apróhirdetés feladása:

|
Fórum - Astrid Varnay-Hochdramatischer Sopran (Sesto, 2007-05-10 15:26:46) |
|
|
|
|
81 IVA • előzmény80 |
| 2018-04-26 03:19:46 |
2018 májusában pedig fogja énekelni Turandotot (Szabóki Tünde).
|
80 Búbánat |
| 2018-04-25 21:29:32 |
Szabóki Tündével portré-interjút készített az Új Ember (2013. május 13-18.), ami a hetilap Mértékadó című magazin Kulturális rovatában két teljes oldalon át olvasható, színes illusztrációkat is tartalmaz az énekművészről.
(„Rózsákkal teleszórt úton" – találkozás Szabóki Tündével)
Szerző: Pallós Tamás
– Mint mondja, Wagner és Richard Strauss áll igazán közel Önhöz. Ezen a téren bizonyára életre szóló útmutatást adott a legendás Astrid Varnay, akivel közeli, mondhatni baráti viszonyba is került…
– Münchenben tanultam nála, egy nyári kurzuson, ahova felvételizni kellett. Ezerötszázból negyven embert vettek fel, akik aztán egy hónapon át ingyen tanulhattak olyan világnagyságoknál, mint Renate Holm, Inge Borkh, Kurt Moll vagy Astrid Varnay. Én eleve Varnayhoz szerettem volna kerülni, és végül két nyarat tölthettem vele. Amikor elkezdődött a kurzus, az instrukciói alapján az első órán kiderült, hogy emlékezett rám a felvételiről. Kezdettől úgy éreztem, mintha régóta ismertük volna egymást. Csodálatos ember, művész és nagyszerű hangképzőtanár volt. Sieglindét tanultam nála. Egyszer hazaküldött, és elolvastatta velem az egész Ringet, mert nem tudtam egy mondat pontos értelmét. Nagyon szeretett, sajnálta, hogy nem korábban kerültem hozzá.
– Varnay utalt magyar származására, miután kiderült, hogy Ön honnan érkezett?
– Azt hiszem, vagy hat nyelven beszélt, de magyarul nem tanult meg. Említette, hogy a második keresztneve: Ibolyka! „Tudod – mondta –, amikor hallom a magyart, nem értem, de olyan mintha benne lenne az álmomban.” Felelevenítette emlékezetes budapesti vendégszerepléseit is. Amikor találkoztunk, már visszavonult a színpadtól. Műtötték a térdét, járni ugyan tudott, de a biztonság kedvéért két mankóra támaszkodott. Egy alkalommal, amikor énekeltem nála, egyszer csak megrázta magát, felállt és bekapcsolódott… Elmondhatom magamról, hogy az Ortrud–Elsa-duettet – igaz, csak egy szobában – elénekelhettem Astrid Varnayval! Három szerepre mondta, hogy „nem szabad”: Abigél, Senta és a Turandot. Ezt igyekszem betartani.
|
79 Búbánat • előzmény74 |
| 2018-04-25 21:15:30 |
- Film Színház Muzsika, 1967. május 5.
IZOLDA: ASTRID VARNAY
Ünnepi este volt ez az Operaházban. Ünneppé napjaink opera- játszásának egyik kivételesen nagy művésze avatta: Astrid Varnay vendégszereplésének első estjén Izolda szerepében mutatkozott be a magyar közönségnek. Késői bemutatkozás volt, egy hosszú, beteljesedett művészpálya delelőjén, de nem megkésett. Egyike azoknak a pillanatoknak, melyek megmaradnak az emlékezetben, felmutatva egy kivételes egyéniség sugárzó tehetségét. Astrid Varnay ma Birgit Nilsson mellett kétségkívül napjaink legnagyobb Izoldája. Azzá teszi ének és játék, zenei és színészi alakítás tökéletes egysége, izzó, szuggesztív ereje.
Astrid Vamay hangja a Wagner-heroinák ideális megformálására szabott drámai hang: nagy volumen, átütő erejű magasság, nagyszerű teherbíróképesség, ezernyi színárnyalat, s a tökéletes technika teszi azzá, az erővel való gazdálkodás mesteri tudománya. Astrid Varnay az elmúlt évek legnagyobb Wagner-dirigenseitől tanulta meg azt az előadói stílust, mely Wagner óta töretlenül öröklődik napjainkig. Tudja, hogy minden akcentusnak, egy-egy zenei gondolat elindításának mekkora jelentősége van ebben a zenei, drámai stílusban; érzi és tudja a wagneri deklamáció minden kifejezési árnyalatát, gesztusát. S ahogyan zenei szerepformálását a legkiválóbbak alakították az évek során, játékkultúrája is a legjelentősebb rendező-egyéniségek jótékony hatása alatt bontakozhatott ki, nem utolsósorban Wieland Wagner irányításával a bayreuthi Ünnepi Játékokon. Ez magyarázza, hogy a színpadi játék a zenei gesztus kifejezője Varnay alakításában: minden mozdulata a megkomponált műből, a zenétől kapja értelmét, s nem külsőséget, járulékos elem csupán.
Varnay amellett rendelkezik az egyéniség, a légkörteremtés varázsával, mely hangsúlyossá tesz minden mozdulatot, s megteremti azt a színpadi atmoszférát, mely a nagy alakítás csalhatatlan ismertetőjegye. Ahogyan az első felvonásban Trisztán nevének említésére megrezzent, mintha áramütés teremtett volna egy pillanat alatt közönség és színpad között szoros kapcsolatot. Legtöretlenebbnek ebben a felvonásban bizonyult, s az utolsó felvonás csodálatos lezárásában, Izolda szerelmi halálában, ebben a megdicsőítő elmúlásban.
Magyar partnerei, Joviczky József, Szőnyi Olga, Jámbor László és a vezénylő Lukács Miklós a tőlük megszokott színvonalon voltak részesei az ünnepi alkalomnak.
//Fábián Imre
|
78 telramund |
| 2018-04-25 19:49:58 |
Sajnos" Telramund" akkor még nem volt ott,hogy segítsen.Egy nagy operabarát hölgy viszont igen.Egyébként mindenki békében hazament pedig 5x emelt helyárak voltak.Jámbor László micsoda bariton volt és milyen jó Telramund Delly Rózsival Ortrudként.
Csodás Igor herceg, Scarpia,Renato,Luna ,Tell Vilmos,Amonasro,Tonio,Alfio stb,stb. El van felejtve sajnos.Így múlik a világ dícsősége.
Egy időben az Operaház a világ legjobb hangjaival rendelkezett.Nem volt gond egy Álarcosbál.!Anno még volt kikért lelkesedni.
|
75 telramund |
| 2018-04-25 15:04:53 |
Pesti vendégjátékán a Lohengrin II felvonása alatt kiment a villany az Erkelben:A közönség szépen kibotorkált és hazament.Ilyen is volt hajdanán és senkit nem átkoztak ki miatta,
|
74 Búbánat |
| 2018-04-25 11:14:28 |
Ma 100 éve született Astrid Varnay
(1918. április 25. - 2006 szeptember 4.)

- Film Színház Muzsika, 1967. május 5.
ASTRID VARNAY
Budapesti találkozás a nagy Wagnerénekesnővel
Bizony, évtizedeknek kellett eltelniük, míg a távoli, legendáshírű Wagner-énekesnőből a budapesti operaközönség számára is elérhető hús-vér valóság lett. Dicshimnuszokat írtak róla szerte a világban, s hébe-hóba célozgattak arra is, hogy magyar származású. Igaz? Nem igaz?
S most ideérkezésének első órájában már otthonos derűvel tekintgeti az utcát, a hotelt, az embereket. Kíváncsi rá, hová jött. Valamiféle halvány emlék dereng benne, de maga se tudja bizonyosan, hogy járt már itt négy-öt éves korában. Szülei alighanem elhozták ide látogatóba, a rokonokhoz, Mert mindketten magyarok voltak. Anyja: Maria Jávor, az egykori neves koloratúra énekesnő, s apja, az operarendező. Őmaga Stockholmban született, s káprázatos karrierje Amerikában indult el.
Hogyan is?
— 1941-ben a New York-i Metropolitan szerződtetett. Az Opera vezetőségének az volt az elképzelése, hogy előbb-utóbb utánpótlást nevelnek belőlem az olasz drámai szoprán szerepekre. Még egyetlenegyszer sem léptem fel, amikor Lotte Lehmann néhány órával az előadás előtt megbetegedett, s én egy röpke szobapróba után Sieglinde szerepében beugrottam helyette. Hat nap múlva ugyanez történt a Walkür Brünhildájával, akkor Helen Träubel mondta le az előadást.
Egy csapásra lett a Metropolitan sztárja. S hamarosan egyik meghívás a másikat követte. Igaz-e az, hogy ő, akit ma az Ortrudok Ortrudjának ismernek el, a legjelentősebbnek ebben a szerepben, azelőtt Elzát énekelte a Lohengrinben?
— Vagy tizenöt évig felváltva énekeltem: hol Elzát, hol Ortrudot. Olykor csak két-három nap választott el az egyiktől, a másikig. A Tannhäuserben is két szerepet énekeltem: Erzsébetet és Vénuszt. Aztán később súlyosabb lett a hangom is, a testalkatom is: ezért végül is a sötétebb hangszínű Ortrudnál meg Vénusznál kötöttem ki. Igaz, eleinte csak Európában ...
— Miért?
— Mert Európában mindig líraibban formálják Elzát, Erzsébetet, Desdemonát, Aidát, s sorolhatnám még a többit is, mint Amerikában. Ott drámaibb az elképzelés.
Úgy tudjuk, régebben jó néhány nagy olasz operaszerepet énekelt. Újabban ezek mind ritkábban szerepelnek repertoárjában.
— Sokféle lehetőség között kellett választanom. De aztán rájöttem arra. hogy ma az énekesnek specializálnia kell magát. Többet kívánnak tőlünk, mint valaha, ennél fogva el kell döntenünk melyik irányba fejlesszük magunkat. Én ma már jóformán Wagnerre és Richard Straussra szorítkozom.
— S a modern zene?
— Most készülök Orff Oedípusára. Dalestjeim műsorán Hindemith is szerepel. A magam számára a legfőbb kritérium az énekelhetőség. A modern
hangzásokat inkább a szimfonikus zenében szeretem.
Ebben a szezonban csak Európában szerepelt, egyébként járja a világot.
— Mindenütt vendég vagyok, állandó szerződést sehol se vállaltam. Tudom, ez nagy kockázattal jár, mert például egy betegség tetemes anyagi és erkölcsi kárt okozhat nekem. Mégis inkább ehhez az életformához ragaszkodom, már csak azért is, mert kialakult szerepkörömet így jobban tudom érvényesíteni.
Két otthona van: az egyik Münchenben, a másik New Yorkban. Hogy hol énekel legszívesebben? Sorolgatja: a müncheni opera, a milánói Scala, a Covent Garden... S a Metropolitan?
— A régit szerettem. Ott nőttem föl. Fáj a szívem érte, múzeumnak kellett volna megőrizni. Az újtól félek, még nem ismerem. Túlságosan nagyméretű, alighanem elvesztette régi intimitását. Majd meglátom.
Tizenhat év óta nyaranta Bayreuthban énekel. Wieland Wagner minden nagy szerepet először vele énekeltetett.
— A kezdettől fogva azonosítottam magamat Wieland Wagner elképzeléseivel. Az ő koncepciója nem csupán a díszletek és a kosztümök merész újításában mutatkozott meg, hanem abban, hogy ledöntötte a hatalmas válaszfalat a színpad és nézőtér között, a közönséget beavatta a színpadi és zenei cselekmény rejtelmeibe. Nem arról van szó, hogy a régi színpadi megvalósításokat erőnek-erejével elvessük, de végül is minden nemzedéknek joga van hozzá, hogy kifejezési eszközeit a maga módján keresse meg, a maga hangján szólaljon meg. Wieland Wagner halála nagy veszteség, nem is tudom, miképpen folytatjuk, amit elkezdett, de hát az élet és a színpad törvényszerűsége az, hogy egyszer majd az ö alkotása is elavul. Hogy mikor? Talán tíz vagy húsz év múlva. Ki tudja? De felejthetetlen érdeme marad, hogy mindig a Wagner operák tartalmi mondanivalóját, gondolatiságát erősítette és hangsúlyozta.
Érkezése napján, budapesti fellépése előtt beszélgetünk. Vajon a bayreuthi kosztümökben látjuk-e nálunk is?
— Három különféle Izolda- és két Ortrud-kosztümöm volt Bayreuthban. Budapestre mást, vadonatújat és a legszebbet hoztam.
— Izgatott-e általában előadás előtt?
— Inkább óvatos vagyok. Az elkerülhetetlen lámpaláz nem egyenlő a hisztériával.
Folytonosan új meg új operákkal, új meg új karmesterekkel ismerkedik. Nehéz élet ez? Vagy inkább örömteljes?
— Nehéz. Higgye el, hogy nagyon bonyolult. Az öröm csak a jól sikerült alakítás után csillan föl.
Astrid Varnayról nemegyszer írták, hogy Kirsten Flagstad utódja. Eleinte együtt is lépett föl vele. Volt úgy, hogy a Walkürben Flagstad énekelte Brünhildát, Varnay a Sieglindet. Egyébként felváltva énekelte és énekli mind a két szerepet ebben az operában is.
— Mi a véleménye a mai fiatal énekesekről ?
— Túlságosan sokfelé ágazódik az ambíciójuk. S túlságosan gyors karriert csinálnak. Véleményem szerint, egy-egy szerep előkészületéhez legalább hat hónap szükséges. Ma ezt már egy hónapra is redukálják. Főként Amerikában, ahol türelmetlenebb, nyugtalanabb az élet, mint Európában.
— Tudja-e, hogy Budapesten, milyen felfokozott érdeklődéssel várja a közönség?
— Ennek örülök is, meg nem is. Félek tőle. De remélem, nem csalódnak bennem.
Nem, ez a szerénység, igazán nem külső máz. Őszintén, belülről fakad, mint minden megnyilatkozása. A művészetben is, a magánéletben is.
Gárh Marianne

|
73 Sesto |
| 2009-03-09 09:27:52 |
P. Mascagni, "Cavalleria rusticana"
* ASTRID VARNAY
* HANS HOPF
* James Pease
* Hann Scholl
* Hanne Münch
Chor und Sinfonieorchester des Bayerischen Rundfunks - W. Sawallisch
(Bayerischer Rundfunk 1954) |
72 Sesto |
| 2009-01-19 11:40:15 |
R. Wagner, "Tristan und Isolde" (részletek)
* ASTRID VARNAY - sopran
* WOLFGANG WINDGASSEN - tenor
* HERTHA TÖPPER - alt
R. Wagner, "Wesendonck Lieder"
* ASTRID VARNAY - sopran
Symphonie-Orchester des Bayerischen Rundfunks/Bamberger Symphoniker - Hermann Weigert/Ferdinand Leitner/Leopold Ludwig
(Deutsche Grammophon) |
71 Sesto |
| 2008-08-27 14:37:54 |
Astrid Varnay sings Wagner, Verdi & Halevy...
* Der fliegende Holländer
* Tannhäuser
* Lohengrin
* Die Walküre
* Simon Boccanegra
* Il Trovatore
* Macbeth
* Don Carlo (Eboli!)
* La Juive
etc.
(live 1951/1954) |
68 Sesto |
| 2008-08-24 14:23:41 |
R. Strauss, \"Salome\"
* A. VARNAY
* M. KLOSE
* J. Patzak
* H. HOPF
* H. Braun
* H. TÖPPER
Orchester des Bayerischen Rundfunks - H. Weigert
(1953.06.21.-25.) |
67 Sesto |
| 2008-05-21 15:45:20 |
Astrid Varnay - Recital Vol.2.
-részletek:
* L. v. Beethoven: Fidelio
* R. Wagner: Lohengrin, Tannhäuser, Die Walküre, Tristan und Isolde
* R. Strauss: Elektra, Der Rosenkavalier
(Myto 1998) |
66 parampampoli |
| 2008-04-25 10:29:35 |
Ma 13 órakor a Bayern Klassik Rádióadón (http://www.br-online.de/bayern4klassik/index.xml)kétórás válogatás lesz Astrid Varnay gyöngyszemeiből, de tényleg elképesztően jó műsorral. AKI TEHETI HALLGASSA MEG, ADSL INTERNETTEL EGYENESBEN!! |
65 WiseGentleman |
| 2008-04-25 09:32:32 |
Ha már Elsa, számomra Gundula Janowitz is \"nagyon ott van\". (A kedvéért még Gwyneth Jones-t is hajlandó vagyok elviselni a Kubelik-féle felvételen.) |
64 Sesto |
| 2008-04-25 08:50:48 |
...ma van Astrid Varnay születésnapja,...keresek vmi. jó \"kis\" zenét vele,... :-) |
63 Cilike |
| 2007-12-01 20:42:08 |
Úgy értettem, hogy akkor már öreg volt, de MÉG nem semmi- szóval tudtam ám, hogy előbb volt Salome...Csak kicsit már kövér volt, de a hangja eszméletlen. |
62 Sesto • előzmény61 |
| 2007-12-01 19:04:18 |
\"A Götz Friedrich-féle Salomén Herodiást énekelte, még akkor sem volt semmi a nő.\" - elnézést, de egy apró korrekció: az emlitett Salome-filmben nem \"még\", hanem \"már\" Herodias-t énekelt, hiszen amikor a felvétel (\"viszonylag késön\") készült, akkor Varnay már nem a súlyos drámai szoprán-fachban, hanem a karakterfachban (=Klytämnestra, Herodias, Mamma Lucia etc.) jeleskedett.
Ha már Silja,...a másik Lohengrin-felvételemen ö Elsa és \"természetesen\" Varnay Ortrud - a \"Münster-Szene\" szenzációs velük, igaz Steber ezen a másik felvételen egy picit erösebb, mint a \"Kindertrompete\"=Silja! |
61 Cilike |
| 2007-12-01 18:49:39 |
A Götz Friedrich-féle Salomén Herodiást énekelte, még akkor sem volt semmi a nő. Különben -offolok- nemrég szereztem meg a Catherine Malfitano- Bryn Terfeles Salomét, amin Anja Silja Herodiás, hú, az nem semmi. Az egész előadás. |
60 Sesto • előzmény59 |
| 2007-12-01 17:23:58 |
...annak ellenére, hogy live-felvétel mégis elvezhetö a hangminöség=\"hab a tortán\"! :-)
PS.: ....az eddig hallottak alapján Steber a legnagyobb (=hiszen Varnay és Windgassen zsenialitását felesleges ragozni!) felfedezés - mivel Steber-t hallottam már ragyogónak(=pl. Mozart és Strauss-szerepekben) míg Butterfly-ként nem találtam olyan kiemelkedönek,... |
59 tukán • előzmény58 |
| 2007-12-01 17:17:58 |
Még olvasva is izgalmat okoz, hát ha még meghallgatnám! :-) |
58 Sesto • előzmény57 |
| 2007-12-01 17:15:54 |
...háááát EZ valóban nagyon jó döntés volt, hogy megvették a felvétel kiadásának jogát: hiszen korábban TELDEC kiadásban bizony eléggé borsos áron kinálták,... |
56 Sesto |
| 2007-12-01 16:49:09 |
R. Wagner, \"Lohengrin\"
* Lohengrin: W. Windgassen
* Elsa von Brabant: E. Steber
* Friedrich von Telramund: H. Uhde
* Ortrud: A. Varnay
* Heinrich der Vogler: J. Greindl
etc.
Bayreuth Festival Chorus - Bayreuth Festival Orchestra - J. Keilberth
live - 1953. aug.
(Naxos) |
55 tarnhelm2 • előzmény50 |
| 2007-05-13 22:44:33 |
Hát igen, ez az újságcikk verte ki a biztosítékot Furtwänglernél.... |
52 tukán • előzmény49 |
| 2007-05-13 21:48:02 |
Nem örmény beütés? a
A név végi -jan-ból gondolva? |
50 sphynx |
| 2007-05-13 20:09:04 |
Das Wunder Karajan |
49 WiseGentleman • előzmény47 |
| 2007-05-13 19:53:35 |
Karajan egyébként - tudtommal - makedoromán eredetű volt.
Ami a szovjetunióbeli népi németeket illeti, a nagy orosz basszista, Ivan Petrov (Borisz Godunov, Igor herceg és egyebek) eredetileg Johann Krause volt, de ugyebár egy ilyen név nem lehetett életbiztosítás Sztálin alatt... |
48 Sesto |
| 2007-05-13 18:50:10 |
...nyilván a Wikipedia nem \"mérvadó\", Varnay esetében is csak kiegészitésként emlitettem, a \"szokásos\" operás honlapok + memoár-kötetehez esetleg... |
47 tarnhelm2 • előzmény45 |
| 2007-05-13 18:31:04 |
És az milyen volt, amikor Szvjatoszlav Richternek, aki első találkozásukkor szerényen megjegyezte, hogy ő is német volna, Karajan felhúzta az orrát, és így felelt: akkor én kínai vagyok! ??? (Ráadásul - bár ezt a kis K-nak nem kellett tudnia - Richter apját mint volgai németet Sztálin kivégeztette.) |
46 WiseGentleman |
| 2007-05-13 18:05:28 |
Az angol nyelvű Wikipedia tartalmazza az Ibolyka nevet is, s a meghatározás: \"operatic soprano of Hungarian heritage and Swedish birth who did most of her work in the United States and Germany\".
Hozzáteszem, a Wikipedia tényleg \"with a grain of salt\" kezelendő, mivel nincs kizárva, hogy adott esetben (vandalizmus, egyebek) őrületes marhaságokat is tartalmazhat... |
45 WiseGentleman • előzmény43 |
| 2007-05-13 17:55:14 |
Igen, ha jól tudom Bécsben (vagy Salzburgban???) történt, hogy operavezényléskor a karmesteri dobogót megemeltette, hogy jobban \"kilátsszon\" a zenekari árokból. |
44 tarnhelm2 • előzmény42 |
| 2007-05-13 13:19:03 |
Köszönöm az információt. Jellemző módon nem tudtam, h az édesanyja magyar énekesnő volt, azt hittem ő lehetett svéd, mert arra azért nem gondoltam, hogy az apja egy Varnay nevű svéd fickó. :-)
Az is jellemző, hogy egy - egyébként kiváló - francia nyelvű könyvemben ezt írják róla: \"Americaine, d\'origine scandinave.\"
A wikipédiában azért sok tévedés lehet, mivel azt \"mi szerkesztjük\". Bár zseniális kezdeményezés. |
43 tarnhelm2 • előzmény39 |
| 2007-05-13 13:10:31 |
:-)) Látatlanban sejtettem, hogy csak Karajanon csattanhat az ostor! Ő valóban rémesen nagyképű volt, és sok esetben igen pojáca (gondolok itt az általa megrendezett televíziós felvételekre, meg az olyan trükkökre, hogy a IX. szonfónia karácsonyi közvetítésein végig becsukott szemmel vezényelt, és csak az emberi hang megjelenésekor nyitotta kis a szemét - amit persze a kamera \"szájbarágósan\" követett) - és sok mindent nem szeretek vele, de vannak felvételei, ami előtt leveszem a kalapom. |
42 Sesto • előzmény37 |
| 2007-05-13 08:39:57 |
Kedves \"Tarnhelm2\" igaz a Nilsson-topicban irtad: \"(Sőt, ugye, Varnay is félig svéd volt).\"-ez csak olyan szinten fedi a valóságot, hogy valóban Svédországban (=Nilsson-nal egy évben: 1918) született, de magyar szülök gyermekeként (=Ibolyka Astrid Maria Varnay a teljes neve) Édesanyja Maria Jávor-Várnay (koloratúrszoprán) és édesapja Alexander (Sándor) Várnay (höstenor és késöb operarendezö) voltak.
Származását az operissimo igy definiálta: \"Soprano americano nato in Svezia, di origine austriaca e ungherese.\"
/Azt hiszem ideje lesz -újra- elövenni memoárját \"Hab mir´s gelobt\" cimmel és utána lapozni, hogy ö tk. hogyan írt származásáról, szüleiröl./
Még egy tipp: http://de.wikipedia.org/wiki/Astrid_Varnay |
41 Sesto • előzmény37 |
| 2007-05-13 08:25:10 |
\"etc.\"-mint pl. az emlitett Clotilde a Norma-ból, ami -nem tudom, miért- de erröl a listáról mégis hiányzik(?)-ki tudja, hány ilyen kisebb/nagyobb szerepet énekelt még, ami vmiért kimaradt a regiszterböl???!... |
40 WiseGentleman • előzmény37 |
| 2007-05-13 03:15:14 |
Szerintem Stemméről csak egyre bővülő lista lehet, legalábbis kívánjuk neki szeretettel :). |
39 WiseGentleman • előzmény27 |
| 2007-05-13 03:14:26 |
Böhm, Knappertsbusch és Karajan együtt vannak és arról vitáznak, hogy melyikük a legnagyobb karmester, Knappertsbusch azt mondja: \"Csak én lehetek, mert rólam írják a legjobbakat a kritikák\", Böhm erre úgy riposztozik, hogy \"Nekem álmomban mondta Isten, hogy én vagyok a legnagyobb\". Erre Karajan odafordul szórakozottan: \"Mi van? Mit mondtam én?\"
:) |
38 WiseGentleman • előzmény35 |
| 2007-05-13 03:11:39 |
Boriszból a dajkát vajon hol énekelte? Ja, és a FroSch Färberinje teljesen kimaradt neki? |
37 tarnhelm2 • előzmény35 |
| 2007-05-13 00:13:27 |
A nagy Wagner szerepek közül Éva, Vénusz és Erzsébet nincs nekem, a többi igen. A lista egyébként - leszámítva a Verdiket - nem különösebben váratlan. Bár, hogy az etc mit fed? Ott lehetnek még nagy meglepetések. :-))
Stemméről is van ilyen teljes lista? |
36 Sesto • előzmény33 |
| 2007-05-12 23:53:07 |
...érdekes a Norma-t (=Ines!) nem találom, pedig emlitette,...és az \"Álarcosbált\", \"Végzet hatalmát\" ezek szerint csak studióban énekelte volna(?)... |
35 Sesto • előzmény33 |
| 2007-05-12 23:48:21 |
...akkor ime Varnay szerepei:
* de Banfield: Lord Byron´s Love Letter-The old woman
* Beethoven: Fidelio-cimszerep
* Berg: Lulu-Garderobiere
* d´Albert: Tiefland-Martha
* Egk: Peer Gynt-Aase
* von Einem: Der Besuch der alten Dame: Claire Zachanassian
* Giordano: Andrea Chenier-Contessa di Coigny
* Gounod: Faust-Marthe Schwertlein
* Honegger: Johanna auf dem Scheiterhaufen-Mutter Weinfaß
* Humperdinck: Hänsel und Gretel-Mutter
* Janacek: Jenufa-Küsterin
* Janacek: Katja Kabanowa-Kabanicha
* Janecek: Die Sache Makropoulus-Kammerzofe
* Mascagi: Cavalleria rusticana-Santuzza, Mamma Lucia
* Menotti: The Island God-Telea
* Mussorgskij: Boris Godunow-Njanja
* Offenbach: Orpheus in der Unterwelt-Juno
* Orff: Ödpus der Tyrann-Jokaste
* Orff: Antigonae-Eurydike
* Orff: Ludus de nato infante mirificus-Erdmutter
* Ponchielli-Gioconda-cimszerep
* Puccini: Gianni Schicchi-Zita
* Strauss: Elektra-cimszerep
* Strauss: Die Frau ohne Schatten-Amme
* Strauss: Der Rosenkavalier-Marschallin
* Strauss: Salome-cimszerep
* Strawinsky: The rake´s progress-Mother Goose
* Tschaikowskij: Eugen Onegin-Filipjewna
* Tschaikowskij: Pique dame-Gravina
* Verdi: Aida-cimszerep, Amneris, Priesterin
* Verdi: Il trovatore-Leonore, Inez
* Verdi: Macbeth-Lady
* Verdi: Otello-Desdemona
* Verdi: Simon Boccanegra-Amelia Grimaldi
* Wagner: Der fliegende Holländer-Senta, Mary
* Wagner: Lohengrin-Elsa, Ortrud
* Wagner: Die Meistersinger von Nürnberg-Eva
* Wagner: Parsifal-Kundry
* Wagner: Der Ring des Nibelungen-Freia, Sieglinde, Brünnhilde, erste Norn, dritte Norn, Gutrune
* Wagner: Tannhäuser-Elisabeth, Venus(=Dresdner und Pariser Fassung)
* Wagner: Tristan und Isolde-Isolde
* Weill: Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny-Leokadja Begbick
etc. |
34 Sesto • előzmény33 |
| 2007-05-12 23:23:54 |
...majd elöszedem már újra az életrajzát és fellapozom a szerepeit, azt hiszem érne minket még egy pár meglepetés!... ;-))))))) |
33 tarnhelm2 • előzmény32 |
| 2007-05-12 23:14:54 |
Ezt az oldalát egyáltalán nem ismerem a művésznőnek. Kicsit nehezen is tudom elképzelni... De meg fogom hallgatni egyszer.
Azért jó, hogy Gildát nem énekelt! :-)) |
32 Sesto • előzmény31 |
| 2007-05-12 20:43:49 |
...pardon, Simon Boccanegra kimaradt az elöbb!... |
31 Sesto • előzmény29 |
| 2007-05-12 20:43:07 |
...olasz repetoárból a következöket hallottam/ismerem vele (=igaz nem mindet \"teljes felvételként\"!)
* Un ballo in maschera
* La forza del destino
* Macbeth
* La forza del destino
* Il Trovatore(=elöször Ines-t énekelte, mig a mamája Maria Javor: Leonore-t, s kesöbb váltott, átvette Leonore-t is)
...énekelte továbbá -szintén az édesanyja kolléganöjeként Clotilde-t is a Norma-ban!... ;-))) (Erröl írt pl. a memoárjában is.) |
30 Sesto • előzmény29 |
| 2007-05-12 20:38:33 |
...szokni kell,...nyilván nem egy Dimitrova, Guleghina, Lukács etc., de nem is ez a lényeg-hiszen alapvetöen más!... Az összhatás mégis pozitiv, még akkor is, ha nyilván \"olasz iskola+korai Verdi\" alatt azért mást képzelünk el,...s ha mindezt sikerül félretenni, akkor muszáj elismerni, hogy szemtelenül szuverén(=már eleve nagy dolog ezen szerep esetében!) szertelenül temperamentumos, igazi \"hangzuhatag\"(=de mikor nem?) és nagyon gonosz!... S meglepöen kifejezö akár a cabaletta koloratúrfutamaiban is (=úgy látszik a magyar mama, aki egyben személy szerint koloratúrszoprán volt, leányának jó technikai alapokat adott tovább-voltak elöadások ahol még együtt léptek fel!) ;-)
/Szóval, mint kuriózum, tetszik!/ |
29 tarnhelm2 • előzmény28 |
| 2007-05-12 20:21:21 |
Nocsak! És milyen? Nekem a sok Wagner hősnőn kívül csak Strauss szerepek (Elektra, Feldmarschallin) és néhány dal van még vele. |
28 Sesto |
| 2007-05-12 19:58:29 |
G. Verdi, \"Macbeth\"-Lady Macbeth: Astrid Varnay ;-))) |
26 WiseGentleman • előzmény25 |
| 2007-05-12 18:15:00 |
Egyébként ismerjük azt a viccet, amiben Böhm, Karajan és Knappertsbusch vitatkozik, hogy melyikük a legnagyobb karmester? |
25 tarnhelm2 • előzmény24 |
| 2007-05-12 17:40:58 |
Igen, azt. Az a világ egyik legjobb lemezboltja, csak az ember fejére esik az eső válogatás közben! :-))
Vettem ott például egy cd-t, amin Wagner átiratok vannak zenedobozra és egyéb mechanikus kütyükre! :-) A szerkentyűk persze Wagner-korabeliek.
És remek könyveket és zenekari partiturákat is lehet néha találni igen olcsón! |
24 WiseGentleman • előzmény21 |
| 2007-05-12 17:17:22 |
Ez a Festspielhaus mellett balra lévő kioszkokat jelenti? Ahol jaj a pénztárcának és a bankkártyának!! |
22 tarnhelm2 • előzmény21 |
| 2007-05-12 16:44:13 |
Bocs az elütésekért, de gondolom a nevek ilyen romlott formában is felismerhetőek! :-)
Szóval: Neidlinger. |
21 tarnhelm2 • előzmény20 |
| 2007-05-12 16:41:44 |
Nem, ez az 1952-es augusztusi felvétel.
Az Archipel adta ki, és, azt hiszem, 45 euróért vettem a Festspielhaus mellett, a postánál. Föbb szerepek: Uhde (Wotan: Rhg) Hotter (Wotan: W, S.), Inge Borkh (Sieglinde), Günter Treptow (Siegmund), Varnay (Brünnhilde), Ira Malaniuk (Fricka), Neidlibger (Alberich), Greindl (Hunding, Hagen) érdekesség: Martha Mödl: Gutrune (!)
Keilberth egyébként 1952-től 56-ig vezényelte a Ringet Bayreuthban. |
20 WiseGentleman • előzmény19 |
| 2007-05-12 16:04:38 |
Itt most arról a Keilberth-felvételről van szó (1955), ami az első, sztereóban megjelent kiadás? |
19 tarnhelm2 • előzmény18 |
| 2007-05-12 10:20:53 |
Kna-nak 3 bayreuthi Ringje van, ha jól emlékszem. Ebből 2 a Golden Melodramnál jelent meg, egy a Music and Artsnál. Nekem ez az utóbbi van (1956). Óriási szereposztás, mint ekkoriban mindig: Hotter, a fiatal Windgassen, Varnay, Brouwenstijn, Neidlinger, Suthaus (Logeként!). Bár Knát nagy karmesternek tartom, mégsem tudom maradéktalanul ajánlani ezt a lemezt. Sajnos nagyon egyenetlen (egyébként Keilberth is az), vannak nagyon szép részek, máshol meg szétesik az egész. Kna szinte sosem próbált, mindig improvizált, és egy ekkora volumenü darabnál ez bizony megbosszulja magát. (vö. Thielemann, aki mennyire nagyszerűen kidolgoz minden részletet!)
Szerintem az 50-es évek bayreuthi Ringjei közül Clemens Krausé a legjobb - egész olcsó verziókban is létezik. Azon is Varnay Brünnhilde. |
18 WiseGentleman • előzmény17 |
| 2007-05-12 02:01:53 |
S Varnay milyen a Knappertsbusch-féle Ring-felvételen (ha jól tudom, legutoljára az Orfeo adta ki, de még nem vettem meg)? |
17 tarnhelm2 • előzmény16 |
| 2007-05-12 01:12:33 |
Varnay pedig tudott valamikor Sieglindét is énekelni, de aztán később már nem erőltette a dolgot. :-))) De a MET-ben Sieglindeként debütált 1941-ben. És milyen jól! (Leinsdorf vezényelt, Schorr énekelte Wotant, Melchior Siegmundot, Traubel Brünnhildét - a Myto adta ki cdn.). De azért Varnay, azt hiszem, leginkább Brünnhilde volt, méghozzá a vérmesebb fajtából (ld. Keilberth és Clemens Krauss Ring-felvételeit). |
15 tarnhelm2 • előzmény13 |
| 2007-05-11 23:50:13 |
Jó, jó. jó... Szerencsére ott volt Legge és bedobta az asszonyt a közösbe, és ezzel kisegítette Flagstadot. :-))) De hogy Flagstad is ki tudta énekelni (korábban) arra legalább 5 teljes élő felvétel a bizonyíték! |
14 Sesto • előzmény13 |
| 2007-05-11 22:20:57 |
....hmmm....ma nálam is volt egy \"kis\" Tristan is teritéken -a Wesendonck-dalok után- igaz Varnay-Windgassen szereposztásban... ;-))))))))) |
13 WiseGentleman • előzmény10 |
| 2007-05-11 22:14:56 |
...és persze a Böhm/Nilsson/Windgassen :)) (ami számomra a csúcs).
Ha lehetek egy picit gonoszkodó (bocsánat), mivel élő felvétel, ezért az összes magas hangot az eredeti szoprán énekli ki, \"surrogate\" nélkül... |
12 Sesto |
| 2007-05-11 16:29:31 |
R. Wagner, \"Wesendonck Lieder\"-Astrid Varnay,...háááát még mindig nagyon csípem ezt a felvételt! ;-))))
/DG.-Symphonie-Orchester des Bayerischen Rundfunks-Leopold Ludwig/ 1956 |
11 Sesto • előzmény10 |
| 2007-05-11 15:32:59 |
...na akkor igy persze minden még egyszerübb!... ;-)))) |
10 tarnhelm2 • előzmény9 |
| 2007-05-11 09:39:36 |
Ez a Tristan valóban az egyik legjobb, erősen ajánlom én is - de csak ha már megvan a Furtwängler/Flagstad/Suthaus :-)))
Eredetileg a Melodram hozta ki (nekem ez van), de több fél-kalózon is láttam már. A Carusóban biztosan kapható. |
9 Sesto • előzmény7 |
| 2007-05-10 19:37:05 |
...na most már nagyon kiváncsi vagyok erre a korongra, azt hiszem utána fogok nézni!... ;-) |
8 WiseGentleman • előzmény7 |
| 2007-05-10 19:24:13 |
Régi szép idők, amikor még Bécsbe is csak háromévente lehetett járni :)! |
7 -zéta- • előzmény6 |
| 2007-05-10 19:16:52 |
1980-ban Bécsben az Opera-boltban vettem 300 schilingért, mert mindenáron akartam venni egy Trisztánt és a kapható 12 előadás közül (rosszul is voltam) ez volt a legolcsóbb. Így ezen a darabon nőttem fel. Nem bántam meg, ma is nagy kedvenc! |
6 Sesto • előzmény5 |
| 2007-05-10 16:46:38 |
...akkor még \"eccccer\" nagyon köszönöm,...micsoda parádés szereposztás; \"lemegyek hídba, de azonnal\":
Tristan und Isolde
Live recording in mono from
Festspielhaus Bayreuth
July 30, 1953
Conductor: Eugen Jochum
Tristan Ramón Vinay
Isolde Astrid Varnay
Brangäne Ira Malaniuk
Kurwenal Gustav Neidlinger
Marke Ludwig Weber
Melot Hasso Eschert
Ein Hirt Gerhard Stolze
Ein Seemann Gene Tobin
Ein Steuermann Theo Adam
Chor und Orchester der
Bayreuther Festspiele |
3 WiseGentleman • előzmény1 |
| 2007-05-10 15:46:02 |
Még az USA-ban kölcsönöztem ki egy közkönyvtárból, ha jól emlékszem, egy no-name label-en jelent meg, de utána lehet nézni részletesebben. |
2 Sesto • előzmény1 |
| 2007-05-10 15:39:18 |
...pardon, Varnay-Vinay, az elöbb mellément!... |
1 Sesto |
| 2007-05-10 15:38:36 |
Wise emlitett egy \"Tristan\"-felvételt: Varay-Vinay szereposztásban,...nos, biztos remek, igaz nem hallottam még, minden esetre a Varnay-Windgassen-felvételt(=sajnos csak részletek!) nagyon szeretem!... ;-) |
0 Sesto |
| 2007-05-10 15:27:22 |
....ne nyomjuk már szét a Nilsson-topic-ot, ha lehet!... ;-) |
| | | |
|
| Mai ajánlat: | Nincs mai ajánlat |
|
A mai nap |
született: 1734 • François-Joseph Gossec, zeneszerző († 1829) 1828 • Reményi (Hoffmann) Ede, hegedűs († 1898) elhunyt: 1751 • Tomaso Albinoni, zeneszerző (sz. 1671) 1994 • Cziffra György, zongoraművész (sz. 1921)
|
|
|