A csodálatos amerikai koloratúrszoprán operaénekesnő felvételeiből – Rá emlékezve születésének
mai évfordulóján:
Donizetti: Rosmonda d’Inghilterra – „Perche non ho” – Beverly Sills
Rossini: L’assedio di Corinto – Act 2 – Pamira’s Scena. – Beverly Sills
Massenet: Manon – Gavotte – Beverly Sills - NYC Opera - 1977
Lehár: "The Merry Widow" - Beverly Sills sings "Vilja song"
Lehár: The Merry Widow - Beverly Sills – Hanna Glawari’s Engagment
Beverly Sills, Alan Titus, Glenys Fowles, Nolan Van Way and Andrew Foldi - New York City Opera - 1977
Donizetti: Maria Stuarda – Beverly Sills - „Deh! Tu di un umile preghiera” – Act 3
Beverly Sills, Eileen Farrell, Patricia Kern, Stuart
Burrows, Louis Quilico, Christian Du Plessis, London Philharmonic Orchestra - Aldo
Ceccato (1971)
Beverly Sills (May 25, 1929 – July 2, 2007) emlékére
Beverly Sills - Ah vous dirai-je, maman
Beverly Sills sings "Variations on Ah vous dirai-je, maman" by Adam and Mozart
Ha már "A nap képe" (Galéria): Beverly Sills (ezen a napon született: 1929; elhunyt: 2007), úgy azonnal "beugrik" számomra Ilosfalvy Róbert, akivel közös hangfelvételük Donizetti Roberto Devereux-je LP-n, 1969-ből:
Beverly Sills, Robert Ilosfalvy, Peter Glossop, Beverly Wolff, Kenneth MacDonald, Don Garrard, Gwynne Howell, Richard Van Allan,
Royal Philharmonic Orchestra, Ambrosian Opera Chorus, Charles Mackerras 1969 EMI
Itt van három részlet a lemezről a YouTube-on:
https://www.youtube.com/watch?v=adHNkTPxBZM&list=RDadHNkTPxBZM&index=1
'Donna reale, a' piedi tuoi' (Sills & Ilosfalvy)
https://www.youtube.com/watch?v=zdYUuNwFVbo
„Ed ancor la tremenda... A te diro” (Ilosfalvy)
https://www.youtube.com/watch?v=mpRCpIHxr-o
„Bagnato il sen di lagrime (Ilosfalvy)
A Bartók Rádió esti operaközvetítése
A New York-i Metropolitan Operaház archívumából - V/2. rész
Rossini: Korinthosz ostroma
Háromfelvonásos opera
Szövegét Luigi Balocchi és Alexandre Soumet írta
Vezényel: Thomas Schippers
Km. a Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara
Pamira - Beverly Sills (szoprán)
Neoklész - Shirley Verrett (szoprán),
II. Mohamed szultán - Justino Díaz (basszus),
Kleomenész - Harry Theyard (tenor)
Jero - Richard T. Gill (basszus)
Omár - Richard Best (basszus)
Iszmené - Betsy Norden (szoprán)
Adrasztó - Arthur Thompson (bariton)
(1975. április 19.)
Az opera két, nagyon eltérő változatban készült el. Az elsőt II. Mohamed címmel még 1820-ban, Nápolyban mutatták be. A hat évvel később, immár a párizsi közönség számára átdolgozott változat lett A Korinthosz ostroma.
Ízlésről valóban nem érdemes vitatkozni, van, akit az ember egyszerűen nem szeret. Gábor Artemisz hangja apró töredéke volt Beverly Sills hangjának. Őszintén szólva én az összes Donizetti-klasszikusban -értve itt a Bolenát, Maria Stuardát, Erzsébetet, Lucreziát - fantasztikusnak találtam Sills-t. De hát van ilyen, kinek ez az énekes a non plus ultra, kinek meg más.
Hát valóban nem rossz egyik jó szerepe volt-bár a vibrátója sem feledendő.Nekem ő sok .Nem tehetek róla.Szinte az összes lemeze megvan,de egy ütemben nem tudom hallgatni.Helyenként Gábor Artemisre hajaz.Az úr megbocsájt,de ki nem állhattam őt sem.
Csak, hogy lássuk, NEM csupán a trillák és a staccatok mentek neki. Ez kőkemény dráma. Akárhányszor látom, mindig könnyeket csal a szemembe.
[url]https://www.youtube.com/watch?v=KnmivlmQA2Y;Robert Devereux finálé[/url]
[url] http://www.ebay.com/sch/i.html?_armrs=1&_from=R40&_ipg=&_nkw=Beverly+Sills%3BJulius+Rudel&_sop=10; lista [/url]
A most 93 éves korában elhunyt világhírű karmester, Julius Rudel – aki Budapesten is vezényelt – és a New York City Opera szopráncsillaga, Beverly Sills közös lemezfelvételei: itt van egy [url] http://www.ebay.com/sch/i.html?_armrs=1&_from=R40&_ipg=&_nkw=Beverly+Sills%3BJulius+Rudel&_sop=10; lista [/url
Most sugározza a Bartók Rádió: 10.00 – 12.00: [url] http://hangtar.radio.hu/bartok#!#2013-07-23; Hang-fogó [/url] - a csatorna internetes oldalán online hallgatható. Az adás nyolc műsorszáma közül a hetedikként elhangzik: Verdi: Traviata - Jelenet, Violetta és Germont kettőse, II. felv. (Mirella Fiorentini, Beverly Sills - szoprán, Rolando Panerai - bariton, William Elvin - basszus, Royal Filharmonikus Zenekar, vez. Aldo Ceccato A mikrofonnál: Schaefer Andrea. Szerk.: Bánkövi Gyula
Ezen a weblapon sok érdekesség olvasható: http://hangtarnok.klog.hu/category/komolyzene/ Ez is: Beverly Sills kottái közkönyvtárban írta: Trinity, 2009. november 03. kedd Beverly Sills (1929-2007) Brooklynban született európai származású amerikai operaénekesnő volt, aki már 10 évesen megnyerte a CBS énekversenyét. Az 50-es években futott be, s úgy tartották, ő tette rá az Egyesült Államokat az operavilág térképére. Ünnepelt operasztár és médiaszemélyiség volt. Legemlékezetesebb alakításai Donizetti és Bellini operáinak koloratúrszoprán főszerepei, a Traviata Violettája, az Éj királynője, Manon, Lammermoori Lucia, a Sevillai borbély Rosinája és sorolhatnánk. 1980-as visszavonulása után a New York City Opera igazgatója, a Lincoln Center művészeti igazgatója, majd a Metropolitan Opera egyik vezetője lett. A New York Public Library zenei gyűjteménye – The Music Division of the New York Public Library for the Performing Arts -, amely a Lincoln Centerben található, most árverés útján megszerezte Beverly Sills kottahagyatékát. Az értékes, érdekes, ritkaságokat tartalmazó hagyatékban többek között Donizetti, Rossini, Bellini, Douglas Moore és mások operakottáin láthatók kézírásos bejegyzései, széljegyzetei, kiemelései stb., melyek fontos operatörténeti momentumok. A kottapéldákkal illusztrált részleteket elolvashatják Bob Kosovsky blogján, aki a zenei részleg fantasztikusan gazdag gyűjteményében a ritka könyvekkel és kéziratokkal foglalkozik: The scores of Beverly Sills come to the Music Division (via dani)
Beverly Sills méltatásához feltétlenül meg kell említeni a NY City Opera igazgatójaként végzett munkásságát is, melynek során az intézményt jelentős társulattá emelte.
Ja igaz. Lelkierő az kell.
Nem is állította egyikünk sem hogy ez a legnagyobb tragédia, noha azért nem olyan nagy öröm. Magam is anya lévén, át tudom érezni, milyen fájdalom a beteg gyermek, pláne kettő. És emellett az operaénekesi pálya, erre céloztam. Mert az is teljes embert kíván. Egy beteg gyereket meg az ember jobban szeretne óvni, mellette lenni, viszont a hivatását is szereti, azt sem akarja félbehagyni. Nem kis lelkiereje lehetett Beverlynek.
Érdekes, hogy mennyi életrajzot irogatnak. A lánya nyilván nem hallotta őt, ha nem tudták meggyőgyítani a süketségét, de van ennél nagyobb tragédia is a világon.
....ezektröl a tragikus tényekröl Sills az életrajzában is - minden felesleges, szentimentális és álpátosztól mentesen - kendözetlen öszinteséggel ír(t)... Fia halmozottan sérülten, míg a lánya süketen jött a világra; a könyvben van egy fotó: Sills és a lánya együtt a müvészöltözöben - a sors kegyetlen fintora, hogy a lánya tk. sosem hallotta(?) énekelni.... --------- A Ch. Rose interjúban is szenzációs volt: természetes, szimpatikus, kedves.
Elolvastam Sillsről, amit a wikipédián találtam, és még szimpatikusabb lett. Nem tudtam pl., hogy két gyermeke is volt, mégpedig sérült mindkettő. Nem lehetett könnyű ez a lelki teher ilyen pályán.
Charlie Rose - "An interview with Beverly Sills" (2002.04.29.) (Charlie Rose - 2006)
Szóval szavam:))) Meg a kezem:) Sajna, a kis diszt nem tolja, de a koloratúra ott van:))) mármint a Belliniben:)))
Hogy meséljek, ha elakadt a szevam:))) Egyszerűen fantasztikus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
...és???? MESÉJJJJJJJJJJJJJJJJJ! :-D
Az új beszerzésemen, részletek vannak:)))))
...minden esetre pl. Bellini I Capuleti e i Montecchi livefelvétele Sills-szel és Troyanos-sal nagyon de nagyon jó! :-)
[url]http://ec2.images-amazon.com/images/I/51352BEK9QL._SL500_AA240_.jpg;VERDI : La Traviata[/url] melodramma in tre atti, libretto di : Francesco Maria Piave -Beverly Sills : Violetta Valéry -Nicolai Gedda : Alfredo Germont -Rolando Panerai : Giorgio Germont -Keith Erwen -Delia Wallis -Richard van Allan etc. Royal Philharmonic Orchestra, John Alldis Choir Conducted by : Aldo Ceccato
Na persze az operabolondok ismerik Sills és Troyanos nevét is, de mégsem volt az a nagy sztár, ami a tudása alapján lehetett volna. Volt egy werkfilm a West side story lemezfelvételéről, amin Ő énekelte Anitát, ott nagyon rokonszenvesnek látszott, abszolút szerény vol Carreras és Kanawa mellett, mintha csak ők ketten lettek volna a sztárok.
...hááááát,...izééééééé, hogyismondjamcsak(?),......................... Khmmmm,....nos, a barátnéd és Te altok vagytok, nem?.........én pedig mezzoszopránokat emlegettem!.... :-)
Ugye, nem ránk gondolsz azzal a zsíros hanggal?
...egyébként Troyanos is a legendás Rolf Liebermann felfedezettek egyike - még hamburgi idöszakában emelte ki az akkor fiatal, tehetséges énekesnöt, s adott neki nagyobb szerepeket. Troyanos több évig a Hamburgische Staatsoper szólistája volt. Késöbb - mint Levine egyik kedvenc énekese - különösen a MET-ben sikert-sikerre halmozott; lehet, hogy az európai kontinensen nem számított "olyan nagy sztárnak", hááááát,...... Szerintem Solti "Carmen" felvételén is szuper a címszerepben!
...Troyanos? MINDIG és MINDENBEN jöhet: imádom!!! A legjobb KOMPONISTA (=Ariadne), akit valaha is hallottam, kiváló Judit (=ha mezzo énekli!), Adalgisa, SANTUZZA, EBOLI és VENUS etc. És persze dalénekesként is remek volt. Hatalmas ürt hagyott maga után,..................
...Bellini a Casta diva-t eredendöen G-dúrban komponálta, de ha a kbözö krónikáknak hinni lehet, akkor Giuditta Pasta az elsö Norma - akiröl idöközben kiderült, hogy nem is szoprán, hanem egy igazi kontraalt volt nagyon jó magassággal - nem igazán bírta az új szerep tessituraját... A Casta diva F-dúr (=tk. immáron "standard" változata) ugyancsak Bellini tollából származik, s nem csak Pasta, hanem a XX. sz. nagy Norma-énekesnöi Callas, Scotto, Caballé, Bumbry, Verrett etc. ugyancsak ezt a változatot énekelték - míg a fiatal Sutherland, Sills és Gruberova viszont az elsö változat mellett döntöttek; vissza kellene hallgatni, hogy pl. Deutekom melyik verziót énekli, hiszen a magasság esetében sosem volt probléma - éppen ellenkezöleg. Az elsö Adalgisa pedig kifejezetten lírai koloratúrszoprán volt - megmondom öszintén, nem szeretem, amikor olyan zsíros-kormos-fekete mezzo-k éneklik Adalgisa-t, kb. olyan hatást keltve, mintha Norma nagymamija lennének - s hol marad a fiatal, naiv novícia??? DE Troyanos a nagy kivétel: ö szinte mindenben remek! :-)
A nem tudom, hányadik Kékszakállú-felvételem, még 16 éves koromból,éppen a Troyanos-Nimsgern-féle, az egyik legjobb, persze csak szerintem. De nyugtassatok meg:) Nagyon szeretem még a Palánkay-félét is.
Bizony , Troyanos! Csodálatos hang, és énekesnő volt és , mint ember is kiváló! Sajnos korán meghalt. Isten nyugosztalja....
halllottam...
Mért, ne csigázz, milyen hangnemben van eredetileg a Casta diva? Az én kottámban F-dúr. A duettet általában egy nagyszekunddal letranszponálják, főleg Adalgisák miatt, mert nekik magas. Különben két szoprán remekül el tudja énekelni eredetiben. Nekem van VHS-en egy felvételem, Sutherland már elég koros, de Troyanos Adalgisa. Hát őszintén megmondom, ilyet életemben nem hallottam, fel sem tudom fogni, miért nem volt Troyanos sokkal de sokkal nagyobb név. A legjobb mezzo, aki t életemben halottam és a leggyönyörűbb hangszín.
Most jutottam hozzá ehhez a DVD-hez: [url] http://www.amazon.com/gp/product/images/B000FDE5RQ?ie=UTF8&n=130&s=dvd; Ariadne auf Naxos [/url] Beverly Sills, Claire Watson, Robert Nagy, John Reardon, Erich Leinsdorf, Boston Symphony Orchestra (1969) 90 min., Color VAI DVD 4363 "Ariadne auf Naxos a Treasure. This is a recording of a studio performance of Ariadne auf Naxos in concert - not a fully staged opera. " "This version of Richard Strauss`s ARIADNE AUF NAXOS sees Erich Leinsdorf conducting the Boston Symphony Orchestra, while performances come from an array of stars, including Beverly Sills and Claire Watson." "Tired of stage directors who squeeze Ariadne into a little black dress, or turn Strauss's heroine and Bacchus into a bar floozy and a biker shacking up for a one-night stand? VAI has the antidote - a 1969 concert performance of Ariadne auf Naxos free of any visual interference, led by that master Straussian, Erich Leinsdorf. Adding further appeal, the Boston Symphony Orchestra performs the original 1912 version of Strauss's opera. The look - women in bouffant hair and men wearing turtlenecks - may be dated, but the musical performance proves timeless. "
....olyan régen hallgattam ezt a felvételt (=még LP-n), hogy olyan "apró" részletkérdésekre már nem is emlékeztem, hogy Sills - hasonlóan a fiatal Sutherland-hez, vagy Gruberova-hoz a "Casta diva"-t szintén eredeti fekvésben énekli - és a Norma-Adalgisa duett ("Mira, o Norma") detto magasabb fekvésben szólal meg.
Szép estét, üdvözlöm a drága Normát:-)))) Elvira után rögtön Ő jön;-)
...úgy látszik a Deutsche Grammophon-nak "nagyon sürgös volt" - bár ez legyen a "legnagyobb probléma"(?) - ugyanis a DG-honlap, Prestoclassical & Amazon oldalakkal ellenben, már a mai napon megjelent, s beszereztem: Bellini: Norma BEVERLY SILLS, SHIRLEY VERRETT, Enrico Di Giuseppe, Delia Wallis, Robert Tear & Paul Plishka John Alldis Choir & New Philharmonia Orchestra London, James Levine (ABC-Records/Deutsche Grammophon 1973/2009)
Nem. Írom:)))))) A másik nénit kéne ismernem?
...akkor most tetszik a clip, vagy sem?! :-)
Azt elhiszem:) Már csak azért is, mert félreérthető voltam: "keversz valakivel" = összekeversz valakivel:))))
...teljesen zavarba hoztál! :-0)
Sesto, keversz valakivel:)) Vagy csak simán kavarsz?:))))) :)))