vissza a cimoldalra
2021-09-26
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Társművészetek (2467)
Kedvenc felvételek (158)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7568)
Kedvenc előadók (2872)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5121)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)
Opernglas, avagy operai távcső... (21078)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8621)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62716)
Momus társalgó (6360)
Milyen zenét hallgatsz most? (25095)
Haladjunk tovább... (230)

Olvasói levelek (11809)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
Pantheon (2953)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4898)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (894)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (651)
Richard Strauss (778)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5244)
Erkel Színház (10935)
Operett, mint színpadi műfaj (4935)
Zenei események (1024)
Eiffel Műhelyház (563)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2282)
Franz Schmidt (4014)
Kimernya? (4284)
A MET felvételei (1608)
Bartók Rádió (795)
A nap képe (2290)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Eiffel Műhelyház (IVA, 2019-04-14 12:36:48)

   
563   Edmond Dantes • előzmény562 2021-09-22 19:08:54

Na de kedves joska141, kétszázszor (kétezerszer?) is megírták már, hogy ez egy "komolyzeneifórum"! Ezért bejegyzése nem helyénvaló. Ugyanis a Gianni Schicchi nem komolyzene, hanem vidámzene.

562   joska141 • előzmény560 2021-09-22 15:38:49

Igyekszem a Momus hasábjain távol tartani magam a direkt politizálástól.

De azért az figyelemre méltó, hogy a Dante700 keretén belül egy szélhámosról szóló előadás – Gianni Schicchi – fővédnöke Dr.Semjén Zsolt Miniszterelnök-helyettes Úr!

561   Edmond Dantes 2021-09-22 14:37:54

Apró javítások okt. 1. Mahler/8-at 2019-ben, azaz kettő (és nem 13) éve játszották a MüPában, előtte kétszer Kocsis Zoltán vezényelte (2008), 2009-ben Pécsett Hamar Zsolt ... 1983 után tehát legalább még négy és nem két előadása volt. Így is szép lesz.

https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/viii-szimfonia-2021/eloadas-202110012000/

560   Búbánat 2021-09-10 09:56:59

DANTE700

koncert

Az előadás helyszíne:

Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
1101 Budapest, Kőbányai út 30.
 
Időpont:
2021. szeptember 12. vasárnap 19:00
K
 Az est fővédnöke Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes
 
MŰSOR

  1. rész

Liszt: Dante-szonáta

Zongorán közreműködik: Balog József


ifj. Ábrányi: Paolo és Francesca – részletek

- Francesca áriája a 2. felvonásból » Rálik Szilvia
- Paolo áriája a 3. felvonásból » Kovácsházi István
- Paolo és Francesca duettje a 3. felvonásból » Rálik Szilvia, Kovácsházi István

Zongorán közreműködik: Szennai Kálmán
 

2.  rész

Puccini: Gianni Schicchi
Szereposztás:

Gianni Schicchi: Kelemen Zoltán
Lauretta: Sáfár  Orsolya

Zita: Wiedemann Bernadett

Rinuccio: Balczó Péter

Gherardo: Szerekován János 

Nella: Keszei Bori
Gherardino: Abebe-Ayele Rafael
Betto: Kiss András 

Simone: Szüle Tamás 

Marco: Erdős Attila 

Ciesca: Farkasréti Mária
Spinelloccio: Kőrösi András
Jegyző: Bátki Fazekas Zoltán

Pinellino: Borbély Lehel Tihamér 

Guccio: Kósa Lőrinc
 
Közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara

559   lujza • előzmény558 2021-09-03 22:51:12

Én ezt nem látom ilyen sötéten, a gyenge magyarokat homály fedi, de volt egy-két jó is, viszont Brownlee és Petibon kedvéért én szívesen meghallgattam volna ezt a koncertet, ha itthon vagyok. Az kevéssé valószínű, hogy Brownlee majd az Operában is fellépjen, és hallhassam őt élőben, hacsak a jobb kondiciókkal rendelkező Müpa meg nem hívja őt.

558   Edmond Dantes • előzmény557 2021-09-02 07:05:00

Köszönet a cikkért. Nekem az jön le belőle, hogy volt egy gyengécske első rész a hazaiakkal, pár jó produkcióval és volt egy sztárgála számos elkoptatott számmal, egy csillogó magasságokkal rendelkező kellemes tenorral és egy megosztó, szoprán hisztérikával. Talán nem vesztett(ünk) túl sokat, aki/hogy otthon maradt(unk). Más kérdés, hogy jótékonysági koncert volt ---> több bevétel jobban jött (volna).

557   lujza 2021-09-02 00:57:29

Találtam valamit magyarul is az augusztusi koncertről:

https://operavilag.net/kiemelt/a-csillagos-eg-alatt/#more-29691

De azért fura, hogy itt senki semmit se írt róla.

556   Búbánat • előzmény554 2021-08-29 19:41:02

Kapcs. 554. sorszám

Az előző cikkhez kiegészítésül fűzöm hozzá:

Az Operaházon belül,Misura Zsuzsa művésznő kezdeményezésére , a Covid miatt árvaságra jutott gyermekek számára gyűjtést indítottak az operaházi Örökös Tagok . Az összegyűlt milliós összeget az Operaházon keresztül jutatták el a Regőczi István Alapítványhoz.

555   Edmond Dantes • előzmény553 2021-08-29 14:07:05

Egyetértek! Pl. az origo.hu is "megfeledkezett" az operagáláról kritikát írni, miközben rendíthetetlen rendszerességgel tesz ki laudációkat pl. Vidnyánszky Attila "óriási" és  "állva tapsoló közönség"-sikerű színházi és operett-produkcióiról és közli le az Eiffelt is (fő)igazgató Ókovács Szilveszter Tatjána-levélfolyamát. (Most a 192.-nél tart.) Talán az említett gála is megérdemelt volna egy -lehetőleg avatott tollú- recenziót ugyanott..

554   Búbánat • előzmény552 2021-08-29 13:03:24

"Az Áder János köztársasági elnök és felesége, Herczegh Anita által a koronavírus árváiért létrehozott Regőczi István Alapítványnak ajánlották fel az összeget. Az Operaház társulata augusztus 21-én egész napos adománygyűjtéssel és látványos operagálával támogatta az Alapítványt.

„Családunk nevében szeretettel ajánlunk fel félmillió forintot az Áder János köztársasági elnök úr és felesége, Herczegh Anita által létrehozott, a koronavírus miatt árván vagy félárván maradt gyermekeket támogató Regőczi István Alapítvány javára. Három gyermek szülei vagyunk, meggyőződésünk, hogy egy ilyen nehéz helyzetben közös társadalmi felelősségvállalásra van szükség” – írja a Facebookon az igazságügy-miniszter.

Varga Judit posztjában kiemeli, hogy az Alapítvány olyan támogatást kíván biztosítani, amely megoldást jelenthet mindaddig, amíg a gyermekek nagykorúak lesznek, vagy befejezik a tanulmányaikat, munkába állnak és képesek saját magukról gondoskodni. A Regőczi István Alapítvány kuratóriumának munkájában Herczeg Anita mellett részt vesz Bagdy Emőke szakpszichológus és Ürge-Vorsatz Diana klímakutató is.

A felajánlás azután született, hogy a miniszter is részt vett az Operaház "Adódjatok össze" jótékonysági napját záró operagálán az Eiffel-műhelyház parkjában, amelynek sztárvendége az ünnepelt francia szoprán, Patricia Petibon és az amerikai tenor, Lawrence Brownlee volt. A két operasztár fellépését magyar énekesek gálája kísérte az Opera Zenekar és Énekkar közreműködésével. A jegyvásárlók és az általuk befizetett összegek egészítették ki az Opera munkatársai által befizetett alapítványi támogatásokat."

https://infostart.hu/belfold/2021/08/22/felmillio-forintot-ajanlott-fel-varga-judit-ferjevel-a-koronavirus-arvak-javara

553   Klára • előzmény552 2021-08-29 12:42:49

Mindegy, szerencsés volt-e az időpont választás,vagy sem,  és az is, mekkora ismertségük van nevezett művészeknek nálunk. De az, hogy egy Eiffel Műhelyház beli koncertről külföldi kritikát kell ide beilleszteni, sokakat minősít! (mielőtt valaki belekötne, nem azt, aki ide becsatolta, és nem is azokat, akik olvassuk!)

552   Búbánat 2021-08-29 10:32:32

Egy szlovák opera-portál részletes beszámolója az augusztus 21-ei  budapesti opera-gáláról, az Eiffel Műhelyház szabadtéri rendezvényéről.

Lawrence Brownlee v Budapešti k sade vysokých C pridal aj „déčko“

„Nebol to len gala večer hviezdnych hostí. V sobotu 21. augusta 2021 sa v Kodályovom parku areálu Eiffelovho umeleckého štúdia v Budapešti odohral koncert pod voľnou oblohou. Po domácich sólistoch sa po prestávke predstavili svetobežníci Patricia Petibon a Lawrence Brownlee. Bolo to zároveň charitatívne podujatie s otvoreným kontom pre siroty po obetiach pandémie.”

(Az oldalon a gépi fordító-program felkínálja a magyar nyelvű fordítás lehetőségét.)

551   fbcs • előzmény550 2021-08-07 13:35:04

Valóban, két tényező lehet mögötte, a 20-i hosszú hétvége (mindenki nyaral) + azért Brownlee és Petibon az átlagos operalátogatók közt kevésbé ismert, mint Kaufmann.  Mondjuk arányaiban még mindig jobban állnak, mint a Puskás musical, amit 18-19-20-án is leadnak az Erkelben, és jelen állás szerint a helyek töredékét (ránézésre kb. hatodát-hetedét) sikerült eladniuk...

550   lujza • előzmény549 2021-08-06 00:39:13

Én az opera topicba azt írtam, hogy szerintem rossz az időpont. Ki az ördög ül Pesten ezen a hosszú, nyárvégi hétvégén?

549   Cherubino 2021-08-05 18:38:37

Tudja valaki, miért viszonylag olcsók a jegyek augusztus 21-re, a Petitbon koncertre? És miért nem fogynak a helyek? Csak a szokásos COVID-félelem?

548   takatsa 2021-06-12 22:55:44

Az úrhatnám polgár
Hát ez nagyon-nagyon jó volt. Azt hiszem, így kell ezt csinálni, így lehet közel hozni a közönséghez a barokk zenét, Lullyt, a fiatalokhoz pedig álalában az operát.  A műfaj meghatározhatatlan, talán zenés játék Lully műveből, Moliere aktualizált vígjátékára. Az aktualizálás kicsit talán bugyuta, de nagyon bájos, egyes részeiben pedig kifejezetten szellemes, önfeledt nyáresti játék és szórkozás. 
Egy nagy zuhé után telt ház az Eiffel Bánffy termében. Itt nincsenek kihagyott ülések, mint a Müpában, hanem ember ember hátán, és ilyenkor érezhető, hogy picit zsufolt a terem, nincs olyan kényelmes tágasság, mint a Müpában, Erkelben. Ennek persze van előnye is, testközelibb, személyesebb, családiasabb az egész. A szinpadon egy komplett kis barokk zenekar, és az operaház zenészei teljesen stílusosan és vidáman játszanak, egy nagyszerű fiatal karmester, Thomas Kornél pálcája alatt. Hogy kicsoda ő, nem tudom, megvallom, még nem is hallottam róla. Prózai színészek, szólisták, énekkar, táncosok, kedves kesze-kuszaságban, de valahogy a rendetlenség renddé szerveződik, minden a helyén van. És megy Lully zenéje, szinte folyamatosan, megdöbbentően szép és változatos a francia barokk. És ezek a fiatal szólisták egészen nagyszerűek, azt hiszem, hogy nem kell aggódnunk a jövő miatt, lehet rájuk bátran építkezni. Nem is tudom, hogy kit emeljek ki, talán Molnár Annát, de nagyon tetszett a kontratenor Daragó Zoltán, vagy a második tenor Varga Donát is. A kínai tenornak nagyon igéretes, szép hangja van, csak valahogyan a felső hangjai most nem voltak teljesen rendben, de összességében ő is nagyon szépen énekelt.  A kórusnak pedig, úgy tűnik, mindegy, hogy Verdi, Wagner vagy Lully, nagyszerűen énekelnek, és minden stílusban otthon vannak. 
Az előadás végén pedig óriási vastaps, megérdemelten. Nagyszerű kis este volt, köszönjük. És aki lemaradt az előadásról, ősszel még pótolhatja. 

547   Búbánat • előzmény546 2021-05-06 16:44:49

 Ehhez a jó hírhez kiegészítésül

A jegyértékesítés az előadásokra 2021. május 10-én 10.00-kor indul meg az Opera honlapján, az Erkel Színház pénztárában és az Opera Értékesítési Centrumban (1061 Budapest, Hajós utca 13-15. / földszint I.).

546   joska141 • előzmény545 2021-05-06 16:24:11

Csak írnunk kellett róla: mai hír, no nem a Főigazgató Úrtól, hanem a Blikk oldalairól:

https://www.blikk.hu/sztarvilag/kultura/magyar-allami-operahaz-eloadas-latogathato/1vyjdvk?utm_source=hirkereso&utm_medium=hirkereso&utm_campaign=hirkereso

Május 29-től...Nahát...

545   Edmond Dantes • előzmény544 2021-05-06 15:17:56

Nem én ijesztgetek a coviddal, hanem a covid ijesz(get) meg bennünket. A jelek szerint sajnos egyre kevesebbeket, de nem folytatom itt, mert valaki még rámszól, hogy ez itt az Eiffel Műhelyház (topik) és nem pl. a Honvéd Kórház. (Ház - ház.) Azt írtam 2030-cal kapcsolatban, hogy "Arra végképp gondolni sem merek..." stb. Megjegyzem, éppen az előbb lett publikus, hogy a pl. Sziget Fesztivál idén is elmarad, nézetem szerint igen helyesen. Oda is főleg külföldiek jönnek-járnak, idén meg nemigen jöhetnének.. Az Erkel kinyitását sem támogatnám, ha kérdeznének. Elhiszem, hogy a művészek már szeretnének fellépni és a személyzet is dolgozna, de most ilyen a helyzet. Egyébként úgy hallottam, hogy május végén-júniusban lesznek "élő" = nézők előtt megtartott előadások. A fiatalabb korosztály nem is mehet(ne), mert túlnyomó többségüket még nem oltották be, így védettségi igazolványuk sincs. Azt pedig nagyon remélem, hogy a jegytulajdonosoktól -bármelyik színházban, moziban- el fogják kérni a védettségi igazolványukat, ami nélkül nem mehetnek be.

Az Erkel bezárását, amit említettél, "békeidőben" semmiképpen nem pártfogolom. Ez az az ügy, amiben a fórumon talán a legteljesebb az egyetértés: az Erkelnek élnie, működnie kell. Legfeljebb más módon, vegyesebb profillal, nem-stagione rendszerben--->úgy, mint azelőtt.

544   zenebaratmonika • előzmény543 2021-05-06 14:38:39

Ne ijesztgess már ezzel a coviddal, tényleg nem lehet a végtelenségig húzni. Honnan veszed ezt a 2030-at, még 2023 is messze van, szóval talán idén szeptemberben már lesz valami, sőt úgy néz ki nyáron is, június 1-től.

Az opera meg így is úgy is üres lesz, hisz már a járvány előtt is az volt, szóval igazából be is lehetne nyugodtan zárni az egyik operaházat, jelenesetben, ha az opera megnyílik az Erkelt. De, ha ott olcsóbb lenne a jegyár, akkor talán még lehetnének opera, operett és musical előadások. Különben is a nyugdíjasok egyenlőre nem mernek még oda menni, szóval szerintem csak akkor jönnének, ha szét lennének ültetve az emberek. Ez jegyveszteséget se okozna az Erkelben lévő sok szék és kevés érdeklődő miatt. A fiatalabb korosztálynak pedig csekély az érdeklődése az opera iránt.

543   Edmond Dantes • előzmény540 2021-05-06 13:52:48

Kedves joska141, legyünk, mint mindig, jóhiszeműek, jóindulatúak ;-) és tételezzük fel azt, hogy Főigazgató Úr a járványveszélyre való tekintettel -mondjuk így- nem sietteti az Operaház felújításának befejezését. Így óhajtja megóvni a fertőzés(veszély)től társulatát és a közönséget. A külföldi turisták gyakorlatilag teljes hiánya pedig úgyis aggályossá tenné -fogja tenni?- a Ház megtöltését, mivel a közönség nagy részét már az épület bezárása előtt is főleg ők tették ki és a várhatóan tovább emelkedő jegyárak mellett ez a nyitás után sem lesz másként. Arra végképp gondolni sem merek, hogy a távlatos-távlati tervek ismertetése azt sugallja, hogy a járvány és az abból adódó korlátozások akár 2030-ig is eltarthatnak. 2030-ra már Ausztriát is utólérjük.

542   zenebaratmonika • előzmény541 2021-05-06 10:46:05

És az Erkel Színház?

Különben meglehetősen érdekes, hogy az oroszok, akiknek 3 vakcinájuk van egyszerűen nem oltatnak, az első oltás megrekedt 8%-on. A románoknál meg 1.5 millió Astra maradt, abból 100 000-100 000-et elküldtek Moldovának és Ukarjnának, nos előbbi helyen szintén nem volt népszerű. Szerbiában már fizetnek ha beloltatod magad. Bulgáriában is 8% körül maradt a beloltottak száma. Albániában pedig ferbruár 22-én megrekedt az oltás.

541   Búbánat • előzmény540 2021-05-06 10:30:47

Egy  Operában bennfentestől hallottam, hogy álllítólag 2022 februárjában nyit az Andrássy úti Dalszínház.

540   joska141 • előzmény538 2021-05-06 10:23:03

Tisztelt Edmond Dantes! Talán félreérthető voltam a nyitással kapcsolatban, elnézést kérek érte.

Én Ókovács Szilveszter Operaház Főigazgató Úr „leveleiből” és más nyilatkozataiból azt hiányolom, hogy

  • még a lehetőségét sem veti fel az Andrássy úti épület valamikor megnyitásának, várható idejének és
  • bármely, állítólag általa irányított, játszóhely vonatkozásában semmiféle megnyilatkozása nincs bármikori, bármilyen formájú nyitáshoz, élő, közönség részvételével zajló előadásról, annak valamikori idejéről.
  • (Zárójel: a napokban szinte minden kisebbnagyobb színház vezetője nyilatkozott, hogy ekkor és ekkor, ezt és ezt képzeli.
  • Az Operaház vezetője pedig ugyanebben az időben a zöldmezős, rozsdaövezeti, 2030-2040-es terveket ismerteti nagy lelkesen, miközben már (vagy még) van egy épülete az Andrássy úton és egy másik a II.János Pál pápa téren)
539   Edmond Dantes 2021-05-06 08:24:20

"...Kőbányai úton, Budapest mértani közepénél, ...". Hát igen, "az asztalfő ott van, ahol én ülök", mondta állítólag Napóleon (más forrás szerint de Gaulle). Miért is ne nyilváníthatná Főigazgató Úr Közép-Kőbányát centrális erőtérnek helynek?..

 "...de ma még olyan reménytelennek tűnő helyen, mint amilyen 2002-ben a Nemzeti Színház Soroksári úti telke volt. Aztán abból is mi lett, ugye: ma már az a negyed a kiterjesztett belváros festői része." Hm. Ki-ki döntse el, hogy a Soroksári út "festői"-e. (Persze pl. a Mátyás tér vagy a -kőbányai!- Pongrác út is "festői": lehet ott is festeni..).. na de 2002-ben a Nemzeti Színház telke már nem reménytelen volt, hanem beépített: 2002. március 15-én Siklós Mária fertelmes habostorta-épülete fényes külsőségek közt és egy csapnivaló Tragédia-paródiával-előadással megnyitotta kapuit. 

538   Edmond Dantes • előzmény537 2021-05-06 07:30:13

Miért is "kellene" kinyitni az Erkelt? Hetekkel ezelőtt (Opernglas/20792) megírtam, hogy "Tudomásul kell venni, hogy ennek az évadnak "annyi" = zéró, sőt, a nyári előadások is ma még minimum kérdőjelesek." Teljesen bizonytalan a járványhelyzet alakulása, az emberek fegyelmezetlenek kint és bent, az oltási rend átláthatatlan, az oltottsági kártyák kiadása zavaros stb. Pl. MÜPA is minden májusi-júniusi előadására visszaváltja a jegyeket, bár keringenek kósza hírek arról, hogy lesznek nyáron ott rendezvények, sőt, Wagner-napok is, csak más módon a megszokotthoz képest. (A futballstadionok és a kocsmák kinyitottak ugyan, de az Operaháznak talán mégsem ezt a kocsma- és fociöltözőszagú modellt kéne követnie.)

537   lujza • előzmény533 2021-05-06 00:08:03

Pénz, pénz, pénz. Várom, hogy az Opera a Zeneakadémia 2-t is beindítsa.

De egyelőre legalább az Erkel Színházat kinyithatná.

536   Klára • előzmény535 2021-05-05 18:18:32

Nem lehet elég korán elkezdeni!

535   -zéta- • előzmény534 2021-05-05 15:59:20

Sőt, ha egészen pontosak akarunk lenni, a 2019 májusi (felújított) operaházi Manon - premierre már bőszen árulták a jegyeket... Azóta két év eltelt... 

534   joska141 • előzmény533 2021-05-05 11:57:56

Gyönyörű tervek. Én már nem tudom követni, hogy mi és mikorra épül, elnézést kérek érte. Azért szeretném tudni, hogy a kezdet kezdetén elindított Magyar Állami Operaház rekonstrukciója hol tart, a színház mikor nyílik meg?

Arra alapozom kérdésemet, hogy a többi színház, most a pandémia utáni nyitásról már nyilatkozott, a Vígszínház már bérletárusításba is kezdett és így tovább. Az Operaházról ilyen értelemben is csend…

Pedig, régi újságcikkek alapján, 2021.őszi megnyitást ígértek, ami most – a járványtól függetlenül – megvalósítható lenne…

Örülök, hogy Ókovács Szilveszter Főigazgató Úr ilyen lelkesedéssel ír a Kőbányai úti projektről. Ugyanilyen volt a lelkesedése az Andrássy úti rekonstrukció kezdeténi is, azt azonban most már a Városliget Zrt irányítja. Szóval, hogy ne az intézmény első embere legyen egy elkezdett felújítás első számú vezetője, az talán a további munkálatok, bővítések jövőbeni vezetésére is kihat.

533   Búbánat 2021-05-05 10:29:15

 

https://www.origo.hu/kultura/20210504-177-level-felelossegeinkrol-avagy-az-opera-campus-terve-sok-keppel.html

A felelősség jelentőségéről és az Opera Campus látványos tervei - képek

ÓKOVÁCS SZILVESZTER

2021.05.04. 16:34

 AZ OPERA – 177. LEVÉL

"Kedves Néném..."

Az Opera új, tervezett fejlesztése, beruházása a MÁV volt Északi Járműjavítója területén

 

OPERA CAMPUS  (EIFFEL 2) projekt

  • Állomás épület (V4 Nemzetközi OperaStúdió, kamaraterem, rendelkező terem, gyakorlók, vendégszobák)
  • Forgóváz csarnok (Opera Depó: díszletraktár, tetején egyhektáros naperőművel)
  • Forgóváz fejépület (Opera Bázisiskola: Gyermekkar és Balettintézet 8 osztályos művészeti iskolája + zeneiskolai termek, zenekari gyakorlók, kollégium)
  • Raktárépület (Magyar Nemzeti Balettintézet: szakmai termek)
  • Mintaraktár – műemlék épület (Koncertház: Opera Zenekar próbaterme, koncertterem, Opera Gyermekkar próbaterme, aula, büfé)
  • Irodaépület (Zenekari Akadémia: zenekari központ, kottatár és hangszerraktár, öltözők, hangolók)
  • Park: 2 sportpálya, játszótér, szabadtéri színpad

532   Búbánat 2021-04-28 19:05:40

OPERA 2021. TAVASZ

A Magyar Állami Operaház magazinja

„Sába a mikrofon előtt”

Lemezfelvétel készült Goldmark Károly legismertebb operájából, a SÁBA KIRÁLYNŐjéből, az Eiffel Műhelyház Fricsay Stúdiójában. A miunkáról és az új helyszínről Csurgó Tamás zenei rendezőt, Kondás Ferenc hangmérnököt, valamint Gál Erika operaénekest, Sába megformálóját kérdeztük.”

https://www.opera.hu/hu/rolunk/kiadvanyaink/?t=magazin

A cikkben szó esik a CD-hanganyagára épülő készülő operafilm munkálatairól is.

(lásd 27-29, oldalakon)

531   oberon 2021-02-26 15:33:38

Volt két igazi bemutató is az elmúlt hónapban, de erről senki nem írt eddig. Először a két egyfelvonásos: Dohnányi Simona néni című darabja, és Hubay A cremonai hegedűse. Azt kell mondanom, hogy mindkét mű előadása, illetve annak színvonala messze meghaladta a manapság szokásost, pl. minden kiválasztott énekes megfelelt a neki osztott szerephez, a zenei megvalósítás is rendben volt, és a rendezés, díszlet, jelmez is. Egy-két énekes, aki az utóbbi időben itt a fórumon rendszeresen csak elmarasztaló véleményt kap, kiválóan teljesített. Elsők között említeném Sáfár Orsolyát, aki mindkét egyfelvonásosban énekelt, sőt a másik bemutatónak, a Gyöngyösi darabnak is főszereplője volt. A szerepek kívánalmainak teljesen megfelelő, kiváló alakításokat nyújtott, miválképp a Mester és Margaritában, ahol akrobatákat megszégyenítő helyzetben kellett helytállnia. A másik, akit ki szeretnék emelni, az Megyesi Schwartz Lúcia, aki mind hangilag, mind karakterben, és legfőképp muzikalitásban igen magasra tette a mércét, és az operaénekesek számára nem teljesen szokványos, igen közeli totálokat alkalmazó képfelvétel ellenére kimagasló színészi alakítást is nyújtott. Kiemelném még a számomra teljesen új tenoristát, Ódor Botondot, aki minössze három nap alatt ugrott be, bravúrosan a darabba. Remélem még sokszor hallhatjuk. De a többiekről, akiket most nem soroltam fel név szerint, sem lehet rosszat mondani.

A Gyöngyösi bemutatót, miután már kétszer elmaradt, igen nagy várakozás előzte meg, ezért sem értem, hogy miért nincs róla "hivatalos" kritika itt a Momuson. Gratulálhatunk a szerzőnek, mert élvezetes, ötletes, nagyon inspiratív művet sikerült komponálnia. Sajnos a technikai körülmények színvonaltalansága miatt, több részletről csak sejthettük, hogy valójában hogyan szólhat igazán, de azért így is egy komplett, arányos, jó előadást láttunk. Az itt éneklők között már volt, aki nem igazán felelt meg a szerepe követelményeinek, de lehet, hogy ezt a megjegyzésemet megváltoztatom, ha élőben hallom majd őket, mert volt, akinek nem szólt a mikroportja. Amint már fentebb írtam, Sáfár Orsolya kiváló volt, és nagyon tetszett még Kovács István is, főképp, mint Pilátus.

530   Búbánat 2021-02-03 17:37:38

Ma este nyolc órakor élőben az Opera Facebook oldalán - az előadást követően pedig elérhető lesz a produkció visszahallgatása is:

https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/operaszerda-2020/eloadas-202102032000/

GOLDMARK KÁROLY: SÁBA KIRÁLYNŐJE

SZEREPOSZTÁS/ALKOTÓK

Sába királynője: Gál Erika
Szulamit: Sümegi Eszter
Asszád: László Boldizsár
Salamon király: Kelemen Zoltán

Karmester: Kocsár Balázs

Zongorán közreműködik: Szennai Kálmán


Az előadás művészeti vezetője: Gábor Sylvie és Mányik Albert

HELYSZÍN: Eiffel Műhelyház – Hevesi Sándor háziszínpad

DÁTUM: 2021. február 3.

KEZDÉS IDEJE: 20:00

BEFEJEZÉS IDEJE: 21:00

529   Búbánat • előzmény528 2021-01-22 23:18:02

Igen emlékezetes és jól sikerült operaesten remekül összeállított/választott áriák és duettek előadásának csodálatos  élményével gazdagított bennünket, nézőket-hallgatókat a MaszkaBál mai műsorában  a Magyar Állami Operaház két ragyogó, kvalitásos művésze, a mezzoszoprán Wiedemann Bernadett és a bariton Kelemen Zoltán! 

Köszönetem fejezem ki Részükre mindezekért, a csodás énekművészetükért!

Ahogyan köszönet illeti Dallos Erikát is, aki a nagyszerű zongorakíséretével szinte zenekari hangzást kölcsönzött  az énekművészek mellé, és a Chopin-darab szépségeire is rácsodálkozhattunk bravúros interpretálása által. 

Visszahallgatható az Opera Facebook oldalán, online.

528   Búbánat 2021-01-22 16:37:41

„Hősbariton és drámai mezzó nem sokszor énekel duettet az operairodalomban”

2021.01.22 MimiBlog.hu

interjú Wiedemann Bernadettel és Kelemen Zoltánnal

 

Ma este nyolc órakor élőben az Opera Facebook oldalán - az  előadást követően pedig elérhető lesz a produkció visszahallgatása is:

https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/maszkabal-2020/eloadas-202101222000/

MaszkaBál

Wiedemann Bernadett és Kelemen Zoltán operaestje

KÖZVETÍTÉS

Január 22., péntek 20:00

Eiffel Műhelyház – Hevesi Sándor háziszínpad

Az Opera stream-sorozata

Áriaestek

Közreműködik: Wiedemann Bernadett és Kelemen Zoltán
Zongorán közreműködik: Dallos Erika

Műsorvezető: Gyüdi Melitta

MŰSOR
Wagner: A Rajna kincse – Erda áriája („Weiche Wotan, Weiche!') » Wiedemann Bernadett
Wagner: Tannhäuser – Dal az Esthajnalcsillaghoz („O du, mein holder Abendstern”) » Kelemen Zoltán
Verdi: Falstaff – Mrs. Quickly és Falstaff duettje a III. felvonásból („Reverenza!”) » Wiedemann Bernadett és Kelemen Zoltán
Chopin: b-moll nocturne, op. 9 No. 1 » Dallos Erika
Verdi: Ernani – Don Carlo áriája a III. felvonásból („Oh, de’ verd’anni miei”) » Kelemen Zoltán
Cilea: Adriana Lecouvreur – Bouillon hercegné áriája („Acerba voluttà”) » Wiedemann Bernadett
Giordano: Andrea Chénier – Gérard monológja („Nemico della patria”) » Kelemen Zoltán
Kodály: Háry János – Háry és Örzse duettje („Tiszán innen, Dunán túl”) » Wiedemann Bernadett és Kelemen Zoltán

 

527   Búbánat • előzmény526 2021-01-21 00:23:50

Akkor a  kedves joska141 közlésében rejlő "kérdés -feleletet" le is zárhatjuk. És nem kell elnézést kérnie semmiért.

526   joska141 • előzmény522 2021-01-21 00:20:44

Tisztelt Búbánat! Még egyszer elnézést, hogy ismételten visszatérek az Ön reagálására.

Önnek tökéletesen igaza van, amikor azt tetszik írni, hogy „Nem értem a kérdést.”.

Azért is igaza van Önnek, mert én semmiféle kérdést nem tettem fel.

525   Búbánat • előzmény524 2021-01-21 00:14:09

A cikk címe: "Hírnök nem jött"  A bemásolt idézetben erről esik szó: Krasznai mint hírnök a Macbethben.  Stimmel. 

524   joska141 • előzmény522 2021-01-21 00:10:31

Tisztelt Búbánat! Elnézését kérem, valószínűleg az én felfogásom a lassú és téves. Valószínűleg tévesen azt képzeltem, ha egy adott cikk címét idézzük – Himnuszrangsorolás, stb. – és utána hosszú idézetet olvashatunk az adott cikkből is, akkor van valami kapcsolat a cím és az idézetek között. Elnézést a téves felfogásért. Önnek tökéletesen igaza van: nem kell kapcsolat egy cikkcím és az adott cikk idézetei között.

523   Búbánat 2021-01-21 00:08:50

A Molnár család dalos üzenete – video

522   Búbánat • előzmény521 2021-01-20 23:46:52

Lassú a felfogásom. Nem értem a kérdést. Akit ami érdekel a cikkből, a linkre kattintva azonnal olvashatja, ahogy az egészet. Számomra a legérdekesebb két bekezdést másoltam ki. A teljes cikket már csak azért sem, mert az túl hosszú lenne. Ugyanakkor a lap alcíme eligazíthatja az olvasót, hogy azon kívül, amit onnan kiemeltem, még miről, milyen témákról esik benne szó. 

Örüljünk, hogy az előző beírásom linkje után (519. sorszámnál - riport) itt Krasznai János egyéb gondolatait is megtaláljuk, ezúttal: leírva.

Isten éltesse a Művészt kerek születésnapján!

521   joska141 • előzmény520 2021-01-20 23:06:27

Isten éltesse Krasznai Jánost még sokáig, az eredeti, hivatkozott cikkben látnható fényképe alapján, jó egészségben, jó kedvvel.

Tisztelt Búbánat! Jó lett volna azért, ha az eredeti cikkből, az idézett cimnek megfelelő - " A HIMNUSZRANGSORRÓL, A MŰHELYHÁZI KORRIDORRÓL " részeket is beemeli, vagy a cikk címét az idézett részekhez rövidíti.

520   Búbánat • előzmény519 2021-01-20 22:09:00

„A hírnök nem jött”

2021. JANUÁR 17. VASÁRNAP 17:00 MNO.hu

/Ozsda Erika/

KRASZNAI JÁNOS A HIMNUSZRANGSORRÓL, A MŰHELYHÁZI KORRIDORRÓL ÉS A „SZÖRNYŰ HANG”-RÓL

Nemrégiben ünnepelte a kilencvenedik születésnapját. Több mint ötven évig dolgozott főügyelőként az Operaházban, ahol a legnagyobb művészekkel ­találkozott. Az opera mellett a másik nagy szenvedélye a szobrászat. ­Krasznai Jánossal beszélgettünk.

"Én vagyok az utolsó, aki az Operaház legendás művészeivel, még az első főügyelővel, Butz Károllyal is együtt dolgozhatott. Az ünnepségen is megkérdezték, hogy mi szépet találok az ügyelői munkában. Mindent. Remek volt fizikailag, néha hangilag is az előadás részese lenni. Harangoztam, csöngettem, zongoráztam a színfalak mögött. Többször dirigáltam, például A csodálatos mandarin külső karát, még a milánói Scala énekkarát is! Presser Gábor és Fodor Antal A próba című balettjében magamat játszottam. Bementem a színpadra, üdvözöltem a kollégákat, és mikrofonon kijelöltem a szereposztást.

 Egyszer a Macbethben beugrottam a hírnök szerepébe. Elnézték a kettős szereposztást, és egyik énekes se jött el az előadásra. Az olasz karmester, Lamberto Gardelli dirigálta a darabot. Hívom a hírnököt, nem jön. Rohan az öltöztető, hogy nincs itt. Elindul a bevezető zene. Hat statisztának kellett bekísérnie a hírnököt, az egyikről lekaptam a csákót, a köpenyét magam elé tartottam, bementem velük a színpadra, és hibátlanul elénekeltem a két sort. Majd kihátráltam a színpadról, hogy ne lássák a farmert rajtam. Szünetben Gardelli megkérdezte, hogy mi történt. Mondtam, hogy én voltam a hírnök. Összecsapta a kezét: „Pontosz, muzikálisz, voce terribile – szörnyű hangja van!” De mégiscsak megmentettem az előadást. Gardelli, amikor ismét az Operában dirigált, örömmel újságolta: „Maga nem is tudja, hogy világhírű lett. Mindenhol elmesélem a beugrását!"

519   Búbánat 2021-01-17 15:37:58

Krasznai János 90

A fél életét az Operánál töltötte ügyelőként, a legnagyobb énekesekkel, rendezőkkel, koreográfusokkal dolgozott együtt, a kollegái számára ma is példa és attól függetlenül, hogy már nyugdíjas és a 90. életévét is betöltötte még mindig része az Opera életének. Ő Krasznai János, aki néhány héttel ezelőtt ünnepelte születésnapját, e jeles alkalomból pedig az Opera is felköszöntötte, sőt egy megható meglepetéssel is készült neki.

Opera Café 192. 2020. 10. 18. - M5

518   Edmond Dantes • előzmény517 2020-12-05 15:26:10

Az objektivitas csucsa minden bizonnyal az origo.hu, bar az alabbi cikk nem egeszen ezt tamasztja ala:

https://media1.hu/2020/02/07/a-kormanykozeli-media-bukott-pereinek-szama-tavaly/

...de objektivitas ide, szubjektivitas oda, az esszeruseg -es az etika- azt kivanja, hogy ha bemasolunk egy objektiv vagy objektiv levelnek maszkirozott latszo cikket, esetunkben Okovacs Szilveszter Tatjana-levelet, akkor latszodjek az a cikk is, ami a nagyon objektiv origo.hu-"levelet" megelozte,  kivaltotta. Ez pedig  eppen a Magyar Narancs cikke. Aze a Magyar Narancse, aminek a foigazgato nem nyilatkozott, nem nyilatkozik.

517   telramund • előzmény516 2020-12-05 11:59:23

Magyar narancs az objectivitás csúcsa!

516   Edmond Dantes 2020-12-03 08:49:20

Kedves joska141 és Búbánat, korábban talán még nem volt hozzáférhető a Magyar Narancs cikke. (Sajtó)etikai szempontból szükségesnek gondolom, hogy olvasható-hozzáférhető legyen, a hallgattassék meg az egyik fél -legalább kivonatos-  nyilatkozata, álláspontja is. Hangsúlyozom, az  e g y i k  félé, hiszen a nyájas olvasó eddig csak az origo.hu lejjebb belinkelt munkáslevelező nagynénivel levelező válaszával találkozott e hasábokon, mellesleg nem éppen udvarias stílusban. Nem tudom, ki (idézem) "szakszervezeteink két nyugdíjas kibice (egyikük vasutas, sosem dolgozott az Operában, másikuk aktív pályafutása röpke negyedszázada ért véget)", idézet vége ... de ha egyszer tisztségviselők, meg különben is, megilleti őket és a cikket lehozó sajtóterméket is, hogy "első kézből" olvashassuk, mit mondtak, mit írtak ők és a válaszlevél előtt. A cikk ide kattintva olvasható el. A Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezet​​​​​ének 2019 őszi névsora itt található

PS Fenti cikk keresése közben bukkantam rá egy másik -augusztusi- Mancs-cikkre, ugyanattól a szerzőtől, amiben -ha ez meglep valakit- a cikk címe szerint "Az Operaház a szakszervezetekre hárítja a felelősséget a szexuális zaklatási botrány miatt".  Érdekes, hogy újabban minden operaházi eseményért, ami nem valamilyen világraszóló diadalról tudósít, MÁO a szakszervezeteket és naná hogy, a nem feltétlenül kormányMÁO-barát sajtót hibáztatja. Az is érdekes, hogy ez utóbbi -időben korábbi- botrány milyen csendben ült el vagy múlt ki, "természetesen" bármilyen követlkezmény nélkül.. Úgy látszik, szexuális (zaklatási) botrányok már csak ilyenek: jönnek-mennek, újabbak jönnek ... mennek. Ez a (fel)zaklató(s) cikk ide kattintva olvasható el.

515   Búbánat • előzmény514 2020-11-28 13:53:28

Kedves joska141!

Ez jó kérdés: "mi az indoka a néhai Gáspár Sándor SZOT (Szakszervezetek Országos Tanácsa) elnök neve említésének?" Ez nekem is szeget ütött a homlokomba:  ki tudja Ókovács Szilveszter gondolatmenetét követni? Talán segít nekünk valaki itt  e kérdés megválaszolásában, esetleg maga a főigazgató egy következő," Kedves néném"-nek szóló levelével, amiből szakavatottan megtudhatjuk ezt.

"Lehetne Főigazgató úr ilyen jellegű érvelését minősíteni, de azt hiszem az erre használható szavak nem ütnék meg ennek a Fórumnak a tiszteletre méltó szellemi színvonalát." - igen,  etikusan, ez helyes hozzáállás, mikor látjuk/olvassuk  más közösségi oldalakon, hol senki nem fogja vissza magát....tisztelet a kivételnek.

514   joska141 • előzmény513 2020-11-27 21:58:05

Tisztelt Búbánat!

Köszönöm az idézett főigazgatói „levélrészletet”! Most ne foglalkozzunk azzal, hogy Főigazgató úr szemérmesen nem említi, hogy a Magyar Narancs a cikk megírása előtt kereste őket, de ők – valamilyen korábbi elvi okból – a Magyar Narancs kérdéseire nem válaszolnak. Ez nem olyan lényeges.

De már nagyon figyelemre méltó, hogy a mai koronavírus járvány alatt, a megfelelő védekezési módok kialakítása közben, a jelenlegi, ebből a szempontból több, mint tragikus világhelyzetben mi az indoka a néhai Gáspár Sándor SZOT (Szakszervezetek Országos Tanácsa) elnök neve említésének?

Amikor a járvány elején, még márciusban „Soros György – migráns – koronavírus” összefüggést említették, érteni véltem, hiszen élő személyekről és aktuális helyzetről volt szó.

De most Kádár János és Gáspár Sándor?

Lehetne Főigazgató úr ilyen jellegű érvelését minősíteni, de azt hiszem az erre használható szavak nem ütnék meg ennek a Fórumnak a tiszteletre méltó szellemi színvonalát.

513   Búbánat • előzmény512 2020-11-27 21:34:45

Maximálisan a minimumra, avagy a Magyar Narancs és a velük élő Gáspár Sándor

Origo. hu - 2020.11.27. 09:42

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 158. LEVÉL

Édes Néném, 

miért Önnek küldöm, amit a Magyar Narancsnak szánok? Egyrészt, mert így is eljut, másfelől, mert talán ott át se vennék. És hol volna a szabad média, a sokoldalú tájékoztatás, a hallgattassék meg a másik fél elve? Október 30-án már megtette a hetilap, hogy elhallgatta az Opera válaszát, amelyet pedig ő maga kért számos témában, hát most legalább az olvassa, akinek számára a köznévi értelmű narancs talán gömbölyű, de az Opera tűz alatt tartása, a destruktív szakszervezetekkel való elvtelen és igaztalan cinkosság nem az. Minden balos magyar szakszerv ősatyja, Gáspár Sándor volt állítólag olyan rinocéroszbőrű, hogy Kádár mellől negyven éven át eltávolítani nem lehetett, még megsérteni se. Ezt a céltudatosságot nem tudom tisztelni. Hozzá méltóak a maiak, akiket gyűlölet és nonstop kombattáns hajlam vezet - érdekképviseletek, akiknek arcán ez a poetica: „Maximálisan a minimumra!"

[...] 

512   joska141 2020-11-26 12:06:56

Mai cikk címe, a Magyar Narancs internetes honlapjáról:

„A próbák azonnal leállítását követelik a Napkirályt játszó főigazgatótól az Operaházban”

Semmilyen kompetenciám nincs egy-egy operai próbafolyamat megítéléséhez, az azért mégis figyelemre méltó, hogy egy jövő év február 21-i balett próbáit ezekben a hetekben bonyolítják le…De hát azért vannak a megfelelő intézményi vezetők, hogy ezt felelősséggel meg tudják szervezni.

 

511   Edmond Dantes • előzmény510 2020-11-25 10:19:40

Attol tartok, esetunkben inkabb on az, aki szamonker(t) valamit enrajtam -s  n e m  en onon-  nemde? (507) Raadasul olyasmit, ami szimplan nem igaz. Ui.  (noch einmal)  n e m  kritizaltam nevezett muveszt, sot (508). Nem tudom kinek az eletvitelere celoz nyolc ev tavollet utan, de nem is tartozik ram. Azt viszont sajat erdememnek tulajdonithatom, hogy sikerult ont felebresztenem nyolceves Csipkelid...khm...Csipkerozsika-almabol ;-) Remelhetoleg eztan is ilyen eber es aktiv marad  k o z o s  forumunkon mint eme szomoru novemberi reggelen...barmilyen nick alatt..

510   nagylidi • előzmény509 2020-11-25 09:32:46

Azért ugye Ön is érzi, hogy meglehetősen nevetséges, amikor számonkéri, mit, mikor kommentelek, és főként, milyen néven? Én, Önnel ellentétben, a saját nevemen szerepelek itt, az meg, hogy csak akkor írok valamit, ha szükségét érzem, hadd legyen már az én dolgom. Mondom ezt minden tisztelettel és elfogadással azon fórum társaim iránt, akik a Momuson élik az életüket és mindenhez  van hozzáfűznivalójuk. Ezt is el lehet fogadni, én nem tartozom közéjük. Semmilyen más néven sem. 

509   Edmond Dantes • előzmény507 2020-11-25 09:00:00

Kedves nagylidi, ha  megosztja velunk, hogy ezen a neven hol jart harom (3) db. 2012-es beirasa es 2020 osze kozott, netan  milyen mas neve(ke)n tisztelte meg a forumot, akkor -bar nem szivesen, de- visszahallgatom, pontosan mit is konferalt fel a csinos, ambator kevesse ratermett konferanszie holgy a  muvesz glyndebourne-i felkereserol. Igy korrekt a deal, nemde? Udv. ED

PS Se nyugodtan,se nyugtalanul  n e m  kritizaltam Kalman Petert, ellenkezoleg: jeles muvesznek titulaltam (ld.508). Ha kevesli, irja meg rola a sajat velemenyet ... esetleg ismertebb  nickje alatt, de ez az on szive joga.

508   Edmond Dantes 2020-11-25 08:47:33

Azt irtam Kalman Peterrol: "j e l e s  enekes". Lehet ezt kevesellni, en ezt a minositest elegsegesnek tartom. Jeles =5, elegseges=2. Kalman Peter: 5, ED: 2. Igy talan atmegy(ek). Nem art takarekosan banni a magasztalo vagy barmilyen jelzokkel. Magam is ezen vagyok. Neha talan nem sikerul, remelem, tobbnyire igen. Nem tul hosszu ittletem (2015) ota annyi "vilagszinvonalu" enekesrol, alakitasrol olvashattam mar Momuson (hadd ne soroljam, kikrol), hogy kezdem elhinni Foig. Urnak, hogy -mikent mondani szokta- a "vilag egyik legnagyobb zenes szinhaza" hemzseg a vilagszinvonalu vilagsztaroktol. Ugy legyen! Hajra MAO!

507   nagylidi • előzmény500 2020-11-25 07:40:40

Ön már látta a 2022-es Glyndebourne-i programot? De jó Önnek! Ezzel viszont úgy vélem, egyedül van. Ugyanis a műsorvezető NEM a jövő évről beszélt... egyébként pedig nem tetszhet minden énekes mindenkinek. Nyugodtan kritizálja Kálmán Pétert, ez az ő érdemein mit sem válltoztat.

506   takatsa • előzmény505 2020-11-24 23:26:42

Gabika világszínvonal de Petike nem? És a kis Domi és Annuska, a huncut Jóniról nem is beszélve? Mindjárt elsírom magam. De, hát én is csak egy eb vagyok Ön szerint, így sírásra se tehetségem, se okom. Vau-vau.

505   O/A • előzmény500 2020-11-24 20:06:03

Pontosan Edmond! Semmi "mocskolódás" nem volt az írásomban, de tegyük helyre a dolgokat! Számomra a két szoprán közepes, mint hangban, mint kifejezésben, színpadi jelenlétben pedig főleg! Kálmán Pétert kedvelem, jó "szakember" , de nem világszinvonal (muzsikus füllel) !!

Balga Gabriellának is volt áriaestje Kolonits Klárával együtt.Tessék meghallgatni, amit ott nyújt a Gabika az a világszinvonal! Akinek van füle az hallja, akinek nincs ....az nem ! 

504   Klára • előzmény502 2020-11-24 12:51:10

Mert te már énekeltél ott! Ha nem tűnt volna fel, a Don Pasqualét megszemélyesítő énekes nélkül  az az opera  történetesen nem adható elő! 

Javasolnám estéli olvasmányként  pár komoly karriert befutó világhírű énekes önéletirását, vagy a velük készült interjúkat - meglepő, sőt megdöbbentő módon igen pozitívan nyilatkoznak a kisebb szerepeket megformáló "comprimario"-król, mert pontosan tudják, hogy az opera általában nem kétszereplős kamaradarab, és nélkülük nincs előadás!

503   takatsa • előzmény502 2020-11-24 11:44:24

Van, aki addig világszínvonalú, amíg nem énekel. Kálmán Péter viszont akkor is világszínvonalú, ha énekel. Ezt már sokszor bizonyította, és előbb-utóbb Salzburgban is lesz rá lehetősége. :)

502   miketyson • előzmény500 2020-11-24 11:02:58

Annál nem lehet világszínvonalúbb valaki, mint hogy Don Pasqualét énekeljen Salzburgban. Még ha el is maradt...

501   takatsa • előzmény500 2020-11-24 10:27:15

"Belehallgattam". Aha.

500   Edmond Dantes 2020-11-24 10:21:03

Belehallgattam a Kálmán Péter és vendégei-koncertbe. A szoprán mint kétked fórumtárs írta, hamis volt a Norina-áriában, képzetlen füllel is hallhatóan. A Bosszúária előadása pedig szvsz amateur színvonalon zajlott le...csak úgy mint az egyébként igen csinos konferanszié hölgy közreműködése, fájó outsider-sége, sűrű bakizása, már amennyit hallottam. Annak sem találtam pl. nyomát, hogy a jeles énekes Glyndebourne-ba készülne bármilyen szerepben, bármelyik Bartolóként, ahogy az ifjú hölgy belengette. Látok pár lezajlott Sevillai-Bartolót és látok egy sajnálatosan, nyilván a járvány miatt törölt Figaro-Bartolót Chicagóban. Glyndebourne viszont jövőre egyiket sem játssza, se vele, se nélküle, már ha egyáltalán lesz fesztivál, ki tudja ma még. 

 A "világszínvonal(ú)" jelzőt pedig nem koptatnám túl fényesre. Kálmán Péter esetében sem.

499   Klára • előzmény497 2020-11-24 10:00:42

Jó lenne leszokni erről a "semmi sem jó, ami hazai" mentalitásról!  Aki egy adott eseményen - hangverseny, operaelőadás, stb nem lép fel - azt annak a méltatásakor vagy akár bírálásakor nem lehet megemlíteni! A két énekesnő és a zongorista nagyon jó volt, méltó partnerek tudtak lenni, ebben ez a lényeg!  Nekem speciel az egész műsor nagyon tetszett! Egyébként pedig a kinek ki tetszik jabban vagy kevésbé, az meglehetősen szubjektiv.

498   takatsa • előzmény497 2020-11-24 09:29:30

Nem, ők nem világszínvonal. Sőt, zárójelben megjegyzem, Balga Gabriella - bár szeretem - sem világszínvonal. Világszínvonal Kálmán Péter. De szerencsére találtak hozzá két énekest és egy kiváló zongoristát, akik méltó segítői voltak és nem rontották le Kálmán Péter szenzációs előadását. Az ő szerepük ebben tehát ennyi, de ez nem kevés. A fantasztikus élményhez ők is hozzájárultak, köszönet érte.

Amúgy, ha vette volna magának a fáradságot, és nemcsak mocskolódik - szokása szerint - akkor észrevehette volna, hogy ebben az előadásban Balga Gabriella nem szerepelt. Így nem is volt szó róla, mint még sok más énekesről sem, akik - bár az Operaházban rendszeresen énekelnek - erről az előadásról hiányoztak.

497   O/A • előzmény493 2020-11-23 21:53:28

Bocsánat, Szemere Zita és Fürjes Anna =világszinvonal?????

Ha Balga Gabriellát mondjuk akkor igen, Ő valóban világszínvonalú énekes!!!! Miért nem őt dicsérik? Miért mindig a közepes énekeseket?  Ne dobálózzunk ilyen jelzőkkel, mert messze vannak attól mint Makó Jeruzsálemhez! 

496   Klára • előzmény493 2020-11-22 14:58:28

Köszönöm! Valóban nagy élmény volt. Kálmán Péter ragyogóan énekelt és - a színpad adta keretek között - remekül játszotta meg az alakított figurákat. Tudom, sokan nem értenek velem egyet, de dalestek,  és különösen áriakoncertek alkalmával számomra  kevés, hogy valaki odaáll a zongora karéjába, és mint aki nyársat nyelt, gyakran rezzenéstelen  arccal elénekel valamit. Nekem hiányzik annak a  megjelenítése, hogy átérzi, átéli amit előad. Persze, vannak kivételek, és mostanában egyre több énekes engedi meg magának, hogy kis alakítást is becsempésszen az előadásba, de az általános a karótnyelt megjelenés. Nekem a hölgyek is tetszettek!

 

 

495   kétked • előzmény493 2020-11-22 12:30:59

Kálmán Péter tényleg nagyszerű volt. Szemere Zita viszont ham8s, mint mindig. Furjes Anna még tanuljon. 

494   Nagy Katalin • előzmény493 2020-11-22 12:00:35

Egyetértek. Köszönöm, hogy felhívta rá a figyelmemet. A zenei megvalósításon túl számomra külön öröm, hogy Kálmán Péter szövegejtése hibátlan, a legutolsó mássalhangzóig tökéletesen érthető.

493   takatsa 2020-11-22 10:32:00

Kálmán Péter áriaestjét mindenkinek ajánlom. Végre egy tökéletes, világszínvonalú produkció az Operaháztól. Kálmán Péter zseniális, és a közreműködők (Szemere Zita, Fürjes Anna és a zongoránál Katona Anikó) méltó társai. Nagy élmény, gratulálok és köszönöm.

 

492   Búbánat 2020-11-04 13:09:45

Igazi kuriózumot láthatnak az OperaSzerda következő élő adásában

ORIGO - 2020.11.04. 09:38

Az OperaSzerda 2020. november 4-ei részében egy igazi kuriózum, Offenbach A rajnai sellők című operájának keresztmetszetét láthatják a Facebookon és az Origón. Az élő közvetítés a Hevesi Sándor háziszínpadról lesz 20 órától. 

Offenbachot legtöbbször csak úgy tartják számon, mint operettek és egyéb, könnyed muzsikák zeneszerzőjét, aki csak egyetlen igazán komoly művet alkotott: a Hoffmann meséi-t. A francia zeneszerző azonban összesen TÖBB MINT 650 MŰVET KOMPONÁLT, első operája, A rajnai sellők pedig (melyben már felcsendül a későbbi Hoffmann-ból ismert, híres Barcarolle-téma) méltatlanul merült feledésbe. A darab egy belső háborúzások miatt széthullott országról mesél egy különös szerelmi történeten keresztül. A bámulatosan gazdagon komponált, sziporkázó és csillogó műben költészet és politika, álom és valóság, a természetfeletti és a reális világ keveredik. Az opera Magyarországon először 2018-ban mutatkozott be az Erkel Színházban.

Az OperaSzerda-sorozatban látható keresztmetszetet Kováts Andrea állította színpadra Zöldy Z Gergely jelmezeinek felhasználásával. A közvetítés szereplői: Boncsér Gergely (Franz), Gábor Géza (Gottfried), Keszei Bori (Armgard), Szegedi Csaba (Conrad) és Ulbrich Andrea (Hedwig). Az előadás narrátora Mona Dániel, zongorán közreműködik Bartal László. A november 4-ei adás 20 órától kezdődik, a keresztmetszetet a Hevesi Sándor háziszínpadról közvetítik. 

491   tiramisu • előzmény486 2020-10-24 00:11:18

Elnézést kérek. Jablonkay Éva  3x énekelte. Delilát 1972-ben.  

490   david28 • előzmény475 2020-10-23 22:53:54

Garanca aztán minden, csak nem vadítóan szexi. Egy jó hanganyag, de Delilától oly messze van mint ide a MET, viszont sokkal inkább agyas, technikás énekes, semmint tüzesen szenvedélyes. Atala a Háziasszony szerepében viszont rendkívül expresszív IS volt és bőven látom benne azt a királynői jelenséget, amivel meg tudná formálni Delilát... Charlotte, ugyan már... Az Mester Vikinek való, Atalára csak ráragadt ez a lírai mezzo-jelző, ami fiatalon volt, már rég nem az. Klütaimnésztra, Wagner-szerepek, modern zene, francia démonok, ez lenne már az ő világa...Nem kimondottan olaszos alkat, de én pl. Azucenának vagy Ulricának is szívesen meghallgatnám.

489   david28 • előzmény474 2020-10-23 22:51:06

A 21. század jól éneklő embereket sem kér, csak csupa ágensek által megcsinált féltehetség sztárt, aki pont az olyan felületes közönséget szolgálja ki, amit a hozzászólásodban levászolsz.

488   Kati • előzmény487 2020-10-23 22:50:41

Köszönöm, akkor mégis én emlékeztem jól.

Íme néhány kép!

487   telramund • előzmény486 2020-10-23 18:42:09

A premiert Komlóssy Erzsébet és Joviczky József a másik szereposztás  Szabó anita és Pálos Imre ,JablonkayÉva a 7o -es években énekelte néhány alkalommal.

Nagy szerepe a Hovanscsinában Márfa volt

486   oberon • előzmény484 2020-10-23 17:26:28

Kicsit utánanéztem, mert nem tudtam eddig róla: sajnos mindenhol azt írják (megemlékezések, wiki...), hogy az egyik legnagyobb seikere volt. Bocs. Ennyit a tévedésekről. Ez is bizonyítja a hozzáértéseteket.

485   oberon • előzmény484 2020-10-23 17:21:50

Akkor olvasd el a 479-et. Nem én tévedtem.

484   tiramisu • előzmény483 2020-10-23 17:12:28

Ha már oly okosan írsz, ne legyen benne tévedés!  

483   oberon • előzmény482 2020-10-23 17:00:11

Teljesen mindegy. Azt hiszem kiderült, hogy nem ez a lényege a mondandómnak. Egyébként nem én állítottam, hogy hallottam vele.

482   tiramisu • előzmény479 2020-10-23 16:37:03

Jablonkay Éva sosem énekelt Delilát!

481   Edmond Dantes • előzmény479 2020-10-23 15:36:56

Mindenki szemelyes izleset tiszteletben tartom es ugyszolvan minden muveszt megbecsulok, mar csak azert is, mert mindegyikuk tobbet tud mint en, mivel nem vagyok muvesz ... de azert megis probalok differencialni. Az Operahaz egykori derekhadanak szorgos robotosat meg legjobb pillanataiban sem hasonlitanam a vilag ma (egyik?) legunnepeltebb mezzojahoz. Mar csak az elobbire valo tekintettel sem.

480   oberon • előzmény479 2020-10-23 14:57:08

Itt a lényeg: mi az, hogy "a szerephez illő hangon". Händel eredetileg kasztráltaknak írt főszerepeit évtizedeken keresztül letranszponálták és baritonok énekelték. Majd jöttek a mezzok és ők énekelték. Majd jöttek a kotratenorok és ők. Akkor kinek a hangja illik hozzá? Delila szerepét lehet tudni, hogy kinek írta Saint-Säens. Hát nem volt az a kimondott dögös alt. Akkor most kinek is kellene ezt énekelnie? Azért mert nektek Obraztsova tetszik, mint Carmen, vagy Jablonkay Éva, mint Delila, nem jelenti, hogy ne lehetne még százféleképp elénekelni, és egyikre sem mondhatja senki, hogy az úgy nem helyes, hogy mit képzel az énekes, hogy merészeli ezt a szent szerepet meggyalázni... Max nektek nem tetszik. És?

479   Kati • előzmény475 2020-10-23 14:29:57

Delilának el kell tudnia énekelni a szerepet a szerephez illő hangon. Minden más csak ezután következik, nem előtte. Én ifjúkoromban Szabó Anitával, Jablonkay Évával láttam, egyikük se volt "szexi" a szó valódi értelmében, annál inkább hangban. Nemrég láttam egy részt a Sámson és Delilából Garancával, kikapcsoltam. Nagyon szexi volt, a szó valódi értelmében, hangban semmi.

478   Edmond Dantes • előzmény477 2020-10-23 12:15:00

Elovigyazatosan fogalmaztam  avagy menekulo utvonal magamnak: "mar nem mindig"  egyebkent pedig gratula ;-)

477   Heiner Lajos • előzmény475 2020-10-23 11:51:58

Ne beszelj kerlek mas neveben!

476   Klára • előzmény469 2020-10-23 09:54:56

Egyetértek.

475   Edmond Dantes • előzmény473 2020-10-23 09:44:59

Delilanak elsosorban nem intelligensnek kell lennie hanem vaditoan szexinek, ezt ne felejtsuk el. Akkor se, ha a mi korunkban ez a szempont mar nem mindig elsodleges ;-)

474   Edmond Dantes • előzmény470 2020-10-23 09:40:07

Eleg gyakran irom itt, hogy bizonyos szerepeket eleve nem szerencses, hogy ne mondjam: mulatsagos bizonyos eletkor es bizonyos testtomeg/suly folott enekelni es foleg jatszani...de mindig hoznak ellenpeldakat. Neha en is, de a foszabaly szerintem a fenti. A 21.szd.nem ker 60 eves Mimiket, 80 kilos haldoklo  Violettakat, huvosre temperalt kozepkoru Delilakat es lehetoleg hegyomlas meretu "hodito" tenorokat sem.

473   ladislav kozlok • előzmény461 2020-10-23 09:40:04

Tokéletesen egyet értek, Pozsonyban hallottam eloszor a muvésznot /V-4 koncert/, gyonyoru hang és eloadásmod.  A koncert utáni fogadáson gratuláltam neki, negyon kedves volt velem szemben. Nagyon intelligens holgy. 

472   Edmond Dantes 2020-10-23 09:31:20

Basilides Mariat tartjak a legnagyobb magyar alt enekesnonek, akinek pedig eleg korlatozott volt az alkatahoz, szemelyisegehez passzolo repertoarja tudtommal. Elsosorban oratorium- es dalenekeskent volt nagy, operakban a statikusabb szerepekben. E tekintetben Schock Atala talan ra emlekeztet es ot kovethetne. Semenchukot pl. eleg nehez elkepzelni mondjuk a Mate-passio altszolistajakent, Orpheus szerepeben vagy nem-orosz klasszikus dalok eloadojakent. All-round enekes nincs, meg altban sem, legfeljebb voltak, vannak, akik annak kepzelik magukat.

471   Kati • előzmény469 2020-10-23 09:26:29

Igen.

470   Fabricius 2020-10-23 09:24:57

Schöck Atala soha nem volt elkényeztetve szerepekkel és előadásokkal, pedig értékes, jó hangú énekesnő. Sokszor olvasták a fejére, hogy hideg, nem tud eléggé kitárulkozni a színpadon visszafogott személyisége miatt. Viszont ha összehasonlítjuk a hirtelen megjelent és valamilyen okból azonnal favorizált, már szintén nem egészen hamvas korú Szántó Andreával, Schöck Atala hangja ahogy mondani szokás, mindent visz! Azt sem lehet nem észrevenni, hogy azonnali megújulásra lenne szükség, ami az operaénekesek társulatát illeti, főleg a szoprán és a mezzó szólamokban! Képtelenség, hogy mindent ugyanaz a két énekesnő abszolvál ezekben a fachokban már hosszú idő óta! Az 55 és 60 körüli énekesnőknek ideje lenne átadni a stafétabotot! A színház vezetése pedig keressen friss hangokat, fiatal tehetségeket, új arcokat! A férfi énekeseknél valamivel jobb a helyzet, de ott is sok a szereposztási fiaskó! 

469   telramund • előzmény462 2020-10-23 09:09:15

Igen Kodályt hallgatva  Komlóssy Erzsébet jut eszeme,akit iggyekszik a  éppen ,most halálra dícsért művésznő utánozni.Na de ahhoz még sok tejbegrízt meg kell ennieA másik Komlossiról ne is beszéljünk.Mindig nagyobb volt a füstje ,mint a lángja.Ezzel le is léptem a témáról.Véleményem subjectív természetesen Nekem olyan mezzók jönnek be,mint anno Kolóssy Erzsébet Tiszay Magda,Budaí Lívia jelenben meg E SemenchukAztán altnak Németh Anna  a régmúltból.

468   Klára • előzmény466 2020-10-23 08:28:04

Na igen! Legyünk jóhiszeműek!

467   Edmond Dantes • előzmény464 2020-10-23 08:03:54

Nekem a mamuskas Charlotte-ja maradt meg, na az nem volt unnep...azt hiszem leginkabb oratoriumokban es bizonyos nemet operakban, lehetoleg statikus szerepekben (Erda) a helye. Szep, pasztozus hang, higgadt temperamentumu szemelyiseg..

466   Heiner Lajos • előzmény465 2020-10-23 07:04:17

Hogy lehet itt mindenki ily gonosz? 

Termeszetesen lapsus volt, es a La Favorite Leonorajara gondolt. 

465   david28 • előzmény463 2020-10-22 23:05:24

Abban a videóban nekem is az a kedvenc részem, mikor a mezzo szerepekről kérdezik és hosszas gondolkodás után A végzet hatalma Leonórája jutott eszébe. :)))

"Csak egy maradhat"? Ezt vajon ki gondolhatja, igazi altunk annyi van mint égen a csillag, főleg ilyen... :D Gál Erika, Komlósi, Wiedemann nagyon jó mezzok, de mezzok, ilyen zengő mélységű, sötét tónusa egyiküknek sincs (Komlósi ráadásul azért már karrierje alkonyán) és ez bizony hiánycikk, nincs már Takáts Tamara, Jablonkay Éva... Kovács Annamária volt még pár éve, de ő is eltűnt. Atalának csodálatos szerepek lehetnének az alt/mély mezzo repertoárban s hallhatóan az utóbbi pár évben ért meg a matéria ezekre a szerepekre, azon kívül pedig remek színpadi jelenlét, kiváló színészi játék és egy szép, dívás alkat is társul hozzá... hogy miért nem a szakmai szempontok a mérvadóak, s miért éppen a múltkor Tannhäusert mészárló Szántó Andrea lesz ezeknek a fachoknak az új üdvöskéje, szerintem fedje lírai homály... Ezért megint gyűlölni fognak meg jönnek a férjek, szeretők, ágensek, mittudoménkik kommentjei, nem érdekel - én a művészetet és a valódi művészeket szeretem hallgatni, élvezni, ha pedig keveset kapok belőlük, mérges vagyok. S művészek vannak, mert vannak, még ha nehezebb is megtalálni ma a korpa közt őket.

464   takatsa • előzmény461 2020-10-22 22:28:04

Azon ritka alkalom, amikor maximálisan egyetértünk. :) Shöck Atala az egyik legnagyobb kedvencem, és ünnep számomra minden fellépése.Tavaly decemberben pl. abban a szörnyű Messiásban egyedül az ő produkciója volt a vigaszom, Istenem, micsoda szépen énekelt. Aztán emlékszem a 2018-as Trisztán és Izoldára, ahol Brangane-ként ő volt a főszereplő. Neki a világ legnagyobb szinpadain lenne a helye...

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Erkel Színház

R. STRAUSS: Salome

19:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház

BEETHOVEN: István király, Athén romjai
A mai nap
történt:
1835 • A Lammermoori Lucia bemutatója (Nápoly)
született:
1877 • Alfred Cortot, zongorista († 1962)
1891 • Charles Münch, karmester és hegedűs († 1968)
1898 • George Gershwin, zeneszerző († 1937)
1930 • Fritz Wunderlich, énekes († 1966)
elhunyt:
1945 • Bartók Béla, zeneszerző, népzenekutató (sz. 1881)