Bejelentkezés Regisztráció

Opernglas, avagy operai távcső...


21088 ladislav kozlok 2021-10-01 19:32:50 [Válasz erre: 21087 ladislav kozlok 2021-10-01 19:29:51]

Szept. 29


21087 ladislav kozlok 2021-10-01 19:29:51 [Válasz erre: 21086 takatsa 2021-10-01 10:55:43]

Kedves ocsém, tévedni emberi dolog. Természetesem 29.-kén.  

Aztán kosd fel gatyádat, mikor a Rachmanivov operát fogod fordítani.


21086 takatsa 2021-10-01 10:55:43 [Válasz erre: 21085 ladislav kozlok 2021-10-01 10:01:29]

Október 30-án? Nálatok egy hónappal kell előreállítani az órát, nem egy órával? :)


21085 ladislav kozlok 2021-10-01 10:01:29

Oktober 30.kán a BHS fesztivál keretében Verdi Requiemjét adták elo. Bombasztikus egy  eloadás volt.   

A Szlovák Filharmoniát és a Szlovák Filharmonia korusát  Emmanuel Villaume vezényelte, szolisták - Olesya Petrova, Dinara Alieva, Beloszelszkij, Stefan Pop.

/ ha katolikus lennék, bisztos elmentem volna másnap gyonni,/


21084 Klára 2021-09-29 20:12:13 [Válasz erre: 21083 ladislav kozlok 2021-09-29 17:39:50]

Köszönöm!


21083 ladislav kozlok 2021-09-29 17:39:50 [Válasz erre: 21081 ladislav kozlok 2021-09-29 17:16:42]

Klárikam, már van is.   Werther és Cavaradossi áriája. Ust be  Tubusba

Peter  Dvorsky  gala  2021


21082 ladislav kozlok 2021-09-29 17:19:16 [Válasz erre: 21078 ladislav kozlok 2021-09-29 15:52:06]

A  MET okt. 7 , az évadot nem a Turandottal kezd.


21081 ladislav kozlok 2021-09-29 17:16:42 [Válasz erre: 21080 Klára 2021-09-29 16:56:39]

Ha lesz, biztosan szolok.


21080 Klára 2021-09-29 16:56:39 [Válasz erre: 21079 ladislav kozlok 2021-09-29 15:57:26]

Attól, hogy Ansbachban nem volt top formában, továbbra is jó énekes, és pár nappal később méltán arathatott sikert! Nincs valahol véletlenül felvétel arról a koncertről?


21079 ladislav kozlok 2021-09-29 15:57:26 [Válasz erre: 21075 takatsa 2021-09-19 18:12:43]

Lehet, hogy indiszponált volt.  Beczala  nagy sikert aratot Pozsonyban, én ugyan nem voltam ott, de hiszek Szlovákia   neves kritikusának Pavel Unger-nek.


21078 ladislav kozlok 2021-09-29 15:52:06

Anna Netrebko és férje lemondták az osszes  oszi fellépésuket.  Az operaplus.cz szerint   szomorú családi esemény miatt.


21077 ladislav kozlok 2021-09-21 11:09:13 [Válasz erre: 21073 smaragd 2021-09-10 10:57:18]

Kedves Smaragd, sajnálattal kozlom, hogy jelenleg nem tanácsos Szlovákiába utazni a covid miatt. Itt a legrosszabb helyzet  kozéperopában.

Ha elmúlik a veszély és szebb napok virradnak,  Pozsony  és  jo magam  is, szeretettel várunk  Tégedet és minden kedves forumtársunkat. .


21076 Kati 2021-09-20 22:21:11 [Válasz erre: 21075 takatsa 2021-09-19 18:12:43]

Beczala nekem is inkább csalódás volt, de Semenchuk nagyon tetszett.


21075 takatsa 2021-09-19 18:12:43 [Válasz erre: 21074 Klára 2021-09-19 10:58:59]

Interneten láttam, Beczala elég rossz volt, Semenchuk jobb. Az egész koncert nagyjából közepes. Persze ez csak az én véleményem. :)


21074 Klára 2021-09-19 10:58:59

Szeptember 17.-én volt a Müncheni Staatsoper Szezon-nyitó koncertje Ansbachban, a Staatsoper TV közvetítette. A koncertet az új főzeneigazgató, Vladimir Jurowski vezényelte, közreműködött Ekaterina Semenchuk (mezzoszoprán ) és Piotr Beczala (tenor). Érdekelne,  látta-e valaki, van-e valakinek említésre méltó véleménye?


21073 smaragd 2021-09-10 10:57:18 [Válasz erre: 21072 ladislav kozlok 2021-09-10 10:19:54]

Ugyan, ugyan, "nem történt semmi..." örülök, hogy Pozsonyból írsz, bárcsak összefuthatnánk ott :-)! Minden jót kívánok!


21072 ladislav kozlok 2021-09-10 10:19:54 [Válasz erre: 21071 smaragd 2021-09-10 10:00:28]

Ez vagyok én, nem szoktam magam után elolvasni a mndanivalomat. Remélem nem sértodtél meg, esedezve bocsánatot kérek.  Kézcsok.


21071 smaragd 2021-09-10 10:00:28 [Válasz erre: 21070 ladislav kozlok 2021-09-10 09:32:39]

Boldogan! Lujza nem én vagyok! :-)


21070 ladislav kozlok 2021-09-10 09:32:39 [Válasz erre: 21069 smaragd 2021-09-07 18:48:51]

1000 koszonet  kedves Lujza.


21069 smaragd 2021-09-07 18:48:51 [Válasz erre: 21068 ladislav kozlok 2021-09-07 18:32:19]

https://www.bhsfestival.sk/  szintén sok szeretettel :-)


21068 ladislav kozlok 2021-09-07 18:32:19

Nagy szeretettel ajánlom a pozsonyi zenei unnepségeket.

www.bhsfestivak.sk


21067 ebera 2021-09-05 09:47:36

Ma 22.15-kor a ZDF leadja a 2021.08.19-i veronai Traviatat.

 

 


21066 Edmond Dantes 2021-08-29 09:18:25 [Válasz erre: 21065 lujza 2021-08-29 00:57:43]

...amit ma 14,00-kor megnézhetsz az Andrássy úton ld. Társművészetek/2448. Igaz, nem vele. De lehet, hogy ha ő énekelné valahol, a férfi szerepet Eyvazov elénekelné eredeti fekvésben. (NB Domingo!) Úgyhogy a Poulenc és Angelica (lenne) a tuti ;-)


21065 lujza 2021-08-29 00:57:43 [Válasz erre: 21062 Edmond Dantes 2021-08-28 10:34:12]

Menotti: A telefon. Ez igazán neki való lenne.


21064 Edmond Dantes 2021-08-28 14:12:32 [Válasz erre: 21063 Klára 2021-08-28 11:32:33]

Bartoli Pünkösdjének mintájára miért is ne? A jövő(jé)t is kell építeni. 


21063 Klára 2021-08-28 11:32:33 [Válasz erre: 21062 Edmond Dantes 2021-08-28 10:34:12]

Még arra is sor kerülhet! A DerStandard cikke alapján bármi előfordulhat:

"Dies legt die Vermutung nahe, die Festspiele hätten die Besetzungspolitik in die Hände der Diva gelegt, um sie zu bekommen."


21062 Edmond Dantes 2021-08-28 10:34:12 [Válasz erre: 21056 lujza 2021-08-28 03:01:34]

Kár, hogy Netrebko nem énekli Angelica nővért. Abban az operában elég nehéz lenne szerepet találni Eyvazovnak. Vagy Poulenc monodrámáját. Netán Juditot.


21061 Edmond Dantes 2021-08-28 09:03:24 [Válasz erre: 21056 lujza 2021-08-28 03:01:34]

Eyvazovtól nem "félek", remélhetőleg Azizov is győzi a szerepet koncertáns formában.


21060 Edmond Dantes 2021-08-28 08:59:22 [Válasz erre: 21055 Heiner Lajos 2021-08-27 20:04:12]

Látod, úgyszólván közkívánatra :) különben is: közeledik az új tanév,éled(ezik) a fórum..


21059 Klára 2021-08-28 08:10:44 [Válasz erre: 21055 Heiner Lajos 2021-08-27 20:04:12]

Engem is érdekelne, he kérhetem!


21058 lujza 2021-08-28 03:52:57

És jut eszembe, az Eiffel koncerten nem volt senki?


21057 lujza 2021-08-28 03:03:17 [Válasz erre: 21055 Heiner Lajos 2021-08-27 20:04:12]

Engem is érdekelne, sőt, ha mást is látott idén Salzburgban, arról is írhatna!


21056 lujza 2021-08-28 03:01:34 [Válasz erre: 21049 Edmond Dantes 2021-08-27 15:04:12]

Eyvazov még fejlődhetett is a Chenier óta, ráadásul ahhoz a szerephez tényleg semmi köze se volt, de ha valakinek ennyire randa hangja van, azon a világ legjobb énektanára se segíthet. Engem is felháborít, hogy a feleségét csak vele csomagban lehet hallgatni.

De azt én se bánnám, ha ppp, már ha egyáltalán elmegy erre az előadásra, utána megírná a véleményét.


21055 Heiner Lajos 2021-08-27 20:04:12 [Válasz erre: 21054 Edmond Dantes 2021-08-27 19:40:55]

Ha kedved lenne elolvasni, állok szolgálatodra.


21054 Edmond Dantes 2021-08-27 19:40:55 [Válasz erre: 21053 Heiner Lajos 2021-08-27 19:38:56]

Írsz majd róla, ugye? 


21053 Heiner Lajos 2021-08-27 19:38:56 [Válasz erre: 21047 lujza 2021-08-26 22:33:56]

Ma délután láttam a Toscat Salzburgban.

Khmm.


21052 Heiner Lajos 2021-08-27 19:38:55 [Válasz erre: 21047 lujza 2021-08-26 22:33:56]

Ma délután láttam a Toscat Salzburgban.

Khmm.


21051 Edmond Dantes 2021-08-27 18:07:09 [Válasz erre: 21050 Klára 2021-08-27 16:50:26]

A Jajcica humor akart lenni, különben is az Rátonyival -volt- az "igazi" (brrr, beh' ripacs/kodó volt szegény) ... de ha rákattint előzőmben a "Jajcica" szóra, kinyílik egy oldal és összeáll az Anjuska-operett-táncra perdül univerzum :-) ... amiből inkább nem kérnék. (Lehárt sem.)


21050 Klára 2021-08-27 16:50:26 [Válasz erre: 21049 Edmond Dantes 2021-08-27 15:04:12]

A Jajcicát nem láttam tőle, de a "Meine Lippen sie küssen so heiss"-t volt módomban megcsodálni. ..

 


21049 Edmond Dantes 2021-08-27 15:04:12 [Válasz erre: 21047 lujza 2021-08-26 22:33:56]

Tézier-t július elején megbeszéltük Nemzeti...-topikban, én is hiányoltam innen. Mint látom, Azizov énekelt már vele-velük Pesten, azt az előadást nem láttam és nem emlékeztem a nevére. Remélhetőleg ebben a szerepben jobban fog tetszeni -ppp-nek és a közönségnek. Ahogy anya, úgy Anjuska is csak egy van és jó, hogy jön (kopkopkop) és nem a Jajcicát :-) énekli táncra perdülve.


21048 Klára 2021-08-27 10:40:29 [Válasz erre: 21046 Edmond Dantes 2021-08-26 09:43:29]

Mindkét krtikát olvastam, ez a rendezés már 2018-ban bemutatásra került, erről akkoriban páran kifejtettük véleményünket, az enyém azóta sem változott. Elismerésre méltó teljesítmény, hogy Ludovic Tézier a salzburgi Tosca másnapján "átugrott" Grazba, hogy - koncertáns változatban, de kifogástalanul - ott is elénekelje Scarpia szerepét. A DerStandard idézett kritikája alatt még szerepel a bejelentése az ORF 2 augusztus 27.-i Tosca közvetítésének, mely a későbbiekben szerzett információk alapján meghiúsult. Az ezt követően megjelent  kritikák, , kommünikék már kevésbbé lelkesek Netrebkot minősítő soraikban!


21047 lujza 2021-08-26 22:33:56 [Válasz erre: 21046 Edmond Dantes 2021-08-26 09:43:29]

A Süddeutsche kritikát elég nehéz volt megtalálni, de azért sikerült. Köszönöm!

Viszont micsoda különbség lesz Salzburghoz képest. No, nem a rendezést hiányolom, hanem Tezier Scarpiáját. Ha ő is jött volna, biztos veszek rá jegyet. (Nem tudom, látta-e valaki a grazi Toscát, ott nagyot nyertek, hogy Terfel lemondta az utolsó pillanatban.)  De Annácska férjét még mindig nincs kedvem hallgatni.


21046 Edmond Dantes 2021-08-26 09:43:29

Két mértékadó újság kritikája Netrebko(ék) salzburgi Toscájáról, "Brilliant bis in den Tod" és "Thriller mit Länge und Buhs: .." (A produkció TV-sugárzását viszont lefújták.) Felkészül Budapest...

https://www.sueddeutsche.de/kultur/anna-netrebko-salzburger-festspiele-tosca-michael-sturminger-1.5389070  és

https://www.derstandard.at/story/2000129085659/thriller-mit-laengen-und-buhs-eine-salzburger-tosca-die-sich


21045 otello 2021-07-31 23:02:14 [Válasz erre: 21044 -zéta- 2021-07-31 22:25:40]

Camarénánál azt is éreztem néha, hogy a tavalyi hangi válság nem múlt még el 100%-ban. Tartok tőle, hogy ezekkel a túlzottan drámai szerepekkel rövid úton tönkreteheti a hangját...

Még annyit: csodát azért ne várj Sierrát illetően - a rádiófelvétel az első előadáson készült, miután visszatért a lemondás után és nem a premieren.


21044 -zéta- 2021-07-31 22:25:40 [Válasz erre: 21043 otello 2021-07-31 16:05:02]

Köszönjük az érzékletes beszámolót....

A rádiófelvételt hallgattam, Camarena produkált különleges megoldásokat, de alapjában azt éreztem, hogy az ilyen, drámai töltetű hősök világa nem igazán az övé. Sierra nem győzött meg, most már tudom azt is, miért. Kíváncsi leszek, a felvételed mennyit változtat ezen...


21043 otello 2021-07-31 16:05:02 [Válasz erre: 21039 otello 2021-07-25 15:16:37]

Lucia di Lammermoor – Liceu (premier és utolsó előadás)

Legutóbb Angela Meade Aidája előtt írtam, hogy abszolút nem tudom, mit is várjak az énekesnőtől élőben. Most ez Nadine Sierra Luciája előtt halmozottan igaz volt: adott egy elképesztően gyönyörű nő, aki az „-ina” szerepeket énekli általában és most Luciával debütál a Liceuban. Nem akartam elhinni, hogy ebből valami jó sül ki. Ha ezeket a sorokat a premier után írtam volna le, sorjáznának a nem túl hízelgő jelzők: túlértékelt, lélektelen stb. Viszont az utolsó előadás után a véleményem gyökeresen jobbra fordult - valószínűleg ezzel nem voltam egyedül: a közönség a premieren inkább muszájból tapsolt az őrülési jelenetnek; míg a másik előadáson olyan, majd’ háromperces bravazás volt, amin még a szoprán is sírva fakadt. Közben kiderült, hogy a fiatal Sierra az első néhány előadáson a ciklusából adódó hormonproblémák miatt nehezen tudott csak énekelni (egy előadást le is mondott)… vajon miért nem lehet diszkréten legalább egy indiszponáltságot bejelenteni ilyen helyzetben? Az utolsó előadáson a premier teljesítményéhez képest mintha kicserélték volna. No de akkor milyen is Sierra egy jó napján? Élőben az első nagy meglepetésként az ért, hogy középen bármifajta forszírozás nélkül mennyire erősen és gyönyörűen szól a hang.  A szerep mély fekvésében is hallható marad és a színe talán csak a magas d-e környékén törik meg kicsit, amit még nem tud igazán erősen projektálni. Utóbbi hagyta bennem a fő hiányérzetet, mivel így a korona nem tudott felkerülni az őrülési jelenet vagy szextett végére. [Széljegyzet: 1:0 a hangmérnököknek, youtubeos felvételein az ember csak ámul, hogy milyen hosszan és erősen tartja a záróhangokat, amiből csak az utóbbi igaz élőben.] Ami a fachot illeti, Sierra lírai szoprán bizonyos koloratúraképességekkel, tehát Lucia sosem lesz igazán nagy szerepe: az a staccato nem pörög olyan gyorsan, a díszítések terén viszonylag visszafogott. Kapunk viszont remek legatókat, pianókat és egy összességében érzelmes, elegáns frazírozást. Hasonlítva élő élményeim alapján a többi mai szopránüdvöskéhez: az embernek nincs az az érzése, hogy jó konzervatóriumi diák módjára elénekli a szólamot és semmi több mint Yende. Vagy sokkal kevésbé fedezem fel benne azt a bájolgó-mesterkélt színpadi jelenlétet, mint gyakran Oropesában. Bár nincsen meg neki Pratt vokális pirotechnikája, de messze nem olyan hideg jelenség a színpadon.  Kiragadott fura élmény, de olyan természetes szeretettel ölelte meg Edgardót, amire minden férfi vágyik és még a néző is boldogabban érezte magát tőle. Az őrülési jelentben pedig, dacolva a régi klisékkel, nem borzas hajjal és csapkodva őrült meg – hanem egy lelkileg hiteles, modern, sallangmentes, de hatásos megoldást választott.  Maga a matéria pedig valami egészen gyönyörű és homogén, amivel se Yende, Oropesa vagy Pratt sem versenyezhet. Szumma szummárum: nagyon szívesen hallgatnám Micaela, Manon vagy mondjuk Júlia szerepében!

Edgardóként kedvenc mai tenorom, Javier Camarena lépett fel. Ahogy ez várható volt, Edgardo szólama határszerep számára, de talán már egy lépéssel azon túl is. Bár a frazírozásával és legatóival mindig kilóra megvesz (a premieren ahogy kezdte az első felvonás duettjét… egy egész sors benne volt az első mondatokban!), de most néha érezhetően forszírozott – és ez különösen Sierra szabad hangadása mellett volt szembe(fülbe?)ötlő. Papírforma: igazán elemében a zárójelenetben volt. Tavalyi koncertjén már feltűnt, hogy a „Tombe degli avi miei…” recitatívót már magában érdekesebben adja elő, mint sok mai tenor az azt követő áriát – utóbbi pedig igazi showstopper lett. Személyes kedvenc részem az operából – „Tu che a Dio…” - pedig csak feltette az i-re a pontot: kezdés a la Bonisolli (oppure, decrescendálva énekelt „ascenda”) után konstans gyomorszorítás a kellemesen katartikus fajtából. Jövőre Taminóként itt fog debütálni – jó előérzetem van.

Enrico szerepét Alfredo Daza énekelte egy, a mai mezőnyben már basszbaritonnak is nevezhető sötét hangon. A mexikói bariton végig erősen bevonódott a drámába, fizimiskája is segítette ebben - simán játszhatna latinamerikai drogbárót egy Netflix sorozatban. Ami az éneket tekinti…a spanyolok tömören ennyit mondanának: fuera de estilo. Köze nem volt a belcantóhoz a tördelt íveknek és töméntelen mennyiségű nyitott pozíciónak. Néha azt éreztem, hogy Alfiót hallom, nem Enricót. Eredetileg Kwiecien volt kiírva a szerepre. Most különösen sajnálom, hogy visszavonult. A többi énekesről vagy jót vagy semmit alapon nem írnék – talán még Anna Gomá Alisája és Moises Marin Normannója volt korrekt színvonalon.

Giacomo Sagripanti vezénylése nem hagyott bennem mély nyomokat. Ismét spanyol kifejezéssel élnék: rutinario. Semmi érdekes választás, amire szívesen emlékeznék. Barbara Wysocka rendezése pedig már ismert lehet Münchenből Damrauval. Sajnos ledobja magáról az opera librettója.

Belehallgattam a rádióközvetítésbe, főleg Camarena nem volt az igazi. Hadd ajánljam a fontosabb jeleneteket a saját gyűjteményemből az utolsó előadásról – jó zenehallgatást minden érdeklődőnek!

 


21042 zenebaratmonika 2021-07-27 18:21:49

Valaki Önök közül nem volt a Budavári Palotakoncerten? Igazából a műsor érdekelne, hogy milyen dalok voltak.


21041 Heiner Lajos 2021-07-27 12:35:00

http://www.intoclassics.net/news/2021-07-27-51623

 

Ha valakit esetleg erdekel.

 


21040 Klára 2021-07-25 19:50:57 [Válasz erre: 21039 otello 2021-07-25 15:16:37]

Köszönöm! Érdekes lesz meghallgatni.


21039 otello 2021-07-25 15:16:37

A tegnapi Lucia di Lammermoor rádióközvetítés Nadine Sierra és Javier Camarena főszereplésével Barcelónából - ők lesznek a jövő évi MET premierben is. Link






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.