Téma ismertetése: film, könyv, gasztro, építő, képző, tánc, etc
Csák János: Ha én elkezdenék intézkedni az Operaházban, mit szólnának?
A független színházak a mecenatúrában bízhatnak, a színházak és a zenekarok központosítási tervei pedig hamis állítások. Többek között ezekről a témákról beszélt Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter az ATV Egyenes Beszéd című műsorában.
Nagy a sunnyogás a Nemzet Színésze cím körül
/Index.hu/
„Létező
párhuzamosságot küszöbölhetne ki a kulturális kormányzat, ha megszüntetné a
Nemzet Színésze címet, hiszen a Nemzet Művészei között is jó pár színész van.
Lehet, hogy éppen most szánják rá magukat erre a lépésre, Benedek Miklós halála
óta ugyanis több mint két hónap telt el, és nagyon gyanús a csönd akörül, hogy
a Nemzet Színészei mikor választhatnak maguk közé új tagot, vagy választhatnak-e
egyáltalán.”
"NEMZET ZENÉSZE VAGY NEMZET KÉPZŐMŰVÉSZE CÍM SINCSEN.
A Nemzet Művészei között van jelenleg Bánsági Ildikó, Béres Ilona, Blaskó Péter, Huszti Péter, Mécs Károly és Reviczky Gábor. A Nemzet Színésze, a Magyar Mozgókép Mestere, illetve A Magyar Állami Operaház Mesterművésze cím viselése nem zárja ki, hogy tulajdonosa a Nemzet Művésze címet is megkapja és mindkét címet használja, de többes díjazottság esetén a művésznek választani kell, melyik díj után kéri az életjáradékot.
„MÍG TEHÁT A NEMZET SZÍNÉSZE ELISMERÉST MAGUK A CÍM
BIRTOKOSAI SZAVAZZÁK MEG ANNAK, AKIT ARRA ÉRDEMESNEK TALÁLNAK, ADDIG A NEMZET
MŰVÉSZE CÍMRŐL AZ MMA ELNÖKE ÉS A KULTURÁLIS MINISZTER ÁLTAL FELKÉRT BIZOTTSÁG
DÖNT.”
„Hogy a lehetséges beolvasztás úgy történne-e, hogy a jelenlegi Nemzet Színészei még megtarthatják a címüket, vagy őket is integrálják, nem tudni. A cím megszüntetése mindenesetre illeszkedne a készülő új kulturális törvény által is jelzett egységesítési folyamatba.”
Vashegyi olyan, mint a mesebeli kisgömböc. Ez egy eléggé horrorisztikus mese, ha valaki nem ismerné, de aztán a mese végén jön a csattanó. :)
Én szóltam (ld. 2835) ...
Egyelőre dióhéjban: Keveset tudnék hozzátenni az Index, Telex, 24.hu, HVG kritikáihoz. A film rossz, bár nem olyan mértékben, mint az Aranybulla. Én 1-est a hollywoodi Z kategóriás fekáliahumor és a vihogó, ostoba tinivígjátékok produktumaira adnék, ha akár egyetlen példányukat is végignézném. 10-es skálán 3 fölé, 4 alá. Egyelőre nem tudom eldönteni, rosszasága miatt kultikus film lesz-e, legalábbis idehaza. A teremben (Allee 3) elég sokan voltak, szervezetten vitt iskolai osztályt nem láttam, inkább a Bayer-show stúdióbeli közönségébe beleillő nyugdíjasokat, de fiatalabbakat is. Eákay pedig fogadja meg Gábor Zsazsa szállóigévé vált mondását.
Tudod, mit? Én is. A popselejt különféle kategóriájának művelőit azért sem nevezem a polgári nevükön.
Èn maradok a Kàlmànnàl. Àkos becsületes neve pedig Kovàcs Àkos.
T. Hölgyek/Urak! Holnap nézem meg a Most vagy soha c. Rákay Kálmán* szuperprodukciót. Véleményemet igyekszem minél előbb tudatni ezen a fórumon. *Ha hivatalosan változtatta meg a nevét a pórias Kálmánról a nagyvilági Philip-re (bár ha akkora magyar, akkor miért nem Fülöpre?), és erre vonatkozó bizonyítékot juttatnak el nekem, a jövőben így fogom nevezni.
Demeter Szilárd: Örökségünk tesz azzá, amik vagyunk
/mno.hu –
Rácz András – (tegnap)/
Meglepetésként érte a kulturális közéletet a hír: Demeter Szilárd lesz a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója. Hamarosan kiderült, a megbízás ismét olyasféle feladatra szól, mint amit a Petőfi Irodalmi Múzeum élén betöltött Demeter: széles körű kultúraszervezői munka. A hogyanokról és miértekről faggattuk az új intézményvezetőt.
Kérlek, kérlek, ne adj tippeket!
Azért Ókovács védelmében hadd mondjam el, hogy legalább nem vezényel.
A magyar kultúra -szinte?- mindent leuraló nagyágyúi lefedő múzsái: Vidnyánszky (színház, SZFE, MTT) - Káel (MüPa, film, BTF--->Bartók Tavasz) - Baán (képzőművészet) - Demeter (irodalom, közgyűjtemények, könnyűzene!). A klasszikus zenén osztozik Ókovács, Vashegyi és N.N. leendő rektor, LFZE. Aki tud még valakit, segítsen!
„Volt egy beszélgetés hatszemközt a Karmelita kolostorban Orbán Viktor miniszterelnök úr, Csák János miniszter úr és közöttem..."
Az, hogy a Karmelitában volt egy hatszemközti beszélgetés DSZ, a Miniszter és Orbán Viktor között, szerintem azt mutatja, hogy Demeter a Karmelita erős hátszelével lett főigazgató a Nemzeti Múzeumban. Ezzel a találkozóval egyben jelezték is a Miniszternek, hogy a "D. a mi emberünk, odafigyelünk rá, mi történik vele".*
Ha a Miniszter saját hatáskörben hoz döntést, és kinevez valakit, akkor szerintem nincs ilyen találkozó.
* Erősen egyszerűsítve fogalmazok... ;-)
Annyit tennék hozzá DSZ mondanivalójához, hogy szerintem, ha a Miniszter úr leszedi a pályáról az elhivatott, dolgozni akaró embereket, akkor árt az egésznek.
Részletek Demeter Szilárd index interjújából:
Előtte még Csák János kulturális és innovációs miniszter elbocsátotta az elődjét, L. Simon Lászlót. Ezt hogyan fogadta?
L. Simon Lászlóra számít valamilyen módon a további munkában?
(index)
Demeter Szilárd: Volt egy hatszemközti beszélgetés a Karmelitában
/Index, 2024.02.29. 06:14- Sümegi Noémi/
„Volt egy beszélgetés hatszemközt a Karmelita kolostorban Orbán Viktor
miniszterelnök úr, Csák János miniszter úr és közöttem, amikor azt is világossá
tettem, hogy ha olyan embert keresnek, aki az intézmény jelenlegi állapotában
képes arra, hogy rendbe tegye a Magyar Nemzeti Múzeumot, akkor az nem én
vagyok” – mondja az Indexnek adott exkluzív nagyinterjúban Demeter Szilárd, a
Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) jelenlegi főigazgatója, aki 2024. március 6-tól
foglalja el a Magyar Nemzeti Múzeu (MNM) főigazgatói székét. Az interjúban
beszél gyereket szülő férfiakról, „L. Simon-veszélyről”, túl sok színházról, és
arról, hogy ugyanabban a világban élünk, mint 1802-ben.
Demeter Szilárd az interjúban többek között arról beszél, hogy
· mi történt,
amikor L. Simon László átkapált az ő kertjébe;
· kutyakomédia
volt-e a pályázat;
· miért van
veszélyben a nemzeti kulturális identitás;
· mire utal
Vörösmarty Szózatában a sír;
· miért koptak
ki már a hardcore kutatók is az Országos Széchényi Könyvtárból;
· miért kell
tudni elmagyarázni a döntéshozónak, hogy a te ügyed kiemelten fontos;
· hogy került
Porsche a Petőfi Irodalmi Múzeum udvarára;
· honnan jön a
holdingszerű működés gondolata;
· az
érintettek a tévéből értesültek-e a Széchényi Ferenc Közgyűjteményi Központról;
· milyen
gettólogika működik a magyar kulturális életben;
· számít-e L.
Simon László munkájára;
· mikor kell
picit odaütni
Uram, irgalmazz! DSz-ról megmondtam a magam lesújtó véleményét, amelyhez nem tudok mit hozzátenni.
De, hogy fontosabb dolgokról is írjak:
Aki látta a Napóleon filmet, és nem teljesen analfabéta történelemből, az láthatta, hogy a rendező egy torz és egyoldalú képet nyújt a főszereplőről. Nem is értem, hogy ezt így mért kellett elkészíteni. Netto félrevezetése azoknak, akik nincsenek képben.
Láttam viszont egy jó és informatív beszélgetést Napóleonról Hahner Péterrel, akinek ez a kor az egyik szakterülete.
Akit érdekel, érdemes megnézni.
Továbbra sem értem, mért kellett L. Simon Lászlót kirúgni... Lehet, hogy ami nem jött be a Miniszternek az Operaházban, azt cserében meglépte a Nemzeti Múzeumnál...?
Demeter Szilárd lett a Magyar Nemzeti Múzeum új főigazgatója.
Bréking Abszurdisztánból! Hurrá!
Csak szólok, hogy semmi új nem történt, azóta, hogy legutóbb visszakerült a kórházba. Hagyjuk már szegényt meggyógyulni...
"Felkavaró hír érkezett a Nemzetiben megsérült színésznő állapotáról
Új információ érkezett Szász Júliáról ... További orvosi beavatkozást igényelt a mellkasi sérülése." Teljes cikk mandiner.hu-n itt.
BRÉKING! BRÉKING! BOMBAMEGLEPETÉS!
Itt amúgy ki könyörgött, hogy "Attila, maradj?" Én például többször is leírtam, hogy ha ő a ludas akkor meszeljék el. Írtam arról, hogy színházi balesetért lehet a felelős az igazgató, a rendező. Most akkor mi van...?
Nyilván azt gondolsz, amit akarsz, csak ne kezeld már tényként... :-))))
A Semmelweis Egyetem klinikája a következőkről számolt be közleményében:
"Visszakerült a Semmelweis Egyetem klinikájára Szász Júlia. A Nemzeti Színház művészének állapota stabil, de a kisebb mellkasi sérülése, további orvosi beavatkozást igényelt. Várhatóan hamarosan elhagyhatja a Traumatológiai Klinikát."
Valóban nem okvetlenül. Nevezett orgánumok -a látszat kedvéért?- és még néhány tényleg beenged néhány "jajveszékelőt", ahogy írni teccett. Jajveszékelő kórust nem, az azért már túlzás (lenne). A többi meg egyet-egyet sem igazán. A százmilliárdjainkból kieltartott közmédia végképp nem, utóbbi ezzel persze törvényt sért, de ugyan kit érdekel? A NER-kultúrlovagjai pedig önökkel vetekedő kórusban könyörögnek: "Attila, maradj!" Ön nem kacag ezen? Mondjuk nem is kell, inkább sírni. Főleg azon, hogy Szász Júlia ismét kórházba került.
"Visszaolvasható mind, szerencsére. A szálka meg a gerenda." - Hát ebben igazad van. Nézzük:
"balosozni-ellenzékizni nem én kezdtem"
Én sem. :-) Egyértelműen a baloldali médiáról írtam (nem is csak a lapokról), és nem az itt fórumozókról.
(Bár egyébként szerintem sértésnek vennéd, ha azt mondanám, Orbán-szavazó vagy. Úgyhogy miről is beszélünk valójában... :-))))
Ami a tragédiát illeti, ezt te írtad:
"Ha – teszem azt – nincs kellő kivilágítás, nincs biztosítókötél, nincs rendes korlát, nincs "kipárnázva" az emelvény alatt a háromméteres mélység, hogy ha akár csak megbotlik fent a színész, akkor ne legyen tragédia a vége, azért sajnos nem a kisjézus a felelős."
Így kezdődött. És aztán még jó néhányszor jöttél azzal, hogy tragédia...
"akkor is devalváljuk a nyelvet, amikor "jajgatásnak" állítjuk be a tisztességes emberi szimpátiát"
Tragédiának beállítani a pár hét alatt gyógyuló kéz és lábtörést, az a "jajveszékelés" kategória. Mert akkor ugyan milyen jelzőt kap egy maradandó sérülés, vagy haláleset...
Van a politikai alapú rinyálás, kákán is csomót keresés, értetlenség, értetlenkedés, túldramatizálás, stb. Meg van az emberi szimpátia. Ha ezeket összekeverjük, szerintem nagy bajban vagyunk...
:-)))
Jó válasz. Az az egy gond vele, hogy ebben az esetben nem kapcsolódik a beszélgetéshez.
(Most képzeld el, hogy a BKV ellenőrnek mondod ezt, amikor nincs jegyed. ;-)
Kedves Momo, erre már csak annyit tudok mondani, hogy aki a más szemében a szálkát :)
Vidnyánszky Attilát ezért marasztalja Ókovács Szilveszter
2023.11.25. 11:47
A biztonság az első, meg a közönség, meg a művészet, avagy semmi sem olyan egyszerű ám - a Magyar Állami Operaház főigazgatójának írása az Origónak.
Drága Néném,
hát, nem volt szégyenlős a minap, amikor hűségesküt tévő csinovnyikként, meg ehhez hasonlóan jóleső jelzőkkel és képekkel operálva osztott ki Kegyed is engem, sőt minket, akik a Nemzeti Színházban történt fájdalmas baleset után marasztalni merészeltük Vidnyánszky Attilát. Abban megegyezhetünk, hogy nekem is van jogom a saját véleményemhez, sőt, ez egy tyúklépéssel közelebbi jogforrásból fakad, semmint más joga az én véleményemnek véleményezéséhez. Az egyik a szólás primér szabadsága, a másik közvetett: a közszereplők kötelező fájdalomtűrése. És tűröm is,a csak a másik kezemmel azért feltennék a horizontra pár dolgot, amellyel nem biztos, hogy számolnak az otthoni füles fotelből színházat szakértők.
Szerintem Noncsikának nem kellett eddig se PR-t írnia, eléggé boldog volt ő, hogy Japánba utazhatott. És hazudozni meg akkor se kell, ha most épp nincs turné. Vagy ha ő valaki más mellett tette le a voksát az igazgatóválasztásban.
Csak jelzem, hogy
folyamatosan csúsztatsz, félreértelmezel, és negatív színben igyekszel
feltüntetni a vitapartnereidet (Cilikét és engem.). Olyan negatív dolgokat sugallsz, olyasmikre
utalgatsz, amit itt senki nem mondott, és nincs is úgy. (Értjük ám:
Minden esetben felér egy-egy csúnya inszinuációval). Csak nehéz így beszélgetni.
Lehet, hogy te ezt szükségesnek, vagy szellemesnek / ügyesnek érzed. Valójában
ez egy övön aluli eszköz. Egy
beszélgetésben elég az érveket meghallgatni, és ütköztetni. Aztán
vagy egyet sikerül érteni végül, vagy nem. (Én komolyan meggyőzhető vagyok, ha
valaki olyat mond.)
A beszélgetések ilyen intézése olyan, mint manapság bármi a közéletben. Ahol
nem egymás álláspontjának megértésére, az abból való tanulásra törekszenek a
szereplők, hanem a másik kiszorítására, legyőzésére, hiteltelenítésére, gonosz, negatív, vagy nevetséges figurának való beállítására, stb..
Csak ez igazából nem vezet sehova. Nem segít megoldani a dolgainkat.
Teccik tudni, nem okvetlenül a megnevezett orgánumokról magukról van szó, hanem a benne megszólalókról, ha ez így érthető.
Jajveszékeltek. :-) Értsd: akárcsak itt a fórumon, tragikusnak minősítették a balesetet, ragaszkodnak ahhoz a baromsághoz, hogy nem lett volna szabad lebontani a díszletet, konkrétan bűnkelek megsemmisítéséről beszéltek. Agyrém. Sümegi Noémi meg a főigazgatói pályázattal kapcsolatban is baromságokat beszélt. Most sincs ez másként, remélem, ezzel sikerült elérni, hogy a büdös életben ne vigyék többet turnéra "tudósítani".
Csák János a Nemzeti Színházról: a minisztériumnak meg kell őriznie a hidegvérét
Infostart/Inforádió - 2023. november 22. 16:42
[...] A kulturális és
innovációs miniszter hozzátette, a vizsgálatok lezárása előtt a felelősségről
beszélni olyan lenne, mint a tények ismerete nélkül ítéletet hozni. A
tárcavezető szerint azonban van az esetnek egy szélesebb tanulsága is.
"Amikor történik egy baleset, hála Istennek nem történt tragédia, akkor a
legfontosabb a hidegvér. A vezető ereje, képessége, tehetsége akkor mutatkozik
meg, amikor válság van. Akkor, amikor adott esetben pánikba esnek mások, a
vezető nem eshet pánikba, nem kapkodhat, hanem rendet kell tartania és helyre
kell állítania a normál működést" – mondta, és jelezte, a Nemzeti
Színházban a normál működés helyreállt, emellett jelentős anyagi és lelki
segítséget kapnak a megsérült színészek.
"A minisztériumnak meg főleg meg kell őriznie a hidegvérét. Az lenne a
hiba, ha ezekbe a vizsgálatokba a minisztérium beleavatkozna.
Nekünk azt kell
megnéznünk, hogy akik értenek hozzá, színházi szakemberek, rendőrségi
szakemberek, nézzék meg, hogy mi a tanulság, és utána pedig azon tanulságok
alapján kell még biztonságosabbá tenni a működést" – hangsúlyozta Csák
János.
Örülök, hogy megegyezhetünk abban, hogy az nem a színház normális működése, ha emberek zuhognak alá a díszletről. A "normálist" az általatok bőven hozott példákra utalva mondtam, miszerint mindenki esett már el/rántotta már meg bokáját-karját-vállát/szerzett kék-zöld foltokat, amiért nem áll le egy előadás, nem indul munkavédelmi és rendőrségi nyomozás, nem várhatja el senki, hogy a díszletet ne bontsák el, stb. Ezt mind elfogadom. Ezektől jól érzékelhetően eltérő súlyú eset, ha valaki két méter nyolcvannégyről esik a színpadra, és eltérő reakciót is kíván.
Az ATV-t és a "Zindexet" tetszik ellenzékinek dicsérni? Attól tartok, pestiesen szólva "lemaradt egy brosúrával".
Felsoroljam az összes ellenzéki jajveszékelő kórust? Két napja az Atv Fórumban volt téma. A Kötöttfogásbqan. Az Önkényes mérvadóban. A Zindexen a közismerten elfogulatlan Sümegi Noémi írt sületlenségeket. Mindenhol az az alaphang, hogy a rendező aztán abszolút felelős a balesetekêrt. Miêrt is? Nem ő tervezi a díszletet, nem ő építi fel. Amúgy, tudod, ha valaki egy lépcső tetején megbotlik, az zuhan. Nem, nem a normális működés része. Lehet amúgy üres színpadon is játszani. Onnan legalább nem lehet leesni.
Az előbbiekhez még hozzáteszem: Ha készült a két éve színen lévő Rómeó és Júliához valamelyik előadásról vagy akár a próbafolyamatról belső, "stúdiós" filmfelvétel, az nagy hasznára lehetne most a baleset vizsgálatában az adott jelenet rekonstrukciójánál, meg az előírt (esetleges) munkavédelmi kérdésekre is - visszamenőleg - utalhatna/rávilágítana...
Köszönöm a választ. Attól tartok ugyanakkor, hogy
elbeszélünk egymás mellett. Én sehol nem utaltam az olyan részletekre, hogy
ennyi méter, vagy annyi méter, de Vidnyánszky Attiláról sem szándékoztam egy
rossz szót sem szólni. Ő egy kiemelkedő képességű, érzékeny művész, aki
valószínűleg szintén nagyon megszenvedi ezt a helyzetet, a sérülteken kívül. Csak
emberi és művészi nagyságként lehet értékelni, hogy másnap felmondott. Ez a
gesztus biztos sokak számára pozitívan befolyásolta volna a róla kialakult
véleményt. Ami számomra érthetetlen: vajon a fenntartónak egy jogszerűtlen nem
elfogadással miért kellett ezt annullálni?
És persze van itt még néhány kérdés: vajon a mentő miért nem
értesítette a rendőrséget, mikor ez szintén jogszabályi kötelesség? A baleset
után közvetlenül vajon ki rendelt el hírzárlatot, és miért? Vajon a
munkavédelem miért nem figyelmeztette az igazgatót, hogy a helyszínt a
rendőrségi szemléig nem lehet megbontani? Vajon a fenntartó miért nem járt el
törvényesen a tekintetben sem, hogy a vizsgálat befejezéséig az igazgatót
felfüggeszteni köteles? Talán mégis megfelelő leírása ennek a helyzetnek a
fortélyos félelem, nem?
Tudom, az ilyen kérdésekre pl. egy versenyszférában dolgozó
alkalmazott rálegyint. De a kultúrában, oktatásban, stb. ahol a dolgozók nagyon
is kiszolgáltatottak az államnak, akkor ha az viszont a maguk alkotta törvényeket önmagukra
nézve időnként nem érzi kötelezőnek, az nem csak bizonytalanságot, de egzisztenciális
fenyegetettség érzését is keltheti.
Mno.hu oldaláról - részlet
https://magyarnemzet.hu/kultura/2023/11/baleset-a-nemzetiben-szasz-julia-ezt-mondta-az-erkelyrol-amelyrol-lezuhan
A színésznő korábban már mesélt arról a díszletelemről, amelyről pénteken kollégájával, Horváth Lajos Ottóval leesett.
Mint megírtuk, a Nemzeti Színház Rómeó és Júlia című darabjának pénteki előadásán balesetet szenvedett a teátrum két színésze, a Júliát megformáló Szász Júlia és a Capuletet alakító Horváth Lajos Ottó. A mintegy négyórás darab két éve van műsoron a színházban, s az egyébként látványos díszlet része egy több mint négy méter magasan lévő erkély is. Az itt zajló jelenetről korábban a Nemzeti Sportnak mesélt Szász Júlia.
Partnerem,
Herczegh Péter [Rómeó megformálója – a szerk.] egy korábbi jelenetben leugrik
Júlia erkélyéről, ami nagyjából három méter magasan van. A nász még magasabban
zajlik, nem is tudom pontosan, hány méteren lehetünk; szerencsére nem vagyok
tériszonyos. Természetesen alaposan kidolgoztunk minden mozdulatot, azt is,
amikor Rómeó egy kézzel tartja meg Júliát. Vigyáznunk kell magunkra, vigyáznunk
kell egymásra, de Péternek megvan a sportos előélete, korábban vívott.
Egyébként sportos társulat a miénk, s ez nem csak a fiatalokra igaz
– mesélte a
tavalyi interjúban a
színésznő.
„…így mennek a színházak dolgai baleset és egyéb
ügyekben…"
:-))
Szerintem ne tegyél idézőjelet, ha
nem pontosan idézel, és más értelemben használod, mint, ahogy eredetileg van. Mert erre, amire írtad egyáltalán nem vonatkozott a dolog.
---
"Ezért fordult elő nemrég – csak az nem került nyilvánosság elé, mert próbán történt, nem előadáson - , hogy az egyik nagy intézményben a kiérkező mentősöket „nyomatékosan megkérték”, hogy ne írják bele a jegyzőkönyvbe, hogy honnan viszik a sérültet. És a baleset miatt munkaképtelenné vált művész térde talán nem remegne a fenyegetések hallatán, amiket egy lehetséges per esetére vázoltak fel neki."
Hát azért szerintem nem. Az, hogy baleset esetén, ha nem muszáj, a színházakban szokás szerint nem állítják meg az előadásokat, és nem küldik haza a közönséget, nem ugyanaz, mint, hogy egy próbán történt balesetet jegyzőkönyv hamisítással, és fenyegetéssel, igyekeznek "megoldani" valahol.
"Én nagyon szívesen végighallgatom, hogy mi a színház 'normális' működése. De talán annyit be lehet ismerni, hogy amikor két ember zuhan a díszletről (nem beakad, nem megbotlik, nem két lépcsőnyit puffan), az nem a 'normális' működés része, és a társulat részéről sem a 'normális' működés folytatását kívánja meg."
Na, látod, például ez a csúsztatás. Senki se mondta, hogy ez a színházak "normális" működése. Olyasmit olvashattál, hogy "úgy jártak el, mint a hasonló esetekben", "mindenütt így intézik a színházi baleseteket", stb.
Ezt is pedig a baleset ügyintézése kapcsán. Nem pedig arról, hogy normális lenne, hogy emberek potyognak az égből...