vissza a cimoldalra
2021-07-29
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11690)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (4231)
Rost Andrea (2062)
Verdi-felvételek (608)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62698)
Franz Schmidt (3894)
Társművészetek (2433)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2888)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5190)
Udvardy Tibor (247)
Ilosfalvy Róbert (971)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4784)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2254)
Pantheon (2930)
musical (204)
Opernglas, avagy operai távcső... (21043)
Operett, mint színpadi műfaj (4861)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

7232   chord • előzmény7227 2021-05-15 17:57:39

Meg ilyenek, hogy járj a végére, hogy honnan jön??
Mégis, hogyan?
Rángassam elő a 80 éves Savall-t, aztán meg b@sszam le, hogy hová tűnt az a tűz, amit itt hallok, SACD-ről?

Fortuna Desperata

7227   diosjeno • előzmény7226 2021-05-15 17:13:52

" Akkor ez csalás? Megtévesztés? Nem. Művészi tevékenység! "

 ÁÁ, nem semmiképpen nem művészi tevékenység.  Ügyes technikai húzás, aminek az anyaga nem a valóság ( az csak az apropója ) , hanem a rendelkezésre álló technika.  A művészet az más, mert a valósággal kell varázsolni. 

" Az előadóművészet pont, hogy nem a múlandóságról szól, hanem a pillanat újból és újbóli reprodukálásáról, a meglévő tudás megőrzéséről, átadásáról, "

Makacsul érted félre, amit mondtam erről. Olvasd már el. Semmi ilyesmit nem mondtam, hogy a mulandóról szól. 

 Tudod mit ? A mondandómban egészen biztos vagyok, minél inkább belemegyünk, annál inkább. 

 De :

 Megint a de :)

Van egy terület, amiről tudnál nekem újat mondani, mert amikor a modern művekről beszéltél, ott van valami megvitatni való. Merthogy az nóvum és eredeti. Azóta gondolkozom is rajta. Mert itt csak az egyetlen "valódi akusztikus hang "  ütőkártyám van. De mi van, ha gépzene? Úgyértem elektromos zene ? 

7226   Corvette • előzmény7223 2021-05-15 16:24:30

Látom, nem érted a felvételek célját. Ezek nem a koncertre járásról szoktatnak le, hanem ellenkezőleg, kedvet csinálnak az élő zene hallgatására! De ezt ideális esetben nem úgy teszik, hogy lélektelenül lemásolják az élő előadások feelingjét, hanem új megközelítésben tálalják őket. Olyan ez, mint a hifizés. Ahány lánc, annyi hangzásminőség. Bloggerek írnak arról, hogy vannak unalmas hangsugárzók és elektronikák, amelyek bár akkurátusak, de hiányzik belőlük a lélek, az izgalom faktor. Nem is veszik meg ezeket. Felvételek között is találunk ilyeneket. Meghallgatod őket, jó az előadás meg minden, de összességében nincs rád hatással az egész. Nem akarod még egyszer meghallgatni. Egy audiofil kiadvány attól audiofil, hogy a pontos rögzítésen túl valami exkluzív dologgal gazdagítja az előadást. Valami olyannal, amelyet nem kapsz meg koncertkörülmények között. 

Ha meghallgatod Brahm 2. szimfóniáját, akkor pl. nagyon nem mindegy, hogy honnan hallod a zenekart. Szemből? Oldalról? Elölről? A terem végéből? Vagy magából a zenekarból? A Minnesota SO hanganyagait pl. nem a pódiumról veszik fel, hanem a nézőtérről. Kiszedik a széksorokat és oda helyezik el a zenészeket, mert így a legjobb az akusztika. A nívós felvételek nem kaptafára készülnek. David Abelt és Julie Steinbergerget te soha nem hallhattad volna olyan intim közelségből játszani, mint ahogyan azt Wilson hallotta. És Karajan zenekara sem úgy szólt a valóságban, mint a DG felvételein. A DG felvételek egy idealizált zenekari hangzást mutatnak, amelyek teljes mértékben Karajan ízlése alapján komponálódtak. A hangmérnökök nagyon sokat trükközhettek a potikkal. Aki ült már zenekarban azt tudhatja, hogy a fafúvók nem úgy szólalnak meg együtt és arányaikban, mint ahogyan ezekről a lemezekről visszahallhatjuk őket. Akkor ez csalás? Megtévesztés? Nem. Művészi tevékenység!

A felvétel készítés egy bizonyos szint felett művészet, mert olyan produktumot ad közre, amely hangzásvilágát tekintve a valóságban vagy nem megfizethető, vagy nem, vagy már nem reprodukálható. Egy nagyon igényes felvétel egy hatalmas érték. Nem véletlen, hogy a zenészek annyira törik magukat, hogy a legjobb kiadók szerződtessék le őket. Nekik nincsenek avverzióik a valósággal kapcsolatban. Szeretnék magukat hallhatatlanítani és egy olyan produkciót kiadni a kezükből, amely a leginkább közelebb áll az ideáikhoz és művészi hitvallásukhoz.

Szeretnéd tudni, hogy hogyan hangzott el Beethoven korában egy szimfónia? Haselböck elkészítette a ReSound sorozatát, meg lehet hallgatni. De aki Taktaszadán lakik, annak mennyi esélye van arra, hogy eljusson egy ilyen koncertterembe és meghallgathassa Haselböck projekt zenekarát? Semmi. Az élő koncertfelvételek is manipuláltak mert a többségüket több előadásból ollózzák össze. Ennek ellenére mégis érezni rajtuk a múlandóság érzését, és aki lemaradt róluk, még így is egy nagyon pontos képet fog kapni a teremben történtekről.

Az előadóművészet pont, hogy nem a múlandóságról szól, hanem a pillanat újból és újbóli reprodukálásáról, a meglévő tudás megőrzéséről, átadásáról, átörökítéséről. Az igaz, hogy egy nagyzenekar fenntartássa luxus számba megy. A jegy is drága, kevesen is férnek be az előadásokra, de egy koncertet többször is előadnak, és olyankor mindig úgyanúgy akarják előadni a darabot, nem pedig másként. Nem változtatnak. És ha a végén a legjobban sikerült tételeket összeollózzák és kiadják, akkor nem elsilányítják vele a művészetet, hanem a legmagasabb szintre emelik.

Ami nyomtalanul elmúlik, az olyan, mintha nem is lett volna. Referenciákra meg végképp égető szükség van! 

7223   diosjeno • előzmény7222 2021-05-15 13:45:37

Hát ez sok dolog itt egyszerre..

 El kell engedni a legendás felvételeket az élőért. Ez egyébként meg is történik. Max amíg  élünk, mi magunk nem engedjük el...nekem is van egypár :))  Meg tanulni belőle, ok az is. De helyette ??, Neeem, az nem ok. 

Ez nem az út.  Az előadóművészet mérhető anyagában , fizikális valóságában a mulandósághoz van kötve. ( De nem a szellemi valóságban, ott megmarad. )  Maradandót ( anyagában )  csak műalkotás hordoz, a valóság így van berendezve. Ágállhatsz ellene, de az idő megjhalad..és az új élő, fizikális VALÓSÁG.

Folyt.köv.

7222   chord • előzmény7221 2021-05-15 12:00:55

Dehogy érzem támadva magam. Hiszen gondolatokat cserélünk, és ennek értéke, az rendkívül magas.
Csak azért nyomjuk az agyadat ezzel a felvétel-dologgal, mert szeretnénk, ha tiszta lenne, hogy az élőt a lemezre cserélni, mi sem átallanánk (micsoda szó, nem?:)), de folyamatosan logikai hibát vétesz. Mert az adott élő zenét és az adott, belőle készült lemezt, ezt kell hasonlítani, és itt nem kérdés, melyik a jobb, az élő-prioritás az annyira természetes, mint ahogyan a Nap megy az égen.
De te mindenre, egy legendás, vagy nagyon jó felvételre is mondod mindig, hogy bezzeg az élő, bezzeg az. De nem jó a hasonlítás, mert ezeknek a lemezeknek nincs élő párja, vagy csak ritkán. Mert az előadóik meghaltak, levénültek, elmentek Alaszkába, vagy más sínen forognak ma. Szóval, lóg a levegőben a dolog, nem lehet normális válaszokat adni arra, hogy a Savall 1981-es lemeze vs. a Veresegyházi Asszonykórus tegnapi koncertje. Érted már?, az, hogy a Vespro lemezről, SACD-ről, vagy beüljek oda, akkor, amikor felvették, az nem kérdés, mert az élő az mindent visz, a saját, hangsúlyozom, a saját lenyomatával szemben, bármekkora művészember is a hangmérnök. Kivétel annyira kevés van, hogy nem lényeges.

És még annyi, hogy én is szeretem nyomni ezt a végtelen felharmonikus témát, sőt, én még hozzáteszem, hogy irracionális formula szerint sorakoznak, ami miatt már magában reprodukálhatatlan, de azt is érdemes átgondolni, hogy már a '40-es évek elején, még Tesla élt, csináltak olyan függöny mögötti előadásokat, ahol a szakértő közönség képtelen volt megkülönböztetni a felvett hangot az élőtől.
Akkor a felharmonikusok elmentek éppen sétálni egyet?

7221   diosjeno • előzmény7220 2021-05-15 09:09:52

Úgyértem , az etalon pozícióból.  A valóságot nem cserélem el egy felvételre, ha az etalonról van szó. 

Már te is azt hiszed, hogy felvétel - ellenes kampányt folytatok ? 

Szó sincs róla. 

Ha dícsérek egy felvételt, a benne lévő zenét dicsőítem, nem a felvételt. Megbeszéltük az agyi funkciót, nem ? Képesek vagyunk egy felvételből modellezni a valóságos elhangzást. 

Ez van. Nem érdekel egy határon túl semmilyen másolat. De a zene, amit hordoz, az igen, az érdekel. 

A prioritás mellett folytatok egy pozitív kampányt, nem a felvétel ellen egy negatív kampányt. 

Támadva érzed magad ? Azért nem érted ? Vagy miért ? 

A felvétel jó, hasznos. . A valóságos élőzene még jobb mert valami közvetlen  végtelen vonatkozással többet tud.  Több . Ezt mondom. 

Éljen a valóság :) Éljen az eredeti !

7220   chord • előzmény7215 2021-05-15 08:37:05

Mi ez a farizeus magatartás?
Semmiért el nem cserélnéd?, hiszen folyamatosan cseréled, itt, legalábbis, minden pillanatban.

7215   diosjeno • előzmény7214 2021-05-14 20:53:44

Valamennyire én is értelek :) 

De:

Megint a de :

Csak egy mondat. A valódi hang végtelen számú felhangból áll. 

Semmiért el nem cserélném. A végtelent hordja magában. 

Sikolyok, zörejek, ordítások ?   Az én fogalmaim szerint a zene a hangok olyan  RENDEZETT halmaza. , ahol  a rendezés a harmóniára van vonatkoztatva. ( nyilván a diszharmónia is arra van vonatkoztatva. ) Ez a zene nekem. a zörej nem  ( kivéve, ha a ritmusban ott a harmóniai vonatkozás. De nincs ott általában ) .. Bármilyen modern művet is csak ezen az alapon fogadok el zenének. 

és csak akkor , ha valódi hangon előadható. Ha nem, az szerintem valami más. 

 A zene a valóságra kell vonatkozzon. Nem engedheti el, mert akkor a végtelen vonatkozását engedi el. Akkor meg minek  ??

 

 

7214   chord • előzmény7213 2021-05-14 19:59:40

Valamennyire értelek, tényleg.

De.
Megint a de.

Arról mi a véleményed, hogy a közönség, a zenehallgató és zeneszerető közönség, két dolgot minimum, azt nagyon nem hallgat?  Az egyik a csembaló, szólóban, igen, ezt kitaláltad. A másikat nem gondolnád. A kortárs zene. Ill, bizonyos kortárs zenék. Ahol, bizony, előfordulnak csapkodások, ordítások, sikítások, zörejek. És azért nem hallgatják, mert sz@r a hifijük, vagy az akármilyük, amin megszólal a lemez/CD/fájl. És ez ezer%, hidd el nekem.
Pont ma volt olyan élményem, hogy egy ilyen zene/nem-zene határán lévő felvétel teljesen lenyűgözött. Maga a zene. És ehhez, egy olyan rendszer kell, bizony, nem tehetek róla.

De nehogy most nekem azzal gyere, hogy az élő..... ez az előadó, konkrétan pl. már nem él.....
 

7213   diosjeno • előzmény7210 2021-05-14 18:36:44

Úgy beszélsz, mintha azt állítanám, hogy NE használjuk a felvételt és ne is hallgassuk. Következetesen így érted, amit mondok.

 De én NEM egy negatív kampányt folytatok a felvétel ELLEN, hanem egy pozitív kampányt a pluszt hordozó élőzene mellett. 

Valahogy nem esik le neked. Egy szóval sem mondtam, hogy NE HALLGASSUNK felvételeket, én is hallgatok. 

Nem is vitatom a hasznát. 

 Az élőzene VALÓSÁGOS  TÖBBLETET hordoz.

 Csak ennyit mondok. 

Nem akarok lebeszélni semmiről senkit, téged se.

Elmondtam, hogy nézetem szerint az élőzene többletet hordoz, és azt, hogy nézetem szerint miért. 

7210   Corvette • előzmény7209 2021-05-14 10:55:28

Várjunk egy kicsit! Napjainkban a nemzetközi versenyek beugrója minden esetben egy hangzó anyag elkészítése és elküldése a zsűri számára. A zsűri ez alapján dönt, hogy az illetőt meghívják-e az elődöntőbe vagy sem. Ennyit a valóságos hangzás elsődlegességéről és jelentőségéről.

Azt már csak félve merem megjegyezni, hogy hazánkban az audiokultúra valahol a bányászbéka segge környékén keresendő. Érdemes megnézni, hogy pl a lengyelek milyen és mekkora méretű nemzetközi vásárokat tartottak ilyen tematikában, mielőtt jött a Covid. A BNV területe kicsi lett volna hozzá. 

7209   diosjeno • előzmény7208 2021-05-13 22:04:39

Nincs ellentmondás. A zene elhangzik a valóságban a stúdióban is. ( amennyiben akusztikus :) . A környezetet pedig maguk az előadók alakítják.  Hogy mi a céljuk ? Hát ez jó kérdés. De megválaszolható. Kinek mi ....

" Az értelmes feltehető kérdés talán az, hogy ebben a procedúrában a zene lényege, hatása, mondandója, lét-alakítása, harmónia-építése, az mennyire sérül, vagy veszik el. "

Hát semennyire. A zene nem vész el, és át sem alakul. Nincs veszélyben :) Egyetlen kérdés van, mi mennyit valósítunk meg belőle. Merthogy annyiban részesedünk beleőle, amennyit megvalósítunk.  Ezért kell fenntartani az optimum fogalmát a kérdésben. Létjogosultsága egyértelműen van a felvételnek is. 

De az optimum a zene megszólalása tekintetében nem a felvétel, hanem a végtelen felhangszámú ( valódi ) hangok által az egyidejű és egyterű  valóságban megszólaló valóságos élő zene.  VALÓSÁGOS értékelésre is ez az alkalmas. 

A valóságos jelenség értékelése pontosabb, mint a majdnem teljesen valóságos jelenségé. 

 Végül kiemelem, hogy azért fontos ez, mert a valóságban élünk, és ha eltávolodunk tőle, a nem - valósághoz jutunk. 

Ez semmin sem változtat, pusztán arra figyelmeztet, hogy mi van elől. Ezt a törekvésünkbe bele kell építeni, mert IGAZ. 

 

Hát nagyon jófelé gondolkodsz szerintem. 

Még gyorsan ideírom, hogy komolyan úgy gondolom, hogy egy Mozart Requiem élő előadásakor  VALÓDI MARADANDÓ VÁLTOZÁS történik a valóságban ( ezt tapasztaltam ) , míg ha felvételről lejátszod ( akár quadro-super hífin 100 megawatt hangerővel ) ez a változás nem történik meg. 

 

7208   chord • előzmény7205 2021-05-13 19:46:47

Olykor érteni vélem, ahogyan gondolkodsz, csak az ellentmondások megzavarnak ebben a tevékenységben.
Pl. az említett 'annak a zenének a valóságos elhangzása', az a koncertfelvételnél teljesen érthető dolog, itt akár egyet is érthetünk.
De a lemezek túlnyomó többsége nem koncertfelvétel. Akkor sem, ha vigyázott és előre megfontolt akusztikus/metafizikai környezetben hangzanak fel. Merthogy csak és kizárólag azért születnek, hogy egy lemez legyen belőlük, amely oda is elviszi a zenét, ahol az nem szólal meg a maga valóságában.
Az értelmes feltehető kérdés talán az, hogy ebben a procedúrában a zene lényege, hatása, mondandója, lét-alakítása, harmónia-építése, az mennyire sérül, vagy veszik el.

7205   diosjeno • előzmény7204 2021-05-13 08:33:27

Javítom az utolsó mondatot. Helyesen így hangzik:

 Nem adok neki eredeti ( valóság ) rangot. 

7204   diosjeno • előzmény7203 2021-05-12 21:05:50

Nem ez.... 

Nem is titkolod, hogy a felvétel többet jelent a számodra néha, mint a valódi. 

Nekem nem. Mindig ott van, hogy ez egy másolat. 

Az analóggal még úgy-ahogy békében éltem, de egy határon túl az se. 

Ezért is nem hajtok hifi cuccra. Nem fordulhat velem elő, hogy egy bizonyos határon túl következtetéseket vonjak le egy felvételből annak a zenének a valóságos elhangzására nézve. Ezért is nem érdekel annyira semmilyen felvétel, mint titeket. De nem a zene nem érdekel. Ezért hallgatok felvételeket, De más a feldolgozás, a metafizikai környezet. Nem adok neki valóság rangot. 

7203   chord • előzmény7202 2021-05-12 20:35:35

Márbocsánat,

picit ez nem olyan, mint az evés?, hogy szépen terített asztalhoz ülünk, ha lehet, és nem állva eszünk, mint a négylábúak... ?
Az ízek garantáltan másmilyenek lesznek.

7202   diosjeno • előzmény7201 2021-05-12 16:38:43

Máshol van a hangsúly a zenehallgatási szokásainkban....

7201   Corvette • előzmény7200 2021-05-11 23:38:35

Én nem hallgatok Spotify-t. Ezért.

7200   diosjeno • előzmény7199 2021-05-11 22:11:20

Spotifyn fenn van,  Nem tudom jobban megmondani. Nem belőle jön az a-moll concerto, hanem a zenekarból. Résztvevő, nem szólista.   A zenekar a szólista. 

Én így hallom. 

7199   Corvette • előzmény7198 2021-05-11 21:50:51

Ezt nem értem. A felvételen a csellista, mint szólista van jelen. Nem bújik meg a háttérben és nem is nyomják el. Teljesen jók az arányok. Te biztosan ezt a felvételt hallgattad meg?  

7198   diosjeno • előzmény7197 2021-05-11 19:43:35

Szót értenek az igaz..de valahogy nem ő van a címlapon.

7197   chord • előzmény7192 2021-05-11 10:10:08

Tényleg jól játszanak.
Persze, azért itt az van, hogy ilyen fenomenális előadás kell, hogy fennakadjon az ember rajta.

Azért a zenekarral csak szót ért ez a csellista.
 

7192   Corvette 2021-05-10 18:26:46

Két bejátszás:

1

2

Ez a zenekar a Orfeus Barock Stockholm, művészeti vezetőjük Luca Guglielmi. Ezt azért tartom fontosnak kihangsúlyozni, nehogy valaki öszekeverje őket a fantáziátlanul és dögletesen unalmasan játszó Orpheus Chamber Orchestra-val.

Szóval. Ez egy nagyon jó album. A C.P.E. Bach szimfónia egyszerűen rárúgja az emberre az ajtót. Ez azért tisztelentlenség - mondaná Luke Skywalker Radics Peti hangján. Lehengerlő a zene, a zenekar, a hangzás...Úgy összességében minden. Aztán jön a BWV 1052-es darab. Aki ennyiből nem tudja, hogy miről van szó, az kezdjen el sűrgősen zenét hallgatni! A zenekart kicserélik, ahogyan a hangmérnököt és a mikrofonokat is. Nagy a kontraszt a szimfóniához képest. Mindenki látványosan egyet hátrébb lép. A versenyművet példásan játsszák, kár, hogy Jean Rondeau verziója után kicsit laposnak hat az egész, pedig valójában nem az. Ennek az az oka, hogy a csembaló most abszolút prioritást élvez. Valósággal kidomborodik a felvételből. Olyan, mintha egy méterrel a zenekar előtt játszana. A kíséret a szó szoros értelmében csak kísér. Lábujjhegyen, diszkéréten, nehogy akárcsak egy pillanatra is megzavarja a szólistát. És lenyűgöző, ahogyan a csembaló pianoit lekövetik. A csembalón ti. van egy kar, amelyet ha eltolnak balra, lefojtódik a hangzása. A zenekar is pont így csinálja. Ezt így kigyakorolni...Le a kalappal! Tényleg.

A fő attrakció a C.P.E. Bach csellóverseny a. A szólista Johannes Rostamo. Érdemes lesz megjegyeznünk a nevét. Dieltienst egyszerűen lemossa a színpadról. Ilyen is ritkán történik. Feltétlen ajánlom az első tétel Piazzola ihlette kadenciájának meghallgatását. Apropó kadencia. Nem tudok eléggé hálás lenni az 1052-es harmadik tételének a kadenciájáért. Végre valaki vette a fáradságot és írt hozzá egy újat.

Az album végére kapunk egy nyúlfarknyi darabot Die Himmel erzählen die Ehre Gottes, BWV76 - Sinfonia címmel. Szép, ízléses. 

Feltétlen ajánlott a lemez meghallgatása. Sajnos a Youtube most nem lesz segítségtekre. De majd megoldjátok valahogy.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1935 • Peter Schreier, énekes, karmester († 2019)
elhunyt:
1856 • Robert Schumann, zeneszerző (sz. 1810)
1970 • John Barbirolli, karmester (sz. 1899)