vissza a cimoldalra
2021-02-28
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11571)
A csapos közbeszól (95)

A MET felvételei (1384)
Társművészetek (2281)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4440)
Operett, mint színpadi műfaj (4697)
Franz Schmidt (3790)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2164)
Régizene (6526)
Kedvenc magyar operaelőadók (1203)
Gioacchino Rossini (1044)
Belcanto (953)
Élő közvetítések (8599)
Erkel Színház (10802)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5090)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7425)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1477)
Pantheon (2830)

Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

6356   chord • előzmény6355 2021-02-20 12:34:27

Hát, így hirtelen, nem tudok ajánlani neked tankönyvet, amiben ez szerepelne. Esetleg a ZAK tankönyvtárában érdemes lenne keresgélni.

De addig, ott van pl. Marcel Peres írása, gondolatébresztőnek, az igen régi zenékről, meg a ráközelítésről, egy kis miniesszé, ebben a booklet-ben. Én ezekből okosodom. :) Magyarul azért ne keresd benne.

Meg még annyit, hogy ez a teljesség igénye, ez a szimpatikus enciklopédista látásmód, ez a határtalan zenei horizontnak hitt dolog, ez tényleg hiányzik belőlem.

Magam részéről, aki egyszerre és egyformán szereti Csajkovszkijt meg Beethovent meg Bachot meg az Ars Subtiliort, annak én akkor sem hiszek, amikor kérdez.

Szóval, tapétázgatjuk a gettó falát. Az is valami, nem?

6355   takatsa • előzmény6354 2021-02-20 11:06:21

Ó, adhatnál néhány linket a Karoling-reneszánszról, ahogyan sóvárognak az antik zenekultúra után. Engem igazán érdekelne ez a téma, és ha tényleg van erre irodalom, akkor abban biztosan körülírják sóvárgásuk okát, így közelebb juthatunk ahhoz, hogy ténylegesen milyen is volt az antik zenekultúra. Én megvallom, nagyon keveset tudok a római zenekultúráról. Az bizonyos, hogy ők is vonzódtak a monumentalitáshoz és zenéjük aláfestéséhez felhasználták a kor összes technikai lehetőségét. Milyen szép látvány lehetett pl. Róma lángolása a lantkisérettel előadott óda közepette. De sajnos itt véget ér a tudásom, így kiváncsian várom a linkeket.

Szimfónia, mint legálszentebb dolog, ami a zenében létezik?? Most egy kicsit zavarban vagyok. Tudod, én a zenét szeretem. MIndendéle jelző, elő- vagy utótag nélkül. És én nagyon sajnálok mindenkit, aki önként és dalolva lemond a teljesség igényéről, a mindent megismerni akarás vágyáról, és saját magát egy olyan gettóba kényszeríti, ahonnan csak egy tűszúrásnyi lyukon át láthatja a horizontot. Mit, és mennyit lát egy ilyen ember a világból? És én egy ilyen embernek higgyek el bármit? Ez nagyon nehéz lesz, de megpróbálom.

6354   chord • előzmény6350 2021-02-20 10:03:13

Ja.
Nem írtak szimfóniákat.
Szimfónia?, pl. számomra az egyik legutálatosabb, legálszentebb dolog a zenében, ami csak létezik... 

Az, hogy egyszerű tercelés-féléjük volt?, hát szerintem, ill. nem csak szerintem, az édeskés terc kedvelése, az csak egy újabb kori tünemény. Merthogy a Reneszánsz előtt, bizony, 'imperfect' volt, és úgy viselkedtek az emberek rá, mint diosjeno a középhangolású csembalóra.... rázta őket a hideg.:) Az Oktáv és a Kvint mellett egy éppen megtűrt, szükséges rossz volt, de valahogy a szerkezetnek ki kellett jönni, szóval volt csekély szerepük nyilván.

Szóval, én továbbra is óvatos vagyok ezzel kapcsolatban.
Meg pl. furcsán ellentmond az érvelésednek pl. az egész Karoling-Reneszánsz. Amelynek a fő mozgatórúgója az az elkeseredés volt, hogy elveszett az antik hagyomány, és ebbe a zenei hagyományt erősen beleértették.

 

6350   takatsa • előzmény6349 2021-02-19 21:04:04

Nézd, hogy milyen volt a szobrászatuk, festészetük, építészetük, irodalmuk, filozófiájuk, azt nem kell találgatnunk, tárgyi bizonyítékaink vannak, amelyekből jól rekonstruálható az adott tárgybeli tudásuk és elért eredményeik. Hogy milyen volt a zenéjük, arról viszont elég keveset tudunk. Vajon miért? Feltehetően azért, mert nem tulajdonítottak neki akkora jelentőséget, mint pl. az irodalomnak. Ha fontosnak tartották volna, akkor lejegyezték volna, találtak volna egy lejegyzési módot, amit mi pedig megfejthetnénk. Miért nem csinálták? Valószínűleg azért, mert nem volt mit lejegyezni. Egyszerű dallamok, egyszerű szerkesztési mód, ami szájról szájra terjedt.Gondolom, hogy néhány tónus, néhány egyszerű akkord a lanttal, amivel előadtak egy-egy költeményt, aminek a szövege volt érdekes. A zenét azért kell feljegyezni, lekottázni, hogy reprodukálható, újra előadható legyen. Ez akkoriban nem volt szempont. Vagy nem volt többszólamúság, vagy valami egyszerű tercelésféle, amit szintén fölösleges volt lejegyezni. A kultúra, a művészetek, a tudomány, a technika nem egyenletesen és szimmetrikusan fejlődik. Az egyik fejlettségéből semmi következtetést nem lehet levonni az élet más területének fejlettségéről, ez hibás okoskodás. A festményeik, szobraik szépek voltak, de nem volt mobiltelefonuk, nem találták fel a WC papírt vagy az atombombát, gőzük sem volt Amerikáról, a betegségektől hullottak mint a legyek és nem írtak szimfóniákat. De azért nem kell őket sajnálni, teljes életet éltek, és ha a karmesteri pálcát nem is, de a pávatollat jól forgatták.

6349   chord 2021-02-19 20:13:57

Amúgy.
Aki pl. Pompeii-be eljutott, és látta azokat a szobafreskókat, bizonyosan elgondolkodott azon, hogy ez egy innen felfoghatatlan színvonalú esztétikai kultúra volt. És mindehhez elképzelni azt, hogy a zenéjük az valami primitív cincogás volt valami zéró hangszeren, az logikailag is hibás feltételezés.

A középkor zenéjével hasonló a helyzet.
Szóval, jómagam, igen-igen óvatos vagyok a régmúlt zenei életének megsaccolásában. Az, hogy ilyen-olyan együttesek hogyan próbálják ezt tolmácsolni, az semmi más, csak egy fikció.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1886 • Rácz Aladár, cimbalmos († 1958)
1889 • Vaclav Fomics Nyizsinszkij, táncos († 1950)
1934 • Geszty Sylvia, énekes († 2018)
elhunyt:
2019 • André Previn, karmester (sz.1929)