Köszönöm, ebben a sajnálatos esetben érdemes lenne feltüntetni a honlapon.
https://www.opera.hu/en/programme/megtekint/notre-dame-online-kozvetites-2020/eloadas-202104152000/
Franz Schmidt: Notre Dame
Events Premiere: April 15, 2021 ONLINE stream OPERA STREAM
This performance is available free of charge on the Facebook channel of the Hungarian State Opera.
General cast
Authors
Conductor István Dénes
The Archdeacon of Notre Dame Zoltán Kelemen
Quasimodo Krisztián Cser
Phoebus István Kovácsházi
Gringoire Péter Balczó
Officer Róbert Rezsnyák
Esmeralda Szilvia Rálik
The old Falourdel Mária Farkasréti
A Gypsy Man Antal Bakó
A voice form the crowd Zsombor Haraszti
Featuring
the Hungarian State Opera Chorus
"35 éve kezdődött...."
Kelemen Zoltán naplója - lásd Művész-Blog (Café Momus)
(2021. április 8.)
Igen emlékezetes és jól sikerült operaesten remekül összeállított/választott áriák és duettek előadásának csodálatos élményével gazdagított bennünket, nézőket-hallgatókat a MaszkaBál mai műsorában a Magyar Állami Operaház két ragyogó, kvalitásos művésze, a mezzoszoprán Wiedemann Bernadett és a bariton Kelemen Zoltán!
Köszönetem fejezem ki Részükre mindezekért, a csodás énekművészetükért!
Ahogyan köszönet illeti Dallos Erikát is, aki a nagyszerű zongorakíséretével szinte zenekari hangzást kölcsönzött az énekművészek mellé, és a Chopin-darab szépségeire is rácsodálkozhattunk bravúros interpretálása által.
Visszahallgatható az Opera Facebook oldalán, online.
„Hősbariton és drámai mezzó nem sokszor énekel duettet az operairodalomban”
2021.01.22 MimiBlog.hu
interjú Wiedemann Bernadettel és Kelemen Zoltánnal
Ma este nyolc órakor élőben az Opera Facebook oldalán - az előadást követően pedig elérhető lesz a produkció visszahallgatása is:
https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/maszkabal-2020/eloadas-202101222000/
MaszkaBál
Wiedemann Bernadett és Kelemen Zoltán operaestje
KÖZVETÍTÉS
Január 22., péntek 20:00
Eiffel Műhelyház – Hevesi Sándor háziszínpad
Az Opera stream-sorozata
Áriaestek
Közreműködik: Wiedemann Bernadett és Kelemen Zoltán
Zongorán közreműködik: Dallos Erika
Műsorvezető: Gyüdi Melitta
MŰSOR
Wagner: A Rajna kincse – Erda áriája („Weiche Wotan, Weiche!') » Wiedemann Bernadett
Wagner: Tannhäuser – Dal az Esthajnalcsillaghoz („O du, mein holder Abendstern”) » Kelemen Zoltán
Verdi: Falstaff – Mrs. Quickly és Falstaff duettje a III. felvonásból („Reverenza!”) » Wiedemann Bernadett és Kelemen Zoltán
Chopin: b-moll nocturne, op. 9 No. 1 » Dallos Erika
Verdi: Ernani – Don Carlo áriája a III. felvonásból („Oh, de’ verd’anni miei”) » Kelemen Zoltán
Cilea: Adriana Lecouvreur – Bouillon hercegné áriája („Acerba voluttà”) » Wiedemann Bernadett
Giordano: Andrea Chénier – Gérard monológja („Nemico della patria”) » Kelemen Zoltán
Kodály: Háry János – Háry és Örzse duettje („Tiszán innen, Dunán túl”) » Wiedemann Bernadett és Kelemen Zoltán
Értesülésem szerint Kelemen Zoltán operaénekes tagsága augusztustól megszűnt a Szegedi Nemzeti Színházban, mivel a Magyar Állami Operaház-beli elfoglaltságai miatt összeegyeztethetetlenné vált számára annak további megtartása. Kelemen Zoltán 24 évig volt a Szegedi Nemzeti Színház tagja!
Jó ötlet volt! A Le villi -t már le is töltöttem. :-)
Hogyne tudnék róla, hiszen ott voltam mikor a felvétel készült, láttam is a kész anyagot. A blogbejegyzés során nem törekedtem a teljessségre, elsősorban a ritkaságok közül raktam fel néhányat, ez kb a YouTube-on fent lévő felvételeimnek a fele, vagy talán harmada, nem tudom pontosan. Lehet még böngészgetni, de én most ezeket válogattam ki, mint érdekességeket, ritkaságokat.
Mivel a Pagliaccit már mások is feltették ide, ezért nem éreztem szükségesnek mégegyszer kitenni a linkjét. :)
Lehet, hogy erről ő maga sem tud?
A Café Momus fórumon, Kelemen Zoltán Művész-blogjában (fent jobbra) már tegnap óta olvasható:
"Operafelvételek a YouTube videomegosztón"
• 2020-05-10
A Kelemen Zoltán nevét viselő „topic”-ban is legyen helye mostani írásának - a linkre kattintva itt is elérhető ezután.
Ma éjjel ismét láthatjuk az M5 csatornán, 21.00 - 23.35:
Goldmark Károly: A Sába királynője
Az Erkel Színházban bemutatott produkció 2015. október 31-i előadásának felvétele
Karmester: Kovács János
Rendező: Káel Csaba
Szereposztás:
Salamon király - Kelemen Zoltán
Főpap - Fried Péter
Szulamit - Sümegi Eszter
Asszád - Nutthaporn Thammathi
Baal-Hanan - Rezsnyák Róbert
Sába királynője - Gál Erika
Astaroth - Zavaros Eszter
Templomfelügyelő - Cserhalmi Ferenc
Köszönöm szépen a megjegyzést, egyben örülök hogy tetszett a film! Ha szabad valami személyessel kiegészítenem a blogomon írtakat: Én, mielőtt éneklésre adtam a fejem, eredetileg prózai színész szerettem volna lenni, de aztán az opera csodálatos műfaja elcsábított, és a zenés színpadon találtam meg a magam legigazibb kifejezési módját, a zenén és a gyönyörű operaszerepeken keresztül. Azt pedig sohasem gondoltam volna, hogy egyszer bekerülök egy Oscar-díjas rendező mozifilmjébe, még ha csak egy pici kis szerepben is. Persze itt is énekesi minőségemben vagyok jelen, de nagy öröm volt kicsit bepillantani egy készülő film klulisszái mőgé, találkozni olyan híres filmesekkel, színészekkel, akiket gyerekkorom óta csodáltam és eddig csak a vásznon és a tévé képernyőjén láttam, most meg szinte kollégájukként tekintettek rám.
Nagy örömmel fedeztem fel a Művész Urat a filmvásznon. És egyetértek vele, érdemes megnézni ezt a filmet.
Szereplés Szabó István Zárójelentés című filmjében és a Filmszemle életműdíj-átadóján
Művész-Blog - Kelemen Zoltán
Café Momus, - 2020-02-29
2019.11.28 – tiszatájonline.hu
Márok Tamás
KELEMEN–KÁLMÁNDY–PÁL–VERDI A BUDAPEST MUSIC CENTERBEN
Az operaszínpadon gyakori a párbaj, de azonos hangfajú énekesek ritkán csapnak össze. Baritonpárbajról nem tudok, bariton-bariton duett az alaprepertoárban is csak egy van: Falstaff és Ford kettőse Verdi operájában.
[…] „Két egymást követő este két művész énekelte el egy kivétellel ugyanazt a programot, amit párbajnak is fölfoghatunk.
Nem lenne értelme az összehasonlításnak, ha nem hasonló képességű énekeseket hallottunk volna. Kelemen Zoltán és Kálmándy Mihály mindketten nemcsak nagyon jó énekesek, de igazi Verdi baritonok. A program hat nehéz Verdi-áriából állt. A mai magyar mezőnyben (a tiszteletbeli magyar Alexandru Agachét leszámítva) nincs is szólamtárs, aki ezt a programot hasonló színvonalon, vagy egyáltalán végig tudná énekelni.” […]
Legyen meg itt is a "hivatalos" beszámoló-kritika, beteszem ide a linket:
http://momus.hu/article.php?artid=7247
„Rendhagyó operagála a Danubiával”
Café Momus - zéta -, 2019-11-24 [ Budapesten ]
Budapest Music Center
2019. november 22.
LUI VERDI III. – Apák, szerelmek, barátok
Verdi-áriaest - Kelemen Zoltán – Óbudai Danubia Zenekar – Pál Tamás
Hogyhogy nem láthatjuk Kelemen Zoltán operaénekest a Magyar Állami Operaház repertoárján szereplő Rigoletto címszerepében? Vagy Az álarcosbál Renatójaként (=René)? A költői kérdésemre nem várok választ, de mégis. És előrebocsátva, hogy a tavasszal bemutatandó Don Carlos szereposztásában Posa márkiként sem látom kiírva nevét, még inkább értetlenkedem.
Ha az Opera vezetéséből ellátogatott valaki illetékes tegnap a BMC koncerttermébe meghallgatni Kelemen Zoltán énekét nagy Verdi-baritonáriákat műsorra tűző áriaesten (Macbeth, Traviata, Rigoletto, Don Carlos, Az álarcosbál), bizonyára meglepődött és igazat ad nekem, elgondolkodik azon, hogy is van ez?
A kiváló baritonista énekművészetének fontos mérföldköveit jelentik ezen operák és benne ezek a szerepek; az általa most előadott, elénekelt, összetett felépítésű áriák minden szépségét, értékét kimagasló művészi színvonalon prezentálta előttünk.
Micsoda kiállóképesség, átlényegülés, komoly, nagy hangvolument is kívánó egyik szerepből át a másikba, biztos énektechnikai tudás (frazeálása, legátóia, a hajlékonyság, a hangszínekkel való bánás stb…), erőteljes, kisugárzó hang - drámai, ha kell lírai megszólalásaival…! Anélkül, hogy színpad, jelmez, díszlet, szereptárs volna – mert Kelemen Zoltán hangfenomén operaénekes, mindent tud és kibír! A hat, félelmetesen szép Verdi-baritonáriával, amelyeket egy-egy rövid szünet beiktatásával elénekelt, szinte: „alakított” – akárha a színpadon játszaná és élné át a szerepet! Átszellemült, a karakterbe plántáló empatikus megszólalásai, megformálásai – ha csak egy-egy ária keretébe sűrítve is – ezen operák csúcspontjait idézik meg - magas érzelmi hőfokon!
És ha hozzáteszem, hogy fellépése alatt csupán fél méter távolság választotta el a közönség első sorától, de ezt a „terhet” is viselte azon kívül, hogy úgy kellett énekelnie, hogy a koncertteremnek nincs pódiuma, az akusztika olyan felemás, mindebből is következően a zenekar olykor erős hanghatásait kvázi "túlkiabálni" szükségeltetik – lám, ezt is bírja erővel, idegekkel, ami fizikailag is elismerésre méltó teljesítmény!
Kelemen Zoltán széles repertoárja sokszínű, igen jelentős! [ https://hu.wikipedia.org/wiki/Kelemen_Zolt%C3%A1n_(opera%C3%A9nekes,_1970) ]
Az elmúlt évtizedek alatt a Szegedi Nemzeti Színház vezető baritonistájaként sorra énekelte-alakította nagy sikerrel Verdi jelentős (hős)bariton főszerepeit is: Rigoletto, Macbeth és a Simon Boccanegra címszerepei; Georges Germont, René, Jago, Luna, az Ernani Don Carlo-ja, A végzet hatalma Don Carlos-a.
Kelemen Zoltán immár évek óta a Magyar Állami Operaház tagja is, de az említett szerepekben - a Traviata Germont-ját és korábbról az Otello Jágóját leszámítva - nem látható. Miért? (Még Fordot énekelte a Falstaffban, Paolo Albianit a Boccanegrában - de ezek "fajsúlyban" talán nem mérhetők az előzőkhöz.) Pedig „kéznél” van….elővehető, felkérhető a nem is olyan régmúltban abszolvált sikerszerepeire, még úgy is, hogy rajta kívül is vannak jó baritonistái a HÁZ-nak, de mégis, szerintem ildomos ha Kelemen Zoltánt kiemelkedő énektudásához, hatalmas művészi tapasztalatához, renoméjához méltó szerepekben (is) foglalkoztatná, amiből most ízelítőt nyújtott – és kaphattunk tőle - tegnap este a BMC Verdi-koncertjén.
Mindezt azért is vetem fel, mert Kelemen Zoltán minden bizonnyal megérdemelné, sőt „kijárna” neki egy új Verdi-szerepben való bemutatkozás is: utóbb beállhatna a jövő tavasszal bemutatandó Don Carlosba és megkaphatná Posa márkit! Aki ilyen elképesztően, hatásosan, fenomenális baritonján elő tudja adni az opera két megrendítő szépségű részletét (Per me giunto; s különösen Posa halálát: O Carlo, ascolta) – ezeket az áriákat külön, most tanulta meg erre az alkalomra, Pál Tamás karmester szemmel látható elismerésétől övezve ( a „Szabadságkettőst” már régtől tudja, sokszor előadta koncerteken) – annak ott van/lenne a helye az új rendezésű Don Carlos operában is!
Még pár szó a műsorról:
A Verdi-esten az Óbudai Danubia Zenekar kíséretével és a felkért kiváló karmesterükkel, az örökifjú Pál Tamással az élen – a terem hangzó viszonyai mellett – ragyogó, pompás hangzásban szólaltak meg a szebbnél szebb áriák! Külön dicséretet érdemelnek a Stiffelio nyitányának és a Macbeth III. felvonásbeli teljes balettzenéjének interpretálásáért!
Az elhangzott zenék alatt kivetített képeket láthattunk Verdiről, személyes- és munkakapcsolataiból, az ősbemutatók színhelyéül szolgáló városok operaházairól korabeli és mai külső-belsőjéről. A házigazda Eckhardt Gábor műveket ismertető elemző-összekötőszövege szolgált egy-egy zeneszám közben kis szusszanásnyi pihenőre a fellépő művészeknek.
Ez volt a műsor:
„LUI (APÁK, SZERELMEK, BARÁTOK)”
Giuseppe Verdi
Stiffelio – Nyitány
Macbeth – Perfidi!... Pietá rispetto amore
Traviata – Di Provenza il mar, il suol
Don Carlos – Per me giunto
Rigoletto – Cortigiani, vil razza dannata
Macbeth – Balettzene
Az álarcosbál – Eri tu
Don Carlos – O Carlo, ascolta
KÖZREMŰKÖDIK:
- Kelemen Zoltán – bariton
- Óbudai Danubia Zenekar
- Eckhardt Gábor – házigazda: műsorszám-elemző, kommentátor
2019. november 22. – BMC Koncertterem
LUI VERDI III. (apák, szerelmek, barátok) - Budapest Music Center
Stiffelio – Nyitány
Macbeth – Perfidi!… Pietá rispetto amore
Traviata – Di Provenza il mar, il suol
Don Carlos – Per me giunto
Rigoletto – Cortigiani, vil razza dannata
Macbeth – Balettzene
Az álarcosbál – Eri tu
Don Carlos – O Carlo, ascolta
Közreműködik | Kelemen Zoltán
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel | Pál Tamás
Verdihez fel kell nőni, énekesi szempontból legalábbis mindenképp. Hatványozottan igaz ez a férfi főhősökre: sok nagy művész évtizedeken keresztül csiszolta egy-egy jelentős Verdi szerepét, mire rátalált a figura mélyén megbúvó emberre. Mert az opera csodája nem a hangokban, hanem a hangokból kirajzolódó drámában van – ez ugyan közhely, mégis ritkán történik meg a nagy találkozás. Verdi a férfiakkal szemben kissé szigorúbb, mint a női főhősök esetében: több a gonoszság, az önkényeskedés, de itt is sok száz árnyalatát lehet felfedezni a rendszerint szenvedő, és küszködő férfiléleknek.
A sorozat házigazdája | Eckhardt Gábor
2019-11-22 | 19:00
LUI VERDI III.
Budapest Music Center – Koncertterem | Budapest 1093 Mátyás u. 8.
Jegyár |2800,- Ft
Simándy Józsefre emlékeztek Kistarcsán
Kelemen Zoltán operaénekes is közreműködött – énekelt – szeptember 15-én Kistarcsán, a város hírneves szülöttének, Simándy Józsefnek a szobra előtt tartott, koszorúzással egybekötött ünnepi megemlékezésen.
Az időskálán: 5:23 - 12:23
Erkel Ferenc: Bánk bán – Bánk és Petúr kettőse, I. felv. (Gulyásik Attila, Kelemen Zoltán, km. Biberach szólamában Simándi Péter, zongorán kísér: Váray-Major Zsófia).
Szilas Tv videofelvétele / YouTube
Parasztbecsület - Bajazzók a Margitszigeten, sztárvendégekkel
Kelemen Zoltán operaénekes Művész-blogja - 2009. 08. 07. Café Momus
Nem kis bbravúr.
Meg sem várták az ária végét, közben tapsoltak˝: összesen 4 opera-előadást énekelt végig 26 óra alatt Kelemen Zoltán
/Tóth Anett - Dél Magyarország - 2019.04.14. 19:57/
Háromszor a komédiás Tonio, egyszer pedig a bihari főispán, Petur bán szerepét énekelte a múlt hétvégén Kelemen Zoltán, a Szegedi Nemzeti Színház magánénekese. Budapest és Szeged között rohanva, sikeresen végigénekelte az előadásokat.
Kelemen Zoltán Tonio szerepében a szegedi Bajazzókban.
Fotó: Kuklis István
Múlt pénteken tartották az évad utolsó operapremierjét a Szegedi Nemzeti Színházban: a Parasztbecsületet és a Bajazzókat adták elő. Szerdán tudta meg Kelemen Zoltán, hogy ő a szombati és a vasárnap esti előadásban énekel majd, hiszen övé Tonio, a komédiás szerepe a Bajazzókból.
– Szombat délelőtt derült ki, hogy Réti Attila, akivel felváltva alakítjuk a szerepet, megbetegedett – mesélte a bariton. – Tudták, hogy én vasárnap délelőtt a fővárosban szerepelek a Bánk bánban. Viszont mivel a Parasztbecsületben nincs szerepem, így épp oda tudtam érni beugrani a vasárnap délutáni Bajazzókra.
Vasárnap, a harmadik felvonás tapsrendjében elsiettek Cseh Antallal az Erkel színházi Bánk bán-előadásról, mivel neki is énekelnie kellett, csak az esti Parasztbecsületben. Pont háromra érkeztek Szegedre, így Kelemen Zoltán már a színpadon tudott állni fél ötkor.
– Előadás közben nem gondolunk arra, hogy ma még hány előadást kell végigcsinálni, viszont beosztjuk az erőnk, fokozatosan építkezünk. Akárcsak egy 3-4 felvonásos operában, amikor a végén jön a nagyária.
Ebben a történetben viszont megfordult a dolog. A Bánk bánban és a Bajazzókban is a darab elején kell nagyáriát énekelni. Utóbbi esetében rögtön Tonio prológja kezdi a darabot. Petur bán esetében is hasonló a helyzet. – Azzal nem lehet spórolni. Viszont a vasárnap esti Tonio is jól sikerült, a nézők meg sem várták az ária végét, már közben is tapsoltak.
Mindeközben persze Kelemen Zoltán már készül a 72. szerepére, egy Puccini-ősbemutatóra.
/Áthoztam a belinkelt cikket a Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? topicból/
Goldmark Károly: Sába királynője - Sümegi Eszter és Kelemen Zoltán
New York, Koch Színház, 2018. november 2.
Forrás: Magyar Állami Operaház
Legyen meg itt is a Café Momus Magazin főtéma írása:
Kelemen 25 év, 70 szerep – Hangok, amelyekhez nem lehet hozzászokni
- operatikus -, 2018-10-16 [ Főtéma ]
Még egy nem is olyan apróság: Kelemen Zoltán a café momus művészblog rovatának legszorgalmasabb szerzője. Tulajdonképpen csak ő és Pál Tamás írnak már évek óta.
A Korzó Zeneházban köszöntötte tegnap a Szegedi Operabarátok Egyesülete nevében Gyémánt Csilla elnök, a Szegedi Nemzeti Színház nevében pedig Barnák László főigazgató és Pál Tamás első karmester pályafutásának 25 éves jubileuma alkalmából Kelemen Zoltán magánénekest.
A jeles baritonista a civil szervezettől idén elnyerte Az évad énekese díjat, pályafutása során 70 szerepet énekelt idehaza és külföldön. Olyan emlékezetes alakítások fűződnek a nevéhez, mint például a José Cura főszereplésével bemutatott szegedi Otello-produkció Jagója, Rigoletto, Luna gróf A trubadúrból, Don Carlos A végzet hatalmából és az Ernaniból, Boito Mefistofele címszerepe, Scarpia a Toscából, Lord Ashton a Lammermoori Luciából, Gérard az André Chénier-ből, Erkel-operák szerepei, Wolf-Ferrari: Sly – Westmoreland gróf, Salamon király a Sába királynőjében, George Germont a Traviatában, a Simon Boccanegra és a Macbeth címszerepe.
Abban a kivételes szerencsében részesültem, hogy tegnap este Szegeden személyesen jelen lehettem Kelemen Zoltán jubileumi estjén, és tanúja voltam annak, hogy a kitüntetett művészt milyen nagy szeretettel zárja szívébe a Korzó Zeneház publikuma, az ott jelenlévő művésztársak, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója, az operatagozat részéről Pál Tamás és Gyüdi Sándor és nem utolsósorban a Szegedi Operabarátok Egyesületének tagjai.
Kelemen Zoltán nemcsak operarészleteket adott elő, hanem az énekszámok között – "pihenésként" – Gyémánt Csilla kérdéseire válaszolva gyakorlatilag felvázolta a jelenlevőknek a teljes élet- és pályaútját, részletesen kitérve a kezdetekre: gyermekkori zenei érdeklődése; ének-zenei általános iskolában folytatott hangszeres tanulmányai; már a gimnáziumi évek alatt a színészi vénájának kibontakozása s ezzel párhuzamosan egyre inkább érlelődő felismerése: a hivatása mégis az operaénekesi pálya; önismerete, az ének-zenei tehetsége/fogékonysága ráébresztette, hogy őt a „végzete” ide szólitja, erre a művészi megmérettetésre predesztinálja. Komolyabb lehetőséget képességei kibontakoztatásához először a Debreceni Csokonai Színház énekkarában kapott, de hamar megkapta beugrásként az első komolyabb szerepet (Alfio a Parasztbecsületben), mint magánénekese a színháznak szép fokozatosan énekművészete tovább érett, fejlődött; jött a lehetőség Budapesten, az Erkel Színházban a Szerelmi bájital szerepeire kiírt belcanto énekversenyen részt venni (1995); a Dulcamara-szerep megformálásával a maga kategóriájában első helyezést ért el (a zsűriben Joan Sutherland elnökölt Richard Bonyge és Melis György társaságában!) Kelemen Zoltán aztán hamarosan a Szegedi Nemzeti Színház Operatagozatához szerződött, ahol sorra kapta a nagy lírai és drámai (hős) bariton (fő)szerepeket, máshonnan is érkeztek és érkeznek itthonról (tbk. a Magyar Állami Operaház, a Müpa, Zeneakadéma, vagy Pécs és más művészeti központok stb) és külföldről is a szerep- és koncertfelkérések.
Kelemen Zoltán megbecsült tagja a szegedi teátrum mellett az Operának - sokat utazik a társulatával is. Megkapta a Vaszy Viktor-dííjat; a Szegedi Operabarátok Egyesülete az Évad énekese-díjával tüntette ki; Dömötör-díj (2013, 2015).
Szinte hihetetlen, a tavasszal bemutatott Ernani Don Carlosa repertoárjának már 70. operaszerepe az énekesi pályán!!! (És ott vannak még az abszolvált oratórium-feladatok is: János passió, Faust elkárhozása, Messa di Gloria, Carmina Burana…) A hozzá legközelebb álló nagy Verdi-baritonszerepek mellett újabban más kihívások is várták: érkeztek (beugrással)/ érkeznek a Wagner-zenedrámák bariton szerepeire (pl. Parsifal-Amfortas; Operaházi koncerten óriási sikere volt ezzel, és egy másik Wagner-gálán a Walkűrből Wotan búcsúja a Tűzvarázzsal) való felkérések, és közben turnék világszerte: Japán, Észtország, Kárpát-medence, következik hamarosan Amerika –New York (Sába királynője, Bánk bán gála-koncert: Kodály-dalok is).
Minderről szó esett ezen a jubileumi esten, melyen nemcsak az ünnepelt, de Pál Tamás és Gyüdi Sándor is többször szót kért és kapott, hogy Kelemen Zoltán operáról, szerepekről, hangfajokról, énektechnikáról, operaelőadásokról, karmesterekről, operaénekes-pályatársakról, a jövőbeni lehetőségeiről kifejtett gondolataira, nézeteire „ráerősítsen” avagy hozzátegyen.
Természetesen a köszöntések mellé ajándékok is járultak az intézmények vezetői részéről, de nekünk, a közönségnek a legnagyobb ajándék az volt, amikor énekelni hallottuk a művészt, aki hatalmas repertoárjából erre az alkalomra kiválasztott szépséges operaáriák eléneklésével ízelítőt adott művészetének tudásából, értékeiből: bemutatva az énekhang hol olvadékony, behízelgő hol nagy volumenű, erőteljes, drámai színezetét, orgánumának minden regiszterében - lent, fent, középen - egyaránt üzembiztosan szóló vocéját!
A következő operákból hallottunk egy-egy áriát Kelemen Zoltántól – Zalánki Rita zongoraművész kíséretével:
Mozart: Don Giovanni – Leporello („regiszterária”) jelenete, I. felv.: "Madamina, il catalogo è questo”
Verdi: Macbeth - Macbeth áriája, IV. felv. „Perfidi!... Pietà, rispetto, amore…”
Verdi: Ernani – Don Carlos áriája, III. felv. „Gran' Dio! costor sui sepolcrali marmi… Oh, de'verd'anni miei”
Wagner: Tannhäuser – Wolfram dala az Esthajnalcsillaghoz, III. felv. „…O du, mein holder Abendstern”
Giordano André: André Chénier - Gérard monológja, III. felv. "Nemico della patria"
Egy kuriózum a végére: Elvad Aav észt zeneszerző A vikingek című operájából is elhangzott egy ária – észt nyelven! Kelemen Zoltán ezt az áriát elénekelte idén nyáron Észtországban, a Saaremaai Operafesztiválon, a Magyar Állami Operaház vendégszereplése alkalmával adott gálakoncerten!; A vikingek volt az első észt nyelvű opera. A nemzeti érzelmek mellett, az emberi sors és a drámaiság jelenik meg a történetben. A mű az olasz romantikus operák - de kissé Puccini-beütés is - hatását tükrözi.
A közönség nagy lelkesedéssel, vastapssal fogadta minden egyes ária eléneklését Kelemen Zoltántól – úgy gondolom, az operaénekes számára minden ajándéknál jobban esik ha a jól sikerült produkcióját ilyen forró szeretettel fűtött reakcióval hálálják meg – amilyen hőfokkal jutalmaztuk meg most mi is a jubiláns ünnepeltet!
Kelemen Zoltán naplója - Verdi: Ernani
2018-05-27 - Az Ernani Szegeden és az Erkel Színházban
/Café Momus/
Gaetano Donizetti: Don Pasquale
Ma este újra az M5 csatornán, 21:15-től látható felvételről Donizetti vígoperája
Rendező: Káel Csaba
Díszlettervező: Szendrényi Éva
Jelmeztervező: Németh Anikó
Koreográfus: Nádasdy András
Szereplők:
Szvétek László (Don Pasquale)
Kelemen Zoltán (Malatesta)
Szappanos Tibor (Ernesto)
Szemere Zita (Norina),
Beöthy-Kiss László (Carlotto)
Közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara és Énekkara (karigazgató: Strausz Kálmán)
Vezényel: Erdélyi Dániel
A felvétel 2017. február 25-én készült az Erkel Színházban.
Kelemen Zoltán naplója - Japán turné - Lucia Gruberovával
• 2017-11-24 – Café Momus – Művész-blog
[url] http://revizoronline.com/hu/cikk/6170/verdi-traviata-budapesti-nyari-fesztival/; MOLETT HÖLGY VATTACUKORRAL [/url] Verdi: Traviata / Budapesti Nyári Fesztivál Revizoronline.com, 2016.06.29 „Annál jobb partnernek, s egyszersmind az este leginkább adekvát főszereplőjének tetszett az idősebb Germont csizmáját viselő Kelemen Zoltán! A Verdi-baritoni erényeit már több szegedi és budapesti előadásban is fényesen igazoló énekes pályafutása legjobb szakaszában jár mostanában, a hangja telt és szép színű, s Kelemen vonalérzékére és muzikalitására sem lehet panaszunk. Mindezek jól érvényesültek ezen a margitszigeti estén is, s hogy a partneri együttműködés, a kémia mily sokat jelenthet Violetta számára, azt érzékletessé tette a második felvonás nagy szoprán-bariton kettőse, amely talán a legközelebb vitte Miklósát eljátszandó figurájához.”
[url] http://momus.hu/vipblog.php?act=list&bloggerid=3215; 2016-04-26 - "Jubileumi est a Korzó Zeneházban" - Kelemen Zoltán Szegeden előadott műsoráról [/url] Forrás: Kelemen Zoltán- blog – Café Momus
Az áriaestről közölt előzetes híradásokból az is kiderül. hogy kiváló baritonistának jubileuma van: húsz éve tagja a Szegedi Nemzeti Színház operatársulatának!
Egy közelgő különleges zenei eseményről adok hírt: "Húsz év a szegedi operaszínpadon" Kelemen Zoltán baritonista estje 2016. április 25., 18:00. Helyszín: SZTE Zeneművészeti Kar Liszt Ferenc Kamaraterem (Tisza L. krt. 79-81.) Műsoron Mozart, Donizetti, Erkel, Verdi, Wagner és Giordano-operarészletek Vendég: Vajda Júlia Liszt-díjas operaénekes A zongora mellől időnként beleszól: Pál Tamás karmester Kérdezget és végszavaz: Márok Tamás, operatikus A szegedi közéleti kávéház programja, belépés díjtalan, minden érdeklődőt szeretettel várnak.
Erről már volt szerencsém meggyőződni is.
Aki eddig nem tudta volna, Kelemen Zoltán nemcsak kitűnő énekes, de szenvedélyes lemezgyűjtő, a feje pedig kész káptalan.
Remek írás! Nálam "Tito Gobbi hangi színészete" kifejezés viszi a pálmát...
A Tucker-Bruson-Ricciarelli-féle Trubadúr-CD pármai, 71-es felvétel, Alberto Erede vezényel (a Golden Age of Opera adta ki 95-ben), a másik, Bergonzi-Ricciarelli-Bruson-Berini-féle pedig Macerata Arénabeli, 77-es, egyebet nem tudok róla.
Bocs, az egyiken Dunn énekelte Azucenát, a többi mint lejjebb.
Az összesen két Brusonos MET-Trubadúrban Domingo énekelt + Arroyo/Bumbry, Mehta vezényelt.
Jól emlékszel, voilá, az ária Nuccival élőben, oroszul: https://www.youtube.com/watch?v=A3HIOr-6_Xk
Ha már Brusonról esik itt szó, közbeszúrom, hogy ma délben (12.05-13.27 óra) a Bartók Rádió leadta az alábbi koncertfelvételt (Hangversenykülönlegesség) – a rádió hangtárából visszahallgatható: Operagála Tokióban Km. Lucia Aliberti - szoprán, Peter Dvorsky - tenor, Renato Bruson - bariton és a Tokiói Filharmonikus Zenekar Vez. Roberto Paternostro 1. Verdi: A sziciliai vecsernye - a) Nyitány, b) Monforte áriája, III. felv. (Bruson) 2. Donizetti: Szerelmi bájital- a) Nemorino románca, II. felv. (Dvorsky), b) A II. felvonás fináléja (Aliberti) 3. Verdi: Macbeth - a) Jelenet és Macduff áriája, IV.felv. (Dvorsky), b) Balettzene, c) Macbeth áriája, IV. felv. (Bruson) 4. Puccini: A Nyugat lánya - Ramerrez áriája, III. felv. (Dvorsky) 5. Donizetti: Lammermoori Lucia - Őrülési jelenet, III. felv. (Aliberti) 6. Giordano: Fedora - Loris áriája, II. felv. (Dvorsky) 7. Verdi: Don Carlos - Posa márki áriája, IV. felv. (Bruson) (Suntory Hall, 1989. január 15. és január 23.)
Vadászok vele egy Trubadúr felvételt, ha sikerül megtalálni, jelzem. Ha Tucker volt az egyikben, akkor az valószínűleg a MET-ből való. De jó lenne onnan egy broadcast felvétele... Az Anyegin felvételével egyszer találkoztam egy internetes katalógusban. Rajta kívül énekelte a szerepet olaszul Taddei is egy RAI koncerten, ő olaszul, viszont Nucci eredeti nyelven is többször. Ha jól emlékszem, még a MET-ben is.
Én két Trovatore-kalózfelvételről tudok, az egyiken Bergonzi, a másikon Tucker a Manrico, és ha jól tudom, mindkettőn Ricciarelli a Leonóra, sajnos egyik sincs meg. A MűPás Lunáját én sem hallottam, de kissé meglepődtem, hogy pont arra hívták meg, hiszen nem tartozott a legjellemzőbb szerepei közé és valóban ugyancsak a pályája vége felé járt már. A you tube-on viszont van egy-két érdekes videó, ahol Bruson Luna-részletet énekel. Egy Veronai Arénabeli gálakoncerten pl Rosalind Plowrigt-tal énekelte a Leonóra-Luna kettőst még a 80-as évek közepén. Kár, hogy hivatalos lemezfelvétel nem készült vele a szerepből. Ami még érdekesség Brusonnal kapcsolatban, hogy fiatalkorában Anyegint is énekelt (olaszul), sőt ami olasz énekesekre egyáltalán nem jellemző, a -Lohengrinben mindkét bariton szerepet, tehát Telramundot is és a hirdetőt is énekelte - persze nyilván ezeket is olaszul. (Az információ Bruson felesége, Titta Tegano által összeállított Bruson-könyvből származik.)
Egyébként Luna gróf nem tartozott kedvenc szerepei közé, valószínűleg túl magas volt neki, nem is énekelte sokszor. De mikor egy lemezcég pár évvel ezelőtt kiadta egy kalózfelvételét a 70-es évek elejéről, mindenki a csodájára járt. A pesti közönségnek nagy szerencséje volt, hogy már eléggé a pálya vége fele a Müpában konzertant még egyszer elvállalta. Nekem meg szerencsétlenségem volt, hogy épp nem tudtam elmenni megnézni. Én is láttam párszor élőben: Beatrice di Tenda, Roberto Devereux, Vespri siciliani, Traviata, Otello. Mindegyik nagy élmény volt.
Lehet, hogy pontatlanok az információim, mindenesetre én valahol azt olvastam, hogy Bruson a Metropolitanban először az 1968/69-es szezonban lépett fel, Luna gróf és Lord Ashton szerepében. mivel a Lunát írták előbbre, feltételeztem, hogy abban mutatkozott be. Ezek szerint mégsem. A wikipédián valóban a Lucia Ashtonja szerepel MET-debütálásként.
Köszönöm. Gyarló módon hadd dicsekedjem el itt is. Ebben a produkcióban láttam: https://www.youtube.com/watch?v=dV-XiT6jdD4 (ROH 1979) És itt az ária...picit :) későbbről: https://www.youtube.com/watch?v=2eg_d9mxS4E (Sacra la scelta è d'un consorte)
Privátban válaszolok inkább, mert nem szeretném Kelemen művész úr topicját offolni.
Igen, 4 Luciában énekelt (váltakozó tenorokkal) és azt követően 2 Lunát 1969-ban, aztán a nyolcvanas években még pár más Verdiben. Mitől vált hírhedtté az előadás? csak nem Sra Moffo rosszalkodott? Nem lepne meg...