vissza a cimoldalra
2021-09-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5118)
Társművészetek (2460)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2384)
Opernglas, avagy operai távcső... (21077)
Kedvenc felvételek (152)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7543)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8621)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62716)
Kedvenc előadók (2871)
Momus társalgó (6360)
Milyen zenét hallgatsz most? (25095)
Haladjunk tovább... (230)

Olvasói levelek (11809)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
Erkel Színház (10917)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1496)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4894)
Franz Schmidt (4013)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2281)
A MET felvételei (1602)
Pantheon (2952)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2905)
Operett, mint színpadi műfaj (4934)
Jacques Offenbach (491)
Marton Éva (840)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5243)
José Cura (585)
Simándy József - az örök tenor (696)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3089)
Lehár Ferenc (773)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Opernglas, avagy operai távcső... (Sesto, 2003-09-04 14:20:49)

   
21076   Kati • előzmény21075 2021-09-20 22:21:11

Beczala nekem is inkább csalódás volt, de Semenchuk nagyon tetszett.

21075   takatsa • előzmény21074 2021-09-19 18:12:43

Interneten láttam, Beczala elég rossz volt, Semenchuk jobb. Az egész koncert nagyjából közepes. Persze ez csak az én véleményem. :)

21074   Klára 2021-09-19 10:58:59

Szeptember 17.-én volt a Müncheni Staatsoper Szezon-nyitó koncertje Ansbachban, a Staatsoper TV közvetítette. A koncertet az új főzeneigazgató, Vladimir Jurowski vezényelte, közreműködött Ekaterina Semenchuk (mezzoszoprán ) és Piotr Beczala (tenor). Érdekelne,  látta-e valaki, van-e valakinek említésre méltó véleménye?

21073   smaragd • előzmény21072 2021-09-10 10:57:18

Ugyan, ugyan, "nem történt semmi..." örülök, hogy Pozsonyból írsz, bárcsak összefuthatnánk ott :-)! Minden jót kívánok!

21072   ladislav kozlok • előzmény21071 2021-09-10 10:19:54

Ez vagyok én, nem szoktam magam után elolvasni a mndanivalomat. Remélem nem sértodtél meg, esedezve bocsánatot kérek.  Kézcsok.

21071   smaragd • előzmény21070 2021-09-10 10:00:28

Boldogan! Lujza nem én vagyok! :-)

21070   ladislav kozlok • előzmény21069 2021-09-10 09:32:39

1000 koszonet  kedves Lujza.

21069   smaragd • előzmény21068 2021-09-07 18:48:51

https://www.bhsfestival.sk/  szintén sok szeretettel :-)

21068   ladislav kozlok 2021-09-07 18:32:19

Nagy szeretettel ajánlom a pozsonyi zenei unnepségeket.

www.bhsfestivak.sk

21067   ebera 2021-09-05 09:47:36

Ma 22.15-kor a ZDF leadja a 2021.08.19-i veronai Traviatat.

 

 

21066   Edmond Dantes • előzmény21065 2021-08-29 09:18:25

...amit ma 14,00-kor megnézhetsz az Andrássy úton ld. Társművészetek/2448. Igaz, nem vele. De lehet, hogy ha ő énekelné valahol, a férfi szerepet Eyvazov elénekelné eredeti fekvésben. (NB Domingo!) Úgyhogy a Poulenc és Angelica (lenne) a tuti ;-)

21065   lujza • előzmény21062 2021-08-29 00:57:43

Menotti: A telefon. Ez igazán neki való lenne.

21064   Edmond Dantes • előzmény21063 2021-08-28 14:12:32

Bartoli Pünkösdjének mintájára miért is ne? A jövő(jé)t is kell építeni. 

21063   Klára • előzmény21062 2021-08-28 11:32:33

Még arra is sor kerülhet! A DerStandard cikke alapján bármi előfordulhat:

"Dies legt die Vermutung nahe, die Festspiele hätten die Besetzungspolitik in die Hände der Diva gelegt, um sie zu bekommen."

21062   Edmond Dantes • előzmény21056 2021-08-28 10:34:12

Kár, hogy Netrebko nem énekli Angelica nővért. Abban az operában elég nehéz lenne szerepet találni Eyvazovnak. Vagy Poulenc monodrámáját. Netán Juditot.

21061   Edmond Dantes • előzmény21056 2021-08-28 09:03:24

Eyvazovtól nem "félek", remélhetőleg Azizov is győzi a szerepet koncertáns formában.

21060   Edmond Dantes • előzmény21055 2021-08-28 08:59:22

Látod, úgyszólván közkívánatra :) különben is: közeledik az új tanév,éled(ezik) a fórum..

21059   Klára • előzmény21055 2021-08-28 08:10:44

Engem is érdekelne, he kérhetem!

21058   lujza 2021-08-28 03:52:57

És jut eszembe, az Eiffel koncerten nem volt senki?

21057   lujza • előzmény21055 2021-08-28 03:03:17

Engem is érdekelne, sőt, ha mást is látott idén Salzburgban, arról is írhatna!

21056   lujza • előzmény21049 2021-08-28 03:01:34

Eyvazov még fejlődhetett is a Chenier óta, ráadásul ahhoz a szerephez tényleg semmi köze se volt, de ha valakinek ennyire randa hangja van, azon a világ legjobb énektanára se segíthet. Engem is felháborít, hogy a feleségét csak vele csomagban lehet hallgatni.

De azt én se bánnám, ha ppp, már ha egyáltalán elmegy erre az előadásra, utána megírná a véleményét.

21055   Heiner Lajos • előzmény21054 2021-08-27 20:04:12

Ha kedved lenne elolvasni, állok szolgálatodra.

21054   Edmond Dantes • előzmény21053 2021-08-27 19:40:55

Írsz majd róla, ugye? 

21053   Heiner Lajos • előzmény21047 2021-08-27 19:38:56

Ma délután láttam a Toscat Salzburgban.

Khmm.

21052   Heiner Lajos • előzmény21047 2021-08-27 19:38:55

Ma délután láttam a Toscat Salzburgban.

Khmm.

21051   Edmond Dantes • előzmény21050 2021-08-27 18:07:09

A Jajcica humor akart lenni, különben is az Rátonyival -volt- az "igazi" (brrr, beh' ripacs/kodó volt szegény) ... de ha rákattint előzőmben a "Jajcica" szóra, kinyílik egy oldal és összeáll az Anjuska-operett-táncra perdül univerzum :-) ... amiből inkább nem kérnék. (Lehárt sem.)

21050   Klára • előzmény21049 2021-08-27 16:50:26

A Jajcicát nem láttam tőle, de a "Meine Lippen sie küssen so heiss"-t volt módomban megcsodálni. ..

 

21049   Edmond Dantes • előzmény21047 2021-08-27 15:04:12

Tézier-t július elején megbeszéltük Nemzeti...-topikban, én is hiányoltam innen. Mint látom, Azizov énekelt már vele-velük Pesten, azt az előadást nem láttam és nem emlékeztem a nevére. Remélhetőleg ebben a szerepben jobban fog tetszeni -ppp-nek és a közönségnek. Ahogy anya, úgy Anjuska is csak egy van és jó, hogy jön (kopkopkop) és nem a Jajcicát :-) énekli táncra perdülve.

21048   Klára • előzmény21046 2021-08-27 10:40:29

Mindkét krtikát olvastam, ez a rendezés már 2018-ban bemutatásra került, erről akkoriban páran kifejtettük véleményünket, az enyém azóta sem változott. Elismerésre méltó teljesítmény, hogy Ludovic Tézier a salzburgi Tosca másnapján "átugrott" Grazba, hogy - koncertáns változatban, de kifogástalanul - ott is elénekelje Scarpia szerepét. A DerStandard idézett kritikája alatt még szerepel a bejelentése az ORF 2 augusztus 27.-i Tosca közvetítésének, mely a későbbiekben szerzett információk alapján meghiúsult. Az ezt követően megjelent  kritikák, , kommünikék már kevésbbé lelkesek Netrebkot minősítő soraikban!

21047   lujza • előzmény21046 2021-08-26 22:33:56

A Süddeutsche kritikát elég nehéz volt megtalálni, de azért sikerült. Köszönöm!

Viszont micsoda különbség lesz Salzburghoz képest. No, nem a rendezést hiányolom, hanem Tezier Scarpiáját. Ha ő is jött volna, biztos veszek rá jegyet. (Nem tudom, látta-e valaki a grazi Toscát, ott nagyot nyertek, hogy Terfel lemondta az utolsó pillanatban.)  De Annácska férjét még mindig nincs kedvem hallgatni.

21046   Edmond Dantes 2021-08-26 09:43:29

Két mértékadó újság kritikája Netrebko(ék) salzburgi Toscájáról, "Brilliant bis in den Tod" és "Thriller mit Länge und Buhs: .." (A produkció TV-sugárzását viszont lefújták.) Felkészül Budapest...

https://www.sueddeutsche.de/kultur/anna-netrebko-salzburger-festspiele-tosca-michael-sturminger-1.5389070  és

https://www.derstandard.at/story/2000129085659/thriller-mit-laengen-und-buhs-eine-salzburger-tosca-die-sich

21045   otello • előzmény21044 2021-07-31 23:02:14

Camarénánál azt is éreztem néha, hogy a tavalyi hangi válság nem múlt még el 100%-ban. Tartok tőle, hogy ezekkel a túlzottan drámai szerepekkel rövid úton tönkreteheti a hangját...

Még annyit: csodát azért ne várj Sierrát illetően - a rádiófelvétel az első előadáson készült, miután visszatért a lemondás után és nem a premieren.

21044   -zéta- • előzmény21043 2021-07-31 22:25:40

Köszönjük az érzékletes beszámolót....

A rádiófelvételt hallgattam, Camarena produkált különleges megoldásokat, de alapjában azt éreztem, hogy az ilyen, drámai töltetű hősök világa nem igazán az övé. Sierra nem győzött meg, most már tudom azt is, miért. Kíváncsi leszek, a felvételed mennyit változtat ezen...

21043   otello • előzmény21039 2021-07-31 16:05:02

Lucia di Lammermoor – Liceu (premier és utolsó előadás)

Legutóbb Angela Meade Aidája előtt írtam, hogy abszolút nem tudom, mit is várjak az énekesnőtől élőben. Most ez Nadine Sierra Luciája előtt halmozottan igaz volt: adott egy elképesztően gyönyörű nő, aki az „-ina” szerepeket énekli általában és most Luciával debütál a Liceuban. Nem akartam elhinni, hogy ebből valami jó sül ki. Ha ezeket a sorokat a premier után írtam volna le, sorjáznának a nem túl hízelgő jelzők: túlértékelt, lélektelen stb. Viszont az utolsó előadás után a véleményem gyökeresen jobbra fordult - valószínűleg ezzel nem voltam egyedül: a közönség a premieren inkább muszájból tapsolt az őrülési jelenetnek; míg a másik előadáson olyan, majd’ háromperces bravazás volt, amin még a szoprán is sírva fakadt. Közben kiderült, hogy a fiatal Sierra az első néhány előadáson a ciklusából adódó hormonproblémák miatt nehezen tudott csak énekelni (egy előadást le is mondott)… vajon miért nem lehet diszkréten legalább egy indiszponáltságot bejelenteni ilyen helyzetben? Az utolsó előadáson a premier teljesítményéhez képest mintha kicserélték volna. No de akkor milyen is Sierra egy jó napján? Élőben az első nagy meglepetésként az ért, hogy középen bármifajta forszírozás nélkül mennyire erősen és gyönyörűen szól a hang.  A szerep mély fekvésében is hallható marad és a színe talán csak a magas d-e környékén törik meg kicsit, amit még nem tud igazán erősen projektálni. Utóbbi hagyta bennem a fő hiányérzetet, mivel így a korona nem tudott felkerülni az őrülési jelenet vagy szextett végére. [Széljegyzet: 1:0 a hangmérnököknek, youtubeos felvételein az ember csak ámul, hogy milyen hosszan és erősen tartja a záróhangokat, amiből csak az utóbbi igaz élőben.] Ami a fachot illeti, Sierra lírai szoprán bizonyos koloratúraképességekkel, tehát Lucia sosem lesz igazán nagy szerepe: az a staccato nem pörög olyan gyorsan, a díszítések terén viszonylag visszafogott. Kapunk viszont remek legatókat, pianókat és egy összességében érzelmes, elegáns frazírozást. Hasonlítva élő élményeim alapján a többi mai szopránüdvöskéhez: az embernek nincs az az érzése, hogy jó konzervatóriumi diák módjára elénekli a szólamot és semmi több mint Yende. Vagy sokkal kevésbé fedezem fel benne azt a bájolgó-mesterkélt színpadi jelenlétet, mint gyakran Oropesában. Bár nincsen meg neki Pratt vokális pirotechnikája, de messze nem olyan hideg jelenség a színpadon.  Kiragadott fura élmény, de olyan természetes szeretettel ölelte meg Edgardót, amire minden férfi vágyik és még a néző is boldogabban érezte magát tőle. Az őrülési jelentben pedig, dacolva a régi klisékkel, nem borzas hajjal és csapkodva őrült meg – hanem egy lelkileg hiteles, modern, sallangmentes, de hatásos megoldást választott.  Maga a matéria pedig valami egészen gyönyörű és homogén, amivel se Yende, Oropesa vagy Pratt sem versenyezhet. Szumma szummárum: nagyon szívesen hallgatnám Micaela, Manon vagy mondjuk Júlia szerepében!

Edgardóként kedvenc mai tenorom, Javier Camarena lépett fel. Ahogy ez várható volt, Edgardo szólama határszerep számára, de talán már egy lépéssel azon túl is. Bár a frazírozásával és legatóival mindig kilóra megvesz (a premieren ahogy kezdte az első felvonás duettjét… egy egész sors benne volt az első mondatokban!), de most néha érezhetően forszírozott – és ez különösen Sierra szabad hangadása mellett volt szembe(fülbe?)ötlő. Papírforma: igazán elemében a zárójelenetben volt. Tavalyi koncertjén már feltűnt, hogy a „Tombe degli avi miei…” recitatívót már magában érdekesebben adja elő, mint sok mai tenor az azt követő áriát – utóbbi pedig igazi showstopper lett. Személyes kedvenc részem az operából – „Tu che a Dio…” - pedig csak feltette az i-re a pontot: kezdés a la Bonisolli (oppure, decrescendálva énekelt „ascenda”) után konstans gyomorszorítás a kellemesen katartikus fajtából. Jövőre Taminóként itt fog debütálni – jó előérzetem van.

Enrico szerepét Alfredo Daza énekelte egy, a mai mezőnyben már basszbaritonnak is nevezhető sötét hangon. A mexikói bariton végig erősen bevonódott a drámába, fizimiskája is segítette ebben - simán játszhatna latinamerikai drogbárót egy Netflix sorozatban. Ami az éneket tekinti…a spanyolok tömören ennyit mondanának: fuera de estilo. Köze nem volt a belcantóhoz a tördelt íveknek és töméntelen mennyiségű nyitott pozíciónak. Néha azt éreztem, hogy Alfiót hallom, nem Enricót. Eredetileg Kwiecien volt kiírva a szerepre. Most különösen sajnálom, hogy visszavonult. A többi énekesről vagy jót vagy semmit alapon nem írnék – talán még Anna Gomá Alisája és Moises Marin Normannója volt korrekt színvonalon.

Giacomo Sagripanti vezénylése nem hagyott bennem mély nyomokat. Ismét spanyol kifejezéssel élnék: rutinario. Semmi érdekes választás, amire szívesen emlékeznék. Barbara Wysocka rendezése pedig már ismert lehet Münchenből Damrauval. Sajnos ledobja magáról az opera librettója.

Belehallgattam a rádióközvetítésbe, főleg Camarena nem volt az igazi. Hadd ajánljam a fontosabb jeleneteket a saját gyűjteményemből az utolsó előadásról – jó zenehallgatást minden érdeklődőnek!

 

21042   zenebaratmonika 2021-07-27 18:21:49

Valaki Önök közül nem volt a Budavári Palotakoncerten? Igazából a műsor érdekelne, hogy milyen dalok voltak.

21041   Heiner Lajos 2021-07-27 12:35:00

http://www.intoclassics.net/news/2021-07-27-51623

 

Ha valakit esetleg erdekel.

 

21040   Klára • előzmény21039 2021-07-25 19:50:57

Köszönöm! Érdekes lesz meghallgatni.

21039   otello 2021-07-25 15:16:37

A tegnapi Lucia di Lammermoor rádióközvetítés Nadine Sierra és Javier Camarena főszereplésével Barcelónából - ők lesznek a jövő évi MET premierben is. Link

21038   ladislav kozlok 2021-07-25 14:02:49

Szept.10.-kén  és  28.-kán   Nabucco Brnoban.

Foszerepekben Boross Csilla és Dalibor Jenis.      www.ndbrno.cz

21037   smaragd • előzmény21036 2021-07-15 20:17:30

Meggondolatlanság volt tűzbe dobni a receptet... :-)

Óriási darab, én is nagyon kedvelem ezt az előadást.

21036   ladislav kozlok • előzmény21035 2021-07-15 20:10:03

Így igaz.

21035   Héterő • előzmény21031 2021-07-15 12:05:21

Kedves Laci, amikor Elina kijön az orvos kíserétében, a libretto így írja le a helyzetet:

MARTY (vejde jako zjevení, jako stín. Lékar ji podržuje.
Všichni vstanou. Blede zelenavé svetlo zaplaví jevište i hledište)

Nem túlzás átalakítani Elinát múmiává?
Az előbb még nyönyörű, 30 - 40 évesnek kinéző asszonyból percek alatt múmia lesz?
Mennyivel hatásosabb lenne, ha annak ellenére nem akar tovább élni, hogy szép, híres, gazdag, a férfiak mind körüludvarolják?
Az én értelmezésem szerint a vejde jako zjevení, jako stín csupán azt jelenti, hogy a mozgalmas éjszakai kaland és a whiskyvedelés után hullafáradt, és úgy kerül elő, mintha egy jelenés vagy szellem, mintha sajátmaga árnyéka volna. Hiszen 16+321 évig egész jól bírta! Néhány perc alatt járt volna le a 337 év, a mintegy 320 000 nap? Mi a véleményed?

Persze az előadás gyönyörű, a rendezés ettől az apróságtól eltekintve mintaszerű.

21034   takatsa • előzmény21033 2021-07-14 12:14:05

Szívesen. :)

21033   Klára • előzmény21032 2021-07-14 11:57:15

Ismét csak sok-sok köszönet a figyelmességért!  Nekem mindig örömet szerzel az ilyesmikkel!

21032   takatsa 2021-07-14 11:32:42

Itt egy régi Tosca (Milanov, Björling, Warren, Leinsdorf, 1957), amely talán kevésbé lesz megosztó, mint a mostani madridi felvétel. Van egy óriási előnye: nincsen kép, nincsen felirat, csak hang. Ja, és az ima 3:11 hosszú. :)

21031   ladislav kozlok • előzmény21027 2021-07-14 10:06:36

Kiválo eloadás, kiálo fordítás. A darabot Jakub Hrúša   vezényelte, jelenleg o a legjobb cseh karmaster.

21030   Edmond Dantes 2021-07-13 21:34:52

Az alább felsorolt Janáček-operák mindegyikébe belehallgattam a múlt hét végi zenében, mert nyilvánvalónak tűnt, hogy az ő zenéje, de egyik sem volt. Sőt, a Broucek úr librettójába is belenéztem és nem találtam benne olyan szavakat, amiket felismerni véltem az énekelt szövegben. Később derült ki, hogy -ha jól értettem- egy többnyire kihagyott részlet volt a bejátszás. Utólag is gratula a helyes megfejtést beküldő Broucek-szakértőknek..

21029   Héterő • előzmény21028 2021-07-13 15:58:18

A legfontosabbaknak tehát birtokában vagy, ami a cseh nyelvet illeti. Azért gyanítom, hogy kissé szerénykedsz...

21028   Heiner Lajos • előzmény21027 2021-07-13 09:41:49

Köszönöm a pontositast!

Cseh nyelvutdasom rendkivul hezagos, legfökepp az escsedno pivo, svetly a velky, prosim vas sefku körben mozog.

Igen, a Makropoulos-ugy is oriasi, szerencsemre lathattam Londonban es Pozsonyban, ahogy legtöbb operajat is - az Osud eddig kimaradt.

A Holtak hazabol is zsenialis, egy apro nöi szereppel, es szinten enek nelku, minden a zenekarban szolal meg.

21027   Héterő • előzmény21026 2021-07-13 09:07:25

A pastorkyňa jelentése az értelmező szótár szerint: nem saját lánya.
Lehetne a cím kissé kifejezőbben ilyesmi is: Az ő édes mostohalánya / gyámleánya / vagy Édes nevelt lánya.

A másik, sajnos alig ismert Smetana-operát talán még jobban szeretem. Itt látható-hallható-olvasható (magyarul) a teljes

                         Věc Makropulos

Micsoda cseh operák léteznek! Dvořák Rusalkája is fantasztikus remekmű.

21026   Heiner Lajos • előzmény21025 2021-07-13 08:34:01

Az egesz darab gyönyöru. Az ö mostohaja. Ki mert valaha szinte szolot adni a xilofonnak egy opera inditasakor?

A Falstaff utan - mellett? - legkedvesebb operam.

21025   Héterő • előzmény21024 2021-07-13 08:25:29

: -) Gyönyörű a morva Bartók (vagy de Falla) röpke nyitánya és a dráma okát vázoló belépő.

                     Az első pár perc.

Preissová így ír: "A címet egyértelműen megváltoztattam; a „Její pastorkyňa“ első szava, a „její“ megmutatja, hogy Kostelnička a főszereplő, és mindenki fölött áll."  Erről korábban is volt szó.

21024   takatsa 2021-07-11 17:29:17

Itt egy kis Jenufa, San Franciscóból.

Grandmother Buryjovka, Jill Grove --- Jenůfa, Malin Byström --- Laca Klemeň, William Burden --- Jano, Sarah Tucker --- Foreman at the mill, Matthew Stump --- Kostelnička Buryjovka, Karita Mattila --- Števa Buryja, Scott Quinn --- Barena, Toni Marie Palmertree --- The maid, Laura Krumm --- The mayor of the village, Anthony Reed --- The mayor's wife, Zanda Švēde --- Karolka, Julie Adams --- A woman's voice, Angela Moser --- A man's voice, Torlef Borsting --- Kostelnička's aunt, Buffy Baggott

Angol felirattal, hagyományosnak mondható rendezéssel.

21023   -zéta- • előzmény21020 2021-07-11 17:13:03

Köszi a megosztást, elgondolkodtató...

21022   Klára • előzmény21021 2021-07-11 15:55:50

Nem korrekt pótlás! Meli nagyon jól énekel, sőt egyre jobban, a Bartók Rádió tegnapi Aida közvetítésében is nagyon jó volt.  De ha a konkrét közvetítés első 10 perce pótlandó, akkor illik a yt-n egy Calleja Reconditát keresni! Akad pár belőle.

21021   Héterő • előzmény21020 2021-07-11 13:32:28

Köszönetképpen, és mert most sajnálatosan lemaradt az elejéről a képária, pótlásul is. Szerintem fülre-szemre elfogadható csere:

                       Teatro alla Scala - 2019

21020   takatsa • előzmény21019 2021-07-11 11:30:49

Ja, kasza helyett kombájn, praktikus, gyors, tömeges betakarításra kiváló. :)

21019   -zéta- • előzmény21018 2021-07-11 11:17:26

A halál is halad a korral, a kasza már kicsit elavult és nem igazán praktikus szerszám... ;-) 

21018   Héterő • előzmény21017 2021-07-11 11:08:06

Ó, köszönöm. :-) Viszont kívánom!
A "halál" ábrázolása koponya-lábszárcsont-csuklya-fekete köpeny szokott lenni. Ebben az "öltözékben" azonban egyáltalán nem tűnik a szereplő visszataszítónak, ezért inkább a mohó Scarpia által elképzelt Tosca-figura naturális megjelenítésére asszociáltam. Meg a "halál" kaszát használ, nem lekerekített végű konyhakést.

Kicsit zavart, hogy elég meleg volt-e a színpadon, mert két felvonást végigállni ebben a szerelésben... A tapsrendre már felruházták.

21017   takatsa • előzmény21016 2021-07-11 10:49:20

A halált. Kívánom, hogy még sokáig ne találkozzál vele.

21016   Héterő • előzmény21015 2021-07-11 10:17:46

A meztelen fegyverhordozó mit szimbolizál? Nekem magas.

21015   takatsa • előzmény21014 2021-07-11 07:33:48

Örülök, hogy tetszett. Már csak ezért is érdemes volt közzétennem.

21014   Héterő • előzmény21013 2021-07-11 06:07:24

:-)

Első felvonás:

  • Angelotti hason fekszik;
  • Cavaradossi fekszik hanyatt a trepnin,
  • Tosca lelógó fejjel fekszik hanyatt a trepnin;
  • Tosca a festmény előtt fekszik félig hason,
  • oldalt a lépcsőn fekszik Scarpia,
  • végül némi gyanús térdre-nyomás után fekszik hanyatt Tosca,
  • azután békaként elterülve fekszik a földön Scarpia.

 Re-e-e-e-megő ha-a-a-a-a-ngon énekel a csapat, aggódik talán, mi jön még ezután! A néző meg kifekszik a sportos rendezéstől. Operatorna!

21013   takatsa • előzmény20966 2021-07-10 23:50:40

Sajnos nagyon zaklatott napom volt, ezért lemaradt az első 10 perc, de talán így is örömöt tudok szerezni néhány fórumtársnak, akik velem együtt szívesen hallgatják a mai világ legnagyobb szopránját, ahogyan Toscát énekelt Alvarez és Calleja társaságában, ma este Madridban. És ha nézitek-hallgatjátok, akkor talán már nem is tűnik annyira szörnyűnek a rendezés, és annyira végtelenül-hosszúnak a megismételt ima. Ha pedig egy kicsit mégis hosszú, akkor hálát adhatunk a sorsnak, hogy nekünk is adatott legalább annyira hosszú élet, hogy mindez a szépség beleférjen.

21012   lujza • előzmény21008 2021-07-08 01:23:59

Valószínűleg Gobbi ugyanekkor énekelt Scarpiát is az Erkelben, amin ott voltam. Nagyon tisztelem Abodyt, de ebben a szövegben erős költői túlzás is van. Tele a yt Gobbival, hallgasd meg magad, hogy volt-e hangja. És igen, A Scarpia is ő volt.

21011   Edmond Dantes • előzmény21006 2021-07-07 16:48:15

off Mindig udvarias a hangvételem és remélem, többnyire kedves is. Nem írtam " bölcs tanítást folytató drag queenről", olvasd el még egyszer. Úgyszólván soha nem "révedek" (szójáték vö. "révemen") = nem idézek 444-ből és atv-ből. ("Félre": a kettő összemosása -már ha a két médium azonos "ellenzékisége" lenne a közös vonás- enyhén szólva is botorság hibádzik nézetem szerint.) Annál többször idézek/szemlézek -figyeld majd!- t.k. mandiner.hu, origo.hu, mno.hu kulturális híreiből, mert igen tanulságos, mulatságos olvasmányok, ezért közkinccsé kell tenni őket, de más fórumtársunk "kenyerét" sosem elvéve.

on A művészt valóban nem ismerem, ezzel talán nem vagyok egyedül. Nem tudom, hogy Verdi mit szólna hozzá. Bing sem szerette Stravinsky operáját, mert mint írta, nem prűd, de egy szakállas nő neki sok. A világ és a Rake's Progress túlélte-meghaladta az ő véleményét (is). Az operairodalom ismeretesen tele van hunczutságokkal, nemi szerepek felcserélésével, queer dolgokkal: kasztrált énekesektől kezdve férfi ("nadrág-") szerepeket éneklő meg férfiruhába bújtatott, olykor nőkkel hentergő nőkig, sőőőt, dupla csavarral: megjelentek a nőkre írt férfi szerepeket éneklő férfiak is, úgy bizony! Meg volt kizárólag férfiak által előadott Hattyúk tava -nem tegnap!-  és sok más egyéb. És ki tudja, mi jön még. Armageddon!? Vagy csak egy szőrös Violetta. Nagy a kavar, tudom, néha nem könnyű követni, de hát a világban is nagy a kavar és azt sem könnyű követni. A közönség meg majd kiszűri, mi érdekli, mi nem, oszt'jó napot.

PS Köszönöm az utólagos forráspótlást. Forráshiányos nyugger volnék elvégre ;-)

21010   smaragd • előzmény21008 2021-07-07 16:25:20

"nem a hang" (előzmény 2108)  - ezen nevetnem kell, az aktuális témától függetlenül is! 

21009   Edmond Dantes • előzmény21001 2021-07-07 16:08:08

Ld. ez alatt.

21008   Edmond Dantes • előzmény20990 2021-07-07 16:06:38

Idézet Abody Béla Gyere velem Operába! c. könyvéből (szó szerinti kiemelés tőlem - ED):

Tito Gobbi (Jago, 1967 április)

"Ez tudniillik nem éneklés. Több is, meg kevesebb is, de nem éneklés. Ez a hangmatéria nem alkalmas a bel canto, az olasz szólamok megkívánta sőt megkövetelte 'dolcezza' közvetítésére Drámai ereje sincs, magassága korlátozott, mélysége nagyon kevéssé összefogott, pianót énekelni nem tud. Lényegében minden, amit csinál, az énekhangképzés közismert, bevált, kodifokált keretein kívül mozog. Pontos, tehát durva példával élve: ha Operaházunk kórusának tagjaival olyfajta versenyre kelne, amelynek egyetlen feladata a C-dúr skála pontos, érzelemmentes, karakterizáló igény nélküli eléneklése, okvetlenül helyezetlen lenne. Sőt. Kínos dolgok derülnének ki." Idézet vége. Innentől következik az ájult laudáció, az élmény indoklása. Az élményt azonban, mint a fenti idézetből kiviláglik, éppenséggel nem a hang, hanem a személyiség, szerepformálás, színészi játék szerezte a recenzensnek, aki szerint, ismét idézem: "ez a Jago - Jago. Sőt, A Jago."

21007   smaragd 2021-07-07 13:39:39

Tosca | Rueda de Prensa | T.20/21

21006   Héterő • előzmény20999 2021-07-07 12:46:58

"Kedves, udvarias" hangvételed meglep. A szerinted bölcs tanítást folytató drag queen képi forrása a Könyvkultúra Magazin. Sejtetted nyilván, hogy nem a 444 vagy az atv, ahová a réveden gyakran nyílik a momus olvasói számára bőséges betekintés.

Ha a "fiúka" alatt Villalobost értetted, emlékeztetlek nemzetközi elismertségére, lásd a most szóbanforgó, brüsszeli Tosca Magazine Platea cikkét.

A beírásomban felhozott idézeteknél mindenhol ott a forrásnyelvi szöveg, jó keresővel rátalálhatsz a forrásokra.

Kíváncsi lennék, Giuseppe Verdi mit szólna ahhoz, hogy ez a felkapott énekes Traviata-szerepre készül:
                       Bruno

                      Nos, nem Alfredo lesz, hanem Violetta...

Em uma trajetória tão vertiginosa, Bruno tem alguns planos ousados – como cantar o papel de protagonista na ópera La Traviata, de Verdi. “Quando você pensa em ópera, o que vem primeiro à sua cabeça? A voz ou o gênero? Não podemos deixar que nos limitem a uma caixinha. Minha ideia é explorar a voz além das caixinhas”, afirma. Mi számít, a hang vagy a nem? - teszi föl a kérdést.

Kedvedért a forrás:
...o que vem primeiro à sua cabeça? A voz ou o gênero?

« Peu importe le genre, ce qui compte c’est la voix »B

Bármennyire is dicsérik São Paulo Callasát, a momus olvasói közül bizonyára számosan fogadnak szívesebben Violettaként, Toscaként, Butterflyként...  egy sopranot, mint egy sopranistát.

21005   Edmond Dantes • előzmény21002 2021-07-07 07:41:06

Úgy van! Nem mindegy. Ld. 20987. És nincs úgy! Ld. 21003. A közönség igenis leváltja a rendezőt ... ha nem is előadás után 5 perccel.

21004   Klára • előzmény20997 2021-07-07 07:38:49

Kérdés, egy énekesnek mennyire van joga, lehetősége ezekbe a dolgokba beleszólni? Erről különböző énekesek önéletírásai, interjúi elég érdekes információkat szolgáltatnak!

21003   Edmond Dantes • előzmény20998 2021-07-07 07:36:52

Muszáj mindent elhinni? Forrás? Szíved joga amúgy. És vajon számít egy no-name fiúka ellenőrizhetetlen locsogása? Helyi értékén kezelni! Ha pedig bejön a közönségnek, akkor neki volt-lesz igaza. A közönséget, tudjuk, nem lehet leváltani. Leváltani a közönség tudja ... pl. a rendezőt. 

21002   Klára • előzmény20984 2021-07-07 07:36:49

A közönségnek egyáltalán nem mindegy, de egyéb eszköz nem lévén, az előadás végi nemtetszés nyilvánításon kívül  csak a távolmaradásával tud véleményt mondani!

21001   Klára • előzmény20986 2021-07-07 07:33:45

Ez a "Gobbinak nem volt hangja" vélemény már párszor megjárta ezt a fórumot. Láttam, hallottam őt a MÁO-ban, csodálatos hangja volt és remekül játszott. Egy hajdani vezető tenoristánk szerint - aki együtt lépett fel vele - vérfagyasztó volt a színpadon.

21000   Edmond Dantes • előzmény20996 2021-07-07 06:57:46

Mi baj(od) azzal a Don Pasqualéval? Nem kedvelem a darabot, de jól szórakoztam rajta, mert jópofa előadás. Az Ókovács-korszak egyik sikerült produkciója. Még Káel Csabánál is el tudott egyszer sülni a kapanyél ;-)

20999   Edmond Dantes 2021-07-07 06:49:15

Szép teljesítmény egy vad- és (Tosca-) témaidegen rendező és nyilatkozatainak idefo...khm...hányása, ki tudja, honnan összeollózva, forrás megjelölése nélkül. Azon tűnődöm, vajon a drag queen tanítja így vagy a PestiSrácok. Gyanítom, az utóbbi. A drag queen ennél értelmesebb dolgokat csinál a képen a gyerekekkel. Vagy tán Scarpia lehet ő, újszerű rendezői megközelítésben, drag queen-jelmezben és maszkban ... különben hogy a fészkes fenébe' került az Opernglas-topikba? Vagy az iránta érzett szimpla vágy pottyantotta őt ide csupán, mely vágy vetekszik Scarpiáéval? Köszönjük, Emese! Mostantól tehát politizálgathatunk. Jó tudni. Vagy csak egyesek?

20998   smaragd • előzmény20989 2021-07-07 05:17:34

Vajon szándékos rongálás az opera meghamísított képi bemutatása, nem tudnak újat írni a nyilvánvalóan mai tartalomhoz? Erről is szó volt már itt: szellemi szegénységi bizonyítvány az eredeti műre erőltetve ráhúzni a korszellemet sugalló elemeket.
Köszönöm a videókat.

20997   lujza • előzmény20994 2021-07-07 01:12:57

Köszönöm! Itt bizony nincsenek a földön, hanem Scarpia, ahogy Schrottról is írták, elvonul a háttérbe és italt tölt magának. Úgy látszik, a madridi előadást a rendező vagy az asszisztense még tovább instruálta. Mindenesetre Radvanovsky helyében a földön csúszáshoz nem engedtem volna, hogy a ruhám hasig ki legyen vágva, ahogy a barcelonai szopránnak se volt.

20996   lujza • előzmény20993 2021-07-07 01:08:21

Én nem vagyok álszent. Nyilván még megválogathatom, hogy mire viszem el őket. Ezért nem vittem el például a Don Pasquale Erkel színházbeli előadására sem őket, pedig a mű már igazán élvezhető lett volna nekik, és a yt-n láttak is részleteket belőle. De a hazai rendezés kritikán aluli.

Egy 16 évest már nem biztos, hogy én fogok vinni, mindenesetre igyekszem az ízlésüket és a véleményüket a világról minél inkább befolyásolni addig, és felkészíteni őket, amire csak képes vagyok.

20995   otello • előzmény20988 2021-07-07 00:13:06

Félreérthetően fogalmaztam. A rendezés Pasolini élete és Tosca sorsa között von elvileg valahogyan párhuzamot. Saló nekem ugrott be (a trailer képeit látva), hogy úgy-ahogy passzolhat a második felvonáshoz - ahogy Te is mondod, Scarpia perverzióit felnagyítva.

20994   otello • előzmény20991 2021-07-07 00:07:38

Nem láttam élőben az előadást (sajnos), szóval én is annyit tudok, ami a videóban van. Viszont itt van ugyanez a rendezés pár éve Barcelónából (kb 1:40:00-től van az ominózus rész). 

20993   Héterő • előzmény20992 2021-07-06 23:42:38

A drag queen mehet az óvodába "érzékenyíteni" ?

Jó, legyenek a lányok 16 évesek. Engedéllyel még férjhez is mehetnek. Számukra melyik előadást választanád a belinkelt kettő közül?

20992   lujza • előzmény20989 2021-07-06 23:34:10

Én semmilyen Toscára se invitálnám az általános iskolás unokáimat, mert nem nekik való.

20991   lujza 2021-07-06 23:30:34

Én nem bánnám, ha Otello is hozzászólna, de nekem az volt az érzésem, hogy már az ima előtt is volt egy kis dulakodás Scarpia és Tosca között, így kerültek mindketten a földre. De csak aki látta, az tudná megírni, hogy miért is vannak a földön ők.

20990   lujza • előzmény20986 2021-07-06 23:27:02

Amilyen mázlim volt, hallottam Gobbit Scarpiaként. Tanusíthatom, hogy volt hangja, nem is akármilyen.

20989   Héterő 2021-07-06 23:21:59

                          Rafael Rodríguez Villalobos

                                                  Rafael Rodríguez Villalobos

Némi tallózás brüsszelkonform nyilatkozataiból:

‘El Dictador’ se representará en un programa doble por delante de ‘El Emperador de la Atlántida’, cuyo tema es el nazismo. El Emperador de la Atlántida la compuso Ullmann en Terezin, el gueto que era antesala del envío de judíos a los campos de concentración y exterminio.
Gustavo quería huir de la puesta en escena que se desarrolla en Terezín, y yo también evitaba que los personajes se identificaran con Mussolini y con Hitler. = Az ifjú titánt nyilván nem a "Der Kaiser von Atlantis oder Die Tod-Verweigerung" szenzációsan szellemes, rímes szövege vonzotta...

En Europe, à notre époque traversée par tous ces conflits (le Brexit, Viktor Orban, la Pologne etc.) = Mi a baj Európában? ...Orbán és Lengyelország.

Berta chanté par un contre-ténor = Az ő rendezésében Berta szerepét kontratenor énekli.

...l’homosexualité refoulée et l’homophobie de Bartolo = Nála Don Bartolo rejtőző homoszexuális és homofób.

He vuelto a residir en Sevilla ... Tiene idiosincrasia propia: muy cerrada en algunos aspectos pero muy tolerante en otros. Cada vez acepta más a personas del colectivo LGTB. = Jó élni Sevillában, mert ott az emberek nagyon elfogadók az LMBTQ...XYZ -közösségek iránt.

Nyilvánvaló, hogy többtucatnyi klasszikus Tosca megtekintése után a kritikusok és a notórius operalátogatók örülnek némi változatosságnak, lett légyen az akárminő ocsmányság vagy agyrém. Tizenéves lányosztály épülésére azonban nem szolgál igazán a Villalobos-féle pimpilő-himbilimbizés és csupaszon meredező fiúpopó-kínálat. Ne legyen ilyesmi az első Tosca-élménye ifjonti hölgyeknek - és fiataluraknak sem!

Mai rendezések is lehetnek jók, a genderlobbi erőszaktétele nélkül is, lásd:
                       Teatro alla Scala - 2019

Én erre invitálnám inkább a nyolcadikos lányosztályt.

20988   Edmond Dantes • előzmény20985 2021-07-06 19:17:20

Régen láttam Pasolini Salóját, alig emlékszem rá, de annyira mégis, hogy sehogyan se tudjak párhuzamot vonni a két darab között. Ha mégis, akkor a filmről nem Tosca figurája, hanem inkább a báró perverziója jut az eszembe. Bár ma már sokkal kevesebb dolog számít perverziónak (is), mint 120 éve...

20987   Edmond Dantes • előzmény20984 2021-07-06 19:14:26

Nem, nem, ezt cáfolom. A közönségnek nem mindegy. 

20986   Edmond Dantes • előzmény20983 2021-07-06 19:11:10

A két idézet erősen hasonló tartalmú: "ő maga is másképpen alakítaná a szerepet és a maszkját" és "fokozatosan minden külsőséget lehántott és elhagyott". Azaz követte az ízlés(ek), a korszellem változását. A ma ízlése -leegyszerűsítve- talán éppen az, hogy minél kevésbé vagy semennyire ne változtassuk el a színpadi külsőt.Jó eséllyel ő is ehhez alkalmazkodna. Mondjuk Gobbi úgy fejezett ki mindent a hangjával és főleg a játékával, hogy sosem volt szép hangja ... rossz nyelvek szerint semmilyen hangja nem volt. Nem becsülném le a "mostaniakat" sem. Ahogy már többször vélekedtem így, egy idő múlva a "mostaniak" is nosztalgiák alanyai és tárgyai lesznek. Remélem, megérjük ;-)

20985   otello • előzmény20982 2021-07-06 18:26:52

A második felvonást én is el tudám képzelni egy "Salò-szerű" helyzetben! De a rendezés elvileg Tosca és Pasolini élete/sorsa között akar párhuzamot vonni. Még egy kritikát se olvastam, aminek írója értette/érteni vélte volna a rendező üzenetét.

20984   smaragd • előzmény20982 2021-07-06 17:03:30

Tényleg úgy tűnik, hogy ma már a közönségnek mindegy. 

Mindenestre jól megmondtad a "tutti"-t. 

Nem biztos azért, hogy az teljes mértékben így is van. Sokan csak elviselik. :-)

Nekem boldogság volt a szép magyar fordítást olvasni az olasz szöveg alatt és az eredeti Tosca szerepet hallani a stúdiófelvételen (lsd lejjebb). Még akkor is, ha magával ragadott egy korosabb Tosca szép hangja.

20983   joska141 • előzmény20982 2021-07-06 17:02:48

Pontosan Tito Gobbi lenne, aki ma már biztosan nem készítené saját maga Scarpia maszkját. Magyarul is megjelent életrajzi kötetében írja, hogy a Báró figurájáról az évtizedek során fokozatosan minden külsőséget lehántott és elhagyott, hiszen a hanggal minden érzelmet, magatartást ki lehet fejezni. Bár a mostaniakról – tisztelet a kivételneki – is el lehetne ugyanezt mondani. A pozitív és negatív példáktól most tekintsünk el.

20982   Edmond Dantes • előzmény20979 2021-07-06 16:14:29

Ide vele, tökjó lehet! Kis túlzással azt mondanám: mindegy, csak ne 1800-ra datált díszletek és jelmezek legyenek. Olyant már sokat láttunk -Zeffirelli-stílt is nyugodtan be lehet tenni a múzeumba- és Tito Gobbi s.k. készített maszkját sem kérjük senki mástól és senki máson, csak őrajta ... ő azonban régen elhunyt. Ha élne, forogna a sírjában, ő maga is másképpen alakítaná a szerepet és a maszkját, mint 50-70 évvel ezelőtt. És Callas is boldogan venne fel egy -rendezéstől függően- 20. vagy 21. századi öltözéket. Istenien mutatna benne és rajta, a közönség pedig ugyanúgy imádná őt, őket, mint anno. Pucéran is.

20981   Klára • előzmény20964 2021-07-06 12:27:27

Calleját láttam Cavaradossiként, nekem nem tetszett, de ez szubjektív vélemény. Viszont sokért nem adnám a 19.- i vagy 22.-i előadás felvételét!

20980   Klára • előzmény20979 2021-07-06 12:07:31

Igen, a klasszikus megoldás évtizedek óta az volt, hogy Scarpia hátravonult, sétált, ült az asztalnál, stb.mintegy érzékeltetve, hogy Tosca bármit mond, énekel, nem érdekes,  az adu ász az ő kezében van. Ehhez képest ez a földön fekvés némi magyarázatot igényel (ha van egyáltalán, az ilyen még nem volt indokon kívül.) Ami a hivatkozott Trailert illeti, sajnálom az énekeseket, akik ilyen produkciókra kényszerülnek! Sok mindent el tudok képzelni, ha a mondanivalót szolgálja, de ezek a mai rendezések egyre kevésbé! Számomra egy név ismerős, Pavel Černoch - kíváncsi lennék az ő véleményére.

20979   otello 2021-07-06 10:58:18

Ha már mai Tosca rendezések, ajánlom figyelmetekbe a La Monnaie új produkcióját. Trailer Az egész valami furcsa Pasolini párhuzamra van felfűzve - elég bizarr, random meztelen emberekkel. Ehhez képest egy ima alatt földön fekvő Scarpia maga az ortodox operarendezés (amúgy mikor ezt a madridi rendezést Barcelónában játszották pár éve, tisztán emlékszem, hogy Schrott hátravonult az italos asztalhoz míg Monastyrska az imát énekelte. Jó kérdés, kinek az ötlete volt a változtatás...).

20978   Edmond Dantes • előzmény20977 2021-07-06 10:07:29

Úgy száz, de legalább 65-70 éve minden rendezőt tutira "az önmegvalósítás érdekli", pontosabban a saját elképzelését rendezi meg, ki így, ki úgy, olykor forradalmasítva az operajátszást vagy annak bizonyos szegmensét (ld. Wieland Wagner), olykor meg botránykövet állít elő. "Korhű" produkció(k), mint pl. de Bosio pesti Don Giovanni-ja, legalább annyira botrányos/ak, botrányosan unalmas/ak, mint amennyire botrányos némely félresiklott rendezői elképzelés.

20977   Klára • előzmény20975 2021-07-06 09:56:29

A mai rendezők nagy részét - tisztelet a kivételnek - többnyire az önmegvalósítás érdekli, a mit lehet még belemagyarázni a darabba koncepció.

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
történt:
1892 • A Bajazzók bemutatója (Milánó)
született:
1874 • Gustav Holst, zeneszerző († 1934)
1955 • Andrej Gavrilov, zongorista
elhunyt:
1960 • Koréh Endre, énekes (sz. 1906)
1987 • Jaco Pastorius, jazz-muzsikus, zeneszerző (sz. 1951)