Bejelentkezés Regisztráció

A Zeneakadémián uralkodó áldatlan állapotokról...


852 Hangyászsün 2023-08-29 16:01:29 [Válasz erre: 851 Búbánat 2023-08-28 18:56:34]
Én izgalmamban a körmeimet rágom, mi lesz Marosi László interjújában. :O)))

851 Búbánat 2023-08-28 18:56:34 [Válasz erre: 850 kétked 2023-08-28 14:20:40]
Rajtam nem múlik; csak a honlapukra tegyék fel.  Egyébként Te is belinkelheted, ha  előbb kerülne a "látókörödbe" az óhajtott többi pályázóval készült/készítendő beszélgetés (amennyiben lesz még ilyen a hírlapnál...).  Szemlézni más orgánumokat is szoktam, és ha érdemes és érdekes valami/valaki, akkor a linkje sem marad el... s ezáltal a Momus t. olvasóihoz - de a Szakmához is!  - odajuthat mint egy-egy vélemény a sok közül. 

850 kétked 2023-08-28 14:20:40 [Válasz erre: 849 Búbánat 2023-08-28 13:23:59]
Búbánat, a másik négy pályázóval készített Magyar Nemzet PRinterjút is linkeld fel!

849 Búbánat 2023-08-28 13:23:59
"Közös felelősség a növendékek képzése" - Keller András

„KELLER ANDRÁSSAL A ZENEAKADÉMIA REKTORI POSZTJÁRA BENYÚJTOTT PÁLYÁZATÁRÓL BESZÉLGETTÜNK

Mno.hu – 2023. 08.28. – Tukács Orsolya


848 eszbe 2023-08-28 09:27:06
Köszönöm, így már értem a címadást.
A rektorválasztásról úgy esik szó, hogy igazából nem esik szó, tulajdonképpen az egész interjúra áll, hogy semmi érdemlegeset nem mond, amit annak szán, az spanyolviasz jellegű...


846 eszbe 2023-08-27 10:23:45
Nem olvastam az interjút, de ha arról szól, amit a bevezető sugall, akkor ez tipikus esete annak az általános problémának, hogy azok a nagytudású, ám koros zenészek, akik magukat gondolják legalkalmasabbnak a zeneoktatás problémáinak megoldására, finoman szólva elszakadtak a mindennapok realitásaitól. 
A mai fiatalok magasról tesznek a nagy elődökre, nem lehet őket ilyesmivel nemhogy megfogni, megszólítani sem.
Sokat szoktam gondolkodni a komolyzene válságának megoldásán, és mindig arra jutok, hogy nincsen. A korszerű technika, és a mindenhonnan ömlő - már élelmiszerboltban (!) is találkoztam a háttérben diszkrétnek nem igazán nevezhető hangerővel ömlő tuc-tuccal, pontosabban gépi hangú nyávogással - popszar elveszi az igényes zene iránti éhséget. Éppúgy, ahogy a sok elektromos kütyü kiöli a gyerekekből a képi-gondolati fantáziát.  Egy-két évtized alatt ki fog halni az a generáció, akinek még van igénye erre élőben is.

845 -zéta- 2023-08-26 23:32:08 [Válasz erre: 844 Búbánat 2023-08-26 15:12:14]
A nagy elődökhöz való visszatérés... csak előfizetők részére elérhető... 
Képletesen is milyen találó...:-)

844 Búbánat 2023-08-26 15:12:14
Vissza kell térni a nagy elődökhöz! – Záborszky Kálmán karmester

Mandiner.hu - 2023. augusztus 24. 10:53

Az idén Kossuth-díjjal kitüntetett Záborszky Kálmán karmesterrel, a Szent István Filharmonikusok igazgatójával alma materéről, a Zeneakadémiáról, mesterekről és az egykor világhírű magyar zeneoktatásról beszélgettünk a közelgő rektorválasztás apropóján.

„Ez a tartalom csak előfizetők részére elérhető.”


843 eszbe 2023-08-25 15:51:43
Nagyon ügyes reklámfogás.

842 Búbánat 2023-08-25 13:04:18 [Válasz erre: 832 eszbe 2023-08-23 11:06:04]

Én csak most tudtam meg az alábbi közleményből:

Győriványi György Sándor a feltételezések szerint nem más, mint Győriványi Ráth György karmester, az Operaház volt fő-zeneigazgatója,... A Kulturális és Innovációs Minisztérium .... a Magyar Nemzetnek úgy nyilatkozott: a pályázatot születési néven nyújtották be, amely nem azonos az illető művésznevével, amelyet karmesterként használ.


841 Hangyászsün 2023-08-25 11:17:35 [Válasz erre: 840 x-conductor 2023-08-25 11:02:16]
Fogalmam sincs, mire gondolsz.

840 x-conductor 2023-08-25 11:02:16 [Válasz erre: 838 Hangyászsün 2023-08-25 08:37:44]
Nem karmesterséggel, és nem itthoni üggyel összefüggésben nem felejt az internet.

839 Hangyászsün 2023-08-25 08:39:53 [Válasz erre: 837 Edmond Dantes 2023-08-25 08:19:03]
Ha a szenátusnak volna minimális humorérzéke, ezt a kettéfűrészelt Toscaninit/Furtwänglert/Soltit/Karajant rangsorolná az első helyre.

838 Hangyászsün 2023-08-25 08:37:44 [Válasz erre: 836 x-conductor 2023-08-24 11:29:58]
Ha nem tévedek, nem Floridában, hanem Győrben vezényelte egy minden bizonnyal egyetemes jelentőségű szimfónia bemutatóját.  Az ő esetében inkább a lovak közeli, bár széles körben kedvelt rokonára gondoltam. A Ratatouille Rémijének fordulatával nekik is rosszabb a marketingjük.

837 Edmond Dantes 2023-08-25 08:19:03 [Válasz erre: 836 x-conductor 2023-08-24 11:29:58]
Esetèben mit nem felejt(ett) el az internet az ő esetében? Tőle = Marosi Lászlótól függetlenül 2020 márciusáról leginkább a COVID kipattanása ugrik be és mindaz, ami ezután következett.

836 x-conductor 2023-08-24 11:29:58 [Válasz erre: 835 Hangyászsün 2023-08-23 15:49:14]
Azért ez egy igencsak pöttyös ló helyettesítő lenne. Érdemes esetleg a floridai tevékenységére rápillantani (főleg 2020 március).Mottó: az internet nem felejt.

835 Hangyászsün 2023-08-23 15:49:14 [Válasz erre: 834 -zéta- 2023-08-23 15:24:29]
A befutó! :O))) Rögtön Podvinecz marsall ugrott be, bár kettőjük helyzete nem azonos. Vagyis: Kellett még egy jelentkező, oszt ha nincs ló...

834 -zéta- 2023-08-23 15:24:29 [Válasz erre: 833 Edmond Dantes 2023-08-23 13:59:34]
Marosi László...

833 Edmond Dantes 2023-08-23 13:59:34 [Válasz erre: 832 eszbe 2023-08-23 11:06:04]
Minden médium Gyòriványi György Sándor néven hozta le a pályázót. A hibàt a közleményt kiadó  szervezet követhette el. Na de ki az a Marosi László?

832 eszbe 2023-08-23 11:06:04
És nyugaton a helyzet egyre fokozódik. Az Infostart szerint öten pályáznak . Egyikük, Győriványi György Sándor nemlétező személy. Minden bizonnyal Győriványi Ráth György karmesterre gondoltak, csak valahogy összekutyulódott a dolog, mert a karmester nagybátyja volt anno Győriványi Sándor kisgazda politikus, őmaga Győriványi Ráth György, meg volt egy Gál György Sándor nevű zenetörténész is, bár azt hiszem, túl nagy műveltséget feltételezek a cikkíróról.
Mindenesetre ez így most egyre jobban rímel a MÁO pályázatra, kíváncsi vagyok, a rímelés tovább folytatódik-e, azaz az lesz-e a befutó, aki végig jelen volt, aki a folytonosságot képviseli, és akit a miniszter végig nem akart első számú vezetőnek.

831 lujza 2023-08-23 02:26:01 [Válasz erre: 830 eszbe 2023-08-22 21:33:25]
Rokonszenves!

830 eszbe 2023-08-22 21:33:25
Interjú Tóth Péterrel

Megjegyzendő, hogy egykoron szerkesztője volt a Café Momusnak is, aztán másfelé alakult az élete.

828 eszbe 2023-08-22 08:36:19
A rektorválasztási saga újabb fejezete

827 eszbe 2023-08-18 00:22:56 [Válasz erre: 826 BLO2023 2023-08-17 18:14:27]
Egyetlenegy, ám igen fontos különbség van a két másik és a Zeneakadémia esete között. Itt ugyanis szóban visszavonták az első pályázatot, csakhogy hivatalosan ez nem történt meg, és így érkezett egy érvényes pályázat az első kiírásra, ezért nem lesz olyan egyszerű eljátszani ugyanazt a történetet. Ráadásul hiába jelent meg ezzel párhuzamosan a második pályázat, törvény írja elő, hogy hol kell megjelentetni, márpedig a KÖZSZOLGÁLLÁS portálon csak az első pályázati kiírás olvasható. Tehát többszörös jogi baki is történt, ebből sejthetően bírósági ügy lesz és ugyan láttunk már karón varjút, de a Zeneakadémiának minden oka megvan, hogy elmenjen a legvégső szintig, pláne, hogy már nemzetköri visszhangja is van az ügynek.

826 BLO2023 2023-08-17 18:14:27
sajnos van egy sejtésem, 
ahogy az operettszinház főigazgatója a legalacsonyabb alkalmassági pontszámmal !!  , ahogy az operaház főigazgatója 3. alkalommal -politikai döntéssel-  maradt a helyén, várhatóan a Zeneakadémián is nem a szakmai hozzáértés és alkalmasság szerint dönt a  felügyeleti szerv, egy kijelölt miniszter , de  valaki nevében.
Reméljük nem igy lesz.   

825 eszbe 2023-08-17 18:12:20
Interjú Kocsár Balázzsal
Igen objektív, indulatoktól, sértettségtől mentes

824 -zéta- 2023-08-17 11:16:58
A Zeneakadémia oktatóinak közleménye...

823 eszbe 2023-08-16 21:05:09 [Válasz erre: 821 kétked 2023-08-16 20:34:53]
Mivel az MMA elnöke az említett személy szerint elég csúnyán fenyegetett - az már más kérdés, hogy mint az egyik legfontosabb zenei szervezet elnöke közszereplő, és a levelet ebben a minőségében írta, így mennyire átgondolt a fenyegetés -, nem akartam konkrétumokat írni, de így, hogy a HVG leközölte, kár más a helyzet.

822 eszbe 2023-08-16 21:00:54 [Válasz erre: 820 eszbe 2023-08-16 15:02:02]
Íme a levél

821 kétked 2023-08-16 20:34:53 [Válasz erre: 820 eszbe 2023-08-16 15:02:02]
A Kossuth-dijas művész Rácz Zoltán az Amadindából a hvg szerint. HVG



820 eszbe 2023-08-16 15:02:02
Tudom, nem szabadna odáig süllyedni, hogy az ember közösségi oldalakat idéz. De kivételt tennék. Az egyik ilyen oldalon egy Kossuth-díjas művész egybehangzó szóbeli információi alapján azt állítja, az MMA elnöke a büntetőtörvénykönyv passzusaival fenyegetett meg többeket az MMA Zeneművészeti Tagozat tagjai közül, mert úgy véli, onnan szivárgott ki ama bizonyos, az MMA belső ügyeit is érintő levél. 

819 eszbe 2023-08-15 23:22:34 [Válasz erre: 818 Edmond Dantes 2023-08-12 10:23:41]
Itt a teljes HVG cikk:
A közelmúltig fizetett tisztségviselője volt a Zeneakadémia rektori pályázatát kiíró tárca főosztályvezetője annak a cégnek, amelynek a zeneigazgatóját Csák János az egyetem élére szánja.
Egyre durvul a Zeneakadémia megszerzéséért folytatott kultúrharc, és egyre világosabbá válik, hogy a Kulturális és Innovációs Minisztérium csupán színjátéknak szánja az intézmény rektori pályázatát, miközben minden eszközt felhasznál azért, hogy a Concerto Budapest zeneigazgatója, Keller András legyen a befutó.

A HVG kiderítette, hogy Karasszon Ágnes jogász, a pályázatot kiíró tárca művészeti főosztályának vezetője egészen június elejéig a Concerto Akadémia Nkft. felügyelőbizottságának is tagja volt, amiért 100 ezer forint díjazásban részesült havonta. Úgy tűnik, a minisztériumban készültek a pályázatra, ezért sebtében megszüntették az összeférhetetlenséget, ám az tény, hogy egy magas beosztású minisztériumi dolgozó a pályázat előkészítése során még az egyik aspiránstól kapott – ha nem is túl nagy – fizetést.
A zenekar egyébként nem szűkölködött a közpénzben. Tavaly például 1,5 milliárd forint állami támogatást kaptak, amibe belefért, hogy az ügyvezető 24,5 milliós jövedelmet vegyen fel (Keller fizetését nem tüntették fel). Így aztán érthető, hogy a művészeti vezető a Spectator című brit magazinban harciasan megvédte az Orbán-kormány politikáját. Szerinte „a művészet nagyon fontos a kormány számára”, és Orbán nem politikai okokból támogatja a kultúrát, hanem mert „szereti az országot”.

Közben kénytelen volt kilépni a takarásból a szintén zenész Vashegyi György, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) elnöke, akit saját akadémikusai vontak kérdőre: miért nem tárgyal velük a miniszter a Zeneakadémia rektori pályázatának ügyében? Pedig – papíron – a köztestületet részben azért hozták létre és árasztották el közpénzzel, hogy segítse a kormányzatot a kultúrát, oktatást érintő döntésekben.

Vashegyi szerint ő többször is tárgyalt a miniszterrel az ügyben, de ezt nem tartotta szükségesnek akadémikusai orrára kötni. Sőt állítólag ő kérte Csák Jánostól, hogy „az MMA testületként lehetőleg formálisan maradjon távol ettől a konfliktustól, hiszen akadémikusaink között jelenleg aktív tanszékvezetők is vannak”.

Okfejtése szerint „egzisztenciális fenyegetés” érheti azt, aki „a most leköszönő egyetemi vezetéssel szemben mer nyilvánosan állást foglalni”. Ebben az olvasatban tehát az alkotmányba betonozott, díjakról, ösztöndíjakról, pályázatokról döntő MMA tagjait kell félteni a kormány által einstandolni szándékozott egyetem vezetésétől, noha a rektor, Vígh Andrea már csak azért sem tud „fenyegetni”, mivel a mandátuma lejárt, nem választható újra. A Zeneakadémiáról sincs jó véleménye az MMA elnökének: „A 24. óra utolsó öt-tíz percében vagyunk, mert ez az intézmény még egy rossz személyi döntést nem bír ki.”

Nem így látják a Zeneakadémia színvonalát a világ legnevesebb zenei intézményei. A bécsi Zeneakadémia rektorhelyettese, Johannes Meissl például így fogalmazott Csák Jánosnak küldött levelében: „Megdöbbenéssel tapasztaljuk, hogy a Liszt Ferenc Zeneakadémia nemzetközi rangja és jelentősége megkérdőjeleződik.” Szerinte a budapesti akadémia – amely régóta fontos partnere a bécsinek – a közel 150 éves fennállása alatt mindig a legmagasabb színvonalon működött, s így működik ma is. Hasonló vélemények érkeztek a világ más, neves intézményeitől is a miniszterhez. Közben kiemelkedő értékelést kapott a Zeneakadémia távoktatást segítő programja az Európai Bizottság oktatási, audiovizuális és kulturális végrehajtó ügynökségétől.

Vashegyi sértettségének az lehet az oka, hogy a Zeneakadémia megszüntette az ő szűkebb szakterülete, a régi zene önálló tanszékét. Választható tárgyként megmaradt, de túl sokba került a fenntartása, hiszen itthon sem elég oktató, sem elég diák nem volt.

Az MMA-elnök joggal bízhat abban, hogy az általa támogatott jelölt – Kellert ők terjesztették fel gyorsan egyetemi tanári címre, hogy ezzel teljesítse a kinevezés egyik alapfeltételét – majd viszonozza a gesztust, és ismét létrehozza a számára oly kedves tanszéket. Sőt úgy tudjuk, szó van arról, hogy Vashegyi a kormány által alapítványosítani szándékozott egyetem kuratóriumába is bekerülhet a MMA-nál kitöltött mandátumának lejárta után.
Közben a Zeneakadémia sem tétlenkedik, több, a kiírásnak megfelelő jelölttel is tárgyal; kérdés, hogy születik-e beadandó pályázat a közelgő határidőig.

818 Edmond Dantes 2023-08-12 10:23:41 [Válasz erre: 817 eszbe 2023-08-11 20:24:51]
" Nem én kiáltok..."

817 eszbe 2023-08-11 20:24:51 [Válasz erre: 814 Edmond Dantes 2023-08-11 15:16:28]
Valaki, akinek van hozzáférése, esetleg be tudná írni kivonatosan, miről szól a teljes cikk?

816 eszbe 2023-08-11 19:00:48 [Válasz erre: 815 Edmond Dantes 2023-08-11 15:24:00]
Kívülről nézve nyilván találó a szó, de az érintetteknek kevéssé humoros.

815 Edmond Dantes 2023-08-11 15:24:00 [Válasz erre: 814 Edmond Dantes 2023-08-11 15:16:28]
A cikk "színjátékról" ír, amit én itt 785-ben "bohózatnak" merészeltem titulálni ..

814 Edmond Dantes 2023-08-11 15:16:28

Fű alatt intézi a kormány, hogy „saját" rektora legyen a Zeneakadémián

közelmúltig fizetett tisztségviselője volt a Zeneakadémia rektori pályázatát kiíró tárca főosztályvezetője annak a cégnek, amelynek a zeneigazgatóját Csák János az egyetem élére szánja.

Egyre durvul a Zeneakadémia megszerzéséért folytatott kultúrharc, és egyre világosabbá válik, hogy a Kulturális és Innovációs Minisztérium csupán színjátéknak szánja az intézmény rektori pályázatát, miközben minden eszközt felhasznál azért, hogy a Concerto Budapest zeneigazgatója, Keller András legyen a befutó.

A HVG kiderítette, hogy Karasszon Ágnes jogász, a pályázatot kiíró tárca művészeti főosztályának vezetője egészen június elejéig a Concerto Akadémia Nkft. felügyelőbizottságának is tagja volt, amiért 100 ezer forint díjazásban részesült havonta. Úgy tűnik, a minisztériumban készültek a pályázatra, ezért sebtében megszüntették az összeférhetetlenséget, ám az tény, hogy egy magas beosztású minisztériumi dolgozó a pályázat előkészítése során még az egyik aspiránstól kapott – ha nem is túl nagy – fizetést. Forrás: hvg360, fizetős)


813 Hangyászsün 2023-08-11 09:48:48 [Válasz erre: 805 gezakadocsa 2023-08-10 10:00:13]
Kösz, valami hasonlóra gondoltam magam is.

812 takatsa 2023-08-10 23:58:17 [Válasz erre: 811 -zéta- 2023-08-10 23:17:45]
Ez tényleg izgalmas kérdés. Mozartnak is voltak önmagához képest gyengébb művei. De leszámítva az intrauterin műveit, ha meghallgatod bármelyik művét, akkor mindegyikben ott lapul az a bizonyos isteni szikra. Így van ez Bartóknál is, a legfiatalkoribb műveitől eltekintve nagyon nehéz rámutatni erre vagy arra a művére és azt mondani, hogy ebből hiányzik az az isteni szikra és ezt akárki más is szerezhette volna, ehhez nem kell egy Bartók. Aztán az, hogy Bartók mit gondolt a saját műveiről az ebből a szempontból lényegtelen kérdés.

811 -zéta- 2023-08-10 23:17:45 [Válasz erre: 808 takatsa 2023-08-10 17:36:26]
Nem akarom félrevinni e szimpatikus beszélgetés irányát, de két dologgal tisztában kell lenni:
1. Egy előadási darab (vers, színdarab, zenemű) megértése, felfogása nagyban múlik az interpretátor(ok) képességein és persze a befogadó társadalmi közegen is...
2. Néhány egészen ritka zsenit kivéve mindenkinek vannak gyengébb alkotásai, ahogyan az előadóknak is lehetnek gyengébben sikerült produkcióik... Bartóknak sem minden műve azonos minőségű, ezt olykor leveleiből is tudhatjuk...

810 Edmond Dantes 2023-08-10 22:34:25 [Válasz erre: 805 gezakadocsa 2023-08-10 10:00:13]
Nem lehet vèletlen, hogy az interneten rengeteg "forgotten singers/artists" oldal talàlhatò. Zèta nemrègi cikke is Sebeők Sàra "tűnèkeny emlèkezetèről" ìr, ami szerintem kb. ugyanazt jelenti. Ellenben "elfelejtett zeneszerzőkről" ritkàbban lehet olvasni. Azokat ti. tènyleg elfelejtettèk, nem ìrnak ròluk. Azaz az előadòművèszet mèg a legnagyobbak többsègènek esetèben is (el)tűnèkeny "sport", az -esetünkben-szìnpadi, koncerttermi alkotòművèszet a nagyok szintjèn maradandò.

809 eszbe 2023-08-10 18:27:36
És ha valaki azt hinné, hogy ezt a helyzetet nem lehet tovább bonyolítani, az nagyon téved. 
Az első kiírást ugyanis elfelejtették hivatalosan visszavonni, ráadásul érkezett rá pályázat, ugyanakkor megjelent az új is...

808 takatsa 2023-08-10 17:36:26 [Válasz erre: 807 gezakadocsa 2023-08-10 15:51:47]
Én pontosan értem, hogy mit gondoltál és mit írtál, arra válaszoltam, és azt próbáltam bizonyítani, hogy hibás a gondolatmeneted. Nyilván minden művet azért írnak, hogy előadják, és öröm, ha jó az előadó. De a mű önmagában érték. A Karamazov testvérek nem attól lesz jó regény, hogy én jól olvasom el és megértem, a Rómeó és Júlia nem azért lesz jó dráma, mert jól előadják és Michelangelo Dávidja nem attól lesz jó szobor, mert jó szögből nézed és ráesik a nap. A mű, önmagában érték.  
és most is miket írsz? "... sokan szégyellik bevallani, hogy {Bartók} nem minden műve remekmű..."  Hát, te biztosan nem szégyelled, így nyugodtan bevallhatod, hogy melyik műveire gondolsz.

807 gezakadocsa 2023-08-10 15:51:47 [Válasz erre: 806 takatsa 2023-08-10 14:18:31]
Már jeleztem, hogy nem látom célszerűnek a vitát az alkotó-előadó kérdésében, de engedtessék meg, hogy saját mondatomat magam értelmezzem. A jelek szerint nem fogalmaztam elég érthetően, amiért elnézést kérek, s kis helyet a kiegészítésre. Éppen nem azt akartam mondani, hogy ha Kocsis Z. még ügyesebb lett volna, akkor ma Bartók még népszerűbb lenne. Részint Kocsis Z. nem  egyszerűen "ügyes" volt szerintem (s úgy tűnik, még igen sokak, nálam hozzáértőbbek szerint is), részint pedig azt akartam kiemelni, hogy pont kettejük esetében látszik nagyon a jó előadó nagy szerepe, "haszna" az alkotó szhámára (is). Bartók "valamelyes" népszerűsége pedig szerintem ismét nem sértő, hanem így van, csak sokan szégyellik bevallani, hogy nem minden műve remekmű és nem minden műve könnyen emészthető. Azt lehet sajnálni,  hogy egyes szerzők hozzá képest méltatlanul népszerűbbek, de attól még ez egyelőre így van.
Amúgy pedig amióta kettévált az alkotó és az előadó, az a helyzet, hogy mindkettőnek szüksége van a másikra, tehát nem érdemes őket összeugrasztani - haláluk után pedig végképp értelmetlen lenne.


806 takatsa 2023-08-10 14:18:31 [Válasz erre: 805 gezakadocsa 2023-08-10 10:00:13]
"Vessenek a mókusok elé, de úgy vélem, Kocsis bizonyos szempontból pótolhatatlanabb, mint lassan 80 éve Bartók volt." - ehhez a megjegyzéshez jobb, ha nem fűzök kommentárt.
"Bartók valamelyes népszerűségének egyik leghatékonyabb elősegítője éppen Kocsis Zoltán volt."
Húha, ez jó mondat, "valamelyes népszerűség". Hát, ha Kocsis ügyesebb, akkor még népszerűbb lenne Bartók, nemcsak valamelyest - ez következik ebből a gondolatmenetből. Mintha a népszerűségnek bármi köze is lenne az alkotói nagysághoz. De térjünk vissza az alapkérdéshez, hogy a kutya csóválja-e a farkát, vagy a farok csóválja a kutyát. Egyesek szerint mindez csak nézőpont kérdése, meg lehet vitatni a kérdést, aztán szavazással véglegesen eldönteni. Ha ez így van, akkor én a kutya mellett tenném le a voksomat.
Bartók zenéjét - saját korában - kevesen értették. De ez elmondható sok zeneszerzőre, és sok már alkotóra és gondolkodóra is: ami nem megszokott, hanem egyedi vagy különös, azt kevesen értik, kevesen szeretik. De ez semmit sem von le az alkotó nagyságából. Einstein elméletét sem értették a kortársak. Aztán született néhány magyarázat, amely valamelyest érthetőbbé, közérthetőbbé tette. Ezekre a magyarázatokra nagy szükség volt, de a magyarázók, bár szerepük fontos, nem kaptak Nobel díjat. Valami új- és szokatlan dolognak a megértése, interpretálása is nagy teljesítmény, de nem vethető össze a művet alkotó, azt létrehozó teljesítményével. Tehát szó sincs arról, hogy az előadó nem fontos, de azért ne vessük el a sulykot és ne tegyünk egyenlőségjelet zeneszerző és előadó között. Előadók jönnek-mennek, de Bach, Beethoven, Mozart, Verdi, Bartók örök.

805 gezakadocsa 2023-08-10 10:00:13 [Válasz erre: 804 Edmond Dantes 2023-08-09 21:52:53]
Szerintem inkább Hangyászsünnek van igaza, de a fő kérdés az, hogy a zenének, a zenélésnek mi a célja. Ha az, hogy másokkal megosszon érzéseket, ún. zenei gondolatokat, élményt adjon, netán megoldjon vagy befolyásoljon ilyen-olyan helyzeteket (egyéni, érzelmi, társadalmi válságot, ünnepi érzéseket, áhitatot, tanácstalanságot, akár forradalmi, nemzeti törekvéseket, stb. - utóbbira láss több operai vagy más műfajbani példát -Erkel, Verdi, Liszt, Sibelius...), akkor nyilvánvaló, hogy a legnagyobb zeneszerzőnek is szüksége van megfelelő előadóra. Nem véletlen, hogy a XVIII-XIX. századi legnagyobbak előadóművésznek is a legnagyobbak közé tartoztak. (Igaz ez J.Haydnra is,  mint zenekarvezetőre és szervezőre, operák színre vivőjére, hisz nemcsak a hangszeres vagy énekes szólista előadóművészete valósítja meg az előbbieket.) A XX. szépzadban ez némileg változott, a kettő meglehetősen különvált, de ezáltal bizonyos értelemben még inkább fölértékelődik a jó előadóművész. Bartók valamelyes népszerűségének egyik leghatékonyabb elősegítője éppen Kocsis Zoltán volt. A nagy alkotók ismertsége és kedveltsége maradandóbb lehet, bár ma ezt pont a hangrögzítési módok és lehetőségek biztosítják legjobban, de hogy zenéjük élő formában is létezzen, szükségesek a jó előadók. A "társadalmi hasznosság" tekintetében tehát nehéz rangsort fölállítani. Már csak azért is, mert a kettő dinamószerű kiölcsönhatásban van.
Vita helyett egy igaz eset (Doráti Antal leírja könyvében részletesen): Bartók Táncszvitjének bemutatója nem volt sikeres, pedig a vitathatatlanul kiváló és Bartókhoz igen támogatólag viszonyuló Dohnányi Ernő vezényelte. Bartók ekkor meg is jegyzett valami olyasmit, hogy úgy látszik, nem tud hangszerelni. Később a Cseh Filh. vendégszerepeltek Bp-en, V.Talich vez., s uez a darab óriási sikert aratott. Bartók ekkor is jelen volt, s tán azt mondta, hogy talán mégis tudok hangszerelni. Ki tudja, mi történik, ha nem következik egy ilyen előadás a művel? 

804 Edmond Dantes 2023-08-09 21:52:53 [Válasz erre: 801 Hangyászsün 2023-08-08 19:44:28]
Ez kb. olyan, mintha -sok pèldàt hozhatnèk- azt ìrnàd, hogy Malibran bizonyos szempontbòl pòtolhatatlanabb volt, mint a nagyjàbòl kortàrs Donizetti vagy Bellini. Nincs az az osztàlyon felüli előadòművèsz, aki pòtolhatatlanabb lehet, mint egy osztàlyon felūli zeneszerző, màrpedig Bartòk az volt ès lesz. Ès èn -szerèny vagyok- csak töredèkesen ismerem Bartòk èletművèt...

803 Hangyászsün 2023-08-09 09:30:33 [Válasz erre: 802 lujza 2023-08-09 01:20:13]
Kocsis tevékenysége a magyar zenei élet szélesebb körére terjedt ki. 20 további aktív év sajnos egyiküknek sem adatott meg.

802 lujza 2023-08-09 01:20:13 [Válasz erre: 801 Hangyászsün 2023-08-08 19:44:28]
Akkor lehet, hogy én a mókusok elé is vetlek, mert bár Kocsis pótolhatatlanságát készséggel elismerem, de Bartókot se hagyom! Például mire ment volna Kocsis is Bartók nélkül?





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.