vissza a cimoldalra
2021-06-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11685)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4741)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5167)
Operett, mint színpadi műfaj (4824)
Franz Schmidt (3851)
Kedvenc magyar operaelőadók (1228)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2235)
Kimernya? (4083)
Jacques Offenbach (487)
Kinek tetszik Rimszkij-Korszakov ? (52)
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa (188)
Balett-, és Táncművészet (6117)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62658)
László Margit (219)
Benjamin Britten (36)
Társművészetek (2405)
Kedvenc előadók (2856)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Hozzászólások a Momus írásaihoz (RM, 2002-11-15 12:47:11)

   
7487   Heiner Lajos • előzmény7486 2021-06-11 15:04:02

A Buvös vadasz egy regebbi felvetel. Bezzeg a Fidelio! Az annyira uj, hogy meg meg sem jelent...

7486   Edmond Dantes • előzmény7485 2021-06-11 14:41:13

Éééés ez:

 

7485   Heiner Lajos 2021-06-11 13:44:13

Beethoven: Fidelio

Beethoven: Fidelio

Lise Davidsen (Leonore), Christian Elsner (Florestan), Georg Zeppenfeld (Rocco), Johannes Martin Kränzle (Don Pizarro); Dresdner Philharmoniker, Sächsischer Staatsopernchor Dresden, MDR Leipzig Radio Choir, Marek Janowski

After plans for a live concert-performance were derailed by the pandemic, this Fidelio was recorded under socially-distanced conditions in the studio last summer, several months after the Norwegian soprano’s acclaimed staged role-debut as Leonore in London; the cast also includes Christina Landshamer as Marzelline, Cornel Frey as Jaquino, and Günther Groissböck as Don Fernando.

7484   Corvette • előzmény7483 2021-06-10 10:17:33

Ez nem kritika! Még ajánlónak is kevés! Egy bátortalan nyuszi ír így. Értékeltem volna, ha a szerző rugózik egy kicsit a histórikus és modern előadások tengelyén, hogy kell-e, szükséges-e ekkora hang egy hangversenyterembe, hogy ez a folytonos, kikapcsolhatatlan, nagy amplitudójú vibrátózás meddig uralkodhat még az operaszínpadokon, hogy van-e bármi értelme egy áriának, ha csak a hangokat halljuk belőle, a szöveget pedig nem, és, hogy megoszthatja-e a közönséget az a fajta szerepformálás, amelybe Davidsen nem akar belahalni, csupán korrektül, hibátlanul elénekelni? Hogy elég-e a távolságtartó hűvösfejű elbeszélés, vagy kötelező-e az érzelemnyílvánítás is?

Anna Nyetrebkonak nincs mitől félnie.:) 

7483   Edmond Dantes 2021-06-10 08:42:46

László Ferenc kritikája a Magyar Narancsban Lise Davidsen Decca-lemezéről.

(A teljes cikk nyomtatott formában vagy előfizetéssel érhető el: a linkből hiányzó szakaszt a Mancs és László Ferenc szíves beleegyezésében bízva, magam gépeltem be - ED)

A nagybirtokos

Lise Davidsen: Beethoven – Wagner – Verdi

Lassan már ideje lenne jelezni: az élet igazságtalan. Sajnos még az istenáldotta nagy tehetségekkel szemben is.Többségük körül csak lassan és apródonként alakul ki a lelkes elismerés légköre, a ritka szerencsések berobbanására azonban már jó előre, felemelt mutatóujjal hívják fel a közönség figyelmét a bennfentesek. Ahogyan az a fiatal norvég szoprán, Lise Davidsen esetében történt a 2010-es évek legvégén, a nyavalya kitörése előtti utolsó hónapokban. „Nem csupán egy hang, hang”, „one-in-a-million voice”, csupa ilyesmit írtak akkor az énekesnőről, akinek még éppen sikerült a MET-ben debütálnia, majd tavaly márciusban egy londoni Fidelio-sorozatba is belekezdhetett. Ezt a szereplését a köz örömére előadás-felvétel is dokumentálja. Akárcsak 2019-es bemutatkozását a wagneri Zöld-dombon: a Tannhäuser Erzsébetjeként, Tobias Kratzer pukkasztó rendezésében. S jeléül annak, hogy Davidsen pályalendülete szinte feltartóztathatatlan, idén májusban már a milánói Scala is megvolt neki, no és persze megjelent az árialemeze a Deccánál, amelyen a Mark Elder vezényelte Londoni Filharmonikus Zenekar kíséretében énekel. Potomság.

A lemez mindenestől reprezentatív és portréjellegű, akár a hangszemélyiség sokoldalú bemutatása, akár a szerepkövetelés méltó ambíciója felől vizsgáljuk. Kitelt szépségű, gazdag és a kifejező­erőtől valósággal duzzadó, nagy hangot ismerhetünk meg, méghozzá abból a ritka fajtából, amely képes a kismilliószor hallott/előadott áriákat az egyszeri személyes megnyilatkozás szintjére emelni. Legyen szó akár Beethoven-koncertáriáról, akár a Parasztbecsület, többnyire mezzókra kiosztott Santuzzájának románcáról, akár Verdi-áriákról. Pedig már rögtön A végzet hatalma Leonórája és az Otello Desdemonája is két külön világ, még ha egyként a Maestro angyalainak sorából valók is. A 34 esztendős Davidsen ezt mind tudja, és ami a legmeglepőbb, mindenféle osztályelsői igyekezet és hibakerülő buzgalom akaratlan megsejtetése nélkül. Anna Nyetrebko, jó lesz vigyázni!

S még így és itt, a trackek egybefüggő fennsíkján is akadnak egészen kiemelkedő szakaszok, helyes műsorszerkesztői arányérzékkel a program két szélső pontján elhelyezve. A Fidelio lemezindító Leonóra-áriája (Komm' Hoffnung) ezúttal valósággal kitárja előttünk a remény birodalmának kapuját: csupán résnyire, ha az opera első felvonásának adott pontjára, ám szélesre, ha a Davidsen hangjából áradó energiára és tehetségének hódító erejére gondolunk. A lemez végén pedig ott leljük a Wesendonck-dalok sorozatát, amely itt kilép a wagneri szerelmi életrajz meg a Trisztán és Izolda-előzmény ismerős térfogatából, s miközben váltig őrzi a dalciklusi léten túlmutató keletkezéstörténeti jegyeit, önmagában teljes benső cselekményt tesz érzékletessé. Jut eszembe: éppen úgy, ahogyan az Richard Strauss Négy utolsó énelével is megtörtént Lise Davidsen és Esa-Pekka Salonen 2019-es közös stúdiófelvételén.(Decca,2021)

7482   Cilike • előzmény7471 2021-06-09 23:55:09

Ez a nő fantasztikus. Nekem szerelem volt első látásra. Nyilván inkább  a német fachban, de Lisának a Pique dame-ban is tökéletes volt. 

7481   lujza • előzmény7466 2021-06-09 23:42:01

Én nem fogalmaztam elég pontosan, csak a BBC adásán keresztül hallottam a londoni Fideliot, mint ahogy Münchenből is csak livestream volt. Covidos időben amúgy se nagyon röpködhetünk, de London messze is van, úgyhogy nyugodtan elmúlhat az a sárgaság!

7480   Héterő 2021-06-09 17:48:24

Szerencsére (a momus-lakók némelyikétől eltekintve) vannak,
akiknek abszolut van hallása. :-)

7479   Edmond Dantes • előzmény7478 2021-06-09 16:16:39

Én bezzeg nem kapok (jó) pontot a Freischützért :'-(

7478   Heiner Lajos • előzmény7477 2021-06-09 15:40:25

Semmi gond, mindenki vet neha sajthibat!

7477   Klára • előzmény7474 2021-06-09 15:36:06

Elnézést a sajtóhibáért, a korábbi alkalmakkor helyesen írtam!

7476   Edmond Dantes • előzmény7473 2021-06-09 14:26:16

Kedves Klára, segíthetek? Kb. egy (1) perces  fáradságos munká(m)ba került, de önnek mindig, mindent örömmel :-)

1) Már mi a búbánat (elnézést, kedves Búbánat!), ha nem az "ő" operafelvétele (is) egy bayreuth-i Tannhäuser vagy bármi? Ezen az alapon senkinek nincs "saját" teljes operafelvétele, legfeljebb a Poulenc Az emberi hang c. monodrámájának szólóját éneklő énekesnő(k)nek. Hirtelen nem jut eszembe más opera, amiben egyetlen szóló énekes szerep van. (Érdekes feladvány lehetne a Játékban..)

2) De ha a fentiekkel nem tudtam meggyőzni, akkor tessék kapaszkodni, jön a kanyar művésznő igazi (?), saját (?) operafelvétele, és még csak nem is Wagner, még kevésbé Bayreuth, voilá: 

https://www.lisedavidsen.com/releases/weber-der-freischutz/

7475   Edmond Dantes • előzmény7471 2021-06-09 14:16:39

Ebben te egészen biztos vagy? Hol is élsz? Ja igen, persze ... akkor már értem. 

7474   Heiner Lajos • előzmény7473 2021-06-09 13:14:54

Majd ha egyszer megtanulja, mi a nevem, talan valaszolok.

7473   Klára • előzmény7470 2021-06-09 12:45:18

Tisztelt Hiener Lajos!

T. fórumtárs az ő, én pedig én vagyok!

Ha elárulja, hol található, hol érhető el az a bizonyos teljes operafelvétel, szívesen meghallgatom, már csak puszta érdeklődésből is! Mert a yt-n leltem egy bayreuth-i Tannhäuser felvételt, ha ez az, akkor több kérdésem nincs. De ez nem a MŰVÉSZNŐ operafelvétele, ez egy bayreuthi előadás felvétele, amelyben többek között ő is énekelt! Ez azért nagy különbség.

7472   Heiner Lajos • előzmény7471 2021-06-09 12:37:09

"A hir szent, a velemeny szabad." (Pulitzer)

7471   Corvette • előzmény7460 2021-06-09 12:09:38

Ezért a lemez miatt kár volt ilyen kioktató hangot megütni! Davidsen hatalmas hangerővel megáldott énekes. Dan D'Agostino Relentless fantázianévre hallgató erősítője működhet úgy, mint Davidsen hangképzése. Bármennyire magasra tekeri az ember a potmétert, a hang nem torzul, csak minden jóval hangosabb lesz. A Londoni Filharmónikus Zenekart énekhanggal lefedni nem mindennapi teljesítmény. És ez a zenekar, amelyet a felvételen hallani, nem a kamaraegyüttes verzió!.

Örülök, hogy kiemelted a zenekar nagyszerű teljesítményét. Valóban nem lehet szó nélkül elmenni a képességeik mellett, és hát amit az oboistájuk befúj, az tényleg lélegzetelállító. Hifis szempontból nézve a Decca adott már ki jobb felvételt is. Dícséretes a távoli mikrofonozás, amely nagyon jó teret és mélységérzetet biztosít a hallgatóságnak. Ez most nagyon kell, mert így lehet igazán megérezni, hogy mekkora is ez a zenekar, és, hogy Davidsen mennyire bírja tartani velük a lépést és a hangerőt. Kár, hogy ahogy haladunk előre az album hallgatásában, egyre távolabb kerülünk a színpadtól. Nem szeretem a hangerő menetközbeni állítgatását, de sajnos most rákényszerültem. Ha megtartották volna a Beethoven darabok beállításait, az szerintem pont tökéletes lett volna. 

Davidsen nagyon muzikális, mindemellett a kisujjában van a technika. Egy pillanatra sem feszengtem az áriák hallgatása közben. Aki beül a koncertjére, annak nem kell aggódni, hogy elveszítik őt az első kanyarban. A hangi stabilitás és megbízhatóság alap egy operaénekesnél, és Davidsen bizony mindent bravúrosan kipipál a csekklistán. Konkrétan azt csinál a hangjával, amit csak akar. Kár, hogy néha él is ezzel a lehetőséggel, ahelyett, hogy kicsit inkább visszafogná magát. A karmester sajnos nagyon adja alá a lovat, így történhetett meg pl. a Mascagni áriában az a sugárhajtóműveket megszégyenítő ordítás is. Jobb szót nem tudok rá. Egyszerűen gusztustalan az a rész. Egy rettenetes ízlésficam. De megértem az okát. Hatalmas érzés lehet egy fiatal énekes számára megélni azt, amikor egyszer csak hirtelenjében kinyílik a hangja, pláne ilyen volumenben. Amikor rájön arra, hogy mit kell technikailag csinálni ahhoz, hogy akkor és ott, akkorát szóljon, amekkorát csak ő kíván. Amikor megtalálja saját magához a kulcsot és tudja, hogy semmi sem áll már a világhírnév útjában. Szerintem Davidsen van annyira jó muzsikus, hogy idővel felismerje ezeket a megbocsátható túlkapásait, és már a lemezen is hallani, hogy tud ő disztingválni, gyönyörűen beleolvadni a zenekarba, ha kell.

Ha valami különös értéke van ennek a zenei albumnak, akkor az a zenekar és az énekes időnkénti megindító egymásra találása. Davidsennek bejött az élet. Ilyen jó zenekart kifogni, pláne ekkora formában, bizony ez hatalmas ajándék . Bevonulni a Decca stúdiójába és ott tökélyre fejleszteni az áriákat... Hát ez nem akármi. Ahhoz képest viszont nem lett nagy durranás a lemez.

Mert ez a hang sok mindenre jó, de nem mindenre. Davidsen a sokszínűségét szerette volna megmutatni? Hát az sajna nem sikerült. Beethoven szerintem nagyon jól áll neki, kár, hogy a kicsit is hangosabb részeknél egy betűt sem érteni a szövegéből. És az a Cherubini...Kb, mint amikor egy tanker araszol a Szuezi-csatornában. Ezt az ifjú hölgyet nem a szárnyaló könnyedségért fogjuk megszeretni, az is biztos. A Verdi áriák sem tetszettek. Yoncheva után kicsit művinek hatnak. Patikamérlegen szépen kiadagol mindent, nincs benne semmi hiba, mert nagyon korrektül megadja az adagot, csak hát az íze, az nem az igazi. Olyan langyos, sôtlan. Tegyem hozzá, még így is nagyon magas a zenei színvonala, szinte arcátlanság, hogy fikázom és a szájamra merem venni a nevét. :)

És hát igen, Wagner való neki. Azt nagyon tudja. Az arányokat, az irányokat, profin balanszíroz, a hangja egyszer sem törik meg...Bámulatos. Tényleg. Kár, hogy rám nincs hatással ez a zene. Összességében, az egész album nem olyan, hogy megmaradjon az emlékezetemben. Ez a lemez hifis szempontból soha nem lesz egy áhított grál, és jelentős összegben mernék fogadni, hogy zenei megformálás tekintetében sem fogják referenciaként használni. Én, mint pillanatfelvételre tekintek rá.

Mert itt van egy rendkívüli hangi adottságokkal megáldott, technikailag brilliáns felkészültséggel rendelkező ifjú énekes, aki hatalmas ívű pálya előtt áll. Be fogja tudni váltani a hozzá fűzött reményeket? Szerintem igen. Ha kizárólag azokat a szerepeket énekli, amelyek neki valôk.

Takátsa-nak igaza van, amikor DiDonatohoz méricskéli Davidsent. A régizene énekesek olyat tudnak zeneileg, amelyet a többiek egyáltalán nem. Ha néha belehallgatnál a kedvenc topikom áriás ajánlóiba, akkor ez számodra is világos lenne. Szóval ne bízd el magad a tudásoddal! Ahogy egyszer már írtam valahol: nem mindenki egytollú indián, aki a momusba irogat. És még annyit, hogy a Simándi József Énekversenyen is korcsoportonkénti meghallgatás lesz. Szó sincs róla, hogy hangnemenként fogják őket rangsorolni. Remélem majd Rost Andreát is lesz bátorságod a helytelen eljárás miatt a momus oldalain kioktatnod.

További szép napot kívánok én is!

7470   Heiner Lajos • előzmény7469 2021-06-09 11:44:23

Tisztelt Klara!

 

Utolso hozzaszolasom a temaban, takatsa Forumtars megjegyzesehez:

- a CD-n NINCS BAROKK darab

- fel perc alatt meg lehetett volna nezni, a muvesznövel jelent meg teljes operafelvetel. Nem is akarmi.

- egy fiatal enekesnö palyajanak korai veget josolgatni, hat, legalabbis nem szerencses. 

A "melegseg" szo helyett en a "morbidezza" kifejezest hasznaltam. Talan ezert enekel csak Wagnert ebben az evben. 

Tehat az ominozus jelzöt nem velemenykulönbseg, hanem elemi targyi tevedesek ill. prejudikacio miatt hasznaltam. 

7469   Klára • előzmény7466 2021-06-09 11:20:07

Tisztelt Heiner Lajos!

Pár napos lemaradás okán megpróbálom csokorbaszedni  eddigi bejegyzéseivel kapcsolatos véleményemet.

Elöljáróban köszönöm a részletes tájékoztatót Davidsen művésznő tevrezett programjáról. Figyelemre méltó teljesítmény, lelke rajta. Látom, Verdi egyelőre nem szerepel a programban...

Ahogyan az is figyelemre méltó votl, ahogyan Ön tájékozatlannak, sőt stupidnak titulálta fórumtársunkat. Ha előkaparom csekély latin tudásom maradékát, ez ostoba, jobb esetben buta jelentéstartalommal bír. Miért buta, ostoba az, akinek más a véleménye, mint az enyém? (lassan ismét az aktuális napipollitika szintjére küzdjük le magunkat?)  Davidsent élőben nem láttam, de hallottam a londoni Fidelio közvetítését, és láttam a BSO Walkürök 1. felvonását, sajnos csak koncertszerű előadásban. Hatalmas hang, ez vitathatatlan, de nincs benne melegség. Ez a későbbiekben változhat, de ezt senki nem láthatja előre! Nekem mindkét esetben az élet hiányzott, az átélése annak, amit énekel. Egyébként ez a benyomásom avval a Puccini Manon felvételről is, amit  T. fórumtárs tegnap meghallgatásra ajánlott. Davidsen nagy énekesnő LESZ, ahogyan Birgit Nilsson is az volt, és Waltraud Meier is az!

Nem mellékesen, ha valaki feltölt, tehát közkinccsé tesz valamit, amihez nem mindenki jut hozzá, minimun egy "köszönöm" jár neki! Én speciel megköszöntem. Nem mindenki járatos a MET berkeiben, és nem mindenki tud éveken át minden nap ott ülni-állni a STOP előadásain!

7468   Klára • előzmény7464 2021-06-09 10:43:48

Egyetértek, nagyon tanulságos! Nem minden a volumen, nem ártana csepp átélés is.

7467   takatsa • előzmény7465 2021-06-09 10:25:37

Kedves Lujza, nagyon szépen köszönöm kedves soraidat. Igazad van, ahogyan a jó Heiner doktornak is, a művésznő nagy jövő előtt áll, hiszen a hangja olyan erős, mint egy ködkürté, amely átsüvíti a (hang)orkánt. Egy ködkürtnek ez a feladata, de egy énekesnek talán egy picivel több ennél, mert "az ember melegségre vágyik."

7466   Heiner Lajos • előzmény7465 2021-06-09 07:49:53

Kedves Lujza,

 

 

Hozzaszolasa komoly differencialdiagnosztikai problemat okozott. 

Ui. ma reggelre besargultam - es nem tudom, hogy a Sinopharm vakcina kesöi utohatasa, vagy az irigyseg, hogy lathatta elöben Davidsent.

Alabb Davidsen idei elkövetkezö fellepeseinek helyszinei es repertoarja - egy dalesttöl eltekintve csak Wagner, es összesen egy tucat este. Okos nönek tunik, vigyaz a hangjara. Igen, nem az olasz repertorar av öve (bar Turandotkent meghallgatnam).

Nekem marad Netrebko a Toscaban augusztusban, bar öszinten mondva, jobban varom a Becsieket egy fiatal, energikus dirigenssel, olyat Salzburgban meg nem tapasztaltam, mint par eve az ö egyik koncertjen, amikor allva tapsolt, dubögött, örjöngött a publikum az Ujvilag szimfonia. utan. 

JUL 11TH WAGNER: TANNHÄUSER (ELISABETH) MUNICH, DE TICKETS READ MORE
JUL 27TH WAGNER: TANNHÄUSER (ELISABETH) BAYREUTH, DE TICKETS READ MORE
JUL 29TH WAGNER: DIE WALKÜRE (SIEGLINDE) BAYREUTH, DE TICKETS READ MORE
AUG 02ND WAGNER: TANNHÄUSER (ELISABETH) BAYREUTH, DE TICKETS READ MORE
AUG 03RD WAGNER: DIE WALKÜRE (SIEGLINDE) BAYREUTH, DE TICKETS READ MORE
AUG 05TH WAGNER: TANNHÄUSER (ELISABETH) BAYREUTH, DE TICKETS READ MORE
AUG 13TH WAGNER: TANNHÄUSER (ELISABETH) BAYREUTH, DE TICKETS READ MORE
AUG 16TH WAGNER: TANNHÄUSER (ELISABETH) BAYREUTH, DE TICKETS READ MORE
AUG 18TH TURKU MUSIC FESTIVAL RECITAL TURKU, FI TICKETS READ MORE
AUG 19TH WAGNER: DIE WALKÜRE (SIEGLINDE) BAYREUTH, DE TICKETS READ MORE
AUG 23RD WAGNER: TANNHÄUSER (ELISABETH) BAYREUTH, DE TICKETS READ MORE
OCT 26TH WAGNER: DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG (EVA) NEW YORK, US TICKETS READ MORE
OCT 30TH WAGNER: DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG (EVA) NEW YORK, US TICKETS READ MORE
7465   lujza • előzmény7460 2021-06-09 01:19:45

Én ezt nem értem, mostanában miért kell minden ellenvéleményre azonnal beindítani a nehéztüzérséget? Mintha politikai élet-halál harc folyna itt is, mint ebben a jobb sorsra érdemes szegény hazában. Takátsa megosztotta velünk ingyen és bérmentve Davidsen mindkét lemezének anyagát, és mellesleg elmondta a saját szubjektív véleményét. Én persze egyszer megkaptam már, hogy ajnározom őt, és félek, hogy most kapok egy újabb sorozatot, jobb, ha már előre behúzom a nyakamat.

Van némi sejtésem, hogy mire gondolhatott, bár tévedhetek. Egyébként szerintem egy tisztességes általános iskolában az énektanár már az alsó tagozatban megtanítja a különbséget szoprán és mezzo között, ilyesmivel sértegetni valakit csak feszültséglevezetés lehet.

Davidsent hallottam a londoni Fidelioban és nemrég a müncheni Walkür 1. felvonásában. Ezek alapján én nem jósolnék rövid karriert neki, ellenkezőleg. Amilyen hatalmas nő ő, olyan hatalmas a hangja is. Bár Leonóraként még nem így hallottam, de a múltkor arra gondoltam, hogy inkább Brünnhildét énekeljen mint Sieglindét. De azon túl, hogy mekkora a hangja, és milyen a technikája, nekem hiányzott a valódi átélés nála. Meiert felhozni szerintem azért helyénvaló, mert az csoda, amit ő a színpadon adni tudott még akkor is, amikor már a hangja igencsak megkopott. Aki látta őt legalább a Müpában, az tudja, mire gondolok. és átélés terén DiDonato is hasonló tud lenni.

Davidsen hideg északi énekes. Ezért nem való neki Verdi, pláne Puccini, bár nagyon fiatal még, és változhat is. De nem hinném, hogy Nilssont utolérhetné, akiben viszont melegség bőven volt.

 

7464   takatsa • előzmény7462 2021-06-08 22:45:25

Találtam egy nagyon érdekes felvételt, ahol a viking szépség éppen Puccini Manonját abszolválja. Érdemes belehallgatni, nagyon tanulságos.

7463   takatsa • előzmény7462 2021-06-08 20:55:26

Nem! Elég lesz, ha a saját véleményedet írod. Stupiditásban ne vállalj velem közösséget, az egyedül az én reszortom. Amúgy leesett a tantusz, haha. :)

7462   Corvette • előzmény7461 2021-06-08 20:32:42

Köszi a feltöltést! Feltétlen meghallgatom ezt a hivatkozott kiadványt és leírom majd én is, hogy mit gondolsz róla. Jó?

7461   takatsa • előzmény7460 2021-06-08 19:47:36

Igaza van, kedves Heiner Lajos, senkit sem lehet senkivel sem összehasonlítani, hiszen mindenki unikális lény, egyszeri és megismételhetetlen. Mindenesetre most lehetősége van mindenkinek meghallgatni az Ön által nagyra tartott művésznő két ária-lemezét, és mindenki kialakíthatja saját, megalapozott és objektív véleményét, (nem másokra, hanem saját fülére hallgatva). Én leírtam a véleményemet, más is leírhatja, azért van ez a fórum. 

7460   Heiner Lajos • előzmény7458 2021-06-08 17:13:13

Tisztelt Fórumtárs!

 

Az Ön helyében többször meggondoltam volna, hogy oly sok sületnséget leírjak, mint Ön, melyek elárulják tájékozatlanságát, mi több, stupiditását.

Az, hogy kinek mennyire tetszik egy énekes(nő) hangja, természetesen ízlés dolga.

De: Davidsent Meierrel és főleg DiDonatoval összevetni olyasmi, mintha Ön egy jó tokaji bort hasonlítgatna egy kiváló csapolt cseh sörhöz.

Davidsen SZOPRÁN (ha esetleg tudja, mit jelent az a fogalom). Meier énekelt szoprán szerepeket is, de repertoárjának gerincét MEZZO szerepek adták (ha Ön tudja, stb., ld fenn).

DiDonato pedig szinte kizárólag mezzo szerepeket énekel.

Sajnálatos, hogy Ön csak feldobja a kérdést, elérhető-e Davidsennel komplett operafelvétel, de ahhoz lusta, hogy utánanézzen.

Megsúgom: elérhető.

Nem tudom értelmezni a "barokktól a német romantikáig" kitételét. A lemezen szereplő számok közül a legrégebben bemutatott darab Cherubini Medeaja, melynek 1797-ben volt az ősbemutatója.

Ha Ön szerint ez barokk zene, akkor zenei tájékozottságában komoly hiatusok lapulhatnak

Javasolnám tanulmányozásra a számos, magyar nyelven is elérhető zenetörténeti könyvek egyilét, kikupálódás véget.

Davidsen természetesen jelentéktelen énekesnő, kis vidéki színházakban énekel, ebben az évben a Münchner Staatsoperben, Bayreuthban, és a Metropolitenben.

"...néhány év múlva senki sem fog rá emlékezni."

Ön igazi vátesz. Még talán azt is meg tudja mondani, ki lesz az ellenzék miniszterelnök-jelöltje a jövő évi magyarországi választásokon.

További szép napot kívánok!

7459   -zéta- • előzmény7458 2021-06-08 13:12:57

Sohasem lesz egy Waltraud Meier? Szerintem már rég elhagyta...

Maximum Varnay és Nilsson van még előtte...

7458   takatsa 2021-06-08 12:49:32

Heiner Lajos - Lise Davidsen - Beethoven, Wagner, Verdi és mások művei.

Köszönet a kritikáért, de nem túlzás az az állítás, hogy ő a világ egyik legkeresettebb énekesnője? Mert ha ez igaz, akkor az bizony tragédia. Nyilván nehéz véleményt mondani egy (vagy két) ária-lemezről, ami stúdióban készült, javarészt a hangmérnökök műve, és vajmi keveset árul el egy művész valódi kvalitásaiból. Egyáltalán elérhető tőle komplett operafelvétel? Mert az többet elárulhatna. Addig pedig marad nekünk ez a két ária-lemez. Hallgassatok bele, és ki-ki kialakíthatja a saját véleményét. 

Én úgy látom, hogy az első lemezén azt énekel, ami legjobban fekszik neki (Wagner és Strauss) német romantikát. Ebben jó közepes színvonalon teljesít, de azt azért hallani lehet, hogy sohasem lesz egy Waltraud Meier. No, de a második lemeze, barokktól a német romantikáig... Ilyen széles spektrumon énekelni nagyon-nagyon kevesen tudnak, minimum egy DiDonatonak kell lenni egy ilyen produkcióhoz. Hát, ő nem DiDonato. Na, de az igazi mélypont Verdi, abból is a "Pace, pace". Hallgassatok inkább Gorchakovát, vagy bárki mást, csak őt ne. És különben is, Verdit énekeljen Radvanovsky. :) Ez a Lise egy közepes hang, minden különösebb szépség vagy egyediség nélkül, amelyből 12 egy tucat. Ahogy jött, úgy is megy majd el, néhány év múlva senki sem fog rá emlékezni.

7457   macskás • előzmény7455 2021-04-17 20:57:41

örök talány marad :)

7456   Heiner Lajos • előzmény7455 2021-04-17 20:44:59

Nem gondoltam volna, hogy lesz bárki, aki a sorok (sörök) közé rejtett kis poént észre veszi.

Persze ha valaki tudja, hogy a KGB alaoító tagja vagyok...

7455   Héterő • előzmény7454 2021-04-17 20:24:13

A műSÖRfüzet miről jut az ember eszébe? :-)

7454   Heiner Lajos 2021-04-17 18:50:58

Nilsson önéletrajzi kötetének, -zéta- beszámolójának, és operatikus Corelli-méltatásának kapcsán jutott eszembe egy élményem - lehet, már megosztottam a Momus Olvasóival, lehet, máshol írtam le.

2010-ben a Metben néztem a Turandotot. Idős úr ült mellettem, leejtette műsörfüzetét, nem vette észre.

Feladtam neki, és elkezdtünk beszélgetni.

Az egyik legérdekesebb, amit mesélt, egy Met-es Turandot-előadással kapcsolatos.

Nilsson és Corelli énekeltek A kettősben a tenor a színpad elején, Nilsson hátul.

És leénekelte Corellit...

7453   Heiner Lajos • előzmény7452 2021-04-07 06:15:10

Toscanini utolsó teljes operaelőadása volt 1954-ben, a dirigens 87.életévében járt ekkor, az Álarcosbál. A korábbiakat követve az NBC stúdiójában, két részben.

Toscanini eredetileg valóban Bjölinget szerette volna Riccardonak, de ő éppen az egyik alkoholelvonó kúráját abszolválta. Ekkor hívta fel Jan Peerce-t, aki persze meg volt sértődve, hogy a Maestro eredetileg nem rá gondolt, és azt mondta Toscanininel: Nem megyek Peerce mellett állt felesége, Alice, aki viszont azt mondta: Jan ha te nem mész, én megyek.

Az előadás az egyik legjobb fennmaradt Toscanini felvétel. Kevesen tudják, de a rádióközvetítés előtt Toscanini felhívta az NBC főnökét, "Semmire sem emlékszem". A közvetítés lemondását tervezték, de aztán ismét telefon Toscaninitől, "Mindenre emlékszem".

Az se nagyon ismert, hogy Toscanini utolsó, 1954. április 4-i, memóriazavaros hangversenye után még visszatért a stúdióba, hogy a lemezkiadás végett az Aida és a Ballo néhány részletét újravegye. A zenekari tagok egy fiatalember energiájáról beszéltek. Az újravett részek között van az Álarcosbál szerelmi kettőse, hallható, más az akusztika, mint a többi résznél - és ez valóban káprázatos.

7452   Heiner Lajos 2021-04-06 18:25:28

Most olvasom Birgit Nilsson önéletrajzi kötetét.

A szerkesztő számos kisebb tévedést korrigál, vagy egyes adatokhoz megjegyzést fűz.

Egy kapitális hiba azonban a kötetben maradt.

Az Álarcosbál - soha el nem készült - felvétele kapcsán Nilsson Riccardoról: "Korábban már énekelte párszor Solti tanítómesterével, Toscaninivel a szerepet."

Björling SOHASEM énekelt Ballot Toscanini vezényletével.

 

Folyt. köv.

7451   lujza • előzmény7441 2021-03-09 02:38:08

Dear Hanka,

So kind of you to write us about Ladislas, our dear Haandel. I think we all are symphatising with you to loose him. It is a big deficit for us Momus members too. I was also very sad  to loose him. But our lost friend will always present in our memory. We will remember him as a young fellow. I hope we will touch with you here in the virtual platform and with him in the heavenly region.

Sincerely yours

Lujza

7450   Klára • előzmény7449 2021-03-08 17:33:51

Micsoda előadásokat produkált ez a szereposztás!

7449   Pál Tamás 2021-03-08 12:26:41

Mélyen megrendített Palcsó Sándor halálhíre. Legelső opera-vezénylésem a MÁO-ban 1966 január 16-án délelőtt Mozart Szöktetése volt. Konstanza: Gábor Artemisz, Blonde: Erdész Zsuzsa, Belmonte: Szigeti László, Pedrillo: PALCSÓ SÁNDOR, Ozmin: Várhelyi Endre, Szelim basa Bordás György.

Ketten maradtunk Artemisszel.

Sanyikám, legyen neked könnyű a föld...

7448   ladislav kozlok • előzmény7441 2021-03-08 08:35:32

Vážená a milá pani  Hanka. dakujem za Vaše úprimné slová. I ked Lacka som osobne nepoznal, stali sme sa dobrými priateľmi. Viete ja som človek veriaci a pri každej večernej motlibe prosím Hospodina za spásu duše  mojej Aničky a Vášho Lacka.  A čo nám  ostáva - čakať a dúfať, a s láskou spomínať. 

Ak by  som Vám  mohol v  niečom pomôcť, kľudne sa na mňa  obrátte.

S úctou   Laci

7447   macskás 2021-03-08 08:19:03
7446   Klára • előzmény7441 2021-03-07 19:44:26

Kedves Hanka!

Végtelenül kedves Tőled, hogy mély gyászodban arra is kiterjedt a figyelmed, hogy név szerint mondj köszönetet megemlékező sorainkért. Sokat köszönhetek Laconak, nem csak a csodás tippeket, hogy mit hol érdemes megnézni, meghallgatni, de privátban is élveztem segítségét. Sokszor jártam Kassán, sok barátom van arrafelé,  magyarok és szlovákok is. Remélem, a pandémia elmúltával eljutok még oda,  és Rá is emlékezni fogok!

7445   Búbánat • előzmény7441 2021-03-07 17:36:45

Hanka szép levele nekem is szól és külön köszönöm az alábbi sorait: 

"Yes, Búbánat, Haandel´s story on Momus started as you write. Erzsébet Házy and his admiration for her and her art were what led him to Momus trail. So he turned to you. But I must tell that the first and last disease in his life did not last long, only a very short 4 months."

(gépi, nyersfordításban):

„Igen, Búbánat, Haandel története akkor kezdődött, amikor írsz. Házy Erzsébet és a rajongása iránta és művészetéért vezette a Momus ösvényre. Tehát hozzád fordult. De el kell mondanom, hogy élete első és utolsó betegsége nem tartott sokáig, csak nagyon rövid 4 hónapig."

Kedves Hanka!

Haandel emlékét nem feledem, itt a Momus fórumán az „Élő előadások” oldalán az Ő szelleme kísér bennünket; kötelez hogy töretlenül folytassuk, frissítsük amit elkezdett, amit én is a szívügyemnek érzek és tartok.

Költői vénája, egykori verseiben megfogalmazott gondolatai – azokat visszaolvasva - elgondolkodtathatnak bennünket akár olyan sorskérdésekről is, amelyeket rímekbe szedve „üzent” és sok esetben máig érvényes tartalommal bírnak.

Hozzád "Héterő" fórumtársunk figyelmes, szeretetteljes közvetítéseiért pedig neki is köszönettel tartozunk. 

Szeretettel: Búbánat

(Előzmény: "Hozzászólások a Momus írásaihoz" -  7441. sorszámú bejegyzés) 

7444   Héterő • előzmény7441 2021-03-07 16:25:54

Haandel verse (szlovák eredetiből)

                Ladislav Kusnyér: Továbbra is…
                                
          Továbbra is izzon-égjen parazsad ily szépen,
            hogy körötted fénye mindent felderítsen.
          Vegyíts valót is bátran álmodás-szövettel,
            úgy a lángolásod biztosan nem vész el.
                                
            Sőt, ha hő sziporkád gyakran lángra kap,
               sötét fejek fölé világosságot ad;
           csak mélyben létező, elfojthatatlan őserő
              világos intelemmel zúg elő a színre:
                                
                      soha ne add fel, ne!
                          Csak azt ne!

7443   smaragd • előzmény7441 2021-03-07 13:09:01

Kedves Hanka,

köszönöm szépen leveledet, szeretettel gondolok Rád, talán egyszer majd Kassán találkozhatunk és megismerkedhetünk egymással.

smaragd

7442   nizajemon • előzmény7440 2021-03-07 12:54:01

Bár áll bennem a szó,mint a római vallás,időnként mondok olyasmit,amiről csak én tudom,hogy mire is mondom.Bocs.

7441   Haandel 2021-03-07 12:37:50

[.] 

Dear All,
Excuse me for writing English, but I'm sorry I don't speak Hungarian.
It is not always easy to thank. Not because we can't do it, but because every word, however accurate, carefully chosen, never expresses what one who wants to express gratitude feels. Only if he was the master of the pen. And sorry, that is not me.

You all made me cry. But for the first time since departure of Haandel, my tears of joy were mixed into tears of grief. Thank you for feeling that way.

Dear Zéta,
I would especially like to thank you in particular. For your generous gesture when you decided to pay so much attention to Haandel at Café Momus. For all your touching words and already in the title of the obituary “Who always just gave to others.”

Dear Héterö,
Thank you for your true friendship with Haandel. I'm sorry it can't continue. Thank you for translating his poems. Thank you for the many kind words of consolation. And without your selfless help, no one would know on Momus about Haandel´s death.

Dear Lujza, Klára, Smaragd, Ladislav Kozlok, Búbánat ,
Dear All,

Thank you for your warm words of consolation.
Thank you Lujza, Klára, Smaragd, Ladislav and Búbánat for your friendly relationship with him. Thank you for your personal memories of Haandel. Thank you for appreciating his work. I'm very sorry he didn't hear that. But as Smaragd writes: “ you are somewhere up there and listening to us, reading "Momus", aren't you? “ he is here with us.

Thank you Ladislav Kozlok for your condolences and appreciation to Haandel. I value it all the more because you yourself are experiencing the greatest sorrow for the loss of a loved one right now.

Yes, Lujza, you recognized it. Although Haandel origin is Hungarian, he received his education only in Slovak schools, so he did not speak standard Hungarian.

Yes, Búbánat, Haandel´s story on Momus started as you write. Erzsébet Házy and his admiration for her and her art were what led him to Momus trail. So he turned to you. But I must tell that the first and last disease in his life did not last long, only a very short 4 months.

Finally I would like to thank Daunerni for making my contact with Héterö possible.

I have to tell you all, Haendel not only liked to give, but also liked to receive. All your passionate evaluations of opera and singing performances, no matter how personal, were a source of new, another and deeper knowledge for him and both of us. The music sounded permanent in our house and Momus and his group were part of our household. Thank you for that.

And now that I see the richness and impressiveness of your language in the speeches of all of you I fully understand that my husband was so attracted to Momus.

Just as Zéta encourages you all: “ let us nurture the Live Broadcasts” Haandel would definitely wish that and so do I. I believe that many of you also want for Live broadcast to continue in whatever form and whoever of you did it. However, Haendel would have liked if he will be Héterö, who is skilled for this. Of course if he had the interest and the free time.

I will definitely come to Café Momus from time to time.
Thank you for your time and listening to me.
Hanka
 



 

7440   takatsa • előzmény7438 2021-03-04 14:12:52

"emberből lett ember"

Metamorfózisok. Kutyából szalonna és vice versa. - könnyen elképzelhető. Emberré vált Isten (érettünk) - egyedi eset. Istenné vált ember? - ezt csak a görögök-rómaiak gondolták. Állatból ember? - evolúció. Emberből állat? - na, ez a leggyakoribb. De, hogy emberből ember? - gondolod, hogy bárki ennyire kivetközhet önmagából? :)

7439   -zéta- • előzmény7438 2021-03-04 13:12:57

:-)... 

7438   nizajemon 2021-03-04 10:04:05

Nagyapámtól örököltem,hogy a fajsúlyos embereknek adok egy nevet. Zéta az  emberből lett ember.

7437   nizajemon • előzmény7435 2021-03-03 13:11:16

:) mondjuk úgy,más platformot tartunk rokonszenvesnek (nevet)

7436   Edmond Dantes • előzmény7435 2021-03-03 12:48:41

Ld. Társművészetek 2287-2290-2291 :-)

7435   -zéta- • előzmény7434 2021-03-03 12:46:56

Végre valaki tudja, hogy gondolkodom a politikáról, mert én nem...;-)

7434   nizajemon • előzmény7433 2021-03-03 09:44:14

Bár nem egyformán gondolkodunk a politikáról,soha nem éreztem rosszindulatot Zéta írásaiban.Emberségesnek mondanám,azokkal szemben is,akik éppen nem nyűgözték le az adott produkciójukkal.

7433   Klára • előzmény7430 2021-03-03 08:01:43

"Ott van leírva, analfabéták kíméljenek." Ezt azért nem kellene! A vitapartnert nem fikázni kell, hanem meggyőzni! Persze,ez nem mindig könnyű, de éppen ez benne a szép. Igaz, ehhez érvek kellenek.

7432   lujza • előzmény7427 2021-03-03 00:55:03

Kedves Cilike, én köszönöm, hogy időt szántál rá, és próbáltad magyarázni a korábban bedobott mondatodat. Természetesen nem kötelességed ide írni, de ha csak úgy bedobsz egy mondatot, azt azért nem árt megmagyaráznod.

Említed, hogy dolgozol. Jó Neked! De azt én is tudom, hogy amiért az ember megkínlódik, azt nagyon fogja szeretni. Ezért jogodban áll akár elfogultnak is lenni vele, senki se fogja felróni Neked. Mi viszont "csak" nézők voltunk, ráadásul az online forma miatt erős handicappel. És nem olyannak láttuk az előadást, ahogy szerettétek volna. De a sok év alatt, mióta Zéta kritikáit olvasni szoktam, sosem éreztem azokat szakmaiatlannak, hozzá nem értőnek vagy rosszindulatúnak.

Zéta egyáltalán nem ír csupán rosszat a rendezőről, legfeljebb nem mindenben ért vele egyet, ahogy megvallom, én sem. Kérdezted, hol itt a szabadság? Hát lett volna rá mód ábrázolni. Szerintem Posa alakja itt félre van értve vagy rosszul ábrázolva. Ő az egész lényével a szabadságot képviselné az operában, az életével és a halálával egyaránt. Ehelyett itt csak egy fura figurát látunk. Ha valakit csak az elnyomás foglalkoztat, akkor az azt fogja ábrázolni.  De lenne még sok más apróság is, ami elsikkadt. A rendezőnek voltak jó ötletei, és bizony, másolatai. Az elmúlt években elég sok Carlost láttam, hogy felismerhessem egyik-másik ötletét. De ami sajátja volt, az se mindig remek.Például az a retikül! Borzalmas volt az első megjelenésétől kezdve, és szükségtelen. Erzsébet ládikáról beszél, nem lehetett volna azt megtartani?

Én nagyon szerettem a régi Don Carlost az operában, nyilván a kiváló énekesek mellett a gyönyörű díszletek és jelmezek miatt is. De amikor először megláttam a fontaneblaui jelenetet, végre helyére került a történet a fejemben. Szerintem anélkül nem is szabadna játszani ezt az operát. De itt az is csonkolva volt, mint ahogy a MET produkciójában. Ezért én is úgy jártam, hogy a reklámok után semmi karmester bejövetel, hanem egyszer csak nini, hát már énekel Carlos. Riverót már hallottam itthon élőben, nem is egyszer. Nekem ennél sokkal jobb emlékem volt róla, ebben az előadásban nem volt a helyén sem hangilag, sem alakításban. Megnézheted, a revizoronline kritikája sokakat dicsér, de őt nagyon nem.

Én nagyon szeretem ezt az operát, lehet, hogy túlzott elvárásokkal ültem le megnézni, de ettől még nem utálkozom, amikor azt mondom, hogy nem éppen ezt vártam.

7431   eccerű • előzmény7430 2021-03-02 21:30:48

Miután leírtam, hogy nem láttam az előadást, ezért semmi olyanhoz nem tudhatok szólni, ami ott történt. Annyit tettem, hogy összehasonlítottam, ki mit írt róla, és közel sem akkora különbséget láttam, mint amit egyesek megpróbálnak nagy indulatokkal - ha úgy tetszik: fikázva - beállítani.

Aki pedig kíméletre vágyik, az mutasson példát belőle...

7430   Cilike • előzmény7429 2021-03-02 20:29:18

 Nem szavakat, kifejezéseket ragadtam ki, hanem a kritika sarokpontjait. Nem csak a rendezést nem értette, a szereplőket is fikázta. Ott van leírva, analfabéták kíméljenek. 

 

7429   eccerű • előzmény7427 2021-03-02 19:40:15

Nem láttam az előadást, csak e bejegyzés után elolvastam zéta kritikáját. Biztos én vagyok alulkulturált, de egyáltalán nem éreztem egetrengető ellentmondást a kettő között. (Természetesen a tenorista minősítésével nem tudok mit kezdeni, ahhoz hallani kellett volna őt). Viszont azt látom, hogy Cilike fórumtársunk lelkesen kiragadott az összefüggő szövegből néhány szót, kifejezést, majd nagy hévvel megcáfolta azt, amit zéta sem állított. Egyáltalán nem éreztem a kritikát negatívnak a rendezést illetően, de biztos én értelmezem rosszul. Még annyit hozzátennék, hogy a próbafolyamat milyensége egy dolog, de ez a szereplők, alkotók magánügye, a kritikus abból kell dolgozzon, amit az előadásból lát. Így aztán értelemszerűen neki nem kell, hogy olyasmi egyértelmű legyen, amit a rendező egyszer egy próbán, horribile dictu egy interjúban elmondott a darabról, és adott esetben teljesen másként látja ugyanazt, mint a szereplő, aki végigéli a rendezés megszületését az első próbától a többedik előadásig, amire összecsiszolódik a produkció.

7428   tiramisu • előzmény7427 2021-03-02 17:48:43

Remek írás

7427   Cilike 2021-03-02 12:30:56

Az általános meg nem értésre akkor reagálnék. Megmondom őszintén, nem tekintem napi feladatomnak az itteni tevékenységet, már csak azért sem, mert a közhiedelemmel ellentétben keményen dolgozunk. Ami a kritikát illeti, lehet persze bárkinek véleménye, egészen addig a pontig, amíg az ember nem azt érzi, hogy kifejezetten elfogult, rosszindulatú.  Erre mondom én, hogy szakmaiatlan.

    Igyekszem a leírtak időrendjében haladni.  Miért kell a fontainebleau-i kép?  Szerintem is hosszú az opera amúgy is, de ebben a koncepcióban számomra végül igazolta magát ennek a szükségessége. Azáltal, hogy megcsillantotta a sors a két fiatal előtt a boldogság esélyét, aztán rögtön el is vette, és ezt mi látjuk, a későbbi két kettősük is teljesen már jelentőséget kap. ami természetesen LÁTHATÓAN más, mint például az előző rendezésben volt. Magam sose láttam még ennyire világosan, hogy közük van egymáshoz, noha igazából  egy soha be nem teljesedett kapcsolat fűzi őket össze. Talán épp ez a lényeg. Mert Erzsébetnek kinyilvánítottan, megrendezetten Fülöppel intim a viszonya, hiszen ők házasok. Ami mégis Carloshoz húzza, az éppen a meg nem történtség.

  A kritika írója szerint nem izgatta Hilbrichet a szabadság, csak az elnyomás. Miért, van benne valaki, aki szabad? Épphogy nincs. Még Fülöp sem, aogy láthatjuk.  Az elnyomás, ami megjelenik a színpadon, maga a szabadság hiánya. 

  Azt írja, hogy a rendező nem ért a tömegmozgatáshoz. Na ezen hangosan kacagtam, mint olyan, aki részt vett a próbákon, ahol a 90 énekkari tagot, a szólistákat, statisztákat  beállította. Aránylag kevés rendezővel találkoztam, aki ennyire TUDJA kezelni a színpadon jelenlévő tömeget. Más kérdés, hogy nem menetelést és vonuló sorokat rendezett, mint Mohácsi az Aidában -ó be szép is volt, ugye? EZ volt a cél, amit a kritika írója őskáosznak nevez. ami azért, ha megfigyelte volna, a kellő pillanatokban varázsütésre rendeződni tud, nyilván véletlenül, ugye? Nem azért, mert ki lett gyakorolva?

   Az, hogy Erzsébetből csak annyi maradt meg az úrnak, hogy ügyetlenül hurcilássza a retikuljét, elég furcsa, mert a retikülnek egyrészt szerepe van, ki is derül, másrészt  a Carlossal való első duett végén el is tűnik, és csak Lerma kezében látjuk viszont, ugye? Ezzel szemben ennél az énekesnő sokkal többet tesz. Eljátszik egy nagyon fiatal, két férfi között őrlődő nőt, aki szembe is mer szállni a királlyal -a férjével -, aztán mégis tőle kér védelmet, hiszen akárhogy is megsértette azzal, hogy a bizalmasát csúful elkergette, mégiscsak ő az egyetlen, akihez valódi kapcsolat fűzi. Élő ez a viszonyrendszer , a maga bonyolultságában, mindenkinek mindenkihez zavaros és ambivalens a kapcsolata. Észre lehet ám venni, ha az ember nem úgy ül oda, hogy eleve utálja az egészet. Olvastam olyat, akinek sikerült, pedig szintén csak a streamet látta. 

   Felrója a szerző  Eboli széttört tükrét. Mintha arról szólna az ária szövege, hogy a szépség mennyi bajt hozott a hölgyre. ennek TÜKRÉBEN talán nem is logikátlan a tükörtörés. Az "Ágnes asszonyság" inkább annak a látvánnyá konvertálása, hogy a száműzetésbe küldött udvarhölgyet már nem kötik a látszat-magatartási szabályok. (Szerintem.) 

  Ami Eisenstein és Bergman felemlegetését illeti, ha akarom, bármely rendezésben ki tudom mutatni, honnan inspirálódott a rendező. Aligha lehet újat kitalálni, minden eszközt ismerünk már. Ezt is kifejezetten rosszindulatú megjegyzésnek kellett tekintenem.

   Azt írja a kritika szerzője:Carlosról nem jön át rendezői olvasat. Ó, dehgynem. Azért nem vette észre, mert mást várt. Egy hőst, aki csalódott szerelmében és emiatt az elnyomott nép megmentését teszi élete vezérlő csillagának. Ezzel szemben ennek a Carlosnak a háta közepére se kell a flamandok szabadságharca. Tesz ő magasról az egészre.  Posa rángatja bele, aki puszta jószándékból sikeresen tönkreteszi barátja életét. (És mellékesen a megszemélyesítője nagyon szépen és árnyaltan el is játssza ezt a figurát, aki igyekszik egyensúlyozni és mindenkivel korrekt viszonyban maradni,egy tökéletesen elvarázsolt alak, aki egyszerűen nem veszi tudomásul a körülötte levő realitást. )    A kinézetét bírálni meg elég ciki, mert én ugyan imádtam Kelent, de elég viccesen nézett ki ebben a szerepben. Azu, hogy Riveronak g fölött elfogyna a hangja, az szakmailag egyszerűen értelmehetetlen.  Fogalmazzunk úgy, nem igaz. Tökéletesen szólt, és én élőben hallottam. Nem volt ott semmiféle kevert fejhang, hacsak nem a pianokra gondol, na olyanok voltak, ez tény. Nem üvöltötte végig a szerepet, tényleg felháborító.

    Szóval, megismétlem:szakmaiatlan és hozzá nem értő. Azt kihagytam, hogy kifejezetten rosszindulatú. 

7426   Búbánat • előzmény7422 2021-03-02 10:05:48

Nem cenzor, csak felelős, avagy mivé is legyen az operaigazgató?

ÓKOVÁCS SZILVESZTER

2021.03.02. 08:45 - Origo.hu

168. levél

Kedves Néném,

minapi írására ehelyütt küldöm válaszomat. (A Magyar Posta már nem kézbesít napilapot, tiszta szerencse, hogy mi még „levelezhetünk"!) Legcélszerűbbnek tűnik, ha úgy teszek, ahogy a belső irományokban szoktam, már amennyiben azok jól strukturáltak, és így egymás mellé kerülhet pro és kontra érv. A Don Carlosról lesz szó, múlt heti bemutatónkról – illetve szerintem még sok másról, fontosabbról is.

7425   miketyson • előzmény7424 2021-03-01 13:27:44

Hát.. ha aza nagy öröm, hogy nem volt mikroport... miért lett volna. Ha valaki tartogatja a legfőbb puskaporát... 

7424   lujza • előzmény7421 2021-02-27 23:20:34

Ez nem derült ki. Cilike szokása újabban, hogy beír valami otrombát, majd eltűnik. De nehéz lenne Zétát szakmaiatlansággal vádolni, nem hinném, hogy neki szólt volna.

7423   Klára • előzmény7422 2021-02-27 13:35:21

 A "Trailer" általában előzetes tájékoztató, kedvcsináló szokott lenni! Hát, ha ezt annak szánták.....

7422   Búbánat • előzmény7410 2021-02-27 09:50:57

Giuseppe Verdi: Don Carlos (Don Carlo) trailer

7421   miketyson • előzmény7419 2021-02-27 07:53:51

szerintem zétának címezte

7420   lujza • előzmény7417 2021-02-27 01:15:19

Köszönöm szépen!

7419   oberon • előzmény7418 2021-02-26 21:32:50

Ha ezt nekem címezted, akkor nem kritikát írtam, csak beszámolót, hogy legalább ennyi megjelenjen. Mit kellett volna írnom? Öt oldalt a művek keletkezéséről?

7418   Cilike 2021-02-26 19:48:08

Ilyen szakmaiatlan és hozzá nem értő kritikát nem is tudom, mikor olvastam.

7417   oberon • előzmény7416 2021-02-26 15:13:08

Akkor az Eiffel topikba írok néhány sort

7416   lujza • előzmény7409 2021-02-26 01:28:54

Ha Te láttad az általad említett darabokat, én örömmel olvasnék róluk, hogy milyenek voltak. Sajnos én csak ezt az egyetlen előadást láttam eddig.

7415   Héterő • előzmény7414 2021-02-25 21:21:26

                          Így fest. :-)   Egy változat a sok közül.

7414   ladislav kozlok • előzmény7413 2021-02-25 20:09:07

Azért jol volna franciául meg olaszul érteni.

7413   Klára • előzmény7412 2021-02-25 19:32:24

Valamikor az ötfelvonásos változatot is gyakran játszották számos helyen, több felvétel van a Tubuson ebből a változatból. A salzburgi bemutatón valóban Kaufmann énekelte,  de az egész jelenet egy remek kórussal és hasonlóan remek szopránnal komplett. Mint ismeretes, jelentősége abban áll, hogy ad némi magyarázatot arra, miért is szerelmes ez a boldogtalan a saját nevelőanyjába, és hogyan lett az infáns menyasszonyából a király felesége.Persze, ha a rendezés ezt nem kezeli valahogy - és a hozzásszólásokból kiderül, hogy nem kezelte, sőt a jelenetet még meg is kurtította, akkor csak hosszabb lesz az előadás!   Köszönet a linkért, és a jó magyar szövegért!

 

 

7412   Héterő • előzmény7406 2021-02-25 16:16:10

Az ötfelvonásos változatból ez a - később kihagyott - Fontainebleau-jelenet a gálák egyik kedvenc tenorszáma lett.
                                        Jonas Kaufmann előadásában főleg...

7411   bermuda 2021-02-25 14:31:52

Én igazából nem akartam megnézni a PILLANGÓT, de próbakép odakapcsoltam. de MOZART.meni  na tévedés van --gondoltam ..s el is zártam. Köszi ZÉTA, h emlitette.

7410   Búbánat • előzmény7406 2021-02-25 12:20:24

További - meghökkentő -  "apróságok" a látott Don Carlos mostani verziójából az Erkel Színház premier-előadásában: 

  • A fontainebleau-i kép nem teljes, e rendezésben kihúzták a „szénégetők” jelenetét és a kórusok is rövidebb lettek.

 

  • A „fátyoltánc” jelenetben (II. felv.) az udvarhölgyek csaknem megerőszakolják Tebaldót, körbefonják, leguggolva rávetik magukat és köpenyeik alatt kvázi „csoportszex” van kialakulóban, közben Eboli fátyoldalát énekli; mikor betoppan Fülöp király, mind szétrebbennek – és ott áll zavarodottan az apród letolt nadrággal, „bugyiban”, s előttünk kezd szedelődzködni, ruháit magára kapkodva, a „sliccének cipzárját” felhúzni…

 

  • Fülöp megszégyeníti Erzsébetet azzal, hogy a szolgálatos udvarhölgyét,  Aremberg grófnőt elküldi az udvartól, hazájába, Franciaországba. A királyné a fájdalomtól megtört hölgynek adja gyűrűjét, de nyomban ott terem a kémkedő Tebaldo, erőszakosan elveszi tőle és szolgálatkészen átadja az eseményeket figyelő Fülöpnek. A király pedig cinikusan, fogja és óvatlan pillanatban a nadrágja hátsó zsebébe dugja a gyűrűt.

 

  •  Az erotika egy másik, "képes" megnyilvánulása, amikor a III. felvonás kertjelenetében Eboli szerelmesen nyalja-falja Carlost s ezt csak akkor hagyja abba, amikor világossá válik számára, hogy nem őt várta oda a kertbe, hanem talán  - Erzsébetet…

 

  • Furcsa volt Eboli alakítása - "kinézete" a IV. felvonás végén, a szobaképben: Erzsébet előtt szánja-bánja bűneit de mintha megőrült volna tetteinek súlya alatt: összeroppant,  kifordult szemekkel, égnek emelt, reszkető karokkal látjuk viszont.  Ezek a külsődleges jegyek nem teszik hitelesebbé Eboli lelkiismeretfurdalását, a bensejéből fakadó önvád megnyilvánulási formáját alakításában.

Egyébként a televíziós kamerák közeli képei, premier plánban, nyilván többet mutatnak, "láttatnak" nekünk nézőknek; de az énekművészek kissé teatralis, "színészi"  megnyilvánulásai: a gesztikulálás, a mimika, a kifejezésteljes mozdulatok ami a képernyőn át zavarba ejtenek, mind arra irányulhatnak, hogy majdan a közönség előtt játszva, a színházban messzebb ülők őket nézve más optikából fogják mindazt lekövetni ami a színpadon velük történik. 

  • A börtönben  (IV. felv.)  kínpadon látjuk Don Carlost: kezét-lábát kikötik, majd egy csigával felhúzzák a magasba, lábainál fogva felakasztják – és úgy kell hosszasan elhaló hangon énekelnie, miközben az érkező Posa csak nézi kínszenvedését, és csak akkor lép közbe, mikor a herceg elhallgat.  Minden elismerésem Gaston Rivero-é, aki bevállalta ezt a hajmeresztő pozitúrát és így, fejjel lefelé a magasban függve énekel.   Nem irigylem a későbbi tenorokat, akiknek ugyanezt meg kell majd tenniük…

 

7409   oberon 2021-02-24 23:14:10

Volt a Carlos előtt két igazi bemutató a Dohnányi és Hubay egyfelvonásosok és a Gyöngyösi mű. Miért nem arról írtok? A Carlos kapcsán már az előzmények alapján lehetett tudni, hogy nem sok jóra számíthatunk. Az a két bemutató viszont a maga nemében igen is jó volt. Sokkal inkább megérdemelné a méltatást, kritikát, mint újra egy csalódott produkción keseregni.

7408   lujza • előzmény7407 2021-02-24 22:55:17

Így már értem! De nekem ez a rendezés amúgy se sokra válaszolt. és ha már a filmeknél tartunk, a nemtudomhány fahrenheit is előkerült, mint előzmény.

7407   -zéta- • előzmény7406 2021-02-24 22:50:57

Pont azért kérdeztem annyiszor, hogy miért fontos most ez a Fontenebleau-kép, mert erre a rendezés nem válaszolt. Mintha ők sem tudnák. Jó lenne, hogy kinek a fejéből pattant ki a modenai változat, de gyanítom, nem a rendezőéből.... 

7406   lujza 2021-02-24 22:46:57

Én Búbánattal értek egyet ebben, nekem a fontainebleaui jelenet nagyon fontos ebben az operában. Mivel gyerekkoromtól kezdve sokáig csak enélkül láttam a Don Carlost, igazi reveláció volt, amikor egy felvételen már ez is szerepelt.

Egyébként csak ismételni tudom Zéta meglátásait, bár számomra pont a sok "apróság" miatt a végeredmény erősen közepes lett. A rendezéstől nem voltam elragadtatva, a viszolygást és a paródiát, amit Zéta említett, egyaránt osztom. Nekem túl sok volt a megfélemlítés, és kevés a barátság és a hősiesség. A lépcsősor nem lenne rossz ötlet, de sajnáltam a szereplőket, akiknek éneklés közben ott kellett le-fel rohangálniuk. A szólisták jelmezei közül néhány nagyon előnytelen volt, például Erzsébeté, akinek a frizurája és a maszkja is szerencsétlenre sikeredett. Pedig a külső bizony meg tudja határozni a belsőt is, Fülöp már a megjelenésében is elegáns volt. A hangokkal kapcsolatban teljesen egyetértek, és két szereplő helyett jó lenne azonnal mást  találni!

7405   Búbánat 2021-02-20 17:18:29

Már tudtam róla, hogy régóta beteg, de vártam, hogy felépül. Lesújtott a gyászhíre, hiszen sokat leveleztünk egymással, különösen Házy Erzsébet-témában, akinek külföldi fellépteiről, de  lemez- és televíziós munkáiról is, sok-sok hasznos információval, adattal volt felbecsülhetetlen segítségemre.  Már régóta hiányzott a Momus fórumáról személye; mindig vártam a napi rendszerességgel bejegyzett "élő közvetítések" aktuális "tudósításait",  óriási szakmai munkát fektetett bele.

Fájó szívvel búcsúzom Tőle én is.  

7404   Klára 2021-02-20 09:22:46

Megrendített, lesújtott a hír! Hiszen még annyira fiatal volt (hozzám képest legalábbis!) Szerettem, tiszteltem - ismeretlenül is - bölcs gondoltaiért, és azért a nagylelkű gesztusért, amivel kinyitott előttünk egy képzeletbeli zenei rádióújságot. Hiszen evvel megadta a kiválasztás lehetőségét olyan műsorokból, melyeknek a létezéséről enélkül nem tudtam volna. Váltottunk levelt privátban is, önzetlen segítségének mindig hasznát vettem.

Ha mód van rá, valaki tolmácsolja őszinte részvétnyilvánításomat Hanka Asszonynak. Hiányozni fog!

7403   ladislav kozlok 2021-02-20 09:08:14

Nagyon megrendített ez  a szomorú hír. Munkássága  és segítokészsége potolhatatlan. 

Kedves Zéta, ha lehet add át oszinte részvétemet Hanka  asszonynak.

7402   smaragd • előzmény7401 2021-02-20 06:01:33

Kedves Haandel!

Megrendített halálhíred és nem is tudom elhinni. Hosszabb ideje nem írtál, de mégis, mintha itt lettél volna velünk. Így érzem most is, nickneved mögé bújva rejtőzöl valahol ott fent és figyelsz ránk, olvasod a "momus"-t. Ugye?

Most látlak először, a fényképen. Most olvastam először az életedről. Sajnálom, hogy nem ismertük egymást.
Kassa mindennél erősebben egybefűzi láthatatlan lelki szálainkat. Nem tudtam, hogy kassai vagy. 

Halálod előtt egy héttel a Fő utcán, a Színház mellett kávéztunk a csodaszép nyárvégi napon. Ez az élmény olyan pecsét, ami most már égi lényeddel is összeköt.

Vigyázz ránk!

7401   lujza 2021-02-20 03:25:46

Kedves Zéta én mindig örülök az írásaidnak, de most az egyszer nagyon elszomorítottál! Nem tudom, hogy halálhír mikor rendített meg utoljára ennyire, pedig sajnos mostanában elég sok volt belőle itt is és a környezetemben is.

Haandelt személyes ismerősömnek tekintettem, mert néha leveleztünk privátban is, és sokat segített nekem is. Nem ismertem, lassan jöttem rá, hogy férfi lehet, aki nem Magyarországon él, sőt a magyar mintha nem is egészen az anyanyelve lenne, a csodás szókincse és kifejezésmódja ellenére se. Nagy szív és nagy lélek volt, tele finomsággal, érzékeny humorral és iróniával.

Egyszer már eltűnt kis időre, amikor túl nagy veszekedések voltak itt. Akkor írtam neki, hogy mennyire hiányzik, gondolom, nem én egyedül, mert újra visszajött. Tavaly mintha akkor tűnt volna el, amikor a karantén kitört, és nem voltak élő közvetítések, én magamban ezzel magyaráztam a távolmaradását. És lehet, hogy mire igazán hiányolni kezdtem, talán már nem is volt az élők sorában. Nem tudom, hogy lehetne betölteni az űrt, amit maga után hagyott? Itt gyakran jönnek-mennek emberek, én se voltam mindig itt, és nem is leszek, de az ő munkája a saját topicjában (majdnem rovatát írtam) pótolhatatlan! Jó lenne valahol, valahogy egy jelet hagyni Róla, ahogy most egy ideig nézhetjük a fényképét, amíg újabb beírások át nem veszik a helyét.

7400   Búbánat • előzmény7394 2021-01-07 14:41:40

Katolikus Rádió – „Dallamív”

2021. január 07. csütörtök 11:30 - 12:00

Sólyom-Nagy Sándor énekel

Szerkesztő: Magyar Kornél

A 2020. december 30-án elhunyt Sólyom-Nagy Sándor operaénekesre emlékező műsorban a Kossuth-díjas művész - a Magyar Állami Operaház Mesterművésze ária- és dalfelvételeiből hallunk:

1. Richard Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok - Hans Sachs „orgona-monológja”, II. felv. Was duftet doch der Flieder”  (Sólyom-Nagy Sándor, km. a Magyar Állami Operaház Zenekara, vezényel:  Ferencsik János)

2. Richard Wagner: Parsifal - Amfortas monológja, I. felv. Wehnvolles Erbe, dem ich verfallen”  (Sólyom-Nagy Sándor, km. a Magyar Állami Operaház Énekkara és Zenekara, vezényel: Ferencsik János)

3. Gustav Mahler: Egy vándorlegény dalai ciklusból:

- "Szívemben izzó kés van"

- "Az a drága szempár"

(Sólyom-Nagy Sándor, km. a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara,  vezényel: Lehel György) – Hungaroton, 1980

4. Kodály Zoltán: Háry János -Toborzó „A jó lovas katonának de jól vagyon dolga. Eszik-iszik a táborba', semmire sincs gondja. Hej, élet, be gyöngy élet, ennél szebb sem lehet. Csak az jöjjön katonának, aki ilyet szeret...”  (Sólyom-Nagy Sándor, km. a Magyar Állami Operaház Énekkara és Zenekara, vezényel: Ferencsik János) - Hungaroton, 1982 

 

Az elhangzott műsor visszahallgatható: itt

7399   Búbánat • előzmény7394 2021-01-07 14:41:14
7398   tiramisu • előzmény7396 2021-01-07 11:13:48

Igen . Sólyom Nagy Sándor kiváló művész és kiváló ember volt.                               Nyugodjék békében .

7397   tiramisu • előzmény7396 2021-01-07 11:13:47

Igen . Sólyom Nagy Sándor kiváló művész és kiváló ember volt.                               Nyugodjék békében .

7396   Edmond Dantes • előzmény7393 2021-01-07 09:09:42

Szerintem hirnev es elismertseg tekinteteben is "immer am Ort" volt...szerencsere.

7395   takatsa 2021-01-07 09:06:56

Maszkabál:

Szennai Kálmán megérdemelne egy szólóestet.

7394   Búbánat • előzmény7390 2021-01-06 10:07:02

Holnap délelőtt a Katolikus Rádió műsorán szerepel:   

"Dallamív" "Sólyom-Nagy Sándor énekel"  

kezdés 11.30-órakor

(30 perc)

Szerkesztő: Magyar Kornél

7393   lujza • előzmény7392 2021-01-05 23:05:32

Csak egyetérteni tudok, legszívesebben "lájkolnám" ezt a hozzászólást! Nagy művész volt, nem övezte hírverés őt, de jó volt hallgatni.

7392   Klára 2021-01-05 16:02:26

Szép és méltó megemlékezés egy nagy művészről. Sokszor, sokat láttuk - hallottuk  hazai színpadon.  Tudtam, hogy Bayreuthban gyakori vendég-énekes volt, láttam őt különböző közvetítések során. De a 238 előadás nagyon meglepett! Annyi mindennel, mindenkivel példálózunk, percemberkéket magasztalunk fel. Nem inkább az ilyen és ehhez hasonló teljesítményt produkáló igazi művészeket kellene piedesztálra állítani? Ilyenkor jó lenne egy, az életműek legalább egy részét bemutató emlékműsor valamelyik tv csatornán!

7391   takatsa 2021-01-05 14:07:10

Köszönjük a nagyon szép méltatást. Külön örülök, hogy a Krisztus oratórium meg lett említve. Első lemezeim egyike volt ez a csodálatos album, ahol még "Sólyom nélküli" Nagy Sándorként énekelt. A Nyolc boldogságot azóta sem hallottam senkitől így énekelni, elő sem kell vennem a lemezt, mert hangja bennem él.

7390   Búbánat 2021-01-05 13:27:48

„Elismert művészként is kivételes volt, hogy az efféle feladatoktól ódzkodó Ferencsik János elvállalta portrélemezének dirigálását”. „Immer am Ort” – Sólyom-Nagy Sándor halálára
(- zéta -, 2021-01-02)   [Főtéma]

Kiegészítésként hozzáteszem, hogy nemcsak Sólyom-Nagy Sándor portrélemezén vezényelt Ferencsik. 

Gulyás Dénes szólólemezét  (Donizetti-Verdi áriák) is Ferencsik János dirigálta.

https://www.discogs.com/D%C3%A9nes-Guly%C3%A1s-Donizetti-Verdi-Hungarian-State-Opera-Chorus-Orchestra-J%C3%A1nos-Ferencsik-Tenor-Arias/release/10877900

7389   tiramisu • előzmény7385 2020-10-11 00:15:22
7388   tiramisu • előzmény7385 2020-10-11 00:15:20

Vicces!?

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1910 • Peter Pears, énekes († 1986)
elhunyt:
1974 • Darius Milhaud, zeneszerző (sz. 1899)