Sajnos, nem lehetek segítségedre Falstaff-kérésedben: a Mezzo csatornát nem tudom fogni és ismerőseim között sincs ilyen. De ne add fel, másvalakinek lehet hozzáférése, nézte/megnézi, és majd referálni fog.(Különben a Mezzo többször ismétli zeneközvetítéseit.)
Solisten dieser Interpretation, aufgenommen 2014 in Lüttich, Belgien, sind Kristin Lewis, Massimiliano Pisapia, Nino Surgulazde, Mark Rucker, Luciano Montanaro, Roger Joakim und Chantal Glaude Giovanni Iovino.
Dirigent Paolo Arrivabeni leitet das Orchester und den Chor der Opéra Royal de Wallonie in dieser Performance der Aida.
2020. november 15., vasárnap 20.04 – 21.00 Katolikus Rádió – „Az opera világa”
Szerkesztő: Boros Attila
„Magyar nyelvű gála – II. rész”
(Ism. november 21., szombat, 22.34 – 23.00)
Benne – az időskálán 39.35 – 48.16 perc között - visszahallgatható:
Giuseppe Verdi: Ernani – Carlos, Ernani, Elvira tercettje és Don Silva áriája (Déry Gabriella, Simándy József, Palócz László és Szalma Ferenc, km. a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara (karigazgató: Bódy Irma).Vezényel:Tóth Péter.
A magyar nyelvű rádiófelvétel (fordító: Dalos László) - az opera részleteinek - bemutatója: 1961. november 1., Kossuth Rádió, 20.20 - 22.00
Szövegét Antonio Somma és Francesco Maria Piave írta
Vezényel: Solti György
Km.: Angol Zeneművészeti Főiskola Ifjúsági Énekkara,
Londoni Opera Kórusa (karig.: Terry Edwards),
Angol Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Szereposztás:
Riccardo – Luciano Pavarotti (tenor),
Amelia – Margaret Price (szoprán),
Renato – Renato Bruson (bariton),
Ulrica – Christa Ludwig (mezzoszoprán),
Oscar, apród – Kathleen Battle (szoprán),
Silvano, matróz – Peter Weber (bariton),
Sámuel – Robert Andrew Lloyd (basszus),
Tom – Malcolm King (basszus),
Bíró – Alexander Oliver (tenor),
Amelia szolgája – Peter Hall (tenor).
Nagyon örültem ennek az operaközvetítésnek, hiszen A szicíliai vecsernye, Verdinek az eredeti ötfelvonásos, francia nyelvű teljes, húzásmentes partitúrája alapján került színre tavaly, a Római Operaházban..Benne a III. felvonásban a 30 perces teljes balettzenével:"Négy évszak"! (20.40 - 21.10)
Tavaly márciusban láttam-hallottam őt a Rodelinda címszerepében. Valóban kiváló énekesnő (a csúcshangok kicsit jobban nyílhatnának a hatás érdekében). A színészet/átélés terén viszont még látok területet fejlődni - bár meglehet, hogy a rendezés miatt nem győzött meg teljesen.
Anno a Rádió 3. Műsorán (URH adón) gyakran szerepeltek A haramiák részletei is (Renata Tebaldi, Carlo Bergonzi), de teljes operát is leadott, később LP-n ill. CD-n is kijött új felvételeken. Úgyhogy volt alkalmam megszeretni Verdi e korai művét is. (Gardelli-, Bonynge-felvételek...). Nálunk, az Erkel Színházban 2013-ban ,a Verdi-Schiller-fesztiválon láthattuk a Kolozsvári Magyar Opera előadásában A haramiákat (Sándor Árpád, Hector Lopez Mendoza, Massányi Viktor, Egyed Apollónia. Vezényelt: Selmeczi György.
Ezt láttam nem olyan rég, amikor a RAI-n ment (ruszki kalózok hamar felraknak mindent), csinos produkció, bár hogy minek kellett Schiller néma szereplőként, azt nem tudom, anélkül is elég bonyolult librettó. Amúgy igen szeretem ezt az operát.
Ez valóban érdekes, én emlékszem az énekesnőre, remek volt sellőként, most rákerestem a wikipédián, és elég komoly repertoárt énekelt végig az elmúlt 13 évben. Sokat szerepelt a MET-ben, ahol 24 évesen debütált Susannaként, végigénekelte a lírai koloratúr (soprano leggero) fach nagy szerepeit, néhány kirándulást tett a drámaibb koloratúr-fachba (Konstanze, Valois Margit, Violetta). De még ezzel együtt is meglepő, hogy a Scalában a Haramiák Amaliáját énekli, de egyrészt nyilván el tudja énekelni (sőt, már énekelte 6 évvel korábban is), másrészt valószínűleg nem a drámai szoprán hangszín volt az elsődleges igény ezúttal, hanem mondjuk a vizuális illúziókeltés. Gondolom, nem fog egyhamar mondjuk Odabellát, Lady Macbethet vagy Abigaillét énekelni pusztán azért, mert ezek is korai Verdi-szopránszerepek.... :)
Érdekesség: a mai női főszereplő, Lisette Oropesa a 10 évvel ezelőtt fölvett (és most március 24-én látott) MET-es Das Rheingold sellője, Woglinde volt.
Szövegét Schiller drámája nyomán Joseph Méry és Camille du Locle írta
Vez.: Nicola Luisotti
Km.: Madridi Teatro Real Ének- és Zenekara
(Karig.: Andrés Máspero)
Rendező: David McVicar
Szereposztás:
II. Fülöp spanyol király - Dmitrij Beloszelszkij (basszus),
Don Carlos - Marcelo Puente (tenor),
Posa márki - Luca Salsi (bariton),
Főinkvizítor - Mika Kares (basszus),
Erzsébet - Maria Agresta (szoprán),
Eboli - Jekatyerina Szemencsuk (mezzoszoprán),
Tebaldo - Natalia Labourdette (szoprán),
Lerma gróf - Moisés Marín (tenor),
Barát - Fernando Radó (basszus),
Mennyei hang - Leonor Bonilla (szoprán)
Szövegét – William Shakespeare drámája nyomán – Francesco Maria Piave és Andrea Maffei írta
Közreműködik: a New York-i Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara (karig.: Donald Palumbo)
Rendező: Adrian Noble
Vezényel: Marco Armiliato
Szereposztás:
Macbeth – Željko Lučić (bariton),
Lady Macbeth – Anna Nyetrebko (szoprán),
Macduff, Skót nemes – Matthew Polenzani (tenor),
Banquo – Ildar Abdrazakov (basszus),
Malcolm, Duncan fia – Giuseppe Filianoti (tenor),
Lady Macbeth udvarhölgye – Sarah Cambridge (mezzoszoprán),
Gyilkos – Richard Bernstein (basszus),
Orvos – Harold Wilson (basszus),
Macbeth szolgája – Bradley Garvin (basszus),
Hírnök – Yohan Yi (basszus),
I. jelenés – Christopher Job (basszbariton),
II. jelenés – Meigui Zhang (szoprán),
III. jelenés – Karen Chia-Ling Ho (szoprán)
A Müpa-ból hazaérve még az Attila második-harmadik-negyedik felvonását "elkaptam"... Pazar előadás volt! A Milánói Scala idei évadnyitója igazán jól sikerült operaprodukció, igen látványos színpadi kiállításban került a nézők elé, kiváló előadók előadásában. Mint a televíziós felvételről láthattuk -hallhattuk, hatalmas közönségsikere volt Verdi fiatalkori operaremekének.
A Classica csatornán láthatjuk most délután és este is:
06.02.2018 | 13:45; 21:45
Recording of the 2000 New Year's Eve Concert at the Philharmonie in Berlin.
Celebrating the 100th anniversary of Giuseppe Verdi's death, the Berliner Philharmoniker under the direction of maestro Claudio Abbadoperform highlights from
"Un Ballo in Maschera", "Don Carlos", "Rigoletto", "La Traviata" and "Falstaff".
With Ramón Vargas, Andrea Rost, Lucio Gallo, Massimo Giordano, Enrico Facini, Anthony Mee, Anatoli Kotscherga, Alan Titus, Carmela Remigio, Stella Doufexis, Larissa Diadkova, Elisabeth Futral.
Carelli Gabor meselte New York-i lakasan, hogy egyszer, amikor Borsat enekelt a Metben, Peerce volt a tenor - aki odasugta neki: Gabor, vezess, semmit nem latok. Ui. bo fel evszazaddal korabban meg olyan kontaktlencsek voltak, amiket, ha jol tudom, folyadekkal kellett feltolteni, es buborek is jutott bele.
Placido Domingo Classics Fesztivál Pécs – Traviata az M5 HD műsorán
Ma este: 21.05 – 23.05
Verdi: Traviata
Opera két felvonásban, olasz nyelven, magyar felirattal
Szöveg: Francesco Maria Piave
Rendező: Nagy Viktor
Koreográfus: Vincze Balázs
Látványtervező: Csík György
Szereposztás:
Violetta: Marina Rebeka
Giorgio Germont: Placido Domingo
Alfredo Germont: Joshua Guerrero
D’Obigny márki: Solomon Howard
Flora Brevoix: Lázin Beatrix
Gastone: Igor Ksionzik
Közreműködik
Győr és Pécs városok kórusa
Pécsi Balett
Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Eugene Kohn
Szerkesztő: Hara Lilla Beáta
Vezető operatőr: Nyári Zsolt
Operatőr: H. Szabó Gábor, Kiss Attila, Kovács Márton, Kulcsár Balázs, Michna Sándor, Németh Zsolt, Szitányi Erika
Rendezte: Kecskés G. László
Pécs Város nemzetközi fesztivált hozott létre a spanyol származású, világhírű művész, Plácido Domingo több évtizedes, kimagasló, határokon átívelő művészi munkája és humanitárius tevékenysége tiszteletére. Az új eseményt PÉCS – PLÁCIDO DOMINGO CLASSICS névvel hirdették meg…
A CLASSICA csatornán láthatjuk délután és este is:
VERDI: DON CARLOS
From the Teatro Comunale Luciano Pavarotti di Modena
15.09.2017 | 13:30; 21:30
/Modena version./
Duration: 03:23:52
Conductor: Fabrizio Ventura
Stage Director: Joseph Franconi Lee
Stage Design: Alessandro Ciammarughi
Costumes: Alessandro Ciammarughi
Soloist:
Giacomo Prestia (Filippo II)
Mario Malagnini (Don Carlo)
Simone Piazzola (Rodrigo)
Cellia Costea (Elisabetta di Valois)
Alla Pozniak (La Principessa Eboli)
Luciano Montanaro (Il Grande Inquisitore)
Paolo Buttol (Un Frate)
Irène Candelier (Tebaldo/Una voce dal cielo)
Giulio Pelligra (Il Conte di Lerma)
Marco Gaspari (Un Araldo reale)
Verdi halálának 100. évfordulója alkalmából 2001-ben a szervezők szép kezdeményezése révén – a Nemzeti Énekkar közreműködésével, Pál Tamás zenei irányítása mellett - a Zeneakadémia Nagytermében sikerült egy Verdi-ciklust bemutatni:
A két Foscari, a Luisa Miller és A pünkösdi királyság (Un giorno di regno)
koncertszerű előadásai hatalmas sikert arattak.
Ma este a A pünkösdi királyság koncertszerű előadásának hangfelvételét sugározza a Bartók Rádió 19.35 és 21.30 óra között!
A Nemzeti Énekkart (karigazgató: Antal Mátyás) és a MÁV Szimfonikus Zenekart Pál Tamás vezényli.
A pünkösdi királyság (Un giorno di regno, ossia il finto Stanislao) szövegkönyvét Felice Romani
írta Alexandre Vincent Pineu-Duval Le faux Stanislas című darabja alapján.
Első bemutatója 1840. szeptember 5-én volt a milánói La Scala operaházban.
Szereposztás:
Belfiore lovag, magát Stanislao, lengyel királynak kiadó francia katona – Alfredo Garcia (bariton)
Kelbar báró, a bitorló – Ionel Pantea (bariton)
Del Poggio márkinő, fiatal özvegy, a báró unokahúga, Belfiore szerelme – Szonda Éva (alt)
Giulietta di Kelbar, a báró leánya – Gémesi Katalin (mezzoszoprán)
Edoardo di Sanval, fiatal hivatalnok, La Rocca unokaöccse – Timothy Bench (tenor)
La Rocca, Bretagne kincstárnoka – Fellegi Balázs (bariton)
Ivrea gróf, Brest parancsnoka és Delmonte, Stanislao fegyvernöke – Mocskonyi Bruno (tenor)
Elhangzott: Zeneakadémia Nagyterme, 2001. november 22.
(Ism. 2017. június 17., 12.36)
Helyszín: Bretagne, Franciaország
Idő: 18. század eleje
Az opera a száműzött Stanislaus Leszczynski lengyel királyról szól, aki miután elveszítette trónját Franciaországba menekült. Utódja, Frigyes Ágost szász herceg halála után, visszatér ugyan a lengyel trónra, de három év múlva ismét vereséget szenved a szász csapatoktól és így kénytelen végérvényesen Franciaországban megtelepednie.
Míg a kocsisnak álcázott Stanislaus titokban Lengyelország felé tart, helyét egy francia lovag, Belfiore veszi át...
________________________________________
Megjelent az OperaTrezor-sorozat legújabb darabja, Verdi: A végzet hatalma című operájának archív felvétele.
A 3 CD-t tartalmazó kiadványon olyan legendás énekesek hallhatók, mint Tokody Ilona, Begányi Ferenc, Kovács Pál, Kelen Péter és Polgár László.
Az előadás rendezője Mikó András, dirigense a világhírű olasz karmester, Lamberto Gardelli volt, aki több mint három évtizeden át vezényelt rendszeresen a Magyar Állami Operaházban.
A felvétel az Erkel Színházban készült 1990. május 18-án.
A Classica csatornán folytatódik a Verdi –operák sugárzása, ma megint három alkotást láthatunk a televízióban:
12 és 20 órakor: "Rigoletto" (Massimo Zanetti - Francesco Demuro, Nino Machaidze, Marco Spotti, Stefanie Irányi - Teatro Regio di Parma, 2008)
14.15 és 22.15 órakor "Macbeth" (Bruno Bartoletti - Leo Nucci , Enrico Giuseppe Iori, Sylvie Valayre, Tiziana Tramonti, Roberto Iuliano, Nicola Pascoli - Teatro Regio di Parma, 2006)
16.55 órakor "Simon Boccanegra" (Daniele Callegari, Leo Nucci, Roberto Scandiuzzi, Tamar Iveri, Francesco Meli, Simone Piazzola - Teatro Regio di Parma, 2010)
A Classica csatorna ma Verdi –operákat sugároz, egymás után hármat:
12 és 20 órakor: "I due Foscari" (Donato Renzetti – Leo Nucci, Roberto De Biasio, Tatiana Serjan, Roberto Tagliavini, Gregory Bonfatti – Teatro Regio di Parma, 2009)
14.00 és 22 órakor: "I vespri siciliani" (Massimo Zanetti – Leo Nucci, Daniela Dessi, Fabio Armiliato, Giacomo Prestia - Teatro Regio di Parma, 2010)
16.50 órakor "Luisa Miller" (Donato Renzetti - Fiorenza Cedolins, Marcelo Álvarez, Giorgio Surian, Leo Nucci, Francesca Franci, Rafal Siwek - Teatro Regio di Parma, 2007)
Szövegét - Francois Auguste Ferdinand Mariette novellája nyomán - Camille du Locle és Antonio Ghislanzoni írta
Vezényel: Arturo Toscanini
Km. a Robert Shaw Kórus (karig.: Robert Shaw) és az NBC Szimfonikus Zenekara
Szereposztás:
Aida - Herva Nelli (szoprán)
Amneris - Eva Gustavson (mezzoszoprán)
Radames - Richard Tucker (tenor)
Amonasro - Giuseppe Valdengo (bariton)
Ramphis - Norman Scott (basszus)
A király - Dennis Harbour (basszus)
A hírnök - Virginio Assandri (tenor)
Főpapnő - Teresa Stich Randall (szoprán)
Hamarosan, 20 órakor kezdődik a Classica csatorna operaközvetítése:
VERDI: AIDA
From the Teatro Regio di Torino
Duration: 02:28:00
Conductor: Gianandrea Noseda
Stage Director: William Friedkin
Stage Design: Carlo Diappi
Costumes: Carlo Diappi
Choreograph: Marc Ribaud
Soloist:
Kristin Lewis (Aida)
Anita Rachvelishvili (Amneris)
Marco Berti (Radamès)
Mark S. Doss (Amonasro)
Giacomo Prestia (Ramfis)
In-Sung Sim (Il re)
Dario Prola (Un messaggero)
Kate Fruchterman (Una sacerdotessa)
A nápolyi Teatro di San Carlo koncertszerű előadása a Művészetek Palotájában, a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében,
2015. április 26. – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Opera három felvonásban
Szövegét - Friedrich Schiller Ármány és szerelem c. színműve nyomán - Salvadore Cammarano írta.
Közreműködik a Teatro di San Carlo ének- és zenekara
Vezényel: Daniele Rustioni
Szereplők:
Walter gróf – Dario Dusso
Rodolfo - Luciano Ganci
Federica - Nino Surguladze
Wurm - Marco Spotti
Miller - Vitaliy Bilyy
Luisa - Elena Mosuc
Laura - Michela Antenucci
Ricciarelli a Jerusalem-et még fénykorában énekelte, ha jól emlékszem, és akkor nagy sikere is volt vele. A Luisa Miller egyik legjobb szerepe volt, de mikor utoljára énekelte a Scalában, már nagyon nem ment neki. Mi lett az eredménye? Férje, Pippo Baudo előadás után pofon csapta a karzatosok egyik tagját, mert búzni meg fütyülni mert. Ahelyett, hogy a feleségét intette volna rendre inkább. -:)
Poplavskaya nem tudta elénekelni, oktávozta a Sempre libera második versszakát, de ez a MET közönségét nem zavarta abban, hogy megtapsolja, sőt, volt aki még egy-egy kósza bravót is bekiáltott neki. (Megvan a felvétel belőle.) Ott így szokás. De a MET vezetősége nem volt süket, és többet nem léptette fel. Azóta nem is énekel tudtommal sehol. (Ő is énekelt mindent össze-vissza és rengeteget. Az eredménye meg is lett.)
Drága Búbánat, te nem tudod, milyen volt az a Traviata. Egyszerűen nem bírta elénekleni, kihagyott sorokat és egy kisterccel alacsonyabb hangokat énekelt. Ez nem ízlésbeli kérdés volt. Szegény Kovács Jancsi karnagy úr ebbe betegedett bele ott kint, azok után lett rosszul, nem is csodálkoztunk rajta.
Ezek a nagy belcanto szerepek azért sok énekesnőn kifognak. Giseldába tudtommal Ricciarellinek is beletört a bicskája, bár az nem Giselda volt, hanem Helene, a francia nyelvű verzióból. Meg van az a felvétel a youtube-on, amin a Luisa Millert nem tudja elénekelni szegényke. Belegondoltam, milyen lehet ez? Milyen lehet állni a Scala vagy a Met színpadán -ahol Poplavskaya nem tudta elénekelni a Traviata áriát, akárcsak Tokióban Theodossiou - és teljesen felsülni. Borzalmas. Elbujdosnék.
2013-ban már hallgathatatlan volt, de előtte volt egy jó évtizede, azután, hogy Pesten járt 2002-ben, rögtön szülés után, meggyengült hanggal. Később összeszedte magát, énekelte a nagy belcanto szerepeket, korai Verdiket, de Forza Leonórát is.
Aki nem szereti, nem kedveli őt, aki szubjektíve sem tud szerepeivel, színpadi játékával azonosulni, és eleve nem "bírja" elviselni szopránját meg énektechnikáját, annak teljesen mindegy mit énekel, mikor és hol, kivel, élőben vagy felvételről.
Szubjektív az is, kinek mi jön át egy-egy szerepének megformálásából. Úgyhogy én bármi pozitívat is mondanék Theodossiou Lombardok-Giselda-alakításáról, biztos lennének olyanok, akik ezt kétségbe vonnák és épp az ellenkezőjét bizonygatnák. Nekem megvan DVD-n Verdi operájának ez a felvétele is: Ghena Dimitrova-Carreras (Milanói Scala) ugyancsak szeretem mindkét szoprán előadását. Mindegyikükben megtalálom azt, amiért lelkesedni tudok Verdi-interpretációjukért.
Km. a Teatro La Fenice Ének- és Zenekara
Karig.: Claudio Marino Moretti
Szereposztás:
Stiffelio, üldözött protestáns prédikátor - Stefano Secco (tenor)
Lina, a felesége - Julianna Di Giacomo (szoprán)
Stankar, az apósa - Dimitri Platanias (bariton)
Raffaele von Leuthold, nemes - Francesco Marsiglia (tenor)
Egy idős prédikátor - Simon Lim (basszus)
Dorotea, Lina unokatestvére - Sofia Koberidze (mezzoszoprán)
Federico - Cristiano Olivieri (tenor)
Ma délután ismét láthatjuk a Classica csatornán Verdi remekét, a Luisa Millert:
Parma, 2007.
Karmester: Donato Renzetti
Fiorenza Cedolins (Luisa)
Marcelo Álvarez (Rodolfo)
Giorgio Surian (Il Conte di Walter)
Leo Nucci (Miller)
Francesca Franci (Federica)
Rafal Siwek (Wurm)
Angelo Villari (Un contadino)
Katarina Nikolic (Laura, contadina)
Az operaelőadás felvételét 14.00 és 16.30 óra között sugározza a televíziós csatorna.
Érdekes egy szereposztás: ha belegondolunk, a Sevillai borbélyban, Rossini pezsgő vígoperájában egy előadásban volt hallható Toscanini Otellója mint Doktor Bartolo és Toscanini Falstaffjának Fordja, Frank Guarrera, mint Figaro, valamint az olasz nevű, de Wagner.szerepeket is énekelő amerikai Giorgio Tozzi, mint Don Basilio. (Vinay ráadásul maga is énekelt Falstaffot is!)
Ma már annyi mindenről van felvétel, ki tudja, talán erről is készült egy kalózlemez...
Akkor ezek szerint mégiscsak az én infóm volt a helyes. Már csak az a kérdés, maradt-e róla hangfelvétel. Legalább a híres hadaróáriát meghallgatnám egy baritonból lett, majd a basszus-fachba is kiránduló Wagner tenorral... :)