vissza a cimoldalra
2022-12-01
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63916)
Opernglas, avagy operai távcső... (21624)
Társművészetek (2583)
Momus társalgó (6413)
Kedvenc felvételek (740)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5767)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7780)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8730)
Milyen zenét hallgatsz most? (25131)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2410)
Digitális kerekasztal (129)
Kedvenc előadók (2933)
Haladjunk tovább... (237)

Olvasói levelek (11896)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a debreceni Csokonai Színházban? (139)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3313)
Pantheon (3194)
Kimernya? (4692)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5405)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5230)
Gaetano Donizetti (1012)
Csajkovszkij, Pjotr Iljics (208)
A díjakról általában (1179)
Balett-, és Táncművészet (6150)
A nap képe (2349)
Operett, mint színpadi műfaj (5258)
Momus-játék (6352)
Sass Sylvia (490)
Ilosfalvy Róbert (1008)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1596)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

21497   Búbánat • előzmény21496 2022-09-21 14:26:31

-:))

A Traviatát sem hagytam volna ki Aspendosban (szeptember 14. – az Izmiri Állami Opera vendégjátéka és produkciója)  de nem maradt rá lehetőségem...

 

Verdi:Traviata - video montázs (1) - 2022.09.14.

Traviata - video montázs - 2022.09.14.

Amint érzékelem, a bejátszásokat visszanézve, Verdi operájának főhőse itt egy jól megtermett macska volt...

21496   lujza • előzmény21495 2022-09-21 03:27:46

Kedves Búbánat, köszönöm a beszámolódat, igazán vállalkozó szellem vagy! Én is jártam ebben a csodálatos színházban, de nem jutott eszembe egy előadásra visszamenni oda. Talán jobb is.

21495   Búbánat 2022-09-20 22:48:46

29.  Aspendos Opera és Balett Fesztivál

Giuseppe Verdi: Aida – 2022. szeptember 10.

Kissé bonyolult logisztikával, de két hete, először sikerült eljutnom Aspendosba (Dél-Törökország), a kiváló állapotban fennmaradt híres ókori római színházba, és ott megnéznem egy varázslatos szabadtéri Aida-előadást!

Utazási irodán keresztül, még az év elején – a június-júliusi Írország és Észak-Írország megvalósult körutazás mellett - lekötöttem csoportos indulással egy másik nagy és hosszú szeptemberi török-körutat is, aminek egyik állomása volt Aspendos meglátogatása. Utóbb jutott eszembe, hogy érdemes lenne kihasználnom a lehetőséget: a Földközi-tenger partján található Antalyában több napos üdülés (is) vár rám, és onnan alkalom nyílna egyénileg visszatérni Aspendosba a szeptember 10-i, esti operaelőadásra és utána még az éjjel visszautazhatok az utascsoport szálláshelyére.  Tehát megkerestem – ugyancsak itthon – egy másik utazási irodát is, ami egy napos szervezett túra keretében lehetőséget biztosít Aspendosban az általam kiválasztandó esti előadás(ok)on részt venni, oda eljutni. Örömömre, sikerült ezt is elintézni, lekötni a transzfert és megvásárolni az Aida-jegyet (a legolcsóbb áron, 65 Euróért, a hatalmas, félkaréjú nézőtér egy több emeletnyi magaslati üléspontjára).  Hozzáteszem, a körút során előzőleg Aspendosban már rácsodálkoztam a nagyszerű, nem teljesen amfiteátrum jellegű antik színházépületre és a színpadon felépített monumentális, a fáraók korát idéző színpompás díszletegyüttesre, úgyhogy nagyon vártam a pár nappal későbbi visszatérést – magát az operaelőadást!

Az Aspendosi Antik Színházban pár nappal korábbi ottjártamkor készített fényképeim közül  (premier előtt már a helyén volt és megtekinthettük a hatalmas  díszletegyüttest) szívesen betennék ide néhányat a sajátjaim közül – ha ebben a T. Szerkesztőség segítségemre lenne. (Az opera esti előadásán a fényviszonyok miatt, sajnos, nem sikerültek a készített felvételeim.)

 A tengerparti Antalya szépséges városából  Aspendosba a szeptember havi Opera és Balett Fesztivál előadásokra (Aida, Traviata, Don Quichote – Minkusz-balett, Carmina Burana, Gála-koncert) a megjelölt szálloda- felvevőponttól (az óvárosban a Hadrianus-kapu közelében lévő McDonalds) visznek ki az úgynevezett dolmuş-ok (iránytaxi-féle minibusz).  A távolság mintegy negyven kilométer, amit kb. egy óra alatt megtesz a jármű és kényelmesen, időben odaérhetünk a 21 órai kezdésre. (Visszafelé az út hasonló módon történik.)

Korának egyik legnagyobb, máig épségben megmaradt római kori színháza mintegy 15 ezer főt képes befogadni. Kiváló akusztikája miatt rendeltetésszerűen használják nyaranta opera-, balett- és koncertek megtartására a szinte tökéletes állapotban megmaradt ókori színházat.  Aspendost az időszámítás előtt a 10. században az achájok alapították, és az ókori időszak egyik virágzó városa volt.  A görög építész, Zeno által tervezett színházat a rómaiak az i.sz. után a 2. században építették, mely építmény mindmáig az egyik legfigyelemreméltóbb állapotban fennmaradt színház a világon.  Erről bővebben itt olvashatunk. 

Lehetetlen saját szavakkal megfogalmazni - megpróbálni visszaadni - a több ezer éves falak között előadott Verdi-remekmű kapcsán bennem felgyülemlett gondolatokat, legyen szó zenéről, énekről, szereplőkről, színházról, a látványvilágról, a „miliő” -ről.  Megannyi érzés kavarog bennem, pedig már tíz nap telt el azóta és még mindig az élmény hatása alatt állok.  Az interneten rátaláltam egy nyolc évvel ezelőtti Aida-beszámolóra, aminek szerzője pontosan és hűen írja le az Aspendosban már akkor is bemutatott produkcióról kialakult véleményét, amire én most  nem vállalkozom, hiszen csak ki kellene cserélnem abból a szövegből a színpadra alkotók, az előadó-szereplők, a közreműködők nevét, és - kis módosításokkal - máris aktualizálhatom azt:  

Szerzőjének akkori „csipkelődése” és "kritikája" szinte rímel az idén most látott előadásról kialakított saját meglátásaimmal, azokkal, amiket akár leírhatnám; láthattam, hallhattam és megtapasztaltam mindazt a csillagfényes éjszakában, amit 2014-ben már leírt a kritikus; miközben belefelejtkeztem Verdi csodálatos zenéjének szépségeibe, túl voltam azon, hogy esetleg bosszankodjak és eltekintsek a szabadtéri megvalósítás során óhatatlanul felmerülő és észlelt, olykor kellemetlen zavaroktól; bár a nagyszerű akusztika miatt nemcsak a szép, az élvezetes, de esetenként a „csúnya” is, a „fals” is, a zajok, zörejek, dinamika, árnyalatok, egyéb „egyenetlenségek”, pontatlanságok is jobban kiütköztek (inkább a zenekarban); a közreműködő török énekművészek és zenészek pedig nyilván nem a bécsi STOP, de még csak nem is a mi OPERÁNK minőségi szintje, azonban így is, ez az új rendezés a  látványt, a balettet, a kórust, a korhű jelmezt és díszletet, a témát, történetet és az antik színház helyszínét tekintve,  megteremtette azt az illúziót, mintha itt és most lennénk részesei az ókori helyszíneken játszódó tragikus szerelmi drámának, ami kvázi „egyenes adásban” közvetítve valósulhat(ott) meg épp előttünk. Mindezzel együtt ez az aspendosi Aida-produkció különlegességével,  az itt nem említendő, konkrét hiányérzeteimet, esetleges fenntartásaimat mégis, megmagyarázhatatlan módon semlegesítette, talán az egzotikumával, az antik idők „megelevenedésének” tükrében,  ami tényleg egy varázslatos színtéren sajátságos élménnyé fakadva lenyűgözött. A számos országból eljött „nemzetközi” közönség a hely szellemének (is) adózva hatalmas tapsviharral fejezte ki tetszését a kapott Aida-élményért.  Mindenképp megérte számomra ez az Aida-„kitérő”, aminek élményével tovább gazdagodott a hatalmas ország  bejárt részeiről szerzett benyomásaim tárháza, legyen szó a kulturális és történelmi örökségéről, a népek vándorlásáról, keveredéséről vagy földrajzról, a fantasztikus természeti képződmények felfedezéséről, melyek sokszínűségükkel amúgy is  erősen hatottak rám, képzeletemet felgyújtva.  

Az Aida színlapja:

Helyszín: Aspendos Antik Szabadtéri Színház

Időpont: 2022. szeptember 10., 21 óra

Színpadra állítás: Ankarai és Antalyai Állami Opera és Balett produkciója

Km.: Antalyai Állami Operaház Énekkara, Zenekara és Balettkara

Karmester: Raoul GÜRINEIS

Rendező: Vincenzo Grisostomi TRAVAGLINI

Színpadtervező: Özgür USTA

Jelmeztervező: Gürcan KUBILAY

Fénytervező: Giovanni PIRANDELLO

Koreográfus: Szergej TERECSENKO

Szereposztás:

Aida – Feryal Türkoğlu

Radames – Efe Kişlali

Amneris – Ezgi Karajaya

Amonasro – Eralp Kiyici

Ramfis – Zafer Erdas

A fáraó – Engin Suna

Hírhozó – Emrah Sözer

LINK:

A 2022. szeptember 10-i Aida-előadás videofelvétele (YouTube-ról – az I. felv. eleje nincs rajta)

További előadások voltak és lesznek még e hónapban az Aspendos-i Antik Színházban:

Verdi: Traviata (14-én), Minkusz: Don Quijote – balett (17én), Orff: Carmina Burana (21-én). A fesztivál szeptember 25-én Gálakoncerttel zárul.

  Itt említem meg azt is, hogy szeptember 29-én Plácido Domingo ad koncertet az ókori szabadtéri színházban. Mellette közreműködik: Jennifer Rowley (szoprán).  A Limak Filharmonikus Zenekart Eugene Kohn vezényli.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Giacomo Puccini: Bohémélet - Főpróba

18:00 : Budapest
Ötpacsirta Szalon (FSzEK Zenei Gyűjteménye)

Meglepetéskoncert - a VII. Danubia Talents Nemzetközi Zenei Verseny legjobb magyar résztvevőivel

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Augustin Hadelich (hegedű)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Keller András
"Melodikus szólamok"
Enescu: Román rapszódiák, op. 11 – 1. (A-dúr) rapszódia
Brahms: D-dúr hegedűverseny, op. 77
Csajkovszkij: 6. (h-moll) szimfónia, op. 74 („Patetikus”)

19:00 : Budapest
Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Művelődési Központ

Zemlényi Eszter (szoprán), Balogh Eszter (alt), Papp Balázs (tenor), Kósa Lőrinc (basszus), Szüts Apor (zongora), Király Ádám (harmónium), Budapesti Akadémiai Kórustársaság (karigazgató: Balassa Ildikó)
Budafoki Dohnányi Zenekar, vez.: Hollerung Gábor
Rossini: Petite messe solennelle
A mai nap
történt:
1944 • Bartók Concertójának bemutatója
született:
1951 • Jaco Pastorius, jazz-muzsikus († 1987)
elhunyt:
1997 • Stéphane Grappelli, jazz-muzsikus (sz. 1908)