Ennek a debütálásnak a hangfelvételén hallható a publikum döbbent felhördülése a Che gelida manina magas C-je után.
Személyes véleményem, hogy a szobor szörnyű. Nagyon hasznos, hogy rá van írva a talapzatra a név, mert egyébként nem sokan ismernék fel az alakot. Én például gondosan ellenőriztem, hogy ne tévedjek. Szerintem kifejezetten szerencse, hogy a színház oldalában állították fel. A színház főbejárata előtt egyébként nincs minimális tér sem. Hasonlóan egy sor régi olasz színházhoz teljesen beleolvad az egyik belvárosi utca palotasorába.
A házban nem voltam, de a képek alapján tetszik. Színében, kialakításában, formavilágában illeszkedik a város, ill. a környék építészeti hagyományaihoz. Olyan, mintha egy modernizált parasztház vagy tanya lenne.
Modena városának két fő büszkesége a balzsamecet és Luciano Pavarotti (kiegészülve a pályatárs-barát Mirella Frenivel). "Félre": csak most figyeltem fel rá, hogy az itthon vásárolható balzsamecetek mindegyike, amit az utóbbi napokban láttam, Modenából származik. A "pék fia" már életében gondoskodott róla, hogy méltó zarándokhelyet állít(tas)son magának: igazi, kicsiny szülőházát lebontatva, nagyrészt saját tervei szerint építtetett magának és új hitvesének, a szintén látogatható pincével együtt négyszintes, lifttel is ellátott lakóházat, amit már életében részben múzeumnak rendezett be. A falakat fotók, plakátok és a művész saját festményei borítják, köztük első "igazi" fellépésének 1961. április 29-ei plakátja, egy Teatro Municipale-beli Bohémélettel, amit Francesco Molinari Pradelli vezényelt és a neves szoprán, Mafalda Favero rendezett. Külön tárlókban kitüntetései, híres emberek elismerő levelei, neki ajándékozott emléktárgyak. Több helyiségben próbabábukon tekinthető meg számos jelmeze, sajnos nem láttam kiírva, melyiket hol, melyik operában viselte. Hálószoba, konyha, tálaló, mellékhelyiségek: valamennyi berendezve. Néhány jellegzetes "civil" ruhadarab (ing, sapkák) színesíti a kiállítást. A ház központja a szalon, zongorával: a művész itt fogadta és bírálta el a meghallgatásra jelentkező fiatalokat. A zongora tetején az egyik fényképen a Három Tenor látható ... és kezükben egy kisbaba.
Talán mondani sem kell, hogy a város operaháza Pavarotti nevét viseli, pontosabban kollégája és barátja távozása óta a színház hivatalos neve Teatro Comunale Pavarotti-Freni. A színház előtt a művész bronzszobra áll.
További képek, érdekességek itt.
2020.09.06 22:00 - 23:00 Bartók Rádió |
|
Mesterek órája - Luciano Pavarotti énekel 1. Giuseppe Verdi: A trubadúr - Stretta III. felv. (Angol Nemzeti Filharmonikus Zenekar, vez.: Richard Bonynge), 2. Gioacomo Puccini: Bohémélet - Kalaf áriája III. felv. (John Alldis Kórus, Wandworth-i Fiúkórus, Londoni Filharmonikus Zenekar, vez.: Zubin Mehta), 3. Gaetano Donizetti. Szerelmi bájital - Nemorino románca II. felv. (Angol Kamarazenekar, vez.: Richard Bonynge), 4. Giacomo Puccini: Tosca - Cavaradossi áriája I. felv. (Képária) (Angol Nemzeti Filharmonikus Zenekar, vez.: Nicola Rescigno), 5. Giuseppe Verdi: Aida - Radames románca I. felv. (Milánói Scala Zenekara, vez.: Lorin Maazel), 6. Gioacomo Puccini: Bohémélet - Szerelmi kettős I. felv. (Mirella Freni - szoprán, Berlini Filharmonikus Zenekar, vez.: Herbert von Karajan), 7. Gaetano Donizetti: Az ezred lánya - Tonio kavatinája I. felv. (Eric Garrett - bariton, Londoni Covent Garden Operaház Ének- és Zenekara, vez.: Richard Bonynge), 8. Ernesto de Curtis: Sorrentoi emlék (Angol Nemzeti Zenekar, vez.: Giancarlo Chiaramello), 9. E. A. Maria: Santa Lucia luntana (Bolognai Teatro Comunale di Bologna Zenekara, vez.: Giancarlo Chiaramello), 10. Gioachino Rossini: A tánc (Bolognai Teatro Comunale di Bologna Zenekara, vez.: Giancarlo Chiaramello), 11. Giuseppe Verdi: Rigoletto - A herceg áriája III. felv. (Londoni Szimfonikus Zenekar, vez.: Richard Bonynge), 12. Richard Strauss: A rózsalovag - Olasz ária I. felv. (Bécsi Állami Operaház Zenekara, vez.: Solti Gyögy), 13. Gioacomo Puccini: Tosca - Levélária III. felv. (Philharmonia Zenekar, vez.: Leona Magiera), 14. Eduardo di Capua: O sole mio (Angol Nemzeti Filharmonikus Zenekar, vez.: Gian Carlo Chiaramello) Szerk.: Bánkövi Gyula |
"Pavarotti"
https://papageno.hu/zene/2019/07/itt-lathatja-a-pavarotti-film-elozeteset/
mozifilm - mától a moziban
(2019)
"A tömegek tenorja néven is ismert Pavarotti ritkaságszámba menő módon egyszerre volt utánozhatatlan egyéniség, zseni és világszerte közkedvelt híresség, aki istenadta tehetségét kihasználva népszerűsítette az operát a lehető legszélesebb körben. Pavarotti úgy állt hozzá a munkához, hogy az opera műfajában minden zenekedvelő találhat magának valamit, és puszta tehetségének köszönhetően eluralta a világ legnagyobb színpadait, hallgatók millióinak szívét hódította meg."
Nemzet: amerikai, brit
Stílus: életrajzi, zenés, dokumentum
Hossz: 114 perc
Magyar mozibemutató: 2019. október 10.
Ma este a Bartók Rádió műsorán:
19:00 - 21.30 Opera
Giacomo Puccini: Pillangókisasszony
Háromfelvonásos opera
Szövegét Luigi Illica írta
Vez.: Herbert von Karajan
Km.: Bécsi Állami Énekkara (karig.: Norbert Balatsch), Bécsi Filharmonikus Zenekar
Szereposztás:
Cso-cso-szán – Mirella Freni (szoprán),
Pinkerton – Luciano Pavarotti (tenor),
Goro – Michel Sénéchal (tenor),
Suzuki – Christa Ludwig (mezzoszoprán),
Sharpless – Robert Kerns (bariton),
Császári biztos – Hans Helm (bariton),
Bonzo – Marius Rintzler (basszus),
Yakusidé – Wolfgang Schneider (basszbariton),
Yamadori herceg – Giorgio Stendoro (bariton),
Kate – Elke Schary (szoprán),
Cso-cso-szán anyja – Evamaria Hurdes (mezzoszoprán),
Zia – Erna Maria Mühlberger (szoprán),
Cugina – Martha Heigl (szoprán),
Anyakönyvvezető – Siegfried Rudolf Frese (basszus).
Bartók Rádió, ma 13:50 – 14.59:
Hangversenykülönlegességek
Puccini: Bohémélet - keresztmetszet
Mimi - Mirella Freni
Rodolphe - Luciano Pavarotti,
Musette - Rita Talarico,
Marcello - Sesto Bruscantini,
Schaunard - Sesto Bruscantini,
Colline - Nicola Ghiuselev,
Parpignol - Mario Di Felici,
Benoit - Alessandro Maddalena,
Alcindoro - Franco Calabrese,
Római Rádió Énekkara és Szimfonikus Zenekara,
vez. Thomas Schippers)
1. I. felv. - a) Nyitójelenet, b) Rodolphe áriája, Mimi áriája és kettős, c) Rodolphe áriája, d) Mimi áriája, e) Schaunard, Colline, Marcello és Rodolphe jelenete, f) Rodolphe és Mimi kettőse,
2. III. felv. - a) Mimi áriája, b) Rodolphe, Mimi, Marcello és Musette jelenete,
3. IV. felv. - a) Rodolphe és Marcello kettőse, b) Schaunard, Rodolphe, Marcello és Colline jelenete, c) Schaunard, Rodolphe, Musette és Marcello jelenete, d) Kabátária, e) Mimi és Rodolphe jelenete, f) Musette, Rodolphe, Marcello és Mimi jelenete, g) Zárójelenet,
(Római Rádió hangversenystúdiója, 1969. december 30.)
Luciano Pavarotti and Joan Sutherland starring in the Metropolitan Opera's 'I Puritani' photographed on February 25, 1975.
A Bartók Rádió közvetíti ma este
19.00 – 21.00 A New York-i Metropolitan Operaház archívumából - V/4. rész
Donizetti: Az ezred lánya
Kétfelvonásos vígopera
Szövegét Jules Henri Vernoy de Saint-Georges és Jean François Alfred Bayard írta
Vezényel: Richard Bonynge
Km. a New York-i Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara
Szereposztás:
Marie, fiatal markotányosnő - Joan Sutherland (szoprán),
Tonio, fiatal tiroli - Luciano Pavarotti (tenor),
Berkenfield grófnő - Regina Resnik (mezzo szoprán),
Sulpice őrmester - Fernando Corena (basszus),
Hortensius, udvarmester - Andrea Velis (basszus),
Káplár - Andrij Dobriansky (basszus),
Crakentorp hercegnő - Jean Kraft (szoprán),
Paraszt - Charles Kuestner (tenor)
(1973. január 6.)
Az Az asszony ingatag pedig a Trubadúrban... :-)
Jé, azt nem is ismerem. Pedig azt hittem, tudom kívülről a Toscát.
"Sokan és sokszor vádolták azzal, hogy üzletet csinál a zenéből, főleg azt követően, hogy az 1990-es olaszországi labdarúgó-világbajnokság hivatalos dala Puccini Toscájából a Nessun dorma című ária lett, az ő előadásában."
Idézet a Fidelio Pavarottiról megemlékező írásából.
Bartók Rádió ma délutáni műsora 14.03 – 15.06 Pavarotti és barátai Jótékonysági Gálakoncertek a Modenai Parco Novi Sadban (II/2. rész) I. Km. aTorinói Filharmonikus Zenekar Vez. Marco Armiliato 1. Bach-Gounod: Ave Maria (Pavarotti, Kelly Family) 2. Mozart: Don Giovanni - Zerlina és Don Giovanni kettőse I. felv. (Pavarotti, Sheryl Crow) 3. Lara: Granada (Pavarotti, Jon Secada) 4. Kander - Ebb: New York, New York (Pavarotti, Liza Minelli) (1996. június 20.) II. Km. a Torinói Filharmonikus Zenekar Vez. Marco Boemi 1. Cannio-Califano: O surdato mammurato (Pavarotti, The Corrs, Libériai Gyermekkórus) 2. de Curtis: Óh, ne felejts el - olasz dal (Pavarotti, Vanessa Williams) 3. Bernstein: West Side Story - Ma éjjel (Pavarotti, Natalie Cole) 4. Wade-Oakeley: Adeste fideles (Pavarotti, Tisha Yearwood) (1998. június 9.) III. Km. az Olasz Szimfonikus Zenekar Vez. Leone Magiera 1. Bixio-Cherubini: Mamma (Pavarotti, Ricky Martin) 2. Di Capua: Maria, Mari (Pavarotti, Gianni Morandi) 3. Mascheroni-Mendes: Fiorin Fiorello (Pavarotti, Gloria Estefan) 4. Lehár Ferenc: A mosoly országa - Vágyom egy nő után (Pavarotti, Laura Pausini) (1999. június 1.) IV. Km. az Olasz Szimfonikus Zenekar Vez. José Molina 1. Trad.: Cielito lindo - mexikói dal (Pavarotti, Enrique Iglesias, Kambodzsai és Tibeti Gyermekkórus) 2. Di Capua: O sole mio (Pavarotti, Savage Garden, Kambodzsai és Tibeti Gyermekkórus) 3. Bizet: Agnus Dei (Pavarotti, Monica Naranjo) 4. Denza: Funiculi, funicula (Pavarotti, Aqua, Kambodzsai és Tibeti Gyermekkórus) (2000. június 6.)
A Bartók ma esti műsorsávjában hallhatjuk ezt a kiváló stúdiófelvételt, mely számomra „etalon” volt – és marad…: 19.00: Prológ Donizetti: Lammermoori Lucia A mikrofonnál: László Ferenc Szerk.: Katona Márta 19.35-22.00 Donizetti: Lammermoori Lucia Opera két felvonásban Szövegét - Walter Scott The Bride of Lammermoor c. regénye nyomán - Salvatore Cammarano írta Vezényel: Richard Bonynge Km. a Londoni Covent Garden Operaház Énekkara (karig.: Douglas Robinson) és Szimfonikus Zenekara Szereposztás: Lucia - Joan Sutherland (szoprán) Edgard - Luciano Pavarotti (tenor) Enrico - Sherril Milnes (bariton) Raimond - Nyikolaj Gyaurov (basszus) Arthur - Ryland Davies (tenor), Alisa - Huguette Tourangeau (mezzoszoprán) Normann - Pier Francesco Poli (tenor)
A Classica csatorna sugározza ma 13.40 és 15.15 között, ill. az ismétlésben 21.40-től: Pavarotti Kínában - koncertfilm (1986)
Pavarotti a koncerténekléséről „Cseppet sem voltam biztos benne, hogy szívesen fogok koncertezni. Hangom számára sokkal nagyobb munkát jelentett, mint egy opera – azt pedig még senki sem mondta, hogy könnyű operát énekelni. Nincs pihenő, mint amikor mások viszik az előadást, senki aki kárpótolja a közönséget, ha nem vagyunk a legjobb formában, és egyéb tényezők sincsenek – díszletek, jelmezek, táncosok, a többi énekes – melyek elterelnék figyelmüket gyengeségeinkről. A hangverseny az énekes legnagybb próbája. Egy körülmény miatt különösen kedvelem a szólóesteket és a hangversenyeket: a közönségtől azonnal jelzéseket kapunk, minden elhangzott szám után tudtunkra adják, hogyan énekeltünk. Az operában csak az előadás végén tapsolnak, s a tetszésnyilvánításra rendszerint sokféle egyéb tényező is hat. Például, ha nem tetszik az előadás, az énekesek valószínűleg kevesebb tapsot fognak kapni, még akkor is, ha nem merült fel különösebb kifogás ellenük. A szólókoncertekkel járó veszélyekért egy másik vonatkozásban kárpótlást nyerünk. Ha sikerül, ha tetszünk a közönségnek, olyan sikert aratunk, amilyet egy operával sohasem: nekem és a közönségnek is sokkal behatóbb, személyes élménye lesz. Leegyszerűsítve: ha nagyobb a tét, nagyobb a jutalom. Dallasi második koncertem óta szokásommá vált, hogy egy nagy fehér zsebkendőt tartok magamnál. Tudom, ez több szempontból is nevetségesnek hat, s azokra az öreg dívákra emlékeztet, akik régen kis vállkendőket viseltek. Én valójában azért használom a kendőt, hogy kevésbé tűnjek komikusnak. Egyszer elmentem egy kollégám koncertjére, és megijedtem attól, hogy barátom minden áriánál összevissza táncolt és gesztikulált. Úgy nézett ki, mint egy eszelős. Elhatároztam, tennem kell valamit, nehogy én is ilyesmire ragadtassam magam. Kezemben a fehér zsebkendővel könnyebben siker egy helyben maradnom. Ha széles mozdulatokat tennék, a kendő az orrom előtt röpködne és jelzőzászlóként magára vonná figyelmemet. Hozzá is szoktam már, megnyugtat. Ez adja meg biztonságérzetemet, amíg a pódiumon vagyok.” /Forrás: Pavarotti 1991-es, Budapest Sportcsarnokban adott áriaestjének műsorfüzete/
Éppen ezt nehezményeztem...egy másfajta értelmet akartak a dalnak tulajdonítani ezzel a félrefordítással.
Úgy van. (Mintegy közönségnek címezve, így értve fordították, többes számban...)
Non ti scordar di me -egyes számban van. Ne felejts el engem.
[url] https://www.youtube.com/results?sp=SADqAwA%253D&q=Pavarotti+Budapest; „Pavarotti Budapesten” – a youtube-on található áriák és dalok előadásában [/url] Egyébként a Budapest Sportcsarnokban adott áriaestjének (1991. május 7.) hivatalos programja a következő volt: 1. Donizetti: Don Pasquale – Nyitány 2. Donizetti: Szerelmi bájital – „Quanto e cara, quanto e bella” 3. Donizetti: Szerelmi bájital – Nemorino románca: Una fortiva lagrima” 4. Mozart: C-dúr andante – fuvolára és zenekarra K. 315. (Előadó: Andrea Griminelli) 5. Donizetti: Lammermoori Lucia – „"Tombe degli avi miei... Fra poco a me ricovero.” 6. Mascagni: Parasztbecsület – Intermezzo 7. Verdi: A lombardok – „La mia letizia infondere” 8. Massenet: Werther – „Pourquoi me réveiller” SZÜNET 1. Puccini: Tosca – „Recondita armonia” 2. Puccini: Tosca – „E lucevan le stelle” 3. Bizet: Carmen-fantázia (Francis Borne átirata fuvolára) (Előadó: Andrea Griminelli) 4. Leoncavallo: Bajazzók – „Vesti la giubba” 5. Verdi: A szicíliai vecsernye – Nyitány 6. Bixio: „Mamma, son tanto felice” (olasz dal) 7. Bixio: „La mia canzone al vento” (olasz dal) Ráadások: - Puccini: Pillangókisasszony – „Addio fiorito asil” - Puccini: Turandot – „Nessun dorma” - „O sole mio” - „Non ti scordar di me” / „Ne felejtsetek el engem…” Közreműködött: a Magyar Állami Operaház Zenekara Vezényelt: Ács János Producer: Rudas Tibor (Rudas Organization)
A világért sem lehet mondani,hogy ez a Tosca megmozgatta a fórumozókat :)))
43 éves. Abban az évben énekel Ferrandót a Kegyencnőből,úgy...de úgy...
Akkor még nagyon tudott...
Pavarotti gyönyörűen énekel.
Ma este a Bartók Rádió közvetíti: 19.35 – 21.41 Puccini: Tosca Háromfelvonásos opera Szövegét - Victorien Sardou drámája nyomán - Giuseppe Giacosa és Luigi Illica írta Vezényel: Nicola Rescigno Km. a Londoni Operakórus (karig.: Terry Edwards), Wandsworht-i Fiúkórus, (karig.: Russell Burgess) és az Angol Nemzeti Filharmonikus Zenekar Szereposztás: Tosca - Mirella Freni (szoprán) Cavaradossi - Luciano Pavarotti (tenor) Scarpia - Sherrill Milnes (bartion) Angelotti - Richard Van Allan (basszus) Sekrestyés - Italo Tajo (bariton) Spoletta - Michel Senechal (tenor) Sciarrone - Paul Hudson (basszus) Börtönőr - John Tomlinson (basszus) Pásztorfiú - Walter Baratti (fiúszoprán) (London, Henry Wood Hall, Kingsway Hall, 1978. június)
A Classica csatorna mai műsorán szerepel: [I] PAVAROTTI IN CHINA [/I] 27.02.2017 | 12:00 and 20:00 At the height of his success, in 1986, the Italian star tenor Luciano Pavarotti (1935-2007) went on a highly acclaimed concert tour to China. The recording presents the "Re del do di petto" (King of the High C) with famous arias by Verdi, Donizetti, Puccini, Cilèa, Giordano, Leoncavallo and Mascagni as well as popular Italian songs. Emerson Buckley conducts Choir and Orchestra of the Genoa Opera House. Recorded in the Beijing Exhibition Theater. Duration: 01:34:56 Conductor: Emerson Buckley Soloist: Luciano Pavarotti (Tenor) Genoa Municipal Opera Theater Chorus Genoa Municipal Opera Theater Orchestra Country, year of production: D, 1986
Felsőfok! [url] https://www.youtube.com/watch?v=xxHDYJ2YisA; Donizetti: Don Sebastiano, Re del Portogallo / Act 2 - "Deserto in terra – Luciano Pavarotti [/url] recorded June 1968
Igen, csakhogy Trump úr mindig egy lépéssel a jogtulajdonosok/örökösök e l ő t t jár. Mire letiltják, már lejátszatta az aktuális számot--->jöhet a következő. Így járt a Pavarotti-család, most pedig a Harrison-örökösök is. Naná, hogy nem az opera szeretete ihlette meg Trump urat, hanem Kalaf áriájának utolsó sorával híveinek üzent: "All’alba vincerò! Vincerò! Vincerò!" ...miként a belinkelt cikkben a Harrison-nóta címével: Here Comes The Sun, ahol nyilván ő = Trump a Sun.
Lényegében errol írtam július 22.-kén.
off...de csak kicsit: http://hvg.hu/kultura/20160724_Lassan_csak_Akos_dalaival_kampanyolhat_Trump
Letiltották. Írtak új bevonuló zenét, mire jött Chacon
Off: Az egész ember egy vicc és nevetséges lesz, ha győzni fog és nagyon szomorú is. Mondjuk számomra az egész politika kiábrándítóan szomorú: kis hazánkban, Európában és Amerikában is. Vicc Orbán is, Trump is, Merkel is, a britek is, az EU is, a Jobbik is, de itt be is fejezem az offot és a témát. Mindenki amellett teszi le a hitét, aki mellett akarja.
Valami rémlik, hogy Kokónak is problémája lett abból, hogy a Carmina buranára vonult be meccsek előtt.
1) Rosszul teszik. Az előadói jogokra hivatkozva könnyedén letilthatták volna, "nem járulunk hozzá" és kész. 2) Jól teszik, becsületesek, felvállalják.. Egyébként fordított "felállásban" is balhé lenne a dologból.
Pavarotti családja Trump mint politikus ellen tiltakozik.
Nagyon olcsó: a szóban forgó jogdíjakat illetően? off Egyébként ellent kell mondanom: nagyon is drága. Legalábbis (nekünk) egyszer még nagyon sokba fog kerülni...de ha valami sokba (fog) kerül(ni), az többnyire drága, nemde?
Lefelejtettem előzőből: made in USSR, Мелодия. (Vannak azért másfélék is.)
Tele a "padlás", pontosabban a gardróbszekrény (felső polc! úgy 3 méter magasságban) komplett operafelvételekkel 45-ös fordulatszámú bákelit lemezekkel, van köztük (erre speciel emlékszem) bayreuth-i élő Тангейзер is, nnna, és még sikerült is original cirill betűkkel beírnom.
Ha valaki olvasta itt a te és telramund politikával kapcsolatos megnyilvánulásait, akkor ezt neked nem írhatta volna, mert pontosan és világosan kirajzolódott politikai álláspontod alapkérdésekben.
Trump nagyobb populista, mint Viktor. Nagyon olcsó szövege van.
De a csucs az volt, amikor Leningradban (ideiglenes neven Szentpetervar) megvettem a Bonynge-dirigalta Ezred lanyat Melodia koppintasban, vagy kemeny negy rubelert, kivalo sztereo minosegben - a lemezen a zenekar neve nem szerepelt, az informacio pedig: arhivnaja zapisz.
Na ezt sem nekem irtak...
Teljesen jogos! Raadasul az USA-ban, tudomasom szerint, meg szigorubbak az eloadoi copyrightok, mint Europaban - szamos CD-nel, DVD-nel fel van tuntetve, hogy "not for sale in the USA", vagy pl. regi "elo" felvetelek a New York-i Filharmonikusok kozremukodesevel mint "symphony Orchestra" szerepelnek.
Nem szólnék bele (se hozzá) a vita politikai vonulatába, legfeljebb privátban: azt szabad. Ám léteznek előadói jogok is, az USA-ban legalábbis és tudtommal léteznek és annyi bizonyos, hogy hivatalos, nyilvános rendezvénye(ke)n a bejátszott, előadott felvételekkel kapcsolatban az előadói és szerzői jogokat előzetesen és szerződésben rögzíteni kell az érintettekkel. Lehe, hogy ez így nagyon szárazon, unalmasan hangzik, de ez van. Ezen kár vitázni. Illetve lehet, de felesleges.
Meglepődtem volna, ha Clintonné tetszene neked, és nem Trump.
Off:A Kalaf ária miatt?:):)Hát akkor néma csend lesz az USÁ-ban!:):) Miért itthon nem sikongatnak ,tiltakoznak állandóan? Kinek ez tetszik,kinek az , pl. nekem Clintonné semmiképpen!Reagan ellen nem ment a tiltakozás?Aztán az egyik legjobb elnök lett.Nagyobb rend is volt a világban,mint jelenleg.
Nemcsak Pavarotti családja tiltakozott,hanem a Rolling Stones, Queenn, R.E.M egyuttesek és Neil Young, Adele énekesek is.
Kapható a lemez az USA-ban vagy nem ?Az USA-ban élő olaszok is tiltakoznak?Aztán,hogy kinek mi az extrém az egy más kérdés!Egyébként bár Pavarotti futtatta fel Kalaf áriáját,szerintem az USA-ban sokan azt sem tudják,hogy kicsoda.Lehet maga Trump sem.
Luciano Pavarotti családjának nem tetszik, hogy Donald Trump kihasználja a maestro Nessun Dorma-ját az elnokválasztási kampányára. A nagy Tenor gyermekei és ozvegye Nicoletta Mantovani Pavarotti nyílt levélt kuldott Gazetta di Mantova-nak. Ebben osszeférhetetlennek tartják Pavarotti testvériség és szolidaritás értékeit Donald Trump extrém nézeteivel.