Moszkvában verekszenek a jegyekért A diótörőre
A NEPPEREK EGY JOBB
HELYRE SZÓLÓ BILÉTÁÉRT 635 EZER FORINTNYI RUBELT IS ELKÉRNEK
mno.hu- 2023.11.13.
Áldatlan állapotok alakultak ki
Moszkvában a Bolsoj Színház A diótörő című karácsonyi balettelőadása körül.
Akkora az érdeklődés az orosz fővárosban, hogy napokig állnak sorban az emberek
a jegypénztáraknál. Volt, ahol tettlegességig fajult a kultúráért folytatott
harc, emiatt rendőröket kellett kivezényelni az értékesítési pontokhoz. A
színház igazgatója azt nyilatkozta, hogy akkora az igény az ünnepi előadásra,
amit az előadóművészek fizikailag képtelenek teljesíteni.
"A MAGYAR NEMZETI BALETT IGAZGATÓJÁVAL A SPARTACUS ELŐADÁS KAPCSÁN BESZÉLGETTÜNK"
MNO.HU - TUKÁCS ORSOLYA
Tegnap, 5:45
Hosszú idő után néztem meg tegnap egy balettet az Operaházban, mégpedig a klasszikus balett-repertoár egyik ritka-gyöngyszemét: a Don Quijotét. A földszinti zsöllye jó helyén ültem, remek rálátással a színpadra, így közelről élvezhettem a megelevenedő Cervantes-történet néhány epizódjának a táncművészet nyelvére adaptált változatát. Ezt a háromfelvonásos romantikus balettművet, amelyet eredetileg a 19. században koreografált Marius Petipa (bemutató:1869. december 26., Moszkva, Bolsoj Színház) és későbbi időkben több átdolgozást is megért, nálunk Alekszandr Gorszkij, Kaszjan Golejzovszkij 1940-es, a moszkvai színház számára készült verziója alapulvételével, Michael Messerer új produkciójában állította színpadra az Operaház, még 2016-ban.
Számomra a Ludwig Minkus sodró lendületű partitúrája nyomán felcsendülő remek zenék voltak a mérvadók, melyekre fantasztikusan megkoreografált táncokat láthattunk, virtuóz együttes- és bravúros szólószerepekkel. A látványvilágot részben a reneszánsz kori palotabelső dominálja, de a romantika vonulata is jelen van a stílusos jellegű, külső-belső színpadképek ábrázolásával; a színpadi kavalkád-forgatag megidézi a régmúlt (lovag)kor emberét jellemző pompás ruhaviseletet éppúgy, mint a köznapi emberek öltözetét a díszes jelmezeivel, a háttérben pedig színes, festett, frappáns díszletelemek az adott szituációk korhű hangulatát jelenítik meg: a jelmeztervezőt, Rományi Nórát, és a díszlettervezőt, Rózsa Istvánt dicsérik.
A történetszál a különc nemes, Don Quijote, a hűséges földesúr és Sancho Panza lovagi kalandjait meséli el. A balett az egyik kalandjukra fókuszál, ahol segítenek összehozni egy életvidám fiatal párt, Kitrit és Basiliót, de megjelenik a bábszínházas és a híres szélmalmos epizód, továbbá feltűnik benne számos emblematikus elem a fényes sisaknak vélt borbélytáltól Sancho Panza szamaráig és tarisznyájáig. A komikumtól, szellemességtől és bravúros koreográfiáktól hemzsegő produkció Cervantes regényének melegét és romantikáját kelti életre.
Kezdésre a nézőtér zsúfolásig megtelt, gondolom többségükben a balettművészet rajongóival, a két szünetben tapasztalt hangfoszlányokból következtetve rengeteg külföldi érdeklődő volt kíváncsi a darabra, akik nem győztek minden táncost, szólót, párt, együttest, forgást, emelést-kitartást örömujjongással fogadni, megtapsolni, bravózni, sőt, az előadás végén eksztázisban, álló ovációban ünnepelte a publikum a közreműködő művészeket, a Magyar Nemzeti Balett, valamint a Magyar Nemzeti Balettintézet növendékeit, élükön a kimagasló tehetséget nyújtó Garcia Carriera Claudiát Kitri szerepében és Rónai Andrást Basil megformálóját.
Ez a balettelőadás a virtuozitás csodálatos bemutatója volt, örömteli együttes és szólók, kettősök táncaival, pompás kiállítású produkció, ragyogó technikájú táncművészekkel az élen, akikhez társult az Operaház nagyszerűen játszó zenekara a kiváló, tehetséges karmester, Paul Connelly irányítása alatt.
Az Operaház számomra a világ közepe – Felméry Lili a Mandinernek
Kecses, mosolygós és gyönyörű –
ízig-vérig balerina. Felméry Lili vendégei voltunk az Operában. Karrierről és
családról, fegyelemről és maximalizmusról, Istenről és álmokról, valamint a
balett világának árnyoldalairól beszélgettünk.
Ádám Rebeka Nóra - 2023. szeptember 10. 11:58
"Mára a világ egyik legjobb balett-társulata a miénk” – Ókovács Szilveszter a dubaji turnéról a Mandinernek
Ókovács Szilveszter a dubaji turnéról a Mandinernek
Számunkra Ázsia a lehetséges irány, ezt jól ismertük fel – mondja lapunknak adott helyszíni interjújában az Operaház főigazgatója. A hételőadásos, kétprodukciós, összesen 244 művészt és munkatársat megmozgató dubaji turné az intézmény egy évtizedes közel-keleti jelenlétének eddigi legnagyszabásúbb bemutatkozása." Teljes cikk/"interjú" Mandineren itt. A Főigazgató szokásosan szerény, visszafogott szavait némileg árnyalja, hogy, mint már írtam egy másik topikban, csak elvétve találni magyar (nevű) balettművészt pl. a mostani dubaji turné közreműködői között.. Így lehet a Magyar Állami Operaház Magyar Nemzeti Balettje "a világ egyik legjobb balett-társulata"?
Ugyanez a tème indexben "Keveházi Gábor: Ha nem Ókovács nyer, visszamehettem volna" címmel olvasható.
„Ha nem Ókovács nyerte volna az Operaház vezetői pozícióját, visszamehettem volna”, ezt mondja Keveházi Gábor abban az interjúban, amit az ÉrdMost.hu készített vele. A balettművész jelenleg egy érdi tanyán él, nyugdíjas éveit tölti, könyveket ír.
Ókovács Szilveszter elismerte, hogy kirúgta vetélytársát, Kesselyák Gergelyt
A főigazgató azonnali hatállyal mondta fel az első karmester határozatlan idejű szerződését.
A Kossuth-díjas koreográfus azt is elmondta, hogy az Operaház főigazgatójával, Ókovács Szilveszterrel évente egyszer szokott találkozni, amikor az örökös tagokat és a mesterművészeket meghívja ebédre. Majd azt is megemlítette, hogy egyszer
még egy ötlettel is megkerestem, amit kifejezetten az Eiffel-csarnok mint helyszín inspirált. Úgy tűnt, tetszik neki, de nem hívott vissza. (...) Lehetséges, de ha egy olyan kaliberű táncos-koreográfus mester, mint én bejelentkezik egy ötlettel, azt sehol a világon nem utasítják el.
Művészek a sarokban
Keveházi Gábor reagált arra is, hogy idei kinevezését, főigazgatói pozíciójának meghosszabbítását követően Ókovács Szilveszter azonnal kirúgta aspiráló vetélytársát, Kesselyák Gergelyt, majd az élet ment tovább. Mint fogalmazott, „sokan hajlandóak úgy viselkedni, mintha a rendszer hívei lennének. Élni akarnak, és a művészetüket megmutatni. Látják, hogy akik kritikát fogalmaznak meg a hatalommal szemben, azokat félreteszik.″
A koreográfus a legnagyobb bajnak azt tartja, hogy
„A NEMZETI OPERAHÁZBAN MAGYAR TÁNCOS RITKÁN LÉP FÖL, ÉS A NEMZETI REPERTOÁRBÓL ALIG JÁTSZANAK VALAMIT.″
Pályatársainak helyzetére is kitér, neveket azonban nem mond, mert – mint fogalmaz – „bosszút állnak rajtuk, de katasztrofális a helyzet. Mennének el, csak hát azon a szinten nehéz helyet találni, ahol az Operaház van. Mert hát infrastrukturálisan igen magas színvonalú most az Operaház, még ha nincs is készen.″
Keveházi Gábor kifakadva szól arról is az ÉrdMost.hu-nak, hogy
a társadalom túlnyomó többségét nem érdekli a balettművészet. Ha bezárnák az egész kócerájt, pár ezer ember kicsit szomorkodna, de a társadalom észre sem venné.
A balettművész nem tér ki a művészvilágon végigsöpört meetoo-mozgalomra vonatkozó kérdések elől sem. Azt mondja, egy időben őt is alaptalanul vádolták azzal, hogy verte a tanítványait, vagy hogy ajánlatokat tett nekik – az ezt követő sajtópert meg is nyerte, kártérítést is kapott.
(Borítókép: Keveházi Gábor. Fotó: Kollányi Péter / MTI)
- KULTÚR
A magyar rockabilly királya nem csak a szőnyeget csavarta fel
Fenyő Miklós, a Hungaria és a Miki együttes.
TEGNAP, 11:53
- KULTÚR
A koncert kezdete előtt esett össze és halt meg a P. Mobil technikusa
A történtek miatt a zenekar lemondta az aznapi koncertjét.
AUGUSZTUS 12., 20:27
- KULTÚR
Ötven éve egy tökéletes viharban született meg a hiphop
Csak egy szokásos bulinak indult, de a nap végére egy új szubkultúra született.
AUGUSZTUS 11., 06:04
- MINDEKÖZBEN
Ez a 30 éves nő abból gazdagodott meg, hogy kitakarítja a legkoszosabb házakat, munkájának köszönhetően a világot is bejárja
5 PERCE
https://erdmost.hu/2023/08/12/egy-erdi-tanyan-el-europa-egyik-leghiresebb-balettmuvesze/?fbclid=IwAR0FbnrWhELSgjn7HIOdV77LSeq6rR5RLA98l-tuqxbM57nmX7lM9ffmiPs
Szeretet és béke, mint lázadás
SZILLÉRY
ÉVA - mno.hu - 2023.08.11. 05:10
A szeretetet és a békét tartja a legfontosabbnak, szerinte ezekről beszélni legalább annyira lázadás, mint a nyolcvanas években üvegdobozba zárva táncolni a színpadon. Bozsik Yvette Kossuth-díjas táncművész, koreográfus tizenévesen a kortárs magyar tánc megújítója lett. Pénteken tölti be az ötvenötödik életévét, társulata szeptemberben lesz harmincéves.
„A Bozsik Yvette Társulat idén harmincéves, szeptember 16–19. között minifesztivállal készülünk az évfordulóra a Nemzeti Táncszínházban. Közben az Operettben Az Orfeum mágusa című darabot próbáljuk, ami Somossy Károlyról, az Operett alapítójáról szóló ősbemutató lesz.”
Az Origo írja, úgy tudja, hogy egy orosz
balett-táncosról van szó. Feltehetően öngyilkos akart lenni. Nem a Dunába
esett, hanem állítólag a betonra.
Frissítés
Megrázó részletek: szerelmi ügy miatt vethette le magát a Margit hídról az Operaház táncosa
Feltehetőleg a táncos és párja szakíthattak az esetet megelőzően.
Ahogy arról a Mandiner is beszámolt, a Magyar Állami Operaház balett-táncosa péntek éjjel a Margit hídról a Dunába vetette magát. A férfit életveszélyes állapotban szállították kórházba. Az Index most arról ír, hogy információi szerint a balett-táncos nem egyedül volt aznap éjjel, hanem három barátja társaságában tartózkodott a hídon, amikor minden előjel nélkül a vízbe vetette magát. A lap úgy tudja, a férfi mentális okokra hivatkozva be akarta nyújtani felmondását a munkahelyén. Hangsúlyozzák: feltehetőleg a táncos és párja szakíthattak az esetet megelőzően, ugyanis párját hiába marasztalták, visszautazott Oroszországba. Hozzáteszik: Solymosi Tamás balettigazgató vasárnap reggel tájékoztatta az Operaház társulatát az esetről. A lap információ szerint a művészeket nagyon megrázta társuk története, azonban a körülmények ellenére is folytatódtak a próbák, ugyanakkor nehéz lelkiállapotoknak köszönhetően sérülés történt: az egyik címszerepre készülő táncos sérült meg, írják. Forrás: mandiner.hu
Levetette magát a Margit hídröl az Operaház művésze
A Margit hídról vethette magát a mélybe a Magyar Állami Operaház egyik balettáncosa péntek éjjel – tudta meg az Index. A lap megkereste az Országos Mentőszolgálatot. Azt az információt kapták, hogy a helyszínre riasztott mentőegység egy férfit súlyos-életveszélyes állapotban vitte kórházba. A Magyar Állami Operaház kommunikációs osztálya annyit közölt: „A Magyar Állami Operaház kéri a sajtó minden képviselőjét, hogy tartsák tiszteletben kollégáik magánéletét.” (Forrás: mandiner.hu)
Rómeó és Júlia: A szerelem eltáncolt tragédiája
mno.hu –Petrovics Gabriella, 2023.07.18.
A szerelem törékenységéről és tragédiájáról mesélt a Rómeó és Júlia című
balettelőadás, amelyet a Maribor Balett művészei hoztak el a Margitszigeti
Szabadtéri Színpadra. Valentina Turcu koreográfiájában a lélek magasságait és
mélységeit úgy ábrázolta, hogy az tanulságként szolgáljon ma is.
50 év után ismét magyar táncost szerződtetett a Béjart Balett, Kovács Zsolt Vencelt. Őelőtte magyar utoljára Markó Iván személyében került a társulathoz. Forrás és részletek: itt.
https://fidelio.hu/tanc/lemondott-novak-terenc-tata-179125.html
Nagy siker volt az első Hungarian Ballet Grand Prix
Közel húsz ország
legtehetségesebb balettnövendékei mérték össze tudásukat az első alkalommal,
Veszprémben megrendezett nemzetközi balettversenyen.
Vehir.hu - 2023. június 30. 16:25 - Bartalan Melinda
Pongor Ildikó 70: születésnapi balettgála az Operaházban
Opera.hu - 2023. június 19. 10:53
Pongor Ildikó Kossuth- és Liszt-díjas, érdemes és kiváló művész, a Magyar Állami Operaház örökös tagja és mesterművésze tiszteletére rendez születésnapi gálát 2023. június 24-én a Magyar Nemzeti Balett. Az esten közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara, vezényel: Thomas Herzog.
[...]
Születésnapja alkalmából az
OPERA örökös tagját és mesterművészét a legnépszerűbb klasszikusokból
összeállított gálaműsorral ünnepli a Magyar Nemzeti Balett. Az esten Pongor
Ildikó színpadi beszélgetésen vesz részt meglepetésvendégekkel, amihez az
Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet nyújtott nagylelkű támogatást a
vetítendő képanyag összeállításával.
A műsor első felében
emellett részletek láthatók Seregi László Sparatacus-, Wayne Eagling és Solymosi Tamás A diótörő-, valamint Michael Messerer Petipa, Gorszkij és
Golejzovszkij nyomán készült Don Quijote-koreográfiájából a Magyar Nemzeti
Balett művészei – Tanykpayeva Aliya és Leblanc
Gergely, Takamori
Miyu és Morimoto
Ryosuke, valamint Melnyik
Tatyjana és Kiyota
Motomi – előadásában.
Az est második részében Rudi
van Dantzig és Toer van Schayk A
hattyúk tava c. koreográfiájának palotajelenét láthatja a közönség.
A főbb szerepeket Beck Maria (Odile), Balázsi
Gergő Ármin, a 2022/2023-as évad Étoile-ja (Siegfried), Kekalo Iurii (Rothbart), Cottonaro
Gaetano (Alexander) és Szirb
György (von Rasposen) alakítják, közreműködnek a Magyar
Nemzeti Balett tánckari művészei. A koreográfiákat Solymosi Tamás balettigazgató, valamint Mirzoyan Albert, Balaban
Cristina és Szirb
György balettmesterek betanításában láthatja a közönség.
Jármai Gyula balett karmester:
Opera.hu
- 2023. április 11. 11:02
„Kategóriájában a legjobb 12 között
végzett Pollák Julianna Éva a 2023. április 3. és 9. között a floridai Tampában
megrendezett Youth American Grand Prix (YAGP) évaddöntőjében. A Magyar Állami
Operaház balettiskolájának II. évfolyamos növendéke egyedüli magyar indulóként
először ért el ilyen előkelő helyezést a 24. alkalommal megrendezett rangos
eseményen.”
"Pollák Julianna Éva sikerének híre mindössze néhány nappal azt követően érkezett, hogy a Magyar Nemzeti Balettintézet növendékei a bécsi VIBE nemzetközi balettversenyen 10 arany, 6 ezüst és 2 bronzérmet, valamint a legjobb iskola díját nyerték el. Az ilyen és az elmúlt évek ehhez hasonló eredményei tükrében különösen sajnálatos, hogy a Magyar Állami Operaház főigazgatói pályázatának elbírálása során a szakmaiságot zászlajára tűző több jelölt is úgy nyilatkozott vitathatatlan tényként az állami forrásokat nem, csak tandíjat, adományokat és pályázati támogatásokat felhasználó Magyar Nemzeti Balettintézet megszüntetéséről, hogy közben semmilyen gyakorlati tapasztalattal nem rendelkezik az ott dolgozó csaknem 20 balettmester magas színvonalú szakmai munkájáról, valamint 140 növendék és családjaik áldozatos tevékenységéről."
Eladó jegyeim vannak a teltházas március 23-i Hattyuk Tavara.
Kis hazánknak volt egy Rudof Nureyev nemzetközi balettversenye, mely sok kihagyás és lemondott verseny után utoljára 2019-ben került megrendezésre hetedik alkalommal. Két és fél évtizedig tartott, 1994-ben volt először. Tavaly olvastam nyilatkozatokat új balettversenyről. Nem egészen értettem, hogy ki is szervezi. Számomra most állt össze a kép, hogy idén két külön balettverseny indul, mind a kettő hagyományt kíván teremteni, mert első alkalommal kerül megrendezésre. Egyiket az Operaház, másikat az MTE szervezi. Úgy látszik az összhang továbbra sincs meg. Előadások maradnak el forrás hiány miatt több intézményben, de balettversenyek egymás közti versenyére jut pénz. Tényleg szükség van két külön versenyre?
Első alkalommal rendezik meg Magyarországon a Hungarian Ballet Grand Prix - Veszprém nemzetközi balettversenyt a gyermek- és ifjúsági korosztály számára 2023. június 26 – 30. között. A Magyar Állami Operaház, a Magyar Nemzeti Balettintézet, a Magyar Állami Operaház Balettnövendékeiért Alapítvány a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program támogatásával idén nyáron nagyszabású, nemzetközi rendezvényt szervez.
Nemzetközi balettbuli lesz Veszprémben
/mno.hu – Rácz András, 2022.12.22./
"Különleges eseményre készül a királynők városa. A Veszprém–Balaton 2023 Európa kulturális fővárosa programsorozat részeként jövő nyáron először rendezik meg a fiatal balett-táncosok nemzetközi versenyét. A tehetséggondozás és az utánpótlás-nevelés céljából létrehozott rendezvényt a Magyar Nemzeti Balettintézet és a Magyar Állami Operaház Balettnövendékeiért Alapítvány szervezi meg, a Magyar Állami Operaház szakmai támogatásával.
Az Operaházban tegnap tartott sajtótájékoztatón a szervezők elmondták, hogy 2023 nyarán várható az év egyik legjelentősebb nemzetközi kulturális eseménye, a Hungarian Ballet Grand Prix. A gyermek- és ifjúsági korosztálynak kiírt verseny rendkívüli mértékben járul hozzá a táncosok fejlődéséhez, hiszen a megméretés lehetősége megsokszorozza a gyerekek lelkesedését.
A tervek szerint a versenyzők professzionális és amatőr kategóriában, a klasszikus és a modern balett területén mérhetik majd össze tudásukat. Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója a tervekkel kapcsolatban arra hívta föl a figyelmet, hogy éppen a napokban ünnepeljük a magyar operajátszás születésének kétszázadik évfordulóját, s a jubileum kiváló alkalom arra, hogy a társművészet új nemzetközi versenyét meghirdessék, hiszen a balett a kezdetektől összefonódik az operaművészettel."
NOVÁK KATALIN KÜLFÖLDI SZÁRMAZÁSÚ BALETTMŰVÉSZEK HONOSÍTÁSI OKIRATÁT ADTA ÁT
/mno.hu/
"A Magyar Nemzeti Balett együttes nyolc külföldi származású táncművésze – közöttük több orosz–ukrán házaspár – Novák Katalintól, Magyarország köztársasági elnökétől vette át honosítási okiratát szombaton délelőtt A diótörő című balettelőadás előtt a Magyar Állami Operaházban, Budapesten."
.[...]
"Az eseményen állampolgári esküt tett az ukrán származású Golovinya Julija címzetes magántáncosnő és a fehérorosz Radzius Mikalaj magántáncos; az orosz Sztarosztyina Krisztina címzetes magántáncosnő és az ukrán Kekali Jurij magántáncos; az orosz Melnyik Tatjána balettművész és az ukrán Melnyik Vlagyiszlav tánckari művész; a kazah Tanikpajeva Alija balettművész és az orosz Tyimofejev Dmitrij balettművész. Golovinya Julija és Radzius Mikalai A diótörő előadásban is szerepel."
6161
Kedves Dantes! Írod: Szerencsére számos olyan opera akad, ahol világhírű kórusszámok vagy kórusos, kórus-"főszereplős" felvonások végén csattanhat fel a közönség tapsa.
Ez is igaz. Hozzáfűzném, nemcsak az operánál, de jónéhány klasszikus nagyoperettre is igaz a megállapításod (Offenbach, Sullivan, Suppé, J. Strauss, Lehár...).
Tudja, kedves jó Cilike, én nem értek a focihoz baletthez, de ha jól sejtem, amivel önt a Diótörőben "ki lehet kergetni a világból", azok a karaktertáncok: spanyol tánc, keleti (arab) tánc, kínai tánc, orosz tánc, tarantella és még néhány, köztük a legnépszerűbb: virágkeringő. Ha valami miatt, ezekért a karaktertáncokért lehet bátran elvinni a gyerkőcöket a darabhoz. Ezek a számok a legnépszerűbbek a közönség és/de talán sok táncos számára is, mert ezekben megmutathatják virtuozitásukat, továbbá nem olyan ijesztőek a gyerekeknek, mint az egerek. (Zárójelben: én az egész Diótörőért odavagyok, ha nem is balettszínpadi, de bábváltozatát elég jól ismerem és az is a Csajkovszkij-zenére készült.) Megjegyzem, ilyesfajta "világból kikergetős" karaktertáncok A hattyúk tavában is jóformán sorjáznak, köztük még egy magyar(os) csárdás is, úgy bizony. Tudom, ön az Órák táncát sem szereti, unalmasnak tartja, de nagy tétben fogadok, hogy a közönség meg jobban ismeri és jobban kedveli a Gioconda balettbetétjét, mint annak kórusrészleteit. Ilyen az élet. A közönséget pedig, mint tudjuk, nem lehet les(z)avazni. Szerencsére számos olyan opera akad, ahol világhírű kórusszámok vagy kórusos, kórus-"főszereplős" felvonások végén csattanhat fel a közönség tapsa.
Tulajdonképpen igazad van, ez csak bevésődött így, hogy karácsonykor Diótörőt és Bohéméletet, húsvétkor pedig Parsifalt kell játszani, és ezért sajnos máskor nem is játsszák ezeket. És valóban balettből a Rosszul őrzött, a Coppélia és a Hófehérke az, ami gyerekeknek leginkább élvezhető volna.
Őszintén bevallom, szerintem többet ártanak a gyerekeknek, mint használnak azzal, hogy megnézetik vele a Diótörőt. Én eléggé kedvelem a baletteket, volt, amikor kifejezetten balett-rajongó voltam, de a Diótörő harmadik felvonásával ki lehet kergetni a világból. A zene persze csodás, ez tény. De egyáltalán nem történik semmi. Teljesen logikátlanul és elképesztő mennyiségben jönnek egymás után a táncszámok. Mondjuk kettőt még tudok élvezni. Aztán elkalandozik a figyelmem és iszonyatosan unom az egészet. Pedig mondjuk a Giselle második felvonása is viszonylag kevés cselekményt tartalmaz, azt mégis rajongással tudtam mindig nézni. Vagy a Hattyúk tavát.
Gyerekeknek sokkal inkább való mondjuk a Rosszulőrzött lány. Vagy a Coppélia. De tuti nem a Diótörő. És a Bohémélet se. ("meghalt már a néni?")
2022-12-06. Operettszínhaz.hu
„Nikiért táncolt mindenki”
"Nagy örömet okozott, hogy láthattam a barátokat és a kollégákat, jó volt újra a színházban lenni. Külön élményt jelentett az Operettes Diótörő vagy a Győri Balett-től a Liszt Ferenc- Szerelmi álmok című koreográfia ."- mesélte Tóth Nikolett, az Operettszínház fiatal balerinája , aki a színház igazgatói páholyából nézhette amint érte táncolnak pályatársai a december 5-én tartott jótékonysági esten.
A gálán 14 klasszikus balett, kortárs-, és néptáncegyüttes 77 táncművésze lépett színpadra a legjelesebb társulatokból: Badora Társulat, Bozsik Yvette Társulat, Budapesti Operettszínház, Feledi Project, Győri Balett, Kecskemét City Balett, Magyar Állami Népi Együttes, Magyar Táncművészeti Egyetem, Miskolci Balett, Magyar Nemzeti Balett, Pécsi Balett, FlamenCorazon Arte, Re-Production Dance Company, Szegedi Kortárs Balett.
Az Érted táncolunk című jótékonysági táncgálát a Budapesti Operettszínház Balettkara indította Lehár Ferenc: Pacsirta - Palotásával (Apáti Bence, Lénárt Gábor koreográfiája), menyasszonyának táncolt Babácsi Benjamin a Diótörő hercegeként, az estet pedig a Fényhimnusz zárta a Re-Production Dance Company koreográfiájában (Benkő Dávid és Benkő - Morvai Veronika munkája).
A produkció vetített díszletében felvillantak Tóth Nikolett fotói, - mosolyok, emlékek- a közös előadásokból -méltó zárásaként az emelkedett hangulatú estnek.
A gálán Kiss-B. Atilla főigazgató köszöntötte a nézőket, majd külön virágcsokorral köszönte meg Nikinek, hogy hatalmas lelkierővel megtisztelte jelenlétével a rendezvényt.
[...] Aiszoposz azt mondta: "Ahol tettekre van szükség, ott a szóbeli segítség semmit sem ér." (Kiss-B. Atilla főigazgató)
Az est .... rendezője a Budapesti Operettszínház balettigazgatója, Apáti Bence volt.
Tetszik, nem tetszik, mindig ugyanazt nyomják le a nagyérdemű torkán. Az se baj, ha kicsit hazudnak, és kit érdekel, hogy egyesek nemcsak karácsony előtt szeretnék operába vinni a gyerekeiket? És ha netán a Bohéméletre és a Diótörőre is kíváncsi valaki, hát vegyen fel személyi kölcsönt, hogy elvihesse az egész családját, így, karácsony előtt!
Márpedig ez a kommunizmus időszakára eshetett, ha nem tévedek, vagyis "merték" akkor is játszani A diótörőt ...
Ez így igaz, magam is ellenőriztem, mielőtt előző beírásomat megosztottam. Sajnálatos, hogy Főigazgató Úr nem nézte meg a saját adatbázisát, ami, mint ismeretes, ő maga is sokszor hangoztatja, a világ (egyik?) legnagyobb zenei intézményének adatbázisa. (Magán)véleményem az, hogy talán szerencsésebb volt és volna ezt a darabot is időben szórtabban játszani, ahogy tették azt a "kommunizmusban" és a Radnai-érában is. Persze így hirdetve mutatósabb a dolog: "mind a 35 előadására minden ülőhely elkelt". Mennyiség számít, mint a biligyárban.
Még nem jártam iskolába, de az Operába már igen! A nagyszülők karácsonyi ajándéka volt az első Diótörő előadás, és ezt követte a többi!
Az OperaDigitárra kattintva utána lehet keresni A diótörő játszási időpontjainak. Valóban, az ötvenes években karácsony idején lement 1-2-3 előadás, ugyanakkor az adatbázisból az is kitűnik, hogy ugyanezekben az években és még sokáig, tavasszal - és ősszel is - ennél a számnál sokkal többet (nagyobb gyakorisággal, hosszabb időn át) játszotta az Operaház Csajkovszkij máig népszerű mesebalettjét. (Mai időkben viszont inkább adventtől vízkeresztig van színen a balett. Sokak örömére.)
"Operakaland az ifjúságnak" címmel közöl cikket a magyarnemzet.hu. A cikk címe a Bohéméletre utal, de szó esik benne -ahogy a Főigazgató fogalmaz- "az Operaház koronaékszeréről", A diótörőtől is. Egyebek között ezt képes nyilatkozni Ókovács Szilveszter, tizenkét-éve-főigazgató: "... a kommunizmus idején politikai okok miatt csak tavasszal merték műsorra tűzni a darabot, bár mindenki tudta akkor is, hogy a történet karácsony idején játszódik, a karácsonyi ünneplés és várakozás része." Idézet vége. Azon tűnődöm, vajon csupán vaskos hazugsággal csúsztatással eteti az újság olvasóit ezzel az állítással vagy tényleg nem tud róla, hogy "a kommunizmus idején" is minden egyes évben, még a Rákosi-korszak éveiben is játszották Karácsony egyik vagy több napján Csajkovszkij balettjét az Operaházban. 1956 kivételével, amikor valószínűleg semmit nem játszottak és a Ház felújításakor 1980-82 között, amikor ott valószínűleg szintén semmit nem játszottak. A cikk ide kattintva olvasható.
Ez nagyon szép gesztus, meghajolok Kiss János előtt, adná Isten, hogy így legyen! De a legutóbbi Opera Café adásban az Opera balettiskolájával kapcsolatban valami olyasmi hangzott el, hogy az a cél, hogy onnan tudják biztosítani az Opera táncos utánpótlását.
Kiss János kibékült Ókovács Szilveszterrel
A balettvilág Budapestre figyel majd 2023 novemberében, mert elindul a Budapest Ballet Grand Prix. Az esemény sajtótájékoztatóján Kiss Jánost, a Magyar Táncművészeti Egyetem alapítványának kuratóriumi elnökét a magyar balett helyzetéről is kérdeztük.
Index.hu – Dzsubák Tamás – 2022.11.25.
[...]
"Új fejezet kezdődik
A válaszokra Ókovács Szilveszter hat pontba szedett írásban reagált.
Amikor a sajtótájékoztatón rákérdeztünk, most milyen a táncművészek és az Operaház főigazgatójának viszonya, Kiss János elmondta, hogy a cikk megjelenése után lezártnak tekintette a vitát
Fodorné Molnár Márta rektor asszonnyal és Solymosi Tamással, a Nemzeti Balett igazgatójával elmentünk és leültünk Ókovács Szilveszterrel, mert kötelességem és feladatom a mindenkori Operaház főigazgatójával és a mindenkori Balettegyüttes igazgatójával együttműködni, ahogy nekik is a legnagyobb magyarországi képzőhellyel együttműködni
– fogalmazott.
Majd azzal folytatta, hogy katasztrofális, ha a művészetben nem támogatjuk egymást.
NINCS MÁS UTUNK, CSAK AZ EGYÜTTMŰKÖDÉS.
És ami a legfontosabb, a művészetekben nincsenek határok, nem lehetnek korlátok, úgyhogy nagyon sajnálom, hogy a köztudatban ez így híresült el. De most új fejezetet kezdünk, új év, új élet és csak az együttműködés számít – zárta le a történetet Kiss János"
[...]
Az Operettszínház honlapjáról:
Minden jegy elkelt az Érted táncolunk! - jótékonysági táncgálánkra!
2022-11-22
Csodás összefogás: minden jegy elkelt a Budapesti Operettszínház december 5-i jótékonysági táncgálájára! Továbbra is lehet segíteni Nikit!
A Budapesti Operettszínház meghívására összefogtak a hazai táncszakma jeles képviselői az ország minden szegletéből Tóth Nikolettért, az Operettszínház fiatal balerinájáért, aki súlyos balesetet szenvedett a terézvárosi házomlásban. December 5-én az Érted táncolunk című jótékonysági gálaesten 14 klasszikus balett, kortárs-, és néptáncegyüttesnek közel 80 táncművésze lép színpadra a legjelesebb társulatokból:
Badora Társulat, Bozsik Yvette Társulat, Budapesti Operettszínház, Feledi Project, Győri Balett, Kecskemét City Balett, Magyar Állami Népi Együttes, Magyar Táncművészeti Egyetem, Miskolci Balett, OPERA/ Magyar Nemzeti Balett, Pécsi Balett, Pirók Zsófia, Re-Production Dance Company, Szegedi Kortárs Balett
A gálaest ötletgazdája Gallai Zsolt, a Budapesti Operettszínház balettművésze, rendezője Apáti Bence, a Budapesti Operettszínház balettigazgatója.
A november 16-án meghirdetett jótékonysági táncgálára napokon belül elfogytak a jegyek, azonban aki segítene, az alábbi számlaszámon továbbra is megteheti:
Bozsik Yvette Alapítvány
10300002-20386544-00003285
A közleménybe ez írandó: NIKI
"Niki egy igazi Csodanő, hatalmas küzdő, elképzelhetetlenül nagy harcos, imádja az életét és a szerelmét, közben vidám tudott maradni, nem vesztette el a humorát és az életszeretetét. És nem vesztette el a hitét sem, a hitét abban, hogy újra lábra fog állni, hogy ismét táncolni fog." (Apáti Bence , a Budapesti Operettszínház balettigazgatója)
Segítsük Nikit!
Hozzáértő nem lévén, szívesen konzultálnék a fórumról fájóan hiányzó IVA-val a Szegedi Kortárs Balett legutóbbi (nov. 16-17.) pesti vendégjátékáról, kikérve véleményét. Nélküle csak saját benyomásaimat tudom rögzíteni, fentiek okán és természetesen tánctechnikai megjegyzések nélkül. Az érdekesnek ígérkező előzetes "felkonfot", amit a koreográfus-balettigazgató Juronics Tamás és Gyüdi Sándor karmester tartott, egy idő után fárasztóan hosszadalmasnak, "bizonyítvány"-magyarázónak és túlontúl belterjesnek is éreztem. Bartók Concertóját "megtáncosítani": nagy merészség. A múlt század híres balettzenéit, a Bolerót vagy Sztravinszkijokat, de a két Bartókot is jó ideje már szinte többször hallani koncerten, mint táncelőadáson. Bartók korszakos zenekari remeke éppen a fordítottjának esett áldozatul. Igen, szerintem áldozatul esett. Ha igaz az a Napóleonnak tulajdonított mondás, hogy a fenségestől a nevetségesig csak egy lépés van, akkor ezt annyiban egészíteném ki, hogy az ízléstelent a nevetségestől olykor még egy lépés sem választja el. A műsorfüzet szerint (Bartók) "zenében megfogalmazott víziói, a betegség okozta lázálmai jelennek meg, kiegészülve a saját (Juronics) gondolataimmal." Jó ötletnek tűnt a három színpadi Bartók-mű főszereplőinek megjelenítése, de a végső összhatás számomra volt lázálom. A kórházi ágyból felkeltve ugrabugráló-táncikáló, kottalapjait lobogtató Bartók Béla (Csetényi Vencel) és hozzá csatlakozó hitvese, Pásztory Ditta (Bocsi Petra) egyszerre volt fullasztóan giccses és szomorúan mulatságos. Mojzes Dóra divattervező apait-anyait beleadott első színpadi munkájába, a "Szép vagy, gyönyörű vagy..."-résznél jelmezével egy hatalmas piros-fehér-zöld pillangóra hajazó balerina libbent be. Az alkotók elmondása szerint Bartók elég "bogaras" volt: "mániákusan szeretett rovarokkal foglalkozni", a "bogármotívum ... sok esetben a jelmezek és a helyzetek kialakításánál is megjelenik". S akinek ennyi jó állat kevés, az a tetejébe' még egy nagy fehér (mű)lovat is kapott a vége felé, ami Horthy fehér lovát volt hivatott szemlélteni... Szünet után Lázár Dániel MüPa-díjnyertes kompozíciójára -Együtt vagy egyedül- láttunk egy táncjátékot, Vadak címmel. A nézőtér és a színpad közé teljes szélességben több méter magas rácsot emeltek, ez volt a fő díszletelem. A fent zajló, "törzsi ritust idéző harci tánc" és a közönség "civilizált nézői attitűdje egyre feszültebb távolságba sodródik egymástól". A motorikus, vonatszerűen zakatoló zenére kétségtelenül hatásos látványú produkció született, aminek tetőpontján a ketrecrács szétnyílt és az áldozati lány (vö.Sacre) a nézőtér egyik üléséről felemelkedve átsétált kollégái közé. A vonószenekarra írt mű ifjú komponistáját a darab végén személyesen is köszönthettük.. Újabb szünet után a záró szám egy kilenc perces alkotás, Molnár Viktor: A szent című darabja volt, amit koncertteremben Mars Mission címen idén mutattak be. Az egyszemélyes táncjáték hősnője -ismét Bocsi Petrát láthattuk- egy nagy fehér, kör alakú ágyon kezdte táncát, amit, mivel a hölgy egy prostituált, talán némi joggal szereposztó díványnak is gondolhattunk. Erről lelépve, sok-sok görcsös vonaglással, "önmarcangolással" válik -ha válik- a nő "szentté" vagy legalább tisztává, megtisztulttá... Mindezeken túl dicséret illeti a Szegedi Szimfonikus Zenekart, akik a táncosok mögött, Gyüdi Sándor irányítása mellett szívvel-lélekkel és élő zenével tették a maguk részéről emlékezetessé a felkonf és a szünetek miatt maratoni estet.
APÁTI BENCE 2022.11.08. 12:36 – Origo.hu
Apáti Bence, a Budapesti Operettszínház balettigazgatójának írása.
„December ötödikén várunk mindenkit, aki segíteni akar Tóth Nikoletten, és aki táncot szeretne látni.
Klasszikus, neoklasszikus és kortárs balettet, vagy épp néptáncot, táncművészeket, akik a maguk áldozatos módján segíteni szeretnének Tóth Nikoletten.
És addig is kérek mindenkit, hogy imádkozzon Niki teljes felépüléséért.
Köszönöm szépen.”
https://fidelio.hu/tanc/taroltak-a-magyar-tancmuveszeti-egyetem-hallgatoi-a-milanoban-rendezett-versenyen-175486.html
Ehhez vajon mit szól az Opera főigazgatója?
"Hasonlították már Fred Astaire-hez és Mihail Barisnyikovhoz, de mind inkább úgy tűnik, hogy Steven McRae-t csak önmagával lehet mérni. Olyan utat járt be, amely fájdalmasan és felemelően a sajátja. Három évvel ezelőtt, egy karriergyilkos sérülés után azt mérlegelte, hogy fog-e valaha még táncolni. McRae elképesztő fizikai és lelki erejének a bizonyítéka, hogy ma már ez nem kérdés."
Steven McRae, a londoni Royal Ballet első táncosának portréja hvg.hu-n itt.
Ma van a Balett Világnapja. "Ezen a napon – november 2-án – a világ balett társulatai összejönnek, hogy a táncot ünnepeljék, és egyúttal beengedik a kamerákat a próbatermeikbe, ahol egész nap élőben lehet követni, ahogy a táncművészet legnagyobbjai dolgoznak." A nagyszabású projektben résztvevő társulatok listája itt megtekinthető. Spoiler: a Magyar Nemzeti Balettet nem találtam a listán.
Már ki sem írom, hogy duplázás volt...
Igazándiból nem csak ott. A művésznő elég jól menedzseli magát: van neki honlapja, nem egészen naprakészen, de sok videóval; van vele nagyinterjú a tubuson; sok más videó ugyanott; facebook, instagram stb... És hát van vele friss kisinterjú a tanc.reblog.hu-n, aminek az elején némi hitetlenkedésünkre ugyan értesülhetünk róla, hogy a díva Vetsera Mária régen táncolt szerepéért és Boris Yakovlevich Eifman koreográfiáinak a kedvéért szerződött Bécsből Budapestre, de aztán a riport további részében – a Solymosi Tamással és Harangozó Gyulával kapcsolatos tiszteletkörök megfutása mellett – azért sejteni engedi a művésznő, hogy esetleg a 2020/21-es évad óta regnáló bécsi balettigazgató, Martin Schläpfer az, aki miatt jobbnak látta, ha a császárváros helyett inkább nálunk folytatja a pályafutását.
Мария Яковлева
Mása itt táncol és mesél.
1:30 -tól:
«Talán kissé konzervatívnak számítok, mint Európában dolgozó művész, de úgy hiszem, ha erős vagy a klasszikus stílusban, akkor el tudsz táncolni bármit. Kortárs koreográfiát is, nagyon modern koreográfiát is, neoklasszikust is. Fordítva sohasem sikerül, sajnos.»
«Может быть, я слишком консервативная для артиста, который работает в Европе, но я считаю, что если ты силен в классике, то сможешь станцевать все, что угодно. И современную хореографию, и очень модерновую хореографию, и неоклассику. Наоборот никогда не получится, к сожалению.»
Október 16-án, vasárnap a Mayerling női főszerepében debütál az Operaházban Maria Yakovleva. A művésznő szeptember elejével cserélte le a bécsi prímabalerinaságot a budapestire, és úgy néz ki, hogy egy zürichi gála közbeiktatását követően most már ténylegesen meg is kezdi nálunk a színpadi működését. 2019-ben már láthattuk őt táncolni Budapesten a Nureyev Balettgálán. Érkezése egyike azoknak a figyelemre méltó eseteknek, amikor az európai balett-térképen megfordul a művészek szokásosnak tartott vándorlási iránya, és értékes balettművészek nem tőlünk szerződnek Bécsbe, Münchenbe vagy Amszterdamba, hanem fordítva történik ez. Yakovleva komoly balettdíva, kiváló művészi képességekkel és impozáns pályafutással, és az igazat megvallva jelenleg még nem nagyon értem, mi hozhatta őt hozzánk – bár látom, hogy a balettegyüttes sok nehézség közepette, de komoly nemzetközi erősítéssel igyekszik nekivágni az újranyitás utáni időknek, és az a benyomásom, hogy mostanában Bécsben sem mennek túl jól a dolgok. A művésznő összesen négyszer lép fel októberben Vetsera Mária szerepében, aki látja őt, és esetleg a baletthez is hozzá tud szólni, írhatna néhány sort a benyomásairól. Én megtenném szívesen, de épp külföldön vagyok, nem tudom megnézni egyik előadást sem.