Bejelentkezés Regisztráció

Milyen zenét hallgatsz most?


25103 daunerni 2022-01-11 20:05:48 [Válasz erre: 25102 Edmond Dantes 2022-01-11 18:01:34]

Elég "ütős" jelenet volt valóban... :-)


25102 Edmond Dantes 2022-01-11 18:01:34

Mezzon Párizsból Ory grófja megy felvételről. Apácáknak öltözött férfikórus táncikálva énekel..


25101 Búbánat 2022-01-04 20:46:11

Donizetti: Szerelmi bájital

(Bartók Rádió közvetítése: most kezdődik a II. felvonás)

Milánoi Scala tavaly november 9-i előadásának hangfelvétele


25100 ladislav kozlok 2021-12-30 17:28:40

G.Verdi, Macbeth, Muti, Bruson, Verret.


25099 macskás 2021-12-30 17:15:15 [Válasz erre: 25098 daunerni 2021-12-29 22:35:03]

Azta! Nekem csak egy lemezem van tőle, de nem tudom, hova raktam :)


25098 daunerni 2021-12-29 22:35:03

Louis Andriessen: Hoketus

https://www.youtube.com/watch?v=_CIqaLhXB2g

Szerintem nem fogom feladni a kimernáyban - egyelőre! :-)


25097 ladislav kozlok 2021-11-17 09:22:58

A.Boito, Mefistofele. Vez, Julius Rudel, Mefistofele- Norman Treigle, Faust - Placido  Domingo, Margherita - Montserrat Caballé.  London Symphony Orchestra./1974/


25096 ladislav kozlok 2021-11-11 13:23:31

G.Verdi, Macbeth,vez. Abbado, La Scala zenekar és korus,

Piero Cappuccilli, SHIRLEY VERRETT, Nicolai Ghiaurov, Placido Domingo.


25095 Búbánat 2021-09-29 22:39:41

Franz von Suppé: Reggel, délben és este Bécsben – nyitány

(„Ein Morgen, Mittag und Abend in Wien”)

Előadja: Academy of St. Martin in the Fields zenekar

Vezényel: Neville Marriner

(1984)


25094 Corvette 2021-07-05 20:44:21 [Válasz erre: 25078 perempe 2021-07-03 21:49:05]

Találtam neked egy izgalmas előadást az első szimfóniából. Histórikus. Gardiner vezényel. 


25093 Corvette 2021-07-05 19:26:13 [Válasz erre: 25092 takatsa 2021-07-05 17:13:21]

Ezt a tikkelő szemű, bicskával fagyit falatozó zeneszerzőt sajna nem ismerem. Annyit tudok vele kapcsolatban, hogyha egy zenekart rendbe akarsz rakni, akkor jól teszed, ha eljátszatsz velük pár Haydn szimfóniát. Én soha nem kedveltem különösebben ennek a pasasnak a zenei munkásságát, és nagyon megkönnyebbültem, amikor Izotov is hasonló véleményre jutott. Nem vagyok gasztroenterológus, de annyit tapasztalatból biztosan tudok, hogy a zenehallgatásnak semmi köze a defekáláshoz, viszont sokkal több az értő és kifinomult ízlés kialakulásához. Nem akarom sem túl-, sem alulértékelni Haydn zenetörténetben elfoglalt szerepét. Számomra egy Mozart száz Haydn. Éppen ezért nincs értelme Brahms esetén Haydn iránti tiszteletről beszélni. Ha visszadúdolod a Haydn variációk témáját, neked is le fog esni, hogy az a téma szánalmasan gyenge. Még a  körzővel, vonalzóval és tolómérővel szerkesztő Haydnhoz képest is kirívóan gyenge. Én Brahms helyében biztosan megfeszítettem volna magam, hogy egy épkézláb dallamot találjak tőle, és azt cifrázzam meg a saját (!) stílusomban. De Brahms pont erre csapott le! Vajh, miért? És ez a mű nem Brahms, hanem Haydn stílusában íródott! Úgy, mintha Haydn a kortársa, egy romantikus zeneszerző volna. Brahms magára öltötte Haydn gúnyáját és könnyed ujjgyakorlatként lekent egy stílusgyakorlatot az ő modorában. Szerinte Haydntól ennyi tellett volna az ő korában. Képzelem, mekkorákat röhögött miközben írta. Ha így hallgatod a művet, egyből világos lesz számodra, hogy miért olyan bunfordiak a variácók. Hát ezért. 


25092 takatsa 2021-07-05 17:13:21 [Válasz erre: 25091 Corvette 2021-07-05 13:55:53]

Az biztos, hogy Mozart nem Haydn, sőt, mi több, Haydn sem Mozart, egyáltalán nem. Mozart egyedülálló, megismételhetetlen valami (valaki), egyszer volt, hol nem volt, tán igaz sem volt. De hát nem hallgathatunk mindig Mozartot, ahogyan kaviárt sem eszik mindig az ember, mert ha megpróbálná, akkor előbb-utóbb minden testnyilásából az böffenne vissza, és az se az egyénnek, se a környezetének nem lenne kellemes. Szóval nem falunk mindig kaviárt, időnként kell egy kis változatosság, egy kis véres- vagy májashurka, amúgy parasztosan, és itt jön képbe Haydn. Megvallom, én szeretem Haydnt, mert van benne valami kissé faragatlan, drabális, időnként csaknem otromba, de nagyon egyedi humor, ahogyan mindegyik művéből egyszercsak, váratlanul rádkacsint. Ezért a kacsintásért érdemes Haydnt hallgatni. 


25091 Corvette 2021-07-05 13:55:53

Ez most pont témába vág. Hogyha Mozart Haydn volna.


25090 Corvette 2021-07-05 10:52:54 [Válasz erre: 25088 macskás 2021-07-05 10:04:51]

Mert miről írtam? Az inszemináló kesztyű helyes felvételéről?


25089 Corvette 2021-07-05 10:49:39 [Válasz erre: 25087 Hangyász 2021-07-05 09:52:36]

Hát igen. Rengeteg egyéb élménye lehet egy embernek az élete során. A komolyzene csupán egy lehetőség. 


25088 macskás 2021-07-05 10:04:51 [Válasz erre: 25086 Corvette 2021-07-04 19:58:49]

Megint nem arra reagálsz, amit írtam.


25087 Hangyász 2021-07-05 09:52:36 [Válasz erre: 25083 Corvette 2021-07-04 11:31:36]

Az emberiség jelentős többsége - papíron akár magasan kvalifikált, elitegyetemeket végzett egyének tömege is - úgy éli le az életét, hogy legfeljebb reklámklippekben hall bármit is a ZENEirodalomból - Kis éji zene/Valkűrök lovaglása/Napfelkelte a Zarathustrából, jelenleg a Sevillai borbély nyitányának pár taktusa a túlértékelt holland sört tukmáló filmecskéből.


25086 Corvette 2021-07-04 19:58:49 [Válasz erre: 25085 macskás 2021-07-04 19:31:58]

Engedelmeddel a variációs forma romantika előtti létezéséről én is tudok, az egyszerű dallam pedig nem egyenlő a butával. Nekem nincs bajom sem a zenetudósokkal, sem az elméleti emberekkel mindaddig, amíg professzionális szinten játszanak legalább egy hangszeren. Részemről nehéz olyanokkal zenéről érdemben beszélgetnem, akik maguk pl. nem játszották Brahms hivatkozott művét, és szentül meg vannak róla győződve, hogy ez egy komoly, veretes, roppant értékes darab. Hát nem. Én játszottam, van vele élő kapcsolatom és határozott véleményem. De nem kell velem egyetérteni. Szeretek elgondolkodtatni. Elültetni a bogarat a fejekben. Ennyi a sztori.


25085 macskás 2021-07-04 19:31:58 [Válasz erre: 25083 Corvette 2021-07-04 11:31:36]

Utólag könnyű okosnak lenni.

Ezt a mondatodat nem értem:  "Hogy a hangszereken játszani nem tudó zenetudósok stílusérzéke kifejlettebb, mint Brahmsé és ők kompetensebbek a kérdés eldöntésében? Ja, ez teljesen hihető magyarázat. :)"

Mi bajod a zenetudósokkal? Sokan a hangszer mellett kaptak diplomát, mert jobban érdekelte őket a dolog. Egyébként ők írták, hogy gagyi, meg fricska meg paródia? Vagy itt folytatod a régizenés stílusodat? :)

Egyénként azért is kevéssé hadynos, mert a periódus nem szabályos.

Mozart és a közhely két külön dolog. Ha nem tűnt volna fel, a bécsi klasszikus stílus egyik jellemzője az egyszerű dallam, a világos forma.

A variációs forma nagyon izgalmas, engedelmeddel már korábban is létezett, sőt sokkal korábban - mint a romantika.

 

Töredelmesen bevallom, én szoktam dalozgatni Haydnt, leginkább az Évszakok-ból, de a szimfóniák sem menekülnek :) Hangulat kérdése persze :) Olyankor Schuberttől elnézést is kérek. Ja, ha Schubert, ott is a könnyen énekelhető dallam és világos forma találkozik.


25084 Corvette 2021-07-04 11:43:39 [Válasz erre: 25081 perempe 2021-07-03 23:28:21]

Nem gyűjtöm Böhm felvételeit. Karajanét sokkal inkább.


25083 Corvette 2021-07-04 11:31:36 [Válasz erre: 25082 macskás 2021-07-04 10:26:22]

Hogy kitől van, csak napjainkban képezi vita tárgyát. Amikor Brahmsnak megmutatták a hivatkozott témát tartalmazó divertimentot, még Haydnnak tulajdonították, és Brahmsban nem merültek fel különösebb kétségek az eredetével kapcsolatban. Különben miért adta volna szerzeményének a Variationen über ein Thema von Jos. Haydn  címet? Logikus, nem? Mi? Hogy a hangszereken játszani nem tudó zenetudósok stílusérzéke kifejlettebb, mint Brahmsé és ők kompetensebbek a kérdés eldöntésében? Ja, ez teljesen hihető magyarázat. :)

Hogy a téma nem illeszthető bele Haydn életművébe? Szerintem simán. Gondolkodjunk már el azon, hogy hány Haydn dallamot fütyörészünk önfeledten a zuhany alatt vagy autószerelés közben! Semmennyit. J. Haydn bár termékeny szerző volt, de egy életet le lehet élni úgy értelmesen és élményekben gazdagon, hogy egyetlen művét sem hallgatjuk meg. Mozarttal kapcsolatban ez már kevésbé mondható el. Mozartnál több zenei közhelyt szerintem senki nem írt. 

A variációk egy témára művekre egy külön topikot lehetne nyitni, és érdemes is volna, mert a zeneművek száma hatalmas. A témát rendszerint valami széles körben ismert és népszerű dallam alkotja, és ebből készít a szerző többnyire gyors variációkat, melyeket megtör egy lassú, moll hangnemű betéttel. Ez a klasszikis recept a romantikában. Én pl nagyon szeretem Schubertnek ezt a darabját. Ez egy fantasztikusan szép téma. Tökéletes pontossággal mutatja, hogy miről szól ez a műfaj. Rakd mellé Haydn témáját és Brahms kibontását! Az egy paródia. És nem a bachi értelemben.


25082 macskás 2021-07-04 10:26:22 [Válasz erre: 25079 Corvette 2021-07-03 22:53:43]

Fricska? Paródia?

Egyébként nem Haydntól van a téma. De miért gondolod, hogy gagyi?


25081 perempe 2021-07-03 23:28:21 [Válasz erre: 25079 Corvette 2021-07-03 22:53:43]

A 22CD-s Böhm válogatásból van kedvencetek?


25080 Orfeo 2021-07-03 23:23:21 [Válasz erre: 25079 Corvette 2021-07-03 22:53:43]

Inkább tisztelgés Haydn előtt. Egy Brahms kaliberű szerzőnél a téma nagyjából mindegy.


25079 Corvette 2021-07-03 22:53:43 [Válasz erre: 25078 perempe 2021-07-03 21:49:05]

A Változatok egy Haydn-témára egy fricska Haydnnak. Egy paródia arról, hogy mit lehet kihozni a zenetörténet talán leggagyibb témájából. Meglepően sokat. 


25078 perempe 2021-07-03 21:49:05

Brahms - Symphony No. 1, Variations on a Theme by Joseph Haydn (VPO, Böhm)

a másik 21 CD-ből melyik a kedvenc?


25077 perempe 2021-06-23 11:40:24

Tegnap erre nyertek az angolok nálam:

Barenboim Conducts Elgar - Pomp & Circumstance Marches / Imperial March / Crown of India Suite (LPO).


25076 perempe 2021-06-15 22:11:42

Tavaszi áldozat (LSO, Abbado) a francia-német meccs hangja helyett.


25075 Búbánat 2021-05-01 09:41:18

Sinding: Tavaszi zsongás


25074 Búbánat 2021-04-10 20:14:11

Bartók Rádió ma esti operaközvetítése, 19:00 – 21.16  

A New York-i Metropolitan Operaház archívumából

Gioachino Rossini: Ory grófja 

Kétfelvonásos vígopera

Szövegét Eugene Scribe és Charles-Gaspard Delestre-Poirson írta

Vez.: Maurizio Benini

Km.: Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara (karig: Donald Palumbo)

Rendezte: Bartlett Sher

Szereposztás:

Ory grófja -Juan Diego Flórez (tenor),

A nevelője - Nicola Ulivieri (bariton),

Isolier, apród - Karine Deshayes (mezzoszoprán),

Raimbaud - Nathan Gunn (bariton),

Adéle grófnő - Pretty Yende (szoprán),

Ragonde, a grófnő bizalmasa - Susanne Resmark (mezzoszoprán),

Alice, parasztlány - Ashley Emerson (szoprán),

Lovagok - Scott Scully (tenor), Tyler Simpson (bariton)

(2013. február 2.)


25073 Edmond Dantes 2021-01-20 18:04:18

Beethoven: Örömóda


25072 macskás 2021-01-05 00:08:13

Már megint ezt: 

https://www.youtube.com/watch?v=O_JVwRJZV2I&feature=share&fbclid=IwAR1OgMfQXaDj_ln2XFf3uQK4x4tOeN_cFudZGDtDHEblck1L3n3a70vvLuo

és ezt: 

https://www.youtube.com/watch?v=3l2272AwM10


25071 Ardelao 2020-12-30 15:22:01

DMITRY KABALEVSKY (1904-1987)

e m l é k é r e 
 

24 Preludes Op. 38

Rondo-Toccata Op. 60 No. 4

Rhapsody for piano & orchestra Op. 75 

Overture To 'Colas Breugnon', Op. 24

 *

A három Sztálin-díjjal kitüntetett, ma már ritkán játszott orosz zeneszerző nemcsak a szovjet-rendszer kedvence, hanem néhány kifejezetten érdekes mű szerzője is volt! (Pl. 24 preludes, Rhapsody for Piano & Orchestra, Colas Breugnon opera).


25070 perempe 2020-11-08 09:01:05 [Válasz erre: 25069 Edmond Dantes 2020-11-07 17:49:46]

Brahms 1. szimfóniájának utolsó tételét!


25069 Edmond Dantes 2020-11-07 17:49:46

Beethoven Örömódáját.


25068 Klára 2020-11-04 13:09:54 [Válasz erre: 25067 Búbánat 2020-11-04 12:13:17]

Millió és még ezer köszönet!


25067 Búbánat 2020-11-04 12:13:17 [Válasz erre: 25066 Klára 2020-11-04 10:46:15]

A youtube-re feltöltötték: 

https://www.youtube.com/watch?v=vL2ODmcB5hE


25066 Klára 2020-11-04 10:46:15 [Válasz erre: 25065 ladislav kozlok 2020-11-03 18:25:02]

Kedves Laci, egy kérdésem van: hol lehet ehhez hozzájutni?


25065 ladislav kozlok 2020-11-03 18:25:02

Aida, L.Price, dir. Solti, 1962


25064 Heiner Lajos 2020-07-01 09:18:04 [Válasz erre: 25058 Edmond Dantes 2020-06-08 14:04:27]

Mely helyeken, hogyan és miért tér el? 



25062 Hangyász 2020-06-09 10:30:30 [Válasz erre: 25059 Klára 2020-06-08 14:51:17]

Belenéztem a STOP által megvalósított, Schlingensiefhez közelítő rémségébe, és nagyon gyorsan kikapcsoltam, lévén Beethoven a legkedvesebb zeneszerzőm.


25061 Klára 2020-06-08 15:46:11 [Válasz erre: 25060 Edmond Dantes 2020-06-08 15:12:29]

Igen, a vége különösen megkapó volt! Rettenetes lehetett üres nézőtér előtt fellépni! Majd a következő előadások valamelyikét megnézem, szerencsére MEZZO Tv-nk még van.


25060 Edmond Dantes 2020-06-08 15:12:29 [Válasz erre: 25059 Klára 2020-06-08 14:51:17]

Nem láttam a 2000-eset vagy nem emlékszem rá, de tudjuk, hogy az "öreg" többször nekifutott "fájdalmai gyermekének", ahogy ő hívta egyik igen kedves operámat. Ez egy vadiúj produkció, most lett vége, sok helyen más vagy máshogy szól a zene mint ahogy többnyire halljuk. (Nekem a végleges versio jobban bejön.) Megható és felemelő volt látni, ahogy a végén az összes közreműködő megjelent a színpadon, a nyilván üres nézőtér előtt és tapsoltak ... ők, maguknak. Remélem, senki nem kapott el senkitől semmit, bár a social distancing tutira nem volt meg a végén..


25059 Klára 2020-06-08 14:51:17 [Válasz erre: 25058 Edmond Dantes 2020-06-08 14:04:27]

Köszönöm! Még éppen elkaptam, és gyorsan előjegyeztem magamnak a következő időpontokat! Ez nem ugyanaz a Fidelio Urfassung (Leonore), amit júnus 5.-én a STOP adott? Egy korábbi, 2000. évi felvétel ismétlése, más rendezés és más szereplők?


25058 Edmond Dantes 2020-06-08 14:04:27

Egy speciális Fidelió(t) mezzon, az ősbemutató helyszínéről, Theater an der Wien.. Első hallásra a zene sok helyen eltér a megszokottól, de nem ettől speciális. Először is a kétszeres Oscar-díjas, ragyogó (film)színész, Christoph Waltz rendezte, minden értelemben "szédületes" a díszlet. Két magyar, Bretz Gábor (Don Pizarro) és Szemerédy Károly (Don Fernando) énekel benne. Ami igazán különlegessé teszi a felvételt, az az, hogy -bár a jegyek hónapokkal előre elfogytak- eddig egyetlen előadást sem tarthattak a covid19 járvány miatt. Ez a felvétel 2020. március 23-án készült...további információk, dátumok itt.


25057 Heiner Lajos 2020-04-18 22:10:10 [Válasz erre: 25056 daunerni 2020-04-18 21:38:50]

Ez legfeljebb a Trubadelvtárs...

De amúgy egy-két darabját maradandó károsodás nélkül már meghallgattam...-:)


25056 daunerni 2020-04-18 21:38:50

https://www.youtube.com/watch?v=eiddtTQYIfM
Schnittke


25055 Heiner Lajos 2020-04-18 15:01:44

Il Trovatore

Caniglia, Gigli, Barbieri, Guichandut (az LP tévesen Silverit tünteti fel), vez. Panizza.

Teatro Colon, Buenos Aires, 1948 júliusa


25054 Ardelao 2020-02-11 19:39:48

 

FRANZ SCHMIDT

Symphonie No.4 in C major

Radio Bratislava Symphony Orchestra
L’udovit RAJTER  (conductor)
(23.05.2000)

OPUS CD

*

Quintet in A major for Piano left-hand,

Clarinet & String trio

LINOS ENSEMBLE

Konstanze Eickhorst (Klavier, linke Hand)

Rainer Müller von Recum (Klarinette),Winfried Rademacher (Violine)

Matthias  Buchholz (Viola), Mario Blaumer (Cello)

CPO CD

*






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.