Így van. Utána néztem, Tebaldi soha sem énekelte az egész Normát, sot lemezre se vette fel.
Szerintem ,ha valaki elénekli a casta dívat attól még nem énekelte a Norma szerepet.Egyébként a Callas -Tebaldi verseny évizedekkel ezelőtt igen intenzíven zajlott.Nehéz a döntés.Egyik oldalon a drámai kifejezőerő,másikon a szépséges hang(Toscanini szerint angyali)bár ez a felvétel egy késői szakaszban készülhetett,mert a magas hangok igencsak élesek.
Tebaldi hangja szép, bársonyos. Callas hangja kissé érdes de nagyon kifejezo.Nem kell tudni olaszul, hogy értsuk, érezzuk mirol énekel. Ezért nekem a legjobb Norma Callas. Az 50-es Norma felvételei csodálatosak.
A tubuson én is csak Casta Divat találtam meg Tebaldival. Ebbol nem lehet kovetkeztetni azt, hogy ki jobb Norma, Callas vagy Tebaldi.
Rensata Tebaldi Normát nem énekelt.
Metropolitan Opera
Week 19
Monday, July 20 Rossini’s Il Barbiere di Siviglia
Starring Isabel Leonard, Lawrence Brownlee, Christopher Maltman, and Maurizio Muraro, conducted by Michele Mariotti. From November 22, 2014.
Tuesday, July 21 Wagner’s Tannhäuser
Starring Éva Marton, Tatiana Troyanos, Richard Cassilly, Bernd Weikl, and John Macurdy, conducted by James Levine. From December 20, 1982.
Wednesday, July 22 Verdi’s Macbeth
Starring Maria Guleghina, Dimitri Pittas, Željko Lučić, and John Relyea, conducted by James Levine. From January 12, 2008.
Thursday, July 23 Gounod’s Roméo et Juliette
Starring Anna Netrebko, Roberto Alagna, Nathan Gunn, and Robert Lloyd, conducted by Plácido Domingo. From December 15, 2007.
Friday, July 24 Verdi’s Falstaff
Starring Mirella Freni, Barbara Bonney, Marilyn Horne, Bruno Pola, and Paul Plishka, conducted by James Levine. From October 10, 1992.
Saturday, July 25 Strauss’s Der Rosenkavalier
Starring Renée Fleming, Christine Schäfer, Susan Graham, and Kristinn Sigmundsson, conducted by Edo de Waart. From January 9, 2010.
Sunday, July 26 Puccini’s La Fanciulla del West
Starring Eva-Maria Westbroek, Jonas Kaufmann, and Željko Lučić, conducted by Marco Armiliato. From October 27, 2018.
Egyébként elnézést hülyeséget írtam: nem Tebaldi, Renata Scotto Normája a nagy kedvencem. Tebalditól nincs teljes Norma felvételem.
Amikor Lukács Gyöngyi a Normát énekelte, akkor Budapesten volt a világ közepe.A Kisvárosi mellett talán ez volt élete legnagyobb alakítása.
Hát igen, Callas felvételei nem indig a legjobban. Némelyiken a kórus olyan, mintha dobozból szólna - ahogy azt egy kritikus megjegyezte egy recenzióban és hát igaza volt.
Egyébként meg én nem vagyok se szakértő, se szakmabeli, ezért nem vagyok mérvadó sem, de én akkor sem szeretem pl. Callas Normáját sem, ha tényleg ez a legjobb. Nem: nekem Tebadli Normája a nagy etalon, illetve Kolonits Klárájé volt az. Felvételek közül még Sutherland Normáját is tudtam nagyon szeretni, Gencer Normája is nagyon jó, de Callas Normája számomra nem az. Ettől még lehet, hogy az a legjobb hátszáz csillagos felvétel - pont nem érdekel, számomra nem az. Grace Bumbry Normáját is jobban szerettem sokkal. Az élőben hallottak közül pedig Lukács Gyöngyi Normája is abszolút fantasztikus volt. SZÁMOMRA - nagybetűvel írom, hogy mindenki megértse. Egyébként lehet, hogy semmiben sincs igazam - majd a tisztelt ítészek, meg kritikusok, meg szakmabeliek meg hányák vetik a dolgokat ahogy akarják, de attól még nekem lehet és van is saját véleményem és ízlésem. Lehet, hogy rossz ízlésem van és teljesen botfülem, de nem baj, mert ha így van, az az én lelki szegénységem.
Ha valaki Wagner mellett popszeméttel is foglalkozik/~ott, nagyon nagy baj lehet az ízlésével/értékítéletével.
Itt van mindkét felvétel, akinek éppen ez kell, az választhat. :)
Amúgy még a 90-es évek második felében én is vásároltam ilyen "Callasos" CD-ket, rendesen, boltban. Volt olyan Délamerikai opera előadása, ahol a CD-ről leginkább a súgót lehetett hallani, aki ordítozta az egész szöveget.
Két Armida-felvétel volt, ez a rosszabb; valószínűleg rádióból vették föl magnóra és szokás szerint nem figyeltek a fej dőlésszög-utánállítására, így az amúgy sem HiFi-hangból végképp eltűnt a magas részlet.
A másik, a jobbik, szintén magnóról készült felvétel használhatatlan, mert - főleg a második CD-n - áthallatszik visszafelé (!) a szalag szembenlévő csíkjáról - fele sebességgel - valami beszédhang.
Ne dobd el azt a gyári CD-t, kedves Búbánat, ha az mentes az efféle hibáktól.
Kedves takatsa, sokat nem várhatunk 1952-ből, mégsem az AAD a baj, hanem a figyelmetlenség.
Kedves smaragd ! À votre service. :-)
Akkor már meg se kell bontanom a CD-m gyári csomagolását...
Köszönöm, hogy közkinccsé tetted erre az időre. Nagy élmény a link tartalma!
Haha, én is elküldtem ezt magánban valakinek. MIt szólsz az AAD minőséghez?
Armida _ Callas
2 db CD, 1952-es előadás
egy hétig:
Download (egy mappába, majd "kicsomagolás ide")
Kedves Klára!
Azért szándékoztam eladni az Armida-CD-met (is), mert egyetlen szempont vezérelt: ha egy opera (bármilyen szereposztásban, bárkivel) meg van CD-n és DVD-n is, akkor csak a DVD-t tartom meg. Callas-ügyben tegnap óta revidiáltam álláspontomat: annyi megkeresés érkezett hozzám Kláráé mellé, hogy most a szememben felértékeli ezt a Rossini-operát - mégis megtartom az Armidát! Már csak azért is, mert a meglévő CD-listámat áttekintve, Maria Callas-tól ezen az egy Armidán kívül nincs más felvételem. Valahogy az ő felvételeit anno nem tartottam fontosnak "begyűjteni". Amikor megvettem ezt, akkor még nem jött ki DVD-n az Armida. Rádión át persze számtalanszor hallgattam Callas operafelvételeit... Persze a megvásárolt MET - Rossini: Armida - DVD-felvétel (Renée Fleming, Lawrence Brownlee stb. - https://www.amazon.com/images/I/71r-jWhHp7L._SY445_.jpg ) továbbra is primer számomra. A Callas- élő felvételét pedig továbbra is, relikviaként megőrzöm.
Elnézést kérek.
Meghallgattam amikor adta a Bartók adó,elénekelhetetlennek hatott,
Kedves Búbánat,
Ha más még nem jelentkezett érte, én szívesen megveszem! Egyébként Callas ide vagy oda, manapság nem sürün repkednek ilyen szereposztásben készült felvételek.
Köszönöm! Meg fogom hallgatni. Nem hittem volna, hogy Hoffmann Trisztánt is énekelt. De az nem véletlen, hogy a maradék három Wagner szerepet nem.
Ez a sébig nagyon tetszik! :)) Valóban, házépítéssel együtt a müncheni Lohengrin volt az egyetlen az elmúlt évtizedben, amit érdemes volt többször is megnézni.
Az elmúlt napokban "tisztogatást" hajtottam végre CD-lemezgyűjteményemben: duplikátumokra találtam. Amiből DVD-lemezem van, úgy inkább ezeket tartom meg a CD helyett. Sok lemeztől váltam/válok meg fájó szívvel. Az általam "kiselejtezett" CD-k között rábukkantam egy Maria Callas-szal készült Rossini-Armida-élő felvételre! Sok más lemezzel együtt - ezzel is - "házalásba" kezdtem és egy kivételével mindet eladtam: meglepetésemre a Callas-féle Armidát mindenhol visszadobták, mondván, hogy a "kutyát sem érdekli". Meghökkentem ezen, hiszen azt hittem, Callas neve, a legenda, még ma is, most is "mindent visz"; Callas lemezeiért, felvételeiért kapkodnak, bármi pénzt megadnak érte! Hiú ábrándnak bizonyult. Ráadásul egy ritka, "bel canto" operafelvétele ez, ami nem túl sűrűn található meg a lemezpultokon, de más Rossini-Armida-felvételekkel sem túl gyakran jönnek ki kiadók. Úgyhogy érthetően csalódott voltam s vagyok, hogy ennyire nem kell Callas fémjelezte Rossini-ritkaság senkinek manapság. Rákérdeztem, tartanak-e más Callas-lemezeket, azt a választ kaptam, hogy nem. De akkor miért nem veszik át ezt az Armida-lemezt? Mert nem tudnák eladni és ráfizetnének...Hát ennyire respektálják manapság Callast – gondoltam magamban, bosszúsan, távozva el azzal az egy megmaradt lemezemmel…
De még maradtak opera CD-im egy következő "fordulóra" hagyva...
(Más kérdés, hogy sokan letöltik internetről az operákat, egyre kevesebben gyűjtenek opera CD-t./
Úgyhogy itt teszem közzé: eladom Rossini Armida című operájának teljes felvételét, Callas-szal a címszerepen.
Rossini: Armida /IDIS/ - 2 CD
Armida – Maria Callas
Rinaldo – Francesco Albanese
Ubaldo/Gernando – Mario Filippeschi
Goffredo – Alessandro Ziliani
Carlo – Gianni Raimondi
Astarotte – Marco Stefanoni
Orchestre e Coro del Teatro Comunale di Firenze
Tullio Serafin
Live Recording, Firenze, 1952
ADD Mono
Istituto Discografico Italiano
IDIS 6370/71
Köszönöm! Marke, Brangäne és Melot meg a színpad közepén emelkedett ki egy páternoszterszerű szekrényből, amely a süllyesztőből jött a felszínre.
Még egyszer tisztelettel megkérdezem, ki, hol és milyen TÖRVÉNYCIKKELYBEN írta vagy írja elő, hogy márpedig kivétel nélkül mindenkinek KÖTELEZŐ Callast imádni, egyedül és csakis őt szabad sőt kell isteníteni és egyedüli jó szopránnak elismerni, és hogy más énekesnőket legfeljebb becsmérlő jelzőkkel lehet illetni hozzá képest? És hogy véletlenül sem lehet senkinek saját, különbejáratú véleménye, vagy ha neadjisten mégis merészel lenni, azt ajánalatos magában tartani, méghozzá fővesztés terhe mellett! Mert bizony ellenkező esetben jönnek az ellenvélemények és azonnali fejleharapás jár minden eltérő ízlésből fakadó véleménykülönbségért! Uff, én beszéltem! :)
(Ja, a nagybetűs kiabáló BÁRKI-t töröltem, a véleményem ellenben teljesen változatlan maradt.)
A nagybetűs = kiabáló "BÁRKI inkább" talán kissé azért már túlzás, nem? De lehet még fokozni. Nyári + vírusos uborkaszezonban jó mulatság pl. Callast ekézni és egy ideje mindenki rátesz még egy lapáttal. Csak tessék, tessék, lehet hozni újabb neveket! Közben azért érdemes elgondolkodni, vajon Callas "jó piárja" ok-e vagy következmény? Vajon azért van vele és körülötte akkora" felhajtás", mert jó reklámot csinálnak neki vagy esetleg azért, mert csodák-csodája, jó ötödfél évtizeddel a visszavonulása és bő négy évtizeddel a halála után is visszavonhatatlanul, közfelkiáltással ő a 20. szd. dívája és a szélesebb közönség még mindig en bloc őrá kiváncsi? Jó példa erre a nemrég összeállított dokumentumfilm. Lehet dobálózni más nevekkel, én is ismerem mindahányat. De valakitől már jó régen kb. ezt olvastam: "Callas lemezeiért, kalózfelvételeiért folyamatosan marakodnak a gyűjtők ... de tessék mondani, ki ismer Tebaldi-gyűjtőt?" És akkor, teszem hozzá én, a többiekről nem is beszélve ... de tudom: kár minden szóért. Csak újabb és újabb nevek kerülnek még Callas elé-fölé. Rajta!
Mert kötelező mindekinek ugyanazt az énekesnőt favorizálni? Ezt melyik törvény mondja ki? És hányadik paragrafus? :)
Abcúg Callas! Ezt is megértük ... vicc ... persze a Mona Lisát is sokan tartják randának.
Köszönöm ezt a nagyszerű cikket, élmény volt olvasni, sok érdekeset megtudtam belőle Gencerről és megerősített abban, hogy bizony Callas és Tebaldi "árnyékában" igenis méltánytalanul alulértékelt szopránról van szó. Szerintem sokkal szebb hang volt mindkettőjüknél, a technikai tudása is a maga korában a legjobbnak számított, egyszerűen valamiért nem vele vették fel a népszerű operákat stúdióban, hanem a favorizáltabb pályatársnőivel, ezért ma már szinte alig ismerik a nevét. Nekem az a bizonyos Del Monaco-féle Trubadúr film igazi reveláció volt, és nem tagadom, hogy bizony én személyszerint jobbnak tartom Callasnál, bár ilyet mondani a mai nimbusza közepette eretnekségnek minősül. De én sem kedveltem soha Callast, akkor már Tebadi inkább, sőt Carteri, Stella, Milanov, Suliotis, na és persze Gencer! :)
Ja, a reklám nagy úr és nagyhatalom! Enrico Caruso korszakából szinte csak az ő nevét ismerjük - persze, a hanglemez állítólag neki köszönhető, és mindenki, aki lemezt hallgatott, őt hallgatta, azonkívül évekig uraltta a MET-et - de azért akadtak akkoriban egyéb tenorok is. Nagyszüleim Pertilét, Slezákot legalább akkora énekesnek tartották, és Simándy Józsefnek - pedig ő azért valaki volt ezen a területen - saját bevallása szerint nem Caruso, hanem Aureliano Pertile volt a példaképe. Hogy mai példát ne hozzak fel!
Érdekes,amit mondasz! Igazság szerint - bár az opera Lohengrin névre hallgat - mind Lohengrin, mind Elza passzív szereplő. Az első felv-ban Elza elénekli álmát, jön a hattyúlovag, legyőzi Telramundot, snitt. A második felvonás Ortrudé, Elza passzív, Lohengrin szinte meg sem jelenik, minden csak megtörténik velük. A harmadik felv-ban a Grál-elbeszélés, és Lohegrin búcsúja - ez az egyetlen jelenet, ahol emberi vonások fedezhetőel fel benne!.Vagy mindkét szereplő tud valamit kezdeni a szereppel, és kölcsönösen lendítik egymást, vagy mindketten csak elvannak - nem jut eszembe jobb kifejezés - és az egész lapos, hogy Marton Évát idézzem, unalmas! Láttam a műncheni Lohengrint, kissé sébig rendezés volt avval a házépítéssel, se hattyúvontatta csónak, se glória, de Harteros és Kaufmann valahogy élővé tudta tenni.
Kedvelem Peter Hoffmannt, kár, hogy élőben nem láthattam. Azt hiszem, ő volt az első emberszabású Wagner-tenor, bizonyíték arra, hogy nem kell konyhaszekrénynek lenni egy Wagner szerep elénekléséhez. A pop-szakmába tett kirándulások nem tettek jót a hangjának, nem lehet párhuzamosan operát és rockzenét énekelni.
És való igaz, hogy Gencer korának nagy énekesnője volt. Ajánlom mindenkinek az alábbi cikket. Nemcsak Callast kell hallgatni - sőt, én őt nagyrészt nem is kedvelem. Pár felvétel kivétel. Gencer vitt akkora repertoárt, énekelt annyi szerepet, mint Callas. De hát ugye a marketing: manapság abból a korszakból az átlag opera rajongók szinte csak Callas felételeit ismerik....
Peter Hofmann talán Tannhäuser és a Siegfriedek kivételével minden nagy Wagner-szerepet elénekelt, t.k. Trisztánt Bayreuthban (1986) és máshol is. Ezen a felvételen (München) Bernstein vezényel és ugyanaz a Hildegard Behrens a partnere, aki Brünnhilde volt a MET-es Walkürben Hofmannal. Mint olvasható (wiki), hangképzési problémák miatt a 80-as évek végén a könnyűzene (pop-rock) felé fordult + 50 évesen (1994) Parkinson-kórt diagnosztizáltak nála.
Akkor már hárman vagyunk.
Jó Neked, hogy hallhattad Hofmant élőben, őt én is nagyon szeretem! Ehhez képest nagy csalódás volt a múlt havi Lohengrinben Marton Évával, ahol ő se remekelt. Egyébként nem minden Wagner tenorszerephez kell a nagyobb súlycsoport, Siegmundhoz, Walterhez, Lohengrinhez és talán Parsifalhoz nem szükséges szerintem.
A bábuk Izolda bevonulásakor eltűntek a süllyesztőben (szó szerint!), a többi rejtély, mert nem volt totál, amin látszottak volna.
Nem vagy egyedül, Halász kiváló karmester.
Csak átfutottam a "slágereken" és alapvetően tetszett volna a teljesen lecsupaszított rendezés. Az viszont elkerülte a figyelmemet, mi lett a 3. felvonásba kitett lovag- és egyéb bábukkal, ill. hova tűnt a legvégére a halott Kurwenal és Melot, ill. a még (?) élő (?) Marke és Brangäne.
Sajnos hiába fütyül a közönség, továbbra is nyomják a modern agyrémeket. Lassan ott vagyunk, hogy legyítünk, ha a cselekményt a zeneszerző saját korába helyezik át.
Én is többször megnéztem, annyira tetszett. Tudom, hogy ezen a fórumon ezzel egyedül maradok, de azóta is visszasírom a Halász Péter-féle időszakot.
Jó 40 (!) éve láttam Peter Hofmannt az Operaházban, hangban-játékban-megjelenésben maga volt a két lábon járó Siegmund. Évekkel később történetesen ugyanebben a szerepben láttam őt a topik helyszínén is, történetesen azt a Walkürt is Levine vezényelte, ahogyan a Trisztánt. "Tessék választani"! :-) ... pedig hol volt még a "barihunks"-korszak, ráadásul ő tenor volt...
Valszeg nem talált sem fogást sem más kifogást, hát valamit akart a honorjáért "kritizálni".
Ez így igaz. A két hölgy, Sümegi Eszter és Rálik Szilvia elvitte a hátán az előadást, de a többiek is jók voltak, a zenekar nemkülönben. Jellemző, hogy itt a fórumon rendszerszinten ócsárolt bírált Rálik Szilviát is elfogadták, olykor még dicsérték is mint Färbersfraut.
Persze, hogy tetszett! A modern és a fantaszta két külön kategória. A főszereplők XXL mérete valóban zavaró volt, de inkább terjedelmes alak, mint pocsék hang. Az énekesek privát életkora sokszor szembemegy a szerep életkorával, ez többnyire a mély hangúakat sújtja, ez van.
kicsit off: a két ével ezelőtti párizsi Don Carlos-ban egy "műkritikus" azt vetette fel, hogy Abdrazakov cca 40 évesen énekelte Fülöp királyt, ráadásul barna hajjal és a kissé őszülő és pár évvel (?) idősebb Kaufmann a fiát, és ez mennyire hiteles? Szegény, nem volt egyéb baja?
Helyesbítek, egész jó, miután Izoldával is sikerült megbarátkoznom. Heppner hangja nagyon tetszik, és a többiek is jók. Kicsit komikus, hogy Trisztán lehetne inkább Marke nagybátyja, de ilyesmire végképp nem adunk. Levine belead minden érzelmet, amit csak kell, a rendezés pedig igazán remek, remélem, még Klárának is tetszett, ha látta, pedig modern.
Az itthoni FROSCH fantasztikus volt, képes voltam többször is megnézni. Ritka, hogy az Operában így eltalálják a rendezést és a szereplőket, és Halász Péter is nagyon felkészült volt.
De jó, hogy szóltál, majdnem elfelejtettem, pedig meg akartam nézni! Engem csak Izoldánál zavar ez a hegyomlás, azt megszoktam, hogy a Wagner tenorok nem éppen szilfidek. De a hölgyön nem nagyon segít ez a másfél mázsa, hallottam már jobbat. Egyébként nem lenne rossz ez az előadás.
részben off Az emberek évtizedekig a "szemükkel jártak moziba" úgy 1930-ig. Az volt a mozi aranykora. Visszasírjuk a némafilmeket? Na ugye ;-) Igen, ahogy írja, az "operaénekesnek is ki kell néznie valahogy"! Lehetőleg nem is akárhogy. A lovat pedig legjobb -középen- megülni ... már akinek. Én először és utoljára 7 éves koromban ültem lovon, akkor megijedtem tőle és úgy maradtam. Magyarra fordítva és röviden: mint 705 írtam, van ésszerű kor- és/vagy súlyhatár. Wagnernél is. A hegyomlás természeti katasztrófa. Operaénekesként csak kellemetlen látvány.
Az emberek évtizedekig a "fülükkel jártak operába", és csak a szuper szélesvásznú filmek és tv műsorok, reality show-k alapján alakult ki az "operaénekesnek is ki kell néznie valahogy" felfogás. Amiben persze sok igazság van, de néha a ló másik oldalán kötünk ki! Nem beszélve arról, hogy bizonyos kebelméret szükségeltetik a megfelelő erősségű és vivőerejű hang produkálásához, akár pasi az illető, akár nő. Egyébként a Wagner-énekesnők soha nem tartoztak a szilfid-karcsú kategóriába!