vissza a cimoldalra
2022-10-07
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63768)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5706)
Opernglas, avagy operai távcső... (21517)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7737)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2408)
Digitális kerekasztal (129)
Kedvenc felvételek (703)
Milyen zenét hallgatsz most? (25127)
Kedvenc előadók (2933)
Társművészetek (2575)
Momus társalgó (6406)
Haladjunk tovább... (237)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8723)

Olvasói levelek (11891)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Kimernya? (4605)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3275)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5222)
Operett, mint színpadi műfaj (5231)
Momus-játék (6321)
Lisztről emelkedetten (1174)
Verdi-felvételek (635)
Ilosfalvy Róbert (1006)
Szkrjabin (551)
A díjakról általában (1170)
Rost Andrea (2127)
Miklósa Erika (1288)
Pantheon (3147)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5396)
Erkel Színház (11301)
Kedvenc magyar operaelőadók (1248)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Kocsis Zoltán (Wolfi, 2006-10-27 19:55:06)

   
731   Búbánat 2022-07-10 09:40:28

A Bartók Rádió mai műsorán

22.00 – 23.00 Mesterek órája – Kocsis Zoltán 70

VII/7b rész

Kocsis Zoltán zongorázik

1. Claude Debussy: E-dúr arabeszk  (Hamburg, Friedrich-Beret-Halle, 1988. október)

2. Bartók Béla: Szonáta (Hamburg, Friedrich-Beret-Halle, 1996. június)

3. Claude Debussy: Suite bergamasque a) Prélude, b) Menuet, c) Claire de lune, d) Passpied (London, Henry Wood Hall, 1983. szeptember)

4. Bartók Béla: III. Zongoraverseny (Budapesti Fesztiválzenekar, vez.: Fischer Iván – Budapest, Olasz Kultúrintézet, 1984. december)

A mikrofonnál: Fellegi Lénárd

Szerkesztő: Bánkövi Gyula

730   macskás 2022-05-30 09:28:45

Ma lenne 70...

Egy interjú a 60. születésnapján:

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid02rmhoL8SZTJjqec3N7ySEXb5Ps8KpBrtsZZmj7xZrYUsijGrCZCBdjNT8tGVVsDigl&id=100010011785800¬if_id=1653891229341583¬if_t=feedback_reaction_generic&ref=notif

729   Búbánat 2022-02-23 09:56:46

A Bartók Rádió sugározza ma 13.30 – 15.00 óra között:

Kocsis Zoltán emlékkoncert 

Vezényel: Kovács János

Km.: Borisz Berezovszkij, a Nemzeti Énekkar Nőikara (karig.: Somos Csaba) és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar

  1. Liszt Ferenc – Kocsis Zoltán: Ünnepi induló Goethe tiszteletére
  2. Bartók Béla – Kocsis Zoltán: Négy zongoradarab - Scherzo, BB 27/4
  3. Claude Debussy: Három noktürn – a) Felhők, b) Ünnepek, c) Szirének (nőikar)
  4. Szergej Rachmaninov: III. (d-moll) zongoraverseny, op. 30

/Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2021. november 6./

728   macskás • előzmény727 2022-01-16 21:34:11

Nem. De bepótolom!

Ma Horne-ozok ezerrel :) Valamiért a Facebook egyfolytában hozza fel a felvételeit:)

727   -zéta- 2022-01-16 21:10:20

Macskás, Te ismerted ezt?

726   Búbánat 2021-11-12 10:58:54

A Bartók Rádió mai műsorán, 13.40 – 15.00: Kocsis Zoltán zongoraestje 

1. Wolfgang Amadeus Mozart: c-moll fantázia K. 475,

2. Ludwig van Beethoven: c-moll szonáta op. 111,

3. Bartók Béla: a) Allegro barbaro, b) Gyermekeknek – részletek, c) Román népi táncok, d) Tizenöt magyar parasztdal – részletek, e) Szonáta,

 ráadás: Claude Debussy: És lenyugszik a hold a régi templom mögött – Képek, II. sorozat, no. 2

 (Budapest Kongresszusi Központ, 2000. május 31.)

725   Búbánat 2021-11-11 16:52:09

"ÖT ÉVE HUNYT EL AZ UTOLSÓ MAGYAR ZENEI POLIHISZTOR"

"Egy Kocsis Zoltánnal készült beszélgetés, amely először itt olvasható teljes terjedelmében"

CSERMÁK ZOLTÁN

2021.11.06. 13:052021.11.06. 15:46 - MNO.hu

Cikk

"Öt éve hunyt el Kocsis Zoltán, a háború utáni magyar zenei élet talán legmeghatározóbb egyénisége. 2008 októberében készítettem a művésszel egy hosszabb interjút, a teljes anyag először olvasható."

Részlet az interjú szövegéből: 

„ – Emlékeim szerint a 70-es évek végén Bartók A kékszakállú herceg vára című operáját egy este, két helyszínen, telt házzal adták elő a fővárosban. A zenei nevelés beszűkülésével jelentősen megcsappant a hangverseny-látogatók száma. Hogy látja ilyen megközelítésben a magyar zenei élet jövőjét?

– Ebből a szempontból pesszimista vagyok. Kodály munkásságában van egy ordító ellentmondás, amire már többen felhívták a figyelmet. A véleményét markánsan és jól artikuláltan megfogalmazni tudó közönségbázis helyett, e metódus a zenét elég hamar megutáló álprofesszionális szolmizátorokat nevelt ki. Ebben tagadhatatlanul sok az igazság. Barátaim példáját tudom említeni, akik között többen vannak képzettség nélküli zenerajongók, mégis ösztönösen többet tudnak a zenéről, mint sokan mások. A kottát nem ismerő, de Bartók vonósnégyeseit őszinte élvezettel hallgató réteg tökéletesen eltűnt. Ezzel egy időben a szombat-vasárnap együtt muzsikáló, otthon négykezesező, vonósnégyesező, zeneszerető csoport is kihalófélben van. A hallgatóság is átalakult, harminc évvel ezelőtt még tudtam, kik ülnek a nézőtéren, ismertem a közönséget és a közönség is ismert engem. Ott volt például a pártpolitikus Lakatos Éva, az Országos Filharmónia igazgatója, aki szerintem többet értett a zenéhez, mint sok, magát professzionális zenerajongónak számító hangverseny-látogató. Ma nem tudom, ki a nézőtéren a banktisztviselő, a bróker; a koncertlátogató törzsközönség felhígult és átalakult fogyasztóvá. A fogyasztónak természetesen mindenhez joga van, hiszen mi is fogyasztók vagyunk. Konklúzió: nem kell tudni, mi is az a violinkulcs ahhoz, hogy egy Bartók-vonósnégyest élvezzen az ember.”

724   Búbánat 2021-11-10 09:44:47
723   macskás 2021-11-06 14:37:03

Még mindig nem hiszem el, hogy nincs már.

Most kitől kérdezzek meg olyat a zenével kapcsolatban, amire csak Kocsis tudná a választ?

722   smaragd 2021-11-06 13:50:06

Egészen fiatal volt, alig ismert, amikor először láttam-hallottam zongorázni, káprázatos volt, kicsit beszélgettünk, autogramot adott egy koncerten, őrzöm. Különös most a síremlékkel szembesülni.

721   zöldszemű 2021-11-06 11:41:25

A mai "Nap képe" az egyetlen híradás (e percig) az új síremlékről.
Nagyon szép.
Köszönjük, Momus!

Kocsis Zoltána halála ötödik évfordulóján,
az előzetes sajtó beharangozás elmaradása biztosította a megemlékezés méltóságát.
 

720   macskás • előzmény719 2021-11-05 21:09:14

Kész lett.

719   zöldszemű • előzmény713 2021-11-05 13:33:52

Ami a síremléket illeti, halottak napja előtt arra járva láttam, hogy a sírt egy új, vastag fehér kőlap fedi. A felső szélénél mintha egy álló résznek lenne a helye.
Az esőverte fa keresztet a táblácskával mögé tették.
Lehet, hogy elkészül a közelgő évfordulóra?

718   takatsa 2021-04-26 16:16:36

Hah, visszatértem a tett helyszínére. De most ajándékot hoztam nektek, Kocsis rajongóknak, kis erőszakot téve magamon, mivel tudom, hogy az a jó ajándék, amely a megajándékozott ízlésével és preferenciáival találkozik. Hát akkor itt van a két Strauss opera és a beszélgetés Kocsissal. De azért van egy meglepetés is a csomagban - azokra gondolva, akik velem együtt végigszenvedték az őszi Salomét - egy 2018-as salzburgi előadás, Asmik Grigoriánnal.

717   smaragd • előzmény685 2021-04-01 18:33:00

Kocsis Zoltán előadása Bartók vonósnégyeseiről  / YouTube

716   Klára • előzmény713 2021-03-21 08:55:09

De mennyivel kellemesebb, ha más adományozza a sírhelyet és állja a cehhet! Bármennyire sajnálom a gyászoló özvegyet és a gyerekeket, ez a történet nem a gyászról és a megemlékezésről, hanem a pénzről szól!

715   takatsa • előzmény714 2021-03-20 22:21:55

Isten nyugosztalja Nyeszterenkót, óriási énekes volt. Ez a dalciklus pedig fantasztikus, különösen eredetiben, úgy, ahogyan Musszorgszkíj megírta. Mert a zongoránál és az emberi hangnál nincs semmi, ami csodálatosabb lenne a világon.

714   -zéta- 2021-03-20 21:57:38

Zárjuk le ezt a méltatlan vitát ezzel a fantasztikus felvétellel... és egyben emlékezzünk Jevgenyij Nyesztyerenko talán utolsó pesti fellépésére... 

713   lujza • előzmény707 2021-03-20 21:08:26

Szerintem Kocsis egy öntörvényű zseni volt, és mint ilyen biztosan megosztó személyiség is. A zongoraművészi kvalitásait nem lehet elvitatni, de az se, hogy gatyába rázta a Nemzeti Filharmonikusokat. Nyilván némileg diktatórikusan tette ezt, de minőségi változás történt ott az ő vezetése alatt. Csinált egy Bartók összkiadást, az se sikerült rosszul. Hogy milyen zeneszerző volt, azt nem tudom, nem értek hozzá.

A házával kapcsolatos történet más tészta. Itt már nehéz megkülönböztetni a tisztes szándékot a fellengzős nyerészkedéstől. És mindenesetre, ha én lennék az özvegye, nem várnék senkire, hanem csináltatnék síremléket neki, kerül, amibe kerül.

712   takatsa • előzmény711 2021-03-20 19:42:09

Köszi a helyreigazítást, kedves Eccerű. Ezért érdemes idejárni, ma is tanultam valamit. :)

711   eccerű • előzmény707 2021-03-20 18:49:31

Nem a mit a kérdés, hanem a hogyan, de úgy látom, hogy az is marad, a fekete lovagot nem lehet legyőzni... Egyébként ha már, akkor Zűszmájer.

710   Edmond Dantes 2021-03-20 16:47:03

Monteverdi-Fischer Iván: La favola d'Orfeo

709   takatsa • előzmény708 2021-03-20 15:51:28

Nem, kedves Momo. Szamáron Krisztus ült. Én csak gyalog...

708   Momo • előzmény707 2021-03-20 15:39:06

ejnye... azt hiszed lovon ülsz, pedig csak szamár az... 

707   takatsa • előzmény705 2021-03-20 15:32:11

Ja, stílusgyakorlat, pontosan. És, hogy mit, ki fejezett be? Alfánót, meg Szüszmájert, vagy hogyishívjákot sem emlegetik a nagy zeneszerzők között. Különben is most nagy divat befejezni, átírni, emlékszem valami Musszogszkíj átiratra Bojti János tollából, ő is rendkívül nagy zeneszerző, bár a zeneszerzőség kritériuma számomra nem a stílusgyakorlatok, átiratok, befejezések írásának képességét jelenti.. A "szinpadi értelemben" vett karmesterséget nem tudom értelmezni. Talán azt érted ezen, hogy valaki tud olyan aviso-t adni, amire be tud lépni a kórus, vagy meg tudja-e valósítani az alapvető ütemrajzokat, egyértelműen, világosan? Nem kétlem, hogy Kocsisnak nagyon jó meglátásai voltak az előadást illetően, és ezt a próbák során meg tudta beszélni a zenészekkel. De a karmesternek van más feladata is, a korrepetíción kívül. Az, hogy nagy zongorista volt, abban maximálisan egyetértünk, Bartókot valószínűleg ő tudott a legautentikusabban játszani. A KZ kifejezést pedig hagyjuk, az egészen mást jelent.

706   eccerű • előzmény693 2021-03-20 09:36:48

Az összehasonlítás itt a nehéz kérdés. Említett urak ugyanis karmesterek voltak. Kocsis pedig olyan formátumú univerzális zenész, (akinek mellesleg a zongora volt a hangszere) amilyen szintű kevés terem a világban. Zongoristaként sem volt jelentéktelen,  elég beszédes, hogy az általa fiatalon készített Rachmaninov 3. zongoraverseny lemezen szándékosan nem a technikailag mutatósabb, ámde a másik tételére igencsak rímelő kadenciát választotta, hanem azt, amelyik jobban passzol oda, de könnyebb eljátszani.

Azon is lehet vitatkozni, milyen karmester volt, mert színpadi értelemben nem volt az, de olyan zenei igénye, elképzelése és füle(!!!) volt, ami párját ritkítja, ezáltal mégiscsak zenetörténeti jelentőségű interpretációk születtek meg, emblematikus példa Bartók Concerto lemeze. Ha összehasonlítjuk napjaink egyik sztárkarmesterével, Gergijevvel, akkor ez az érdekes ellentét még inkább szembetűnő.

Az megint más kérdés, hogy mi ez az egész emllékház történet, ki mond igazat, ki nem, mennyire reális az igény a 350 fős teremre (különösen most, amikor nem látszik, hogy mikor tudunk, ha tudunk, kilábalni ebből a pandémia helyzetből), másrészt az ember azt is látja, hogy számolatlanul és kontroll nélkül mennek a milliárdok arra, amire akarják, lásd úszó-vb, vagy akár az Operaház felújítása inkluzive Eiffel, tehát ez is beleférhetne a keretbe n yugodtan. De ezeknek a dolgoknak semmi közük nincs ahhoz, hogy ki volt KZ.

705   eccerű • előzmény687 2021-03-20 09:18:38

Akinek van bármi fogalma is a zeneszerzésről, az eme kis "stílusgyakorlatorgia" kapcsán pontosan be tudja lőni, mennyire volt jelentéktelen.

De akinek ez sem mond semmit, hallgassa meg a topik névadója által befejezett Mózes és Áront.

704   takatsa • előzmény703 2021-03-19 23:43:18

Oké

703   macskás • előzmény702 2021-03-19 23:37:41

Azt az inget nem rám szabták.

702   takatsa • előzmény699 2021-03-19 23:23:31

Akinek nem inge, ne vegye magára. 

701   macskás • előzmény696 2021-03-19 22:39:31

 

 

 

700   macskás 2021-03-19 22:36:51

700

699   macskás • előzmény696 2021-03-19 22:36:13

Azt hiszem, ezt nem nekem címezted.

698   takatsa • előzmény697 2021-03-19 21:57:32

Kedves barátom, ezt hívják mazochizmusnak, de az általunk gyakorolt formáját egyelőre a törvény nem szankcionálja.

697   Corvette • előzmény695 2021-03-19 21:34:36

Én is erősen csodálkozom azon, hogy ez a végtelenül értelmes pasas minek jár ide nap mint nap fórumozni. Nekem se kellene, de hát nem bírok parancsolni az ujjaimnak. Micsoda pech, mi?

696   takatsa • előzmény695 2021-03-19 21:09:54

Ha elfogynak az érvek, jön a szenélyeskedés. Pedig azt hittem kedves macskás, hogy Gardelli mester emlékházainak a listájával állsz elő. 

Amúgy tényleg elgurult a gyógyszerem, amikor látom a haszonlesőket, ahogyan hetedíziglen be akarják biztosítani magukat és busás sápot húzni életük végéig Kocsis Zoltánból. De csak rajta, csináljanak a bolhából elefántot, ötször akkora emlékház dukál neki, miint Bartók Bélának.

695   Orfeo • előzmény694 2021-03-19 20:22:43

Elcsodálkoztam, hogy milyen szintre süllyedtél napról napra a C. fórumtárssal folytatott évődés során. Azt gondoltam, kizárólag az említett fórumtárs zöldségeinek szól a szarkazmust alulról súroló stílusod.

A lentiek tükrében úgy tűnik, valami súlyosan megmérgezte a lelkedet. Talán túlvállaltad magad a sok ügyelettel. A fiad is biztosan szégyenkezik most az apja miatt.

Sajnállak.

694   takatsa • előzmény693 2021-03-19 18:57:39

Ez egy nagyszerű ötlet. Én sem kívánom minősíteni azt, hogy Kocsis tevékenysége említhető-e egy lapon Toscaninivel, Karajannal vagy Soltival, de nagyon kíváncsi vagyok, hogy az említett nagy karmestereknek milyen emlékháza van. Soltinak csak egy mell (fej)szobrát találtam Chicagóban, de biztos van néhány emlékkastélya is szerte a világban, csak én nem találom.

693   Amalgám • előzmény687 2021-03-19 18:47:25

A magyar zenei élet eltávozott nagyjainak emlékezetét és életművét természetesen ápolni kell, és meg kell találni ennek a helyes mércéjét is. Nem vagyok abban a helyzetben, hogy Kocsis Zoltán zeneszerzői, karmesteri és zongoraművészi nagyságát megpróbálhassam értékelni – nem véletlen, hogy pont a zenei kérdésekben szólalok meg ezen a fórumon a legritkábban –, de azt hiszem, hogy ezt valójában senki nem tudja megtenni teljesen objektív módon, hiszen minden ember más és más zenei ízléssel és preferencia-rendszerrel rendelkezik, és senki sem lehet mentes az ilyen vagy olyan irányú elfogultságtól sem. Ilyen körülmények között talán hasznos lehet körülnézni a világban, és áttekinteni, milyen módon történik ez mások esetében: hogyan emlékeznek meg napjainkban az olyan nagyságokról, mint például Arturo Toscanini, Herbert von Karajan, Lamberto Gardelli vagy Georg Solti? Az esetükben kialakult gyakorlat, vagy annak talán egy hajszállal visszafogottabb módja esetleg irányadó lehet Kocsis Zoltán emlékezetével kapcsolatban is, még abban az esetben is, ha azt netán a szerénység egy formája jellemzi, főként az elhunyt karmester kertjében épített koncertterem méretét illetően.  

692   macskás • előzmény688 2021-03-19 18:24:52

Neked nincs erre reakciód? Nem hiszem...

691   macskás • előzmény687 2021-03-19 18:23:15

?????????????????????????????????????????

Álljon meg a menet!

690   takatsa • előzmény689 2021-03-19 18:19:56

"...így elment melletted..."

Igazad van! De ne sajnáld, egy percig sem.

Valamikor a 10-es évek elején, a gyerekekkel Szilvásváradon kirándultunk. Az erdei úton, egyszer csak, elszáguldott mellettünk egy óriási nyugati terepjáróban Kocsis Zoltán. Alig tudtunk félreugorni. Máig is áldom a szerencsénket.

689   -zéta- • előzmény687 2021-03-19 17:03:08

Az utolsó mondatoddal maradéktalanul egyetértek, az előtte levőkkel még apró morzsák szintjén sem. Sajnállak, hogy valami így elment melletted...

688   Edmond Dantes • előzmény687 2021-03-19 16:44:50

Érdeklődve várom a reakciókat beírásodra. Közben elfogyasztom a saját főzésű kávét és hátradőlve figyelek :-)

687   takatsa • előzmény684 2021-03-19 16:26:02

Azért most már mégiscsak megkérdezem, hogy ki volt Kocsis Zoltán? Mert, hogy van Bartók emlékház, rendszeres programmal, az nemcsak érthető, de kivánatos és természetes is. Hajtsunk fejet és ápoljuk hazánkfiának, a XX. század egyik legnagyobb, és korszakos zeneszerzőjének emlékét, és legyünk büszkék rá. Tehát itt van Bartók Béla, tegyük bele a mérleg egyik serpenyőjébe. Aztán a másikba rakjuk bele Kocsis Zoltánt. Zeneszerzőnként jelentéktelen, karmesterként szintúgy. Egy jó zongorista volt, ez vitathatatlan, mondjuk a XX. sz. 100 legjobb zongoristája között a helye. Ez is szép, és kiváló teljesítmény. Ennyi. A fiacskája pedig 20-22 éves, úgy hírlik, hogy reményteljes, de talán nem kellene neki az apukájára tekintettel örökös életjáradékot adni.

686   Búbánat 2021-03-18 16:56:30

A 681. szám alatt bemásolt hivatalos  dokumentumban erre az évre még  három intézkedés, három határidő szerepel: március 31; azonnal; november 30. 

 (A Kormány 2014/2020. (XII. 24.) Korm. határozata a Kocsis Zoltán emlékének megőrzéséhez kapcsolódó intézkedésekről szóló 1605/2020. (IX. 28.) Korm. határozat módosításáról)

685   smaragd 2021-03-18 16:28:38

                                           Himnusz

Kölcsey Ferenc költeményéből, Erkel Ferenc zenéjével. 1903-ban lett az ország törvénybe foglalt himnusza.
Előadja a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar.
Karigazgató: Antal Mátyás
Vezényel: Kocsis Zoltán
Rendezte: Horváth Ádám
A Magyar Televízió felvétele

684   Klára 2021-03-18 15:26:42

"A család elképzelése volt továbbá az is, hogy épüljön a kertben, a föld alatt egy 350 fős koncertterem is, ami valóságos művészeti központtá tette volna az emlékházat."

Két kérdés:mennyiben teszik lehetővé az épület műszaki paraméterei a kissé nagyralátó 350 fős koncertterem megépítését? Melyhez természetesen megfelelő kiszolgáló helyiségek csatlakoznának.

Mit szólnának a szomszédok, ha a koncertterem működésének/működtetésének megfelelő forgalomnövekedés jelentkezne, és akkor a próbákkal kapcsolatos zajhatásról még nem is beszéltünk!

Nincs ez az egész a család részéről egy kissé túlhabosítva? Természetes, hogy minden szülőnek a saját gyermeke a legszebb, legokosabb, legjobb, de mit tett le az asztalra a fiú eddig, azon kívül, hogy Kocsis Zoltán fia? Egyebekben, ha az állam állja a finanszírozás költségeit, akkor a döntési mechanizmusban is kell valami szerephez jutnia!

 

683   Edmond Dantes • előzmény680 2021-03-18 13:44:47

A 675-ben jelzett cikk így folytatódik (fizetős oldal = nem nyitható ki a teljes cikk "kívülről"):

"Megkérdeztük a Miniszterelnökséget, hogy ezek után miért nem jött létre mégse az emlékház. Azt írták: „A kormány tisztelettel adózik Kocsis Zoltán életműve előtt, ezért partner abban, hogy méltó módon őrizzük emlékét. Folynak az egyeztetések annak érdekében, hogy olyan megoldást találjunk, amely mindenki számára elfogadható. Az adásvételi szerződés aláírása azért nem történt meg, mert Kocsis Zoltán özvegye azt még nem írta alá.” Azért nem írtam alá a decemberben, a két ünnep között elém rakott adásvételi szerződést, mert

semmilyen biztosítékot nem kaptam arra, hogy a férjem végakaratának és szellemiségének megfelelően fog megvalósulni az emlékház

– mondja Tóth Erika, aki most nyilatkozik először az ügyről. A legfontosabb feltétele az volt, hogy az emlékház művészeti vezetője a művész szintén zongorista és zeneszerző fia, Kocsis Krisztián legyen, valamint hogy a család aktívan részt vehessen a tervezési és építkezési folyamatban.

A család elképzelése volt továbbá az is, hogy épüljön a kertben, a föld alatt egy 350 fős koncertterem is, ami valóságos művészeti központtá tette volna az emlékházat. Tóth Erika szerint az építkezéssel és az átalakításokkal kapcsolatban sem volt véleménykülönbség köztük és a minisztérium között, egy decemberi találkozón már az építészt is felkérték a feladatra. Az előzetes számítások szerint szükséges 1,5 milliárd forintban is megegyeztek, és elkészültek a vázlattervek is.

Az épületet is átalakították volna, az emeleten egy 60 fős szalont hozva létre, míg a földszint eredeti állapotában, egyfajta múzeumként mutatta volna be a korszakos művész otthonát, könyvtárát, lemez- és más gyűjteményeit, illetve hangszereit. Az alagsorból nyíló koncertterem mellett olyan helyiségeket is megálmodtak, amelyek egy kulturális központként működő intézményben elengedhetetlenül szükségesek. A család azért ragaszkodott a részvételéhez, mert szerinte az a biztosítéka az emlékház hitelességének. A kormányhatározat mindenesetre nem nevesíti a koncertterem építését, és a projekt kapcsán kizárólag az NFZ bevonását említi, a családét nem.

Arra a kérdésre, hogy mennyire reális a budafoki kertvárosban zenei központot építeni, az özvegy azt válaszolja, a helyi közönségnek is lett volna rá igénye, de az agglomerációban sincs hasonló intézmény. Mint fogalmaz: „Jó menedzsment kérdése az egész, hiszen Kocsis Zoltán korszakalkotó zseni volt, Magyarországon mindenki ismeri a nevét, ha valaki, akkor ő mindenképpen megérdemel egy neki szentelt emlékházat”.

Az adásvétel tárgya csak az ingatlan lett volna, amelynek jelenlegi tulajdonosa a művész fia, haszonélvezője pedig az özvegye. A hagyaték, amelyben a művész saját felvételein és lemezgyűjteményén kívül akár ismeretlen zeneművek, kéziratok, átiratok is szerepelhetnek, a család tulajdonában maradt volna akkor is, ha megvalósul az emlékház.

Hasonló konstrukcióban működik a Makovecz Imre-emlékház is: az épületet ott is megvette az Orbán-kormány a családtól, ám a benne őrzött tervrajzok és egyéb munkák a Makovecz család – pontosabban az általuk létrehozott alapítvány – tulajdonában vannak.

Azt is nehezményezi Kocsis Zoltán özvegye, hogy négy éve nem tudnak síremléket állítani a művésznek, holott a kormány, Budapest, Pécs és a Zeneakadémia is saját halottjának tekintette. Minthogy a sírhelyet Budapest előző főpolgármestere, Tarlós István adományozta a családnak, a főváros engedélyére van szükség a síremlék felállításához. A hivatalos hozzájárulás viszont máig nem érkezett meg – mondja Tóth Erika, aki még választ vár egy levelére a kormánytól is, de szerinte már

nem folynak egyeztetések, február 5-én kerek perec közölte velük a Miniszterelnökség, hogy nem lesz emlékház.

Arra a kérdésre, hogy mi lesz eztán, azt válaszolja: eladja a házat, a hagyatékra pedig külföldön keres vevőt."

682   macskás 2021-03-18 11:30:00

Itt tart a Kocsis-hagyaték:

https://hirklikk.hu/kozelet/a-zsenik-maganyosak-veszelyben-kocsis-zoltan-hagyateka-a-csalad-kulfoldre-mentene/378601?fbclid=IwAR0c8E4VjP5ndoaRkjUb9RpOs1PhvBPuBoNV9HrCq28Z_9u3XGuK5Ol-dr0

681   Búbánat • előzmény680 2021-03-17 19:25:23

A Kormány 2014/2020. (XII. 24.) Korm. határozata a Kocsis Zoltán emlékének megőrzéséhez kapcsolódó intézkedésekről szóló 1605/2020. (IX. 28.) Korm. határozat módosításáról

1. A Kocsis Zoltán emlékének megőrzéséhez kapcsolódó intézkedésekről szóló 1605/2020. (IX. 28.) Korm. határozat (a továbbiakban: Korm. határozat)

4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép: (A Kormány elismeri Kocsis Zoltán zenei munkásságát, elkötelezett emlékének ápolása, szellemi hagyatékának megőrzése mellett, és támogatja a Kocsis Zoltán Emlékház létrehozását, működtetését. Ennek érdekében)

„4. felhívja a  Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogy – a  Társaság bevonásával – készítse el az  Ingatlan felújításhoz (a továbbiakban: Beruházás) szükséges engedélyes terveket;

Felelős: Miniszterelnökséget vezető miniszter

 Határidő: 2021. január 31.”

 

 2. A Korm. határozat a következő 5–7. ponttal egészül ki: (A Kormány elismeri Kocsis Zoltán zenei munkásságát, elkötelezett emlékének ápolása, szellemi hagyatékának megőrzése mellett, és támogatja a Kocsis Zoltán Emlékház létrehozását, működtetését. Ennek érdekében)

„5. felhívja a  Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogy – a  Társaság bevonásával – készítse el a  Beruházáshoz szükséges kiviteli terveket;

Felelős: Miniszterelnökséget vezető miniszter

Határidő: 2021. március 31.

 

 6. felhívja a Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogy a 4. és 5. pontban meghatározott feladatok megvalósítása érdekében adjon ki támogatói okiratot 122 700 000 forint összegben a  Kvtv. XI. Miniszterelnökség fejezet, 30.  Fejezeti kezelésű előirányzatok cím, 1. Célelőirányzatok alcím, 33. Civil és nonprofit szervezetek támogatása jogcímcsoport terhére a Társaság mint kedvezményezett részére;

Felelős: Miniszterelnökséget vezető miniszter

Határidő: azonnal

7. felhívja a  Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogy – a  Társaság bevonásával – készítsen előterjesztést a  Kormány részére a  Kocsis Zoltán Emlékház szakmai programjáról, annak működtetéséhez, valamint az  Ingatlan felújításához kapcsolódó feladatokról a szükséges forrásigény bemutatásával.

Felelős: Miniszterelnökséget vezető miniszter

Határidő: 2021. november 30.”

Orbán Viktor s. k., miniszterelnök

680   Búbánat 2021-03-17 19:24:47

Magyar Közlöny – 2020. szeptember 28.

A Kormány 1605/2020. (IX. 28.) Korm. határozata Kocsis Zoltán emlékének megőrzéséhez kapcsolódó intézkedésekről

A Kormány elismeri Kocsis Zoltán zenei munkásságát, elkötelezett emlékének ápolása, szellemi hagyatékának megőrzése mellett, és támogatja a Kocsis Zoltán Emlékház létrehozását, működtetését.

Ennek érdekében

1. egyetért a  Kocsis Zoltán Emlékház létrehozásához szükséges, Budapest XXII. kerület, belterület 220362/1 helyrajzi számú, természetben a  Budapest XXII. kerület, Ringló út 75. szám alatti ingatlan (a  továbbiakban: Ingatlan) független ingatlanforgalmi szakértő által meghatározott forgalmi értéken a  Magyar Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Énekkar és Kottatár Nonprofit Kft. [1095 Budapest, Komor Marcell u. 1., cégjegyzékszám: 01-09-921743 (a továbbiakban: Társaság)] javára történő megvásárlásával;

 

2. felhívja a pénzügyminisztert, hogy az emberi erőforrások miniszterének bevonásával gondoskodjon a) az  Ingatlan megvásárlásához a  2020.  évben szükséges 358 300 000 forint biztosításáról a  Magyarország 2020.  évi központi költségvetéséről szóló 2019.  évi LXXI.  törvény (a  továbbiakban: Kvtv.) 1.  melléklet XX. Emberi Erőforrások Minisztériuma fejezet, 20. Fejezeti kezelésű előirányzatok cím, 28. Gazdasági társaságok által ellátott feladatok támogatása alcím javára,

b) a kincstári díj fedezeteként 179 150 forint biztosításáról a  Kvtv. 1.  melléklet XX. Emberi Erőforrások Minisztériuma fejezet, 20. Fejezeti kezelésű előirányzatok cím, 48. Kincstári díj és pénzügyi tranzakciós illeték alcím javára;

Felelős: pénzügyminiszter emberi erőforrások minisztere

Határidő: 2020. szeptember 30.

 

3. felhívja a pénzügyminisztert – a Miniszterelnökséget vezető miniszterrel, valamint az emberi erőforrások miniszterével együttműködésben –, hogy gondoskodjon az egész alakos bronzszobor elkészítéséhez 25 000 000 forint biztosításáról a Kvtv. 1. melléklet XI. Miniszterelnökség fejezet, 7. Nemzeti Örökség Intézete cím javára;

Felelős: pénzügyminiszter Miniszterelnökséget vezető miniszter emberi erőforrások minisztere

Határidő: a felmerülés ütemében

 

4. felhívja az  emberi erőforrások miniszterét, hogy – a  Társaság bevonásával – készítsen előterjesztést a  Kormány részére a Kocsis Zoltán Emlékház szakmai programjáról, annak működtetéséhez, valamint az Ingatlan felújításához kapcsolódó feladatokról a szükséges forrásigény bemutatásával.

Felelős: emberi erőforrások minisztere

Határidő: 2021. június 30.

 

Orbán Viktor s. k

679   takatsa 2021-03-17 16:29:08

Isten látja a lelkemet, nem akarok élcelődni, de elgondolkodtam ezen, és biztosan vannak esetek, amikor jobb egy halott özvegyének lenni, mint egy élő feleségének.

678   Klára • előzmény675 2021-03-17 16:24:18

Elég szemét húzás, akár elvált feleség, akár özvegy! (bocs!) Nincs már eddig is elég művészünk, akik a magyar állam pénzén tanultak, pénzt, paripát, fegyvert megkaptak, hogy tehetségüket kibontakoztathassák, aztán vígan élnek külföldön és keltik rossz hírünket? Tisztelet a kevés kivételnek.

Arra mi a biztosítéka a hölgynek, hogy külföldön "a férje végakarata és szellemisége" fog megvalósulni? Mi vezérli őt erre a lépésre? (a külföldön remélt magasabb összegtől eltekintve?)

677   Edmond Dantes • előzmény676 2021-03-17 16:20:55

Nem tudom. Itt egy további link egy felvétellel, "Utoljára együtt nyilvánosan....." valamint további két cikk arról, hogy

1) "..miért nem teljesítik Kocsis Zoltán végakaratát?...A 2016 novemberében elhunyt Kocsis özvegye, Tóth Erika a Facebookon fakadt ki a döntés miatt. „A folyamatos ígérgetések miatt négy évet vártunk hiába, négy éve reménykedünk abban, hogy sikerül megvalósítani azt, amit férjem megálmodott. Nem sikerült” – írta közösségi oldalán dühösen az özvegy, aki nehezményezi, hogy férje hagyatékáról egyesek nem akarnak tudomást venni és ami a legfájóbb pont, hogy 2016 óta nem tudnak méltó emlékhelyet állítani. Kocsist ugyanis a kormány, Budapest, Pécs és a Zeneakadémia is saját halottjának tekintette. Forrás: itt.

2) "Mindenki hárít – Mikor lesz méltó síremléke Kocsis Zoltánnak? Bár korábban félmilliárd forintot különített el rá az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI), feltehetően sosem készül el a Kossuth- és Liszt-díjas zongoraművész és karmester, Kocsis Zoltán (†64) emlékháza Budafokon...„A család kizárólag az engedélyek kézhezvétele után állíthatna számára síremléket, ám eddig ebben az ügyben is csak az ígéretekig jutottunk el” – írta az özvegy." Forrás: itt. Mindenhol "özvegyként" említik Tóth Erikát. 

676   -zéta- • előzmény675 2021-03-17 15:42:09

Tudtommal Kocsis Zoltán családi állapota halálakor elvált volt...

675   Edmond Dantes 2021-03-17 15:21:21

Miért nem lesz emlékháza Kocsis Zoltánnak, ha már döntés is volt róla?

Visszatáncolt a kormány a Kocsis Zoltán-emlékház ötletétől, vagy a család támasztott túlzó igényeket? A művész özvegye nyilatkozott a HVG-nek.

A Facebookon tudatta a nyilvánossággal a kétszeres Kossuth-díjas zongoraművész, karmester, zeneszerző Kocsis Zoltán özvegye, Tóth Erika, hogy

"Mégsem lesz Kocsis Zoltán-emlékház, a volt otthonunk tehát eladóvá vált."

Pedig mindmáig érvényben van egy tavaly szeptemberi kormányhatározat, amely szerint a kabinet támogatja a Kocsis Zoltán-emlékház létrehozását. A művész egykori otthona, a budafoki Ringló úti családi ház megvásárlására 358 millió forintot szántak. Az adásvételi szerződést azonban nem írta alá Kocsis Zoltán özvegye, mert mint a HVG-nek mondta: „Semmilyen biztosítékot nem kaptam arra, hogy a férjem végakaratának és szellemiségének megfelelően fog megvalósulni az emlékház.”

Arról, hogy mi volt a család elképzelése, hogyan alakították volna át az épületet, és mennyire tartják reálisnak a budafoki kertvárosban zenei központot építeni, a HVG e heti számában, illetve a hvg360-on olvashatók a részletek.

Tóth Erika mindenesetre most a ház eladására készül,  Kocsis Zoltán hagyatékára pedig külföldön keres vevőt. (Forrás itt.)

674   Búbánat 2021-01-14 09:40:50

2021.01.14  12:35 - 13:55  Bartók Rádió

Koncert dél - Hangversenykülönlegességek

 

Kocsis Zoltán első zongoraestje

1. Ludwig van Beethoven:

a) c-moll szonáta op. 10/1,

b) A-dúr szonáta op. 101,

2. Johannes Brahms: Fantáziák op. 116,

3. Claude Debussy: A boldog sziget,

4. Bartók Béla: Szonáta

 (Zeneakadémia, Nagyterem, 1971. január 17.) 

673   macskás 2020-10-01 20:18:02

Éljen!

672   Hangyász 2020-09-30 10:15:06

Ujjongjunk!!! Végre egy jó hír:

https://papageno.hu/intermezzo/2020/09/kocsis-zoltan-emlekhazat-hoznak-letre-budapesten/

Természetesen összes írását kötetbe rendezve ki kell adni. Minden felvételét/önálló szerzeményét/átiratát CD-n/DVD-n kiadni, amiről nincs felvétel, felvenni! Utca és intézmény is elnevezendő Róla!!!

671   smaragd 2020-08-12 09:14:44

Most bukkant fel a YouTube-on, lehet ugyan, hogy már szerepelt a fórumon Darvas János szép filmje (2002) Kocsis Zoltánról

Zoltán Kocsis: secrets of the Hungarian piano tradition (Documentary, 2002)

670   macskás 2020-05-30 00:23:39

Ma lenne 68 éves...

669   macskás • előzmény668 2019-11-06 20:18:43

Igen...

Még mindig nem hiszem el.

668   Edmond Dantes • előzmény667 2019-11-06 19:24:35

Azazhogy már három éve ...

667   macskás 2019-11-06 18:03:11

Már két éve...

Nagyon hiányzik a tudása, a szavai.

Minden nap kérdeznék valamit Tőle, de nem tehetem. Csak az a Mozart-zongoraverseny lassú tétele jár a fejemben, amit utoljára hallottam tőle zongoristaként. Olyan gyönyörűen játszotta, hogy sokunknak kicsordult a könnye.

666   macskás 2019-05-30 20:55:29

Más lett a világ, mikor megszületett!

665   Búbánat 2019-05-30 10:21:02

Bartók Rádió mai műsorán: 12:36 – 14.08 Hangversenykülönlegességek

Csaba Péter (hegedű) és Kocsis Zoltán (zongora) estje

1. Wolfgang Amadeus Mozart: e-moll szonáta K. 304.,

2. Ludwig van Beethoven: c-moll szonáta Op. 30. No.2.,

3. Johannes Brahms: G-dúr szonáta Op.78.,

 4. Bartók Béla: I. rapszódia,

ráadások:

a) Szergej Rahmanyinov: Vocalise,

 b) Wolfgang Amadeus Mozart: C-dúr szonáta K. 296 - I. Allegro vivace


(MTA Kongresszusi terme, 1979. december 8.)

664   Búbánat 2019-05-30 10:19:00

Kocsis Zoltán ma lenne 67 éves.

A 2016. november 6-án elhunyt zongoraművész-karmester-zeneszerző emlékére, a Dankó Rádió „Túl az Óperencián” műsorának végén Ravel Bolerója csendült fel a Nemzeti Filharmonikusok  előadásában, élükön Kocsis Zoltánnal –  élő, koncertfelvételről hangzott el a zenemű, amit a 18 órakor kezdődő ismétlőadásban, háromnegyed hét táján újra meghallgathatunk a rádió hullámhosszán (és/vagy az internetes oldaláról).

663   Búbánat • előzmény639 2019-05-29 20:47:31

Az M5 csatorna sugározza ma 21:50 - 00:00

MüpArt Classic

Kocsis Zoltán emlékkoncert

„Kocsis Zoltán halálának évfordulóján koncerttel tisztelegnek emléke előtt volt zenész kollégái, munkatársai a Müpában, abban a teremben, ahol hosszú évekig együtt muzsikálhattak. Az est műsorával sokoldalú művészi, zenei tevékenységének fontos mozzanatait, kapcsolatait, fordulatait próbáljuk felidézni: a legfontosabb szerzők közül Liszt és Bartók szólal meg.

 A 1970-ben a Magyar Rádió zongoraversenyén Kocsis számára győzelmet hozó művet: Beethoven G-dúr zongoraversenyét egy általa felfedezett orosz zongoraművész szólójával hallhatjuk.

A zeneszerző Kocsist az ifjúkori pályatárs, Sáry László az emlékére komponált új művel idézi meg. Az átiratok mesteri készítőjének hagyatékából a tevékenységének központi alakját jelentő Bartók Béla négy korai zongoraművének zenekari hangszerelése szól.”

662   Búbánat 2019-05-29 20:44:39
661   Héterő 2019-05-26 09:55:37

Kocsis Zoltántól sokat lehet tanulni a zenéről – és nem csak a zenéről.

Kocsis Zoltán – Juhász Előd mikrofonja előtt.pdf
Juhász Előd: Kocsis Zoltán – Utolsó beszélgetés.pdf

                         Letöltés

660   Haandel 2019-03-17 19:03:07

Kocsis Zoltán Schönbergről

659   gl 2018-11-24 18:13:57

Kocsis Zoltán utolsó koncertje a Művészetek Palotájában 2016. október 7-én

658   Búbánat • előzmény654 2018-11-06 11:19:17

Már a halottak napja időszaka körül, a Farkasréti temetőben  - amikor ott jártam - folyamatosan érkeztek  az emlékezők  Kocsis Zoltán sírhantjához, kezükben egy-egy szál virággal és/vagy kis mécsessel, ott megállva fejet hajtani az eltávozott nagy muzsikus fejfájánál.

657   macskás • előzmény655 2018-11-06 11:10:30

Így van!

656   Hangyász • előzmény654 2018-11-06 10:19:49
655   Hangyász • előzmény654 2018-11-06 10:19:45

A zeneszerető emberek szívében Zoltánunk örökké él.

654   macskás 2018-11-06 09:46:30

Gyásznap a mai.

653   Búbánat 2018-09-07 11:12:56

Kocsis Krisztián exkluzív interjút adott az Origónak.

Kocsis Zoltán zongorái a magyar zenetörténet felbecsülhetetlen értékű kincsei. A kétszeres Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas művész fia, Kocsis Krisztián és családja úgy döntöttek, hogy nem hagyják porosodni a művész hangszereit: két zongoráját is átadják a  Virtuózok péntek esti szuperkoncertjére, hogy a fiatal tehetségek is megszólaltathassák.

652   Búbánat 2018-05-31 11:26:01

Bartók Rádió, ma délután: 12:36 – 14.10

Kocsis Zoltán zongoraestjehttp://hangtar.radio.hu/images/kh0.png

1. Wolfgang Amadeus Mozart: a) C-dúr szonáta K. 330., b) A-dúr szonáta K. 331.,

2. Claude Debussy: Suite bergamasque - a) Prélude, b) Menuet, c) Holdfény, d) Passepied, 

3. Liszt Ferenc: a) I. elfelejtett keringő, b) Csárdás obstiné, 

4. Bartók Béla: a) Allegro barbaro, b) Improvizációk magyar parasztdalokra,

ráadás:

Szergej Rahmanyinov: a) esz-moll etűd Op. 33. No. 6., b) A-dúr prelűd Op. 32. No. 9., c) E-dúr prelűd Op. 32. No. 3., d) gisz-moll prelűd Op. 32. No. 12.

(Zeneakadémia Nagyterem, 1978. május 30.)

651   Búbánat 2018-05-30 20:18:01

Ma lenne 66 éves Kocsis Zoltán

 Írta  Papageno  - 2018. május 30.

650   Hangyász 2018-04-16 14:23:44

Mikor állítanak neki EGÉSZ ALAKOS szobrot/ Mikor neveznek el róla utcát (NEM valami kis sikátort!!!)??? Mikor neveznek el róla intézményt? (Némi segítség: Ha a romániai első számú együttes neve George Enescu Nemzeti Filharmonikus Zenekar, akkor...)

649   macskás • előzmény648 2018-04-05 12:19:47

jajjjj, ne viccolkodj:)

648   miketyson • előzmény647 2018-04-04 23:21:04

Azt mondtam volna, hogy én írtam? 

647   macskás • előzmény646 2018-04-04 17:57:45

Te írtad a duettet, nem? Vagy Mon(dd)teverdi?

646   miketyson • előzmény645 2018-04-04 17:22:46

Én??

645   macskás • előzmény644 2018-04-04 16:25:55

Szuper vagy!

 

644   miketyson • előzmény643 2018-04-04 09:15:35

Pur ti miro

643   -zéta- • előzmény642 2018-04-04 07:13:15

Mi volt az?

642   macskás 2018-04-03 23:59:39

A mai, zeneakadémiai koncert második ráadását Kocsis Zoltánnak ajánlották.

641   Héterő 2017-12-22 00:45:45

Kocsis Zoltán _ 1998

640   Búbánat 2017-12-21 11:35:39

Emlékmozaikok, képek, hangulatok Kocsis Zoltánról

szerző: Petrőczi Éva

Új Ember Hetilap - 2017.12.17.

Kocsis Zoltán

Már első belelapozásra nyilvánvaló, hogy a 2017-es adventi-karácsonyi időszak egyik könyvslágere lesz Juhász Előd Kocsis Zoltán-albuma, a szó legnemesebb értelmében. Ahogyan maga a szerző is a lehető legnemesebben kezelte és kezeli több évtizedes szakmai-magánemberi barátságát a XX–XXI. század kezdetben zongoraművész, majd karmester zsenijével. Megrendítő, rekviemszerű már a könyv „nyitánya” is: „Azok figyelmébe ajánlom, akik tisztelték, becsülték, kedvelték – mindazok nevében, akik talán még teljesen fel sem fogták, fel sem fogtuk, ki is volt valójában. És: mi mindennel gazdagított bennünket.”
Hatalmas és kockázatokkal teli feladat egy olyan, érdességektől sem mentes zseni portréját megrajzolni, amilyen Kocsis volt. Idézzük itt Prunyi Ilona zongoraművész, tanár szavait, amelyek minden szépelgés, szépítgetés nélkül az igazi Kocsis Zoltánt hozzák elénk: „Ezek fantasztikus emlékek (pél­dául négykezesezéseikről!), és gyakran eszembe juttatják, hogy Zoli mennyire tisztelt, és amennyire ő tudott, szeretett engem. Ez az amennyire ő tudott egyáltalán nem el- és megítélő mondat, csupán arról tanúskodik, hogy e könyv főhőse valóságos Amadeus redivivus (feltámadt Amadeus) módjára minden és mindenki elé helyezte életében a zenét. Család, szerelem, apaság, s természetesen a saját egészsége is epizódszereplő volt az életében a nagybetűs Muzsikához képest, éppen úgy, mint Wolfgang Amadeus Mozartéban. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy Kocsis »Unmensch«, embertelen ember volt; elég, ha antikvárius unokabátyja, Walloschek Miklós visszaemlékezéseire gondolunk, a nagy siófoki biciklizésekről, vagy az 1973-as évről, amikor a már három éve Beethoven-zongoraverseny győz­tes, hirtelen híressé vált fiatalember orgonált rokona esküvőjén…”
A visszaemlékezések sorában kitüntetett helye van Juhász Előd Ilyennek láttam című önvallomásának, amely egy Goethe–Eckermann mélységű szimbiózisról tanúskodik kettejük között. Az első, még csak közvetett találkozás az volt, amikor a még ifjú Juhász Előd 1963. június 27-én először hallotta játszani a tizenegy éves kisfiút, történetesen a Forrai Miklós-féle „Zenélő órák”-ban, ebben a nagyon népszerű egykori tévéműsorban. De olvashatunk ebben a többinél jóval hosszabb és árnyaltabb portréban arról is, amikor Kocsis a Magyar Állami Hangversenyzenekar fő-zeneigazgatójaként (ez lett később a Magyar Nemzeti Filharmonikus Zenekar) minden muzsikust, hírességet és pályakezdőt egyaránt, paraván mögötti próbajátékra kötelezett, nem törődve a vélt és valós nagyságok nimbuszával vagy éppen sértett tiltakozásával…
Ennek a szépen megkomponált kapcsolattörténeti esszének a végén egy gyönyörű, minden művészeti ágra érvényes mondat áll, a már nagybeteg Kocsis Zoltán utolsó olyan e-mailjéből, amely e könyv születésével kapcsolatban íródott. Tekinthetjük akár parainesisnek (erkölcsi tanításnak), akár szellemi végrendeletnek: „Az egyetlen, amiben bízhatunk, a zene szeretete és azok az ambíciók, amelyek mögött valóságos hit áll.”

A szép ráadás pedig az igényes, szép kiállítású, könnyeden, helyenként fanyarul elegáns kötet páratlan képanyaga. Hivatásos fotóművészek és baráti amatőrök munkáiból szépen „összeszőtt” vizuális portré-faliszőnyeg, mindazok számára, akik átérzik, mit jelentett az egész életében fájdalmas mosolyú és megszállott muzsikus, Kocsis Zoltán életműve a magyar kultúrának. Azaz, Juhász Előd és sokak meggyőződése szerint – mindnyájunknak.

(Juhász Előd: Kocsis Zoltán, Emlékmozaikok, képek, hangulatok, Scolar, 2017)

639   Búbánat • előzmény635 2017-11-18 08:35:05

A Bartók Rádió  ma délután közvetíti a Müpában elhangzott emlékkoncert hangfelvételét :12.36 – 13.57

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar hangversenye
- Kocsis Zoltán emlékére

Vezényel: Hamar Zsolt és Dobszay Péter

Km. Gyenisz Kozsukin (zongora)

1. Liszt: Három gyászóda - a) A holtak No. 1., b) Az éj No. 2., c) Tasso gyászünnepe No. 3.,

2. Beethoven: G-dúr zongoraverseny (Kozsukin),

3. Sáry László: Sinfonia concertante - In memoriam Zoltan Kocsis,

4. Bartók - Kocsis: a) Burleszk Op. 8/c, No.3., b) Burleszk Op. 8/c, No.1., c) Második ábránd, d) Scherzo

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2017. november 6.
 

(A múlt hétfői adás ismétlése)

638   Búbánat 2017-11-17 21:23:43

Csodálatos videót tett közzé apjáról Kocsis Krisztián

Fidelio.hu, 2017.11.07. 12:36

A legnépszerűbb videómegosztón elérhető felvételen Kocsis Zoltán fiát tanítja zongorázni Bartók egykori zongorájánál.

A videó 2006-ban készült, amikor Kocsis Krisztián kilenc éves volt, és Bartók zongorájánál apja Bartókra tanította. A felvételen a Mikrokozmosz második füzetéből a "Párhuzamos mozgás kis hatodhangközökben" című darab hallható.

 

637   Búbánat 2017-11-07 15:54:05

KOCSIS ZOLTÁNRÓL NEVEZI EL PRÓBATERMÉT A PANNON FIHARMONIKUSOK

A Pannon Filharmonikusok a megújulásától számítva több mint egy évtizeden keresztül élvezhette Kocsis Zoltán szakmai mentori támogatását. Az állandó vendégkarmesterként minden évadban fellépő dirigens koncertjei teltházat vonzottak, az utolsó, zongoraművészként adott koncertjére sorban állt a közönség a jegyekért. A zenekar művészei, bár nehéz próbaperiódusokat tudhattak mindig maguk mögött, tisztelettel csodálták a művész zenei intellektusát, zeneiségét és fáradhatatlanságát. A rendkívül intenzív és tartalmas közös munkák emlékére, a tisztelet jeleként 2017. november 9-én a Pannon Filharmonikusok Pécs Megyei Jogú Város vezetőivel egyetértésben Kocsis Zoltánról nevezi el zenekari próbatermét. Az ünnepélyes teremavatásra 2017. november 9-én délután 18.00 órakor kerül sor dr. Páva Zsolt polgármester jelenlétében.​

 

A tavaly elhunyt Kocsis Zoltánról szóló megemlékezésekben a legtöbben úgy fogalmaztak, hogy „űrt hagyott maga után”. Személye valóban pótolhatatlan veszteség, zseniális tehetsége és elkötelezettsége egyedülálló volt a magyar zenei életben.  Az űr ablakot nyithat a zene világára, hiszen Kocsis Zoltán muzikalitása, zenei tudása, preferenciái mindannyiunk számára iránymutatásként szolgálhatnak az egyetemes zene megismerésére.

636   Ardelao 2017-11-06 18:47:58

KOCSIS ZOLTÁN EMLÉKÉRE:

(1952-2016)

«Még leírni is döbbenetes, hogy nincs már közöttünk» 

Egy régi Dalos Anna írásával emlékezem rá! (A.) 

 

«KOCSIS ELŐTT TISZTELETTEL MEGHAJOL A ZONGORA»

 

Zoltán Kocsis in Concert
1973-1986 
 

Franz Schubert: f-moll impromtu,

Liszt Ferenc: Csárdás obstiné,

Szergej Rahmanyinov: Esz-dúr etűd op. ЗЗ/7,

Szergej Rahmanyinov: A-dúr prelűd op. 32/9,

Szergej Rahmanyinov: E-dúr prelűd op. 32/3,

Fryderyk Chopin: g-moll ballada op. 23.
Fryderyk Chopin: c-moll mazurka op. 56/3,

Richard Wagner-Kocsis Zoltán: Viráglányok jelenete és finálé a Parsifal II. felvonásából,

Liszt Ferenc: Notturno (Liebesträume, No. 3.),

Liszt Ferenc: Ave Maria (Lebert & Stark),
Liszt Ferenc: Venezia e Napoli,

Kodály Zoltán: Székely keserves.  

Hungaroton Classic. HCD 31 679

Kocsis Zoltán írja új CD-jének kísérőfüzetében, hogy a lemez műsor-összeállítását és a művek előadói megközelítését Liszt Ferenc művészi attitűdje hatja át. A CD négy Liszt kompozíció mellett olyan zeneműveket tartalmaz, amelyeket Liszt játszott vagy játszhatott volna (Schubert, Chopin, Wagner), illetve amelyek nem születhettek volna meg Liszt zeneszerzői-zongoraművészi habitusának hatása nélkül (Rahmanyinov, Kodály). A CD-n hallható tizenkét zongoradarabból hét már 1980-ban megjelent egy Hungaroton-feketelemezen, amelyen 1971 és 1978 közötti koncertfelvételeit adta ki Kocsis. A régi lemezen a hét romantikus zongoradarabhoz Bartók és Schönberg egy-egy kompozíciója társult - helyükre az új CD-n néhány 1983-ban és 1986-ban készült felvétel került. Ezek az új darabok logikusan illeszkednek a Liszt Ferenc alakja köré épített dramaturgiai koncepcióba.

Liszt „szelleme” a művek előadói megközelítésében tulajdonképpen csak áttételesen ragadható meg. Valójában Kocsis interpretációs elveit vesszük górcső alá, az ő művészi meggyőződésének jellegzetességeit próbáljuk meg feltárni. De hogy egyáltalán beszélhetünk interpretációs elvekről és művészi meggyőződésről, abban vitathatatlanul osztályrésze van Lisztnek, illetőleg az ő kiemelkedő szerepének a zenei előadó-művészet emancipációjában.

A virtuozitás a zenei interpretációban elengedhetetlen. Kocsisnál azonban sohasem a l’art pour l’art önimádó csillogását vagy a léha közönségbűvölést szolgálja. Technikai tudása páncél, amely bőrére tapadt, úgyszólván testének részévé vált; ilyen vértezetben merészen járhatja be a zongora birodalmát. Ezért játssza Kocsis a «CSÁRDÁS OBSTINÉ»-t, a «VENEZIA E NAPOLI»-t, ezeket a briliáns variációsorozatokat. Minden variáció egy-egy technikai probléma bemutatása: a dallam és a kíséret hangerőviszonyának kialakítása, akkordfelbontások, pergő futamok, nagy hangköztávolságok, gyors tempó - egyszóval mindaz, amit egy zongoristának tudnia kell.

És Kocsis kétségtelenül sokat tud. Még a «VENEZIA E NAPOLI» felvételén hallható „pedálba rúgások,” a le nem játszott hangok és „félrement” akkordok mellett is elképesztő a technikai biztonsága. Valami mégis hiányzik mindkét Liszt-kompozíció előadásából, éspedig az, ami jószerivel közvetíthetetlen. A felvétel ugyanis nem tudja megőrizni, nem tudja visszaadni a koncertterem levegőjét, Kocsis játékának primer hatását, jóllehet Liszt ezekbe a műveibe eleve „belekomponálta” ezt az effektust.

A Wagner «PARSiFAL»-jának II. felvonásából kiemelt „VIRÁGLÁNYOK JELENETE, ÉS FINÁLÉ”- ból is, amelyet Kocsis átdolgozásában hallhatunk a CD-n, a színház atmoszférája hiányzik. 

Habár Kocsis valóban mindent megtesz (elkülöníti a zenekari kísérőszólamokat a dallamoktól, ha kell, zenekari hatást teremt stb.), interpretációja mégsem nyújtja az operai előadásokból ismert katartikus élményt.

Mindazonáltal a koncertfelvételeknek is megvannak a maguk pozitívumai. Megőrzik számunkra Kocsis játékmódjának jellegzetességeit, zongorahangjának színeit, előadásának tónusát és főként gondolatait a muzsikáról.

Szép pianókat, cantabiléket hiába keresünk Kocsis zongorajátékában. Csengő, feminin hangok helyett inkább sokféle különleges hangszín szólal meg zongoráján. Schubert «F- MOLL IMPROMTU»-jében nincsenek gyöngyöző skálák, futamai sokkal inkább hidegek és kopogósak. Chopin «C-MOLL MAZURKÁ»-jának hangvétele sem idézi „elomló” hangjával a tüdőbajos Chopint. Liszt «NOTTURNÓ»-jának dallama is sötétebb tónusú - kissé nazális hang, mintha magas fekvésű cselló vagy angolkürt játszaná.

Merőben technikailag vizsgálva ezt a hangminőséget, úgy tűnik, Kocsis hangjai nem csengenek fémesen. Ezeket a hangokat valamiféle homály veszi körül. Ez semmiképpen sem jelenti azt, hogy Kocsis billentése körvonalazatlan lenne. Sőt épp ellenkezőleg: ez a billentés céltudatosan mindig egy pontra irányul. Mintha a billentyűzet és a kalapácsok között, a zongora húrjaira átlósan, vékony és feszes húr lenne kifeszítve. Kocsis minden hangja ennek az imaginárius húrnak az érintésekor születik meg. Ezzel egyrészt konstans hangminőséget hoz létre, másrészt - tekintettel arra, hogy a hangszer belsejében jön létre a hang - tudatosan lemond arról a csábító lehetőségről, hogy a billentyűk felszínén zongorázzon, és csilingelő hangokkal hódítsa el hallgatóságát.

Természetesen az előadói koncepcióval is megmagyarázható, hogy miért mond le Kocsis a „szép”zongorázásról. Tudja, hogy neki a mű mondanivalóját kell közvetítenie, s ehhez be kell hatolnia az adott alkotás legmélyébe, rá kell találnia a zenedarab igazi jelentésére. Ahhoz pedig, hogy előadásával kibontsa a mű lényegét, nem elegendő a széphangzás, ahhoz sokkal több (és sokkal kifinomultabb) előadói eszközzel kell élnie.

Kocsis például mindig gondosan és érzékenyen kiemeli a fontos modulációkat, hangnemi kitéréseket. Ritmusai is feszesek, karakterisztikusak. Tehát az előadáskor nemcsak sokféle hangszínnel él, hanem a hangnemi, harmóniai, ritmikai effektusokat is élesen körvonalazza. Ebből fakad, hogy Kocsis játéka felettébb gesztikus. Ezekre az apró kifejező elemek érdemes felfigyelni. Chopin «G-MOLL BALLADÁ»-jában az első témát minden egyes alkalommal fél-zárlat előzi meg. Így annak ellenére, hogy a téma domináns felütéssel kezdődik, ez a felütés egyben az előtte elhangzó fél-zárlat feloldása is lesz. Kocsis előadásában az első téma felütésének kettős funkciója mindig tisztán megfigyelhető - a feloldás összeolvad a felütéssel.

A G-MOLL ballada előadásában egyébként, már csak a balladaműfajból adódóan is, fontos szerepet játszik a zenei eszközökkel létrehozható narrativitás. Ezért beszédesek a triolák, ezért erőteljesek a hosszan tartott hangok. S ezért „hadarnak” a rövidebb ritmusértékek, miközben az őket lezáró hosszabbak felé törekszenek, hogy ott végül elérjék céljukat. De nemcsak mimikus eszközökkel lehet elmondani a zenei folyamatot. Néha egyszerűen csak rá kell találni a darab kulcsmondatára (zenében inkább kulcsfordulatnak kellene nevezni), és ebből kiindulva kell felépíteni az interpretációt.

Schubert «F-MOLL IMPROMTU»-jének hidegen kopogó, fel-leszáguldó skálái csak az óramutatók egyenletes járásához hasonló, 3/8-os mozgásformula tükrében válnak érthetővé. A coda végén, a stretta előtt megáll ez a mozgás. Tudjuk, hogy most valójában egy óra állt meg - azaz eljött valakiért (értünk?) a halál. Kocsis szenvtelenül abbahagyja játékát, majd kétütemnyi szünet következik. Egy apró akcentus, picit rövidebb vagy hosszabb szünet, és semmivé lesz a megrázó élmény. És akkor nem értjük meg azt sem, hogy ezek a hidegen közömbös, elképesztő modulációs köröket bejáró, kopogó skálák tulajdonképpen egy kísérteties haláltánc képeit idézik.

Szintén egy-egy apró ötletből indul ki Kocsis Rahmanyinov «ESZ-DÚR ÉTUDE-TABLEAU»- jának és Liszt «AVE MARlÁ»-jának előadásában. Az «ÉTUDE-TABLEAU»-ban egészen az utolsó ütemekig csak akkordokat, akkordfelbontásokat és dallamtöredékeket hallunk. Amikor elérkezünk a darab csúcspontjához, a nagy fortéhoz, a bal kézben megszólal a dallam. Kocsis hősies tónussal emeli ki a darab végére megszületett dallamot. Liszt «AVE MARIÁ»- jának akár a „Variációk harangokra” címet is adhatnánk. Már a kompozíció elején, a jobb kéz kezdő Ave Maria-dallamában benne rejlik a harangozás effektusa; ebből hozza létre Kocsis a darab végén hallható nagy, ünnepi harangzúgást. Kodály «SZÉKELY KESERVES»-é- ben a „Sirass, édesanyám, ...” szövegkezdetű népdal parlando-rubato előadásával  Kocsis lenyűgöző  hitelességgel idézi fel a parasztasszonyok énekét.

Nem szokványos az a Chopin-kép, amelyet Kocsis a «C-MOLL MAZURKÁ»-ban állít elénk. Ahogyan édes-bús hangon elkezdi játszani a kompozíciót, sorban elvonulnak előttünk a táncok, és érezzük, hogy az egészből mindössze csak a suhanás, a könnyed szellő marad meg az emlékezetünkben. Valóban, Chopintől nem is várunk mást. Ám amikor megszó­lal a coda, rádöbbenünk arra, hogy a zongorista rögtönözte ezeket a könnyed, táncos dallamfoszlányokat, és hogy ez a zene sohasem hangzik fel többé ugyanígy. Szembesülünk az elmúlással, és megértjük, hogy miért olyan borongós, olyan végtelenül szomorú Kocsis Chopin-hangja.

Kocsis egyébként is kivételes érzékkel nyúl az egyes művek tónusához. Nagyszerűnek találom, ahogyan megfogja az AVE MARIA, a három rövid Rahmanyinov-darab vagy Chopin  G-MOLL BALLADÁ-jának alapaffektusát. Elemében van, ha megzengetheti az egész hangszert, ha súlyos léptű, mackós akkordokat  játszhat (mint az E-DÚR PRÉLUDE-ben, vagy az AVE MARIA harangzúgásában), ha elhitetheti velünk, hogy milyen bonyolultan kontrapunktikus az A-DÚR és az E-DÚR PRÉLUDE. Szeretem, ahogyan gyúrja-gyömöszöli a zongorát az ESZ-DÚR ÉTUDE-TABLEAU-ban és az E-DÚR PRÉLUDE-ben. 

Boszorkányos mozdulataival hozza létre azokat a mozgással teli, energikus fortékat, amelyektől zsong-bong az egész zongora. Hatalmas küzdelem ez művész és hangszere között, amelynek végén a zongora tisztelettel hajol meg Kocsis előtt.

Dalos Anna

HOLMI (Figyelő), 1997. 9. Évfolyam 5. szám.
 

635   Búbánat 2017-10-25 11:54:03

Müpa honlapjáról

Kocsis Zoltán-emlékkoncert

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem 
2017. NOVEMBER 6. HÉTFŐ, 19:30. 

 

Egy éve távozott el közülünk Kocsis Zoltán, hiányt hagyva maga után, de feladatot is adva: a magyar zenésztársadalomnak meg kell őriznie és ápolnia kell az örökséget, amelyet a korszakalkotó muzsikus ránk hagyott. 

A Nemzeti Filharmonikusok élén Kocsis munkáját folytató Hamar Zsolt, valamint  Dobszay Péter vezényletével csupa olyan mű szólal meg ezen az estén, amely jelképesnek tekinthető: vagy tartalma illik a megemlékezés gesztusához – ilyen Liszt Három gyászódája -, vagy Kocsis Zoltán munkásságának egy-egy fejezetére emlékeztet. 

Beethoven G-dúr zongoraversenye mindnyájunkban a fiatal, még szinte kamasz Kocsis varázslatosan garabonciás, lázadó alakját idézi fel: ezzel a kompozícióval nyerte meg 1970-ben a tizennyolc éves fiatalember a Magyar Rádió Beethoven-zongoraversenyét, s vált egy csapásra csupán szűk körben számon tartott, nagy ígéretből országosan ismert ifjú művésszé. Az sem véletlen, hogy ezt a darabot éppen a rendkívüli orosz zongoristafenomén, az egyszerre elmélyült és virtuóz Gyenisz Kozsukin tolmácsolja, hiszen őt éppen a Kocsis vezényelte Nemzeti Filharmonikusok meghívottjaként ismerhette meg néhány éve Budapest közönsége. 

Sáry László művéhez sem kell magyarázat: tiszteletadó kompozíció, amely arra is figyelmeztet, milyen szoros kapcsolatot ápolt Kocsis egész pályája során a legújabb zenével, ezen belül a hozzá oly közel álló Új Zenei Stúdió munkásságával is. S végül a kocsisi repertoár legfontosabb fejezete: Bartók – de nem akárhogyan: a Négy zongoradarab mindegyike a zeneszerző nagy apostolának kongeniális hangszerelésében öltött új, a bartóki szellemhez méltó szimfonikus alakot. 

A koncertet 18.00 órai kezdettel vetítés előzi meg, amelyen a 2015-ben előadott két Richard Strauss-mű, A béke napja és a Daphné bemutatójáról készült filmet tekinthetik meg a koncertre jeggyel rendelkezők. A felvételen Kocsis Zoltán vezényli a Nemzeti Filharmonikusokat, a darabokat Némedi Csaba rendezte, a Müpa dokumentumfilmjének szerkesztő-rendezője Várbíró Judit.

634   Búbánat 2017-09-13 10:51:46
Ars Sacra Fesztivál

Kocsis Zoltán emlékkoncert

2017. szeptember 17., 19:00

SOTE Semmelweis Szalon
(1085 Budapest, VIII. Kerület Üllői út 26.)

Kocsis Krisztián Zoltán zongoraművész koncertje.

Műsor:

Liszt: Impromptu, S. 191
Brahms: Paganini Variációk, op. 35
Liszt: Réminiscenes de Don Juan, S. 418
Liszt: Ave Maria (Die Glocken Von Rom), S. 182
Schumann: Toccata, op. 7
Schumann: Karnevál, op. 9

A programfüzetben nem szerepel, de a koncert regisztrációhoz kötött!
633   Búbánat • előzmény632 2017-07-22 09:22:28
Lemaradt: Kocsis Zoltán-koncert


(MTA Kongresszusi Terem, 1976. április 21.)
632   Búbánat 2017-07-22 09:15:07
Bartók Rádió mai műsorán szerepel

17.34 – 19.00 Kocsis Zoltán zongorázik

1. Beethoven-Liszt: V. szimfónia
2. Liszt: Velence és Nápoly - a) Gondoliera, b) Canzone, c) Tarantella
3. Wagner-Liszt: Trisztán és Izolda - Izolda szerelmi halála
4. Liszt: XI. magyar rapszódia
5. Wagner-Kocsis: Az istenek alkonya – zárójelenet
6. Bartók: Román népi táncok
  
Hírek
• A Budapesti Fesztiválzenekart választották Az Év Zenekarának
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
BMC, Könyvtár

Somogyi Anita, Kovács Nóra (szoprán), Gombkötőné Túri Zsuzsa (mezzoszoprán)
Tóth Anikó (brácsa), Fülöp Attila (klarinét)
Ewald Rézfúvós Együttes
Szolnoki Bartók Béla Kamarakórus
vezényel: Molnár Éva és Kiss Boldizsár
"Pertis: +15 - emlékest"
Pertis Jenő:
Fanfár
Csak azt mondd meg rózsám
Holub bieli (Fehér galamb)
Szerenád sárgában
A megátkozott lány balladája
Luther Henderson: The Saint's Hallelujah

19:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Puccini: Tosca

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Schöck Atala (ének)
Szokolay Ádám (zongora)
"Daloskönyv"
Fauré: Les berceaux, Le papillon et la fleur, Après un rêve
Debussy: Deux romances
Debussy: D’un Cahier d’ esquisses
Debussy: Masques
Liszt: Es muss ein Wunderbares sein, Drei Zigeuner, Über allen Gipfeln ist Ruh
Chopin-Liszt: Lengyel dalok No. 4. Bacchanal
Chopin: Cisz-mol noktürn, op. 27. No. 1
Bartók: Öt dal Ady Endre verseire, op. 16.

19:00 : Budapest
Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Művelődési Központ

Szutrély Katalin (szoprán)
Budafoki Dohnányi Zenekar
vez.: Vashegyi György
Schumann: Manfréd – nyitány
Wagner: Wesendonck-dalok
Brahms: III. szimfónia

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Kiss Péter (zongora)
Medikus Zenekar
Vezényel: Dubóczky Gergely
A Medikus Zenekar jótékonysági koncertje
Ravel: Lúdanyó meséi – részletek
Rahmanyinov: 2. (c-moll) zongoraverseny, op. 18
Muszorgszkij–Ravel: Egy kiállítás képei

19:45 : Budapest
Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Alina Ibragimova (hegedű)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Robin Ticciati
Ljadov: Az elvarázsolt tó, op.62
Prokofjev: I. (D-dúr) hegedűverseny, op.19
Rachmaninov: III. (a-moll) szimfónia, op.44

20:30 : Budapest
Szent István Bazilika

Horti Lilla, Sherry Williams (ének), Brian Charette, Virágh András Gábor (orgona)
Modern Art Orchestra
vezényel: Fekete-Kovács Kornél

"A Liszt Ünnep nyitókoncertje"
19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Farkas Mira (hárfa)
Drahos Rebeka (fuvola)
Debussy: Arabeszk, no. 1, Beau Soir
Glinka: Noktürn
Fauré: Sicilienne, Apres un réve,
Parish Alvars: Szerenád
Mouquet: Flute de Pan
Renié: Esquisse
Parish Alvars–Fahrbach: Fantázia
A mai nap
született:
1912 • Tátrai Vilmos, hegedűs († 1999)
1936 • Charles Dutoit, karmester
1955 • Yo-Yo Ma, csellista
elhunyt:
1959 • Mario Lanza, énekes (sz. 1921)
2008 • Fodor Géza, dramaturg, kritikus, színház- és zeneesztéta (sz. 1943)