Bejelentkezés Regisztráció

Eiffel Műhelyház


595 Edmond Dantes 2021-10-16 08:42:52

A beatzenében az erősítés évtizedek óta megszokott jelenség, amióta a műfaj kilépett a pinceklubok, családias rendezvényhelyszínek világából. "Unplugged" koncertek kuriózumnak számítanak. Százezres stadionokban, parkokban nem sok vagy semmi nem hallatszana hangosítás nélkül. Szabadtéri opera- stb.előadások nagy része is csak erősítéssel hallható úgy, ahogy. Nem is szeretem a szabadtéri előadásokat: szél elfújja a hangot, szúnyog csípi a közönséget és a fellépőket, eső-vihar elmossa az egészet. Zenekar nélküli = magnózenés "modern" balettelőadásokat is megszoktuk (megszoktuk??) az Operaházban. Zenekar és kórus nélküli magnós operaelőadás? Tovább kell fejleszteni: magnóról éneklő énekeseket, vetített felvételről táncoló táncosokat kérnénk, de akkor inkább otthon(ra). Fotelből nézni kényelmesebb, mint kivillamosozni a kies Kőbányára.


594 Klára 2021-10-15 21:09:50 [Válasz erre: 585 -zéta- 2021-10-14 21:13:38]

Ez tényleg az OPERA mint műfaj, mint komplex művészet halálát jelenti! Anno jókat derültünk a playback mellett fellépő -bocsánat - szerencsétlenkedő énekeseknek tűnő képződményeken.  Ez a beatzenében is elfogadhatatlan eljárás volt, a néző azért megy el egy programra - ahelyett, hogy otthon feltenne egy lemezt, vagy CD-t -  mert élő zenét, énekeseket akar látniés hallani!


593 Kati 2021-10-15 20:54:31 [Válasz erre: 585 -zéta- 2021-10-14 21:13:38]

Ez borzasztóan hangzik. Az opera halálát jelentené.


592 Kati 2021-10-15 20:53:54 [Válasz erre: 591 Klára 2021-10-15 12:30:39]

Én 250 kilométerre lakom tőle, tehát nem igazán érint, de nem arról volt szó, hogy ha megnyílik az Opera, bezárják az Erkelt? Valószínű, hogy nem egy évre.


591 Klára 2021-10-15 12:30:39 [Válasz erre: 586 Cilike 2021-10-14 22:31:15]

Ha viccelni akarnék, azt írnám, most pottyantam le a hetedik mennyországból!  De ez nem vicc! Ha az Operaház egyelőre zárva van, és a kitudjamikoresedékes megnyitás után túristákra, külföldi nézőkre várnak (copy Főzeneig.Úr),  az Erkelről se nagyon tudni, mire tartják, és az Eiffelnek sem elsődleges funkciója az előadások rendezése, akkor miről is beszélünk? Hol lesznek operaelőadások? Kukutyinban? Mert vannak elmaradott emberek, akik még vágyakoznak ilyesmi után, és nem mindenki járhat a külföldi operaházak remek előadásaira!

Nem mellesleg, az Eiffel kialakításának kezdete óta én most találkoztam először avval a kijelentéssel, hogy "az előadások rendezése csak sokadik funkciója"! Egyébként tök minegy (bocs!) kinek a kezében van az Operaház építése, és az egész dícstelen hercehurca, az egész buli a mi pénzünkből, az adófizetők pénzéből megy!  Populizmus? Lehet, de tény


590 Fabricius 2021-10-15 09:32:36

Takatsához csatlakozva engem is elbűvölt a Mester és Margarita előadása, az ötletes és soha nem unalmas rendezés, és elsősorban a zene. Nagyon jó énekes szereposztás is adva volt a sikerhez. A fiatalok között például egészen kiemelkedő tehetségeket is lehetett hallani, mikroport ide vagy oda, azért az már látszik, hogy van utánpótlás!

Sáfár olyan amilyen, valószínű, hogy őt nem a hangjáért szeretjük, szeretik!

 


589 Edmond Dantes 2021-10-15 06:48:33 [Válasz erre: 584 joska141 2021-10-11 00:18:39]

Kedves joska141, kérdésére részben választ ad a nagy örömünkre ismét megszólaló és művészként jól informált, bennfentesnek tekinthető fórumtársunk bejegyzésének két eleme, miszerint 1) Eiffelnek csak sokadik funkciója az előadások rendezése. Ki tudja, az Erkelnek újabban milyen preferenciák szerint van vagy nincs műsorrendje,  egyáltalán: műsora? 2) az Operaházat Erkelestül nem a jegybevételekből tartják fenn. Akkor ugyan minek törjék magukat pl. közönségszervezők, piárosok, műsortervezők?


588 Amalgám 2021-10-14 23:54:52 [Válasz erre: 585 -zéta- 2021-10-14 21:13:38]

Valószínű, hogy takatsa fórumtárs az 587-es bejegyzésben megírta az okokat, nem áll küszöbön a zenekar nélküli operajátszás. Balettből, balettestből az utóbbi években volt már egy-két hasonló. Úgy néz ki, hogy mostanában születnek olyan összetett zenei alkotások, illetve összeállítások, amelyeket már egy operaház sem tud kiszolgálni élőben rendszeresen, legalábbis rentábilis keretek között nem. Ilyenkor marad a magnó, még ha valahol örök betlinek számít is.


587 takatsa 2021-10-14 23:05:58 [Válasz erre: 585 -zéta- 2021-10-14 21:13:38]

Most jöttem a Mester és Margaritáról. Én is meglepődtem, hogy nincsen zenekar, hanem felvételről szól, a zenekar és azt hiszem, a kórus is. Még ez lett voln a legkevesebb baj, de iszonyúan ki volt hangosítva, nemcsak a zenekar, hanem az énekesek is, és elég torzan szólt. Amúgy ez egy mestermű, le a kalappal Gyöngyösi Levente előtt, egy nagyon jó, eklektikus zene, szinte minden zenei stílus képviselteti magát, minőségben felér bármelyik Webber musical-lel, ezzel a produkcióval kellene körutaznia az Operaháznak, nem a Sába királynőjével, biztosan nagyobb siker lenne, vagy ki is tehetnék az Operavisionra, hadd lássák sokan a nagyvilágban. Feltétlenül szólnom kell a librettóról, ami egészen zseniális. Amúgy teltház volt, sok-sok fiatallal, jobb lenne ezt nagyobb helyszínen előadni, Erkelben, vagy stadionban, és élőzenével (ami persze nehezebb, mert ez bizony minőségi zene, helyenként szövevényes, igen nehéz elemekkel, talpán legyen az a zenekar, kórus, karmester, aki hibátlanul abszolválja, és meg kell említeni, hogy nagyszimfonikus zenekar mellett rockzenekar is szükséges, meg zongora, meg sok elektromos kütyü, szóval biztosan nehéz ezt koncertről-koncertre összehozni és a megfelelő minőséget biztosítani). Az énekes-gárda is meglepően jó volt (Sáfár Orsolya kivételével), nagy kedvvel játszottak és hát csodás balettkar, légtornászok, nagyszerű rendezés, színpadi varázs, minden volt, ami egy kiváló produkcióhoz szükséges. Ez a mű és előadás méltó Bulgakov művéhez, nem elvesz belőle, hanem hozzáad, jó volt ez az est, jó volt az Eiffel, köszönet érte mindenkinek.


586 Cilike 2021-10-14 22:31:15 [Válasz erre: 577 lujza 2021-10-09 01:27:30]

Eddig azt hitte, a jegybevételből tartják fenn az Operaházat, Erkelestül?  :-)  Nagyon vices tetszik lenni. Nem, nem az Operaház épytéséből csíptek le. Azt tetszik.e tudni, hogy az Opera felújítása is és az Eiffel is ki lett véve az Operaház vezetésének a kezéből? Az Eiffel elsősorban is összegyűjti az Operaház műhelyeit és próbacentrum, csak sokadik funkciója az előadások rendezése.


585 -zéta- 2021-10-14 21:13:38 [Válasz erre: 584 joska141 2021-10-11 00:18:39]

Sajnos, nem tudom az okokat, csak találgatok, s az nem jó megoldás. 

Az ember kapkodja a fejét. Oké, bemutattuk a Mester és Margarita-t, jó, kicsit musicales, de legalább a miénk. Erre hogyan adjuk? 

A zenekar és a kórus hangfelvételről szól, szegény karmester csak a szólistáknak integet. Ugye tudjuk, hova vezethet ez? Egyenes út a félplayback Otello, a félplayback Bánk bán, a félplayback Mesterdalnokok irányába. És még a végén kiderül, hogy az opera egészen olcsó műfaj... 


584 joska141 2021-10-11 00:18:39 [Válasz erre: 579 -zéta- 2021-10-09 15:23:08]

Tisztelt „-zéta-”! Idézem nagyon figyelemre méltó hozzászólásának egyik félmondatát:

„…jelenleg ugyanis az Eiffel maga a budapesti operajátszás, mert az Erkel Színházban nincs vagy csak alig van opera..”

Ön vagy bárki más meg tudná írni itt a Momus valamelyik Fórum oldalán, hogy ezekben a hónapokban az Erkel Színház miért nem játszik operákat?

Sajnos az erre irányuló, eddigi kérdéseim visszhang és válasz nélkül maradtak. Hátha – ha már operaelőadás nincs – legalább az okait megtudhatnám, ha csak ez nem titkos információ.


583 takatsa 2021-10-10 10:36:20 [Válasz erre: 579 -zéta- 2021-10-09 15:23:08]

Ez is ritka, hogy bármiben egyetértesz velem. Ókovács-hozsannákat nem szoktam olvasni, tudok én magamtól is gondolkozni-fogalmazni-hülyeségeket írni. Én már sokszor voltam ott előadáson, mindegyik nagyon tetszett és az akusztikával is meg voltam elégedve. Nekem jó a közlekedés is, olyan pedig úgysem lesz, ami mindenkinek tetszik. Én azért drukkolok, hogy valami jó, és szebb legyen, és örülök minden pozitív eredménynek.


582 lujza 2021-10-10 01:39:48 [Válasz erre: 581 lujza 2021-10-10 01:34:55]

Az ilyesmi különösen tetszik: " A Bánffy termet az emeleti kijáraton keresztül hagyjuk el, a Fülöp Zoltán üveghídon átkelve vethetünk egy újabb pillantást, ezúttal felülről a Mozdonycsarnokra." Minden bükkfának nevet adtak, nem tudom, hogy ez-e a valódi tisztelete a múlt művészeinek.


581 lujza 2021-10-10 01:34:55 [Válasz erre: 578 takatsa 2021-10-09 08:46:18]

Ha olvastad a beszámolót az épületről, szerintem abban túl sok a rongyrázás. Honnan ez a rengeteg pénz épületekre, még továbbiakra is, mindenféle iskolákra, miközben nincsenek rendes előadások az Erkelben? Aki sokat markol, keveset fog. Én nem tudtam egy 6 előadásos bérletet összeállítani magamnak csak úgy, hogy az  előadások felére az Eiffelbe megyek. Hogy milyen lesz onnan hazafelé a közlekedés, majd akkor látom meg. És hogy az Opera mióta van zárva, és ha megnyílik se lesz sok köszönetünk benne, arról ne is beszéljek!


580 Klára 2021-10-09 16:44:48 [Válasz erre: 579 -zéta- 2021-10-09 15:23:08]

Érdekes, mikor az Eiffel Parkfoglaló Gála előtt többen panaszkodtak/panaszkodtunk a nem túl kedvező (?) elhelyezkedésre, és a megközeltés várható nehézségeire.csőstül jöttek a pozitív vélemények és a remek megközeítési javaslatok!

Lehet, hogy mégsem olyan szép a menyasszony?


579 -zéta- 2021-10-09 15:23:08 [Válasz erre: 578 takatsa 2021-10-09 08:46:18]

Az utolsó mondatoddal egyetértek. 

Az első kettőt biztosan valamelyik Ókovács-hozsannában olvastad. Sajnos a közreműködők, akik naponta benne élnek a már harmadszor átadott épületben, rossz akusztikára, a termek közti zavaró áthallásra panaszkodnak. A tömegközlekedő nézők a megközelítés anomáliáira.

Legyen tényleg a budapesti operajátszás hátországa, jelenleg ugyanis az Eiffel maga a budapesti operajátszás, mert az Erkel Színházban nincs vagy csak alig van opera... 


578 takatsa 2021-10-09 08:46:18 [Válasz erre: 577 lujza 2021-10-09 01:27:30]

Ez a komplexum egy nagyon alaposan átgondolt és megtervezett, kiválóan megvalósított létesítmény, amely a budapesti operajátszás bázisát  és hátországát biztosítja, előadó-termei pedig kiválóan fogják szolgálni a kisebb előadói apparátust igénylő barokk- és modern operákat. Ez a technikai háttér valóban biztosítja a magyar operajátszás megújulását és fejlődését. Én nagyon örülök az Eiffelnek, mert ez azt bizonyítja, hogy pozitív fejlemények is vannak a hazai zenei életben.


577 lujza 2021-10-09 01:27:30

https://fidelio.hu/klasszikus/bejartuk-az-eiffel-muhelyhazat-166300.html

Ezt olvasva ámulok-bámulok. Mintha egy nagyon gazdag országban élnék. Nem lehetett két fillér ezt így létrehozni! Tán az Opera felújításából csíptek le pénzeket? Ezért készül az ilyen lassan? És tán ezért nem baj, hogy az Erkel csak félházakkal játszik, mivel nem a jegybevételből élnek.


576 joska141 2021-10-04 15:48:30

Mai hírek az interneten:

https://librarius.hu/2021/10/04/szente-vajk-a-most-atdolgozott-a-mester-es-margarita-vilagpremier/

https://lisztunnep.hu/opera/20211009/gyngysi-levente-a-mester-es-margarita-132260-hu

Mindig öröm egy új magyar zenei alkotás, különösen opera, bemutatója. Szívből kívánom, hogy megérdemelt sikere legyen és több alkalommal tűzhesse műsorára az Operaház.

Az új opera születésének örömét még az sem ronthatja el, hogy nem a Budapesti Őszi Fesztivál, hanem az azzal azonos időben szervezett Liszt Ünnep keretei között került bemutatásra. Ha már van egyidőben Budapesti Tavaszi Fesztivál és Bartók Ünnep, akkor ugyanúgy kell, hogy legyen Budapesti Őszi Fesztivál és Liszt Ünnep is. Gondolom ezt majd követi a többi fesztivál megkettőzése is, a távlatok beláthatatlanok.

Az új opera születésének örömét még az sem ronthatja el, hogy ezzel egyidőben volt a Mester és Margarita prózai változatának bemutatója a Nemzeti Színházban. A két mű alkotógárdája még véletlenül sem hivatkozik egymásra, nem ajánlja a másik előadást és erre természetesen a szervezők sem fordítanak gondot.

A mai napon egy másik fórumon (Alexandru Agache, a bariton 185. számú hozzászólás) volt szerencsém a Művész Úr nagyon értékes és megszívlelendő gondolatait olvasni. Agache az interjú egy részén határozott, negatív véleményt fogalmaz meg a zárt térben szereplő énekesek mikroport használatáról.

Valószínűleg az új Gyöngyösi-opera szereplőgárdája még nem olvashatta ezt az interjút. Az idézett cikket illusztráló trailer szerint ugyanis a Bánffy Teremben az énekesek használnak mikroportokat.


575 Búbánat 2021-10-03 20:52:28 [Válasz erre: 574 pagliacci 2021-10-03 18:34:12]

Kerestem a műsorfüzetben a Honvéd Férfikar megnevezését és nem találtam, ugyanakkor az Erkel Színházban anno a "honvédosok" énekelték a Vadászkórust; az Eiffelben közelről láthattam az arcokat- egybevetettem a neten fellelhetó Honvéd-kórus fotóin szereplő arcokkal: megdöbbentő módon közülük többre is ráismertem...


574 pagliacci 2021-10-03 18:34:12 [Válasz erre: 566 Búbánat 2021-09-29 10:14:49]

Kedves Búbánat! Apróság, de amennyire én tudom, bár kétségtelenül a Honvéd Férfikarnak (is) igazán testhez álló a feladat, ezúttal a Vadászkórus megszólaltatását az Opera Énekkarának (férfikarának) köszönhettük.


573 Hangyász 2021-10-01 11:48:31 [Válasz erre: 572 Edmond Dantes 2021-10-01 11:21:59]

Mea culpa. Jó, akkor a kis naivot játszod meg, hiszen (látszólag?) nem értettél meg egy nyilvánvalóan ironikus megjegyzést.


572 Edmond Dantes 2021-10-01 11:21:59 [Válasz erre: 571 Hangyász 2021-10-01 11:11:32]

off Visszakérdezhetnék, amit te tőlem az előbb másik topikban: "megjátszod a hülyét?" ..de nem teszem, mert sosem gorombáskodom. Továbbá nem vagyok "a spanyol állam" = nem tudom, talán mindkettő + minden ki van fehérítve. De nekem is mutatták -sajnos csak messziről és kívülről!- azt a gondosan őrzött-elkerített erdős-dombos lakóparkot Marbella-"külsőn", ahol a gazdagok leggazdagabbjai, a befolyásosak legbefolyásosabbjai laknak. Sőt, nem csak laknak, de saját óvodájuk, iskolájuk, plázájuk stb. van.

on Opera- és Műhelyház viszont tudtommal nincs abban az Édenben. Nekünk viszont van :-)


571 Hangyász 2021-10-01 11:11:32 [Válasz erre: 569 Edmond Dantes 2021-09-30 12:04:23]

KI

Ha ez így van, akkor a spanyol állam miért tűri meg őket? Fél a bűnözők bosszújától, netán jól jönnek az érintettek luxusköltései?

BE


570 Hangyász 2021-10-01 10:46:32

Miért nem szerepel a fórum címében megadott helyen, ma este 8-kor felzengő Mahler/8???


569 Edmond Dantes 2021-09-30 12:04:23 [Válasz erre: 568 joska141 2021-09-30 00:12:49]

Kedves joska141, van egy jó hírem. Spanyolországban is igen fejlett bankhálózat működik. Közelebbről: például Marbella ismeretesen a high-society, jet set, felső tízezer, valamint a spanyol hírszerzés megbízhatónak tartott adatai szerint a nemzetközi bűnöző csoportok egyik kedvenc pihenő- és lakóhelye illetve lerakata. Semmi akadályát nem látom, hogy teszem azt, onnan egy nagylelkű adomány érkezzen mecenatúra gyanánt, a magyar alkotó- és előadóművészet, netán MÁO vagy a Műhelyház (újjá)épülésére. Sosem késő, a pénz mindig jól jön ... már ha jön.


568 joska141 2021-09-30 00:12:49

A bécsi újságokban hosszabb cikkek jelentek meg a napokban a pandémia utáni nyitás paradoxonráról. Az Albertina újra nyitása alkalmával megrendezik a már egyszer elhalasztott nagyszabású Modigliani kiállítást. Azonban a kiállítás időtartamára félbe kellett szakítani az Albertina mögötti részre tervezett „bécsi Bánffy terem” építését. A mélyépítési munkálatok okozta rezgések árthattak volna a kiállított műtárgyaknak. Majd később folytatják és várhatóan 2023-ban átadják a magyar Bánffy terem befogadóképességével megegyező osztrák termet, ami teljes egészében ifjúsági operabemutatók céljára épül, a Staatsoper művészeti irányításával.

Az újságok most sem mulasztják megemlíteni, hogy az építkezést döntően a Strabag család magánalapítványa finanszírozza, az osztrák állam csak egy jelképes – 10% körüli - összeggel vállal részt benne. A család természetesen büszke arra, hogy egy ilyen új épülettel járulhat hozzá az ifjúság zenei neveléséhez a következő években.

Ha valaki netán párhuzamot keres a magyarországi Eiffel Műhelyház finanszírozása és egyes magyar, építkezéssel foglalkozó családok pénzköltési szokásai között. Annak idézem Örkény István Paprikakoszú című egypercesének utolsó mondatát: Aki ezen elgondolkozik, s ügyel rá, hogy gondolatai ne kalandozzanak összevissza, hanem helyes irányban haladjanak, nagy igazságoknak jöhet a nyomára.


567 macskás 2021-09-29 12:14:06

567


566 Búbánat 2021-09-29 10:14:49

Tegnap este az Eiffel Műhelyház Bánffy Miklós termében Carl Maria von Weber A bűvös vadász című operájának keresztmetszete került bemutatásra a Magyar Állami Operaház Zenekarának és Énekkarának (karigazgató: Csiki Gábor) valamint a Honvéd Férfikar közreműködésével, Kocsár Balázs főzeneigazgató zenei irányításával.

Az opera nyitánya mellett kilenc énekszám volt műsoron, ezekben három operaházi magánénekes lépett fel: Miksch Adrienn (Agáta), Sáfár Orsolya (Annuska) és Kovácsházi István (Max).

Nem koncertszerű előadás volt, mert Toronykőy Attila rendező félig szcenírozott formai keretek közé helyezte a három szereplőt (és az énekkart meg a „vadászkórust”) a színpadon. 

A többi szerep (meg a próza is) kimaradt az operából, az elhangzott énekelt részleteket Keszei Bori operaénekes szöveges ismertetői kötötték össze, a cselekmény szerinti történések elmesélésével.

A színpadkép minimalista, inkább jelzésszerű díszletelemek, közöttük a színpad bal és jobb oldalán elhelyezett kis dobogók fölé magasról lelógó két hatalmas aranyozott képkeret, melybe olykor „belépve”, énekelt a három szólista-szereplő. A háttérben pedig sok-sok stilizált agancstrófea meg vadászeseményeket láttató, kis bekeretezett kép dominált a színes megvilágítású színtéren – mindez utalás lehet a Hungexpón zajló vadászati és természeti világkiállításra, nemkülönben a produkciónak fantáziacímet adó „Vadászopera” elnevezésre.

Kovácsházi István hangja mit sem vesztett fényéből, színéből, talán erejéből sem – ha felidézem emlékeimet a 2014 decemberi Erkel Színház-beli Bűvös vadász-előadásokban nyújtott Max-alakításáról, az akkor róla szerzett benyomásaim változatlanul pozitívak.  

Igen kellemes meglepetés volt Miksch Adrienn beállása Agáta szerepébe (a műsorlapon Szabóki Tünde neve szerepelt), persze korábban egy ifjúsági előadáson már fellépett ezzel a Müpában, de koncerteken is énekelte szólamát, most megkapóan tolmácsolta az érzelmes, széles ívű dallamokat: így a kavatínát is.

Sáfár Orsolya sem először állt be szerepébe: Annuskaként 2013-ban egy operamatinén, a Müpában már bemutatkozott, de most az interpretált részletekben (kettős; arietta; románc) újra megmutathatta kiváló képességeit és remek adottságait; hogy csengő szopránjával mily’ csilingelő hangzatokat tud produkálni s közben cserfességével is, ellenpólusa lenni a mély érzelmeket átélő, de visszafogott, szerelmes mátkának, Agátának. Régen láttam/hallottam Sáfár Orsolyát ilyen jó formában és hangi diszpozícióban színpadon szerepelni.

Természetesen A bűvös vadász legjobban várt részlete az opera „slágerszáma”, a Vadászkórus.  A német koraromantika talán leghíresebb és legismertebb kórustétele – most utolsó műsorszámként - ezúttal is learatta a maga közönségsikerét: pláne, ha ismét olyan parádés előadásban hallhattuk ezt a kardalt, amit és ahogyan a Honvéd Férfikartól már megszokhattuk. Köszönet nekik és a nagyszerű formában játszó Operaházi zenekarnak is, élükön Kocsár Balázs karmesterrel, a kapott pompázatos ének-zenei hangzásért!  Nem feledkezem meg az Opera Énekkarának a Nyitányt követően előadott első énekszámáról szólni: diadalittas győzelmi énekük, a „Viktória! Viktória!” után sajnos, több énekelni valójuk már nem volt az est folyamán.

Az egész produkció szép volt, csak rövid. Szívesen meghallgattam volna további részleteket is ebből az igen ritkán játszott, nagyszerű romantikus operából. És jó lenne újra a teljes operát bemutatni, felújítani a Magyar Állami Operaházban, a most hallott művészekkel – de ne a Zsótér Sándor-féle anno formabontó és a közönséget eléggé megosztó rendezésben...

A következő részleteknek - és előadóiknak -  tapsoltunk:

1. felvonás:

  • Nyitány

  • Kórus („Viktoria! Viktoria”)

  • Max áriája („Nein länger trag ich nicht die Qualen, die Angst...”)

2. felvonás

  • Agáta és Annuska duettje („Schelm! Holt fest!”)

  • Annuska ariettája („Kommt ein schlanker Bursch geganken”)

  • Agáta áriája („Wie nahte mir der Schlummer – Leise, leise, fromme Weise”)

  • Agáta, Annuska és Max tercettje („Wie? Was? Entsetzen”)

3. felvonás

  • Agáta kavatinája („Und ob die Wolke sich verhülle”)

  • Annuska románca („Einst träumte meiner sel’gen Base”)

  • Vadászkórus („Was gleicht wohl auf Erden dem Jägervergnügen”)


565 Edmond Dantes 2021-09-26 22:20:50

Dante700, avagy irodalmi alapanyagokról

Ókovács Szilveszter 196. Tatjana-levele origo.hu-n ide kattintva olvasható. Benne: "... nem szándékosan nem játsszuk a színpadi változatot, sőt a rész egészét, a teljes Triptichont, hanem azért, mert nem fér az Erkel Színház deszkáira.." Idézet vége.

Azon tűnődöm, az Erkel deszkái mentek-e össze 2015 óta vagy a Triptichon, benne a Gianni Schicchi hízott-e meg, mert amikor én láttam Erkelben, (ld. Erkel-topik/6049) még be- és felfért.


564 Búbánat 2021-09-26 16:31:26

Óriási elismerésem a Magyar Állami Operaház Énekkarának! - hatalmas feladatot abszolvált külön-külön a nőikara, a férfikara és teljes vegyeskar a tegnap este az Opera Eiffel Műhelyháza Bánffy Miklós termében bemutatott két, Beethoven komponálta színpadi kísérőzene kórustételeinek előadásával! (Karigazgató: Csiki Gábor)

Az „István király, Magyarhon első jótevője” - Beethoven darabjában zenekari nyitány mellett kilenc, kórusokkal kombinált tételt írt. További közreműködőként Oberfrank Pál színművészt István király (próza), Varga Fekete Kingát mint Gizella (próza), Kőrösi Andrást Vazul szerepében (próza) tapsolta meg a lelkes közönség. August von Kotzebue korának divatos drámaírója volt, akinek darabjához 1811-ben írt zenét Beethoven és amit – az „Athén romjai”-val együtt - 1812 februárjában az újonnan felavatott pesti új német színházban adtak elő először.  

"Athén romjai” – Beethoven a nyitány mellett – a művének többszöri átdolgozása során – nyolc tételt komponált, közöttük négy szám csak kórus, egy szám ária és kórus, egy szám induló és kórus (mindegyik tételt zenekarra is komponálta a szerző).  Kotzebue írta ezt a darabot is, egy ünnepi játékot, melyhez Beethoven a kórus mellett basszus szólóhangra áriát szerzett („Az idegen, egy német művész”) – itt Rácz István énekelt; további közreműködőkként bariton hangra egy idős görögöt Nagy Zoltán alakította, míg a feleségét Avedikian Viktória (próza) szólaltatta meg; az idősebb lányukat Váradi Zita szopránénekesnő formálta meg, a fiatalabbik lányuk megszemélyesítője pedig Papp Zsófia (próza) volt. Tánccal is kiegészült a darab: ebben hangzik fel a híres „Török induló” zenekarra hangszerelt változata! A koreográfia Venekei Mariann nagyszerű munkája, mely a Magyar Nemzeti Balett táncművészei előadásában ugyancsak hatalmas sikert aratott.

Az oratorikus jellegű, de szcenírozott, valamint Berkes Bálint animált vetítéseivel kísért, és az Opera gazdag jelmezállományát felhasználó előadások közül az István király Babits Mihály, Kosztolányi Dezső és Sík Sándor vendégszövegei­vel egészül ki.

Mindkét darab rendezője Oberfrank Pál színművész, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója, a Magyar Állami Operaház Zenekara élén Oberfrank Péter karmester, betanítói-zenei irányítói összetett feladatát imponálóan látta el.

Beethoven születésének 250. évfordulója alkalmából (a COVID-vírus miatt erre az évadra eltolódott bemutatók) a Magyar Állami Operaház az István király, Magyarhon első jótevője és az Athén romjai című darabokat még négy alkalommal viszi színre az Eiffel Műhelyházban: ma este, szeptember 26-án; október 3. (este 7 órakor); október 2. (de. 11 órakor), október 10. (de. 11 órakor)

Az Opera honlapjáról: ismertető


563 Edmond Dantes 2021-09-22 19:08:54 [Válasz erre: 562 joska141 2021-09-22 15:38:49]

Na de kedves joska141, kétszázszor (kétezerszer?) is megírták már, hogy ez egy "komolyzeneifórum"! Ezért bejegyzése nem helyénvaló. Ugyanis a Gianni Schicchi nem komolyzene, hanem vidámzene.


562 joska141 2021-09-22 15:38:49 [Válasz erre: 560 Búbánat 2021-09-10 09:56:59]

Igyekszem a Momus hasábjain távol tartani magam a direkt politizálástól.

De azért az figyelemre méltó, hogy a Dante700 keretén belül egy szélhámosról szóló előadás – Gianni Schicchi – fővédnöke Dr.Semjén Zsolt Miniszterelnök-helyettes Úr!


561 Edmond Dantes 2021-09-22 14:37:54

Apró javítások okt. 1. Mahler/8-at 2019-ben, azaz kettő (és nem 13) éve játszották a MüPában, előtte kétszer Kocsis Zoltán vezényelte (2008), 2009-ben Pécsett Hamar Zsolt ... 1983 után tehát legalább még négy és nem két előadása volt. Így is szép lesz.

https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/viii-szimfonia-2021/eloadas-202110012000/


560 Búbánat 2021-09-10 09:56:59

DANTE700

koncert

Az előadás helyszíne:

Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
1101 Budapest, Kőbányai út 30.
 
Időpont:
2021. szeptember 12. vasárnap 19:00
K
 Az est fővédnöke Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes
 
MŰSOR

  1. rész

Liszt: Dante-szonáta

Zongorán közreműködik: Balog József


ifj. Ábrányi: Paolo és Francesca – részletek

- Francesca áriája a 2. felvonásból » Rálik Szilvia
- Paolo áriája a 3. felvonásból » Kovácsházi István
- Paolo és Francesca duettje a 3. felvonásból » Rálik Szilvia, Kovácsházi István

Zongorán közreműködik: Szennai Kálmán
 

2.  rész

Puccini: Gianni Schicchi
Szereposztás:

Gianni Schicchi: Kelemen Zoltán
Lauretta: Sáfár  Orsolya

Zita: Wiedemann Bernadett

Rinuccio: Balczó Péter

Gherardo: Szerekován János 

Nella: Keszei Bori
Gherardino: Abebe-Ayele Rafael
Betto: Kiss András 

Simone: Szüle Tamás 

Marco: Erdős Attila 

Ciesca: Farkasréti Mária
Spinelloccio: Kőrösi András
Jegyző: Bátki Fazekas Zoltán

Pinellino: Borbély Lehel Tihamér 

Guccio: Kósa Lőrinc
 
Közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara


559 lujza 2021-09-03 22:51:12 [Válasz erre: 558 Edmond Dantes 2021-09-02 07:05:00]

Én ezt nem látom ilyen sötéten, a gyenge magyarokat homály fedi, de volt egy-két jó is, viszont Brownlee és Petibon kedvéért én szívesen meghallgattam volna ezt a koncertet, ha itthon vagyok. Az kevéssé valószínű, hogy Brownlee majd az Operában is fellépjen, és hallhassam őt élőben, hacsak a jobb kondiciókkal rendelkező Müpa meg nem hívja őt.


558 Edmond Dantes 2021-09-02 07:05:00 [Válasz erre: 557 lujza 2021-09-02 00:57:29]

Köszönet a cikkért. Nekem az jön le belőle, hogy volt egy gyengécske első rész a hazaiakkal, pár jó produkcióval és volt egy sztárgála számos elkoptatott számmal, egy csillogó magasságokkal rendelkező kellemes tenorral és egy megosztó, szoprán hisztérikával. Talán nem vesztett(ünk) túl sokat, aki/hogy otthon maradt(unk). Más kérdés, hogy jótékonysági koncert volt ---> több bevétel jobban jött (volna).


557 lujza 2021-09-02 00:57:29

Találtam valamit magyarul is az augusztusi koncertről:

https://operavilag.net/kiemelt/a-csillagos-eg-alatt/#more-29691

De azért fura, hogy itt senki semmit se írt róla.


556 Búbánat 2021-08-29 19:41:02 [Válasz erre: 554 Búbánat 2021-08-29 13:03:24]

Kapcs. 554. sorszám

Az előző cikkhez kiegészítésül fűzöm hozzá:

Az Operaházon belül,Misura Zsuzsa művésznő kezdeményezésére , a Covid miatt árvaságra jutott gyermekek számára gyűjtést indítottak az operaházi Örökös Tagok . Az összegyűlt milliós összeget az Operaházon keresztül jutatták el a Regőczi István Alapítványhoz.


555 Edmond Dantes 2021-08-29 14:07:05 [Válasz erre: 553 Klára 2021-08-29 12:42:49]

Egyetértek! Pl. az origo.hu is "megfeledkezett" az operagáláról kritikát írni, miközben rendíthetetlen rendszerességgel tesz ki laudációkat pl. Vidnyánszky Attila "óriási" és  "állva tapsoló közönség"-sikerű színházi és operett-produkcióiról és közli le az Eiffelt is (fő)igazgató Ókovács Szilveszter Tatjána-levélfolyamát. (Most a 192.-nél tart.) Talán az említett gála is megérdemelt volna egy -lehetőleg avatott tollú- recenziót ugyanott..


554 Búbánat 2021-08-29 13:03:24 [Válasz erre: 552 Búbánat 2021-08-29 10:32:32]

"Az Áder János köztársasági elnök és felesége, Herczegh Anita által a koronavírus árváiért létrehozott Regőczi István Alapítványnak ajánlották fel az összeget. Az Operaház társulata augusztus 21-én egész napos adománygyűjtéssel és látványos operagálával támogatta az Alapítványt.

„Családunk nevében szeretettel ajánlunk fel félmillió forintot az Áder János köztársasági elnök úr és felesége, Herczegh Anita által létrehozott, a koronavírus miatt árván vagy félárván maradt gyermekeket támogató Regőczi István Alapítvány javára. Három gyermek szülei vagyunk, meggyőződésünk, hogy egy ilyen nehéz helyzetben közös társadalmi felelősségvállalásra van szükség” – írja a Facebookon az igazságügy-miniszter.

Varga Judit posztjában kiemeli, hogy az Alapítvány olyan támogatást kíván biztosítani, amely megoldást jelenthet mindaddig, amíg a gyermekek nagykorúak lesznek, vagy befejezik a tanulmányaikat, munkába állnak és képesek saját magukról gondoskodni. A Regőczi István Alapítvány kuratóriumának munkájában Herczeg Anita mellett részt vesz Bagdy Emőke szakpszichológus és Ürge-Vorsatz Diana klímakutató is.

A felajánlás azután született, hogy a miniszter is részt vett az Operaház "Adódjatok össze" jótékonysági napját záró operagálán az Eiffel-műhelyház parkjában, amelynek sztárvendége az ünnepelt francia szoprán, Patricia Petibon és az amerikai tenor, Lawrence Brownlee volt. A két operasztár fellépését magyar énekesek gálája kísérte az Opera Zenekar és Énekkar közreműködésével. A jegyvásárlók és az általuk befizetett összegek egészítették ki az Opera munkatársai által befizetett alapítványi támogatásokat."

https://infostart.hu/belfold/2021/08/22/felmillio-forintot-ajanlott-fel-varga-judit-ferjevel-a-koronavirus-arvak-javara


553 Klára 2021-08-29 12:42:49 [Válasz erre: 552 Búbánat 2021-08-29 10:32:32]

Mindegy, szerencsés volt-e az időpont választás,vagy sem,  és az is, mekkora ismertségük van nevezett művészeknek nálunk. De az, hogy egy Eiffel Műhelyház beli koncertről külföldi kritikát kell ide beilleszteni, sokakat minősít! (mielőtt valaki belekötne, nem azt, aki ide becsatolta, és nem is azokat, akik olvassuk!)


552 Búbánat 2021-08-29 10:32:32

Egy szlovák opera-portál részletes beszámolója az augusztus 21-ei  budapesti opera-gáláról, az Eiffel Műhelyház szabadtéri rendezvényéről.

Lawrence Brownlee v Budapešti k sade vysokých C pridal aj „déčko“

„Nebol to len gala večer hviezdnych hostí. V sobotu 21. augusta 2021 sa v Kodályovom parku areálu Eiffelovho umeleckého štúdia v Budapešti odohral koncert pod voľnou oblohou. Po domácich sólistoch sa po prestávke predstavili svetobežníci Patricia Petibon a Lawrence Brownlee. Bolo to zároveň charitatívne podujatie s otvoreným kontom pre siroty po obetiach pandémie.”

(Az oldalon a gépi fordító-program felkínálja a magyar nyelvű fordítás lehetőségét.)


551 fbcs 2021-08-07 13:35:04 [Válasz erre: 550 lujza 2021-08-06 00:39:13]

Valóban, két tényező lehet mögötte, a 20-i hosszú hétvége (mindenki nyaral) + azért Brownlee és Petibon az átlagos operalátogatók közt kevésbé ismert, mint Kaufmann.  Mondjuk arányaiban még mindig jobban állnak, mint a Puskás musical, amit 18-19-20-án is leadnak az Erkelben, és jelen állás szerint a helyek töredékét (ránézésre kb. hatodát-hetedét) sikerült eladniuk...


550 lujza 2021-08-06 00:39:13 [Válasz erre: 549 Cherubino 2021-08-05 18:38:37]

Én az opera topicba azt írtam, hogy szerintem rossz az időpont. Ki az ördög ül Pesten ezen a hosszú, nyárvégi hétvégén?


549 Cherubino 2021-08-05 18:38:37

Tudja valaki, miért viszonylag olcsók a jegyek augusztus 21-re, a Petitbon koncertre? És miért nem fogynak a helyek? Csak a szokásos COVID-félelem?


548 takatsa 2021-06-12 22:55:44

Az úrhatnám polgár
Hát ez nagyon-nagyon jó volt. Azt hiszem, így kell ezt csinálni, így lehet közel hozni a közönséghez a barokk zenét, Lullyt, a fiatalokhoz pedig álalában az operát.  A műfaj meghatározhatatlan, talán zenés játék Lully műveből, Moliere aktualizált vígjátékára. Az aktualizálás kicsit talán bugyuta, de nagyon bájos, egyes részeiben pedig kifejezetten szellemes, önfeledt nyáresti játék és szórkozás. 
Egy nagy zuhé után telt ház az Eiffel Bánffy termében. Itt nincsenek kihagyott ülések, mint a Müpában, hanem ember ember hátán, és ilyenkor érezhető, hogy picit zsufolt a terem, nincs olyan kényelmes tágasság, mint a Müpában, Erkelben. Ennek persze van előnye is, testközelibb, személyesebb, családiasabb az egész. A szinpadon egy komplett kis barokk zenekar, és az operaház zenészei teljesen stílusosan és vidáman játszanak, egy nagyszerű fiatal karmester, Thomas Kornél pálcája alatt. Hogy kicsoda ő, nem tudom, megvallom, még nem is hallottam róla. Prózai színészek, szólisták, énekkar, táncosok, kedves kesze-kuszaságban, de valahogy a rendetlenség renddé szerveződik, minden a helyén van. És megy Lully zenéje, szinte folyamatosan, megdöbbentően szép és változatos a francia barokk. És ezek a fiatal szólisták egészen nagyszerűek, azt hiszem, hogy nem kell aggódnunk a jövő miatt, lehet rájuk bátran építkezni. Nem is tudom, hogy kit emeljek ki, talán Molnár Annát, de nagyon tetszett a kontratenor Daragó Zoltán, vagy a második tenor Varga Donát is. A kínai tenornak nagyon igéretes, szép hangja van, csak valahogyan a felső hangjai most nem voltak teljesen rendben, de összességében ő is nagyon szépen énekelt.  A kórusnak pedig, úgy tűnik, mindegy, hogy Verdi, Wagner vagy Lully, nagyszerűen énekelnek, és minden stílusban otthon vannak. 
Az előadás végén pedig óriási vastaps, megérdemelten. Nagyszerű kis este volt, köszönjük. És aki lemaradt az előadásról, ősszel még pótolhatja. 


547 Búbánat 2021-05-06 16:44:49 [Válasz erre: 546 joska141 2021-05-06 16:24:11]

 Ehhez a jó hírhez kiegészítésül

A jegyértékesítés az előadásokra 2021. május 10-én 10.00-kor indul meg az Opera honlapján, az Erkel Színház pénztárában és az Opera Értékesítési Centrumban (1061 Budapest, Hajós utca 13-15. / földszint I.).


546 joska141 2021-05-06 16:24:11 [Válasz erre: 545 Edmond Dantes 2021-05-06 15:17:56]

Csak írnunk kellett róla: mai hír, no nem a Főigazgató Úrtól, hanem a Blikk oldalairól:

https://www.blikk.hu/sztarvilag/kultura/magyar-allami-operahaz-eloadas-latogathato/1vyjdvk?utm_source=hirkereso&utm_medium=hirkereso&utm_campaign=hirkereso

Május 29-től...Nahát...






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.