Bejelentkezés Regisztráció

Balett-, és Táncművészet


3296 macskás 2013-06-07 23:16:08 [Válasz erre: 3295 mandarina 2013-06-07 23:14:59]
Majd holnap. Most nincs kedvem.

3295 mandarina 2013-06-07 23:14:59 [Válasz erre: 3294 macskás 2013-06-07 23:13:26]
Legalább tessék ponosan idézni Karinthyt :DDD még erre sem tetszik képesnek lenni :DDDDDD

3294 macskás 2013-06-07 23:13:26 [Válasz erre: 3293 mandarina 2013-06-07 23:11:52]
" Maga bolond, maga bolond, hogy mindent kétszer mond, kétszer mond?"

3293 mandarina 2013-06-07 23:11:52 [Válasz erre: 3291 macskás 2013-06-07 23:08:30]
Melyik stilisztikai tankönyvre hivatkozve teccet azt írni, amit??? Jah, hasra ütve mindenki "ért" a stilisztikához :DDDDD

3292 mandarina 2013-06-07 23:11:48 [Válasz erre: 3291 macskás 2013-06-07 23:08:30]
Melyik stilisztikai tankönyvre hivatkozve teccet azt írni, amit??? Jah, hasra ütve mindenki "ért" a stilisztikához :DDDDD

3291 macskás 2013-06-07 23:08:30 [Válasz erre: 3287 mandarina 2013-06-07 23:05:19]
? Miért ne értenék a stilisztikához?

3290 mandarina 2013-06-07 23:08:21 [Válasz erre: 3283 IVA 2013-06-07 22:50:58]
Maga sem hallott a metonímiáról, mi ???? :DDDD

3289 mandarina 2013-06-07 23:07:34 [Válasz erre: 3283 IVA 2013-06-07 22:50:58]
:DDDDD Annyira teccik érteni a stilisztikához, mint macskás :DDDDD "A táncnyelv zengése dupla képzavar, egyfelől, mert vizuális műfajról van szó, másfelől, mert – amint már megjegyeztem – a táncnyelv nem hatáselem, hanem eszköz." Na most ezért tessék mán ezen elgondolkodni, van-e ennek füle-farka, vagy csak a stilisztikai tájékozatlanságát teccik itt nekünk fitogtatni???? :DDDDDDDDD

3288 macskás 2013-06-07 23:07:15 [Válasz erre: 3286 mandarina 2013-06-07 23:00:09]
Drága, a vers egészen más, mint egy tánckritika. Tudod, szezon-fazon - remélem, így megérted! Nagyon erőszakos vagy!

3287 mandarina 2013-06-07 23:05:19 [Válasz erre: 3284 macskás 2013-06-07 22:55:16]
Stilisztikához persze nem tetszik érteni, és azt sem teccik tudni, mi a metonímia, de azért tetszik itt mondani, hogy mit lehet és nem lehet leírni... biztos nagyon teccik érteni hozzá... :DDDD Na most aztán tényleg tessék mán mondani, honnan tetszik venni, hogy a nyelv nem zenghet???? Valami kis szakmai hivatkozást tessék már mondani....

3286 mandarina 2013-06-07 23:00:09 [Válasz erre: 3284 macskás 2013-06-07 22:55:16]
A költő sem jól tudta, ugye???? :DDDDD "Zeng a csatorna, zeng a hegy orma, s zeng – ugye zeng, ugye zeng a szíved?"

3285 mandarina 2013-06-07 22:58:12 [Válasz erre: 3284 macskás 2013-06-07 22:55:16]
Ezt ki mondja? Melyik stilisztika tankönyvben tetszett olvasni?????

3284 macskás 2013-06-07 22:55:16 [Válasz erre: 3283 IVA 2013-06-07 22:50:58]
Köszönöm. És a nyelv nem zeng, az az ének.

3283 IVA 2013-06-07 22:50:58 [Válasz erre: 3282 mandarina 2013-06-07 21:15:21]
Macskás kérése volt, hogy ne kelljen magyaráznia, ezt illik tiszteletben tartani. Engedelmével én kéretlenül megteszem, miután 3271. sz. hozzászólásomban úgyis én pendítettem meg. A táncnyelv zengése dupla képzavar, egyfelől, mert vizuális műfajról van szó, másfelől, mert – amint már megjegyeztem – a táncnyelv nem hatáselem, hanem eszköz. Ez nehezen elfogadható egy különben is nyögvenyelős szövegben, amelyben a simogatásokba is pofonokat csomagoltak.

3282 mandarina 2013-06-07 21:15:21 [Válasz erre: 3275 macskás 2013-06-06 23:16:56]
Mivel nem magadban mulattál, hanem kacajodat megosztottad a topik közösségével, magyarázd el azoknak mégis, akik nem értik, mivolt harsány derültséged oka. Idézlek: "3272 • macskás Válasz erre 2013-06-06 08:42:11 a táncnyelv zeng? :)))) többszörös döccenés:))" Szóval mi számodra kacagtató e mondatban?

3281 murron 2013-06-07 16:27:41
És egy komolyan vehető kritika is jut mára a legnagyobb brit tánckritikai folyóiratból. (Sem a tartalmat, sem a stílust nem érdemes hasonlítgatni, mert még a végén én szégyellem el magam honfitárs firkászunk helyett.) [url]http://www.dancing-times.co.uk/features/item/1234-five_dances_budapest;http://www.dancing-times.co.uk/features/item/1234-five_dances_budapest[/url]

3280 murron 2013-06-07 10:45:48
No, kedvenc kritikusom is megszakértette az Öt táncot. Felfoghatatlan, hogy bír valaki minden kritikát olyan stílusban megírni, hogy az ember zsebében kinyíljon a bicska még akkor is, ha az adott műért nem rajongott kifejezetten. Ennek a hölgyeménynek minden esetben sikerül - borzalmas élete lehet szegénynek, mert csak vitriolos, leereszkedő hangnemben bír megnyilatkozni, bármelyik írását is olvasom... [url]http://nol.hu/kult/20130607-apro_kis_halalok;http://nol.hu/kult/20130607-apro_kis_halalok[/url]

3279 Búbánat 2013-06-07 10:44:12
A Metropol tegnapi lapszámában olvastam „A dunai árvíz miatt csúszik a Margitszigeti Szabadtéri Színpad szezonkezdése – a 75 éves játszóhely ünnepi évada a jelenlegi tervek szerint június 28-án, a Spartacus című balettelőadással nyit meg. Az addigi előadásokra vásárolt jegyek június 6-tól június 21-ig becserélhetők a Budapesti Nyári Fesztivál más előadásaira, vagy visszaválthatók a Városmajori Szabadtéri Színpad jegypénztárában, illetve a Nagymező utcai jegyirodában. A június 19-re meghirdetett Szabadság Napja koncertet a Budapesti Fesztiválzenekar közreműködésével egy későbbi időpontban tartják meg. A nyitó és záró előadásra tervezett egységes, 2000 forintos jegyár így csak az augusztus 20-i István király című Erkel-opera előadására kapható. "

3278 Búbánat 2013-06-07 09:54:59
Ma este a Bartók Rádióban 19.00-19.30 óra Arckép - Solymosi Tamás, a Nemzeti Balett főigazgatója Beszélgetőtárs: Becze Szilvia (Ism. jövő hétfő, 9.30)

3277 Robesz 2013-06-07 07:13:27 [Válasz erre: 3276 IVA 2013-06-07 00:52:42]
Biztos hogy ő volt, közel ültem a színpadhoz és felismertem az alakjáról, a hajáról, mindenéről :)

3276 IVA 2013-06-07 00:52:42 [Válasz erre: 3274 Robesz 2013-06-06 21:13:28]
Értesülésem nekem sincs Tanykpayeva Giselle-jéről, csak megérzésem és vágyam, hogy ő legyen. (Legutóbb a "hosszan pályakezdő" Pártay Lilláról gondoltam, hogy hangosan kiált utána a szerep, és szerencsémre lett is ő a korszak nagy Giselle-je.) Nem a kritikus írt kudarcról, hanem a kritikusra hivatkozó fórumtárs. Kedves Robesz, biztos vagy abban, hogy a május 26-i, vasárnapi előadáson ugyanaz az énekesnő adta elő Izolda szerelmi halálát? Farkasréti Máriát korábban nem láttam színpadon, de ismerem róla azt a bájos képet az Operaház és az Operettszínház honlapjáról, és láttam pár felvételét a YouTube-on – nekem egészen másmilyennek tűnik! Egy Liebestod-koncertfelvétele is fenn van, ahol ugyan nem mutatják közeliben, de ott az éneklése is jobb. (A hajszín ugyan nem számít azonosító jegynek, de az sem egyezik.)

3275 macskás 2013-06-06 23:16:56 [Válasz erre: 3273 mandarina 2013-06-06 09:01:50]
Nem stilisztikai. Hadd ne magyarázzam el!

3274 Robesz 2013-06-06 21:13:28
Remélem nem baj, hogy nekem a kritika ellenére nagyon tetszett Tanykpayeva a Duett-ben. És bár én nem tudom/tudtam, hogy Giselle-t fog-e táncolni a következő évadban, de elnézve a mozdulatait, ott kiabált a hang a fülemben, hogy: GISELLE! Egyébként a vasárnapi, utolsó előadásra a földszint teljesen megtelt, az emeletnek pedig úgy a negyede. Nem tudom egyébként milyen kudarcról ír a kritikus, a szünni nem akaró taps és ováció nem igazán utalt bármiféle kudarcra. A Duett alatt ismét "élvezhettük" Farkasréti Mária énekét: fény derült a titokra, ugyanis a színlapon már őt is feltüntették. Szerencsére a zenekar sokszor elnyomta, bár szerintem jobb formában énekelt, mint 1 héttel korábban.

3273 mandarina 2013-06-06 09:01:50 [Válasz erre: 3272 macskás 2013-06-06 08:42:11]
Mi a stilisztikai probléma ebben?

3272 macskás 2013-06-06 08:42:11
a táncnyelv zeng? :)))) többszörös döccenés:)))

3271 IVA 2013-06-06 01:06:36 [Válasz erre: 3270 IVA 2013-06-06 00:51:25]
Kedves Mandarina! Noha Önnek megadatott, hogy mind a balettről, mind az újságírásról, mind a sajtókommunikációról szigorúan szakmai alapon ítélkezzék, hadd mondjam el, hogy egy idézett szöveg lelőhelyét és szerzőjének nevét fel kell tüntetni. A név azonosító, de az, hogy egy szaklap olyan szakkritikusa, akinek Ön eleddig minden szavával egyetértett, az nem. Szóval a Modern balettest és Aliya Tanykpayeva "kudarcának" szakmai alátámasztásához - saját véleménye híján - a [url]http://tanckritika.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=421:szoboszlai-annamaria-a-szepseg-igezeteben&catid=3:kritika&Itemid=2;tánckritika.hu[/url]-ról, Szoboszlai Annamária A szépség igézetében című írásából idézett. Értem én, miért kerülte a hivatkozást, hiszen azt már nyilván nem akarta közzétenni, hogy ez a kritika az estről, az első rész valamennyi elemében lelt apró kifogások ellenére, alapvetően lelkes, elismerő, ami éppen a kudarcra ítélés ellenkezője. A Tanykpayevára vonatkozó szakkitételre térve, olvassuk még egyszer az Ön feltétlen szakbizalmát szakélvező szakkritikus mondatait: „A virtuozitás is csak akkor érdekes, ha a szereplők képesek önmagukból felépíteni, s minden egyes sejtjükön át sugározni a szemünk előtt zajló drámai történést. Ennek hiányában a néző érdeklődése könnyen lankad, vagy – mint esetünkben – a tánc, a mozgás helyett fókuszpontjába az énekes helyeződik. Aliya Tanykpayeva táncában kevésbé tud zengeni a modernebb táncnyelv, a néző döccenéseket érezhet benne. Így a kettős minden pontosság ellenére steril marad.” E fórumon többünk véleménye megegyezett abban, hogy szerencsétlen ötlet volt az énekesnőt színpadra állítani. Sőt megszólaltatni is, miután az operarészlet zenekari változata is közkeletű. Valaki beszámolt arról is, hogy az est további előadásán el is hagyták az énekest. Vajon sikerült-e ezzel a tánc, a mozgás fókuszpontjában tartani a két táncost? Bizony, én sem élveztem a produkciót maradéktalanul, de erről nem a táncosok tehetnek, hanem a rossz rendezési ötlet. A szakkritikus igen gyatra (megkockáztatom: kompromittáló) megállapítása, miszerint 'a modernebb táncnyelv kevésbé tud zengeni a balerina táncában', hiszen egy táncban a látványnak és a kifejezni kívánt érzelmeknek kell zengeniük, nem a táncnyelvnek, amely csak a látvány és a kifejezés eszköze. Szerencsére bizonytalan is a megállapítás: „a néző döccenéseket érezhet benne”. Érezhet, ha a táncnyelv zengésére vár. Egy produkció pedig csak minden pontosság mellett lehet steril, pontosság ellenére nem, ennek nincs értelme. A helyzet úgy áll, tisztelt Mandarina, hogy bár a bizalmát élvező szakkritikus vitathatatlanul szakavatottabban ítél fellengzősen, mint Ön, nem győzött meg arról, hogy Tanykpayeva a tehetsége és a teljesítménye alapján nem méltó az Étoile címre. Fenntartva, hogy egyetlen nálunk teljesített évad után a díjazók türelmetlensége lehetett volna mértéktartóbb... Azt ugye, kifogásai ellenére, Szoboszlai sem állítja kerek-perec, hogy Tanykpayeva nem állja meg a helyét a modernben. Elárulná, Mandarina, Ön hogyan számította ki ilyen szakpontossággal, hogy „az MNB táncosainak (kartáncosok is) 80 százaléka ugyanúgy megállja a helyét a modernben, mint a klasszikusban"?) Ha úgy van is, hogy Tanykpayeva igazi területe nem a modern tánc, annál elismerésre méltóbb, hogy nem zárkózott el ettől a kirándulástól. És annál jobban reménykedem abban, hogy elsősorban a kedvéért fogják elővenni a Giselle-t, amelynek legutóbbi betanulásakor ugyan vagy öt balerina is eltáncolta a csodálatos címszerepet, de úgy gondolom, jelenleg Tanykpayeva a leghivatottabb rá.

3270 IVA 2013-06-06 00:51:25
Mandarina hozzászólása a Mi újság a Magyar Állami Operaházban? c. topicból: 47680 • mandarina Előzmény 47671 2013-06-05 13:49:10 "Pletykeértesüléseim" szaklap olyan szakkritikusától származnak, akinek eleddig minden szavával egyetértettem. Igen, a kapkodásban Kyliant írtam az est címének, hiszen számomra az volt a fájdalom, hogy nem láthattam a neves koreográfus művét most (Lukács Andrásét szerencsére sokszor láttam, a többi meg nem érdekelt.) És a szakkritika az MNB új, ideiglenes etoile-járól: a "Wayne Eagling Wagner Trisztán és Izoldájára készített koreográfiáját, a Duettet Aliya Tanykpayeva és Cserta József mutatta be. A középkék háttér előtt sötét sziluettként jelenik meg Trisztán és Izolda. Az Eagling-darab korábbi feldolgozásaitól eltérően ezúttal egy, a színpad jobb első felében helyet foglaló énekesnő kíséri a táncot, tolmácsolva Izolda szerelme halálán érzett fájdalmának hangjait. A klasszikus balett alapokra erősen építő, mozgásanyagában modern elemeket is felsorakoztató koreográfia elsősorban a látványos emelésekkel vonja magára a figyelmet, de a virtuozitás is csak akkor érdekes, ha a szereplők képesek önmagukból felépíteni, s minden egyes sejtjükön át sugározni a szemünk előtt zajló drámai történést. Ennek hiányában a néző érdeklődése könnyen lankad, vagy – mint esetünkben – a tánc, a mozgás helyett fókuszpontjába az énekes helyeződik. Aliya Tanykpayeva táncában kevésbé tud zengeni a modernebb táncnyelv, a néző döccenéseket érezhet benne. Így a kettős minden pontosság ellenére steril marad." Csak úgy jelzem, hogy az MNB táncosainak (kartáncosok is) 80 százaléka ugyanúgy megállja a helyét a modernben, mint a klasszikusban.

3269 murron 2013-06-04 11:54:08
Mindig megjelent a napilapokban, hogy új beállók vannak az Operaházban, hogy a lebetegedett művészeket éppen aznap este ki helyettesíti. Nagyon nagy megbecsülésnek örvendtünk Pedig még internet sem volt... [url]http://fidelio.hu/tanc/interju/szonyi_nora_fel_kell_tenni_a_kis_koronat;Szőnyi Nóra: "Fel kell tenni a kis koronát"[/url]

3268 IVA 2013-05-30 23:34:32 [Válasz erre: 3266 Aurora 2013-05-30 14:59:10]
Korunkban nem járvány a pontosság. Noha a Köztársaság tér nevének önkényes és oktalan megváltoztatása iránt hasonlóan érzek, mint a recenzens, az új név helyesen: II. János Pál pápa tér. (Sajnos.) Ha már a rec. felhívja a figyelmet a jegyárak olcsóságára, célszerű lett volna nem csak a „legdrágább” árát említeni, hiszen 300-tól 1500 forintosig vannak még jegyek. „Néhány”-nál valamivel több. (Sajnos.)

3267 IVA 2013-05-30 23:33:17 [Válasz erre: 3265 Aurora 2013-05-30 14:00:20]
Korunkban nem járvány a figyelmesség. Üdvös lett volna a képek mellé írni a darabok címét és a szólisták nevét.

3266 Aurora 2013-05-30 14:59:10
[url]http://divany.hu/stilfuresz/2013/05/30/a_modern_balett_olyan_mint_a_dietas_szalonna/;„…nem lesz sok előadás, de még van néhány jegy. Ne maradjanak le róla!”[/url] Micsoda reklámfogás!:-)

3265 Aurora 2013-05-30 14:00:20
[url]http://www.opera.hu/hu/OT_TANC_fotogaleria/galeria;ÖT TÁNC képekben[/url]

3264 IVA 2013-05-30 02:51:32 [Válasz erre: 3261 Myway 2013-05-30 01:37:40]
Irigyellek, Myway, amiért nem volt énekesnőd. (Csak nem olvassák ide rótt véleményeinket az illetékesek?) Azért nemcsak a vécék ajtóit cserélték le, hanem teljes burkolatukat és berendezésüket is. Az a nagy kérdés, hogy ezeknek az ajtóknak a stílusa és színe, amely idegen az Erkel Színház eklektikájának valamennyi eddigi stíluselemétől és a beltér színeitől, megjelenik-e majd a nézőtéri traktus egyéb elemein is, amelyeket szintén megváltoztatni készülnek a hosszú nyári szünet alatt. Merthogy lesz festés, nem is csak tisztasági: az egész nézőtér és előcsarnok új színeket és külsőt kap, így ígérik. Aggódva várom, nyer-e egységet, harmóniát mindezzel a színház enteriőrje, lesz-e ennek olyan eredménye, amely igazolja, hogy érdemesebb volt erre költeni, mint a színpad minél igényesebb felújítására.

3263 IVA 2013-05-30 02:46:37 [Válasz erre: 3260 Jicky 2013-05-29 23:19:20]
Talán az elégtelen fény jótékony hozama, hogy én nem vettem észre Sarkissova Karina tetoválását, de ha Te igen, nyilván látható volt. (Apáti Bence ragasztását láttam a tapsrend alatt, ezt a korábban vitatott létjogosultságú témát csak azért elevenítem fel, hogy valamivel igazoljam a látásomat.) Én sem értettem, miért éppen Sarkissova hozta be a karmestert, bár azt nem tudom, miből lehetett megállapítani nála az alázatosság hiányát.

3262 IVA 2013-05-30 02:45:24 [Válasz erre: 3258 mandarina 2013-05-29 23:11:08]
Mindenesetre másmilyen.

3261 Myway 2013-05-30 01:37:40
Én kedden láttam az Erkel új balettestjét. A végéről kezdem, de rövid leszek, amint az est is. Az „Öt tánc” helyett inkább az „Éji homályban” címet adtam volna. Nagyon „jó” ötlet „feketére” világítani a színpadot. A Kylián darabok mélyrehatóak, szépek és élvezhetőek. A „Petite Mort”-ot máshonnan és korábbról ismerem, jó volt látni az együttes aktuális szólistáit, de a „Hat tánc” évekkel korábbi táncosai pótolhatatlanok. Az „Örvény”-t Lukács András már több verzióban megcsinálta, a mostaniban kissé sokan vannak és elég kaotikusnak tűnik a hömpölygő koreográfia. Eagling „Duett”-je szerintem rossz koreográfia, és ezen Radina Dace és Bakó Máté expresszivitása sem segít. De nem volt énekesnő! Dawson koreográfiája, „A napfény természete” (a sötét színpadon) lendületes, érzéki világa Popova Aleszja és Bajári Levente tolmácsolásában igazi élmény volt. A kb. 8 perces darab felénél egy hangtechnikai gikszer miatt „megakadt a tű a lemezen”, de Popova és Bajári fantasztikus lélekjelenléttel, egymásra figyeléssel ZENE NÉLKÜL végigtáncolták a bonyolult koreográfiát. BRAVÓ, BRAVÓ, BRAVÓ! Remélhetőleg a következő évadban azért nagyobb feladatokat is biztosítanak nekik és talán még nem sorolják őket a „nagy öregek” közé. Mert bizony jelenleg egy kézen megszámolható az önkényesen Magyar Nemzeti Balett-ként nevezett társulat technikailag és művészileg átütő erejű szólistái. A karban vannak azért jól képzett táncosok, akik a többé-kevésbé hiteles figurákat képesek megeleveníteni, de mégis unalmasnak tűnnek. És nem szabad elfelejteni, hogy a tánc esztétikus élményt kell, hogy nyújtson, hiszen a vizuális művészetek gyöngyszeme. Az épület újra nyitása óta először jártam ott, de nagyot csalódtam, szégyellem is magam, mert még egy nyomorult tisztasági festésre sem futotta, csak a nézőtéri WC ajtókat cserélték ki szürke fémre, úgy hogy a zsanéroknál lévő hézagokon láthatod a bent zajló dolgokat.

3260 Jicky 2013-05-29 23:19:20
Számomra csodálatos élmény volt az Öt tánc. Köszönöm a táncosoknak a szép estét. Mindannyiuknak. Akadnak kifogásolnivalók, de azok nem tudták elrontani a kedvem. A fényviszonyok sem, lehet, hogy rosszul gondolom, de lehetséges, hogy ez az Erkel Színházbéli világítókon is múlik. Áprilisban két Aida előadáson voltam, midkettőn az első felvonás elején a jobb oldali szfinxen hosszú ideig hintázott a fény, míg a vele szimmetrikus másikon nem, ebben talán a bal oldalon dolgozó világosító a ludas. Lehet, hogy az Öt táncnál is "csak" ilyesmiről van szó… Láttam az Örvényt az Operaházban és a MÜPA-ban is korábban, és az emlékeim szerint jobb megvilágításban. Az említett nézőtér telítettlenségéről, ill. telítettségéről pedig azt gondolom, hogy kb. négy előadást tartottak operánként, míg ebből a modern balett estből nyolcat. A vasárnapi nézők betöltötték volna az Operaház nézőterét, mondhatni ott telt házzal ment volna . A Napfény természeténél engem az zavart, hogy egy olyan pillanatot sem csíptem el, amikor szemkontaktus lett volna a táncosok között. Az Öt tánc képes tájékoztatójában egy rövid leírásban olvasható a koreográfus, David Dawson idézete: „A napfény természete című munkám a mindennapos és a különleges szerelem fogalmát járja körül. …” Furcsa szerelem, furcsa koreográfia enélkül … szerintem a mindennaposnak is és a különlegesnek is része a szempárok találkozása. Ettől eltekintve lenyűgözött Pap Adrienn és Liebich Roland tánca. Érzéki volt. A duettnél engem is zavart az énekesnő jelenléte, nem is értem miért került ő a színpadra, főleg, hogy Eagling is azt mondja, hogy a Duettet Wagner ZENÉje inspirálta. Láttam egy Nagy Tamás által táncolt Eagling Duettet, ott nem énekelt senki. Örülök, hogy a táncoló párt ez nem zökkentette ki, Cserta József könnyedén, elgánsan emelgette partnernőjét. Kozmér Alexandra tánca számomra kifogástalan volt (a többi táncosé is), nagyon szép volt az Örvény, de némi hiányérzetet hagyott bennem a darab vége, volt viszont buborékeső a második felvonásban. Tele volt mély érzelemmel az első felvonás. Talán emiatt volt, hogy lassan hangolódtam át az előbb kéziszeres gimnasztika bemutatónak, majd múlt századi bál paródiának vélt műsorszámra. Sikerült végül, nagyon szórakozatató volt. Ügyesen, összehangoltan forogtak a fegyverek, úgy éreztem, ilyenkor az izgalom is nagyobb, mint egy nagy ugrást, vagy forgást megelőzően. Első alkalom, hogy életbeli párokat láthattam táncolni szintén párokként a színpadon. Ettől még tetszetősebb lett az előadás. Nagyon tetszett Medvecz József mimikai játéka, jól sikerült alakítás volt Szegő Andrásé, bár nem tudom kihez tartozott a lába. Ami viszont nem tetszett, hogy Sarkissova Karina lefedetlen tetoválással lép színpadra és ráadásképpen ő vezeti színpadra a karmestert, miközben nála alázatosabb és nívósabb balerinák állnak vele egy időben a színpadon. Illő ez a Magyar Nemzeti Balett színvonalhoz?

3259 mandarina 2013-05-29 23:13:22 [Válasz erre: 3254 Robesz 2013-05-27 20:51:51]
Örülök, hogy eljutottál, és láttad! Bárcsak én is, én is... Én a két Kyliant évtizedek óta ismerem, és fáj a szívem, hogy most nem tudtam elmenni. Az Örvény meg már klasszikussá vált :)

3258 mandarina 2013-05-29 23:11:08 [Válasz erre: 3255 IVA 2013-05-28 00:30:19]
Érdekes az a néző, akit nem érint meg Robert NOrthtól A halál és a lányka :)

3257 mandarina 2013-05-29 23:09:09 [Válasz erre: 3253 murron 2013-05-27 13:27:49]
murron, ez tényleg ízlések és pofonok. Robert North A halál és a lányka című koreográfiája a 20. század utolsó harmadának kitörölhetetlne remekműve... nekem pl. etalon a modern tánc történetében.. ráadásul mind a Nemzeti Balett, mind győriek csodálatos főszereplőkkel táncolták... Kylian meg Kylian, a most ismét műsorra tűzött két darabja a modern tánc történetében ott van, ahol Northé... Ami pedig az Örvényt illeti: Bacskai Ildikót és is hiányoltam (ahogy a MNB sok táncosát ebből az estből, főleg, hogy az egyik Kyliant anno pazar szereposztásban láttam, és a táncosok közül többen máig aktívak...), de hát nem tudjuk (bár jó lenne tudni), miért nem táncolt.

3256 Búbánat 2013-05-29 00:22:41
Sztravinszkij-inspirációk a Nemzeti Táncszínházban Son www.mno.hu, 2013. május 28., kedd 20:32 Igor Sztravinszkij műve, a Tavaszi áldozat százéves évfordulója alkalmából minifesztivált rendeznek a Nemzeti Táncszínházban. A Tavaszi áldozatot 1913. május 29-én a Théâtre des Champs-Élysées színpadán mutatták be. A koreográfiát, amely legalább annyira forradalmi volt, mint a zene, Vaclav Nizsinszkij készítette. Azóta számos alkotót megihletett Sztravinszkij zenéje: Maurice Béjart, Pina Bausch, Marie Chouinard alkotásai a legemlékezetesebbek. A hazai alkotók közül kiemelkedik a Bozsik Yvette-féle, 2000-ben koreografált kihívó és provokatív Sacre. A Nemzeti Táncszínház a jubileum alkalmából szerdán és csütörtökön három független társulat sajátos Tavaszi áldozat-interpretációjával emlékezik az ősbemutatóra. Szerdán az idén húszéves Bozsik Yvette Társulat feldolgozása lesz látható, a darab az ikonikus előadás felújított változata. Csütörtökön a Magyar Mozdulatművészeti Társulat és a Mozdulatkórus az épület előtt táncolja el a 100 tavasz című etűdjét. A nagyszínpadon este héttől a Budapest Táncszínház Stravinsky-inspirációk című estjén három különálló koreográfia követi egymást. A tűzmadárra Zachár Lóránd készített koreográfiát, Sztravinszkij zenei munkásságának inspirációjaként pedig Földi Béla, az együttes vezetője készítette el az Imagine című montázst. A Budapest Táncszínház Tavaszi áldozatának koreográfusa Raza Hammadi volt.

3255 IVA 2013-05-28 00:30:19 [Válasz erre: 3253 murron 2013-05-27 13:27:49]
Megosztom, milyen különbözőek lehetnek vélemények. Az előadás előtt egy mögöttem ülő néző hangosan magyarázta partnerének, hogy ez az est jobb lesz, mint amit korábban láttak, mert A halál és a lányka helyett más darabot tettek bele... (Én nem láttam az említett darabokat.)

3254 Robesz 2013-05-27 20:51:51
Nekem tetszett az előadás, úgy ahogy volt. A Duettben engem borzasztóan zavart az ének, nem tudtam teljesen a táncra koncentrálni, XY énekesnő küzdelmei a magas hangokért megtörte a harmóniát. Aliya Tanykpayeva viszont gyönyörűen táncolt és jó lett volna minden figyelem rá és partnerére irányul. Az Örvény nekem még mindig az egyik kedvencem, örültem, hogy újra láthattam. A 2 Kylián darab pedig valami más, mint amit eddig megszoktam, és bár nehezebben hangolódtam rá, a végére szerettem. És hát jó volt tapasztalni, hogy bele lehet csempészni a balettbe a humort is. Vasárnap ismétlés... :)

3253 murron 2013-05-27 13:27:49 [Válasz erre: 3250 mandarina 2013-05-26 18:24:06]
Sajnos csalódást okozott az előző balett-esthez képest, amiben a Halál és a lányka, a Szerelem és lány, valamint a Wie lange noch szerepelt. Azt éreztem, hogy ez az összeállítás nem olyan erős, mint a korábbi, ha már ragaszkodunk ezekhez a koreográfiákhoz, én bizony teljesen más sorrendet állítottam volna fel, kevésbé éles műfaji váltásokkal. Az volt az érzésem, mintha egy sebtében pingált festményt néznék - a színek külön-külön jók, de a kompozíció nem az igazi, nem áll össze és a katarzis, bár a lehetőség talán ott lóg a levegőben, elmarad. Azt pedig kifejezetten sajnálom, hogy Bacskai nem táncolja már az Örvényt.

3252 IVA 2013-05-27 05:24:08
A MÁO modern balettestet ajánló [url]http://www.opera.hu/hu/erkel/news/PREMIER_OT_TANC_%E2%80%93_modern_balett_est;videó[/url]ján Ókovács Szilveszter azt mondja: mindenkiben az a kép él, hogy az Erkel Színház a nagy tömegrendezvények, a bevált, a problémát nem jelentő, a biztosan könnyen befogadható daraboknak a helyszíne, és ennek ez a modern balettest nem fog ellentmondani. Egyfelől: Az Erkel Színház nézőterének a Jegymesteren látható alaprajza mostanáig nem látszott (nem látszik) igazolni a főigazgató állítását – összevetve az eddig színpadra került népszerű operák keresettségével, amely eddig többnyire telt házakat, vagy majdnem telt házakat eredményezett. (Tegyük hozzá: a próbaüzem bevezető árai és a Facebookon forgalmazott 300 Ft-os jegyek mellett.) Még a premier estéjére sem mutatott telt házat az alaprajz, a további előadások képén pedig lehangolóan zöldell. Ennek alapján úgy gondolom, hogy ilyen jellegű balettestnek lehet helye az Erkel Színházban, amint a múltban is volt – de nem most. Ha majd a közönség valóban visszatér a színházba, illetve csatlakozik mellé az új közönség is, ha ez a közönség a klasszikus, elsősorban cselekményes baletteket és azokban a táncosokat újból megszereti, és kíváncsi lesz eltérő típusú produkcióikra is. Úgy gondolom, hogy eleve a műsor címe sem attraktív, nem is szerencsés. Az Öt tánc semmitmondó és túl szerény, ráadásul zavaróvá teszi, hogy ezen belül az egyik elem címe Hat tánc. Másfelől: A balettest premierjét nem láttam (az Operaház szombati előadását választottan), csak a második, vasárnapi előadást néztem meg. A nézőtér telítetlensége az alaprajznak megfelelően látszott, ám ez egyáltalán nem érződött a közönségsikeren. A nézők a műsor valamennyi számát tetszéssel fogadták, az előadás végén masszív vastapsok sorozatával ünnepelték. Nem tudom, így lesz-e a többi előadáson is, és így lett volna-e vasárnap, ha nincs a nézőtéren szép számú szakmabeli, illetve a táncosokhoz tartozó rokon és ismerős. Ám a siker kétségtelen, és igazolni látszik a főigazgató szavait. Különben meg: A produkció nekem nem lesz a kedvencem, számos kifogásolni valóm van benne – összevetve évtizedek vegyes, de inkább magas színvonalú, hasonló jellegű estjeivel. Nem, ez nem a koreográfiák minőségére és nem is a táncosok művészi teljesítményére vonatkozik, hanem a színpadi látvány és a szerkesztés hiányosságaira. Az összhatást azzal tudnám jellemezni, hogy sötétség és rossz színpadi világítás két órán keresztül. A színlap szerint a darabok világítását többnyire maguk a koreográfusok tervezték – de vajon figyelemmel-e arra is, hogy a koreográfustársak is beleszeretnek a homályba a fekete háttér előtt, fekete színpadon? Vajon el tudnánk-e viselni a klasszikus balettek „fehér felvonásait”, ha azok nem csak egy-egy, dramaturgiailag indokolt egységét képeznék a teljes daraboknak? El tudnánk-e viselni a klasszikus balettek „fehér felvonásait”, ha azokban, miután egyértelmű lett, hogy éjszaka van és csak a hold világít, nem a teliholdénál sokkal erősebb világításban, és korántsem tiszta fekete háttér előtt folyna tovább a játék, és alig-alig láthatnánk a táncosok arcát, tekintetét és mimikáját? Hogy éppen A napfény természete című indító darabból is hiányzik a fény, még akkor is röhej, ha a címnek nem a színpadkép, hanem a mozgás akar megfelelni. A Hat tánc című vidám, humoros záró rész kap valamivel erősebb világítást a többinél, de korántsem annyit, amennyi a mű hangulatához és az egész esti komor látvány feloldásához szükséges lenne. (Tippet adni nem akarok, de merném javasolni az estre az „Öt tánc sötétben” címet, ez ugyanis már jobban hangzana, és informatív lenne, sajnos.) A napfény természete című kompozícióhoz (Daid Dawson) Max Richter zenéje gépről szólt. A Duett című koreográfia Izolda szerelmi halálára készült. Általában nem szeretem a balettet operazene fölött, ellent is mond a szerzői szándéknak (balettet is tudott volna Wagner komponálni, ha akart volna). Zenekari változatok esetében tűrhetőbb, mint vokális előadás mellett, ám ezúttal nem volt kegyelem. Meglepetésre (mert sem az internetes, sem a kézbe adott a műsorlap nem közli), egy fekete ruhás énekesnő adta elő a híres operarészletet, tudtam volna nélkülözni. Azt különösen, hogy a színpad jobb oldalán állt, a látvány részeként, és ebből sohasem jöhet ki előnyösen egy énekes a táncosok mellett. Nem ismerem, vagy nem ismertem fel a művésznőt, neve valószínűleg titok marad előttem, ameddig e fórumon valaki fel nem fedi. A Duett női tagja Aliya Tanykpayeva volt. Ez a tünemény jelentette számomra sz est legnagyobb élményét. Lukács András Örvény című kompozíciójával zárult az est első része. Philip Glass zenéje számomra olyan, mintha egy televízió műsorzárás és műsorkezdés közötti, éjszakai szünetében szólna végtelenítve. Tudom, Glass bizonyos korosztály és réteg divatos és kedvelt szerzője – nem az enyém. A roppant nehéz koreográfia e zenével számomra igen monotonnak bizonyult, és itt kell megjegyeznem, hogy a látványelemek közt a jelmezek sem nyerték el tetszésemet. Az Örvény jelmezeiben különösen zavart a balerinák fekete ruhájának előnytelen hátkivágása, és - ha nem csalt a szemem – a harisnyatrikók hiánya, ami őszinte magyarázatát adta annak, hogy miért szokásos és szükséges hagyományosan a balettben a trikó... A második részt kitevő, Mozart-zenékre készült két Kylián-darab – Petite Mort és Hat tánc – már most összemosódna az emlékezetemben, szinte csak az utóbbinak a humora választja ketté őket. A táncosok nemcsak technikai felkészültségüket, hanem kiváló humorukat is megcsillogtatták. Bár elismerem, hogy az ötletek nagy részét és a fekete „paravánjelmezek” szerepét az alkotó a fekete háttér elé találta ki, és nem tudom, lehetett volna-e ezt másképp is, mégiscsak azzal keretezem beszámolómat, hogy az est végére untig elég lett a sötétségből.

3251 IVA 2013-05-27 05:02:01 [Válasz erre: 3249 Búbánat 2013-05-26 16:22:19]
Mindenkit?...

3250 mandarina 2013-05-26 18:24:06 [Válasz erre: 3248 murron 2013-05-26 16:07:48]
Én személyesen nagyon várom a beszámolódat. Sajnos családi okokból (betegápolás) nem tudom megnézni ezt az előadássorozatot, maradnak a régi emlékeim a Kyliánról és a (szerencsére)kevésbé régiek Lukács András koreográfiájáról. Pedig az Erkelben a jegyárak is nagyon lájtosak (bár ahogy látom a neten, sok még a szabad hely... de engem ez nem zavarna, ha én táncot nézek, úgyis csak a színpadot figyelem, kérdés, a táncosoknak milyen érzés lehet....)

3249 Búbánat 2013-05-26 16:22:19 [Válasz erre: 3248 murron 2013-05-26 16:07:48]
Szerintem a kérdésed poénként itt megállja helyét. További poén az lenne, ha a topic ötletgazdája, létrehozója, Sesto, váratlanul itt teremne, és mindenkit jól helyretenne...

3248 murron 2013-05-26 16:07:48
Öt táncot ki mikor nézi? Én ma este, de nem tudom, szabad-e ide beszámolót írni ;))

3247 IVA 2013-05-26 01:01:14 [Válasz erre: 3246 mandarina 2013-05-26 00:32:38]
OFF: Kedves Mandarina, ha így áll a dolog, nem írna a Balett- és Táncművészet-topicba egy hozzászólást a táncról, nem pedig rólam? Ha Önnek van más is a fórumon kívül, miért ide jár személyeskedni? Meg aztán... az Opera-topic, ahol nem operáról ír, hanem S. P. fórumtárssal pimaszkodik, nem a fórumon van?





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.