Kedves Laci! Köszönöm a tippet!
Nagyon jo La Gioconda premier volt a Scálában junius 7.-kén. Frédéric Chaslin dirigált/Scalai debut. Giocondát szenzáciosan Saioa Hernandez adta elo, nagy siker. Énekelt Erwin Schrott, Stefano La Colla/tenor/, Rberto Frontali, Anna Maria Chiuri, stb. A Tubuson még csak audio van, majd csak lesz video. Ussétek be a keresobe
Ponchielli-La Gioconda-Chaslin-Milano 7 Giugno 2022
Kedves Laci,
örülök, hogy újra aktív vagy!
A Franz Schmidt művek előadásait majd bejegyezzük valamelyik fórumba :-). A Te értesítésednek nagyon fogok örülni.
Turner úrnak köszönöm, és kérlek add át neki üdvözletemet, egyelőre ismeretlenül. Talán végre eljutok Pozsonyba!
Szeretettel:
smaragd
Kedves Smaragd,
A Szlovák Filharmonia uj igazgatoja Turner úr megigérta, hogy a kozeljovoben Schmidt muveket fognak eloadni. Értesíteni foglak.
https://www.wienersymphoniker.at/de/veranstaltung/metzmacher-schmidt-das-buch-mit-sieben-siegeln
METZMACHER / SCHMIDT "DAS BUCH MIT SIEBEN SIEGELN"
Wir freuen uns, dass Ingo Metzmacher die musikalische Leitung von Andrés Orozco Estrada übernommen hat.
INTERPRETEN
INGO METZMACHER
Dirigent
CHRISTIAN ELSNER
Tenor
(Johannes)
STEPHEN MILLING
Bass
(Stimme des Herrn)
SIOBHAN STAGG
Sopran
DOROTTYA LÁNG
Mezzosopran
MAXIMILIAN SCHMITT
Tenor
JAN MARTINÍK
Bass
ROBERT KOVÁCS
Orgel
SINGVEREIN DER GESELLSCHAFT DER MUSIKFREUNDE
Gemischter Chor
WIENER SYMPHONIKER
Orchester
PROGRAMM
FRANZ SCHMIDT
"Das Buch mit sieben Siegeln", Oratorium für Soli, Chor, Orgel und Orchester aus der Offenbarung des Hl. Johannes
WEITERE TERMINE
6.10.2022
DONNERSTAG19.30 UHR
Musikverein Wien, Großer Saal
7.10.2022
FREITAG19.30 UHR
Musikverein Wien, Großer Saal
* Előzmény: https://momus.hu/forum.php?act=thread&forumcat=479&follow=4110
Ennek csak akkor lenne értelme és jogosultsága, ha Angelt arra akarták volna kényszeríteni, hogy festessék be fehérre. Szerződésszegésért nem lehetne beperelni a művésznőt, ráadásul mi köze neki Netrebkohoz? (Tudom persze, akkor nézhetné meg igazán magát, ha nem kifogásolná Annuska időleges befeketítését.)
Angel Blue (afro-)amerikai szoprán lemondta debütálását a Veronai Aréna Traviatájában. A lemondás összefügg Anna Netrebko arcsötétítésével -ld. Netrebko-topik/3168- a szintén idei veronai Aidában. Blue t.k. sértőnek, megalázónak és rasszistának tartja a szinezést. Részletek, teljes cikk ide kattintva olvasható. A szerepet Nina Minasyan örmény énekesnő veszi át.
Ismerrté vált a madridi Teatro Real következő főzeneigazgatójának neve.
Az 1976-os születésű Gustavo Gimeno majd 2025 szeptemberében veszi át Ivor Boltontól a stafétabotot (vagyis pálcát).
A dirigens jelenleg a Torontoi Szimfonikus Zenekar és a Luxemburgi Filharmonikusok vezetője. Fellépett a világ számos jelentős orkeszterével.
Az idei szezonban nagy sikert aratott a Teatro Realban Prokofjev A tüzes angyal című operájával.
(A Teatro Real sajtófőnöke, Graca Ramos szíves közlése alapján)
Kinőttük e topik kereteit, átmegyek a Momus társalgóba ld.ott.
Jonas Kaufmann lemondta a ROH eloadásait. / covid /
Bovebben - operawire-.com
Tudtommal nem uszított. Ha osztrák állampolgárságot adtak neki, az meg Ausztriát minősíti, hiszen pl. németül sem tud.
Nos, a bárhol megtartott pride-ok megítélése antagonisztikus ellentétet alkot a két oldal között, ill. mondhatjuk úgy is, ez a süketek párbeszéde.
szerecsenmosdatááááás???? tudod, hogy ilyet sem szabad
Látod, te legalább megspóroltál egy (vagy több) italt ;-)
Aha. Netrebko pedig geborene osztrák. Bizonyára az osztrák "örökös semlegesség" jegyében nyilvánul(t) meg úgy, ahogy. Logisch.
Akármilyen szerepben is lép fel, lassan egymaga betölti a teljes színpadot.
Gergiev oszét. A grúzokat tekinti népe fő ellenségének, és az oroszokat, főleg Putyint az oszétok nagy barátjának és támogatójának. NB: A kaukázusi népek egymás elleni fenekedését innen nem tudom megítélni.
Én azt mondanám, berúgva írta le azt, amivel én alapjában egyetértek. Miután kitört a vihar a biliben, nyilvánvalóan az ügynöksége fogalmazta meg a meaculpázást.
Tegnap sajnos félreértettem a hsz-odat. Gottfried a divatos korszellem árján nem vetemedne a nagypapa szexuális érdeklődésének bírálójává.
Bravo, kedves Takatsa.
Gondolom, hogy mindkettő entitás az emberi lény kategóriájába tartozik, én legalábbis erről írtam. Az emberi lényt pedig szeretni kell, ez a két legfőbb parancs egyike (Mt 22,34-40).
off Mint tudjuk: Poeta non fit sed nascitur. Ugyanez a tudomány állása -és nem egyes hóbortos vagy elvetemült egyének/döntéshozók!- szerint a "melegekre" is igaz. Ellenben az "alkesz": non nascitur sed fit. Óriási különbség! Szeretni egyiket sem "kell". Az egyiket, ha lehet, gyógyítani kell, a másikat pedig békében hagyni. Remélem,nem kérdéses, hogy ki az "egyik" és a "másik"..
Az "alkeszeket" is szeretni kell, akárcsak a melegeket és minden más emberi lényt a nap alatt. Ők is Isten eltévedt báránykái.
Nem logikus. A homofóbia szerinted -és egyes más helyeken többek szerint- quasi öngyilkos megnyilvánulás a rothadó és rohadt nyugati mainstream piszi miatt. Vajon a dédunoka ezt nem tudná? Úgy gondolná, hogy a b***zás alkalmas lenne "önmaga reklámozására"?
Inkább egy másik ősi (i)gazság igazolódott be: In vino veritas. Ha tegnap nem volt hányingerem Pape megnyilatkozásától, akkor lett mára ettől az ócska kármentő szerecsen-önmosdatásától. Legalább kiderült, -ha eddig nem- hogy szimpla alkesz, ami azonban nem mentség. Pfúúj! Jöhet a szokásos mantra: "engem nem érdekel, mit mond, mit ír, mit csinál XY, csak az érdekel, hogy naaagy művész". V.ö. Netrebko, Gergiev ...Wagner...
Gottfried esetében ezt önmaga reklámozásának újabb esetének tartanám.
Beigazolódott a "Mondd meg az igazat, és..." ősi igazsága: https://slippedisc.com/2022/07/rene-pape-sorry-gay-people-i-was-drunk/
Érdekes, a máskor itt leszólt Lebrecht hirtelen milyen hiteles lett. Talán a Wagner-dédunokát is (meg)szeretnéd, ha b***zni kezdene? Nem is kellene túl messzire mennie a felmenői közt ...
Nem én illettem az énekest ezzel a jelzővel, hanem a belinkelt cikk. Egyébként már Kádár et. megmondta, hogy a krumplilevest nevezzük krumplilevesnek. Pape is ehhez tartotta magát Pride-ilag és az ő megnyilvánulásáról tudósító cikk is Pape-t illetően. Nem olyan bonyolult.
Nem emlékszem, hogy "énekes alkalmazott"at írtam volna bárkiről, ahogy a "kórista" sem tőlem származott pár hete. Továbbá "MET Opera Chorus" nem "kommentelő", hanem a MET Opera Chorus. A másságot és a Pride-ot pedig ne mossuk össze a pedofíliával. Elég gyalázat, hogy ezt megtették azok, akik az országot vezetik.
Engem a cikk stílusa, bombasztikus jelzői az origoéra emlékeztetnek. Véletlen volna?
Hírlik, hogy Stephanie Blythe fellép Blythely Oratonio néven - nem mint Carmen, hanem mint Don José.
Hasból mondom: Lebrecht valamelyik könyvében közli azt a közkeletű városi legendát, miszerint sima műszakinak is csak azt veszik fel, aki megfelel bizonyos kritériumoknak. A jelenlegi főzeneigazgató, Nézet-Seguin ugyanúgy megfelel az utóbbiaknak, mint pl. a kiváló mezzo Stephanie Blythe.
Ha már ugyanezen intézmény Verdit tette meg a Turandot zeneszerzőjének, nem mindegy?
Pape sokat nőtt a szememben. 2008-ban Bécsben, Fülöp királyként hallottam először, ekkor csalódást keltett, mert az év végi hőség a Don Carlos majd egész szereplőgárdájára és a zenekarra is rányomta a bélyegét. (Hampson mentette meg úgy-ahogy az előadást.) Idén áprilisban a Trisztán schlingensiefi baromságokat ostromló rendezésében hallottam/láttam másodszor, ekkor igazolta énekesi kvalitásait. Tegnap óta bátor emberként IS tartom számon. Ha ezért kirúgják Berlinben: https://slippedisc.com/2022/07/rene-pape-faces-criticism-in-berlin/ - tényleg itt a világ vége.
Ebben mi a homofób? Amúgy gyűlöletbeszédnek is nevezték...nevetséges. Megnéztem azokat a pár másodperces videókat, teljesen igaza van Papénak. Ez rettenet.
A MET kórusának is megvan a maga James Levine-ja. Feltételezem, hogy a "Kórus" néven kommentelő nem mind a 80 hölgy és úr énekes alkalmazott (copyright ED :-) ) Lebensentwurf-világát mondhatja magáénak.
Donald Palumbo, the Met’s chorus master, married John Hauser, who led its rehearsal department, in his office backstage during a break in rehearsals for “The Merry Widow.”
135 évvel ezelőtt még az Edgar sem készült el. De nyugodtan írhattam volna Elgart, oly tökmindegy.
https://index.hu/kultur/2022/07/05/puccini-tosca-francesco-meli-margitszigeti-szabadtei-szinhaz/
Minden kommentár nélkül a fent idézett cikkből:
„A Margitszigeti Színházban izgalmas előadói gárdával, címszerepben a Kossuth-díjas Sümegi Eszterrel csendülnek fel az immár 135 éve komponált dallamok. Scarpiaként erőteljes bariton hangjával a szintén Kossuth-díjas Kálmándy Mihály, Cavaradossiként pedig a világ valaha volt egyik legkeresettebb tenorja, Francesco Meli kísér.”
„A történelmi szereposztás a közönség számára is megannyi újdonságot tartogat, felejthetetlen pillanatokat ígér. Sümegi Eszter szívbe markolóan őszinte szopránja és Kálmándy Mihály baritonja a zenei skála mélységein és magasságain át ragadja magával a jelenlévőket, a nyáresti ég alatt felcsendülő Levél-ária és a Vissi d’arte pedig bizonyára még a libabőrről is gondoskodik majd"
Maradjunk az operánál: „Akinek ennyi jó kevés…”
A MET kórusa németül reagált Pape bejegyzésére, sajnos csak a vége látszik, itt. "... személyesen fenyegetve érzi magát a másféle élettervezések iránti tolerancia miatt ... szomorú és egyben kínos is egy hozzá hasonló kaliberű művész számára, de a hangi nagyszerűségnek nem muszáj ugyanolyannak lennie, mint a karakternek. Kár." Idézet vége.
Pape kicsit elszámolja a MET-tel töltött évei számát: nem -mint írja- "csaknem 35", hanem 30 évvel ezelőtt jelent meg a MET "színeiben", de akkor még csak két sevillai (Expo?) Fidelioban énekelte a minisztert. A Lincoln Centerben pár évvel később, 1995 decemberében lépett fel először, mint A varázsfuvola Sprechere és a Mesterdalnokok Éjjeliőre.
René Pape a MET-pride -ról:
"Amit ma látok... Rettenet! Olyan emberek, akik maguk sem tudják, hogy kicsodák-micsodák valójában, arra használják ezt a fantasztikus intézményt, hogy magyarázatot nyerjenek, vajon kinek-minek kellene lenniök! És ha a magyarázat nem megfelelő, akkor a világ rossz!
New York,... ...mára már csak árnya vagy egykori magadnak! Sajnálom ezt a csodás várost!"
[- javul a kapcsolat, csak lassan -]
[- technikai probléma, semmi különös tartalom -]
Én sem fogok nagyon Budapestre járni, pedig nagyon szerettem, nekem a szállást is hozzá kell számolni a koltségekhez. Nagyon hiányzik az Erkel. Így Bécs és Brno maradt. Sajnos a pozsonyi opera nagy krízisben van. B kategoriabol D-re sullyedt.
off Már csak az az apró kérdés(em), h a III. vh. után kik kezelik majd a kőbaltát..
Szent-Györgyi Albert szavai jutnak eszembe, elnezest, nem tudom szo szerint idezni, de a lenyege:
Nem tudom, hogy a III. viläghaborut mivel fogjak megvivni, de a negyediket köbaltaval.
René Pape basszista, aki nemrég Bp.-en vendégszerepelt, homofób kritikával illette a MET-et, ahol legutóbb Boriszt énekelt, miután a MET kórusa Fb-bejegyzésben köszöntötte a New York Pride-ot. Az énekes kifejezte a város iránti mély sajnálatát, egyben búcsút intett az operaháznak, "egy szebb világ eljövetelének" reményében. Forrás: operawire.com, teljes cikk itt.
Köszönöm. Javítás kellős közepén telefonon hívtak, most folytatom-befejezem.
Nyilván a meleg teszi... Ezt az érdekes beszámolót érdemes lenne javítani, mégha a végén ugyan az áll, hogy a szomszéd kertje zöldebb.
egyaránt vezették ( > vezette)
Kristīne
A mi előadásunonk
és a véhgén a két férfi
szezon végi
Nem énekes szóliustáink,
Javítás után a megjegyzésem törölhető. :-)
A bolognai Teatro Comunale, úgy hiszem, több, mint egy átlagos olasz "vidéki" színház, a nagyjából négyszázezres lélekszámú tartományi székhely operai életének, különösen zenekarának hírneve túlnő a város határain. A zenekar világhírű korábbi zeneigazgatókkal büszkélkedhet: Celibidache, Peskó Zoltán, Chailly, Thielemann, Gatti egyaránt vezette az együttest, 2022-től Oksana Lyniv ukrán karmester áll a zenekar élén. A június 28-ai Otello kiválóan játszó zenekarát -korrektul, precízen- az említetteknél kevésbé fényesen csengő nevű maestro, Asher Fisch irányította, aki azért Budapesten sem ismeretlen: nemrég Kristīne Opolais áriaestjét vezényelte a MüPában. Maga a produkció új: az eredetileg a város sportarénájába (PalaDozza) tervezett előadásokat elsodorta a járvány, a hat előadásból álló szériát végül a Comunaléba költöztették. Gabriele Lavia sokoldalú alakja az olasz kulturális életnek: színész, színpadi és filmrendező, az idén nyolcvan esztendős és lehet, hogy ez volt első operai alkotása. Nem törekedett bombasztikus újításokra, nagyjából hozta a hagyományost, faksznimentes előadást kanyarított. Ami többemeletnyi magasságból is feltűnt, az a különben remekül szóló kórus úgyszólván teljes statikussága volt: a színpad hátulján, halványan derengő lámpasor mentén küzdöttek meg sikeresen az első felvonás hatalmas kartételeivel -a színpadon közben statiszták adtak elő valami pantomim-féleséget, de nem volt zavaró- és a későbbiekben is oratóriumszerű felállásban énekeltek. Nem hiányoltam különösebben, de meg kell jegyeznem, hogy gyermekkar nem volt. A díszletet egyetlen hatalmas lepel jelentette, -vagy pótolta?- ami színeit többször váltogatva és az éppen aktuális jelenethez igazodva hajóvitorlaként, hatalmas kendőként, a házaspár nyoszolyájaként viselkedik. (díszlet: Alessandro Camera) Andrea Viotti kosztümjei is hagyományosnak mondhatók.
A mi előadásunkon már a második szereposztás énekelt. Ily módon elvesztettünk ugyan egy régi nagy nevet (Gregory Kundét), de kaptunk helyette egy jóval fiatalabb nagy, sőt hatalmas hangot Roberto Aronica személyében és torkából, aki szó szerint utolsó leheletéig uralta a roppant szerepet, éspedig nem csupán legyőzhetetlen fortékkal hasított, de a szükséges helyeken szép mezzofortékat, sőt pianókat is hallottunk tőle. Angelo Veccia már nem tartozik a fiatal nemzedékhez, de intenzív hangú Jago volt ; a hozzá dukáló színészi képességeit a magasból sajnos nem tudtam megítélni. Federica Vitali szolid, megbízható Desdemonája, mint oly sok kolleginájáé, a finálé nagy magánszámában csak-csak elvitte a show-t és a végén a két férfi főszereplővel azonos intenzitású tapsokat kapott. Meg kell említeni még a Cassio ismeretesen hálátlan, nehéz szólamát csengő, szép hangon előadó Marco Miglietta nevét.
Muszáj megosztanom: még egy szezonvégi, bolognai előadás is olyan hasonlíthatatlan hangulatot teremt és áraszt a "gyanútlan" külföldi néző körül, amiről itthon többnyire csak álmodhatunk. Nem énekes szólistáink, énekkarunk, zenekarunk gyengébb/ek: egyszerűen egy olyan áramkör záródik folyamatosan a színpad innenső és túlsó fele között, ami talán csak Olaszországban mindennapos és talán még gyengébb színvonalú előadásokon is jelen van, legfeljebb ott és akkor búúúzások kíséretében.
Verdi: Otello - Teatro Comunale, Bologna, 2022. június 28.