nőt... Utóbbiakat rendszerint olyankor, amikor a darab cselekménye abszolút nem indokolja. Semmi bajom nem lenne azzal, ha a Vénusz-barlang pucér nőkkel lenne tele. Sőt, az Aidában is lehetnek félmeztelenek a csajok, ugyanis Egyiptomban úgy jártak. De csak akkor jó ez, ha vékonyak az énekesnők...
Tegnap a Mezzón adták az Aidát a Scalából. Meglepett az a hihetetlen, a korszellemmel dacoló, már-már halált megvető bátorság, amit a rendezésben tapasztaltunk. Bizonyos, hogy a kritikusok össztámadásában megalapozottan és indokoltan kell elvéreznie ennek a haladó esztékai irányvonalaknak, filizófiai töltetű és magasabb rendű aktualitásokkal fölterhelt, a zeneszerzői utasításokat semmibe vevő kortárs rendezői tendenciáknak fittyet hányó rendezőnek. Még leírni is alig merem: korhű előadásra vállalkozott...
A Peter Grimes-t láttam, nagyon tetszett. Kár, hogy már rég levették a műsorról. Sajnos a mai világban bármilyen (sajnos főleg hazai!!!)operaigazgató százszor is meggondolja, mit tűzzön műsorra, nem is a költségek, hanem a bevétel miatt.
Nekem életem egyik legnagyobb, ha nem a legnagyobb operaélménye épp egy Wozzeckhez kötődik. Salzburgban láttam, Peter Stein rendezte és Abbado vezényelte. (Dohmen volt a címszereplő és Denoke volt Marie). Azt hiszem inkább hagyományos volt a rendezés, legalábbis abban az értelemben, hogy nem próbálta meg egy másik szüzsével felülírni a darabot. De amúgy modern dizájn,minimál díszlet, szép színek, ötletes megoldások jellemezték a rendezést. Lenyűgöző volt.
Sok mindent tudsz a modern színházról, becsülendő! Én megmaradok a rizspornál és a parókánál! Rigoletto mint Verdi opera még csak-csak, bár szerintem elég unalmas opera, na de Wozzeck...
1) Fáyról bővebben a \"Ki írhat kritikát?\" topikban olvashatsz. 2) Félreértés ne essék: nem vagyok modernrendezés-ellenes, csak az \"eszement\" produkciókat nem kedvelem (vö.\"Modern eszement rendezések\" topik). Pl. az ott is említett, 1992-es margitszigeti Rigoletto rendezésileg nem zavart engem, lásd az ottani beírásomat. Sőt, ugyancsak 1992-ben volt a Wozzeck premierje, amit az általában \"hagyományos\" rendezéseket produkáló Nagy Viktor rendezett modern felfogásban, nekem speciel az is tetszett. Fontos megemlíteni, hogy a Wozzeck díszleteit ugyanaz tervezte, mint a Peter Grimes és az Elektra díszleteit, mégpedig Antal Csaba, aki a modern szcenika egyik kiváló képviselője.