Kapcs. 33. sorszám
Nagyrészt
ugyanazokat a dalokat hallgathatjuk meg a Bartók
Rádió ma déli Hangversenykülönlegességek
című adásában (május 18., 12.35 – 13.35),
melyeket öt évvel ezelőtt már sugárzott a
koncertközvetítés felvételéről:
Birgit Nilsson dalestje
Zongorán közreműködik: John Wustman
(New York, Lincoln Center, Philharmonic Hall, 1967. november 12.)
A Bartók Rádió ma esti operaközvetítése volt: 19.00 - 21.30 A Svéd Királyi Operaház archívumából Svéd Királyi Operaház, 1965. május 14. Richard Strauss: Elektra Egyfelvonásos opera Szövegét - Szophoklész nyomán - Hugo von Hofmannsthal írta Vezényel: Berislav Klobucar Km.: a Svéd Királyi Operaház Énekkara és Zenekara Szereposztás: Elektra – Birgit Nilsson (szoprán) Klütaimnésztra – Barbro Ericson (alt), Krüszothémisz – Berit Lindholm (szoprán), Aegiszthosz – Kåge Jehrlander (tenor), Oresztész – Eric Saedén (bariton), Oresztész nevelője – Erik Sundquist (basszus), Klütaimnésztra bizalmasa – Kjerstin Dellert (szoprán), Az uszályhordozónő – Maj-Lis-Tollbo (szoprán), Egy fiatal szolga – John-Eric Jacobsson (tenor), Egy öreg szolga – Sven-Eric Jacobsson (basszus), Felvigyázónő – Margareta Bergström (szoprán), Öt cseléd – Ileana Peterson (alt), Margot Rödin (mezzoszoprán), Ingeborg Kjellgren (mezzoszoprán), Eva Prytz (szoprán), Laila Andersson (szoprán) Adás visszahallgatható: itt |
Holnap (vasárnap) 18.30 - 19.30, Bartók Rádió
"Muzsikuslegendák"
Birgit Nilsson operaénekes
Szerkesztő-műsorvezető: Némethy Attila
Köszönöm, remek összeállítás! A másik két felvételt ismertem, ezt nem. Nagy művész és nagy ember volt! Kár, hogy a MET stream sorozatban egyetlen olyan előadás sem szerepel, melyben ő fellépett volna! Az sem lenne baj, ha "csak" fekete - fehér, a hang a lényeg!
55
birgitnilsson.com
És a Da Capo interjút nagyon ajánlom, foleg énekeseknek és dirigenseknek, habár tudni kell németul. Jo lenne, ha valaki magyar feliratot készítene.
A sved eredeti 1995-ben, a nemet forditas 1997- ben jelent meg.
Először svédül jelent meg, abból készült a német fordítás, s azután abból a magyar.
És még egyet ajánlanék - The Incomparable Birgit Nilsson.
Emlékezetem szerint a könyv eredetileg angol nyelven íródott, ennek alapján készült a német fordítás, és annak alapján a magyar.
Kémiai/vegyi szakkönyv.
Eredeti: redoxpotential.
Magyar fordítás: a vörös ökör nemzokepessege.
Ott lehet nemi csavar, hogy Nilsson nyilvan anyanyelven (azaz svedul) irta a konyvet, ami igy mar kozvetito (nemet) nyelven kerult a magyar forditohoz es itt-ott elvileg eloallhatott a "Herz-szalamireklam" (felre)forditasanak ismert esete.
Szelíd megjegyzés kívánkozik ki belőlem több évtizedes személyes tapasztalat, megfigyelés alapján. Bármilyen szöveget csak hozzáértőnek lenne szabad fordítania, lektorálnia. A jó nyelvi készségekkel bíró szakmabelit tartom ideálisnak, ennek hiányában a felkészült, alapos, kellő alázattal bíró fordító és lektor is kitűnő munkát végezhet.
A 40 sz. alatti bejegyzésemet kiegészítve: ami nem elhanyagolható szempont, nagyon jó, szakmailag is helytálló fordítás! (off: zenei tárgyú könyveket csak szakembereknek lenne szabad fodítaniuk!)
Megvan már nekem a könyv, igen jól megírt és szerkesztett életrajz, sok-sok hasznos információval - akár a Momus Játék előforduló kérdéseihez (azok megválaszolásában) is "praktikus" olvasmány...
Sok szép interju találhato a Tubuson - például
Nilsson Birgit 1993 Erz mit Herz / Lieben Sie Klassik/
Birgit Nilsson-Da Capo-interview with August Everding, 1986
2020.10.31 19:00 - 21:16 Bartók Rádió
Giacomo Puccini: Tosca
Háromfelvonásos opera
Szövegét - Victorien Sardou drámája nyomán - Giuseppe Giacosa és Luigi Illica írta
Vez.: Ino Savini
Km.: Svéd Királyi Operaház Ének- és Zenekara
Szereposztás:
Tosca - Birgit Nilsson (szoprán),
Cavaradossi - Ragnar Ulfung (tenor),
Scarpia - Erik Saedén (bariton),
Sekrestyés - Bo Lundborg (bariton),
Spoletta - John-Erik Jacobsson (tenor),
Angelotti - Carl-Axel Hallgren (basszus),
Sciarrone - Lars Carlsson (basszus),
Börtönőr - Sven Wallskog (basszus),
Pásztorfiú - Sylvia Lindenstrand
(Stockholm, Svéd Királyi Operaház, 1966. május 4.)
Német fordításban olvastam, nagyon érdekes és mulatságos könyv, melyben nem csak saját életét és pályafutását írja meg,, de szellemesen mutatja be az egyes országok operakulturáját, szokásait. Megemlékezik nagyobb és még nagyobb kortársakról, művészekről, karmesterekről, szóval élvezetes olvasmány.
Azt hiszem egy van, azt hiszem, hogy ez. Operai forrásból ered az info :-)
Melyik? Honnan ered az info?
Hamarosan magyarul is olvasható lesz Birgit Nilsson önéletrajzi könyve.
A Birgit Nilsson-díj idei kitüntetettje: NINA STEMME...
Hangfelvétel-különlegesség került elő Birgit Nilssonnal, részletek itt.
Ma 100 éve született Birgit Nilsson svéd drámai szoprán opera-énekesnő.
(Västra Karup, 1918. május 17. – Bjärlöv, 2005. december 25.)
A Bartók Rádió ma délutáni "Hangversenykülönlegességek" adás-sorozatában Őrá emlékezik az alábbi koncertje hangfelvételének sugárzásával:
12:36 – 13.43
Birgit Nilsson ária- és dalestje
Zongorán közreműködik: John Wustman
1. Niccolo Piccinni: Alessandro nelle Indie,
2. Franz Schubert: a) A végtelen, b) Az ifjú apáca, c) Feloldozás,
3. Richard Strauss: a) Bölcsődal, b) Búzavirág, c) Kedves látomás, d) Ajánlás,
4. Jean Sibelius: a) Őszi este, b) Säv, säv susa,
5. Carl Nielsen: a) Den forste laerke, b) Aebleblomst,
6. Wilhelm Stenhammar: a) Flickan Knyter i Johannenatten, b) Flickan kom,
7. Adolf Wiklund: Silkesko over Gylden Laest,
8. Erkki Melartin: a) Reggeli dal, b) Add nekem a szíved,
9. Franz Schubert: Boldogság,
10. Giacomo Puccini: Tosca - Tosca imája,
11. Salvatore Marchesi: La Folletta,
12. Frederick Loewe: My Fair Lady - Ma éjjel táncolnék,
(New York, Lincoln Center, Philharmonic Hall, 1967. november 12.)
Birgit Nilsson (17 May 1918 – 25 December 2005) [url] https://www.youtube.com/watch?v=bUVjTdQY1C4; Birgit Nilsson sings Rossini [/url] Birgit Nilsson sings Inflammatus from the Stabat Mater (Rossini) (excerpt)
Az idei Birgit Nilsson dijat a BECSI FILHARMONIKUSOK kaptak.
Itt van egy magyar nyelvű híradás ugyanerről: Plácido Domingo kapta elsőként a Birgit Nilsson-díjat. Dátum: 2009-02-21 22:19:10 A spanyol tenor, Plácido Domingo kapta a 2005-ben elhunyt szoprán énekesnő, Birgit Nilsson által létrehozott alapítvány egymillió dolláros díját. A világ legnagyobb összegű zenei díját alapította karrierje vége felé Birgit Nilsson, a svédek leghíresebb Wagner szopránja. Az 1980-as évek elején létrehozott alapítvány egy darabig növelte vagyonát, és az alapító énekesnő óhajának megfelelően csak most kezdik el a vagyon hozadékát díjakban odaítélni. A 2005-ben elhunyt énekesnő maga jelölte ki az első díjazottat, de annak neve mostanáig egy lepecsételt borítékban volt letétbe helyezve. Birgit Nilsson kívánságának megfelelően most hozták nyilvánosságra, hogy a díjat a spanyol tenor, Plácido Domingo kapja. Domingo 130 különböző tenor szerepet énekelt, többet mint bárki őelőtte. Idén ünnepli 40. évfordulóját annak, hogy a New York-i Metropolitan Opera színpadán énekel, és megdöntötte Caruso rekordját, 21-szer énekelt évadnyitó előadáson. Széles énekesi repertoárján kívül ismert arról, hogy dirigál, és emberbaráti tevékenységéről, valamint arról, hogy fiatal énekeseket segít a pályájukon. Számtalan nemzetközi elismerést kapott már, többek között a francia Becsületrendet, az amerikai Szabadság érdemérmet, kitüntette a brit királynő, az Oxfordi egyetem is díszdoktorává avatta. És most – elsőként – megkapta a világ legnagyobb összegű zenei kitüntetését, a Birgit Nilsson-díjat, amely egymillió dollárt ér. Garam Katalin (www.radio.hu)
[url]http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2496929.svd;Opera tenor Plácido Domingo awarded first Birgit Nilsson Opera prize of $1 million[/url] Publicerad: 20 februari 2009, 10.28. Senast ändrad: 20 februari 2009, 10.32 The first Birgit Nilsson Prize ($ 1 million) has been awarded to the Spanish opera tenor and conductor Plácido Domingo, it was announced today. Plácido Domingo has performed in 130 different parts through his long international career.This year is his 40th at the Metropolitan Opera in New York where he has opened the season 21 times. The Swedish opera star Birgit Nilsson died in December 2005. In her will she had set up an international opera prize of one million US dollars She had picked the name of the first winner and put it in a sealed envelope which was not opened by the Prize Committee until recently and made public today. Birgit Nilsson liked a little bit of drama and wanted the existence of the prize to be held secret for three years after her death. Plácido Domingo and Birgit Nilsson performed together for the first time at the New York Met on February 15th 1969. The Birgit Nilsson Prize will be awarded every second or third year to a singer, a conductor or a specific production within classical music. One million dollars makes this the biggest prize in the world of classical music. The sum is close to that of the Nobel Prizes, awarded every year in Stockholm and Oslo. [url]http://weblogs.baltimoresun.com/entertainment/classicalmusic/2009/02/placido_domingo_receives_1_mil.html;Here's Domingo's reaction, provided by his publicist[/url] New York, N.Y., February 20, 2009, - I was just informed by Dr. Rutbert Reisch, President of the Birgit Nilsson Foundation, that Birgit Nilsson has chosen me to be the first winner of her prize for musical excellence. How do I express how deeply honored I am, how personally touched I feel, and how very much this prize means to me? Over the years I have been privileged to receive some wonderful tributes from world leaders and respected professional organizations for which I am most grateful, and I can say without hesitation, that this commendation from Birgit is one of my highest achievements. To be honored by such an esteemed colleague means everything to me - because Birgit was, in addition to being a musical legend with a God- given singing voice, she was a total professional – Birgit Nilsson had complete discipline and stamina, as well as a razor sharp wit. Birgit personified musical excellence and that’s why she was a role model for me even before we sang together. I remember singing at one of my most important and challenging engagements, my Italian debut at the Arena di Verona (my first Calaf in “Turandot” ) The vibrancy and magnitude of Birgit’s voice in those performances made her seem a sort of thunderbolt—the further I was positioned from her, the more monumental her voice sounded to me. And again, when Birgit and I sang 3 performances of “Turandot at the Metropolitan Opera - there were moments when I was so overwhelmed with admiration for her vocal abilities and power that I almost forgot to continue singing. The unique power of her voice was made even more extraordinary when contrasted with her piano singing – the most pure and beautiful singing I’ve ever heard. One of my all-time cherished arias is ‘In questa reggia’ sung by Birgit - but the recording cannot compare to the sound I heard when singing with her. I very much regret that our repertoires did not coincide more often. The three works we have performed together are “Turandot” and “Tosca” and a recording of Weber’s “Oberon.” My greatest regret was that Birgit and I never performed together in “Die Walküre” or “Tristan und Isolde.” I remember telling her this many years ago, to which she replied “Well then, you better hurry up.”
Most olvastam: "The Swedish opera singer Birgit Nilsson, who died in december 2005, has in her will set up an international opera prize of one million US dollars, the Birgit Nilsson Foundation revealed in Stockholm today. Birgit Nilsson Prize is to be awarded every second or third year to a singer, a conductor or a specific production within classical music. The name of the first winner is already picked by Birgit Nilsson herself who put it in a sealed envelope which will be opened in the beginning of 2009. Birgit Nilsson liked a little bit of drama. She wanted the existence of the prize to be held secret for three years after her death. It now turns out that Nilsson already in the 1980’s outlined the idea of a trust to manage a prize. One million dollars makes this the biggest prize in the world of classical music. The sum is close to that of the Nobel Prize, awarded every year in Stockholm." Kíváncsi vagyok, kit jelölt ki első díjazottnak.
Most már kipipálhatom ezt is: sáták Stockholmban, a róla elnevezett sétányon, közel a Királyi Operához...
Svédasztalon svédtorna, utána svédcseppek. És ezer méter gyors a s(v)édpatakban.
Én a svédasztalra tippeltem...
Az 1950-es \"élő\" Macbethre gondolsz?
Svédcseppet isznak.
Még mindig jobb, mintha Björlingbe, Carusoba, vagy Simándiba lennél.
...sajnos már nem él! :-( († 25. Dezember 2005 in Bjärlöv/Schweden)
Ugye, él még? Igen szép felvételeket hallottam vele, legjobban Salomeként tetszett. A hangját hallva előttem volt az a bizonyos \"tizenhat éves hercegnő Izolda-hanggal\". El tudtam képzelni, hogy egy törékeny fiatal lány, pedig hát tudjuk, hogy eléggé tekintélyes alkata volt.
Egy évszázadban is ritka az ilyen szereposztás!
Ezt a Turandotot én is szeretem. (Már ha egyről beszélünk: Leinsdorf/MET, Nilsson, Björling, Tebaldi). És rendkívül jó még a Solti-féle Saloméban!
De én Flagstadba vagyok szerelmes! :-)) Meg Nina Stemmébe. Meg Waltraud Meierbe.
Van egy csomó fényképem stockholmi operaelőadásokról; a hatvanas évekből valók; Nilssonról is...
Elfelejteni a sok vénasszonyt!!! Itt van az új istennő Nina Stemme! Tegnap olyan Sentát hallottam vele Bécsbenis, hogy azt hittem, élőben ilyen nincs is! Jó, csak vicc volt, ami a vénasszonyokat illeti. Flagstad fényképe nem kerül le a falamról, nem vagyok olyan hűtlen fajta! Varnay is nagyon jó Senta (vez.: Reiner ill. Knapperstbusch) volt, de Stemme nem csak őserő, hanem hajlékonyság is! Nilsson talán nem haragszik meg, hogy a honfitársáért lelkendezem itt az ő topicjában. (Sőt, ugye, Varnay is félig svéd volt). VAjon miért ilyen jók a svédek?!
Én Aidaként is szeretem, bár olvastam a fanyalgásokat a felvételéről, nekem tetszik, különösen olyan partnerekkel, mint Corelli és Grace Bumbry.