vissza a cimoldalra
2022-01-28
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Digitális kerekasztal (54)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62850)
Opernglas, avagy operai távcső... (21198)
Kedvenc felvételek (459)
Kedvenc előadók (2898)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5270)
Társművészetek (2517)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7625)
Haladjunk tovább... (231)
Milyen zenét hallgatsz most? (25104)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8682)
Momus társalgó (6361)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)

Olvasói levelek (11830)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
Momus-játék (6179)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3020)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5311)
Richard Strauss (781)
Pantheon (3035)
Erkel Színház (11240)
Rost Andrea (2064)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2329)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5025)
musical (220)
Franz Schmidt (4074)
Lisztről emelkedetten (1162)
Juan Diego Flórez (749)
Lehár Ferenc (792)
Média, zene, ízlés (130)
Operett, mint színpadi műfaj (5016)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Hozzászólások a Momus írásaihoz (RM, 2002-11-15 12:47:11)

   
7624   macskás • előzmény7622 2022-01-13 10:29:55

hát nem :)

7623   Heiner Lajos • előzmény7622 2022-01-13 09:04:54

Az úttörő a vőlegény.

A szerető az élmunkás.

A férj a kényszermunkás.

7622   -zéta- • előzmény7621 2022-01-12 18:12:43

Egy úttörő figyel a részletekre és nem hagyja magát megtéveszteni... 

7621   macskás • előzmény7619 2022-01-12 18:00:05

Sose felejtem el, zsenge kislánykoromban koncerteztünk Olaszország szerte (még a szoc. időkben). Anaplómba írtam, hogy teatrocomunale, vagy is kommunista színház:)

7620   daunerni • előzmény7619 2022-01-11 20:04:53

Köszönöm, javítottam!

7619   Heiner Lajos 2022-01-11 17:08:20

Egy Olaszországban élő kedves fórumtárs hölgy arra hívta fel a figyelmemet, hogy a rijekai színház korábbi neve Teatro Comunale volt, azaz egy "m".

7618   Klára • előzmény7616 2022-01-10 14:17:21

Jó kedvem is lett tőle, meg kicsit rossz is!  Sajnos, nagyon sok igazság van a levélben, amit meg kellene szívelni, és meg kellene javítani!

7617   Edmond Dantes 2022-01-10 06:55:37

2022.01.09-ei cikkhez tömören: +1

7616   Kati 2022-01-09 22:02:22

Tatjana néne leve Ókovácshoz jókedvre derített. Nem tudom ki írta, de remek.

7615   ladislav kozlok 2021-12-23 09:49:28

A szívembol  szoltál, kedves  Parampampoli.

7614   lujza • előzmény7613 2021-12-14 00:43:41

Biztos nagyon jó füle volt az illetőnek, aki ezt tette! :(((

7613   -zéta- • előzmény7612 2021-12-12 22:19:24

Ugyanezt éltem meg. Utána rákérdeztem és megbízható forrásból azt az infót kaptam, hogy Bányai Kelemen Barna a marosvásárhelyi színművészetin tanult, ahol alkalmatlanság miatt eltiltották az énekléstől... 

7612   lujza 2021-12-12 22:09:42

Kedves Zéta, köszönöm a Hofmann kritikáidat, azt hiszem, nagyon reálisak! Ebből az alkalomból újraolvastam azt is, amit a Katona Poppeájáról írtál, és csak megerősíteni tudom, hogy Bányai Kelemen Barna énekhangja valóban operai szintű, az állam leesett tőle.

7611   Tejberizs 2021-12-12 16:48:17

Szomorúan olvastam -zéta- Kesselyák Gergely Hoffmann-vezényléséről írt sorait. Tényleg ennyire rossz a helyzet?

7610   takatsa 2021-12-11 23:12:54

Kedves Zéta!

A tinta fogyott ki, vagy a papír volt kevés?  Mert valahogyan adós maradtál Mester Viktórián és Kálmán Péteren kívül a többi szereplővel. Persze nem baj, így legalább marad meglepetés számomra szerdára, amikor megnézem. :) Bocs, utólag láttam a római I-et. E szerint lesz legalább egy folytatás. 

7609   lujza 2021-12-09 00:03:02

Tavaly közvetítették is ennek a zürichi Boccanegrának a premierjét. Volt mégegy bravúr: a zenekar másutt játszott, nem az Opera épületében, úgy ment az előadás, és mégse estek szét! Jó előadás volt.

7608   Klára • előzmény7607 2021-11-30 09:57:16

Nyertél, Wichita Kansas állam legnépesebb városa, nagy repülőgépgyára, saját operaháza  és a mezzo  tv  közvetítései alapján pezsgő operaélete van! A felvétel minősége tűrhető, a Recondita armonia biztató kezdet - folyt. köv. -  később visszatérek rá.

7607   takatsa 2021-11-29 19:56:57

 Itt van egy 2014-es Tosca felvétele Hector Sandovalnak a Wichita Grand Operából (valahol Kansasban lehet, ez az opera, ha nem tévedek), A felvétel nem valami jó minőségű, de annyi megállapítható, hogy a fehér hajtíncs és a mérsékelten ízléses előadói stílus megmaradt.

7606   ladislav kozlok • előzmény7603 2021-11-25 12:51:05

Nekem Lidia Fridman inkáb drámai  szoprán koloratúrakészséggel, míg Marta Turbidoni vérbeli drámai-koloratúra.  Jo Lucreziák lehetnek.

7605   -zéta- • előzmény7604 2021-11-24 12:20:25

Több koncertrendező ismerős meséli, hogy papíron eladott telt házak is fél/két-harmados részvétellel mennek. Nyilván a közönség egy része nem kockáztat egy esetleges fertőzést, ezért az utolsó pillanatban otthon marad...

Ez is hozzátartozik 2021 krónikájához...

7604   Edmond Dantes • előzmény7601 2021-11-24 12:17:02

Tisztelt László Ferenc, mint régi olvasója, nem/sem szeretnék számháborúba bonyolódni, de: szombaton a teljes II.-III.emelet le volt zárva, az I. emelet azaz az erkélyszint csaknem üres volt és a földszint bőven nem volt tele és jelentős részüket is "fentről" tessékelhették le udvariasan, ahogyan nekünk is felajánlották a jegyszedők, csak mi -mint írtam- inkább maradtunk a nagyon "szellős", ennélfogva járványügyi szempontból biztonságosabbnak gondolt erkélyen. És akkor még nem említettem a vélhetően jelentős számú "tisztelet"jegyest. Félreértést elkerülendő: utóbbiak tekintetében részemről szó sincsen valamiféle irigységről, csupán azt akartam érzékeltetni, amit korábbi beírásomban már leírtam: világsztár nevek nélkül ma nem lehet Budapesten két MÜPA-nyi Lucrezia Borgiát eladni és ezt a véleményemet továbbra is fenntartom. A tiszteletjegyesek pedig vélhetően -és sajnos- akkor is befértek volna, ha csupán egy előadást tartanak ... és talán a sokaknak kínos címszereplő-affért is megúsztuk volna, ha az a volna ott nem lett volna lenne.

7603   Héterő • előzmény7599 2021-11-24 11:56:21

                             Lidia
                                        Lidia Fridman (Лидия Фридман)

Lucrezia-beugróként nagyszerű volt ez a 25 éves, magas, karcsú, ifjú orosz hölgy.
Méltán ünnepelték a Művészetek Palotájában csütörtökön.
A földszint aznap is szinte teljesen tele volt.

Aroldo - Mina - Ciel, ch'io respiri! Rimini, 2021. augusztus 27.

A színpadon kívül is bájos:

                                          bájos

7602   Búbánat • előzmény7600 2021-11-24 11:53:17

Szombaton a földszint csaknem tele volt, csütörtökön viszont  kevesebben jöttek el, pedig meglátásom szerint az volt a jobbik előadás...

7601   laszloferenc • előzmény7600 2021-11-24 10:33:48

Bocsánat, de az 1/3 ház durva alulbecslés a szombati nézőszámra.

7600   Edmond Dantes • előzmény7599 2021-11-24 07:05:44

Főszereplő az volt, csak megbetegedett, ebből lett a gond. Nagyobb baj, hogy közönség nem volt, legalábbis szombaton, de nem hiszem, hogy a csütörtöki, hétköznapi előadáson a csilláron lógtak volna...már azért sem, mert nincs csillár ;-) Nem lehet valami jó dolog 1/3 ház előtt játszani...

7599   ladislav kozlok • előzmény7598 2021-11-24 05:31:16

Egyáltalán, miért kellett eloadni a darabot a nincsen foszereplo. 

7598   lujza 2021-11-23 23:26:41

Érdekesek ezek a különböző vélemények a Lucreziáról. Persze ez így van jól. De azért örülök, hogy nem vettem jegyet rá.

7597   Tejberizs 2021-11-21 16:45:55

Köszönjük Heiner Lajos megemlékezését Karikó Terézről!

A Szegedi Tükör c. helyi lap e hétvégi számában Pacsika Emília búcsúzik Karikó Teréztől.

7596   ladislav kozlok 2021-11-01 11:01:30

Mathé Beátának uzenem, hogy  rengeteg szép feladatot talállhat magának  A  Spinto lirrico fachban. Mimi biztos nagyon szép lehetett.

7595   Kati • előzmény7594 2021-10-24 23:06:07

Mást nem tudok, mert nem láttam és nem hallottam. A kritikák nagyon elismerőek voltak. Az öltözetét én mertem kritizálni.

7594   takatsa • előzmény7589 2021-10-24 18:33:49

Szerintem nem az öltözékével volt a baj. :)

7593   Kati • előzmény7591 2021-10-24 10:19:43

Megnéztem a kritikához mellékelt fényképet.

7592   ladislav kozlok • előzmény7590 2021-10-24 09:39:21

Kdves Lujza, nem mindig volt ez így. Például 2011-2016-ig az opera egyik aranykora volt. A bajok akkor kezdodtkek mikor Slavomír Jakubek operaigazgato és Friedrich Haider zeneigazgato távoztak. Nem kompetens vezetés és gyenge állami támogatás az oka a mai  válságnak a Pozsonyban. Az opera négyszer játszik havonta, az évad elso felében csak 1 premier. Peter Mikulást nyugdíjba kuldték, a vendészereplok kozt nem látom  Lászlo Boldit, Dalibor Jenist, Štefan Kocánt  stb.  Decembertol - juniusig  semmi program, nézzétek meg

www.snd.sk   

7591   lujza • előzmény7589 2021-10-24 02:17:39

De hogy jön ide Ránki Fülöp?

7590   lujza • előzmény7583 2021-10-24 02:16:11

Nagy köszönet, kedves Laci! Milyen fiatal Gruberova! Persze más még a hangja, de a technikája máris pazar. És tényleg nem rossz ez az érdekes hangú tenor se. Még nem hallottam a Traviatát szlovákul.

De az meglep, hogy egy kisvárosnak jobb az operatársulata, mint a fővárosnak.

7589   Kati • előzmény7573 2021-10-23 23:24:06

Lehet, hogy én vagyok konzervatív ízlésű, de milyen öltözékben lépett fel Ránki Fülöp? Már mindent lehet?

7588   takatsa • előzmény7586 2021-10-23 17:51:33

Köszönöm az infót.

7587   ladislav kozlok • előzmény7583 2021-10-23 17:46:25

Az eloadást a színházban vették fel, kozonség nélkul.

7586   ladislav kozlok • előzmény7585 2021-10-23 17:03:15

Vojtech Kocián/sz.1937/   1975-ig  BB ,utána Nemzeti  Színház Prága. Sokat énekelt Ausztriában. 

Már sokszor írtam, hogy a szlovák vokális iskola nagyon jo. Jelenleg BB-an  van a legjobb szlovák operatársulat, utána jon Kassa.  Pozsony - nincsen pénz, a szlovák kormány fukar., a kultuszminiszter asszony  nem szereti ezt a gyonyoru zsánert. 

7585   takatsa • előzmény7583 2021-10-23 13:31:49

Elég megdöbbentő, hogy 1968-ban egy vidéki kisvárosban, ilyen színvonalon szólalt meg a Traviata. És itt nemcsak Gruberováról van szó, hanem pl. ez a fiatal tenor is (némi intonációs bizonytalanságtól eltekintve), egészen jól énekel. Ő vajon ki lehetett?

7584   Klára • előzmény7583 2021-10-23 09:01:44

Köszönöm!

7583   ladislav kozlok • előzmény7582 2021-10-23 08:46:01

Igen például a Tubuson =

https://youtu.be/NPI0ySjrJ6U Edita Gruberova La Traviata Banska Bystrica 1968

7582   lujza 2021-10-23 03:00:20

Nagyon köszönöm a megemlékezést Gruberováról! Az ott említett besztercebányai Traviata film elérhető a neten?

7581   Klára • előzmény7580 2021-10-22 11:12:01

Ha nincs ló   :)

7580   Edmond Dantes • előzmény7579 2021-10-22 11:02:02

Csatlakozhatna hozzájuk pl. Flórez és máris előáll az új Három tenor-formáció.

7579   ladislav kozlok • előzmény7576 2021-10-21 22:04:59

GAME  of TENORS,  Bratislava 04.12.2021,  Brownlee  and  Spyres.

7578   -zéta- 2021-10-20 21:46:45

Ezt a lemezt biztosan Domingo szponzorálta...;-)

Szép, kulturált baritonáriák tenorhangon. Viszont tenorként határozottan izgalmas...

7577   takatsa 2021-10-20 18:41:05

Hogy ne csak beszéljünk róla. :)

7576   Edmond Dantes 2021-10-20 16:33:20

Kedves Lajos, ismét köszönöm, köszönjük az újabb írásodat, Salzburg után Michael Spyres árialemezéről. Eddig semmit nem hallottam sem róla, sem vele. A wiki szócikke szerint ő "bari" nélküli tenor, azon belül is olasz bel canto és francia lírai-spinto szerepeket sorolnak fel. A MET-ben eddig -tavaly- Berlioz Faustját énekelte, ami szintén tenor szólam. YT-on elég sok felvétel található vele, köztük egy hosszabb, beszélgetéssel megspékelt bejátszás, ebben bariton és tenoráriákat is énekel, zongorakísérettel. Egy idei lyoni díjkiosztó gálaesten Figaro belépőjét énekli, az aláírás szerint "kirándulást tett a bariton repertoárba(n)". Máshol, (igaz, kissé falsetto-gyanús) magas E-t (!) énekel egy Donizetti-operaária végén. Megint máshol, a Pesten nyáron megfordult Lawrence Brownlee-vel énekli Az Almaviva-Figaro duettet: ez a stúdiófelvétel talán a legérdekesebb, mert két, hasonló szerepkörben hasító tenor énekel benne, csak éppen az egyikük lement baritonba. Elég egyedi eset a Spyres-é, mert ő nem "úgy" vált, már ha vált, mint pl. Domingo és még kevésbé úgy, mint Melchior vagy Svanholm vagy nálunk pl. Halmos János, később Turpinszky Béla, akik baritonból mentek fel Wagner- illetve hőstenorba. Ha kérdezne, azt tanácsolnám neki, maradjon tenorista, legfeljebb később súlyosabb szerepeket énekelhet.

7575   Edmond Dantes 2021-10-15 16:12:45

Köszönet Heiner Lajosnak, írásáért, ami ezen belül kiemelendő: objektivitásáért. Meri dicsérni, sőt: magasztalni Netrebkót, okkal-joggal és párját is méltatni. Ő látta, hallotta őket. Mások meg szidni merik őket, megszokásból, noha nem látták-hallották pesti Toscájukat. Félre/1 én is hiányoltam, szívesebben hallgattam volna Téziert, pár éve igen jó Forza-Carlost láttam vele, külföldön. Félre/2 kár, hogy Flórez olyan volt, amilyen.

7574   ladislav kozlok 2021-10-15 07:48:30

Koszonom Dr.Heiner értékes salzburgi beszámoloját  Toscát  enekelheti sulyos drámai szoprán /Birgitt Nilsson/,  drámai/ Maria Callas/ , spinto /Renata Tebaldi/, spinto lirico/ Netrebko/ vagy lírai/Tokody Ilona/.

7573   takatsa 2021-10-02 17:19:12

Köszönöm dni írását a Nemzeti Filharmonikusok és Ránki Fülöp koncertjéről. Ha ehhez hozzátesszük Fáy Miklós rövid kritikáját, akkor - úgy gondolom - árnyalt képet kapunk a koncertről.

7572   Edmond Dantes • előzmény7570 2021-09-27 13:14:50

Teddy Tahu Rhodes volt Escamillo ... ellenben Nilssonnak nem három Kalaf, hanem három Trisztán kellett egy előadáson.

7571   Kati • előzmény7568 2021-09-27 13:04:24

A nevére nem emlékszem, nem volt olyan szint, hogy meg kellene jegyeznünk. A Carmen Met mozis közvetítésekor ugrott be Garanca és Alagna mellé, csak ez biztos.

7570   Klára • előzmény7569 2021-09-27 12:27:52

Köszönöm! Remelem, nem egyetlen előadáson, á la Birgit Nilsson - bár neki Puccini jóvoltából "csak" 3 Kalaf jutott!

7569   Edmond Dantes • előzmény7568 2021-09-27 12:00:23

Garanca négy Escamillót használt (f)el a MET-ben: Mariusz Kwieczient (aligha őrá céloz Kati fórumtársunk), John Relyea-t, Teddy Tahu Rhodes-t, (őket nem ismerem) utóbbi egy alkalommal cover lehetett Kwiecien helyett ... és Bretz Gábort...

7568   Klára • előzmény7567 2021-09-27 10:28:14

Bocs, nem ugrik be, ki volt az! Egyébként tökéletesen igaz, nem árt, ha hang is van, nem elég a jó megjelenés.

7567   Kati • előzmény7565 2021-09-25 08:42:47

Hangban kell ütősnek lenni, nem külsőleg. Az a 2 méteres vezérhím, aki Garancával énekelt beugrással a Metben csak addig volt az, amíg ki nem nyitotta a száját. 

7566   Klára • előzmény7565 2021-09-24 17:15:28

Ez is igaz, de szegény torreádor bármilyen fickós (bocs!) és vonzó, neki Abgang, és a nagyérdemű már csak az arénabeli lelkesedést hallja, miközben José és Carmen nagyjelenete felmagasztalja, vagy agyoncsapja az egész estét!

7565   Edmond Dantes • előzmény7564 2021-09-24 12:40:39

Ez így igaz, bár egy ütős torreádor nélkül hiteltelenné válik Carmen fellobbanása, ld. erről a mindkettőnk által ismert Bing-könyvet, ahol erről ő  kb. úgy ír, hogy ha a baritonistában nincs meg a szükséges szexuális vonzerő, quasi (nem ezekkel a szavakkal írja, de) megette az egészet a fene. (Privátban megírom, kik lehettek a "rosszfiúk.) 

7564   Klára • előzmény7562 2021-09-24 10:51:05

A Carmen is olyan opera, ahol  egy vagy két kulcs-szereplőn múlik minden! Lehet a világ legcsodálatosabb Micaelája, ha José és Carmen gyenge, oda az egész. Pláne, hoggy övék az utolsó jelenet!

7563   Capriccio 2021-09-24 10:41:55

A Hétfátyoltánc sokkal komplexebb lett, mint egy évvel korábban. Tavaly csak Salome táncolt, idén egy 10 főből álló tánckar is színesíti a produkciót. A koreográfust nem ismerem, de szerencsére tiszteli a zenét, a dinamikai és zenei váltások, hirtelen súlyok a táncban is megjelentek teljes szinkronban a zenével.

 

7562   Edmond Dantes • előzmény7559 2021-09-24 10:23:23

De igen. 1965 = a Gardellis felújítás előtt még nem voltam operában. 1965-67 között láthattam, közben más énekesek is be- vagy visszaálltak, Halovány tenorral és baritonnal láttam...akadtak.

7561   takatsa 2021-09-24 08:03:11

Köszönöm ppp az összefoglalót. Salome valóban egyszemélyes mű, ha ő jó, akkor szinte minden más lényegtelen, és ez persze fordítva is igaz, az előző szezon tanusága szerint. :)

7560   lujza 2021-09-24 04:14:28

Ezek után örülök, hogy a tavalyi kirohanásom után idén mégis mertem jegyet venni a Saloméra. Kíváncsi vagyok erre a holland nőre. De Siegelen csodálkozom. Elvesztette a hangját? Az Operában, Rálikkal már énekelt Heródest, és akkor jó volt. Nem beszélve arról, hogy ő a kedvenc Mimém.

7559   lujza • előzmény7558 2021-09-24 04:10:07

Akkor Te nem a Gardelli féle Carmen felújítást hallottad, mert ott az első szereposztásban Ilosfalvy, a másodikban Simándy volt José.

7558   Edmond Dantes • előzmény7556 2021-09-23 08:01:05

Az a helyzet, hogy voltak más szereplők is. Orosz Júlia volt Micaela, nagy tapsot kapott az ária után. Szépen énekelt, ami érthető, hiszen még 60 sem volt, de a fiúk sajnos rossz emlékeket hagytak bennem. Már nem emlékszem, kik voltak, de biztosan nem Simándy és Melis.

7557   nizajemon • előzmény7555 2021-09-23 07:45:36

Nagyszerű énekesnö,szerintem finom lélek,de abszolút nem nekivaló Carmen.

7556   lujza • előzmény7548 2021-09-23 02:36:02

Ha láttad Komlóssyt, hogy írhatod azt, hogy sosem láttál igazán jó Carmen előadást? Gimnazistaként nekem óriási élmény volt a Gardelli vezényelte produkció, Komlóssy, Simándy, Melis, László szereposztással. És a rendezésre se lehetett panasz.

7555   takatsa • előzmény7553 2021-09-22 22:18:44

Én már sokszor hallottam Shöck Atalát, és minden fellépése óriási élményt jelentett számomra. Szerintem hosszú évek óta ő a legszebb hangú magyar énekesnő. A barokktól Gounodon át Wagnerig, minden szerepében kiváló. Carment is többször énekelt, de abban sajnos nem láttam.

7554   Edmond Dantes • előzmény7553 2021-09-22 21:21:31

Bárcsak itthon ismernék a magyar énekeseket úgy, mint te ott :-) azok is, akiknek az (lenne) a dolguk, munkájuk ... nem lenne annyi szereposztási baki. Igaz, ha minden és mindenki mindig stimmelne, akkor kit és mit kritizálhatna a közönség és a szakma?

7553   ladislav kozlok • előzmény7551 2021-09-22 19:16:44

Hát látod kedves  Edmond, így ismerem a magyar énekeseket.  Színpadon még nem láttam de a V-4 koncerten Pozsonyban én beleszerettem a hangjába, nagyon kultúrált  holgy. A koncert után volt alkalmam  egy fogadáson vele beszélgetni

7552   Fabricius 2021-09-22 12:36:06

Nekem nem tetszett a címszereplő hangilag, mivel a mélyebb lágéban nem eléggé szól a hangja, kevés és fakó színű, de kinézetben sem ideális Carmen! Zétának igaza van abban, hogy ezt a szerepet nem mindenki húzhatja magára!

Különben meg van itthon fiatal, átütő hangú és izgalmas egyéniségű mezzó, aki nagyszerű Carmen lehetne! 

 

7551   Edmond Dantes • előzmény7550 2021-09-22 12:31:33

Szép hangú, kulturált énekesnő, de ha létezik olyan, hogy anti-Carmen, akkor ő az :-)

7550   ladislav kozlok • előzmény7543 2021-09-22 11:30:42

Schock  Atala.     Idosebb operabarátoktol hallottam, hogy Tiszay  Magda is szenzácios volt ebben a szerepben.

7549   Klára • előzmény7548 2021-09-22 10:13:40

A KOMLÓSSY? Így, csupa nagybetűvel!  Na igen, ebben tökéletesen egyetértünk!

7548   Edmond Dantes 2021-09-22 10:05:56

Ezek szerint nem vagyok egyedül, amikor sok év(tized)e mondom, hogy még sosem láttam igazán jó Carmen-előadást Pesten, pedig ez volt a legelső operám. Komlóssy azóta is etalon nekem itthon, talán nem csak a megszépítő és egyre nagyobb messzeség miatt. Erre az új produkcióra kiváncsi vagyok. 

7547   takatsa • előzmény7546 2021-09-22 09:46:41

Oké, ez érthető, egy szerkesztőnek sokmindenre kell tekintettel lenni.

7546   -zéta- • előzmény7545 2021-09-22 09:30:56

Mivel tudjuk, hogy olvasnak bennünket, az illetőt sem akarom kellemetlen helyzetbe hozni... nehogy kontraproduktív legyen... 

7545   takatsa • előzmény7544 2021-09-22 09:14:31

Privátban?? Talán fész, hogy kimoderálnak? :)

Én pl. adnék egy-két lehetőséget annak a kisinyovi kislánynak, aki a Marton Éva döntőben szerepelt. Arra az előadásra szívesen elmennék...

7544   -zéta- • előzmény7543 2021-09-22 07:26:50

Privátban megírom... 

7543   lujza 2021-09-22 03:12:51

Zétával én többnyire egyet szoktam érteni, így most is. Nem a rendezés hanem a szereposztás tartott most vissza attól, hogy megnézzem ezt az előadást.

De arra kíváncsi lennék, kinek adná a címszerepet!

7542   takatsa • előzmény7541 2021-09-08 12:49:45

Úgy látszik, hogy szövegértési nehézségeim vannak, biztosan féreértettelek.

7541   Edmond Dantes • előzmény7540 2021-09-08 12:42:06

"ED állítása szerint Netrebko a drámai szerepekben is ugyanolyan nagyszerű és egyedülálló, mint amilyen volt a lírai szerepekben."

Semmi ilyent nem állítottam. Ennyike.

7540   takatsa • előzmény7539 2021-09-08 10:51:09

Mármint azt, hogy Fleming csak egy túlhájpolt MET Celeb? Én egy pillanatig sem állítottam azt, hogy Fleming jobb lírai szoprán énekes, mint amilyen lírai szoprán volt Netrebko. Sőt, állítom, hogy Netrebko a maga nemében teljesen egyedülálló volt. A vita abból indult ki, hogy ED állítása szerint Netrebko a drámai szerepekben is ugyanolyan nagyszerű és egyedülálló, mint amilyen volt a lírai szerepekben. Ha ezzel is egyetértesz, az a te dolgod, vitatni én nem fogom. :)

7539   -zéta- • előzmény7536 2021-09-08 10:01:10

Szerintem ez a felvétel Fleminggel - szándékaiddal ellentétben - inkább ED érvelését támasztja alá...

7538   lujza • előzmény7532 2021-09-08 02:07:32

Szerintem is sérült a tisztánlátása és az értékrendje, sajnos. A Tosca határeset, Turandotot nem lett volna szabad énekelnie, tényleg tönkreteszi vele a hangját, ami mégsem olyan már, mint fiatal korában, amikor annyira szerettem. Ugyanakkor többször énekelte a Trubadúr Leonóráját is, szépen. A máski Leonóra a Forzából nekem már kevésbé tetszett vele, bár ez lehet szubjektív vélemény is. Sőt, a MET-ben lady Machbetet is énekelt, nem is rosszul. Még nem győztél meg arról, hogy az ötven évesnek ugyanazt a szerepkört kell énekelnie, mint harmincéves korában.

7537   Edmond Dantes • előzmény7536 2021-09-07 13:14:54

Megedződve -dni- Kimernyáján is ;-)  íme: a 2007-es (!) megfejtés. (Az "igazit" már beküldtem.) Hálám jeléül a másik ária Donna Anna Netrebko előadásában élőben pl. itt, lemezen pl. itt.

7536   takatsa • előzmény7534 2021-09-07 11:44:47

Nézd, én csak annyit szerettem volna elmondani, hogy Netrebko egy egészen páratlan lírai szoprán volt, amit bizonyítani is kívántam egy ritkán hallott áriájával (amit gondolom, meg sem hallgattál), és nagyon-nagyon sajnálom mindazt, ami vele és a hangjával az elmúlt 10 év alatt történt. Példaként felhoztam néhány énekest, aki megfelelő önismerettel rendelkezve, ellenállt a csábításnak, és maradt egész életében a saját fachjában. Erre te túlhájpolt MET celebnek titulálod Fleminget. Egy zenei fórumban én - elsőrendűen - nem a szavak szintjén kívánok véleményt kifejteni, hanem magával a zenével. Ezért álljon itt a túlhájpolt MET celeb 2000-es Donna Anna produkciójából egy ária. Ezt meghallgatva ki-ki kialakíthatja a saját véleményét Fleming művészetéről. Ezt a meddő, és sehová sem vezető vitát a részemről szeretném befejezni. Jószándékom bizonyítékaként - ha kívánod - szívesen elküldöm neked a MET 2010-es Tosca felvételét Netrebkoval és Eyvazovval, hogy hallgathasd, ha neked ez tetszik.

7535   Búbánat • előzmény7534 2021-09-07 09:10:28

Fleming anno a MET Víg özvegy-produkciójában nemcsak csodásan énekelte Glavari Hannát  (Lehár-nagyoperettben!) , hanem táncolt és prózát is mondott. Szóval, kitűnő színésznőként is megvillantotta képességeit; az adottsága minderre predesztinálta. 

7534   Edmond Dantes 2021-09-07 08:01:30

Fleming "csak" a MET-ben ill. hazai pályán volt all-round sztár, szinte őhozzá igazították az ottani repertoárt. Azt játszották, amihez neki éppen kedve volt adott szezonban. Európában ettől a csóközöntől messze elmaradt. Bécsben pl. csak két Mozartot énekelt még a 90-es években, később két Strausst, ennyi. A Scalában valaha és összesen egy Mozartot és szintén jó régen Lucrezia Borgiát. Túlhájpolt MET-celeb volt.

7533   takatsa • előzmény7531 2021-09-06 23:18:27

Oké, köszönöm a pontosítást, kicsit elragadott a hév, biztosan az utolsó budapesti koncertjének élménye munkálkodott bennem. :)

7532   takatsa • előzmény7530 2021-09-06 23:16:18

Fleming 1959-ben született, és 48 éves korában énekelte Tatjánát. Érdemes meghallgatnod azt a felvételt, hogy lássad, mennyire intact volt a hangja. És ahogyan írtam is, időben kell tudni abbahagyni az éneklést. Netrebko 48 éves korában Toscát, Turandotot, meg Isten tudja miket énekel. Énekeljen bármit, ami jól esik neki, meg amiben pénzt lát, a neve miatt még sokáig mindent el tud adni, aztán hallgassa az, aki akarja,és akinek ez tetszik. Én úgy gondolom, hogy hibás vágányra állt, minden szempontból, amiről már sohasem tud lejönni. És azt, hogy mennyire sérült a tisztánlátása, értékrendje, jól példázza az Eyvazov-ügy. De ez csak az én véleményem, nem biztos, hogy igazam van, és az is lehet, hogy többféle igazság létezik, ppp-jé, ED-é a tiéd és még sokan másoké.

7531   Beatrice • előzmény7525 2021-09-06 23:08:34

" Tehát nem kell 75 éves korban énekelni, ahogyan azt Gruberova teszi"

Kis pontosítás: Gruberova csak az idén tölti be a 75-öt, és utolsó koncertjét 72 évesen adta. Még egy évet tervezett, de ennek keresztbetett a Covid. Így csöndben visszavonult.

7530   lujza 2021-09-06 22:59:10

Nekem illene a legkavésbé beszélni, mert nem voltam ott ezen az előadáson, ráadásul nem is vagyok szakember. És bár több dologban nem értek egyet ppp-vel, de Netrebko jelenlegi hangfaját ő pontosan meghatározta: lirico spinto. Nem drámai szoprán és sosem lesz az, de már nem az a tisztán lírai hang, ahogy egykor indult. És a Toscát nemcsak drámai szopránok énekelhetik, sőt!

Én nem igazán példálóznék Fleminggel, mert egy idő után az ő lírai hangja nem volt intakt, és a kései sikereit inkább a nimbuszának köszönhette. Netrebko hangja igenis változott, de a technikája annyira üzembiztos, hogy semmiféle kopás nem észlelhető ettől még rajta. És hát igen, nemcsak díva ő, de celeb is, a nevét tán még azok is ismerik, akik sosem hallották őt. És a viselkedését erősen meghatározza a származása, az ország, ahonnan jött.

7529   Edmond Dantes • előzmény7527 2021-09-06 13:33:11

"Én nem vagyok sem irigy, sem féltékeny Netrebkora" ... én én viszont annál inkább ;-))

7528   Edmond Dantes • előzmény7524 2021-09-06 08:53:27

"Netrebko persze nem lesz drámai szoprán": nem bizony, mert már az. Nem a 20 évvel ezelőtti Mimijéhez stb. képest és nem úgy, mint Marton Éva, Nilsson (ld. ez alatt), Price vagy ma Stemme, Harteros, Radvanovsky, hanem úgy, mint Netrebko. Máshonnan indult, másképpen ért el Toscához, egyebekhez ... és tökéletes Netrebko-Tosca. Nem Callas-Tosca,Radvanovsky-Tosca, hanem Netrebko-Tosca.  Netrebko-Tosca, la diva.

7527   takatsa • előzmény7526 2021-09-06 08:45:58

Hallgasd meg, amit belinkeltem, Netrebko olyan volt 12 éve, és emlékezz vissza a múlt heti teljesítményére. Olyan volt - ilyen lett, ez hogyan történhetett? :) Én nem vagyok sem irigy, sem féltékeny Netrebkora, miért is lennék az, csak sajnálom. Igazad van, most is díva, sőt ennél is több: celeb.

Marton Éva mindig drámai szoprán volt. Énekelt lírai szerepeket is. Ha egy drámai szoprán lírai szerepet énekel, akkor a hangzás mindig nagyon izgalmas, érdekes. Egyszer azt nyilatkozta, hogy szívesen énekelt volna Bohéméletet is. 50 évesen - ha hangilag intakt - nem kell abbahagyni az éneklést egy lírai szopránnak sem, vannak az életkorának megfelellő szerepek. És egy drámai szoprán ugyanúgy megöregszik, mint egy lírai és a hangja elvész. Marton Éva időben abba tudta hagyni (ez is mutatja önismeretét és emberi nagyságát, pedig itthon még mindig énekelhetne Toscákat, nagy közönségsikerrel), más pedig nem.

7526   Edmond Dantes • előzmény7525 2021-09-06 08:32:11

Nevek említése nélkül: talán nem ugyanaz 75 vagy akár 60-65 évesen bel canto szerepekben csicseregni, mint 50 évesen pl. Toscát énekelni, testsúlytól függetlenül. Ha Netrebko még mindig 20 évvel ezelőtti szerepeit nyaggatná, jó eséllyel lekapnák a két hangszáláról tíz körméről: "váltania kellene", "hangja megvastagodott, már túl súlyos Mimihez, Violettához stb." és hasonló, megszokott panelek. És valószínűleg jogosan. Hogy ne menjünk messzire: Marton Éva itthon Manonokkal kezdett (én is láttam vele), Händellel meg Mozarttal, aztán pár Verdi (Boccanegra!, Trubadúr) stb. Jöttek a "könnyebb" Wagnerek, aztán a legsúlyosabb Wagnerek, Strauss-ok, Turandot. A pályaív eléggé hasonlít Nilssonéhoz -ld. Nilsson önéletrajzát- és sokan mások is hasonló utat jártak be, legfeljebb nem vettük annyira észre, mert nem annyira a szemünk láttára, fülünk hallatára zajlott. Sőt, teljes fachváltások történtek, történnek oda-vissza (szoprán/mezzo, tenor/bariton) éspedig teljes sikerrel és  n e m   csupán kényszerből,  mert elment a magas regisztere és nem a pálya vége felé, hanem fénykor(uk)ban. Fel nem fogom, miért skatulyázzák be pont Netrebkót a 20-25 évvel ezelőtti szerepkörébe, már akik beskatulyázzák. Egyetlen reális okát látom ennek: mert ő még aktív, új fénykorát éli... és mert ő a díva. Nem ő volt, hanem most is az. Ahogyan irigyek, féltékenyek, kákán csomót keresők is mindig voltak, vannak, lesznek.

7525   takatsa • előzmény7524 2021-09-06 07:32:56

Ha már a testsúlynál tartunk, akkor úgy gondolom, hgy minden személynek van egy ideális testsúlya, és ha az egyénnek valamiféle hosszútávú célja van a testével (pl. lehetőség szerint egészségesen és hosszan akar élni), akkor figyelni kell a testsúlyára, kontrollálnia kell a táplálkozását, ügyelnie kell a rendszeres testmozgásra, stb. A céltudatos élet folyamatos kontrollal, energiabefektetéssel, és bizonyos lemondással jár; semmit sem adnak ingyen. Persze, ha valaki elkezd hízni, akkor tud egyre bővebb ruhákat hordani, de ez nem oki, hanem csak tüneti kezelése az elhízásnak, attól, hogy 5 számmal nagyobb a ruhája, még nem lesz egészséges, és nem fogja jobban érezni magát. És ez persze nemcsak a testsúlyra vonatkozik, hanem minden másra is, egy énekesnél pl. a hangra. MInden hangnak van egy életkorhoz és testi kondícióhoz kötött fejlődési pályája, pl. egy basszus hang 25 évesen még nincsen kész, annak érnie kell. De ez a hangfejlődés, érés, nem tart a végtelenbe és egy alapvetően lírai hangból sohasem lesz igazi drámai hang. Az operairodalom meglehetősen nagy, és egy lírai szoprán 50 éves korában is talál magának negfelelő szerepeket, ahogyan ezt pl. Fleming esetében is láttuk. És tudomásul kell azt is venni, hogy mindazon pálya, amely a fizikumhoz kötött, nem folytatható halálig. Ez egy sportoló esetében könnyen belátható, egy énekes esetében ennek belátása lehet, hogy nehezebb, mint egy balettáncosnak, de ugyanúgy evidencia. Tehát nem kell 75 éves korban énekelni, ahogyan azt Gruberova teszi, persze ennek belátásához önismeret, önmérséklet és segítő környezet szükséges. Azt írod, hogy Gruberova egy csoda? Igen, de Netrebko is egy csoda... volt. Sajnos múltidőben.

  
Hírek
• A Szegedi Nemzeti Színház közleménye
legújabb:
Kelemen Zoltán - 2022-01-23
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Borbély László (zongora)
Borbély László habilitációs koncertje
J.S. Bach: Musikalisches Opfer, BWV 1079 – Ricercar a 3
Beethoven: 28. (A-dúr) zongoraszonáta, op. 101
Liszt: 3. Mefisztó-keringő
Bartók: Improvizációk magyar parasztdalokra, BB 83
Messiaen: Madárkatalógus – L’alouette calandrelle (Sziki pacsirta)

18:30 : Budapest
BMC, Könyvtár

LFZE Elektronikus Zenei Médiaművészet Tanszaki Koncert

19:00 : Budapest
Erkel Színház

Giacomo Puccini: Manon Lescaut

19:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem

Benjamin Britten: Szentivánéji álom

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Mischa Maisky (cselló), Martha Argerich (zongora)
Műsorvezető: Becze Szilvia
"CZIFFRA100"
Beethoven: 2. (g-moll) cselló-zongora szonáta, op. 5/2
Schumann: Fantáziadarabok, op. 73
Franck: A-dúr hegedű-zongora szonáta (Jules Delsart cselló-zongora átirata)

19:30 : Budapest
Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Elina Vähälä (hegedű)
Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Bogányi Tibor
Bernstein: Candide - nyitány
John Corigliano: „The Red Violin” - hegedűverseny
Dohnányi: fisz-moll szvit, op. 19
19:00 : Veszprém
Hangvilla

Győri Filharmonikus Zenekar
vez: Hamar Zsolt
J. Brahms: D-dúr szerenád, No. 1, op. 11
Dohnányi E.: fisz-moll szvit, op. 19
A mai nap
született:
1887 • Arthur Rubinstein, zongorista († 1982)
1932 • Szendrey Karper László, gitárművész († 1991)
1944 • John Tavener, zeneszerző († 2013)