Kedves ED! Van, mikor valaki elsőre nem jön be, és a helyzet, bocs, a megítélés a későbbiekben javul, de nem minden esetben. Van pár énekes/nő, aki első alkalommal nem tetszett, majd többedik alkalommal igen. Ennek oka lehet egy eseti indiszponált fellépés, lehet egy rendezői melléfogás, ami rontja az énekes teljesítményét, ezeken a további pozitív élmények javítanak. Lehet ellenkező folyamat is, valaki nagyon tetszik, aztán később már nem annyira. Neveket inkább nem, vannak elvakult fanok ugye. Antonenko ugyanúgy tiszta lappal indult, mint mindenki más, nekem egyes szerepekben tetszett volna, pl Otellót jól énekelte, de a szenvtelen arckifejezés rontolt az összképen. Végülis az opera "zenés színház" és egy prózai színésznél természetes, hogy látszanak az arcán az érzelmek, szerintem egy operaénekesnél sem árt. Főzeneigazgató úr tv-s berkekben szerzett szakértelmét inkább nem kommentálnám, és az általam igen jónak tartott egyéb hőstenorok felsorolásától is eltekintek, ez többnyire parttalan vitákhoz vezet.
Kedves Klára, köszönöm, hogy megtalálta beírásomat és válaszolt rá. A mi egyetértési indexünk többnyire a zöld zónában szokott lenni. Antonenko pesti Otellójáról a Nemzeti Hangversenyterem...topikban (3895) írtam be, ugyanott ld. 3897-8-9. Higgyünk nekik. Csapnivaló Radamesét sem hagytam szó nélkül, azt már ki se keresem itt. (MET-Aida Netrebkoval) Azt is megírtam még a Tosca megnézése előtt, pedig nem vagyok szakértő, hogy ő az ő hangi adottságaival nem lehet jó Cavaradossi, legalábbis 2018-ban már biztosan nem. Szakértő viszont Ókovács Szilveszter, aki origo-levélcikkében egyenesen a "ma legjobb hőstenornak" titulálta a lett művészt. Szerintem átkirándulhatna a Wagnerekbe, lehet, hogy ott (lenne) a helye. Kétségtelen, hogy ön következetesen elmarasztalja őt és bár mint írja, önnek "egy előadás megtekintésénél az abban nyújtott teljesítmény a mérték", nekem valahogy úgy tűnik, önnek Antonenko szimplán nem jön be, ahogy ez korábbi beírásaiból valóban sugárzik ... van ilyen. Ha mást nem, akkor "fapofáját" marasztalja el. Netrebkot is akkor szokták pl. "át-nem-éléssel" kritizálni, amikor amúgy egész jól, értsd: elsőrangúan-kimagaslón teljesít :-)
Kedves ED! Tegnapig nem voltam gépközelben, így mindkét bejegyzésére ma válaszolok. A 2018-ban igaza van, vagy a MEZZO adott téves időpontot, vagy én írtam el - sajthiba. Abban is igaza van, hogy nem ez a Tosca a kedvencem, pedig nagyon szeretem ezt az operát és kedvelem a szereplőket is, kivéve Antonenkot. Valahol a yt-n talál egy Otello-t, ez Salzburg és valóban 2008 . Antonenko abban is alulmúlta önmagát Többen lelkesedtek, hogy bezzeg Budapesten milyen remek volt - számomra egy előadás megtekintésénél az abban nyújtott teljesítmény a mérték, és nem a múlt heti, vagy havi. Összehasonlítani lehet, de a lényegen nem sokat változtat. A gyerekekből álló kivégzőosztagról és az egész előadásról anno bővebben írtam, az első kiakasztó tényező nálam is a gyerekekből verbuvált kivégzőosztag volt. Tézier nagy énekes és nagy színész, alapjában nem lett volna baj vele, kivéve as késleltetett feltámadást. Tosca a pisztolyt valahonnan a ruházatából kapja elő, miután észleli Scarpia megjelenését.
Szombaton megnéztem a múltkor (nálam) lemaradt 1. felvonást. Igen, tényleg naaagy lövöldözéssel indul a 2018-as salzburgi Tosca, Angelotti gyanús rosszfiúk elől szökik meg, ami találgatásokra adhat okot: ő is maffiózó? Vagy szabadsághős? Vagy mi? Mint ez alatt írtam, egyszeri fesztiválos értelmezésnek, gondolatkisérletnek, netán polgárpukkasztásnak elmegy ez a produkció, beleértve a késszúrást túlélő Scarpia megjelenését a fináléban. Nem tetszik a gyerekekből összeállított kivégzőosztag, mi több: elítélem. Tipikus esete annak, amikor túltolják a biciklit, hogy egy nagy klasszikusunk mondását idézzem.
Kedves Klára, ha szabad, aprót helyesbítek: az ön által -attól tartok- nem rajongva szeretett salzburgi Tosca 2018-as (és nem mint írta, 2008-as) keltezésű. A tíz év differencia Harteroson is látszik és hallatszik: hangja és ő maga testesebb lett időközben de utóbbi mit sem számít, ha ilyen hibátlan, elragadó Toscát hoz valaki, mint ő! Nem láttam végig, véletlenül futottam bele onnantól, amikor Scarpia belép az 1. felv.-ban. Olvastam, hogy a darab elején sok a lövöldözés, amit nem szeretek, meg hogy ez az egész egy maffiakörnyezet, de amit láttam, azzal semmi különös bajom nincs, egy kivétellel. Gyerekek kezébe kés-villa-olló tűzfegyver nem való!! Nekem taszító volt, hogy ők hajtják végre a kivégzést. Scarpia meg-nem-halását tekintsük érdekes kisérletnek, egy fesztiválprodukcióba belefér. Inkább azt nem értem vagy nem figyeltem meg, hogy jut a végén Tosca pisztolyhoz? Tézier elragadó Scarpia, prózai színészhez méltó játékkészséggel, mindenfajta manír nélkül. A korunkba helyezett cselekmény figyelmeztet arra, hogy ma is járnak Scarpiák köztünk éspedig nemcsak az "utcán", hanem akár a politika legmagasabb csúcsain is. Antonenkoról azt hiszem már korábban, látatlanban és hallatlanban megjósoltam, hogy nem lehet jó Cavaradossi, nem is az: hangja sok és nyers, személyisége távol áll a szereptől. Ezzel a trióval azonban egy Otellót viszont szívesen megnéznék.
Néhány perce a Mezzo TV csatornán: Intermezzo, ahol különféle részletek hangzanak el.
Most volt a Lammermoori Lucia első felvonásából Lucia áriája (Elena Mosuc).
Szinpadi jelenet, nem hangversenyszerű, mert hátul valamilyen építmény részletének fényképe látható. Előtérben meg 1 azaz Egy darab aluminiumvödör és 1 azaz Egy szál földbeszúrt rózsa. Semmi más.
A vödörből Lucia időnként vizet mer a tenyerébe és kicsorgatja. Mit jelképez, mit jelent azt nem tudom.
De itt tartunk? A Lucia, mint opera nagyon látványos kiállítást is elbír, gondoljunk A nagy Caruso film ilyen jelenetére: szinte egy reneszánsz festmény. És most: egy vödör!!!
Ilyesmit nem szabad a háttérben hallgatni, ezt nézni is kell! A zongorakísérő külön élmény.
off: A nézőterel látva ott is erősen ügyeltek a távolságtartásra, ezt itthon is több helyen be kellene tartani!
wow! eredetileg a háttérben akartam hallgatni, de a képernyőnél ragadtam. Nekem Bouillon hercegnő & Azucena a kedvencek a koncertből. köszönöm!
Uramisten, micsoda Delila! Szót kell ejtenem a zongoristáról is, mert itthoni koncerttermekben ritkán hallhatunk ennyire magas színvonalú és átszellemült zongora-kíséretet.
Köszönöm a linket. :)
Köszönöm, valóban nagyon jó koncert. Én egyébként is nagyon kedvelem Semenchuk-ot, jobban mint egyéb éppen futó csodákat.
Aki nem ismeri E Semenchukot vegye a fársadtságot ezt a csodás koncertet
megnézni. Ritka hangélmény!
https://www.youtube.com/watch?v=c6dH8BdsJ5Y&feature=share&fbclid=IwAR0fPjOtnrkjhZPT_xB-0ksQ4iwS_sfsKhx69uxAr98WjNVADZZU2YHDRQg
A Drezdai Operaház 2020. szeptember 27-től műsorára tűzte Ábrahám Pál: Mese a grand hotelben c. operettjét. Érdekes, de már több német színház elővette ezt az elfeledett operettet, amit 2017-ben újított fel a Komisch Oper Berlin.
Emellett az operettek közül látható még Drezdában Lehár Ferenc: Víg özvegye, Paul Lincke: Frau Lunája, és Jozef Beer: Polnische hochzeit c. operettje is.
Selejtes munka! A kellékesnek figyelmesebbnek kellett volna lennie! Ahogyan egyénként Toscának is, mert ha valóban alaposan megdöfi Scarpiát, akkor az nem "támad fel" és nem jelenik meg a III. felvonás végén pisztolypárbajt vívni az énekesnővel. Vagy a rendezőnek illett volna Puccini művénél maradnia és nem másikat írni helyette.
Itt is tisztelettel felhívom a figyelmet a II. felvonás jelenetére, amikor Tosca ledöfi Scarpiát. Sajnos a kamera döfés előtt és döfés után is mutatja a kést. Scarpiából ömlött a vér, de a késen a döfés után egyetlen egy csepp szennyeződés sem volt, ugyanúgy csillogott a reflektorok fényében, mint előtte.
Akit érdekel, a Mezzo tv most közvetíti a 2008. Salzburgi Fesztivál Tosca felvételét. Harteros, Antonenko, Tézier, vez. Thielemann!
Ideírom a májusban megjelent közleményt kiegészítő, további információkat, több forrásból:
A Scala augusztusban szünetet tart, majd szeptemberben kezdi az új évadot Verdi Requiemjének előadásával a milánói dómban, hogy ezzel emlékezzen a koronavírus-járvány áldozataira.
A koncertet meg fogják ismételni Bergamóban és Bresciában, a járvány által leginkább érintett városokban.
A La Scala zenekarát Riccardo Chailly, az operaház zeneigazgatója vezényli, a szólisták között lesz Francesco Meli tenor és Krasszimira Sztojanova szoprán is.
Az újrakezdés terveit Dominique Meyer, a Scala intendánsa ismertette az intézmény felügyelőbizottságával. „A Scala újrakezdésének koncertje fontos jelzés lesz Milánónak, Olaszországnak és az egész világnak” - írta Meyer az operaház dolgozóinak küldött levelében.
Emlékeztetett arra, hogy 1946. május 11-én Arturo Toscanini vezényletével ünnepelte az intézmény a második világháború utáni újranyitását. Azon a koncerten Renata Tebaldi szoprán énekelt.
Az operában szeptember 5-én Beethoven 9. szimfóniája csendül majd fel. A járvány miatt egyelőre teljes operák színrevitelét nem tervezik, mert ahhoz egyszerre túl sok művésznek kellene fellépnie.
Legalább láthatjuk, hogy ott se jobb a helyzet. Ha valaki olyan szerencsés, hogy el tud látogatni a bécsi operába, ne vegyen vaktában jegyet, előbb nézze meg a szereposztást!
Mivel remek énekesek léptek fel, a zene és az ének volt akkora hatással, hogy ne figyeljünk a nincs-is- semmi -díszletre! Én már az első alkalommal csodálkoztam, hogy a fenébe lehet egy ilyen patinás, komoly múlttal és hagyományokkal rendelkező intézményben ilyen lehetetlen rendezést szinpadra állítani!
Furcsa szerkesztése a leadott előadásoknak: saját másik Don Carlos előadását járatja le a most közvetített kiváló Staatsoper-produkció: Pape, Tézier remek formában, Harteros maga a földreszállt csoda, még éppen annyi vibratoval, amennyi törékennyé, sebezhetővé teszi. A szegényházi, fantáziátlan rendezés most sokkal kevésbé zavart.
Furcsa szerkesztése a leadott előadásoknak: saját másik Don Carlos előadását járatja le a most közvetített kiváló Staatsoper-produkció: Pape, Tézier remek formában, Harteros maga a földreszállt csoda, még éppen annyi vibratoval, amennyi törékennyé, sebezhetővé teszi. A szegényházi, fantáziátlan rendezés most sokkal kevésbé zavart.
Valóban fantasztikus előadás volt! Remek szoprán, tenor, bariton - aki csakugyan bariton - és nagyon jó a többi szereplő is, úgy egyben van az egész! Ezen felül nagyon jó színpadkép, díszletek, stb. Persze, ez a rendezőn, díszlettervezőn és a többi alkotó-közreműködőn is múlik.
Bennem megfogalmazódott egy profán kérdés: ez ugyanaz a Staatsoper, ahonnan pár napja az a dísz(let)telen Don Carlo-t közvetítették?
Ha jót akarsz magadnak, akkor nézd meg a bécsi Sonnambulát. (Guillermo García Calvo; Luca Pisaroni, Rosie Aldridge, Daniela Fally, Juan Diego Flórez, Maria Nazarova, Manuel Walser, Hacik Bayvertian, 2017.01.13.) Fantasztikus előadás.
És még egy dolog jutott az eszembe, ma megy a MET streamingen a Sámson és Delila, ezt is nagyon érdemes megnézni, Garanča káprázatos.
Tenornak nem teror, baritonnak nem bariton. A Szabadságkettősnél erősen koncerntrálni kellett, hogy most éppen ki énekel, kinek a hangja szól.
Kár, hogy nem vonult vissza a megfelelő időben. Még pár előadáson húzónév, aki megtölti a színházat, és a taps is inkább a Domingo-mitosznak szól, nem a jelen teljesítménynek. Ráadásul az a szegényház színpad (?), még egy valamirevaló színpadkép sincs, hogy lekösse a néző szemét, és ne a hajlotthátú, és egyébként pocsékul felöltöztetett öregurat nézze. Egyéb rendezésbeli hibákról nem is beszélve! Eboli ifjabb generáció, szép hang, jól éneket, de kilógott az összeképből. Mint egy vendégénekes, aki egyetlen este lép fel, és nem volt ideje bepróbálni, beállni a rendezésbe, az együttesbe.
Sajnos egyet kell értenem, számomra is nagy csalódás volt! Esetenklnt alig tudott a színpadon végigmenni - bocsánat, vánszorogni.
Viszont... Mit szóltok az Orlandóhoz?? Valaki látta már? Szerintem nagyon izgalmas kisérlet. Az biztos, hogy a látvány, a képi megjelenítés bámulatos.
Ne búsulj. Lesz másik szereposztás is, amit közvetítenek néhány nap múlva.
Domingo nekem régebben nagyon tetszett a baritonális tenor hangjával. De most ez a tenorális bariton... Hangja alsó regiszterében nincsen meg az az átütőerő, amely a bariton hang elsődleges kritériuma. Biztos vagyok benne, hogy tenorként még most is jobban teljesítene, mint baritonként. De ez az utolsó korszaka - a zaklatásos sztorival együtt - majd elfelejtődik, és az utókor úgy fog emlékezni rá, mint a valaha élt egyik legjobb tenorra.
Bocs, nem akartam kétszer közölni, annyira nem jó bejegyzés.
Siralmas volt a tegnapi Bécsből közvetített nyugdíjas Don Carlos. Remegő fejű, búbánatos Rodrigo (Domingo nem tud visszavonulni?), Erzsébet ténsasszony, sunyin pislogó Carlos. Két enyhítő körülmény: a Fülöp-Főinkvizítor kettős és Eboli figurája, aki viszont teljesen idegenkét létezik a színpadon.
Siralmas volt a tegnapi Bécsből közvetített nyugdíjas Don Carlos. Remegő fejű, búbánatos Rodrigo (Domingo nem tud visszavonulni?), Erzsébet ténsasszony, sunyin pislogó Carlos. Két enyhítő körülmény: a Fülöp-Főinkvizítor kettős és Eboli figurája, aki viszont teljesen idegenkét létezik a színpadon.
Különféle okok miatt most nézem, hallgatom az Otellót. Dalibor Jenis tetszik, szép hang és jó alakítás. A Credo meggyőző. Szinte ő az egyedüli, aki a "helyén van" ebben a szereposztásban. Alagna már nem Otello, nem tudom, valaha volt-e igazán. Középen még elmegy, de magassági problémái vannak, (Alagna-fanok bocs!). Volt már jobb Esultate nem is egy. Kurzak szép hang, de nem hiszem, hogy Desdemonát énekelne, ha nem lenne Alagna.né.
Engemet is azért a felhokarcolok zavartak. De a lényeg ott volt. Itt is a karmester és az eloadok jok voltak. Nekem Robert Carsen rendezése nagyon tetszik. A tubuson vannak részletek. Az egész színpad egy nagy medence, tele vízzel /Volga/ és mindenféle palettákkal amiket táncosok vagy statiszták ide-oda tologatnak a szituácionak megfelelve.
20500
Remek színészi alakításokat IS láttunk a kimagasló zenei megvalósítás mellett! Elena zombimaszkja ugyancsak telitalálat volt. Kár, hogy a hangilag nagyszerű Laura Aikin nem az a kortalan, hideg szépség, amilyennek Čapek és Janáček megálmodták a főhősnőt.
Miért kellett ezt a remekművet Amerikába áthelyezni???
STOP - Otello. Mit szoltok Dalibor Jenis-hez, ki Jagot alakította.
Köszönöm, érdekes és érdemes belekukkantani!
Megint egy nagyszeru Janáček a STOPBAN. Kátya Kabanovát érdemes megnézni.
Ezt mindenestre közvetítik:
https://www.semperoper.de/unser-haus/semperoper-zuhause/wochenend-streams.html
A STOP-ban ma Věc Makropulos, nézzétek meg, vagy hallgassátok meg - Jakub Hrůša a dirigens, a legjobb cseh karmesterek mélto utododja.
Kedves. Klára nem tudom, de orulok, hogy egyáltalalán lesz iyen eloadás.
Közvetítik vajon,vagy csak előadás lesz?
Valahogy elfelejtettuk a Drezdai Semperoper-t. Június 19,20,21,22 .-ikén G.Verdi Don Carlo-át fogják játszani, Eyvazov, Abdrazakov, Netrebko a foszereplok. Jegyeket csak on-line lehet vásárloni. A zenekar kicsikét karcsúbb lesz mint a megszokottnál- 1 hegedu, 1 cello, 1 kontrabas, 1 oboba és 1 angolkurt, harmonium és zongora. Nézok másfél méterre lesznek egymástol.
www.snd.sk
Június 27.-kén szép dalest lesz a régi operában. Legjobb szlovák szolisták Csajkovszkij, Muszorgszkij, Rachmaninov, Dvořák, Smetana és Suchoň dalait adják elo. Toltsetek egy szép hétvégét Pozsonyban.
Egy párszor már írtam, hogy Lászlo Boldizsár nélkul nem lehetne operát játszani Pozsonyban. A szlovák operaportálon megjelent egy interju a muvész Úrral.
operaslovakia.sk/boldizsar-laszlo-za-velku-cast-svojho-repertoaru-vdacim-prave-opere-snd/
Lesz idén nyáron Salzburgi Ünnepi Játékok, de rövidített és redukált formában, aug. 1-30 között. 22-én a Jedermann előadásával ünnepli a Fesztivál fennállásának 100. évfordulóját.
Ezt az előadást csak Schrott kedvéért érdemes megnézni!
Boito: Mefistofele
Classica TV Stingray
Heute, 21.00 – 23.23 Uhr
D 2016
143 Minuten
Stefan Soltesz dirigiert die Münchner Philharmoniker bei einer Darbietung von Arrigo Boitos (1842-1918) Mefistofele.
Die Hauptrolle in dieser Darbietung singt Erwin Schrott. Weitere Solisten sind Charles Castronovo, Angel Joy Blue, Alex Penda, Jana Kurucová, Bror Magnus Tødenes, Luciana Mancini und Rudolf Schasching.
Aufgezeichnet 2016 im Festspielhaus Baden-Baden unter der Regie von Philipp Himmelmann.
Nem mondok újat azzal, hogy nem vagyok hűtlen a rádióhoz, de a hanglemezekhez sem; pld. csak Donizetti operáiból - a 73 címből - összegyűjtöttem 60-at CD-n és DVD-n. Most számoltam éppen össze.
Úgyhogy van mit hallgatnom/néznem - függetlenül az internet /youtoube áldásaiból , lehetőségeiből... nem csak a mostani "bezárkózás" idejére.