Bejelentkezés Regisztráció

Régizene


5775 diosjeno 2021-01-10 12:06:48 [Válasz erre: 5774 chord 2021-01-10 11:31:45]

Hát igen, de az a véleményed neked is, meg Corvette-nek is, hogy NINCS  ITT SEMMI LÁTNIVALÓ ????????????

A kutatásra , közzétételre sem mondotok semmit, minek az...

 Asszem teljesen hiába mondtam el a nemzethez tartozását a zenei múltnak....és az összefüggéseit a külföldi régizenéhez, meg a logikai sorrendjét a kettőnek...

 Sebaj, jöjjön a nemes diszkó, folytassuk.


5774 chord 2021-01-10 11:31:45 [Válasz erre: 5772 diosjeno 2021-01-10 09:10:51]

Körbe-karikába járunk.
Ezerszer átbeszéltük.
Higgyétek el, az oktatás, az lenne a kulcs. Ott kezdődik minden.

Álljatok a tükör elé, és koncentráljatok, és mondjátok hangosan, hogy 'Kodály-módszer'. És figyeljétek az előbukkanó gondolatokat.
Nem a Huelgas együttes fog eszetekbe jutni.
Meg nem a csembaló. (virginált már le sem merem írni.)
De még csak Vivaldi sem.
Velence sem.
Monteverdi sem.
Frescobaldi sem. (az meg ki??, ja, megvan, valami Bach-előfutár...)
A Napolitan music, az főleg nem.
Meg összességében nem a régizene.
Attól tartok, a normális zenélés sem.

Nem sportból szidom a Zeneakadémiát sem.

 

De szeretem Magyarországot ettől.
Külföldi barátok előtt sokkal-sokkal tapintatosabban kezelem ezt a kínos kérdést. (ti. hogy most mutass már valami jó lemezt, magyar előadókkal... akkor felkelünk a fotelből, és kávé, és youtube, ott, ha ügyes az ember, meg vigyáz, hogy mit ír a keresőbe, még akad valami jó is.)


5773 diosjeno 2021-01-10 09:16:52

5772 diosjeno 2021-01-10 09:10:51 [Válasz erre: 5771 Corvette 2021-01-10 09:03:30]

Úgy legyen, énekeljék, hiszen én is ezt mondom. De nem éneklik. Van az a negyven éves felvétel és passz.


5771 Corvette 2021-01-10 09:03:30 [Válasz erre: 5769 diosjeno 2021-01-10 08:26:15]

Hát akkor énekeljék el úgy derék hazánkfiai ezeket a nagyszerű remekműveket, ahogyan azt a Huelgas Ensemble lemezein is hallhatjuk! Komolyan nem értem, hogy mi akadályozza őket ebben. Csak szabotálják itt a magyar kultúra csúcstermékeinek a világsikerre jutását.


5770 diosjeno 2021-01-10 09:02:56 [Válasz erre: 5766 chord 2021-01-09 23:40:27]

"  Bár, énszerintem, a mai magyar népzene túlságosan messze került  a saját gyökereitől, meg a régizenétől; egy széki táncrend motívum-soraiba én sehogyan sem tudom belelátni azt a nyersanyagot, amely a betanító-motívum-improvizációhoz szolgáltatná a töltetet."

 -------------------------------

Mélységesen nem értek veled egyet. 

 Nekem ez a dal pontosan ugyanazt jelenti, mint egy Vivaldi concerto, vagyis pontosan ugyanarról beszél ugyanúgy ( a zene nyelvén )  csak más szavakkal.

 Elmesélek valamit. Vidéken nőttem fel, sok kemény tél volt akkoriban. A bátyámmal reggelente szélsebesen öltöztünk a kihűlt szobában ( egy vaskályha volt benne ) , hogy meg ne fagyjunk.  Mindig szólt a rádió, Anyám mindig azt is bekapcsolta, amikor ébresztett minket. Akkoriban előfordult, hogy a sok guriga zene mellett, néha bejátszottak egy teljes Vivaldi concertot ( sohasem csak egy tételt ! )  Amit mondani akarok az az, hogy mikor megszólalt a Vivaldi, mi megálltunk az öltözésben és addig meg se mozdultunk , gatyában abban a jéghideg szobában, amíg vége nem lett.  A lényeg, hogy ezt a kis fenti dalocskát UGYANÚGY hallgattuk végig. És az összes hasonló igazán jól előadott népdalt. 


5769 diosjeno 2021-01-10 08:26:15 [Válasz erre: 5768 Corvette 2021-01-10 03:15:32]

Mind a két beírásodban a jelen helyzettel érvelsz. De hát azt ismerem . Azzal érvelsz, hogy ez van. Hát tudom, hogy ez van. Én azt mondom, hogy MINEK KÉNE LENNI.  Ne kutassuk a múltunkat akkor ? Felesleges ? Neked is meg chordnak is ez a kérdésem. Ne tegyük közzé az adatközlők gyűjtéseit, hanem továbbra is áruljuk pénzért ? ezt kérdezem...

  Süsd meg, abból indultunk ki, hogy mi van...azt tudom. 

------------------

 "  ahogyan a mi gregorián töredékeinkre sem fogja felkapni a fejét Ottavio Dantone vagy Leonardo Garcia Alarcon. "

 Ebben meg tévedsz. Arra nem kapják fel a fejüket, AHOGYAN MI AZT ELŐVEZETJÜK.  Nagyon jók azok, csak nem így.


5768 Corvette 2021-01-10 03:15:32 [Válasz erre: 5749 chord 2021-01-09 09:39:21]

Hogy miért nem? Biztosan volt olyan, aki rendszeresen hallgatott zenét és igyekezett követni a világ eseményeit, de számadatokkal sajna nem szolgálhatok. Az én tanáraim pl. soha nem dicskedtek a zenei gyűjteményeikkel, de talán az elárul valamit, hogy 30 évvel ezelőtt a vonós osztálytársaim csak Zukerman, Yo-Yo Ma vagy Casals nevét ismerték.  


5767 Corvette 2021-01-10 02:46:05 [Válasz erre: 5765 diosjeno 2021-01-09 21:58:08]

A régizenei múltunk kb. annyira jelentős, mint a turisztikai vonzerőink. Nekünk talán még jelent valamit, hogy Taktaszada határában 500 évvel ezelőtt állt egy pottyantós budi, amelynek az alapjait 20 évvel ezelőtt a régészek megtalálták és klinger téglával kirakták, sőt, még egy csinos réztáblácskát is kitettek oda, rajta a felirattal, hogy "hajdanán ide jártak dolgukat végezni a környék jobbágyai", csak hát ez nem fog százezrekben mérhető nemzetközi turisztikai keresletet generálni, ahogyan a mi gregorián töredékeinkre sem fogja felkapni a fejét Ottavio Dantone vagy Leonardo Garcia Alarcon. 


5766 chord 2021-01-09 23:40:27 [Válasz erre: 5765 diosjeno 2021-01-09 21:58:08]

Ha csak a legnagyobb reneszánsz slágereket eljátszanák magyar zenészek, úgy, érted, akkor előrébb lennénk. Az lehetne a belépő, ahhoz a feladathoz, amiről te beszélsz.

Bár, énszerintem, a mai magyar népzene túlságosan messze került  a saját gyökereitől, meg a régizenétől; egy széki táncrend motívum-soraiba én sehogyan sem tudom belelátni azt a nyersanyagot, amely a betanító-motívum-improvizációhoz szolgáltatná a töltetet.

De nézzünk már egy olyat, ahol nincs szakadás.
Lengyelország.
Reneszánsz lant és ének. Igen, a 'gitáros lány' ősképe, akár Caccini Firenzében.
Népzene? Régizene?
Mindkettő. Egyszerre. 
Egy párhuzamos, egymást épp metsző mozgás.
Na, ilyen metszéspont-lehetőség nálunk nincs. Nem azért, mert bénák a zenészek. Hanem mert nálunk szétsodródott a két dolog, náluk meg nem.

Żeby tak tobi - pieśń znad Sanu

Hifiseknek: besz@rás, hogy szól. Fenomenális. Pici stúdió, zéró keverés.


5765 diosjeno 2021-01-09 21:58:08 [Válasz erre: 5764 chord 2021-01-09 21:15:47]

Ez az állandó harc...ez a lételemed...Amit mondtam, nem VALAMI ELLENÉRE mondtam. Ami van, jó. 

Azt gondoltam, téged pont beindít, amiről szó van.. hiszen ez a gyakorlat, amiről a  zenetörténészeink írnak implicite magában foglalja a nagymértékű improvizáció lehetőségét. Szinte biztos, hogy MOTIVUMOKRA épült ez a tanulási módszer. És a darabok, amiket előadtak, simán lehettek a zeneileg képzett betanító motivum-improvizációi. Nagy valószínűséggel azok voltak, ha engem kérdezel. Ezek a motivumok meg biztosan beépültek a népzenénkbe.  És mivel speciális hangzású népzenénk van, a motívumok is jellegzetességeket kell, hogy hordozzanak. 

 Nem értelek. Mondtam én, hogy valamit hagyjunk abba ? Hogy ne játszunk és hallgassunk külföldi régizenét ? Nem mondtam ilyet.  Honnan veszed, hogy így gondolom ? Én nem mondtam ilyet ...

-------------------------------

 Akkor ne is foglalkozzunk tovább a zenei múltunkkal ? Játszuk, ami van , és passz ? 


5764 chord 2021-01-09 21:15:47 [Válasz erre: 5763 diosjeno 2021-01-09 20:31:01]

Ez kb. olyan, mint amikor az ember a majomtól származik, direkte.
Nem.
Volt közös ős. Kipusztult mára.
Az elágazott fejlődésből már nem tudsz egy másik párhuzamos ágat elérni.

Ma, a Szászcsávás Band, az neked improvizál a 'Viktória, menjünk-menjünk-menjünk-menjünk Szabadira' dallamára, zseniálisan, tényleg, hallottam, ott voltam.
Vagy ott a Koncz Gergő.
Meg még ötszázan.
De ebből régizene már nem lesz.

Egy Folia-t, normálisan eljátszani, vagy egy reneszánsz francia chansont, az miért is lenne akkora gáz Magyarországon?
Mert nem a miénk?

Görgess már vissza vagy 1000 oldalt itt. Mit is ajánlgatunk? Az a miénk?
Vagy akkor ne legyen régizene-játszás, mert nem magyar? Mert nem becsületes, Szíriuszról származó??


5763 diosjeno 2021-01-09 20:31:01 [Válasz erre: 5762 takatsa 2021-01-09 20:24:40]

Hát dehogynem...hiszen ezt mondom : a magyar régizene a magyar egyházzenében keresendő ... nálunk csak az volt. Az nem zene ?

----------------

 " amit nem jegyeztek le, az nincs, nyoma sem maradt. "

Á nem, ez nem ok. Itt jön a képbe a népzene.  Igenis maradt nyoma. Nem is jelentéktelen. Ezer év van a népzenénkben a magyar régizenéből. Nincs olyan európai nemzet, amelyik a magyar autentikus népzenét ne értékelné nagyon magasra. 

Mi miatt van, mit gondolsz ? Milyen zene ihlette ezt a népzenét ? 


5762 takatsa 2021-01-09 20:24:40 [Válasz erre: 5761 diosjeno 2021-01-09 17:51:42]

Hát, a szájhagyomány valahol elakadt, vagy legalábbis nem jutott el hozzánk. És amit nem jegyeztek le, az nincs, nyoma sem maradt. És ha ez így van, akkor amiről a zenetudósaink egyértelműen beszélnek, az csak feltételezés.

Persze nyilván volt egyházi zene, ez nem képezi vita tárgyát. Mivel az egyház mind nevében, mind gyakorlatában akkoriban egyetemes volt, a különböző szerzetes-közösségek egységes irányítás alatt álltak, a szerzetesek - országhatárokon át - egyik kolostorból a másikba járkáltak, és a latin szertartás teljesen kötött volt, így az egyházzene is többé-kevésbé egységes volt, persze voltak-lehettek helyi jellegzetességek, de ezek csak szinesítették az amúgy egységes palettát. Gondolom, hogy pl. gregorián éneklésben is kevesebb különbség lehetett egy német vagy egy magyar bencés kolostor között, mint az azonos orgszágban működő bencés és ciszter közösségek között.. 

De itt nem az egyetemes egyházzenéről volt szó, amelynek mi is részesei voltunk-vagyunk, hanem a régizene magyar gyökereiről.


5761 diosjeno 2021-01-09 17:51:42 [Válasz erre: 5760 diosjeno 2021-01-09 17:09:59]

De viccet félre. Végiolvastam, amit okosok írtak valaha a magyar zenetörténetről ( Főleg Rajeczky, Dobszai )  meg a középkori zene magyar kutatóitól mindent, amit találtam. 

Ez egy speciális létezési formája volt a zenekultúrának, ez a magyar egyházak által fenntartott "szolgálat " . A legfeltűnőbb mozzanat, hogy az oktatás olyan mértékben alkalmazkodott a helyi viszonyokhoz, hogy pl nem használt írásbeliséget.  Azok a ( főleg gyerekekből álló ) templomi kórusok, akik a szolgálatokat ( világi alkalmakon is ! ) ellátták , szó szerint a fejükben hordták a zenei kincset. Ahogy az élet más mederbe terelte a napjaikat ( kinőttek a "kórista '" státuszból ) ez a tudás elveszett. Sebaj, képeztek másikat helyette.

 A művek azonban  a képzőiktől származtak. Volt, amit lejegyeztek a kilenc kódexbe, volt, amit nem.  Tehát egy ősi "szájhagyományos " rendszer volt a mienk. 

 De a zenetudósaink egyértelműen napi gyakorlatról, szisztematikusan felépített és bejáratott és elterjedt rendszerről beszélnek.


5760 diosjeno 2021-01-09 17:09:59 [Válasz erre: 5759 takatsa 2021-01-09 16:46:35]

Egyházi zene volt. Semmi más. Ez lehet a magyarázat. 

Valahogy a végére kell járni, mi volt. Ki kell mondani. Tanítani kell. Azt, ami volt. Értelmezni kell. Ha ennyi volt, ennyi volt. Ki kell mondani. Addig, amíg ez meg nem történik, itt nem lesz fejlődés régizene ügyben. 

Állítólag Isztambulban vannak kódexeink, bőrzsákokba varrva. Amíg alszik a Recept  Sz@rik Ördögen, ki lehetne lopni...


5759 takatsa 2021-01-09 16:46:35 [Válasz erre: 5758 diosjeno 2021-01-09 16:08:08]

Próbáld kicsit árnyaltabban látni ezt a dolgot. Nem lehet mindent a törökökre fogni, az akkori "magyar" zene létét vagy nemlétét pláne nem. A törökök nem villámháborút vívtak, Mohács után eltelt jónéhány év, aztán utána is, az idő akkoriban csak lassan ballagott. Volt idő mindent kimenekíteni, ami értékes volt, menteni kódexben, fejekben. De hát ez a "magyar zene" vagy nem volt, vagy nem tartották értéknek, tulajdonképpen mindegy, hogy melyik verzió igaz, ugyanazt és ugyanannyit jelent. Aztán ott maradt a Felvidék, ott maradt Erdély is, ahová török be nem tette a lábát. Tehát magyar régizene nem volt, vagy csak egy ici-pici volt, Budavárban, és azt sem magyarok művelték. Nem volt beivódva, csak egyedi volt. Nem úgy, mint nyugathonban, ahol minden kicsi grófságban, hercegségben, úton-útfélen ott volt. Ha lett volna, most is lenne, túlélt volna mindent. És igen, abban igazad van, Mozart és Beethoven és a többiek, bár egyedi zsenialitásukhoz nem fér kétség, bele voltak gyökerezve egy zenei közegbe. Egy olyan zenei közegbe, amelynek írmagja sem volt országunkban.


5758 diosjeno 2021-01-09 16:08:08 [Válasz erre: 5756 takatsa 2021-01-09 15:39:38]

Az nem a jumurdzsák volt, amiről te beszélsz, az egy romantikus figura :))

 A török megszállás nem volt romantikus. Mindent elégettek és leromboltak. De nem dühből ( ez olllyan romantikus lenne ) hanem hideg fejjel és koncepciózusan. Amelyik bég  egy apátsági templom könyvtárának egyetlen darabját meghagyta, az selyemzsinórt kapott, az életével fizetett. Csak a szultán tehetett kivételt. Nem érted, hogy MINDENT ELPUSZTÍTOTTAK, elégettek. Azt sem érted, hogy mit jelent egy unikális zenei kincs. Azt, ha elégetik, nem lehet pótolni. Mi van, ha az egész kultúránk ilyen unikális elemekből épült ? ( abból épült. ) Akkor mi van, mi marad egy ilyen szisztematikus török pusztítás után ?  Hát az, ami most van. 4-5 darab többszólamú töredék. 

 Vagy  azt hiszed, hogyha a török ugyanígy elpusztította volna Ausztriát meg Németországot, akkor lett volna Mozart  ott ?? Vicc. Mozart ugyan lett volna, de nem ott. 


5757 diosjeno 2021-01-09 15:52:41 [Válasz erre: 5756 takatsa 2021-01-09 15:39:38]

Nincs igazad. " Alkotó nép " nincs, csak alkotó egyén.  A zenész mesterség a legrégibb hivatás .


5756 takatsa 2021-01-09 15:39:38 [Válasz erre: 5755 diosjeno 2021-01-09 14:38:57]

Azért nem lehet mindent a jumurdzsákra fogni, többek között ezt sem. :) Osztán 1686 után sehol sincs török, mégsem ide született a haydnmozartbeethoven. Mi volt előbb a tyúk vagy a tojás, a népzene vagy a műzene? Erről lehet vitatkozni, jó esetben mindkettő inspirálta a másikat. Én a népzenét úgy képzeltem el eddig, hogy akkoriban született, amikor az ember megszelidítette a tüzet, mert ha volt tűz, akkor volt ének is, és ezek szerint a népzene időrendben megelőzte a műzenét, de lehet, hogy nincsen igazam.


5755 diosjeno 2021-01-09 14:38:57 [Válasz erre: 5751 takatsa 2021-01-09 12:06:27]

Héhé, éppen arról volt szó, hogy a török miatt...hogy kérhetsz akkor számon barokk szerzőket ??

 Épp csak érinted a gregoriánt, pedig pont itt a lényeg : az egyházi zenében. 

 A mi régizenei hagyományunkről ( arról, ami eltűnt) , egy dolog az biztos. Lényegileg Egyházi alapokon nyugodott, még Mátyás idejében is. Az oktatás is ott folyt az egyházban. Azon kívül csak mutatványosok és énekmondók ( utóbbiak nagy becsben ) voltak a pályán.  De a VALÓBAN fennmaradt  , teljesen UNIKÁLIS többszólamú töredékek meg pont bizonyítják a MAGAS színvonalú TELJESEN EGYEDI  többszólamúság meglétét. 

 A korai polifónia európai nagy kéziratai ( Montpellier codex francia, Bamberg codex német, Huelgas codex spanyol ) Rengeteg átfedést tartalmaznak. ( kb 120 darab ugyanaz mindben , ilyesmi ) 

Ezzel szemben a mi többszólamú töredékeink unikálisak. És magas színvonalúak. Profi munkák. Nem hasolítottak a franciához, némethez, spanyolhoz, na bumm. De voltak !

 Ebben van a saját régizenénk. Ha ez meglesz, rögtön felzárkózunk, már csak a nóvum miatt is. 

Ha végképp eltűnt a sokak számára, egyesek még akkor is megtalálhatják. De más népek régizenéjén keresztül a saját , magyar régizenei hangot ? Hogy ?? 


5754 diosjeno 2021-01-09 14:31:05 [Válasz erre: 5752 chord 2021-01-09 12:19:15]

Sem te, kedves chord, sem kedves takatsa, nem gondoljátok meg, hogy az IDŐ meg a régizene mennyire összefüggenek. Chord, itt a metafizika bukik, mert ez nem olyan bonyolult. Nincsen internacionálé itt. Ha régi kor zenéje, és egy ország régizenéje a kérdés, akkor a nemzeti hagyomány a közös nevező, ez teljesen evidens. Minden nemzetnél  ez a kiindulás. A többi csak utána jön. 

( a népzene azért fontos , mert minden népzene egy műzene következménye, így visszakereshető belőle a műzene.  )

 Nincs a birtokunkban egy összefüggő írott hagyomány-anyag ( a saját  zenei múltunkból ) ahhoz, hogy a saját helyünket, rangunkat, identitásunkat  megtaláljuk a többi  nemzet között. Ezért nem mozdulunk. Valami munka nincs elvégezve. 


5753 chord 2021-01-09 12:21:08 [Válasz erre: 5751 takatsa 2021-01-09 12:06:27]

Akik 'értenek' hozzá, akkor, kiderül, hogy mégsem értettek hozzá, nem?


5752 chord 2021-01-09 12:19:15 [Válasz erre: 5750 diosjeno 2021-01-09 10:33:47]

A régizene színvonalas megszólaltatásához nem kötelező saját országunkbéli zenét játszani.
Ha nem őződött meg magyar, akkor nincs, és kész.
Nagyon sokan játszanak 'idegenföldi' repertoárt; ez, amúgy, egy láthatatlan hálózat része, amelyet úgy is hívhatunk, hogy 'Európa'.

De ez a vergődés, ez az alacsony színvonalú tinódilantozás, ez a kuruckodás, ez az oktatáshiány, ez valóban nem a népzenével oldható meg.
Az sokkal magasabb szintre emelkedett, mint sok más országban, és igen, a cigányok itt főszereplők voltak.
Nálunk nincs közös régizene-népzene, mint pl. Angliában, vagy akár Lengyelországban. Ahol hallgatod, nem idióta crossover, hanem régi dolog, és nemlehet eldönteni, hogy népzene, vagy régizene, mert mindkettő.


5751 takatsa 2021-01-09 12:06:27 [Válasz erre: 5750 diosjeno 2021-01-09 10:33:47]

Hát én ehhez a témához egyáltalán nem értek, ahogyan sokminden máshoz sem, így aztán bátran merek hozzászólni. Pl. azt egyáltalán nem értem, hogy jön ide a népzene, mármint, hogy abból kéne merítkeznünk, ha jó színvonalon akarunk régizenét játszani. Én úgy gondolom, hogy a régizene az műzene. Mindig van szerzője, még akkor is, ha a szerző - számunkra - ismeretlen. Rendben, volt Mátyás udvara, na, de ott milyen zenét játszottak, és kik? Műzenét, itáliai, flamand, meg máshonnan jött zenészek, de véletlenül sem magyarok. És mondjál egy jelentős reneszánsz-barokk magyar szerzőt, aki a "nagyokhoz" mérhető. Nekünk nem volt Bachunk, vagy Vivaldink, de még egy Zelenkánk sem, nem volt soha, senkink, aki jelentős lenne, egészen a legújabb korig, Lisztig, Bartókig. És milyen népzenére gondolsz? A legrégebbi népdalok gregorián eredetűek, ahogyan a Bencések tanították szántani-vetni a tudatlan őseinket, és ora et labora, közben énekelgettek, hát azt próbálták nyökögni-makogni elődeink, a saját nyelvükön hozzáköltött szöveggel. Vagy a kuruc dalokra, a verbunkos zenére gondolsz? És milyen hangszerekre-hangszeresekre? Mert ami most népzeneként dívik, az biztosan nem autentikus. Ami pedig hangszeres "népzene" volt az 1800-as években, azt a cigányok művelték, Liszt is belőlük merített, nem is ismert, nem is ismerhetett mást, mert ez volt a hangszeres "népzene". Arra akarok kilyukadni, hogy nekünk nem voltak régizene hagyományaink (maximum Tinódival nyüszítettünk), ezért nem megy - többek között - még ma sem a régizene.


5750 diosjeno 2021-01-09 10:33:47 [Válasz erre: 5749 chord 2021-01-09 09:39:21]

Szerintem ennek sokkal mélyebb okai vannak. 

 A régizene mindenhol a nemzeti kultúrkincsben gyökerezik. Ez az első. Ha megvan a saját hagyatékból merített  otthonosság a területen, akkor ebből természetszerűleg következik a kitekintés a világra. Na de hol van a mi nemzeti régizenei kultúrkincsünk?? 

A felületes válasz az, hogy nem is volt.  A gondolkozó válasz az, hogy..." - hááát...biztos volt...kellett, hogy legyen"  .. A nemcsak gondolkozó hanem utána is járó  válasz az a következő  :

 " A budai capella már Zsigmond korában is európai hírnévre tett szert, fénykorát azonban Mátyás uralkodásának idején érte el. A korabeli források Mátyás kórusáról elragadtatással írnak. Bartolomeo de Maraschi, aki 1475-ben a pápai énekkar vezetõje volt, 1483-ban diplomáciai küldetésben járt Budán. Követjelentésében „megszégyenülve” ismeri el: „… a királynak olyan énekkara van, hogy annál különbet még nem láttam, a miénkhez [a pápai énekkar] hasonló, a pestisdúlás elõtt.” Vagyis a budai capella a követlátogatás idején jobb, mint a római kórus ugyanabban az idõszakban. IV. Sixtus pápa 1483-ban éppen e követjelentés hatására bõvítette kórusát, a Capella Sistinát 24 személyesre, Mátyás kórusával azonos méretûre. A budai énekkar a gregorián énekek mellett a kor legújabb stílusában írt mûveket tartotta repertoárján, tehát nemcsak méretében, hanem korszerûségében is élen járt a korabeli Európában. A capellának világi feladatai is voltak, énekesei szolgáltattak szórakoztató zenét az ünnepi lakomákon. "

 Ez az egyik tényező.

 A másik, hogy pl Franciaországnak 1450-ben volt 4-5 többszólamú műveket is tartalmazó gyűjteménye ( mind megvan) Nekünk ugyanakkor az ezekről értekező korabeli dokumentumok alapján hét  ilyen gyűjteményünk volt.  (  Egyes források szerint kilenc...hát még szép, nálunk az állam már kb 300 éves volt, mikor a franciáké egyáltalán létrejött ) 

és egy sincs meg. ( török ) 

Tehát a magyar helyzet kulcsa sztem a nemzeti kultúrális kincsből megkapható otthonosság teljes hiánya. Ez egy kultúrális identitás-hiány.

Remény ? Népzene. 

 Tettek ezügyben ???

 Amatőrök nyomják ezerrel ingyen ( hálistennek ) , a Hagyományok háza meg csak pénzért  teszi közzé....Vagy úgy se. ( merthogy aszongyák, megőrzik. A könyvtárak is megőrzik, nyugi ) 

 Merthogy ez a dolguk, aszongyák. Dehogy az a dolguk. Az lenne a dolguk ebben speciális helyzetben, hogy a csövön is a magyar emlékek dőljenek ingyen. Közzétenni, ez a feladat. Minden gyűjtés minden betűjét, minden magyar középkori zenéről szóló sort kiadni és osztani ingyen. 

 Amíg a saját zenei múltunkhoz nem találunk vissza, addig a hellyzet , amit vázoltatok,  prolongálva van a végtelenig.


5749 chord 2021-01-09 09:39:21 [Válasz erre: 5748 macskás 2021-01-08 23:36:10]

Én sem tudom, hány éves lehetsz. Sőt, más, még alapabb dolgot sem.:)

A '90-es évek elején, az Early Music nagyon meredeken futott fel.
Én akkor már tudtam lemezeket/másolatokat szerezni, és hallgatni.
A legjobbakat.
Ha nekem sikerüt, a magyar előadóknak miért nem??


5748 macskás 2021-01-08 23:36:10 [Válasz erre: 5734 chord 2021-01-08 09:49:42]

Az én polcomon is (illetve már száműzetésben) van egynéhány lemez, régizenei.

Nem tudom, hány éves lehetsz. a dicső múltban nem nagyon jutottak külföldi lemezekhez az előadól, legalábbis a nagyobb részük. Maradtak a feldolgozások. Nem védeni akarom az általad mutatott lemezek előadóit, de sajnos ez is benne volt a pakliban.


5747 diosjeno 2021-01-08 19:35:52 [Válasz erre: 5745 chord 2021-01-08 19:14:08]

Jó előadó kell? Hát miért nem szólsz...

Bármeddig elhallgatnám...

Más..

Más... ( kbsztt jó cd)   Másik szám a cd-ről

Élőben is elképesztő

( képzeld el, hogy ott ülsz )


5746 diosjeno 2021-01-08 19:16:35 [Válasz erre: 5744 Corvette 2021-01-08 19:08:22]

Van, aki muzsikál, van, aki könyököl.... 


5745 chord 2021-01-08 19:14:08 [Válasz erre: 5741 diosjeno 2021-01-08 17:27:38]

Az előadók, meg az egyik rosszabb, mint a másik.
Kivéve, a Jakob, ő toronymagasan kiemelkedik.
Amúgy, Bakfark, az egyik legnehezebben játszható reneszánsz szerző.

De ez a Ragossing pl.,ez nekem gáááááz.
Van soklemezes kiadásom tőle, de minek,azt nem tudom.
És lantosgenerációk tanultak tőle. Vajon mit?


5744 Corvette 2021-01-08 19:08:22

Off:

Íme a lipcseiek új szóló oboása. Konstans hamis, az ujjai és a nyelve akár az ólom. Jó vásárt csináltak vele.

Alex Klein így játssza ugyanezt a tételt.


5743 Corvette 2021-01-08 18:13:17 [Válasz erre: 5736 Corvette 2021-01-08 11:29:01]

Az 5731-hez szántam a megjegyzésem. A magyarosch válogatáshoz. Bocs.

 


5742 diosjeno 2021-01-08 17:28:50 [Válasz erre: 5740 Corvette 2021-01-08 17:26:02]

Fújható :)  A fűvosok névsor szerint lépnek be, végre rend van :)


5741 diosjeno 2021-01-08 17:27:38 [Válasz erre: 5739 diosjeno 2021-01-08 15:47:02]

És hát a lantosok. Egyik jobb, mint a másik.

Bakfark Bálint :Fekete tehén

Diomedes Cato (= aki nem melankolikus ) :Favaryt

Wojciech Długoraj ( nem merlankolikus  )  Finale

Jakub Polak  ( nem melank.)  Courante


5740 Corvette 2021-01-08 17:26:02 [Válasz erre: 5738 diosjeno 2021-01-08 15:29:19]

Mennyivel? Zongorázható a különbség?


5739 diosjeno 2021-01-08 15:47:02 [Válasz erre: 5737 chord 2021-01-08 12:25:41]

A lengyelek reneszánsz zenéje  jó  szerzőkkel van tele. 

Itt van mingyárt  Wacław z Szamotuł (1524 - 1560)

Ez egy középkori karácsonyi dallam harmonizálása.

 A dallamot biztos felismered, a mi középkori hagyatékunkban is szerepel...

 Aztán van ez az egészen korai ikonikus szerzőjük, Mikołaj z Radomia ( kb 1400-1460 )

 Egy Gloria tőle..

 Aztán  jópáran a névtelen hősök.

Bądź wiesioła Panno czysta (Rejoice, O Pure Virign) , Poland, 15th century

Sok korai névtelen szerző. Azért fontosak számunkra, mert időről időre közös királyunk volt a cseh-vel, lengyellel. A múltunk legalább náluk kutatható. A török ott nem irtotta ki. 


5738 diosjeno 2021-01-08 15:29:19 [Válasz erre: 5736 Corvette 2021-01-08 11:29:01]

Mennyivel jobb a szimfonikus előadás..:)


5737 chord 2021-01-08 12:25:41

Lengyelország.
Nincs túl sok lemezem onnan; Chopin keveset megy.

De van egy lantos lemez, amely nagyon jó.

Fantasia Nova


5736 Corvette 2021-01-08 11:29:01 [Válasz erre: 5735 chord 2021-01-08 10:04:01]

Elmagyarázom, hogy hogyan működik ez. :)

A vak pali megírja ezt (nejem nagy kedvence), majd mi előadjuk így.

A végén pedig tapsikolunk, mint a hülyegyerek, hogy mennyire korszerűek vagyunk.


5735 chord 2021-01-08 10:04:01

Hogy milyen az, amikor egy reneszánsz táncban ott van az a többlet?, hát, van sok, szerencsére. Csak nem itthon.

Ezt a Gorzanis átiratot nagyon szeretem.
Egy pucér lant-mű a kiindulás, egy vak szerzőtől.
Aztán ez lett:

La Barcha Del Moi Amore

A hangszerelés, az maga a gyönyörűség; a csembaló belépése a dobokkal, az  egyenesen varázslatos. De ami engem ebben igazán megfog, az a furcsa, visszavert hullámzáshoz hasonló ívek sora, amelyet valahogy a hangszerek összjátékában lévő pici, szándékolt különbségek okoznak.
A nagyon régi billentyűsöknék hallok olykor valami hasonlót.

A keserű igazság az, hogy ettől fényévekre voltunk akkor itthon, meg most is...


5734 chord 2021-01-08 09:49:42 [Válasz erre: 5733 macskás 2021-01-07 22:48:49]

Igen, a saját polcomon.
Igen, lehet, hogy úttörők voltak.

De egy nagy különbség azért mégis csak van.
Ma, 2021-ben, pl. a lenti lemezek bármelyike hallgatható. Bármelyike.
Az említett magyar előadóké, számomra, hallgathatatlanok.
Mert pont az hiányzik belőlük, ami a többlet a régi zenéknél, és nem az, mint mondjuk, hogy a táncoknál egyet lépünk jobbra, egyet balra, aztán kész, neszeneked reneszánsz tánc...

 


5733 macskás 2021-01-07 22:48:49 [Válasz erre: 5731 chord 2021-01-07 12:21:20]

A saját polcaidra?

Azért akkoriban itthon, és talán a világ boldogabbik felén nagyon úttörőnek számított egyáltalán az ilyen korszakbeli zenék előadása.


5732 diosjeno 2021-01-07 14:21:37 [Válasz erre: 5731 chord 2021-01-07 12:21:20]

De jó, hogy mondtad ezeket...elkezdtem hallgatni a concentus videokat és találtam egy ritkaságot !!

 Óriási szenzáció! A magyar gregoriánum füzetből magyar többszólamú emléket játszik valaki Magyarországon ! Szinte hihetetlen ! ( remélem a maró irónia kilátszik )

Többszólamú töredék Surrexit Christus, hodie, Magyar Gregoriánum füzet.

 


5731 chord 2021-01-07 12:21:20

Kicsit bemerészkedtem a poros polcokra, ahol pl. a magyar, régi kiadású régizenék vannak.

Hogy milyenek is ma.
Vagy hogy én milyen vagyok.

A hangminőség, az majdnem OK. A Hungarotonos lemezek kifejezetten jól szólnak.
A kiválasztott zenék is rendben vannak.
Az előadások?, hát, azoktól már nagyon elszoktam....
Nem tudom, hogy bárki is meg tudta-e, vagy meg tudja-e szeretni ezekből a reneszánsz zenét.


5730 chord 2021-01-07 12:08:29 [Válasz erre: 5728 diosjeno 2021-01-07 09:51:48]

Valóban, van is erre egy angol kifejezés, a 'face-control'.

Amikor áll két kidobóember a klub bejáratánál, és úgy engedik be az embereket, hogy aki valami miatt nem tetszik, azt szimplán nem engedik be.
Az akármilyen magyarázat luxusát pedig helyből nem is veszik igénybe...

 

Amúgy, ez a fenti dolog, kissé homályosan, de az 'ízlés' szinonimája.


5729 Corvette 2021-01-07 12:08:09 [Válasz erre: 5728 diosjeno 2021-01-07 09:51:48]

Nem kell kidobni semmit. Kirostálódik az magától is.


5728 diosjeno 2021-01-07 09:51:48 [Válasz erre: 5726 Corvette 2021-01-06 22:39:27]

Dávid a király  :)

Itt énekelnek róla, tudod.....

Meg itt..

Meg itt...

vagy te is kidobnád a múltat, mint chord Bachot ? 

Na hiszen, szép kis régizene a tietek :))

Táncol is...

Aztán a zsoltárok...


5727 Corvette 2021-01-06 22:49:19


5726 Corvette 2021-01-06 22:39:27 [Válasz erre: 5725 diosjeno 2021-01-06 19:08:30]

Dávid kicsoda?






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.