2050 smaragd 2016-06-13 11:58:02 [Válasz erre: 2049 Ardelao 2016-06-13 11:27:39]
Franz Schmidt műveinek rövid részletei meghallgathatók: [url]http://www.universaledition.com/composers-and-works/Franz-Schmidt/composer/647/worklist/?sort=0#page=0;universaledition,Franz Schmidt[/url]
Franz Schmidt műveinek rövid részletei meghallgathatók: [url]http://www.universaledition.com/composers-and-works/Franz-Schmidt/composer/647/worklist/?sort=0#page=0;universaledition,Franz Schmidt[/url]
2049 Ardelao 2016-06-13 11:27:39 [Válasz erre: 2036 Ardelao 2016-06-11 08:20:05]
Kiegészítés: A 2036. sz. bejegyzésemben idézett ismertető arról a CD-felvételről szól, amely a forgalomban csak 2016 augusztusában fog megjelenni, a Capriccio Kiadó gondozásában.
Kiegészítés: A 2036. sz. bejegyzésemben idézett ismertető arról a CD-felvételről szól, amely a forgalomban csak 2016 augusztusában fog megjelenni, a Capriccio Kiadó gondozásában.
2048 smaragd 2016-06-12 21:43:49 [Válasz erre: 2047 smaragd 2016-06-12 21:16:33]
Gabrieli [url]https://youtu.be/2ULlJwz3sA8;Canzon à 8..[/url] Strawinski [url]https://youtu.be/k9v-7D-djxE;Feu d'Artifique...[/url] Rimski-Korsakow [url]https://youtu.be/MW8asBxO4oI;Der Hummelflug... [/url] Franz Schmidt [url]https://youtu.be/VypqTvhqC-w;Intermezzo, Notre Dame[/url] J. Strauss (Sohn) [url]https://youtu.be/gzlalQt7znY;"Csárdás", Ritter Pázmán[/url] J. Strauss (Sohn) [url]https://youtu.be/67IilAMyybg;Ein Künstlerleben[/url] Jerómino Giménez y Bellido [url]https://youtu.be/t8HciYr_ANE;Intermedio, La Boda...[/url] (Javítás: Emil Nikolaus von Reznicek)
Gabrieli [url]https://youtu.be/2ULlJwz3sA8;Canzon à 8..[/url] Strawinski [url]https://youtu.be/k9v-7D-djxE;Feu d'Artifique...[/url] Rimski-Korsakow [url]https://youtu.be/MW8asBxO4oI;Der Hummelflug... [/url] Franz Schmidt [url]https://youtu.be/VypqTvhqC-w;Intermezzo, Notre Dame[/url] J. Strauss (Sohn) [url]https://youtu.be/gzlalQt7znY;"Csárdás", Ritter Pázmán[/url] J. Strauss (Sohn) [url]https://youtu.be/67IilAMyybg;Ein Künstlerleben[/url] Jerómino Giménez y Bellido [url]https://youtu.be/t8HciYr_ANE;Intermedio, La Boda...[/url] (Javítás: Emil Nikolaus von Reznicek)
2047 smaragd 2016-06-12 21:16:33 [Válasz erre: 2032 smaragd 2016-06-10 18:00:48]
Az Előzmény 2032-ben olvasható program megragadott, itt most a YT videókon idézhetjük fel az est hangulatát: Reznizek [url]https://youtu.be/ew4LwBUzX5A;Ouvertüre...Donna Diana[/url] Manfredini [url]https://youtu.be/qd9FNHvNiM4;Konzert für 2 Trompeten...[/url] Beethoven [url]https://youtu.be/Jf2J0ykoW2A;Romanze... op.50[/url] Hellmesberger [url]https://youtu.be/Frg47G1UnCs;Ballszene[/url] J.Strauss (Sohn) [url]https://youtu.be/NBCVZ5w7-Go;Romanze für Violoncello...[/url] Saint-Saëns [url]https://youtu.be/hbLoQBYOVNk;Tarantella...[/url] Josef Strauss [url]https://youtu.be/repdrkd24Iw;Mein Lebenslauf ist Lieb' und Lust[/url] Pause
Az Előzmény 2032-ben olvasható program megragadott, itt most a YT videókon idézhetjük fel az est hangulatát: Reznizek [url]https://youtu.be/ew4LwBUzX5A;Ouvertüre...Donna Diana[/url] Manfredini [url]https://youtu.be/qd9FNHvNiM4;Konzert für 2 Trompeten...[/url] Beethoven [url]https://youtu.be/Jf2J0ykoW2A;Romanze... op.50[/url] Hellmesberger [url]https://youtu.be/Frg47G1UnCs;Ballszene[/url] J.Strauss (Sohn) [url]https://youtu.be/NBCVZ5w7-Go;Romanze für Violoncello...[/url] Saint-Saëns [url]https://youtu.be/hbLoQBYOVNk;Tarantella...[/url] Josef Strauss [url]https://youtu.be/repdrkd24Iw;Mein Lebenslauf ist Lieb' und Lust[/url] Pause
2046 Ardelao 2016-06-12 20:34:08
[url] http://www.pozsony.balassiintezet.hu/hu/nagy-zsolt-es-fassang-laszlo/; A pozsonyi Balassi Intézet ápolja Franz Schmidt emlékét [/url] Híradás: „ Balassi Intézet Pozsonyi Magyar Intézet 2016. február 11. és 12. 19.00 [url] http://info.bmc.hu/index.php?node=artists&table=ZENESZ&id=1194;Nagy Zsolt [/url] mintegy száz világbemutató és CD felvétel dirigense, a világ számos fontos fesztiváljának rendszeres vendége. Vezényletével a Szlovák Filharmónia Zenekara Peter Kolman, Franz Schmidt és Felix Mendelssohn-Bartholdy műveket ad elő. Zongorán közreműködik: Jasminka Stancul .”
[url] http://www.pozsony.balassiintezet.hu/hu/nagy-zsolt-es-fassang-laszlo/; A pozsonyi Balassi Intézet ápolja Franz Schmidt emlékét [/url] Híradás: „ Balassi Intézet Pozsonyi Magyar Intézet 2016. február 11. és 12. 19.00 [url] http://info.bmc.hu/index.php?node=artists&table=ZENESZ&id=1194;Nagy Zsolt [/url] mintegy száz világbemutató és CD felvétel dirigense, a világ számos fontos fesztiváljának rendszeres vendége. Vezényletével a Szlovák Filharmónia Zenekara Peter Kolman, Franz Schmidt és Felix Mendelssohn-Bartholdy műveket ad elő. Zongorán közreműködik: Jasminka Stancul .”
2045 smaragd 2016-06-12 13:15:15 [Válasz erre: 2044 smaragd 2016-06-12 13:09:09]
Franz Schmidt: "Das Buch mit sieben Siegeln" [url]https://youtu.be/Ut5_aP2Uluc;"Hallelujah"[/url]
Franz Schmidt: "Das Buch mit sieben Siegeln" [url]https://youtu.be/Ut5_aP2Uluc;"Hallelujah"[/url]
2044 smaragd 2016-06-12 13:09:09
Tegnap este a parlando.hu oldalt olvasgattam, akkor találtam két linket Nikolaus Harnoncourt valamint Franz Schmidt és a "Hallelujah" részlet említésével, Fittler Katalin írásai. [url]http://www.parlando.hu/2016/2016-2/Elhunyt-Nikolaus_Harnoncourt.htm;Elhunyt Nikolaus Harnoncourt[/url] [url]http://www.parlando.hu/2016/2016-3/Fittler-Harnoncourt.htm;"insp!ration"[/url] (Ma reggel nem kis meglepetéssel olvastam kedves fórumtársam bejegyzését...így teljes a kép, kereső-kutató szorgoskodásunk ebben az összefüggésben pillanatnyilag.)
Tegnap este a parlando.hu oldalt olvasgattam, akkor találtam két linket Nikolaus Harnoncourt valamint Franz Schmidt és a "Hallelujah" részlet említésével, Fittler Katalin írásai. [url]http://www.parlando.hu/2016/2016-2/Elhunyt-Nikolaus_Harnoncourt.htm;Elhunyt Nikolaus Harnoncourt[/url] [url]http://www.parlando.hu/2016/2016-3/Fittler-Harnoncourt.htm;"insp!ration"[/url] (Ma reggel nem kis meglepetéssel olvastam kedves fórumtársam bejegyzését...így teljes a kép, kereső-kutató szorgoskodásunk ebben az összefüggésben pillanatnyilag.)
2043 smaragd 2016-06-12 10:17:35 [Válasz erre: 2042 smaragd 2016-06-12 05:10:39]
Visszatérve Franz Schmidt: "Das Buch mit sieben Siegeln", - "A hétpecsétes könyv" - 2003 őszi budapesti ősbemutatójára (2040. bejegyzésben), véleményem szerint a Zeneakadémia méltó helyszín volt, Alois J. Hochstrasser karmester elkötelezett zenei támogatója Franz Schmidt életművének. A zeneszerző oratóriumát tartotta fő művének. Nehéz darab, ez köztudott - zenei körökben. A hangversenyen nem voltam jelen, sajnos nem hallottam. Érdemes lenne utána nézni, keresni, vajon volt -e zenei partnere a Zeneakadémiának az ősbemutató sikerének előkészítéséhez. Itt elsősorban a Bartók Rádióra gondolok, készítettek-e már például az "Ars nova - a XX.-XXI. század zenéje" sorozatban Franz Schmidt műveiből összeállítást, vagy emlékműsor keretében ismertették-e életművét, esetleg más műsorba hányszor szerkesztették műveit....? A közönség nem hibáztatható azért, mert egy részük távozott a koncertről. Talán tényleg nem sikerült tökéletesen az ősbemutató, mert elképzelhetetlenül nagy feladat a mű megszólaltatása. Ehhez jön még az a tény is, hogy Franz Schmidt műveinek CD felvételeihez is alig lehet hozzájutni nálunk, feltételezem, hogy a hallgatóság egy része nem volt kellően felkészülve és felkészítve a mű befogadására.
Visszatérve Franz Schmidt: "Das Buch mit sieben Siegeln", - "A hétpecsétes könyv" - 2003 őszi budapesti ősbemutatójára (2040. bejegyzésben), véleményem szerint a Zeneakadémia méltó helyszín volt, Alois J. Hochstrasser karmester elkötelezett zenei támogatója Franz Schmidt életművének. A zeneszerző oratóriumát tartotta fő művének. Nehéz darab, ez köztudott - zenei körökben. A hangversenyen nem voltam jelen, sajnos nem hallottam. Érdemes lenne utána nézni, keresni, vajon volt -e zenei partnere a Zeneakadémiának az ősbemutató sikerének előkészítéséhez. Itt elsősorban a Bartók Rádióra gondolok, készítettek-e már például az "Ars nova - a XX.-XXI. század zenéje" sorozatban Franz Schmidt műveiből összeállítást, vagy emlékműsor keretében ismertették-e életművét, esetleg más műsorba hányszor szerkesztették műveit....? A közönség nem hibáztatható azért, mert egy részük távozott a koncertről. Talán tényleg nem sikerült tökéletesen az ősbemutató, mert elképzelhetetlenül nagy feladat a mű megszólaltatása. Ehhez jön még az a tény is, hogy Franz Schmidt műveinek CD felvételeihez is alig lehet hozzájutni nálunk, feltételezem, hogy a hallgatóság egy része nem volt kellően felkészülve és felkészítve a mű befogadására.
2042 smaragd 2016-06-12 05:10:39 [Válasz erre: 2041 smaragd 2016-06-12 04:49:37]
Idézet: "Harnoncourt-nak ellentmondani nagyfokú bunkóságra vall..."
Idézet: "Harnoncourt-nak ellentmondani nagyfokú bunkóságra vall..."
2041 smaragd 2016-06-12 04:49:37
A szöveg hangvétele ezek szerint összeegyeztethető vagy az volt a zenei szaklapban való megjelenéssel? Idézet: "Harnoncour-nak ellentmondani nagyfokú bunkóságra vall - ám ebben az esetben vállalom az elmarasztalást." Az írást olvasva az volt a benyomásom, hogy szerzője soha életébe nem hallott Franz Schmidt zeneszerzőről, nem ismerte életművét, nem hallotta műveit, teljesen tájékozatlanul ült be meghallgatni az oratóriumot és még azt követően sem pótolta a cikk megírása előtt hiányosságait.
A szöveg hangvétele ezek szerint összeegyeztethető vagy az volt a zenei szaklapban való megjelenéssel? Idézet: "Harnoncour-nak ellentmondani nagyfokú bunkóságra vall - ám ebben az esetben vállalom az elmarasztalást." Az írást olvasva az volt a benyomásom, hogy szerzője soha életébe nem hallott Franz Schmidt zeneszerzőről, nem ismerte életművét, nem hallotta műveit, teljesen tájékozatlanul ült be meghallgatni az oratóriumot és még azt követően sem pótolta a cikk megírása előtt hiányosságait.
2040 Ardelao 2016-06-11 21:39:38 [Válasz erre: 2039 Ardelao 2016-06-11 21:36:21]
[url] http://www.epa.hu/00800/00835/00073/1242.html; Szitha Tünde ominózus esszéje [/url]
[url] http://www.epa.hu/00800/00835/00073/1242.html; Szitha Tünde ominózus esszéje [/url]
2039 Ardelao 2016-06-11 21:36:21 [Válasz erre: 2038 Ardelao 2016-06-11 15:40:26]
http://www.epa.hu/00800/00835/00073/1242.html;A kritika kritikája Nem szeretem a kritikusokat. Ezzel, persze, magam is kritikát gyakoroltam, kritikussá váltam. Rögtön az elején vitába keveredtem önmagammal. Ha pedig így alakult a dolog, akkor érvelnem kell: A kritikusokra szükség van. Mint ahogyan a cápákra, a hiénákra és a keselyűkre is. Erős a hasonlat, tudom. De éppen azért erős, hogy felgyorsítsa a gondolkodás folyamatát, önmagam számára mindenképp. Mert, aki nem tudja, az, úgy-e, tanítja. Akiben nincs meg a kellő alkotói tehetség, abból műkritikus lesz. Mert, hogy tartaniuk kell magukat valamihez azoknak, akikbe szorult némi tehetség, még a zseniknek is, nehogy elszaladjon velük a ló. No, meg emberpróbáló eszköz is a kritika. Az, aki nem bírja, hulljon ki a sorból, hulljon a férgese! Így lesz erős és tiszta a megmaradók vérvonala! Tehát, akár tetszik nekem, akár nem, kell a kritika! Olvasom Szitha Tünde 2014-ben doktorált és - ha a neten megjelent információ helyes - az Editio Musica Budapest kortárszenei igazgatójává avanzsált zeneesztéta kritikáját. Nem kevesebbről szól, mint a 2003. évi Budapesti Őszi Fesztivál kortárs zenei hangversenyeiről, többek között Franz Schmidt „A hétpecsétes könyv” c. oratóriumának magyarországi ősbemutatójáról, amelyet Alois J. Hochstrasser karmester vezényelt. Szitha Tünde remekül ír, színesen, ironikusan, lassan ható méregbe mártott tollal. Kiváló regényíró lehetne belőle. Ismeri, és jól alkalmazza a kortárs szlenget (legalább is a 13 évvel ezelőtt használatos szófordulatokat: „sunnyog”, „bunkóság”, stb.). Lehet, hogy még Rejtő Jenőt is lepipálná, anélkül, hogy meg kellene magát erőltetnie. De nem, ő nem regényt ír. Ő kritikát fogalmaz, mégpedig kritikus kritikát, úgy, ahogyan azt megtanulta. Ifjú titáni (vagy titániai?) magabiztossággal állítja – persze mindezt „szerény véleménye szerint” -, hogy „Schmidt mester” „bibliai sorokra írt hatalmas műve keservesen harmadrangú, sápatag, jelentéktelen”. Nehezményezi a mester „iskolás fugatóit”, „mélypontnak” minősíti a tetőpontnak szánt „Halleluját”, egyes részeit a „Mátyás-pincebeli mulatós zenék fordulataihoz” hasonlítja. Nem hagyom, hogy agyamba fészkelje magát a gondolat, hogy Szitha Tünde esetleg a mai napig nem tudott elszakadni Mátyás-pincebeli, feltehetően gyakran megtapasztalt élményeitől, innen e frappáns hasonlat. No meg írásának a színvonala is. Megértem, hogy Szitha Tünde minden idegszála tiltakozik a sznobság ellen. (Az enyém is.) De ő nem tárgyilagos, hanem eredeti akar lenni. Ettől pedig rögtön sablonossá válik. Kérdés, mi jobb, sznobnak vagy sablonosnak lenni. Kritikusunk tesz minden előtte szóló világnagyság véleményére. Szegény Harnoncourtot is sikerült Schmidtre bepalizni, és szemmel láthatólag az a szerencsétlen Hochstrasser, az „enerváltan” snájdig karmester sem „túl nagy hatásfokkal integet és szeli a levegőt”. Eredeti gondolatok által megszállott kritikusunk ugyanakkor szolgaian behódol minden, már korábban többször és több szinten, hivatalosan is elismert zeneszerzőnek, hiszen ott már nem lenne sikkes eredetieskedni. Kerestem egyéb kritikákat is a fent említett, magyarországi ősbemutatóról. Nem találtam. Kerestem videofelvételt erről a jeles előadásról. Ugyancsak hiába. Maradt hát Szitha, bocsánat, most már dr. Szitha Tünde kritikája Schmidt mester „sápatag, jelentéktelen művéről”, amelyről Ernestine Tahedl, 76 éves festőművésznő így nyilatkozott: „Számomra, mint egy olyan fiatal művésznő számára, aki a háborús és a háború utáni időben nőtt fel, ez a mű kinyilatkoztatás és felejthetetlen élmény volt. E mű 55 év eltelte után is, amikor újra találkozom vele, mélyen érint, talán sokkal mélyebben, mert összegyűjtött élettapasztalatommal ezt az oratóriumot még mélyebben és közvetlenebbül élem át.” Dr. Szitha Tünde nem a háborús idők gyermeke. Ő még előtte van. Kritikája így hát megbocsájtható. Vagy mégsem? Dr. Somos János Csaba feltehetően azonos életkorú Dr. Szitha Tündével. Doktori disszertációjában a következőket írja: „A hétpecsétes könyv betanítása hosszú és nehéz próba-periódust jelentett, mely során mélyreható analíziseket végeztem a darabbal. Az oratórium előadói nehézségein túllendítettek a zeneszerző Apokalipszis-tablójának évszázadokat összefoglaló jellege és a zeneszerző számomra új, egyéni megoldásai. Bár 2003-ban A hétpecsétes könyv Budapesti Őszi Fesztiválon tartott bemutatóját a kritika elmarasztalóan fogadta, elhatároztam, hogy segítem a darab további magyarországi műsorra tűzését. Így két sikeres ausztriai hangverseny után kollégáim segítségével 2009 júniusában újra felcsendülhetett az oratórium a miskolci Bartók + Nemzetközi Operafesztiválon.” Lehet, hogy nem életkor függvénye, hogy valaki felfogja egy alkotásban az egyetemes mondanivalót, átélje azokat a mély gondolatokat és érzelmeket, amelyek az alkotót művének létrehozására késztették? Lehet, hogy a zene megértéséhez és értékének a felismeréséhez nem logikus elme, zeneelméleti tudás, hanem érző szív szükséges? Ezek, persze, költői kérdések. A válasz nyilvánvaló.
http://www.epa.hu/00800/00835/00073/1242.html;A kritika kritikája Nem szeretem a kritikusokat. Ezzel, persze, magam is kritikát gyakoroltam, kritikussá váltam. Rögtön az elején vitába keveredtem önmagammal. Ha pedig így alakult a dolog, akkor érvelnem kell: A kritikusokra szükség van. Mint ahogyan a cápákra, a hiénákra és a keselyűkre is. Erős a hasonlat, tudom. De éppen azért erős, hogy felgyorsítsa a gondolkodás folyamatát, önmagam számára mindenképp. Mert, aki nem tudja, az, úgy-e, tanítja. Akiben nincs meg a kellő alkotói tehetség, abból műkritikus lesz. Mert, hogy tartaniuk kell magukat valamihez azoknak, akikbe szorult némi tehetség, még a zseniknek is, nehogy elszaladjon velük a ló. No, meg emberpróbáló eszköz is a kritika. Az, aki nem bírja, hulljon ki a sorból, hulljon a férgese! Így lesz erős és tiszta a megmaradók vérvonala! Tehát, akár tetszik nekem, akár nem, kell a kritika! Olvasom Szitha Tünde 2014-ben doktorált és - ha a neten megjelent információ helyes - az Editio Musica Budapest kortárszenei igazgatójává avanzsált zeneesztéta kritikáját. Nem kevesebbről szól, mint a 2003. évi Budapesti Őszi Fesztivál kortárs zenei hangversenyeiről, többek között Franz Schmidt „A hétpecsétes könyv” c. oratóriumának magyarországi ősbemutatójáról, amelyet Alois J. Hochstrasser karmester vezényelt. Szitha Tünde remekül ír, színesen, ironikusan, lassan ható méregbe mártott tollal. Kiváló regényíró lehetne belőle. Ismeri, és jól alkalmazza a kortárs szlenget (legalább is a 13 évvel ezelőtt használatos szófordulatokat: „sunnyog”, „bunkóság”, stb.). Lehet, hogy még Rejtő Jenőt is lepipálná, anélkül, hogy meg kellene magát erőltetnie. De nem, ő nem regényt ír. Ő kritikát fogalmaz, mégpedig kritikus kritikát, úgy, ahogyan azt megtanulta. Ifjú titáni (vagy titániai?) magabiztossággal állítja – persze mindezt „szerény véleménye szerint” -, hogy „Schmidt mester” „bibliai sorokra írt hatalmas műve keservesen harmadrangú, sápatag, jelentéktelen”. Nehezményezi a mester „iskolás fugatóit”, „mélypontnak” minősíti a tetőpontnak szánt „Halleluját”, egyes részeit a „Mátyás-pincebeli mulatós zenék fordulataihoz” hasonlítja. Nem hagyom, hogy agyamba fészkelje magát a gondolat, hogy Szitha Tünde esetleg a mai napig nem tudott elszakadni Mátyás-pincebeli, feltehetően gyakran megtapasztalt élményeitől, innen e frappáns hasonlat. No meg írásának a színvonala is. Megértem, hogy Szitha Tünde minden idegszála tiltakozik a sznobság ellen. (Az enyém is.) De ő nem tárgyilagos, hanem eredeti akar lenni. Ettől pedig rögtön sablonossá válik. Kérdés, mi jobb, sznobnak vagy sablonosnak lenni. Kritikusunk tesz minden előtte szóló világnagyság véleményére. Szegény Harnoncourtot is sikerült Schmidtre bepalizni, és szemmel láthatólag az a szerencsétlen Hochstrasser, az „enerváltan” snájdig karmester sem „túl nagy hatásfokkal integet és szeli a levegőt”. Eredeti gondolatok által megszállott kritikusunk ugyanakkor szolgaian behódol minden, már korábban többször és több szinten, hivatalosan is elismert zeneszerzőnek, hiszen ott már nem lenne sikkes eredetieskedni. Kerestem egyéb kritikákat is a fent említett, magyarországi ősbemutatóról. Nem találtam. Kerestem videofelvételt erről a jeles előadásról. Ugyancsak hiába. Maradt hát Szitha, bocsánat, most már dr. Szitha Tünde kritikája Schmidt mester „sápatag, jelentéktelen művéről”, amelyről Ernestine Tahedl, 76 éves festőművésznő így nyilatkozott: „Számomra, mint egy olyan fiatal művésznő számára, aki a háborús és a háború utáni időben nőtt fel, ez a mű kinyilatkoztatás és felejthetetlen élmény volt. E mű 55 év eltelte után is, amikor újra találkozom vele, mélyen érint, talán sokkal mélyebben, mert összegyűjtött élettapasztalatommal ezt az oratóriumot még mélyebben és közvetlenebbül élem át.” Dr. Szitha Tünde nem a háborús idők gyermeke. Ő még előtte van. Kritikája így hát megbocsájtható. Vagy mégsem? Dr. Somos János Csaba feltehetően azonos életkorú Dr. Szitha Tündével. Doktori disszertációjában a következőket írja: „A hétpecsétes könyv betanítása hosszú és nehéz próba-periódust jelentett, mely során mélyreható analíziseket végeztem a darabbal. Az oratórium előadói nehézségein túllendítettek a zeneszerző Apokalipszis-tablójának évszázadokat összefoglaló jellege és a zeneszerző számomra új, egyéni megoldásai. Bár 2003-ban A hétpecsétes könyv Budapesti Őszi Fesztiválon tartott bemutatóját a kritika elmarasztalóan fogadta, elhatároztam, hogy segítem a darab további magyarországi műsorra tűzését. Így két sikeres ausztriai hangverseny után kollégáim segítségével 2009 júniusában újra felcsendülhetett az oratórium a miskolci Bartók + Nemzetközi Operafesztiválon.” Lehet, hogy nem életkor függvénye, hogy valaki felfogja egy alkotásban az egyetemes mondanivalót, átélje azokat a mély gondolatokat és érzelmeket, amelyek az alkotót művének létrehozására késztették? Lehet, hogy a zene megértéséhez és értékének a felismeréséhez nem logikus elme, zeneelméleti tudás, hanem érző szív szükséges? Ezek, persze, költői kérdések. A válasz nyilvánvaló.
2038 Ardelao 2016-06-11 15:40:26 [Válasz erre: 2037 smaragd 2016-06-11 15:10:28]
[url] http://www.pressreader.com/austria/kleine-zeitung-steiermark/20160507/282961039340297; 50 Jahre als „Beweger” [/url] [url] https://de.wikipedia.org/wiki/Alois_J._Hochstrasser;Alois J. Hochstrasser [/url] nemrégiben ünnepelte pályára lépésének 50. évfordulóját. E karmester évtizedeken át kampányolt Franz Schmidt munkássága mellett. Gyakran vezényelte „A hétpecsétes könyvet”. E mű budapesti ősbemutatóját is neki köszönhetjük, amelyre 2003-ban, a Budapesti Őszi Fesztivál keretében került sor. (Erről később még írni szándékozom.) Hochstrasser professzor szolgálati jubileumát Grácban, olyan művészek körében ünnepelte, mint Franz Bartolomey, Robert Holl és Barbara Mose, akik korábban ugyancsak számos Schmidt művet adtak elő.
[url] http://www.pressreader.com/austria/kleine-zeitung-steiermark/20160507/282961039340297; 50 Jahre als „Beweger” [/url] [url] https://de.wikipedia.org/wiki/Alois_J._Hochstrasser;Alois J. Hochstrasser [/url] nemrégiben ünnepelte pályára lépésének 50. évfordulóját. E karmester évtizedeken át kampányolt Franz Schmidt munkássága mellett. Gyakran vezényelte „A hétpecsétes könyvet”. E mű budapesti ősbemutatóját is neki köszönhetjük, amelyre 2003-ban, a Budapesti Őszi Fesztivál keretében került sor. (Erről később még írni szándékozom.) Hochstrasser professzor szolgálati jubileumát Grácban, olyan művészek körében ünnepelte, mint Franz Bartolomey, Robert Holl és Barbara Mose, akik korábban ugyancsak számos Schmidt művet adtak elő.
2037 smaragd 2016-06-11 15:10:28 [Válasz erre: 2032 smaragd 2016-06-10 18:00:48]
Wiener Symphoniker Horst Stein Dirigent Franz Schmidt:"Das Buch mit sieben Siegeln", Oratorium nach Motiven der biblischen Offenbarung des Johannes [url]http://www.wienersymphoniker.at/archiv/konzert/pid/000000e9h58h0000ea18;19. Mai 1996[/url]
Wiener Symphoniker Horst Stein Dirigent Franz Schmidt:"Das Buch mit sieben Siegeln", Oratorium nach Motiven der biblischen Offenbarung des Johannes [url]http://www.wienersymphoniker.at/archiv/konzert/pid/000000e9h58h0000ea18;19. Mai 1996[/url]
2036 Ardelao 2016-06-11 08:20:05
[url] http://www.deutschlandradiokultur.de/programmvorschau.282.de.html?drbm:date=25.06.2016; Deutschlandradio Kultur: 2016.06.25-én, 21:30 h-kor Franz Schmidttől hallhatunk műveket [/url] Ha megnyitjuk a fenti linket, a jelzett adást előre felvehetjük, és később meghallgathatjuk. A műsor melletti piros gombot (aufnehmen) kell csak megnyomni. A műsor a következőket tartalmazza: - cisz-moll Chaconne, zenekarra - Variációk egy huszárdalra, zenekarra - Fantáziadarab, zongorára és zenekarra Előadja: [url] http://www.stancul.com/index.php/biography;Jasminca Stančul (zongorán) [/url] és a [url] http://www.staatsphilharmonie.de/orchester/ueber-uns/;Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz [/url]. Vezényel: [url] http://alexander-rumpf.com/index.php/vita.html;Alexander Rumpf [/url]. A fenti rádióadásban egy olyan CD kerül bejátszásra, amely korábban a neten nem szerepelt. E felvétel ismertetőjében a következő olvasható: „E lemez Franz Schmidt kevésbé ismert zenekari műveit mutatja be, továbbá zenekarra és zongorára írt, B-dúr Fantáziadarabjának a világpremier-felvételét tartalmazza. E mű, amelyet a szerző a 20. század fordulóján komponált, több, mint száz éven át elveszettnek tűnt, mindaddig, amíg újra fel nem fedezték, és 2013-ban be nem mutatták a Bécsi Zeneegyletben. Schmidtet különösen vonzotta a variációs forma, mint ahogyan azt nagyszabású műve, a Chaconne mutatja. Itt az eredeti, orgonára írt c-moll Chaconne 1931. évi, zenekari változatát halljuk. Az első előadást Clemens Krauss vezényelte, aki egyúttal a „Variációk egy huszárdalra” című szerzemény ajánlásának a címzettje volt.”
[url] http://www.deutschlandradiokultur.de/programmvorschau.282.de.html?drbm:date=25.06.2016; Deutschlandradio Kultur: 2016.06.25-én, 21:30 h-kor Franz Schmidttől hallhatunk műveket [/url] Ha megnyitjuk a fenti linket, a jelzett adást előre felvehetjük, és később meghallgathatjuk. A műsor melletti piros gombot (aufnehmen) kell csak megnyomni. A műsor a következőket tartalmazza: - cisz-moll Chaconne, zenekarra - Variációk egy huszárdalra, zenekarra - Fantáziadarab, zongorára és zenekarra Előadja: [url] http://www.stancul.com/index.php/biography;Jasminca Stančul (zongorán) [/url] és a [url] http://www.staatsphilharmonie.de/orchester/ueber-uns/;Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz [/url]. Vezényel: [url] http://alexander-rumpf.com/index.php/vita.html;Alexander Rumpf [/url]. A fenti rádióadásban egy olyan CD kerül bejátszásra, amely korábban a neten nem szerepelt. E felvétel ismertetőjében a következő olvasható: „E lemez Franz Schmidt kevésbé ismert zenekari műveit mutatja be, továbbá zenekarra és zongorára írt, B-dúr Fantáziadarabjának a világpremier-felvételét tartalmazza. E mű, amelyet a szerző a 20. század fordulóján komponált, több, mint száz éven át elveszettnek tűnt, mindaddig, amíg újra fel nem fedezték, és 2013-ban be nem mutatták a Bécsi Zeneegyletben. Schmidtet különösen vonzotta a variációs forma, mint ahogyan azt nagyszabású műve, a Chaconne mutatja. Itt az eredeti, orgonára írt c-moll Chaconne 1931. évi, zenekari változatát halljuk. Az első előadást Clemens Krauss vezényelte, aki egyúttal a „Variációk egy huszárdalra” című szerzemény ajánlásának a címzettje volt.”
2035 smaragd 2016-06-11 05:32:36 [Válasz erre: 2033 Ardelao 2016-06-10 18:48:26]
Gyönyörű részletek, nagyszerű előadás, jó lenne az egész felvételt meghallgatni!
Gyönyörű részletek, nagyszerű előadás, jó lenne az egész felvételt meghallgatni!
2034 Ardelao 2016-06-10 18:50:35 [Válasz erre: 2033 Ardelao 2016-06-10 18:48:26]
Helyesen: Lothar Zagrosek
Helyesen: Lothar Zagrosek
2033 Ardelao 2016-06-10 18:48:26 [Válasz erre: 2031 Ardelao 2016-06-10 11:25:12]
Emlékezetem szerint erről a felvételről még nem szóltunk. Az alábbi linket megnyitva, belehallgathatunk a lemezekbe. [url] http://www.allmusic.com/album/franz-schmidt-das-buch-mit-sieben-siegeln-mw0001832866; Franz Schmidt – Das Buch mit sieben Siegeln – 1987 ORFEO International Music GmbH, München – C143862 H, Stereo Digital - 2 CD [/url] [url] https://de.wikipedia.org/wiki/Peter_Schreier;PETER SCHREIER - tenor [/url] [url] https://de.wikipedia.org/wiki/Robert_Holl;ROBERT HOLL - basszus [/url] [url] http://www.viennavocalconnection.com/sylvia-greenberg/;SYLVIA GREENBERG - szoprán [/url] [url] http://www.bach-cantatas.com/Bio/Watkinson-Carolyn.htm;CAROLYN WATKINSON – alt [/url] [url] http://www.bach-cantatas.com/Bio/Moser-Thomas.htm;THOMAS MOSER - tenor [/url] [url] https://www.semperoper.de/ensemble/personen/peid/kurt-rydl/153.html;KURT RYDL – basszus [/url] [url] http://www.haselboeck.org/jart/prj3/wak/haselboeck.jart?rel=de&content-id=1275039378437&reserve-mode=active;Orgonál: MARTIN HASELBÖCK [/url] KONZERTVEREINIGUNG WIENER STAATSOPERCHOR ORF-SYMPHONIEORCHESTER Dirigent: [url] https://de.wikipedia.org/wiki/Lothar_Zagrosek;LOTHER ZAGROSEK [/url]
Emlékezetem szerint erről a felvételről még nem szóltunk. Az alábbi linket megnyitva, belehallgathatunk a lemezekbe. [url] http://www.allmusic.com/album/franz-schmidt-das-buch-mit-sieben-siegeln-mw0001832866; Franz Schmidt – Das Buch mit sieben Siegeln – 1987 ORFEO International Music GmbH, München – C143862 H, Stereo Digital - 2 CD [/url] [url] https://de.wikipedia.org/wiki/Peter_Schreier;PETER SCHREIER - tenor [/url] [url] https://de.wikipedia.org/wiki/Robert_Holl;ROBERT HOLL - basszus [/url] [url] http://www.viennavocalconnection.com/sylvia-greenberg/;SYLVIA GREENBERG - szoprán [/url] [url] http://www.bach-cantatas.com/Bio/Watkinson-Carolyn.htm;CAROLYN WATKINSON – alt [/url] [url] http://www.bach-cantatas.com/Bio/Moser-Thomas.htm;THOMAS MOSER - tenor [/url] [url] https://www.semperoper.de/ensemble/personen/peid/kurt-rydl/153.html;KURT RYDL – basszus [/url] [url] http://www.haselboeck.org/jart/prj3/wak/haselboeck.jart?rel=de&content-id=1275039378437&reserve-mode=active;Orgonál: MARTIN HASELBÖCK [/url] KONZERTVEREINIGUNG WIENER STAATSOPERCHOR ORF-SYMPHONIEORCHESTER Dirigent: [url] https://de.wikipedia.org/wiki/Lothar_Zagrosek;LOTHER ZAGROSEK [/url]
2032 smaragd 2016-06-10 18:00:48 [Válasz erre: 2020 smaragd 2016-06-06 21:57:10]
Wiener Symphoniker Rafael Frühbeck de Burgos Dirigent Franz Schmidt: Zwischenspiel aus der romantischen Oper "Notre Dame" [url]http://www.wienersymphoniker.at/archiv/konzert/pid/000000e9h58h0000ec1a;3. April 1994[/url]
Wiener Symphoniker Rafael Frühbeck de Burgos Dirigent Franz Schmidt: Zwischenspiel aus der romantischen Oper "Notre Dame" [url]http://www.wienersymphoniker.at/archiv/konzert/pid/000000e9h58h0000ec1a;3. April 1994[/url]
2031 Ardelao 2016-06-10 11:25:12
[url] http://www.k-haus.at/de/ausstellung/304/heinrich-tahedl-ernestine-tahedl.html; Ernestine Tahedl festőművész gondolatai [/url] „Az utóbbi években ……a szabad, elvont asszociációk eszközeivel Ernestine Tahedl immár arra törekszik, hogy a zenét és az abból fakadó érzelmeket vizualizálja. Megfestett interpretációi Bach, Bruckner és Bartók, Wagner, továbbá Franz Liszt szimfonikus költeményeit ölelik fel. Franz Schmidtnek a „A hétpecsétes könyv“ c. művéhez és a zenetörténet nagy (Mozart, Brahms, Verdi, Dvořák) rekviemeihez 2015-ben készült, legutóbbi sorozathoz a hangokat halványan fénylő, absztrakt kompozíciókká alakítja.“ Ernestine Tahedl „A hétpecsétes könyv, Franz Schmidt oratóriuma után“ c. festményéhez a következő ismertetőt írja (Fachzeitschrift „Der Wirtschaftstreuhänder“): „1959 augusztusában hallottam először Franz Schmidttől „A hétpecsétes könyv“ c. oratóriumot, Dimitri Mitropoulos vezényletével, a Salzburgi Ünnepi Játékokról közvetített rádióadásban. Számomra, mint egy olyan fiatal művésznő számára, aki a háborús és a háború utáni időben nőtt fel, ez a mű kinyilatkoztatás és felejthetetlen élmény volt. E mű 55 év eltelte után is, amikor újra találkozom vele, mélyen érint, talán sokkal mélyebben, mert összegyűjtött élettapasztalatommal ezt az oratóriumot még mélyebben és közvetlenebbül élem át. Fontos volt számomra, hogy ezt az élményt kifejezzem a festészetemben. Apokaliptikus világban élünk? Az apokalipszisra, mint vallásos ábrázolásra szokás hivatkozni, de úgy gondolom, a jó és a rossz között dúló örökös harc – és a végén mégis csak a remélt megváltás - számomra nemcsak vallásos, keresztényi ábrázolás, hanem erkölcsi egyetemesség! A morális értékek látszólagos felbomlása káoszhoz vezet! E mű lényegét számomra a jó és a rossz, a fény és a sötétség közötti harc képezi. Két részből álló képem alapját az oratóriumi szöveg e kivonata képezi: „Nővéreim és gyermekeim, legyetek rendíthetetlenek a szenvedésben! Ha kitartunk, a győzelem biztosan a miénk.” E mű nem a szöveg vagy a zene dramatizálása, sokkal inkább arra törekedtem, hogy benyomásaimat az érzelmek útján fejezzem ki.”
[url] http://www.k-haus.at/de/ausstellung/304/heinrich-tahedl-ernestine-tahedl.html; Ernestine Tahedl festőművész gondolatai [/url] „Az utóbbi években ……a szabad, elvont asszociációk eszközeivel Ernestine Tahedl immár arra törekszik, hogy a zenét és az abból fakadó érzelmeket vizualizálja. Megfestett interpretációi Bach, Bruckner és Bartók, Wagner, továbbá Franz Liszt szimfonikus költeményeit ölelik fel. Franz Schmidtnek a „A hétpecsétes könyv“ c. művéhez és a zenetörténet nagy (Mozart, Brahms, Verdi, Dvořák) rekviemeihez 2015-ben készült, legutóbbi sorozathoz a hangokat halványan fénylő, absztrakt kompozíciókká alakítja.“ Ernestine Tahedl „A hétpecsétes könyv, Franz Schmidt oratóriuma után“ c. festményéhez a következő ismertetőt írja (Fachzeitschrift „Der Wirtschaftstreuhänder“): „1959 augusztusában hallottam először Franz Schmidttől „A hétpecsétes könyv“ c. oratóriumot, Dimitri Mitropoulos vezényletével, a Salzburgi Ünnepi Játékokról közvetített rádióadásban. Számomra, mint egy olyan fiatal művésznő számára, aki a háborús és a háború utáni időben nőtt fel, ez a mű kinyilatkoztatás és felejthetetlen élmény volt. E mű 55 év eltelte után is, amikor újra találkozom vele, mélyen érint, talán sokkal mélyebben, mert összegyűjtött élettapasztalatommal ezt az oratóriumot még mélyebben és közvetlenebbül élem át. Fontos volt számomra, hogy ezt az élményt kifejezzem a festészetemben. Apokaliptikus világban élünk? Az apokalipszisra, mint vallásos ábrázolásra szokás hivatkozni, de úgy gondolom, a jó és a rossz között dúló örökös harc – és a végén mégis csak a remélt megváltás - számomra nemcsak vallásos, keresztényi ábrázolás, hanem erkölcsi egyetemesség! A morális értékek látszólagos felbomlása káoszhoz vezet! E mű lényegét számomra a jó és a rossz, a fény és a sötétség közötti harc képezi. Két részből álló képem alapját az oratóriumi szöveg e kivonata képezi: „Nővéreim és gyermekeim, legyetek rendíthetetlenek a szenvedésben! Ha kitartunk, a győzelem biztosan a miénk.” E mű nem a szöveg vagy a zene dramatizálása, sokkal inkább arra törekedtem, hogy benyomásaimat az érzelmek útján fejezzem ki.”
2030 smaragd 2016-06-10 10:44:27 [Válasz erre: 2029 smaragd 2016-06-10 10:42:06]
Franz Schmidt: Zwischenspiel aus der romantischen Oper "Notre Dame" Wiener Philharmoniker [url]https://youtu.be/Opd-MMFAYd0;Rudolf Kempe vezényel[/url]
Franz Schmidt: Zwischenspiel aus der romantischen Oper "Notre Dame" Wiener Philharmoniker [url]https://youtu.be/Opd-MMFAYd0;Rudolf Kempe vezényel[/url]
2029 smaragd 2016-06-10 10:42:06 [Válasz erre: 2020 smaragd 2016-06-06 21:57:10]
Rafael Frühbeck de Burgos karmester, gyászhír, 2014 [url]https://www.theguardian.com/music/2014/jun/19/rafael-frubeck-de-burgos;thegurdian.com[/url]
Rafael Frühbeck de Burgos karmester, gyászhír, 2014 [url]https://www.theguardian.com/music/2014/jun/19/rafael-frubeck-de-burgos;thegurdian.com[/url]
2028 Ardelao 2016-06-10 03:24:07
[url] http://www.editionsilvertrust.com/schmidt-string-quartet-1.htm; A Silvertrust Kiadó bemutatja Franz Schmidtet – Első, A-dúr vonósnégyes [/url] Schmidt „ ….. Első vonósnégyese 1925-ben keletkezett. Wilhelm Altmann a vonósnégyesek előadói számára írt kézikönyvében e műről írva megjegyzi, hogy ezt a finom munkát egyetlen kvartett vagy kamarazenei együttes sem hagyhatja figyelmen kívül. Tonális szempontból azt mondhatnánk, hogy ez ott kezdődik, ahol Bruckner csodálatos vonósötöse befejeződik. ……”
[url] http://www.editionsilvertrust.com/schmidt-string-quartet-1.htm; A Silvertrust Kiadó bemutatja Franz Schmidtet – Első, A-dúr vonósnégyes [/url] Schmidt „ ….. Első vonósnégyese 1925-ben keletkezett. Wilhelm Altmann a vonósnégyesek előadói számára írt kézikönyvében e műről írva megjegyzi, hogy ezt a finom munkát egyetlen kvartett vagy kamarazenei együttes sem hagyhatja figyelmen kívül. Tonális szempontból azt mondhatnánk, hogy ez ott kezdődik, ahol Bruckner csodálatos vonósötöse befejeződik. ……”
2027 smaragd 2016-06-09 05:35:08
A lengyelországi koncert május 15-én volt.
A lengyelországi koncert május 15-én volt.
2026 smaragd 2016-06-09 05:34:03
Most értesültem róla, hogy Robert Kovács, magyar származású orgonaművész, Franz Schmidt műveinek nagyszerű előadója 2016. május 1-én, Nyitrán, a piarista templomban, május 5-én Lengyelországban, Rozynsk Wielkiben játszotta Schmidt műveit. A műsorban elhangzottak Bach, Reger, Liszt és mások darabjai is.
Most értesültem róla, hogy Robert Kovács, magyar származású orgonaművész, Franz Schmidt műveinek nagyszerű előadója 2016. május 1-én, Nyitrán, a piarista templomban, május 5-én Lengyelországban, Rozynsk Wielkiben játszotta Schmidt műveit. A műsorban elhangzottak Bach, Reger, Liszt és mások darabjai is.
2025 Ardelao 2016-06-09 05:33:55
Amikor a fiatalok fedezik fel újra Schmidtet …… [url] https://www.events.at/e/andras-lakner-bognar-orgel; Lakner-Bognár András, szombathelyi születésű orgonaművész F. Schmidt C-dúr toccatáját játssza [/url] „2014. május 25-én, szombaton, 18:55 h-kor Gerersdorf Egyházkerületi Főtemplomában orgonaversenyt rendezünk. Az orgonánál: Lakner-Bognár András. Georg Muffat, Johann Sebastian Bach, Max Reger és Franz Schmidt kerül bemutatásra. A belépés díjtalan. ……. E hangverseny a 2014. évi koncertsorozat kezdete. E koncertek keretében, amelyek „5 perccel 7 előtt“ mottó alatt, 2006 óta kerülnek megrendezésre, már 37 hangversenyt adtunk, 34 különböző orgonaművésszel. 112 zeneszerző 289 műve került bemutatásra, a korabarokktól kezdve egészen a modern zenéig. E koncertsorozat Gerersdorf-Sulz község kulturális kínálatának biztos részét képezi. A Gerersdorfi Orgonaegyletnek, amely rendezőként és szervezőként lép fel, 95 tagja van. A tagdíj az orgona folyamatos karbantartását és fenntartását szolgálja, és koncertek rendezését, továbbá fiatal orgonaművészek támogatását finanszírozza. Georg Muffat(1653—1704) Toccata Septima Johann Sebastian Bach(1685 – 1750) Triosonate in C-Dur; BWV 529 „Allein Gott in der Höh sei Ehr“ BWV 662 „Nun danket alle Gott“ BWV 644 „Allein Gott in der Höh sei Ehr“ BWV 664 Max Reger(1872 -1916) Fantasia und Fuge in C-Dur, op.29 Franz Schmidt(1874-1939) Toccata in C-Dur András Lakner-Bognár 1987-ben született, Szombathelyen. 11 évesen vett először zongora- és orgonaórákat Jákon, Sabján Edittől. Az érettségi után Szombathelyen egyházzenei tanulmányokat folytatott. Virágh Andrásnál orgona- és liturgikus orgonajátékot tanult. 2009 óta a Bécsi Zene- és Előadóművészeti Egyetemen Wolfgang Capek osztályában (Orgonaverseny Szakon) tanul. Hazájában és mindenekelőtt Dél-Burgenlandban templomi zenészként tevékenykedik. Ez a művész harmadik koncertje Gerersdorf Egyházkerületi Főtemplomában." [url] http://vaol.hu/kultura/a-hangszerek-kiralynoje-elvarazsolta-a-kozonseget-1772028; További cikk + fotó Lakner-Bognár Andrásról [/url]
Amikor a fiatalok fedezik fel újra Schmidtet …… [url] https://www.events.at/e/andras-lakner-bognar-orgel; Lakner-Bognár András, szombathelyi születésű orgonaművész F. Schmidt C-dúr toccatáját játssza [/url] „2014. május 25-én, szombaton, 18:55 h-kor Gerersdorf Egyházkerületi Főtemplomában orgonaversenyt rendezünk. Az orgonánál: Lakner-Bognár András. Georg Muffat, Johann Sebastian Bach, Max Reger és Franz Schmidt kerül bemutatásra. A belépés díjtalan. ……. E hangverseny a 2014. évi koncertsorozat kezdete. E koncertek keretében, amelyek „5 perccel 7 előtt“ mottó alatt, 2006 óta kerülnek megrendezésre, már 37 hangversenyt adtunk, 34 különböző orgonaművésszel. 112 zeneszerző 289 műve került bemutatásra, a korabarokktól kezdve egészen a modern zenéig. E koncertsorozat Gerersdorf-Sulz község kulturális kínálatának biztos részét képezi. A Gerersdorfi Orgonaegyletnek, amely rendezőként és szervezőként lép fel, 95 tagja van. A tagdíj az orgona folyamatos karbantartását és fenntartását szolgálja, és koncertek rendezését, továbbá fiatal orgonaművészek támogatását finanszírozza. Georg Muffat(1653—1704) Toccata Septima Johann Sebastian Bach(1685 – 1750) Triosonate in C-Dur; BWV 529 „Allein Gott in der Höh sei Ehr“ BWV 662 „Nun danket alle Gott“ BWV 644 „Allein Gott in der Höh sei Ehr“ BWV 664 Max Reger(1872 -1916) Fantasia und Fuge in C-Dur, op.29 Franz Schmidt(1874-1939) Toccata in C-Dur András Lakner-Bognár 1987-ben született, Szombathelyen. 11 évesen vett először zongora- és orgonaórákat Jákon, Sabján Edittől. Az érettségi után Szombathelyen egyházzenei tanulmányokat folytatott. Virágh Andrásnál orgona- és liturgikus orgonajátékot tanult. 2009 óta a Bécsi Zene- és Előadóművészeti Egyetemen Wolfgang Capek osztályában (Orgonaverseny Szakon) tanul. Hazájában és mindenekelőtt Dél-Burgenlandban templomi zenészként tevékenykedik. Ez a művész harmadik koncertje Gerersdorf Egyházkerületi Főtemplomában." [url] http://vaol.hu/kultura/a-hangszerek-kiralynoje-elvarazsolta-a-kozonseget-1772028; További cikk + fotó Lakner-Bognár Andrásról [/url]
2024 smaragd 2016-06-08 15:13:17
Berlin, Konzerthaus 8.6.2016 Berliner Sibelius-Orchester Dirigent: Stanley Dodds Franz Schmidt: Symphonie Nr. 4 C-Dur [url]http://www.konzerthaus.de/en/programm/berliner-sibelius-orchester-stanley-dodds-anna-smith/1112;a koncert műsora[/url]
Berlin, Konzerthaus 8.6.2016 Berliner Sibelius-Orchester Dirigent: Stanley Dodds Franz Schmidt: Symphonie Nr. 4 C-Dur [url]http://www.konzerthaus.de/en/programm/berliner-sibelius-orchester-stanley-dodds-anna-smith/1112;a koncert műsora[/url]
2023 Ardelao 2016-06-08 11:01:11
[url] http://diepresse.com/home/kultur/klassik/4825602/Musikverein-Konzerthaus_Todliche-Gewalten-noble-Trauer; Tödliche Gewalten, noble Trauer [/url] Filharmonikus estek és matiné Semyon Bychkov vezényletével, Wagner és Enescu dalaival, Csajkovszkij Patetikus szimfóniájával és Franz Schmidttel. 2015.09.20. | 19:12 Walter Weidringer és Wilhelm Sinkovicz írása (Die Presse) (Részlet) „…………………………. Az első est az ötből A karmesteri emelvényen a 62 éves dirigenssel az élen,….. a Zeneegyletben újra jelentkeztek a Filharmonikusok. ……………………….. Wagner Wesendonck-dalai után Schmidt Második szimfóniája következett, a romantikus szimfónia gigantikus hattyúdala, amely a legfontosabb barokk és klasszikus formamintákat sajátos módon, mégegyszer mámorítóan szép dallammá szövi. A mesterségbeli tudás és az inspiráció megint tökéletes ötvözetet alkot, és a zenekar ….. a pokolian nehéz partitúrát úgy játssza, mintha az nem nem hevert volna parlagon három évtizeden át. Most már remélhető, hogy hamarosan újra találkozunk vele!“ Sajnos, ezt a felvételt nem találtam meg a yt-n, de helyette [url] https://www.youtube.com/watch?v=--u2UPLCaBU; itt Az Academy Symphony Orchestra adja elő Bychkov vezényletével F. Schmidt 2. szimfóniáját. [/url]
[url] http://diepresse.com/home/kultur/klassik/4825602/Musikverein-Konzerthaus_Todliche-Gewalten-noble-Trauer; Tödliche Gewalten, noble Trauer [/url] Filharmonikus estek és matiné Semyon Bychkov vezényletével, Wagner és Enescu dalaival, Csajkovszkij Patetikus szimfóniájával és Franz Schmidttel. 2015.09.20. | 19:12 Walter Weidringer és Wilhelm Sinkovicz írása (Die Presse) (Részlet) „…………………………. Az első est az ötből A karmesteri emelvényen a 62 éves dirigenssel az élen,….. a Zeneegyletben újra jelentkeztek a Filharmonikusok. ……………………….. Wagner Wesendonck-dalai után Schmidt Második szimfóniája következett, a romantikus szimfónia gigantikus hattyúdala, amely a legfontosabb barokk és klasszikus formamintákat sajátos módon, mégegyszer mámorítóan szép dallammá szövi. A mesterségbeli tudás és az inspiráció megint tökéletes ötvözetet alkot, és a zenekar ….. a pokolian nehéz partitúrát úgy játssza, mintha az nem nem hevert volna parlagon három évtizeden át. Most már remélhető, hogy hamarosan újra találkozunk vele!“ Sajnos, ezt a felvételt nem találtam meg a yt-n, de helyette [url] https://www.youtube.com/watch?v=--u2UPLCaBU; itt Az Academy Symphony Orchestra adja elő Bychkov vezényletével F. Schmidt 2. szimfóniáját. [/url]
2022 smaragd 2016-06-07 20:07:45
Neeme Järvi karmester mai születésnapja alkalmából az általa dirigált Franz Schmidt művek közül a 3. Szimfónia felvételét választottam ki: [url]https://youtu.be/YDgpb0H1L88;1. tétel[/url] [url]https://youtu.be/dUe4AZrMqoI;2. tétel[/url] [url]https://youtu.be/KfiNpNiJujY;3. tétel[/url] [url]https://youtu.be/rhDurzEbzg4;4. tétel[/url] [url]https://en.m.wikipedia.org/wiki/Neeme_J%C3%A4rvi ;Neeme Järvi karmester[/url]
Neeme Järvi karmester mai születésnapja alkalmából az általa dirigált Franz Schmidt művek közül a 3. Szimfónia felvételét választottam ki: [url]https://youtu.be/YDgpb0H1L88;1. tétel[/url] [url]https://youtu.be/dUe4AZrMqoI;2. tétel[/url] [url]https://youtu.be/KfiNpNiJujY;3. tétel[/url] [url]https://youtu.be/rhDurzEbzg4;4. tétel[/url] [url]https://en.m.wikipedia.org/wiki/Neeme_J%C3%A4rvi ;Neeme Järvi karmester[/url]
2021 Ardelao 2016-06-07 14:44:50 [Válasz erre: 1753 Ardelao 2016-04-27 01:56:15]
Még egy felvétel F. Schmidt Beethoven-variációiról: A zongoránál:[url] http://www.edel.com/audio/biografie/ragna-schirmer/;Ragna Schirmer. [/url] Vezényel: :[url] http://portraits.klassik.com/people/interview.cfm?KID=9217;Andrey Boreyko. [/url] Közreműködnek a [url] http://hamburgersymphoniker.de/bereich-orchester.htm;Hamburgi Szimfonikusok. [/url] A CD tartalma: Beethoven: Zongoraverseny, op. 61 (a hegedűverseny után) Schmidt: Zongorára és zenekarra írt, koncertszerű változatok egy Beethoven-témára (Az eredetileg bal kézre komponált zongorarész bemutatása itt kétkezes változatban történik.) Lemezkiadó: Berlin, DDD, 2003 Megjelent: 2004.10.15-én. „Négy nagy sikerű CD után Ragna Schirmer újonc befutott művésznővé vált. Az Echo-díj nyertese új CD-jén első zenekari felvételével most következetesen folytatja a sikerhez vezető utat. A Hamburgi Szimfonikusokkal - leendő vezető karmesterük, Andrey Boreyko irányítása alatt - a zongoraművésznő rendkívül érdekes műsort játszott felvételre: Beethoven hegedűversenyét zongorára és zenekarra írt, ritkán hallható feldolgozásban, valamint Franz Schmidt …… „Koncertszerű változatok egy Beethoven-témára“ c. művét. Ez Beethoven népszerű Tavaszi szonátájának az egyik témájához kapcsolódik, amely nem áll távol e zeneszerző hegedűversenyének a témájától. …………“ Recenziók "Ragna Schirmer mindkét hangversenyt tisztességesen adja elő. Schmidtnél különösen az osztott architektúrában mélyed el, és törekszik a jellegzetességek kiemelésére. Beethovennél észrevehető oldottsággal játszik, ugyanakkor kerül minden lazaságot. Andrey Boreyko karmester, akinek a pályája felvelé ível, nagyszerű kíséretet biztosít számára.“ [url] https://www.jpc.de/jpcng/classic/detail/-/art/Ragna-Schirmer-spielt-Klavierkonzerte/hnum/4257800;Meghallgatható, rövid részletek itt! [/url]
Még egy felvétel F. Schmidt Beethoven-variációiról: A zongoránál:[url] http://www.edel.com/audio/biografie/ragna-schirmer/;Ragna Schirmer. [/url] Vezényel: :[url] http://portraits.klassik.com/people/interview.cfm?KID=9217;Andrey Boreyko. [/url] Közreműködnek a [url] http://hamburgersymphoniker.de/bereich-orchester.htm;Hamburgi Szimfonikusok. [/url] A CD tartalma: Beethoven: Zongoraverseny, op. 61 (a hegedűverseny után) Schmidt: Zongorára és zenekarra írt, koncertszerű változatok egy Beethoven-témára (Az eredetileg bal kézre komponált zongorarész bemutatása itt kétkezes változatban történik.) Lemezkiadó: Berlin, DDD, 2003 Megjelent: 2004.10.15-én. „Négy nagy sikerű CD után Ragna Schirmer újonc befutott művésznővé vált. Az Echo-díj nyertese új CD-jén első zenekari felvételével most következetesen folytatja a sikerhez vezető utat. A Hamburgi Szimfonikusokkal - leendő vezető karmesterük, Andrey Boreyko irányítása alatt - a zongoraművésznő rendkívül érdekes műsort játszott felvételre: Beethoven hegedűversenyét zongorára és zenekarra írt, ritkán hallható feldolgozásban, valamint Franz Schmidt …… „Koncertszerű változatok egy Beethoven-témára“ c. művét. Ez Beethoven népszerű Tavaszi szonátájának az egyik témájához kapcsolódik, amely nem áll távol e zeneszerző hegedűversenyének a témájától. …………“ Recenziók "Ragna Schirmer mindkét hangversenyt tisztességesen adja elő. Schmidtnél különösen az osztott architektúrában mélyed el, és törekszik a jellegzetességek kiemelésére. Beethovennél észrevehető oldottsággal játszik, ugyanakkor kerül minden lazaságot. Andrey Boreyko karmester, akinek a pályája felvelé ível, nagyszerű kíséretet biztosít számára.“ [url] https://www.jpc.de/jpcng/classic/detail/-/art/Ragna-Schirmer-spielt-Klavierkonzerte/hnum/4257800;Meghallgatható, rövid részletek itt! [/url]
2020 smaragd 2016-06-06 21:57:10 [Válasz erre: 2013 smaragd 2016-06-04 09:29:39]
Wiener Symphoniker Rafael Frühbeck de Burgos Dirigent Franz Schmidt: Zwischenspiel aus der romantischen Oper "Notre Dame" [url]http://www.wienersymphoniker.at/archiv/konzert/pid/000000e9h58h0000ec1e;2. April 1994[/url]
Wiener Symphoniker Rafael Frühbeck de Burgos Dirigent Franz Schmidt: Zwischenspiel aus der romantischen Oper "Notre Dame" [url]http://www.wienersymphoniker.at/archiv/konzert/pid/000000e9h58h0000ec1e;2. April 1994[/url]
2019 Ardelao 2016-06-06 18:12:42 [Válasz erre: 2018 smaragd 2016-06-06 12:16:35]
Az általad feltett kérdés bennem is felmerült. Az eredeti szövegben a következő áll: „Schmidt hat es mehrfach verwertet.“, azaz: „Schmidt ezt többször felhasználta v. - a szó másik jelentésével – értékesítette.” Schmidt jelleméből fakadóan nem feltételezem, hogy többszörös anyagi előnyre kívánt szert tenni azzal, hogy az említett részleteket egyéb műveibe is beillesztette. Nem feltételezem, hogy annyira sietnie kellett az újabb szerzemény megírásával, hogy a határidő betartása végett nem volt más választása. Egy ilyen megoldás Rossini könnyed, bohém természetével összeegyeztethető lenne, hiszen ő némely nyitányát több operájába is „belopta”. Schmidt azonban nagyon alapos, önmagával szemben szigorú ember volt. Schmidtet illetően a Te feltételezésed tűnik igaznak. De valóban érdemes lenne kinyomozni az igazi okot. Talán - ha csak autentikus helyről nem kapunk választ -, valahol erre is találunk magyarázatot.
Az általad feltett kérdés bennem is felmerült. Az eredeti szövegben a következő áll: „Schmidt hat es mehrfach verwertet.“, azaz: „Schmidt ezt többször felhasználta v. - a szó másik jelentésével – értékesítette.” Schmidt jelleméből fakadóan nem feltételezem, hogy többszörös anyagi előnyre kívánt szert tenni azzal, hogy az említett részleteket egyéb műveibe is beillesztette. Nem feltételezem, hogy annyira sietnie kellett az újabb szerzemény megírásával, hogy a határidő betartása végett nem volt más választása. Egy ilyen megoldás Rossini könnyed, bohém természetével összeegyeztethető lenne, hiszen ő némely nyitányát több operájába is „belopta”. Schmidt azonban nagyon alapos, önmagával szemben szigorú ember volt. Schmidtet illetően a Te feltételezésed tűnik igaznak. De valóban érdemes lenne kinyomozni az igazi okot. Talán - ha csak autentikus helyről nem kapunk választ -, valahol erre is találunk magyarázatot.
2018 smaragd 2016-06-06 12:16:35 [Válasz erre: 908 smaragd 2015-11-06 06:36:42]
Franz Schmidt: "Phantasiestück für Klavier mit Orchesterbegleitung" című kompozíciója Norbert Tschulik 1972-ben megjelent könyvében az akkor még meg nem lelt ill. befejezetlen kéziratok között szerepelt, erről, a mű történetéről már korábban írtunk. Az alábbi újságcikk 908. sz. bejegyzésem párja, az akkori írás az ősbemutató rádióközvetítését eleveníti fel. Vajon mi késztette a zeneszerzőt 1925-ben arra, hogy fantáziadarabban dolgozza fel, emelje ki a "Notre Dame" közkedvelt zenei motívumait? Feltételezem, hogy zenei célok, gondolom, hogy fontosnak tartotta az ismertté vált motívumokat zenei tartalmuk miatt megmenteni, átemelni a koncert pódiumra. Szívesen meghallgatnám vagy olvasnám, hogy mi a véleménye erről egy magyar zenekutató tudósnak. Talán sor kerül erre is, mert ami késik, nem múlik. A fantáziadarabot itt meghallgathatjuk: [url]https://youtu.be/lY7I3wIYzug;YT[/url]
Franz Schmidt: "Phantasiestück für Klavier mit Orchesterbegleitung" című kompozíciója Norbert Tschulik 1972-ben megjelent könyvében az akkor még meg nem lelt ill. befejezetlen kéziratok között szerepelt, erről, a mű történetéről már korábban írtunk. Az alábbi újságcikk 908. sz. bejegyzésem párja, az akkori írás az ősbemutató rádióközvetítését eleveníti fel. Vajon mi késztette a zeneszerzőt 1925-ben arra, hogy fantáziadarabban dolgozza fel, emelje ki a "Notre Dame" közkedvelt zenei motívumait? Feltételezem, hogy zenei célok, gondolom, hogy fontosnak tartotta az ismertté vált motívumokat zenei tartalmuk miatt megmenteni, átemelni a koncert pódiumra. Szívesen meghallgatnám vagy olvasnám, hogy mi a véleménye erről egy magyar zenekutató tudósnak. Talán sor kerül erre is, mert ami késik, nem múlik. A fantáziadarabot itt meghallgathatjuk: [url]https://youtu.be/lY7I3wIYzug;YT[/url]
2017 Ardelao 2016-06-06 08:36:43
[url] http://diepresse.com/kultur/klassik/1474709/Ein-letztes-Geschenk-zum-Jubilaeum-des-Wiener-Musikvereins; Utolsó ajándék a Bécsi Zeneegylet jubileumára [/url] Jasminka Stancul és a Bécsi Szimfonikusok Schmidtet adnak elő Luisi vezényletével 2013.11.10. (Die Presse) „Még egy utolsó ősbemutató: A Zenebarátok Társasága 200. születésnapjának a megünnepléséhez számos újdonság sorakozott fel. Sok prominens kortárs járult hozzá zenéjével a két játékidő tartamára kiterjesztett ünnepséghez. Volt, amely időre elkészült, volt, amely túlságosan későn érkezett, akárcsak a valós életben. Azt, persze, hogy azon zeneszerzők szerzeményei között, akiknek a műveit alkotójuk életében gyakran mutatták be elsőként az Arany teremben, akad-e olyan, amelyet még sohasem adtak elő, nem lehetet megjósolni. De mégis megtörtént e szerencsés eset. A Zeneegylet és annak Énekegylete rendszeresen karban tartja Schmidt oratóriumát, „A hétpecsétes könyvet. E mester műveinek a katalógusában azonban a legnépszerűbb darab mégis csak a „Notre Dame” c. opera Közjátéka marad. Ezt Schmidt több alkalommal is felhasználta. A szimfonikus hangversenyeken gyakran szerepel az Intermezzo és a „Karneváli zene”, amelyek – fordított sorrendben – az első két tételét képezik egy zongoraversenynek is, amelynek szellemes rondó fináléja az első felvonás első jelenetéhez írt zenéből áll.”
[url] http://diepresse.com/kultur/klassik/1474709/Ein-letztes-Geschenk-zum-Jubilaeum-des-Wiener-Musikvereins; Utolsó ajándék a Bécsi Zeneegylet jubileumára [/url] Jasminka Stancul és a Bécsi Szimfonikusok Schmidtet adnak elő Luisi vezényletével 2013.11.10. (Die Presse) „Még egy utolsó ősbemutató: A Zenebarátok Társasága 200. születésnapjának a megünnepléséhez számos újdonság sorakozott fel. Sok prominens kortárs járult hozzá zenéjével a két játékidő tartamára kiterjesztett ünnepséghez. Volt, amely időre elkészült, volt, amely túlságosan későn érkezett, akárcsak a valós életben. Azt, persze, hogy azon zeneszerzők szerzeményei között, akiknek a műveit alkotójuk életében gyakran mutatták be elsőként az Arany teremben, akad-e olyan, amelyet még sohasem adtak elő, nem lehetet megjósolni. De mégis megtörtént e szerencsés eset. A Zeneegylet és annak Énekegylete rendszeresen karban tartja Schmidt oratóriumát, „A hétpecsétes könyvet. E mester műveinek a katalógusában azonban a legnépszerűbb darab mégis csak a „Notre Dame” c. opera Közjátéka marad. Ezt Schmidt több alkalommal is felhasználta. A szimfonikus hangversenyeken gyakran szerepel az Intermezzo és a „Karneváli zene”, amelyek – fordított sorrendben – az első két tételét képezik egy zongoraversenynek is, amelynek szellemes rondó fináléja az első felvonás első jelenetéhez írt zenéből áll.”
2016 smaragd 2016-06-05 15:22:35 [Válasz erre: 899 smaragd 2015-11-03 05:41:24]
És így is lett, - ahogy a 2015. számú bejegyzésben áll - 2015 őszén Semyon Bychkov karmester Salzburgban, Londonban, Bécsben és Linzben vezényelte a Wiener Philharmoniker zenekart, ezeken a koncerteken Franz Schmidt 2. Szimfóniáját játszották.
És így is lett, - ahogy a 2015. számú bejegyzésben áll - 2015 őszén Semyon Bychkov karmester Salzburgban, Londonban, Bécsben és Linzben vezényelte a Wiener Philharmoniker zenekart, ezeken a koncerteken Franz Schmidt 2. Szimfóniáját játszották.
2015 Ardelao 2016-06-05 04:38:04
[url] http://diepresse.com/home/kultur/klassik/4626231/Wiener-Philharmoniker_Eine-sanfte-Kurskorrektur; Bécsi Filharmonikusok: "Szelíd menetirány-módosítás“ [/url] Andreas Großbauer és Harald Krumpöck, a Bécsi Filharmonikusoknak a szezon kezdete óta hivatalban lévő menedzser duója először szólalt meg, és válaszolt. 2014.12.23. | 18:25 | Wilhelm Sinkovicz (Die Presse) „Az első hetek nagyon stresszesek voltak.“ – ismeri be Andreas Großbauer és Harald Krumpöck Helmut Zehetner alelnökkel együtt. Nemcsak azért, mert az intendások, menedzserek és a média képviselői meg akarták ismerni az új urakat. Az Állami Operában szinte közvetlenül a zenekar új vezetésének a hivatalba lépése után verték nagydobra a hírt: Franz Welser-Möst lemondott főzeneigazgatói állásáról, és mindennemű vezetői tevékenységéről. Ez a filharmonikusokat annyiban érinti, hogy ők kenyérkereső hivatásukként alkotják az Állami Opera zenekarát. De Großbauer hangsúlyozza, hogy az együttműködés Dominique Meyerrel, az Állami Opera igazgatójával a lehető legjobban funkcionál. Emellett, állítólag, az ex-„generál“ valamennyi terminusára találtak neves helyetteseket. A riadó tehát régen lefújva. A hangversenyek programjait a filharmonikusok amúgy is a karmesterekkel közösen alakítják ki, akiket – akárcsak igazgatótanácsukat – demokratikusan választanak meg. Mindketten különösen előnyösnek találják a tényt, “hogy zenészekként most a műsorokról is tárgyalhatunk a karmesterekkel.” “Első eredmények: Semyon Bychkovval lándzsát fogunk törni Schmidt mellett, hiszen ő a filharmonikusok soraiból került ki: A Második szimfónia nemcsak a Salzburgi Ünnepi Játékokon, hanem a londoni „Proms“-nál is hallható lesz, és CD- felvétel készül belőle. Megünnepeljük Odzava Szeidzsi 80.születésnapját. Már gondolkodunk Zubin Mehta születésnapjáról is, amelyet 2016-ban fog betölteni. Az izgalmas beszélgetések természetesen elsősorban a következő és az azt követő szezonokról szólnak, mivel tervezői munkát vállaltunk, amely már előrehaladott stádiumban van. Olyan ez, mint egy óceánjáró esetében. Ha az ember a kormány mögé áll, azt nem rángatja vademberként ide-oda, hanem szelíd útirány-módosításokat végez ahhoz, hogy sokáig tarthassa a helyes irányt.“ Apropó! A közelmúltban, a saját köreinkben is gyakran elhangzott kritika, amely szerint a filharmonikusok talán kissé túlzottan képviseltetik magukat a hangversenyek világában, bizonyára az igazgatóság megválasztásában is szerepet játszott: „Igaz, hogy elértünk egy plafont. Biztosan nem lesz több hangverseny-terminus, több utazás. Másrészt megvan a jó oldala annak, ha a zenekar úgymond állandóan edzésben marad. A kollégák maguknak elsősorban azt kívánják, hogy a minőséget tartsák szem előtt.“
[url] http://diepresse.com/home/kultur/klassik/4626231/Wiener-Philharmoniker_Eine-sanfte-Kurskorrektur; Bécsi Filharmonikusok: "Szelíd menetirány-módosítás“ [/url] Andreas Großbauer és Harald Krumpöck, a Bécsi Filharmonikusoknak a szezon kezdete óta hivatalban lévő menedzser duója először szólalt meg, és válaszolt. 2014.12.23. | 18:25 | Wilhelm Sinkovicz (Die Presse) „Az első hetek nagyon stresszesek voltak.“ – ismeri be Andreas Großbauer és Harald Krumpöck Helmut Zehetner alelnökkel együtt. Nemcsak azért, mert az intendások, menedzserek és a média képviselői meg akarták ismerni az új urakat. Az Állami Operában szinte közvetlenül a zenekar új vezetésének a hivatalba lépése után verték nagydobra a hírt: Franz Welser-Möst lemondott főzeneigazgatói állásáról, és mindennemű vezetői tevékenységéről. Ez a filharmonikusokat annyiban érinti, hogy ők kenyérkereső hivatásukként alkotják az Állami Opera zenekarát. De Großbauer hangsúlyozza, hogy az együttműködés Dominique Meyerrel, az Állami Opera igazgatójával a lehető legjobban funkcionál. Emellett, állítólag, az ex-„generál“ valamennyi terminusára találtak neves helyetteseket. A riadó tehát régen lefújva. A hangversenyek programjait a filharmonikusok amúgy is a karmesterekkel közösen alakítják ki, akiket – akárcsak igazgatótanácsukat – demokratikusan választanak meg. Mindketten különösen előnyösnek találják a tényt, “hogy zenészekként most a műsorokról is tárgyalhatunk a karmesterekkel.” “Első eredmények: Semyon Bychkovval lándzsát fogunk törni Schmidt mellett, hiszen ő a filharmonikusok soraiból került ki: A Második szimfónia nemcsak a Salzburgi Ünnepi Játékokon, hanem a londoni „Proms“-nál is hallható lesz, és CD- felvétel készül belőle. Megünnepeljük Odzava Szeidzsi 80.születésnapját. Már gondolkodunk Zubin Mehta születésnapjáról is, amelyet 2016-ban fog betölteni. Az izgalmas beszélgetések természetesen elsősorban a következő és az azt követő szezonokról szólnak, mivel tervezői munkát vállaltunk, amely már előrehaladott stádiumban van. Olyan ez, mint egy óceánjáró esetében. Ha az ember a kormány mögé áll, azt nem rángatja vademberként ide-oda, hanem szelíd útirány-módosításokat végez ahhoz, hogy sokáig tarthassa a helyes irányt.“ Apropó! A közelmúltban, a saját köreinkben is gyakran elhangzott kritika, amely szerint a filharmonikusok talán kissé túlzottan képviseltetik magukat a hangversenyek világában, bizonyára az igazgatóság megválasztásában is szerepet játszott: „Igaz, hogy elértünk egy plafont. Biztosan nem lesz több hangverseny-terminus, több utazás. Másrészt megvan a jó oldala annak, ha a zenekar úgymond állandóan edzésben marad. A kollégák maguknak elsősorban azt kívánják, hogy a minőséget tartsák szem előtt.“
2014 smaragd 2016-06-04 15:54:25
Franz Schmidt: "Notre Dame" Oper (1902-1904) [url]https://youtu.be/hOuAWBq-Zrw;részlet[/url]
Franz Schmidt: "Notre Dame" Oper (1902-1904) [url]https://youtu.be/hOuAWBq-Zrw;részlet[/url]
2013 smaragd 2016-06-04 09:29:39 [Válasz erre: 2006 smaragd 2016-06-03 05:02:43]
Wiener Symphoniker Gerd Albrecht Dirigent Stefan Vladar Klavier Franz Schmidt:Konzert für Klavier und Orchester [url]http://www.wienersymphoniker.at/archiv/konzert/pid/000000e9h58h0000ebe3;4. Februar 1989[/url]
Wiener Symphoniker Gerd Albrecht Dirigent Stefan Vladar Klavier Franz Schmidt:Konzert für Klavier und Orchester [url]http://www.wienersymphoniker.at/archiv/konzert/pid/000000e9h58h0000ebe3;4. Februar 1989[/url]
2012 Ardelao 2016-06-04 08:07:45 [Válasz erre: 2011 Ardelao 2016-06-04 08:04:55]
Ki tudja, mi működik a tudat alatt ..... Helyesen "Gerd Albrecht".
Ki tudja, mi működik a tudat alatt ..... Helyesen "Gerd Albrecht".
2011 Ardelao 2016-06-04 08:04:55 [Válasz erre: 2006 smaragd 2016-06-03 05:02:43]
Ha már F. Schmidt zongorára és zenekarra írt Esz-dúr hangversenyét nem sikerült Geld Albrecht vezényletével bemutatni, álljon itt egy cikk az időközben elhunyt karmesternek egy másik előadásáról: [url] http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/buehne-und-konzert/notre-dame-in-dresden-schickt-dieses-weib-auf-den-elektrischen-stuhl-1969299.html; A „Notre Dame” Drezdában [/url] JULIA SPINOLA írása, 2010.04.20. (Kivonat) „…………………. Franz Schmidt nem túlságosan ismert operája, a „Notre Dame”, csodálatos zene, azonban a Victor Hugo regényére támaszkodó librettó absztruzitásától szenved. Drezdában Gerd Albrecht és Günther Krämer menti meg e művet a színpad számára. ………………….. A „Notre Dame” c. opera első felvonásának érzékien áradó ………… Intermezzóját már szinte mindenki hallotta valamikor. Hasonló kedveltségnek örvend, mint Mahler Ötödik szimfóniájából az Adagietto, amelyet hosszú ideig Visconti „Halál Velencében” c. filmjének a zenéjével azonosítottak: ……………….. Magát az operát azonban, amelynek ősbemutatóját 1914-ben, Bécsben tartották, …. alig ismeri valaki. Ennek megvan az oka. Noha …. Schmidt, aki sokáig játszott csellistaként Mahler alatt a Bécsi Udvari Operánál, és ott sok csodálatos zenét komponált, stílusát tekintve valahol Brahms, Wagner és Lehár között foglalt helyet, de kitűnt ihletett dallamaival, …… és a zenekar briliáns kezelésével. …………Leopold Wilk és Franz Schmidt librettójának Victor Hugo ….. regényéhez szorosan kötődő cselekménye azonban …… klisét klisére halmoz. Hugo von Hofmannsthal kritikája, amely szerint a cselekmény „ostoba” és „abszurd”, az Esmeralda sorsáról szóló melodrámára nézve még szelíd, és Mahler verdiktje sem hagyható figyelmen kívül, az, hogy a műből hiányolja a „nagy gondolatokat”. A drezdai Semperoperben Günther Krämer és Geld Albrecht produkciójának most mégis sikerült a bravúr, hogy okos rövidítések, a katarzishoz ügyesen közelítő rendezés és ámulatba ejtő varázslat révén e művet a süllyesztőből kiemelje, talpra állítsa, és - ily módon - a színpad számára megmentse. Madonna a a bitófán (E részben e cikk szerzője az opera cselekményét elemzi.) Az éljenzéstől meglepődve …………………. (Esmeraldát) Camilla Nylund ……………alakítja, …. hűvös, e szerep minden követelményét ragyogóan teljesítő szopránjával. ………….. Archidiakon szerepére Markus Butter hangja megfelelő. Ellenben nem túlzottan meggyőző Robert Gambill énekesi teljesítménye (Phoebus …..) ….... . Jan-Hendrik Rootering karakteres Quasimodo….. A sok taps, amelyet a Gerd Albrecht vezényelte, bámulatos árnyaltsággal játszó Állami Zenekar kapott, valamint az éljenzés a rendező csapatot láthatóan meglepte .” [url] https://en.wikipedia.org/wiki/Gerd_Albrecht; Gerd Albrecht [/url] [url] http://www.deutscheoperberlin.de/de_DE/ensemble/guenter-kraemer.13250#; Günther Krämer [/url] [url] http://www.camillanylund.com/; Camilla Nylud [/url] [url] http://www.ia-ac.com/MarkusButter; Markus Butter [/url] [url] http://www.deutscheoperberlin.de/en_EN/ensemble/robert-gambill.19067#; Robert Gambill [/url] [url] http://www.ungerartists.com/page26/page12/index.html; Jan-Hendrik Rootering [/url]
Ha már F. Schmidt zongorára és zenekarra írt Esz-dúr hangversenyét nem sikerült Geld Albrecht vezényletével bemutatni, álljon itt egy cikk az időközben elhunyt karmesternek egy másik előadásáról: [url] http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/buehne-und-konzert/notre-dame-in-dresden-schickt-dieses-weib-auf-den-elektrischen-stuhl-1969299.html; A „Notre Dame” Drezdában [/url] JULIA SPINOLA írása, 2010.04.20. (Kivonat) „…………………. Franz Schmidt nem túlságosan ismert operája, a „Notre Dame”, csodálatos zene, azonban a Victor Hugo regényére támaszkodó librettó absztruzitásától szenved. Drezdában Gerd Albrecht és Günther Krämer menti meg e művet a színpad számára. ………………….. A „Notre Dame” c. opera első felvonásának érzékien áradó ………… Intermezzóját már szinte mindenki hallotta valamikor. Hasonló kedveltségnek örvend, mint Mahler Ötödik szimfóniájából az Adagietto, amelyet hosszú ideig Visconti „Halál Velencében” c. filmjének a zenéjével azonosítottak: ……………….. Magát az operát azonban, amelynek ősbemutatóját 1914-ben, Bécsben tartották, …. alig ismeri valaki. Ennek megvan az oka. Noha …. Schmidt, aki sokáig játszott csellistaként Mahler alatt a Bécsi Udvari Operánál, és ott sok csodálatos zenét komponált, stílusát tekintve valahol Brahms, Wagner és Lehár között foglalt helyet, de kitűnt ihletett dallamaival, …… és a zenekar briliáns kezelésével. …………Leopold Wilk és Franz Schmidt librettójának Victor Hugo ….. regényéhez szorosan kötődő cselekménye azonban …… klisét klisére halmoz. Hugo von Hofmannsthal kritikája, amely szerint a cselekmény „ostoba” és „abszurd”, az Esmeralda sorsáról szóló melodrámára nézve még szelíd, és Mahler verdiktje sem hagyható figyelmen kívül, az, hogy a műből hiányolja a „nagy gondolatokat”. A drezdai Semperoperben Günther Krämer és Geld Albrecht produkciójának most mégis sikerült a bravúr, hogy okos rövidítések, a katarzishoz ügyesen közelítő rendezés és ámulatba ejtő varázslat révén e művet a süllyesztőből kiemelje, talpra állítsa, és - ily módon - a színpad számára megmentse. Madonna a a bitófán (E részben e cikk szerzője az opera cselekményét elemzi.) Az éljenzéstől meglepődve …………………. (Esmeraldát) Camilla Nylund ……………alakítja, …. hűvös, e szerep minden követelményét ragyogóan teljesítő szopránjával. ………….. Archidiakon szerepére Markus Butter hangja megfelelő. Ellenben nem túlzottan meggyőző Robert Gambill énekesi teljesítménye (Phoebus …..) ….... . Jan-Hendrik Rootering karakteres Quasimodo….. A sok taps, amelyet a Gerd Albrecht vezényelte, bámulatos árnyaltsággal játszó Állami Zenekar kapott, valamint az éljenzés a rendező csapatot láthatóan meglepte .” [url] https://en.wikipedia.org/wiki/Gerd_Albrecht; Gerd Albrecht [/url] [url] http://www.deutscheoperberlin.de/de_DE/ensemble/guenter-kraemer.13250#; Günther Krämer [/url] [url] http://www.camillanylund.com/; Camilla Nylud [/url] [url] http://www.ia-ac.com/MarkusButter; Markus Butter [/url] [url] http://www.deutscheoperberlin.de/en_EN/ensemble/robert-gambill.19067#; Robert Gambill [/url] [url] http://www.ungerartists.com/page26/page12/index.html; Jan-Hendrik Rootering [/url]
2009 Ardelao 2016-06-03 11:12:13 [Válasz erre: 2008 Ardelao 2016-06-03 11:11:09]
Javítás: "Gerd Albrecht"
Javítás: "Gerd Albrecht"
2008 Ardelao 2016-06-03 11:11:09 [Válasz erre: 2006 smaragd 2016-06-03 05:02:43]
Gerd Abrecht karmesterrel a yt-n, sajnos, nem található meg Schmidt e műve, de álljon itt teljes egészében Rajter Lajos vezényletével Schmidt zongorára és zenekarra írt Esz-dúr hangversenye: [url] https://www.youtube.com/watch?v=6pvyDFT3AX4; Franz Schmidt: Esz-dúr hangverseny zongorára és zenekarra – 1. tétel, 1. rész [/url] [url] https://www.youtube.com/watch?v=_aRdlgSUxqU; Franz Schmidt: Esz-dúr hangverseny zongorára és zenekarra – 1. tétel, 2. rész [/url] [url] https://www.youtube.com/watch?v=BgXE-60by_c; Franz Schmidt: Esz-dúr hangverseny zongorára és zenekarra – 2. tétel [/url] [url] https://www.youtube.com/watch?v=VC68XoAok4I; Franz Schmidt: Esz-dúr hangverseny zongorára és zenekarra – 3. tétel [/url]
Gerd Abrecht karmesterrel a yt-n, sajnos, nem található meg Schmidt e műve, de álljon itt teljes egészében Rajter Lajos vezényletével Schmidt zongorára és zenekarra írt Esz-dúr hangversenye: [url] https://www.youtube.com/watch?v=6pvyDFT3AX4; Franz Schmidt: Esz-dúr hangverseny zongorára és zenekarra – 1. tétel, 1. rész [/url] [url] https://www.youtube.com/watch?v=_aRdlgSUxqU; Franz Schmidt: Esz-dúr hangverseny zongorára és zenekarra – 1. tétel, 2. rész [/url] [url] https://www.youtube.com/watch?v=BgXE-60by_c; Franz Schmidt: Esz-dúr hangverseny zongorára és zenekarra – 2. tétel [/url] [url] https://www.youtube.com/watch?v=VC68XoAok4I; Franz Schmidt: Esz-dúr hangverseny zongorára és zenekarra – 3. tétel [/url]
2007 Ardelao 2016-06-03 08:35:06
[url] http://www.allmusic.com/album/release/franz-schmidt-symphonie-no-4-variationen-%C3%BCber-ein-husarenlied-mr0002144198; F. Schmidt 4. Szimfóniájának és a Változatok egy huszárdalra c. művének a felvételéről – Vezényel: Franz Welser-Möst [/url] James Leonard recenziója „Nem állítható, hogy a fele rossz, de csak félig jó; a 4. Szimfóniának és a Variációk egy huszárdalra c. műnek a felvétele Franz Welser-Mösttel és a Londoni Filharmonikusokkal a vártnál jobb, de nem olyan jó, mint amilyen lehetne. A legrosszabb az, hogy Welser-Möstnél a 4. szimfónia túl gyors, túl könnyed, és túlságosan ügyetlen – a nyitó résznek „allegro molto moderato”-nak kellene lennie, nem pedig „allegro con brion”-nak, ahogyan azt Welser-Möst vezényli; a scherzo tételnek káoszba kellene zuhannia, nem pedig reszketegen a Welser-Möst felfogása szerinti semmibe tántorognia; és a záró tétel végének visszhangoznia kellene a hiányt, ahelyett, hogy erejét fokozatosan veszítve egyszerűen eltűnne Welser-Möst visszhang-kamrájában. A legjobban Welser-Möstnél a 4. Szimfónia mélyen megindító, középső, lassú tétele sikerült, a rettenetes gyászt kifejező rész, és Welser-Möst gyászzenéje a legszörnyűbb fájdalom intenzitásával szól. A Huszár variációkat pedig Welser-Möst teljes egészében úgy tálalja, hogy azok feltehetően e mű szerkezetileg leghathatósabb és érzelmileg legmeggyőzőbb valaha felvett előadását képezik. A Londoni Filharmonikusok több, mint elegendő erővel játszanak, még ha néhol nélkülözik is a teljes pontosságot. Míg Schmidt 4. Szimfóniájának vannak a világon Welser- Mösténél jobb felvételei is, Huszár variációit bárkinek, aki rajong a nagyon kései német romantikus zene iránt, igencsak érdemes meghallgatnia.”
[url] http://www.allmusic.com/album/release/franz-schmidt-symphonie-no-4-variationen-%C3%BCber-ein-husarenlied-mr0002144198; F. Schmidt 4. Szimfóniájának és a Változatok egy huszárdalra c. művének a felvételéről – Vezényel: Franz Welser-Möst [/url] James Leonard recenziója „Nem állítható, hogy a fele rossz, de csak félig jó; a 4. Szimfóniának és a Variációk egy huszárdalra c. műnek a felvétele Franz Welser-Mösttel és a Londoni Filharmonikusokkal a vártnál jobb, de nem olyan jó, mint amilyen lehetne. A legrosszabb az, hogy Welser-Möstnél a 4. szimfónia túl gyors, túl könnyed, és túlságosan ügyetlen – a nyitó résznek „allegro molto moderato”-nak kellene lennie, nem pedig „allegro con brion”-nak, ahogyan azt Welser-Möst vezényli; a scherzo tételnek káoszba kellene zuhannia, nem pedig reszketegen a Welser-Möst felfogása szerinti semmibe tántorognia; és a záró tétel végének visszhangoznia kellene a hiányt, ahelyett, hogy erejét fokozatosan veszítve egyszerűen eltűnne Welser-Möst visszhang-kamrájában. A legjobban Welser-Möstnél a 4. Szimfónia mélyen megindító, középső, lassú tétele sikerült, a rettenetes gyászt kifejező rész, és Welser-Möst gyászzenéje a legszörnyűbb fájdalom intenzitásával szól. A Huszár variációkat pedig Welser-Möst teljes egészében úgy tálalja, hogy azok feltehetően e mű szerkezetileg leghathatósabb és érzelmileg legmeggyőzőbb valaha felvett előadását képezik. A Londoni Filharmonikusok több, mint elegendő erővel játszanak, még ha néhol nélkülözik is a teljes pontosságot. Míg Schmidt 4. Szimfóniájának vannak a világon Welser- Mösténél jobb felvételei is, Huszár variációit bárkinek, aki rajong a nagyon kései német romantikus zene iránt, igencsak érdemes meghallgatnia.”
2006 smaragd 2016-06-03 05:02:43 [Válasz erre: 1998 smaragd 2016-06-01 11:21:32]
Wiener Symphoniker Gerd Albrecht Dirigent Stefan Vladar Klavier Franz Schmidt: Konzert für Klavier und Orchester [url]http://www.wienersymphoniker.at/archiv/konzert/pid/000000e9h58h0000ebe5;3.Februar 1989[/url]
Wiener Symphoniker Gerd Albrecht Dirigent Stefan Vladar Klavier Franz Schmidt: Konzert für Klavier und Orchester [url]http://www.wienersymphoniker.at/archiv/konzert/pid/000000e9h58h0000ebe5;3.Februar 1989[/url]
2005 smaragd 2016-06-02 19:14:08 [Válasz erre: 283 smaragd 2015-07-03 12:24:38]
Annak idején reméltem, hogy majd még részleteket fogunk megismerni az emlékhangversennyel kapcsolatosan, és íme: lsd. az előző bejegyzést,a Fuga Solemnis ősbemutatója.
Annak idején reméltem, hogy majd még részleteket fogunk megismerni az emlékhangversennyel kapcsolatosan, és íme: lsd. az előző bejegyzést,a Fuga Solemnis ősbemutatója.
2004 Ardelao 2016-06-02 10:12:34
[url] http://www.orgelwettbewerb.at/Franz-Schmidt-OrganCompetition/Fuga_Solemnis.html; 6. Franz Schmidt Orgonaverseny 2016.09.24-én - Schmidt: Fuga solemnis [/url] orgonára, 6 trombitára, 6 kürtre, 3 harsonára, basszustubára, üstdobra és tam-tam dobra „Fuga solemnis“-ét Franz Schmidt a rádió bécsi közvetítő terme orgonájának a felavatása alkalmából komponálta. Az autográfiában a következő feljegyzés áll: „Perchtoldsdorf, 1937. szept. 9.“. A Fuga solemnis Schmidts utolsó monumentális, orgonára írt fúga műve, amely - megjelenése alkalmának megfelelően - 16 rézfúvós, üstdobok és tam-tam dob … bevonásával válik kolosszális hangzásúvá. E hatalmas orgonaművét Schmidt sohasem hallhatta, mert az annak ősbemutatójára tervezett időpontot a politikai események miatt 1939. március 19.-re kellett elhalasztani, amikor Schmidt már 5 hete halott volt (1939. feburár 11.). E művet a Bécsi Zeneegylet Arany termében, egy Franz Schmidt Emlékhangverseny keretében mutatták be először. E „Fúga“ kettős fúga, amely két, közel azonos hosszúságú formarészre tagolódik: az első rész egy terjedelmes orgonaszóló, amelyben – hasonlóan, mint J. S. Bachnak „A fúga művészete“ c. variációs ciklusában - két fúgatéma variálódik és fonódik össze a negyedik verzióban egy rendkívül ügyes, kontrapunktikus szerkezetté (háromszoros ellenpont),…..“ ……….. „4. A díjazottak hangversenyén az egész mű bemutatásra kerül. ……..“ Noha az alábbi felvételhez (Anders Johnsson; Vassily Sinaisky: Malmö Symphony Orchestra) fűzött kommentár írója Franz Schmidtet „német” zeneszerzőként tünteti fel (feltehetően Helmut Schmidt, egykori német szövetségi kancellár zenei munkásságára gondolt /? :-( / ), a zene mégis csak a mi magyar osztrák Schmidtünké: [url] https://www.youtube.com/watch?v=hfgxRNt4c0A; Fuga solemnis [/url]
[url] http://www.orgelwettbewerb.at/Franz-Schmidt-OrganCompetition/Fuga_Solemnis.html; 6. Franz Schmidt Orgonaverseny 2016.09.24-én - Schmidt: Fuga solemnis [/url] orgonára, 6 trombitára, 6 kürtre, 3 harsonára, basszustubára, üstdobra és tam-tam dobra „Fuga solemnis“-ét Franz Schmidt a rádió bécsi közvetítő terme orgonájának a felavatása alkalmából komponálta. Az autográfiában a következő feljegyzés áll: „Perchtoldsdorf, 1937. szept. 9.“. A Fuga solemnis Schmidts utolsó monumentális, orgonára írt fúga műve, amely - megjelenése alkalmának megfelelően - 16 rézfúvós, üstdobok és tam-tam dob … bevonásával válik kolosszális hangzásúvá. E hatalmas orgonaművét Schmidt sohasem hallhatta, mert az annak ősbemutatójára tervezett időpontot a politikai események miatt 1939. március 19.-re kellett elhalasztani, amikor Schmidt már 5 hete halott volt (1939. feburár 11.). E művet a Bécsi Zeneegylet Arany termében, egy Franz Schmidt Emlékhangverseny keretében mutatták be először. E „Fúga“ kettős fúga, amely két, közel azonos hosszúságú formarészre tagolódik: az első rész egy terjedelmes orgonaszóló, amelyben – hasonlóan, mint J. S. Bachnak „A fúga művészete“ c. variációs ciklusában - két fúgatéma variálódik és fonódik össze a negyedik verzióban egy rendkívül ügyes, kontrapunktikus szerkezetté (háromszoros ellenpont),…..“ ……….. „4. A díjazottak hangversenyén az egész mű bemutatásra kerül. ……..“ Noha az alábbi felvételhez (Anders Johnsson; Vassily Sinaisky: Malmö Symphony Orchestra) fűzött kommentár írója Franz Schmidtet „német” zeneszerzőként tünteti fel (feltehetően Helmut Schmidt, egykori német szövetségi kancellár zenei munkásságára gondolt /? :-( / ), a zene mégis csak a mi magyar osztrák Schmidtünké: [url] https://www.youtube.com/watch?v=hfgxRNt4c0A; Fuga solemnis [/url]
2003 smaragd 2016-06-01 21:17:03 [Válasz erre: 1998 smaragd 2016-06-01 11:21:32]
Franz Schmidt: Konzert für Klavier und Orchester Es-Dur [url]http://www.universaledition.com/Konzert-Franz-Schmidt/komponisten-und-werke/komponist/647/werk/3203 ;részlet[/url]
Franz Schmidt: Konzert für Klavier und Orchester Es-Dur [url]http://www.universaledition.com/Konzert-Franz-Schmidt/komponisten-und-werke/komponist/647/werk/3203 ;részlet[/url]
2002 smaragd 2016-06-01 13:06:35 [Válasz erre: 2001 smaragd 2016-06-01 13:05:06]
[url]http://www.stefanvladar.com/info/biografie/;Stefan Vladar zongoraművész[/url]
[url]http://www.stefanvladar.com/info/biografie/;Stefan Vladar zongoraművész[/url]
2001 smaragd 2016-06-01 13:05:06 [Válasz erre: 1997 smaragd 2016-06-01 11:19:17]
[url]https://de.m.wikipedia.org/wiki/Gerd_Albrecht ;Gerd Albrecht karmester[/url]
[url]https://de.m.wikipedia.org/wiki/Gerd_Albrecht ;Gerd Albrecht karmester[/url]