A Bartók Rádió ma esti operaközvetítése (19.00 – 21.28):
Giuseppe Verdi: Aida
négyfelvonásos opera
Szövegét - Francois Auguste Ferdinand Mariette novellája nyomán - Antonio
Ghislanzoni írta
Vez.: Riccardo Frizza
Nemzeti Énekkar (karig.: Somos Csaba),
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Szereposztás:
Aida - Roberta Mantegna
(szoprán),
Radames - Alfred Kim (tenor),
Amneris - Victória Pitts
(mezzoszoprán),
Amonasro - Alexandru Agache
(bariton),
Ramfis - Palerdi András
(basszus),
A király - Kovács István
(basszus),
Hírnök - Dékán Jenő (tenor),
Papnő - Busa Gabriella (szoprán)
(Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2023. október 26. - koncertszerű előadás)
Nagyon jó hír! Ugyanakkor Agache az az énekes, aki többet is énekelhetne, mert ő bírná is, és igény is lenne rá. Kerestem a nevét az idei Rigolettóban, amiben évekkel ezelőtt láttam és csodás volt, de egy előadást se énekel! Az álarcosbál premierjén a legjobb énekes volt a szereposztásban, de abban is mások énekelnek! Azért ha rendelkezésre áll egy ilyen kaliberű bariton, aki valóban világszínvonalat képvisel, nem az lenne a cél, hogy minél többször láthassa őt a közönség?
Az opera következő évadában Sámson és Delila Agachéval - persze még semmi sem biztos. Műsorkalendáriumban benne van,
Kinek mi az igénytelen. A Gioconda fontos és jelentős opera, csak éppen nem az én operám. Az én zenei igénytelenségem olyanokban mutatkozik meg, hogy rajongok az eredeti, minimálisan meghúzott Bánk bánért. Kolonitscsal Szegeden a Tisza-parti jelenet maga volt a katarzisok katarzisa számomra.
Miért lenne zenei igénytelenség? Én is szeretem a Giocondát. A pesti előadással kapcsolatban maximálisan egyetértek, kivéve Agache tekintetében ismét, akinek az áriája nekem kb. az évad legjobb performansza volt (amúgy is imádom azt az áriát).
Valószínű zenei igénytelenségemre vall.de nekem a Gioconda a nagy kedvenc Na nem a pesti,mert annál még az általam látott( jó sok előadás) legrosszabbnál is rosszabb volt sajnos.Hangsúlyozom csak a magam nevében beszélek.
azt senki nem mondta ,hogy a kínálat jó,de ezt már megszokhatta.Azok az operák amire valóban rendelkezésre áll az összes főszerepre megfelelő énekes a programban nem szerepelnek.A régi emlékeim meg nem kyívánom tönkretenni
Ízlés kérdése, nekem speciel az abszolút kedvenc Puccini-operám. :D Nyilván pl. egy Tebaldi szintet nem lehet ma hozni, az az alap. De Rálik Szilviához képest nekem ez az alakítás üdítő volt.
Valóban csak a szerep nem akkora,amiért egy Nyugat lányát ezzel a szereposztással végigszenvednék és ebben nem állok egyedül !Ön még lelkes javaslom az összest nézze meg.!
Plusz Agache van akkora jelenség és hang, hogy miatta érdemes legyen megnézni egy előadást.
Plusz Agache van akkora jelenség és hang, hogy miatta érdemes legyen megnézni egy előadást.
Bátori karakterértelmezése és előadása nagyszerű, nekem felülmúlta az elvárásaimat, főleg a mai kínálathoz képest és hangilag is hozza, amit kell. Boncsér engem nem érdekel, megszoktam már, hogy ő itt ma a hőstenor (no comment), van annyi más építő dolog, amire ebben a darabban oda lehet figyelni.
Bátori karakterértelmezése és előadása nagyszerű, nekem felülmúlta az elvárásaimat, főleg a mai kínálathoz képest és hangilag is hozza, amit kell. Boncsér engem nem érdekel, megszoktam már, hogy ő itt ma a hőstenor (no comment), van annyi más építő dolog, amire ebben a darabban oda lehet figyelni.
A tökéletestől szerintem is messze van Bátori Minnieje és Boncsér se igazi Ramerrez - bári valaki azt állítja, hogy az -, de sajnos én a MÜPA-as koncertszerű előadásban nem tudtam megnézni Agachét, így most megyek el meghallgatni. Még egyszer megnézem az Erkel eme Nyugat lánya előadását.
Hát láttam hallottam Bátori Évát .Nem igaz Minnie hang.És hol van a tenor.Egy fecske nem csinál nyarat!
Szerintem meg az utóbbi idők legjobb rendezése, Agachével pedig megkapjuk az igazi seriffet, ráadásul Bátori a főszereplő, aki kiváló benne. Ez egy remek előadásnak ígérkezik, reklámozni kell :)
A produkció énekesi színvonala sokat fog javulni tőle, de attól még a rendezés gyalázatos marad!
Agache Chenier-eloadasa meg egy kicsit magat a Muvesznot is elhomalyositotta. Az est legjobb produkcioja volt Tokody Desdemonaja mellett. Muskat hallgathatatlan.
Privátban
Privátban
Dantes/ eddig Edmondnak hívtalak/. Isten mentsen meg Téged a párbajra hívlak..
Isten ments, hogy hamut hintsen. Kar lenne a frizurajaert. Egy nyitott inggomb nem er annyit...es/de az inggomb tulajdonosa sem.
Nem hintek hamut a fejemre, mert nem voltam tisztában a Művésznő magánéletének elemeivel, nálam nem megítélési szempont, hogy ki kinek a párja, férje, felesége, stb. A színpadon nyújtott teljesítmény érdekel, más nem.
Tokody művésznő egyetlen egy gombot nem gombolt ki és nem gombolta be férje inggombját.
Valóban, Agache hatalmasat énekelt, tökéletes átéléssel, a tőle megszokott módon! És ami nem elhanyagolható, megjelenése, öltözéke is tökéletes volt! Ami tőle nyilván természetes, és ami egy ilyen alkalommal elvárható is! Ellentétben a harmatgyenge tenoristával, aki számomra már megjelenésében illúzióromboló volt. Egy áriaesten, ahol számítani kell arra, hogy közelről mutatják az énekesek alakját, sőt premier planban az arcukat is, ne vegyen fel egy számmal kisebb inget és ne a csokornyakkendővel próbálja leplezni, hogy a legfelső inggomb nincs begombolva. Vagy tán hiányzott? Az áriák után a két olasz dalra könnyített változatban, nyakkendő nélkül nyitott ing-gallérral jött ki, és pompásan látszott, hogy az énekes nyaka és az ingnyak nem kompatibilis. Miközben Tokody művésznő a két dalt ugyanabban a ruhában énekelte el, mint a koncert második részét, és egyetlen egy gombot nem gombolt ki!
Tegnap este Tokody40 jubileumi koncert ment az m5-n. Szavakkal nem leírható, hogy mekkorát énekelt az Agache! Korunk egyik énekes kiválósága nálunk énekel, eszméletlen jó formában és erőlétben. Úgy másfél éve kitűnő Toscákban láttam az Erkelben, ahol a címszereplő a művész felesége, Lukács Gyöngyi volt. A hangilag hibátlan, átélésben izzó hőfokú előadás bármelyik világhírű operaház dicsőségére válhatott volna!
OFF: Abszolút nem értelmezhető szidásnak, sem rossz minősítésnek, hogy Sümegi „dramai szerepeket enekel, s ezeket forszirozza, visitozza”, továbbá természetesen „kizárólag a Gioconda alakításról” való megnyilvánulás, hogy „Wagnerhez meg vegkepp semmi, de semmi koze nincs”. Legalább nemcsak hangokat hallani, hanem szavakat értelmezni is megtanulunk itten…
OFF: Nagyon köszönjük, minden zártfülű nevében.
OFF: Köszönöm az ajánlatot mindannyiunk nevében, akik még sohasem hallottunk ezekről az énekesnőkről. Én ugyan többször láttam Delly Rózsit Amneris, Gertudis, Fricka szerepében, sőt ugyancsak „élőben” Gena Dimitrovát is A trubadúrban, a Nabuccóban (1976), majd a Toscában és az Aidában (1978) az Erkel Színházban, de a Te füled nélkül azt sem értettem, miért vannak a színpadon.
És még valamit megtudtam, amiért hálás lehetek Neked. Katharina Wagner borzalmas Lohengrin-rendezésében (2004), sajnos abban, hallottam a legcsodálatosabb Elzát: Sümegi Eszter énekelte. De ne menjünk vissza olyan messzire az időben: 2016-ban, A walkürnek abban a szintén borzalmas rendezésű felújításában (M. Tóth Géza) Sümegi kiváló Sieglinde volt. Idén januárban a Müpában olyan csodálatos Sentát hallottam Sümegi Eszterrel, amilyenhez hasonlót legutóbb a fiatal Kovács Eszterrel az Operában. Namármost, ha Te kerek-perec leírod, hogy Sümegi Eszternek „Wagnerhez meg vegkepp semmi, de semmi koze nincs”, abból egyenesen az következik, hogy az említett operákat nem Wagner írta.
A rajongóknak minden mellőzés szomorú, de érdemes lenne tudni ezek hátterét.
Például nem hiszem, hogy az Operának személyes konfliktusa lenne Lukács Gyöngyivel, hiszen ez esetben Agache fellépéseiben sem állapodnának meg. Az, hogy Lukács Gyöngyi a Kostelnička után most Heródiást fogja énekelni, talán jelzi, pályájának mely szakaszában jár. A utóbbi szerepben valószínűleg azért csak egyszer lép fel, mert a Salome „gyakorlatilag” nincs a repertoáron.
OFF: Boross Csillát 2018 januárjában kétszer láttam Toscaként. Alakítása nem volt értékek híján, de egyik fellépése sem sikerült jól. Sümegi Eszter idei, májusi Toscája viszont kimagasló volt.
Kolonits Klára kevés fellépését teljesen értetlenül konstatálom. Pontosabban azt, hogy éppen olyan darabokat „pihentetnek” a következő évadban, amelyekben most egyedülálló és egyértelmű szenzációs alakítással képes megörvendeztetni a közönséget: Lammermoori Lucia, A hugenották. Még jobban csodálom, hogy az Operaház nem ragadja nem azt a 30-40 évenként előforduló alkalmat, hogy valaki – még mindig Kolonits Kláráról beszélek – bizonyítottan világszínvonalú Normát tud énekelni.
Azert a dijakat nem egy mezei forumozo altal irt velemeny fogja eldonteni. :) Viszont TALAN, ha az illetekesek olvassak a RENGETEG velemenyt, amik hianyoljak a darabbol a Barcarolat, elgondolkodnak a visszatetelen.
(Sumegi Eszter hangfaj-megnevezese a valoban e hangfajuakra nezve meg mindig blaszfemia).
Lakjon jól a kecske és maradjon meg a káposzta is.
1) Ezt írtam Agache-Barnabáról (Erkel/9717): "Alexandru Agache ismét megcsillogtathatja falrengető, mindent verő baritonját: kár, hogy sátánian szellemes barcaroláját kihúzták. És kár, hogy kicsit statikus, merev az általa megszemélyesített figura, talán a rendező állította így be." Fenntartom.
2) IVA-hoz csatlakozom: Sümegi Eszter drámai szoprán, jó ideje biztosan az. Nekem rendben volt a Giocondája. Nem akarom itt túltolni/bemásolni, ez tényleg Agache topikja, Erkel/9717 elolvasható. Wagner/Ring-vonal: talán nem, bár FroSch/Kaiserin után talán...
PS Agache díja(i) nem azért marad(nak) el, mert itt Sümegiről (is) beírtak..
Én lezártam a Gioconda témát, ami a főhősnőt illeti, ami Barnabát, ott viszont van némi bajom, például még mindig az, hogy miért nem énekli el a darabban a második áriáját? :) Nem mintha az első nem kárpótolna, szerintem a legjobb performansz volt, amit én ebben az évadban operaszínpadon láttam (Fischer Ring-vezénylése mellett).
Emberek! Ez itt Alexandru Agache, a világhírű bariton topicja, akinek éneklésben és hangi kvalitásban valóban nincs riválisa! Róla írjatok! Például azt, hogy szép az Oláh Gusztáv emlékplakett, de egy ilyen nagyság ennél százszor nagyobb elismerést érdemel! Gondolom ezzel a véleménnyel mindenki egyetért!
Illetve bocsánat, azt valóban írtam, hogy Caballé jobb énekesnő, de ezt ki cáfolná meg?
Nem szidásnak szántam, egy szóval sem mondtam, hogy Sümegi Eszter rossz énekesnő lenne, az egy dolog, hogy én egyébként nem szeretem - itt csak és kizárólag a Gioconda alakításról nyilvánultam meg, ami véleményem szerint és a szerepet eddig éneklő sok énekesnő alapján nem neki, nem az alkatának és nem a hangjának való és mivel fizettem az előadásért, jogom van kifejteni a csalódottságomat.
Már nem kell bizonyí.aniuk senkinek semmi. :)
Ifjú ember,2 nagynevű remek énekesnőről beszélünk.Pályájuk okán mindke..en kalapemelés. érdemelnek.Mindke..en megjár.ák a csúcsoka. Egyik sem szolgál. rá mél.a.lan jelzőkre.(bocs a klaviér. nem .ud.am megállni).
Nem. Mindegyikuk enekelte kismilioszor a szerepet, de a hangi kulonbsegek boven kijonnek egy aria alatt is, plane hogy ez egy olyan ahol minden regisztert hasznalni KELL. Az hogy valaki nem hallja az egbekialto kulonbseget ezek kozott a peldak kozott es Sumegi hangfaja kozott ebben az ariaban peldaul, azzal nem tudok mit csinalni.
En csak a fuleket probaltam kinyitni ezekkel a peldakkal. Sumegi valoszinuleg egy kivalo lirai szopran lehetne :) (nem hinnem hogy ez sertes, tekintve hogy ebben a fachban is -mint mindegyikben- kivalo enekesek csinaltak karriert itthon is.
Egyik se dramai szopran szerep. :) Az Aida kulonosen nem, legalabb a fele lirai. De mindegy, a modern "dramai" (valojaban gombocos muhang) eneklest kedveloknek Sumegi Aidaja a dramai szopran-katalogus csucseloadasa, oke (kb. annyira lehet jo benne, mint Netrebko). Jovore egyebkent lesz Aida megint. Csak Wagnerben ne garazdalkodjon.
A korod (ha a 28 jelöli),alapján nem vol.ál szerencsés,hogy halld milyen Aida,Leonora vol. Sümegi E.
Egy dolog elénekelni egy áriá. és más elénekelni az egész szerepe. :)
Sümegi E pedig bármely háznak a dísze lenne ezzel a pályával,remek,nagyszerű énekesnő.
Lukács művésznő nem szorul erre....
S hogy legyen igazi drámai éneklés férfi részről is (és ne térjünk el nagyon a tárgytól): https://www.youtube.com/watch?v=9j3mVe6to_A
Csak szemléltetésnek:
Renata Tebaldi (SPINTO szoprán) - Méregária: https://www.youtube.com/watch?v=l8vnu5f01WU
Gina Cigna (DRÁMAI szoprán) - Méregária: https://www.youtube.com/watch?v=fKIDU4Gp_Xs
Zinka Milanov (DRÁMAI szoprán) - Méregária: https://www.youtube.com/watch?v=B7keJtfk4Os
Rosa Ponselle (FALCON szoprán) - Méregária: https://www.youtube.com/watch?v=WTiunVdMtAE
Az más kérdés, hogy a mai énekesek 95%-a nem tudja mi az az igazi drámai éneklés (minél több 20-50-es, 60-as évekig tartó felvételt meghallgatok annál inkább rájövök), így lehet vezető drámai szoprán egy intézményben egy olyan énekesnő, akinek nagyon-nagyon maximum a Butterfly lehetne a határszerepe. Csak itthon kilóg a lóláb, mert van nála min. 2 jobb ezen a térfélen. No mindegy.