vissza a cimoldalra
2021-07-29
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11690)
A csapos közbeszól (95)

Franz Schmidt (3895)
Kimernya? (4232)
Rost Andrea (2062)
Verdi-felvételek (608)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62698)
Társművészetek (2433)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2888)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5190)
Udvardy Tibor (247)
Ilosfalvy Róbert (971)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4784)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2254)
Pantheon (2930)
musical (204)
Opernglas, avagy operai távcső... (21043)
Operett, mint színpadi műfaj (4861)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

7313   Corvette • előzmény7312 2021-05-28 15:22:39

Amikor ez a Berio mű felcsendült a hazai koncertteremben, senki nem ment ki alatta. Sőt! Tetszett a hallgatóságnak.

7312   chord • előzmény7299 2021-05-28 13:39:40

Meghallgattam, én is.

Az, hogy igen kevesen tudják eljátszani, az kb. semmit sem jelent a zene minőségét tekintve.
A zene/nemzene határmezsgyéjén mozog. A közönséget elirtja, kb. mint a patkányméreg, a fanok persze rezisztensek. Ők a zenehallgató populáció igen kicsi részei. Ha ebből levesszük a fúvós zenészeket, akik ezt esetleg bepárásodott szemmel hódolják, akkor megint egy-két nagyságrendnyi csökkenés lesz.

Ebből nyilván nem következik semmi különös arra nézve, hogy miféle zene/dolog ez.
Az össz zene-kultúrát erősíti valószínűleg.

Kellemetlen olykor, valóban. 
Tőlem erősen messze esik.

7299   Corvette 2021-05-27 17:38:08

Luciano Berio emlékezetére.

Ha valaki esetleg lemaradt volna erről az írásról...

Luciano Berio: Sequenza VII.

1990-ben hallottam először ezt a művet, élőben. Fagottos osztálytársammal a szó szoros értelmében végigröhögtük. Addig ilyet még nem hallottunk. Azt hittük, hogy ez csak egy vicc, amelyet nem is szabad komolyan venni, és különben sem lesz vele soha dolgunk, mert ez csak Boulez és körének az agymenéséről szól. Az kizárt, hogy ez valaha is begyűrűzzön Magyarországra! Egyszer majd kifullad és vége lesz. Mit tudtunk mi akkoriban az európai modern zenei műhelyekről és az ott folyó szakmai munkáról...Ezekről tényleg csak pár zenésznek volt tudomása, olyanoknak, akik fél évre, egy évre kijuthattak Boulez intézetébe.

A szkepticizmusunkban azért volt valami, mert ezt a darabot 1990-ben Párizsban is csak két ember tudta eljátszani. Az egyik Hadady László volt, a másik pedig egy kollégája, akivel egyazon zenei általános (!) iskolában tanított. Mára ez a közel 8 perces szólódarab a nemzetközi fafúvós versenyek első vagy második fordulójában kötelező darab, ergo megkerülhetetlen. Akadémiánkon is ott van az MA tananyagban, mint opcionálisan elsajátítható előadási darab, de én azért nem tenném oda az ujjamat, hogy ma, Magyarországon, bárki el tudná játszani, nemhogy betanítani. 

A Sequenza VII leghitelesebb előadása Hadady László nevéhez fűződik. A felvételnél a bohém életű szerző is jelen volt, aki kitörő örömmel konstatálta, hogy a szólista a 2x3 órányi stúdió időből csak hármat vett igénybe ( mert neki ennyi is elég volt a darab feljátszására ), és ahelyett, hogy ott kéne töltenie a drága idejét, inkább elmehetnek együtt enni egy jót.

Ennek a Sequenza VII-nek van egy zenekarra átültetett verziója is, amelyet ugyancsak Hadadyval vettek fel.
https://www.youtube.com/watch?v=Z1DIj-dGzYM  

Muzsikusunknak van mire büszkének lenni:
https://www.loree-paris.com/musiciens/l ... 3/?lang=en
Ezt azért külön kiemelném: " ...he was Principal Oboist of the New York Philharmonic Orchestra during the summer of 2006."

Pár hónapja sikerült rátalálnom ennek a Sequenzanak egy kottával illusztrált változatára, gondoltam hátha segít egy kicsit jobban eligazodni ebben a darabban. A kotta kb akkora, mint két darab A/3-as lap egymás mellé rakva. Az egyik oldalán található a mű, a hátoldalon pedig az előadói instrukciók és az akkord hangokhoz tartozó fogástáblázat. Youtube-ról önerőből a mű elsajátítása teljesen reménytelen, ehhez tanári segítség kell. A darab kottaképe nem az a tipikus notáció, az olvasása speciális tudást és különösen nagy gyakorlatot igényel, de aki alapszinten el tud tájékozódni egy kétszólamú invencióban, ezt úgyis egyből le fogja venni.

Íme a hivatkozott előadás.

Mennyire beteg zene már, nem? Én odáig vagyok érte. Veszteségmentesen három verzióm is van belőle. Ez a pali is nagyon jól játszik, és látható-hallható, hogy nem kamuzik, minden egyes hangot, ami oda van írva, pontosan kijátszik.

A tempójelzések betartása életbevágóan fontos, ti. minden ütemre vonatkozóan meg van adva, hogy hány másodperc hosszúnak kell lennie, ergo, van az a zeneszerzői akarat, amely a legkisebb mozgásteret sem engedi meg az előadóna, hanem csak egy, kizárólag egy interpretáció felé tereli a bátor próbálkozót. Hogy mennyire komolyan veszik ezt az időbeli kiosztást a zsűrizésnél, azt az is mutatja, hogy stopperral mérik az időt. És, hogy ez mennyire így van, azt ez a videó is bizonyítja, amely hangok nélkül mutatja a másodpercek múlását.

De van akinek stopper sem kell, mert fejből játssza. Őt Didier Pateaunak hívják. Az előadása megtekinthető itt.

És akinek még ez sem volt elég, megnézheti, hogy Olivier Stankiewicz hogyan bírkózik meg ezzel az ujjtörő darabbal egy élő koncerten.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1935 • Peter Schreier, énekes, karmester († 2019)
elhunyt:
1856 • Robert Schumann, zeneszerző (sz. 1810)
1970 • John Barbirolli, karmester (sz. 1899)