Bejelentkezés Regisztráció

Társművészetek


Téma ismertetése: film, könyv, gasztro, építő, képző, tánc, etc

2280 Corvette 2021-02-28 19:33:46 [Válasz erre: 2278 eccerű 2021-02-28 11:23:27]

Tényleg bajban van a haza? Tényleg nincs komolyzenei utánpótlásunk? Ki fogunk halni, mint az inkák?


2279 Edmond Dantes 2021-02-28 15:36:10 [Válasz erre: 2275 ladislav kozlok 2021-02-28 07:25:22]

Erre itt nem reagálnék: lelki szemeim előtt ökölbe szorított kezek jelennek meg, ha megírnám, mi "újság" van.


2278 eccerű 2021-02-28 11:23:27 [Válasz erre: 2277 Corvette 2021-02-28 10:18:35]

Igen.

Van egy a világon párját ritkító intézményhálózat, de hogy az milyen tartalommal, infrastruktúrával van megtöltve, az már nagyon nem dicsekednivaló. És ha még az iskolai ének-zene okatatást is idevesszük, akkor még szomorúbb a helyzet.


2277 Corvette 2021-02-28 10:18:35 [Válasz erre: 2276 Klára 2021-02-28 08:59:07]

A zeneiskolák igen rossz körülmények között sinylődnek Magyarországon?  Kodály országában?


2276 Klára 2021-02-28 08:59:07 [Válasz erre: 2274 lujza 2021-02-27 23:29:15]

Sajnos ez nagyon igaz! A zeneiskolák  ha egyáltalán elvétve vannak,  igen rossz körülmények között sínylődnek. Ezen a Műhelyház nem segít! Megfelelő minőségű és, tekintettel a zeneiskolások különböző korosztályára, megfelelő  megközelíthetőségű , állandó próbaterem kell. Olyan próbaterem ahol -  horribile dictu - egy zongora és az éppen hazavinni nem szándékozott, nem olcsó hangszerek is biztonságosan tárolhatóak.

Láttam az interneten azt a videofelvételt, mely 100 tagú Cigányzenekar eddig használt épületéből való kiköltözéséről, a hangszerek elszállításáról készült. Ha egy "felelős"polgármester és önkormányzati testület tevékenységét ez fémjelzi, akkor mit is lehetne mondani?

 

 


2275 ladislav kozlok 2021-02-28 07:25:22

Kedves Edmond, ha jol emlékszem ebben a topicban irtunk az akadémai szabadságrol. Szlovákiának  még ilyen rossz kormánya még soha sem volt. Most például  torvénybe szeretnék iktatni, hogy minden de MINDEN egyetem felett kormány kuratorium mukodjon.  Tanárok és a hallgatok már sztrájk  készultségben vannak. 


2274 lujza 2021-02-27 23:29:15 [Válasz erre: 2273 eccerű 2021-02-27 14:19:39]

A magyar zeneiskolák mai helyzete általában nem túl rózsás, ez valóban nemcsak a Molnár Antalra vonatkozik. Ha van is önálló épületük, nem biztos, hogy elég nagy, és van benne megfelelő méretű előadóterem. Vagyis az ötlet nem rossz, éppenséggel fel lehetne ajánlani a Műhelyházat arra, hogy amelyik zeneiskola igényli, tarthassa ott egyes vizsgakoncertjeit, persze időben előre egyeztetve. Viszont arra semmi szükség, hogy az Opera a későbbiekben a zeneiskoláknak egyfajta konkurenciaként önálló képzésbe fogjon, á lá balettintézet, mert ez csak újabb pofon lenne a sanyarú helyzetű és megbecsültségű zeneiskoláknak.


2273 eccerű 2021-02-27 14:19:39

És akkor még mindig kérdés, hogy a műhelyház mennyiben alkalmas arra a célra, amire felajánlották. Mentségükre szóljon, hogy a vírushelyzet épp rosszabbodik, eszébe nem jut senkinek koncerteket, tömegrendezvényeket tartani (nem is szabad). Meg az is rosszul veszi ki magát, hogy ha az az intézmény beszél mások rossz anyagi helyzetéről, akibe döntik a tízmilliárdokat rekonstrukció címen.


2272 Edmond Dantes 2021-02-27 12:11:19 [Válasz erre: 2271 joska141 2021-02-26 22:07:53]

"Az állandó épülettel régóta nem rendelkező Molnár Antal Zeneiskola..": mert mikor és hol is rendelkeztek korábban állandó épülettel? És ameddig nem rendelkeztek, addig olyan jó volt az elhelyezésük szana és szét, hogy nem szorultak (v o l n a) MÁO nemes gesztusára? Sebaj, jobb későn...a nebulók legalább járhatnak a kies Kőbányai útra, köszönhetően a habosított FreeSZFE-ügynek. Megmozgatta a jótékonykodást.


2271 joska141 2021-02-26 22:07:53 [Válasz erre: 2270 Búbánat 2021-02-26 21:33:10]

Nagyon szép és megható gesztus az Operaház részéről.

A gesztus értékéből semmit sem von le, hogy az Eiffel Műhelyház elmúlt évekbeli sokszoros átadása alkalmával már régen megtehették volna, hiszen a Molnár Antal Zeneiskola helyzete több évvel ezelőtt is, nem a jelenleg regnáló önkormányzat alatt is már ugyanolyan volt, mint a közlemény kiadásának napján: 2021.február 19-én.

Az is valószínű, hogy az Operaház „számos művésze” szintén évek óta tudja, hogy járt a Molnár Antal Zeneiskolába.

Hasonlóan szintén nem csökkenti a február 19-én megtett gesztus mély erkölcsi értékét, hogy a Zeneiskola jövendő épületével hírbe hozott FreeSZFE már három nappal előbb, február 16-án közleményt adott ki, hogy nem veszi igénybe az épületet, még a kulcsait sem vették át.

Mindazonáltal fentiek fényében teljesen helytálló az Operaház közleménye, hogy mostantól segíti az évek óta „méltatlan helyzetbe került, önálló épületét nélkülözni kényszerülő oktatási intézményt”


2270 Búbánat 2021-02-26 21:33:10

Segítséget nyújt az Operaház a Molnár Antal Zeneiskolának

 2021.02.19.– Opera-vilag.net 

Az Eiffel Műhelyház helyiségeit ajánlják fel.

Az erzsébetvárosi zeneiskolát megkeresve tanszaki koncertek, valamint évzáró és évnyitó ünnepségek megtartásához kínálja fel az Eiffel Műhelyház tereit a Magyar Állami Operaház, míg az művészeti iskola elhelyezésének kérdése nem rendeződik – áll az Operaház által kiadott sajtóközleményben.

Magyarország egyetlen opera és klasszikus balett műfajának dedikált intézményeként a Magyar Állami Operaház a művészeti oktatásra elengedhetetlenül fontos feladatként tekint, amelyet egyben össztársadalmi ügynek is tart. Miközben az Opera az Eiffel Műhelyház területén saját művészeti iskola létrehozásán fáradozik, egy társintézmény ellehetetlenülésének híre is érzékényen értini – írja az Operaház sajtóosztálya.

Az Opera számos művésze járt a Molnár Antal Zeneiskolába, de nem csupán ezért döntött úgy a dalszínház vezetése, hogy segíti a méltatlan helyzetbe került, önálló épületét nélkülözni kényszerülő oktatási intézményt, hanem mert példájukon keresztül fel kívánja hívni a figyelmet a rendszerváltoztatás óta jelentőségéből veszített művészetoktatás értékeire, annak társadalomformáló erejére is.  „A szelídség szép vonása és a szépség értő szeretete minden embertársunk javára válik” – fogalmazott Ókovács Szilveszter, az Opera főigazgatója. Hozzátette: „Nagy örömmel várjuk a Molnár Antal Zeneiskola növendékeit, szüleiket és a zenetanár kollégákat is, ez a segítségnyújtás egyúttal főhajtás is legyen nagy névadójuk, Molnár Antal zenetudós emléke előtt, aki sok más remek írás mellett anno kiváló Wagner-breviáriummal is megajándékozta a rajongókat.”

Az állandó épülettel régóta nem rendelkező Molnár Antal Zeneiskola ügye azután került ismét a figyelem középpontjába, mert az erzsébetvárási önkormányzat a Színház és Filmművészeti Egyetemet elhagyó tanulók és oktatók szervezete, a Freeszfe Egyesület részére adta át azt az épületet, amit a kerület előző vezetése a Molnár Antal Zeneiskolának ígért. Bár az egyesület az épület használati jogát nyílt pályázaton nyerte el, időközben bejelentették: a tanév végén kiköltöznek az épületből. A Molnár Antal Zeneiskola közleményében értékelte a gesztust. Az erzsébetvárosi önkormányzat jelezte, hogy a Damjanich utcai épület hasznosítására új pályázatot írnak ki.


2269 Edmond Dantes 2021-02-25 13:30:13 [Válasz erre: 2268 Hangyász 2021-02-22 18:47:57]

off Azt ígérted, hogy privátban írsz, de -ahogy Kékszakállú mondja- "most már mindegy". A kötőszavakat, névelőket kivéve :-) annyira eltér a véleményünk és annyi minden tényszerűen nem úgy van/volt ebben a nem is ide tartozó dologban, hogy inkább bele se fogok. ("Félre": A "68-as őrjöngés" máig ható korszakhatár volt.)


2268 Hangyász 2021-02-22 18:47:57 [Válasz erre: 2166 Edmond Dantes 2020-10-10 09:45:48]

De Gaulle évekkel a 2. vh. előtt megjelentetett egy katonai szakkönyvet az újfajta (=gépesített) háborúról. Nem hallgattak rá - igaza lett. 1940-ben az egyetlen sikeres ellentámadást vezette a németek ellen. A vereség pillanatában a szenilis tábornokok és korrupt politikusok kussoltak, őneki viszont volt mersze kimondani, hogy Fro. csak egy csatát veszített el. Az emigrációban fáradhatatlanul szervezte a szabad francia csapatokat és így vagy úgy, nála elismertebb és magasabb rangú katonákkal (Giroud tábornok) szemben keresztülvitte, hogy a szövetségesek őt tekintsék francia tárgyalópartnernek. Volt benne annyi tisztesség, hogy ne puccsoljon, amikor megtehette volna. Tudta, hogy a gyarmatbirodalom fenntarthatatlan és csak véráldozatokkal jár Fro. számára - még akkor is, amikor immár elnökként Algériába látogatva az arabok a kezét és a lába nyomát csókolgatták mint jóságos apjukét. Nagyon helyesen kivonta a francia fegyveres erőket a papírtigris NATO (=a mindenkori amerikai elnök és barom nagyokos tanácsadói) fennhatósága alól. A világ közvéleményét arra a tényre emlékeztette, hogy Európa az Atlanti-óceántól az Urálig terjed, így az amerikaiaknak semmi keresnivalójuk sincsen - OK, a macinak is csak addig, amiíg az erdeje terjed. EGYETLEN nyugati politikusként tudta, hogy a SZU nem fogja bírni a fegyverkezési versenyt és a kommunizmus - legalábbis a szovjet befolyási övezetben meg fog szűnni. 10 évvel a halála után a lengyel hajógyári sztrájkokkal megkezdődött a béketábor vége. A 68-as őrjöngést a pártja nagy választási győzelmével  befejezettnek tekintette - ez tényleg tévedés volt a részéről. Talán a legnagyobb hibája az volt, hogy semmit sem segített (állami lakásépítés, új egzisztenciához juttatás, állásteremtés stb.)  a "feketelábúakon." Québeci kirohanása kétségtelenül tévedésnek tekinthető - na és?


2267 Edmond Dantes 2021-02-19 11:02:15 [Válasz erre: 2266 eccerű 2021-02-19 10:43:43]

A hírt már megosztottam a Nemzeti...-topikban, de lehet, hogy itt jobb helyen van. Káel Csaba még nem teljesen gazdája SZFE-nek, ott van ahhoz és arra Vidnyánszky maestro. Káel eddig nem szaporította látványosan az álláshalmozó és elszabadult kultúra-hajóágyúk számát ... lehet, hogy már ő is?


2266 eccerű 2021-02-19 10:43:43

Vajon, ha Káel Csaba lényegében kinyírja a Budapesti Tavaszi Fesztivált, akkor mire számíthatunk tőle, mint az SZFE "gazdája"?

Vagy az egy másik Káel Csaba lesz?


2265 lujza 2021-02-03 00:28:10 [Válasz erre: 2264 Edmond Dantes 2021-02-02 16:06:12]

Jó film lehet, de egyszerűen nem merném megnézni. Mundruczó Kornél nem szokta selyempapírba csomagolni a mondanivalóit.


2264 Edmond Dantes 2021-02-02 16:06:12

Pieces of a Woman - kanadai-magyar-amerikai filmdráma

Megfilmesített színdarabnak gondoltam és kiderült, Wéber Kata valóban színdarabnak írta, belefoglalva saját, meg nem született gyermekükkel valamint saját felmenőivel kapcsolatos életérzései(ke)t is. Házas- és alkotótársa, Mundruczó Kornél színpadi rendezései ütősek és ez is az. A film klasszikus hármas tagolású: "Bevezetés" = a nyitó jelenet 25 perce -az otthonszülés-  egyetlen snitt, fényképezési bravúr, mondhatnám: elviselhetetlenül erős. Az utána következő bő óra = "tárgyalás", a tragédia feldolgozása: anya, apa, család. "Befejezés", a bírósági jelenet: feloldozás. Mintegy ráadásképpen: epilógus, a jövő. Kerek értelmes alkotás, egy nagyra értékelhető színészi alakítással: Vanessa Kirby már a híressé vált Crown-sorozat Margit hercegnő-szerepében kitűnt, most egészen másfajta karakterben nyújt kiválót.

PS Részemről a kórházban szülésre szavazok...


2263 Edmond Dantes 2021-01-22 08:36:10 [Válasz erre: 2260 eccerű 2021-01-21 13:02:14]

Ld. 2262 (Gergiev)


2262 Edmond Dantes 2021-01-22 08:31:52 [Válasz erre: 2258 lujza 2021-01-21 02:29:42]

Úgy tudom, a "pilinckázással" a karnagyok, karmesterek szokásosan azt jelzik az együttesnek, hogy "sok" = kevesebb hangerőt kérnek. Avatottabb fórumtársaink remélem megerősítenek vagy pontosítanak. Gergiev minden csapból a Niagara bőségével ömlik, mezzon kiváltképp. Hallottam olyasmit, de nem biztos, hogy igaz, hogy a mezzoban jelentős orosz tulajdonrész van, ez némi magyarázat lenne a sok ottani orosz produkcióra.


2261 Edmond Dantes 2021-01-22 08:08:02 [Válasz erre: 2255 ladislav kozlok 2021-01-20 10:43:59]

Igen. Úgy tudom, hogy sok szó, a csaj, a manus és mások is szanszkrit eredetűek és valamelyik cigány nyelv(járás) közvetítésével jutottak el Ázsiából (Indiából) Európába, az európai nyelvekbe, zsargonokba. Szláv nyelvekben vagy törökül "csaj" teát is jelent, de ez csak homonima = betű szerinti és/de nem tartalmi egyezés.


2260 eccerű 2021-01-21 13:02:14 [Válasz erre: 2258 lujza 2021-01-21 02:29:42]

Nem mertem őt írni, de valóban nem jó kezű, és valahol értetlenól állok az ilyen mértékű sztárolása előtt.


2259 Héterő 2021-01-21 05:26:31

                           Just think what you're dealing with.
                   The majesty and grandeur of the English* language...
                          It's the greatest possession we have.
               The noblest thoughts that ever flowed through the hearts of men...
                  ...are contained in its extraordinary, imaginative...
                           ...and musical mixtures of sounds.
               And that's what you've set yourself out to conquer, Eliza.
                                 And conquer it you will.
                                
                             Gondolja csak át, miről van szó.
                   Magyar nyelvünk méltósága és nagyszerűsége a tét...
                 Ez a legfőbb kincsünk mindazok között, amink csak van.
                    Az emberi szíven átömlő legnemesebb gondolatok...
                       ...mindig ebben a bámulatos, képzeletdús...
                   ...és dallamos hang-elegy köntösében jelennek meg.
                     És arra szánta rá magát, hogy a magáé legyen, Eliza.
                                    És magáé is lesz.

* My Fair Lady: Professor Higgins


2258 lujza 2021-01-21 02:29:42 [Válasz erre: 2252 Edmond Dantes 2021-01-19 13:53:09]

Arról a jó kézről is lehetne beszélni. Hirtelen mondjuk Gergiev jut az eszembe. Hogy abból a pilinckázásból bárki is megértene valamit, azt erősen kétleném, és mégis remek karmester valahogy.


2257 eccerű 2021-01-20 11:03:53 [Válasz erre: 2252 Edmond Dantes 2021-01-19 13:53:09]

Amúgy nem érzem köztünk a véleménykülönbséget, SB-t pont azért hoztam fel példának, mert a jó beszédkézsége dacára senkiben nem merül fel, hogy a SZFE  oktatója legyen.


2256 eccerű 2021-01-20 10:59:17 [Válasz erre: 2252 Edmond Dantes 2021-01-19 13:53:09]

Egy csomó, a maga eredeti hangszerén világnagyság volt ilyen karmester, közös jellemzőjük, hogy életük végefelé a dirigálás felé fordultak, amit nem műveltek tökéletesen, de vitathatatlan muzikalitásuk így is átjött. Plusz ide sorolhatók a zeneszerző karmesterek, akiknek - tisztelet a kivételnek - szintén nincs jó kezük, de eredeti szakmájuk miatt sokkal fontosabbnak tartjáka zene struktúráját megmutatni, ezáltal soksoz új értelmezését adják egy-egy zeneműnek, legyen az akár a sajátjuk, akár másé.


2255 ladislav kozlok 2021-01-20 10:43:59 [Válasz erre: 2254 Edmond Dantes 2021-01-20 08:14:29]

Akkor  ez úgy van  mint = csaj, csajok, csajozás ? /  csaj cigányul  -  lány/ . Kassán és kornyékén a szép leányzo  čajočka.  


2254 Edmond Dantes 2021-01-20 08:14:29 [Válasz erre: 2253 ladislav kozlok 2021-01-19 17:56:31]

Oroszul is szinte ugyanaz, mint nálatok: ruka ruku mojet, ha jól emlékszem ... de az én szabad fordításomban az állítólag szanszkrit eredetű "manus(a)"=ember szónak a magyar zsargonban ismert jelentését használtam:

https://www.gyakorikerdesek.hu/egyeb-kerdesek__egyeb-kerdesek__2047014-mit-jelent-az-hogy-manus

Hiszen, ha követted, a napokban 1-2 itteni beírásban is szépen kirajzolódott két fontos itthoni kultúr"manus" szívélyes együttműködése, összefogása. Erre bátorkodtam a saját beírásomban a szójátékkal utalni ;-)


2253 ladislav kozlok 2021-01-19 17:56:31 [Válasz erre: 2247 Edmond Dantes 2021-01-19 09:31:55]

Edmond, hát nem tudod, hogy kéz kezet mos, /ruka ruku myje/ ?


2252 Edmond Dantes 2021-01-19 13:53:09 [Válasz erre: 2251 eccerű 2021-01-19 12:48:24]

Köszönöm, igen. A 2247-es beírásomat itt és most jelképesen szétválasztom: a médiasztárra vonatkozó rész a 2243-as beírásra válasz :-) ... de továbbra is fenntartom. Sebestyén Balázs és SZFE aligha fognak "összefutni", valószínűleg nem is vágynak egymásra: más terep, más szakma. A karmesteres hasonlatot itt nem egészen értem. Nézetem szerint egyébként a jó karmesternek zenei képességei, adottságai mellett muszáj, hogy "jó keze" is legyen. Azt hiszem, a koncerten vagy operaelőadáson, ahol már nem szólalhat meg, nem állhat le, éppen a pálcás és a "másik" keze a legkifejezőbb rendelkezésre álló eszköze a kifejezéshez, menet közbeni korrigáláshoz, mindenhez. Mondjuk úgy, a feje is a kezében van olyankor :-)


2251 eccerű 2021-01-19 12:48:24 [Válasz erre: 2247 Edmond Dantes 2021-01-19 09:31:55]

Úgy látszik félrement a mondanivalóm. Sebestyén Balázst én hoztam fel példának, nem lujza fórumtársunk.

Való igaz, hogy abban a műfajban, amiben SB mozog, szinte elvárt dolog, hogy jó beszélőkéje legyen, ebben ő profi. Az elrettentő jelzőt arra értettem, hogy ettől a tulajdonságától ő még nem lesz a SZFE deszkáira való. Hasonlatosan ahhoz, hogy a "jó kéz" megléte nagyban segíti egy dirigens munkáját, hiszen sok mindent a keze elmond a szája helyett, azonban mégsem feltétele annak, hogy valaki jó karmester/karnagy legyen, a jó kiállás, jó beszédkézség és választékos fogalmazás jól jön tk. bármelyik egyetem előadójának, de nem ettől lesz jó tanár.

Sőt, eddig csak a beszéd fonetikai elemeire koncentráltunk, az is előfordul. hogy valaki ugyan választékosan, szépen, értelmesen beszél, de monoton hangon, emiatt unalmassá válik. Tipikus példája volt Ujfalussy József, aki kivételesen okos ember volt, ám halk, monoton beszéde miatt pocsék előadó.


2250 Búbánat 2021-01-19 11:24:19

Mily szerencse, hogy az ugyancsak ilyen családnevet viselő operaénekesnő (S. O.) nem került be a képbe...


2249 Edmond Dantes 2021-01-19 10:19:13 [Válasz erre: 2248 joska141 2021-01-19 10:07:05]

Ó köszönöm! Ha megengedi(k), még időben kiszerkesztem előző beírásomból az inkriminált szakaszt. Nem akarom fullban eltüntetni tévedésemet, így ezennel és jelen beírásomban kérem a két művésznő, Sáfár Anikó és Sáfár Mónika és fórumtársaim szíves elnézését a sajnálatos névcseréért.


2248 joska141 2021-01-19 10:07:05 [Válasz erre: 2247 Edmond Dantes 2021-01-19 09:31:55]

Csak egy apró kiegészítés. Sáfár Anikót, családi állapotát illetően Önnek tökéletesen igaza van. Az SZFE új tanára azonban Sáfár Mónika lesz, mint ahogy az Ön a 2219.számú hozzászólásában volt olyan kedves jelezni.


2247 Edmond Dantes 2021-01-19 09:31:55 [Válasz erre: 2244 lujza 2021-01-19 01:52:41]

Kedves lujza, egy dologban vitáznék veled. Leszögezem: nem nézem semelyik kertévé semelyik beszélgetős, valóvilág-túlélőshow jellegű sőt tehetségkutató vagy annak nevezett műsorait sem, max. belenézek, mert belenézetlenül semmiről nem illik és nem szoktam kritikát mondani vagy azt mondani valamire, hogy "nem nézem", amibe bele se néztem. Sebestyén Balázsra is ilyen belenézés alapján mond(hat)om, hogy egyáltalán nem kedvelem. Ennek előrebocsátásával mégis azt kell mondanom: bizonyos műsorok igenis megkövetelnek egyfajta, pontosabban másfajta beszédstílust, beszédtempót, beleértve a hadarást, nem teljesen hibátlan szóhasználatot, mondatszerkesztést. Evidens, de úgy látszik, mégis meg kell említeni: mást várunk el egy hírolvasótól, mást várunk el egy időjárásjelentés-közlőtől, stúdiós-trécselős műsorok vezetőitől, szakmai riportok készítőitől ... és mást várunk-várnak el nagy stúdióban, közönség előtt játszott-felvett csilivili, színes-szagos, zenés-táncos show- vagy hasonló műsoroktól és vezetőitől. Márpedig S.B. és sokan mások ez utóbbi típusú műsorokat vezetnek. Őket ilyen pörgős műsorokra képezték ki, ilyenekre szerződtették, ilyenekért tartják őket. Messzire vezetne az is, ha összehasonlítanánk egyes csatornák műsorvezetőinek "higgadt" beszédstílusát, más csatornák pörgős(ebb), vibrálóbb beszédstílusával. A stíluskülönbségek még feltűnőbbek, ha (tetszik vagy sem) megvizsgáljuk a csatorna irányultságát és az éppen megszólaltatott interjúalany irányultságát-értékrendjét, beszédét, stílusát. Nem óhajtanék konkrét példákat hozni, úgyis tugggyuk tudjuk, miről, kikről-kikről van szó. 

Ami a konkrét példákat illeti: én pl. azt furcsállom, hogy abban a tekintetben is erősen vitatható a válogatás és szelektív az emlékezet, hogy míg az előző SZFE-vezetés azonnal szerződést bontott azzal a rendező-tanárral, aki ellen ott = SZFE-n semmiféle zaklatásos bejelentés nem érkezett, addig most, az új vezetés habozás nélkül szerződtette tanárnak azt a színigazgatót, akinek színházában mind a mai napig tisztázatlan zaklatási ügy(ek) volt(ak), aminek tényét némi füllentgetés-maszatolás után maga a színigazgató is elismerte, ám az ügy(ek) teljes kivizsgálását, feltárását mindeddig elmeszelte. Hiába no, egyik fórumtársunk más nézőpontból már rávilágított (2211), osztom nézetét a saját szavaimmal: manus manum lavat ... szabad fordításban: két manus összefog ;-)


2246 smaragd 2021-01-19 09:24:06 [Válasz erre: 2245 joska141 2021-01-19 07:25:30]

Az eddigi bejegyzésekhez szeretném még hozzáfűzni, hogy egyéni ingerküszöbünktől is függ - ki mennyit tud elviselni bármiből.

Lehet, hogy a jó zenei hallásúakat jobban zavarja a rossz, nyögős, szórészletek ismételgető beszéd, kiejtés és a kellemetlen hangszín. Ez nem jelenti azt, hogy adott esetben nem hallják meg az értékes vagy fontos tartalmat. Irodalmi műveltségűeknek fájhat az alantas szóhasználat.

A tartalom és a forma szerintem itt is nagyon lényeges, tisztán megfogalmazott jó gondolatok erősebben hatnak.

Személy szerint általános iskolás korom óta végigszenvedtem valamennyi alkalmatlan tanáromat, akikre pont azért nem tudtam odafigyelni, mert kifejezéseik ill. a fentiek nagyon alacsony szinten voltak, méltatlanok a tananyaghoz - meg is látszott osztályzataimon. Ez az egész probléma pedagógiai is: van-e valakinek képesítése, tudása, tehetsége ahhoz, hogy tanítson.
Az is előfordul, hogy alkalmasabb jelölt nem vállalja el a felkérést.

S. B. példáját is köszönöm, másokat is felsorohatnánk, akik miatt kiesett az érdeklődési körömből a rádió és a televízió.


2245 joska141 2021-01-19 07:25:30 [Válasz erre: 2240 Héterő 2021-01-18 15:18:25]

Tisztelt Héterő!

Nagyon köszönöm, hogy egy másik fórumtársunk bejegyzésére írt válaszomra Ön is reagált. Így kialakulhat egy szó szoros értelmében vett „eszme csere”, nézetek ütköztetése, miáltal mindannyian új, figyelemre méltó érveket ismerhetünk meg.

Az előző hozzászólások -2242, 2243, 2244 - már elvitték a „méltatlan vitát” (2244.számú hozzászólás) abba az irányba, hogy igazából nem az a lényeg, hogy valaki mennyire tud szépen, jóhangzásúan, toldalékszavak nélkül, szóismétlések nélkül megszólalni, hanem az, hogy személyiség legyen, mondanivalója legyen.

Ennek a hölgynek pedig – bármilyen célból készült a hangfelvétel – volt őszinte mondanivalója.

Sőt, kiegészítve az eddigi hozzászólásokat, olyan mondanivalója, amely a hallgatót további gondolkodásra késztette. Ha ez – mármint a további gondolkodás – megtörténik, akkor az előadó már elérte célját, függetlenül kifejezésének milyenségétől.

Ön, értékes gondolatai kifejtését a következő mondattal zárja:

„A jövőbeli tanárok - a felvételek bizonysága értelmében - a jelenlegieknél csak jobbak lehetnek.”

Amennyiben ez a mondat a kizárólag csak a szorosan vett beszédtechnika tanáraira vonatkozik, gondolom Ön is így értette, „a felvételek bizonysága értelmében” maximálisan igazat kell adnom Önnek.


2244 lujza 2021-01-19 01:52:41

Nem gondoltam volna, hogy hozzászólnék ehhez a méltatlan vitához, meghallgatni pedig végképp nem volt kedvem a feltett hangfelvételt, pont azért, mert utálom a nyökögést, ami mostanában sajnos nagyon divatba jött. Szégyellem bevallani, de nem ismerem az illető hölgyet, mert nem járok Pintér Béla társulatának előadásaira.

De amit most hallottam, mégis kibírható volt, mert aki beszélt, őszinte volt. Nem takargatta kifejezési nehézségeit, nem kozmetikázott, nem mondott előre betanult szöveget. Úgy látszik, ő nem a szavak embere. Vannak, akiken ha megnyomunk egy gombot, de kéretlenül is, hibátlanul és folyékonyan tudnak szóáradatot zúdítani az emberre anélkül, hogy akár bármit is mondanának, vagy netán folyamatosan hazudnak. Aztán vannak, akik hallgatnak, és nem tudni, mit gondolnak. Ez a nő megpróbálta kifejezni magát, és így sikerült neki. Ez a formai része a mondanivalójának, aminek nem sok köze van a tartalmához. Abban se próbálta dicsérni önmagát.

Valóban, Hegedűs Géza beszédét is nyugodtan lehetett volna elrettentő példaként felhozni. Ettől még pótolhatatlan. Egyébként tényleg vannak olyan ugrások a beszéd közben, nyilván a felvétel okozta, aminek alapján azt lehetne hinni, hogy össze van vágva.

De az összes eddig felhozott rémisztő példa mégsem tudja túlharsogni azt az ijesztő hallgatást, amit az Egyetem új vezetősége produkált. Kezdettől fogva nem beszéltek a diákokkal és a régi oktatókkal. Az oktatók túlélik ezt, ki elmegy önszántából, ki ott marad, de mi lesz a hallgatókkal? Hogy fognak az új tanáraik szemébe nézni, hinni nekik, együttműködni velük? És hogy csak egy példát mondjak, hány Sáfár ér fel egy Fullajtárral?


2243 eccerű 2021-01-19 01:25:46 [Válasz erre: 2237 joska141 2021-01-18 11:55:30]

Pontosan. Semmifajta összefüggést nem lehet felállítani aközött, hogy valaki hogyan beszél, és aközött, hogy milyen egyetemi oktató. Természetesen jobb hallgatni olyasvalakit, aki képes megállás és megakadás nélkül gondolatait választékosan kifejezni, de ennyi.

Hogy egy elrettentő példát mondjak Sebestyén Balázs bármikor képes arra, hogy adott időtartamot kitöltsön folyamatos - dadogás-, és ööözésmentes - beszéddel, de ettől az embernek még nem támad vágya végighallgatni őt, végképp nem egy felsőoktatási intézmény tanáraként.


2242 eccerű 2021-01-19 01:18:46

Nekem a hanyatlás ott kezdődött, amikor anno Huszti Péter lett az ügyeletes színész-zsűritag a Ki mit tud? zsűrijében. Addig az ember megszokta, hogy Major Tamás először is fejből idéz bármit, másodszor jó szemmel, találó jellemzést mond a versenyzőkről. Huszti viszont csak hebegett-habogott, általában kimerült a kritika abban, hogy nagyon szép volt, érdemi hozzászólása nem nagyon keletkezett, és őmaga színészként sosem szólalt meg.

Miért írom ezt? Egyrészt a korábbi hozzászólások ezt kifogásolták másoknál, akik nem is feltétlenül színpadon állnak, másrészt néhány évvel később ő lett a Színművészeti Főiskola rektora, és a mai SZFE-t érő kritikáknak a jogos része az ő regnálása alatt megindult folyamatok eredménye, harmadrészt az ő pártkötődése nem az, ami az ekézett rádióadóé. Az előbbi vélekedésemet olyan (baloldali elfogultsággal nem vádolható) ismerősöm véleményére alapozom, aki akkortájt bennfentes volt és látta, tapasztalta, hogy kik kerültek oda be (akár tanár, akár diák), és kik nem, pedig bekerülhettek volna.

Az ekézést, mint kifejezést addig fenntartom, amíg nem olvasok ugyanezen tollból hasonlót egy közszlgálati adóról, mert bőven van ott is javítani való, pláne, hogy annak kéne az etalonnak lennie.


2241 Edmond Dantes 2021-01-18 15:51:00 [Válasz erre: 2239 Edmond Dantes 2021-01-18 14:30:09]

PS 2 kieg.: aggodalmam, fájdalom, úgy tűnik, megalapozott volt-van. A hangfelvétel(ek) bejátszása olyasmit akar igazolni, amire nem alkalmas, a témában nem releváns. Egy neves színtársulat dramaturgjának, az ottani sikerek egyik kovácsának töprengő gondolatait az ún. szép beszéd oktatásának vélt vagy valós hiányával, SZFE oktatóinak alkalmatlanságával ("csak jobbak jöhetnek") egybevetni kb. olyan, mint SZFE haladéktalan szétköltöztetését az épületek rossz állagával magyarázni. "Csak jobb épületek jöhetnek"...


2240 Héterő 2021-01-18 15:18:25 [Válasz erre: 2237 joska141 2021-01-18 11:55:30]

                                       Mélyen tisztelt joska141 Úr!

Ön volt szíves megnevezni a felvételen hallható hölgyet, így már nincs értelme titkolni kilétét. Szabadjon megjegyeznem, a jelenség a fontos, nem a személy. Ráadásul a forrás-adón bármikor hallható, miként törik kerékbe a magyar nyelvet díjazott színészek és újságírók, mintha feladatként kapták volna. Enyedi művésznő előadásából ráadásul kiviláglik, hogy egykor szépen beszélt, csak a kétségbeejtő nyelvi környezet züllesztette siralmas dadogássá idézett beszámolóját.

A teljes felvételt Ön is meghallgathatja itt, már ha legmélyebben tisztelt idegzete bírja a megpróbáltatást.

Nem hamisítvány, amint szokott rosszindulatú megjegyzésével igyekezett fórumtársunk lejjebb föltüntetni. Nem ekézés, amint eccerüen megfogalmazódott alant. Ez - sajnos - az elkeserítő valóság.

"Nem voltam még menyasszony egy esküvőn..." - írja. Ha világunk arra tart, amerre, akkor még lehet! Ebből is eredően, továbbá a mai színészi nyelvhasználatot illetően kénytelen vagyok az Ön igazán nagyra becsült véleményével ellenkező álláspontot elfoglalni:

1. A múltbeli tanárokat és tanítványaikat határozottan jellemzi ama néhány nyilvánosan is elérhető hangfelvétel, amit volt szerencsém alkalmanként Ön elé és a többiek elé tárni.
2. A jövőbeli tanárok - a felvételek bizonysága értelmében - a jelenlegieknél csak jobbak lehetnek.


2239 Edmond Dantes 2021-01-18 14:30:09 [Válasz erre: 2237 joska141 2021-01-18 11:55:30]

Kedves joska141, köszönöm az információt. Enyedi Éva tudtommal nem tanít szép beszédet. Ellenben, mint tudjuk, ő Magyarország (egyik?) vezető színtársulatának dramaturgja, a színigazgató alkotó- mellesleg élettársa. Ennélfogva az itteni szörnyülködést sem értem egészen. Számos színdarabban láttam és bátran kijelenthetem, hogy színpadi beszéde (és persze játéka) nem ront/ott a produkciók  magas színvonalán. 

PS A béke(sség) és nyugalom kedvéért magam is csak át- ill. kihúzva hagytam beírásomban a "hamisítvány" szót, az összevágáshoz pedig én sem értek.

PS 2 Sajnálatos módon -aligha kétséges- a bejátszott hangfelvétel (nem az első!) éppenséggel és nem titkoltan SZFE 2020-ig működő oktatói gárdájának alkalmatlanságát lenne hivatott alátámasztani, igazolni. Olyan intenzív hangerővel, hogy SZFE falai is beleremegnek. Lehet, hogy emiatt is keletkeztek károk ott és ezért költöztetik sebtében szana és szét több helyre az Intézményt?


2238 Búbánat 2021-01-18 14:01:43

Gyűrődések

2021. JANUÁR 16. SZOMBAT 10:40 - MNO.HU - LUGAS

LIGET – TITKOS KÖLTÖZTETÉSSEL FÖLD ALATTI BUNKERBE KERÜL HAZÁNK MŰKINCSÁLLOMÁNYÁNAK JELENTŐS RÉSZE

 Bertók T. László

„Megkezdte működését az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központ Angyalföldön, a 2006-ban bezárt Szabolcs utcai kórház helyén. A decemberi átadást követően nem túlzás kijelenteni, hogy jelen pillanatban Magyarország rendelkezik Európa egyik legkorszerűbb műtárgyvédelmi centrumával.

A Liget Budapest Projekt részeként megvalósult restaurálási központtal a magyar állam sok évtizedes adósságát pótolta. A Szépművészeti Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria és a Néprajzi Múzeum mindeddig zömében olyan raktárakban volt kénytelen tárolni felbecsülhetetlen értékű gyűjteményeit, amelyek nem erre a célra épültek, és nem is feleltek meg a korszerűség kívánalmainak.

Az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központtal (OMRRK) képességeiben, felszereltségében és kapacitásában összevethető intézménnyel jelenleg Európában csak a londoni British Museum és a szentpétervári Ermitázs rendelkezik, illetve majd a párizsi Louvre-ban lesz ilyen, miután elkészül ott is a hasonló múzeumi központ. Ezt nemcsak Baán László, a projekt kormánybiztosa, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója állítja, de a két vezető tervező, Vasáros Zsolt és Megyesi Zsolt is.”

[...] 


2237 joska141 2021-01-18 11:55:30 [Válasz erre: 2236 Edmond Dantes 2021-01-18 09:38:49]

Tisztelt Edmond Dantes! Szerintem ez az idézett beszélgetés/monológ részlet nem hamisítvány. Ahogy kivettem a mondanivalójából, ő Enyedi Éva, a Pintér Béla társulat színész/dramaturgja, aki mostanában inkább dramaturgiai tevékenységet folytat.

Természetesen nem tudom megállapítani, hogy egyenes adás felvétele, vagy utólag készült, ahhoz hangmérnöki ismeretekkel kellene rendelkeznem.

Az egész felvétel nem több, nem kevesebb, mint egy hölgy nyilatkozata, aki ott a mikrofon előtt rakja össze gondolatait, nagyon szimpatikus módon, egyetlen pillanatig sem tagadva, hogy nincs nála a bölcsek köve. Van, aki az idevezető gondolatsort magában végzi el, van, aki a töprengésének abban a pillanatban hangot is ad. Nagyon nem szeretnék profán hasonlatokkal élni, de bizonyos tevékenységek, bizonyos lehet, hogy nem mindig odaillő hanggal is párosodnak. Ennyi és nem több ez az egész nyilatkozat.

Ebből se a megszólalóra, se az SZFE múltbeli és jövőbeni tanáraira vonatkozóan semmilyen következtetést nem lehet levonni.


2236 Edmond Dantes 2021-01-18 09:38:49 [Válasz erre: 2232 joska141 2021-01-18 09:12:14]

Kedves joska141, csak bennem merült fel, hogy a több, mint hat és fél perces monológ szimpla hamisítvány összevágás? Amúgy elég primitív szerény segédeszköz SZFE új oktatóinak legitimálására, márpedig meglehetősen életszerű feltételezés, hogy a bejátszás közkinccsé tétele ezt a nemtelen nemes célt szolgálja.


2235 smaragd 2021-01-18 09:30:39 [Válasz erre: 2234 Edmond Dantes 2021-01-18 09:25:51]

Minden ékezetért gondolatban egy ideig, motivációként, beírok egy piros pontot. 

A magyar ékezetek beírásáról van fogalmam, évekig a Samsung táblagépről bűvöltem be a fórumokra a magyar ékezetes bejegyzéseimet. 

A rovás-írást az írja be, aki felvetette. 


2234 Edmond Dantes 2021-01-18 09:25:51 [Válasz erre: 2230 smaragd 2021-01-18 09:07:21]

Kedves smaragd, ha  soros boros bokros teendői közt jut rá ideje, kérem szíves közbenjárását Samsung cégnél (ez itt nem a reklám helye!), hogy kütyümet lássa el rovásírás-jelekkel. Az ön (és nyelvjobbító nyelv-jongleur fórumtársunk) kedvéért, miként az ékezetes betűket, akár a rovásírást is elsajátítom, ha Samsung biztosítja számomra a betűkészletet. Előre is köszönet! Kitartó üdvözlettel, ED


2233 smaragd 2021-01-18 09:14:27 [Válasz erre: 2232 joska141 2021-01-18 09:12:14]

"Senki nem tökéletes", sőt a rendelkezésre álló kézikönyvek sem. Jólesett :-) 

Nagyon hiányolom az Üzenetek bejegyzéseihez a piros helyesírási segítséget, ami a gyors megfogalmazásoknál támpontot adott régen. 

Nem tudom miért ütötte itt fel az Önözés, önözés mostanában a fejét, mindenki úgy ír, ahogy jónak látja.


2232 joska141 2021-01-18 09:12:14 [Válasz erre: 2229 smaragd 2021-01-18 08:47:08]

Tisztelt „smaragd”! Ha meg tetszik engedni, én maradok a számomra sokkal udvariasabb magázó formulánál. Köszönöm, hogy ilyen gyorsan reagált szavaimra, mely reakciójában sok megszívlelendő érv található. Nem voltam még menyasszony egy esküvőn, tehát nem tudom cáfolni az Ön erre vonatkozó szavait.

Tömörséggel kapcsolatban eltér a véleményünk, de természetesen maximálisan tiszteletben tartom az Önét. A hivatkozott felvétel valóban nem a „tömörség” illusztrációja. Nekem volt szerencsém még néhai Hegedűs Géza egy-két irodalomóráját végighallgatni. Nem sértem meg az általam nagyon tisztelt professzor úr emlékét, de azok az órák sem a tömörségükről és a szép magyar beszédről voltak ismertek. És mégis…

Még egy nagyon apró megjegyzés az Ön értékes hozzászólásaiból, tekintettel arra, hogy velem szinte egyidőben más is reagált az Ön soraira. Elolvastam az Ön 2219 és 2226 számú hozzászólását, és mind a kettőből idéznék egy-egy Ön által írt félmondatot:

„gyakran észrevehető, hogy nem sikk a magyar nyelvtan ismerete”

„Jól esett elolvasni magyarul: "Esküvőn voltam Lacival."

A magyar nyelvtan szabályai szerint a „jól esett” szavakat egybe kell írni, legalábbis abban az értelemben, ahogy használni tetszett.


2231 Edmond Dantes 2021-01-18 09:09:15 [Válasz erre: 2224 eccerű 2021-01-17 21:24:36]

Kedves eccerű, ha meghallgatta volna a bejátszást, bizonyára  önben is felmerült volna néhány alapvető kérdés: 1. Milyen műsorból van a bejátszás? 2. Milyen rádió műsora? 3. Ki volt a riporter? A bejátszásban csak két szó erejéig hallani a hangját. Felmerülhet a gyanú, hogy a több mint hat és fél perces monológot valaki/k összevágta/k. Vajon ki és mi célból? 4. Ki a háborítatlanul monologizáló "interjú"alany? A hallottak alapján  n e m  szép beszédet oktató személy és/de nem is olyasvalaki, akinél ez perdöntő fontosságú lenne. Nehéz szabadulni a gyanútól, hogy fogatlan fogadatlan prókátorok jobb  híján ezzel a talán (talán!) összevágott bejátszással házalva igyekeznek lejáratni SZFE 2020-ig oktató tanárait, ami elég mulatságos, egyben reménytelen próbálkozás. Még reménytelenebbnek gondolom -bár semmi nem kizárt- ilyen módon legitimálni az itt (2216) olvasható parádés új oktatói névsort, benne a komolynak tűnő abúzus-ügyet elmismásoló színigazgatót.. Van az a pénztanár újságíró, aki hajlandó lesz szép, tiszta magyarsággal, artikuláltan kiejteni pl. azt, amit a jeles tárcaíró szép, tiszta magyarsággal már leírt, miszerint "Vitray az ötvenes évek agitpropos hadnagya".(ld. 2220)






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.