vissza a cimoldalra
2021-06-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11685)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4732)
Operett, mint színpadi műfaj (4819)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62655)
Kimernya? (4075)
Momus-játék (6065)
A MET felvételei (1513)
Pantheon (2916)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5164)
Erkel Színház (10858)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2233)
Milyen zenét hallgatsz most? (25077)
Franz Schmidt (3849)
Régizene (7425)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2875)
Opernglas, avagy operai távcső... (20958)
Társművészetek (2404)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Eiffel Műhelyház (IVA, 2019-04-14 12:36:48)

 
448   Kati • előzmény447 2020-10-22 10:15:39

Kedves joska, ne vegye komolyan O/A és Edgardo hozzászólásait! Mindannyiunknak érdemes átsiklani felettük, kedves családtagok vagy rokonok állhatnak mögöttük. A művészek megítélése természetesen lehet szubjektív. De az, hogy valaki hamisan énekel-e egy hangot, egy frázist, egy áriát vagy sem, az bizony objektív, abszolút objektív. Aki hallja, annak a füle jó, aki nem, az süket, vagy elfogult, és nem szereti olvasni a tárgyilagos véleményeket.

447   joska141 • előzmény446 2020-10-22 07:57:07

Tisztelt „O/A”

Köszönöm, hogy Ruszó Alexandra énekművészete kapcsán volt olyan kedves és hivatkozott rám.

Visszakerestem nevezett művészről írt soraimat, melyek a következők voltak (2020.október 4, 357.számú hozzászólás)

A Youtube oldalán már fent van Ruszó Alexandra Santuzza produkciója. Néha sértette a fülemet a hang, de ez ízlés kérdése.

Csak azt nem értem: ha van egy terem, amit kifejezetten a zene számára alakítottak ki, egyetlen szál zongora kíséri a fellépőt, akkor miért kell az arcára ragasztani ízléstelen leukoplaszttal még külön mikrofont is??? Nem elég egy énekes hangja, hogy ilyen körülmények között betöltsön egy adott helységet?

Hozzászólásom, ismételt átolvasás után is, a következőket tartalmazta:

  1. Ténymegállapítás, minden minősítés nélkül a Youtube-ról.
  2. Saját ízlésem ismertetése, mely a művésznőt semmilyen módon nem minősíti.
  3. Ténymegállapítás, mely legfeljebb a maszkmestert minősíti, az ízléstelen leukoplaszt miatt.
  4. Kérdés, mely a rendezőkhöz szól, a mikroport használati lehetőségről.
  5. Kérdés, általánosságban a terem tervezőihez, a hangvetés módszereiről.

Igen-igen nagy tisztelettel kérdem: van ezekben a részekben valami olyan, mely az Ön által említett művésznőt bármilyen értelemben is negatívan minősítette volna?

Tekintettel a leírtakra, kérem Önt, hogy a rám vonatkozó gyalázkodó jelzőit visszavonni szíveskedjen. Gondolom, a többi, Ön által megszólított a maga módján szintén reagálni fog. Arra természetesen nem kérem, nem kérhetem, hogy egy-egy hozzászólást annak tartalma szerint értékeljen, vitatkozzon vele.

446   O/A 2020-10-21 23:41:18

Kérem, Engedjenek meg pár gondolatot! 

 

Dávid28,Károly,Kata, jóska141 és a többi hozzá nem értő rosszmájú okoskodóhoz szólna írásom! 

 

Elszomorít és egyben felháborít , hogy milyen stílusban mernek írni egy fiatal TEHETSÉGES énekesről! Igen, Ruszó Alexandrára gondolok. Tetszés/nem tetszés szubjektív dolog ,főleg a művészetben (amihez Önöknek nincsen közük a kommenteket látva) ! Viszont az, hogy erre a bizonyos Maszkabálon előadott Santuzza áriára CSAK negatívumot írnak, az a szubjektívitást kizárja és pontosan azt mutatja ,hogy halvány lila gőzük nincs ehhez a szakmához!! 

Íme néhány kedves komment az írásaikból: 

" Disztonál, fülsértő,vibrál a hangja(??), ne énekeljen Santuzzat, se Carment,nem mezzo, lírikus szoprán(kedvencem) , tanuljon meg intonálni".

 Aki erre az éneklésre ezt írja annak nincs rálátása, se füle és az irigység elhatalmasodását bizonyítja be a hozzáértő emberek felé.  Valószínűleg soha nem álltak ki közönség elé, de ha igen, várjuk a felvételt róla ,mert akkor megmutathatják hogy is kell énekelni/muzsikálni...:) Csak bátran, nem kell félni. Egyébként 2017-ben a Manhattan international Musik Competititon (New York-Carnegie hall) opera ének kategóriájának győzteséről beszélünk. Nyugodjanak meg, sokat fogunk még róla hallani itt-ott!! 

De kik is az okoskodó kommentelők?

Véleményem szerint a kritikus pálya széléről bekiabáló ,hozzá nem értő ,esetleg saját maguk bukását feldolgozni nem tudó szánalomra méltó emberek, akik nem bírják elviselni egy FIATAL művész sikerét, kibontakozását.

Attól hogy vettek egy jegyet vagy bérletet az Erkelbe , az nem jogosít fel senkit ilyen zagyvaságok leírására. 

 

 Egy MARTON ÉVA , egy KOVÁCS JÁNOS egy GULYÁS DÉNES stb stb.... na az ő véleményük számít! Ők tettek le az asztalra ezt azt!!!! Ezek a neves művészek mind elismerik Alexandra tudását,szorgalmát, TEHETSÉGÊT és a zenéhez való alázatát! Ezzel is tisztában lehetnének ,ha nem lennének teljesen kívülállók. 

Csak mondom, hogy amikor ilyen hülyeségeket le mernek írni, akkor az imént említett világszinten elismert -ünnepelt énekesek,karmesterek álláspontját bírálják felül. Ezek szerint náluk is jobban értenek az énekléshez és a hangfajokhoz? Ezt mégis hogy képzelik? Ez pontosan az ülj le egyes effektus.  Szégyelljék el magukat mélységesen!

445   Edgardo • előzmény391 2020-10-19 19:08:54

Kedves Károly és david 28!

Sajnos nem tudom, hogy hol végezték a művészképzőt, hogy váltak "kritikussá"..., mert amit , és ahogy... az számomra kritikán alul helyezkedik el.

Melyik egyetemen tanulták meg a hangképzés csínját-bínját? (azt sejtem, hogy sehol...)
Ahogy olvasom  hozzászólásaikat szomorodok el, hogy milyen csacskaságok, szakmaiatlan megállapítások születnek Önök által újra meg újra.
Szoktam mondani, hogy ma már mindenki végzettség nélkül azt ír amit akar...
Amikor azt olvasom, hogy Ruszó Alexandra szoprán, akkor Önök olyan művészek munkáját is felülbírálják, mint Marton Éva, Hamari Júlia, Gulyás Dénes, Medveczki Ádám, Kovács János...
Ez aztán a pofátlanság teteje....
david28 írása:
"Pontosan tudom - ezt kivételesen :P -, hogy mennyire nehéz egy hangfajt megállapítani - egyeseknél. Van, akinél viszont kitűnően meg lehet, azt  pedig sok esetben sokkal nagyobb biztonsággal, hogy mi az, ami nem."

Nem tudom, hogy david 28 hány éves, de okoskodásai és kinyilatkoztatásai alapján egy botladozó, heves, sokszor előbb kijelent, aztán gondolkozik (ha egyáltalán visszatekint), önelégült ifjonc képe, személyisége jelenik meg előttem...
Kroó György egyszer azt nyilatkozta, hogy nem elég csak hallgatni a zenét, ahhoz hogy kritizáljunk. Kívánom önöknek, hogy jussanak el olyan szintre, mint Kroó Tanár Úr! Olvassák írásait, sajátítsák el a szakmát olyan szinten, ahogy ő tette, mert akkor nem rombolni fognak, hanem építeni....!

444   macskás 2020-10-19 00:07:47

444

443   Edmond Dantes • előzmény442 2020-10-18 14:28:10

Nemhogy mezei olvasó, de pénzügyi-közigazgatási szakember legyen a talpán, aki ezt a szám- és adathalmazt követni tudja. Ugyan ki olvassa ezt el és főleg: ki érti meg? Nem is ez lehetett a szerző célja a cikkel. Hogy mi, arról ki-ki találgathat. A néző- és bevételi számokkal való bűvészkedés gyönyörűségét már megtapasztaltuk a New York-i "turné" adatainál. Mindenesetre nagy szívességet tett az "ellenzéki" napilap azzal, hogy magas (magas??) labdát adott ezzel a dologgal, ha már másról úgysincs mit írni Tante Tatjánának. Az operai szakszervezetek "követelését" pedig kb. annyira érdemes komolyan venni mint mondjuk a Pedagógusok Szakszervezetének háromszázadik sztrájkfenyegetését ... vagy  a Los Angeles-i Bánk bánt, Domingóval a címszerepben és a karmesteri pultnál, természetesen egyidejűleg.

442   Búbánat 2020-10-17 23:28:46

„Nem oszt, nem szoroz, avagy a sajtó és a szakszervezet egymás lábára lép, meg a fake-re”

2020.10.17. 09:03 Origo.hu

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 153. LEVÉL

„Édes Néném,

amit ma küldött, az a kedves levélrészlet, amelynek valódi feladóját legfeljebb sejtjük, nem tudjuk, meg amit utána postázott, ugyanennek a témának a helyreigazítása – ha összevetem tartalmát a sajtóban megjelentekkel – jól mutatja, hol és mi a baj. Mert persze, baj mindenütt van és probléma is, naná, de minősített esetnek tartom, ha ott a baj, ahonnan felkent személyek mindig a mások bajait kürtölnék világgá. Szóval már megint a sajtónál tartunk, amely se számolni, se olvasni nem tud – és így félrevezeti a szakszervezeteket. (De ebben sincs köszönet.)”

441   Momo • előzmény424 2020-10-14 20:18:20

(csak az tájékoztatás végett) idézek a főigazgató szakszervezetekhez írott leveléből:

"... az 1.9 mrd Ft [...] az Eiffel Műhelyház eszközbeszerzésének forrása. Ebből lesz az asztalosok, lakatosok gépparkja, a lemezstúdió technikája, az épület látogatóközpontjának informatikai kiépítése, szemléltető eszközeinek beszerzése stb."

440   joska141 2020-10-11 18:49:41

Vissza az egész! Vissza az egész! A legutóbbi 415, 420, 427 számú hozzászólásomban meglehetősen hevesen bíráltam azt a gyakorlatot, hogy az Eiffel Műhelyház további közpénzt kap 1.931 e Ft összegben. Sajnos egy internetes cikkre hivatkoztam, mely cikket azóta helyesbítettek is.

A tény, hogy nem kap további pénzt, hanem ennyit más területre csoportosítanak át. Az eredeti Népszava cikk helyesbítése így történt:

"Cikkünk korábbi verziójában azt írtuk, azonnali kiadásként 1 931 710 000 forintot kap a Magyar Állami Operaház az Eiffel Műhelyház és Próbacentrum működéséhez. A tévedésért elnézést kérünk."

Sajnos magam is észrevehettem volna a tényt, ha figyelmesebben olvasom el "Búbánat" fórumtársunk 417 számú hozzászólásában, teljes terjedelemben belinkelt MK határozatot. Ez tartalmazza:

Operaház terhére 1 931 710 000 forint egyszeri átcsoportosítását rendeli el, a  Kvtv. 1.  melléklet XX. Emberi Erőforrások Minisztériuma fejezet, 12. Művészeti intézmények cím javára,

Restellem a dolgot, a felsorolt hozzászólásokat ilyen értelemben legyenek szívesek olvasni. A tervezési hiányosságokra vonatkozó véleményemet természetesen maradéktalanul fenntartom.

439   takatsa • előzmény437 2020-10-11 15:31:15

Igen, az ő esetében a "ragyogás" az egyedüli helyes és találó kifejezés. :)

438   Edmond Dantes • előzmény433 2020-10-11 15:03:34

A nezo "dolga" valoban az, hogy az eloadast nezze, bar sokan azert szeretnek azon is spekulalni, hogy vajon mi zajlik a háttérben ... ezt nevezik kivancsisagnak ;-) Ellenben az illetekesek sulyos felelossege, hogy egy zenekarban es/de talan meg inkabb egy korusban, ahol -koncerten plane- tobbnyire egy tombben allnak a korusmuveszek es szo sem lehet tavolsagtartasrol, szoval hogy ilyen egyuttesek fellepesekor teljesen biztos legyen, hogy nincsen fertozott szemely a fellepok kozott. Ezt pedig csak es kizarolag tesztelessel lehet garantalni vagy meg azzal sem 100% biztonsaggal. Tudtommal egyik vezeto zenekarunknal es korusunknal a tesztet teljes korben es szerencsere szinte (de csak szinte) mindenkinel negativ eredmennyel elvegeztek. Hirek szerint MAO-nal is, remelem szinten negativ eredmennyel.

437   Diva Plavalaguna • előzmény431 2020-10-11 14:49:10

Ritkán megyek haza előadásról azzal az összegzéssel, hogy ma mindenki nagyon jó volt. Tegnap ez esett meg...és még a jókból is ki tudott ragyogni Zemlényi Eszter.

436   Edmond Dantes • előzmény431 2020-10-11 13:49:39

Koszonom+privat. Orulok, hogy tetszett az eloadas es megerte a faradsagot :-)

435   Corvette • előzmény428 2020-10-11 13:43:12

Bocs, de nem hagyhattam ki ezt a szendvicses kérdést. Egyre többen  vannak, akik nem a komolyzene miatt írnak a fórumba. Rájuk akartam felhívni a figyelmet. A szendvicszabálókra. Úgy tesznek, mintha érdekelné őket a zene, de csak a büféig jutnak. Nekik aztán mesélheted, hogy milyen katartikus hatással volt rád egy előadás. 

434   macskás 2020-10-11 11:27:11

434

433   Klára • előzmény429 2020-10-11 10:52:52

A Bécsi Staatsoper-ben napjainkban ment a Don Carlos eredeti 5 felvonásos változata, francia nyelven. A próbák alatt hetente teszteltek minden résztvevőt, és pl Abdrazakov helyett Michele Pertusi énekelte Fülöp királyt. Hogy a zenekarban és/vagy az énekkarban  volt-e csere, azt nyilván nem kellett kihirdetni. Engem ez speciel nem zavart, én az előadásra koncentráltam, nem azon spekuláltam, hogy vajon mi zajlik a háttérben! 

432   macskás 2020-10-11 09:56:23

432

431   takatsa • előzmény429 2020-10-11 09:29:44

A főszereplők a helyükön voltak, és nem is akárhogyan. Én eléggé az előadás hatása alatt álltam, így biztosan sok részlet elkerülte a figyelmemet. Az biztos, hogy pl. Zemlényi Eszter nemcsak a saját szerepét énekelte, hiszen voltak olyan részek, ahol kottából énekelt, és ez néhány kisebb férfi szereplővel is előfordult.

És - a feliratból ítélve - 1-2 rövid dialógus kimaradt, ilyenkor a csembalista nemcsak a kiséretet játszotta, hanem a dallamot is. De az összhatás lenyűgöző volt. Újra csak azt tudom írni, nem a fórumot kell olvasni, hanem az előadásra elmenni, ott lenni. :)

430   Edmond Dantes • előzmény427 2020-10-11 09:20:08

Tessek megnevezni egy (1), egyetlenegy projektet a zelmulttizevben, aminel akar csak megkozelitoleg tartani tudtak ... vagy akartak a tervezett koltsegeket. Remelem, hogy senki nem probalja fenti kerdesemet a 2002-2010 kozotti "elmultnyooocev"ezessel elterelni, ahogy azt megszoktuk mar a politikusoktol... a zelmulttizevben.

429   Edmond Dantes • előzmény422 2020-10-11 09:10:50

Ennyi? Ez erdekes ld. Hozzaszolasok ...-topik 7384 es 419 itt. Ugy hallottam meg eloadas elott, hogy teszteles volt a tarsulatban es a teszt sajnalatos eredmenyekent csokkentett letszammal es kihagyott szamokkal megy/ment le az eloadas. Legalabb egy, de lehet, hogy tobb szolista fennakadt a teszten es ezert szolamuk szamai kiestek. Szemelyisegi jogok miatt -es mert semmi nem biztos- nem akarok nevet emliteni. Ha megnezed a szereposztast es visszaemlekezel az eloadasra: biztos, hogy mindenki, aki a szinlapon volt, enekelt is? Es minden szam lement teljes kozremukodo letszammal?

428   takatsa • előzmény426 2020-10-11 08:38:52

Kedves Corvette!

Nem szívesen magyarázkodok, de most kénytelen vagyok. 

Hát igen, az ember márcsak ilyen: emberből van. A prioritások a szaladó évek-évtizedek során változnak,és az illemhely egyre előkelőbb helyre kerül. 

Amúgy mondandóm lényege nem ez volt, hanem azt a folyamatot próbáltam bemutatni, amely végbement bennem az elmúlt este. Nem te vagy az oka, ha ezt a próbálkozásomat félreértetted, hanem szerény képességeim. Szóval adott egy ember, aki előítéletekkel terhelve elmegy egy előadásra. Ez az előítélet talán részben megalapozott, tekintettel ujtolsó tapasztalatára, a botrányos Saloméra, és mindarra az információra, amely többségében negatív színben tüntette fel az Eiffel házat. De... De azért mégis valami pislákoló reménnyel, reménységgel, amely az embert mindig arra sarkalja, hogy elmenjen, hogy el kell menni, mert talán, talán most történnni fog valami, valami, amin ott kell lenni, valami, ami szebbé teszi az életet. Én - mint talán sokan mások is - kételkedő voltam, kerestem, és meg is találtam a bosszankodnivalót, sőt dühös is voltam, amikor a szünet után egy papírdoboz-ülőkét nyomtak a kezembe, és betereltek az üres terembe. És mindezek ellenére, vagy talán mindezek hatására, ott, és akkor, megtörtént a csoda...

Konkrét kérdésedre sajnos nem tudok válaszolni, a büfé engem mindig hidegen hagyott, sohasem fogyasztottam. De azért ez így nem teljesen igaz, mert emlékeimben kutatva, még évtizedekkel ezelőtt, az átkosban, az Erkelben, minden előadás szünetében perecet vettünk a gyerekeinknek, perecet, amit a lépcsőn árult a perecesnéni. Istenem, hogy várták a szünetet. És örömük volt a mi örömünk. 

427   joska141 • előzmény424 2020-10-11 07:27:49

Tisztelt „Momo”! A hivatkozott MK „Eiffel Műhelyház és Próbacentrum” elnevezést használja.

Önnek teljesen igaza van, ez nem csak a közönségforgalmi területeket jelenti. Mentségemre legyen, én és velem együtt sok más odalátogató döntően a közönségforgalmi területekkel találkozik. Ezért vettem az eszközhasonlatot is innen. Természetesen írhattam volna, hogy időközben „rájöttek”, hogy a szabászatra kell még 2 db varrógép és hasonlók.

Nem a különböző létesítmények száma teszi indokolttá az ilyen „átcsoportosításokat”, hanem a megfelelő, előzetes tervek hiánya. Ha ezek lettek volna, akkor nem lennének külön MK határozatok.

Az egész felújítás kísértetiesen hasonlít a városligeti Biodom esetére, ahol a napokban derült ki, hogy erre sem volt előzetesen terv, arra sem.

Belevágtak, félkész állapotra hozták, aztán majd csak lesz egy „Róbert bácsi”, akik végső soron mi vagyunk, az adófizetők, akik majd kipótolják a hiányt. Eszemben sincs arra gondolni, hogy bárki is lopott volna bármit. Csak, amikor elkezdték – Eiffel Műhelyház és Biodom – az arra illetékeseknek halvány fogalmuk se volt, hogy mit akarnak és mennyiért. Csak építsünk valami nagyot és látványosat.

Felháborító mind a két eset!!!

426   Corvette • előzmény425 2020-10-11 00:20:33

Kinek mi a prioritás. Van akinek a wc mérete, a légszárító és a flakonos szappan, nekem a szendvics. :)

425   tiramisu • előzmény423 2020-10-11 00:07:21

Szívesen küldök Önnek házhoz garantáltan friss és garantáltan  Pick-szalámis szendvicset, muzeális korú ( és értékű)  óvódáskori uzsonnás táskámban!

Üdvözlettel!  :)

424   Momo • előzmény421 2020-10-11 00:06:41

Az Eiffel Műhelyháznak minden tekintetben csak egy kisebb része a közönségforgalmi tér: a Mozdonycsarnok és a Bánffy-terem.
Van (lesz) itt ezen kívül hangstúdiótól a szabászműhelyen keresztül a díszletraktárig számtalan más funkció, melyeknek egy jó része még nem készült el. Ezeket finanszírozza részletekben a költségvetés. 

(Aki meg minden mögött automatikusan tolvajlást sejt, azt emlékeztetném az ősi mondásra: „A tolvaj Buddhából is csak a zsebét látja…” :-)

423   Corvette • előzmény422 2020-10-10 23:43:59

Köszönöm a nagyszerű beszámolót. Nekem csak annyi kérdésem lenne, hogy volt-e büfé, és ha igen, lehetett-e Pick téliszalámis szendvicset kapni? 

422   takatsa • előzmény421 2020-10-10 23:15:30

Most jöttem a Poppeáról.

Mielőtt  elolvasnátok, rohanjatok jegyet venni a  12-i előadásra, még van 16 jegy, most néztem.

 

Szóval. Először is, most voltam először az Eiffelben. Első jó pont, bőven van parkoló. Most jön néhány rossz pont. A WC (legalábbis  a férfi) elég kicsi, és a mostanában megszokottaknál sokkal szegényesebb. A mosdóknál 1 db flakonos szappan, a légszárítók nem működnek, a papírtörölköző pedig nem itatja fel a nedvességet. A Bánffy terembe csak 5 perccel hét előtt lehet belépni, addig mindenki az előtérben ácsorog. Az ülésrend az előírás szerint foghíjas, az utolsó sorban a székek felettéb kényelmetlenek, mivel a háttámlájuk abszolút merőleges. Az első felvonás elég langyoska, engem a dzessz betétek kissé zavarnak, jobb lenne csak az eredeti zenét hallani. Fried Péter, mint Seneca nagyon tetszik, jó játék, és az alsó D is szépen tartva megvan. Aki még nagyon-nagyon tetszik, az Zemlényi Eszter, de tulajdonképpen az összes énekes megfelelő, örülök, hogy Szappanos Tibor végre jelentős szerepet kapott, és jó is a szerepében, Cser Krisztián is kiváló, zenekar, karmester is rendben van, ennél nagyobb elvárása az embernek manapság nincsen és nem is lehet. Lemegy az első óra, az első felvonás és jön a szünet, ami túl hosszú. Végül csaknem 40 perc után csöngetnek. Felbattyogunk az emeletre, be akarunk menni, de az ajtók zárva, és az ajtónálló fiú lefelé irányít minket, hogy mindenkinek a földszinti ajtón kell bemenni. Az előtérbe kezünkbe nyomnak egy dobozból készült ülőkét, erre kell majd ülnünk. Döbbenet. A földszinten összezsúfolódunk, bár a széksorokat a szünetben eltávolították, a színpad és a zenekar között így is szűkös a terület, ott ülünk egymás hegyén-hátán összezsúfolódva. Mit szólna ehhez a járványügyi felügyelet? Én eléggé dühös vagyok, bár - köztünk szólva - eléggé liberálisan kezelem a járványt, azért az egy dolog, hogy saját szabadságomban sokminent megengedek magamnak, vállalva a veszélyt is, de egy egészen más dolog az, ha a színház kényszerít rá ilyesmire. De most egy sor szünet.

Mert egy új bekezdést igényel, ami ezután következik.

Elkezdődik a második felvonás, és az maga a csoda. Az énekesek köztünk járnak-kelnek, úgy énekelnek. Hátulról a zenekar, elölről és két oldalról az énekesek, körülvesz minket ez a csodálatos zene. Úristen! És mindenki hogyan énekel, mennyire csodálatos az egész, földöntúli élmény. 300 év után visszatértünk a forráshoz. Ez az OPERA, ennek vagyunk, és ezért vagyunk rabjai mind. Hallgatom ezt a földöntúli zenét, mellettem áll és úgy énekel Ottone és Drusilla, és a maszkon át is érzem, ahogyan csorognak könnyeim.

Itt most fel kellene sorolnom az összes előadót, de nem teszem, csak annyit tennék még hozzá, hogy mindegyiküknek köszönöm ezt a csodálatos élményt, amire életem végéig emlékezni fogok.

421   Búbánat • előzmény420 2020-10-10 22:11:01

Kedves Joska141! Ezek valóban észérvek. Kíváncsian várom a főigazgató úr  ezirányú episztoláját, kedves nénémnek címezve.

420   joska141 • előzmény417 2020-10-10 18:19:33

Tisztelt Búbánat! Köszönöm, hogy volt olyan kedves és idézte az egész Magyar Közlöny határozatot, az összegek átcsoportosításáról. Természetesen az Ön által kiemelt rész érthető úgy, hogy itt nincs semmi költségnövekedés, csak egyik jogcímről a másikra teszünk/csoportosítunk át összeget.

Azonban a hivatkozott MK határozat – az átcsoportosítás indokaként – tartalmazza a következőket:

„Eiffel Műhelyház és Próbacentrum működéséhez szükséges eszközbeszerzések finanszírozása érdekében”

Ebből kiderül, nem arról van szó, hogy 1 zongorát, amit az Andrássy útra terveztek venni, azt most a Kőbányai útra vesznek, vagy hirtelen megnőtt a használandó triangulumok egységára.

Nem! A tervezett és sokszorosan átadott Eiffel Műhelyház működéséhez még újabb és újabb eszközök kellenek, nem tudom, például piknikkosarak, plédek a következő évi JK szabadtéri koncerthez, és hasonló meglepetésszerű eszközök.

Szerintem zenés előadásokra szolgáló épületet vagy meglevő épület erre történő átalakítását már terveztek a világban. Jó lett volna legalább 1 azaz Egy olyan embert bevonni a tervezés folyamatába, aki már végzett ilyen munkát és le tudja írni előre az utolsó ajtószögig, hogy mi mindenre van szükség.

Ezt beárazzuk, megszorozzuk 2-vel (Miniszterelnök Úr mondja mostanában), az összeget félrerakjuk és kész.

Ez a felháborító, hogy évek óta csak toldozgatjuk/foltozgatjuk és még ma sem tudjuk, hogy itt van-e a vége. Most kizárólag csak az Eiffel Műhelyházat említem.

A 418.számú hozzászólásban említett Állami Számvevőszék úgysem nézi. El vannak foglalva jelenleg az SZFE évtizede folyó, eddigi ellenőrzések elől elrejtett, tévesen jónak minősített, de alapvetően szabálytalan gazdálkodásának feltárásával.

419   Edmond Dantes 2020-10-10 17:35:17

Bréking: egyes hírek szerint a mai Poppea-premier "technikai okokból" elég sajátságos lesz....

418   Edmond Dantes • előzmény415 2020-10-10 17:21:43

Kedves joska141, kész csoda, hogy még követni tudja. Remélem, egyszer majd az ÁSZ is...

417   Búbánat • előzmény415 2020-10-10 15:34:17

A Magyar Közlönyből - a megnyitott linkről,  külön idemásoltam a kormányhatározati szöveget (kiemeltem az  "egyszeri átcsoportosítás"-t):

A Kormány 1650/2020. (X. 9.) Korm. határozata a XXII. Miniszterelnöki Kormányiroda, valamint a XX. Emberi Erőforrások Minisztériuma költségvetési fejezetek közötti előirányzat-átcsoportosításról A Kormány a  Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyház és Próbacentrum működéséhez szükséges eszközbeszerzések finanszírozása érdekében az  államháztartásról szóló 2011.  évi CXCV.  törvény 33.  § (2)  bekezdésében biztosított jogkörében eljárva a  Magyarország 2020.  évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény (a továbbiakban: Kvtv.) 1. melléklet XXII. Miniszterelnöki Kormányiroda fejezet, 19. Fejezeti kezelésű előirányzatok cím, 1. Célelőirányzatok alcím, 12. Eiffel Műhelyház és Próbacentrum beruházása, valamint a Magyar Állami Operaház Andrássy úti épületének beruházása jogcímcsoport terhére 1 931 710 000 forint egyszeri átcsoportosítását rendeli el, a  Kvtv. 1.  melléklet XX. Emberi Erőforrások Minisztériuma fejezet, 12. Művészeti intézmények cím javára, az 1. melléklet szerint. Felelős: pénzügyminiszter nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter emberi erőforrások minisztere Határidő: azonnal

416   Kati • előzmény415 2020-10-09 23:32:45

Mire, ha nem is játszanak? Ennyit. Ész megáll.

415   joska141 2020-10-09 22:56:24

Újabb, mai hír a koronavírusjárvány második hullámának x-ik napján:

Azonnali kiadásként 1 931 710 000 forintot kap a Magyar Állami Operaház az Eiffel Műhelyház és Próbacentrum működéséhez - derül ki a Magyar Közlönyből.

A rendelet szerint eszközbeszerzések finanszírozására kell a többlettámogatás.

Az biztos, hogy nem az az első tőkeinjekció, amit az intézmény kap az idei évben:

2020 szeptemberében 11 és fél milliárd,

2020 márciusban pedig 4 milliárd 565 millió forintos

támogatást utalt ki a kormány.  

 

414   takatsa • előzmény413 2020-10-07 20:02:51

Kösz a visszajelzést. Ha csak egy embernek is, de örömöt szereztem vele, akkor már megérte. :)

413   Klára • előzmény412 2020-10-07 19:18:25

Én felszedtem szegény leesettet - kicsit elesett lett, de hála Istennek, nem történt baja! :)

412   takatsa • előzmény408 2020-10-06 18:41:16

Hoppá, leesett a kamionról egy Domingó!

Remélem nem ütötte meg magát. :)

411   Edmond Dantes • előzmény410 2020-10-06 14:56:42

Domingo/MET: Parsifal, Lohengrin, Siegmund. Scala: Siegmund, Parsifal.

410   Speranza • előzmény406 2020-10-06 13:20:01

Igen, színpadon valóban "csak" ezeket énekelte, bécsi Lohengrinjéről DVD-m is van, Abbadóval. Viszont lemezen még egyebeket is, van vele Tannhäuser és Bolygó hollandi Sinopolival, Lohengrin Soltival, Parsifal Levine-nal, Mesterdalnokok Jochummal, Trisztán Pappanóval és Ring-részletek, ahol Siegfriedet énekel. Ezek stúdiófelvételek. De pl. Parsifalt a MET-ben is énekelt, Siegmundot a Scalában is (erről van tévéfelvétel is). Szerintem a teljes Siegfriedet is csak azért nem énekelte lemezre, mert nagyon sok. Szóval ha valaki Wagnert akar halgatni Domingóval, megteheti, van választék bőven! :)

409   Edmond Dantes • előzmény384 2020-10-06 08:59:00

Engem meglepett, hogy Domingo Siegmundot is énekelt Bayreuth-ban, de még inkább meglepett, hogy vezényelte is 2018-ban, amikor csak A walkürt játszották a Ringből.. 

408   Heiner Lajos • előzmény401 2020-10-06 08:49:21

Lattam vele Salzburgban (koncertszeru eloadas, Slti dirigalta vola, de halala miatt Gergiev), szamomra meggyozo volt. 

407   Klára • előzmény403 2020-10-06 08:25:51

Csak így tovább!

406   Klára • előzmény401 2020-10-06 08:14:34

Egyszer volt valamelyik német tv adón egy kb 2 órás műsor Domingoról és Domingoval, abban voltak részletek a bayreuth-i Parsifalból is. Azok kifejezetten jók voltak!  Lohengrint is énekelt, a yt-n vannak részletek. Érdemes meghallgatni!

403   macskás • előzmény399 2020-10-05 23:29:35

Képzeld, vettem életemben először kaparós sorsjegyet, és nyertem 500 forintot! Illetve csak 200-at, mert a szelvény, vagy mi, 300 volt. Komolyan elgondolkodtam, hogy új pályát indítok :)

402   macskás • előzmény398 2020-10-05 23:27:16

Emlékszel a feltétel nélküli Marilyn-rajongásomra? Szuper!

401   takatsa • előzmény384 2020-10-05 22:55:36

Amúgy Domingo énekelt Parsifalt, és nem is rosszul.

400   macskás 2020-10-05 22:55:28

400

399   takatsa • előzmény396 2020-10-05 22:54:54

Eseleg a szombati lottóműsor? Ott elkel a számmisztika. :))

398   david28 • előzmény396 2020-10-05 22:49:52

Ha en komolyabb helyre kerulok, feltetlen, pl. Marilyn Horne-nal kapcsolatban varok egy jo palyakepet ;)

397   david28 • előzmény395 2020-10-05 22:30:38

Ajjaj, valaki mérges lett. :) Igyál egy finom teát, nyugtató hatású, különösen este. :)

396   macskás • előzmény389 2020-10-05 21:54:25

Éééééééén is szeretnék komolyabb helyre írni :)  Ki fog megkeresni engem? :)

395   Corvette • előzmény389 2020-10-05 21:23:12

Te keményen megdolgoztál a sikerért. Neked azok a komolyabb hangvételű helyek járnak. Egy nap szeretnék úgy benyitni ide, hogy többé már nem írsz ide. Mint a Good Will Hunting c. filmben. Te tudsz valamit, amit mi nem. Ha ezt a különleges képességed elpazarlod, bennünket sértesz vele. Váltsd be a lottószelvényed!  

394   david28 • előzmény393 2020-10-05 20:02:57

Én is így gondolom, aztán néha mégis meglepődök :D (Marton Éva a tanára... többek között).

393   Károly • előzmény392 2020-10-05 19:51:55

Nincs mit köszönni, csak a süket nem hallja! 

392   david28 • előzmény391 2020-10-05 18:37:46

Köszönöm.

391   Károly 2020-10-05 18:16:57

Ruszó szoprán, méghozzá világos szoprán. És úgy vibrál a hangja, mint a fene! Plusz erősen disztonál. 

390   david28 • előzmény387 2020-10-05 16:53:05

Pontosan tudom - ezt kivételesen :P -, hogy mennyire nehéz egy hangfajt megállapítani - egyeseknél. Van, akinél viszont kitűnően meg lehet, azt  pedig sok esetben sokkal nagyobb biztonsággal, hogy mi az, ami nem. Az illető hölgy magát drámai mezzonak gondolja, annak a hangfajnak azonban meg vannak az attribútumai, amelyek közül a hölgy egyikkel sem rendelkezik (legalábbis egyelőre, de pár éve sem rendelkezett) és/vagy a technikája se éppen segíti ezt a félreklasszifikálást.

389   david28 • előzmény387 2020-10-05 16:39:08

Akkor nem kell azokkal foglalkozni és ennyi, bár hozzáteszem az nem papír, -és szakmafüggő kinek van zenei hallása, illetve kritikai érzéke a művészetekhez, az íráskészség meg manapság végképp nem ettől függ. :) Nem értem, hogy ezt az egyszerű tanácsot, miért nem lehet okosan megfogadni. Továbbgörgetés, letiltás, ikszelés és kész. Máris szebb napod lesz.

(Annyit csöndben hozzátennék, hogy jött már felkérés felém, hogy írjak esetleg komolyabb hangvételű helyekre, egyelőre visszautasítottam... ahhoz még tanulnom, érnem kell, ez azonban nem azt jelenti, hogy nincsen véleményem - az pedig, hogy ide leírom-e, annak semmilyen tétje nincs, kéretik úgy kezelni. Hogy igazam van-e? Ebben az esetben naná, de ezt egyelőre úgyse ismerik el sokan - majd. Ne legyünk türelmetlenek. :))

388   Klára • előzmény374 2020-10-05 15:43:31

László Margit művésznő is egy kivétel, aki erősíti a szabályt! Az pedig, ahogyan elmondja, mit hogyan figyelt meg és építette be saját stílusába, anélkül, hogy utánozta volna a megfigyelteket, szintén példaértékű és követendő példa lehetne!

387   oberon • előzmény383 2020-10-05 15:39:07

Igen, és vannak kritikusok, akik hozzáértőek, tisztában vannak a szakma mibenlétével, ezért megfontoltan, körültekintően bírálnak, és vannak, akik a maguk által felkent papjai a témának és nagy pofával handabandáznak.

Miért csak egyféle megvalósítása képzelhető el egy szerepnek, miért csak egyféle hangon lehet azt énekelni? Ha már Obraztsova elénekelte Carment, akkor máképp már nem is lehet? Nagyon meglepődnél, ha meghallanád, hogy pl. Delila szerepét eredetileg milyen hangú énekesnő énekelte. Pedig neki írták.

Az előtte levő hozzászólásodhoz csak annyit, hogy egyszer Hamari Júlia másfél órán keresztül magyarázta kurzusán az énektanároknak, hogy mennyire nem egyszerű eldönteni azt, hogy ki milyen hangfaj. Főképp nem egy egyszeri meghallgatásból.

386   Corvette • előzmény380 2020-10-05 15:30:33

A hazai zenei életben jóformán csak gondok vannak. Kedvenc topikodban már kapargattam a témát eleget. És azt kell mondanom, hogy a zuhanórepülés még csak eztán fog következni. Vissza fogod te még sírni Sáfár Orsolya koncertjeit, és hidd el nekem, hogy az elsők között leszel, aki Ruszó Alexandra Carmen előadására jegyet fog váltani. Mert nem lesz más. Ahogyan most sincs. 

Szerencsére igényes könnyűzenéből nem fogunk hiányt szenvedni, és ez megnyugtató. Megjelent Mándoky dupla albuma, nagy ünnep ez a hazai zenészeknek, és az A38-as hajón rögzített 400 remek hazai zenekar koncertfelvétele is csak arra vár, hogy a tévé előtt ülve, időről-időre jó nagyokat emeljen rajtad. :)

385   joska141 • előzmény384 2020-10-05 15:28:38

Idézem: " Domingo ha felkérték mondjuk a Parsifalra"....akkor nem fanyalgott, hogy  " de kérem, nem vagyok én Wagner-tenor, mit képzelnek ". Pedig ezt kellett volna mondania.

384   Speranza • előzmény382 2020-10-05 15:16:56

Senki nem maga választ hangfajt, az adva van. Kezdőként, fiatal korban azt énekli az énekes, amit a tanára enged illetve javasol neki. Később, ha "önjáróvá" válik, bizony mindenkinek magának kell megválogatnia, mit vállal el, de csak és kizárólag azokból válogathat, amikre felkérést kap és lehetősége nyílik rá. Ez a pálya nem kívánságműsor, az igazgatók, zeneigazgatók, szereposztók, ügynökségek irányítanak, rajtuk múlik, hogy egy énekes miket énekelhet el egyáltalán. Még a kivételesen nagy sztárok is arra tudnak leszerződni, amire hívják őket. Nem hiszem, hogy pl Domingo ha felkérték mondjuk a Parsifalra vagy a Siegmundra Bayreuthban, elkezedett volna fanyalogni, hogy "de kérem, nem vagyok én Wagner-tenor, mit képzelnek?" Ahogy most se mondja, hogy "de kérem, mit képzelnek, nem vagyok én bariton!" - Pedig ezt kéne mondania. Na mindegy...

383   david28 • előzmény360 2020-10-05 15:12:20

A legkevésbé sem érdekel, hogy az énekes mennyire érzékeny. Ha annyira, hogy nem bírja a kritikát, akkor nem alkalmas erre a pályára. Ennyi. Ha valaki kiáll a színpadra, akkor vállalja hogy éltetni fogják, de azt is hogy megdobálják paradicsommal. Az én főnökömet sem érdeklik a teljesítményem szempontjából a magánéleti problémáim, vagy az hogy mennyire sértődtem meg a kritikáján.

És de, igenis borzasztó látni, hogy ha egy általam kedvelt művészi alkotást a korábbi magas színvonalon teljesített elődök után egy nemhogy középszerű, hanem borzasztó verzióban látok, hallok. S igen, ahogy lentebb is írták, miért nincs tanár, kolléga, külső fül, aki szól, hogy ezt nem kéne? Vagy miért nincsen önkritika? Ha kíméletből, akkor viszont magára vessen az adott művész és a környezete is, hogy utána meg megkapja a magáét. Ez így a normális mindenhol. Vannak rossz napok, gikszerek - ezekkel semmi baj sincs. De ha valaki egy egész előadásban hosszú órákig rettenetes, nem hallatszik, érezhetően köze nincs se hangilag, se színészileg ahhoz amit játszik/énekel, akkor ott nem csak egy "rossz nap"-ról van szó.

382   david28 • előzmény380 2020-10-05 15:04:25

Ruszó Alexandra a lírai szoprán hangjával ne énekeljen Carment, de Santuzzát se! Manapság mindenki maga választ hangfajt? Az a hang max Paminára lenne alkalmas, persze tisztán intonálni ahhoz is meg kéne tanulni.

381   Fabricius 2020-10-05 14:12:43

Visszanéztem Miklósa koncertjét, és meg kellett állapítanom, hogy elég jó volt. A hang már nem olyan friss, mint 20 évvel ezelőtt, de ez normális, nem lehet lehetetlent elvárni. Viszont mindent el és kiénekelt, a futamok is rendben voltak, a műsorválasztásban sem a dolgok könnyű felét fogta meg. Jó partnereket is választott, akik hozzátettek a koncert színvonaláról. A fiatal meglepetés vendég igazi meglepetés volt, kifejezetten szép, abszolút operai hangjával. 

380   takatsa • előzmény377 2020-10-05 13:18:04

Nézd, én írtam egy méltatást MIklósa Erika koncertjéről, ami igazán jól sikerült. És írtam egy mondatot arról, hogy az operaház sorozatának nem minden darabja ilyen jó, és felhoztam egy példát is, mégpedig Sáfár Orsolya koncertjét. Tehát az én negatív véleményem Sáfár Orsolyával kapcsolatos, amelyre csak egy adalék a néhány nappal ezelőtti koncert, és nem tudsz sok jót előbányászni róla, bárhogy is keresnél. A koncertjén vendégként szereplő másik művésznőről én nem mondtam véleményt, olyan volt, amilyen, nem tett rám sem jó, sem rossz benyomást, bár annyit azért utólag megjegyeznék, hogy ezzel az alkattal nemigen fog színpadon Carment énekelni. Persze van sok egyéb mezzo szerep is.

379   Klára • előzmény377 2020-10-05 13:02:46

Ezért fontos a képzésben, tanulásban fontos szerepet betöltő tanár és a művészi pálya során a  korrepetítor, stb szerepe. Nem egy neves énekesünk, énekesnőnk emlékezett meg interjú, pályáról szóló beszélgetés során - hogy az abszolut hiteles forrásnál maradjunk - arról a tanárról, korrepetítorról, mentorról, stb  akihez pályája során rendszeresen járt, akinek a tanácsait kérte és figyelembe vette. A közönség egyetlen alkalom után nyilván nem tud tárgyilagos véleményt formálni a művész egyéniségéről, képességeiről, és egy rossz napot kifogó művész fölött pálcát tör. De ha van valaki, aki hozzáértően figyelemmel kíséri a művész tevékenységét, az  lenyesegethei a vadhajtásokat és adhat bölcs tanácsokat a további fiaskók elkerülése érdekében. Mert az eltérő véleményeket és jelen vitát kiváltó koncert (l. 347) minden tekintetben az volt!

378   Búbánat • előzmény375 2020-10-05 11:15:00

Ez igaz. A könyvtáramban sok zenei életrajzos, "vallomásos" könyv van: Callas, Pavarotti, Carreras, Domingo, Rudolf Bing, Benjamino Gigli, Tito Gobbi,  Mario del Monaco,  Carelli Gábor, Sass Sylvia, Otto Strasser,  Karl Böhm,  Doráti Antal, Sólyom-Nagy Sándor, Oberfrank Géza, Cziffra György, Rolf Liebermann, Sir Georg Solti, Igor Pjatigorszkij...stb. Egyedül Sándor Judit írja le könyve előszavában, hogy minden egyes szava az övé.  És még Palcsó Sándor!  A felsorolt művészek önéletrajzaiban nyilván igaz, magvas, megszívlelelendő gondolat,  hiteles történések leírása, visszaemlékezés van a pályáról, életről, eredményekről, sikerről, kudarcról.  Ugyanakkor  kiérződik - "kidomborodik" a könyv formátumából, szerkesztéséből, az írás stílusából a kiadói-szerkesztői "hozzátett" munka jellege is.  Tehát általában  fenntartással olvasom az ilyen életrajzi könyveket, nem tudván, hogy azokban hány százalék a saját írás, saját gondolat, és hány százalék a "négeré"...

377   Corvette • előzmény363 2020-10-05 11:11:36

A következmények mindig jól láthatók és hallhatók, az azokat kiváltó okok kevésbé, pedig vannak. Szerintem előbbre mutató volna ezekre koncentrálni. Egy félresikerült koncert miatt bolondság volna bárkit is megbüntetni vagy eltanácsolni a zenei pályáról. Véletlenül lehet rosszul teljesíteni, de jól nem. 

A közönség nem homogén, a vérmérsékletek különbözőek, a művészi elvárások is erősen szórnak. Teljesen érthetők az eltérő reakciók, a szívecskék is, és a pikírt megjegyzések is.

Most őszintén, ki nem volt már rossz koncerten? Természetes, hogy ilyenkor bosszankodik az ember, mert nem erre készült. De ha érted a művészvilág működését és még rajongó is vagy, egyből könnyebb lesz benyelned az ilyen és ehhez hasonló produkciókat. Rajtad is áll, hogy vendég vagy-e ebben az amúgy rém izgalmas világban, vagy csak egy közönséges utas.

376   oberon • előzmény371 2020-10-05 10:58:19

A microport nem az énekes hangjának erősítésére kellett most, hanem a felvételhez. Hogy abból milyen hang jön át, az már a technikuson múlik. Aki akár segíteni is tud, ha ért hozzá. Szerintem most nem segített.

375   Klára • előzmény369 2020-10-05 10:55:16

Ha ez igaz lenne, minden önéletrajz csöpögne a sikerek felsorolásától és egyetlen szó nem lenne bennük a kudarcokról! Egyébként a Momusban gyakran és nagy elismeréssel nyilatkoznak Rudolf Bing elhíresült könyvéről és az abban leírtakról. Na, azt is hasonló kritikával kellene forgatni. Egyébként nem kevés hazai énekművész is megírta élményeit, tapasztalatait, azokra nem hivatkoztam, mert ugye a hazai az sose jó! Pedig azokban is akad megszívlelni való!

374   Búbánat • előzmény365 2020-10-05 10:54:20

Jó pár operaénekes van, aki nem végezte el a Zeneakadémiát és csodálattal adóz(t)unk művészetéért,  gondolok például László Margitra, aki  egy interjúban (Operavilág.net)  erre irányuló kérdésre úgy fogalmazott:

"Nem, de nem is lett volna időm és energiám rá. Ahogy bekerültem az Operába, sorra kaptam a feladatokat, közben férjhez mentem, született egy kisfiam, és szinte megoldhatatlan lett volna a háztartás, a gyereknevelés és a sok fellépés mellett a Zeneakadémiára járni. Szerencsére soha nem éreztem hiányát, az élet volt az én akadémiám.

– A színészetet sem tanította Önnek senki, mégis legendák keringenek pompás alakításairól.

– A színpadon tanultam meg a színészetet, rendkívüli módon figyeltem a kollégákat, mindig benn ültem a művészpáholyban – amit pár éve elvettek sajnos, pedig ma ugyanúgy kéne, hogy járjanak a fiatal énekesek az előadásokat nézni –, mert mindenből  lehet tanulni. Nagyon sokat jártam a balettekre, figyeltem a gesztusokat, kézmozdulatokat, mindent. Nekem mindenki a példaképem volt, aki előttem járt a pályán, az ő produkciójukon nevelkedtem, de nem utánoztam senkit. Valahogy belülről éreztem rá a figurákra, hagytam, hogy hasson rám a mű, s kialakítottam a saját játékstílusomat."

373   oberon 2020-10-05 10:51:45

Igazán örülök, hogy ilyen sok egyetértő beírás jött, de még jobban fogok örülni, ha a jövőbeni kommentek hangneme ennek értelmében szelídül kicsit. Főképp a fiatal, kezdő énekesek felé. Meghallgattam Corvette által belinkelt három évvel ezelőtti felvételt, és belehallgattam Alexandra mostani szereplésébe is. Szerintem a hangi torzulásokért leginkább a technika a felelős, nem ő. Én sokkal veszélyesebbnek érzem, hogy már ilyen fiatalon mozog kicsit a hangja, ennek a jelenségnek elég lenne húsz év múlva jelentkeznie. Jó lenne, ha valakinek a segítségével gyorsan kijavítanák. A nagy hangok alá igen komoly apparátus kell, ha azt nem erősítik, akkor megmozdul, és komoly bajok lehetnek később. Kár lenne ezért az értékes adottságért.

És mégegy: nem csak a MET gálán énekeltek tisztán és jól egy szál zongorával, volt erre példa a most futó sorozatban is. Épp egy ilyen alkalmat dícsértünk meg a múltkor.

372   Klára • előzmény368 2020-10-05 10:50:28

Kedves ED! Én olvastam az említett írásokat, nem csak a csodálatos sikerekről szól, de a keményen megharcolt évekről, a pillanatnyi sikertelenségről és a tanulópénz megfizetéséről is! Nem kell mindig mindenben a rosszat keresni!

371   Klára • előzmény366 2020-10-05 10:47:47

Csak egyet nem tudok: amíg a mikroportot nem találták fel, addig hogyan énekeltek? Évtizedes Opera -, Erkel Színház -, és egyéb színházltogatói múltammal a hátam mögött nem tudok nem arra gondolni, hogyan és miként hallottuk annak idején a kakasülőn, a harmadik emeleten Gyurkovics Mária, Székely Mihály, Básti Lajos, Sinkovits Imre, stb stb stb hangját?

Ha az állványos mikrofon mellett nem lehetett hallani, akkor a mikrofon, vagy a hangosítás volt rossz. 

370   Kati • előzmény368 2020-10-05 10:47:29

Önéletrajzuk olvasása biztos nem fog ártani senkinek. Callas karrierje is rövid volt, de milyen!

369   Búbánat • előzmény368 2020-10-05 10:46:27

Meg aztán  nem minden önéletírás önálló munka; tollbamondják, magnetofonra, amit aztán az arra hivatott(?) írástudók saját képességük szerint megkozmetikázva átszerkesztik könyv formátumba. 

368   Edmond Dantes • előzmény365 2020-10-05 10:13:05

Nem mindenkiből lesz Astrid Varnay, Birgit Nilsson vagy Theo Adam, de még Rost Andrea vagy Sass Sylvia sem. Utóbbi pályafutása, bármikor vették fel, bármit jósoltak neki, sajnos igen rövid lett és ebben ő sem lehetett teljesen vétlen. És persze, hogy az önéletírások utólag mondják a tutit. Önéletet karriert befutott emberek szoktak írni. Ritkák a "Mit rontottam el?" vagy "Miért nem lettem sztár?" c. könyvek.Nem vágyhat mindenki arra, hogy akkorára nőjön mint ők vagy ha vágyik is, nem lesz az ... a kenyér pedig igenis drágább lesz sőt már lett és csak drágul ...  

367   Kati • előzmény365 2020-10-05 09:57:29

Én a kommenteket már nem olvasom, mert a Covid gála alatt még írni is akartam egyet, mikor az énekesnő a Lauretta áriában egy hangot sem talált el, de megelőzött egy fiatal énekes kollégája, aki odaírta hat szivecskével, hogy "csodálatos volt, Zita Szemere". A saját névvel írt kommenteknek nem a fele, egy százaléka sem igaz. A valóság és az őszinte vélemények itt olvashatók.

366   Kati • előzmény359 2020-10-05 09:53:27

Nem tudom, milyen akusztikai körülmények közt énekelt, mert soha nem voltam, az Eiffelben, de valószínű, hogy a fejre erősített mikrofon azért volt, mert a Covid gálán állványos mikrofonokkal nem lehetett hallani az énekeseket. Ez a fejre tett, amit azt hiszem, mikroportnak hívnak a közvetítéshez lehetett szükséges, nem a teremhez. Ott nincs is közönség, a taps gépi.

365   Klára • előzmény363 2020-10-05 09:50:01

Egyetértek, az énekesek emberi lények, megdolgoznak azért, amit el szeretnének érni, sok időt és energiát fektetnek már a tanulásba és később a fellépések előtt a szereptanulásba is. Ez az egész folyamat fizikailag és pszichésen is megterhelő. Ezért kellene megfelelő időben, megfelelő módon felhívni a figyelmüket saját hibáikra, gyenge pontjaikra. Adott esetben eltanácsolni őket a pályáról, vagy csak az operaszínpadtól. A pozitív visszajelzés is fontos, de megalapozott legyen, a tanítvány érdeke legyen szempont, ne az általa fizetett tandíj. Én kötelezővé tenném akár Astrid Varnay, akár Birgit Nilsson - férfiaknak Theo Adam - önéletírásának   elolvasását, elsősorban a tanárok korrepetítorok számára, de az ifjú énekes-jelöltek számára is. A szerepválasztás fontossága, bizonyos szerepek idő előtti elvállalása, a hangnak nem megfelelő szerepek éneklése szó szerint életreszóló negatív hatású.

Aki látta, hallotta az At Home MET gálát augusztusban, megtapasztalhatta, hogy az igazán nagy énekesek egy szál zongora, vagy egy szál hegedű kísérete mellett is csodálatosan énekelnek, horribile dictu, pontosan intonálnak! Emlékszem egy riportra Rost Andreával, nem tudom, ki volt a tanára, de a Művésznő szerint úgy tanította meg, hogy képzelje el, hova akarja tenni azt a bizonyos hangot, és akkor az oda fog menni!

Az, hogy Sass Sylviát nem vették fel azonnal, vagy hogy Miklósa Erikának nem jósoltak hosszú pályafutást, és mégis mindketten csodálatos énekesnők lettek, nem általánosítható! Ők azok a bizonyos kivételek!

Én tegnap beleolvastam a koncert alatt beírt véleményekbe, nem mindennapi élmény volt, a szó nem éppen pozitív értelmében. Ez sajnos a közönség ízlésének, ítélőképességének romlását is jelenti. A kenyér nem lesz drágább, de a KÖZÖNSÉG nem azt kapja a pénzéért, amit megérdemel!

..

 

364   Corvette • előzmény361 2020-10-05 09:08:30

A neten találtam tőle kihangosítás nélküli felvételt is. 

363   takatsa • előzmény360 2020-10-05 08:30:15

Én sohasem vonom kétségbe emberi lény mivoltukat. De úgy gondolom, hogy nem kell feltétlenül énekelnie minden emberi lénynek.

A színpadra kerülés folyamata nagyon érdekes téma. Én nem vagyok benmfentes, így fogalmam sincsen róla, hogy ez hogyan történik. De azért elgondolkoztam azon, hogy pl. az ünnepelt fiatal tenorunk, aki egészen egyszerűen képtelen tisztán intonálni, kitől kapott biztatást a pályára, és kik voltak azok az énektanárok (mert biztosan többen voltak), akik nem tanácsolták el a pályától még akkor, amikor még nem volt késő. Az ő felelősségük nyilvánvaló, és a bűnük sokkal nagyobb, mint a pályára került szerencsétlen énekesé. 

De nem kell az énekeseket félteni, kapnak ők pozitív visszajelzést folyamatosan, lájkokat, lájkocskákat ezerszám, elég csak belenézni a facebookon elérhető közvetítésekbe.

Az utolsó mondatoddal viszont vitatkoznék, igen, megkárosít az ilyesmi sokakat, és rosszabb lesz tőle az élet. Mert "nemcsak kenyérrel él az ember..."

362   joska141 • előzmény360 2020-10-05 08:26:17

Önnek tökéletesen igaza van: az énekesek – mint bárki más is – érzékeny, emberi lények. Vannak olyan szavak, kifejezések, amiket a produkciójuk hallatán nem biztos, hogy ezen a fórumon le kellett volna írni. De…idézek az Ön soraiból:

„Ők mind-mind valószínűleg pozitív visszajelzéseket tesznek, mert különben az ifjú énekes nem folytatná.”

Talán ez a sok pozitív visszajelzés, amit nem mindig kellene adni. Talán, ha az a tanár, korrepetitor, zeneigazgató megmondaná, hogy…

Jelen esetekben nem a „Florence – A tökéletlen hang” című megható amerikai film magyar változatáról van szó, olyan énekesekről, akik nálunk, bizonyos önkritika nélkül előadnak valamit.

361   takatsa • előzmény359 2020-10-05 08:18:55

Hogy el tudd képzelni az illető énekes áriáját mikroport nélkül, az ajánlott első lépés az, hogy hallgass bele az előadásába. :)

360   oberon • előzmény359 2020-10-05 07:57:18

Végre valaki figyelembe veszi azt, hogy akikről írunk, azok emberi lények, sőt sokszor igen érzékenyek. A beirkálók többsége egyáltalán nem törődik azzal, hogy Ők is éreznek, csak faék egyszerűséggel megírják, hogy mit keres itt, mit képzel, hogy ezzel a hanggal, stb…

Azt, hogy valaki odakerül a színpadra egy hosszú folyamat előzi meg, kezdve a környezet biztatásától, hogy érdemes lenne énekelnie (ezért-azért, bármiért), majd énektanár(ok) támogató munkája – sokszor évekig – az énekórákon és amellett korrepetitorok segítsége. Ők mind-mind valószínűleg pozitív visszajelzéseket tesznek, mert különben az ifjú énekes nem folytatná. Majd a fellépésre valakik kiválasztják – sokszor ez sem csak egy ember – és a próbák alatt is biztatják, segítik.

Ha normális az értékrendje, akkor Ő még mindig tele van kétségekkel, de ha ennyi embertől hallja, hogy ez jó, akkor kiáll és énekel. A tőle telhető legjobban.

És ha nem is sikerül – a bírálói szerint – a legkiválóbbra a produkció, akkor is mi történt? Tönkretett valamit? Megkárosított valakit? Rosszabb lesz az élet tőle, vagy drágább a kenyér, a benzin?

359   Corvette • előzmény358 2020-10-05 00:25:23

Jó volna tudni, hogy ő maga hogyan élte meg ezt a fellépést. Mennyit készült rá? Milyenek voltak a fellépés körülményei? Zavarta-e a mikroport? Használt-e már valaha ilyet? Ez a kütyü az ő ötlete volt, vagy csak ráerőltették? A kihangosításkor volt kontroll hangsugárzőja? A megváltozott akusztikai tér hatással volt a hangképzésére?

Szerintem is érdemes volna elképzelni az áriát mikroport nélkül. :)

 

358   takatsa • előzmény357 2020-10-04 23:32:46

Na, képzeld el, milyen lenne mikrofon nélkül...

Amúgy ez a zongorás kisérettel történő áriaéneklés valóban az igazság pillanata. Az énekes egyedül marad a hangjával. És biztos vagyok abban, hogy ez sok esetben nemcsak nekünk, hanem neki is szörnyű élmény lehet. :)

357   joska141 • előzmény356 2020-10-04 23:17:51

A Youtube oldalán már fent van Ruszó Alexandra Santuzza produkciója. Néha sértette a fülemet a hang, de ez ízlés kérdése.

Csak azt nem értem: ha van egy terem, amit kifejezetten a zene számára alakítottak ki, egyetlen szál zongora kíséri a fellépőt, akkor miért kell az arcára ragasztani ízléstelen leukoplaszttal még külön mikrofont is??? Nem elég egy énekes hangja, hogy ilyen körülmények között betöltsön egy adott helységet?

356   Klára • előzmény354 2020-10-04 22:49:23

Elismerésem a türőképességéért! Az ilyesmit büntetni kellene!

355   Klára • előzmény347 2020-10-04 22:48:30

Nem lehetne legalább az Ókovács rettenetes szövegelését elhagyni? Bár, amennyit  beszélt, annyival kevesebbet énekelt a "csillag". Azonkívül  egy vasalt nadrágot és fésűt kiutalni a részére? A műsor így is eléggé megterhelő volt. Én már az első ária elsikongatása és a szoknyagyűrögető kivonulás után abba akartam hagyni, de gondoltam, talán megkockáztatom a folytatást is. Eddig eléggé strapabírónak tartottam magam, de ez valóban borzalmas! A nézőknek kellene fizetni, hogy ezeket a borzalmakat kibírják! Santuzza után kiszálltam, ennyi elég mára. Remélem, soha nem lép fel az opera színpadán. Tökéletesen igazad van! A Boncsért már nem kockáztatom meg, attól tartok, nem tudnék aludni!

Beleolvastam a hozzászólásokba, azt inkább nem kommentálom!

354   Kati • előzmény347 2020-10-04 21:34:32

Megpróbáltam, de Ókovács konferálásait (Sáfár all round énekesnő :))))) az iskolás előadásmódot Júlia keringője után nem bírtam tovább, feladom, gondoltam. De sajnos megnéztem Ruszó Alexandra Santuzzáját is. Ott értettem meg, miért írta az erős idegrendszert.

 

353   david28 • előzmény350 2020-10-04 15:42:57

Én Megyesiről sem gondoltam volna, hogy ennyien megvédik, Sáfár az ő szopránverziója nálam. :) De tudom, "biztosan Marton Éváról is írtak ilyeneket, hát attól még lehet zseniális" :DDDDDDDDDDDDDD

352   david28 • előzmény351 2020-10-04 15:41:49

A koloratúr-magasságok már nem a régiek, de egyébként igen, ehhez biztosan hozzátartozik a sportolói izomzat, amivel rendelkezik, jó a genetikája. De azért ami régen ment erőből, ma már kevésbé. Nekem is sokkal jobban tetszett ettől függetlenül most is és múltkor is, mint szokott.

351   eccerű • előzmény347 2020-10-04 15:31:56

Pedig Miklósa Erikáról már 20 éve megmondták a rosszakarói, hogy azzal a technikával, amivel énekel max. 2-3 évig fogja bírni. Ehhez képest köszöni, jól van.

 

350   Kati • előzmény348 2020-10-04 15:06:24

Vannak olyanok neki Ókovácson és Búbánaton kívül? :)

349   Kati • előzmény347 2020-10-04 15:05:28

Köszönöm, nem láttam, megnézem. Még akkor is, ha idegrendszerem elég labilis.

 

 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
MÜPA Home

A felvétel a Müpa 2019. június 14-i előadásán készült.

WAGNER: A walkűr
A mai nap
történt:
1821 • A bűvös vadász bemutatója (Berlin)
született:
1927 • Ilosfalvy Róbert, énekes († 2009)
1943 • Marton Éva, énekes