Szept. 29
Kedves ocsém, tévedni emberi dolog. Természetesem 29.-kén.
Aztán kosd fel gatyádat, mikor a Rachmanivov operát fogod fordítani.
Október 30-án? Nálatok egy hónappal kell előreállítani az órát, nem egy órával? :)
Oktober 30.kán a BHS fesztivál keretében Verdi Requiemjét adták elo. Bombasztikus egy eloadás volt.
A Szlovák Filharmoniát és a Szlovák Filharmonia korusát Emmanuel Villaume vezényelte, szolisták - Olesya Petrova, Dinara Alieva, Beloszelszkij, Stefan Pop.
/ ha katolikus lennék, bisztos elmentem volna másnap gyonni,/
Klárikam, már van is. Werther és Cavaradossi áriája. Ust be Tubusba
Peter Dvorsky gala 2021
A MET okt. 7 , az évadot nem a Turandottal kezd.
Ha lesz, biztosan szolok.
Attól, hogy Ansbachban nem volt top formában, továbbra is jó énekes, és pár nappal később méltán arathatott sikert! Nincs valahol véletlenül felvétel arról a koncertről?
Lehet, hogy indiszponált volt. Beczala nagy sikert aratot Pozsonyban, én ugyan nem voltam ott, de hiszek Szlovákia neves kritikusának Pavel Unger-nek.
Anna Netrebko és férje lemondták az osszes oszi fellépésuket. Az operaplus.cz szerint szomorú családi esemény miatt.
Kedves Smaragd, sajnálattal kozlom, hogy jelenleg nem tanácsos Szlovákiába utazni a covid miatt. Itt a legrosszabb helyzet kozéperopában.
Ha elmúlik a veszély és szebb napok virradnak, Pozsony és jo magam is, szeretettel várunk Tégedet és minden kedves forumtársunkat. .
Beczala nekem is inkább csalódás volt, de Semenchuk nagyon tetszett.
Interneten láttam, Beczala elég rossz volt, Semenchuk jobb. Az egész koncert nagyjából közepes. Persze ez csak az én véleményem. :)
Szeptember 17.-én volt a Müncheni Staatsoper Szezon-nyitó koncertje Ansbachban, a Staatsoper TV közvetítette. A koncertet az új főzeneigazgató, Vladimir Jurowski vezényelte, közreműködött Ekaterina Semenchuk (mezzoszoprán ) és Piotr Beczala (tenor). Érdekelne, látta-e valaki, van-e valakinek említésre méltó véleménye?
Ugyan, ugyan, "nem történt semmi..." örülök, hogy Pozsonyból írsz, bárcsak összefuthatnánk ott :-)! Minden jót kívánok!
Ez vagyok én, nem szoktam magam után elolvasni a mndanivalomat. Remélem nem sértodtél meg, esedezve bocsánatot kérek. Kézcsok.
Boldogan! Lujza nem én vagyok! :-)
1000 koszonet kedves Lujza.
https://www.bhsfestival.sk/ szintén sok szeretettel :-)
Nagy szeretettel ajánlom a pozsonyi zenei unnepségeket.
www.bhsfestivak.sk
Ma 22.15-kor a ZDF leadja a 2021.08.19-i veronai Traviatat.
...amit ma 14,00-kor megnézhetsz az Andrássy úton ld. Társművészetek/2448. Igaz, nem vele. De lehet, hogy ha ő énekelné valahol, a férfi szerepet Eyvazov elénekelné eredeti fekvésben. (NB Domingo!) Úgyhogy a Poulenc és Angelica (lenne) a tuti ;-)
Menotti: A telefon. Ez igazán neki való lenne.
Bartoli Pünkösdjének mintájára miért is ne? A jövő(jé)t is kell építeni.
Még arra is sor kerülhet! A DerStandard cikke alapján bármi előfordulhat:
"Dies legt die Vermutung nahe, die Festspiele hätten die Besetzungspolitik in die Hände der Diva gelegt, um sie zu bekommen."
Kár, hogy Netrebko nem énekli Angelica nővért. Abban az operában elég nehéz lenne szerepet találni Eyvazovnak. Vagy Poulenc monodrámáját. Netán Juditot.
Eyvazovtól nem "félek", remélhetőleg Azizov is győzi a szerepet koncertáns formában.
Látod, úgyszólván közkívánatra :) különben is: közeledik az új tanév,éled(ezik) a fórum..
Engem is érdekelne, he kérhetem!
És jut eszembe, az Eiffel koncerten nem volt senki?
Engem is érdekelne, sőt, ha mást is látott idén Salzburgban, arról is írhatna!
Eyvazov még fejlődhetett is a Chenier óta, ráadásul ahhoz a szerephez tényleg semmi köze se volt, de ha valakinek ennyire randa hangja van, azon a világ legjobb énektanára se segíthet. Engem is felháborít, hogy a feleségét csak vele csomagban lehet hallgatni.
De azt én se bánnám, ha ppp, már ha egyáltalán elmegy erre az előadásra, utána megírná a véleményét.
Ha kedved lenne elolvasni, állok szolgálatodra.
Írsz majd róla, ugye?
Ma délután láttam a Toscat Salzburgban.
Khmm.
Ma délután láttam a Toscat Salzburgban.
Khmm.
A Jajcica humor akart lenni, különben is az Rátonyival -volt- az "igazi" (brrr, beh' ripacs/kodó volt szegény) ... de ha rákattint előzőmben a "Jajcica" szóra, kinyílik egy oldal és összeáll az Anjuska-operett-táncra perdül univerzum :-) ... amiből inkább nem kérnék. (Lehárt sem.)
A Jajcicát nem láttam tőle, de a "Meine Lippen sie küssen so heiss"-t volt módomban megcsodálni. ..
Tézier-t július elején megbeszéltük Nemzeti...-topikban, én is hiányoltam innen. Mint látom, Azizov énekelt már vele-velük Pesten, azt az előadást nem láttam és nem emlékeztem a nevére. Remélhetőleg ebben a szerepben jobban fog tetszeni -ppp-nek és a közönségnek. Ahogy anya, úgy Anjuska is csak egy van és jó, hogy jön (kopkopkop) és nem a Jajcicát :-) énekli táncra perdülve.
Mindkét krtikát olvastam, ez a rendezés már 2018-ban bemutatásra került, erről akkoriban páran kifejtettük véleményünket, az enyém azóta sem változott. Elismerésre méltó teljesítmény, hogy Ludovic Tézier a salzburgi Tosca másnapján "átugrott" Grazba, hogy - koncertáns változatban, de kifogástalanul - ott is elénekelje Scarpia szerepét. A DerStandard idézett kritikája alatt még szerepel a bejelentése az ORF 2 augusztus 27.-i Tosca közvetítésének, mely a későbbiekben szerzett információk alapján meghiúsult. Az ezt követően megjelent kritikák, , kommünikék már kevésbbé lelkesek Netrebkot minősítő soraikban!
A Süddeutsche kritikát elég nehéz volt megtalálni, de azért sikerült. Köszönöm!
Viszont micsoda különbség lesz Salzburghoz képest. No, nem a rendezést hiányolom, hanem Tezier Scarpiáját. Ha ő is jött volna, biztos veszek rá jegyet. (Nem tudom, látta-e valaki a grazi Toscát, ott nagyot nyertek, hogy Terfel lemondta az utolsó pillanatban.) De Annácska férjét még mindig nincs kedvem hallgatni.
Két mértékadó újság kritikája Netrebko(ék) salzburgi Toscájáról, "Brilliant bis in den Tod" és "Thriller mit Länge und Buhs: .." (A produkció TV-sugárzását viszont lefújták.) Felkészül Budapest...
https://www.sueddeutsche.de/kultur/anna-netrebko-salzburger-festspiele-tosca-michael-sturminger-1.5389070 és
https://www.derstandard.at/story/2000129085659/thriller-mit-laengen-und-buhs-eine-salzburger-tosca-die-sich
Camarénánál azt is éreztem néha, hogy a tavalyi hangi válság nem múlt még el 100%-ban. Tartok tőle, hogy ezekkel a túlzottan drámai szerepekkel rövid úton tönkreteheti a hangját...
Még annyit: csodát azért ne várj Sierrát illetően - a rádiófelvétel az első előadáson készült, miután visszatért a lemondás után és nem a premieren.
Köszönjük az érzékletes beszámolót....
A rádiófelvételt hallgattam, Camarena produkált különleges megoldásokat, de alapjában azt éreztem, hogy az ilyen, drámai töltetű hősök világa nem igazán az övé. Sierra nem győzött meg, most már tudom azt is, miért. Kíváncsi leszek, a felvételed mennyit változtat ezen...
Lucia di Lammermoor – Liceu (premier és utolsó előadás)
Legutóbb Angela Meade Aidája előtt írtam, hogy abszolút nem tudom, mit is várjak az énekesnőtől élőben. Most ez Nadine Sierra Luciája előtt halmozottan igaz volt: adott egy elképesztően gyönyörű nő, aki az „-ina” szerepeket énekli általában és most Luciával debütál a Liceuban. Nem akartam elhinni, hogy ebből valami jó sül ki. Ha ezeket a sorokat a premier után írtam volna le, sorjáznának a nem túl hízelgő jelzők: túlértékelt, lélektelen stb. Viszont az utolsó előadás után a véleményem gyökeresen jobbra fordult - valószínűleg ezzel nem voltam egyedül: a közönség a premieren inkább muszájból tapsolt az őrülési jelenetnek; míg a másik előadáson olyan, majd’ háromperces bravazás volt, amin még a szoprán is sírva fakadt. Közben kiderült, hogy a fiatal Sierra az első néhány előadáson a ciklusából adódó hormonproblémák miatt nehezen tudott csak énekelni (egy előadást le is mondott)… vajon miért nem lehet diszkréten legalább egy indiszponáltságot bejelenteni ilyen helyzetben? Az utolsó előadáson a premier teljesítményéhez képest mintha kicserélték volna. No de akkor milyen is Sierra egy jó napján? Élőben az első nagy meglepetésként az ért, hogy középen bármifajta forszírozás nélkül mennyire erősen és gyönyörűen szól a hang. A szerep mély fekvésében is hallható marad és a színe talán csak a magas d-e környékén törik meg kicsit, amit még nem tud igazán erősen projektálni. Utóbbi hagyta bennem a fő hiányérzetet, mivel így a korona nem tudott felkerülni az őrülési jelenet vagy szextett végére. [Széljegyzet: 1:0 a hangmérnököknek, youtubeos felvételein az ember csak ámul, hogy milyen hosszan és erősen tartja a záróhangokat, amiből csak az utóbbi igaz élőben.] Ami a fachot illeti, Sierra lírai szoprán bizonyos koloratúraképességekkel, tehát Lucia sosem lesz igazán nagy szerepe: az a staccato nem pörög olyan gyorsan, a díszítések terén viszonylag visszafogott. Kapunk viszont remek legatókat, pianókat és egy összességében érzelmes, elegáns frazírozást. Hasonlítva élő élményeim alapján a többi mai szopránüdvöskéhez: az embernek nincs az az érzése, hogy jó konzervatóriumi diák módjára elénekli a szólamot és semmi több mint Yende. Vagy sokkal kevésbé fedezem fel benne azt a bájolgó-mesterkélt színpadi jelenlétet, mint gyakran Oropesában. Bár nincsen meg neki Pratt vokális pirotechnikája, de messze nem olyan hideg jelenség a színpadon. Kiragadott fura élmény, de olyan természetes szeretettel ölelte meg Edgardót, amire minden férfi vágyik és még a néző is boldogabban érezte magát tőle. Az őrülési jelentben pedig, dacolva a régi klisékkel, nem borzas hajjal és csapkodva őrült meg – hanem egy lelkileg hiteles, modern, sallangmentes, de hatásos megoldást választott. Maga a matéria pedig valami egészen gyönyörű és homogén, amivel se Yende, Oropesa vagy Pratt sem versenyezhet. Szumma szummárum: nagyon szívesen hallgatnám Micaela, Manon vagy mondjuk Júlia szerepében!
Edgardóként kedvenc mai tenorom, Javier Camarena lépett fel. Ahogy ez várható volt, Edgardo szólama határszerep számára, de talán már egy lépéssel azon túl is. Bár a frazírozásával és legatóival mindig kilóra megvesz (a premieren ahogy kezdte az első felvonás duettjét… egy egész sors benne volt az első mondatokban!), de most néha érezhetően forszírozott – és ez különösen Sierra szabad hangadása mellett volt szembe(fülbe?)ötlő. Papírforma: igazán elemében a zárójelenetben volt. Tavalyi koncertjén már feltűnt, hogy a „Tombe degli avi miei…” recitatívót már magában érdekesebben adja elő, mint sok mai tenor az azt követő áriát – utóbbi pedig igazi showstopper lett. Személyes kedvenc részem az operából – „Tu che a Dio…” - pedig csak feltette az i-re a pontot: kezdés a la Bonisolli (oppure, decrescendálva énekelt „ascenda”) után konstans gyomorszorítás a kellemesen katartikus fajtából. Jövőre Taminóként itt fog debütálni – jó előérzetem van.
Enrico szerepét Alfredo Daza énekelte egy, a mai mezőnyben már basszbaritonnak is nevezhető sötét hangon. A mexikói bariton végig erősen bevonódott a drámába, fizimiskája is segítette ebben - simán játszhatna latinamerikai drogbárót egy Netflix sorozatban. Ami az éneket tekinti…a spanyolok tömören ennyit mondanának: fuera de estilo. Köze nem volt a belcantóhoz a tördelt íveknek és töméntelen mennyiségű nyitott pozíciónak. Néha azt éreztem, hogy Alfiót hallom, nem Enricót. Eredetileg Kwiecien volt kiírva a szerepre. Most különösen sajnálom, hogy visszavonult. A többi énekesről vagy jót vagy semmit alapon nem írnék – talán még Anna Gomá Alisája és Moises Marin Normannója volt korrekt színvonalon.
Giacomo Sagripanti vezénylése nem hagyott bennem mély nyomokat. Ismét spanyol kifejezéssel élnék: rutinario. Semmi érdekes választás, amire szívesen emlékeznék. Barbara Wysocka rendezése pedig már ismert lehet Münchenből Damrauval. Sajnos ledobja magáról az opera librettója.
Belehallgattam a rádióközvetítésbe, főleg Camarena nem volt az igazi. Hadd ajánljam a fontosabb jeleneteket a saját gyűjteményemből az utolsó előadásról – jó zenehallgatást minden érdeklődőnek!
Valaki Önök közül nem volt a Budavári Palotakoncerten? Igazából a műsor érdekelne, hogy milyen dalok voltak.
http://www.intoclassics.net/news/2021-07-27-51623
Ha valakit esetleg erdekel.
Köszönöm! Érdekes lesz meghallgatni.
A tegnapi Lucia di Lammermoor rádióközvetítés Nadine Sierra és Javier Camarena főszereplésével Barcelónából - ők lesznek a jövő évi MET premierben is. Link