Téma ismertetése: Erkel, Zak, zeneoktatás, amatőr mozgalmak, kultúrpolitika, zene és közélet etc
2240 Edmond Dantes 2017-03-27 10:12:34 [Válasz erre: 2238 -zéta- 2017-03-26 21:00:45]
Boulez akkor még úgyszólván kisfiú volt és a New York-i Filharmonikusok biztosan megtanították neki a klasszikus repertoárt :-) már ha egyáltalán... Érdekes lenne megnézni az ott eltöltött hat év alatt vezényelt Boulez-koncertek műsorát. Mindenesetre -mint látom- utána vagy 15 évig pihente ki new yorki korszaka "klasszikus megpróbáltatásait"...ha voltak olyanok.
Boulez akkor még úgyszólván kisfiú volt és a New York-i Filharmonikusok biztosan megtanították neki a klasszikus repertoárt :-) már ha egyáltalán... Érdekes lenne megnézni az ott eltöltött hat év alatt vezényelt Boulez-koncertek műsorát. Mindenesetre -mint látom- utána vagy 15 évig pihente ki new yorki korszaka "klasszikus megpróbáltatásait"...ha voltak olyanok.
2238 -zéta- 2017-03-26 21:00:45 [Válasz erre: 2232 Hangyász 2017-03-24 11:09:23]
Ilyen alapon a New York-i Filharmonikusok sem választhatták volna vezetőjüknek Pierre Boulezt 1971-ben...
Ilyen alapon a New York-i Filharmonikusok sem választhatták volna vezetőjüknek Pierre Boulezt 1971-ben...
2237 Edmond Dantes 2017-03-26 15:52:05 [Válasz erre: 2236 eccerű 2017-03-26 15:20:25]
Megesik, hogy a hirek eppen a valosagrol szolnak. Nem "hivatkoztam" elozoimre,csak nem akartam ujbol megirni ugyanazt. Kovacs Geza: esze agaban se volt felallni. Hirek,igen: hirek szerint Kocsis anno megprobalta felallitani,aztan valahogyan meg- es kiegyeztek, Kovacs Geza pedig megtarthatta remek szeket es felepithette onnan a nemzetkozi karrierjet is. "Ketto": nem tudom, voltak-e Kovacs Janosnak NFZ-(fo)zeneigazgatoi ambicioi a mostani dontest megelozoen. Aki errol biztosat tud, kerjuk ossza meg velunk. "Harom": Hamar Zsolt nem/sem fo- hanem zeneigazgatoi stallumot kapott. Volt mar o "olyan" mashol is, keretik elolvasni CV-jet. Nem rangsorolnam, hogy a felsorolt kollegai kozul kinek hol mikor meddig tartott tovabb es ert tobbet a sarzsija mint Hamar eddigi vezetoi megbizatasai.
Megesik, hogy a hirek eppen a valosagrol szolnak. Nem "hivatkoztam" elozoimre,csak nem akartam ujbol megirni ugyanazt. Kovacs Geza: esze agaban se volt felallni. Hirek,igen: hirek szerint Kocsis anno megprobalta felallitani,aztan valahogyan meg- es kiegyeztek, Kovacs Geza pedig megtarthatta remek szeket es felepithette onnan a nemzetkozi karrierjet is. "Ketto": nem tudom, voltak-e Kovacs Janosnak NFZ-(fo)zeneigazgatoi ambicioi a mostani dontest megelozoen. Aki errol biztosat tud, kerjuk ossza meg velunk. "Harom": Hamar Zsolt nem/sem fo- hanem zeneigazgatoi stallumot kapott. Volt mar o "olyan" mashol is, keretik elolvasni CV-jet. Nem rangsorolnam, hogy a felsorolt kollegai kozul kinek hol mikor meddig tartott tovabb es ert tobbet a sarzsija mint Hamar eddigi vezetoi megbizatasai.
2236 eccerű 2017-03-26 15:20:25 [Válasz erre: 2235 Edmond Dantes 2017-03-25 22:18:40]
Épp arról szólt az egész hozzászólásom, hogy egy dolog "a hírek szerint" és egy másik, hogy mi van ténylegesen a háttérben, amit mi nem tudhatunk, ezért jobb ha nem is okoskodunk. Egyébként a 2215. és 2226. sz. hozzászólásokat magad írtad, erre hivatkozni, mint "a hírek szerint" nem elegáns. Ha végignézed a Filharmónia elmúlt húsz évét, nem hiszem, hogy ez lenne az első eset, ahol valami másképpen alakult, mint a vezetői szerették volna. Hadd utaljak csak a piszkos anyagiakra: a mindenkori kormány nemhogy nem úgy dotálta őket, ahogy azt kéne, hanem igen sokszor az ígéretét sem tartotta be, kezdve az évközbeni elvonásokkal. Számtalan esetben felállhatott volna már Kovács Géza ennyi erővel. De, feltételezem, az is benne van a dologban, hogy Kocsis annyira öntörvényű jó értelemben véve "nagyszájú" és mindenfajta szempontból független valaki volt, akihez még a mostani rezsim sem mert nyúlni, mert értelmetlen és kontraproduktív lett volna. De ő meghalt, innentől fogva már könnyebb lesz diktálni a feltételeket. Kettő. Kovács Jánost egyöntetűen felhőtlen örömmel fogadnák. Nem is csoda, a rendelkezésre álló palettán ő lenne a legjobb zenész/karmester, legalább is nálam mindenképp. Nyilván lehetne nála is jobbat találni a nagyvilágban, de mivel ez Nemzeti zenekar nagy "N"-nel, kívánatos, hogy vagy magyar, vagy Magyarországhoz és a magyar kultúrához igen erős kötődéssel rendelkező külföldi legyen a vezetőjük. Három. Hamar Zsolt tehetséges és jó kezű karmester, tk. a fiatalabb generációk közül őt gondolnám a legjobbnak. És azért már nem olyan fiatal, 50 körül járhat. Mégis. Kesselyák, Kocsár, Héja, Halász, Vajda már töltöttek/töltenek be ilyen posztot, ő nem. Sosem merült fel a neve a vezető együtteseinknél első számú karmesterként, vagy főzeneigazgatóként, most miért? (nem tudom a választ, komolyan kérdem.)
Épp arról szólt az egész hozzászólásom, hogy egy dolog "a hírek szerint" és egy másik, hogy mi van ténylegesen a háttérben, amit mi nem tudhatunk, ezért jobb ha nem is okoskodunk. Egyébként a 2215. és 2226. sz. hozzászólásokat magad írtad, erre hivatkozni, mint "a hírek szerint" nem elegáns. Ha végignézed a Filharmónia elmúlt húsz évét, nem hiszem, hogy ez lenne az első eset, ahol valami másképpen alakult, mint a vezetői szerették volna. Hadd utaljak csak a piszkos anyagiakra: a mindenkori kormány nemhogy nem úgy dotálta őket, ahogy azt kéne, hanem igen sokszor az ígéretét sem tartotta be, kezdve az évközbeni elvonásokkal. Számtalan esetben felállhatott volna már Kovács Géza ennyi erővel. De, feltételezem, az is benne van a dologban, hogy Kocsis annyira öntörvényű jó értelemben véve "nagyszájú" és mindenfajta szempontból független valaki volt, akihez még a mostani rezsim sem mert nyúlni, mert értelmetlen és kontraproduktív lett volna. De ő meghalt, innentől fogva már könnyebb lesz diktálni a feltételeket. Kettő. Kovács Jánost egyöntetűen felhőtlen örömmel fogadnák. Nem is csoda, a rendelkezésre álló palettán ő lenne a legjobb zenész/karmester, legalább is nálam mindenképp. Nyilván lehetne nála is jobbat találni a nagyvilágban, de mivel ez Nemzeti zenekar nagy "N"-nel, kívánatos, hogy vagy magyar, vagy Magyarországhoz és a magyar kultúrához igen erős kötődéssel rendelkező külföldi legyen a vezetőjük. Három. Hamar Zsolt tehetséges és jó kezű karmester, tk. a fiatalabb generációk közül őt gondolnám a legjobbnak. És azért már nem olyan fiatal, 50 körül járhat. Mégis. Kesselyák, Kocsár, Héja, Halász, Vajda már töltöttek/töltenek be ilyen posztot, ő nem. Sosem merült fel a neve a vezető együtteseinknél első számú karmesterként, vagy főzeneigazgatóként, most miért? (nem tudom a választ, komolyan kérdem.)
2235 Edmond Dantes 2017-03-25 22:18:40 [Válasz erre: 2234 eccerű 2017-03-25 15:49:15]
Márpedig hírek szerint Kovács Géza ezért állt fel ld 2215, 2226 = rossz lóra tett, (be)bukta. Egyébként alig hinném, hogy bárkit egyöntetűen felhőtlen örömmel fogadnának. És ha mégis, az fölöttébb szokatlan, hogy ne mondjam: gyanús lenne.
Márpedig hírek szerint Kovács Géza ezért állt fel ld 2215, 2226 = rossz lóra tett, (be)bukta. Egyébként alig hinném, hogy bárkit egyöntetűen felhőtlen örömmel fogadnának. És ha mégis, az fölöttébb szokatlan, hogy ne mondjam: gyanús lenne.
2234 eccerű 2017-03-25 15:49:15 [Válasz erre: 2230 miketyson 2017-03-21 18:38:16]
A hozzászólásodra klikkelve írom, de nem csak arra reagálva. Kovács Géza nem az az ember, aki csak úgy feláll, mert valami nem úgy alakul, ahogy elképzelte. Valami sokkal komolyabb oknak kell lenni (pl. de nemcsak: elég erős politikai támogatottság) a háttérben, ami miatt inkább ő mehetett, mint Hamar. Továbbá még egy aspektusra felhívnám a figyelmet. Ahogy például Szombathelyen a politikai vezetést leszámítva egyöntetűen mindenki (szakma, közönség) kiállt Jordán pályázata mellett, itt egyáltalán nem tűnik úgy, mintha a zenekar és/vagy a Filharmónia vezetése harcolt volna azért, hogy Hamar legyen a zenei vezetőjük, s még akkor sem látszott a felhőtlen öröm, amikor kiderült, hogy Eötvös nem lesz, de Hamar igen. Tehát Hamarral is lehet valami bajuk, amit nem tud(hat)unk, és egyébként nem is tartozik a széles nyilvánosságra. S mivel a lényegi történésekbe nem látunk bele, az okokat sosem fogjuk megtudni, szerintem azon csekély információ birtokában, amit nekünk megismerni engednek odaföntről, teljesen fölösleges bárkit minősíteni, mert nagy valószínűséggel tévedünk.
A hozzászólásodra klikkelve írom, de nem csak arra reagálva. Kovács Géza nem az az ember, aki csak úgy feláll, mert valami nem úgy alakul, ahogy elképzelte. Valami sokkal komolyabb oknak kell lenni (pl. de nemcsak: elég erős politikai támogatottság) a háttérben, ami miatt inkább ő mehetett, mint Hamar. Továbbá még egy aspektusra felhívnám a figyelmet. Ahogy például Szombathelyen a politikai vezetést leszámítva egyöntetűen mindenki (szakma, közönség) kiállt Jordán pályázata mellett, itt egyáltalán nem tűnik úgy, mintha a zenekar és/vagy a Filharmónia vezetése harcolt volna azért, hogy Hamar legyen a zenei vezetőjük, s még akkor sem látszott a felhőtlen öröm, amikor kiderült, hogy Eötvös nem lesz, de Hamar igen. Tehát Hamarral is lehet valami bajuk, amit nem tud(hat)unk, és egyébként nem is tartozik a széles nyilvánosságra. S mivel a lényegi történésekbe nem látunk bele, az okokat sosem fogjuk megtudni, szerintem azon csekély információ birtokában, amit nekünk megismerni engednek odaföntről, teljesen fölösleges bárkit minősíteni, mert nagy valószínűséggel tévedünk.
2233 Hangyász 2017-03-24 11:36:36 [Válasz erre: 2230 miketyson 2017-03-21 18:38:16]
Ne feledjük: Kocsis főzeneigazgatói kinevezése Magyar Bálinthoz fűződik. Hogy neki súgott-e valaki, nem tudom. Feltehetően igen.
Ne feledjük: Kocsis főzeneigazgatói kinevezése Magyar Bálinthoz fűződik. Hogy neki súgott-e valaki, nem tudom. Feltehetően igen.
2232 Hangyász 2017-03-24 11:09:23 [Válasz erre: 2229 társalgó 2017-03-21 17:17:47]
Egy 73 éves, Bartók előtti zenét tudtommal nem vagy alig dirigáló személy választása eleve öngól lett volna. Kocsis remekül tartott műsoron örökbecsű klasszikusokat és vett elő idehaza a szokásos magyar trehányság miatt nem játszott (Miért? Mert nehezek.) darabokat, a hallgathatatlan kortársi rémségeket ügyesen a partvonalon tartva, de úgy, hogy azért a "kint is vagyok, ment bent is vagyok" illúzióját keltse. Hamart pedig nyilvánvalóan azzal a céllal vette az induláskor maga mellé, hogy majd ő lehet az utóda. (Aztán átvitt értelemben vándorútra küldte Pécsre és Wiesbadenbe.)
Egy 73 éves, Bartók előtti zenét tudtommal nem vagy alig dirigáló személy választása eleve öngól lett volna. Kocsis remekül tartott műsoron örökbecsű klasszikusokat és vett elő idehaza a szokásos magyar trehányság miatt nem játszott (Miért? Mert nehezek.) darabokat, a hallgathatatlan kortársi rémségeket ügyesen a partvonalon tartva, de úgy, hogy azért a "kint is vagyok, ment bent is vagyok" illúzióját keltse. Hamart pedig nyilvánvalóan azzal a céllal vette az induláskor maga mellé, hogy majd ő lehet az utóda. (Aztán átvitt értelemben vándorútra küldte Pécsre és Wiesbadenbe.)
2231 kétked 2017-03-22 08:55:03 [Válasz erre: 2229 társalgó 2017-03-21 17:17:47]
kulturális kormányzat=politikusok, jönnek-mennek. "Vacak egy dolog ez!"
kulturális kormányzat=politikusok, jönnek-mennek. "Vacak egy dolog ez!"
2230 miketyson 2017-03-21 18:38:16 [Válasz erre: 2229 társalgó 2017-03-21 17:17:47]
Szerintem félreérted Kovács Gézát. Kocsist valóban ő alkamazta, ő találta ki zeneigazgatónak. Igaz, kényszerűségből, mert Varga Gilbert visszamondta. De akkor Kocsis karmesterként egyáltalán nem volt elfogadott, sokaknál később sem, szóval volt benne kockázat. Ha ő Eötvössel képzelte el a folytatást, érthető, hogy nem maradt. Mi mást tehet, mint sol sikert kíván az utódoknak?
Szerintem félreérted Kovács Gézát. Kocsist valóban ő alkamazta, ő találta ki zeneigazgatónak. Igaz, kényszerűségből, mert Varga Gilbert visszamondta. De akkor Kocsis karmesterként egyáltalán nem volt elfogadott, sokaknál később sem, szóval volt benne kockázat. Ha ő Eötvössel képzelte el a folytatást, érthető, hogy nem maradt. Mi mást tehet, mint sol sikert kíván az utódoknak?
2229 társalgó 2017-03-21 17:17:47
Szomorú, hogy Kovács Géza sokévi NFZ-s múltját egy ilyen tartalmú interjúval bemaszatolja. Az NFZ soha nem Kovács Géza, hanem Kocsis Zoltán volt. Kocsis Zoltánt nem Kovács Géza alkalmazta, sokkal inkább fordítva. Egy szimfonikus zenekar hírnevét, rangját nem a rezsifőnök (ügyv. igazgató), hanem a művészeti vezetés adja. Ebből az interjúból az derül ki, hogy Kovács Géza úgy gondolta, hogy egy 2 milliárdos költségvetésű, állami fenntartású intézmény jövőjét meghatározó művészeti vezetést most aztán ő, egy személyben fogja kinevezni. Az interjú tanúbizonysága szerint erről a kulturális kormányzattal nem konzultált, viszont elkötelezetten tárgyalt Eötvös Péterrel. Amikor ez a terve nem egyezett az intézmény fenntartójának tervével, akkor a dologból hiúsági kérdést csinált, és most, szintén az interjú tanúbizonysága szerint mindent elkövet, hogy az NFZ új vezetésének jó nehéz dolga legyen (’az igazgató az én emberem, a művészeti vezetés pedig ellenség”) Vacak egy dolog ez. Ha Kovács Géza igazán szívén viselné Kocsis Zoltán hagyatékát, akkor mos nem aknák elhelyezésével bíbelődne az együttes jövőjének gáncsolására. Érdemes meghallgatni a Bartók Rádió Új Zenei Újság márc 18.-i adását, Mácsai János zenetörténész kritikáját a 14.-i koncertről. Kicsit több köze van az együtteshez, annak kiemelkedő teljesítményéhez, mint ennek a hamis pátosztól átitatott fals interjúnak.
Szomorú, hogy Kovács Géza sokévi NFZ-s múltját egy ilyen tartalmú interjúval bemaszatolja. Az NFZ soha nem Kovács Géza, hanem Kocsis Zoltán volt. Kocsis Zoltánt nem Kovács Géza alkalmazta, sokkal inkább fordítva. Egy szimfonikus zenekar hírnevét, rangját nem a rezsifőnök (ügyv. igazgató), hanem a művészeti vezetés adja. Ebből az interjúból az derül ki, hogy Kovács Géza úgy gondolta, hogy egy 2 milliárdos költségvetésű, állami fenntartású intézmény jövőjét meghatározó művészeti vezetést most aztán ő, egy személyben fogja kinevezni. Az interjú tanúbizonysága szerint erről a kulturális kormányzattal nem konzultált, viszont elkötelezetten tárgyalt Eötvös Péterrel. Amikor ez a terve nem egyezett az intézmény fenntartójának tervével, akkor a dologból hiúsági kérdést csinált, és most, szintén az interjú tanúbizonysága szerint mindent elkövet, hogy az NFZ új vezetésének jó nehéz dolga legyen (’az igazgató az én emberem, a művészeti vezetés pedig ellenség”) Vacak egy dolog ez. Ha Kovács Géza igazán szívén viselné Kocsis Zoltán hagyatékát, akkor mos nem aknák elhelyezésével bíbelődne az együttes jövőjének gáncsolására. Érdemes meghallgatni a Bartók Rádió Új Zenei Újság márc 18.-i adását, Mácsai János zenetörténész kritikáját a 14.-i koncertről. Kicsit több köze van az együtteshez, annak kiemelkedő teljesítményéhez, mint ennek a hamis pátosztól átitatott fals interjúnak.
2228 tiramisu 2017-03-21 13:30:15 [Válasz erre: 2226 Edmond Dantes 2017-03-21 09:59:02]
Azt hiszem Tisztelt Dantes, Önnek kellene visszavonulnia!
Azt hiszem Tisztelt Dantes, Önnek kellene visszavonulnia!
2227 kétked 2017-03-21 11:24:57 [Válasz erre: 2226 Edmond Dantes 2017-03-21 09:59:02]
A sorok között olvasás művészetét gyakorold még üres óráidban.
A sorok között olvasás művészetét gyakorold még üres óráidban.
2226 Edmond Dantes 2017-03-21 09:59:02
Kovács Géza (ő nevezi így magát!) "keresztapa" szavaival: meg kell a szívnek szakadni és (krokodil)könnyekre kell fakadni, mert "nem folytathatja ott tovább"...holott a sorok között olvasva világos: nincs egyébről szó mint arról, hogy rossz lóra tett, (be)bukta. "...egyrészt át kell adnia a helyet valaki másnak, aki az életkoránál fogva az ő valamikori székéből segíteni tudja a következő két évtizedet" versus "...másrészt hogy ne terhelje az ő a furcsa, személyi elkötelezettsége az új zeneigazgatóval való kapcsolatot." Elég árulkodó ez az egyrészt-másrészt, mert nem valós alternatíva: vagy ezért-vagy azért. És talányos az említett "furcsa" jelző, de ez már tényleg mellékes. A lényegről: minden tiszteletem Eötvös Péteré. El fogok menni pl. Kékszakállús koncertjére. Biztosan jó koncert lesz, borítékolom. NFZ-nek azonban most -és a későbbiekben- nem pusztán jó koncertekre van szüksége (arra is!), hanem egy zenekart -hogy ne mondjam: "csapatot"- építő, továbbépítő, továbbvivő színvonalas és továbbfejlődésre és továbbfejlesztésre képes karmesterre. Ki fog derülni: Hamar Zsolt alkalmas-e erre a felelősségteljes feladatra, a nagy lehetőséget megkapta. Eötvos Pétert remélhetőleg fel fogják kérni koncertvezénylés(ek)re és ő azt remélhetőleg el is fogadja majd, számtalan más koncert- és egyéb kötelezettsége mellett, ha másért nem, a zenekar és a magyar közönség iránti lojalitása, szeretete jeleként.
Kovács Géza (ő nevezi így magát!) "keresztapa" szavaival: meg kell a szívnek szakadni és (krokodil)könnyekre kell fakadni, mert "nem folytathatja ott tovább"...holott a sorok között olvasva világos: nincs egyébről szó mint arról, hogy rossz lóra tett, (be)bukta. "...egyrészt át kell adnia a helyet valaki másnak, aki az életkoránál fogva az ő valamikori székéből segíteni tudja a következő két évtizedet" versus "...másrészt hogy ne terhelje az ő a furcsa, személyi elkötelezettsége az új zeneigazgatóval való kapcsolatot." Elég árulkodó ez az egyrészt-másrészt, mert nem valós alternatíva: vagy ezért-vagy azért. És talányos az említett "furcsa" jelző, de ez már tényleg mellékes. A lényegről: minden tiszteletem Eötvös Péteré. El fogok menni pl. Kékszakállús koncertjére. Biztosan jó koncert lesz, borítékolom. NFZ-nek azonban most -és a későbbiekben- nem pusztán jó koncertekre van szüksége (arra is!), hanem egy zenekart -hogy ne mondjam: "csapatot"- építő, továbbépítő, továbbvivő színvonalas és továbbfejlődésre és továbbfejlesztésre képes karmesterre. Ki fog derülni: Hamar Zsolt alkalmas-e erre a felelősségteljes feladatra, a nagy lehetőséget megkapta. Eötvos Pétert remélhetőleg fel fogják kérni koncertvezénylés(ek)re és ő azt remélhetőleg el is fogadja majd, számtalan más koncert- és egyéb kötelezettsége mellett, ha másért nem, a zenekar és a magyar közönség iránti lojalitása, szeretete jeleként.
2225 Diva Plavalaguna 2017-03-21 09:35:37
Kivételesen jó előadás volt a premier, megvalósult a zene, a dráma, a látvány, a mozgás ..... egysége, azaz igazán sikerült a megcélzott összművészetiség. Le a kalappal Kovácsházi István előtt, fantasztikusan végigénekelte a nagyon nehéz címszerepet, különösen a megerőltető első felvonást. Siegfried csaknem végig a színen van és folyamatosan szerepel. Wagner kíméletlensége, hogy ezek után a harmadik felvonásban egy igazán bonyolult kettőssel jön elő. Siegfried ezt a pihent Brünnhildével, a szintén csodás Sümegi Eszterrel adja elő. Hangsúlyoznám még Kovácsházi érzékeny színészi munkáját, amivel Siegfried fejlődését, változását mutatja be. Minden szereplő nagyon jó volt, nekem különösen tetszett még Szemere Zita, jelmeze és "madársága". Javasolom, hogy aki teheti nézze meg az előadást, mert szerintem fentiek miatt elég ritkán lehet jó Siegfriedet kifogni.
Kivételesen jó előadás volt a premier, megvalósult a zene, a dráma, a látvány, a mozgás ..... egysége, azaz igazán sikerült a megcélzott összművészetiség. Le a kalappal Kovácsházi István előtt, fantasztikusan végigénekelte a nagyon nehéz címszerepet, különösen a megerőltető első felvonást. Siegfried csaknem végig a színen van és folyamatosan szerepel. Wagner kíméletlensége, hogy ezek után a harmadik felvonásban egy igazán bonyolult kettőssel jön elő. Siegfried ezt a pihent Brünnhildével, a szintén csodás Sümegi Eszterrel adja elő. Hangsúlyoznám még Kovácsházi érzékeny színészi munkáját, amivel Siegfried fejlődését, változását mutatja be. Minden szereplő nagyon jó volt, nekem különösen tetszett még Szemere Zita, jelmeze és "madársága". Javasolom, hogy aki teheti nézze meg az előadást, mert szerintem fentiek miatt elég ritkán lehet jó Siegfriedet kifogni.
2224 Apika 2017-03-21 00:35:55 [Válasz erre: 2223 Momo 2017-03-20 23:36:15]
Kedves Momo! Köszönet a megosztásért! Különlegesen szép ez az interjú. Szinte megható az a szeretet, az az alázat, amit Kovács Géza minden sorából kiolvashatunk. Még egyszer köszönet érte!
Kedves Momo! Köszönet a megosztásért! Különlegesen szép ez az interjú. Szinte megható az a szeretet, az az alázat, amit Kovács Géza minden sorából kiolvashatunk. Még egyszer köszönet érte!
2223 Momo 2017-03-20 23:36:15
[url]http://inforadio.hu/kultura/2017/03/19/kovacs_geza_elmeselte_mi_is_tortent_a_filharmonikusoknal/;Ez történt a Filharmonikusoknál Kocsis Zoltán halála után[/url] "A Magyar Rádió Együtteseinek ügyvezetőjét, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar korábbi főigazgatóját kérdeztük a filharmonikusok élén történt változásokról és új feladatairól." (inforádio.hu)
[url]http://inforadio.hu/kultura/2017/03/19/kovacs_geza_elmeselte_mi_is_tortent_a_filharmonikusoknal/;Ez történt a Filharmonikusoknál Kocsis Zoltán halála után[/url] "A Magyar Rádió Együtteseinek ügyvezetőjét, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar korábbi főigazgatóját kérdeztük a filharmonikusok élén történt változásokról és új feladatairól." (inforádio.hu)
2222 macskás 2017-03-11 00:18:07
2222
2222
2221 macskás 2017-03-11 00:17:18
Lawrence Foster csodálatosan emlékezett meg Kocsisról csütörtökön.
Lawrence Foster csodálatosan emlékezett meg Kocsisról csütörtökön.
2220 macskás 2017-03-11 00:14:15 [Válasz erre: 2217 Edmond Dantes 2017-03-10 11:43:23]
De karmesterzseni volt. Talán hallgasd a zenekari felvételeit! A legnagyobb koncertélményeimet NEKI köszönhetem!
De karmesterzseni volt. Talán hallgasd a zenekari felvételeit! A legnagyobb koncertélményeimet NEKI köszönhetem!
2219 Edmond Dantes 2017-03-10 12:47:48 [Válasz erre: 2218 miketyson 2017-03-10 12:19:10]
Nem. 2213-2214 volt némi félreértés.
Nem. 2213-2214 volt némi félreértés.
2218 miketyson 2017-03-10 12:19:10 [Válasz erre: 2216 Edmond Dantes 2017-03-10 11:36:48]
Nem keversz össze két Kovácsot? Jánost és Gézát?
Nem keversz össze két Kovácsot? Jánost és Gézát?
2217 Edmond Dantes 2017-03-10 11:43:23 [Válasz erre: 2212 Búbánat 2017-03-09 22:23:24]
Pedig ha jól emlékszem, még itt, a fórumunkon is felmerült a neve, kb Eötvös Péterrel hasonló esélyek említésével. Kocsis Zoltán zenei zseni volt. Kocsis Zoltán zongoristazseni volt. Kocsis Zoltán Bartók-kutatása és -felvételei felbecsülhetetlen értékűek. Kocsis Zoltán n e m volt karmesterzseni. Hamar Zsolt előtt pedig most nyitva áll az út és a lehetőség a karmester Kocsis Zoltán "nyomdokaiba (fel)érni". Kiderül, mit képes megvalósítani e lehetőségéből.
Pedig ha jól emlékszem, még itt, a fórumunkon is felmerült a neve, kb Eötvös Péterrel hasonló esélyek említésével. Kocsis Zoltán zenei zseni volt. Kocsis Zoltán zongoristazseni volt. Kocsis Zoltán Bartók-kutatása és -felvételei felbecsülhetetlen értékűek. Kocsis Zoltán n e m volt karmesterzseni. Hamar Zsolt előtt pedig most nyitva áll az út és a lehetőség a karmester Kocsis Zoltán "nyomdokaiba (fel)érni". Kiderül, mit képes megvalósítani e lehetőségéből.
2216 Edmond Dantes 2017-03-10 11:36:48
Kovács Jánost szerintem sehonnan se "távolították el", nagyon is jelen van a magyar zenei -operai és hangverseny- életben, ami igen üdvös és helyénvaló dolog.
Kovács Jánost szerintem sehonnan se "távolították el", nagyon is jelen van a magyar zenei -operai és hangverseny- életben, ami igen üdvös és helyénvaló dolog.
2215 Edmond Dantes 2017-03-10 11:34:26 [Válasz erre: 2213 lujza 2017-03-09 23:30:35]
Nekem úgy rémlik, hogy anno "szegény Kocsis" is el akarta távolítani "Kovácsot", aztán valahogy mégis maradt. Talán Kovács másvalakit képzelt NFZ (fő)zeneig. székbe és most emiatt cserél helyet Herbolyval.
Nekem úgy rémlik, hogy anno "szegény Kocsis" is el akarta távolítani "Kovácsot", aztán valahogy mégis maradt. Talán Kovács másvalakit képzelt NFZ (fő)zeneig. székbe és most emiatt cserél helyet Herbolyval.
2214 chenier 2017-03-10 11:23:48 [Válasz erre: 2213 lujza 2017-03-09 23:30:35]
Én is Kovács Jánosra gondoltam, hiszen sokszor helyettesítette Kocsist, és Kocsis nagyon megbízott benne!
Én is Kovács Jánosra gondoltam, hiszen sokszor helyettesítette Kocsist, és Kocsis nagyon megbízott benne!
2213 lujza 2017-03-09 23:30:35
Egy korszak lezárult. De Kovácsot miért kellett eltávolítani? Szegény Kocsis!
Egy korszak lezárult. De Kovácsot miért kellett eltávolítani? Szegény Kocsis!
2212 Búbánat 2017-03-09 22:23:24 [Válasz erre: 2209 Apika 2017-03-09 18:20:52]
Nem Hamarra gondoltam... de mindegy; Kocsis Zoltán nyomdokaiba egyhamar senki nem ér (fel)...
Nem Hamarra gondoltam... de mindegy; Kocsis Zoltán nyomdokaiba egyhamar senki nem ér (fel)...
2211 Edmond Dantes 2017-03-09 20:09:01 [Válasz erre: 2209 Apika 2017-03-09 18:20:52]
Különösebben nem lepett meg, a városban keringő nevek közül az övé tűnt a legéletszerűbbnek + ha jól emlékszem, van-volt már "előélete" NFZ-nél. Ami jobban meglep: 1) nem fő-, hanem zeneigazgató 2) Herboly Domonkos még át se ért Örkény Színházból a Rádió együtteseihez, máris tovább ejtőernyőzték mint mb. főigazgatót NFZ-hez, ahonnan... 3) ...és ez a nagyobb durranás, hogy Kovács Géza átkerül át a Rádióhoz, őt nemrég hosszabbították mint NFZ főigazgatót. Vajon mi ez a "helycserés támadás" és mi van az alagút végén?
Különösebben nem lepett meg, a városban keringő nevek közül az övé tűnt a legéletszerűbbnek + ha jól emlékszem, van-volt már "előélete" NFZ-nél. Ami jobban meglep: 1) nem fő-, hanem zeneigazgató 2) Herboly Domonkos még át se ért Örkény Színházból a Rádió együtteseihez, máris tovább ejtőernyőzték mint mb. főigazgatót NFZ-hez, ahonnan... 3) ...és ez a nagyobb durranás, hogy Kovács Géza átkerül át a Rádióhoz, őt nemrég hosszabbították mint NFZ főigazgatót. Vajon mi ez a "helycserés támadás" és mi van az alagút végén?
2210 oberon 2017-03-09 19:23:52 [Válasz erre: 2209 Apika 2017-03-09 18:20:52]
Az egyetlen értelmes választás volt. Pont ezért sose gondoltam volna, hogy meglépik.
Az egyetlen értelmes választás volt. Pont ezért sose gondoltam volna, hogy meglépik.
2209 Apika 2017-03-09 18:20:52 [Válasz erre: 2207 Edmond Dantes 2017-03-09 09:27:46]
No felszállt: [url]http://www.origo.hu/kultura/20170309-kineveztek-a-nemzeti-filharmonikusok-uj-zeneigazgatoja.html;Hamar Zsolt az NFZ élén[/url]
No felszállt: [url]http://www.origo.hu/kultura/20170309-kineveztek-a-nemzeti-filharmonikusok-uj-zeneigazgatoja.html;Hamar Zsolt az NFZ élén[/url]
2208 Búbánat 2017-03-09 12:35:35 [Válasz erre: 2207 Edmond Dantes 2017-03-09 09:27:46]
Nekem van tippem, remélem, bejön...
Nekem van tippem, remélem, bejön...
2207 Edmond Dantes 2017-03-09 09:27:46 [Válasz erre: 2205 lujza 2017-03-09 00:55:53]
Nem, a fehér füst NFZ irányából szállhat fel... (A linket mindenesetre köszönöm szépen.)
Nem, a fehér füst NFZ irányából szállhat fel... (A linket mindenesetre köszönöm szépen.)
2206 IVA 2017-03-09 05:18:10 [Válasz erre: 2203 eccerű 2017-03-05 16:50:48]
Sajnos számos, az operaszínpadon hagyományosan honos műfajhoz tartozó előadást nem predesztinál művészi minősége az Operaházba és az Erkel Színházba... A Billy Elliotot nem láttam, de feltehető, hogy azokat az operaházi művészeket (néhány balett-táncos, az énekkar és a gyermekkar egyes tagjai), akik részt vesznek az előadásban, alaposan felkészítettek. A darab felnőtt szereplői prózai és musicalszínészek, nem az Operaház művészei. Mindenki tudja, hogy a Billy Elliot műfaja szerint csak vendég az Operaházban. Ha nem destruktív hatású az előadás, én örülök annak, ha az Operaház rendkívüli bevételre tesz szert belőle. Nagy sanzonénekesek fellépése, vagy a táncdalfesztivál előadásai sem voltak szentségtörések az Erkel Színházban. Azt sem bánnám, ha ma ott tartanák a tehetségkutatókat a dúsgazdag kereskedelmi tévék, de sajnos azoknak a stúdiói nyilván jobban megfelelnek ilyen típusú rendezvényekhez.
Sajnos számos, az operaszínpadon hagyományosan honos műfajhoz tartozó előadást nem predesztinál művészi minősége az Operaházba és az Erkel Színházba... A Billy Elliotot nem láttam, de feltehető, hogy azokat az operaházi művészeket (néhány balett-táncos, az énekkar és a gyermekkar egyes tagjai), akik részt vesznek az előadásban, alaposan felkészítettek. A darab felnőtt szereplői prózai és musicalszínészek, nem az Operaház művészei. Mindenki tudja, hogy a Billy Elliot műfaja szerint csak vendég az Operaházban. Ha nem destruktív hatású az előadás, én örülök annak, ha az Operaház rendkívüli bevételre tesz szert belőle. Nagy sanzonénekesek fellépése, vagy a táncdalfesztivál előadásai sem voltak szentségtörések az Erkel Színházban. Azt sem bánnám, ha ma ott tartanák a tehetségkutatókat a dúsgazdag kereskedelmi tévék, de sajnos azoknak a stúdiói nyilván jobban megfelelnek ilyen típusú rendezvényekhez.
2205 lujza 2017-03-09 00:55:53 [Válasz erre: 2204 Edmond Dantes 2017-03-08 19:44:58]
Erre gondolsz? https://www.mupa.hu/jegyek-berletek/berletek-2017-18
Erre gondolsz? https://www.mupa.hu/jegyek-berletek/berletek-2017-18
2204 Edmond Dantes 2017-03-08 19:44:58
Holnap vigyázó szemünket (és fülünket) a Komor Marcell utca felé vetjük. Talán fehér füst is felszáll...
Holnap vigyázó szemünket (és fülünket) a Komor Marcell utca felé vetjük. Talán fehér füst is felszáll...
2203 eccerű 2017-03-05 16:50:48
Ha mégcsak a média lenne, - és ne feledjük, a média mindenütt jelen van, régen volt a másfél tévécsatorna heti hat napban, meg a két és fél rádióadó, aminek műsorában kb. 10-20% volt a popzene, ma ez brutálisan más - de mindenütt ez van! Zaj-, és hangmérgezésben szenved minden városlakó, bemész egy ruhaboltba, ott is megy a tuc-tuc teljes nyitvatartási időben. Eljutottunk oda, hogy sok gyereknek még értő kezek alatt sem okoz örömöt az éneklés, mert tökéletesen kielégíti az a passzív zene(?)hallgatás, ami napi sok órában éri. Ez a tény már az egész Kodály-filozófia alapjait recsegteti, s bevallom, fogalmam sincs, mit lehetne ez ellen tenni. Innen nézve huszadrangú dolog, hogy a Billy Elliot szerepel-e az Operaház műsorán, bár valóban semmi keresnivalója ott. Nemcsak azért nem, mert a művészi minősége nem predesztinálja oda, hanem azért sem, mert az egy más műfaj, erre az Operaház művészei nincsenek felkészítve, (és ne is legyenek).
Ha mégcsak a média lenne, - és ne feledjük, a média mindenütt jelen van, régen volt a másfél tévécsatorna heti hat napban, meg a két és fél rádióadó, aminek műsorában kb. 10-20% volt a popzene, ma ez brutálisan más - de mindenütt ez van! Zaj-, és hangmérgezésben szenved minden városlakó, bemész egy ruhaboltba, ott is megy a tuc-tuc teljes nyitvatartási időben. Eljutottunk oda, hogy sok gyereknek még értő kezek alatt sem okoz örömöt az éneklés, mert tökéletesen kielégíti az a passzív zene(?)hallgatás, ami napi sok órában éri. Ez a tény már az egész Kodály-filozófia alapjait recsegteti, s bevallom, fogalmam sincs, mit lehetne ez ellen tenni. Innen nézve huszadrangú dolog, hogy a Billy Elliot szerepel-e az Operaház műsorán, bár valóban semmi keresnivalója ott. Nemcsak azért nem, mert a művészi minősége nem predesztinálja oda, hanem azért sem, mert az egy más műfaj, erre az Operaház művészei nincsenek felkészítve, (és ne is legyenek).
2202 Hangyász 2017-03-05 11:35:48 [Válasz erre: 2195 Edmond Dantes 2017-01-22 16:01:00]
Hah! Majdnem egyetértünk. Ez az általam korábban sohasem ismert Bicskei elfelejti, hogy bárzenésznek lenni egyáltalán nem sértő valami, ezen az alapon a kényszerűségből egy ideig ezt művelő Cziffra is megvetendő valami volna. Afelett is nagyvonalúan elsiklik, hogy a baj ott rejlik, hogy a kommersz média által nyomott kultúrszemét mindent eláraszt, a magas kultúra művelői pedig a maguk elefántcsonttornyába bezárkózva pedig nem jelentik ki, hogy a pop = fekália.
Hah! Majdnem egyetértünk. Ez az általam korábban sohasem ismert Bicskei elfelejti, hogy bárzenésznek lenni egyáltalán nem sértő valami, ezen az alapon a kényszerűségből egy ideig ezt művelő Cziffra is megvetendő valami volna. Afelett is nagyvonalúan elsiklik, hogy a baj ott rejlik, hogy a kommersz média által nyomott kultúrszemét mindent eláraszt, a magas kultúra művelői pedig a maguk elefántcsonttornyába bezárkózva pedig nem jelentik ki, hogy a pop = fekália.
2201 musicus2 2017-03-05 01:44:48 [Válasz erre: 2199 Edmond Dantes 2017-02-09 09:54:27]
Kedves Dantes, (off jön) saját tapasztalataim alapján írtam, amit írtam. Nekem a koncertrendezés és a rendezvényszervezés tendenciaszerűen szögesdrótként működött egész pályafutásom során (kivéve a rádiót, de csak Such-ig). Mióta MMA tag vagyok, három hatalmas balegyenest kaptam (egzisztenciálisan), holott semmi okot nem szolgáltattam rá. Off vége. Kodály írásait gyakrabban kellene olvasni, eredetiben, ma is aktuális. A Gyöngyösbokréta működik, korszerűsített formában, táncház és népdalkör néven. Azt hiszem, hogy abban egyet tudunk érteni Bicskeivel, hogy a műfajok és színvonalak elvtelen keverése a bevétel növelésének céljából nehezen tolerálható. A kontraszelekció mindig is létezett, és ha a rendszerváltás után valamiféle meritokrácia eljövetelében reménykedtünk, akkor ebben nagyon hamar csalódnunk kellett. A pártalapú diszkrimináció rövid illegalitás után visszajött, és a nepotizmussal és a pénzalapú protekcionizmussal karöltve, bizony, képes befeketíteni az eget, kormányfüggetlenül.
Kedves Dantes, (off jön) saját tapasztalataim alapján írtam, amit írtam. Nekem a koncertrendezés és a rendezvényszervezés tendenciaszerűen szögesdrótként működött egész pályafutásom során (kivéve a rádiót, de csak Such-ig). Mióta MMA tag vagyok, három hatalmas balegyenest kaptam (egzisztenciálisan), holott semmi okot nem szolgáltattam rá. Off vége. Kodály írásait gyakrabban kellene olvasni, eredetiben, ma is aktuális. A Gyöngyösbokréta működik, korszerűsített formában, táncház és népdalkör néven. Azt hiszem, hogy abban egyet tudunk érteni Bicskeivel, hogy a műfajok és színvonalak elvtelen keverése a bevétel növelésének céljából nehezen tolerálható. A kontraszelekció mindig is létezett, és ha a rendszerváltás után valamiféle meritokrácia eljövetelében reménykedtünk, akkor ebben nagyon hamar csalódnunk kellett. A pártalapú diszkrimináció rövid illegalitás után visszajött, és a nepotizmussal és a pénzalapú protekcionizmussal karöltve, bizony, képes befeketíteni az eget, kormányfüggetlenül.
2200 macskás 2017-02-09 14:36:31
2200
2200
2199 Edmond Dantes 2017-02-09 09:54:27 [Válasz erre: 2197 musicus2 2017-02-08 02:06:46]
Egy cikket olvastunk. Más kifejezéseket használunk. Ahány ember, annyi stílus. Én mennydörgésnek-világmegváltó hadovának becézem, amit te pesszimista írásnak. Én Savonarolát írtam, te Szabó elvtársat. Bicskei konkrét javaslata: némi túlzással max. annyi, hogy Kodály Kodály Kodály és valami Gyöngyösbokréta-féleség kellene mindenhol. Hogy szögesdrót lenne a média, a koncertrendezők és rendezvényszervezők: számomra értelmezhetetlen. Igen, 1990 előtt az volt, 1990 óta meg nem az...m é g nem vagy még nem teljesen. MMA-tagság mint kilövési engedély-alap: elég érdekes vélelem. Várjuk meg az idei Kossuth- és más művészeti díjasok névsorát, majd aztán térjünk vissza az MMA-tagság kockázataira és mellékhatásaira... Főigazgató úr -erős reagálása alapján érzem így- úgy vélhette (ld 2195): "jobbról előznék", ez újdonság lenne. PS Szabadka tengerszint feletti magassága irreleváns.
Egy cikket olvastunk. Más kifejezéseket használunk. Ahány ember, annyi stílus. Én mennydörgésnek-világmegváltó hadovának becézem, amit te pesszimista írásnak. Én Savonarolát írtam, te Szabó elvtársat. Bicskei konkrét javaslata: némi túlzással max. annyi, hogy Kodály Kodály Kodály és valami Gyöngyösbokréta-féleség kellene mindenhol. Hogy szögesdrót lenne a média, a koncertrendezők és rendezvényszervezők: számomra értelmezhetetlen. Igen, 1990 előtt az volt, 1990 óta meg nem az...m é g nem vagy még nem teljesen. MMA-tagság mint kilövési engedély-alap: elég érdekes vélelem. Várjuk meg az idei Kossuth- és más művészeti díjasok névsorát, majd aztán térjünk vissza az MMA-tagság kockázataira és mellékhatásaira... Főigazgató úr -erős reagálása alapján érzem így- úgy vélhette (ld 2195): "jobbról előznék", ez újdonság lenne. PS Szabadka tengerszint feletti magassága irreleváns.
2198 IVA 2017-02-09 05:15:27 [Válasz erre: 2194 Búbánat 2017-01-21 14:56:18]
OFF: A röviden szocializmusnak nevezett időszakban megszoktuk, hogy a politikusok és az általuk irányított, őket kiszolgáló sajtó véleménye egybehangzik. Az összecsapások, leszámolások nem az állampolgárok szeme láttára, füle hallatára történtek, a médián keresztüli üzengetés ismeretlen volt. Ez az egység, akár látszólagos volt csupán, akár nem, nagymértékben hitelesítette a politikát a felszínen. A rendszerváltás után kialakult színes politikai és kulturális életben hamar természetessé vált, hogy az ellentétes nézeteket valló (és főleg ellentétes érdekeltségű) politikusok és kultúrpolitikusok egymással szemben állnak, ami nyíltan kifejeződik a parlamentben és a sajtóban egyaránt. Meg kellett szoknunk, hogy a nézeteltérések tisztázásának színtere nemcsak a parlament, hanem a sajtó, az utca, a közélet, sőt a művészet szinte minden területe is. (Az ezt kifejező hangnemet nem lehet megszokni, és ez nagyban gátolja bármelyik oldal hitelességét). Hamar kirajzolódott, hogy a magát baloldaliként definiáló oldal politikusai hajlamosabbak belső ellentéteiket is a nyilvánosság előtt rendezni (vagy kavarni), hajlamosabbak a médián keresztül támadni egymást, a nyilvánosság előtt kiteregetni a családi szennyest. A másik oldalon feltűnően kiemelkedett egy fiatal párt: egységességében, az egységesség látszatának mutatásában feltétlenül. Mellettük vagy ellenük való állásfoglalás nélkül meggyőződésen, hogy ez azóta is politikai sikerük és népszerűségük egyik, lehet, hogy legfontosabb eleme. ON: Két bekezdést sem szívesen szántam ezen a fórumon ennek az „országképemnek” az ismertetésére, elnézést is kérek érte – de másképp aligha tudnám kifejezni értetlenségemet, csalódásomat és megdöbbenésemet Bicskei Zoltán levelén. A szerző ugyanannak a Magyar Művészeti Akadémiának a rendes tagja (Film- és Fotóművészeti Tagozat), amelynek például Kocsár Balázs is (Zeneművészeti Tagozat). Mire való – többek közt – egy ilyen tekintélyes grémium, ha nem arra, hogy feltűnően kormányközeli tagjainak egyike ne a sajtón keresztül támadja hátba a Magyar Állami Operaházat, amelynek főigazgatóját maga a magyar kormányfő nevezte ki, a miniszterelnök közvetlen ellenőrzése alatt állt (lehet, hogy áll is még, nem tudom pontosan)? Aki legalább Ókovács Szilveszter megjelenése óta olvassa véleményeimet ezen a fórumon (előadásokról, műsor- és fejlesztési politikáról), tudja, hogy a főigazgató intézkedései nagyjából tetszenek, azok megvalósításából azonban szinte semmi sem, sőt, azok erős indulatokat váltanak ki belőlem. A Billy Elliotot még nem láttam (érdekelne, hogy Bicskei Zoltán látta-e), de ahogyan ő a darab címét sem említve (tán elkárhozna, aki leírja, mondjuk, azért, mert nem biztos, hogy a Magyar Idők valamennyi olvasója alaposan ismeri a MÁO repertoárját?) minősíti, előítéletességre és rosszindulatra vall. Megkockáztatom, a „médiasztárocskák” minősítéssel elsősorban Stohl Andrásra céloz, aki csakugyan médiasztár, kicsinyítő képző nélkül, sőt celeb is, de teljes szakmai jellemzéséhez hozzátartozik az a nem elhanyagolható elem, hogy a magyar nyelvterület egyik legkiválóbb színésze is. (Azért így fogalmaztam, mert történetesen nézői tapasztalataim vannak két vajdasági színházi társulat nagyszerű és csodálatos színészfelhozataláról is.) Megjegyzem, a Székely fonó műsorba választásában nem találhat elvi kifogást a Kodály Zoltánra hivatkozó szerző, de ha látta volna az Operaház felújítását, lehet, hogy nosztalgikus érzései ébredtek volna az ismeretlen Billy Elliot után. Az írás más kulturális intézményeket érintő részeire nem reflektálok, mert azokat nem követem olyan személyes figyelemmel, mint az Operaház életét. Legfeljebb annyit, hogy ebben az évadban jómagam a Jászok című táncestet láttam a Fesztivál Színházban, amelyet történetesen nem bárzenészek adtak elő, továbbá én is értetlenül szemlélem (hallgatom), sőt kínosnak találom Lajkó Félix presztízsét és népszerűségét, de ehhez nyilván csak az érzékelés szintjén értek.
OFF: A röviden szocializmusnak nevezett időszakban megszoktuk, hogy a politikusok és az általuk irányított, őket kiszolgáló sajtó véleménye egybehangzik. Az összecsapások, leszámolások nem az állampolgárok szeme láttára, füle hallatára történtek, a médián keresztüli üzengetés ismeretlen volt. Ez az egység, akár látszólagos volt csupán, akár nem, nagymértékben hitelesítette a politikát a felszínen. A rendszerváltás után kialakult színes politikai és kulturális életben hamar természetessé vált, hogy az ellentétes nézeteket valló (és főleg ellentétes érdekeltségű) politikusok és kultúrpolitikusok egymással szemben állnak, ami nyíltan kifejeződik a parlamentben és a sajtóban egyaránt. Meg kellett szoknunk, hogy a nézeteltérések tisztázásának színtere nemcsak a parlament, hanem a sajtó, az utca, a közélet, sőt a művészet szinte minden területe is. (Az ezt kifejező hangnemet nem lehet megszokni, és ez nagyban gátolja bármelyik oldal hitelességét). Hamar kirajzolódott, hogy a magát baloldaliként definiáló oldal politikusai hajlamosabbak belső ellentéteiket is a nyilvánosság előtt rendezni (vagy kavarni), hajlamosabbak a médián keresztül támadni egymást, a nyilvánosság előtt kiteregetni a családi szennyest. A másik oldalon feltűnően kiemelkedett egy fiatal párt: egységességében, az egységesség látszatának mutatásában feltétlenül. Mellettük vagy ellenük való állásfoglalás nélkül meggyőződésen, hogy ez azóta is politikai sikerük és népszerűségük egyik, lehet, hogy legfontosabb eleme. ON: Két bekezdést sem szívesen szántam ezen a fórumon ennek az „országképemnek” az ismertetésére, elnézést is kérek érte – de másképp aligha tudnám kifejezni értetlenségemet, csalódásomat és megdöbbenésemet Bicskei Zoltán levelén. A szerző ugyanannak a Magyar Művészeti Akadémiának a rendes tagja (Film- és Fotóművészeti Tagozat), amelynek például Kocsár Balázs is (Zeneművészeti Tagozat). Mire való – többek közt – egy ilyen tekintélyes grémium, ha nem arra, hogy feltűnően kormányközeli tagjainak egyike ne a sajtón keresztül támadja hátba a Magyar Állami Operaházat, amelynek főigazgatóját maga a magyar kormányfő nevezte ki, a miniszterelnök közvetlen ellenőrzése alatt állt (lehet, hogy áll is még, nem tudom pontosan)? Aki legalább Ókovács Szilveszter megjelenése óta olvassa véleményeimet ezen a fórumon (előadásokról, műsor- és fejlesztési politikáról), tudja, hogy a főigazgató intézkedései nagyjából tetszenek, azok megvalósításából azonban szinte semmi sem, sőt, azok erős indulatokat váltanak ki belőlem. A Billy Elliotot még nem láttam (érdekelne, hogy Bicskei Zoltán látta-e), de ahogyan ő a darab címét sem említve (tán elkárhozna, aki leírja, mondjuk, azért, mert nem biztos, hogy a Magyar Idők valamennyi olvasója alaposan ismeri a MÁO repertoárját?) minősíti, előítéletességre és rosszindulatra vall. Megkockáztatom, a „médiasztárocskák” minősítéssel elsősorban Stohl Andrásra céloz, aki csakugyan médiasztár, kicsinyítő képző nélkül, sőt celeb is, de teljes szakmai jellemzéséhez hozzátartozik az a nem elhanyagolható elem, hogy a magyar nyelvterület egyik legkiválóbb színésze is. (Azért így fogalmaztam, mert történetesen nézői tapasztalataim vannak két vajdasági színházi társulat nagyszerű és csodálatos színészfelhozataláról is.) Megjegyzem, a Székely fonó műsorba választásában nem találhat elvi kifogást a Kodály Zoltánra hivatkozó szerző, de ha látta volna az Operaház felújítását, lehet, hogy nosztalgikus érzései ébredtek volna az ismeretlen Billy Elliot után. Az írás más kulturális intézményeket érintő részeire nem reflektálok, mert azokat nem követem olyan személyes figyelemmel, mint az Operaház életét. Legfeljebb annyit, hogy ebben az évadban jómagam a Jászok című táncestet láttam a Fesztivál Színházban, amelyet történetesen nem bárzenészek adtak elő, továbbá én is értetlenül szemlélem (hallgatom), sőt kínosnak találom Lajkó Félix presztízsét és népszerűségét, de ehhez nyilván csak az érzékelés szintjén értek.
2197 musicus2 2017-02-08 02:06:46 [Válasz erre: 2195 Edmond Dantes 2017-01-22 16:01:00]
Mégis válaszolok erre a hozzászólásra. Nem tudom, hogy egy cikket olvastunk-e? Konkrét javaslat nincs a cikkben? hát a végén ott van, és a művészeknek szól. E javaslat nem új, nagyon sokan így élnek, élünk a művészvilágban, lehet, hogy neked ismeretlen ez a léthelyzet? Próbálunk eljutni a közönséghez, megkerülve a szögesdrótot: a médiát, a koncertrendezőket és rendezvényszervezőket, a lustaság, korrupció, begyepesedettség labirintusát. Tehát mi szervezzük a saját koncertjeinket, kiállításainkat. És néha bekopogunk az illetékeshez, néha érünk is el eredményt. Általában akkor, ha az illetékes is olyan idealista, mint a művészember, aki megkeresi. Aki ezt az életformát bírja, megmarad a szakmában, aki nem, az... Világmegváltó hadova? hiszen ilyen pesszimista írást már rég olvastam. Ez nem világmegváltás, hanem a rögrealitás, de csillagtan éjszakán, egy sötét szemüvegen át. Savonarolai mennydörgés? Kit-mit küldene-tenne máglyára Bicskei szerinted? Egyébként nem egy hálás szerep. Savonarolát felakasztották, és a holttestét máglyán elégették. Poszthumusz rehabilitálták, mégsem nem volt eretnek... Hogy a MMA egy testületi tagjának bármi hatalma lenne, (ahogy Szabó elvtársnak a Szabad Népnél, vagy később a Kékfénynél)? Ahogy azt a kis Móricka elképzeli... Épp ellenkezőleg! Attól kezdve, hogy a MMA tagja lettem, úgy észlelem, hogy egyfajta kilövési engedély lett rám érvényes. A mószerembereket tehát ne errefelé keresd. És Bicskei "üzenete" különben sem fentről jön, mert Szabadka tengerszint feletti magassága lejjebb van, mint Budapesté. Az Operaház e cikkben érintett műsorpolitikájával egyébként egyetértek, főleg, ha a produkció eléri az Operaháztól elvárt nívót, és nem az Operaházban, hanem az Erkelben van műsoron, ami a "könnyebb" műfaj játszóhelyeként is működött.
Mégis válaszolok erre a hozzászólásra. Nem tudom, hogy egy cikket olvastunk-e? Konkrét javaslat nincs a cikkben? hát a végén ott van, és a művészeknek szól. E javaslat nem új, nagyon sokan így élnek, élünk a művészvilágban, lehet, hogy neked ismeretlen ez a léthelyzet? Próbálunk eljutni a közönséghez, megkerülve a szögesdrótot: a médiát, a koncertrendezőket és rendezvényszervezőket, a lustaság, korrupció, begyepesedettség labirintusát. Tehát mi szervezzük a saját koncertjeinket, kiállításainkat. És néha bekopogunk az illetékeshez, néha érünk is el eredményt. Általában akkor, ha az illetékes is olyan idealista, mint a művészember, aki megkeresi. Aki ezt az életformát bírja, megmarad a szakmában, aki nem, az... Világmegváltó hadova? hiszen ilyen pesszimista írást már rég olvastam. Ez nem világmegváltás, hanem a rögrealitás, de csillagtan éjszakán, egy sötét szemüvegen át. Savonarolai mennydörgés? Kit-mit küldene-tenne máglyára Bicskei szerinted? Egyébként nem egy hálás szerep. Savonarolát felakasztották, és a holttestét máglyán elégették. Poszthumusz rehabilitálták, mégsem nem volt eretnek... Hogy a MMA egy testületi tagjának bármi hatalma lenne, (ahogy Szabó elvtársnak a Szabad Népnél, vagy később a Kékfénynél)? Ahogy azt a kis Móricka elképzeli... Épp ellenkezőleg! Attól kezdve, hogy a MMA tagja lettem, úgy észlelem, hogy egyfajta kilövési engedély lett rám érvényes. A mószerembereket tehát ne errefelé keresd. És Bicskei "üzenete" különben sem fentről jön, mert Szabadka tengerszint feletti magassága lejjebb van, mint Budapesté. Az Operaház e cikkben érintett műsorpolitikájával egyébként egyetértek, főleg, ha a produkció eléri az Operaháztól elvárt nívót, és nem az Operaházban, hanem az Erkelben van műsoron, ami a "könnyebb" műfaj játszóhelyeként is működött.
2196 Edmond Dantes 2017-01-22 16:06:12 [Válasz erre: 2195 Edmond Dantes 2017-01-22 16:01:00]
"Bicskai úr": vicces, de csak véletlen elírás: ..Bicskei úr..
"Bicskai úr": vicces, de csak véletlen elírás: ..Bicskei úr..
2195 Edmond Dantes 2017-01-22 16:01:00 [Válasz erre: 2194 Búbánat 2017-01-21 14:56:18]
Köszönet a belinkelésért, magamtól nem bukkantam volna rá. Ennyi szamárságot is ritkán olvasni így, egybefésülve mint Bicskei Zoltán írásában. Vagdalkozik, támad, elítél, megmondja a tutit = hogy mindenhol minden rossz, viszont: 1) Konkrét javaslat zéró, csak általános világmegváltó hadova meg savonarolai mennydörgések 2) az illető MMA rendes tagja: vajon nem egyfajta ü z e n e t-e ez az iromány valahonnan "fentről"? Ez esetben valamelyest érthető (lenne) Főigazgató úr netán némi aggodalmat is tartalmazó éles visszavágása. Hátha mégsem olyan sziklaszilárd az a Szék? Nem én kiáltok, a föld (Bicskai úr) dübörög. Nem én aggódom...
Köszönet a belinkelésért, magamtól nem bukkantam volna rá. Ennyi szamárságot is ritkán olvasni így, egybefésülve mint Bicskei Zoltán írásában. Vagdalkozik, támad, elítél, megmondja a tutit = hogy mindenhol minden rossz, viszont: 1) Konkrét javaslat zéró, csak általános világmegváltó hadova meg savonarolai mennydörgések 2) az illető MMA rendes tagja: vajon nem egyfajta ü z e n e t-e ez az iromány valahonnan "fentről"? Ez esetben valamelyest érthető (lenne) Főigazgató úr netán némi aggodalmat is tartalmazó éles visszavágása. Hátha mégsem olyan sziklaszilárd az a Szék? Nem én kiáltok, a föld (Bicskai úr) dübörög. Nem én aggódom...
2194 Búbánat 2017-01-21 14:56:18
[url] http://magyaridok.hu/velemeny/egy-kis-szeplo-mindig-csinosit-1343392/; ÓKOVÁCS SZILVESZTER: EGY KIS SZEPLŐ MINDIG CSINOSÍT [/url] Magyar Idők, 2017. JANUÁR 21. SZOMBAT 08:50 „Nagyon örülök, hogy Bicskei Zoltán grafikus Kodályt olvas mostanában, cikkének alapvető irányával egyet is értek (Kodályt olvasok mostanában, Magyar Idők, január 20.). Azonban még jobb lenne, ha – mivel történetesen zeneszerzőről van szó – inkább hallgatná Kodályt. És persze a saját kontextusában értelmezné.” Előzmény-cikk: [url] http://magyaridok.hu/velemeny/kodalyt-olvasok-mostanaban-1331203/; Bicskei Zoltán: Kodályt olvasok mostanában [/url] MAGYAR IDŐK, 2017. JANUÁR 20. PÉNTEK 08:00 „EGY ANYAGELVŰ CIVILIZÁCIÓBAN A KERESKEDŐI SZEMLÉLET VISZI A PRÍMET: MINDEN ELADÓ, ELCSERÉLHETŐ”
[url] http://magyaridok.hu/velemeny/egy-kis-szeplo-mindig-csinosit-1343392/; ÓKOVÁCS SZILVESZTER: EGY KIS SZEPLŐ MINDIG CSINOSÍT [/url] Magyar Idők, 2017. JANUÁR 21. SZOMBAT 08:50 „Nagyon örülök, hogy Bicskei Zoltán grafikus Kodályt olvas mostanában, cikkének alapvető irányával egyet is értek (Kodályt olvasok mostanában, Magyar Idők, január 20.). Azonban még jobb lenne, ha – mivel történetesen zeneszerzőről van szó – inkább hallgatná Kodályt. És persze a saját kontextusában értelmezné.” Előzmény-cikk: [url] http://magyaridok.hu/velemeny/kodalyt-olvasok-mostanaban-1331203/; Bicskei Zoltán: Kodályt olvasok mostanában [/url] MAGYAR IDŐK, 2017. JANUÁR 20. PÉNTEK 08:00 „EGY ANYAGELVŰ CIVILIZÁCIÓBAN A KERESKEDŐI SZEMLÉLET VISZI A PRÍMET: MINDEN ELADÓ, ELCSERÉLHETŐ”
2193 Búbánat 2017-01-11 20:33:25
ÓKOVÁCS SZILVESZTER: „EGYSZERRE SZOCIÁLIS PROGRAM ÉS MISSZIÓS KIADÁS” „Az ötödik éve tartó Az opera nagykövetei program létrehozásáról, célkitűzéseiről, várható eredményeiről beszélgettünk Ókovács Szilveszterrel, a Magyar Állami Operaház főigazgatójával.” Magyar Idők, 2017. január 11. B. Orbán Emese [url] http://magyaridok.hu/kultura/muveszek-terepen-1315783/; MŰVÉSZEK TEREPEN [/url] […] – Érezni már a nagykövetek tevékenységének a hatását? – Könnyű kiszámolni, hogy 25 művész közel 40 hét alatt minimum 1000 előadást tart, tízezrek előtt – és a program ötödik éve tart. Mindez már olyan mennyiség, hogy ennek abszolút érezni a hatását, főleg hogy „elő- és utókezelést” is végeznek a nagykövetek az Operakaland programban. Rendszeresen hívnak csoportokat repertoár-előadásokra, amikre előzetesen felkészítik őket, aztán itt a helyszínen bemutatják a színház titkait, és együtt nézik meg a darabot a csoporttal. Nincs év, hogy ne írnánk felül a saját nézői rekordunkat. Egyértelmű a növekedés, és kizárt, hogy ennek az egyik motorja ne ez a program lenne. […] – Jellemzően kik kerülnek be a programba? – Alapvetően inaktív énekesek, de nem kizárólag. Az énekesi járadék és az énekesi közalkalmazás megszűnte miatt van ez így, de balettművész, volt kórustag, hangszeres művész és színpadi ügyelő is van a nagykövetek között. A feltételeket mindig a pályázati felhívás tartalmazza, a fizetés pedig minden évben tíz hónapon át a jelenlegi diplomás garantált bérminimum duplája, emellett az útiköltséget is álljuk egy bizonyos összegplafonig. Összességében komoly, évente bő 100 milliós nagyságrendű bruttó ráfordítást jelent mindez, amelyet az Opera saját költségvetéséből finanszíroz. Egyébként valóságos szociális hálót szőttünk, 30 örökös taggal és 22 mesterművésszel együtt csaknem 80 egykori művészünkről gondoskodunk, összesen csaknem évi félmilliárd forint értékben. Ez ma még megy, de holnap már nekünk is segítség kell, hiszen a forrásainkat alapvetően előadások létrehozására kapjuk, ám az alapító okiratból fakadó kötelezettségek sora olyan hosszú lett, hogy a latin ábécé összes betűjét elhasználja. Másfelől ez lelkiismereti kérdés is: nem „csak” 133 évért felelünk, de még az 1884-es alapítás előtti jogelőd tevékenységének fél évszázados emlékéért és ethoszáért is. Eszközeink közül pedig az egyik legfontosabb Az opera nagykövetei program, amelyben nagy egyéniségek szállnak ki „terepre”, virtigli vándorszínész-mentalitással is élő művészek, akik tudnak hangulatot teremteni: egy efféle operai előadás nagyon nem olyan, mint mikor valaki bejön helyettesíteni földrajzórán. Egyszerre szociális program és missziós kiadás is, amelynek eredményei most még csak csíraállapotban mutatkoznak meg, de opera volt és lesz is. Van időnk, az erőnk pedig a huzamos munkában rejlik.”
ÓKOVÁCS SZILVESZTER: „EGYSZERRE SZOCIÁLIS PROGRAM ÉS MISSZIÓS KIADÁS” „Az ötödik éve tartó Az opera nagykövetei program létrehozásáról, célkitűzéseiről, várható eredményeiről beszélgettünk Ókovács Szilveszterrel, a Magyar Állami Operaház főigazgatójával.” Magyar Idők, 2017. január 11. B. Orbán Emese [url] http://magyaridok.hu/kultura/muveszek-terepen-1315783/; MŰVÉSZEK TEREPEN [/url] […] – Érezni már a nagykövetek tevékenységének a hatását? – Könnyű kiszámolni, hogy 25 művész közel 40 hét alatt minimum 1000 előadást tart, tízezrek előtt – és a program ötödik éve tart. Mindez már olyan mennyiség, hogy ennek abszolút érezni a hatását, főleg hogy „elő- és utókezelést” is végeznek a nagykövetek az Operakaland programban. Rendszeresen hívnak csoportokat repertoár-előadásokra, amikre előzetesen felkészítik őket, aztán itt a helyszínen bemutatják a színház titkait, és együtt nézik meg a darabot a csoporttal. Nincs év, hogy ne írnánk felül a saját nézői rekordunkat. Egyértelmű a növekedés, és kizárt, hogy ennek az egyik motorja ne ez a program lenne. […] – Jellemzően kik kerülnek be a programba? – Alapvetően inaktív énekesek, de nem kizárólag. Az énekesi járadék és az énekesi közalkalmazás megszűnte miatt van ez így, de balettművész, volt kórustag, hangszeres művész és színpadi ügyelő is van a nagykövetek között. A feltételeket mindig a pályázati felhívás tartalmazza, a fizetés pedig minden évben tíz hónapon át a jelenlegi diplomás garantált bérminimum duplája, emellett az útiköltséget is álljuk egy bizonyos összegplafonig. Összességében komoly, évente bő 100 milliós nagyságrendű bruttó ráfordítást jelent mindez, amelyet az Opera saját költségvetéséből finanszíroz. Egyébként valóságos szociális hálót szőttünk, 30 örökös taggal és 22 mesterművésszel együtt csaknem 80 egykori művészünkről gondoskodunk, összesen csaknem évi félmilliárd forint értékben. Ez ma még megy, de holnap már nekünk is segítség kell, hiszen a forrásainkat alapvetően előadások létrehozására kapjuk, ám az alapító okiratból fakadó kötelezettségek sora olyan hosszú lett, hogy a latin ábécé összes betűjét elhasználja. Másfelől ez lelkiismereti kérdés is: nem „csak” 133 évért felelünk, de még az 1884-es alapítás előtti jogelőd tevékenységének fél évszázados emlékéért és ethoszáért is. Eszközeink közül pedig az egyik legfontosabb Az opera nagykövetei program, amelyben nagy egyéniségek szállnak ki „terepre”, virtigli vándorszínész-mentalitással is élő művészek, akik tudnak hangulatot teremteni: egy efféle operai előadás nagyon nem olyan, mint mikor valaki bejön helyettesíteni földrajzórán. Egyszerre szociális program és missziós kiadás is, amelynek eredményei most még csak csíraállapotban mutatkoznak meg, de opera volt és lesz is. Van időnk, az erőnk pedig a huzamos munkában rejlik.”
2192 Edmond Dantes 2017-01-03 17:05:07 [Válasz erre: 2190 lujza 2017-01-03 03:53:09]
Neked is a "helyén" = Nemzeti... fogok válaszolni, de bocs, nem most. És Momótól is bocs, de nem most :-(
Neked is a "helyén" = Nemzeti... fogok válaszolni, de bocs, nem most. És Momótól is bocs, de nem most :-(
2191 Edmond Dantes 2017-01-03 16:51:09 [Válasz erre: 2187 Momo 2017-01-02 15:13:56]
Átmegyek a helyemre ill. az ő helyére válaszolni.
Átmegyek a helyemre ill. az ő helyére válaszolni.