vissza a cimoldalra
2022-10-07
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63768)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5706)
Opernglas, avagy operai távcső... (21517)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7737)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2408)
Digitális kerekasztal (129)
Kedvenc felvételek (703)
Milyen zenét hallgatsz most? (25127)
Kedvenc előadók (2933)
Társművészetek (2575)
Momus társalgó (6406)
Haladjunk tovább... (237)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8723)

Olvasói levelek (11891)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Kimernya? (4605)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3275)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5222)
Operett, mint színpadi műfaj (5231)
Momus-játék (6321)
Lisztről emelkedetten (1174)
Verdi-felvételek (635)
Ilosfalvy Róbert (1006)
Szkrjabin (551)
A díjakról általában (1170)
Rost Andrea (2127)
Miklósa Erika (1288)
Pantheon (3147)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5396)
Erkel Színház (11301)
Kedvenc magyar operaelőadók (1248)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (Momo, 2007-10-05 23:03:48)

   
3274   Tejberizs 2022-10-07 15:25:15

Közönségtalálkozó lesz A bűvös vadász-produkcióról

3273   Tejberizs 2022-10-06 13:42:50

A Színház honlapján olvashatók A bűvös vadász-produkció tervezett napi szereposztásai.

3272   Tejberizs 2022-10-03 16:00:20

Interjú a papageno.hu oldalon Szőcs Artur rendezővel A bűvös vadász-produkció jövő heti premierje kapcsán.

3271   Csákovics • előzmény3270 2022-09-29 10:22:18

Én úgy tudom,  a Kalóz olaszul megy, itt csak a nyelv megjelölése a téves.

Szemben a Bűvös vadásszal! Azon a színlapon továbbra sem láthatni sem az eredeti, sem a magyar szöveg írójának a nevét...

3270   Héterő • előzmény3262 2022-09-29 09:52:30

A kalóz szegedi ismertetője alapján – feltehetőleg – Francesco Maria Piave is magyar nyelven írta a szövegkönyvet, hiszen valószínűtlen, hogy legalább a segédügyelő-póthelyettes neve után ne állna ott a fordítóé is, ha ez a "futottak-még" -személy egyáltalán létezett.

3269   Gabor11 • előzmény3268 2022-09-29 05:19:04

Továbbra sem értem ezeket a szerepkiosztásokat.....

3268   Tejberizs 2022-09-27 17:49:54

A Színház honlapján olvashatók A denevér és A kalóz produkciók tervezett szereposztásai.

3267   Tejberizs 2022-09-07 18:11:11

A Színház honlapja szerint Cseh Antal már nem tagja az operatársulatnak. A neve és a képe sincs ott a társulati tagok felsorolásánál.

3266   Heiner Lajos • előzmény3265 2022-09-07 16:41:56

Hosszas hozzászólásomat-kiegészítésemet sajnos, nem fogadta a rendszer.

3265   Tejberizs 2022-09-07 15:10:54

"Operabemutatóra készül a Szegedi Nemzeti". Rövid előzetes A bűvös vadász-produkcióról.

3264   Tejberizs 2022-09-06 18:28:06

Ma volt a Színház évadnyitó társulati ülése. Ezen szó volt az energiahelyzet miatti változásokról is:

"[...] Az már biztos, hogy az elszálló energiaárakkal járó költségnövekedés nem teszi lehetővé az összes eredetileg tervezett bemutató színpadra állítását. Ennek értelmében lekerül a műsorról a Don Giovanni, a Pomádé király új ruhája, a Zdenec Adamec, valamint megszűnnek a gyerekbérletek. [...]"

3263   Tejberizs • előzmény3262 2022-09-05 11:37:11

Köszönöm az infót!

3262   Csákovics • előzmény3261 2022-09-04 11:04:20

Szilágyi János bizonyára Kolozsvárról érkezik.

És vajjon ki írta az eredeti szövekönyvet, és ki a magyart? A legtöbb színlap szerint ezek csak úgy, maguktól szoktak létrejönni. :D

3261   Tejberizs 2022-09-04 09:15:26

A Színház honlapján olvasható A bűvös vadász-produkcióban részt vevő Szereplők, Alkotók és Közreműködök felsorolása. Két kérdés: 1. Ki fog vezényelni? 2. A Kaspar szerepére kiírt Szilágyi Jánosról mit lehet tudni, honnan érkezik?

3260   Búbánat • előzmény3259 2022-08-09 20:42:47

A Szegedi Nemzeti Színház 1946-tól napjainkig az alábbi Verdi-operákat mutatta be és vette  repertoárra  - a szegedi bemutatók időrendi sorrendjében: Rigoletto, Otello, A traviata, A trubadúr, Aida, Az álarcosbál, Don Carlos, Nabucco,  A szicíliai vecsernye, A végzet hatalma, Simon Boccanegra, Macbeth, Falstaff, Giovanna d’Arco („Johanna” címen),  Luisa Miller, Ernani. (Némelyiket többször,  felújítva és új rendezésben is.) 

Ha a színház mostani vezetése azért cserélte le a tervezett Falstaffot, hogy a Verdi-sorozatát újabb alkotással  (bemutatóval) gyarapítsa, úgy A kalóz mellett még szóba jöhetett volna: Oberto, A pünkösdi királyság, A lombardok, A két Foscari, Alzira, Attila, A haramiák, Jeruzsálem, A legnanói csata, Stiffelio,  Aroldo

Én sem értem, miért éppen A kalóz jött be a képbe?... (Megjegyzem, ez opera magyarországi bemutatója a Müpában volt, 2013-ban, és hatalmas sikerű koncertszerű előadásban hallhattuk – erről én is írtam egy beszámolót a Momusra.)   A szereposztásról nem szól a közlemény.  (A Falstaff-produkció talán túl drága lenne a mostani költségtakarékos időkben; A kalóz színpadra vitele viszont kisebb együttessel megoldható lehet és "kigazdálkodható"?...)

Ami Donizetti Tudor-trilógiáját illeti.  A Maria Stuarda után valóban jöhetne – szívesen venném én is - akár a Roberto Devereux. Azonban az előbbi opera nem repertoár-darabként került színre és csak koncertszerű előadásként mutatta be két alkalommal a Színház.  A később keletkezett tudor-opera is inkább hangversenyszerű formában kerülhetne Szegeden bemutatásra – ha ilyen szándék lett volna (lenne).  Volt már ez Pesten is, hasonló módon előadatva. Viszont a trilógia első darabját,  a Boleyn Annát ("Anna Bolena") játszotta már a Szegedi Nemzeti Színház, ott repertoáron volt, 1979-ben állították színpadra és 13 előadást ért meg. - ami nem zárja ki, hogy újra színre kerüljön itt egyszer. (Pesten is nagy sikerrel ment az Operában - 1997-ben mutatták be.) 

3259   ladislav kozlok • előzmény3258 2022-08-09 15:42:24

Nagy kár. Már bocsássanak meg nekem a korai Verdi kedveloi, de ez olyan mintha egy mercedest trabantra cserélnék.  Folytatni kellett volna  aTudor trilogiát. 

3258   Tejberizs 2022-08-09 08:41:04

A Színház honlapja szerint változott a jövő évad operai műsorterve:

"A 2022/23-es évad előzetesen meghirdetett műsora változik: Giuseppe Verdi Falstaff című operája helyett A kalózt láthatja a szegedi közönség 2023 tavaszától. A korábban megváltott bérletek automatikusan módosulnak, érvényesek az új előadásra."

A produkció honlapja.

3257   Edmond Dantes • előzmény3252 2022-08-08 17:33:40

Egyetlen szót sem írtam az énekesekről. Nem is tehetném, nem voltam ott. Tiszteletban tartom, hogy kiállsz Juronics rendezése és az arról írt kritikád mellett, de más kritikákat is elolvastam, amik kevésbé lelkesednek a produkció színpadi (nem énekesi!!)  részéért. A gyakran elátkozott ún. "rendezői színház" szerencsétlen, inkoherens megnyilvánulásairól lehet olvasni, amiket egy 3-400 fős Eiffel is nehezen viselne el. Úgy látszik, a tízszer akkora szegedi színpadon elment: talán észre sem vették. Pár éve a lesántult (?), hordszéken becipelt korcsolyabajnoknőt is lelkesen megtapsolták az Álarcosbálban ... tanúsíthatom: azon az előadáson ui.ott voltam.

3256   ladislav kozlok • előzmény3253 2022-08-08 08:26:02

Nagyon csodálom Alexandru-t. A hangja úgy szol mint egy 40 évesnek. Csodás technika / legatoi éneklés nincs kárára a szovegértésnek/  és hatalmas kifejezoero szol a hangjábol. Hála a Jo Istennek és a szerelemnek  Budapesten él, és hallhatjátok a világ legjobb baritonját. 

 

 

3255   Fabricius • előzmény3252 2022-08-07 21:44:01

Huh, ez gyönyörű volt!! Két csodaszép hang, kultúrált, érzelemgazdag éneklés. 
Bravi! 

3254   takatsa • előzmény3252 2022-08-07 20:12:22

Köszi a feltöltést. Felelőtlenség lenne egy eleve kihangosított, ráadásul nem igazán jó minőségű felvételről bármilyen véleményt mondani, de még így is hallható Kolonits páratlan alakítása. Ezek a csodás pianók, és dallamívek: tökéletes hangi állapotban, igazán nagy átéléssel megformált szerep. Gondolom az áriái is tökéletesek voltak, jó lenne ezekből is legalább egy kis részlet, hogy csak az ő hangját hallhassuk, minden zavaró tényező nélkül.

3253   ladislav kozlok • előzmény3252 2022-08-07 17:09:00

Világszép duet. Ez lehetett az est fénypontja.

3252   -zéta- • előzmény3251 2022-08-07 15:34:00

Inkább hallgass bele...

Annyira vicces, hogy olyanokkal vitatkozol ilyen kitartóan, akik - Veled ellentétben - odamentek és élőben tapasztalták meg az előadást...

3251   Edmond Dantes • előzmény3250 2022-08-07 15:15:56

Nekem elég és elég meggyőző volt pl. Beatrice 3199 alatt belinkelt cikke, köszönet érte :-)

3250   Beatrice • előzmény3248 2022-08-07 13:00:11

Tény, hogy egyes mellékszereplők a szokásosnál hangsúlyosabbak lettek, de ez messze nem tette főszereplővé őket. Ezt nyilván Ön is látta volna, ha kegyeskedett volna elmenni az előadásokra.

3249   Beatrice • előzmény3247 2022-08-07 12:47:23

"Szerintem  Agache  úgy jatszott, ahogy instruálva volt." Szerintem is. Ez egy eléggé statikus szerep. Látott már valaki hiperaktív Germont papát a színpadon?

3248   Edmond Dantes • előzmény3243 2022-08-07 10:46:39

A sorok közé vagy nem is közéjük bújtatott megállapítások és a leközölt fotók árulkodóak. Ahol pl.Annina "erős" és quasi főszereplővé gyúrják, ott valami nagyon nem stimmel és egyéb borzasztóságokról olvasva is lehet "találgatni". A Momuson ennél kevesebbért is rendszerint "kifütyülik" a rendezőt. Én hiszek annak a fórumtársnak, aki gyér tapsról és csak nehezen kierőszakolt 2.meghajlásról számolt be. Nem örülök neki, csak rögzítem, amit más írt, aki ott volt.

3247   ladislav kozlok • előzmény3235 2022-08-07 10:05:42

A nagytudású Boka úrnak uzenem, hogy a Traviatában nincsen Stretta. De van 2 ária + cabaletta. / Alfredo, Giorgio II.felv/  Szerintem  Agache  úgy jatszott, ahogy instruálva volt. Láttam ot mint Scarpia, Alfio, Amonasro ....... nagyon meggyozo színészi alakítást nyujtott. / vagy tán nem olelte meg  Kolonitsot, mert a felesége a nézotéren volt, nem hiszem/.

3246   tollnok • előzmény3245 2022-08-07 09:44:18

Sőt, menjük vissza a 20. század elejére. Tallián Tibor 1998-as cikke a Muzsika folyóiratból:

 

"A város mostani operaigényét a kortársak s az utókor is legitimnek tarthatja: a trianoni országterületen kétségkívül mindig is Szeged éhezte és élvezte legerősebben a műfajt. Már 1916-ban szubvencionálták itt a színigazgatót, kimondottan azzal a céllal, hogy operaelőadásokat tartson - Almássy Endre tartott is, évadonként harmincat, sőt
1919/1920-ban ötvenötöt, olyan jó énekesekkel, mint Ocskay Kornél, Hilbert Janka, Miksa Ilona. Pár év múlva Andor Zsigmond bérelte ki a szegedi színházat, ugyan tönkrement bele három év alatt, de addig akkora operát vitt, aminőt még nem látott magyar vidék (Kolozsvárt kivéve). Andorral a város valóságos operai mézesheteket élt meg, hatvan tagú zenekarral, amelyben az ő idején lett rendszeresen használt hangszer például a hárfa, s amelynek befogadására korabeli sajtóhíradás szerint kibővítették a zenekari árkot. Egyik legnagyobb feltűnést keltett extravaganciájaként az igazgató új Mascagni-mű magyarországi bemutatóját rendezte meg. „Párizst megelőzve!' - írta hitetlenkedő büszkeséggel a város színházi krónikája. A Piccolo Marat bemutatójára az 1923/1924-es évad végén került sor, Szende Ferenc és Somló József vendégszereplésével.
Andor Zsigmond évadonként 14-15 operát adott 35-44 előadásban, közöttük olyan kevésbé elcsépelteket, mint A bűvös vadász. A bibliás ember, Kienzl másik operája, a Forradalmi szerelem, továbbá Giordano Szibériája. Sietett előadni az ígéretes új magyar operasikert: a Farsangi lakodalom az 1925/1926-os évadban 8 alkalommal került színre Szegeden. Bemutatta a Lohengrint Hubert Lauer, Clair Born, Josef Manowarda, Ernst Fischer 

együttesével (az első Wagner-előadás Szegeden), majd A walkürt, a budapesti Operaház énekeseivel, Fleischer Antal irányítása alatt. Egy ízben a Faustot állította ki bécsi énekesekkel, máskor Sigismondo Salescit, Antonio Armentanót, Vera Schwarzot, Lotte Schönét, Friedrich Feinhalst, Slezákot fogadta."

A cikk szerint minden nagyon jól ment a nagy gazdasági világválságig, ami véget vetett a virágzó operaálomnak Szegeden: 1932-1943 között havonta csak egy opera előadást tartottak, majd a háború közepén elhatározta a város, hogy saját operatársulatot szervez! A világháború megint sok nehézséget okoz persze, de:

"1946. március 3-án az operarészleg megtartotta első bemutatóját, a Carment. A következő évadban 13 zenés művet vittek színre,"

(...)

 

A következő két évadban a szegedi opera- és balettegyüttes a magyar zenés színház addigi történetében valósággal szenzációszámba menő bemutatósorozatot rendezett. A repertoár olyan darabokkal bővül, amelyek a magyar vidékre azelőtt egyáltalán nem, vagy csak véletlenül tévedtek: Otello, Gianni Schicchi, Lohengrin, A windsori víg nők, Hovanscsina, Figaro lakodalma. Bemutatnak egy Jemnitz-balettet, és Kenessey Jenő negyvenes évek elejéről való, nagy sikerű egyfelvonásosát, Az arany meg az asszonyt. Mindennek megkoronázásaként Vaszy magyar vidéki színpadon először előadatja A csodálatos mandarint - azt a pantomimot, amelyet a budapesti Opera is csak 1945-ben mutatott be."

3245   tollnok • előzmény3244 2022-08-07 09:31:09

 

Egy későbbi, a Szegedi Nemzeti Színházzal foglalkozó, 1969-es írás a Muzsikából:

"Pedig az alatt a négy év alatt, amíg Vaszy Viktor irányította Szeged zenei életét, nagyszerű együttese volt a városnak. Minden zenerajongó kedves emlékei között tartja nyilván azt a Szorocsinci vásárt, amelyet magyarországi ősbemutatóként vittek színre Szegeden. És játszották az 1945 utáni esztendőkben a Hovanscsinát, Az eladott menyasszonyt, előadtak sok Wagner-, Verdmnűvet, kisebbfajta Mozart-ciklust is. Nem kevésbé jelentős zenetörténeti tény, hogy nagy balettművek is színpadot kaptak; a Mandarinból például az eredeti szüzsé felhasználásával Szegeden tartottak bemutatót, és előadták A fából faragott királyfit is. Az már nemcsak zene-, hanem irodalomtörténeti emlék is, hogy ezen a Bartók-premieren Balázs Béla kijött a függöny elé, és ismertette A fából faragott királyfi keletkezését, Bartókhoz fűződő kapcsolatait.

(...)

(Vaszy Viktort is interjúvolták a bevezető után a cikkben és ő válaszol)

 

Két vonás jellemezte az elmúlt 10— 12 év munkáját — mondja Vaszy Viktor, bár ezek a vonások már a felszabadulás után is megmutatkoztak, ha nem is ennyire pregnánsan. Az egyik a méltatlanul elfeledett régi művek előadása, a másik a modern repertoár gazdagítása. Néhány cím a nálunk régen és ritkán játszott művek listájáról: A bűvös vadász, Nabucco, Idomeneo, Szicíliai vecsernye, Puccini Manonja, A Nyugat lánya. A modernek sorában: Orff-tól A hold, Ravel Pásztorórája, és köztük a legjelentősebb — Hindemith-től a Mathis. De szívesen említeném meg a két Prokofjev-művet, az Eljegyzés a kolostorban-t, és A három narancs szerelmesét, Cikker Beg bajazsdját és a magyar bemutatót, Vántus Istvántól A három vándort. És közben kidolgoztunk egy fontos alapelvet, ami műhelymunkánkat jellemzi: ensemble-kultúrára kell nevelni az együttest, részben azért is, mert mi nem tudunk sztárokat szerződtetni. De különben is: az együttes kultúrát sohasem a sztárok teremtik meg.

(...)

 

"Vegyünk példának egy modern művet. Természetesen többet is áttanulmányozunk, amíg döntésre kerül a sor. Megvitatjuk, melyik mű felel meg legjobban céljainknak. Ha a rendelkezésünkre álló apparátusra, szereplőgárdára „ráhúzható" az opera, akkor ehhez komponáljuk meg a műsor egészét. De elképzelhető fordítva is: van egy álmunk, szeretnénk azt megvalósítani, és ehhez illesztjük az évad bemutatóját. Jövőre például szeretném elővenni az Álarcosbált, és megkeressük, hogy mit igazíthatunk hozzá. Prokofjev operájára. A tűz angyalára, és Richard Strauss Saloméjára gondoltunk."

Majd keresek a Pécsi Nemzetiről is, meg a Csokonai Színházról hasonlót. Na, az ilyen írásokat böngészve döbben csak le az ember, hogy sajnos hová jutottunk a 21. századra opera kultúra ügyileg. Pesten persze vannak lehetőségek és bemutató dömping - de sajnos ott sem úgy, ahogy kellene. 

3244   tollnok • előzmény3238 2022-08-07 09:22:11

Valamiért csak így tudok hozzászólni, hogy előzményre kapcsolok. Na szóval, ismét egy kis múltidézés. Vaszy Viktor érdemei - volt itt, aki szerint az ő érdemeit is próbálják kisebbíteni, szerintem nem így van. Szóval, ez a kis idézet a Muzsika 1958-as számából is jelzi: sajnos a vidéki operajátszás aranykora már régen elmúlt.

 

"Szegednek fontos évadja volt az elmúlt 1957—58-as színházi év. Hosszú esztendők után ismét megfelelő lehetőséget kapott a szegedi Nemzeti Színház, hogy kifejlessze, megerősítse operai tagozatát. A színház élére viszszakerült Vaszy Viktor serény munkájának eredményeképpen az évad végén már tizennyolcra nőtt a repertoárba illesztett művek száma, s az előadások kitűnő színvonalat értek el. Igen nagy jelentőségű, hogy Szeged operája magyar szerző új alkotásából rendezett ősbemutatót, elsőnek hozva színre Sugár Rezső Akisz és Galateia című balettjét. A Hunyadi László, Puccini Manon Lescaut-ja, a Bűvös Vadász: az évad jelentős eredményei. A jövő szezonra megint terveznek magyar bemutatót: Iborusitzky Zoltán Báthory Zsigmond c. történelmi operáját, továbbá Farkas Ferenc Kristóf Károly librettójára írt balettjét, a Három csavargó-t.

3243   Károly • előzmény3242 2022-08-07 09:00:16

Így van, egyáltalán nem akarta a rendezés elnyomni az énekeseket!
Aki ott volt és látta a produkciót, tudja, hogy milyen volt! Aki meg nem ment el, csak a kritikákból találgat, annak nem sokat ér a véleménye.  

3242   Beatrice • előzmény3241 2022-08-07 00:03:12

Én nem éreztem úgy, hogy a rendező az énekesek fölé akart volna kerekedni. Szerintem a rendezés a helyszínnek megfelelő volt. Én a jobb rendezések közé sorolom. (Bár, bevallom, nálam mindig a zene az elsődleges, sose a rendezés kedvéért megyek el egy előadásra.)

3241   Edmond Dantes • előzmény3238 2022-08-06 20:49:47

A felsorolt rendezők és néhány további gyakori céltáblái az ún. (vagy annak vélt) "rendezői színház" utálóinak. Amit erről a szegedi Traviata-izéről itt-ott olvastam, abból nekem egy kevéssé sikerült, mondhatni erőszakolt és koncepciótlan rendezői színház produktuma jön le ... olyasmi, amivel a felsoroltak egy énekesekre fókuszált  produkcióban, már tehetségüknél fogva sem,  aligha rukkoltak volna elő. A táncos-koreográfus rendező talán az énekesek fölé akart kerekedni, ami eleve reménytelen és szereptévesztő vállalkozás volt.

3240   Edmond Dantes • előzmény3239 2022-08-06 20:34:54

Ama "bizonyos tulajdonság" nyilván a tehetség, más eszembe sem jut. Lám, lám, tudunk mi egyetérteni! Nyilván az is biztos, hogy a magyar színházi élet egyetemes  csodabölényeszarvasa és kis gidái soha semmilyen fordítási hibát nem követnek el. Vagy ha mégis, neki, szegény elnyomott kárpátaljai vérünknek és leendő új SZFE-fiókáinak majd nagylelkűen elnézed. De ahogy a szigorúbb és a fotókat-kritikákat látom, ilyen Traviata, hogy témánál is maradjak, még tőlük is elő tud állni.

3239   Héterő • előzmény3232 2022-08-06 17:48:14

Hivatkozol (főleg egy bizonyos tulajdonság köré csoportosítható) rendezőkre.
Vegyük - csak úgy próbaképpen - a tollnoki elsőt:

Zsótér Sándor Miskolcon rendez
                                               Mindent a kertbe!
színdarab, fordította Ambrus Mária & Ungár Júlia (Zsótér Sándor állandó munkatársa)

          Eredeti:
Mrs. Toothe, an elegantly dressed, handsome lady, 50 or so
          Magyar:
                  Mrs. Toothe, jólöltözött, kézre való lady, 50 vagy ilyesmi

A "kézre való lady"-t meg is rendezte valaki és el is játszotta valaki. BRAVI !
Az ex-SzFE kiválóságai...

3238   tollnok • előzmény3236 2022-08-06 13:47:13

Éppenséggel az Operavilág sok írása ilyen - ez van, mondjuk Zsótért, Alföldit és Kovalikot vagy Székely Krisztát a szerző nem feltétlenül kritizálja negatívan az írásaiban. Nem tudok nyilatkozni, én nem láttam ezt a Traviátát. A 2016-os debreceni előadásban viszont Kolonits Violettája  nagyon is volt valamilyen.

3237   Tejberizs 2022-08-06 11:37:02

Volt-e valaki augusztus 4-én a Városháza udvarán, a Nánási Helga - László Boldizsár házaspár Opera-szerelem  c. estjén?

3236   Edmond Dantes • előzmény3235 2022-08-06 09:08:47

Fukarkodni éppenséggel kritikus megjegyzésekkel sem fukarkodik a cikk, ahogyan a 3199-ben belinkelt kritika sem. Úgy érzem, a szegedi produkcióval kapcsolatban a többség "csak a szépre emlékezik" , az énekesekről (még az egymondatos epizodistákról is) csak úgy záporoznak a szuperlativuszok -vannak azért elfogulatlanabb, kritikusabb hangok is-, a rendezésről pedig.... nos, ha ugyanez pl.Kovalik, Zsótér, Alföldi vagy Székely Kriszta munkája lenne, vélhetően már annyi keresztvizet leszedtek volna az éber szemű kritikusok és kommentelők a produkcióról, amennyivel felduzzasztható lenne a Genezáret-tó.

3235   tollnok 2022-08-06 07:27:38

Az Operavilág írása - nem fukarkodik a dicsérettel Traviata ügyben.

3234   Károly 2022-08-06 07:11:04

Aki nem volt rest és leutazott Szegedre, egy minden szempontból igen kiemelkedő Traviátát látott. Nem véletlenül van az, hogy a kritikák szuperlativuszokban írnak az előadásról. Én ott voltam, és állítom, hogy úgy vokális szempontból, mint az énekesek teljes művészi eszköztárának ilyen mértékű bemutatása jó ideje nem tudott megvalósulni! Ehhez ilyen énekesekre volt szükség és pont. A rendezésbe itt- ott aki akar bele tud kötni, az énekesek teljesítménye viszont ezen az estén egyedülállóan kiemelkedő és igen magas színvonalú volt. 

3233   lujza 2022-08-06 01:18:06

Még egy szép kritika: https://operavilag.net/kiemelt/harom-az-igazsag/?fbclid=IwAR0wZIhDWSF9AcKXcZfKtIeuKvu4ne0HrU4pK9m5o0igS7EnwolnyP0qVXA

De sajnálom, hogy nem voltam ott!

3232   Edmond Dantes • előzmény3225 2022-08-05 15:39:06

Aggodalomra immár semmi ok(od) ld. Társművészetek/2549. Minden vonatkozásban, még a vonat(k)ozás vonatkozásában is az SZFE sínen van. Hogy ez a sín hová vezet, az más kérdés. Talán nem is számít, lényeg, hogy nem oda Buda, ahová a zelmúlt X évtizedben.

3231   Búbánat • előzmény3230 2022-08-05 12:38:09

Meg Pécsen is voltak anno színvonalas operaelőadások, jó énekesekkel, zenekarral és a kiváló karmesterükkel, Breitner Tamással.

3230   tollnok • előzmény3217 2022-08-05 12:32:51

Pál Tamás érdemeit senki se kisebbíti szerintem. A 2017-es Bánk bán is a ő érdeme, amikor egy színpadra állította László Boldizsárt és Kolonits Klárát, amit sajnos Pesten senki sem tett meg nemzeti operánk előadásain, nem beszélve róla, hogy minimális korrekciót hajtva végre a szövegen és a zenén, a szegedi, 2016-osnál autentikusabb Bánk bán előadás, ami szcenírozott formában vitte színpadra a darabot, nem volt a második világháborút követeőn - a debreceni se volt az, mert ott több helyen megtartották Nádasdy szövegét. Egy sor fontos bemutató köthető hozzá Szegeden, hacsak a kőszínházi előadásokat nézem, a 2010-es évekből is: Trubadúr, Boccanegre, Hoffmann meséi, Faust, Anyegin stb, azért ez változatos repertoár és persze, az Ernani, de biztos van még más is, amit fel lehetne itt sorolni. Debrecen mellett Szeged volt képes még jobban tartania  frontot opera téren a 21. század első évtizedeiben vidéki színházainkban és alkalmanként létrehozni olyan előadásokat, amikkel Pesten se vallottak szégyent, ha feljöttek a Primaverára. 

3229   Nagy Katalin • előzmény3228 2022-08-05 10:33:13

Ami az özönvíz előtti időket illeti... a Covid előtti években jártam Plzenben, Csehország negyedik városában. Egy átlagos téli hétköznapon egy tisztességes Tosca előadást láttam. Akkor még csak cseh honlap és feliratok voltak, de most már a honlap is több nyelven olvasható. Úgy tűnik nekem, hogy a mai napig a színháznak van zenekara, énekkara, szólistái, balettkara és hetente rendszeresen játszanak operát, balettet, musicalt.

3228   Pál Tamás • előzmény3224 2022-08-05 07:29:35

Kedves Kati, ami önnek kínos emlék, az nekem az egyik legszebb Tosca-élmlnyem volt. Az élmény - különösen a zenében - nagyon személyes. Ezért nem csodálomkozom a Traviataval kapcsolatos egyidejű kritikusi szuperlativuszokon és  merev elutasításon.

Ami az özönvíz előtti időket illeti, 1960-ban, amikor bekerültem az Operaházba, mindennap volt előadás mindkét színházban, vasárnaponként délelőtt is, este is. Az Operának és az Erkelnek külön-külön komplett énekkara és zenekara volt. Mikor Szegedre jöttem 1975-ben, minden kedden és pénteken operát játszott a színház, szombaton és vasárnap operettet, ezenkívül az operatársulat szezononkét 40 tájelőadást bonyolított le,

Ha ezt összevetjük a mai állapotokkal talán nem tűnik olyan megszépítőnek az a bizonyos messzeség

3227   Pál Tamás • előzmény3224 2022-08-05 07:29:24

Kedves Kati, ami önnek kínos emlék, az nekem az egyik legszebb Tosca-élmlnyem volt. Az élmény - különösen a zenében - nagyon személyes. Ezért nem csodálomkozom a Traviataval kapcsolatos egyidejű kritikusi szuperlativuszokon és  merev elutasításon.

Ami az özönvíz előtti időket illeti, 1960-ban, amikor bekerültem az Operaházba, mindennap volt előadás mindkét színházban, vasárnaponként délelőtt is, este is. Az Operának és az Erkelnek külön-külön komplett énekkara és zenekara volt. Mikor Szegedre jöttem 1975-ben, minden kedden és pénteken operát játszott a színház, szombaton és vasárnap operettet, ezenkívül az operatársulat szezononkét 40 tájelőadást bonyolított le,

Ha ezt összevetjük a mai állapotokkal talán nem tűnik olyan megszépítőnek az a bizonyos messzeség

3226   Gabor11 • előzmény3199 2022-08-04 13:46:53

A szereposztásba nem tudok belekötni, sőt! Ketten világszínvonalú alakítást nyújtottak, László Boldizsár most nem tetszett annyira, bár egy fokkal jobb volt, mint Hoffmannként legutóbb.

A rendezés viszont...hát,.elnézést, de nekem helyenként rendkívül giccses volt, szájbarágós, didaktikus. Az olcsó, fantáziátlan jelző is eszembe jutott, elsősorban a Flóra képben.

És a jelmezektől sem dobtam hátast. Egyvalaki ruhája kifejezetten ízléstelen volt, szerintem ok nélkül. Nem illett oda. 

.

3225   Héterő • előzmény3216 2022-08-03 22:17:26

Netán egy ex-SzFE-n képzett "dramaturg"-szaki "magyarítása"? Onnan számos, hasonlóan értelmes alkotás származik.

3224   Kati • előzmény3209 2022-08-03 21:12:20

Egykor minden évben voltam Szegeden, mert közel laktam, fiatal voltam. Az említett előadások szép  emlékek, kivéve a kakukktojásként belekerült Tosca Rost Andreával. Az Szeged egyik mélypontja volt, csak azért nem a legmélyebb, mert volt Parasztbecsület is Frankó Tündével és Dolhai Attilával. Ne beszéljünk szamárságokat, ha példákat említünk!

3223   Héterő 2022-08-03 19:22:22

            Kis kerekítgetéssel:

A me fanciulla, un candido
E trepido desire -
Questi effigiò dolcissimo
Signor dell'avvenire, -
Quando ne' cieli il raggio
di sua beltà vedea,
E tutta me pascea di quel divino error.
Sentìa che amore è palpito
Dell'universo - intero,
Misterioso, - altero,
Croce - e delizia --- al cor! --

          Kislány voltam még: ártatlan,
          és aggódó vágyakozással
          képzeltem el a legdrágábbat,
                             jövendő uramat;
          amikor az ég fénysugarában
          szépsége ragyogását láttam,
          gyönyörrel töltött el az égi ámítás!
          Már tudtam: a szerelem ott lüktet mindenben,
          tőle él és remél a világegyetem;
          titokzatos és fenséges,
          sajog tőle,... és gyönyörben ég a szív!

( trepido - aggódó; félelmében remegő, rettegő )

A megelőző versszak Ah, fors'è lui che l'anima... sóhajtükrében nem is olyan nehéz a megfejtés, hiszen Violetta a nagy "Ő"-ről álmodozik!
Ó, talán ő, akit a szívem gyakran festett le boldogan titkos álomfestékével !

3222   Nagy Katalin • előzmény3216 2022-08-03 16:13:05

Jó 120 éve írta Francesco Maria Piave, aki kétségtelenül művelt irodalmár volt. A beszélt nyelvtől ez a fajta romantikus költői nyelvezet már a korban is jelentősen különbözött, ma már sokszor csak értelmező szótárban lehet fellelni egyes kifejezéseket. Bizony, komoly teljesítmény volt értelmezni ezt a kis részletet. (Egy ici-pici korrekciót javasolnék: a naív (tiszta, gyermeki értelemben) mellett a vágy legyen inkább reszkető vagy remegő.)

3221   Edmond Dantes • előzmény3219 2022-08-03 16:05:20

Érdemes elolvasni Beatrice által 3199 alatt belinkelt kritikát. Nem túl hízelgő az sem és a fotók sem ... Pesti előadásokról ennél kevesebbért is lehúzzák itt sokan a keresztvizet.

3220   Klára • előzmény3217 2022-08-03 14:16:18

E fórumon pár alkalommal már egyetértettünk abban, hogy ami volt, az elmúlt! A jelenben azok lépnek fel, akik most élnek, és énekelnek. Egyébként az idő minden emléket megszépít és az emlékezet kicsit csalós.

3219   Klára • előzmény3209 2022-08-03 14:13:16

Csepp jóindulat se? Csak csupa vitriol?

3218   kétked • előzmény3217 2022-08-03 14:12:20

A szubrett-Toscát kivéve ezek mind az özönvíz idején voltak.

3217   bölcsész • előzmény3215 2022-08-03 13:48:36

Lehet, de azért olykor-olykor PT-nak is sikerült ügyes szereposztásokat összehoznia, teszem azt Pál-Rost-Kálmándy-László B, Tosca, Pál-Pjavko- Archipova Trubadúr, Pál- Tokody-Ilosfalvi-Lejferkusz-Gregor Végzet, mi több Pál-Simándi-Moldován-Komlóssy Erzsébet Bánk stb...

3216   márta 2022-08-03 13:32:37

Közben ketten is küldték privátban a Violetta-ária 2. versszakának olasz szövegét. Régies nyelven íródhatott, a jó fordítóprogramok se bírnak vele. Egyik barátom magyarította, az érdekesség kedvéért idemásolom:

"Elém, gyereklány elé  -naiv és szorongó vágyként - ezt rajzolta gyöngéden a jövő ura, mikor az égen az ő szépségének ragyogó sugarát véltem látni, s boldoggá tett ez az isteni tévhit."

3215   kétked • előzmény3211 2022-08-03 11:47:49

Ha PT nem a páholyban üldögél, akkor Kendi Ludovik Germont és Keszei Bori Violetta. 2700 km-ről könnyű osztani az észt.

3214   ladislav kozlok • előzmény3210 2022-08-03 11:07:10

Kedves Márok  úr, szép írás. 

3213   ladislav kozlok • előzmény3209 2022-08-03 11:05:08

Mennyi keseruség, egy szavát sem hiszem el  );

3212   chenier • előzmény3209 2022-08-03 09:57:11

Ó édes Istenem!

3211   Heiner Lajos • előzmény3209 2022-08-03 08:52:37

2700 kilometerre voltam az elöadasok ideje alatt Szegedtöl, de a szegedi dolgokat nyomon szoktam követni.

Csak egy mondatnyi adalek:

A premieren Pal Tamas egy paholyban uldögelt. 

El..tt "szereposztas".

3210   Tejberizs 2022-08-03 08:52:09

Márok Tamás írása a Traviata-produkcióról a tiszatajonline-on.

3209   bölcsész 2022-08-03 07:19:32

Gondolatok a szegedi Traviataról és Zéta kritikájáról.

A mű.

A bukás oka. Marie Duplessis 1847-ben halt meg, s a Traviatat 1853-ban mutatták be. A szép párizsi kurtizán szomorú történetéről egész Európában hallottak, s megkockáztatom, lehettek páran a velencei nézőtéren, akik személyesen ismerték, mi több, az sem kizárható, hogy volt olyan is, aki kegyeit élvezhette. Verdi darabja túl közel járt a hétköznapokhoz, s az aktualitás akkoriban a buffa sajátja volt, a komolyabb művektől megkövetelték a távolságtartást.

A címszereplő.

Ezt írja Zéta: (Kolonits)" ...az elmúlt évtizedekben egyre mélyebbre merült Violetta személyiségjellemzésében. Rendkívül összetett ábrázolást láthattunk Szegeden, nemcsak szabadtéren párját ritkító alaposságú, mélylélektani tükröt." Keresem a konkrétumokat, milyen személyiség Kolonits Violettája, milyen játékelemek alkotják a rendkívül összetett ábrázolást, de nem találom. Nem csak a kritikában, a színpadon sem. Kolonits valóban nagyszerűen énekel,  pontosan érti szerepének minden szavát, azonban a színpadon nyoma sincs Violettának. Egy tevékeny szépasszony sürög-forog, teli végtelen energiával, tüdőbaj, szerelem, halál egyforma józan értelmességgel jelenik meg előadásában. Csodálni lehet Kolonitsot, szeretni nem lehet Violettáját.
Még valami. Zéta mindössze két konkrétumot említ, az egyik, hogy szerinte csodálatra méltó  " a Germont-duettben megszólaló Dite alle giovine végtelen tisztasága." Ha ez így van, az a szerep kapitális félreértése, Violetta szánalomra- és szeretetreméltó, ám akárhogy forgatom, a tiszta jelző nehezen használható egy, az életét  tudatosan alakító kutizán esetében. 

A karmester

Zéta két szünetet emel ki Dinyés Dániel dirigálását elemezve. Találó, mert magából a dirigálásból semmit nem lehet kemelni, az maga a felvállalt semmi. Dinyés az "objektív zenélés" divatja után hetven évvel újból feltalálta a melegvizet: minek vesződni formálással, frazeálással, hangsúlyokkal, érzelmekkel, pontosan el kell játszani ami a kottában áll, a zene "megvalósítja önmagát". Ennek megfelelően, dirigálása pontos, követhető, de mérhetetlenül egysíkú, két karja fárasztóan szimmetrikus, arca rezzenéstelen. Tekintve, hogy a szabadtéren a karmeter alakja jól látható, unott perfekciója nem csak a zenészekre hat, hanem a közönséget is lehangolja, mintegy a közöny porfelhőjét teríti az előadásra, jócskán levéve  annak hatásából.

Tomboló siker.

Úgy tűnik, Zéta ritkán látogatja a Szabadtéri előadásait. Tomboló siker? Hm... Az Rost Toscája volt öt éve, vagy Juronics Carmina Buranája hrom éve, vagy Pál Tamás ajándékkoncertje három hete. Na de ez? Hiszen Kolonits művésznő szemfüles bátorsága nélkül egy második meghajlásra sem lett volna elegendő taps a premieren.
 
 

3208   Edmond Dantes • előzmény3199 2022-08-02 13:34:46

Hah, ha csak a fele igaz annak, amit ez az írás tartalmaz + a fotók, már az elég rémisztő ... És egy táncos-koreográfus rendező kispórolja a balettet a Flóra-képből? Kicsi hozzá a színpad?

3207   ladislav kozlok • előzmény3206 2022-08-02 12:12:43

2 vagy 3 vonalas kozott nagy a kulonbség. A primadonnák szeretik csillogtatni technikai  tudásukat. 

3206   Tejberizs • előzmény3205 2022-08-02 11:54:19

De, Verdi esz hangot írt a kérdéses helyen. Csak nem háromvonalasat, hanem kétvonalasat. :-)

3205   ladislav kozlok • előzmény3200 2022-08-02 11:38:47

Valahol olvastam, hogy  Verdi nem ESZT írt elo.   Ugyanúgy mint Radames románca sem fortéval végzodik hanem egy gyonyoru diminuendoval, forte-ppp.

3204   ladislav kozlok • előzmény3202 2022-08-02 11:07:12

A me fanciulla, un candido

E trepido desire,

Quest elfigio dolcissimo

Signor dell avenire, ....../google/

 

                                                                                           

 

3203   Károly 2022-08-02 10:25:53

Én sem mondhatok mást, mint azt, hogy csodaelőadás született Szegeden! Boldog vagyok, hogy láthattam.

3202   márta • előzmény3200 2022-08-02 10:00:26

Az "A me fanciulla" kezdetű 2. versszaknak valahol elérhető a szövege? Én nem találom.

3201   ladislav kozlok 2022-08-02 09:51:03

Remélem Kolonits Klára meggondolja, és még fog Violettát énekelni. Az o hangi adotsádai tokéletesen megfelelnek  erre a szerepre. Itt drámai koloratúra vagy spinto szoprán ,aki koloratúrákkal rendelkezik, szukségeltetik.     Lírai vagy lírai koloratúr szopránok nem igazán fejezik ki  Violetta lényegét.

A muvészno kb. 2010-ben énekelte ezt a szerepet Pozsonyban. Hogy miért nem hívták tobbet, számomra orok rejtély marad.   

3200   Beatrice 2022-08-02 01:11:01

Zéta kiváló Traviata-kritikájához egy-két megjegyzés:

Kolonits Klára június 30-i franciaországi koncertjén szerepelt a Violetta-ária, és az Esz is megvolt a végén.

A szegedi rendezés olyan, hogy markáns hangulati különbség van a Sempre libera első és második versszaka között, ugyanis a második versszak alatt jelen van a Halál figurája, Violetta gondolatban vele viaskodik, így a második versszak sötétebb tónust kap. Emiatt az Esz valószínűleg nem is illene oda.

Egyébként Alfredo "O mio rimorso"-jának végén sem szerepelt az opcionális magas hang.

Én is nagyra értékeltem, hogy a szokásos húzások most nyitva voltak. Különösen szeretem az első felvonásbeli Violetta-ária ( "Ah, fors'è lui" ) második versszakát (" A me fanciulla"), amit rendszeresen elsinkófálnak élő előadásban, és inkább csak lemezen hallani. Itt meg megvolt. Ugyancsak megvolt a legvégén, hogy a Violetta halála utáni pillanatokban a többi szereplő hangot ad kétségbeesésének. A Traviata nem olyan hosszú darab, nem is olyan vontatott, meg nem is olyan gyenge, hogy indokolt lenne bármit is húzni belőle. Hacsak egyik-másik előadó képességét meg nem haladja ez vagy az a rész. De itt szó se volt ilyesmiről.

Nekem is tetszett Dinyés Dániel interpretációja. Az volt a benyomásom, hogy - szemben a tradicionális-érzelmes megközelítéssel (amit az általam hallott előadásokban Kovács János művelt a legmagasabb fokon) - ő egy modern, viszonylag pátosztalanított történetet tár elénk. (Ilyenfajta interpretációt hallottam Simone Young pálcája alatt Hamburgban, 2010-ben.) Ez a Violetta egy mai nő, a történet eszünkbe idézheti, hogy ma is vannak nők, akik kénytelenek a testükből élni, ezért megvetik őket, pedig jobb sorsra, boldog családi életre lennének érdemesek.

3199   Beatrice 2022-08-02 00:15:07

Még egy Traviata-beszámoló

3198   Búbánat • előzmény3197 2022-08-01 21:54:52

A belinkelt előbbi mno.hu-cikkből: 

Kolonits Klára (Violetta). "Az énekesnő különleges vokális adottságait ebben a szerepben tudta eddig a legjobban megmutatni, festői érzékenységgel keverve saját hangját. Hol illékony, hol határozott, szép hajlításaival lenyűgözte a szegedi előadás közönségét. Hangbéli adottságaiból fakadóan nemcsak a bel canto és lírai szoprán énekesi technikát hozta az operában, hanem spinto szopránként olyan könnyedén tolta fel még magasabbra a hangját, hogy az első felvonás drámai csúcspontján a néző is visszafojtott levegővel hallgatta végig a Sempre Libera áriáját."

3197   Búbánat • előzmény3193 2022-08-01 20:34:44

Egy Traviata-beszámoló

„AMIKOR A SZOPRÁN ÉS A TENOR KETTŐSÉT MEGÖLI A BARITON ÉRZÉKETLENSÉGE”

„Érdemes hinni a szerelem erejében”

OSZLÁNYI GYÖNGYVÉR – MNO.hu – 2022. 08.01.

„Verdi egyik legtöbbet játszott operáját, a La Traviatát láthatta a közönség Juronics Tamás rendezésében a hétvégén a Szegedi Szabadtéri Színpadon. A rendező igazán egyedi látványvilágot teremtve grandiózus operaelőadást hozott létre, izgalmas mozgásszínházi elemekkel tarkítva.”

3196   ladislav kozlok 2022-08-01 10:26:07

Akkor Szeged kitett magáért. Két világszinvonalú premier ---  Stuarda és a Traviata. Én csak gratulálni tudok az operatagozatnak. Szilvike pedig szégyelje magát. Csodálatos lehetett /ABC Sor./ hallani a nagy énekeseket mint  Agache, Boross, Kolonits, Lászlo .,,,. 

3195   zsoly • előzmény3191 2022-07-31 12:22:23

Zétával és tollnokal is egyetértve: káprázatos volt, és nem nagyon tudok ettől jobb szereposztást idehaza elképzelni. 

3194   tollnok • előzmény3193 2022-07-31 09:07:59

Persze, hogy az. Ez ma a lehető legjobb szereposztás, ami után akármelyik világhíres operaház a tíz ujját megnyalná. Csak éppen Szilvike tojik rá és nem hajlandó ezt a szereposztást preferálni Pesten.

3193   -zéta- • előzmény3191 2022-07-30 15:09:48

Káprázatos, majd jön cikk is...

3192   Beatrice 2022-07-30 14:24:57

Két, a Traviatához kapcsolódó interjú:

Kolonits Klára

Vajda Júlia

3191   ladislav kozlok 2022-07-30 12:17:59

Milyen volt a Traviata ?

3190   Klára • előzmény3185 2022-07-29 13:20:04

Nagyon jó riport, és csodálatos részletek az operából. Figyelemreméltó és megható, amit Kolonits Klára Alexandru Agache-ről mondott! A pályatárs elismerése és tisztelete egyaránt megjelenik szavaiban. A művésznő szerepformálásáról érdekes volt a Lujza fórumtárs által belinkelt riport a Kolonirs Klára fórumban 1219 szám alatt.

A Szegedi Szabadtéri Játékok közel egy évszázados múltra tekint vissza, és sok-sok előadás aratott hatalmas sikert mikroport nélkül! E tekntetben érdekes és megszívjelendő  lenne Alexandru Agache megjegyzése: a tér akusztikája feleslegessé tenné a mikroportot. Valakinek vagy van huangja, vagy nincs..

Egyébként a riporter hölgy és a stylist-jelmeztervező hölgy figyelmébe ajánlanám, hogy az "ugye" tőtelékszó túltengő használata jelentősen rontja az általuk elmondottak értelmét és tartalmát!

 

3189   ladislav kozlok • előzmény3188 2022-07-29 10:33:24

Kedves Lajos,  szívesen elmentem volna, de  ez ebben az évben nem lehetséges/a fejem nem bírja a hoséget/. Mind a 3 énekest nagyon szeretem, jo volna oket Pozsonyban egyutt látni. De errol csak álmoghatunk.

3188   Heiner Lajos • előzmény3187 2022-07-29 10:25:40

A Szegedi Szabadterin a rafinaltabb enekesek az elsö probat azzal kezdik, hogy felkeresik a hangositokat- egy-ket uveg bor, suti, stb.kisereteben - hogy tudod, majd ha en lepek be...

3187   ladislav kozlok • előzmény3185 2022-07-29 09:18:04

A.Agache említette, hogy eloszor énekel mikroporttal. Bizony a nagy hangok meg a mikroport nem megy ossze. Emlékszem a Szombathelyi Aidára 2013 augusztusában. A harmadik felvonásban leesett Lukács Gyongyinek a mikroport,  a  muvészno tovább énekelt.  Ez volt az est fénypontja.  

 

3186   Károly • előzmény3185 2022-07-29 06:37:18

Ezen a rövid bejátszáson is látszik, hogy különleges rendezés ez a Traviata, Kolonits Klára és Alexandru Agache pedig csodálatosan énekelnek. Utóbbi hangja és éneklése jottányit sem kopik. Egy interjúban olvastam, hogy Agache a húszas évei közepén, még tanuló korában énekelte először operában Germont szerepét, és azóta a repertoárján tartja! Nem kis teljesítmény, mint ahogy az sem, hogy mennyire intakt és szép a hangja! 

3185   Beatrice 2022-07-28 22:59:44

TV-riport a Traviatáról, zenés próbarészletekkel. 10:40-től.

3184   márta 2022-07-28 18:35:34

Gyertek a Traviatára, amíg van benzin. Jó lesz!

3183   Búbánat • előzmény3182 2022-07-28 09:48:04

 Dinyés Dániel karmester és zeneszerző stand up humorral adott betekintést Verdi: La Traviata című opera keletkezésének hátterébe.  (Fülek, Városi Művelődési Központ,  2022. július 3.)

video  (részlet)

(Kolonits Klára mellett Tötös Roland is énekelt Verdi operájából az elhangzott részletekben.  - nincs rajta a Facebook-videón.)

3182   Beatrice • előzmény3181 2022-07-27 23:55:54

További olvasni-, hallgatni- és néznivalók a szegedi Traviata kapcsán:

Háttérbeszélgetés a főszereplőkkel és a rendezővel (videó, nagyon érdekes)

Juronics-interjú

Még egy Juronics-interjú (audio)

Kolonits-interjú

Interjú Vajda Júliával (Flora alakítója)

3181   Tejberizs 2022-07-27 17:52:41

Interjú Juronics Tamással, a Traviata-produkció rendezőjével a revizoronline-on.

3180   Károly 2022-07-06 08:42:34

A Traviata nem kifejezetten szabadtéri színpadra való opera, de ezzel a szereposztással szívesen megnézném. 

3179   Gabor11 2022-07-05 22:49:44

Érdekes, hogy Szegedre Falstaff és Pomádé címszereplőt keresnek. Én azt hittem, egy darabot azért vesznek elő (többek között), mert van egy biztos alap a társulatban, aki a főszereplő lesz, aki miatt elővesznek bizonyos darabokat és utána osztjàk ki a többi szerepet.....

Vagy ez régi divat? 

3178   Gabor11 2022-07-02 19:37:38

Szeretettel gratulálok Pál Tamás Karnagy Úrnak az elismerésért és örülök, hogy az Ajándékkoncertet ő dirigálja! 

3177   Tejberizs 2022-07-02 16:13:34

A Szabadtéri honlapján olvasható az idei La Traviata-produkció teljes tervezett előadói gárdája.

3176   Gabor11 • előzmény3174 2022-06-12 18:06:19

Így már jobb lett volna nem tudni......de mit is vártam? 

A Don Giovanni tapasztalata után nem gondoltam volna, hogy még Gyüdit is visszasírom.....

 

3175   Tejberizs • előzmény3173 2022-06-12 08:42:08

Korábban - 2022.03.27., 3051. hsz. - belinkeltem ide egy, a delmagyar.hu oldalon megjelent interjút, amiből az alábbi részt idéztem akkor:

"[...] A házaspár azt is elmondta, hogy nyáron még egy produkcióban láthatja majd Kolonits Klárát a szegedi közönség, mégpedig a Szegedi Szabadtéri Játékokon a Traviatában. 
Ez lesz Klári búcsúja Violetta szerepétől. Ennyit megengedtünk magunknak, hogy húsz éve a Traviata kapcsán találkoztunk, és most együtt csináljuk az utolsót is – fűzte hozzá Dániel."

Ezek alapján úgy gondolom, Dinyés Dániel fog vezényelni.

  
Hírek
• A Budapesti Fesztiválzenekart választották Az Év Zenekarának
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
BMC, Könyvtár

Somogyi Anita, Kovács Nóra (szoprán), Gombkötőné Túri Zsuzsa (mezzoszoprán)
Tóth Anikó (brácsa), Fülöp Attila (klarinét)
Ewald Rézfúvós Együttes
Szolnoki Bartók Béla Kamarakórus
vezényel: Molnár Éva és Kiss Boldizsár
"Pertis: +15 - emlékest"
Pertis Jenő:
Fanfár
Csak azt mondd meg rózsám
Holub bieli (Fehér galamb)
Szerenád sárgában
A megátkozott lány balladája
Luther Henderson: The Saint's Hallelujah

19:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Puccini: Tosca

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Schöck Atala (ének)
Szokolay Ádám (zongora)
"Daloskönyv"
Fauré: Les berceaux, Le papillon et la fleur, Après un rêve
Debussy: Deux romances
Debussy: D’un Cahier d’ esquisses
Debussy: Masques
Liszt: Es muss ein Wunderbares sein, Drei Zigeuner, Über allen Gipfeln ist Ruh
Chopin-Liszt: Lengyel dalok No. 4. Bacchanal
Chopin: Cisz-mol noktürn, op. 27. No. 1
Bartók: Öt dal Ady Endre verseire, op. 16.

19:00 : Budapest
Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Művelődési Központ

Szutrély Katalin (szoprán)
Budafoki Dohnányi Zenekar
vez.: Vashegyi György
Schumann: Manfréd – nyitány
Wagner: Wesendonck-dalok
Brahms: III. szimfónia

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Kiss Péter (zongora)
Medikus Zenekar
Vezényel: Dubóczky Gergely
A Medikus Zenekar jótékonysági koncertje
Ravel: Lúdanyó meséi – részletek
Rahmanyinov: 2. (c-moll) zongoraverseny, op. 18
Muszorgszkij–Ravel: Egy kiállítás képei

19:45 : Budapest
Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Alina Ibragimova (hegedű)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Robin Ticciati
Ljadov: Az elvarázsolt tó, op.62
Prokofjev: I. (D-dúr) hegedűverseny, op.19
Rachmaninov: III. (a-moll) szimfónia, op.44

20:30 : Budapest
Szent István Bazilika

Horti Lilla, Sherry Williams (ének), Brian Charette, Virágh András Gábor (orgona)
Modern Art Orchestra
vezényel: Fekete-Kovács Kornél

"A Liszt Ünnep nyitókoncertje"
19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Farkas Mira (hárfa)
Drahos Rebeka (fuvola)
Debussy: Arabeszk, no. 1, Beau Soir
Glinka: Noktürn
Fauré: Sicilienne, Apres un réve,
Parish Alvars: Szerenád
Mouquet: Flute de Pan
Renié: Esquisse
Parish Alvars–Fahrbach: Fantázia
A mai nap
született:
1912 • Tátrai Vilmos, hegedűs († 1999)
1936 • Charles Dutoit, karmester
1955 • Yo-Yo Ma, csellista
elhunyt:
1959 • Mario Lanza, énekes (sz. 1921)
2008 • Fodor Géza, dramaturg, kritikus, színház- és zeneesztéta (sz. 1943)