vissza a cimoldalra
2021-02-25
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11571)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (6414)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7410)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4951)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62542)
Erkel Színház (10791)
Kimernya? (3952)
A MET felvételei (1359)
Momus-játék (6004)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4426)
Operett, mint színpadi műfaj (4685)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2160)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5083)
Franz Schmidt (3786)
Opernglas, avagy operai távcső... (20733)
Mozartról magasabban (742)
Verdi-felvételek (599)

Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

6354   chord • előzmény6350 2021-02-20 10:03:13

Ja.
Nem írtak szimfóniákat.
Szimfónia?, pl. számomra az egyik legutálatosabb, legálszentebb dolog a zenében, ami csak létezik... 

Az, hogy egyszerű tercelés-féléjük volt?, hát szerintem, ill. nem csak szerintem, az édeskés terc kedvelése, az csak egy újabb kori tünemény. Merthogy a Reneszánsz előtt, bizony, 'imperfect' volt, és úgy viselkedtek az emberek rá, mint diosjeno a középhangolású csembalóra.... rázta őket a hideg.:) Az Oktáv és a Kvint mellett egy éppen megtűrt, szükséges rossz volt, de valahogy a szerkezetnek ki kellett jönni, szóval volt csekély szerepük nyilván.

Szóval, én továbbra is óvatos vagyok ezzel kapcsolatban.
Meg pl. furcsán ellentmond az érvelésednek pl. az egész Karoling-Reneszánsz. Amelynek a fő mozgatórúgója az az elkeseredés volt, hogy elveszett az antik hagyomány, és ebbe a zenei hagyományt erősen beleértették.

 

6350   takatsa • előzmény6349 2021-02-19 21:04:04

Nézd, hogy milyen volt a szobrászatuk, festészetük, építészetük, irodalmuk, filozófiájuk, azt nem kell találgatnunk, tárgyi bizonyítékaink vannak, amelyekből jól rekonstruálható az adott tárgybeli tudásuk és elért eredményeik. Hogy milyen volt a zenéjük, arról viszont elég keveset tudunk. Vajon miért? Feltehetően azért, mert nem tulajdonítottak neki akkora jelentőséget, mint pl. az irodalomnak. Ha fontosnak tartották volna, akkor lejegyezték volna, találtak volna egy lejegyzési módot, amit mi pedig megfejthetnénk. Miért nem csinálták? Valószínűleg azért, mert nem volt mit lejegyezni. Egyszerű dallamok, egyszerű szerkesztési mód, ami szájról szájra terjedt.Gondolom, hogy néhány tónus, néhány egyszerű akkord a lanttal, amivel előadtak egy-egy költeményt, aminek a szövege volt érdekes. A zenét azért kell feljegyezni, lekottázni, hogy reprodukálható, újra előadható legyen. Ez akkoriban nem volt szempont. Vagy nem volt többszólamúság, vagy valami egyszerű tercelésféle, amit szintén fölösleges volt lejegyezni. A kultúra, a művészetek, a tudomány, a technika nem egyenletesen és szimmetrikusan fejlődik. Az egyik fejlettségéből semmi következtetést nem lehet levonni az élet más területének fejlettségéről, ez hibás okoskodás. A festményeik, szobraik szépek voltak, de nem volt mobiltelefonuk, nem találták fel a WC papírt vagy az atombombát, gőzük sem volt Amerikáról, a betegségektől hullottak mint a legyek és nem írtak szimfóniákat. De azért nem kell őket sajnálni, teljes életet éltek, és ha a karmesteri pálcát nem is, de a pávatollat jól forgatták.

6349   chord 2021-02-19 20:13:57

Amúgy.
Aki pl. Pompeii-be eljutott, és látta azokat a szobafreskókat, bizonyosan elgondolkodott azon, hogy ez egy innen felfoghatatlan színvonalú esztétikai kultúra volt. És mindehhez elképzelni azt, hogy a zenéjük az valami primitív cincogás volt valami zéró hangszeren, az logikailag is hibás feltételezés.

A középkor zenéjével hasonló a helyzet.
Szóval, jómagam, igen-igen óvatos vagyok a régmúlt zenei életének megsaccolásában. Az, hogy ilyen-olyan együttesek hogyan próbálják ezt tolmácsolni, az semmi más, csak egy fikció.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1727 • Armand-Louis Couperin, zeneszerző († 1789)
1873 • Enrico Caruso, énekes († 1921)
1940 • Jesús López-Cobos, karmester († 2018)