vissza a cimoldalra
2021-01-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11567)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (5876)
Verdi-felvételek (596)
A MET felvételei (1352)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62488)
Eiffel Műhelyház (519)
Társművészetek (2224)
A nap képe (2262)
Franz Schmidt (3764)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4344)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (632)
Lisztről emelkedetten (1032)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1470)
Balett-, és Táncművészet (6051)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2138)
Pantheon (2809)
És te mit láttál a youtube-on? (430)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Régizene (johanna, 2011-02-18 16:34:37)

 
5776   chord • előzmény5775 2021-01-10 13:33:03

És, ha megvan a látnivaló? Onnan hogyan tovább?
Ki fogja eljátszani?
És hogyan?
Úgy, mint ahogyan a ZAK tanította őket, 1985-ben...?

5775   diosjeno • előzmény5774 2021-01-10 12:06:48

Hát igen, de az a véleményed neked is, meg Corvette-nek is, hogy NINCS  ITT SEMMI LÁTNIVALÓ ????????????

A kutatásra , közzétételre sem mondotok semmit, minek az...

 Asszem teljesen hiába mondtam el a nemzethez tartozását a zenei múltnak....és az összefüggéseit a külföldi régizenéhez, meg a logikai sorrendjét a kettőnek...

 Sebaj, jöjjön a nemes diszkó, folytassuk.

5774   chord • előzmény5772 2021-01-10 11:31:45

Körbe-karikába járunk.
Ezerszer átbeszéltük.
Higgyétek el, az oktatás, az lenne a kulcs. Ott kezdődik minden.

Álljatok a tükör elé, és koncentráljatok, és mondjátok hangosan, hogy 'Kodály-módszer'. És figyeljétek az előbukkanó gondolatokat.
Nem a Huelgas együttes fog eszetekbe jutni.
Meg nem a csembaló. (virginált már le sem merem írni.)
De még csak Vivaldi sem.
Velence sem.
Monteverdi sem.
Frescobaldi sem. (az meg ki??, ja, megvan, valami Bach-előfutár...)
A Napolitan music, az főleg nem.
Meg összességében nem a régizene.
Attól tartok, a normális zenélés sem.

Nem sportból szidom a Zeneakadémiát sem.

 

De szeretem Magyarországot ettől.
Külföldi barátok előtt sokkal-sokkal tapintatosabban kezelem ezt a kínos kérdést. (ti. hogy most mutass már valami jó lemezt, magyar előadókkal... akkor felkelünk a fotelből, és kávé, és youtube, ott, ha ügyes az ember, meg vigyáz, hogy mit ír a keresőbe, még akad valami jó is.)

5773   diosjeno 2021-01-10 09:16:52
5772   diosjeno • előzmény5771 2021-01-10 09:10:51

Úgy legyen, énekeljék, hiszen én is ezt mondom. De nem éneklik. Van az a negyven éves felvétel és passz.

5771   Corvette • előzmény5769 2021-01-10 09:03:30

Hát akkor énekeljék el úgy derék hazánkfiai ezeket a nagyszerű remekműveket, ahogyan azt a Huelgas Ensemble lemezein is hallhatjuk! Komolyan nem értem, hogy mi akadályozza őket ebben. Csak szabotálják itt a magyar kultúra csúcstermékeinek a világsikerre jutását.

5770   diosjeno • előzmény5766 2021-01-10 09:02:56

"  Bár, énszerintem, a mai magyar népzene túlságosan messze került  a saját gyökereitől, meg a régizenétől; egy széki táncrend motívum-soraiba én sehogyan sem tudom belelátni azt a nyersanyagot, amely a betanító-motívum-improvizációhoz szolgáltatná a töltetet."

 -------------------------------

Mélységesen nem értek veled egyet. 

 Nekem ez a dal pontosan ugyanazt jelenti, mint egy Vivaldi concerto, vagyis pontosan ugyanarról beszél ugyanúgy ( a zene nyelvén )  csak más szavakkal.

 Elmesélek valamit. Vidéken nőttem fel, sok kemény tél volt akkoriban. A bátyámmal reggelente szélsebesen öltöztünk a kihűlt szobában ( egy vaskályha volt benne ) , hogy meg ne fagyjunk.  Mindig szólt a rádió, Anyám mindig azt is bekapcsolta, amikor ébresztett minket. Akkoriban előfordult, hogy a sok guriga zene mellett, néha bejátszottak egy teljes Vivaldi concertot ( sohasem csak egy tételt ! )  Amit mondani akarok az az, hogy mikor megszólalt a Vivaldi, mi megálltunk az öltözésben és addig meg se mozdultunk , gatyában abban a jéghideg szobában, amíg vége nem lett.  A lényeg, hogy ezt a kis fenti dalocskát UGYANÚGY hallgattuk végig. És az összes hasonló igazán jól előadott népdalt. 

5769   diosjeno • előzmény5768 2021-01-10 08:26:15

Mind a két beírásodban a jelen helyzettel érvelsz. De hát azt ismerem . Azzal érvelsz, hogy ez van. Hát tudom, hogy ez van. Én azt mondom, hogy MINEK KÉNE LENNI.  Ne kutassuk a múltunkat akkor ? Felesleges ? Neked is meg chordnak is ez a kérdésem. Ne tegyük közzé az adatközlők gyűjtéseit, hanem továbbra is áruljuk pénzért ? ezt kérdezem...

  Süsd meg, abból indultunk ki, hogy mi van...azt tudom. 

------------------

 "  ahogyan a mi gregorián töredékeinkre sem fogja felkapni a fejét Ottavio Dantone vagy Leonardo Garcia Alarcon. "

 Ebben meg tévedsz. Arra nem kapják fel a fejüket, AHOGYAN MI AZT ELŐVEZETJÜK.  Nagyon jók azok, csak nem így.

5768   Corvette • előzmény5749 2021-01-10 03:15:32

Hogy miért nem? Biztosan volt olyan, aki rendszeresen hallgatott zenét és igyekezett követni a világ eseményeit, de számadatokkal sajna nem szolgálhatok. Az én tanáraim pl. soha nem dicskedtek a zenei gyűjteményeikkel, de talán az elárul valamit, hogy 30 évvel ezelőtt a vonós osztálytársaim csak Zukerman, Yo-Yo Ma vagy Casals nevét ismerték.  

5767   Corvette • előzmény5765 2021-01-10 02:46:05

A régizenei múltunk kb. annyira jelentős, mint a turisztikai vonzerőink. Nekünk talán még jelent valamit, hogy Taktaszada határában 500 évvel ezelőtt állt egy pottyantós budi, amelynek az alapjait 20 évvel ezelőtt a régészek megtalálták és klinger téglával kirakták, sőt, még egy csinos réztáblácskát is kitettek oda, rajta a felirattal, hogy "hajdanán ide jártak dolgukat végezni a környék jobbágyai", csak hát ez nem fog százezrekben mérhető nemzetközi turisztikai keresletet generálni, ahogyan a mi gregorián töredékeinkre sem fogja felkapni a fejét Ottavio Dantone vagy Leonardo Garcia Alarcon. 

5766   chord • előzmény5765 2021-01-09 23:40:27

Ha csak a legnagyobb reneszánsz slágereket eljátszanák magyar zenészek, úgy, érted, akkor előrébb lennénk. Az lehetne a belépő, ahhoz a feladathoz, amiről te beszélsz.

Bár, énszerintem, a mai magyar népzene túlságosan messze került  a saját gyökereitől, meg a régizenétől; egy széki táncrend motívum-soraiba én sehogyan sem tudom belelátni azt a nyersanyagot, amely a betanító-motívum-improvizációhoz szolgáltatná a töltetet.

De nézzünk már egy olyat, ahol nincs szakadás.
Lengyelország.
Reneszánsz lant és ének. Igen, a 'gitáros lány' ősképe, akár Caccini Firenzében.
Népzene? Régizene?
Mindkettő. Egyszerre. 
Egy párhuzamos, egymást épp metsző mozgás.
Na, ilyen metszéspont-lehetőség nálunk nincs. Nem azért, mert bénák a zenészek. Hanem mert nálunk szétsodródott a két dolog, náluk meg nem.

Żeby tak tobi - pieśń znad Sanu

Hifiseknek: besz@rás, hogy szól. Fenomenális. Pici stúdió, zéró keverés.

5765   diosjeno • előzmény5764 2021-01-09 21:58:08

Ez az állandó harc...ez a lételemed...Amit mondtam, nem VALAMI ELLENÉRE mondtam. Ami van, jó. 

Azt gondoltam, téged pont beindít, amiről szó van.. hiszen ez a gyakorlat, amiről a  zenetörténészeink írnak implicite magában foglalja a nagymértékű improvizáció lehetőségét. Szinte biztos, hogy MOTIVUMOKRA épült ez a tanulási módszer. És a darabok, amiket előadtak, simán lehettek a zeneileg képzett betanító motivum-improvizációi. Nagy valószínűséggel azok voltak, ha engem kérdezel. Ezek a motivumok meg biztosan beépültek a népzenénkbe.  És mivel speciális hangzású népzenénk van, a motívumok is jellegzetességeket kell, hogy hordozzanak. 

 Nem értelek. Mondtam én, hogy valamit hagyjunk abba ? Hogy ne játszunk és hallgassunk külföldi régizenét ? Nem mondtam ilyet.  Honnan veszed, hogy így gondolom ? Én nem mondtam ilyet ...

-------------------------------

 Akkor ne is foglalkozzunk tovább a zenei múltunkkal ? Játszuk, ami van , és passz ? 

5764   chord • előzmény5763 2021-01-09 21:15:47

Ez kb. olyan, mint amikor az ember a majomtól származik, direkte.
Nem.
Volt közös ős. Kipusztult mára.
Az elágazott fejlődésből már nem tudsz egy másik párhuzamos ágat elérni.

Ma, a Szászcsávás Band, az neked improvizál a 'Viktória, menjünk-menjünk-menjünk-menjünk Szabadira' dallamára, zseniálisan, tényleg, hallottam, ott voltam.
Vagy ott a Koncz Gergő.
Meg még ötszázan.
De ebből régizene már nem lesz.

Egy Folia-t, normálisan eljátszani, vagy egy reneszánsz francia chansont, az miért is lenne akkora gáz Magyarországon?
Mert nem a miénk?

Görgess már vissza vagy 1000 oldalt itt. Mit is ajánlgatunk? Az a miénk?
Vagy akkor ne legyen régizene-játszás, mert nem magyar? Mert nem becsületes, Szíriuszról származó??

5763   diosjeno • előzmény5762 2021-01-09 20:31:01

Hát dehogynem...hiszen ezt mondom : a magyar régizene a magyar egyházzenében keresendő ... nálunk csak az volt. Az nem zene ?

----------------

 " amit nem jegyeztek le, az nincs, nyoma sem maradt. "

Á nem, ez nem ok. Itt jön a képbe a népzene.  Igenis maradt nyoma. Nem is jelentéktelen. Ezer év van a népzenénkben a magyar régizenéből. Nincs olyan európai nemzet, amelyik a magyar autentikus népzenét ne értékelné nagyon magasra. 

Mi miatt van, mit gondolsz ? Milyen zene ihlette ezt a népzenét ? 

5762   takatsa • előzmény5761 2021-01-09 20:24:40

Hát, a szájhagyomány valahol elakadt, vagy legalábbis nem jutott el hozzánk. És amit nem jegyeztek le, az nincs, nyoma sem maradt. És ha ez így van, akkor amiről a zenetudósaink egyértelműen beszélnek, az csak feltételezés.

Persze nyilván volt egyházi zene, ez nem képezi vita tárgyát. Mivel az egyház mind nevében, mind gyakorlatában akkoriban egyetemes volt, a különböző szerzetes-közösségek egységes irányítás alatt álltak, a szerzetesek - országhatárokon át - egyik kolostorból a másikba járkáltak, és a latin szertartás teljesen kötött volt, így az egyházzene is többé-kevésbé egységes volt, persze voltak-lehettek helyi jellegzetességek, de ezek csak szinesítették az amúgy egységes palettát. Gondolom, hogy pl. gregorián éneklésben is kevesebb különbség lehetett egy német vagy egy magyar bencés kolostor között, mint az azonos orgszágban működő bencés és ciszter közösségek között.. 

De itt nem az egyetemes egyházzenéről volt szó, amelynek mi is részesei voltunk-vagyunk, hanem a régizene magyar gyökereiről.

5761   diosjeno • előzmény5760 2021-01-09 17:51:42

De viccet félre. Végiolvastam, amit okosok írtak valaha a magyar zenetörténetről ( Főleg Rajeczky, Dobszai )  meg a középkori zene magyar kutatóitól mindent, amit találtam. 

Ez egy speciális létezési formája volt a zenekultúrának, ez a magyar egyházak által fenntartott "szolgálat " . A legfeltűnőbb mozzanat, hogy az oktatás olyan mértékben alkalmazkodott a helyi viszonyokhoz, hogy pl nem használt írásbeliséget.  Azok a ( főleg gyerekekből álló ) templomi kórusok, akik a szolgálatokat ( világi alkalmakon is ! ) ellátták , szó szerint a fejükben hordták a zenei kincset. Ahogy az élet más mederbe terelte a napjaikat ( kinőttek a "kórista '" státuszból ) ez a tudás elveszett. Sebaj, képeztek másikat helyette.

 A művek azonban  a képzőiktől származtak. Volt, amit lejegyeztek a kilenc kódexbe, volt, amit nem.  Tehát egy ősi "szájhagyományos " rendszer volt a mienk. 

 De a zenetudósaink egyértelműen napi gyakorlatról, szisztematikusan felépített és bejáratott és elterjedt rendszerről beszélnek.

5760   diosjeno • előzmény5759 2021-01-09 17:09:59

Egyházi zene volt. Semmi más. Ez lehet a magyarázat. 

Valahogy a végére kell járni, mi volt. Ki kell mondani. Tanítani kell. Azt, ami volt. Értelmezni kell. Ha ennyi volt, ennyi volt. Ki kell mondani. Addig, amíg ez meg nem történik, itt nem lesz fejlődés régizene ügyben. 

Állítólag Isztambulban vannak kódexeink, bőrzsákokba varrva. Amíg alszik a Recept  Sz@rik Ördögen, ki lehetne lopni...

5759   takatsa • előzmény5758 2021-01-09 16:46:35

Próbáld kicsit árnyaltabban látni ezt a dolgot. Nem lehet mindent a törökökre fogni, az akkori "magyar" zene létét vagy nemlétét pláne nem. A törökök nem villámháborút vívtak, Mohács után eltelt jónéhány év, aztán utána is, az idő akkoriban csak lassan ballagott. Volt idő mindent kimenekíteni, ami értékes volt, menteni kódexben, fejekben. De hát ez a "magyar zene" vagy nem volt, vagy nem tartották értéknek, tulajdonképpen mindegy, hogy melyik verzió igaz, ugyanazt és ugyanannyit jelent. Aztán ott maradt a Felvidék, ott maradt Erdély is, ahová török be nem tette a lábát. Tehát magyar régizene nem volt, vagy csak egy ici-pici volt, Budavárban, és azt sem magyarok művelték. Nem volt beivódva, csak egyedi volt. Nem úgy, mint nyugathonban, ahol minden kicsi grófságban, hercegségben, úton-útfélen ott volt. Ha lett volna, most is lenne, túlélt volna mindent. És igen, abban igazad van, Mozart és Beethoven és a többiek, bár egyedi zsenialitásukhoz nem fér kétség, bele voltak gyökerezve egy zenei közegbe. Egy olyan zenei közegbe, amelynek írmagja sem volt országunkban.

5758   diosjeno • előzmény5756 2021-01-09 16:08:08

Az nem a jumurdzsák volt, amiről te beszélsz, az egy romantikus figura :))

 A török megszállás nem volt romantikus. Mindent elégettek és leromboltak. De nem dühből ( ez olllyan romantikus lenne ) hanem hideg fejjel és koncepciózusan. Amelyik bég  egy apátsági templom könyvtárának egyetlen darabját meghagyta, az selyemzsinórt kapott, az életével fizetett. Csak a szultán tehetett kivételt. Nem érted, hogy MINDENT ELPUSZTÍTOTTAK, elégettek. Azt sem érted, hogy mit jelent egy unikális zenei kincs. Azt, ha elégetik, nem lehet pótolni. Mi van, ha az egész kultúránk ilyen unikális elemekből épült ? ( abból épült. ) Akkor mi van, mi marad egy ilyen szisztematikus török pusztítás után ?  Hát az, ami most van. 4-5 darab többszólamú töredék. 

 Vagy  azt hiszed, hogyha a török ugyanígy elpusztította volna Ausztriát meg Németországot, akkor lett volna Mozart  ott ?? Vicc. Mozart ugyan lett volna, de nem ott. 

5757   diosjeno • előzmény5756 2021-01-09 15:52:41

Nincs igazad. " Alkotó nép " nincs, csak alkotó egyén.  A zenész mesterség a legrégibb hivatás .

5756   takatsa • előzmény5755 2021-01-09 15:39:38

Azért nem lehet mindent a jumurdzsákra fogni, többek között ezt sem. :) Osztán 1686 után sehol sincs török, mégsem ide született a haydnmozartbeethoven. Mi volt előbb a tyúk vagy a tojás, a népzene vagy a műzene? Erről lehet vitatkozni, jó esetben mindkettő inspirálta a másikat. Én a népzenét úgy képzeltem el eddig, hogy akkoriban született, amikor az ember megszelidítette a tüzet, mert ha volt tűz, akkor volt ének is, és ezek szerint a népzene időrendben megelőzte a műzenét, de lehet, hogy nincsen igazam.

5755   diosjeno • előzmény5751 2021-01-09 14:38:57

Héhé, éppen arról volt szó, hogy a török miatt...hogy kérhetsz akkor számon barokk szerzőket ??

 Épp csak érinted a gregoriánt, pedig pont itt a lényeg : az egyházi zenében. 

 A mi régizenei hagyományunkről ( arról, ami eltűnt) , egy dolog az biztos. Lényegileg Egyházi alapokon nyugodott, még Mátyás idejében is. Az oktatás is ott folyt az egyházban. Azon kívül csak mutatványosok és énekmondók ( utóbbiak nagy becsben ) voltak a pályán.  De a VALÓBAN fennmaradt  , teljesen UNIKÁLIS többszólamú töredékek meg pont bizonyítják a MAGAS színvonalú TELJESEN EGYEDI  többszólamúság meglétét. 

 A korai polifónia európai nagy kéziratai ( Montpellier codex francia, Bamberg codex német, Huelgas codex spanyol ) Rengeteg átfedést tartalmaznak. ( kb 120 darab ugyanaz mindben , ilyesmi ) 

Ezzel szemben a mi többszólamú töredékeink unikálisak. És magas színvonalúak. Profi munkák. Nem hasolítottak a franciához, némethez, spanyolhoz, na bumm. De voltak !

 Ebben van a saját régizenénk. Ha ez meglesz, rögtön felzárkózunk, már csak a nóvum miatt is. 

Ha végképp eltűnt a sokak számára, egyesek még akkor is megtalálhatják. De más népek régizenéjén keresztül a saját , magyar régizenei hangot ? Hogy ?? 

5754   diosjeno • előzmény5752 2021-01-09 14:31:05

Sem te, kedves chord, sem kedves takatsa, nem gondoljátok meg, hogy az IDŐ meg a régizene mennyire összefüggenek. Chord, itt a metafizika bukik, mert ez nem olyan bonyolult. Nincsen internacionálé itt. Ha régi kor zenéje, és egy ország régizenéje a kérdés, akkor a nemzeti hagyomány a közös nevező, ez teljesen evidens. Minden nemzetnél  ez a kiindulás. A többi csak utána jön. 

( a népzene azért fontos , mert minden népzene egy műzene következménye, így visszakereshető belőle a műzene.  )

 Nincs a birtokunkban egy összefüggő írott hagyomány-anyag ( a saját  zenei múltunkból ) ahhoz, hogy a saját helyünket, rangunkat, identitásunkat  megtaláljuk a többi  nemzet között. Ezért nem mozdulunk. Valami munka nincs elvégezve. 

5753   chord • előzmény5751 2021-01-09 12:21:08

Akik 'értenek' hozzá, akkor, kiderül, hogy mégsem értettek hozzá, nem?

5752   chord • előzmény5750 2021-01-09 12:19:15

A régizene színvonalas megszólaltatásához nem kötelező saját országunkbéli zenét játszani.
Ha nem őződött meg magyar, akkor nincs, és kész.
Nagyon sokan játszanak 'idegenföldi' repertoárt; ez, amúgy, egy láthatatlan hálózat része, amelyet úgy is hívhatunk, hogy 'Európa'.

De ez a vergődés, ez az alacsony színvonalú tinódilantozás, ez a kuruckodás, ez az oktatáshiány, ez valóban nem a népzenével oldható meg.
Az sokkal magasabb szintre emelkedett, mint sok más országban, és igen, a cigányok itt főszereplők voltak.
Nálunk nincs közös régizene-népzene, mint pl. Angliában, vagy akár Lengyelországban. Ahol hallgatod, nem idióta crossover, hanem régi dolog, és nemlehet eldönteni, hogy népzene, vagy régizene, mert mindkettő.

5751   takatsa • előzmény5750 2021-01-09 12:06:27

Hát én ehhez a témához egyáltalán nem értek, ahogyan sokminden máshoz sem, így aztán bátran merek hozzászólni. Pl. azt egyáltalán nem értem, hogy jön ide a népzene, mármint, hogy abból kéne merítkeznünk, ha jó színvonalon akarunk régizenét játszani. Én úgy gondolom, hogy a régizene az műzene. Mindig van szerzője, még akkor is, ha a szerző - számunkra - ismeretlen. Rendben, volt Mátyás udvara, na, de ott milyen zenét játszottak, és kik? Műzenét, itáliai, flamand, meg máshonnan jött zenészek, de véletlenül sem magyarok. És mondjál egy jelentős reneszánsz-barokk magyar szerzőt, aki a "nagyokhoz" mérhető. Nekünk nem volt Bachunk, vagy Vivaldink, de még egy Zelenkánk sem, nem volt soha, senkink, aki jelentős lenne, egészen a legújabb korig, Lisztig, Bartókig. És milyen népzenére gondolsz? A legrégebbi népdalok gregorián eredetűek, ahogyan a Bencések tanították szántani-vetni a tudatlan őseinket, és ora et labora, közben énekelgettek, hát azt próbálták nyökögni-makogni elődeink, a saját nyelvükön hozzáköltött szöveggel. Vagy a kuruc dalokra, a verbunkos zenére gondolsz? És milyen hangszerekre-hangszeresekre? Mert ami most népzeneként dívik, az biztosan nem autentikus. Ami pedig hangszeres "népzene" volt az 1800-as években, azt a cigányok művelték, Liszt is belőlük merített, nem is ismert, nem is ismerhetett mást, mert ez volt a hangszeres "népzene". Arra akarok kilyukadni, hogy nekünk nem voltak régizene hagyományaink (maximum Tinódival nyüszítettünk), ezért nem megy - többek között - még ma sem a régizene.

5750   diosjeno • előzmény5749 2021-01-09 10:33:47

Szerintem ennek sokkal mélyebb okai vannak. 

 A régizene mindenhol a nemzeti kultúrkincsben gyökerezik. Ez az első. Ha megvan a saját hagyatékból merített  otthonosság a területen, akkor ebből természetszerűleg következik a kitekintés a világra. Na de hol van a mi nemzeti régizenei kultúrkincsünk?? 

A felületes válasz az, hogy nem is volt.  A gondolkozó válasz az, hogy..." - hááát...biztos volt...kellett, hogy legyen"  .. A nemcsak gondolkozó hanem utána is járó  válasz az a következő  :

 " A budai capella már Zsigmond korában is európai hírnévre tett szert, fénykorát azonban Mátyás uralkodásának idején érte el. A korabeli források Mátyás kórusáról elragadtatással írnak. Bartolomeo de Maraschi, aki 1475-ben a pápai énekkar vezetõje volt, 1483-ban diplomáciai küldetésben járt Budán. Követjelentésében „megszégyenülve” ismeri el: „… a királynak olyan énekkara van, hogy annál különbet még nem láttam, a miénkhez [a pápai énekkar] hasonló, a pestisdúlás elõtt.” Vagyis a budai capella a követlátogatás idején jobb, mint a római kórus ugyanabban az idõszakban. IV. Sixtus pápa 1483-ban éppen e követjelentés hatására bõvítette kórusát, a Capella Sistinát 24 személyesre, Mátyás kórusával azonos méretûre. A budai énekkar a gregorián énekek mellett a kor legújabb stílusában írt mûveket tartotta repertoárján, tehát nemcsak méretében, hanem korszerûségében is élen járt a korabeli Európában. A capellának világi feladatai is voltak, énekesei szolgáltattak szórakoztató zenét az ünnepi lakomákon. "

 Ez az egyik tényező.

 A másik, hogy pl Franciaországnak 1450-ben volt 4-5 többszólamú műveket is tartalmazó gyűjteménye ( mind megvan) Nekünk ugyanakkor az ezekről értekező korabeli dokumentumok alapján hét  ilyen gyűjteményünk volt.  (  Egyes források szerint kilenc...hát még szép, nálunk az állam már kb 300 éves volt, mikor a franciáké egyáltalán létrejött ) 

és egy sincs meg. ( török ) 

Tehát a magyar helyzet kulcsa sztem a nemzeti kultúrális kincsből megkapható otthonosság teljes hiánya. Ez egy kultúrális identitás-hiány.

Remény ? Népzene. 

 Tettek ezügyben ???

 Amatőrök nyomják ezerrel ingyen ( hálistennek ) , a Hagyományok háza meg csak pénzért  teszi közzé....Vagy úgy se. ( merthogy aszongyák, megőrzik. A könyvtárak is megőrzik, nyugi ) 

 Merthogy ez a dolguk, aszongyák. Dehogy az a dolguk. Az lenne a dolguk ebben speciális helyzetben, hogy a csövön is a magyar emlékek dőljenek ingyen. Közzétenni, ez a feladat. Minden gyűjtés minden betűjét, minden magyar középkori zenéről szóló sort kiadni és osztani ingyen. 

 Amíg a saját zenei múltunkhoz nem találunk vissza, addig a hellyzet , amit vázoltatok,  prolongálva van a végtelenig.

5749   chord • előzmény5748 2021-01-09 09:39:21

Én sem tudom, hány éves lehetsz. Sőt, más, még alapabb dolgot sem.:)

A '90-es évek elején, az Early Music nagyon meredeken futott fel.
Én akkor már tudtam lemezeket/másolatokat szerezni, és hallgatni.
A legjobbakat.
Ha nekem sikerüt, a magyar előadóknak miért nem??

5748   macskás • előzmény5734 2021-01-08 23:36:10

Az én polcomon is (illetve már száműzetésben) van egynéhány lemez, régizenei.

Nem tudom, hány éves lehetsz. a dicső múltban nem nagyon jutottak külföldi lemezekhez az előadól, legalábbis a nagyobb részük. Maradtak a feldolgozások. Nem védeni akarom az általad mutatott lemezek előadóit, de sajnos ez is benne volt a pakliban.

5747   diosjeno • előzmény5745 2021-01-08 19:35:52

Jó előadó kell? Hát miért nem szólsz...

Bármeddig elhallgatnám...

Más..

Más... ( kbsztt jó cd)   Másik szám a cd-ről

Élőben is elképesztő

( képzeld el, hogy ott ülsz )

5746   diosjeno • előzmény5744 2021-01-08 19:16:35

Van, aki muzsikál, van, aki könyököl.... 

5745   chord • előzmény5741 2021-01-08 19:14:08

Az előadók, meg az egyik rosszabb, mint a másik.
Kivéve, a Jakob, ő toronymagasan kiemelkedik.
Amúgy, Bakfark, az egyik legnehezebben játszható reneszánsz szerző.

De ez a Ragossing pl.,ez nekem gáááááz.
Van soklemezes kiadásom tőle, de minek,azt nem tudom.
És lantosgenerációk tanultak tőle. Vajon mit?

5744   Corvette 2021-01-08 19:08:22

Off:

Íme a lipcseiek új szóló oboása. Konstans hamis, az ujjai és a nyelve akár az ólom. Jó vásárt csináltak vele.

Alex Klein így játssza ugyanezt a tételt.

5743   Corvette • előzmény5736 2021-01-08 18:13:17

Az 5731-hez szántam a megjegyzésem. A magyarosch válogatáshoz. Bocs.

 

5742   diosjeno • előzmény5740 2021-01-08 17:28:50

Fújható :)  A fűvosok névsor szerint lépnek be, végre rend van :)

5741   diosjeno • előzmény5739 2021-01-08 17:27:38

És hát a lantosok. Egyik jobb, mint a másik.

Bakfark Bálint :Fekete tehén

Diomedes Cato (= aki nem melankolikus ) :Favaryt

Wojciech Długoraj ( nem merlankolikus  )  Finale

Jakub Polak  ( nem melank.)  Courante

5740   Corvette • előzmény5738 2021-01-08 17:26:02

Mennyivel? Zongorázható a különbség?

5739   diosjeno • előzmény5737 2021-01-08 15:47:02

A lengyelek reneszánsz zenéje  jó  szerzőkkel van tele. 

Itt van mingyárt  Wacław z Szamotuł (1524 - 1560)

Ez egy középkori karácsonyi dallam harmonizálása.

 A dallamot biztos felismered, a mi középkori hagyatékunkban is szerepel...

 Aztán van ez az egészen korai ikonikus szerzőjük, Mikołaj z Radomia ( kb 1400-1460 )

 Egy Gloria tőle..

 Aztán  jópáran a névtelen hősök.

Bądź wiesioła Panno czysta (Rejoice, O Pure Virign) , Poland, 15th century

Sok korai névtelen szerző. Azért fontosak számunkra, mert időről időre közös királyunk volt a cseh-vel, lengyellel. A múltunk legalább náluk kutatható. A török ott nem irtotta ki. 

5738   diosjeno • előzmény5736 2021-01-08 15:29:19

Mennyivel jobb a szimfonikus előadás..:)

5737   chord 2021-01-08 12:25:41

Lengyelország.
Nincs túl sok lemezem onnan; Chopin keveset megy.

De van egy lantos lemez, amely nagyon jó.

Fantasia Nova

5736   Corvette • előzmény5735 2021-01-08 11:29:01

Elmagyarázom, hogy hogyan működik ez. :)

A vak pali megírja ezt (nejem nagy kedvence), majd mi előadjuk így.

A végén pedig tapsikolunk, mint a hülyegyerek, hogy mennyire korszerűek vagyunk.

5735   chord 2021-01-08 10:04:01

Hogy milyen az, amikor egy reneszánsz táncban ott van az a többlet?, hát, van sok, szerencsére. Csak nem itthon.

Ezt a Gorzanis átiratot nagyon szeretem.
Egy pucér lant-mű a kiindulás, egy vak szerzőtől.
Aztán ez lett:

La Barcha Del Moi Amore

A hangszerelés, az maga a gyönyörűség; a csembaló belépése a dobokkal, az  egyenesen varázslatos. De ami engem ebben igazán megfog, az a furcsa, visszavert hullámzáshoz hasonló ívek sora, amelyet valahogy a hangszerek összjátékában lévő pici, szándékolt különbségek okoznak.
A nagyon régi billentyűsöknék hallok olykor valami hasonlót.

A keserű igazság az, hogy ettől fényévekre voltunk akkor itthon, meg most is...

5734   chord • előzmény5733 2021-01-08 09:49:42

Igen, a saját polcomon.
Igen, lehet, hogy úttörők voltak.

De egy nagy különbség azért mégis csak van.
Ma, 2021-ben, pl. a lenti lemezek bármelyike hallgatható. Bármelyike.
Az említett magyar előadóké, számomra, hallgathatatlanok.
Mert pont az hiányzik belőlük, ami a többlet a régi zenéknél, és nem az, mint mondjuk, hogy a táncoknál egyet lépünk jobbra, egyet balra, aztán kész, neszeneked reneszánsz tánc...

 

5733   macskás • előzmény5731 2021-01-07 22:48:49

A saját polcaidra?

Azért akkoriban itthon, és talán a világ boldogabbik felén nagyon úttörőnek számított egyáltalán az ilyen korszakbeli zenék előadása.

5732   diosjeno • előzmény5731 2021-01-07 14:21:37

De jó, hogy mondtad ezeket...elkezdtem hallgatni a concentus videokat és találtam egy ritkaságot !!

 Óriási szenzáció! A magyar gregoriánum füzetből magyar többszólamú emléket játszik valaki Magyarországon ! Szinte hihetetlen ! ( remélem a maró irónia kilátszik )

Többszólamú töredék Surrexit Christus, hodie, Magyar Gregoriánum füzet.

 

5731   chord 2021-01-07 12:21:20

Kicsit bemerészkedtem a poros polcokra, ahol pl. a magyar, régi kiadású régizenék vannak.

Hogy milyenek is ma.
Vagy hogy én milyen vagyok.

A hangminőség, az majdnem OK. A Hungarotonos lemezek kifejezetten jól szólnak.
A kiválasztott zenék is rendben vannak.
Az előadások?, hát, azoktól már nagyon elszoktam....
Nem tudom, hogy bárki is meg tudta-e, vagy meg tudja-e szeretni ezekből a reneszánsz zenét.

5730   chord • előzmény5728 2021-01-07 12:08:29

Valóban, van is erre egy angol kifejezés, a 'face-control'.

Amikor áll két kidobóember a klub bejáratánál, és úgy engedik be az embereket, hogy aki valami miatt nem tetszik, azt szimplán nem engedik be.
Az akármilyen magyarázat luxusát pedig helyből nem is veszik igénybe...

 

Amúgy, ez a fenti dolog, kissé homályosan, de az 'ízlés' szinonimája.

5729   Corvette • előzmény5728 2021-01-07 12:08:09

Nem kell kidobni semmit. Kirostálódik az magától is.

5728   diosjeno • előzmény5726 2021-01-07 09:51:48

Dávid a király  :)

Itt énekelnek róla, tudod.....

Meg itt..

Meg itt...

vagy te is kidobnád a múltat, mint chord Bachot ? 

Na hiszen, szép kis régizene a tietek :))

Táncol is...

Aztán a zsoltárok...

5727   Corvette 2021-01-06 22:49:19

5726   Corvette • előzmény5725 2021-01-06 22:39:27

Dávid kicsoda?

5725   diosjeno • előzmény5724 2021-01-06 19:08:30

Hát... ez nekerm kedvenc.. a  notturna.. nagyon ismerem. 

Az van, hogy ez talán a legrosszabb azok közül, amiket én egyáltalán hallottam.  Helyrehozhatatlanul szét van esve ritmikailag.. nemtom mit akart az előadó, de ...

Ez az, hogy " eljátsza", "megjeleníti " . Mutatja, hogy "ilyen Mozart, nézd, ilyen mozartos, látod ?...a szerenád meg ilyen szerenádos, látod ? "  A  saját tudását mutogatja így, szegény....de a Mozartét kéne !

Ez az új művészeti koncepció. A " láttatás " . 

 Marhaság.  Engedni kell. Az ő igazságát kell ENGEDNI. Ez egy zseniális mű. Hol van ? A könnyedsége , a patakszerű tiszta  folyamatos!! csobogása  ? Eltakarja valamilyen SZÁNDÉK . 

Dehát már Dávid király is így imádkozott:  " ...és ments meg Uram a szándékosoktól engem..."

5724   Corvette • előzmény5720 2021-01-06 18:00:45

De  ha már ennyire adsz a díszítésekre, figyelmedbe ajánlom ezt a tételt. 

Serenade in D Major, K. 239 "Serenata notturna": I. Marcia · Les Folies Françoises · Patrick Cohën-Akenine

5723   chord 2021-01-06 15:33:05

Ne feledjétek, ez a 11 capriccio az egyetlen, ami ránk maradt. Egy hibáktól hemzsegő, valamelyik tanítvány sokadik másolata.

Datálás nélkül. Vagyis, 50 év ide-oda, lazán belefér.

Énszerintem nem is régizene. Mert fontos már a személyes érzelem, az individuális érintettség. Bruno régizenésen játssza; Christine majdnem romantikusan.(nálam ez az első), Nóri a kettő között, olykor kissé bachcsellószvitesen.
De ez utóbbi, élőben, nagyon meggyőző, az a youtude videó nem túl jó. Sokkal jobb, mint Bruno élőben.

Christine hangszerhangja, lemezről, az valami csoda.
Itt a magyardolgozat róla.
Cselló-óra Veronában

5722   Corvette • előzmény5720 2021-01-06 13:49:54

Én ennyire azért nem lennék kategórikus. A szerző 95 évet élt, a munkássága erősen belelógott a klasszicizmusba. A barokkot is tudta, meg a másikat is. Hogy melyiket szerette jobban? Mondd meg te! :)

Te a barokk vonalat hallod benne. Hogy őszinte legyek, három évvel ezelőtt én is Cocsetra szavaztam. Nagyjából nem is értettem a másik két előadást, hogy mi a fenét akarnak vele. Aztán Chord a fülembe ültette a bogarat, hogy miért ne lehetne lassabban, más belső tagolással eljátszani ezt a capricciót. 

És hát Cocset egy gyors tételt játszik. Ezt se felejtsük. A két hölgy pedig lassút. 

5721   diosjeno • előzmény5717 2021-01-05 20:55:54

 Mint mondám, illusztráció.  Nem is kerestem , az első, ami a kezembe akadt. Sőt, Pandolfo-t nem is csípem, nekem túl hangos, nyomulós, nem elég empatikus egy jó műhöz. Elmos, összemos, megy, mint a güzü. 

 

5720   diosjeno • előzmény5718 2021-01-05 20:51:13

Ez cselló, kvinthangolás. Más a tészta.

Első link, toronymagas.  A trillák ( előkék ) is ott vannak, szervesen élnek. A másik kettőnél nem.  Külön vannak a trillák, meg a darab. 

 Nórika meg még bizonytalan hang is. Nem bírom a kérdéseket egy műben. Amíg van kérdésem, nem adom elő.

5719   Corvette • előzmény5716 2021-01-05 20:43:05

Csatlakozom Chord-hoz. Na, nem a nyájszellem miatt, hanem mert én is pontosan így gondolom. Ismerem a művet. Nekem Guido Balestraccival van meg Zig-Zag kiadásban.

5718   Corvette 2021-01-05 20:26:10

Ezen is el lehet rágódni egy darabig.

Joseph Marie Clément Dall'Abaco - Capriccio 1 - Bruno Cocset

Joseph Marie Clément Dall'Abaco - Capriccio 1 - Kristin von der Goltz

Joseph Marie Clément Dall'Abaco - Capriccio 1 - Kallai Nóra

5717   chord • előzmény5716 2021-01-05 20:15:39

Élet van, benne, ja.
Meg valami végtelen kommersz-irányultság.
És a lényeg, az meg teljesen és totálisan hiányzik. Csak egy keret, egy váz, amit két nem tehetségtelen zenész megpróbál kitölteni. Az ilyen darabhoz egyszerűen muszáj lenne a melódia, de az itt annyi van kb., mint amit a lipcsei mesteretek ki tudott szorítani magából.:)

Nóri, utánuk, egymaga, ötezerszer többet mond el a világról. 
Legalábbis, a fentiről.

Ha már duó kell, ami valóban finom, (de nem finomabb) dolog, akkor inkább a Kéz-Excellenciákat javasolnám.
Ott sok dolog van egészen belül.
Egymás után a hármat meghallgatva, akkor lesz vélemény. Persze, kinek, milyen.

Jenkins - Divisions

itt az egész hosszban: Divisions on a Ground

Jó oka van, hogy azt az első csak-részletet mégis feltettem.:)

5716   diosjeno • előzmény5713 2021-01-05 19:06:39

Minden szóló viola da gamba darab után erősodik a véleményem, hogy a francia gamba-.solo irány tulképpen egy tévedés, amihez sokáig ragaszkodtak. A gamba nem szólóhangszer. Vagy nagyon unalmas szólóhangszer. .

Ez mindjárt más. Élet van benne, nem melankólia.

5715   diosjeno • előzmény5712 2021-01-05 18:59:38

:))

 

5714   Corvette 2021-01-05 18:39:03

5713   Corvette • előzmény5707 2021-01-05 18:26:04

Mr Demachy: Prelude in d előadja: Kallai Nóra - basse de viole

Sanyink is lájkolta. :)

5712   Corvette • előzmény5710 2021-01-05 17:56:54

Haydn? Talán inkább Mozart.

5711   diosjeno • előzmény5710 2021-01-05 16:10:09

A gótika még az égiekről szól.

Egyesek türelmesen, értelmezve ( olyan Bruno Waltertesen )

Mások lendületesen ( olyan Karajanosan )

 , de itt az égiekről szól a zene. 

 

5710   diosjeno • előzmény5708 2021-01-05 10:33:24

Nahát...!  Ezt az oldalát egyáltalán nem ismertem.

( Vicces, de ha nem tudom, mit hallgatok, kapásból Haydn - t mondtam volna )

 

5709   chord 2021-01-05 08:23:04

Van Spanyolországban számos régizene előadó; Savall nyilván nagyon erős hatású, de van egy másik nagy csomópont, ahol sok jó zene született.
Ők a Paniagua-klán.

Más íz, más megközelítés.
Bölcs Alfonz cantigái, nekik is kötelező tananyag volt.

Ezek most nem Mária cantigák, és nem a szerelmes kesereg a vigói öböl partján. Hanem lovagok, katonák, háborúk. És tornák, versenyek.
De erős spirituális felhő alatt.
Igen jó lemez.

A fúvós szekciójuk, az egy külön gyönyörűség.
 

El Torneo.

5708   Corvette • előzmény5706 2021-01-05 01:54:21

Abel írt más is izgalmas dolgokat is. Pl. zenekari darabokat.

 

Ouverture No. 4 in C Major, Op. V: Presto · Carl Friedrich Abel · Paul Dombrecht · Il Fondamento

5707   Corvette • előzmény5704 2021-01-05 01:49:25

Nórika tanára. Én is szeretem ezt a lemezt. 

5706   chord • előzmény5705 2021-01-04 18:24:22

Először Savall lemezen hallottam Abel-t, pont, amelyiket linkelted.
Aztán jött több, élőben, közelről is,  - persze nem egy túljátszott valaki, így sem.

Ezt a lemezt igen szeretem.

Suite in 'D'

Akkor is, ha már igen messze esik attól a mélységtől, amit mondjuk Sainte-Colombe-nél érzek.

5705   diosjeno • előzmény5704 2021-01-04 15:11:01

Shenck-kel nekem nem sikerül rezonálnom. Pedig, mivel érdekel a többszólamú játék, rengeteget próbálkoztam vele. Mindig az lett a vége, hogy  "  valahogy nem áll össze a tészta " , vagy " szétfoszlik a szövet "  menet közben, nemtom. Egység valahogy nem jön létre. Legalábbis számomra. Amúgy a megközelítés jó, meg a hangzás is vonzó.... mégse nem.

 Abel-nél nincs ez az érzésem.

Pedig keveri a lekvárt rendesen...

5704   chord 2021-01-04 10:27:02

Van egy gambás lemez, amelyről ritkán esett szó.

Johannes Schenck. 
Német-Alföld, konkrétan, Hollandia, Bach kortárs, 1700 körül.
Ennek ellenére,

A 'Bizarr Fantáziák'

Suite in 'G' 

Különleges zene. Nem is annyira bizarr; inkább szimplán nagyon jó.
Az előadók nagy cápák. Olyan is lett a felvétel.

5703   diosjeno • előzmény5696 2021-01-03 20:14:16

Miért is volt olyan " nagy " a közvetlen zenész  utódok számára Binchois ? 

 Háromszólamú, epekedő melankolikus chansonok.. ezekkel illusztrálják ... pont mint Caldarát a kánonokkal.... érthetetlen.

 Elképesztő dolgokat írt . 1420-60 !!!   Szinte hihetetlen.

 Házasulandó leányok

5702   Corvette 2021-01-03 17:56:11

Baldassare Galuppi (1706-1785) állítólag a mai napon halt meg. Sokat nem ismerek tőle, de ezt a concertot szeretem, főleg a harmadik tételét. 

Concerto a quattro No. 4 in C minor

5701   diosjeno • előzmény5700 2021-01-03 15:00:38

Az első linkedet csak az érti igazán, aki megértette már, mi az a " fiesta " .  Ezt  egy spanyol-amerikai fogalom, és a linken pont ez megy.

 A vivaldis link valóban egy tévedés, ami az előadást illeti. Vivaldit mimikával eljátszani, az annyi, mint zsákban fényt bevinni a házba : melléfogás. Viszont a hang szép sztem.

5700   Corvette • előzmény5699 2021-01-03 14:10:40

Mondjuk ez a mozgás dolog is egy érdekes téma. Ha megnézed a karmestereket, sokszor nagyon különböző stílusban vezényelnek. Dudamel pl. ugrál a színpadon. A szimfónikus zenekarokban nem jellemző a látványos testi mogás, nagyon ritkán látni ilyet a zenészektől, katonazenekarokban pedig egyesenesen tiltott. Ott megállsz két lábon és úgy maradsz mozdulatlanul.

Franciaországban tényleg nagy divat a színjáték, de ennek elsődleges oka a hibáknak a figyelemről való elterelése. Minél magabiztosabbnak látszol a színpadon, annál inkább elhiszik a furcsaságaidat. De van olyan is, hogy a mozgással eljátszák a művet. Ilyet a Graindelavoix is gyakran csinál, de ez az ő esetükben nem show-elem, hanem a mű értelmezését segíti. Valósággal láttatják a szöveget. 

Ha megnézed ezt az áriát, akkor rájössz, hogy a színészet itt sajnos rossz irányba hat, mert nem hozzáad a produkcióhoz, hanem csak eltereli a figyelmet a gyengécske megvalósításról. Aki nem vágja ezt az áriát, könnyen hiheti, hogy ez egy jó előadás. De nem. Az izgalmas részek ellenére sem. 

5699   diosjeno • előzmény5698 2021-01-03 12:32:53

 + Engem kicsit zavar, hogy hárman is vezényelnek, ráadásul egyszerre+

----------------

 Az a baj, hogy nézed...( mindenki magának üt...mostanában a francia énekegyütteseknél divat lett ... meg a túlmozgás is... ) Video-ártalom...az emberek azt hiszik a zenének látszania is kell :))

 Utrechtben a főiskolán   úgy tanítanak (ezzel ellentétben) hogy a túlmozgás energia és figyelemveszteséggel jár...( teljesen igaz ) 

5698   Corvette • előzmény5697 2021-01-03 12:02:28

Az összeset? Minek van akkor a Youtube?  Ennyire azért nem kell sztahanovistának lenni az ajánlókkal.

Amúgy tényleg szépen éneklenek. Bizonyára. Én nem tudom. Nem értek hozzá, pedig sok éven át voltam kórustag szakiban is, és azután is. Amikor pl. Handelt kellett énekelni, az volt a karnagyi instrukció, hogy énekeljünk úgy, ahogyan Gardiner lemezein is szoktak. Mit lehetett erre reagálni?  

Engem kicsit zavar, hogy hárman is vezényelnek, ráadásul egyszerre. Zenekarban ez nem szokás. A vezénylés a karmester dolga, a zenész még a tempót sem ütheti a lábfejével. 

5697   diosjeno • előzmény5696 2021-01-03 11:12:18

Gyerekek, besz@rás ez a társaság, az összes videójukat ide teszem... Mind vadiúj felvétel.. 

 Diego ORTIZ - "Benedicta es celorum Regina"

5696   diosjeno 2021-01-03 10:55:54

Na végre !  Végre találtam egy igazán jó előadását ennek a darabnak. Ahogy akkor  ( szerintem) előadták. Meghalt az ünnepelt  szerző, Binchois. Ez egy elégia, amit Oclkeghem írt Binchois halálára. 

 De nem ez a lényeg. A lényeg, hogy ez az első előadás, ami ténylegesen körüljárja, minden oldalról megmutatja ezt a valóban megrázó remekművet -. A kotta, ami fennmaradt egy négyszólamú  (ének)letét. De egészen biztos, hogy egy temetésen pontosan így adták elő, ahogyan  Itt van. Egy kora-reneszánsz , alkalomra szóló négyszólamú letétet  Így adtak elő régen, és most is ez a nagyszerű. 

J. OCKEGHEM "Mort, tu as navré de ton dart"

 

5695   chord • előzmény5692 2021-01-02 23:13:18

Tarantella-ajánló

 

Mire a méreg eljutott Germániába, azért kigyengült.
Túlélhető.
Pedig imádom a Hille Perl-t, tudjátok.

Amikor halálos, az kb. ilyen.

Tarantella del Gargano

Valami van a kopasz ember hangjában, amire az a jó szó, hogy 'ragyogás':
Nem hagy békén.
Gyakorlatilag egy rítus.
Meg hogy még a kisujja körme is énekel.

Mögötte a hangszerelés, amit Christina álmodott, az meg finoman gomolyog, kuszálódik, mint a pókháló.
Pedig a Tarantula főleg nem hálóval vadászik. 
Ő mar. Szimplán agyonharapja, aki rossz helyen van éppen akkor...

Ja, és van még egy SACD az Alpha-nál. Igen, ez pont.
A hangminőség?
Bestiálisan jó.

5694   diosjeno • előzmény5693 2021-01-02 23:11:34

Ebben a darabban hihetetlen erő van, ami az előadásból hiányzik, azért írtam. Nem állítanak, hanem kérdeznek. Nagyon bizonytalanok. Hiányzik a bizonyosság. 

 A létünk volt ilyen a 70-es évek elején, attól van sztem. Híven tükrözi. 

Dobszayt, Szendreit alig hagyták dolgozni. A saját pénzükből publikáltak. ( tanári fizetés ! )

 Szendrei Jankának a  magyar középkori zenéről  írt munkái nincsenek kiadva.a mai napig. 

A zenetud. intézetben megnézhetsz ekkét stencilezett dolgozatát, kéziratot, egyes részek megjelentek a Zenetudományi Dolgozatok-ban. ( Ezeket kb 25 magyar olvassa )

 

5693   chord • előzmény5691 2021-01-02 22:56:37

Az egész gregorián sorozatból, azt képzeld el, ez a legnagyobb kedvenc, amiről beszélsz. Amikor szétbomlik a dolog.
Csak azért nem mertem idézni, mert gregoriánról van szó, nem pedig többszólamúságról. Amúgy, prímán hallható, hogy ez egy furcsaság, mert 'túl jó' hangok vannak rajta, ráadásul, egyéni-szólókban, ehhez az eszmeiséghez talán nem valóak, de én akkor is imádom, a mai napig.
Hogy halotthalvány?, tévedsz szerintem. Nagyon jó előadás, mennyei hangok, és ezt a hangminőséget a Hungaroton nagyon hamar leadta sajnos. 
Ha jól emlékszem, a felvételek az ócsai templomban készültek.

5692   Corvette • előzmény5690 2021-01-02 21:01:41

Ma is pont így éneklik hazánkban a gregorián nótákat. Aki nem ért hozzá, azt nem zavarja, aki így tanulta, azt végképp nem zavarja, aki pedig benne van a nemzetközi vérkeringésben, erősen elgondolkodik rajta.

Ez egy érdekes tarantella lesz. Olyan németesen temperamentumos. :)

A nevek ismerősek, az énekes az Amarcord egyik frontembere. Talán erről a lemezről ismerős lesz számodra.

5691   diosjeno • előzmény5690 2021-01-02 21:01:10

Ami engem illet, ez a kedvenc. A többszólamú töredék ( 0:55-től ) csodás zene. Tipikusan csak magyar sajátságokat mutat , unikális . Van még pár töredék többszólamú darab, néha  sikerül játszani .

Sajnos az előadás, a felvétel  halotthalvány. és NINCS MÁSIK . 

 Macskát se érdekli rajtam kívül.

 

 

5690   chord 2021-01-02 20:21:50

Így, a régiek közül, talán a Schola Hungarica áll meg nekem legjobban.
Vagy csak a nosztalgia, nem tudom.
Ezt itt annyira szerettem, hogy egyszerűen képtelen vagyok megítélni, hogy most 2021-ben, ez vajon milyen, úgy igazából.

Kyrie - Schola Hungarica

5689   diosjeno • előzmény5688 2021-01-02 19:57:11

Tudod, szívügy. 

5688   Corvette • előzmény5687 2021-01-02 19:39:29

Értem. Egy újabb érdekes adattal ajándékoztál meg minket. Köszönöm.

Lassan már az is érték lesz a topikban, hogy a régizenét játszó magyarok egyáltalán tudnak kottát olvasni. Jár a baba, jár.

5687   diosjeno • előzmény5686 2021-01-02 19:21:34

Ja 

, én linkeltem be. 

 Az előző beírásban az ÉVSZÁM volt a kunszt. Asszem nem adtam elég hangsúlyt neki...

Szóval hogy '76-ban,  Magyarországon volt olyan  zeneileg a régizene-előadás MAI  kívánalmainak megfelelő zenei jelenség. 

 Ez lett volna a közlendő :)

 De csak üss, gúnyolódásod nem sért :))

5686   Corvette • előzmény5684 2021-01-02 18:58:53

Nézd, egy tájékozatlan zenehallgató biztosan elgyönyörködik ezen a Hungaroton kiadványon, de ismervén a Vox Luminis  Susanne un Jour előadását ( és nem ez az első alkalom, hogy megfordul a topikban ), nagyon kontrasztosnak találom a különbséget. Nem is ragoznám tovább a dolgot.

5685   chord • előzmény5684 2021-01-02 17:34:02

Nem rezonál velem most.

Pedig ezeket hogy szerettem annak idején:

Magyar Táncok - Camerata Hungarica

 

Most mindjárt előveszem, kíváncsi vagyok, hogy szól.
Sejtem, hol van... valahol a Galaxis egy távoli szegletében. És poros lesz, rendesen.

5684   diosjeno • előzmény5683 2021-01-02 17:01:44

Finom munka. 

----

Én meg ezt  találtam.

1976-os  ( ! )   felvétel. Egy zárlat nem sikerült, de azt kell mondjam, hogy zeneileg ez bizony rendben van.

5683   chord 2021-01-02 09:43:39

Egy ráközelítés, a messzi Kanadából:

Anonymous - Robin - Stefano Pando

USA felvétel.
Nagyon jól is szól.

5682   chord • előzmény5680 2021-01-01 21:19:39

Ez kicsit agyalósabb, furfangosabb, rámenősebb játék. Szép hang.

Hogy ez mekkora óriási jó zene.

5681   diosjeno • előzmény5680 2021-01-01 20:42:25

Áááá ez csupa jó hangszer...:) Hallod  ahogy ZÜMMÖGNEK. Egy fémhúros felvétel nem zümmög. A magas hangok itt nem karcolnak, a mélyek zümmögnek...ez csak egyszerű :) 

Dús . a felhang,  gazdag.  Nincs "ciripelés". 

5680   Corvette • előzmény5679 2021-01-01 20:28:06

Nekem az utóbbi időkben ez tetszett a legjobban. Ránézel és látod, hogy histórikus.

5679   diosjeno • előzmény5677 2021-01-01 20:23:10

Hallod a sovány fémhúrt. Nem is kell látni. Nem dús. De legalább sok :)

5678   diosjeno • előzmény5675 2021-01-01 20:21:27

Is-is, kedves chord. Nem akarnak semmit, örülnek. A zenének örülnek meg annak, hogy játszhatnak. A saját tudásuknak is.  Mint hal a víznek :) 

 Az is biztos, ahogy mondtad ), hogy egymás jelenlétéből  megérzik a régi Ospedale - gondolat teljes egyedülálló voltát. Meg azt, amit az IGAZÁN JÓ ZENE képes volt egy árvaházból kihozni :)

5677   Corvette • előzmény5676 2021-01-01 20:20:28

Ekkora távolságból nem tudom megállapítani, hogy melyik a barokk hangszer és melyik nem. Mondjuk közelről sem.

 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1734 • François-Joseph Gossec, zeneszerző († 1829)
1828 • Reményi (Hoffmann) Ede, hegedűs († 1898)
elhunyt:
1751 • Tomaso Albinoni, zeneszerző (sz. 1671)
1994 • Cziffra György, zongoraművész (sz. 1921)