vissza a cimoldalra
2021-01-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11567)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (5047)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4345)
Régizene (5876)
Verdi-felvételek (596)
A MET felvételei (1352)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62488)
Eiffel Műhelyház (519)
Társművészetek (2224)
A nap képe (2262)
Franz Schmidt (3764)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (632)
Lisztről emelkedetten (1032)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1470)
Balett-, és Táncművészet (6051)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2138)
Pantheon (2809)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (Carl, 2002-11-16 21:07:17)

- Erkel, Zak, zeneoktatás, amatőr mozgalmak, kultúrpolitika, zene és közélet etc -
   
2374   Edmond Dantes • előzmény2373 2020-07-01 16:55:53

Igazán nem akarok "ünneprontó" lenni, de hadd osszam meg, hírek szerint mi is az a V4NA ... 

2373   Búbánat 2020-07-01 16:09:29

Rasszista komolyzene, avagy dögöljön meg minden fehér ember?

„Nem minden fehér kókler elnyomó, de minden fekete rasszista? Zavar támadt az erőben. BLM csúcsrajáratva.

Szembejött a velem a V4Na oldalán egy cikk arról, hogy a nyugati civilizáció legutóbbi elmebaja (értsd BLM, vagy Black Lives Matter, avagy magyarul: minden fekete élete számít, kivéve Afrikában) éppen melyik újabb mérföldkövéhez érkezett el. Most már a komolyzene is rasszista.

Nem elég, hogy a zenekarok nagy része fehér, de ráadásul még fehér zeneszerzők zenéit is játsszák. Hol itt az igazság?”

 

2372   Hangyász • előzmény2370 2020-07-01 09:32:16

Nagyon is érzem a hsz.-ból áradó szarkazmust! ;o)

2371   Búbánat 2020-06-30 20:09:57

Más vonatkozásban, érdemes a szenegáli származású híres Shakespeare-színész, Ira Aldridge  (1807–1867) életútját áttekinteni; a korabeli magyarországi vendégfellépéseinek nagy közönség és kritikai visszhangja volt nálunk.

BARTHA KATALIN ÁGNES: IRA ALDRIDGE, SHAKESPEARE ÉS A MAGYAR SZÍNHÁZI VISZONYOK

/Forrás: A Játéktér 2014. őszi számából/

Idézek egy részt a tanulmányból:

„Pesten Aldridge fellépé­seinek köszönhetően az Othellót és a Velencei kalmárt is többször játszották. Az Ira Aldridge-féle Othello osztatlan sikernek örvendett, de ugyanúgy a Macbeth- és III. Richárd-alakításait is elismerés övezte Magyarországon.Az 1853-as beharangozott kétszeri fellépéséből a pesti Nemzeti Színház­ban végül 14 fellépés lett az év folyamán. Tavasszal érkezett kisded angol társulatával, ősszel egy­maga jött vissza újra játszani fényes sikerének színhelyére. 1858-ban harmadszor is eljött, s ebben az évben is eljátszotta a Velencei kalmár kulcsszerepét, a Shylockot is.”

„Az akkoriban szabadságharcos múltja miatt a Nemzeti-színpadról letiltott, és operarendezőként foglalkoztatott Egressy Gábor így írt alakításáról: 

1853. ápr. 2. Afrikai vendégünk ma, mint Shylock, egészen európai arczot öltött, s ez neki valóban meglepőleg sikerült. A tompa fekete orr eltünt, s helyette horgas fejér orr állott elő; valamint a néger gyapjat is fehér bőrű félkopasz fej váltotta fel. (…) Ezen Shylock, melyet ő elénk teremtett, az egyéni sajátszerűség bevégzett ábrázolata volt, a keleti vérmérséklet és fajtermészet általános szellemében. Kedvező körülménynek tekinthető, hogy a mű­feladat ez utóbbi pontban, a művész személyiségével véletlenül ma ismét találkozott. Ilyen keleti fajú zsidó volt ő, testének és lelkének minden ízében, minden helyzetben és állapotban. Ilyen volt atyai és kalmári vesztesége kínaiban; határtalan vallás és fajgyűlöletében; kárörömének ama perczében, mi­dőn Antonio vesztesége felől értesül; ilyen ama végső megsemmisülés tragikai pillanatában, midőn keresztyén (?) igazságszolgáltatás őt javainak vesztésére ítéli, s életének is csupán a hitváltoztatás föltétele alatt kegyelmez meg. (…) Hol van azon ítészeti daguerrotyp, mely e művészi ábrákat, vagy csak egyetlen perczet ezekből képmásolni, s az öröklét számára fentartani vállalkoznék? (…). Hol a mesterség, mely a látás és hallás hiányait kárpótolhatná azokra nézve, kik ez élő képektől távol vannak térben és időben?”

2370   Klára • előzmény2369 2020-06-30 19:11:35

Ha egy üzlet beindul!

2369   Hangyász • előzmény2367 2020-06-30 14:07:20

Természetesen ironikus szándékkal írtam. L. még GANDHI (!!!) szobrának ledöntését.

2368   Edmond Dantes • előzmény2367 2020-06-30 12:45:09

Az ön szavait kölcsönvéve: ha minden zeneszerzőt, írót, költőt, és bármilyen területen működő  alkotóművészt -és teszem hozzá: előadóművészt-  diszkvalifikálunk, aki valamilyen faji, vallási kisebbséghez tartozott, teszem hozzá: "más" volt pl. a nemi identitása mint a "többségé", más értékrendet vallott mint a "többség", akkor nem sokan maradnak a palettán! Mert egyrészt valahol mindenki: kisebbség. Másrészt, különösebben nem kell magyarázni, de mégis: a művész eleve "más", hiszen sajátos képességeivel, sajátos látás- és kifejezésmódjával látja és láttatja, fejezi ki a világot ... és bizony sokszor szembemegy a "többséggel". Hajbókoló, a "többség" ízlését kereső, a pillanatnak és az "udvarnak", ismét az ön szavaival: az éppen uralkodó király, cár, rezsim, stb. számára megfelelni akaró művészre hosszú távon és többnyire (vannak kivételek!) a feledés jótékony homálya és a művészet(történet) süllyesztője vár.

2367   Klára • előzmény2366 2020-06-30 10:42:21

Ha minden zeneszerzőt, írót, költőt, és bármilyen területen működő  alkotóművészt diszkvalifikálunk, mert az éppen uralkodó király, cár, rezsim, stb tiszteletére valamit alkotott, vagy fellépett egy abban a korban tartott rendezvényen, nem sokan maradnak a palettán! 

2366   Hangyász • előzmény2364 2020-06-30 09:21:49

Ugyanakkor a cári rendszer híve volt, ünnepi indulót is írt III. Sándor koronázására. (Az utóbbi és hitvese pedig nem mertek elmenni A pikk dáma bemutatójára, inkább II. Lajos módján tekintették meg a főpróbát, majd gratuláltak a zseniális szerzőnek.)

2365   Hangyász • előzmény2361 2020-06-30 08:46:14

Jelentkezzenek alkalmas emberek, majd felveszik őket. Ha meg teccenek nézni a MET felvételeit, a zenekar lassan fele kelet-ázsiai. Az egyik második klarinétos meg bizony "afroamerikai"!

2364   Klára • előzmény2363 2020-06-29 19:35:49

Nem kell kisatírozni, Csajkovszkij  pontosan beleillik a LGBTQ ...... nem tudom pontosan, hány betű van már besorakoztatva - valamelyik karaktere mögé!

2363   takatsa • előzmény2362 2020-06-29 18:52:36

Akkor Anyegin talán maradhat a repertoáron? Majd a plakátról kisatírozzuk Csajkovszkíj nevét.

2362   Búbánat • előzmény2359 2020-06-29 16:32:07

A világírodalom jeles "fehér" képviselői közül is lehetne felhánytorgatni a "négervér"-t.

Nem közismert:

Alekszandr Szergejevics Puskin (1799 - 1837)

1799. június 6-án, a julián naptár szerint: május 26-án született Moszkvában.  Ereiben anyai dédapja, Abram Petrovics Hannibal, Nagy Péter cár abesszin tisztje révén (aki tábornoki rangig jutott)  afrikai vér is csörgedezett. Erről szól Puskin Nagy Péter szerecsene című elbeszélése. (Wikipédia)

id. Alexandre Dumas (1802 - 1870) - Apai nagyanyja fekete rabszolganő volt.

Nagyapja, Antoine-Alexandre Davy de la Pailleterie márki Saint Domingue (a mai Haiti szigetén szolgált a francia kormány tüzérségénél Général commissaire rangban. Itt ismerte meg feleségét, Marie-Césette Dumas-t, egy fekete rabszolganőt, aki 1762-ben megszülte az író apját, Thomas-Alexandre-t, majd nem sokkal később meghalt.

Amikor a márki fiatal mulatt fiával visszatért Normandiába még létezett a rabszolgaság, amiből a félvér fiúnak sok szenvedése származott. 1786-ban Thomas-Alexandre belépett a francia hadseregbe, de hogy megőrizze az arisztokrata család jó hírét, az anyja leánykori nevét vette fel. A francia forradalmat követően a márki elveszítette a vagyonát, Thomas-Alexandre Dumas azonban a forradalmi hadsereg merész és tehetséges katonájaként többször kitüntette magát, és a ranglétrán egyre feljebb haladva 31 éves korára tábornokvált belőle.

Thomas-Alexandre feleségül vette Marie-Louise Elisabeth Labouret-t, aki  1802. július 24-én a Párizshoz közel eső Villers-Cotterêts-ben, Aisne megyében szülte meg fiukat, Alexandre Dumas-t. (Wikipédia)

 

2361   Klára • előzmény2359 2020-06-29 16:09:28

Pár éve már szóvá tették valakik, hogy a Bécsi Filharmonikusok zenekarában miért nincsenek színes bőrű zenészek, akkor ez elhalt.. Még napirendre kerülhet.

Egyébként az egyilk legrégebbi bécsi patika (alapítva 1350) a  "MOHREN APOTHEKE"  névre hallgat, kb 100 éve. Most át kell nevezni, mert sérti bizonyos körök érzékenységét.  Persze, ha tudnák, kik voltak azok a bizonyos "mórok", vagy "szerecsenek" ....

2360   takatsa • előzmény2359 2020-06-29 11:50:50

Ezen te csodálkozol, kedves Iva? Ide vezet a határtalan liberalizmus.

Én előfizetője vagyok a MET Opera on demand-nak, így rendszeresen kapok híreket a MET-ből. Íme a tegnapelőtti:

The Met Celebrates Pride
Though our stage may be temporarily dark, we’re still committed to celebrating our LGBTQ artists, administrators, and audience members—including by illuminating the façade of the opera house each night during Pride Month. Last year, opera stars Stephanie Blythe and Anthony Roth Costanzo joined more than 100 Met employees to participate in the NYC Pride March for the first time. While the ongoing health crisis has forced the city to cancel this year’s official festivities, we’re excited to share some virtual Pride celebrations with you below.Happy Pride!

RAINBOW CONNECTION

Stephanie Blythe and Anthony Roth Costanzo recently recorded a special rendition of the classic “Rainbow Connection.” Watch video

MET PRIDE 2019

Take a look back at the Met’s historic first year participating in the NYC Pride March. Watch video

PRIDE IN CONVERSATION

Blythe and Costanzo reflect on the importance of Pride—both now and for years to come.  Watch video.

Most majd jönnek a szegény Feketék is. Aztán a Sárgák, legvégül a Marslakók...

 

 

2359   IVA 2020-06-29 11:10:47

Melyik topicba írjam? Szerencsére (még) nem Magyarországról van szó!
Ilyen mélyre még a XX. századi vadkommunizmus sem süllyedt:
Itt az ideje, hogy a klasszikus zene meghaljon, mert az a fehérek kultúrája - ezt követeli a radikális baloldal
https://www.origo.hu/nagyvilag/20200626-a-komolyzenet-is-rasszistanak-tartja-a-radikalis-baloldal.html?fbclid=IwAR0tNvi0KAJSRYeAke7i7i0agbEsnMBj8jTn_vwbx9z_9N0sgbo4D12W6Nk

2358   Búbánat 2020-02-23 22:10:36

Az Operaház énekese tart órákat a kalocsai iskolákban

Kecskemét – BAON.hu

 – Bács- Kiskun Megyei Portál

2020. 02. 20. 15:15

Csonka Zsuzsanna, a Magyar Állami Operaház művésze havonta legalább egyszer tart ének-és zeneelméleti órákat a kalocsai iskolákban különböző korosztályok számára az "Opera Nagykövetei" program keretében. A vele készült interjúban elmondta, hogy miért tartja fontosnak ezt a tevékenységét, valamint mesélt tapasztalatairól, élményeiről is.

A művésznő az érseki város több intézményében is tart énekórákat és zenei előadásokat, különböző korosztályok számára. A legutóbbi, keddi órák egyikén a János vitéz volt a tananyag, alsó tagozatosok számára: a gyerekek, akikről azt feltételeznénk, hogy nehéz őket lekötni, itták a művésznő minden szavát. De hogy került a katedrára egy országos hírű szoprán? Megkérdeztük tőle.

– Olyan megtiszteltetés ért, ami más kollégáimat: balettművészeket, zenekari, énekkari és magánénekeset is. Az Operaház igazgatója talált ki egy programot arra, hogy vigyük el a fiatalokhoz a tapasztalatainkat, és valahogy szerettessük meg velük az operát, a színházat, a zenét – foglalta össze nagy vonalakban a projektet, aminek részeként ő és még sok művész járja az országot. – Nyilván, amikor az ember már kevesebbet van színpadon, akkor ezt jobban megteheti, és nem is gondoltam volna, hogy ennyi örömöm lesz benne, hiszen magamat adhatom, azt mutathatom meg, amit szeretek. Előadóművészként is kiteljesedhetek így, és láthatom azt, hogy mennyi nyitott ember van még a zenére, a színházra, a jóra, a szépre – fogalmazott, megjegyezve, hogy nemcsak általános, hanem szakiskolákba, sőt, egyetemekre, főiskolákra vagy éppen nyugdíjasklubokba is visznek hasonló előadásokat. Felkérésre „minden olyan közösséghez” ellátogatnak, amelyet komolyan érdekel „a művészet, az opera, az operett, a daljáték, a tánc, a balett”, mutatott rá.

[...]

2357   Hangyász • előzmény2354 2019-11-20 10:11:50

A magyar zenekarok helyzetét taglaló fórumba írtam.

2356   lujza • előzmény2353 2019-11-20 01:14:57

https://fidelio.hu/klasszikus/fischer-ivan-megszolalt-a-fesztivalzenekar-megszoritasai-kapcsan-150304.html

 

2355   Hangyász • előzmény2354 2019-11-19 10:02:04

Hah! Gyakorlatilag egyetértünk. Az adott koncertre bérletem volt, ehelyett kaptam egy másikra szóló jegyet, majd 2017 vagy 2018 őszén megtartották, ezen ott voltam, remek teljesítményt nyújtottak, főleg a zongoraművésznő. A hír hallatán fel sem kaptam volna a fejemet, ha nem mond le az igazgató. Mivel elkerülte a figyelmemet, hogy új fiú, így meglepődtem. Ráadásul nem sok időt töltött e pozíciójában. Megjegyzem, ha leépítik az állását, máris jelentős költzségmegtakarítást érhetnek el, amibe itteni lakhatási és útiköltségei is beletartoznak. Ám jó magyar szokás szerint jaj a portásnak!!!

2354   Edmond Dantes • előzmény2353 2019-11-19 09:02:08

Nem kell túl jó memória ahhoz, hogy az ember emlékezzen a pár évente rendszeresen visszatérő "válságos anyagi helyzetbe hozták a világhírű Fesztiválzenekart"-toposzra. Emlékeztetőül: számos korábbi "válság(os anyagi helyzet)" után legkésőbb 2016-ban is volt ilyesmi, részletek pl. itt ...azaz csak lett volna válság, elmaradó koncertek, elmaradó turnék sokasága: valójában és összesen egy (1) db. hazai koncert maradt el (ha tényleg elmaradt, nem kerestem vissza), részletek pl. itt. "Félre": szándékosan fröcsögésmentes, nem-kormánypárti médiumokat linkeltem be. Az a fránya szuper baltikumi turné marad el mindig ... majdnem. Kurz: BFZ esetében talán aligha beszélhetünk alulértékelt és alulfinanszírozott státuszról.

2353   Hangyász • előzmény2351 2019-11-18 21:25:29

A BFZ közönségének jelentős része sznobizmusból, ill. politikai demonstrációként látogatja az együttes fellépéseit. Hozzájuk járulnak a szponzorcégek vattaemberei. Nagyon kevés az olyan BFZ-törzshallgató, aki más együttesek hangversenyeit is felkeresi. Érdekes egyébként, hogy FI eddig hallgatásba burkolózott. (Vagy minden korábbinál erőteljesebb nyilatkozatot/happeninget készít elő?)

2352   Hangyász • előzmény2350 2019-11-18 21:16:58

L. még A magyar zenekarok helyzetéről fórumot. Egy dolog, hogy ezeket könnyebb lemondani - és faképnél hagyni azokat, akik a budapesti sznoboknál* jobban rászorulnának a ZENE hallgatására. Viszont nyilvánvaló, hogy nem merték meglépni, amit néhány éve a később mégis megtartott Kitajenko/Zilberstein koncertekkel tettek.

2351   zöldszemű • előzmény2350 2019-11-18 12:57:20

Jéééé... Ezek szerint mégsem szűnt meg a politikai homokozó. 

2350   Heiner Lajos 2019-11-18 12:20:05

https://nepszava.hu/3057508_programokat-mond-le-a-fesztivalzenekar-a-hianyzo-tao-penzek-miatt

 

De uj focistadion, az van, a megnyiton a szokasos modon kikapott a magyar csapat.

2349   Hangyász • előzmény2343 2019-10-04 09:33:53

A debil kifejezés macskásnak szólt, és egyáltalán nem emberre vonatkozott. Macskás érti, mire vagy inkább milyen kis élőlényre. (Utóbbinak Debilke a neve.)

2348   Apika 2019-10-04 01:37:49

Szó nincs róla, én csak az irányt mutatom nektek. Eszembe nem jutna veletek egy úton haladni.

2347   macskás • előzmény2346 2019-10-04 00:35:30

Ahogy említettem, követünk.

2346   Apika • előzmény2344 2019-10-03 22:52:32

Kedves macskás!

Kérésed számomra parancs: Ó, ti mindnyájan, akik úgy érzitek, hogy a szakadék szélén álltok, lépjetek egyet előre. Ámen.

2345   macskás 2019-10-03 22:34:00

2345

2344   macskás • előzmény2343 2019-10-03 22:33:48

Igen tisztelt Apika,

kérlek, mutasd az utat, követünk.

Előzékenységedet köszönve,

macskás

 

2343   Apika 2019-10-03 19:43:05

Ebben a beszélgetésben úgy látszik a formális logika alapelvei nem érvényesek. Én igyekszem alkalmazkodni a tisztelt partnerek szellemi színvonalához: Barmok és hülyék vagytok mind, ezennel elmehettek a ...-ba.

2342   Hangyász • előzmény2340 2019-10-03 17:59:17

Hát debil vagyok én?

2341   Hangyász • előzmény2339 2019-10-03 17:58:52

Érintve teccik lenni? A kérdésre válaszolva: Egyet sem. Ugyanakkor ha pár %-uknak fogalma lenne a zenéről, máris jobban állnánk.

2340   macskás • előzmény2339 2019-10-02 23:56:49

Hangyásznak igaza van!

2339   Apika • előzmény2338 2019-10-02 23:38:02

Kedves Hangyász!

Hány tanítót ismer zenei tudása alapján olyan alaposan, hogy ilyen sommás ítéletet hozzon?

2338   Hangyász • előzmény2337 2019-09-30 16:18:05

A tanítók zenei ismereteit meg inkább hagyjuk. :O(((

2337   eccerű • előzmény2335 2019-09-30 10:15:34

A helyzet még ennél is sokkal rosszabb: ugyanis egyre nagyobb az énektanár hiány, a tendencia pedig erősödik, mert az ének-zene tanárképzés romokban hever. A Zeneakadémián amióta átszerveződött az egykori karvezetés szak, alig van diák, aki van, annak sem ez az életcélja, de ha mégis délelőtti iskolában állásba áll, akkor 1-2 év után visítva menekül és elmegy zeneiskolába szolfézstanárnak, mert ott kisebb létszámú csoportok vannak, kisebb elvárásokkal, nincs folyosói ügyelet, stb. Az egyetemi nevezzük "ELTE-rendszerű" zenetanárképzést pedig most szándékszanak megszüntetni, persze nem így direktben, hanem olyan feltételek közé szorítják a szakokat, hogy ne tudjon működni. Ne feledjük, a tanító(nő)k 6. osztályig taníthatnak ének-zenét, a tanítóképzőkben pedig a zenei alkalmasság az utolsó helyen van. Plusz ugye készülődik BÖSZME, aminek megint felerősödtek az előkészületei. Szóval a végeredmény, hogy 40 év alatti iskolai énektanár az a fehér holló kategória.

2336   eccerű • előzmény2334 2019-09-30 10:04:50

Dehogy tartják, se tanár nincs rá, se terem. Tisztelet a kivételnek, de általában heti 1-2-t tartanak meg megfelelő körülmények közt, esetleg ahol van néptánc (nagyon nem ez a jellemző), ott az kiváltja az egyiket, a maradék 2-3 óra pedig a tanárra/tanítóra van bízva, hogy mit kezd vele. Jó esetben kimennek a szabadba, rossz esetben más tantárgy órakeretét bővíti.

2335   Hangyász • előzmény2331 2019-09-30 09:45:28

Ez édeskevés. A tanarak képzettségére inkább nem térnék ki, persze tisztelet a kivételnek. A múltban egy zenerajongó fizika- vagy nyelvtanár gyakran többet tett a Zene megszerettetéséért, mint elvben erre képzett kollégája; kérdés, akad-e még ilyen nem-szakbarbár tanerő.

Amit Karinthy ír  az Utazás a koponyám körül előszavában, ugyanígy a művészetek minden ágára, de szerintem főleg a zenére ugyanígy érvényes.

2334   lujza • előzmény2328 2019-09-30 00:22:57

Voltak is valaha ének-zenei osztályok heti öt énekórával. Manapság egy ének-zenei osztályban az alsó tagozatban heti 3, a felsőben heti 2 énekóra jut. Igaz, emellett még kórus is van minden héten. De magyar irodalom órából sincs több manapság az ötödik osztályban, csak heti kettő. Mindenesetre a mindennapi testnevelés órát megtartják.

2333   macskás • előzmény2327 2019-09-28 22:10:45

Nincs annyi tanítási nap :)

2332   macskás • előzmény2331 2019-09-28 22:10:11

2332

2331   macskás • előzmény2326 2019-09-28 22:07:19

Éppen ezért kell az első osztálytól kezdve szisztematikusan tanítani az ének-zenét. Alsóban heti két, felsőben és az első két középiskolai évben heti egy órában.

2330   Momo • előzmény2329 2019-09-28 21:00:28

Én ezt úgy általában raktam ide, mert fel-felmerül a téma. És szerintem érdekes, hogy alapvetően nem egy új elképzelés.

2329   andy • előzmény2328 2019-09-28 20:28:56

Kedves Momo, valamit nagyon félreértettél. Szó sem volt a mindennapos énekóráról. 

2328   Momo 2019-09-28 02:58:51

Ami a mindennapos énekórát illeti, ez nem egy új ötlet (és úgy tűnik, nem is ördögtől való gondolat). Kodály így ír erről 1961 márciusában:

"Az elvetett mag mégis kikelt: egyre-másra támadtak „éneklő iskolák” mindennapos énekórával, és értek el csodálatos eredményt nemcsak zenében, de minden tárgyban. Igazi népművelés akkor lesz, ha majd minden iskola ilyenné alakul. Egyelőre mintegy 100 működik a Művelődési Minisztérium jóvoltából."

(333 olvasógyakorlat, utószó, kiemelés tőlem)

2327   andy 2019-09-27 22:49:32

"Összesen 222 példát gyűjtöttünk össze a kötetben, afféle breviárium, tehát minden tanítási napra jut egy. Ezek egyszerű, népszerű, dallamos, szerethető részletek, amelyek szervesen illeszthetők az iskolai anyagba, és amelyeket nemcsak ének szakos tanár, hanem bármelyik pedagógus tud használni. Egy-egy példa feldolgozása, megtanulása mind­össze 10-15 percet vesz igénybe,..."

Ez a minden nap legyen énektanítás, nem kell ahhoz énekóra, lehet a tízperces szünetben, folyosón, lépcsőházban ötlet már két éve felmerült, és akkor ki is adtak egy kis dalkönyvecsét. Aztán néma csend, semmilyen hatása nem lett az akciónak. Ez most az Ókovács féle továbbfejlesztett változat. Két újdonság van benne, hirtelen nem is tudom megmondani melyik a blődebb. 222 közkedvelt opera-dallam, fülbemászó, egyszerű, 10 perc alatt megtanulható. Nem sok ez egy kicsit, Ókovács mester? Olasz-frencia-német-orosz, aztán egy kis angol barokk a lurkóknak? És persze nem kell hozzá énektanár sem, bármelyik pedagógus kívülről fújja. Eszébe jutott valakinek is, amikor bevezették a napi testnevelést, hogy nem kell ahhoz testnevelőtanár, jó arra bármilyen pedagógus? Persze a testnevelés más, az egy fennkölt és tudós szakma, no de énekelni néhány opera-dalocskát mindenki tud, nem kell ahhoz képzettség, jön az magától. És mint köztudott a mai pedagógusok mindegyike Mozart-Verdi-Wagner zenéjén nőtt fel. Az új irány nagyon jó, induljunk el rajta, aztán lépjünk tovább: egyáltalán nem kell énektanár, meg az a heti egy énekóra sem, mindenki énekelje, fütyöréssze a sorakozónál, tízórai közben, becsengetés előtt, wc-öblítést követően a 222 opreadallamot, vesszen a népdalkincsre alapozott énektanítás, vesszen Kodály, éljen Ókovács. 

Valami nagy baj van, nagyon nagy baj - úgy gondolom.

2326   Hangyász • előzmény2325 2019-09-27 13:05:42

Sajnos mindent a (családi) környezet dönt el, esetleg az, hogy hány gyerek képes abból Billy Eliot módjára kiszakadni, vállalva a mocsárként működő család/haverok/szomszédság stb. kiröhögéssel vegyes értetlenkedését.

2325   macskás 2019-09-27 11:13:45

Hiába bármilyen kiadvány, ha nem az iskolába lépés pillanatától kezd a gyerek szervezett formában (énekóra) ismerkedni a zenével.

Kellenek a jó tanárok, de mindezek előtt a tanárképzés megújítása. Már az alsó tagozatban szakos kellene tanítsa a tárgyat. 

A másik dolog a tankönyvválasztás. Jelenleg az Apáczai Kiadó könyve javasolt az első 8 évfolyamban, a régi nemzetisből az első két osztály, és az 5-6. osztály számára készült tankönyv. A középiskolák is egyetlen tankönyvet választhatnak.

Ha megfelelő módon történik a gyerekek bevezetése a komolyzenébe, akkor természetessé válik az, hogy énekeljen, zenét hallgasson később is. Ha kampányszerűen bevezetik a mindennapos éneklést, adnak ki olyan kiadványokat, amik a nagyobbaknak szólnak, az csak olaj a tűzre. Így csak néhány diák fog érdeklődni a zene vagy balett iránt. Alulról kell építkezni!

2324   Klára • előzmény2321 2019-09-27 08:24:35

Nekem erről így első olvasatra a mindennapi közös újságolvasás jutott eszembe, fiatalabbak kedvéért "szabadnépfélóra".

A viccet félretéve, általános- és középiskolás koromban heti 2 énekóra volt, melyben sok mindent megtanulunk. Énekelni, kottát olvasni.  Némi  zenetörténeti ismeretanyagot kaptunk,  pl neves hazai és külföldi szerzők életrajzát, kortörténetet, hogy el tudjuk helyezni őket a kultúrtörténetben. És igen, tanultunk népdalokat, a szomszédos népek dalkincsét is megismertük.Horribile dictu, a középiskolás korszakban szerveztek operalátogatást, zeneakadémiai koncert látogatást diákjeggyel - nem volt kötelező - utána énekórán megbeszéltük a hallottakat. Ezen lehet nevetni, lehet szörnyülködni, de megadta azt az alapot, hogy akinek volt érdeklődése, kiismerte magát a zene és opera világában, és lelkes operalátogató, koncertlátogató lett. Persze, akkor az Operaház megfizethető lehetőség volt, III. emeletén egyszámjegyű forintot kellett fizetni egy jegyért.

Ja, hogy el ne felejtsem! Énekkari tagnak lenni, nem volt kötelező, de érdekes módon minden valamire való általános - és  középiskolának volt énekkara, melyeknek időnként kórusvetélkedőket szerveztek, és akad néhány neves énekművészünk,színésznőnk  aki pályafutását a középiskolai énekkarban kezdte. Mivel én lányiskolába jártam, "csak" hölgyekett tudok említeni, a teljesség igénye nélkül. Csengery Adrienn, Zsadon Andrea, Halász Judit, Csűrös Karola, stb.

2323   Búbánat • előzmény2320 2019-09-27 02:59:48

Visszaemlékezve az általános- és középiskolai énekóráimra, a heti egy óraszám és mellette még zongora-szolfézs tanulás, számomra elegendő volt egy bizonyos tudásszint eléréséhez. S mivel van jó énekhangom, és tudok kottát is olvasni, a kóruséneklés ugyancsak örömet okoz.

Hogy mások hogy vannak ezzel, nem tudom. De szerintem meg lehet kedveltetni a mai diákokkal is az éneket és zenét, ha nem botfülűek, ha kapnak ehhez bárhonnan/bárkitől bármi segítséget. A jelzett segédeszközökkel és alkalmazni kívánt módszerekkel – ha nem erőszakosan tukmálják a diákokra – felkelthető az érdeklődésük a tantárgy iránt. Nem hinném, hogy kapásból elutasítanák, amennyiben éreznek magukban némi képességet, hajlamot, és a komolyzenét sem misztifikálják nekik. Persze kedvet csinálva kell közelíteni a témához, s elvárható, hogy felkészült legyen a tanár, aki odaadó és érdekfeszítő módon, szeretettel, türelemmel és empátiával adja át a megfelelő szintű ismereteket az éneket tanuló diákjainak, és segíti, rávezeti őket az éneklés, az énekelni tudás szépségére-örömére.   

Majd idővel kiderül, hogy a kapott új támogatási (kísérleti) formával élni tudnak-/fognak-e az iskolai énekórákon a tanárok, amennyiben alkalmazzák, az mire lesz elegendő, milyen eredménnyel jár.

2322   lujza • előzmény2320 2019-09-26 23:43:17

Te jó Ég, szegény unokáim! :((

2321   eccerű • előzmény2320 2019-09-26 23:01:55

" Kákay István képzési vezetőjük szerkesztésében példatárat állítottak össze népszerű opera- és balettrészletekből, melyhez minden iskola ingyen juthat hozzá, és amely nagy segítség lehet a mindennapos éneklés színvonalas megszervezésében. "

Ez igazán naccerű. A mindennapos éneklés színvonalas megszervezése amúgy igen jól áll, szinte minden tárgyi és személyi feltétele megteremtődött, igazából már csak egyvalami hiányzott: egy ingyenes példatár, amelyben népszerű opera- és balettrészletek vannak (hallhatóak, láthatóak?).

2320   Búbánat 2019-09-26 22:04:14

Hangsúlyosabb lesz a zenei nevelés

MNO.hu - 2019. SZEPTEMBER 26. CSÜTÖRTÖK 06:19

A FIGYELEM, AZ EMLÉKEZET ÉS A TÁRSAS VISELKEDÉS IS FEJLŐDÖTT A NAPONTA ÉNEKLŐK KÖRÉBEN

/Csókás Adrienn/

Felélesztették a mindennapos iskolai éneklésről szóló szakmai párbeszédet, hogy a jövőben hangsúlyosabb szerephez jusson a diákok zenei nevelése — értesült a Magyar Nemzet.

A Magyar Állami Operaház példatárat állított össze a legnépszerűbb operarészletekből, amelyhez minden iskola ingyen juthat hozzá, és törekvés van arra is, hogy a megújuló tananyag-szabályozás révén tantervi keretek közé emeljék a napi dalolás, zenélés lehetőségét.

[…]

„Ókovács Szilveszter azt mondta a Magyar Nemzetnek: Kákay István képzési vezetőjük szerkesztésében példatárat állítottak össze népszerű opera- és balettrészletekből, melyhez minden iskola ingyen juthat hozzá, és amely nagy segítség lehet a mindennapos éneklés színvonalas megszervezésében.

– Összesen 222 példát gyűjtöttünk össze a kötetben, afféle breviárium, tehát minden tanítási napra jut egy. Ezek egyszerű, népszerű, dallamos, szerethető részletek, amelyek szervesen illeszthetők az iskolai anyagba, és amelyeket nemcsak ének szakos tanár, hanem bármelyik pedagógus tud használni. Egy-egy példa feldolgozása, megtanulása mind­össze 10-15 percet vesz igénybe, sikerélményt nyújt, szórakoztat, így remélhetőleg kedvet csinál a gyerekeknek a klasszikusokhoz – magyarázta Ókovács Szilveszter.

Hozzátette: a dalok mellett közölnek néhány ismeretterjesztő mondatot a zeneszerzőről és a műről is, a cselekményben is elhelyezik a példát, de a szolmizációt és az akkordikus kottázást is feltüntetik, megkönnyítve a zongora- vagy gitárkísérettel való előadást. Tervezik továbbá televíziós sorozat indítását is, amely az Opera gyerekkarával mutatja meg minden egyes példa betanítását és előadását, ezek a részek később az intézmény weboldalán gyűjteményesen is elérhetők lesznek.

A főigazgató kiemelte, hogy az „O/A – holnapra” címet kapott kötethez közel száz szakmai vélemény gyűlt össze, és pilot jelleggel néhány iskola már elkezdte használni, de tömegesen várhatóan januártól érik majd el az intézmények. A kötetet alapvetően digitális formában terjesztenék, de lesznek belőle nyomtatott példányok, hogy legyen mit kézbe fogni a tábortűz mellett is, és azt se bánná, ha más minőségi gyűjtemények készülnének a már létező népdalos és operás mellé, hisz a diákok és a pedagógusok változatos zenei „étrendje” is kulcsa annak, hogy szeressék a mindennapos éneklést.

Ókovács Szilveszter szerint nagyon fontos lenne, és már tárgyalnak is arról, hogy a zenei nevelés napi szinten megjelenjen a diákok életében, mert – mint mondja – az opera és balett iránt fogékony közönség kineveléséhez a lehető legkorábban, napi rutinná kell tenni a művészeti nevelést.

– Ha a művészet iránti fogékonyságot sikerülne több ember lelkében elvetni, annak hosszú távon, áttételesen még akár olyan pozitív hozadékai is lehetnének, hogy kevesebb ember ülne a börtönökben vagy éppen tisztábbak lennének az utcák – hangsúlyozta Ókovács Szilveszter, aki arról is beszámolt, hogy az Opera számos módon, például gyereksorozatokkal, hangszerbemutatóval, ringatófoglalkozással csalogatja a kicsiket, az OperaKaland program segítségével pedig már több mint 300 ezer gyerek járt náluk előadáson az elmúlt hat év alatt.”

[…]

2319   Haandel • előzmény2314 2019-03-21 17:01:30

:-)

Szegény fenegyerekek, csakugyan nem mai gyerekek,
Hiaba húzták a gabonával megrakott szekeret.

A hagyományos rendszerű zene kiszámíthatóan forgó kereke,
az evolúciónak, illetve a kolektiv harmonizálásának eredménye.

A kortárs rendszerű zene érdekes, de individuális kitaláció:
egyesek számára kellEmesh a kiszámíthatatlan oszciláció!

(;-)

2318   Haandel • előzmény2315 2019-03-19 15:15:59

:-)

Rímelni a topikokban több mint érdemes:
ez Kúp Flóris egyik halhatatlan érdeme!

Ma vagy holnap ne habozz, kedves Kúp Flóris,
plíz, térj vissza az eltévedt nyájadhoz máris!

2317   Hangyász • előzmény2312 2019-03-19 12:54:04

Régebben - mondjuk Bach és Händel korában - a mesterek simán beemelték pályatársaik műveinek részleteit saját készülő darabjaikba, mert ugyebár a bemutatót (egyházi ünnep, magas állású személy születésnapja stb.) nem lehetett elhalasztani. Az illető pályatárs meg talán nem is értesült róla, mi történt a művével. A kóklerséget, azaz a hallgathatatlanul ronda "zene" magyarázatát a 2. vh. utáni korszakra értem. 

2316   Edmond Dantes • előzmény2315 2019-03-18 16:47:51

Hans Sachs lába nyomába se érek...sőt, még a lábbelije nyomába se ;-)

2315   -zéta- • előzmény2314 2019-03-18 16:27:13

Szerintem az egy topikra jutó költők számában világrekordot állítottunk fel... ;-) 

2314   Edmond Dantes • előzmény2309 2019-03-18 15:39:22

Ld. ez alatt plusz ugyanez versben bónusznak:

Volt már sok kiszámítható zene,

Sokukat mára elvitte a fene.

Kiszámíthatatlan, zavaros vala?

Lett népszerű később néhányuk dala.

2313   Edmond Dantes • előzmény2306 2019-03-18 15:35:15

Hans Sachs műveit: költeményeit, drámáit és cipőit ;-) ma már -Németországon és az irodalomtudósokon kívül- senki nem ismerné, még a nevét sem. Az ő nevét Wagner és operája tette ismertté viszonylag szélesebb körben. Úgy is mondhatjuk, Hans Sachsnak, ha megkésve is, de jó piárosa akadt.

Más, de ugyanide: tudjuk, a zeneirodalom telis de tele van olyan megbecsült művekkel, amik bemutatásuk idején és később is "első pillantásra eléggé zavarosnak tűntek", szépnek vagy jónak annál kevésbé. Fordítva is igaz: a maguk korában népszerű vagy/és hivatalosan elismert alkotók, művek sokasága mára eltűnt a süllyesztőben, jó esetben zenetudósok kevesek által olvasott könyveiben vagy a kottatárak mélyén. Általánosítok, de inkább áthúzva, mert elvinne messzire: életükben mellőzött, bukott, netán megbélyegzett (kivégzett stb. emberek egyfelől, ideig-óráig sikeres, később feledett vagy a történelem szemétkosarában végzett emberek másfelől.

2312   lujza • előzmény2308 2019-03-17 02:14:43

Úgy gondolod, hogy régebben a zenében nem volt épp úgy rengeteg kóklerség? Legfeljebb mi ma már nem ismerjük azokat.

2311   gézamalac 2019-03-16 23:18:09

Megfelelő érzék (nemcsak zenei, esztétikai stb. is) és jó adag zenehallgatói múlt birtokában a gyenge muzsika elég hamar leleplezi magát. Egyik fő ismérve pl. hogy unalmas.

2309   Haandel • előzmény2303 2019-03-16 18:05:26

''Kinek mi számít "jó zenének"?''

Nekem a jó zene az, amelyik gyakran kiszámítható,
de olykor megjósolhatatlanul  és elsöprően meglepő.

De mivel én magam, néha, kiszámíthatalan és komolytalan vagyok,
most komolyan, ebből a komolyzenei vitábol, egy pillanatra kiszálok!

2308   Hangyász • előzmény2307 2019-03-16 17:41:19

Az általad mondottaknak nem ellentmondva megjegyzem, hogy a kortárs zenében rengeteg a kóklerség, illetve a hallgathatatlanság értelmiségi rizsával történő indoklása.

2307   lujza • előzmény2303 2019-03-16 02:01:59

Például nemrég, a 75. születésnapja alkalmából Eötvös Péter estje volt a Müpában. Hát ott igazán "jó zenék" hangzottak el. De mondhatnám Kurtágot is, és valószínűleg találnék még akár magyarokat is.

2306   Hangyász • előzmény2303 2019-03-15 11:59:36

Hans Sachs nem operákat írt, hanem színdarabokat, az opera az ő halála után született. Igaz, akkori mércével igen hamar német földön is gyökeret vert. Jó zenének én az ötletességet és eredetiséget tekintem. Van olyan zene, amelyet a szó szoros értelmében nem tartok ugyan szépnek, mégis tudom, hogy jó vagy nagy, mégha első pillantásra ez eléggé zavarosnak tűnik is.

2305   Hangyász • előzmény2299 2019-03-15 11:55:17

(Mármint a cselédszórakoztatással nem lehetett annyit keresni anno, mint a mai popsztárok?) Sajnos az értékek devalválódása a 2. világháború után kezdődött, a szórakoztatóipar gigantikus manipulációs gépezetének kiépülésével és a közoktatásban végbement változásokkal együtt. Ráérők vagy tényleges oktatáskutatók feladata annak kiderítése, mi szerepelt bizonyos időszakokban egyes országok középiskolában tanítandó irodalmi anyagában. Mostanra némi túlzással eljutottunk oda, hogy a tanár BÁRHOL örül, ha a diákok legalább a Harry Potterből olvastak valamit. 

2304   Edmond Dantes • előzmény2302 2019-03-15 10:33:11

...és a rádiójából valószínűleg -fórumtársunk kifejezését kölcsönözve- "popszemét" szól...

2303   Edmond Dantes • előzmény2300 2019-03-15 10:31:35

Ez másszóval azt is jelent(het)i, hogy lusta iparosok némelyike akkor is inkább operát vagy más zenét írt ahelyett, hogy tanult szakmáját űzte volna ;-) 

A helyzet -maradva a topiknál- annyit romlott azóta, hogy már lusta iparos is alig akad, viszont jó zenét nemhogy suszterek, de zenszerzők is alig írnak  és egyre kevesebben hallgatnak. Itt ismét felteszem szokásos költői kérdésemet: kinek mi számít "jó zenének"?

2302   lujza • előzmény2298 2019-03-15 03:06:28

Én például szoktam még cipőt sarkaltatni. Igaz, a cipész nem fütyül, a rádió szól nála.

2301   gézamalac • előzmény2295 2019-03-14 23:48:00

Nem gondolnám, hogy az iskolázottság ténye önmagában képessé tett valakit a zenei értékek felismerésére, megkockáztatnám, hogy régen sem volt jobb a helyzet ebből a szempontból. Inkább csak egyrészt az alsóbb néposztályok, közmédia híján, eleve ki voltak zárva a nívós zenehallgatás lehetőségéből is, másrészt viszont adott társadalmi rang felett elvárt volt ilyen rendezvényeket látogatni. Jó példa erre a francia nagyopera II. felv. eleji kötelező balettbetétje.

2300   gézamalac • előzmény2298 2019-03-14 23:15:06

Aki még kitart, és szeretne, annak hamar elmegy a kedve (tisztelet a kivételnek, ha valakinek vannak ettől eltérő tapsztalatai). 500 évvel ezelőtt a suszterek operákat írtak, nem?

2299   Edmond Dantes • előzmény2295 2019-03-14 13:26:00

Inkább azt mondanám, nem lehetett vele annyit keresni. Az iskolázottság fogalma pedig nagyot változott. Az ún. komolyzene vagy annak egy részének ismerete sajnos lejjebb csúszott a ranglétrán. Lehet ezt nem-szeretni, de ez van. Én nem fogyasztok és szinte sosem fogyasztottam "popszemetet" de -sajnos?- még nívós pop-rockot sem. Márpedig igenis van olyan. Mindent az utókor dönt el. A mai klasszikusok egy része és a közönségük sem tud(hat)ta a maga korában, kiből-miből válik klasszikus és ki lesz "popszemét" = ki tűnik el a süllyesztőben.

2298   Edmond Dantes • előzmény2296 2019-03-14 13:17:53

Na ja, ki sarkaltat ma már cipőt? ;-)

2297   Hangyász • előzmény2293 2019-03-14 11:57:40

A Gurre-dalok vagy a Megdicsőült éj egyes részei egész jól fütyülhetők.

2296   Hangyász • előzmény2291 2019-03-14 11:56:14

Jelentem, én Itáliában még nem láttam suszterinast. Ősszel a pármai Verdi fesztiválon egy csütörtöki napon (Macbeth) 70+ közönséggel telt meg a Teatro Regio, majd a szombati Attilára némileg fiatalodott a közönség.   

2295   Hangyász • előzmény2289 2019-03-14 11:53:34

A cselédromantika nem gyakorolt olyan butító hatást a maga célközönségére, mint a popszemét. Továbbá az iskolázottabb emberek tisztában voltak az egylapos kották valós értékével, amellyel szemben állt mondjuk Wagner és Brahms. A korabeli sajtó pedig nem hitette el az olvasóival, hogy a magas zeneművészet fogyasztói sznob pszichopaták, de minimum maradi, meggyökeresedett vénemberek. 

2294   Hangyász • előzmény2290 2019-03-14 11:47:42

Ezt szépen leképezték a korabeli színházak. Az úri közönség a páholyokban ült, a polgárság a földszinten, népség/katonaság a kakasülőn. 

2293   Edmond Dantes • előzmény2292 2019-03-14 08:51:24

Kétséges, hogy a suszterinasoknak volt-e rádió- vagy gramofonkészülékük, de ha volt, akkor annál inkább fütyülhették volna a rádióban, gramofonlemezen hallgatott Schoenberg- stb. melódiákat...de nem fütyülték azokat. Legalábbis én nem hallottam ;-) és szerencsére ezek a készülékek nem voltak hordozhatók = nem sétáltak vele a vonat alá :-(

2292   macskás • előzmény2291 2019-03-13 22:12:22

Schönberg idejében már volt rádió és gramofonlemez.

2291   Edmond Dantes • előzmény2290 2019-03-13 22:06:00

Igen, csak nem nálunk létezett, inkább a taljánoknál. Ahogy egy okos embertől olvastam régebben, ott quasi pertu viszonyban voltak-vannak az operával. Megjegyzem, mindenféle zenével azért ott sincsenek pertuban, Schoenberget az olasz suszterinasok sem fütyülik.. Mifelénk pedig az operát sem.

2290   macskás • előzmény2289 2019-03-13 07:24:19

Dédszüleink előtt is volt élet, mobiltelefon viszont nem.

Akkoriban létezett a suszterinas-effektus, kérem szépen.

 

2289   Edmond Dantes • előzmény2288 2019-03-12 10:03:20

Én már elég öreg és megértőbb vagyok. Minden kor fiatalsága "popszemetet" fogyasztott, csak minden korban más számított "popszemétnek". Nagyszüleink, dédszüleink túlnyomó -úgy 99%-os- többsége sem Izolda szerelmi halálát vagy a tegnapi combos rejtvényföladványt (Schoenberget) dúdolta az utcán, fiatalon pláne nem és még kevésbé hallgatta mp3 vagy más lejátszón, okostelón :-) hanem Türk Berta és Vidor Ferike cselédnótáit, Weygand Tibor slágereit, jobb (?) esetben 1-1 új operettnótát. Más kérdés, hogy 80-100 évvel ezelőtt még nem jöttek nekünk az utcán és nem gázolta el őket a vonat olyan okból mint a fiatalembert.

2288   Hangyász • előzmény2286 2019-03-12 09:53:04

A szerencsétlen srác a korszellem áldozata. Ez sajnos aligha engedi meg, hogy a popszemetet falók belássák: Kedvencük öl, butít és nyomorba dönt.

2287   gézamalac • előzmény2286 2019-03-11 22:21:35

A lényeg szerintem még hátrébb keresendő: nyomkodta a telefonját .

2286   eccerű • előzmény2285 2019-03-11 09:10:04

Szerintem ez stílszerűen szólva vakvágány, ne menj ebbe bele. A halálát nem az okozta, hogy mit hallgatott, hanem az, hogy hogyan. A közlekedéshez  fény-, és hanghatások is társulnak, amelyeket érzékelnie kell tudnia minden résztvevőnek. Teljesen lényegtelen, hogy mi miatt nem hallod meg adott esetben a dudálást, mentőautó szirénáját, tolatóradarod pittyegését, vagy egyebet, ha Varázsfuvola fináléját hallgatod hangosan, a külvilágot kizárva, az ugyanúgy veszélyes, mintha tuc-tuc dübörögne.

2285   Hangyász 2019-03-10 17:55:11

Ide a rozsdás bökőt, hogy nem Mozart vagy Bach okozta ennek a szerencsétlennek a végzetét:

http://www.borsonline.hu/aktualis/zenehallgatas-kozben-gazolta-halalra-a-vonat-szabolcsot/170683

A következtetések levonását a t. fórumozókra bízom.

2284   Hangyász • előzmény2283 2019-01-14 10:11:38

No, majd ebből is valamiféle parkinsoni bizottság kerekedik ki, amely rengeteg ülésezés után létrehoz egy újabb bizottságot, és így tovább. L. még a klasszikus viccet, amikor egy fiatalember be akar ugrani a Lánchídról a Dunába. Arra jön egy öregember, a folytatás közismert.

2283   Búbánat 2019-01-12 15:07:25

Vashegyi György: A magyar zeneművészet nem véletlenül világhírű

MÁGÓ KÁROLY - 2019.01.12. 09:32  Origo.hu

„Egy éve nevezték ki a Magyar Művészeti Akadémia elnökének Vashegyi Györgyöt, aki alapjaiban változtatná meg például a gyerekek oktatását a zenei területen. Azt is mondja, a művészek, elsősorban a zenészek a tehetség, a hagyomány ereje és a rendelkezésre álló pénz ellenére sem elég hatékonyak. Vashegyi az akadémia elnöki posztja mellett továbbra is vezeti az általa alapított zenekarokat, és néhány hét múlva egy rádióműsora is elindul. A régizene egyik legelismertebb hazai karmestere azt mondja, ezzel is tanítani akar.”

„- Ami azt illeti, engem abszolút nem „neveltek” zenésznek: nincs hivatásos zenész a családomban, s noha mindkét nagyapám amatőrként magas színvonalon hegedült, felmenőim mind egészen mással foglalkoztak. Igaz, fantasztikus általános iskolába járhattam: a Marczibányi téri Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola csodálatos hely volt. Ott saját bőrömön tapasztalhattam annak előnyeit, amiért most, MMA-elnökként az utolsó töltényig szeretnék harcolni: ez pedig a művészeti nevelés, szebben és pontosabban mondva, a művészettel történő nevelés. Jelenleg Magyarországon nagyon rosszul állunk ezen a területen, pedig minden modern tudományos kutatás egyértelműen igazolja, hogy 18 éves korig a művészeti nevelésnek domináns szerepet kell játszania! Ezt mondja az up to date tudomány, ugyanazt, amit egyébként az ókori görögök is mondtak – ez volt Kodály Zoltán filozófiájának a lényege: ő nem zenészt akart nevelni egész Magyarországból (ahogyan azt sokan most is félreértik), hanem zene által kiteljesedett, így minden területen sokkal többre képes, egészséges lelkű magyarokat. Tavaly októberben megfogalmazott elnöki programom első pontja volt, hogy ezzel valamit sürgősen kezdenünk kell. Éppen most folyik a Nemzeti Alaptanterv vitája: a jelenlegi tervezet, amelyet sokan, sok munkával és sok pénzből elkészítettek, sajnos teljesen alkalmatlan a művészeti nevelésre – jelen formájában valószínűleg javíthatatlanul alkalmatlan. Éppen ezért ajánlottuk és ajánljuk fel miniszter úrnak e téren a Magyar Művészeti Akadémia segítségét: a művészettel nevelés kérdésében (annak elméletében és gyakorlatában egyaránt) akadémikusaink közül sokan az egész világon egyedülálló tudással rendelkeznek.”

„Először is szögezzük le: rendszeres gyakorlás nélkül hangszeres téren biztosan nincs folyamatos fejlődés. A magyar zenei képzésben ugyanakkor jelen van egy erős versenyszemlélet, amely sokszor hasznos, de nem mindig jó: néhány tanár úgy akar sikert elérni, hogy az általa tanított növendékek
versenyeket nyernek, és kész. Ha jól emlékszem, Dárdai Pál nyilatkozta nemrég a magyar fociutánpótlásról, hogy amíg egy utánpótlásedzőnek csak az a célja, hogy megnyerje a gyerekekkel a helyi bajnokságot, addig nem lesz itt előrelépés. Ő azt mondja, az lenne az elsődleges feladat, hogy sok tehetséges gyereket a következő szintre küldjenek tovább. Valahol így van ez a zenei képzésben is (még ha ez a hasonlat természetesen sántít is): először is tisztáznunk kell, mi az adott zenei képzés alapvető funkciója. Hol és hogyan nevelünk leendő hivatásos zenészeket, akiknek majd az egész világ legjobbjaival kell (legalább) egyenrangúnak lenniük? És sokkal szélesebb körben, hol és hogyan nevelünk zene (és egyéb művészetek) által kiteljesedett, ezáltal minden területen sokkal többre képes, egészséges lelkű állampolgárokat? Ez utóbbiak zenei és művészeti oktatását biztosan nem
lehet heti egy órába belegyömöszölni: mégis mi az, amit hetente egy órában eredményesen lehetne tanítani? A válasz nem túl bonyolult: nincs ilyen tárgy. Ráadásul a művészetet a többi tárgytól nem elszigetelni kéne (mint egy veszélyes fertőzést), hanem megmutatni, hogy milyen hihetetlenül erős köze van minden máshoz: a történelemhez, az irodalomhoz, a nyelvekhez, de még a matematikához és fizikához is. Tisztában vagyok vele, hogy a közoktatás ügye körül sok-sok nagy tekintélyű szakmai kör és lobbi létezik, amelyek mind mondják a magukét – s ezekkel szemben a művészettel nevelés ügye a múltban sokszor vereséget szenvedett, de az a helyzet, hogy ez így egyszerűen már nem mehet tovább. Véleményem szerint az, hogy sokáig bizony nagyon rosszul csináltunk dolgokat, egyáltalán nem indok arra, hogy most – amikor lehetőségünk lenne újragondolni őket – ne változtassunk rajtuk, mégpedig gyökeresen.

Kodálynak alighanem lenne egy-két (szerintem találó) szava ahhoz, ami itt és most folyik, hadd idézzem tehát most őt, több mint 50 évvel ezelőttről: „Az egész tantervben még mindig túlsúlyban van az értelmi fejlesztés az érzelmi rovására. Számológépeket nevelünk, akiket fölöslegessé tesz az elektronikus számológép. Szűkkeblű embereket, akik semmi nagy és szép iránt nem tudnak lelkesedni. A technika és természettudomány egyoldalú, utilitarisztikus művelése az érzelmi élet és a művészi érzék sorvadásához vezethet.”

„Az európai zenetörténetnek van egy különlegessége – s nem minden más zenekultúrában van ez így –; létezik benne a lejegyzés, azaz a notáció lehetősége, s ez olyan, mint egy tervrajz. Valószínűleg a Kheopsz-piramist vagy a budapesti Parlamentet sem lehetne tervrajz nélkül felépíteni: egyrészt
hamar összedőlnének, másrészt a lépcsőház nem oda vezetne, ahová kell. Így van ez a zenében is: de a zenei notáció, az csak a tervrajz, nem az épület maga – fontos, hogy ezt jól lássuk.

A ma élő magyar zeneszerzők közül Gyöngyösi Levente áll hozzám a legközelebb, nagyon sok művét bemutathattam, nagyszerű zeneszerző. Amikor együtt dolgozunk az aktuális darabján (ilyenkor Levente zongorázik, én vezényelek, egy vagy több énekes énekel), néha azt mondom: „Kedves Levente, írtál itt egy crescendót (azaz egy felhangosodást) a 42. ütemben, de azt nekem jól esne már a 41. ütemben elkezdeni. Szabad?” És akkor Levente erre két dolgot mondhat. Vagy azt, hogy: „Nagyon jó ötlet, köszönöm, írjuk át!” – és akkor megváltozik a műnek egy kis részlete, mindez szerzői jóváhagyással! A másik lehetőség, hogy azt mondja, „Nem, ne haragudj, ezt most nem akarom, mert ennél a résznél én ezt és ezt szeretném...” A lényeg, hogy így olyan információt kaphatok meg az élő zeneszerzőtől, amelyet egy halott komponistától sajnos soha már. Petrovics Emil életműve ezért már régizene: hiába tanította sok kollégánkat a Zeneakadémián, van tőle rengeteg lemez és interjú, közvetlenül már nem tudunk tőle megkérdezni bizonyos, fontos dolgokat. Az európai zenei lejegyzés nem tökéletes: az alapinformáció megadása mellett nagyon szuggesztív, erősen sugall dolgokat. Ha az ember meg akarja érteni azt a darabot, amelyet előad, akkor bizony kutatnia kell. De kutatni érdemes, mert amit megértettünk, azt már sokkal jobban csináljuk.”

2282   Hangyász • előzmény2280 2018-08-15 13:10:49

Belenéztem az itt belinkelt videókba. Ha neked ez tetszene - nem lennék meglepődve.

2281   macskás • előzmény2279 2018-08-09 20:46:33

Jajj!

Sajnos, nagyon elfoglalt vagyok:(

2280   Edmond Dantes • előzmény2278 2018-08-09 14:12:02

A "pont" frappans, trendi es fancy. A tobbi nem annyira es nem is biztos, hogy ugy van. Latni kellene.

2279   Edmond Dantes • előzmény2277 2018-08-09 14:10:28

Le teccett maradni MAO/61000-rol. Eeejnye-beeejnye miaumiaumiau ;-)

2278   Hangyász 2018-08-06 12:07:56

Kovács Jánosnak teljesen igaza van. Pont. A "RockGiovanni" közreműködői pedig szégyelljék magukat.

2277   macskás 2018-07-20 15:28:38

2277

2276   B.Cs 2018-03-03 13:05:27

"A jelen sokkal tartozik a múltnak, s ha ezt a tartozást ki nem egyenlíti, a jövőtől sem követelhet." (Jókai Anna) Ez a végtelenül bölcs gondolat annak kapcsán jutott eszembe, amelyet egy másik fórumon már megemlítettem.  

http://www.parlando.hu/2018/2018-1/2018_evi_szuletesnaposok.htm

 

2275   sztalin 2017-11-12 12:35:00

Vajon Halász Judit tényleg elénekli a 4 utolsó éneket (Strauss)? Vagy ő egy másik Halász Judit? A Dohnányi Zenekarról bármit el tudok képzelni...

Zeneakadémia

2018-04-22 19:30:00

Zombola: II. szimfónia
Schumann: I. szimfónia
Strauss: Négy utolsó ének
 
Halász Judit – ének 
 
Vezényel: Guido Mancusi

 

© Budafoki Dohnányi Zenekar
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1734 • François-Joseph Gossec, zeneszerző († 1829)
1828 • Reményi (Hoffmann) Ede, hegedűs († 1898)
elhunyt:
1751 • Tomaso Albinoni, zeneszerző (sz. 1671)
1994 • Cziffra György, zongoraművész (sz. 1921)