Bejelentkezés Regisztráció

Eiffel Műhelyház


785 Búbánat 2023-01-09 17:38:51

Már az Újesztendőben, tegnap és új helyszínen folytatódott a Budapesti Operabarátok tagságának negyedévente megrendezésre kerülő Klubdélutánja: a korábbi Erkel Színházat felváltotta az Eiffel Műhelyház, itt is a Hevesi Sándor Háziszínpad.  Ez a terem ismerős lehet azoknak, akik az elmúlt évben követték az Opera online programjait, azokat nagyrészt itt vették fel (pl. A telefon c. előadásnak is otthont adott); próbaszínpadként is használható, operakeresztmetszetek, gyerekelőadások és kamarazenei produkciókra is alkalmas befogadó színtér.  A nézőtéren emelkedő léptékű széksorokban (öt) mintegy 130 fő foglalhatott helyet a kényelmes ülőhelyeken. A terem fűtött volt, a kinti ruhatár működött – mégis egyesek kabátban érkeztek... A közepes méretű terem baloldalán látjuk a Steinway zongorát, ugyancsak a közönséggel szemben, de a jobb oldalon egy kis asztalka van, körülötte négy szék várja az érkező vendégművészeket és a szerkesztő-műsorvezetőt. Kellékek: az asztalkán elhelyezett kézi mikrofonok, a közelben kis pulton ásványvizek és poharak. Közvetlenül a jobb oldali alsó széksor mellé telepítették a technikát (világítás, hang, erősítés), az azt kezelő műszaki munkatárs már a helyén volt, mikor a szállíngozó közönség a nyitáskor elfoglalta helyét érkezési sorrendben.

A meghirdetett idei első Klubdélután műsora a következő programpontokból állt:

SZINETÁR MIKLÓS ELNÖK ÚR KÖSZÖNTŐJE

KONCERT, BESZÉLGETÉS

„A SZÓ HATALMA”

BÁTKI-FAZEKAS ZOLTÁN
HÁBETLER ANDRÁS
KŐRÖSI ANDRÁS OPERAÉNEKESEK

II. BESZÉLGETŐS VENDÉGEK

BÁTORI ÉVA
GÉMES KATALIN OPERAÉNEKESEK
 
Zongorán közreműködik: BARTAL LÁSZLÓ

Szerkesztő, műsorvezető: ACZÉL ANDRÁS rendező

A nyitó- és zárszavak a Budapesti Operabarátok Egyesülete /Alapítvány/ ügyvezetője, Gémes Szilviáé. (Az egykori szoprán operaénekesünk közel két évtizede váltott, miután magánénekesi hivatását befejezte a művészpályán, ám továbbra is az OPERA kötelékében maradt, ahol más vonatkozásban bontakoztatja ki meglévő egyéb (alkotói-szervezői) képességeit, mindmáig tevékenyen, az Operabarátok örömére.)

Anélkül, hogy belebonyolódnék Aczél András rendező - itt mint moderátor - operaénekes-vendégeivel folytatott érdekes beszélgetéseinek témakörébe, a részletezés helyett csak érintem azokat és jelzem, amellett mit hallottunk szóban és énekhangban az érkezett énekművészeinktől.

Mindenekelőtt: nagy taps fogadta az elnöki minőségében jelen lévő és a tagságot köszöntő Szinetár Miklóst, aki korát meghazudtolva, jó egészségnek örvendve, tartott egy kis visszapillantást az elmúlt naptári év emlékezetes, az OPERÁ-ban és azon kívül, említésre érdemesnek tartott történésekre kitérve: Eiffel Műhelyház megnyitását követő új, funkcionális terek és termek fogadó- és működőképessé tétele; a mindennapi operaéletet megnehezítő, nehézkessé tevő belső tényezők, összefüggésben az országunkat is érzékenyen érintő külső hatások felől; az aggódásai,  bosszankodásai mellett át- és megélt örömei stb.)

A program szerinti első részben mindhárom énekes vendég bemutatkozott és röviden néhány tudnivalót megosztott magáról, a pályáról, a pályán elfoglalt helyükről, helyzetükről, (nem)ismertségük okairól,   az operai vezetés őket is érintő, megkülönböztető politikájáról. Egyébként inkább Hábetler András „vitte a szót”, szubjektív, de magvas gondolatai egyrészt a köré irányultak, hogy a művésznek nem elég csak énekelni tudnia, de mennyire fontos hogy akárcsak a színész, szóban, beszéd hangon is ki tudja magát fejezni a színpadon – ahol ezt a szerep amúgy is megköveteli, másrészt azt fejtegette, hogy vannak operaénekesek – ők hárman, akik most eljöttek a műsorba - , akikre kevéssé figyelnek oda, nincsenek reflektorfényben, nem keresi őket a média, így ismertségük tágabb körben a nulla közelében jár. Ő még szerencsésnek érzi magát, hogy megtalálja számítását mint aktívan praktizáló orvos. 

E gondolatokhoz csatlakozott Bátki-Fazekas Zoltán (bariton) és Kőrösi András (basszbariton)  magánénekesek is, akik tovább szőve a gondolatot sajnálatuknak adtak hangot, hogy már sok év óta nincs mögöttük „társulat” ami régen „védőhálót” nyújtott az oparaénekesnek.  Róluk is megtudtuk, sőt meggyőződtünk, hogy nemcsak énekben „jók”, de színészi, prózamondó képességük is vetekszik a színművészekével. Ugyanis mindhárman színészileg átélve előadtak - elszavaltak - rövidebb, hosszabb lélegzetű költeményeket.

Bátki-Fazekas amúgy civilben költő, dalszerző, magánénektanár – a felovasta saját, humoros versét, amit a még beszélni nem tudó, de a szavakat már rakosgató gyermekének „szavajárása” ihletett meg.Később elszavalta egy másik költeményét. 

Körösi András a Színház- és Filmművészeti Főiskolán végzett 1993-ban. Pályája folyamán főként prózai színházakban dolgozott, hosszan működött Kaposváron, de fellépett vendégszereplések alkalmával Pécsen, Kőszegen, Veszprémben, illetve Budapesten is a Madách Színházban vagy az Új Színházban.

Hábetler András például előadta nekünk Kosztolányi Dezső Hajnali részegség című, a „Számadás” versciklus nagylélegzetű darabját.  

Baritonistáink persze nemcsak prózában mutatták be egyik fontos oldalukat, hanem hivatásukat is előtérbe helyezve, abból merítve, egy-egy nagyhatású énekszóló-darabbal is előrukkoltak:

- Mozart: Figaro házassága – a Figaro áriája (Cherubinohoz) olasz nyelven, Hábetler András.  A közönséget is bevonta, vele együtt magyarul énekeltük a refrént, hogy: „Most pedig vége a szép időknek, nem csapod a szelet más a nőknek. Csókot lopni meg szíveket törni, kis Adoniszom, nem fogsz te már.” 

- Ránki György: Pomádé király új ruhája – Pomádé áriája (Kőrösi András)

- Robert SchumannHeinrich Heine versére: A két gránátos – dal (Bátki-Fazekas Zoltán)

A Klubdélután másik részében Bátori Éva (szoprán) és Gémes Katalin (mezzoszoprán) voltak Aczél András beszélgetőtársai.

Tudni kell, hogy mindkét énekművészünk sokévi operaházi aktivitását a háttérbe helyezve, szerepkört váltott: fiatal énekpalántákat tanítanak felső- illetve középfokon: Bátori Éva korábban is tanított, sőt évekig az Opera Nagykövete volt, de már közel egy éve a Debreceni Egyetem magánénektanszék vezetője, míg Gémes Katalin  a Zeneakadámia Bartók Konzervatóriumának tanára. (Az intézmény hivatalos neve: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti és Hangszerészképző Gyakorló Szakgimnázium.)

Ez a beszélgetős műsorrész is nagyon érdekes volt, sok mindent megtudhattunk a vendégektől, hogy a saját intézményükben miképpen próbálják növendékeiknek átadni a tudást, összehangolni az alapoktól a középfokon át a felsőfokú képzésig mindazt a megszerzendő ismeretet, technikát, amelyek szorgalommal, kitartással, felkészültséggel  párosulva, alkalmassá teheti és elvezetheti a fiatalt akár az operaszínpadokra. Erről a témáról sok hasznos információt megosztott egymással is, a két opera-énekesnő. Szó esett az „OperaRajt” elindulásáról is (erről az Opera Magazin 2022. őszi számában olvasni lehet) – a magyar vokális komolyzenei élet utánpótlás-neveléséhez szeretne hozzájárulni az OPERA, mindenekelőtt a képzés főszereplőit, az énekmestereket bevonva. E koncepció kidolgozásával, vállalásainak összefogásával Bátori Évát kérte fel Ókovács Szilveszter főigazgató.  

A beszélgető felek arra is megpróbáltak választ keresni a "diskurzus" során, hogy a fiatal kezdő operaénekest nem szabadna kitenni annak a szerintük jelenlegi rossz irányzatnak (nem egyszer szembetűnő szereposztási tévedés) , hogy  általában egyből a „mélyvízbe” dobják és/vagy idő előtt főszerepeket osztanak ki rá – ahelyett, hogy kisebb szerepekkel kezdené a megmérettetést, hogy a színpadon szép fokozatosan, tanulva, figyelve az előttük járó „nagyokat” sajátítsa el mindazt, amit aztán később kamatoztatni tud érettebb fejjel, és nem megy a hang idő előtt tönkre, a karrierje is lerövidülve. 

A műsorrész végén Bátori Éva és Gémes Katalin elénekelték a barcarola-duettet Offenbach Hoffmann meséi című dalművéből.  A zongoránál - a kezdetektől – Bartal László karmester, korrepetitor kísért.

A Klubdélután zárásául Gémes Szilvia köszönte meg a meghívott vendégek, közreműködők részvételét és nem maradtak el tőle a „szokásos” ajándékok sem: virágcsokor a hölgyeknek és ital az uraknak. A következő hasonló összejövetelre márciusban kerül sor.


784 Edmond Dantes 2022-12-24 07:26:06 [Válasz erre: 783 Momo 2022-12-24 01:48:44]

Bocsánat, de aki visszatérően személyeskedve, gorombáskodva  csasztuskázik rólam, néha velem és tudtommal a kitiltásomon munkálkodott, azzal nem szívesen eszmecserélek. Egy ilyent ismerek. Szóbaállás helyett lehet tovább nevetni. Esetleg egyenes választ adni -amit valószínűleg nem szabad- arra a kérdésre, miért nem lehet valamilyen módon, akár legalább koncertáns felnőtt előadásokat tartani legalább a Műhelyházban, ha egyszer az újranyitáskor agyonhájpolt  Erkelt ki tudja miért, 1/1 elengedte a MÁO fura ura. Éspedig nem a "válság" vagy a háború miatt, hanem már jóval előtte. Erre és csak erre várnék választ, szerintem nem csak én. Ennyi.


783 Momo 2022-12-24 01:48:44 [Válasz erre: 764 Edmond Dantes 2022-12-23 08:29:20]

No, hát ezért nem áll veled szóba értelmes ember.

Írok valamit. Erre írsz egy ilyen zagyvaságot. (Persze igyekszel közben sértegetni is, csak hát akkora marhaságokat írsz, hogy nevet rajta az ember.)

Azt kéne észrevenni, hogy 

1. Ez egy komolyzenei fórum, nem harci játékok.

2. Ez nem társalgás, amit művelsz, hanem a társalgás lehetetlenné tétele. Leír valaki valamit, és, ha neked nem tetszik, nekiesel az illetőnek. Mint például csaknem minden hozzászólásom után - valamilyen süket politikai dumával - nekem. Namost, így nem lehet fórumozni. Te meg ezt pontosan tudod, és élvezed, hogy eltűnnek innen a más vélemények. Antiszociálisan viselkedsz.

3. Nem válik ám dicsőségedre, hogy képtelen vagy megérteni egyszerű, mindennapi dolgokat, viszont üzemszerűen, harsányan hőbörögsz mindenen. (Én például kevésre becsülöm, aki nem gondolkodik, de hőbörög. Kimondottan a butaság jelének tartom. De ez csak egy vélemény, lehet, hogy nincs igazam.)

No, további jó rohamozást… :-)


782 fbcs 2022-12-23 19:14:35 [Válasz erre: 778 Hangyász 2022-12-23 18:16:07]

Azért én voltam meccsen a Pancho Arénában, és körülbelül annyi volt a néző, mint az Eiffelben egy kortárs baletton. (A balett jobb volt, mint a meccs, de maga a stadion különben nagyon szép.... felesleges, de legalább szép)


781 fbcs 2022-12-23 19:10:30 [Válasz erre: 773 takatsa 2022-12-23 15:47:28]

Egyetértek, több volt jellemzően a fiatal,de az Erkel bezárása után azért nőtt a nyugdíjasok száma is (még emlékszem, amikor a Farsangi lakodalomra mentem, egyiküket én igazítottam útba -  aznap döbbent rá, hogy nem is az Erkelbe vett jegyet).
Remélem az utolsó mondatok igaznak bizonyulnak, és minél előbb újra lesznek ott előadások.


780 takatsa 2022-12-23 18:38:58 [Válasz erre: 775 Edmond Dantes 2022-12-23 18:11:01]

Istenem, már megint miről beszélsz? Ez itt az Eiffel topik, nem az Erkel. Mindkettő E-vel kezdődik, ez igaz, de aztán egészen máshogy folytatódik. Hogyan hasonlítható össze a Bánffy terem az Erkel nézőterével? Mi bennük a közös? Semmi. Ez a két helyszín köszönőviszonyban sincsen egymással, nem kompatibilisek egymással, egyik a másikat nem helyettesítheti, másra hivatottak, más darabokat játszanak bennük, stb. Nem tudom, hogy miért kell mindenkivel kötözködni, és folyamatosan személyeskedni. Mert az ehhez hasonló szövegek, mint. pl. ez: "Ha neked ez így jó, csak azért, hogy másokat letorkolj, akkor további jó mulatást az Andrássy út 3. emeletére zsúfolódva vagy valamelyik komplett páholyt kibérelve. Utóbbival jobban hozzájárulsz szegény jó MÁO-nk anyagi felvirágoztatásához." sima mocskolódás egy olyan emberrel, akinek más a véleménye, mint neked. Azt sem értem, hogy miért hergeled magadat folyamatosan. Ezzel egy csöppet sem lesz jobb, vagy élhetőbb a világ, nem segítesz vele senkinek, sőt még magadnak is valószínűleg ártasz vele, mert csak magasabb lesz a vérnyomásod. 


779 Hangyász 2022-12-23 18:17:41 [Válasz erre: 776 Edmond Dantes 2022-12-23 18:11:34]

Privát üzenet megy.


778 Hangyász 2022-12-23 18:16:07 [Válasz erre: 772 fbcs 2022-12-23 13:16:18]

Sajnos bármelyik országban több a focidrukker, mint ZENErajongó.


777 Edmond Dantes 2022-12-23 18:14:18 [Válasz erre: 772 fbcs 2022-12-23 13:16:18]

Pontosan erről beszélek, meg is kapom érte a magamét a bennfentes üzenőfaltól és a kinnfentes apologétától ... ezért tudom, hogy igazam, igazunk van.


776 Edmond Dantes 2022-12-23 18:11:34 [Válasz erre: 774 Hangyász 2022-12-23 18:05:46]

Próbáljuk ki!


775 Edmond Dantes 2022-12-23 18:11:01 [Válasz erre: 773 takatsa 2022-12-23 15:47:28]

Úgy látszik, hogy a sok terelés, mese-mese-mátka közepette nem tűnik fel, hogy volt Erkel, nincs Erkel?! Avagy a leányzó fekvése megváltozott. A Műhelyház most sincs jobb helyen, mint amikor megnyitották, de az Erkel meg sehol nincs. Ez az aprócska változás történt, amióta a Műhelyházat tizennyolcszor ünnepélyesen megnyitották ... sok csilliárd költségen, nagy csinnadrattával, benne a Bánffy-teremmel ... ami most szintén zárva van felnőtt közönségnek szánt produkciók előtt. Ha neked ez így jó, csak azért, hogy másokat letorkolj, akkor további jó mulatást az Andrássy út 3. emeletére zsúfolódva vagy valamelyik komplett páholyt kibérelve. Utóbbival jobban hozzájárulsz szegény jó MÁO-nk anyagi felvirágoztatásához.


774 Hangyász 2022-12-23 18:05:46 [Válasz erre: 770 Edmond Dantes 2022-12-23 11:37:39]

Tartok tőle, hogy ellenkező esetben is hasonló forgalom lenne, csak másik irányból/irányba.


773 takatsa 2022-12-23 15:47:28 [Válasz erre: 772 fbcs 2022-12-23 13:16:18]

Annyit jegyeznék meg, mint az Eiffelben rendszeresen megfordult emberke, hogy alapvetően nem a nyugdíjas korosztály járt az Eiffelbe, hanem a fiatalabb generáció (legalábbis sokan közülük), már csak a műsorpolitika miatt is. És nem kell visszalapozni sokat, itt nagyon sokan szidták az Eiffelt, - gondolom, főleg nyugdíjasok -, elhangzott az is, hogy semmi szükség rá, rossz a műsorválasztás, rossz az akusztika, és főleg ronda az egész és nincs tömegközlekedés, és kint van a prérin, a prérinél is rosszabb helyen, ahol még meg is késelhetik a hazafelé igyekvőt, sőt, még rosszabb dolog is történhet vele. Most pedig, lehet, hogy ugyanazok, visszasírják. De reményeim szerint nem kell sírni, jön majd Jégtörő Mátyás, elfutnak a fagyosszentek, széles kapuit újra kitárja az Eiffel, és velem együt még sok-sok nyugdíjas loholhat nézni a barokk és kortárs operákat.


772 fbcs 2022-12-23 13:16:18

Egyrészről úgy gondolom, hogy a mai Magyarországon nehéz bármiről politika mentesen beszélni, ennek okát pedig a mostani, mindent kontrollálni akaró vezetésben látom. Viszont, szerintem legalábbis az lenne fontos, hogy politikáról is tudjunk árnyaltan beszélni.
Jelen esetben, véleményem szerint, az Eiffelben elmaradó előadások azért nagy probléma, mert a törzsközönséget adó nyugdíjas réteg jelentős részét teljes mértékben kizárja az operalátogatásból. Az Operaházban a jegyárak az átlagnyugdíjasnak normális helyen megfizethetetlenek (még talán délelőtt, de a népszerű előadásokra ott 4-5 hónappal korábban elfogynak a helyek). Ennek a jelentős rétenek lehetett volna (és kezdték is), bevezetni az Eiffelt, mint egyfajta Erkel helyetti alternatívát, amit most el is vágtak, és ki tudja, ha esetleg újraindul, nem megint fél-harmadházas előadásokkal teszi-e (tavaly már mintha páran kezdték volna megismerni, az év vége felé már kevésbé üres előadásokra mentem).
Erről viszont nem elsősorban ÓKSZ tehet. Neki megvágták a költségvetését 1 milliárddal, valahonnan ki kellett gazdálkodni sok lehetőség nem volt. Az Operaházban, hogy érezhetően lejjebb tekerték a fűtést, az jelen gazdasági helyzetben indokolt és jogos, felelősségteljes eljárás, és ugyanez igaz az egyéb állami intézményekben történő hőmérsékletmaximalizálásban (csak miért kell hazudni, hogy szankciók miatt van gázáremelkedés, mikor ha valaki megnézi a gázár tőzsdei chartját, akkor látja, hogy fél évvel a háború előtt kezdett meredeken emelkedni...).
ÓKSZ sokszor hangoztatja, hogy színház sok, operaház csak egy van, és ez igaz. Budapesten pár Müpás előadáson kívül nincs alternatíva. Ezért erre a kormányzatnak kellett volna forrást biztosítani (és lett volna honnan: a labdarúgás támogatására kiöntött százmilliárdok, vagy a Vadászati Világkiállítás 60-70 milliárdja, vagy éppen a régiós összevetés alapján körülbelül teljesen értelmetlen CSOK), és nem a felső tíz százalék kiváltságává tenni az operábajárást.
(Nem személyes érintettségem okán mondom, nekem havi egyszer belefér egy földszinti hely az Operaházban, de látom, hogy a többségnek még éves szinten sem)
 


771 takatsa 2022-12-23 12:16:05 [Válasz erre: 770 Edmond Dantes 2022-12-23 11:37:39]

Persze, hogy szemből jönnek, mert Kánaánból fejvesztve rohannak.


770 Edmond Dantes 2022-12-23 11:37:39 [Válasz erre: 766 Hangyász 2022-12-23 10:36:09]

A Kánaán felé most vagyunk úton. Sajnos az úton szinte minden autó szembe jön velünk. A sok hülyéje.


769 Edmond Dantes 2022-12-23 11:33:34 [Válasz erre: 767 takatsa 2022-12-23 10:45:17]

Bizony, bizony, én sem felejtettem el a Boccanegra miatti rosszalló fejcsóválásodat. Én is tartom magam a magazin, sőt, a topik fejlécéhez: egyezzünk ki. Adják elő koncertáns formában a Boccanegrát a Műhelyházban;  ha kapok reá jegyet, akkor megveszem, megnézem, újból véleményezem. Lehet, hogy utàna megveszek érte és immàr elnyerem teljes rokonszenvedet. Áll az alku? Addig is: színház?


768 Klára 2022-12-23 11:26:12 [Válasz erre: 766 Hangyász 2022-12-23 10:36:09]

Természetesen a sok-sok dollárral kikövezett úton!


767 takatsa 2022-12-23 10:45:17 [Válasz erre: 765 Edmond Dantes 2022-12-23 08:36:00]

Én tartom magamat a fejléchez: café momus komolyzenei magazin. Majd ha lesz új honlap, - akkor a kor- és a fórumozók ízlését követve - biztosan változni fog a fejléc is, de addig én komolyzenéről szeretnék itt társalogni. Amúgy a Társművészetek topik tartalmának döntő többsége is úgynevezett "off" tartalom, ahogyan azt múltkori üzenetváltásunkban szíveskedtél elmagyarázni. Veled, kedves ED, túlzottan nem rokonszenvezek, amelynek legfőbb oka az, hogy nem szereted, sőt unalmasnak tartod a Simon Boccanegrát. Ez a nézetkülönbözőség sajnos szinte áthághatatlan törésvonal közöttünk, de ettől függetlenül sohasem zárkóztam el a veled történő, és a komolyzenei fórum témájába tartozó beszélgetéstől.


766 Hangyász 2022-12-23 10:36:09 [Válasz erre: 762 serse 2022-12-23 05:53:17]

Ha MZP győzött volna április 3-án, már útban lennénk a Kánaán felé?


765 Edmond Dantes 2022-12-23 08:36:00 [Válasz erre: 763 takatsa 2022-12-23 07:17:28]

Ugye magadról beszélsz, drága jóakaróm, szövetséges fórumtársam? A Nemzeti Hangversenyterem...-topikban legkésőbb 5407 sz. hsz.-od óta ebben hiszek vagy hittem ;-( Ha nem is "dühöngtem", de én is szomorú voltam az elmaradt Stemme- koncert miatt, amire a vége felé már 1.500 Ft-os áron vesztegették a jegyeket. Szomorú... Ráadásul -bár nem tartozik ide, de remélem, elárulhatom- megtisztelő Játék / Kimernya-kisorsolásom eredménye- és nyereményeképpen volt jegyem.  Örülök, hogy nem fáztál a felsorolt helyeken, ahogyan én sem fáztam az általad írt "válság" és az "összeomló világ" ellenère és állításoddal szemben nyitvatartó és telt házakkal játszó színházakban sem :-) Egy ponton ki kell, hogy igazítsalak: a Momus nem csupán (komoly)zenei fórum, pl. Társművészetek rovata is van. Kár, hogy oda te nem(igen?) írsz be -én elég sokszor, ha nem is mindenről, amit megnézek-, pedig kultúrlény létedre biztosan gyakran jársz színházba. Akár még Pintér Béláék, a Katona, a Radnóti, az Örkény, sőt, horribile dictu, alternatív társulatok rendezői terrorral átitatott előadásaira is. Tanulni, mívelődni tőlük, azokból is lehet, de nem kötelező. 


764 Edmond Dantes 2022-12-23 08:29:20 [Válasz erre: 762 serse 2022-12-23 05:53:17]

"Lehet a dolgokat félremagyarázás, csúsztatás, ferdítés, demagógia és más, a politikai kommunikációból megismert harci technika nélkül is értelmezni."

Lehet bizony, de akit arra  tartanak  szerződtetnek, hogy mint szajkó, a hivatalos propagandát énekelje  szajkózza, az képtelen ilyesmire. Akinek kezébe nyomják a papírt: ezt mondd! ezt írd! az csak a fenti harci technikát alkalmazza. Aztán ha "holnap" az ellenkezőjét kell beírni, beolvasni, akkor majd azt teszi  a szélkokas szajkó. Ő így énekel (pedig biztosan tud szebben), de nincs ezzel egyedül. Látott már sokszor, sok ilyent az ország. Ha egyszer befűtenek  neki  a Műhelyházban, jön majd a szokásos diadalittas jelentés: győőőztünk! befűtöttünk! Mit panaszkodtok!? Fake news!


763 takatsa 2022-12-23 07:17:28 [Válasz erre: 762 serse 2022-12-23 05:53:17]

Érdekes gondolattársítás. Én ebben a hónapban - nem is egyszer - voltam az Operaházbn, a Müpában, a Zeneakadémián és nem fáztam, sőt melegem volt. És dühöngtem egyet, hogy elmaradt a NIna Stemme. De mindebből nem vontam le messzemenő következtetéseket se az időjárásról, se a Covid oltásban ránk leselkedő nanorobotokról, se a marslakók küszöbön álló inváziójáról, se a politikai helyzetről jobboldali-baloldali-felső- vagy alsó szemszögből, és különösen nem a Momuson, az egyetlen komolyzenei fórumon. Hiszen a weben annyi helye van az efajta kibontakozásnak, miért nem lehet ott terjeszteni az eféle eszméket és téveszméket, miért nem lehet itt egyszerűen és baráti módon, csak a komolyzenéről beszélgetni?


762 serse 2022-12-23 05:53:17 [Válasz erre: 761 Momo 2022-12-23 01:39:19]

Azért azt hozzá tenném, hogy csodálatos országunkban a Szépművészetiben le lehet fagyni, az Eiffelben megfagytam a múltkor, egy sor előadást a rezsi válság miatt töröltek. A héten voltam Bécsben: ott kellemesen meleg volt a Belvederében, és a Természettudományi Múzeumban, valamint utána néztem és lehet velem van a baj, de nem láttam nyomát, hogy színházak előadásaik jelentős részét törölték volna a rezsiválság miatt. Tehát a kialakult állapotokban vastagon benne van a politika. Bár tudom, hogy egyesek akkor is elégedettek lennének, ha 80% infláció lenne. Szégyen, az egész rezsiválság, mert szétköltekezték magukat a kétharmad miatt, mert annyira hataloméhesek. És egyesek szerint ez még mindig rendben van. Gyalázat, hogy emiatt kellett előadások sorát törölni. És Európa szégyene, hogy így, ilyen módszerekkel nyertek, valamint szégyen, hogy ún. értelmiségiek még mindig vérnarancsosok. 


761 Momo 2022-12-23 01:39:19 [Válasz erre: 749 takatsa 2022-12-21 13:18:25]

Köszönöm, az értő interpretációt. ;-)

Lám lehet a dolgokat félremagyarázás, csúsztatás, ferdítés, demagógia és más, a politikai kommunikációból megismert harci technika nélkül is értelmezni.
Kis józan ésszel meg tudja érteni az ember, mi, hogyan működik, és kiderül, hogy nem sötét ármány, hanem a dolgok természetes menete miatt olyan egy sor ügy, amilyen. (Olyasmire is rájöttél, amit végül nem is írtam: Hogy egy rendezvényre berendeztetni egy objektumot kevesebbe kerül, mint komplett opera előadást tartani benne. (Előzetes próbákkal, 100-150-200 közreműködővel, műszakkal, művészekkel, stb.))

Sajnos van, akinek annyira megette a személyiségét a politika, hogy képtelen már egyszerű, normális beszélgetésekre. Ilyeneknél én direkt nem használom a "válasz" gombot. Értelmetlen beszélgetésbe elegyedni azzal, akinek elgurult a gyógyszere, és igazából már alkalmatlan a beszélgetésre. 


760 Hangyász 2022-12-22 08:31:19 [Válasz erre: 758 takatsa 2022-12-21 23:48:25]

Jó, de a feleséged élt a felkínált lehetőséggel, vagy tévedek?


759 lujza 2022-12-22 02:19:48 [Válasz erre: 753 takatsa 2022-12-21 16:29:23]

De talán ebből még sokkal többet is kéne nyújtania egy olyan nemzeti intézménynek, amely ugyan kapott a megszorításból is, de az az érzésem, hogy inkább a feleslegéből vettek el tőle. A Bánffy teremben egész évben kéne olyan műveket játszani, melyeket az ifjúságnak szánnak, és nemcsak olykor-olykor. Úgy emlékszem, Te is láttad tavaly a Szentivánéji álmot, és tetszett is. Azt például lehetne kínálni az ifjúságnak, annál is inkább, mert csupa fiatal énekes kapott szerepet benne, akik nagy lelkesedéssel vettek részt a produkcióban. Ehelyett csak pár előadás született, majd levették a műsorról. Nehéz így közönséget nevelni! Sok-sok gyereket kellene felhozni buszokkal, talán nem ettől menne csődbe az ország, de ehhez folyamatosan játszani is kellene mindenfélét. Másutt már szó volt róla, hogy Bohéméletet, Diótörőt miért csak karácsonykor játszanak?

Egyébként tudtommal a Műhelyháznak egész évben üzemelnie kell, mivel nemcsak a műhelyek, de a próbatermek is ott vannak. Vagyis fűteni, világítani úgyis kell, vagy most senkise dolgozik ott?


758 takatsa 2022-12-21 23:48:25 [Válasz erre: 756 Hangyász 2022-12-21 21:22:59]

Tévedsz. Ez nem a feleségem érdeme, hanem az Operaházé, és azoké, akik ingyenbusszal lehetővé tették ezt az élményt azoknak a gyerekeknek, akik közül volt olyan is, aki nemcsak színházat és operaelőadást nem látott, de Pesten sem volt sohasem, pedig nem a világ végéről jöttek. Ha volt gyereked, akkor biztos te is megtapasztaltad azt, hogy egy gyerek csodaként tud megélni egy új és szép élményt, akár "örök élményként", és még az is lehet, hogy egy ilyen élményt - valahol mélyen - magadban te is rejtegetsz.


757 Edmond Dantes 2022-12-21 21:28:08 [Válasz erre: 755 Heiner Lajos 2022-12-21 20:42:20]

Üdv, kedves Faria abbé! Azt üzened, hogy ha így folytatom, akkor visszakerülhetek? Meglehet ...


756 Hangyász 2022-12-21 21:22:59 [Válasz erre: 753 takatsa 2022-12-21 16:29:23]

No igen! A feleséged áttörte azt a vízzáró réteget/eltávolította azt a szigetelést/ fellebbentette azt a nem vas- hanem inkább betonfüggönyt, amely a széles néptömegek elől eltitkolja a ZENE létezését. Sok ilyen példamutatásra lenne szükség! Legőszintébb elismerésem.


755 Heiner Lajos 2022-12-21 20:42:20 [Válasz erre: 754 Edmond Dantes 2022-12-21 19:02:23]

Uff, én beszéltem, Csingascsguk, If várából.


754 Edmond Dantes 2022-12-21 19:02:23 [Válasz erre: 753 takatsa 2022-12-21 16:29:23]

Pedig megkönnyítettem, általánosan elfogadottan: itt off = (itt) nem-Eiffel, nem-zene, DE művészet (ld. Társművészetek-topik), on = Eiffel, zene. A többit hagyjuk ...


753 takatsa 2022-12-21 16:29:23 [Válasz erre: 752 Edmond Dantes 2022-12-21 15:33:37]

Jaj, kedves ED, oly nehezemre esik írásodból kibogarásznom a zenével foglalkozó részeket, pedig hidd el, nagyon igyekszem, de tudod, a Momuson, a komolyzenei fórumon, én igyekszem kerülni az aktuálpolitikai fejtegetéseket. Annak azonban örülök, hogy alapvetően optimistán szemléled a világot, és jelenkori problémáinkat csak néhány széltoló magyar politikus ámokfutására vezeted vissza, ha ez így van, akkor nincs nagy baj, bár a világ bajait én komplexebb problémának vélem, de ettől függetlenül én is optimista vagyok, csak optimizmusom másból és máshonnan fakad. Azt viszont fájlalom, hogy "túl-toltnak" tartod az ifjúságnak szánt előadásokat, mert meggyőződésed szerint "az ifjúság zenei nevelése nem az Operaház feladata, hanem a közoktatásé", ebben - véleményem szerint - nagyon tévedsz, mert az ifjúság nevelése mindannyiunk feladata, az enyém is, a tiéd is, és az Operaházé is. Azt olvastam valahol, hogy Budapestet és a Budapestet körülvevő 25 km-es agglomerációt 3 db jól irányzott atombombával meg lehet semmisíteni, nos, ami ezen a 25 km-es körzeten kívül van, onnan, a vidéki Magyarországról, nem is olyan régen, 25 vásott, 10-13 éves kölykecskét vitt fel az Erkelbe a feleségem egy ifjúsági előadásra (Mozart Varázsfuvolájára), és ez a sokat tapasztalt, és sok megpróbáltatáson átesett asszony (mármint a feleségem) majdnem elsírta magát, ahogyan nézte ezeket a kölyköket, akik csillogó, elragadtatott szemekkel bámulták az Erkel kopott színpadát, a sohase látott csodát. Olyanok voltak, mint Pilinszky farkasa, aki a jéghideg téli éjszakából bámult be az ember-meleg ház gyertyafénytől pislákoló ablakán. Én ezzel a képpel kívánok békés karácsonyt, acsargo farkasnak, ebnek, pásztornak, báránynak, nektek. 


752 Edmond Dantes 2022-12-21 15:33:37 [Válasz erre: 749 takatsa 2022-12-21 13:18:25]

Kedves takatsa, én is megtaláltam a válaszgombot, én sem vagyok bennfentes és szerencsénkre vagy szerencsétlenségünkre most már normális gépnél ülök és hosszabban is tudok írni  és nem olyasvalakinek, aki minden egyes alkalommal lehülyéz vagy ehhez hasonló jelzővel illet :-)

itt off Színházak: én, ha körülnézek, akkor azt látom, hogy Bp.-en virágzik a színházi élet, a nem állami (hanem önkormányzati vagy magán-) tulajdonban lévő színházak többsége működik, noha a válsághelyzettől többé-kevésbé függetlenül nehéz helyzetben vannak, mert az állam sanyargatja a neki nem tetsző önkormányzatokat és így rajtuk keresztül vagy közvetlenül, a neki nem tetsző színházakat is. Nem én keverem ide a politikát, a politika szól bele ... mit "beleszól": forgatta, forgatja fel gyökerestől (gyökér = SZFE) a honi, főleg a bp.-i színházi szcénát, lebolsevikozva az SZFE-t és a nemszeretem társulatokat, igazgatókat, produkciókat vagy lediktátorozva Ascher Tamást. ("Most mi jövünk", ld. itt.) Figyelemre méltó, hogy éppen Bp.-en csak egy "igazi", bár százmilliókkal, sőt "Színházi Olimpia" ürügyén okán milliárdokkal kitömött színház zár be részlegesen: rákattintás előtt lehet találgatni, hogy melyik az és főleg hogy vajon miért is pont az zár be (és az egyik nap vajon miért pont vasárnap). 

on Ami MÁO-t és csatolt részeit illeti. Óriási csúsztatás, hogy az Erkelt a "válság" miatt zárták be. Az Erkelt, mint operákat és baletteket játszó színhelyet-bár nem keresem most vissza- már a "válság" előtt "bezárta", pontosabban elengedte az Operaház vezető(ség)je. A számolatlanul kiszórt tízmilliárdokból, amik árán fényesre szidolozták a Nemzet Főépítészének és a Főnöknek kedves Ybl-palotát, némi takarékoskodással és kevesebb lopással szerintem meg lehetett volna spórolni annyit, amennyiből használható állapotba/n lehetett volna hozni vagy lehetne tartani az Erkelt. Annak idején dühödt propagandával dagasztották politikai üggyé az Erkel állítólagos lebontásának tervét, majd szintén ügyes propagandával lett sikertörténet az Erkel újranyitása ... aztán most ügyes propagandával és csendesebben bezárták az operák-balettek elől az Erkelt. Érdekes módon most nem kiáltottak tüzet és nem okádnak kígyót-békát senkire az egykori zajosan hangoskodók. Pedig Erkel Színház: nincsen. Nin-csen. (Utóbbi nem egy kínai egyetem neve szó, hanem csak szótagolás.) MÁO meg van, úgy, ahogy. Majd kiderül, hogy az ünnepek, a bááájgli A diótörő és a Bohémélet elmúlásával milyen házak lesznek és hogy sikerül, mint írod, "a jegyárak növelésével az Operaházban kicsit több bevételt szerezni." A Ring-előadások és pár már lefutott más produkció alapján az előjelek nem túl bíztatóak, maradjunk ennyiben.

A Műhelyházban, mint helyesen írod, "a kortárs művek, barokk operák, és egyéb, szűkebb közönséget érdeklő, kisebb zenekari apparátust igénybe vevő művek bemutatása" volt a cél. Én ezt azzal egészíteném ki, hogy más, népszerű műveket is elő lehetne ott adni koncertáns formában, amik az Erkelből kiszorultak, MÁO művészeinek üdvös foglalkoztatásával. Talán volt is ilyen előadás, de ha nem volt, akkor is lehet(nek).Nem tudom, mit kell még tenni, hogyan lehet-kell "az egész, nagy konglomerátumot is látogatható állapotba tenni." Ha az "egész konglomerátum" alatt a mozdonyos előcsarnokot is számítva kell érteni, akkor azt javasolnám, hogy azt válasszák le, ne fűtsék se be, se ki, se fel, se le, csupán a Bánffy-termet, amit megnyitása idején nem "mellékes tevékenység" ellátása szavakkal bélyegezték meg, hanem hangos üdvrivalgással ajnározták. A vele kapcsolatos kritikai észrevételektől (kényelmetlen székek, akusztikai gondok stb.) most tekintsünk el. A mozdonyos hodály (ki-be-fel-le) fűtése pedig "béke"időben is pénzszórás, pocsékba menő energiapazarlás. Úgy bizony. Hogy ne mondjam, egy Erkel Színháznyi (lég)teret fűtenek be-ki-fel-le a semmiért. Vagy tévednék?

Gyorsítok, rövidítek. A ZAK gyakorlatilag nem játszik operát, balettet még kevésbé. Én örülnék neki, ha játszana, mert elég közel lakom hozzá, mindenesetre jóval közelebb, mint a Műhelyházhoz, de nem arra szakosodtak, tecnikailag sem meg profililag sem.

"Az ifjúságnak szánt, és feltehetően már előre megtervezett előadások", attól tartok, kissé túl lettek-vannak tolva. El lehet vele dicsekedni, de meggyőződésem szerint az ifjúság zenei nevelése nem az Operaház feladata, hanem a közoktatásé ... , lenne, azé a közoktatásé, ami, bár ezt sokan nyilván nem így vélik, romokban hever. Az operaház és az Operaház nem óvoda, nem iskola, hanem operákat és baletteket játszó művészeti intézmény, a miénk ráadásul, mint ismeretes, a világ egyik legnagyobb zenei intézménye ... de nem attól az és ne attól legyen az, hogy megatonna-számra cipelik ki a gyerekeket mindenfélékre ld. a műsortervet. A MüPa fő profilja sem az opera volt, leszámítva a Wagner-napokat, szerencsére ott tényleg előadnak olykor, mostanában gyakrabban "félig szcenírozott" darabokat, őszinte örömömre és sajnos nem mindig jelentős közönségérdeklődés mellett. A MüPa nagytermének fő profilja sem az opera, még kevésbé a balett, de, hogy ismét téged idézzelek, örüljünk annak, ami (ott) van, becsüljük meg.

Utolsó mondatodra nem térnék ki részletesebben, mert egyrészt a világ nem omlik össze, sem a szemünk láttára, sem a hátunk mögött; ez az állítás talán annak a hol háborús, hol meg békepropagandának a mutánsa, amit a közmédia  és a vele társutas médiumok fújnak reggel, éjjel meg este, meg mindig. Ma, az év legsötétebb napján is, amit apáink egykoron (ma már-még nem) csak suttogva, négy fal között mertek így mondani. Emiatt. Üdv. és szép Ünnepeket, ED :-)


751 takatsa 2022-12-21 14:41:27 [Válasz erre: 750 Hangyász 2022-12-21 14:36:41]

Ha Kohn a kóser kolbász kilóját 1000 Ft-ért adja, amikor neki - feketevágás ide vagy oda - 3000 Ft-ba került, akkkor kilónként 2000 Ft veszteséget termel. Ezt már a mi Marx Károlyunk is megmondta.


750 Hangyász 2022-12-21 14:36:41 [Válasz erre: 742 Momo 2022-12-20 13:34:36]

Ez teljesen olyan, mint a klasszikus viccben Kohnnal, akinek csak akkor nem veszteséges a boltja, ha zárva tartja.


749 takatsa 2022-12-21 13:18:25 [Válasz erre: 748 Edmond Dantes 2022-12-21 12:45:46]

Oké, megtaláltam a válaszgombot. Én nem vagyok bennfentes, így ugyanúgy nem tudom a választ, mint te, illetve csak logikai úton tudok választ adni, ahogyan te is teszed, csak az én logikám más, mint a tiéd, hogy szerencsémre, vagy szerencsétlenségemre, az pedig csak nézőpont kérdése. Én, ha körülnézek, akkor azt látom, hogy egyre több színház - különösen vidéken - húzza le a rolót a téli időszakra, feltehetően nem azért, mert nincsen műsorötletük, vagy mert teljesen elfogyott a közönségük, hanem azért, mert válsághelyzet van és nemcsak itt, hanem széles e világban, és nem tudják megfizetni a fűtés-világítás és egyéb rezsiköltségek drasztikus emelését. Az egy publikus adat, hogy az operaháznak mennyivel kurtították a költségvetését, tehát takarékoskodnia kell. Az én értelmezésem szerint ezért engedte el az Erkelt, és ezért próbál a jegyárak növelésével az Operaházban kicsit több bevételt szerezni, hogy legalább a veszteségeket csökkentse. Az Eiffel Műhelyház, miként a neve is mutatja, egy multifunkciós egység, amelynek csak - hogy úgy mondjam mellékes tevékenysége - a kortárs művek, barokk operák, és egyéb, szűkebb közönséget érdeklő, kisebb zenekari apparátust igénybe vevő művek bemutatása. Átmenetileg erről a tevékenységről mondott le az operaház, egyrészt azért, mert az ezekhez az előadásokhoz kötődő bevétel elhanyagolható, másrészt pedig azért, mert nemcsak a Bánffy termet kell az előadásokra fűteni, hanem az egész, nagy konglomerátumot is látogatható állapotba kell tenni, ami igencsak költséges lehet. Milyen előadások mennek most az Eiffelben? Az ifjúságnak szánt, és feltehetően már előre megtervezett előadások. Ezek - úgy tűnik - prioritást élveznek, és azt gondolom, hogy ez nagyon helyes, az ifjúság a mi jövőnk, és erről a jövőről akkor sem szabad lemondanunk, ha nekünk már csak az üres leves jutna (amiről azért nincsen szó). VB közvetítés? Biztosan megfizették. Ha valaki bérli a termet, és többet fizet, mint amennyibe ez az operaháznak kerül, akkor az operaház vezetőségének nemcsak joga, hanem kutya kötelessége is élni a lehetőséggel, feltéve akkor, ha nem elfogadhatatlan erkölcsileg a bérbeadás. (És gondolom, kivetíteni egy meccset olcsóbb, mint zenekart, énekkart, énekeseket fizetni, művet betaníttatni, stb). Én, mondjuk elfogadhatatlannak tartanám azt, hogy az Eiffelt pornófilmek készítésére adják bérbe, de egy focimeccs közvetítésére? Ebben én nem látok égbekekiáltó bűnt. Mi pedig legyünk boldogok, hogy itt van a Müpa, ahol hétről-hétre - le merem írni - világszínvonalú előadásokban gyönyörködhetünk, itt van számunkra a csodásan felújított Operaház, ahová - jó pénzért - elmehetünk bámészkodni és operát nézni, itt van a Zeneakadémia, és még sorolhatnám. Örüljünk annak, ami van, becsüljük meg, és használjuk ki a lehetőségeket, használjuk, használjuk, amíg csak lehet, ebben a szemünk láttára összeomló világban.


748 Edmond Dantes 2022-12-21 12:45:46

Van, aki nem bírja megnyomni a "Válasz" gombot, csak azt a gombot megnyomva tudja tolni a terelő szöveget, amit előírtak neki nem válasz a kérdésemre. Én feltettem egy kérdést az Eiffel Műhelyház működtetésével kapcsolatban és vàlaszt kaptam az Erkel Színhàz bezárásàról, legalábbis operák és balettek előli bezárásáról, hogy azok ugye ott milyen drágák lennének. Most akkor én vagyok hülye és hőbörgő vagy csupán nincs értelmes magyarázat a Műhelyház kiiktatására ... hacsak nem foci VB-döntőre árulnak oda jegyet, -ami szerencsére csak 4 évenként van- vagy gyerekelőadásokra.


747 Edmond Dantes 2022-12-21 12:34:58 [Válasz erre: 746 macskás 2022-12-21 12:02:09]

off Pardon, de engem nem büntet, csak szimplán utál és kiutál(na, ha tudna). A többi rizsa, mint itt előttem az ebédtányéron, Kimernya-zenére várva ;-) .. ami megjött!


746 macskás 2022-12-21 12:02:09 [Válasz erre: 745 Momo 2022-12-21 11:52:42]

Mármint hogy tőled tudják meg?

Csak kérdem, hogy egy fórumtársat, vagy az összeset bünteted?


745 Momo 2022-12-21 11:52:42

Hát sajnálom. Tudnám tovább mondani, mit miért, merre, de úgy tűnik, nem akarod / nem tudod felfogni. Esetleg nem is érdekel, mert a cél igazából, hogy telehőbörögd a fórumot. 
Így aztán mások se tudják meg, ha érdekelné őket.

Minden jót. :-)
 


744 Edmond Dantes 2022-12-21 09:52:20

...jav: majdnem annyiba ...


743 Edmond Dantes 2022-12-21 08:15:41

741-742: a két komment -az egyikben csak a link- közös eleme a terelés. A link tartalma nem a kérdésemről szól, de a beíró utalása érthető. A másik beírás tartalma sem a beírásomról szól, de egy másik szempontból/okból (megfelelni akarás) szintén érthető. Én nem az Erkel Színház opera- és balettelőadásainak hiányáról írtam, noha és természetesen elsősorban azokat hiányolom. Én azonban a topik címének megfelelően a Műhelyház normális működ(tet)ését hiányoltam és hiányolom. A Műhelyházét, amit tízcsilliárdokért építettek, benne egy előadóteremmel, aminek működtetése -pl. átfűtése, kiszolgáló személyzetének létszáma- és működtetésének költsége nyilván nem mérhető az ország legnagyobb színházának működtetési költségeihez. Nagy baj lenne, ha nem így lenne. Továbbá a Műhelyházba tervezett előadások költségei sem mérhetők az Erkel-előadások költségeihez. Nagy baj lenne, ha nem így lenne. In concreto: Az arany meg az asszonyban (amit láttam is) csak a címben van arany, de kihozható volt kevesebb, mint aranyáron. Az Erkel nagyoperáit játszani viszont valóban sokba kerülhet. Majnem annyiba, mint egy felcsúti kivattázott nézőterű futballmeccsé, vö. a magyar futballal kapcsolatos linkkel. Vagy majdnem annyiba, mint egy ezerszámra osztogatott tiszteletlenségjegyekkel kivattázott Mága-koncert, amiről egy másik topikban olvashatunk.


742 Momo 2022-12-20 13:34:36

Elmondom. (Nem akarok vitatkozni. Tényleg csak, hogy érthető legyen.)

Győriványi úr mondta egyszer anno, hogy egy estére kinyitni az Erkel Színházat 3 millió forint. És akkor még nem volt benne előadás, csak égnek a lámpák, és megy a fűtés.

No, ha előadásokat vesznek ki a programból, akkor azon önmagában megtakarítás van. A fűtést, világítást, közreműködők gázsiját, stb. nem kell kifizetni.
A másik, hogy opera előadások megtartása alapvetően veszteséges (vastagon támogatásra szoruló műfaj)*, vagyis ha nincsenek megtartva, akkor csökkennek a kiadások.

A kérdés tehát nem az, hogy „mért éri meg az egyik program, és mért nem éri meg a másik”, hanem arról van szó, hogy úgy spórolnak, hogy kevesebb előadással kevesebb kiadás van.


* Kivéve persze az eleve a bevétel miatt létrehozott szuperprodukciókat. De úgy a darabok jelentős részét nem lehetne játszani. 



740 Edmond Dantes 2022-12-20 09:25:30

737 és 739: továbbra sem értem, hogy ha a Bánffy-terem, energiatakarékosság ide vagy oda, működtethető foci VB-döntő vetítésére és gyerekprodukciókra, akkor miért nem működtetik arra is, amire eredetileg és elsősorban szánták, építették, berendezték csilliárdokért: oda szánt, oda való, felnőtteknek szóló előadások megtartására. Ennyi.


739 Cilike 2022-12-19 08:45:49 [Válasz erre: 736 Edmond Dantes 2022-12-18 08:47:05]

Megjegyezve, hogy nem a műsortervezés a szakterületem, a program úgy volt meghirdetve, hogy Nézze a VB döntőt a Nemzeti Sporttal...Tehát gyanítom, hogy ez egy a Nemzeti Sport által szervezett esemény volt. Mindazonáltal nincs erről információm, mert igazán nem is foglalkoztatott a dolog.


738 lujza 2022-12-19 02:21:14 [Válasz erre: 737 joska141 2022-12-18 17:56:29]

Keringett is egy bájos régi felvétel, Varázsfuvola gyerekeknek, még Seiji Ozawa volt a karmester, és még Hollender is résztvett az előadásban.


737 joska141 2022-12-18 17:56:29 [Válasz erre: 736 Edmond Dantes 2022-12-18 08:47:05]

Még a COVID előtti időkben volt a STOP gyakorlata: az Operabál (ami azért a luxus és celeb bemutató) után másnap, a még befedett nézőtéren gyerekeknek előadták a Varázsfuvolát, jelképes jegyárakkal.

A MÁO helyet adott egy – más fórumokon említett – luxus és celeb bemutatónak, majd jelképes jegyáron megszervezik a VB döntő nézhetőségét. (A VB döntő időpontja már egy éve ismert, ha eredetileg akarták volna nálunk így közvetíteni, lett volna idő meghirdetni.) Nálunk így kapóra jött.


736 Edmond Dantes 2022-12-18 08:47:05

Megköszönném, ha valaki -pl. Cilike- megmagyarázná, hogy ha 1.000 Ft-os foci VB-döntő belépőjegyárak mellett megéri (megéri??) kinyitni a mellesleg nem erre a célra létesített Műhelyházat, akkor ugyanott miért nem lehet felnőtteknek szóló opera- és balettelőadásokat tartani? Az energiával takaréko(ko)skodnak ott vagy a kultúrával?






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.