vissza a cimoldalra
2021-09-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5118)
Társművészetek (2460)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2384)
Opernglas, avagy operai távcső... (21077)
Kedvenc felvételek (152)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7543)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8621)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62716)
Kedvenc előadók (2871)
Momus társalgó (6360)
Milyen zenét hallgatsz most? (25095)
Haladjunk tovább... (230)

Olvasói levelek (11809)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
Erkel Színház (10917)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1496)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4894)
Franz Schmidt (4013)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2281)
A MET felvételei (1602)
Pantheon (2952)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2905)
Operett, mint színpadi műfaj (4934)
Jacques Offenbach (491)
Marton Éva (840)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5243)
José Cura (585)
Simándy József - az örök tenor (696)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3089)
Lehár Ferenc (773)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (Momo, 2007-10-05 23:03:48)

   
2904   Tejberizs 2021-09-19 18:45:51

"A Szegedi Nemzeti Színház évadnyitó társulati ülésén fogalmazott úgy Dinyés Dániel zenei vezető, hogy ebben az évadban turbóra kapcsol az operatagozat."

Írás a Délmagyarország tegnapi (2021.09.18.) számában és a delmagyar.hu oldalon.

2903   Heiner Lajos • előzmény2901 2021-08-11 05:14:45

Pál Tamás...

2902   Gabor11 2021-08-11 00:07:20
2901   Gabor11 2021-08-11 00:07:17

Nagyon sajnálom, hogy Kónya Krisztinát ilyen méltatlanul mellőzik. Pedig kitűnő Mimi volt és lehetne és a Marica is érte kiáltana, Hannának is remek volt, érti a műfajt...

Ugyanakkor Somogyvári Tímea Zita pedig kiváló Mozart hang....ott vannak és nem használják őket....kiábrándító

2900   Búbánat 2021-08-10 19:45:07

Múltidéző

Szegedi Népszava, 1946-07-07 / 150. szám

„13 — szerencsés szám!”

„Kis lexikon a közönség kedvenceiről”

Nem önhibájából kezdte meg elkésve idei évadját közvetlenül karácsony előtt a Szegedi Állami Nemzeti Színház. Az el­vesztett időt pótolja. Noha már jócskán benne vagyunk a nyári kánikulában, a színház még két hétig játszik és csak az­után kezdődik a szünet. Az őszi szervez­kedés alkalmával túlnyomórészt új szí­nészek, énekesek kerültek a színházhoz, de a hét hónapos játékidő alatt a közön­ségnek volt alkalma megismerni és meg­kedvelni őket.

A közönség kedvencei közül találomra szólítottunk meg tizenhármat. Tizenhár­mat, ezzel is bebizonyítva, hogy fütyülünk a babonára. Művészekről lévén szó, nem merünk arra vállalkozni, hogy akár rang­sor, akár — Isten ments! — kor szerint sorakoztatjuk fel őket.

Ragaszkodunk a szigorú ábécé sorrendhez.

Bakos Gyula
már négy éve van Szegeden, ismerik a szegediek.
— Székesfehérváron kezdtem játszani —mondja — színiiskolát nem végeztem, a színpadon kezdtem tanulni a mesterséget: ez a legjobb iskola. A Bánky-féle staggione-társulattal bejártam az országot, azután Debrecenbe kerültem. Tíz évig vol­tam ott, onnan jöttem Szegedre. Kezdettől fogva karakter-szerepeket játszottam. Ked­venc szerepem? Az igazi színész számára minden jó szerep kedvenc.

Benkő Miklós
— Építészmérnöknek indultam családom kívánságára. Már a második évben a szinésziskolába jártam, mert szülővárosom­ban Jászberényben Pethes Imre ösztönözött erre a pályára. A következő évben a sziniiskola legyőzte az egyetemet, azt foly­tattam. 1922-ben mutatkoztam be Sze­geden a „Hattyú“  trónörökösében. Utána a „Liliom“  következett. Következő évben Sebestyén Géza Budára és Miskolcra szerződtetett. Négy évig voltam nála. Azután szó került a Nemzeti Színházról, de a politikai viszonyok megakadályozták szerződtetésemet. Abbahagytam a pályát. Tizennégy évig feléje sem néztem szín­háznak, mozinak. A kritikákat, színlapokat mind elégettem. A felszabadulás után is­mét Szegeden kezdtem, ismét a Liliommal. A régi Vígszínház gárdájának szellemében nevelkedtem. Akkor is infláció volt, akkor is éheztek, nyomorogtak a színészek, de szívesen nélkülöztek a hivatásukért.

Darvas Ibolya
az opera koloratúrszopránja:
— Revolverrel kényszeritettek először énekelni. Székely Mihály régi jó barátunk volt és kiváncsi volt a hangomra. „Nem tudok énekelni“ - hangoztattam. Elővette re­volverét és megfenyegetett. Inkább éne­kelni kezdtem. Meglepte a hangom és rá­beszélt erre a pályára. Maleczky Biankánál tanultam, később, mint zeneakadémiai nö­vendék, sokat énekeltem hangversenyen, rádióban. Vizsgák után a Városi Színház szerződtetett első koloratúrszopránnak. A „Rigoletto“  Gildájában mutatkoztam be. Családi körülmények miatt nem tudtam elfogadni több külföldi meghívást. Énekel­tem a Fővárosi Operettszínházban Alpár Gittával felváltva a Dubarryt is. A na­gyobb vidéki városokat bejártam hang­versenyeken. Pesten is sokat énekeltem, a felszabadulás után kerültem Szegedre.

Érdy Pál
már bejárta egész Európát, mielőtt Sze­gedre került.
— Dacos fiú voltam. Énekest dicsértek előttem. Azt mondtam: ezt én is megtu­dom csinální. Így figyeltek rá a hangomra. Makay Mihály kezdett tanítani, de tanul­tam három hónapig Saljapintól és a sze­gedi ünnepi játékok során Apollo Granfortével énekeltem együtt. Elsőnek a Városi  Szín­házban léptem fel, onnan már a drezdai operához szerződtetett Fritz Busch. 1935-ben Egyiptomban jártam, kairói és alexan­driai vendégszereplések után a bécsi Staatsopera, majd a prágai opera szerződtetett. Vendégszereplések alkalmával Eu­rópa minden országát bejártam. 1939-ben a párisi nagyoperában volt szerződésem. Amikor olasz társulatok jöttek, velük éne­keltem. Szép emlékem a Giglivel együtt énekelt Rigoletto, Párizsban már aláírtam egy előzetes szerződést a New York-i Met­ropolitan operához. Hazajöttem elbú­csúzni, de visszamenni nem tudtam: há­ború volt. Most Szegeden maradok. Meg­hívásom van vendégjátékra a bécsi ope­rához, de nem tudok elmenni, nem kapok útlevelet.

Fehérpataky Ervin
okos ember. Előre látta a késő éjszakáig dolgozó, millió nulla közt a tévelygő banktisztviselők sorsát. Inkább énekes lett.
— Közgazdasági egyetemet végeztem, de utána átálltam és inkább énekelni kezd­tem. Három évig énekeltem a kolozsvári operánál, egy évig Pesten, aztán Szegedre kerültem. Szeretem Sparafucile, Basilió, Collin szerepét énekelni, de remélem lesz alkalmam a többit is megpróbálni. Mikor otthagytam az egyetemet, nem gondoltam volna, hogy Szegeden mint operaénekes „billiomos“ leszek.

Hidy Franciskát
Szegeden csak Pillangókisasszonynak ne­vezi a közönség. Ebben a szerepben mu­tatkozott be és aratta sikerét.
— Székesfehérváron jártam iskolába. Ott fedezték fel, hogy tudok énekelni. A zeneművészeti főiskolára kerültem, 1941-ben onnan mindjárt a kolozsvári operá­hoz, ahol első szerepként a Bohémélet Mimijében mutatkoztam be. Kolozsvárról kerültem Szegedre. A művészélet nagy fájdalma volt édesanyám halála, aki nem vehette ki részét a sikerekből. Legnagyobb örömöm az, hogy Kolozsvárott elnyertem a báró Kemény János által alapított serleggyűrűt. Szegeden pedig a Móra-díjat.
 

Horváth Júliát
keveset látni a „társaságban “. Még a színházi kispadon is ritkán ül kint. Na­gyon szorgalmas, dolgozik, tanul, képezi magát. Tavaly még csak a kórusban sze­repelt, idén kisebb szerepekkel kezdte, de a befejezés, a „Veszélyes forduló“  Betty-je már komoly teljesítmény volt. Meg is állta a helyét benne és megmutatta, hogy lesz belőle valami.

Hotty Éva
— Zárdába jártam, apáca akartam lenni. Szüleim kétségbe voltak esve. Sokat sza­valtam, énekeltem a zárdában, biztattak: a másik végletre határoztam el magam. Színésznő lettem, „úgy is hamar otthagyod a pályád“— mondták a szüleim. Nem volt igazuk. Az első vizsgaelőadáson sikerem volt, Miskolcra kerültem. Nagyon sokat játszottam minden szerepkörben. Voltam komika, operettprimadonna, naiva is. Szép emlékem a Rózsahegyi Kálmánnal játszott Vén gazember, ahol az öreg Perkálnét alakítottam. Miskolc után számos vidéki városba elkerültem a Kardos-staggionéval, majd Nagyváradra szerződtem. A múlt év közepén kerültem Szegedre.

Kozák László
a fiatal gárda legtehetségesebbje:
— 1938-ban végeztem a szinészegyesületi iskolát. A Magyar Színházban kezdtem játszani, de a háború kisodort onnan és honvédjelmezben három és fél évig katonát alakítottam. Utána játszottam Kassán, Nagyváradon, Szabadkán, így kerültem Szegedre.

Majláth Mária
— Szüleim ellenezték, hogy színész­nőnek menjek. Ragaszkodtam tervemhez, elmentem a színiakadémiára felvételi vizs­gát tenni. Egyhangúlag felvettek. Sokat dolgoztam, tanultam, a vizsga után Mis­kolcra kerültem Sebestyén Gézához. In­nen a soproni színtársulathoz szerződtem. A felszabadulás után a legelső időkben már Debrecenben játszottam. Sokat   ját­szottam Júliát, a Krétakör kínai leányát, Dérynét. A sok szerep közül ezekre em­lékszem hirtelenjében vissza.


Nádas Tibor
— Hatodik gimnazista koromban el akartam „bliccelni“  az énekkari sorozást, mert nem maradt volna időm futtballozni. Az énektanár erősebb volt: kipróbálta a hangomat. Azt mondta: jó. Ezzel még megkeresed kenyeredet. Küldd be az édes­anyádat. Anyám kétségbeesve ment az iskolába, azt hitte, rossz fát tettem a tűzre. Figyelmeztették, hogy tanittasson énekelni. A zeneakadémiát elvégeztem, aztán jött a háború, Budapest ostroma. A felszabadulás után csak statiszta-szerepekhez jutottam. Szegeden énekeltem először „egyedül “. A Carmen Zuniga hadnagya volt az indulás.

Simándy József
őstehetség. Maga mondja el, hogyan in­dult.
— Műkedvelő előadásokon vették észre, hogy jó a hangom. Biztattak, tanuljak énekelni, mert érdemes tanulnom. 1940-ben kerültem az opera énekkarába, 1944-ben énekeltem első önálló szerepemet a Parsifalban. Szegedre jutva kaptam első nagy szerepemet, a Carmen Don José-ját.

Simándy ebben a szerepében megmutatta, mit tud. Sokat várunk tőle.

Zsedényi Károly
az operatársulat balettmestere sem odaindult, ahová jutott.
— A Nemzeti Színház ösztöndíjas pró­zai színésze voltam. Balettbemutatókon, előadásokon kaptam kedvet a tánchoz. Az Operaház éppen akkor olyan táncost ke­resett, akinek erős a prózai színészi ér­zéke. Elmentem próbára, megfeleltem, ott­maradtam. Tizennégy évvel ezelőtt az Operaház szólótáncosa lettem. Mint Árva Józsi mutatkoztam be, később minden ba­lettben végigszerepeltem. Európa minden városát megjártam vendégjátékok alkal­mával.
 

Tizenhármán vannak. Tizenhárommal beszéltünk csak, de sokkal többen vannak a szegedi közönség kedvencei. Kitelik be­lőlük talán még kétszer is tizenhárom. Róluk a legközelebb.

(BP)

2899   lujza • előzmény2898 2021-08-09 00:15:13

De, feltűnt a járvány, és az is, hogy mostanában mégis elég sok előadás van, pl. Zéta is írt beszámolót Szegedről. És minden intézmény tervezi a folytatást, aztán meglátjuk, mi lesz. Mindenesetre valószínűleg én kevésbé zárkóztam be, és jegyeket is merek vásárolni, mert minden elmaradt előadás árát visszakaptam eddig.

2898   Edmond Dantes • előzmény2897 2021-08-08 09:04:23

Kedves Lujza, neked sem tűnt fel, hogy másfél éve járvány van? Nemhogy közös utazások nem voltak, de többnyire megnézni sem volt mit, hol. Hogy boldogabb idők voltak, vannak-e, azt legalábbis kétlem. Bővebben ld. Operett a MR-ban-topik 4832.

2897   lujza • előzmény2896 2021-08-08 00:04:02

Nincs mese, valószínűleg le kéne menni Szegedre, ha hallani akarjuk azt a Stuart Máriát. Már Zéta Szöktetés esszéjét is irigyen olvastam. Csak az a dilemma mindkét operánál, hogy kettős szereposztással megy, de nem derül ki, mikor ki énekel.

Egyébként valaha, a boldogabb momusos időkben még egyesek közös vidéki kiruccanásokat is szerveztek.

2896   pagliacci • előzmény2893 2021-08-07 08:06:52

Érzésem szerint a 600 fő a zenekar nélküli eseményeknél (lefedett zenekari árokkal) lehet reális.

2895   Edmond Dantes • előzmény2894 2021-08-05 14:40:50

Anyuska és Jónáska (viziló nélkül is:-)) ... de legyen neked (nektek) igazad :-)

2894   takatsa • előzmény2893 2021-08-05 14:33:48

Hát mi töltené meg az Erkelt, ha nem Boross Csilla és Kolonits Klára?

2893   Edmond Dantes 2021-08-05 14:19:22

Úgy látom, a Bánffy-terem befogadóképessége változtatható, kb. 400-600 fő. Ez elég lehet a szegedi Donizettire, főleg ha 600-ra bővíthető a nézőtér. Erkel ismét kongana.

2892   Klára • előzmény2891 2021-08-05 14:06:54

Kiváló helyzetfelismerő képesség!  Egyébként ha a vidéki és a határon túli színházak vendég-előadásait kipakolják az Erkelből, az a döntés is felvet bizonyos értelmi képességeket.  Ennyire taksálják őket, vagy ennyi érdeklődőt ssaccolnak?

2891   lujza • előzmény2890 2021-08-04 23:45:42

A Stuart Mária esetében ez a helyszín több mint "zseniális " lenne. A Bánffy terembe befér vagy háromszáz ember, ezt hogy képzelik?

2890   Búbánat • előzmény2889 2021-08-04 17:50:34

Talán a Primavera 2022  részeként elhozza nekünk a Szegedi operatársulat valamelyik operát: szívem szerint Donizetti Stuart Máriáját! - jövő májusban már az Eiffel Műhelyház  lesz a  helyszíne a vidéki és határon túli színházak  pesti vendégjátékának a korábbi befogadó, Erkel Színház helyett. (lásd a jövő évad Kalendáriumát az Opera honlapján)

2889   takatsa • előzmény2888 2021-08-04 17:21:55

Nocsak, Boross Csilla és Kolonits Klára együtt, ez nem semmi, felhozhatnák Pestre is az előadást. :) De Dido és Aeneas magyarul? Hmmm.

2888   Tejberizs 2021-08-04 16:40:22

A Színház honlapján olvashatók a jövő évad operaprodukcióinak tervezett szereposztásai:

Szöktetés a szerájból, Don Giovanni, Bohémélet, Maria Stuarda, Dido és Aeneas, Négyhangú opera

2886   Gabor11 • előzmény2880 2021-07-28 23:38:29

Nagyon kegyetlen írás. 

2880   Csákovics • előzmény2879 2021-07-28 11:03:13

Ritka illetlen egy írás.

2879   Heiner Lajos 2021-07-28 07:07:08

Hollosi Zsolt beszamoloja a Szgedi Szabadteri Szöktetes-elöadasarol:

 

Tiszatáj online - irodalom, művészet, kultúra (tiszatajonline.hu)

 

Remelem, atmegy, ha rosszul masoltam be, megkereshatö:

 

tiszatajonline.hu

2878   Tejberizs 2021-07-20 13:56:38

Tegnap este közönségtalálkozót tartottak a Szöktetés a szerájból produkció néhány szereplőjével. A mai Délmagyarország beszámolt róla.

2877   Tejberizs 2021-07-19 16:23:56

Egy rövid írás a Délmagyarországban a készülö Szöktetés a szerájból produkcióról.

2876   Tejberizs 2021-07-09 14:06:28

Évadot hirdetett a Szegedi Nemzeti Színház.

2875   Gabor11 • előzmény2859 2021-06-28 22:00:28

Barnák lelkesedése érthető, hisz anyagilag biztos jól jár valaki ezzel. Nem úgy mint a színház mindenkori alkalmazottai, akik szolgálatban csinálják meg a szabadtéris előadásokat. Eddig sem volt sok pénz, de legalább némi kraftot adott a dolgozóknak. Most még depresszívebb az általános hangulat....

2874   Tejberizs 2021-06-15 13:42:27

Koncerttervek idén nyáron és a jövő évadban Szegeden - a Filharmónia Magyarország sajtótájékoztatójáról tudósított a delmagyar.hu.

2873   Tejberizs 2021-05-28 21:31:55

Tudósítás az évadzáróról a Színház honlapjáról.

2872   lámpaoltogató 2021-05-22 11:09:41

Múlt kedden este arra gondoltam, jobb lett volna, ha Beethoven nem tépi ketté 3. szimfóniájának első oldalát, s maradt volna a mű eredeti címe: Bonaparte. A kis korzikai senki, akiből a fél világ ura lett, s a kis mozartos téma, melyet Beethoven már az első taktusokban disszonáns útra terel, s lesz belőle a tétel közepén félelmet keltő prófécia, s a végén ujjongó megdicsőülés. Mindez a Szegedi Szimfonikusok koncertjén jutott eszembe, amelyet Pál Tamás dirigált, s amely előadás a maga lázas szenvedélyétől időnként meg-megdöccenve sokkal többet tárt föl a mű igazságaiból, mint jó pár simára nyalt sztárprodukció. Impozáns, ahogy Pál és zenekara koncertről koncertre az egeket ostromolja. Megrendítő volt a gyászinduló, s feltűnően jól fújták a kürtösök a scherzo hírhedt fanfárjait.

2871   Tejberizs 2021-05-11 18:46:06

A Szegedi Szabadtéri Játékok honlapján olvasható a Szöktetés a szerájból két tervezett előadásának előadógárdája. A karmester, a rendező és a szólisták:

Karmester: Dinyés Dániel

Rendező: Juronics Tamás

Konstanze: Kolonits Klára, Ferenczy Orsolya

Blonde: Nánási Helga

Belmonte: László Boldizsár

Pedrillo: Szerekován János, Tötös Roland

Ozmin: Cseh Antal

Szelim pasa: Szabó Győző

2870   smaragd • előzmény2867 2021-05-06 12:48:06

Megértem a félelmedet, csak az a baj, hogy a szavaiddal prognózist írtál le! Vigyázni kell!

A borzalmak itt voltak mindig, mikor milyen köntösben. Mindenkinek magának kell felhúznia a szellemi és kulturális szintjét, magas energiára, hogy a borzalmakat saját erejével hatástalanítsa. Persze ez nem könnyű - a szép zene az egyik varázsszer.

Köszönöm Héterő szellemes helyzetjelentését.

2869   zenebaratmonika • előzmény2868 2021-05-06 10:05:19

Sajnos ez van, igazából mikor is nyitnak a színházak?

2868   Myway 2021-05-06 09:20:07

Bocsánat a ló betükért!

2867   Myway • előzmény2866 2021-05-06 09:19:22

Borzalmasak a kilátásaink! Lassan valóra válik a rémálom: NO CULTURE - NO FUTURE!

2866   Héterő • előzmény2865 2021-05-05 13:22:19

Méghogy családi mesebalett! Gondold csak meg:

"...fehérke" ! BLM-szempontból megengedhetetlen.
Helyesebb lenne mondjuk                 (Szén)feketécske címmel előadni.

"Egy alvó nőt AKARATA ELLENÉRE megcsókol" az a ronda, erőszakos, szexista királyfi. Fehér-Feketécskét megkérdezte valaki? Beleegyezett? Nem! Na ugye. Vártára, szüfrazsettek!
Ráadásul nekrofil a koronás fi, mert (tetsz)holtat csókolgat.

Á, koronás!!! Vajon oltakozott?

A hét törpe sem polkorrekt, mert bántó a "növekedéskorlátozott illetve magasságsérült állampolgárok" előnytelen feltüntetése.

Kifogástalan cím lehetne:
Nem meghatározó anyaghoz hasonlító, tetszőleges színű és nemű lény és a hét magasságsérült he-she-it-stb.

Ha azt hiszed, ez csak vicc, tévedsz, liberál-Amerikában már ez a módi. Lelkes másolók pedig itt is akadnak.

2865   Myway • előzmény2861 2021-05-05 08:45:05

A HÓFEHÉRKE ÉS A HÉT TÖRPE családi mesebalett vajon miért került törlésre? Talán nem tetszett Harangozó Gyula személye?

2864   Tejberizs 2021-05-04 21:18:13

Interjú Barnák László főigazgatóval a Színház nyitási folyamatáról a Délmagyar.hu oldalról.

2863   joska141 • előzmény2861 2021-05-04 12:16:44

Elnézést, ez nem szegedi téma, de félig-meddig szabadtéri és teljesen nyári játékok jellegű.

Miskolcon nyáron "természetesen" idén is elmarad a "Bartók+" Fesztivál...

2862   Tejberizs 2021-05-04 11:09:59

Mától "újraindul" a Szegedi Szimfonikus Zenekar évada. A program a Szimfonikusok honlapjáról.

2861   Tejberizs 2021-05-04 10:55:48

Hírek a Szegedi Szabadtéri Játékok ídei műsortervének változásáról a Játékok honlapjáról.

2860   pio 2021-03-10 13:09:34

"Elkezdődött a Nyinyernya című szórakoztató műsor, az Operabeavató online változata Göttinger Pál műsorvezető és Dinyés Dániel kvízmester szervezésében." Ez olvasható a Színház.org jelzetű linken, s bevallom, szorongást érzek a szegedi operatásulat jövőjét illetően

2859   Tejberizs 2021-02-07 10:51:06

Interjú Barnák Lászlóval a Szegedi Tükör aktuális számából (2021.02.06.):

„Barnák László a színház és a szabadtéri egyesítéséről: Nagyon vagány kihívás!

Május elsejével egyesül a Szegedi Nemzeti Színház és a Szegedi Szabadtéri Játékok. A 2,5 milliárdos gigaintézményt Barnák László, a színház jelenlegi főigazgatója vezeti majd. Vele beszélgettünk az új feladatáról.

– Szeged közgyűlése is szavazott arról, hogy a Szegedi Szabadtéri Játékok és Fesztivál Szervező Nkft. megszűnik, és feladatait a Szegedi Nemzeti Színház veszi át. Mikor és hogyan értesült erről? Felkérés volt ez? Feladat, amelyet meg kell oldani? Mit mondott Botka László a két intézmény újraegyesüléséről?

– Január közepén egyeztető beszélgetésre voltam hivatalos a városházára. Ezen vázolta fel Botka László, hogyan látta a tulajdonos önkormányzat az elmúlt két évben a szabadtéri működését, elsősorban gazdasági szempontból. Arról is beszélt a polgármester, hogy a koronavírus-járvány és a kormányzati intézkedések milyen helyzetbe hozták Szegedet. Úgy látta, látja a polgármester, hogy költséghatékonysági és művészeti szempontból is érdemes lenne összevonni a két intézményt, a színházat és a szabadtérit. Ez váratlanul ért. Bevallom, egészen másra számítottam.

– Mire?

– Arra, hogy a nehéz helyzet miatt a színház anyagi támogatásáról egyeztetünk. Azt tudtam, hogy tavasszal a város a járvány miatt leállíttatta a szabadtéri játékok megrendezését. A szabadtéri vezetése úgy döntött, ha csökkentett módban is, de megtartják a fesztivált. Ehhez pályázati támogatást szereztek. Ennek az időszaknak a végén valamifajta veszteséget könyvelt el a szabadtéri. És az is felmerült, hogy a korábbi összevonás, amely 2000 és 2004 között volt, és amelyet Székhelyi József igazgatása alatt éppen Botka László szüntetett meg, mégis működőképes lehet. Az is szerepet játszott az önkormányzat döntésében, hogy a Szegedi Nemzeti Színház az elmúlt két és fél évben nagyot tudott fejlődni nézőszám és bevétel tekintetében is. Elindult egy olyan fejlődés és változás, ami a szabadtéri játékokat is jellemezte.

– Beszéljünk először a pénzügyi, anyagi dolgokról. A színház költségvetési intézmény, a szabadtéri pedig gazdasági társaság, a versenyszférában teljesített. Hogyan lehet ebből a szempontból összefésülni a két intézményt?

– Még nagyon az elején járunk mindennek. Sok információt kell még összegyűjtenem a szabadtéri működéséről, amely teljesen más jogi és gazdasági feltételek között működött, mint ahogy mi. A szabadtéri például sokkal szabadabban gazdálkodhatott. Volt egy eredménytartaléka, amihez hozzá lehetett nyúlni. A színházban a fenntartói támogatás havi összege alapján tudunk tervezni, ahhoz kell igazodnunk. Ez a működési formából adódik, mások a jogszabályok. Ezt nagyon alaposan át kell nézni. Ebben sok segítséget kapok az önkormányzattól, amire szükség is van. Két ekkora léptékű intézmény összeolvasztása ugyanis nagyon sok buktatót rejthet magában. Míg művészetileg nagyszerű kihívás például az, hogy a műsor összeállításánál hogyan használjuk ki a helyszíneket, esetlegesen még tovább tágítva a horizontot, ahol a szabadtéri mozgott, ám a pénzügyi, jogi procedúrák miatt nagyon óvatosnak kell lennünk. A Reök-palota, mint ingatlan kezelését is meg kell oldanunk. Emellett nyaranta több száz időszakos munkavállaló kapcsolódik a Szegedi Szabadtéri Játékokhoz. Az téves elgondolás, ha valaki úgy tekint erre az egészre, hogy a szabadtérit nyáron kell csinálni, a kőszínházat pedig ősztől tavaszig. Ennél ez sokkal bonyolultabb, összetettebb feladat. Egészen máshogy kell gazdálkodni, hirtelen kell egy-egy nagyszabású produkciónál komolyabb összegeket kifizetni, hiszen például direkt az adott estékre készülnek a jelmezek, díszletek és koreográfiák – mások a léptékek. Ezért is fontos az önkormányzati támogatás és segítségnyújtás az átláthatóságban. Két és fél hónapunk lesz arra, hogy elvégezzük ezt a munkát. Az a legfontosabb, hogy az összeolvadás egyik intézménynek se váljon kárára. Erre nagyon igyekszünk odafigyelni.

– Eddig jellemzően a pénzügyi, jogi dolgokról beszéltünk, de a nézőt a színpad érdekli. Mi és hogyan változik, ha változik a deszkákon?

– A szabadtérin esténként négyezer nézőt kell bevonzani a Dóm térre. Közülük minden második vidékről érkezik: Szegeden nyaral, és megnézi az aktuális darabot, vagy kifejezetten az adott előadásért utazik a városba. Épp ezért mindig olyan darabokat kell bemutatni, amelyekben az alkotók és a szereplők személyét nagy érdeklődés övezi. Mi egész évadban próbálunk, játszunk, ezért ismernek bennünket a városban. A szabadtéri előadásainak sikeréhez – és a telt házakhoz – az is hozzátartozik, hogy országosan ismert művészek lépnek színpadra. Az mindenképpen fontos lesz ezután is, hogy ilyen előadások legyenek a Dóm téren. A tavalyi évről az idei évadra áthozott műsor izgalmas, sokrétű és színvonalas. Nem egyszerűen arról van, lesz szó idén, hogy menedzseljük a tervezett műsort. Ez az évad készen van, a járványon múlik, sikerül-e és hogyan sikerül bemutatni az előadásokat. A legmagasabb szintű produkciókat kell biztosítanunk a nézőknek. Azt vallom, ahogy a színházba, úgy a szabadtérire is a legjobbakat kell megnyerni színészként, rendezőként is.

– Mondhatjuk úgy, hogy a szabadtéri – éppen a léptékek miatt – egyfajta tagozatként működik majd az összevonás után?

– Biztos, hogy nem lenne jó irány teljesen összemosni a most még különálló két intézményt. Valóban szükség lesz arra, hogy külön „tagozatként”, külön lábként álljon meg a szabadtéri. Ne feledjük azt sem, hogy teljesen más brand a színház és a szabadtéri. De ez így van jól. Bár a Szegedi Nemzeti Színház az utóbbi években visszakerült az országos színházi térképre, mégis elsősorban helyben erős brand, míg a Szegedi Szabadtéri Játékok országosan ismert márka. Ezt mindig szem előtt kell tartani művészeti, kommunikációs és minden más szempontból is.

– Hogyan lehet bármit is tervezni ebben a rendkívüli járványhelyzetben?

– Nagyon megnehezíti a tervezést a járványhelyzet. Hónapok óta mást sem csinálunk, mint mindent újratervezünk. Ez hónapról hónapra hatalmas kihívás. Ehhez jönnek most már a szabadtérivel kapcsolatos kihívások is.

– Milyen ez a kihívás? Örömteli? Felelősségteljes?

– Nagyon vagány kihívás! És ahogy már korábban mondtam, közben nagyon óvatosnak kell lennünk. Számos kérdés van, amit alaposan meg kell beszélnünk. Ugyanakkor abba belegondolni, hogy mennyi nagy ívű tervet lehet megvalósítani a Szegedi Nemzeti Színház működésén kívül is, az azért mosolyt tud csalni az arcomra. De mindent csak körültekintően lehet csinálni. Egy két és fél milliárdos gigaintézményt fogok vezetni májustól. Itt tényleg figyelni kell. A Szegedi Nemzeti Színházról és a Szegedi Szabadtéri Játékokról is van egy kialakult kép az emberek fejében. Egy sikeres intézménnyel egyesülünk, ami nagyon komoly felelősséggel jár.” (Garai Szakács László)

2858   Tejberizs 2021-02-07 10:50:10

Részlet a Botka László polgármesterrel készült interjúból a Szegedi Tükör aktuális számából (2021.02.06.)

„[…] - Lemondott a Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatója. Mi lesz a szabadtérivel? Mennyiben befolyásolja ez az idei évadot?

- A képviselők szavaztak a Szegedi Nemzeti Színház és a Szegedi Szabadtéri Játékok összevonásáról is, amelyek 2004-ig egy intézményként működtek, akkor választottuk szét őket. Az elmúlt évek tapasztalata azonban bebizonyította: sokkal gazdaságosabban és hatékonyabban lehet úgy működtetni mindkettőt, ha egyesülnek. Megszűnnek a párhuzamosságok, nem kell külön gazdasági apparátust fenntartani. A képviselők szavazata alapján a lemondott Herczeg Tamás helyére a színház főigazgatóját, Barnák Lászlót neveztük ki a Szegedi Szabadtéri Játékok és Fesztivál Szervező Nkft. élére. Május elsejével egyesül a két intézmény. Arról is határoztak a képviselők, hogy az államháztartási törvénynek megfelelően a szabadtéri teljes vagyonával, személyi állományával és kötelezettségeivel beolvad a Szegedi Nemzeti Színházba. Az egyesülés nem befolyásolja a szabadtéri idei évadát. Reményeim szerint színvonalasabb és költséghatékonyabb lesz a szabadtéri, és a szegedi művészek nagyobb szerepet kapnak a nyári játékokon, amelynek sikeres előadásai tovább játszhatók majd a színházban. […]” (Garai Szakács László, Szabó C. Szilárd)

2857   Tejberizs 2021-02-02 18:31:38

A 90 éves Juhász József köszöntése a Színház honlapján.

2856   Tejberizs 2021-02-01 17:13:23

Beszámoló a delmagyar.hu oldalon Szeged idei költségvetéséről. A végén szó van a Szabadtéri és a Színház összevonásáról is:

"[...] A polgármester döntött a Szegedi Szabadtéri Játékok és a Szegedi Nemzeti Színház összevonásáról is, amely két lépcsőben valósul meg. A Szegedi Szabadtéri Játékok Nonprofit Kft.-t április 30-ig Barnák László, a színház főigazgatója irányítja. Ezt követően a cég feladatait – a fesztivál szervezését és lebonyolítását, a Reök-palota működtetését – költségvetési szervként a színház látja el."

2855   -zéta- 2021-01-20 17:51:41

Azért meghallgatnám a másik felet is... 

2854   Tejberizs • előzmény2853 2021-01-20 10:23:37

Egy cikk a lemondásról a Délmagyarországból, amiben szó van az ügy hátteréről is.

2853   -zéta- 2021-01-19 09:36:19

Lemondott a Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatósága...

2852   Tejberizs 2020-12-12 19:42:11

"A Szegedi Nemzeti Színház nem pótolja a pandémia miatt elmaradt előadásait, ezért arra kéri nézőit, hogy december 15-ig nyilatkozzanak a fel nem használt jegyeik és bérlethányadaik sorsáról."

2851   -zéta- • előzmény2850 2020-12-06 08:32:00

A Tannhausernél nagyobb létszámú együttes alig van, ebben a javaslatban a mostani helyzetben semmi, de semmi realitás nincs... 

2850   Gabor11 2020-12-05 23:40:32

Bár tudom, hogy ezeket a kisoperákat a helyzet szülte, nem túl hívogató számomra. Már a szereposztás miatt sem.....Preferálnám inkább az elmaradt Tannhausert akár streamelt formában, vagy valami régebbi opera előadást. 

2849   Tejberizs 2020-12-02 09:33:41

Egy cikk a mai Délmagyarországból a december 22-re tervezett operabemutatók előkészületeiről.

2848   Tejberizs 2020-11-07 13:18:44

A Szöktetés a szerájból produkció november végére tervezett napi szereposztásai olvashatók a Színház honlapján.

2847   Tejberizs 2020-11-03 11:59:48

A jövő keddi, november 10-i operabeavató énekesei a Színház honlapja alapján:

"Kriszta Kinga, Horváth István, Kolonits Klára, Réti Attila"

2846   Tejberizs 2020-10-22 20:28:05

A Dido és Aeneas produkció tervezett szereposztása a Színház honlapján.

 A Négyhangú opera produkció tervezett szereposztása a Színház honlapján.

2845   Tejberizs 2020-10-22 20:23:42

Újabb hír a Színház honlapjáról a Tannhäuser produkcióval kapcsolatban:

"[...] A 2020. október 24-re és 25-re tervezett Tannhäuser előadások pótlására, a produkció nagysága és a külső résztvevők nagy száma, egyeztethetőségének nehézségei miatt, nem kerül sor.  Az ezekre az előadásokra szóló jegyek és bérletek 2020. december 22-ig válthatók be bármely más meghirdetett saját előadásra vagy az évad végéig érvényes voucherre cserélhetők a jegyirodában.

Nem maradnak operaélmény nélkül a műfaj szerelmesei. 2020. december 22-én Henry Purcell Dido és Aeneasát illetve Tom Johnson: Négyhangú Operáját Göttinger Pál rendezésében mutatja be a Szegedi Nemzeti operatagozata a Kisszínházban. [...]"

2844   Tejberizs 2020-10-16 15:53:53

Mai hír a Színház honlapjáról, hogy pozitív COVID-teszt miatt elmaradnak a Tannhauser tervezett előadásai (is). Az esetleges pótlásról később adnak tájékoztatást.

 

2843   Tejberizs 2020-10-15 21:13:17

A Színház honlapján olvasható a Szöktetés a szerájból produkció tervezett szereposztása.

2842   Tejberizs 2020-10-12 17:31:04

Egy rövid írás a Délmagyarország mai (2020.10.12.) számából az operabeavató sorozat második alkalmához kapcsolódóan.

2841   Tejberizs 2020-10-07 18:22:37

Az Operabevató sorozat következő, most vasárnap délutáni (okt. 11., 15:00) előadásán a Színház honlapja alapján Máthé Beáta ás Szélpál Szilveszter lépnek fel.

2840   Heiner Lajos • előzmény2839 2020-09-24 19:06:54
2839   Gabor11 • előzmény2838 2020-09-24 15:51:05
2838   Tejberizs 2020-09-14 17:44:38

Egy beszélgetés Dinyés Dániellel az Operabeavatókról, a Színház honlapjáról.

Volt valaki a tegnap esti alkalmon? Hogyan sikerült?

2837   Gabor11 • előzmény2836 2020-09-08 13:28:31

Kész kabaré 

2836   Tejberizs 2020-09-08 09:42:45

Végre felkerült valami kicsi konkrétum a Színház honlapjára a most vasárnap esti, kisszínházbeli Operabeavatóval kapcsolatban:

"Fellépnek Bordás Barbara, a Budapesti Operettszínház tagja és Varga Donát."

2835   Gabor11 • előzmény2834 2020-09-07 11:54:20

Ja, igen, köszönöm a helyreigazítást!

2834   Kelemen Zoltán • előzmény2833 2020-09-07 11:47:52

Még később, 2018-ban volt az Ernani. A Don Pasquale volt 2017-ben, a Trubadúr és az ős-Bánk pedig 2016-ban (mindről írtam is a művész-blogomon részletesen). A többi említett előadás valóban régebben volt, de azért nem az őskorban, nem az Oberfrank- vagy a Vaszy-érában, hanem az utolsó másfél évtizedben.  A most operába járók még biztosan emlékeznek rá...

2833   Gabor11 • előzmény2832 2020-09-07 11:39:41

Pont ez fogalmazódott bennem. 

És hol volt a zenekar?

Az előzményekre reflektálva, az Ernani 2017-ben volt pl.....

 

2832   bölcsész • előzmény2831 2020-09-07 11:34:15

A nyitó gála azonban csak két napja, s ha a jövőben arra számíthatunk, ami ott hangzott el, akkor az operatársulatot illetően ez egy szegénységi bizonyítvány.

2831   kétked 2020-09-06 21:30:17

Mindez milyen rég volt. 

2830   Kelemen Zoltán • előzmény2829 2020-09-06 19:23:20

Pillangót Létay Kiss Gabriella is énekelt, Cura Otellót is, Wiedemann Bernadett Azucenát, Boncsér Gergely többek közt Bohéméletet és Gabriele Adornót, Keszei Bori Traviatát és Carmina Buranát, Horváth István a Don Pasqualéban és Ory grófjában énekelt, és Nadia Cerchez moldáv szoprán is számos darabban lépett fel, hirtelen még ők jutottak eszembe a felsoroltakon kívül.

2829   Gabor11 2020-09-06 18:49:25

Szintén Rost Andrea Pillangókisasszonyt is énekelt Szegeden. Miksch Adrienn is sok szép szereppel örvendeztette meg a szegedieket.

 

2828   márta • előzmény2827 2020-09-05 15:07:18

https://www.youtube.com/watch?v=4TtndURRwmo

 

2827   lámpaoltogató • előzmény2818 2020-09-05 10:45:29

Kedves kétked, ha nem csal az emlékezetem, Rálik Szilvia és Boros Csilla fellépett Toscaként a Gyüdi-érában is, utóbbinak Adam Diegel volt a partnere. Rajtuk kívül itt járt még Bretz Gábor az Anyeginben, Rost Andrea a Bohéméletben, José Cura a Toscában. Nem vagyok naprakészen tájékozott, de Rálikot és Fekete Attilát nem sorolnám a nemzetközi sztárok közé.

2826   márta 2020-09-04 14:42:32

Gyüdi és Pál Tamás ideje alatt rengeteg remek előadás született, nagyszerű énekesekkel. Macbeth, Hoffmann meséi, eredeti Bánk bán, Andrea Chénier, Szerelmi bájital, Simon Boccanegra eredeti díszletekkel, volt koncertszerű Luisa Miller, Sly, az Operaházzal közösen és legutóbb az Ernani. Ezeknek egy része a Primavera Fesztiválon az Erkel Színházban is nagy sikert aratott. 

Itt indult a pályája, többek között Szemere Zitának, Pasztircsák Polinának, Kálnay Zsófiának, Cseh Antalnak, Kiss Andrásnak. Itt lett operaénekes László Boldizsár, virágzott ki újra Kelemen Zoltán, hogy csak néhány nevet említsek. 

Amúgy azt nagyon stílusosnak tartom, hogy Gábor Géza épp egy száműzött király szerepében tér vissza.

2825   Gabor11 • előzmény2822 2020-09-03 21:43:13

Ez ismét szíven ütött....

2824   Gabor11 2020-09-03 21:42:17

Én úgy gondolom utólag, hogy Gyüdi legalább méltó helyet adott Pál Tamásnak, nem véletlen, hogy a Szimfónikusok továbbra is foglalkoztatni fogják. 

Illetve Kardos Gábort is ki kell emelnem, hisz ő mesterének tekintette Pált, szinte minden próbát végighallgatva igyekezett jegyezni az összes zenei dolgát.

Ami pedig az énekeseket illeti, ha a zenei megvalósítás nincs helyén, a jó énekesek sem tudjàk megmenteni a süllyedő hajót.....A Turandothoz kellene egy hatalmas kórus, papok kara, gyermekkar....és nem utolsó sorban egy remek karmester által dirigált zenekar.....

2823   Myway • előzmény2820 2020-09-03 17:06:03

Én nem gondolom, hogy hisztérikus lett volna a hozzászólásom. Gyüdinél sem volt jobb, talán legutóbb 8-10 éve volt még valami. Ha énekes nem is volt felejthetetlen, de PÁL TAMÁS mindig kiemelkedő színvonalat hozott - legalább Ő! Vaszy után csak Ő (némiképp még Oberfrank is) tudta jóval a léc felett tartani a társulatot. És azt a nyomorult Kossuth-díjat csak nem akarták neki adni....

2822   Búbánat 2020-09-03 13:22:48

Értesülésem szerint Kelemen Zoltán operaénekes tagsága augusztustól megszűnt a Szegedi Nemzeti Színházban, mivel a Magyar Állami Operaház-beli elfoglaltságai miatt összeegyeztethetetlenné vált számára annak további megtartása. Kelemen Zoltán 24 évig volt a Szegedi Nemzeti Színház tagja!

2821   ladislav kozlok • előzmény2818 2020-09-03 12:15:26

Ez nagyon jo szereposztás. Ha a Korona engedi, akkor szívesen megnézném és meghalgatnám Boross Csillát. Jo, hogy Máthé nem válalta Turandot  szerepét, Liu pontosan neki valo szerep.

2820   kétked • előzmény2819 2020-09-03 11:15:24

Kicsit hisztérikus hozzászólásodra csak annyit kérdeznék, hogy Gyüdinél ennyivel jobb volt? Talán két kvalitásos énekes szerepelt, a Turandotban elsténként több lesz, és három sovány karmester mellett egyedül Pál képviselte a színvonalat. 

2819   Myway • előzmény2816 2020-09-03 08:09:43

FELHÁBORÍTÓ, HOGY A MAGYAR ZENEI ÉLET TALÁN LEGKÍVÁLÓBB MŰVÉSZE PÁL TAMÁS - AKI NEMCSAK SZELLEMILEG, DE FIZIKAILAG IS REMEK ÁLLAPOTBAN VAN - MELLŐZÉSRE KERÜLT!!!!!!!!!!????? KINEK A HIBÁJA??? MI CÉLBÓL TESZIK VALAKIK EZT AZ ALJASSÁGOT??? ÖRÜLNI KELLENE, HOGY ILYEN NEMZETKÖZI RANGÚ MŰVÉSZ DOLGOZIK (DOLGOZNA) A LEPUSZTULÓBAN LÉVŐ SZEGEDI OPERATÁRSULATBAN!!!! TALÁN MANAGER IGAZGATÓT KELLETT VOLNA KINEVEZNI ÉS NEM PRÓZISTÁT!

2818   kétked • előzmény2816 2020-09-03 07:56:19

Viszont nemzetközi sztárok énekelnek. Boross Csilla, Rálik Szilvia, Fekete Attila. Visszatért Szegedre az el űzött Gábor Géza. Nem is emlékszem, mikor állt fel ilyen kvalitású szereposztás Szegeden. 

2817   Gabor11 • előzmény2816 2020-09-02 23:26:56

Nagyon szomorú és méltatlan, ugyanakkor felháborító dolog ez. Meglep, hogy senki nem teszi szóvá. Úgy értem akár a társulat, akár az igazgató részéről valami. Hogy miért?

2816   Tejberizs • előzmény2815 2020-09-02 21:48:56

A Színház honlapja szerint Pál Tamás nem vezényli sem a Tannhausert, sem a Turandotot, nem tagja az Operatagozatnak, és nem lesz vendégművész sem. Egyedül az Örökös tagok névsorában szerepel a neve.

2815   Gabor11 2020-09-02 21:40:18

Pál Tamás nevét kiányolom nagyon!

2814   Tejberizs • előzmény2813 2020-08-25 17:30:04

Köszönjük a linket!

Ez már a többedik Dinyés-interjú a terveiről, de én még egyikben sem olvastam a szerintem egyik legfontosabb kérdésről: ki fog vezényelni? 

2813   márta 2020-08-25 16:51:43

https://www.es.hu/cikk/2020-08-19/j-gyori-laszlo/en-magat-a-mufajt-szeretem.html

 

Dinyés Dániel, az új zenei vezető a terveiről beszél.

2812   Tejberizs 2020-08-19 18:21:48

Márok Tamás beszámolója a Dóm-téri operavetítésekről.

2811   Tejberizs 2020-08-12 12:18:55

A Színház honlapján olvasható a tervezett szeptember-októberi műsor.

Szeptember 13.: Operabeavató (részletek nélkül)

Október 24-25.: Tannhauser

2810   Tejberizs 2020-08-12 12:03:46

"Kissé" megkésve, még egyszer az Agrippináról. Csak most találtam rá Bóka Gábor írására az Opera-Világon. A teljesség kedvéért linkelem be.

2808   márta 2020-08-03 11:52:30

Gyüdi Eszter volt Poppea. Gyüdi Melitta (nem Melinda) a nővére, az Operaházban dolgozik, ő az Opera caefé műsorvezetője.

2807   Gabor11 • előzmény2806 2020-08-02 20:43:17

Drága Kenyér!

Ki az a Gyüdi Melinda?

Néha nem árt elolvasni a szereplők névsorát. Gány munka.

 

2806   Tejberizs 2020-08-02 16:41:21

Hátha valaki még nem olvasta... Fáy Miklós írása a Szegedi Szabadtéri Agrippina produkciójáról az ÉS-ben. Egy reklámot kell előtte megnézni.

2805   pio 2020-07-28 19:02:48

A művész-blogban Pál Tamás az Agrippináról.

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
történt:
1892 • A Bajazzók bemutatója (Milánó)
született:
1874 • Gustav Holst, zeneszerző († 1934)
1955 • Andrej Gavrilov, zongorista
elhunyt:
1960 • Koréh Endre, énekes (sz. 1906)
1987 • Jaco Pastorius, jazz-muzsikus, zeneszerző (sz. 1951)