vissza a cimoldalra
2022-01-24
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5269)
Kedvenc előadók (2897)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62847)
Társművészetek (2517)
Opernglas, avagy operai távcső... (21195)
Kedvenc felvételek (451)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7625)
Haladjunk tovább... (231)
Milyen zenét hallgatsz most? (25104)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8682)
Digitális kerekasztal (12)
Momus társalgó (6361)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)

Olvasói levelek (11830)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
Pantheon (3033)
Momus-játék (6155)
Lehár Ferenc (792)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5024)
Média, zene, ízlés (130)
Erkel Színház (11232)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5309)
Operett, mint színpadi műfaj (5016)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1507)
Richard Strauss (780)
Franz Schmidt (4073)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2327)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3007)
Gaetano Donizetti (997)
musical (218)
Plácido Domingo (946)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Eiffel Műhelyház (IVA, 2019-04-14 12:36:48)

   
647   takatsa 2022-01-20 22:25:10

A péntek esti (8 órakor kezdődő) Ments meg Uram c. operára van két jegyem, amit ingyen, szívesen átadok. Én nagyon vártam ezt az előadást, de betegség miatt sajnos nem tudunk elmenni. Az érdeklődő privátban írjon, email-cím megadásával, és akkor elküldöm neki a pdf-et, amit kinyomtathat.

646   Búbánat • előzmény615 2022-01-14 17:08:43

OperaCafé - Sólyom-Nagy Sándor emlékkoncert

”Ünnepélyes koncerttel búcsúztatták tanítványai és pályatársai Sólyom-Nagy Sándor operaénekest decemberben, a művész születésének 80. évfordulóján... Hozzá fűződő emlékeikről pályatársain kívül özvegye is mesél az OperaCafé riportjában.”

645   Klára • előzmény643 2022-01-11 07:06:40

A nézőt  idejekorán, megfelelően kell tájékoztatni, mire számítson. Másként készül, másként ül be egy előadásra, ha evvel tisztában van  És a szünet nem csak arra  jó, hogy megmozgassuk tagjainkat, felkeressük a büfét, adott esetben másrói is szó lehet. Ha egy esemény színhelyéről a közönséget nem lehet "kiengedni, mert  nincs hova" akkor ez a színhely alkalmasságát kérdőjelezi meg!

644   lujza • előzmény643 2022-01-11 01:33:20

Ez érthető, de ezt jó előre, már az előadás előtt tudatni kellett volna a közönséggel.

643   Cilike • előzmény636 2022-01-10 18:37:36

Mert nem volt hova kiengedni a közönséget, lévén maga az esemény a mozdonycsarnokban.

642   Búbánat • előzmény641 2022-01-10 14:32:37

Ez így van!  Mára mindenhová begyűrűzött a "technika" - akarva akaratlanul...

641   Klára • előzmény640 2022-01-10 14:24:46

Ha a Mozdonycsarnok akusztijája olyan, mint a Bánffy teremé, akkor....??

Amikor a mikroport technika még nem volt kitalálva, nem kevés operaelőadást közvetített akár a rádió, akár a TV. Akkor ez még nem egyesek privát tulajdona volt, hanem közkincs, a közművelődés, közművelés szerves része. Nem hiszem, hogy az akkori nagyok közül (nem írok névsort, mert nem akarok szelektálni) bárki mikroport viselésére szorult volna, vagy hajlandó lett volna ilyesmire. Mégis, a közvetítések kiváló minőségűek, élvezhetőek voltak!

640   Búbánat • előzmény639 2022-01-10 13:10:09

A Mozdonycsarnok akusztikája kiváló, van olyan jó, mint a Bánffy-teremé. Az énekművészek hangját nem kell "megtámogatni" mikroport-technikával. Saját hangerejükkel betudják tölteni a csarnokot is. 

Jelen esetben a hangkamerás felvétel-rögzítés miatt vált szükségszerűvé a mikroport használata.

639   Kati • előzmény635 2022-01-09 22:43:34

Hangerősítő = mikroport? És ez lesz az operajátszás helye az Erkel helyett? Mikroporttal?

638   Búbánat • előzmény635 2022-01-09 20:17:37

Még annyit fűznék az elmondottakhoz, hogy a Fidelio-előadásról hang- és képfelvétel készült.  Az Eiffel Műhelyház Mozdonycsarnokában a színpadot előzetesen bemikrofonozták, továbbá kamerákkal felvették a produkciót. Ehhez szükséges technika része volt a mikroport az énekművészeken; teljes hangerejük betöltötte a nézőteret, ugyanakkor ez az alkalmazás lehetővé teszi a streamelést,  az interneten vagy YouToube-on valló egyidejű közvetítését, illetve a multimédiás, felvett és mentett anyag archiválását.  Reményeim szerint ez az egyszeri előadás idővel elérhető és megtekinthető lesz a közösségi média felületeken, a televíziós M5 csatornán és a videomegosztó csatornákon is.

637   Búbánat • előzmény636 2022-01-09 17:15:00

Csak találgatni tudtam... Talán Gábor Sylvie-nél a magyarázat? 

636   ladislav kozlok • előzmény635 2022-01-09 16:50:09

Nagyon szép írás, koszonom, kedves Búbánat. Nem értem miért nem volt szunet.   

635   Búbánat 2022-01-09 16:29:26

Beethoven: Fidelio – Eiffel Műhelyház – 2022. január 8.

Színpadra állította: Gábor Sylvie

Pavel Černoch kiváló Florestant énekelt tegnap este a Fidelióban! - pedig elég zavaró körülmények közepette kezdődött el a II. felvonást nyitó, az áriáját bevezető zenekari felvezetés; Stefan Soltész karmester idegesen, türelmetlenül többször hátrafordult a közönség felé!  Már-már úgy tűnt, elfogy a türelme és leinti a zenekart, s addig nem folytatja, amíg nem áll helyre a rend, nem csitulnak a kedélyek, amíg a Mozdonycsarnok felépített emelvényén helyet foglalt közönség körében nem marad abba a mocorgás, a jövés-menés, a zajongás. Míg Černoch nem zavartatta magát – magas szálfa termetével ott állt, mint a cövek, láncravert kézzel, miközben a zenekari szólam alatt magába mélyedve bizonyára várta, hogy elkezdhesse énekét ezekkel a szavakkal: „Gott, welch Dunkel hier!” („Istenem, micsoda sötétség van itt!”)

Erre az intermezzóra véleményem szerint nem került volna sor, ha az opera-előadást nem egyvégtében adják elő, és szünetet tartanak a két felvonás között. E helyett, amint véget ért az I. felvonás, megjelent a konferáló hölgy és bejelentette, hogy itt most ugyan szünet lenne, de mégsem lesz, azonnal folytatódik az előadás a II. felvonással. Máris beintett a karmester és az Opera zenekara játszani kezdte Florestan belépő áriája előtti részt. Eközben a közönség alig fogta fel, hogy nincs szünet (amivel nyilván nem kalkuláltak), és többen felálltak a széksorokból, hogy kimenjenek dolgukat elintézni, ezáltal is zavarva a mellettük, előttük és mögöttük ülő személyeket. A szűk helyen összezsúfolódva és csak a baloldalról távozható úton át lépcsőkön lefelé botorkálva, zajosan haladtak az egyetlen oldalsó kijárat irányába – miközben már szólt a zene. Az áldatlan helyzet tovább bonyolódott azzal, hogy a zűrzavarban egy idős hölgy rosszul lett, akit többen támogatva igyekeztek lekísérni. Kis idő múlva mindez megismétlődött, amikor az eltávoztak jöttek vissza a helyükre. Úgyhogy csak azon csodálkozom, hogy a karmester és a tenor ilyen szituációban tovább folytatták!... És milyen jól tették! 

Már az első felvonás nagy jeleneteiben, de különösen a második részben, csodás pillanatoknak voltunk tanúi, hiszen kiváló énekművészek egész sora állt rendelkezésre, akik mindegyike kitűnő hangi diszpozícióban énekelt: a  vendégként fellépő Pavel Černochot már említettem; Leonóraként Rálik Szilvia remekelt, szopránja átütő erővel zengte be a hatalmas teret; Kelemen Zoltánnak, mint Don Pizzaro, sötét, erőteljes baritonja jól érvényesült ebben a hatalmas térben (minden énekes hangerősítőt kapott),  jól élt a rendelkezésére álló minimális játéklehetőséggel is, ebben a félig szcenírozott Fidelióban, ahogyan a többi szereplőről is ugyancsak elmondható ez: Rocco-alakításával kiváltotta a közönség szimpátiáját Cser Krisztián; Marcellineként biztos pontja volt az előadásnak a tüneményesen éneklő Sáfár Orsolya; Jaquino tenorszólamával a vietnámi fiatal tehetség, Ninh Duc Hoang Long újra bizonyította, hogy az eddigi oeuvre-je részeként jegyzett, a már kiválóan abszolvált klasszikus operettszerep (A mosoly országa – Szu-Csong herceg) mellett az opera világában is otthon van. A kisebb énekfeladatok nem jelentettek gondot Gábor Gézának (Don Fernando), de az operaszínpadokon ma már „ritka vendég” Kiss-B. Atilla (a Budapesti Operettszínház főigazgatójaként) és Kováts Kolos opera-énekeseknek sem: „első és második fogoly” bemutatkozásuknak is örvendtünk.  A Magyar Állami Operaház Énekkara (a Férfikar is, és a II. felvonás végén csatlakozó Nőikarral kiegészülve) lenyűgözött produkciójukkal (karigazgató: Csiki Gábor), mely az Opera Zenekarával és a zenei irányítójukkal, Stefan Soltész karmesterrel frenetikus előadásban vitték sikerre Beethoven lenyűgöző színpadi művét, egyetlen operáját; az utolsó jelenet a megdicsőülés jelenete, amely a legnagyobb veszedelemmel is szembeszálló hitvest dicsőíti, és hirdeti, hogy az önkény – mindenkor! – elnyeri méltó büntetését. Ezt a kicsengést a szabadság eszméjéért lelkesedő Beethoven csodálatosan szép zenével ruházta fel, mely az operát az örök érvényű művek sorába emelte. Azt hiszem, akik jelen voltunk, ilyesféle gondolatok is előtörhettek belőlünk  az opera legvégén.  

Bár ennek az egyetlen Fidelio-előadásnak a két felvonás közti, említett zavaró zöngéi nem voltak ugyan „betervezve”,  arra talán mégis hasznos volt, hogy rámutasson, milyen anomáliákat idézhet elő és gerjeszthet egy rosszul „kitalált” talán jószándék: hiszen a cél, hogy a cselekmény folyamatosságát, hangulatát ne törje meg semmi kényszerítő körülmény, végül a saját csapdájába esett; ugyanakkor ha előzetesen nem, de legkésőbb a beléptetésnél figyelmeztetni kellett volna a közönséget, hogy szünet nélküli előadásra váltottak jegyet. Ezzel megelőzhető lett volna a nem létező „szünetben” kialakult „spontán” történtek.

Szerencsénkre ezt a közjátékot feledtették az Opera művészei és együttesei, valamint nagyszerű éneklésével nálunk bemutatkozott cseh tenor, mindazok, akik szívüket-lelküket beletéve végül  az ének-zenei produkciókkal emlékezetessé tették számunkra ezt az operaestét az Eiffel Műhelyházban.

634   ladislav kozlok • előzmény618 2022-01-06 09:47:48

Pavel Černoch kiválo, nemzetkozi rangú cseh tenor.  

633   Klára • előzmény631 2022-01-05 19:46:05

Leveleket irogat Édes Nénjének, majd üres óráiban beszélgetős tv műsorokban lép fel, és mond okos dolgokat.

632   Edmond Dantes • előzmény631 2022-01-05 15:05:46

A főzeneigazgató főzenei(ga)zgat. Nem ismerem a munkaköri leírását, de a piramis csúcsán biztosan nem ő, hanem a fáraó főig. áll ill. (csücs)ül ... főleg, ha utóbbi monogramja Ó.Sz(i).

631   takatsa • előzmény630 2022-01-05 14:49:33

Akkor mit csinál a főzeneigazgató? Valami csak múlik rajta is, nem? Pl. Halász Péter idejében valahogyan átláthatóbb és követhetőbb volt a műsorpolitika, vagy úgy is mondhatnám, hogy volt valamiféle koncepció. És olyan nagyszerű előadások születtek, mint pl. az Árnyéknélküli. Aztán a Ring sem volt rossz, a Walkürtől még most is borsódzik a hátam. :) Bár az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy a periférián (az Eiffelben) még most is be-becsúszik egy-egy jobb előadás. 

630   Edmond Dantes • előzmény627 2022-01-05 14:27:39

No, az a vastaps, elnézve a jegytérképet, ölég vékonyka lesz. Abban nem vagyok biztos ill. nem osztom a véleményedet, hogy Kocsár Balázsé a felelősség. Az Operaházban, mint pl. a kormány(ok)ban, hadsereg(ek)ben, más színházakban, egyszemélyi felelősség van ... és/de MÁO-nál maradva, az csakis a főigazgatóé lehet. Avagy az ezredben, ahol Marie a lány, ő = a főig. az ezredes, sőt a marsall.

629   takatsa • előzmény628 2022-01-05 14:23:11

Ez amit Ön művel kedves Jóska, politikai fröcsögés, semmi más.Persze megteheti, miért is ne, nem kell számítania semmi ejnye-bejnyére, netán retorzióra.Csinálja csak, engem különösebben nem érdekel, csak mint tényt, megjegyzem. 

De mivel Ön - saját bevallása szerint - hosszú évek óta egyetlen egy operaelőadáson sem volt, ezért nem hiszem, hogy objetív véleményt tud formálni az operajátszás jelenlegi helyzetének  ebben a nagyon szerteágazó és komplex kérdésében.

628   joska141 • előzmény620 2022-01-05 14:00:15

Tisztelt Takatsa! Válasszuk ketté a dolgokat.

1. Van az Operaház kritikán aluli műsorpolitikája, amiről ezeken az oldalakon már számtalanszor tett említést néhány hozzászóló és én is. Mély meggyőződésem, hogy ezt a rombolást, amit Ókovács Szilveszter tett a magyar operajátszás területén az elmúlt mintegy 10 év alatt, azt csak nagyon hosszú évek, sőt évtizedek alatt lehet majd újjáépíteni.

A jelenlegi műsorpolitikából fakadnak a tátongó üres házak, az elmaradó előadások, a nagyoperák kamara jellegű előadásai és így tovább. Ne részletezzük, mert messzire vezetne.

2. Van sajnos évek óta a COVID. Az Operaház erre történő reagálása tökéletesen leképezi az ominózus régi „bon mot”-t a felcsúti kisvasút tárgyában.  (Ha támadják a kisvasutat, hosszabbítsuk meg Bicskéig). Ha terjed a COVID, tartsunk külországokból hozott résztvevőkkel is Békemenetet, sok látogatót vonzó karácsonyi vásárokat, biztos teltházas Diótörő előadásokat. Az „eredmény” (a magyar halálozási arány magasabb, mint az összes velünk határos országban) sajnos látható, tapasztalható, de ez már nem az Opera témája.

627   takatsa • előzmény626 2022-01-05 13:09:24

Erről - gondolom - Kocsár Balázst kellene megkérdezned. Tudtommal ő a főzeneigazgató, nyilván övé az ötlet és persze a felelősség is. Én különben sem szeretem az Ezred lányát, de ettől függetlenül sok sikert a Szemere-Boncsér párosnak. Vastapsot fognak kapni, ebben nem kételkedem.

626   Edmond Dantes • előzmény624 2022-01-05 12:34:48

Pontosan ... de akkor miért kellett kitűzni, pláne 4 előadást? Demoralizáló hatású egy, pláne több üres Erkel, az anyagiakról már nem szólva. Megjegyzem, még egy pl. Dessay-Flórez / Camarena / Brownlee páros sem vonzana elég nézőt 4 előadásra, "napi" helyárakkal sem.

625   Edmond Dantes • előzmény623 2022-01-05 12:29:12

Erre gondoltam, a történetet én is olvastam a Bing-könyvben. Vajon mit mondana Walter itt?

624   takatsa • előzmény622 2022-01-05 12:25:33

Egy belcanto opera 4 egymás utáni előadásban sohasem töltené meg az Erkelt (maximum valami egészen parádés szereposztásban), erre nem is számíthatott senki sem. Valahogy én sem vagyok kíváncsi a kilenc magas C-re Boncsér tolmácsolásában.

623   Heiner Lajos • előzmény621 2022-01-05 12:05:12

Legendás történet: amikor a Met felkérte Bruno Waltert a Fidelio elvezénylésére, első kérdése az volt: Ki lesz az Első fogoly? Tudta, hogy Florestan és Leonóra világsztárok lesznek - de az Első fogoly szerepét is, joggal, fontosnak tartotta.

622   Edmond Dantes • előzmény620 2022-01-05 11:57:11

Az ezred lánya-eladási számokat szinte már meg sem merem említeni. A négy előadásból háromnál (egyelőre?) kész katasztrófa a helyzet. Kisebb békemenetnyi városnyi ember kéne ahhoz, hogy jó házak legyenek. Vajon kik reméltek ennél jobbat...

621   Edmond Dantes • előzmény619 2022-01-05 11:50:51

Főigazgató Úr, mármint az Operettszínház főigazgatója sosem énekelte -az Operaházban legalábbis- Florestant és a helyében már nem is próbálnám. Az Első fogoly is kényes szerep. Eléneklésével talán azt üzeni jelképesen, hogy valójában ő is fogoly: az Operettszínház Első(számú) foglya. Örömmel elmennék az előadásra, mert a Fidelio igen közel áll a szívemhez, de a járvány és a kőbányai helyszín visszatart..

620   takatsa • előzmény619 2022-01-05 11:00:53

Kedves Jóska! Eddig azt számolgattad, hogy mennyi, de mennyi üres szék van egy előadáson, most pedig az akaszt ki, hogy teltházzal megy a Diótörő. El kellene döntened, hogy min keseregsz, a félházas- vagy a teltházas előadásokon, mert a kettő, így együtt nem megy. Nem tudom, hogy Kiss-B-t mikor hallottad utoljára énekelni, de gondolom, hogy évtizedekkel ezelőtt, ha hallottad egyáltalán. Megsúgom neked, hogy jelenlegi hangi állapotában leginkább egy olyan fogoly alakítására alkalmas, akinek kitépték a nyelvét és csak üvölteni tud. Amúgy boldog újévet kívánok neked és azt ajánlom, amit már többször: ne otthon keseregj, hanem fogd a kabátodat, kalapodat és irány az Erkel és az Eiffel. :)

619   joska141 • előzmény618 2022-01-05 09:57:51

Az Operaház műsorpolitikája külön fórumot érdemelne. (A szombati napra 8 (!!!) azaz Nyolc eseményt hirdetnek, közöttük egy teltházas Diótörőt). Ha már tombol a COVID, miért ne tömörüljenek az emberek, különösen gyerekek együtt felnőttekkel, zárt térben minél többen.

Érdekes, amit tetszett említeni, hogy Florestan szerepét külföldi vendég énekli. Az előadásban az Első fogoly Kiss-B. Attila, az Operettszínház főigazgatója lesz. Eddigi szerepköre, Wagner és Verdi hőstenorok, alkalmassá tennék Florestan szerepére is, nem lett volna szükség külföldi vendég meghívására.

618   Edmond Dantes 2022-01-05 08:58:40

A szombati Fideliora féláron vásárolhatók jegyek ... a ház majdnem üres (most 380 eladó jegy), pedig vendég tenor, Pavel Černoch énekli Florestant.

617   Búbánat • előzmény615 2021-12-20 21:40:58

Kapcs. 615. sorszám

Az Operaház Örökös Tagjai portrésorozatban megjelent Sólyom-Nagy Sándor Visszanézve című, posztumusz kötete. Szerkesztette: Karczag Márton

/Sólyom-Nagy Sándor könyvének első változata 1998-ban, a Holnap Kiadónál jelent meg./

Részlet az Ősz című fejezet elejéről:

„Lassan huszonöt éve lesz, hogy letettem a tollat. Sokan kérdezték azóta, hogy miért éreztem úgy, viszonylag fiatalon, hogy lejegyezzem életem krónikáját. Az írás számomra akkor, a tehetetlenség hónapjaiban terápia volt. Mentsvár az üressé vált napjaimban, valami, ami miatt érdemes felkelni, most Karczag Márton, az Operaház Emléktárának vezetője segítségével leporoltuk a kéziratot...”

„Az utolsó utáni fejezet”  (Karczag Márton – 2021. március)

(Részlet)

„December 30-án dél körül megcsörren a telefon. Imola hangja feltűnően szürke. ’Arra szeretnélek kérni, írj egy utolsó utáni fejezetet a könyvbe.’ Mellbe vág az egyszerű, mégis nemes mondat. Gondosan megkerülve a fájdalmas és gyakran üresen kongó szavakat, így mondva el, az oly nehezen kimondhatót. Megrendítő tartás rejlik a frissen megözvegyült asszony szavaiban, akire most több mint negyven év együttlét után zuhant a társtalanság. Kimondatlanul is ott lebeg közöttünk egy titok. Elkéstünk. A kézirat gyomlálása volt az egyik szalmaszál, mellyel Imola a Sanyiban még pislákoló lángot próbálta életben tartani.” [...]

Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója  (Az Előszó végéről):

„[...] Sok a személyes emlék. De mind közül a legfontosabb nem zenei, hanem emberi. Sólyom-Nagy Sándor szembenézett saját problémájával, és mert írni önéletrajzi könyvében a hangszalagproblémáiról is, amely a csúcson kapta el, és amelyből gyönyörűen felállt. Zeneakadémistaként egyszer magam is tanúja voltam, hogy a kevésbé jól sikerült térdműtéti altatás nyomán zárni már nem képes hangszalagpárját milyen minuciózus munkával, alázattal fogta újra munkára a Mesterdalnok, s hogy azután nyáron már újra Bayreuthban léphetett fel, és hosszú éveken át arathatta még sikereit anyaszínházának deszkáin is. ...”

Szerettem volna, ha ez a kötet később jelenik meg – de szomorú aktualitás túl hamar következett el. Ismerje meg Ön is a következő lapokon Sólyom-Nagy Sándort!”

A fotókkal gazdagon illusztrált kötet megvásárolható az OperaShopban.

616   takatsa 2021-12-19 17:16:29

Matiné az Eiffelben (Puccini Edgar)

Ebben a ronda, szeles, hideg időben egészen kellemes volt beülni at Eiffel - most éppen - kellemesen meleg nézőterére. A csapnivaló harmadik felvonást kivéve nem rossz ez a zene, vannak benne nagyon szép részek is, de Puccinit a múzsa csak az Edgar után csókolhatta meg, mert a Mannon már egészen más minőségi kategória Legjobb benyomást talán a karmester, Leonardo Sini tette rám, igen nagy vehemenciával és lelkesedéssel vezényelt, és a zenekar tuttijai majdnem szétvetették a Bánffy termet. Hiába, ez egy nagy zenekar, nem éppen ehhez a kis teremhez méretezett. Az énekesekről néhány szót: Hector Lopez Mendoza amolyan ordibálós tenor, de ezekben az tenor-inséges időkben még mindig jobban jártunk vele, mintha valamelyik magyar kolégája énekelte volna a szerepet. Balga Gabriellát én nadrág-szerepekben nagyon szeretem, de Tigranához kevés volt, az ő hagereje nem képes egy Puccini-zenekart áténekelni. Bakonyi Anikón én mindig meglepődök, kicsit kontrollálatlan, de micsoda óriási hang, tallán ő most az egyedüli igazi drámai szoprán itthon, és az a magas c hogy süvített át a tuttin, bámulatos. Igazán szép perceket szerzett, már csak miatta is érdemes volt eljönni az előadásra. Haja Zsolt is tetszett, a zenekar jó volt, az énekkar a szokottnál kicsit halványabb. Bár nem lettem Edgar-rajongó, ez a matiné nagyon kellemes volt, 1 órára véget is ért, lehetett menni ebédelni.

615   Búbánat • előzmény612 2021-12-10 02:27:08

SÓLYOM-NAGY80+

Amikor tegnap délután megérkeztem az Eiffel Műhelyházba a tavaly év végén elhunyt Sólyom-Nagy Sándor operaénekesre emlékező koncertre, meglepett, hogy mennyire üres előcsarnok fogadott; gyérszámú közönség őgyelgett az előtérben, és a hat órai kezdésre sem lettünk többen a Bánffy teremben mintegy negyedháznál. Szomorú volt látni ezt az érdektelenséget. Ráadásul, az összegyűlt közönség körében többnyire az Opera háza tájáról, a „szakmából” voltak jelen régi és mai kollégák, s persze a családja volt ott, meg mi néhányan, akik kegyelettel, tisztelettel és szeretettel jöttünk el a Kossuth-díjas, az Operaház Örökös Tagja, Mesterművésze, a Zeneakadémia egykori tanára emlékét fel- és megidéző ária- és dalestre. 

A hatalmas üres színpad baloldalán a zongora állt, a jobb sarokban felhalmozva Sólyom-Nagy Sándor szerepeihez használt sokféle színházi kellék, jelmez, tárgy,  középen a színpad mélységében pedig óriási vetítővásznon a művész kinagyított színes fotója volt látható.  A koncert alatt a művész film-és előadás-felvételeiből kaptunk bejátszásokat, valamint az elhangzó műsorszámokhoz a hangulatában oda illő képanyagot nézhettünk.

Mielőtt elkezdődött volna az emlékkoncert, az elsötétített nézőtérrel szemben a kivetítőn megjelent Sólyom-Nagy Sándor kinagyított színes civil fényképe, és felcsendült hangszórokon gyönyörű baritonján Wagner Tannhäuser című operájából a Dal az Esthajnalcsillaghoz című ária.

Ezt követően az est „háziasszonya”,  Gyüdi Melitta köszöntött bennünket, aki konferálta is az elhangzó ének-zene számokat.  Megtudtuk tőle, hogy az emlékestet Aczél András rendezi, aki a műsort és a fellépőket Sólyom-Nagy Sándor szeretett felesége, özvegye, Pogány Imola zongoraművésznő segítségével állította össze, továbbá, a tanítványok és pályatársak emlékeznek meg a bariton művészről, az életpályán fontos művek, műrészletek megszólaltatásával.

Kovács János karmester, akinek neve előzetesen szerepelt az érkező művészek között, nem tudott eljönni spanyolországi koncertelfoglaltsága miatt, onnan köszönti a jelenlevőket. Nem volt itt Kálmándy Mihály baritonista sem a közbejött betegsége folytán, Bretz Gábor basszbaritonunkat pedig csak videofelvételről láthatjuk. Ezekután felkérte  Szennai Kálmán és Kálvin Balázs zongoraművész-korrepetitorokat, hogy fáradjanak a hangszerükhöz, az esten felváltva kísérik az énekművészeket.

A műsor első részében a következő művek csendültek fel:

Richard Strauss: Allerseelen VÁRHELYI ÉVA

Wolfgang Amadeus Mozart: Figaro házassága – A Gróf áriája („Vedrò mentre io sospiro”) KÁLDI-KISS ANDRÁS

Franz Schubert: Gesz-dúr impromtu SZENNAI KÁLMÁN (zongora)

Umberto Giordano: Andrea Chénier – Gérard monológja („Nemico della partria”) GEIGER LAJOS

Gioachino Rossini: Olasz nő Algírban – Isabella áriája („Cruda sorte”) GÉMES KATALIN

Gioachino Rossini: A sevillai borbély – Rágalomária („La calunnia è un venticello”) KISS ANDRÁS

Giuseppe Verdi: Simon Boccanegra – Fiesco áriája FRIED PÉTER

Giuseppe Verdi: Don Carlos – Posa halála SÓLYOM-NAGY SÁNDOR – videofelvétel-bejátszás (televíziós portréműsorból)

Szilveszteri kabaréműsor (1977) – Rigoletto-paródia, dzsesszes elemekkel; kvartett: SÓLYOM-NAGY SÁNDOR, KELEN PÉTER, KALMÁR MAGDA, TAKÁCS KLÁRA – videofelvétel-bejátszás (televíziós műsorból)

A műsor második része:

A színpadon megjelent Frigyesi Tibor, az Operaház játékmestere – aki felelevenítette Sólyom-Nagy Sándorral megélt több évtizedes munkakapcsolatát, mely szoros barátsággá érett az idők során 

Claudio Monteverdi: Poppea megkoronázása – Poppea és Nero kettőse KERTESI INGRID és GÉMES KATALIN

George Bizet: Carmen – Torreádordal BRETZ GÁBOR  - videobejátszás: a Magyar Állami Operaház előadásának felvételéről

Camille Saint-Saëns: Sámson és Delila – Delila áriája („Mon coeur s’ouvre a ta voix”) GÁL ERIKA

Richard Wagner: Az istenek alkonya – Hagen monológja („Hier sitz’ ich nur Wacht...”) SZVÉTEK LÁSZLÓ

Giacomo Puccini: Tosca – Tosca imája („Vissi d'arte, vissi d'amore”) SÜMEGI ESZTER

Giuseppe Verdi: Falstaff – Nannetta áriája („Sul fil d'un soffio etesio”) KERTESI INGRID

Giuseppe Verdi: Falstaff – Falstaff és Ford kettőse SÓLYOM-NAGY SÁNDOR (televíziós felvétel, MTV, 1995 - mindkét szerepet ő énekli és játssza: a képen trükkel összekopírozva, a két szólam hangját egyszerre énekelte fel!)

Gyüdi Melitta a színpadra szólítja a közönség köréből ÓKOVÁCS SZILVESZTERT, hogy tartsa meg emlékbeszédét.  Az Opera főigazgatója közvetlen hangvételű „előadásában” felidézte Sólyom-Nagy Sándor pályáját, életútját, a sok-sok szerepet, amit az Operában és külföldön énekelt (Bayreuthi kétévtizedes állandó vendégfelléptét külön kihangsúlyozva);  szólt a művészi munkája mellett végzett több évtizedes zeneakadémia énektanári működéséről, megpróbáltatásairól - betegségeiről is, melyeket mindig megújulás követett; a családjára kitérve méltatta azt a szerepet és azt az odaadást, mely a zongoraművésznő-feleség részéről az énekesi-tanári munkájához a nyugodt hátteret biztosította számára. 

Ezután odament a színpadon feltornyosult színházi kellékekhez, jelmezekhez, közülük felemelt és megmutatott nekünk egy mellényt, amit Sólyom-Nagy Sándor magán viselt Pizarroként Beethoven Fideliójában (egy külföldi produkcióban), aztán  megkérte a közönség körében helyet foglaló Pogány Imolát, hogy jöjjön ki hozzá mert szeretné átadni neki az Operaház ajándékaként, emlékül - ő  meghatottan köszönte meg ezt a kedves gesztust ezt az ajándékot, amihez még egy virágcsokor is dukált.

Zárásként egy meglepetés-énekszámot hallottunk – de még előtte SZVÉTEK LÁSZLÓ vázolta fel: neki szíve-vágya a  Don Pasquele – Malatesta-kettőst itt és most előadni, de nem a szokványos formában, amit már régen szeretett volna egy koncertje műsorára tűzni, de sose sikerült megvalósítania, ám most erre itt - e keretek közt - lehetőséget kapott:  

az első strófát azonnal - szintén zongorakísérettel - elkezdte énekelni, csatlakozott hozzá partnerként KISS ANDRÁS, majd bejött FRIED PÉTER is és már hárman fejezték be, de máris belekezdtek a második strófába, hanem ekkor már hat énekes folytatta a komédiázást: KÁLDI-KISS ANDRÁS, GEIGER LAJOS – és a rendező, ACZÉL ANDRÁS is érkezett, így hatan felváltva, olykor két részre osztva majd együtt énekelve, közösen adták elő az ismert híres buffo-duettet.  Mondanom sem kell, ezzel is nagy  sikerük volt.

És még mindig nem volt vége!  A színpadra kijött az összes, fellépett énekművész, a színpad két oldalán felsorakoztak és hátrafordulva, a vetítővásznon látható pályatárs arcképe előtt némán, fejet hajtva tisztelegtek. Ezután mindegyikük előre jött és a színpad sarkában lévő kellékgyűjteményből ki-ki a kezébe vett egy-egy tárgyat: azokkal elindultak a nézőtérre, hogy két oldalon ők is helyet foglaljanak köztünk.

 Közben az elsötétülő színpad és a nézőtér között, elöl csak a színpad mélyén megvilágított arckép ragyogott és tekintett ránk, majd felcsendültek Gustav Mahler csodálatos dallamai Sólyom-Nagy Sándor énekhangján (lemezfelvételéről): „Die zwei blauen Augen von meinem Schatz” /LIEDER EINES FAHRENDEN GESELLEN/ - „Egy vándorlegény dalai”

Az elcsendesülő, az utolsó énekhangokat követően, a zene alatt lassan legördült a függöny...

Megrendítő, szép pillanatok voltak ezek, megható, szeretetteljes, méltó búcsú az Opera talán utolsó aranykorának egyik emblematikus, nagy operaénekes-egyéniségétől.

"Kincsem két kék szeme"

/Gádor Ágnes nyersfordításában/

Kincsem két kék szeme küldött el engem a nagyvilágba.

Búcsút kellett vennem a legkedvesebb helytől!

Ó, kék szemek! Miért néztetek rám?

Most örökké szenvedek és búsulok!

Kimentem a csöndes éjbe, a csöndes éjben át a sötét mezőn.

Senki nem búcsúzott el tőlem.

Szerelem és szenvedés kísért el.

Az út mellett állt egy hársfa, ott tértem először nyugovóra.

A hársfa rám hullatta virágait, s nem éreztem, mennyire fáj az élet,

Minden, minden újra jó volt.

Minden! Minden!

Szerelem és szenvedés! És a világ és az álom!

614   Búbánat • előzmény559 2021-12-05 10:24:19

A Sztárgála az Eiffel parkjában című koncert az M5 műsorán 2021. december 5-én

2021. december 5-én (vasárnap) 22:05-től látható a Sztárgála az Eiffel parkájában című nagyszabású szabadtéri koncert felvétele, amelyen kiváló magyar énekesek mellett a nemzetközi színpadok két csillaga, Patricia Petibon és Lawrence Brownlee lépett fel.

Patricia Petibon mintegy negyedszázados pályafutása alatt a szoprán fach legsokoldalúbb előadói közt vált ismertté, akiknek gazdag repertoárja a barokktól a kortárs zenéig terjed, és kiemelt helyet foglalnak el benne a francia operairodalom mellett Mozart, Verdi, vagy akár spanyol dalszerzők művei. Az örökké fiatalos díva rugalmas, gazdag díszítésekre alkalmas hangját Barcelonától Bécsig, Párizstól Milánóig a legrangosabb operaházakban és a legváltozatosabb szerepekben tette próbára a közönség nagy megelégedésére.

A bársonyos hangjával és jó megjelenésével az Atlanti-óceán mindkét partján sikert sikerre halmozó Lawrence Brownlee 2002-ben a Virginiai Operában debütált A sevillai borbély Almaviva grófjaként, mely szerep csakhamar védjegyévé vált, csaknem 20 éves pályafutása során a New York-i Metropolitantől a Bécsi Állami Operaházig több rangos dalszínházban megformálta. Az elmúlt évtizedben elsősorban a bel canto, ezen belül is Rossini és Donizetti művei váltak a lírai tenor védjegyévé. 

Közös koncertjükön mindkét művész ízelítőt ad legkedvesebb szerepeiből, így elhangzanak többek közt a FaustAz ezred lánya, a Rigoletto és a Traviata részletei, emellett az énekesek európai és amerikai szerzők dalaiból is válogatnak.

A koncert első felében a magyar művészeké a főszerep: Ádám ZsuzsannaBakonyi MarcellFokanov AnatolijFürjes Anna CsengeHeiter MelindaHorti LillaKelemen ZoltánKriszta KingaMester ViktóriaPataky DánielRőser Orsolya HajnalkaSáfár Orsolya és Szemerédy Károly Bizet, Erkel, Gershwin, Mozart, Puccini, ifj. Johann Strauss és Verdi népszerű operaslágereivel lépnek színpadra. A Magyar Állami Operaház Zenekarát és Énekkarát (karigazgató: Csiki GáborKocsár Balázs főzeneigazgató, a 80. születésnapját a közelmúltban ünneplő Medveczky Ádám, valamint Tóth Sámuel Csaba vezényli.

A felvétel 2021. augusztus 21-én készült az Eiffel Műhelyház Kodály Zoltán parkjában.

/Forrás: Opera honlapja/

613   takatsa 2021-12-04 22:46:55

Jaj, nagyon hideg volt ma este, és bizony az Eiffel mozdonycsarnokát meg sem próbálták felfűteni, a jegyszedő lánykák is kabátban dideregtek. Szerencsére a nézőtéren már otthonos meleg fogadott minket, és a szünetben sem kellett fázni, mert nem volt szünet. 
Ez a Veszedelmes Éden teljesen letaglózott. Le a kalappal a három zongorista előtt (Andrea Fernandes, Zsoldos Bálint, Tóth Sámuel Csaba), akik csaknem két órán keresztül megállás nélkül verték a billentyűket, biztosítva azt az egyszerűnek tűnő, de nagyon körmönfont és komplex zenei teret, amely Philip Glass zenéjét jellemzi.  Azt hiszem, hogy az Eiffelt pontosan az ilyen előadásokra találták ki. Ezt a művet el sem tudnám képzelni az Erkelben, vagy az Operaházban, itt, a Bánffy teremben viszont, kb 2/3-os nézőszámmal, a tér pontosan akkora volt, hogy az ember zavartalanul át tudja adni magát a mű élvezetének. Ez egy nagyon szépen felépített és kivitelezett előadás volt, csak dicsérni tudom a rendezést és az összes szereplőt.  Cocteau szövege zseniális, igazi intellektuális élmény. Különösebben nem kedvelem a balettot, de itt a balett az előadás szerves része volt, a zene és a mozgás teljes egységet alkotott. És igen, láthattuk, hogy mennyire szép az emberi test, és milyen elementáris kifejezőerővel rendelkezik. Az énekesek is nagyon jók voltak, ebben a környezetben még Rálik Szilvia éles hangja sem volt zavaró. Dobszay Péter remekül vezényelt.
Nekem nagyon tetszett ez az előadás, és megfogott Philip Glass zenéje, ez a szüntelenül vissza-visszatérő, állandó mormolás, levelek zizegése, eső kopogása, tenger hullámzása, valami álomszerű, parttalan ősi dallam az idő mélyéről, amely áthatol és körülvesz, nem tart sehová, csak van, maga a létezés, mint a kozmikus háttérsugárzás, amely már tart vagy öt milliárd éve, mégsem unalmas. Az ember feloldódik ebben a zenében és részese lesz valami nagyon szépnek, valami titoknak, valami harmóniának, felhőtlen örömnek.  Persze van egy kis zavaró részlet, maga a történet, a két főszereplő meghal, sötét lesz, megszűnik a zene teremtette világegyetem és az ember hazamegy, a dermesztő hidegben.

612   Búbánat 2021-12-03 10:57:18

Dalesttel emlékezik Sólyom-Nagy Sándorra az Opera

/Opera honlapjáról/

Születésének 80. évfordulóját megelőzően tanítványai és kollégái idézik meg a Kossuth- és Liszt-díjas bariton, a Magyar Állami Operaház Örökös Tagja pályafutásának legfontosabb szerepeit a Sólyom-Nagy80+ dalesten 2021. december 9-én, 18:00 órától az Eiffel Műhelyház Bánffy Miklós termében.

A 20. század utolsó évtizedeinek egyik nagy magyar baritonját, Sólyom-Nagy Sándort 2020 decemberében, röviddel 79. születésnapja után érte a halál. A Covid-19 járvány okozta korlátozások nem tették lehetővé, hogy a Magyar Állami Operaház és a rajongók búcsút vehessenek a Kossuth-díjas művésztől, akinek intenzív énekstílusát és erős szerepformálását az országhatárokon túl is jól ismerték: Bayreuth kivételes művészgárdájának évtizedeken át volt állandó tagja, miközben budapesti anyaszínházához mindvégig hű maradt.

A nagyszerű énekesre, a figyelmes és segítőkész zeneakadémiai mesterre röviddel 80. születésnapja előtt az Eiffel Műhelyház színpadán tanítványok és pályatársak, köztük Fried PéterGeiger LajosGémes KatalinKáldi-Kiss AndrásKálmándy MihályKertesi IngridKiss AndrásGál ErikaSümegi EszterSzvétek László és Várhelyi Éva emlékeznek. A műsorban Mozart, Verdi, Puccini, Giordano, Rossini, Saint-Saëns, Wagner és Richard Strauss olyan művei, műrészletei hangoznak el, amelyek fontosak voltak Sólyom-Nagy Sándor életpályája során.

A programot és a fellépők névsorát a kiváló bariton szeretett felesége, Pogány Imola zongoraművész segítségével állította össze az Opera. Zongorán közreműködik: Kálvin Balázs és Szennai Kálmán, beszédet mond Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója, Kovács János karmester, a Magyar Állami Operaház Örökös Tagja és Mesterművésze és Frigyesi Tibor rendező, egyetemi tanár.

Az est háziasszonya Gyüdi Melitta, a műsort Aczél András rendezi.

611   Edmond Dantes • előzmény610 2021-11-27 09:03:55

Én még az Eiffel in statu nascendi-állapotában láttam ezt a két darabot (ld. 37 u.itt), nekem elment a Kenessey-darab is, a Tóték kifejezetten tetszett. Bartók országában sok mindent lehet, olykor -mondhatni- kötelező írni és még jól meg is fizetik, ha tetszetős a téma és a szerző/k neve. A két tenorról és Kovács Istvánról kb. ugyanazt írjuk, az "asszonyt" éneklő szoprán fejlődhetett két és fél év alatt. Jankó Zsolt vezényelt akkor is (jól), erdélyi születésű karmester.

610   takatsa 2021-11-26 23:42:16

Szakadó esőben újra elzarándokoltunk az Eiffelbe. Hogy mit is láttunk, azt azonnal leírom, de előtte egy gyors kérdés, amíg el nem felejtem: melyik gombot kell lenyomni a sorompónál, hogy felnyíljon? Mert ezzel a művelettel mindig meggyűlik a bajom. 
Szóval első rész: Az arany meg az asszony. Sokat kell gondolkoznom azon, hogy valami olyasmit írjak róla ami nem jár két hét szilenciummal, de ez nagyon nehéz lesz, mert ez a "mű" az első hangjától az utolsóig, egy zenei  giccs. Szégyen, hogy Bartók országában ilyesmit lehet írni, és még nagyobb szégyen, hogy ezt valaki a penészes-dohos kriptából előkotorta, aztán a tudatlan és mit sem sejtő hallgatóság torkán lenyomta. Lehet ezt még ciftrázni? Lehet, mert ráadásul az operettből visszaguberált Kiss-B. Attila énekelte az egyik címszerepet. Kedves Operaház, ezt sohasem bocsátom meg. Persze nem lenne méltányos ennyivel elintézni az első részt, Megyimorecz Ildikó és Kovács István igen szépen énekelt, és a zenekar, vagy a karmester sem tehet arról, hogy a légy hogyan piszkolta össze a kottapapírt. 
No, de modern korunkban mindenre van orvosság, így erre is. És ez az orvosság nem késlekedett, ráadásul azonnal hatott, mert a második részben következett a Tóték. Olvastam én többször a zseniális kisregényt, a színművet, láttam többször a szintén fantasztikus mozifilmet, de nyugodt szívvel merem állítani, hogy ez az előadás Örkény művéből nem elvett, hanem ahhoz hozzátett: csaknem másfél órán át teljes szépségében pompázott a színpadon ez a humoros-groteszk opera. Telitalálat ez a nagyon jól, igazi tehetséggel összerakott eklektikus zene, amelyben szinte az egész  zenetörténet - a Dies irae-től a Mandarinig - felvonult, és telitalálat volt a műből készült librettó, a versbetétek, minden. És az énekesek: egytől-egyig csodásak, mindegyik alakítás átélt és nagyszerű volt, nem is akarok kiemelni közülük senkit sem, mert így voltak jók, együtt, ahogyan voltak, talán azért annyit megjegyeznék, hogy jó volt Kiss-B. antiprodukciója után László Boldizsárt hallgatni. És ki ez a Jankó Zsolt karmester?? Mert, hogy nagyszerű, az nem vitás, bravúrosan vezényelte ezt a nem egyszerű művet, és szólt is a keze alatt a zenekar, mint a parancsolat. Remélem, hogy ezzel a fiatal és tehetséges karmesterrel gyakran fogunk találkozni a jövőben. Édes volt a gyerekkar. 
MIndent elfelejtettem, mindent megbocsátottam, hajrá Opera.

609   Búbánat 2021-11-21 21:35:15

Ma éjjel hamarosan (22.05 - 0.25) az M5 csatornán láthatjuk: "Újjászületésnap" - Az ünnepélyes Eiffel Műhelyház-átadó

Ünnepi gála-koncert (felvételről)

(2021)

TV-előzetes

608   takatsa • előzmény607 2021-11-20 08:39:55

Előzőleg - szerintem - az akusztikával nem volt baj, tavaly, illetve tavasszal is voltam a Bánffy teremben, és élveztem az előadást. Most ősszel, a Mester és Margaritánál viszont nagyon torz volt az énekesek hangja. Ezt akkor a gépzenére és a kihangosításra fogtam. Tegnap viszont továbbra is az énekesek felső hangjai torzak voltak, ez különösen Horti Lillánál volt feltűnő. Lehet, hogy mikrofonokat használnak és a hangot erősítik a normál előadásoknál is?? De miért? Én nem vagyok hangmérnök, csak találgatni tudok. MIndenesetre jó lenne, ha orvosolnák ezt a problémát. A Pelléast azért említettem, mert tavasszal ugyanitt fogják előadni, és DVD felvételeken nézve a Pelléast, nekem úgy tűnik, hogy szinte Wagneri méretű zenekar kell a megszólaltatásához. Ez a terem inkább kamara-előadásokra való, kis zenekarral, pl. barokk operákra - gondolom - kiváló. De mivel nincsen mély zenekari árok, és az énekesek a zenekar mögött vannak, ha egy nagy zenekar játszik, akkor az énekeseket hangosítani fogják, és torzan fog szólni az egész. Én legalábbis ettől tartok. 

607   -zéta- • előzmény606 2021-11-19 23:48:14

lásd még 583....;-)

606   takatsa 2021-11-19 23:44:41

Megnéztem a Képzeld beteget. Hááát, láttam már jobbat is. Voltak benne humoros részek, és a librettó versezete nagyon szellemes. Nem tudom, hogy a kerettörténetet ki találta ki, de szerintem nagyon erőltetett. És az utolsó szín (vagy felvonás?) abszolút nem kellett volna. Továbbá talán jobb lenne a 19 órai, vagy 19:30-as kezdés, sajnos mindent 20 órakor kezdenek az Eiffelben, így aztán ez a rövidke opera is 22:30-ig tartott. Aki tetszett: Rácz István, de jó volt Wiedemann Bernadett és Biri Gergely is.És persze Kovács János, jó volt újra látni. De valami baj van az akusztikával. Már a Mester és Margaritánál is feltűnt, hogy milyen torz az énekesek hangja, de most is, nem tudom, hogy mikrofonban énekeltek?, de Horti Lilla magas hangjai szinte az élvezhetetlenségig torzultak. Vagy az én fülemmel van baj? De Horti Lillát láttam szeptemberben a Müpában, és csodálatosan énekelt, így mégiscsak a Bánffy teremmel lehet baj. Az is érdekes, hogy egy éve, vagy tavasszal ezt még egyáltalán nem észleltem. Mindenesetre félek attól, hogy ez a szörnyű akusztika tönkre fogja tenni a Pelléast. Remélem, hogy addig sikerül valamit javítani rajta.Volt néhány mulatságos, jól sikerült jelenet, de megvallom, Vajda János első operája (Mario és a varázsló) tetszett legjobban a szerző művei közül, persze ebben Polgár László is közrejátszott. Jó dolog ez az eklektikus zene, mert mindig akad rácsodálkozni- és kitalálni való, de valahogyan a kohéziós erő hiányzik.  

605   Edmond Dantes 2021-11-18 15:01:38

A Karenina Annában nagyon (el)ütős lenne az a vonatosdi ... 

604   Klára • előzmény603 2021-11-17 09:45:26

Biztos, hogy nem így kéne! Valószínűleg nagyon humorosnak gondolta valaki, kapcsolódva a vasüti múlthoz (?), de egy járműjavítóban soha nem szálltak vonatra utasok, tehát nincs mire emlékeztetni. Azonkívül ma már a beszállás, járat indul, stb. ebben a formában egyetlen vasúállomáson sem hangzik el!

603   lujza 2021-11-17 00:27:27

Erről jut eszembe, eltátottam a számat, amikor a Bánffy terem előtt, előadás kezdéskor megszólalt a hangszóró, hogy: beszállás! Pontosan nem tudom idézni, de roppant szellemesnek gondolt szöveg szólt, hogy járat indul, stb, és még sípoltak is hozzá. Biztos, hogy ezt így kéne?

602   -zéta- • előzmény599 2021-11-16 22:45:55

Lehet, hogy viccesen hangzik a két - egymástól távol lévő - ágazat ilyetén összemosása, de valójában minden szakszervezetisnek ugyanazt kell csinálnia: védenie munkavállalók érdekeit. Akkor is, ha az illető falusi bakter, meg akkor is, hogy muzsikus egy fővárosi dalszínházban... 

601   Klára • előzmény600 2021-11-16 19:45:24

Talált, süllyedt!

600   takatsa • előzmény599 2021-11-16 16:17:13

Azt hiszem, hogy róla van szó.

599   joska141 2021-11-16 14:16:35

Apró, régen ezeket a híreket „kis színes”-nek nevezték:

https://hirklikk.hu/kozelet/vasutas-az-operahazban/389732

Idézet a cikkből:

„Új szakszervezet alakult a MÁV-Volán csoportnál. Elnöke Bárány Balázs Péter… A tapasztalt vasutas (Bárány) sok húron játszik, hiszen az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetét is vezeti, és e mellé vállalta a Korrekt Vasutas Szakszervezet (KVSZ) elnöki posztját.

Rokonszakmának nehezen nevezhető a dalszínházi tevékenység és a vasutasság, de Bárány képes áthidalni a nehézségeket.”

Tekintettel arra, hogy az Eiffel Műhelyház több szálon kapcsolódik a vasúthoz, ez a híradás éppen ide illik.

598   Búbánat • előzmény597 2021-11-05 10:36:29

Lásd még a "Bizet és a Carmen" topicban is (292.sz.)  - kommentekkel...

597   Edmond Dantes 2021-11-05 09:15:19

Ókovács Szilveszter 201-es sz. levele az Eiffel Műhelyház Carmen-előadásán történt balhés sajnálatos esemény kapcsán itt olvasható. Talán új műfaj született: episztola az episztolában. A 201-esben Főig. Úr ugyanis Tatjana (?!) nagymama és 16 éves kisgyermek unokája zajos távozásáról számol be a fiktív nagymama fiktív levelének ismertetésével. A fiktív  csodanagyi, aki képes pl. a Carmen-adaptáció és "a Sátánt szolgáló" Tarantino filmjeinek összehasonlító elemzésére, a nézőtéren átvágtatva, fiktív kisunokáját magával cibálva csörtetett ki az előadás közben. Otthon pedig, miután a fiktív kisfiú fiktív szüleitől bocsánatot kért (18-as karikát viselő produkcióra vitte a 16 éves kisdedet), egyből tollat, papírt ragadott és női Savonarolaként esett neki szegény Főigazgató(nk)nak és kérte számon a színpadon eluralkodó erkölcsi-szexuális fertőt. A leírtak alapján két lehetőséget látok: 1) egy komplett eszement -18-ig számolni nem képes- fiktív nagymamát 2) javuló operaházi PR-marketing munkát: ennél ütősebb közönségcsalogató írást nemigen olvastam hosszú ideje...főleg origon.

596   Edmond Dantes 2021-10-24 14:55:03

Ókovács Szilveszter -saját szavát átvéve- bicentenáriumi levele az Eiffel Műhelyház átadásáról origo.hu-n itt. Félreértések elkerülésére: nem a Műhelyház kétszázadik átadásáról szól, annál most még kicsit kevesebbnél tartunk, hanem ez a Főigazgató Úr 200. Tatjána- alakítása levele.

595   Edmond Dantes 2021-10-16 08:42:52

A beatzenében az erősítés évtizedek óta megszokott jelenség, amióta a műfaj kilépett a pinceklubok, családias rendezvényhelyszínek világából. "Unplugged" koncertek kuriózumnak számítanak. Százezres stadionokban, parkokban nem sok vagy semmi nem hallatszana hangosítás nélkül. Szabadtéri opera- stb.előadások nagy része is csak erősítéssel hallható úgy, ahogy. Nem is szeretem a szabadtéri előadásokat: szél elfújja a hangot, szúnyog csípi a közönséget és a fellépőket, eső-vihar elmossa az egészet. Zenekar nélküli = magnózenés "modern" balettelőadásokat is megszoktuk (megszoktuk??) az Operaházban. Zenekar és kórus nélküli magnós operaelőadás? Tovább kell fejleszteni: magnóról éneklő énekeseket, vetített felvételről táncoló táncosokat kérnénk, de akkor inkább otthon(ra). Fotelből nézni kényelmesebb, mint kivillamosozni a kies Kőbányára.

594   Klára • előzmény585 2021-10-15 21:09:50

Ez tényleg az OPERA mint műfaj, mint komplex művészet halálát jelenti! Anno jókat derültünk a playback mellett fellépő -bocsánat - szerencsétlenkedő énekeseknek tűnő képződményeken.  Ez a beatzenében is elfogadhatatlan eljárás volt, a néző azért megy el egy programra - ahelyett, hogy otthon feltenne egy lemezt, vagy CD-t -  mert élő zenét, énekeseket akar látniés hallani!

593   Kati • előzmény585 2021-10-15 20:54:31

Ez borzasztóan hangzik. Az opera halálát jelentené.

592   Kati • előzmény591 2021-10-15 20:53:54

Én 250 kilométerre lakom tőle, tehát nem igazán érint, de nem arról volt szó, hogy ha megnyílik az Opera, bezárják az Erkelt? Valószínű, hogy nem egy évre.

591   Klára • előzmény586 2021-10-15 12:30:39

Ha viccelni akarnék, azt írnám, most pottyantam le a hetedik mennyországból!  De ez nem vicc! Ha az Operaház egyelőre zárva van, és a kitudjamikoresedékes megnyitás után túristákra, külföldi nézőkre várnak (copy Főzeneig.Úr),  az Erkelről se nagyon tudni, mire tartják, és az Eiffelnek sem elsődleges funkciója az előadások rendezése, akkor miről is beszélünk? Hol lesznek operaelőadások? Kukutyinban? Mert vannak elmaradott emberek, akik még vágyakoznak ilyesmi után, és nem mindenki járhat a külföldi operaházak remek előadásaira!

Nem mellesleg, az Eiffel kialakításának kezdete óta én most találkoztam először avval a kijelentéssel, hogy "az előadások rendezése csak sokadik funkciója"! Egyébként tök minegy (bocs!) kinek a kezében van az Operaház építése, és az egész dícstelen hercehurca, az egész buli a mi pénzünkből, az adófizetők pénzéből megy!  Populizmus? Lehet, de tény

590   Fabricius 2021-10-15 09:32:36

Takatsához csatlakozva engem is elbűvölt a Mester és Margarita előadása, az ötletes és soha nem unalmas rendezés, és elsősorban a zene. Nagyon jó énekes szereposztás is adva volt a sikerhez. A fiatalok között például egészen kiemelkedő tehetségeket is lehetett hallani, mikroport ide vagy oda, azért az már látszik, hogy van utánpótlás!

Sáfár olyan amilyen, valószínű, hogy őt nem a hangjáért szeretjük, szeretik!

 

589   Edmond Dantes • előzmény584 2021-10-15 06:48:33

Kedves joska141, kérdésére részben választ ad a nagy örömünkre ismét megszólaló és művészként jól informált, bennfentesnek tekinthető fórumtársunk bejegyzésének két eleme, miszerint 1) Eiffelnek csak sokadik funkciója az előadások rendezése. Ki tudja, az Erkelnek újabban milyen preferenciák szerint van vagy nincs műsorrendje,  egyáltalán: műsora? 2) az Operaházat Erkelestül nem a jegybevételekből tartják fenn. Akkor ugyan minek törjék magukat pl. közönségszervezők, piárosok, műsortervezők?

588   Amalgám • előzmény585 2021-10-14 23:54:52

Valószínű, hogy takatsa fórumtárs az 587-es bejegyzésben megírta az okokat, nem áll küszöbön a zenekar nélküli operajátszás. Balettből, balettestből az utóbbi években volt már egy-két hasonló. Úgy néz ki, hogy mostanában születnek olyan összetett zenei alkotások, illetve összeállítások, amelyeket már egy operaház sem tud kiszolgálni élőben rendszeresen, legalábbis rentábilis keretek között nem. Ilyenkor marad a magnó, még ha valahol örök betlinek számít is.

587   takatsa • előzmény585 2021-10-14 23:05:58

Most jöttem a Mester és Margaritáról. Én is meglepődtem, hogy nincsen zenekar, hanem felvételről szól, a zenekar és azt hiszem, a kórus is. Még ez lett voln a legkevesebb baj, de iszonyúan ki volt hangosítva, nemcsak a zenekar, hanem az énekesek is, és elég torzan szólt. Amúgy ez egy mestermű, le a kalappal Gyöngyösi Levente előtt, egy nagyon jó, eklektikus zene, szinte minden zenei stílus képviselteti magát, minőségben felér bármelyik Webber musical-lel, ezzel a produkcióval kellene körutaznia az Operaháznak, nem a Sába királynőjével, biztosan nagyobb siker lenne, vagy ki is tehetnék az Operavisionra, hadd lássák sokan a nagyvilágban. Feltétlenül szólnom kell a librettóról, ami egészen zseniális. Amúgy teltház volt, sok-sok fiatallal, jobb lenne ezt nagyobb helyszínen előadni, Erkelben, vagy stadionban, és élőzenével (ami persze nehezebb, mert ez bizony minőségi zene, helyenként szövevényes, igen nehéz elemekkel, talpán legyen az a zenekar, kórus, karmester, aki hibátlanul abszolválja, és meg kell említeni, hogy nagyszimfonikus zenekar mellett rockzenekar is szükséges, meg zongora, meg sok elektromos kütyü, szóval biztosan nehéz ezt koncertről-koncertre összehozni és a megfelelő minőséget biztosítani). Az énekes-gárda is meglepően jó volt (Sáfár Orsolya kivételével), nagy kedvvel játszottak és hát csodás balettkar, légtornászok, nagyszerű rendezés, színpadi varázs, minden volt, ami egy kiváló produkcióhoz szükséges. Ez a mű és előadás méltó Bulgakov művéhez, nem elvesz belőle, hanem hozzáad, jó volt ez az est, jó volt az Eiffel, köszönet érte mindenkinek.

586   Cilike • előzmény577 2021-10-14 22:31:15

Eddig azt hitte, a jegybevételből tartják fenn az Operaházat, Erkelestül?  :-)  Nagyon vices tetszik lenni. Nem, nem az Operaház épytéséből csíptek le. Azt tetszik.e tudni, hogy az Opera felújítása is és az Eiffel is ki lett véve az Operaház vezetésének a kezéből? Az Eiffel elsősorban is összegyűjti az Operaház műhelyeit és próbacentrum, csak sokadik funkciója az előadások rendezése.

585   -zéta- • előzmény584 2021-10-14 21:13:38

Sajnos, nem tudom az okokat, csak találgatok, s az nem jó megoldás. 

Az ember kapkodja a fejét. Oké, bemutattuk a Mester és Margarita-t, jó, kicsit musicales, de legalább a miénk. Erre hogyan adjuk? 

A zenekar és a kórus hangfelvételről szól, szegény karmester csak a szólistáknak integet. Ugye tudjuk, hova vezethet ez? Egyenes út a félplayback Otello, a félplayback Bánk bán, a félplayback Mesterdalnokok irányába. És még a végén kiderül, hogy az opera egészen olcsó műfaj... 

584   joska141 • előzmény579 2021-10-11 00:18:39

Tisztelt „-zéta-”! Idézem nagyon figyelemre méltó hozzászólásának egyik félmondatát:

„…jelenleg ugyanis az Eiffel maga a budapesti operajátszás, mert az Erkel Színházban nincs vagy csak alig van opera..”

Ön vagy bárki más meg tudná írni itt a Momus valamelyik Fórum oldalán, hogy ezekben a hónapokban az Erkel Színház miért nem játszik operákat?

Sajnos az erre irányuló, eddigi kérdéseim visszhang és válasz nélkül maradtak. Hátha – ha már operaelőadás nincs – legalább az okait megtudhatnám, ha csak ez nem titkos információ.

583   takatsa • előzmény579 2021-10-10 10:36:20

Ez is ritka, hogy bármiben egyetértesz velem. Ókovács-hozsannákat nem szoktam olvasni, tudok én magamtól is gondolkozni-fogalmazni-hülyeségeket írni. Én már sokszor voltam ott előadáson, mindegyik nagyon tetszett és az akusztikával is meg voltam elégedve. Nekem jó a közlekedés is, olyan pedig úgysem lesz, ami mindenkinek tetszik. Én azért drukkolok, hogy valami jó, és szebb legyen, és örülök minden pozitív eredménynek.

582   lujza • előzmény581 2021-10-10 01:39:48

Az ilyesmi különösen tetszik: " A Bánffy termet az emeleti kijáraton keresztül hagyjuk el, a Fülöp Zoltán üveghídon átkelve vethetünk egy újabb pillantást, ezúttal felülről a Mozdonycsarnokra." Minden bükkfának nevet adtak, nem tudom, hogy ez-e a valódi tisztelete a múlt művészeinek.

581   lujza • előzmény578 2021-10-10 01:34:55

Ha olvastad a beszámolót az épületről, szerintem abban túl sok a rongyrázás. Honnan ez a rengeteg pénz épületekre, még továbbiakra is, mindenféle iskolákra, miközben nincsenek rendes előadások az Erkelben? Aki sokat markol, keveset fog. Én nem tudtam egy 6 előadásos bérletet összeállítani magamnak csak úgy, hogy az  előadások felére az Eiffelbe megyek. Hogy milyen lesz onnan hazafelé a közlekedés, majd akkor látom meg. És hogy az Opera mióta van zárva, és ha megnyílik se lesz sok köszönetünk benne, arról ne is beszéljek!

580   Klára • előzmény579 2021-10-09 16:44:48

Érdekes, mikor az Eiffel Parkfoglaló Gála előtt többen panaszkodtak/panaszkodtunk a nem túl kedvező (?) elhelyezkedésre, és a megközeltés várható nehézségeire.csőstül jöttek a pozitív vélemények és a remek megközeítési javaslatok!

Lehet, hogy mégsem olyan szép a menyasszony?

579   -zéta- • előzmény578 2021-10-09 15:23:08

Az utolsó mondatoddal egyetértek. 

Az első kettőt biztosan valamelyik Ókovács-hozsannában olvastad. Sajnos a közreműködők, akik naponta benne élnek a már harmadszor átadott épületben, rossz akusztikára, a termek közti zavaró áthallásra panaszkodnak. A tömegközlekedő nézők a megközelítés anomáliáira.

Legyen tényleg a budapesti operajátszás hátországa, jelenleg ugyanis az Eiffel maga a budapesti operajátszás, mert az Erkel Színházban nincs vagy csak alig van opera... 

578   takatsa • előzmény577 2021-10-09 08:46:18

Ez a komplexum egy nagyon alaposan átgondolt és megtervezett, kiválóan megvalósított létesítmény, amely a budapesti operajátszás bázisát  és hátországát biztosítja, előadó-termei pedig kiválóan fogják szolgálni a kisebb előadói apparátust igénylő barokk- és modern operákat. Ez a technikai háttér valóban biztosítja a magyar operajátszás megújulását és fejlődését. Én nagyon örülök az Eiffelnek, mert ez azt bizonyítja, hogy pozitív fejlemények is vannak a hazai zenei életben.

577   lujza 2021-10-09 01:27:30

https://fidelio.hu/klasszikus/bejartuk-az-eiffel-muhelyhazat-166300.html

Ezt olvasva ámulok-bámulok. Mintha egy nagyon gazdag országban élnék. Nem lehetett két fillér ezt így létrehozni! Tán az Opera felújításából csíptek le pénzeket? Ezért készül az ilyen lassan? És tán ezért nem baj, hogy az Erkel csak félházakkal játszik, mivel nem a jegybevételből élnek.

576   joska141 2021-10-04 15:48:30

Mai hírek az interneten:

https://librarius.hu/2021/10/04/szente-vajk-a-most-atdolgozott-a-mester-es-margarita-vilagpremier/

https://lisztunnep.hu/opera/20211009/gyngysi-levente-a-mester-es-margarita-132260-hu

Mindig öröm egy új magyar zenei alkotás, különösen opera, bemutatója. Szívből kívánom, hogy megérdemelt sikere legyen és több alkalommal tűzhesse műsorára az Operaház.

Az új opera születésének örömét még az sem ronthatja el, hogy nem a Budapesti Őszi Fesztivál, hanem az azzal azonos időben szervezett Liszt Ünnep keretei között került bemutatásra. Ha már van egyidőben Budapesti Tavaszi Fesztivál és Bartók Ünnep, akkor ugyanúgy kell, hogy legyen Budapesti Őszi Fesztivál és Liszt Ünnep is. Gondolom ezt majd követi a többi fesztivál megkettőzése is, a távlatok beláthatatlanok.

Az új opera születésének örömét még az sem ronthatja el, hogy ezzel egyidőben volt a Mester és Margarita prózai változatának bemutatója a Nemzeti Színházban. A két mű alkotógárdája még véletlenül sem hivatkozik egymásra, nem ajánlja a másik előadást és erre természetesen a szervezők sem fordítanak gondot.

A mai napon egy másik fórumon (Alexandru Agache, a bariton 185. számú hozzászólás) volt szerencsém a Művész Úr nagyon értékes és megszívlelendő gondolatait olvasni. Agache az interjú egy részén határozott, negatív véleményt fogalmaz meg a zárt térben szereplő énekesek mikroport használatáról.

Valószínűleg az új Gyöngyösi-opera szereplőgárdája még nem olvashatta ezt az interjút. Az idézett cikket illusztráló trailer szerint ugyanis a Bánffy Teremben az énekesek használnak mikroportokat.

575   Búbánat • előzmény574 2021-10-03 20:52:28

Kerestem a műsorfüzetben a Honvéd Férfikar megnevezését és nem találtam, ugyanakkor az Erkel Színházban anno a "honvédosok" énekelték a Vadászkórust; az Eiffelben közelről láthattam az arcokat- egybevetettem a neten fellelhetó Honvéd-kórus fotóin szereplő arcokkal: megdöbbentő módon közülük többre is ráismertem...

574   pagliacci • előzmény566 2021-10-03 18:34:12

Kedves Búbánat! Apróság, de amennyire én tudom, bár kétségtelenül a Honvéd Férfikarnak (is) igazán testhez álló a feladat, ezúttal a Vadászkórus megszólaltatását az Opera Énekkarának (férfikarának) köszönhettük.

573   Hangyász • előzmény572 2021-10-01 11:48:31

Mea culpa. Jó, akkor a kis naivot játszod meg, hiszen (látszólag?) nem értettél meg egy nyilvánvalóan ironikus megjegyzést.

572   Edmond Dantes • előzmény571 2021-10-01 11:21:59

off Visszakérdezhetnék, amit te tőlem az előbb másik topikban: "megjátszod a hülyét?" ..de nem teszem, mert sosem gorombáskodom. Továbbá nem vagyok "a spanyol állam" = nem tudom, talán mindkettő + minden ki van fehérítve. De nekem is mutatták -sajnos csak messziről és kívülről!- azt a gondosan őrzött-elkerített erdős-dombos lakóparkot Marbella-"külsőn", ahol a gazdagok leggazdagabbjai, a befolyásosak legbefolyásosabbjai laknak. Sőt, nem csak laknak, de saját óvodájuk, iskolájuk, plázájuk stb. van.

on Opera- és Műhelyház viszont tudtommal nincs abban az Édenben. Nekünk viszont van :-)

571   Hangyász • előzmény569 2021-10-01 11:11:32

KI

Ha ez így van, akkor a spanyol állam miért tűri meg őket? Fél a bűnözők bosszújától, netán jól jönnek az érintettek luxusköltései?

BE

570   Hangyász 2021-10-01 10:46:32

Miért nem szerepel a fórum címében megadott helyen, ma este 8-kor felzengő Mahler/8???

569   Edmond Dantes • előzmény568 2021-09-30 12:04:23

Kedves joska141, van egy jó hírem. Spanyolországban is igen fejlett bankhálózat működik. Közelebbről: például Marbella ismeretesen a high-society, jet set, felső tízezer, valamint a spanyol hírszerzés megbízhatónak tartott adatai szerint a nemzetközi bűnöző csoportok egyik kedvenc pihenő- és lakóhelye illetve lerakata. Semmi akadályát nem látom, hogy teszem azt, onnan egy nagylelkű adomány érkezzen mecenatúra gyanánt, a magyar alkotó- és előadóművészet, netán MÁO vagy a Műhelyház (újjá)épülésére. Sosem késő, a pénz mindig jól jön ... már ha jön.

568   joska141 2021-09-30 00:12:49

A bécsi újságokban hosszabb cikkek jelentek meg a napokban a pandémia utáni nyitás paradoxonráról. Az Albertina újra nyitása alkalmával megrendezik a már egyszer elhalasztott nagyszabású Modigliani kiállítást. Azonban a kiállítás időtartamára félbe kellett szakítani az Albertina mögötti részre tervezett „bécsi Bánffy terem” építését. A mélyépítési munkálatok okozta rezgések árthattak volna a kiállított műtárgyaknak. Majd később folytatják és várhatóan 2023-ban átadják a magyar Bánffy terem befogadóképességével megegyező osztrák termet, ami teljes egészében ifjúsági operabemutatók céljára épül, a Staatsoper művészeti irányításával.

Az újságok most sem mulasztják megemlíteni, hogy az építkezést döntően a Strabag család magánalapítványa finanszírozza, az osztrák állam csak egy jelképes – 10% körüli - összeggel vállal részt benne. A család természetesen büszke arra, hogy egy ilyen új épülettel járulhat hozzá az ifjúság zenei neveléséhez a következő években.

Ha valaki netán párhuzamot keres a magyarországi Eiffel Műhelyház finanszírozása és egyes magyar, építkezéssel foglalkozó családok pénzköltési szokásai között. Annak idézem Örkény István Paprikakoszú című egypercesének utolsó mondatát: Aki ezen elgondolkozik, s ügyel rá, hogy gondolatai ne kalandozzanak összevissza, hanem helyes irányban haladjanak, nagy igazságoknak jöhet a nyomára.

567   macskás 2021-09-29 12:14:06

567

566   Búbánat 2021-09-29 10:14:49

Tegnap este az Eiffel Műhelyház Bánffy Miklós termében Carl Maria von Weber A bűvös vadász című operájának keresztmetszete került bemutatásra a Magyar Állami Operaház Zenekarának és Énekkarának (karigazgató: Csiki Gábor) valamint a Honvéd Férfikar közreműködésével, Kocsár Balázs főzeneigazgató zenei irányításával.

Az opera nyitánya mellett kilenc énekszám volt műsoron, ezekben három operaházi magánénekes lépett fel: Miksch Adrienn (Agáta), Sáfár Orsolya (Annuska) és Kovácsházi István (Max).

Nem koncertszerű előadás volt, mert Toronykőy Attila rendező félig szcenírozott formai keretek közé helyezte a három szereplőt (és az énekkart meg a „vadászkórust”) a színpadon. 

A többi szerep (meg a próza is) kimaradt az operából, az elhangzott énekelt részleteket Keszei Bori operaénekes szöveges ismertetői kötötték össze, a cselekmény szerinti történések elmesélésével.

A színpadkép minimalista, inkább jelzésszerű díszletelemek, közöttük a színpad bal és jobb oldalán elhelyezett kis dobogók fölé magasról lelógó két hatalmas aranyozott képkeret, melybe olykor „belépve”, énekelt a három szólista-szereplő. A háttérben pedig sok-sok stilizált agancstrófea meg vadászeseményeket láttató, kis bekeretezett kép dominált a színes megvilágítású színtéren – mindez utalás lehet a Hungexpón zajló vadászati és természeti világkiállításra, nemkülönben a produkciónak fantáziacímet adó „Vadászopera” elnevezésre.

Kovácsházi István hangja mit sem vesztett fényéből, színéből, talán erejéből sem – ha felidézem emlékeimet a 2014 decemberi Erkel Színház-beli Bűvös vadász-előadásokban nyújtott Max-alakításáról, az akkor róla szerzett benyomásaim változatlanul pozitívak.  

Igen kellemes meglepetés volt Miksch Adrienn beállása Agáta szerepébe (a műsorlapon Szabóki Tünde neve szerepelt), persze korábban egy ifjúsági előadáson már fellépett ezzel a Müpában, de koncerteken is énekelte szólamát, most megkapóan tolmácsolta az érzelmes, széles ívű dallamokat: így a kavatínát is.

Sáfár Orsolya sem először állt be szerepébe: Annuskaként 2013-ban egy operamatinén, a Müpában már bemutatkozott, de most az interpretált részletekben (kettős; arietta; románc) újra megmutathatta kiváló képességeit és remek adottságait; hogy csengő szopránjával mily’ csilingelő hangzatokat tud produkálni s közben cserfességével is, ellenpólusa lenni a mély érzelmeket átélő, de visszafogott, szerelmes mátkának, Agátának. Régen láttam/hallottam Sáfár Orsolyát ilyen jó formában és hangi diszpozícióban színpadon szerepelni.

Természetesen A bűvös vadász legjobban várt részlete az opera „slágerszáma”, a Vadászkórus.  A német koraromantika talán leghíresebb és legismertebb kórustétele – most utolsó műsorszámként - ezúttal is learatta a maga közönségsikerét: pláne, ha ismét olyan parádés előadásban hallhattuk ezt a kardalt, amit és ahogyan a Honvéd Férfikartól már megszokhattuk. Köszönet nekik és a nagyszerű formában játszó Operaházi zenekarnak is, élükön Kocsár Balázs karmesterrel, a kapott pompázatos ének-zenei hangzásért!  Nem feledkezem meg az Opera Énekkarának a Nyitányt követően előadott első énekszámáról szólni: diadalittas győzelmi énekük, a „Viktória! Viktória!” után sajnos, több énekelni valójuk már nem volt az est folyamán.

Az egész produkció szép volt, csak rövid. Szívesen meghallgattam volna további részleteket is ebből az igen ritkán játszott, nagyszerű romantikus operából. És jó lenne újra a teljes operát bemutatni, felújítani a Magyar Állami Operaházban, a most hallott művészekkel – de ne a Zsótér Sándor-féle anno formabontó és a közönséget eléggé megosztó rendezésben...

A következő részleteknek - és előadóiknak -  tapsoltunk:

1. felvonás:

  • Nyitány

  • Kórus („Viktoria! Viktoria”)

  • Max áriája („Nein länger trag ich nicht die Qualen, die Angst...”)

2. felvonás

  • Agáta és Annuska duettje („Schelm! Holt fest!”)

  • Annuska ariettája („Kommt ein schlanker Bursch geganken”)

  • Agáta áriája („Wie nahte mir der Schlummer – Leise, leise, fromme Weise”)

  • Agáta, Annuska és Max tercettje („Wie? Was? Entsetzen”)

3. felvonás

  • Agáta kavatinája („Und ob die Wolke sich verhülle”)

  • Annuska románca („Einst träumte meiner sel’gen Base”)

  • Vadászkórus („Was gleicht wohl auf Erden dem Jägervergnügen”)

565   Edmond Dantes 2021-09-26 22:20:50

Dante700, avagy irodalmi alapanyagokról

Ókovács Szilveszter 196. Tatjana-levele origo.hu-n ide kattintva olvasható. Benne: "... nem szándékosan nem játsszuk a színpadi változatot, sőt a rész egészét, a teljes Triptichont, hanem azért, mert nem fér az Erkel Színház deszkáira.." Idézet vége.

Azon tűnődöm, az Erkel deszkái mentek-e össze 2015 óta vagy a Triptichon, benne a Gianni Schicchi hízott-e meg, mert amikor én láttam Erkelben, (ld. Erkel-topik/6049) még be- és felfért.

564   Búbánat 2021-09-26 16:31:26

Óriási elismerésem a Magyar Állami Operaház Énekkarának! - hatalmas feladatot abszolvált külön-külön a nőikara, a férfikara és teljes vegyeskar a tegnap este az Opera Eiffel Műhelyháza Bánffy Miklós termében bemutatott két, Beethoven komponálta színpadi kísérőzene kórustételeinek előadásával! (Karigazgató: Csiki Gábor)

Az „István király, Magyarhon első jótevője” - Beethoven darabjában zenekari nyitány mellett kilenc, kórusokkal kombinált tételt írt. További közreműködőként Oberfrank Pál színművészt István király (próza), Varga Fekete Kingát mint Gizella (próza), Kőrösi Andrást Vazul szerepében (próza) tapsolta meg a lelkes közönség. August von Kotzebue korának divatos drámaírója volt, akinek darabjához 1811-ben írt zenét Beethoven és amit – az „Athén romjai”-val együtt - 1812 februárjában az újonnan felavatott pesti új német színházban adtak elő először.  

"Athén romjai” – Beethoven a nyitány mellett – a művének többszöri átdolgozása során – nyolc tételt komponált, közöttük négy szám csak kórus, egy szám ária és kórus, egy szám induló és kórus (mindegyik tételt zenekarra is komponálta a szerző).  Kotzebue írta ezt a darabot is, egy ünnepi játékot, melyhez Beethoven a kórus mellett basszus szólóhangra áriát szerzett („Az idegen, egy német művész”) – itt Rácz István énekelt; további közreműködőkként bariton hangra egy idős görögöt Nagy Zoltán alakította, míg a feleségét Avedikian Viktória (próza) szólaltatta meg; az idősebb lányukat Váradi Zita szopránénekesnő formálta meg, a fiatalabbik lányuk megszemélyesítője pedig Papp Zsófia (próza) volt. Tánccal is kiegészült a darab: ebben hangzik fel a híres „Török induló” zenekarra hangszerelt változata! A koreográfia Venekei Mariann nagyszerű munkája, mely a Magyar Nemzeti Balett táncművészei előadásában ugyancsak hatalmas sikert aratott.

Az oratorikus jellegű, de szcenírozott, valamint Berkes Bálint animált vetítéseivel kísért, és az Opera gazdag jelmezállományát felhasználó előadások közül az István király Babits Mihály, Kosztolányi Dezső és Sík Sándor vendégszövegei­vel egészül ki.

Mindkét darab rendezője Oberfrank Pál színművész, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója, a Magyar Állami Operaház Zenekara élén Oberfrank Péter karmester, betanítói-zenei irányítói összetett feladatát imponálóan látta el.

Beethoven születésének 250. évfordulója alkalmából (a COVID-vírus miatt erre az évadra eltolódott bemutatók) a Magyar Állami Operaház az István király, Magyarhon első jótevője és az Athén romjai című darabokat még négy alkalommal viszi színre az Eiffel Műhelyházban: ma este, szeptember 26-án; október 3. (este 7 órakor); október 2. (de. 11 órakor), október 10. (de. 11 órakor)

Az Opera honlapjáról: ismertető

563   Edmond Dantes • előzmény562 2021-09-22 19:08:54

Na de kedves joska141, kétszázszor (kétezerszer?) is megírták már, hogy ez egy "komolyzeneifórum"! Ezért bejegyzése nem helyénvaló. Ugyanis a Gianni Schicchi nem komolyzene, hanem vidámzene.

562   joska141 • előzmény560 2021-09-22 15:38:49

Igyekszem a Momus hasábjain távol tartani magam a direkt politizálástól.

De azért az figyelemre méltó, hogy a Dante700 keretén belül egy szélhámosról szóló előadás – Gianni Schicchi – fővédnöke Dr.Semjén Zsolt Miniszterelnök-helyettes Úr!

561   Edmond Dantes 2021-09-22 14:37:54

Apró javítások okt. 1. Mahler/8-at 2019-ben, azaz kettő (és nem 13) éve játszották a MüPában, előtte kétszer Kocsis Zoltán vezényelte (2008), 2009-ben Pécsett Hamar Zsolt ... 1983 után tehát legalább még négy és nem két előadása volt. Így is szép lesz.

https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/viii-szimfonia-2021/eloadas-202110012000/

560   Búbánat 2021-09-10 09:56:59

DANTE700

koncert

Az előadás helyszíne:

Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
1101 Budapest, Kőbányai út 30.
 
Időpont:
2021. szeptember 12. vasárnap 19:00
K
 Az est fővédnöke Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes
 
MŰSOR

  1. rész

Liszt: Dante-szonáta

Zongorán közreműködik: Balog József


ifj. Ábrányi: Paolo és Francesca – részletek

- Francesca áriája a 2. felvonásból » Rálik Szilvia
- Paolo áriája a 3. felvonásból » Kovácsházi István
- Paolo és Francesca duettje a 3. felvonásból » Rálik Szilvia, Kovácsházi István

Zongorán közreműködik: Szennai Kálmán
 

2.  rész

Puccini: Gianni Schicchi
Szereposztás:

Gianni Schicchi: Kelemen Zoltán
Lauretta: Sáfár  Orsolya

Zita: Wiedemann Bernadett

Rinuccio: Balczó Péter

Gherardo: Szerekován János 

Nella: Keszei Bori
Gherardino: Abebe-Ayele Rafael
Betto: Kiss András 

Simone: Szüle Tamás 

Marco: Erdős Attila 

Ciesca: Farkasréti Mária
Spinelloccio: Kőrösi András
Jegyző: Bátki Fazekas Zoltán

Pinellino: Borbély Lehel Tihamér 

Guccio: Kósa Lőrinc
 
Közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara

559   lujza • előzmény558 2021-09-03 22:51:12

Én ezt nem látom ilyen sötéten, a gyenge magyarokat homály fedi, de volt egy-két jó is, viszont Brownlee és Petibon kedvéért én szívesen meghallgattam volna ezt a koncertet, ha itthon vagyok. Az kevéssé valószínű, hogy Brownlee majd az Operában is fellépjen, és hallhassam őt élőben, hacsak a jobb kondiciókkal rendelkező Müpa meg nem hívja őt.

558   Edmond Dantes • előzmény557 2021-09-02 07:05:00

Köszönet a cikkért. Nekem az jön le belőle, hogy volt egy gyengécske első rész a hazaiakkal, pár jó produkcióval és volt egy sztárgála számos elkoptatott számmal, egy csillogó magasságokkal rendelkező kellemes tenorral és egy megosztó, szoprán hisztérikával. Talán nem vesztett(ünk) túl sokat, aki/hogy otthon maradt(unk). Más kérdés, hogy jótékonysági koncert volt ---> több bevétel jobban jött (volna).

557   lujza 2021-09-02 00:57:29

Találtam valamit magyarul is az augusztusi koncertről:

https://operavilag.net/kiemelt/a-csillagos-eg-alatt/#more-29691

De azért fura, hogy itt senki semmit se írt róla.

556   Búbánat • előzmény554 2021-08-29 19:41:02

Kapcs. 554. sorszám

Az előző cikkhez kiegészítésül fűzöm hozzá:

Az Operaházon belül,Misura Zsuzsa művésznő kezdeményezésére , a Covid miatt árvaságra jutott gyermekek számára gyűjtést indítottak az operaházi Örökös Tagok . Az összegyűlt milliós összeget az Operaházon keresztül jutatták el a Regőczi István Alapítványhoz.

555   Edmond Dantes • előzmény553 2021-08-29 14:07:05

Egyetértek! Pl. az origo.hu is "megfeledkezett" az operagáláról kritikát írni, miközben rendíthetetlen rendszerességgel tesz ki laudációkat pl. Vidnyánszky Attila "óriási" és  "állva tapsoló közönség"-sikerű színházi és operett-produkcióiról és közli le az Eiffelt is (fő)igazgató Ókovács Szilveszter Tatjána-levélfolyamát. (Most a 192.-nél tart.) Talán az említett gála is megérdemelt volna egy -lehetőleg avatott tollú- recenziót ugyanott..

554   Búbánat • előzmény552 2021-08-29 13:03:24

"Az Áder János köztársasági elnök és felesége, Herczegh Anita által a koronavírus árváiért létrehozott Regőczi István Alapítványnak ajánlották fel az összeget. Az Operaház társulata augusztus 21-én egész napos adománygyűjtéssel és látványos operagálával támogatta az Alapítványt.

„Családunk nevében szeretettel ajánlunk fel félmillió forintot az Áder János köztársasági elnök úr és felesége, Herczegh Anita által létrehozott, a koronavírus miatt árván vagy félárván maradt gyermekeket támogató Regőczi István Alapítvány javára. Három gyermek szülei vagyunk, meggyőződésünk, hogy egy ilyen nehéz helyzetben közös társadalmi felelősségvállalásra van szükség” – írja a Facebookon az igazságügy-miniszter.

Varga Judit posztjában kiemeli, hogy az Alapítvány olyan támogatást kíván biztosítani, amely megoldást jelenthet mindaddig, amíg a gyermekek nagykorúak lesznek, vagy befejezik a tanulmányaikat, munkába állnak és képesek saját magukról gondoskodni. A Regőczi István Alapítvány kuratóriumának munkájában Herczeg Anita mellett részt vesz Bagdy Emőke szakpszichológus és Ürge-Vorsatz Diana klímakutató is.

A felajánlás azután született, hogy a miniszter is részt vett az Operaház "Adódjatok össze" jótékonysági napját záró operagálán az Eiffel-műhelyház parkjában, amelynek sztárvendége az ünnepelt francia szoprán, Patricia Petibon és az amerikai tenor, Lawrence Brownlee volt. A két operasztár fellépését magyar énekesek gálája kísérte az Opera Zenekar és Énekkar közreműködésével. A jegyvásárlók és az általuk befizetett összegek egészítették ki az Opera munkatársai által befizetett alapítványi támogatásokat."

https://infostart.hu/belfold/2021/08/22/felmillio-forintot-ajanlott-fel-varga-judit-ferjevel-a-koronavirus-arvak-javara

553   Klára • előzmény552 2021-08-29 12:42:49

Mindegy, szerencsés volt-e az időpont választás,vagy sem,  és az is, mekkora ismertségük van nevezett művészeknek nálunk. De az, hogy egy Eiffel Műhelyház beli koncertről külföldi kritikát kell ide beilleszteni, sokakat minősít! (mielőtt valaki belekötne, nem azt, aki ide becsatolta, és nem is azokat, akik olvassuk!)

552   Búbánat 2021-08-29 10:32:32

Egy szlovák opera-portál részletes beszámolója az augusztus 21-ei  budapesti opera-gáláról, az Eiffel Műhelyház szabadtéri rendezvényéről.

Lawrence Brownlee v Budapešti k sade vysokých C pridal aj „déčko“

„Nebol to len gala večer hviezdnych hostí. V sobotu 21. augusta 2021 sa v Kodályovom parku areálu Eiffelovho umeleckého štúdia v Budapešti odohral koncert pod voľnou oblohou. Po domácich sólistoch sa po prestávke predstavili svetobežníci Patricia Petibon a Lawrence Brownlee. Bolo to zároveň charitatívne podujatie s otvoreným kontom pre siroty po obetiach pandémie.”

(Az oldalon a gépi fordító-program felkínálja a magyar nyelvű fordítás lehetőségét.)

551   fbcs • előzmény550 2021-08-07 13:35:04

Valóban, két tényező lehet mögötte, a 20-i hosszú hétvége (mindenki nyaral) + azért Brownlee és Petibon az átlagos operalátogatók közt kevésbé ismert, mint Kaufmann.  Mondjuk arányaiban még mindig jobban állnak, mint a Puskás musical, amit 18-19-20-án is leadnak az Erkelben, és jelen állás szerint a helyek töredékét (ránézésre kb. hatodát-hetedét) sikerült eladniuk...

550   lujza • előzmény549 2021-08-06 00:39:13

Én az opera topicba azt írtam, hogy szerintem rossz az időpont. Ki az ördög ül Pesten ezen a hosszú, nyárvégi hétvégén?

549   Cherubino 2021-08-05 18:38:37

Tudja valaki, miért viszonylag olcsók a jegyek augusztus 21-re, a Petitbon koncertre? És miért nem fogynak a helyek? Csak a szokásos COVID-félelem?

548   takatsa 2021-06-12 22:55:44

Az úrhatnám polgár
Hát ez nagyon-nagyon jó volt. Azt hiszem, így kell ezt csinálni, így lehet közel hozni a közönséghez a barokk zenét, Lullyt, a fiatalokhoz pedig álalában az operát.  A műfaj meghatározhatatlan, talán zenés játék Lully műveből, Moliere aktualizált vígjátékára. Az aktualizálás kicsit talán bugyuta, de nagyon bájos, egyes részeiben pedig kifejezetten szellemes, önfeledt nyáresti játék és szórkozás. 
Egy nagy zuhé után telt ház az Eiffel Bánffy termében. Itt nincsenek kihagyott ülések, mint a Müpában, hanem ember ember hátán, és ilyenkor érezhető, hogy picit zsufolt a terem, nincs olyan kényelmes tágasság, mint a Müpában, Erkelben. Ennek persze van előnye is, testközelibb, személyesebb, családiasabb az egész. A szinpadon egy komplett kis barokk zenekar, és az operaház zenészei teljesen stílusosan és vidáman játszanak, egy nagyszerű fiatal karmester, Thomas Kornél pálcája alatt. Hogy kicsoda ő, nem tudom, megvallom, még nem is hallottam róla. Prózai színészek, szólisták, énekkar, táncosok, kedves kesze-kuszaságban, de valahogy a rendetlenség renddé szerveződik, minden a helyén van. És megy Lully zenéje, szinte folyamatosan, megdöbbentően szép és változatos a francia barokk. És ezek a fiatal szólisták egészen nagyszerűek, azt hiszem, hogy nem kell aggódnunk a jövő miatt, lehet rájuk bátran építkezni. Nem is tudom, hogy kit emeljek ki, talán Molnár Annát, de nagyon tetszett a kontratenor Daragó Zoltán, vagy a második tenor Varga Donát is. A kínai tenornak nagyon igéretes, szép hangja van, csak valahogyan a felső hangjai most nem voltak teljesen rendben, de összességében ő is nagyon szépen énekelt.  A kórusnak pedig, úgy tűnik, mindegy, hogy Verdi, Wagner vagy Lully, nagyszerűen énekelnek, és minden stílusban otthon vannak. 
Az előadás végén pedig óriási vastaps, megérdemelten. Nagyszerű kis este volt, köszönjük. És aki lemaradt az előadásról, ősszel még pótolhatja. 

  
legújabb:
Kelemen Zoltán - 2022-01-23
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Tommaso Benciolini (fuvola), Filipp Kopacsevszkij (zongora)
Szolnoki Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Yunsung Chang
Mozart: D-dúr fuvolaverseny, K. 314
Alexey Shor: Travel Notebook – zongoraverseny
Dvořák: 9. (e-moll) szimfónia, op. 95 („Az Újvilágból”)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Mondok Yvette (szoprán), Oláh Vilmos (hegedű), Lajkó István (zongora)
Medtner: Sonate-Vocalise mit einem Motto ‘Geweihter Platz’ von Goethe, op. 41/1
Medtner: Sonata-Ballada, op. 27
Medtner: 2. (G-dúr) hegedű-zongora szonáta, op. 44
A mai nap
született:
1705 • Farinelli (Carlo Broschi), énekes († 1782)
1937 • Baranyi Ferenc, költő, műfordító, operai író
1951 • Szenthelyi Miklós, hegedűs
elhunyt:
1883 • Friedrich von Flotow, zeneszerző (sz. 1812)
1960 • Edwin Fischer, zongorista (sz. 1886)
2007 • Palánkay Klára, énekes (sz. 1924)