Hát, én nem költöttem át az Üdvözlégy Máriát, úgy hagytam, ahogyan minden magyar katolikus imádkozza. Most május van, egyik nap térj be az esti mise előtt valamelyik templomba, amikor rózsafüzért imádkoznak, gyorsan megtanulhatod. :)
És nem akarok kukacoskodni, de a link megnevezését kijavíthatnád, mert kicsit értelemzavaró, hogy gratia helyett gratis-t írtál.
Tényleg! Biológia és fizika-vagy-kémia, jól mondod. Igaz is, minek a latin, ahol bájolodzsí, fiziksz és kemisztri kell a vájruszok kutatásához, a CT-nek és az MRI-nek talán nincs is latin neve.
A második felvonásbeli kedvencem az Ave Maria, gratis plena (13 perc).
Gratulálok! Óriási élmény volt nekem ez a részlet, főleg a zene.
A magyar fordítás tekintetében: így utólag nem is tűnik olyan nehéznek... pedig az lehetett.
A latin szöveg szerintem alig érthető ezen a felvételen. A magyarul tudó néző így többet kap, mint az eredetin.
Egyébként a gimnáziumban, vagy az egyetemen tanult klasszikus latin fényévnyi távolságra van a középkorban használatos változattól, az majdnem külön tantárgy. Az egyházi szertartások latinja, a zsoltárok, himnuszok szövege is teljesen más nyelvezet.
Ezt meg honnan veszed, hogy latin nyelvből felvételizni kell?? Az orvosin első évben tanulnak 1 évig latint. Ez általában arra sem elég, hogy egy magistrális receptet meg tudjanak normálisan írni, nemhogy arra, hgy elmélyedjenek a középkori latin himnuszokban.
Ó, nálunk még a dokik is felvételeznek latin nyelvből !
Azért érdemes az eredeti változatot is (latin + magyar) megtekinteni:
Na persze, mert latinul aztán mindenki tud. És mindenki kívülről fújja az Ave verum corpust és a Salve reginát. (Megsúgom, a gyakorló katolikusok is csak úgy-ahogy tudják a latin himnuszokat, mivel már több mint 50 éve magyar nyelvűek a szertartások).
De ha így vesszük, akkor a többi meg maradhatott volna franciául. Ez egy olyan csodálatos mű, hogy minden szavát értened kell és nemcsak nagyjából, hanem teljesen. Mert itt a zene, a kimondott szó és a gondolat megbonthatatlan egységet képez. Igen, üssenek szíven az utolsó szavak. Ezért a magyar felirat.
Nagyszerű előadás, ezúttal a felirataid formátuma is kiváló. A fordítást meg fogom nézni alaposan, annyit máris (első lányos kíváncsiságomban) láttam, hogy a végét nem a latin szövegből tetted át (sajnos).
Köszönöm a feltöltést, és nagyon ajánlom a többieknek is.
Egy újabb meglepetés. Fogadjátok szeretettel a MET egyik legcsodálatosabb és legdrámaibb produkcióját. Készítettem magyar feliratot is hozzá, amely az angol-német-francia felirattal együtt bele van építve a videóba. Javasolt lejátszó: VLC
Aki még nem látta a Titusz kegyelmét, az feltétlenul tegye meg. Kiválo Ponelle produkcio.
1400
Orulok, hogy egyet értunk ;-)
Ld. 1395 :-)
Studio 1965, Nilsson, Scotto, Corelli, Molinari-Pradelli. Fent van a Tubuson.
Mindkettő nagyon jó! De a Nilsson - Corelli párosítás se lehett rossz!
Szerintem erre gondolsz:
https://www.amazon.com/Puccini-Nilsson-Francesco-Molinari-Pradelli/dp/B000TERKUU
Vagy 40 éve ezt vettem meg külföldön (fekete lemezen) és imádtam. Corelli volt a király.
Nemi nkább a Nilsson-Tebaldi-Bjoerling- Leinsdorf felvételre gondoltál? :)
Mert számomra ez az etalon. De ez a Marton-Domingo vetekszik vele.
Végre egy jo Turandot. Ettol már csak a Nilsson-Corelli felvétel jobb.
Bartók Rádió operaközvetítése ma:
19:00 - 21.00 Giacomo Puccini: A fecske
Háromfelvonásos lírai komédia
Szövegét Alfred Maria Willner és Heinz Reichert írta
Vez.: Marco Armiliato
Km.: New York-i Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara
Karig.: Donald Palumbo
Zongoraszóló: Steven Eldredge
Rendező: Nicolas Joël
Szereposztás:
Magda de Civry - Angela Gheorghiu (szoprán),
Lisette, szobalánya - Lisette Oropesa (szoprán),
Ruggero Lastouc - Roberto Alagna (tenor),
Prunier, költő - Marius Brenciu (tenor),
Rambaldo Fernandez, Magda pártfogója - Samuel Ramey (bariton),
Yvette - Monica Yunus (szoprán),
Bianca - Alyson Cambridge(szoprán),
Suzy - Elizabeth De Shong (mezzoszoprán),
Périchaud - David Won (basszbariton),
Crébillon - David Crawford (basszbariton),
Gobin - Tony Stevenson (tenor),
Georgette - Anne Nonnemacher (szoprán),
Gabriele - Belinda Oswald (szoprán),
Lolette - Alexandra Newland (mezzoszoprán),
Adolf - Marty Singleton (tenor),
Énekesnő - Ashley Emerson (szoprán),
Rabonnier - Jason Hendrix (basszus),
Komornyik - Roger Andrews (basszus)
(2009. január 10.)
Bocs, különbözik a humorunk: ön Jeleckij áriáját énekeltette volna el Honthy Hannával, én pedig az ön humoros (vagy annak szánt) beírására ilyeténképpen bátorkodtam reagálni. De van egy konstruktív javaslatom: ha már lúd, legyen (ha nem is Honthyval) ...... A kairói lúd :-)
Bocs, azt hittem, hogy a közismert "ha már lúd, legyen kövér" közmondás Ön előtt is ismert. Ennek Honthy művésznő alkatához semmi köze! Ezek szerint tévedtem.
Azt nem állítottam, hog a Grófnő szerepéhez nem kell énekhang.
Honthy Hanna lúd volt? Mert kövér biztosan n e m volt. Beírására és kérdésére ennél okosabb választ sajnos nem tudok adni ... bocs! ;-)
HH- Honthyra gondoltam, és hamár o is eltudta volna énekelni a kis csipogo hangjával, akkor szinésznot is lehetne szerzodtetni, olyan Sulyok Mária tipust. (((((;
Valamint Jeleckij áriáját is! Ha már H H -bocsánat - lúd, legyen kövér?
Tessék csak még egyszer meghallgatni Jelena Vasziljevna Obrazcova grofnojét/1983/
HH - ???
"Sanzon": nem a Piaf-féle "chanson"-ra gondolok, hanem a szó szerinti jelentésére. Chanson franciául:"dal". Nekem a Grófnő szólószáma inkább egy bódulatban-félálomban eldúdolt dal(ocska), nem pedig "igazi" ária. Ezért gondolom, hogy nem olyan nagy baj, ha nem "igazi" mezzó dúdolja. Obrazcova sem énekelhette úgy, mint mondjuk az O, don fatale-t... Teszem azt, akár Honthy Hanna is el tudta volna énekelni (a szerep többi részével együtt) és nagy sikere lett volna, pedig nem mezzó volt :-)
Jól tetszik emlékezni. Barátnőmmel mind a Rysanek, mind a Domingo Tosca előadáson voltunk, mondtuk is, hogy jó lett volna egy előadáson látni-halltani egyszerre kettőjüket. Akkor 1.600 Ft volt a havi fizetésem, mégis gond nélkül meg tudtam venni a 4 db (olcsóbb) jegyet…Igaz, hogy (sajnos) egyik előadáson sem volt telt ház.
Ez nem érdekesség, de ahogy Tík szoktátok mondani, szorszálhasogatás.
Nem kell mindenre emlékezni, egy biztos hogy Csajkovkszkij zenéje itt egészen más/ ez nem Anyegin/ .
Ez szerintem az elso horror a romantikus operákban, és ezt az operát nyugodtan át tehetjuk a 21. századba - mert sajna a Játégfuggés ............
A grófnő Grétry Oroszlánszívű Richárd c. operájából énekel egy áriát (ha jól tudom, az eredetiben egy szoprán hangú szerepló, Laurette énekli).
A dolog érdekessége, hogy az agg grófnő az ifjúságára emlékszik vissza ezzel az áriával, holott az Oroszlánszívű Richárdot 1784-ben mutatták be, tehát kb. akkor, amikor a Pikk Dáma cselekménye játszódik, vagyis a grófnő fiatalon még aligha ismerhette ezt az áriát... Legalább 40 évvel korábbi darabot kellett volna idéznie a fiatalságából. De kinek tűnnek fel ma már az efféle apróságok?... :)
Ha nem lenne Grofno, nem lenne Pique Dame. Írod hogy a grofno sanzont énekel, de ez a mufaly Csajkovszkij korában nem volt, Tessék megnézni a partitúrát- A grofno jelenete és áriája.
itt off Talán kicsit elfogult-nosztalgiázós vagyok Söderströmmel: máig emlékszem, jegyem volt egy vele meghirdetett Rózsalovagra, Marschallinos-fénykorában ... aztán jött helyette egy no-name énekesnő, bizonyos Wilma Schmidt, jó ha közepes volt. Miket meg nem jegyez az ember, pedig MÁO archivumából is kimaradt a névre keresési rovatból. Söderström pedig később tudtommal sosem jött Pestre. Rysanek sajnos kimaradt nálam: pár nappal Domingo előtt volt itt Toscát énekelni és inkább Domingo Cavaradossiját választottam. Nem bántam meg.
Persze, világos, hogy egy pályálya végén járó, vagy akár egy rég visszavonult nagynevű énekesnővel énekeltetni az öregf grófnőt egy nagy operaházban sokkal inkább könzöségcsalogató, mint egy olyannal, aki hangja teljében van, viszont kevésbé nagy név, de én azt mondanám, hogy Rysanek vagy Mödl fényévekkel jobb volt, mint Söderström. Mödl-ben vitán felül megvolt a fomátum még 80 évesen is, ég és föld a különbség köztük, Rysanek pedig más mezzoszoprán-karakterszerepeket is énekelt, pl. Klytämnestrát vagy Heródiást, és szerintem neki is megvolt a mély regisztere a szólamhoz. Söderströmnek ezen a felvételen már semmi hangja nem volt, sem mezzo, sem másmilyen, színtelenül, testetlenül szólt, és nemcsak a MET presztizséhez, de a szerep igényeihez is méltatlan volt. Egy Eva Podlest, Marilyn Horne-t, vagy Stefania Toczyskát sokkal inkább el tudnék képzelni helyette ebben az előadásban.
A grofno szerepét ne mezzok, hanem igazi altok, sot kontraltok énekeljék, szerintem. Ezekbol a hangokbol sajnos igen kevés van. Obrazcova volt a nagy kivétel, o olyan mellhangokat tudott produkálni, hogy egy hosbariton is megirigyelné.
Ez így igaz, sőt, pontosan ez történt:
https://hu.m.wikipedia.org/wiki/Nikolaj_Georgijev_Gjaurov
A Grófnő szerepe kilóra kicsi, kis énekelnivaló az 1. felv. kvintettben és a duett Lizával és persze a 2. felv. sanzonja. Egy "nem igazi" mezzóval, aki azonban húzó név, szeretnek az operaházak a Grófnő ráosztásával nagyot dobni, még egyszer elővenni a pálya vége felé. Szerintem Martha Mödl sem azért énekel(het)te a szerepet 75-80 évesen, mert nem találtak mást, hanem mert előtte 40 évig nagy Wagner-szoprán volt. Ahogyan a Grófnőt a MET-ben közvetlenül Söderström előtt éneklő Leonie Rysanek neve is fényesebben ragyoghatott a színlapon, mint mondjuk egy jó közepes "igazi" orosz mezzóé.
Valóban. Gondolom, volt alkalma "családon belül" gyakorolni.
Koszi, le a kalappal Freni orosz kiejtése elott.
Köszönöm, figyelemre méltó felvétel. Igen, lehet szépen megöregedni és még mindig énekelni, csak tudni kell, hogy mit!
Egyébként ez is hasonló lehet, most fedeztem fel.
Pique Dame Mödl Atlantov Freni Kasarova Chernov Vienna LIVE 1992 https://www.youtube.com/watch?v=Gao1hpqkxCE
Klárika, megint egy Y.T. ajánlás. Obrazcova 75 évesen énekli a grofnot.
Elena Obraztsova 75 aniversary Bolshoi Theatre Moscow 28.10.14
Akkor bizony nagy élményben lehetett részed. Milaskina se volt akárki. Ezek mind nagynevek, világjáro énekesek, az orosz vokális iskola / fokép a moszkvai és pétervári konzervatorium/ eredményei, briliánsai.
Obrazcova Pozsonyban is sokat énekelt, be voltam neki mutatva, mondhatom, hogy jo barátok lettunk.
Nos, én a Bolshoi vendégjátékán majdnem ugyanezekkel láttam: Atlantov, Vishnevskaya (!), Mazurok, Obraztsova...Pesten.
Köszönet a megjelölt elérhetőségért! Néha nem árt böngészni a tubuson, valódi kincseket lehet találni! Egyelőre csak a vonatkozó részt hallgattam meg, de végig fogom nézni az egész felvételt! Így igaz, ha valaki idős szerepet alakít, annak azért megfelelő színvolanúnak kell lennie.
Számomra kellemes meglepetés volt a londoni 2015-ös Andrea Chénier előadásban Elena Zilio, aki 70 évesen ragyogó Madelon-t énekelt, és a BSO előadásain is ezt e szerepet énekelte.
Abszolut egyet értek.
A Tubuson találtam egy igazi kincset Pique Dame Atlantov Milashkina Obraztsova Mazurok Simonov Bolshoi LIVE 1943
youtube.com/watch?=UtsZpm3k914
A grofno jelenete 1;47;15 - 2;00
Mert az sokkal jobban rendben van, hogy 70-80 évesen hősbariton szerepeket énekelt világos tenor színnel? Szerintem itt Domingo szinte fénykorát idéző módon énekelt, vagy ha úgy jobban tetszik, fénykorában is hallottam már ennél sokkal rosszabb produkciókat tőle. Szóval ez nekem egy egészen jó Hermann volt.
Borodina Polináját, Putyilin Tomszkij grófját és Hvorostovsky Jeleckij hercegét több más produkcióból, CD-ről, DVD-kről már ismertem, nem okoztak sem meglepetést, sem csalódást. Remek volt Gorcsakova Lizája is.
A gyenge pont számomra Söderström öreg grófnője volt. Az odáig rendben van, hogy öreg, annak is kell lennie, de sajnos a hangja messze nincs meg a szerephez. Kínosan testetlen, erőtlen és színtelen szopránhangon énekel, teljesen hiányzik belőle a formátum, ezidáig csak sokkal jobbakat hallottam ebben a szerepben, és nem kevesen voltak, Martha Mödl-től kezdve Jelena Obrazcován át Budai Líviáig...
Igen, a MET-hez méltó előadás, klasszikus rendezés, díszletek, jelmezek, semmi ízetlen modernizálás (akkortájt még nem jött divatba!). Csodálatos hangok, alakítások. Egy halk megjegyzés: Domingónak úgy 60 felé már nem kellett volna ezt a szerepet elénekelnie!
Szerintem is nagyon izgalmas, jó opera (minusz pásztorjelenet...az nekem felejtős). Először még tinédzser koromban láttam, nem akárkikkel lásd MÁO-topik/56423. A MET-névsorból kihagytad Elisabeth Söderström-öt, az öreg dámát. Ezen a felvételen 72 éves volt...
Pique Dame Csajkovskij legjobb operája. A Metropolitan eloadás nekem ideális, nagyon szép klasszikus rendezés, Gergijev egy varázslo. És micsoda nagy hangok - Domingo, Hvorostovskij, Gorcsakova, Borodina. Feltétlenum meg kell nézni.
Pár nap késéssel:
Kedves Kitartó Operabarátok!
Ha még mindig szeretnétek szép előadásokat látni, előttetek áll ismét két hét.
Továbbra is ingyenesen, a megszokott időeltolódással (tehát nálunk másnap hajnaltól) nézhetőek 23 órán át a New Yorki Metropolitan operaműsorai.
1978-ig visszamenőleg!
És végre az eddig még nem látott Pikk Dáma!
Erre a linkre
https://www.metopera.org/user-information/nightly-met-opera-streams/
vagy közvetlenül a lenti operacímekre kattintva indulhattok el.
Week 49
Franco Zeffirelli Week - ZEFFIRELLI-rendezések e héten!
Monday, February 15
Puccini’s La Bohème (Bohémélet)
Starring Angela Gheorghiu, Ainhoa Arteta, Ramón Vargas, Ludovic Tézier, and Oren Gradus, conducted by Nicola Luisotti. Production by Franco Zeffirelli. From April 5, 2008.
Tuesday, February 16
Verdi’s Falstaff
Starring Mirella Freni, Barbara Bonney, Marilyn Horne, Bruno Pola, and Paul Plishka, conducted by James Levine. Production by Franco Zeffirelli. From October 10, 1992.
Wednesday, February 17
Mascagni’s Cavalleria Rusticana and Leoncavallo’s Pagliacci (Parasztbecsület és Bajazzók)
Starring Tatiana Troyanos, Jean Kraft, Plácido Domingo, and Vern Shinall; Teresa Stratas, Plácido Domingo, Sherrill Milnes, and Allan Monk, conducted by James Levine. Production by Franco Zeffirelli. From April 5, 1978.
Thursday, February 18
Puccini’s Tosca
Starring Hildegard Behrens, Plácido Domingo, and Cornell MacNeil, conducted by Giuseppe Sinopoli. Production by Franco Zeffirelli. From March 27, 1985.
Friday, February 19
Mozart’s Don Giovanni
Starring Carol Vaness, Karita Mattila, Dawn Upshaw, Jerry Hadley, Samuel Ramey, Ferrucio Furlanetto, and Kurt Moll, conducted by James Levine. Production by Franco Zeffirelli. From April 5, 1990.
Saturday, February 20
Bizet’s Carmen
Starring Angela Gheorghiu, Waltraud Meier, Plácido Domingo, and Sergei Leiferkus, conducted by James Levine. Production by Franco Zeffirelli. From March 25, 1997.
Sunday, February 21
Puccini’s Turandot
Starring Maria Guleghina, Marina Poplavskaya, Marcello Giordani, and Samuel Ramey, conducted by Andris Nelsons. Production by Franco Zeffirelli. From November 7, 2009.
Week 50
Dmitri Hvorostovsky Week (Dimitrij Hvorosztovszkij emlékhét)
Ajánlom hozzá elolvasni:
https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/hvorosztovszkij-hangjanal-gyonyorubbet-soha-nem-hallottam-3928.html
Monday, February 22
Verdi’s Il Trovatore (A trubadúr)
Starring Sondra Radvanovsky, Dolora Zajick, Marcelo Álvarez, and Dmitri Hvorostovsky, conducted by Marco Armiliato. Production by Sir David McVicar. From April 30, 2011.
Tuesday, February 23
Tchaikovsky’s The Queen of Spades (Pikk Dáma)
Starring Galina Gorchakova, Elisabeth Söderström, Plácido Domingo, Dmitri Hvorostovsky, and Nikolai Putilin, conducted by Valery Gergiev. Production by Elijah Moshinsky. >From April 15, 1999.
Wednesday, February 24
Tchaikovsky’s Eugene Onegin (Anyegin)
Starring Renée Fleming, Ramón Vargas, and Dmitri Hvorostovsky, conducted by Valery Gergiev. Production by Robert Carsen. From February 24, 2007.
Thursday, February 25
Verdi’s Ernani
Starring Angela Meade, Marcello Giordani, Dmitri Hvorostovsky, and Ferruccio Furlanetto, conducted by Marco Armiliato. Production by Pier Luigi Samaritani. From February 25, 2012.
Friday, February 26
Verdi’s La Traviata
Starring Natalie Dessay, Matthew Polenzani, and Dmitri Hvorostovsky, conducted by Fabio Luisi. Production by Willy Decker. From April 14, 2012.
Saturday, February 27
Verdi’s Un Ballo in Maschera (Álarcosbál)
Starring Sondra Radvanovsky, Kathleen Kim, Stephanie Blythe, Marcelo Álvarez, and Dmitri Hvorostovsky, conducted by Fabio Luisi. Production by David Alden. From December 8, 2012.
Sunday, February 28
Verdi’s Il Trovatore (A trubadúr)
Starring Anna Netrebko, Dolora Zajick, Yonghoon Lee, and Dmitri Hvorostovsky, conducted by Marco Armiliato. Production by Sir David McVicar. From October 3, 2015.