Bejelentkezés Regisztráció

Régizene


7175 chord 2021-05-08 10:22:46

Ez volt az első Alpha.
Ez volt az, amikor egy belvárosi lakásban, Párizsban, leültek, hogy legyen egy új kiadó, amit úgy hívjanak, hogy Alpha, és jött egy srác, Vincent, és azt mondta, hogy figyeljetek, van itt egy költő zenész, az 1600-as évek elejéről, meg egy 80 oldalas szétporló füzetke a verseivel, és van három velencei kiadás, ahol szerepelnek a művei, megcsináltuk a zenét, és jó, és legyen ez az első.
De ez egy teljesen és totálisan ismeretlen alak...
És jött Hughues Deschaux, aki azt mondta, hogy én ezt felveszem nektek két darab mikrofonnal.
De ezt nem lehet megcsinálni...
És hogy legyen egy oda illő festmény az artwork alapja, de úgy, hogy akár  pici részlete csak az előlap....
És ez lett.

És megcsinálták.
És fogom most 23 évután ezt a lemezt a kezemben. Lapozgatom, szagolgatom. És megy a zene. És olyan hang- és előadói minőségben, amit aztán folyamatosan tartottak.
És a kalapomat megemelem.

Dolci miei martiri


7174 chord 2021-05-08 09:22:10 [Válasz erre: 7169 Corvette 2021-05-07 21:37:12]

Az avx-en csak.
Ez egy zseniális lemez.

Bocchreini után egy másik metafizikai sík.


7173 takatsa 2021-05-08 08:35:57 [Válasz erre: 7172 Héterő 2021-05-07 23:54:58]

Mentségemre legyen mondva, hogy a feltöltésnél beállítottam a kép méretét, és nem is akkor tolta szét az oldalt, hanem sok-sok nappal később. Tehát van valami alapvető rendellenesség az oldal működésében. Az is előfordult a napokban, hogy az egyik bejegyzésemnek a fele eltünt, de az is csak a bejegyzés írása után órákkal, amikor már nem tudtam szerkeszteni, és így javítani. 


7172 Héterő 2021-05-07 23:54:58 [Válasz erre: 7101 takatsa 2021-04-29 17:45:44]

Kedves Nagy Katalin tudomására is: lám-lám, itt a széltoló, aki széttolta az oldalt! :-)


7171 macskás 2021-05-07 21:54:33

7171


7170 diosjeno 2021-05-07 21:41:01 [Válasz erre: 7168 chord 2021-05-07 20:16:21]

Ez a felvétel jól kifejezi Boccherinit. 

 A glissandók, a debil dudolászás, és a mégis feszes és értékes tartalom ellenpontja Ő. 

Boccherini "Fandango" from the Guitar Quintet D-major, G.448

Amellett egy igazi impresszionista. 

 


7169 Corvette 2021-05-07 21:37:12 [Válasz erre: 7168 chord 2021-05-07 20:16:21]

Boccherinit? Te? Néha tényleg azt hiszem, hogy valaki feltörte a fiókodat és a nevedben írkál ide.

Én ma egy nagy adósságot törlesztettem. Meghallgattam a Le Musiche di Bellerofonte Castaldi egyes sorszámú Alpha lemezt.

Volt erről itt valaha szó?


7168 chord 2021-05-07 20:16:21 [Válasz erre: 7158 diosjeno 2021-05-06 21:28:33]

Nem a legerősebb zene, ami létezik.
Korban is később van jóval.
A trió-, ill. a vonósnégyes sem olyan, hogy nem tudok élni nélküle.
De ez osztályon felüli előadás. Valamit mutatnak, ami érdekel.
És olyan szép hangszerhangok, hogy totálisan bele lehet feledkezni.

Six String Trios


7167 Corvette 2021-05-07 13:21:33

Ha hihetek a kiírásnak, akkor ezen a napon mutatták be Beethoven 9. szimfóniáját. Számomra ez a referencia előadás. 08:10-tól feltétlen érdemes belehallgatni. Ezt csak ők tudták.

Ludwig van Beethoven - Symphony No. 9 in D minor, op. 125 Herbert von Karajan Berliner Philharmoniker Soprano - Anna Tomowa-Sintow Alto - Agnes Baltsa Tenor - Peter Schreier Bass-Bariton - Jose van Dam Wiener Singverein 1977 studio recording


7166 Corvette 2021-05-07 13:03:55

Melyikőtök hallotta már a Csókos zsellérek, az Ugat a varjú, és a Szederjes a kasza című zenés színműveket?


7165 takatsa 2021-05-07 11:29:05

Ne szerénykedj. Van az 17% is. :)


7164 Corvette 2021-05-07 11:15:42 [Válasz erre: 7163 takatsa 2021-05-07 10:18:42]

Miért? A koncepciója az volt, hogy a dallamot, a lassan mozgó részeket tempo giusto játssza, a gyors futamokat pedig lezseren, lazán odavetve, kvázi díszítésként, így hozva létre egy látványos ellenpontot. Nem állítom, hogy ez túl fantáziadús megoldás lenne ( egy feszesebb és kicsit lassabbra vett tempó esetén gyönyörűen és kottázhatóan kinyílt volna a darab ), viszont így nagyon elnagyolt lett, amitől  a hangok nem tudják rendesen kizengeni magukat,  csúnyán egymásra rakódnak, és ennek a zenei szövet látja kárát. De nem akarok okoskodni, én sem értek az orgonához és az előadóművészethez. Sőt! Mondjuk ki báran, hogy semmihez sem értek. Örülök, ha 16%-ot úgy-ahogy befogadok. Akárcsak ti. :)


7163 takatsa 2021-05-07 10:18:42

MIért lenne rossz az előadás? Mondjuk ez a Jean-Pierre kicsit őrült, de hát ki nem az? Mindenesetre én Homiliusnak jobbára még a nevét sem hallottam ezt megelőzően, most viszont Jean-Pierre feljátszotta ezen a félig-meddig roncs orgonán az összes koráelőjátékát Homiliusnak. Amelyben szerepelnek olyan darabok, mint az Erbarm dich mein o Herre, amely vetekszik Bach legszebb korálfeldolgozásaival, vagy a Wo soll ich fliehen hin, amely akár egy kortárs szerző műve is lehetne.


7162 Corvette 2021-05-07 09:31:16 [Válasz erre: 7160 takatsa 2021-05-06 22:51:20]

Érdekes hangszín, jó zene, rossz előadás. Azért kössz! :)


7161 perempe 2021-05-06 23:12:37 [Válasz erre: 7160 takatsa 2021-05-06 22:51:20]

tetszett.


7160 takatsa 2021-05-06 22:51:20

Itt egy kis Homilius szösszenet, Chorale 32 - Wie soll ich dich empfangen. A Miskolci vasgyár orgonáján.


7159 perempe 2021-05-06 22:01:03

Régizene az Ancient Airs and Dances Respighitől? meghallgattam a BSO/Ozawa felvételt: nem nyűgözött le, valószínűleg nem hallgatom meg újra.


7158 diosjeno 2021-05-06 21:28:33 [Válasz erre: 7157 chord 2021-05-06 20:49:37]

Így van szerintem is. Teljesen eredeti, amit csinál. És mindig megszólal benne  valami, igen.  A debilitást azért írtam, mert meg vagyok gyözödve arról, hogy ez a dallamvezetés, ez a lökötten dudolászó hang valamiféle tudatos reakcioja a sztereotip szonátásdira. 

 


7157 chord 2021-05-06 20:49:37

Köszönöm.
Mindkettőtöknek...:)

Ezek a csellószonáták.... leszonátásodott a zene... nem gondolom rossznak őket, de az én ízlésemből ezek már kifelé vezetnek.
De a végén. A kettő. Ez a Boccherini, ez mekkora arc. Ez b@szik az egész szonátásdira. Kineveti.
De jóval több, mint szimpla bohóckodás. Kicsit szokatlan a többiek után, de valami ott van belül.
 


7156 Corvette 2021-05-06 19:16:33 [Válasz erre: 7155 chord 2021-05-06 19:02:29]

Csak a 84%-nál.


7155 chord 2021-05-06 19:02:29 [Válasz erre: 7154 Corvette 2021-05-06 18:22:52]

Egy huszad- ötvenedrangú zenésznek miért is higgyek? Miben több? Az ötvenedrangú játékában? Vagy hogy ismeri a kottát? 
Hogy az ízlése azért hátha jobb, mint ahogyan játszik?
Amúgy, az idézett zenék 85%-nál te is ugyanolyan közönség vagy, mint én. Ugyanúgy a világ legjobb lemezeit hallgatod. Ugyanannyira lövésed sincs, a hangszerek többségéhez, az együttesek belső munkájához, mint nekem. 
Nem azért tudod megítélni a színvonalat, mert zenész vagy, hanem azért, mert tájékozott vagy, és rengeteg jó dolgot hallgattál/hallgatsz. A zenész léted ezt inkább csak lefelé viszi olykor, nem felfelé, hidd el.

Vagy mást hallasz esetleg? Többet? Jobban? Vagy a közönség nem hallja, ha sz@rul játszotok? Megsúgom, általában jobban meghallja...


7154 Corvette 2021-05-06 18:22:52 [Válasz erre: 7151 chord 2021-05-06 12:19:43]

Mindenki ért a zenéhez, mert mindenki zenésznek születik! Csak van, aki egy kicsit tovább gyakorol. De ez ne akadályozzon meg téged abban, hogy megmond a zenészeknek a tutit! Igaz, hogy párszor úgy érezzük magunkat, mint az Örkény egypercesben a műfordító, akinek a művelt olvasó elmagyarázza, hogy a négerek nem úgy beszélnek, ahogyan a könyvben olvasható. Igaz, hogy ő maga nem műfordító, az íráshoz sem ért, el is ismeri készségesen, de azért pontosan tudja, hogy a négerek hogyan beszélnek. Hát, jelenleg itt tartunk. De úgy is írhatnám, hogy még mindig itt tartunk. Aztán jön menetrendszerűen a reakció, hogy nézzük már meg, milyen zenei oktatás van Magyarországon és ne döngessük itt a mellünket. Ja. Mert a te diplomád ér valamit. A te iskolád ott van a világ 100 legjobb egyeteme között. Ja.


7153 diosjeno 2021-05-06 16:13:16 [Válasz erre: 7152 chord 2021-05-06 15:49:41]

Itt egy pár dolog elég jól szól...Cervetto jó...kicsit késői, az igaz...meg a többiek is..

Cello Sonatas | Cervetto, Martini, Cirri & Berteau

 Dehát a cselló szerzők mind későiek..Vivaldi úttörőnek számít.

 A fénykora a csellóirodalomnak Boccherini kora.

Bár a nagyok korábban is mind ráéreztek a lehetőségre. Pl  A. Scarlatti :

Alessandro Scarlatti: 00:00:00​ Sonata No. 1 in D Minor:

 Platti is jó.

G.B. Platti, Sonata prima in G minor - Konstanze Waidosch (baroque cello) Bernhard Reichel (theorbo)

Csakhogy a koraiaknál az egy Vivaldit kivéve mindig ott van, hogy mennyivel jobb lenne ez gambán. 

 Boccherini már elég őrült-debil , habókos, hogy egymásra találjanak 

L. Boccherini: Sonata A-Major, G. 4 , Christoph Croisé Cello, Martina Biondi, Peter Gorobets

Enyhén debil a barokkzenéhez képest, holott még barokk...Boccherini Cello Sonata n. 6 in A Majo Csak egy egészen kicsit és szórakoztatóan...de tény.

 


7152 chord 2021-05-06 15:49:41

A Jupiter Vivaldi lemeze generált egy sorozatot, a 'Jupiter-dialógus'-okat.
A lemezen lévő cselló concertók kapcsán, kérdezgetve zenészeket, gondolkodtam, hogy cselló, ami nem barokk versenyműben van, meg nem Vivaldi, és nem Bach, de régizene, hogy mik is vannak a horizonton.

Nálam állandóan Frescobaldi ugrik be. A canzonák.

Canzona prima

Ez zseniális.
Majd lesz minálunk is, 2056-ban.

De milyen csellóművek léteznek még, amik azért valamennyire ismertek?


7151 chord 2021-05-06 12:19:43 [Válasz erre: 7150 Corvette 2021-05-06 11:53:06]

A szakács ért a gasztronómiához?
A konyhalány ért a gasztronómiához?
De leginkább: a pincér ért a gasztronómiához?

A sebész ért a genetikához?

Tudok ám még 100 ilyet... :)

Ne kezdjük megint, a versmondólány meg a költészet relációját.


7150 Corvette 2021-05-06 11:53:06 [Válasz erre: 7147 chord 2021-05-06 09:00:18]

Az a sok gasztroblogger szerinted ért bármit is a gasztronómiához? A webbeteg olvasgatásából lett már orvosi diploma? 


7149 Corvette 2021-05-06 11:39:27 [Válasz erre: 7145 chord 2021-05-06 07:20:22]

Ismertem egy katonazenész harsonást, aki konkrétan nem tudott kottát olvasni, de ha a tolócsövet kihúztad neki 30 centire és azt mondtad, hogy na innen játsszd el az az Aranyesőt. ő hibátlanul eljátszotta.


7148 takatsa 2021-05-06 09:14:05

A péket megenni nem kell félnetek jó lesz ha mindenki egyetért én nem ellenzem.


7147 chord 2021-05-06 09:00:18 [Válasz erre: 7146 diosjeno 2021-05-06 07:26:11]

Milyen igaz.
Ha nem vagy pék, ne dagassz kenyeret.

De megenni, azt szabad...?


7146 diosjeno 2021-05-06 07:26:11 [Válasz erre: 7145 chord 2021-05-06 07:20:22]

Ja, és a könyvek is. Az irodalom halála. 

------------------

Minden az agyban dől el. Ha nem vagy zenész, ne zenélj.  Ennyi a sztori.


7145 chord 2021-05-06 07:20:22 [Válasz erre: 7144 takatsa 2021-05-05 23:35:26]

A többi zenének nem halála? Esetleg egy picit?:)


7144 takatsa 2021-05-05 23:35:26 [Válasz erre: 7142 Corvette 2021-05-05 15:23:39]

Szerintem a kotta a népdal halála. Ha lekottázzák, menten műdallá válik.


7143 diosjeno 2021-05-05 17:03:04 [Válasz erre: 7142 Corvette 2021-05-05 15:23:39]

Ezek csak szavak. Nem kell túlértékelni őket és akkor nincs baj. Csak beszélgetünk. Vélekedek.  Egy elénekelt hang többet ér. 

 (  A ZEN, ha kimondják, már nem ZEN.  éééted :)

------------------------

 Egy kevesett említett, de annál jobb szerző: Noé Faignient

Noé Faignient : These that be certain signs of my tormenting · Fieri Consort


7142 Corvette 2021-05-05 15:23:39 [Válasz erre: 7141 diosjeno 2021-05-04 21:19:01]

Évekig jártam kötelező népzenére, de ilyen nagyröptű szavak egy tanár száját sem hagyták el. Talán ha egyszer volt hangszeres zenei példa, de énekből is tán kétszer. Kallós Zoli bácsitól hallgattunk meg pár felvételt, meg egy nénitől, aki állítólag Bartók kedvence volt. Nevét már nem tudom, de a lelket kiénekelte magából az öregasszony. Érdekes volt. 

Szóval nekem a népdal = kotta. 


7141 diosjeno 2021-05-04 21:19:01

Hát ez bonyolult. Mindenesetre annyit merek mondani, hogy mind a régi réteges népdalok, mind a gregorián ( sőt, talán fordított az időrend ) az énekelt és  szinguláris előadásból eredtek. A hangszeres kíséret vagy a poliphon kibontás már egy harmonizált váltzozat. 

Az eredetiben éppen az a gyönyörű, hogy az előadó szabad a sémáktól.

 Ez az. Egy népdalnál minden eléneklésnél az elóadó saját harmóniai vázlatát halljuk egy dallamról.


7140 Corvette 2021-05-04 20:58:33 [Válasz erre: 7138 diosjeno 2021-05-04 18:53:22]

Teach me! :)


7139 chord 2021-05-04 20:45:56 [Válasz erre: 7138 diosjeno 2021-05-04 18:53:22]

Ej'sze, igaz.
 

Hogy mi terel és hová, az eléggé szövevényes.
pl. itt.


7138 diosjeno 2021-05-04 18:53:22 [Válasz erre: 7135 Corvette 2021-05-04 17:26:51]

Hájsze' arra való a díszítés, a hajlítás. Ebben a dalban hallod, ha akarod.

Amit "magában hall" ,  azt díszít, előkéz, hajlít. Pont. 

Pont a díszítések miatt " hallod " a kíséret akkordjait ! A díszítés "terel rá " a harmóniára a háttérben.


7137 diosjeno 2021-05-04 18:41:06 [Válasz erre: 7136 chord 2021-05-04 18:15:35]

Nem tennék olyat, hogy kellő tapasztalat nélkül beszélnék ezekről a számomra fontos dolgokról.

 Van egy Szent Ágnes kolostor Prágában. Abban van egy komplett koragót templombelső,  ami üres volt teljesen mindig, mikor ott jártam ( kétszer voltam ott  , közte legalább két-harom év ) Ott páran kipróbáltuk pl. De máshol is.  Elég sokat csavarogtam Európában egy időben és csak ez érdekelt. Román és koragót templomok és akusztikai terek. Jó időben kell menni. Ehhez csend és főleg nyugalom kell. El kell érni, hogy a tér " csak rád figyeljen " .  Más zaj nuku. 

 Azért nem hallasz ilyet, mert NEM CSINÁLJÁK !

 Nem azért, mert nem igaz, vagy mert  "ilyen nincs, csak felvételen ".

Mondtam az előbb, hogy ez tudás, tudatosan is kell csinálni. 

 


7136 chord 2021-05-04 18:15:35 [Válasz erre: 7133 diosjeno 2021-05-04 16:47:52]

Normál, megszokott akusztikánál nem hallasz ilyet.
Sem hangversenyteremben, sem templomban.
Ld. katedrálisépítészet.
Rendkívül bonyolult és homályos téma.
De a lemezen meg ott van.

Sorolhatok sok kedvencet, igen jó felvételeket, ahol ez nincs meg, hiába cihelődtek akármelyik katedrálisba is.
És élőben, ilyet?
Én pl. soha nem hallottam. Tudom, rossz helyen ültem.
 


7135 Corvette 2021-05-04 17:26:51 [Válasz erre: 7132 diosjeno 2021-05-04 16:38:37]

Kicsikét bocsánat! Ha a nótának van hangszerkíséretes változata és ismerem is azt, akkor van létjogosultsága a harmóniában való gondolkodásnak és éneklésnek, mert a kíséret ott van bennünk. Magunkban halljuk és ahhoz viszonyítunk. Ez a belső hallás vagy mi. De ha nincs banda a nóta mellé, akkor mi legyen?


7134 Corvette 2021-05-04 17:12:11 [Válasz erre: 7121 Corvette 2021-05-02 23:51:06]

Segítek egy kicsit. Simon Dentről csak pár hete hallottam, és nagyon megörültem, amikor a szél befújta hozzám ezt a lemezét. Na, de ki ez a pali? Sokat nem tudtam meg róla. 1950-es születésű, angol nemzetiségű, és 1974-ben ő volt Karajan első oboása. Hoppá! Egy külföldi a nagy német zenekarban! Lothar Koch jóval késöbb ment nyugdíjba, de amennyire tudom, Koch nem volt százas, így kellett egy másik szólamvezető is, akire mindig számítani lehetett. Hogy Dent meddig volt a zenekarban? Passz. De nem is ez a fontos, hanem a próbajátékon vele szemben megfogalmazott elvárás. Mert nem olyan oboistát keresett Karajan, aki tökéletes technikával bírt, hanem akinek volt zenei kisugárzása. Ez Dentet nagyon meglepte. A többi már történelem.

De nézzük, hogy mit kapunk a felvételtől! Dent olyan hangon fúj, amiért az oboisták konkrétan ölni tudnának. Éneklően, könnyedén, erőlködéstől mentesen, nagy hangon, kiegyenlítetten. Persze sötétség is van benne rendesen, mert olyan nincs, hogy egy német zenekarba (pláne akkoriban) bárki beülhessen egy világos, éleskés, franciás hanggal. Hogy milyen gyártmány a hangszere? Francia. Lorée. :) Csak hát Dent angol, ezt ne felejtsük, és az angol oboaiskola inkább hasonlít a némethez, mint a franciához. 

És az a vibrátó...Ritkán mondok ilyet, de az övé egyszerűen lenyűgöző. Fenomenális. Ez a pasas annyira igényes, annyira tele van jó ízléssel, hogy csak kapkodom a fejem. Hangindítás és lezárás? Példaértékű! Zeneiség? Bokán fosom magam tőle. A Cimarosat feltétlen hallgassátok meg! Ne készüljön senki histórikus előadásra, mert nem lesz ilyen. De az, AHOGYAN eljátssza Dent ezeket a többnyire unalomig ismert darabokat, egészen szenzációs. Komolyan mondom, hogy felvillanyozott! 

Viszont van két dolog, amelyre jó lesz felkészülnötök. Az egyik az intonációs anomália. Amikor lassú tétel van, mindent kínosan a helyére fúj, viszont gyors futamoknál, főleg, ha oktáv vagy annál nagyobb ugrások vannak, hajlamos föléintonálni. Nem vészesen, de azért bassza a csőrömet a dolog. A hármas F hangot is hanyagolhatná. Az mindig csálé az oboákon.

Másik idegesítő jelenség a díszítés. Dent egyszerűen nem tud barokkot díszíteni. Annyira életidegen minden egyes hozzáköltése, hogy azt kívánom, inkább ne csinált volna semmit. Gondolta, hogy ez így is jó lesz. Hát nem! De nem csak a barokkot gányázza el, sajnos a többibe is belerúg párat az ízléstelen futamaival. Ilyenkor mindig elgondolkodom, hogy miért van karmester. Miért nem mondja legalább ő a szólistának, hogy barátom, ezt most erősen túltoltad, itt, ennél a résznél. Látod? Ez így randa, gusztustalan, ne csináld, ennél te sokkal, de sokkal jobb vagy, csak megfeledkezél magadról. Hát nem mondta. Inkább asszisztált csendben ehhez a rémülethez.

Akkor most mi legyen? Kuka lesz ebből vagy megdicsőülés? Megdicsőülés. Mert Dent fantasztikusan jó. Technikailag hibátlan, igaz, hogy egy kicsit hamis és hajlamos stílustalanul díszíteni, összességében mégis egy hatalmas művészt ismerhetünk meg személyében. Tökéletesen uralja a színpadot és döglesztően muzikális. Megértem, hogy Karajan lecsapott rá.   


7133 diosjeno 2021-05-04 16:47:52 [Válasz erre: 7128 chord 2021-05-04 12:47:18]

Te magad mondod, hogy ez studióban , művi úton nem hozható létre.  De MINDEN élőzene ilyen.  Egy nortmál akusztikai térben ez működik. A tudatiosságot nem az akusztika produkálja, Péres-nél sem AZ a ciszterci templom gyújtotta a világost.  Péres bárhol meghallja az akusztikai lehetőségeket, mert ez a fejében tudatos. Felméri és ahhoz igazítja a művet is meg az előadást is. Mindig így kéne hogy történjen, de mint írtad ez valóban kiveszőben van... és számomra legalábbis egyértelműen az olcsó tömeg-technika és a tudás hiánya együtt okozzák. 

 Nézd csak meg, Corvette rögtön rátapint a lényegre:

" Élőzenét hallgatni? Akkor minek költünk annyit hifire? Nooooormális? "  :)))


7132 diosjeno 2021-05-04 16:38:37 [Válasz erre: 7129 Corvette 2021-05-04 12:49:04]

Szerintem ezt csak és kizárólag te tudthattad így érteni :))

 A hajlítások és díszítések egy harmóniai környezetet adnak hozzá...neked semmi dolgod, csak ebben a harmóniai környezetben értelmezve énekelni a népdalt vagy a gregoriánt. . És ez az, amit kevesen csinálnak. Csak énekelnek, meg díszítenek, de nem hallanak és nem értelmeznek.  Favágás. Favágás gregoriánnal. 


7131 Corvette 2021-05-04 14:19:20 [Válasz erre: 7130 takatsa 2021-05-04 13:17:11]

Neki legalább valami az eszébe jutott róla. Nekem max. Gregor József.

Ezt ismered? Cisztercita haj, hová lett a vaj...? 


7130 takatsa 2021-05-04 13:17:11

Mi van? Kifogytál a felkiáltójelből? Tudhatod, hogy Diósjenőnek a gregoriánról mindig a népdal jut az eszébe. Ebben persze van igazság, mert sok magyar népdal gregorián eredetű. Ahogyan a ciszter szerzetesek tanítgatták a tudatlan magyarságot földet művelni, a munka közben énekelgették a gregoriánjukat. Persze visszhangot a szántóföldön csak a mennybolt adhatott, már csak azért is, mert Tihanyra már a bencések rátették a kezüket. A szájtáti magyarok szántani-vetni ugyan nem tanultak meg, de a maguk együgyű módján dünnyögték a gregorián dallamokat, latin helyett magyar mondókákat kitalálva. Így születtek a legcsodálatosabb magyar népdalok, pl. a Szivárvány havasán.


7129 Corvette 2021-05-04 12:49:04 [Válasz erre: 7127 diosjeno 2021-05-04 09:22:07]

Élőzenét hallgatni? Akkor minek költünk annyit hifire? Nooooormális? 

Amit a második felétől írsz, az egy kicsit homályos. Tehát akkor éneklek jól egy népdalt, ha a díszítések ügyes játékával meg tudom teremteni egy templom visszhangját? De hát ilyen a világon nincs !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


7128 chord 2021-05-04 12:47:18 [Válasz erre: 7127 diosjeno 2021-05-04 09:22:07]

Hát ez jó okfejtés...Tudom, Ányos-an elmondja, amit én csak úgy egyszerűen elmondok: " halgassatokmá élőzenét "...vagy legalábbis nagyban alátámasztja.

Hát most pont nem.
Mert ez konkrétan egy lemezről hallható.

Hallgatom, hogy hova menjünk ilyesmi dolgot élőben hallgatni, ma, Magyarországon.
Vagy akárhol.

Ez a dolog még az Ensemble Organum esetén is erősen ritkaság.

Jártam már ciszterci templomban, nem messze, pont, ahol ez felvették.
Két egész nap utazás. Csak oda.
Ja, és pont nem volt koncert.


7127 diosjeno 2021-05-04 09:22:07 [Válasz erre: 7126 chord 2021-05-04 08:26:45]

Hát ez jó okfejtés...Tudom, Ányos-an elmondja, amit én csak úgy egyszerűen elmondok: " halgassatokmá élőzenét "...vagy legalábbis nagyban alátámasztja.

Valamit még hozzátennék...

 " Egy 'intelligens aura' képződik. Amely meglétét a régiek ismerték, és tudatosan alkalmazták."

Ez jó, de miben is áll ez ?

A gregoriánban a hangok graduális egymásutánja , ha kellő ideig tudunk egy motivumot hallgatni ( visszaverődések ! )  egyben poliphonikus ( vagy inkább úgy kéred, hogy harmonikus ? )  értelmezést is nyer egy dallam , ez a lényeg. 

 ( Mint a mi népdalaink a régi rétegben. Ugyanezt csinálják a hajlítások és díszítések ! ) 

 Az, hogy ez feledésbe megy egyre inkább, az nem is kérdés. Ma ,  ha 10 000 ember énekel gregoriánt, vagy régi magyar népdalt, abból jó, ha egy tudja, hogy mit is csinál. 

 


7126 chord 2021-05-04 08:26:45

Van egy lemez, amelyikről már volt szó, írtam is róla, itt is, a blogon is. 

 

De most megint kell.
Mert mindig valami új dolog kiderül. Valami, amit csak most észlelek igazán, ami pedig fontos.
A zene, az mint a tiszta víz, a gregorián, különösen mélyrehatoló.
Miért is?, legalább ezer okból, de van néhány, amelyik feltűnhet.
Pl. 
Egy szólam. A szingularitás. Nincs a polifónia mesterkéltsége, nincsenek szólamtáblázatok, mátrixok, ellenpontok és egyéb ravaszdi okosságok.
A kórus egyben, a Reneszánsz egység-elve szerint még. A hang és az előadás az egyenesen egyedülálló.

De miért is?

Mert itt jön az, ami miatt írom ezt.
Mert Peres itt teljesen visszaállította azt az eszmét, ne feledjük, a régizene tisztán eszmei zene, hogy a zene és a hang és a tér, amibe belehangzik, az nincs különszedve, szétcibálva, mint később majd annyiszor. Vagyis, az emberi hang, mint hangszer, úgy áll össze, hogy hozzá tartozik a 'héjazat', a tér, a szakrális tér is és az akusztikai tér is. Ja, én már most, 2021-ben külön szedem, látjátok?, pedig nem. 
Mert egy dolog.
Hogy néz ez ki a gyakorlatban?, hát egyszerű, bevonult az egész kompánia egy XII. sz.i ciszterci templomba, és ott vették fel.
És mi lett?, hát, visszhang és utózengés ezerrel. Olykor a 3 másodpercet simán meghaladja.
Az utózengés beállítható a felvételeken, ezt mindenki tudja. De az az utózengés, az a meglévő zene saját dolgait veszi mintának, sokszor nem is rosszul.
De.
Itt egészen más a sztori. Ez az utózengés ez természetes akusztikai zengés. Hogy ez amúgy lemodellezhető?, hát nem, mert a bezárt terek bizonyos bonyolultság felett (mondjuk bonyolultabb esetben, mint egy kocka:)), kezdenek úgy viselkedni, mint az önszerveződő meteorológiai rendszerek. Nagyteljesítményű szg-ekkel, rengeteg mintavétellel, közelítő függvényekkel lehet tapogatózni, amelyek két reménytelen tulajdonsággal bírnak: végtelenek és teli vannak irracionális számokkal...

Hallgatva, akkor mi jön át?,
hát az, hogy a zengés, ez a visszhangsorozat-féle, ez ráül a felvételre, és olykor, ha jól figyelünk, az a meghökkentő dolog lesz, hogy elkezd 'énekelni', saját maga, a háttér hátterében, rendkívül finoman, mint egy hajszálvékony hártya. Egy 'intelligens aura' képződik. Amely meglétét a régiek ismerték, és tudatosan alkalmazták.
És igen, itt van a lemezen.

Na, hirtelen ennyi.
Jó hifi nélkül szerintem reménytelen észlelni ezt.
De hátha tévedek.

Chant Cistercien XIIe siècle - Ensemble Organum






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.