vissza a cimoldalra
2021-07-29
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11690)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (4231)
Rost Andrea (2062)
Verdi-felvételek (608)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62698)
Franz Schmidt (3894)
Társművészetek (2433)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2888)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5190)
Udvardy Tibor (247)
Ilosfalvy Róbert (971)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4784)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2254)
Pantheon (2930)
musical (204)
Opernglas, avagy operai távcső... (21043)
Operett, mint színpadi műfaj (4861)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Régizene (johanna, 2011-02-18 16:34:37)

 
7241   diosjeno • előzmény7240 2021-05-15 22:03:01

Jó, hogy valaki figyel is...:)) nemcsak beszél.

Hát éljen soká Monteverdi, Isten éltesse !

Egy kevésbé ismertebb remeke : Crucifixus · Cantus Cölln · Konrad Junghänel

7240   Corvette 2021-05-15 20:58:28

Ma van Monteverdi születésnapja.

“Pur ti miro”, Claudio Monteverdi

TENET:
Jolle Greenleaf, Molly Quinn (soprano)
Robert Mealy, Daniel Lee (violin)
Hank Heijink (theorbo)
Daniel Swenberg (tiorbino and baroque guitar)
Avi Stein (harpsichord)

7239   diosjeno • előzmény7238 2021-05-15 20:50:31

Igen, ez Savallnak nagyon megy. Hogy úgy mondjam, ez az erőssége .

7238   chord • előzmény7237 2021-05-15 20:18:12

Ennyi év után, a sokadik réteget figyelem.
A 'felrakást'. Így is hallottam mondani, amikor nem kiadott partitúra szerint kell mozogni, hanem szabadabban. Mármint, a legelején, még fejben. A hangszerelés. A szólamok beléptetése. Az a finom, felfelé emekedő spirál, amely szépen tekeredik. A fúvósok és a violák. A fúvósok és a kilógó kontratenor hang össze-tükröztetése. Az egész lélegzése. 
És valami tűz, tényleg van.
Különlegesen kiváló szépérzék működött itt. 

SACD-n komolyan lenyűgöző.

7237   diosjeno • előzmény7232 2021-05-15 18:48:58

Hát ez marha jó zene, tényleg

7236   diosjeno • előzmény7234 2021-05-15 18:46:46

Soha nem ejtettem ki a számon, nem írtam le ezt a szót,itt, hogy meghamisítás. 

Másolat. Nincs vele semmi baj. 

Másolat. 

7235   chord 2021-05-15 18:06:44

Közben, amíg agyalunk, reggel, finoman megremegett az egész Internet.
A 'Jupiter Dialógusok' színre lépett.


Jupiter Dialógusok - VII. rész

7234   chord 2021-05-15 18:02:37

Én megmondom.
És azt fogja mondani, hogy nem igazodik el rajtad, hogy mi fáj, ezzel a felvételesdivel, ezzel a valóság-meghamisítással.

7233   diosjeno • előzmény7231 2021-05-15 18:02:30

Mondd már meg Corvette-nek, hogy szerintem is jó dolog a felvétel. És minél inkább megközelíti a valóságot, annál jobb.

Nekem nem hiszi el. 

7232   chord • előzmény7227 2021-05-15 17:57:39

Meg ilyenek, hogy járj a végére, hogy honnan jön??
Mégis, hogyan?
Rángassam elő a 80 éves Savall-t, aztán meg b@sszam le, hogy hová tűnt az a tűz, amit itt hallok, SACD-ről?

Fortuna Desperata

7231   diosjeno • előzmény7230 2021-05-15 17:54:16

Ertről is volt már szó. Szerintem jó esetben iparművészet. Azt is leírtam elég részletesen, hogy miért ez a véredényem.  Nem emlékszel ?

7230   chord • előzmény7227 2021-05-15 17:51:52

Komolyan, miből gondolod, hogy nem művészi tevékenység?
Volt-e már kezedben régi Alpha lemez, eredeti? És hallottad-e, amikor elindítottad, hogy valami más, mint a többiek?
Mert ha nem, akkor estig is magyarázhatunk, nem fogod megérteni.

Amúgy, az artwork, a lemezeknél, az művészet szerinted? Művészi tevékenység?

7229   diosjeno • előzmény7228 2021-05-15 17:37:22

 

 

7228   Corvette • előzmény7227 2021-05-15 17:19:48

Akkor nem művészet. Szarom le.

7227   diosjeno • előzmény7226 2021-05-15 17:13:52

" Akkor ez csalás? Megtévesztés? Nem. Művészi tevékenység! "

 ÁÁ, nem semmiképpen nem művészi tevékenység.  Ügyes technikai húzás, aminek az anyaga nem a valóság ( az csak az apropója ) , hanem a rendelkezésre álló technika.  A művészet az más, mert a valósággal kell varázsolni. 

" Az előadóművészet pont, hogy nem a múlandóságról szól, hanem a pillanat újból és újbóli reprodukálásáról, a meglévő tudás megőrzéséről, átadásáról, "

Makacsul érted félre, amit mondtam erről. Olvasd már el. Semmi ilyesmit nem mondtam, hogy a mulandóról szól. 

 Tudod mit ? A mondandómban egészen biztos vagyok, minél inkább belemegyünk, annál inkább. 

 De :

 Megint a de :)

Van egy terület, amiről tudnál nekem újat mondani, mert amikor a modern művekről beszéltél, ott van valami megvitatni való. Merthogy az nóvum és eredeti. Azóta gondolkozom is rajta. Mert itt csak az egyetlen "valódi akusztikus hang "  ütőkártyám van. De mi van, ha gépzene? Úgyértem elektromos zene ? 

7226   Corvette • előzmény7223 2021-05-15 16:24:30

Látom, nem érted a felvételek célját. Ezek nem a koncertre járásról szoktatnak le, hanem ellenkezőleg, kedvet csinálnak az élő zene hallgatására! De ezt ideális esetben nem úgy teszik, hogy lélektelenül lemásolják az élő előadások feelingjét, hanem új megközelítésben tálalják őket. Olyan ez, mint a hifizés. Ahány lánc, annyi hangzásminőség. Bloggerek írnak arról, hogy vannak unalmas hangsugárzók és elektronikák, amelyek bár akkurátusak, de hiányzik belőlük a lélek, az izgalom faktor. Nem is veszik meg ezeket. Felvételek között is találunk ilyeneket. Meghallgatod őket, jó az előadás meg minden, de összességében nincs rád hatással az egész. Nem akarod még egyszer meghallgatni. Egy audiofil kiadvány attól audiofil, hogy a pontos rögzítésen túl valami exkluzív dologgal gazdagítja az előadást. Valami olyannal, amelyet nem kapsz meg koncertkörülmények között. 

Ha meghallgatod Brahm 2. szimfóniáját, akkor pl. nagyon nem mindegy, hogy honnan hallod a zenekart. Szemből? Oldalról? Elölről? A terem végéből? Vagy magából a zenekarból? A Minnesota SO hanganyagait pl. nem a pódiumról veszik fel, hanem a nézőtérről. Kiszedik a széksorokat és oda helyezik el a zenészeket, mert így a legjobb az akusztika. A nívós felvételek nem kaptafára készülnek. David Abelt és Julie Steinbergerget te soha nem hallhattad volna olyan intim közelségből játszani, mint ahogyan azt Wilson hallotta. És Karajan zenekara sem úgy szólt a valóságban, mint a DG felvételein. A DG felvételek egy idealizált zenekari hangzást mutatnak, amelyek teljes mértékben Karajan ízlése alapján komponálódtak. A hangmérnökök nagyon sokat trükközhettek a potikkal. Aki ült már zenekarban azt tudhatja, hogy a fafúvók nem úgy szólalnak meg együtt és arányaikban, mint ahogyan ezekről a lemezekről visszahallhatjuk őket. Akkor ez csalás? Megtévesztés? Nem. Művészi tevékenység!

A felvétel készítés egy bizonyos szint felett művészet, mert olyan produktumot ad közre, amely hangzásvilágát tekintve a valóságban vagy nem megfizethető, vagy nem, vagy már nem reprodukálható. Egy nagyon igényes felvétel egy hatalmas érték. Nem véletlen, hogy a zenészek annyira törik magukat, hogy a legjobb kiadók szerződtessék le őket. Nekik nincsenek avverzióik a valósággal kapcsolatban. Szeretnék magukat hallhatatlanítani és egy olyan produkciót kiadni a kezükből, amely a leginkább közelebb áll az ideáikhoz és művészi hitvallásukhoz.

Szeretnéd tudni, hogy hogyan hangzott el Beethoven korában egy szimfónia? Haselböck elkészítette a ReSound sorozatát, meg lehet hallgatni. De aki Taktaszadán lakik, annak mennyi esélye van arra, hogy eljusson egy ilyen koncertterembe és meghallgathassa Haselböck projekt zenekarát? Semmi. Az élő koncertfelvételek is manipuláltak mert a többségüket több előadásból ollózzák össze. Ennek ellenére mégis érezni rajtuk a múlandóság érzését, és aki lemaradt róluk, még így is egy nagyon pontos képet fog kapni a teremben történtekről.

Az előadóművészet pont, hogy nem a múlandóságról szól, hanem a pillanat újból és újbóli reprodukálásáról, a meglévő tudás megőrzéséről, átadásáról, átörökítéséről. Az igaz, hogy egy nagyzenekar fenntartássa luxus számba megy. A jegy is drága, kevesen is férnek be az előadásokra, de egy koncertet többször is előadnak, és olyankor mindig úgyanúgy akarják előadni a darabot, nem pedig másként. Nem változtatnak. És ha a végén a legjobban sikerült tételeket összeollózzák és kiadják, akkor nem elsilányítják vele a művészetet, hanem a legmagasabb szintre emelik.

Ami nyomtalanul elmúlik, az olyan, mintha nem is lett volna. Referenciákra meg végképp égető szükség van! 

7225   diosjeno • előzmény7224 2021-05-15 15:52:31

" már a '40-es évek elején, még Tesla élt, csináltak olyan függöny mögötti előadásokat, ahol a szakértő közönség képtelen volt megkülönböztetni a felvett hangot az élőtől."

-

 Ezt  a pár trükköt egyébként 1938-ban csinálták és NEM felvételeket játszottak,  ( az igaz, a  függöny mögött nem volt senki) , hanem élő közvetítést játszottak be New York- ban Philadelphiából. És a kööznség azt hitte, a függöny mögött vannak.Egy párszor csinálták annak prezentálására, hogy a stereo közvetítési eljárást szinte a tökéletességig kifejlesztették. 

Azóta az akusztikai világtanács ( sic ) szerint nincs jobb eljárás, ez a legtökéletesebb.

7224   diosjeno • előzmény7223 2021-05-15 15:33:59

"  már a '40-es évek elején, még Tesla élt, csináltak olyan függöny mögötti előadásokat, ahol a szakértő közönség képtelen volt megkülönböztetni a felvett hangot az élőtől."

Erről is már volt szó, Hogy NEM csak az érzékeinkről van szó. Minden fület, orrot be lehet csapni. 

De annak a bizonyos "végtelennek" az egyidejű érzékelése ( ? ) egy varázslatot generál. A tökéletes de nem végtelen vonatkozású felvétel meg nem.  Ha úgy érzed, be vagy csapva. Mert nem VALÓSÁG. Azt az agyad modellezi. A klón sem te vagy. Miért ? Teljesen ugyanaz, mint te. De te NEM AKARSZ ugyanaz lenni, mint bárki. Vajon ki ad helyt ennek az akaratnak ? Csak az eredet. Az eredet igazsága....a hang igazsága is  ugyanígy az eredete. 

 Tanulság : Ne hallgass függöny mögötti zenét állandóan, járj a végére honnan jön :))

 

7223   diosjeno • előzmény7222 2021-05-15 13:45:37

Hát ez sok dolog itt egyszerre..

 El kell engedni a legendás felvételeket az élőért. Ez egyébként meg is történik. Max amíg  élünk, mi magunk nem engedjük el...nekem is van egypár :))  Meg tanulni belőle, ok az is. De helyette ??, Neeem, az nem ok. 

Ez nem az út.  Az előadóművészet mérhető anyagában , fizikális valóságában a mulandósághoz van kötve. ( De nem a szellemi valóságban, ott megmarad. )  Maradandót ( anyagában )  csak műalkotás hordoz, a valóság így van berendezve. Ágállhatsz ellene, de az idő megjhalad..és az új élő, fizikális VALÓSÁG.

Folyt.köv.

7222   chord • előzmény7221 2021-05-15 12:00:55

Dehogy érzem támadva magam. Hiszen gondolatokat cserélünk, és ennek értéke, az rendkívül magas.
Csak azért nyomjuk az agyadat ezzel a felvétel-dologgal, mert szeretnénk, ha tiszta lenne, hogy az élőt a lemezre cserélni, mi sem átallanánk (micsoda szó, nem?:)), de folyamatosan logikai hibát vétesz. Mert az adott élő zenét és az adott, belőle készült lemezt, ezt kell hasonlítani, és itt nem kérdés, melyik a jobb, az élő-prioritás az annyira természetes, mint ahogyan a Nap megy az égen.
De te mindenre, egy legendás, vagy nagyon jó felvételre is mondod mindig, hogy bezzeg az élő, bezzeg az. De nem jó a hasonlítás, mert ezeknek a lemezeknek nincs élő párja, vagy csak ritkán. Mert az előadóik meghaltak, levénültek, elmentek Alaszkába, vagy más sínen forognak ma. Szóval, lóg a levegőben a dolog, nem lehet normális válaszokat adni arra, hogy a Savall 1981-es lemeze vs. a Veresegyházi Asszonykórus tegnapi koncertje. Érted már?, az, hogy a Vespro lemezről, SACD-ről, vagy beüljek oda, akkor, amikor felvették, az nem kérdés, mert az élő az mindent visz, a saját, hangsúlyozom, a saját lenyomatával szemben, bármekkora művészember is a hangmérnök. Kivétel annyira kevés van, hogy nem lényeges.

És még annyi, hogy én is szeretem nyomni ezt a végtelen felharmonikus témát, sőt, én még hozzáteszem, hogy irracionális formula szerint sorakoznak, ami miatt már magában reprodukálhatatlan, de azt is érdemes átgondolni, hogy már a '40-es évek elején, még Tesla élt, csináltak olyan függöny mögötti előadásokat, ahol a szakértő közönség képtelen volt megkülönböztetni a felvett hangot az élőtől.
Akkor a felharmonikusok elmentek éppen sétálni egyet?

7221   diosjeno • előzmény7220 2021-05-15 09:09:52

Úgyértem , az etalon pozícióból.  A valóságot nem cserélem el egy felvételre, ha az etalonról van szó. 

Már te is azt hiszed, hogy felvétel - ellenes kampányt folytatok ? 

Szó sincs róla. 

Ha dícsérek egy felvételt, a benne lévő zenét dicsőítem, nem a felvételt. Megbeszéltük az agyi funkciót, nem ? Képesek vagyunk egy felvételből modellezni a valóságos elhangzást. 

Ez van. Nem érdekel egy határon túl semmilyen másolat. De a zene, amit hordoz, az igen, az érdekel. 

A prioritás mellett folytatok egy pozitív kampányt, nem a felvétel ellen egy negatív kampányt. 

Támadva érzed magad ? Azért nem érted ? Vagy miért ? 

A felvétel jó, hasznos. . A valóságos élőzene még jobb mert valami közvetlen  végtelen vonatkozással többet tud.  Több . Ezt mondom. 

Éljen a valóság :) Éljen az eredeti !

7220   chord • előzmény7215 2021-05-15 08:37:05

Mi ez a farizeus magatartás?
Semmiért el nem cserélnéd?, hiszen folyamatosan cseréled, itt, legalábbis, minden pillanatban.

7219   Corvette 2021-05-14 22:51:46

Hát ez meg mi volt? :(

7218   Corvette • előzmény7217 2021-05-14 21:57:56

Kellemetlen...Na hiszen! A te fülednek max! Az enyémet biztosan nem báncsa.

7217   diosjeno • előzmény7216 2021-05-14 21:37:19

Dehogy, hiszen rendezett is, meg a harmoniára is van vonatkoztatva. Viszont a fülnek rendkívül kellemetlen. Akkor érzek valami kellemeset, mikor abbahagyom. Az a katharsis :) Erre szeretnéd, ha bemenne a közönség ?  Hát, ők inkább nem...

7216   Corvette • előzmény7215 2021-05-14 21:29:36

Ez neked akkor zörej?

7215   diosjeno • előzmény7214 2021-05-14 20:53:44

Valamennyire én is értelek :) 

De:

Megint a de :

Csak egy mondat. A valódi hang végtelen számú felhangból áll. 

Semmiért el nem cserélném. A végtelent hordja magában. 

Sikolyok, zörejek, ordítások ?   Az én fogalmaim szerint a zene a hangok olyan  RENDEZETT halmaza. , ahol  a rendezés a harmóniára van vonatkoztatva. ( nyilván a diszharmónia is arra van vonatkoztatva. ) Ez a zene nekem. a zörej nem  ( kivéve, ha a ritmusban ott a harmóniai vonatkozás. De nincs ott általában ) .. Bármilyen modern művet is csak ezen az alapon fogadok el zenének. 

és csak akkor , ha valódi hangon előadható. Ha nem, az szerintem valami más. 

 A zene a valóságra kell vonatkozzon. Nem engedheti el, mert akkor a végtelen vonatkozását engedi el. Akkor meg minek  ??

 

 

7214   chord • előzmény7213 2021-05-14 19:59:40

Valamennyire értelek, tényleg.

De.
Megint a de.

Arról mi a véleményed, hogy a közönség, a zenehallgató és zeneszerető közönség, két dolgot minimum, azt nagyon nem hallgat?  Az egyik a csembaló, szólóban, igen, ezt kitaláltad. A másikat nem gondolnád. A kortárs zene. Ill, bizonyos kortárs zenék. Ahol, bizony, előfordulnak csapkodások, ordítások, sikítások, zörejek. És azért nem hallgatják, mert sz@r a hifijük, vagy az akármilyük, amin megszólal a lemez/CD/fájl. És ez ezer%, hidd el nekem.
Pont ma volt olyan élményem, hogy egy ilyen zene/nem-zene határán lévő felvétel teljesen lenyűgözött. Maga a zene. És ehhez, egy olyan rendszer kell, bizony, nem tehetek róla.

De nehogy most nekem azzal gyere, hogy az élő..... ez az előadó, konkrétan pl. már nem él.....
 

7213   diosjeno • előzmény7210 2021-05-14 18:36:44

Úgy beszélsz, mintha azt állítanám, hogy NE használjuk a felvételt és ne is hallgassuk. Következetesen így érted, amit mondok.

 De én NEM egy negatív kampányt folytatok a felvétel ELLEN, hanem egy pozitív kampányt a pluszt hordozó élőzene mellett. 

Valahogy nem esik le neked. Egy szóval sem mondtam, hogy NE HALLGASSUNK felvételeket, én is hallgatok. 

Nem is vitatom a hasznát. 

 Az élőzene VALÓSÁGOS  TÖBBLETET hordoz.

 Csak ennyit mondok. 

Nem akarok lebeszélni semmiről senkit, téged se.

Elmondtam, hogy nézetem szerint az élőzene többletet hordoz, és azt, hogy nézetem szerint miért. 

7212   Corvette • előzmény7211 2021-05-14 12:34:03

Iskolás zenekarok számára is szoktak nemzetközi versenyeket kiírni, és mindig nagyon pontosan megadják, hogy milyen minőségben és mikrofonozásal kérik a beküldendő anyagot. 

A most varázsába jó, ha mindenki belekalkulálja a szólista indiszponáltságát, technikai nehézségeit és esetleges hangulati változásait. Amíg egy jó minőségű előadás és felvétel esetén mindig megkapod a feledhetetlen élményt, addig egy élő koncertnél a csalódási index igen magas. És a 10. rossz koncert után már te sem akarsz újabb fiaskó részese lenni.

Szerintem az élő előadásoktól is lehet csömöre az embernek. Nekem pl. már semmi kedvem koncertekre járni, pedig erősen be vagyok oltva zenével. Amúgy értem mit írsz.

7211   takatsa • előzmény7210 2021-05-14 11:55:49

Ez csak egy előszűrés, hogy kirostálják a szemetet. Ehhez egy technikailag közepes felvétel is megfelelő. Győztest azonban nem videó alapján hirdetnek. Az élő adások azért mások, mint a felvételek. Ott érvényesül az előadó szuggesztivitása, "kisugárzása", ami azért egy létező dolog, még akkor is, ha Geiger-Müller számlálóval nem mérhető. Persze, ha felvételről látsz valamit, ott is vannak különbségek. Pl. az online streaming sokkal közelebb van az élő, személyes jelenléthez, mint egy DVD. Ha egy focimeccset online streamingben nézel, akkor szegényebb élmény, mintha kint lennél a stadionban, de mivel valós időben történik a streaming, ezért összehasonlíthatatlanul több élményt nyújt, mintha a felvételt utólag néznéd meg, hetek múlva, amikor már tudod az eredményt, és azt is tudod, hoyg mikor, mi következik, mikor esnek a gólok, így elvész a "most" élménye, amely a valós jelenlét, illetve online streaming esetében adott. Egy élő koncertnél a "most", és az egyediség érzése nagyon fontos, tehát az, hogy ez egy egyszer történő, a szemed előtt zajló és megismételhetetlen dolog. Egy olyan dolgot kapsz, ami valódi és nem másolat, a megismételhetetlen pillanat varázsa.

7210   Corvette • előzmény7209 2021-05-14 10:55:28

Várjunk egy kicsit! Napjainkban a nemzetközi versenyek beugrója minden esetben egy hangzó anyag elkészítése és elküldése a zsűri számára. A zsűri ez alapján dönt, hogy az illetőt meghívják-e az elődöntőbe vagy sem. Ennyit a valóságos hangzás elsődlegességéről és jelentőségéről.

Azt már csak félve merem megjegyezni, hogy hazánkban az audiokultúra valahol a bányászbéka segge környékén keresendő. Érdemes megnézni, hogy pl a lengyelek milyen és mekkora méretű nemzetközi vásárokat tartottak ilyen tematikában, mielőtt jött a Covid. A BNV területe kicsi lett volna hozzá. 

7209   diosjeno • előzmény7208 2021-05-13 22:04:39

Nincs ellentmondás. A zene elhangzik a valóságban a stúdióban is. ( amennyiben akusztikus :) . A környezetet pedig maguk az előadók alakítják.  Hogy mi a céljuk ? Hát ez jó kérdés. De megválaszolható. Kinek mi ....

" Az értelmes feltehető kérdés talán az, hogy ebben a procedúrában a zene lényege, hatása, mondandója, lét-alakítása, harmónia-építése, az mennyire sérül, vagy veszik el. "

Hát semennyire. A zene nem vész el, és át sem alakul. Nincs veszélyben :) Egyetlen kérdés van, mi mennyit valósítunk meg belőle. Merthogy annyiban részesedünk beleőle, amennyit megvalósítunk.  Ezért kell fenntartani az optimum fogalmát a kérdésben. Létjogosultsága egyértelműen van a felvételnek is. 

De az optimum a zene megszólalása tekintetében nem a felvétel, hanem a végtelen felhangszámú ( valódi ) hangok által az egyidejű és egyterű  valóságban megszólaló valóságos élő zene.  VALÓSÁGOS értékelésre is ez az alkalmas. 

A valóságos jelenség értékelése pontosabb, mint a majdnem teljesen valóságos jelenségé. 

 Végül kiemelem, hogy azért fontos ez, mert a valóságban élünk, és ha eltávolodunk tőle, a nem - valósághoz jutunk. 

Ez semmin sem változtat, pusztán arra figyelmeztet, hogy mi van elől. Ezt a törekvésünkbe bele kell építeni, mert IGAZ. 

 

Hát nagyon jófelé gondolkodsz szerintem. 

Még gyorsan ideírom, hogy komolyan úgy gondolom, hogy egy Mozart Requiem élő előadásakor  VALÓDI MARADANDÓ VÁLTOZÁS történik a valóságban ( ezt tapasztaltam ) , míg ha felvételről lejátszod ( akár quadro-super hífin 100 megawatt hangerővel ) ez a változás nem történik meg. 

 

7208   chord • előzmény7205 2021-05-13 19:46:47

Olykor érteni vélem, ahogyan gondolkodsz, csak az ellentmondások megzavarnak ebben a tevékenységben.
Pl. az említett 'annak a zenének a valóságos elhangzása', az a koncertfelvételnél teljesen érthető dolog, itt akár egyet is érthetünk.
De a lemezek túlnyomó többsége nem koncertfelvétel. Akkor sem, ha vigyázott és előre megfontolt akusztikus/metafizikai környezetben hangzanak fel. Merthogy csak és kizárólag azért születnek, hogy egy lemez legyen belőlük, amely oda is elviszi a zenét, ahol az nem szólal meg a maga valóságában.
Az értelmes feltehető kérdés talán az, hogy ebben a procedúrában a zene lényege, hatása, mondandója, lét-alakítása, harmónia-építése, az mennyire sérül, vagy veszik el.

7207   diosjeno • előzmény7206 2021-05-13 18:57:39

Szerintem egy harmadikat. Mivel egész este nem adtál életjelet, nyilván lefeküdtél és aludtál.  ( Jól tetted, az legalább valóságos ( álom :) 

7206   Corvette • előzmény7203 2021-05-13 17:34:05

Tegnap döntenem kellett egy fontos kérdésben. Mit csináljak? Kövessem otthon kényelmes körülmények között egy nagy képernyős led tévén 8K felbontásban a Premier League mérkőzéseit, vagy menjek ki a határba meccset nézni és szotyizni, ahol a megyei harmadosztályú Bivalybasznádi Ízzadás SE tartott bemelegítő mérkőzést a vakondoktúrásokkal tarkított kaszálón. Szerinted melyik opciót választottam?

7205   diosjeno • előzmény7204 2021-05-13 08:33:27

Javítom az utolsó mondatot. Helyesen így hangzik:

 Nem adok neki eredeti ( valóság ) rangot. 

7204   diosjeno • előzmény7203 2021-05-12 21:05:50

Nem ez.... 

Nem is titkolod, hogy a felvétel többet jelent a számodra néha, mint a valódi. 

Nekem nem. Mindig ott van, hogy ez egy másolat. 

Az analóggal még úgy-ahogy békében éltem, de egy határon túl az se. 

Ezért is nem hajtok hifi cuccra. Nem fordulhat velem elő, hogy egy bizonyos határon túl következtetéseket vonjak le egy felvételből annak a zenének a valóságos elhangzására nézve. Ezért is nem érdekel annyira semmilyen felvétel, mint titeket. De nem a zene nem érdekel. Ezért hallgatok felvételeket, De más a feldolgozás, a metafizikai környezet. Nem adok neki valóság rangot. 

7203   chord • előzmény7202 2021-05-12 20:35:35

Márbocsánat,

picit ez nem olyan, mint az evés?, hogy szépen terített asztalhoz ülünk, ha lehet, és nem állva eszünk, mint a négylábúak... ?
Az ízek garantáltan másmilyenek lesznek.

7202   diosjeno • előzmény7201 2021-05-12 16:38:43

Máshol van a hangsúly a zenehallgatási szokásainkban....

7201   Corvette • előzmény7200 2021-05-11 23:38:35

Én nem hallgatok Spotify-t. Ezért.

7200   diosjeno • előzmény7199 2021-05-11 22:11:20

Spotifyn fenn van,  Nem tudom jobban megmondani. Nem belőle jön az a-moll concerto, hanem a zenekarból. Résztvevő, nem szólista.   A zenekar a szólista. 

Én így hallom. 

7199   Corvette • előzmény7198 2021-05-11 21:50:51

Ezt nem értem. A felvételen a csellista, mint szólista van jelen. Nem bújik meg a háttérben és nem is nyomják el. Teljesen jók az arányok. Te biztosan ezt a felvételt hallgattad meg?  

7198   diosjeno • előzmény7197 2021-05-11 19:43:35

Szót értenek az igaz..de valahogy nem ő van a címlapon.

7197   chord • előzmény7192 2021-05-11 10:10:08

Tényleg jól játszanak.
Persze, azért itt az van, hogy ilyen fenomenális előadás kell, hogy fennakadjon az ember rajta.

Azért a zenekarral csak szót ért ez a csellista.
 

7196   takatsa 2021-05-11 08:04:54

Nos, ez nem lesz fakó.

Hacsaturján művét adja elő Nagy István, saját átiratában, az Egyetemi templom orgonáján.

7195   diosjeno • előzmény7194 2021-05-10 23:13:41

A fakót úgy értsd, hogy színtelen, szürke. Ettől aztán érdekes lesz számomra, hogyhogy mégis jó a kadencia egy szürke előadótól. ( virtuóz, szó se róla, de attól még nekem szürke )  El is gondolkoztam rajta azóta és arra jutottam, hogy azért, mert egyedül játsza, nincs ott a zenekar :))

A zenekar és ő  EGYÜTT sztem nem jók. 

7194   Corvette • előzmény7193 2021-05-10 22:11:05

Lám, a felvételi anomáliát te is kiszúrtad. Így van, a csellóverseny pont úgy szól, mint a szimfónia. Mázli, hogy a jelszintet nem kell átállítani a BWV 1052-nél. Erre azért figyeltek.

Na most egy lószínt a csellóverseny jellemzésére használni kicsit szokatlan és formabontó dolog. Nem is igazán értem, hogy mit akarsz te ezzel, ahogyan a csellista esetén sem világos számomra, hogy most levett-e a lábadról avagy sem. És mitől érdekes az, hogy neked tetszik a kadencia?

7193   diosjeno • előzmény7192 2021-05-10 21:27:54

Jól szól tényleg a C:P:E: simphonia. A dinamika értelmezése  magával ragadó, tényleg.

( A csellóverseny nekem fakó.. a szólista pont...a zene a csellóversenyben is a zenekarból jön :) érdekes, hogy a kadencia tetszik )

7192   Corvette 2021-05-10 18:26:46

Két bejátszás:

1

2

Ez a zenekar a Orfeus Barock Stockholm, művészeti vezetőjük Luca Guglielmi. Ezt azért tartom fontosnak kihangsúlyozni, nehogy valaki öszekeverje őket a fantáziátlanul és dögletesen unalmasan játszó Orpheus Chamber Orchestra-val.

Szóval. Ez egy nagyon jó album. A C.P.E. Bach szimfónia egyszerűen rárúgja az emberre az ajtót. Ez azért tisztelentlenség - mondaná Luke Skywalker Radics Peti hangján. Lehengerlő a zene, a zenekar, a hangzás...Úgy összességében minden. Aztán jön a BWV 1052-es darab. Aki ennyiből nem tudja, hogy miről van szó, az kezdjen el sűrgősen zenét hallgatni! A zenekart kicserélik, ahogyan a hangmérnököt és a mikrofonokat is. Nagy a kontraszt a szimfóniához képest. Mindenki látványosan egyet hátrébb lép. A versenyművet példásan játsszák, kár, hogy Jean Rondeau verziója után kicsit laposnak hat az egész, pedig valójában nem az. Ennek az az oka, hogy a csembaló most abszolút prioritást élvez. Valósággal kidomborodik a felvételből. Olyan, mintha egy méterrel a zenekar előtt játszana. A kíséret a szó szoros értelmében csak kísér. Lábujjhegyen, diszkéréten, nehogy akárcsak egy pillanatra is megzavarja a szólistát. És lenyűgöző, ahogyan a csembaló pianoit lekövetik. A csembalón ti. van egy kar, amelyet ha eltolnak balra, lefojtódik a hangzása. A zenekar is pont így csinálja. Ezt így kigyakorolni...Le a kalappal! Tényleg.

A fő attrakció a C.P.E. Bach csellóverseny a. A szólista Johannes Rostamo. Érdemes lesz megjegyeznünk a nevét. Dieltienst egyszerűen lemossa a színpadról. Ilyen is ritkán történik. Feltétlen ajánlom az első tétel Piazzola ihlette kadenciájának meghallgatását. Apropó kadencia. Nem tudok eléggé hálás lenni az 1052-es harmadik tételének a kadenciájáért. Végre valaki vette a fáradságot és írt hozzá egy újat.

Az album végére kapunk egy nyúlfarknyi darabot Die Himmel erzählen die Ehre Gottes, BWV76 - Sinfonia címmel. Szép, ízléses. 

Feltétlen ajánlott a lemez meghallgatása. Sajnos a Youtube most nem lesz segítségtekre. De majd megoldjátok valahogy.

7191   chord 2021-05-09 18:59:40

Ez konkrétan fenomenális.

Amúgy, ilyeneken én teljesen odavagyok.
Hogy van egy 30 éves srác-majdnem, ez a Vincent. Találnak a haverjával valamelyik levéltárban egy tökpenészes, málladozó 'füzetkét', ami circa 400 éves. Jegyzetek vannak benne, pár kotta, dallamok, és sok vers, néhány próza, néhány átirat. Meg a név.
És feltúrja a kottatárakat, meg a modern kiadásokat, hogy hol van még kiadott dolga (tekintve, hogy Velence itt 'piacvezető' volt, ez elég jó nagy meló lehetett); aztán ezt a Castaldit kiteregeti a napra, összecsődíti a zenészeit, megfűzi a mezzó-istennő fejét, aki rögtön bólint (így képzelem), aztán 'összerakja' az egészet, hangszerelés, szólamkiosztások, átírások, hangszerek és hangolások, próbák és variálások, és tudja, végig tudja a legelső pillanattól, hogy ez jó lesz, nagyon jó lesz... 

7190   chord 2021-05-09 18:42:48

Fél percen belül az együtt-gondolkodás...:)

7189   diosjeno • előzmény7186 2021-05-09 18:42:06

:)  Volt egy rettenetes esztétika tanárom, aki azt mondta, hogy  mindenkinek van esztétikai véleménye, és mivel ez szubjektív, pl egy irodalmi műről, ha két embernek MÁS a véleménye, ezek soha nem fognak semmiben egyetérteni. 

 Mondtam neki, hogy de, máris egyetértenek valamiben.

" - na miben, nagyokos, mondja ! " - förmedt rám. ( Fúj , de gyúlölt :) 

Mondtam neki, hogy abban, hogy VAN JÓ IRODALOM. 

 

7188   Corvette • előzmény7186 2021-05-09 18:41:39

Chi vidde più lieto e felice di me ? · Vincent Dumestre · Guillemette Laurens · Le Poème Harmonique

Nekem ez a kedvencem a Bellerafonte lemezről.

7187   chord 2021-05-09 18:41:17

Inkább még egyet arról a Castaldi lemezről.
Hogy mi a fals és mi nem, az jóval bonyolultabb kérdés, mint ahogyan tűnik.
Nekem minden porcikám egyetért ezzel:

Tasteggio Soave

Ez majdhogynem bátorság, nem?

 

 

Csak egy pici visszakanyarodás a lentiekhez, aztán abbahagytam.
Az Alpha kiadót megette az Outhere konglomerátum. Más lett az artwork. Valami olyasmi történt talán, hogy egy ilyen gondolkodású embert vettek oda, aki azt mondja, hogy kérem, a zene a lényeg, az a művészet, a többi az körítés csak, jobb esetben 'iparművészet'.

És ez lett:

Ez volt:

A különbség?, azt mindenki maga eldöntheti.

7186   chord • előzmény7185 2021-05-09 18:29:22

Nem fogunk egyetérteni.
Volt már ilyen - kibírtuk valahogy... :)

7185   diosjeno • előzmény7184 2021-05-09 10:57:14

Nem lehet művészet, mert nem VALÓDI az alapanyag. 

 Hamarabb elfogadom, hogy te vagy művész, aki hallgatod. 

Azt is mondtam már, hogy miért. Egy agyi funkciót végzel el, amivel képzeletben valósággá alakítod a felvételt. ( a " mi lenne, ha " jellegű műveletet végzed el )   A jó stúdió csak mind magasabb szinten kiszolgálja ezt. Nem a kevertőpultnak van esztétikája, hanem a valódi hangnak. Gondolj a hatásra. VALÓDI hatást csak VALÓDI hang okoz. Te modellezed a "mintha valódi hang lenne"  agyi tevékenységeddel a többit.

 A valóságtól VÉGLEG elrugaszkodni,  a felvételt ÖNMAGÁBAN önértékkel  felruházni ( a művészet szóval illetni )  ez  nem pálya sztem.

 Ezért jó a MŰ-re visszavezetni az esztétikát. Ott a nevében : MŰvészet.

Tehát összefoglalva: Nézetem szerint minden felvétel egy ESZKÖZ. Egy eszközt művészi szinten megcsinálni: ez meg szó szerint az IPARMŰVÉSZET. 

Az meg nem az én világom.

7184   chord • előzmény7183 2021-05-09 10:25:06

Tévedsz.
Ha a hegedülésed előadóművészet, és annak mered nevezni, akkor egy Alpha artwork-je is az, (csak jelzem az angol előtagot.:)), és Hughues Deschaux tevékenysége is vastagon az.
Hogy valami többet ad át, más síkokból, mint ami a fizikális körülményekből következne.

József Attilánál egyetértésem.

7183   diosjeno • előzmény7182 2021-05-09 08:33:26

Világos.

Klassz kis iparművészet. Nem tudja akárki.

 De nem a nagybetűs művészet. Azért álljon meg a menet. 

 Nem a rangról vagy nem rangról van szó, hanem a fogalmakról. 

 " Ha a fogalmak elveszítik a jelentésüket, az emberek elveszítik a szabadságukat "

 Olyan ez, mint mikor az mdf-ben elkezdték mondogatni Antall József halálakor : " Meghalt a hazáért ..."  

 Nem, beteg volt, azért halt meg. Minden tiszteletem mellett.

7182   chord • előzmény7179 2021-05-09 08:26:12

Hát... hallgasd meg tényleg ez után azt az Alpha-s lemezt, egy jó hifin, és rá fogsz jönni, hogy egy CD lemeznél, a hangminőség 'előállítása', az jóval-jóval több, mint szimpla mérnöki tevékenység, vagy, mint az, hogy milyen alakú pohárból iszod a vizet.

7181   chord • előzmény7180 2021-05-09 08:22:15

Kicsit tapintatosabban, de ugyanerre gondoltam... :)

7180   Corvette • előzmény7178 2021-05-08 22:03:52

Én soha nem értettem, hogy mi tud embereket rávenni ilyen robotszerű éneklésre. Az emberi tényező itt tökéletesen elfelejtődik, amitől totál múzem feelingje lesz az előadásnak. Pistike, ne állj olyan közel a vitrinhez mert beidul a riasztó! Hogy anno ezt így énekelték? A Bellerafonte di Castaldi lemezt meghallgatva alig hihető. Mondjuk semmi sem lehetetlen. Mindenesetre számomra mindig kellemetlen egy ilyen interpretáció hallgatása.  

7179   diosjeno • előzmény7178 2021-05-08 19:17:44

Igen. 

Bosszantsalak ? 

Az iparművészet is művészet :) És ez az, amit említesz. Tisztán. Vélem én. 

7178   chord • előzmény7177 2021-05-08 18:54:38

Nagyon jó zene.
Nekem kissé harsány az előadásmód. Vagy inkább elfedődik valami belső finomság, amit én még belesejtenék.
Ami, persze, nem biztos, hogy ott van vagy volt... :)

Meg ilyenkor, bármennyire is nem való, de bejön a felvétel minősége, keverése, az akusztikai tér, meg ez az egész procedúra, ami átülteti a felhangzó zenét a korongra.
Ami, szerintem, az ilyen zenéknél, simán művészi tevékenység.

7177   diosjeno • előzmény7175 2021-05-08 17:30:27

Ha már régi cd-ről van szó...Ez a lemez 1993 óta nagyon jó :)

 A darabok zöme igazi unique. Előadás nem kérdez. Tiszta, szép, muzikális. 

 És végre egy kis modern zene :) Már régen volt

Sancta Maria, regina celorum

 Accent. Ez a kiadó sem szokott mellényúlni.

7176   chord 2021-05-08 10:30:21

A kép:

7175   chord 2021-05-08 10:22:46

Ez volt az első Alpha.
Ez volt az, amikor egy belvárosi lakásban, Párizsban, leültek, hogy legyen egy új kiadó, amit úgy hívjanak, hogy Alpha, és jött egy srác, Vincent, és azt mondta, hogy figyeljetek, van itt egy költő zenész, az 1600-as évek elejéről, meg egy 80 oldalas szétporló füzetke a verseivel, és van három velencei kiadás, ahol szerepelnek a művei, megcsináltuk a zenét, és jó, és legyen ez az első.
De ez egy teljesen és totálisan ismeretlen alak...
És jött Hughues Deschaux, aki azt mondta, hogy én ezt felveszem nektek két darab mikrofonnal.
De ezt nem lehet megcsinálni...
És hogy legyen egy oda illő festmény az artwork alapja, de úgy, hogy akár  pici részlete csak az előlap....
És ez lett.

És megcsinálták.
És fogom most 23 évután ezt a lemezt a kezemben. Lapozgatom, szagolgatom. És megy a zene. És olyan hang- és előadói minőségben, amit aztán folyamatosan tartottak.
És a kalapomat megemelem.

Dolci miei martiri

7174   chord • előzmény7169 2021-05-08 09:22:10

Az avx-en csak.
Ez egy zseniális lemez.

Bocchreini után egy másik metafizikai sík.

7173   takatsa • előzmény7172 2021-05-08 08:35:57

Mentségemre legyen mondva, hogy a feltöltésnél beállítottam a kép méretét, és nem is akkor tolta szét az oldalt, hanem sok-sok nappal később. Tehát van valami alapvető rendellenesség az oldal működésében. Az is előfordult a napokban, hogy az egyik bejegyzésemnek a fele eltünt, de az is csak a bejegyzés írása után órákkal, amikor már nem tudtam szerkeszteni, és így javítani. 

7172   Héterő • előzmény7101 2021-05-07 23:54:58

Kedves Nagy Katalin tudomására is: lám-lám, itt a széltoló, aki széttolta az oldalt! :-)

7171   macskás 2021-05-07 21:54:33

7171

7170   diosjeno • előzmény7168 2021-05-07 21:41:01

Ez a felvétel jól kifejezi Boccherinit. 

 A glissandók, a debil dudolászás, és a mégis feszes és értékes tartalom ellenpontja Ő. 

Boccherini "Fandango" from the Guitar Quintet D-major, G.448

Amellett egy igazi impresszionista. 

 

7169   Corvette • előzmény7168 2021-05-07 21:37:12

Boccherinit? Te? Néha tényleg azt hiszem, hogy valaki feltörte a fiókodat és a nevedben írkál ide.

Én ma egy nagy adósságot törlesztettem. Meghallgattam a Le Musiche di Bellerofonte Castaldi egyes sorszámú Alpha lemezt.

Volt erről itt valaha szó?

7168   chord • előzmény7158 2021-05-07 20:16:21

Nem a legerősebb zene, ami létezik.
Korban is később van jóval.
A trió-, ill. a vonósnégyes sem olyan, hogy nem tudok élni nélküle.
De ez osztályon felüli előadás. Valamit mutatnak, ami érdekel.
És olyan szép hangszerhangok, hogy totálisan bele lehet feledkezni.

Six String Trios

7167   Corvette 2021-05-07 13:21:33

Ha hihetek a kiírásnak, akkor ezen a napon mutatták be Beethoven 9. szimfóniáját. Számomra ez a referencia előadás. 08:10-tól feltétlen érdemes belehallgatni. Ezt csak ők tudták.

Ludwig van Beethoven - Symphony No. 9 in D minor, op. 125 Herbert von Karajan Berliner Philharmoniker Soprano - Anna Tomowa-Sintow Alto - Agnes Baltsa Tenor - Peter Schreier Bass-Bariton - Jose van Dam Wiener Singverein 1977 studio recording

7166   Corvette 2021-05-07 13:03:55

Melyikőtök hallotta már a Csókos zsellérek, az Ugat a varjú, és a Szederjes a kasza című zenés színműveket?

7165   takatsa 2021-05-07 11:29:05

Ne szerénykedj. Van az 17% is. :)

7164   Corvette • előzmény7163 2021-05-07 11:15:42

Miért? A koncepciója az volt, hogy a dallamot, a lassan mozgó részeket tempo giusto játssza, a gyors futamokat pedig lezseren, lazán odavetve, kvázi díszítésként, így hozva létre egy látványos ellenpontot. Nem állítom, hogy ez túl fantáziadús megoldás lenne ( egy feszesebb és kicsit lassabbra vett tempó esetén gyönyörűen és kottázhatóan kinyílt volna a darab ), viszont így nagyon elnagyolt lett, amitől  a hangok nem tudják rendesen kizengeni magukat,  csúnyán egymásra rakódnak, és ennek a zenei szövet látja kárát. De nem akarok okoskodni, én sem értek az orgonához és az előadóművészethez. Sőt! Mondjuk ki báran, hogy semmihez sem értek. Örülök, ha 16%-ot úgy-ahogy befogadok. Akárcsak ti. :)

7163   takatsa 2021-05-07 10:18:42

MIért lenne rossz az előadás? Mondjuk ez a Jean-Pierre kicsit őrült, de hát ki nem az? Mindenesetre én Homiliusnak jobbára még a nevét sem hallottam ezt megelőzően, most viszont Jean-Pierre feljátszotta ezen a félig-meddig roncs orgonán az összes koráelőjátékát Homiliusnak. Amelyben szerepelnek olyan darabok, mint az Erbarm dich mein o Herre, amely vetekszik Bach legszebb korálfeldolgozásaival, vagy a Wo soll ich fliehen hin, amely akár egy kortárs szerző műve is lehetne.

7162   Corvette • előzmény7160 2021-05-07 09:31:16

Érdekes hangszín, jó zene, rossz előadás. Azért kössz! :)

7161   perempe • előzmény7160 2021-05-06 23:12:37

tetszett.

7160   takatsa 2021-05-06 22:51:20

Itt egy kis Homilius szösszenet, Chorale 32 - Wie soll ich dich empfangen. A Miskolci vasgyár orgonáján.

7159   perempe 2021-05-06 22:01:03

Régizene az Ancient Airs and Dances Respighitől? meghallgattam a BSO/Ozawa felvételt: nem nyűgözött le, valószínűleg nem hallgatom meg újra.

7158   diosjeno • előzmény7157 2021-05-06 21:28:33

Így van szerintem is. Teljesen eredeti, amit csinál. És mindig megszólal benne  valami, igen.  A debilitást azért írtam, mert meg vagyok gyözödve arról, hogy ez a dallamvezetés, ez a lökötten dudolászó hang valamiféle tudatos reakcioja a sztereotip szonátásdira. 

 

7157   chord 2021-05-06 20:49:37

Köszönöm.
Mindkettőtöknek...:)

Ezek a csellószonáták.... leszonátásodott a zene... nem gondolom rossznak őket, de az én ízlésemből ezek már kifelé vezetnek.
De a végén. A kettő. Ez a Boccherini, ez mekkora arc. Ez b@szik az egész szonátásdira. Kineveti.
De jóval több, mint szimpla bohóckodás. Kicsit szokatlan a többiek után, de valami ott van belül.
 

7156   Corvette • előzmény7155 2021-05-06 19:16:33

Csak a 84%-nál.

7155   chord • előzmény7154 2021-05-06 19:02:29

Egy huszad- ötvenedrangú zenésznek miért is higgyek? Miben több? Az ötvenedrangú játékában? Vagy hogy ismeri a kottát? 
Hogy az ízlése azért hátha jobb, mint ahogyan játszik?
Amúgy, az idézett zenék 85%-nál te is ugyanolyan közönség vagy, mint én. Ugyanúgy a világ legjobb lemezeit hallgatod. Ugyanannyira lövésed sincs, a hangszerek többségéhez, az együttesek belső munkájához, mint nekem. 
Nem azért tudod megítélni a színvonalat, mert zenész vagy, hanem azért, mert tájékozott vagy, és rengeteg jó dolgot hallgattál/hallgatsz. A zenész léted ezt inkább csak lefelé viszi olykor, nem felfelé, hidd el.

Vagy mást hallasz esetleg? Többet? Jobban? Vagy a közönség nem hallja, ha sz@rul játszotok? Megsúgom, általában jobban meghallja...

7154   Corvette • előzmény7151 2021-05-06 18:22:52

Mindenki ért a zenéhez, mert mindenki zenésznek születik! Csak van, aki egy kicsit tovább gyakorol. De ez ne akadályozzon meg téged abban, hogy megmond a zenészeknek a tutit! Igaz, hogy párszor úgy érezzük magunkat, mint az Örkény egypercesben a műfordító, akinek a művelt olvasó elmagyarázza, hogy a négerek nem úgy beszélnek, ahogyan a könyvben olvasható. Igaz, hogy ő maga nem műfordító, az íráshoz sem ért, el is ismeri készségesen, de azért pontosan tudja, hogy a négerek hogyan beszélnek. Hát, jelenleg itt tartunk. De úgy is írhatnám, hogy még mindig itt tartunk. Aztán jön menetrendszerűen a reakció, hogy nézzük már meg, milyen zenei oktatás van Magyarországon és ne döngessük itt a mellünket. Ja. Mert a te diplomád ér valamit. A te iskolád ott van a világ 100 legjobb egyeteme között. Ja.

7153   diosjeno • előzmény7152 2021-05-06 16:13:16

Itt egy pár dolog elég jól szól...Cervetto jó...kicsit késői, az igaz...meg a többiek is..

Cello Sonatas | Cervetto, Martini, Cirri & Berteau

 Dehát a cselló szerzők mind későiek..Vivaldi úttörőnek számít.

 A fénykora a csellóirodalomnak Boccherini kora.

Bár a nagyok korábban is mind ráéreztek a lehetőségre. Pl  A. Scarlatti :

Alessandro Scarlatti: 00:00:00​ Sonata No. 1 in D Minor:

 Platti is jó.

G.B. Platti, Sonata prima in G minor - Konstanze Waidosch (baroque cello) Bernhard Reichel (theorbo)

Csakhogy a koraiaknál az egy Vivaldit kivéve mindig ott van, hogy mennyivel jobb lenne ez gambán. 

 Boccherini már elég őrült-debil , habókos, hogy egymásra találjanak 

L. Boccherini: Sonata A-Major, G. 4 , Christoph Croisé Cello, Martina Biondi, Peter Gorobets

Enyhén debil a barokkzenéhez képest, holott még barokk...Boccherini Cello Sonata n. 6 in A Majo Csak egy egészen kicsit és szórakoztatóan...de tény.

 

7152   chord 2021-05-06 15:49:41

A Jupiter Vivaldi lemeze generált egy sorozatot, a 'Jupiter-dialógus'-okat.
A lemezen lévő cselló concertók kapcsán, kérdezgetve zenészeket, gondolkodtam, hogy cselló, ami nem barokk versenyműben van, meg nem Vivaldi, és nem Bach, de régizene, hogy mik is vannak a horizonton.

Nálam állandóan Frescobaldi ugrik be. A canzonák.

Canzona prima

Ez zseniális.
Majd lesz minálunk is, 2056-ban.

De milyen csellóművek léteznek még, amik azért valamennyire ismertek?

7151   chord • előzmény7150 2021-05-06 12:19:43

A szakács ért a gasztronómiához?
A konyhalány ért a gasztronómiához?
De leginkább: a pincér ért a gasztronómiához?

A sebész ért a genetikához?

Tudok ám még 100 ilyet... :)

Ne kezdjük megint, a versmondólány meg a költészet relációját.

7150   Corvette • előzmény7147 2021-05-06 11:53:06

Az a sok gasztroblogger szerinted ért bármit is a gasztronómiához? A webbeteg olvasgatásából lett már orvosi diploma? 

7149   Corvette • előzmény7145 2021-05-06 11:39:27

Ismertem egy katonazenész harsonást, aki konkrétan nem tudott kottát olvasni, de ha a tolócsövet kihúztad neki 30 centire és azt mondtad, hogy na innen játsszd el az az Aranyesőt. ő hibátlanul eljátszotta.

7148   takatsa 2021-05-06 09:14:05

A péket megenni nem kell félnetek jó lesz ha mindenki egyetért én nem ellenzem.

7147   chord • előzmény7146 2021-05-06 09:00:18

Milyen igaz.
Ha nem vagy pék, ne dagassz kenyeret.

De megenni, azt szabad...?

7146   diosjeno • előzmény7145 2021-05-06 07:26:11

Ja, és a könyvek is. Az irodalom halála. 

------------------

Minden az agyban dől el. Ha nem vagy zenész, ne zenélj.  Ennyi a sztori.

7145   chord • előzmény7144 2021-05-06 07:20:22

A többi zenének nem halála? Esetleg egy picit?:)

7144   takatsa • előzmény7142 2021-05-05 23:35:26

Szerintem a kotta a népdal halála. Ha lekottázzák, menten műdallá válik.

7143   diosjeno • előzmény7142 2021-05-05 17:03:04

Ezek csak szavak. Nem kell túlértékelni őket és akkor nincs baj. Csak beszélgetünk. Vélekedek.  Egy elénekelt hang többet ér. 

 (  A ZEN, ha kimondják, már nem ZEN.  éééted :)

------------------------

 Egy kevesett említett, de annál jobb szerző: Noé Faignient

Noé Faignient : These that be certain signs of my tormenting · Fieri Consort

7142   Corvette • előzmény7141 2021-05-05 15:23:39

Évekig jártam kötelező népzenére, de ilyen nagyröptű szavak egy tanár száját sem hagyták el. Talán ha egyszer volt hangszeres zenei példa, de énekből is tán kétszer. Kallós Zoli bácsitól hallgattunk meg pár felvételt, meg egy nénitől, aki állítólag Bartók kedvence volt. Nevét már nem tudom, de a lelket kiénekelte magából az öregasszony. Érdekes volt. 

Szóval nekem a népdal = kotta. 

 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1935 • Peter Schreier, énekes, karmester († 2019)
elhunyt:
1856 • Robert Schumann, zeneszerző (sz. 1810)
1970 • John Barbirolli, karmester (sz. 1899)